TERKINI :

Wednesday, November 30, 2011

Rasis: Terima Kasih Umno

Firdaus Jaafar  

Jika diikutkan apa yang diucapkan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Ahmad Maslan, jelas UMNO/BN sudah tidak 'ketahuan' lagi. Sejak kebelakangan ini, UMNO sudah menunjukkan betapa parti yang kononnya perjuangkan nasib bangsa melayu ini sudah berada diambang 'sakaratul maut'.

Umum mengetahui bahawa UMNO selama ini menang di dalam pilihanraya bukanlah bergantung sepenuhnya kepada kekuatan undi melayu namun memerlukan 'tongkat' kaum lain terutamanya kaum Cina untuk menampung hayat mereka. Mengimbau kembali sejarah pilihanraya umum 1999 ketika mana bangsa melayu bangkit menolak UMNO/BN akibat 'buah tangan' isu Dato' Seri Anwar Ibrahim, parti melayu ini di'selamat'kan oleh undi kaum lain selain daripada memanupulasi undi pos. Jadi apakah Mahyuddin dan Ahmad Maslan tidak belajar daripada peristiwa tersebut?

Ucapan Muhyiddin ketika merasmikan persidangan tiga sayap UMNO di Kuala Lumpur adalah dengan berniat jahat kononnya DAP parti yang paling 'rasis', mahu mewujudkan negara republik dengan mengenepikan nilai, sejarah dan jati diri negara bangsa berpaksikan kedaulatan Raja-raja Melayu dan Islam adalah tidak benar sama sekali. Bagaimana seorang yang bergelar Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran boleh mengeluarkan kenyataan yang sedemikian rupa. Jadi amat malanglah bagi para guru mempunyai menteri yang bersikap sebegini.

Begitu juga dengan Datuk Ahmad Maslan yang berkata bahawa Bahasa Melayu akan hilang (kedudukan), ucapkan 'selamat tinggal' kepada Kesultanan Melayu, malah pembangkang DAP tidak akan hormati institusi diraja. Seterusnya beliau menambah lagi dengan mengatakan juga 'Selamat tinggal' kepada Islam sebab mereka (DAP) adalah ejen Kristian (merujuk kepada usahasama PAS di dalam Pakatan Rakyat). Bukankah ucapan-ucapan ini boleh mencetuskan rasa kurang senang dan tidak puas hati dikalangan orang melayu yang boleh membawa kepada rusuhan kaum? Apakah mereka lupa apa yang terjadi kepada tulisan jawi? DAP yang yang mengharamkannya? Bagaimana pula nasib yang menimpa Dewan Bahasa Dan Pustaka? Kemana perginya Saham Bumiputera yang bernilai puluhan bilion ringgit? Bukankah PPSMI diluluskan oleh UMNO/BN yang menyebabkan ramai pelajar melayu terutamanya di yang tinggal dipendalaman ketinggalan? Mengapa Undang-undang Murtad tidak digubal sedangkan sebelum ini berapa ramai melayu UMNO yang mengaku perjuangkan bangsa dan agama menjadi ahli parlimen?

Atas dasar inilah, Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) menyeru kepada kaum lain terutama Kaum Cina agar bertindak 'mengajar' UMNO/BN di dalam pilihanraya yang akan datang kerana sudah jelas dan nyata punca kepada perpecahan kaum yang berlaku adalah kerana selagi wujudnya parti yang berteraskan bangsa ini. Mereka bukannya menghentam DAP secara khusus akan tetapi yang tersiratnya adalah menghina Kaum Cina keseluruhannya setelah mereka menemui jalan buntu untuk mendapatkan kembali sokongan dan undi kaum tersebut. DAP yang bertindak memperjuangkan keadilan sehingga sanggup memecat mana-mana ahlinya yang didapati menyalahguna kuasa dituduh dengan bermacam-macam tuduhan dan tohmahan. Tidak sepertimana UMNO/BN yang bertindak membela Shahrizat yang dituduh menyelewengkan RM250juta tanpa dibawa kemuka pengadilan. Rekod pemerintahan DAP di Pulau Pinang yang dipuji oleh Audit Negara tidak diendahkan. Begitu juga nasib rakyat Pulau Pinang lebih terbela tanpa mengira bangsa dan parti berbanding di zaman pemerintahan BN dahulu juga di'gelap'kan oleh mereka.

Ayuhlah bersama di dalam Pakatan Rakyat demi untuk menjamin kesejahteraan antara kaum dan agama supaya hidup akan lebih harmoni dan tenteram daripada pemikiran politik sempit UMNO/BN. Terima kasih diucapkan kepada UMNO kerana dengan ucapan-ucapan sebegini akan menyebabkan rakyat semakin muak dengan perangai dan tingkahlaku mereka. Sudah sampai masanya mereka di'didik' dengan 'bahasa' undi kerana hanya itu sahaja 'jalan' yang paling sesuai dan mudah difahami oleh UMNO/BN.

**Mohd. Firdaus Jaafar adalah Ahli Parlimen Jerai merangkap Exco Dewan Pemuda PAS Pusat

Lepas beli Kondo..depa beli Tanah & Kenderaan laa pulak...

PKR dedah pula dakwaan pembelian tanah, kenderaan

PKR hari ini meneruskan pendedahan berhubung dakwaan penyelewengan dalam projek fidlot yang diusahakan keluarga Menteri pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil – kali ini didakwa melibatkan pembelian kereta mewah dan juga lot tanah di Putrajaya.

NONEPengarah strategi PKR, Rafizi Ramli mendakwa dana National Feedlot Corporation (NFC) itu digunakan untuk membeli sebuah kereta mewah Mercedes Benz berharga RM534,622 pada Disember 2009.

Bercakap dalam satu sidang akhbar di bangunan Parlimen hari ini, Rafizi mendakwa pembelian itu dibuat oleh National Meat and Livestocks Corporation, sebuah syarikat milik penuh keluarga Shahrizat.

Dakwanya, bayaran untuk membeli kenderaan terbabit pada Disember 2009 dibuat NMLC melalui dana yang disalurkan melalui NFC.

"(Bayaran untuk) menyelenggara pula dibuat terus daripada akaun NFC. Saya pasti ia adalah untuk kegunaan pengarahnya," dakwanya lagi.

Selain itu, Rafizi juga mendakwa, NMLC telah membeli dua bidang tanah di Presint 10, Putrajaya dengan bayaran berjumlah RM3,363,507.

Pendedahan hari ini timbul berikutan tindakan Shahrizat yang menggunakan peluang berucap di perhimpunan agung Umno hari ini untuk menyerang pemimpin PKR berhubung siri pendedahan berhubung dakwaan penyelewengan dana NFC.

Siapa Bodoh? Najib Atau 1000 Orang Peguam ?

http://hanief.blogspot.com



Perkara macam nie yg boleh lesap p buat projek Lembu tuu..!!!

Boleh Percaya ke?? RM83.7 Billion..Fuhh Banyak Beb..

Jumlah pinjaman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kepada kerajaan dan institusi korporat setakat Jun 2011 ada­lah sebanyak RM83.7 bilion.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata, jumlah berkenaan adalah bagi pelaburan dalam bentuk pinjaman dan sebahagian besarnya adalah jaminan kerajaan.

Menurutnya, nilai tersebut sebanyak RM79.41 bilion atau 95 peratus adalah pinjaman kepada kerajaan, manakala baki RM4.31 bilion atau lima peratus adalah pinjaman kepada institusi korporat.

“Pinjaman diberikan KWSP adalah dijamin de­ngan sekuriti.

“Dalam melaksanakan tanggungjawabnya dengan penuh berintegriti, telus dan profesional, governance stucture telah dipertingkatkan se­iring pertumbuhan asetnya,” katanya menjawab soalan Azan Ismail (PKR-Indera Mahkota) yang ingin me­ngetahui mengenai kedudukan jumlah pinjaman KWSP kepada institusi korporat.

Semua bentuk pelaburan KWSP akan dipantau dan dinilai Panel Pelaburan dan Risi­ko KWSP sebagai jaminan ba­ha­wa pinjaman itu selamat.

“Bagaimanapun keputusan panel ini perlu mendapat kelulusan Menteri Kewangan yang perlu ditapis di peringkat kemente­rian. Saya yakin pelaburan berisiko tinggi tidak akan dibuat,” katanya ketika menjawab soalan Datuk Ismail Kasim (BN Arau).

Juragan : Menteri Kewangan sapa beb..??Umnuuooooo..kaki songlap,kaki
seleweng,kaki penipu,kaki rasuah,kaki salah guna kuasa dan banyak lagi kaki
yang semuanya kaki tak guna!! Paling Haprak..lulus RM250 bab Lembu kemudian
baru bawak mesyuarat,duit dah keluar awal..mcm mana rakyat nak caya beb??

Umno dah hilang monopoli...tidak lagi boleh mendakwa mereka mewakili suara dan aspirasi bangsa Melayu.

The Malaysian Insider
Oleh Sakmongkol AK47

Anggota Umno diminta tidak mendabik dada dengan kejayaan parti mendaftarkan 3.4 juta anggota setakat ini, kata Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan. Beliau berkata, jumlah sebesar itu belum menjamin kemenangan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum akan datang. “(Ini kerana) ahli Umno hanya satu per empat daripada 12 juta pengundi,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Agenda Melayu ke-7 anjuran Alumni Kelab-kelab Umno Luar Negara, di sini hari ini. Beliau berkata setakat ini kira-kira tiga juta anggota Umno adalah pengundi berdaftar. Justeru katanya, semua anggota Umno perlu berusaha keras meraih sokongan pemilih lain, terutama yang ‘di atas pagar’. “…..kita kena dekati dan tarik pengundi selebihnya untuk menyokong Umno dan BN,” katanya.

Inilah kenyataan yang paling dangkal yang saya dengar dari Ahmad Maslan, ketua penerangan Umno. Nampak sangat dia malas membaca kerana kalau dia membaca dan faham apa yang dibaca, dia tidak mengeluarkan kenyataan yang bingung macam ini. Helo brader, semua orang dah tahu hal ini.

Lihat sahaja keputusan pemilu 2008. Jumlah pengundi Melayu semuanya 5.7 juta. Calun Umno mendapat 2.38 juta undi. Katakan lah 380,000 pengundi tersebut adalah pengundi bukan Melayu. Itu bermakna, dari 5.7 juta pengundi Melayu, calun Umno hanya mendapat 2 juta undi. Jika ahli Umno sahaja sudah ada 3 juta lebih, maka itu bermakna 1 juta lebih ahli Umno tidak mengundi calun Umno sama ada kerana mereka tidak mendaftar diri atau enggan mengundi calun Umno.

Umno tidak lagi boleh mendakwa mereka mewakili suara dan aspirasi bangsa Melayu. Umno dah hilang monopoli. Bolehkah orang Melayu yang merupakan 65 peratus penduduk Malaysia, hilang dominance mereka? Matematik mana Ahmad Maslan pelajari?

Ertinya, Ahmad Maslan tidak perlu mengulangi kelemahan Umno. Dia lebih perlu menjawab mengapa rakyat meluat melihat Umno. Sekurang kurangnya, presiden Umno lebih teliti dalam observasinya. Orang dah kenal sangat sifat-sifat orang Umno yang ek — baju linen, kereta besar, cermin mata hitam dan lain-lain lagi petanda2 luaran. Dan orang tahu, kebanyakan pemimpin Umno seperti Ahmad Maslan adalah tin kosong.

Ahmad Maslan ini sendiri semasa jadi ketua penerangan Umno akan sentiasa memulakan ucapannya dahulu dengan mencerita hal dirinya sendiri. Bagaimana dia yang tak tahu apa2 pun, tiba2 di angkat oleh Datuk Najib jadi pegawai yang in charge Felda, kemudian di lantik timbalan menteri dan terus ketua penerangan.

Boleh jadi kerana kamu, Ahmad Maslan sudah jampi Datuk Najib dengan serapah 7 petala langit dan 7 petala bumi dan apa apa lagi. Semua orang yang mendengar ucapan Ahmad Maslan pada masa itu tertanya-tanya, apa jadahnya kaitan cerita nasib baik kamu dengan tugasan yang mendepani organisasi Umno? Syukurlah kamu bernasib baik tapi jangan melembukan ahli Umno yang lain dengan cerita karut marut dan buah fikiran yang dangkal.

Belum sempat saya habis baca ulasannya mengenai Umno ada 3.4 juta ahli(yang semua mahu menunggang Umno) saya terbaca komennya dalam ucapannya di sebuah forum Melayu pasca PRU13. Ini satu lagi buah fikiran yang dangkal lagi.

Macam mana Melayu hilang kuasa dan kedudukan? Melayu akan hilang kuasa kalau mereka tidak ada pelajaran, kalau mereka tidak kompetitif dan sebagainya. Melayu tak hilang kuasa jika tidak bertali urikan Umno. Umno yang banyak menjahanamkan kepentingan Melayu. Tajuk forum yang terlebih baik ialah Melayu Umno pasca PRU13. Hari ini, kepentingan Melayu boleh di perjuangkan diatas wadah apa sekali pun, ianya bergantung kepada dedikasi dan kepandaian yang empunya diri.

Kita tanya Ahmad Maslan, bila Shahrizat bertindak sebabagi pemudah cara pemberian grant kepada Dr Salleh, ada dia fikir mengenai kepentingan bangsa Melayu? Apakah Dr Salleh akan senang dapat grant tersebut ketika rekodnya mengurus Technology Park Malaysia sangat buruk kecuali merit yang dia ada ialah dia suami Shahrizat Jalil? Tidak bukan. Sebab dia mahu melembukan semua orang Melayu. Setelah sebulan isu feedlot ini di bangkitkan baru sehari dua, Shahrizat kata, dia takde kena mengena dengan isiu feedlot?

Dan bila kita membayar pembelian kereta APC oleh Deftech dengan membayar RM6 billion lebih tinggi dari harga RM1.2 billion, duit RM6 billion itu untuk orang Melayu? Dan di mana Umno menghilangkan diri bila MAS yang sepatutnya menjadi kebanggan negara Malaysia, sedang di canibalise supaya beberapa orang membuat wang yang banyak.

Si Ahmad Maslan ini betul2 tidak membaca apa guruh yang sedang membuak di kalangan orang Melayu. Orang Melayu melihat Umno hari ini organisasi yang membenarkan perlanunan dan samun dan rompakan keatas orang Melayu sendiri. Dan kalau Ahmad Maslan membaca dengan teliti lagi, dia akan dengar orang ramai berkata Ahmad Maslan can shove his remarks up that part of his anatomy where the sun does not shine! — sakmongkol.blogspot.com

Anak Muda jenis nie ka yg di ajak TPM untuk berjihad tuu..??

http://4.bp.blogspot.com/-b1NUGryf5Ww/TtV64-1EH2I/AAAAAAAAFcQ/pu0ViAPn5mI/s320/bn_TENANG.jpg

http://1.bp.blogspot.com/_d4Ybqr7_vf4/SKl_RfFsUlI/AAAAAAAAAdg/f9JWzo-5DPs/s400/puteriumno.jpg

Bukan DAP yang Lesapkan Hampir RM3billion Wang FELDA

oleh Tulang Besi

Sempena Perhimpunan Agung UMNO, sekali lagi pemuka2 UMNO memukul gendang kononnya hak Melayu akan terhapus. Bahasa Melayu bakal hilang (padahal Dr Mahathir yang suruh ajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris, bukan DAP), Raja-Raja Melayu akan hilang kuasa (padahal UMNO dan Dr Mahathir yang hapuskan kekebalan Raja Raja Melayu), DAP akan berkuasa (sedangkan DAP cuma berkuasa di Pulau Pinang yg sebelum ini dikuasai oleh GERAKAN) dan banyak lagi.

Soalnya sekarang, adakah DAP yang telah melesapkan wang FELDA hampir RM3billion? Persoalan ini sehingga hari ini Ahmad Maslan tidak mampu menjawab. Apabila dicabar oleh Mazlan Aliman untuk berdebat, Ahmad Maslan begitu menikus menolak cabaran berdebat.

Persoalannya sekarang siapakah yang sebenarnya menghapuskan hak Melayu? Adakah ia DAP ataupun UMNO?

Jelasnya, banyak tanah Melayu hilang bukan digadai oleh DAP tetapi UMNO.

Dalam isu Wang Felda lesap RM3billion ini, jelas sekali yang meranapkan hak Melayu adalah UMNO bukannya DAP.

Ahmad Maslan cuba beri alasan kononnya wang FELDA digunakan untuk tanam semula. Sedangkan kos penanaman semula oleh syarikat-syarikat lain seperti SIME DARBY JAUHHHH lebih murah berbanding FELDA. Kos tanam semula FELDA hampir 3 kali ganda berbanding SIME DARBY atau IOI.(Sila baca dengan panjang lebar berkenaan isu ini di sini)

Bukti telah jelas. Yang akan meranapkan bangsa Melayu di Malaysia adalah UMNO dan Barisan Nasional. Bukan DAP dan bukan Pakatan Rakyat.

Orang Melayu terus merempat di bumi sendiri. Gaji tak naik-naik tapi kos hidup naik setiap bulan. Pemimpin2 orang Melayu dari UMNO makin kaya. Anak beranak mereka juga makin kaya. Rakyat Melayu biasa terus merana.

Tak hairanlah ada seorang pemimpin negara jiran berkata beliau cuma memerlukan SD800 juta untuk membeli keseluruhan UMNO.

Tulang Besi

ps nak tanya Ahmad Maslan, sewaktu Mahathir menggunakan wang PETRONAS untuk menyelamatkan anaknya dari bangkrupsi (RM1.6 billion), adakah itu juga langkah memperjuangkan Melayu?

Jihad: Lucunya kenyataan Muhyiddin

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 30 Nov: Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia merasa cukup sedih dan kecewa di atas ucapan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang sama sekali tidak menunjukkan beliau selaku orang nombor 2 negara yang mempunyai daya fikir intelek yang tinggi dan budi bahasa yang baik.

Pengarahnya, Mohd Sany Hamzan berkata, semasa merasmikan serentak Persidangan Tahunan Puteri, Pemuda dan Wanita Umno malam tadi, Muhyiddin meneruskan perseteruan terhadap Pakatan Rakyat dan PAS secara khususnya dengan alasan yang berbentuk fitnah dan dangkal.

“Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia ingin mengingatkan Umno bahawa keangkuhan mereka sebagai parti yang tiada galang ganti untuk meneruskan agenda perjuangan bangsa Melayu sudah lapuk ditelan zaman kerana PAS sudah bersedia untuk memimpin bangsa Melayu ke arah suasana politik yang lebih kondusif bahkan lebih lagi PAS menawarkan perjuangan bangsa Melayu menurut ajaran Islam yang syumul,” ujarnya kepada Harakahdaily.

PAS, tegasnya akan menggantikan Umno untuk membela nasib bangsa Melayu yang selama ini menjadi mangsa ‘belasahan’ Umno.

Jadi, tambahnya Umno sememangnya berada di dalam keadaan cukup terdesak kerana PAS dan Pakatan Rakyat semakin mendapat tempat di hati rakyat untuk memerintah negara ini.

“Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia berpendapat bahawa cabaran Timbalan Perdana Menteri kepada para Puteri, Pemuda dan Wanita Umno untuk menjadi mujahid dan mujahidah yang akan berjihad untuk mempertahankan bangsa Melayu di dalam Pilihanraya Umum yang akan datang adalah sebuah lelucon yang amat menggelikan hati,” katanya lagi.

Menurutnya, Umno sebagai sebuah parti sekular yang memisahkan agama di dalam agenda perjuangan politik mereka sanggup menggunakan istilah-istilah Islamik supaya nampak agenda Islam mereka tetapi sebaliknya bersifat munafik semata-mata.

Mohd Sany berkata, sepatutnya jihad yang utama adalah menegakkan hukum syariat Allah Taala di atas muka bumi ini dan bukannya berjihad di atas nama bangsa.

Beliau menambah, Jabatan Pilihanraya DPPM turut mengingatkan kepada seluruh jentera pemuda di semua peringkat supaya meningkatkan kewaspadaan dan kebersediaan untuk menghadapi pilihanraya yang mendatang.

Katanya lagi, Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia melihat Umno kini semakin gawat dan tidak keruan, tidak mustahil sepanjang perhimpunan Agung Umno ini akan menjadi perhimpunan yang akan dipenuhi dengan segala macam kenyataan-kenyataan yang bersifat hasutan, ancaman, tuduhan, prejudis, rasis dan sebagainya.

Oleh itu, ujarnya, pihaknya meminta supaya rakyat Malaysia yang cintakan keamanan dan keadilan menolak secara total parti Umno dan Barisan Nasional kerana pembawaan politik sempit mereka sudah tidak diterima lagi oleh rakyat.

Selain itu, kata beliau, pihaknya mengarahkan jentera pemuda di semua peringkat untuk membuat laporan polis di atas kenyataan Timbalan Perdana Menteri dan Ketua Penerangan Umno yang bersifat menghasut dan menimbulkan kebencian orang Melayu untuk terhadap orang-orang bukan Melayu dan orang-orang yang bukan beragama Islam.

Mohon SPR, JPN bertindak secara profesional

Dr Ghazali Hasbullah

Pendedahan demi pendedahan telah dibuat oleh Dewan Pemuda PAS melalui Lajnah Mobilsasi Rakyat mengenai pemberian kad pengenalan kepada warga asing. Namun Jabatan Pendaftaran Negara dan Suruhanjaya Pilihan Raya masih lagi tidak bertindak mengikut tahap profesionalism mereka.

Jawapan yang dikeluarkan setakat ini adalah kenyataan politik, seolah-olah mewakili Umno/BN. Antara jawapan yang dikeluarkan adalah, pihak-pihak tertentu tidak mengemukakan bukti kepada SPR. Bukti yang bagaimana lagi yang diperlukan oleh SPR dan JPN?

Sehingga kini, SPR telah mengiktiraf kenyataan PAS bahawa wujudnya pengundi hantu. Pengiktirafan itu, yang dibuktikan melalui pendedahan nama-nama meragukan yang bukannya seorang-dua, tetapi sehingga lebih 60,000 nama.

Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof dilaporkan berkata nama-nama itu disiarkan untuk tatapan umum di laman web dan media bagi membolehkan individu berkenaan mengunjungi pejabat SPR bagi membantu menjelaskan kedudukan.

Namun, sehingga kini, kita menyedari bahawa ini hanyalah tindakan yang sekadar ingin melepaskan jerut ditengkuk bahkan ianya acuh tidak acuh.

Terdapat beberapa sudut tindakan yang hanya dengan ini membuktikan SPR telus dan benar-benar menegakkan demokrasi di dalam Negara.

Terdapat beberapa sudut tindakan yang hanya dengan ini membuktikan SPR telus dan benar-benar menegakkan demokrasi di dalam negara.

Nama-nama yang disiarkan, mempunyai rekod alamat tempat tinggal. Mengapakah tiada agensi, baik SPR, mahupun JPN melakukan penjejakan terhadap mereka ini? Ini adalah suatu kesalahan jenayah, kerana memalsukan maklumat diri seseorang warganegara.

Sebelum mereka mendaftar sebagai pengundi, “hantu-hantu” ini perlu mempunyai kad pengenalan yang berasingan supaya dapat didaftar sebagai pengundi kedua (atau berganda). Penghasilan kad pengenalan ini dibuat di Jabatan Pendaftaran Negara. Rekod petugas yang mendaftar mereka di kaunter ada di dalam simpanan JPN.

Maka, mengapa petugas-petugas yang mendaftar ini tidak di soal siasat? Bahkan jika didapati bersalah, mereka perlu ditangkap dan dibicarakan kerana mencemarkan institusi demokrasi negara dan secara lebih jelas, memperjudikan keselamatan negara kita.

Pihak polis perlu menahan “hantu-hantu” ini kerana mereka telah menipu kesemua rakyat negara ini dan memperjudikan keselamatan negara.

Setelah siasatan dibuat, pendedahan siapakah yang merupakan dalang utama ini pendaftaran haram hantu-hantu ini perlu dibuat. Dalang-dalang ini perlu disiarkan muka mereka di kaca televisyen, dituntut meminta maaf kepada semua rakyat Malaysia yang mendambakan keadilan.

Pihak SPRM juga perlu melihat kes ini dengan lebih kritis kerana mungkin membabitkan salah guna kuasa pihak SPR atau JPN.

Sepatutnya, tindakan diatas perlu dikoordinasikan oleh pihak SPR jika benar-benar ingin melihat demokrasi negara ini menjadi bersih dan adil.

Jika tindakan-tindakan ini tidak diambil, maka ternyata, SPR bahkan JPN memang hendah membela hantu-hantu ini atas sebab-sebab menjaga kepentingan ahli politik dan parti pemerintah. Ini kerana SPR dan JPN adalah dilantik oleh pemerintah BN.

Kami memperingatkan SPR dn JPN, supaya harta yang mereka cari, demi menjaga kerajaan BN serta diri mereka sendiri tidak menjadi bahan bakar api neraka di akhirat nanti.

Salam Maal Hijrah dan salam penghijrahan demokrasi mulia 1433H.

Penulis adalah pengerusi, Lajnah Pekerja dan Professional Muda, Dewan Pemuda PAS

Pelancaran Ladang Rakyat dilancar untuk kesejahteraan rakyat

KUPANG – Dalam rangka membangun tanah-tanah hutan, kerajaan negeri telah mengenalpasti beberapa tempat, antaranya Gunung Inas di Baling, Teloi di Sik, Bukit Raja di Kubang Pasu dan Bukit Perak di Pendang untuk ditanam semula dengan pokok getah balak yang boleh membawa keuntungan lebih dari getah biasa. Pokok getah balak yang batangnya lebih besar dan boleh digunakan untuk pembalakan selepas 20 tahun.

“Projek ini semuanya untuk rakyat, hasil dari pulangan projek berkenaan akan diserahkan kepada rakyat.

“Kedah Agro akan mengendalikannya dan hasilnya akan diagihkan kepada rakyat yang mendaftar dengan E-Sinar,” ujar Menteri Besar, YAB Dato’Seri Ustaz Azizan Abdul Razak dalam ucapan perasmian sempena Majlis Pelancaran Projek Ladang Rakyat di Kampung Charok Kapas, Mukim Kupang, Baling, di sini.

Tambahnya lagi, beliau menerima laporan berlakunya pencerobohan ke atas tanah-tanah hutan terutama hutan simpanan. Mereka sanggup menggunakan jentera berat dan menjadikan tanah berkenaan sebagai ladang. Tindakan mereka seolah-olah tanah tersebut tidak dikuasai oleh sesiapa.

“Kalau orang kampung datang teroka nak buat tapak tanam durian atau rambutan, tak apalah juga, ini datang dengan mesin berat, tolak pokok, buat ladang seperti tanah di Kedah ini tiada bertuan,” celahnya.

Beliau turut menasihati agar tidak membeli tanah-tanah yang dijual oleh golongan berkenaan kerana akan menimbulkan masalah seperti hak milik dan sebagainya.

“Saya harap mereka ini ditangkap kerana mereka mencerobohi tanah milik rakyat,” tegasnya.

Beliau menjelaskan juga, cara kerajaan negeri berbeza dengan Felda. Felda memberi hak milik tanah kepada peneroka selepas 20 tahun tetapi projek Ladang Rakyat dibangunkan dan hasilnya diagih-agihkan kepada rakyat.

“Kita mengamalkan konsep bantu sehingga mereka boleh berdikari, bila mereka boleh berdikari, kita bantu orang lain pulak. Kita juga harap mereka yang kita bantu ini, suatu hari nanti boleh bantu orang lain pula,” jelasnya.

Ladang Rakyat yang akan dibangunkan melibatkan 20 ribu ekar untuk permulaan dan secara tidak langsung boleh memberi peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan.

Dalam majlis tersebut seramai 260 orang menerima sumbangan hasil pulangan Felcra kepada kerajaan negeri yang melibatkan kira-kira RM370 ribu. Beliau turut memaklumkan, hasil yang dibayar oleh Felcra kepada kerajaan negeri dipulangkan semula kepada rakyat . Kerajaan negeri hanya ambil untuk tujuan pembangunan sahaja dan selebihnya diserahkan kepada rakyat.

“Seramai 1,104 orang yang telah mendaftar dengan E-Sinar akan menerima pulangan ini. Di Baling sahaja melibatkan 260 orang,” katanya.

Azizan menyarankan Ladang Rakyat ditukar secara rasmi kepada Ladang Sejahtera kerana sejahtera membawa makna lebih baik.

Selain itu, beliau turut menyempurnakan upacara penanaman anak pokok getah dan dibawa melawat sebahagian kompartmen 8, Hutan Simpan Gunung Inas.

Seramai kira-kira tiga ribu hadirin termasuk Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, Ahli Parlimen, Adun-Adun, ketua-ketua jabatan hadir meraikan majlis tersebut.

Kerajaan Negeri memperuntukkan bajet sebanyak RM2.5 juta untuk kebajikan rakyat

Kanak-kanak perlu diberi didikan agama secukupnya

http://www.wartakedah.net/images/stories/November2011/anak%20soleh.jpgGUAR CHEMPEDAK – Kerajaan Negeri memperuntukkan bajet sebanyak RM2.5 juta untuk kebajikan rakyat dalam usaha memastikan kesejahteraan rakyat di negeri ini.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kebajikan Masyarakat, YB. Ustazah Siti Ashah Ghazali, kewujudan Maahad Tahfiz di Kulim adalah langkah terbaik dalam usaha memberikan pendidikan agama yang secukupnya kepada pelajar.

“Pengambilan pelajar seramai 50 orang dilakukan untuk memastikan perjalanan pembelajaran berjalan dengan baik sebelum Maahad Tahfiz berkenaan berpindah ke Pulau Tuba, Langkawi,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada majlis penutup Kem Anak Soleh yang diadakan di Sekolah Integrasi Faizin (Saif), di sini.

http://www.wartakedah.net/images/stories/November2011/anak%20soleh1.jpg http://www.wartakedah.net/images/stories/November2011/anak%20soleh2.jpg

YB. Ashah memberitahu, pembinaan kampus tetap Kolej Universiti Insaniah (KUIN) di Kuala Ketil adalah antara projek Kerajaan Negeri dalam usaha meningkatkan mutu pendidikan di negeri ini.

“Ini adalah sebahagian daripada program Kerajaan Negeri dalam memastikan kebajikan rakyat terbela serta berupaya mensejahterakan rakyat,” katanya.

Tambahnya, penganjuran Kem Anak Soleh adalah antara program pembangunan insan yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri.

Beliau menjelaskan, program yang diadakan ini merupakan satu tanggungjawab dalam usaha melahirkan satu generasi yang cemerlang di masa hadapan.

“Kem Anak Soleh akan diadakan pada setiap kali musim cuti persekolahan kerana ia terletak di bawah portfolio Pembangunan Insan, YB. Dr Ismail Salleh,” ujarnya.

Tambahnya, program yang diadakan itu dipenuhi dengan pengisian ilmu seperti ceramah anak soleh, smart solat, tip-tip solat, wuduk dan solat, riadah dan sebagainya.

“Kem Anak Soleh yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Kedah adalah bertujuan untuk melahirkan mutiara hati di kalangan ayah dan bonda,” katanya.

Menurutnya, ia adalah bertujuan untuk memastikan anak-anak mendapat pendidikan yang secukupnya di samping mendidik mereka dengan ilmu pengetahuan yang berguna.

YB. Ashah memberitahu, ibu bapa perlulah memainkan peranan penting dalam usaha memberikan pendidikan yang terbaik kepada anak-anak.

“Selain guru, peranan ibu bapa juga amat penting dalam membentuk anak-anak agar mereka mampu menjadi insan yang berguna kepada agama, bangsa dan negara,” jelasnya.

Di samping itu, katanya, Kerajaan Negeri juga turut menganjurkan Kem Bina Sahsiah yang terbuka kepada pelajar yang berumur antara 15 hingga 16 tahun.

“Kem ini diadakan pada musim cuti persekolahan yang bertujuan untuk menjalinkan semangat ukhuwah di samping memupuk semangat cintakan ilmu pengetahuan,” jelasnya.

Pada majlis penutup itu, setiap peserta menerima sijil penyertaan yang disampaikan oleh YB. Ustazah Ashah Ghazali.

Seramai 200 murid Tahun 5 dan 6 menyertai kem berkenaan yang diadakan selama empat hari tiga malam.

Turut hadir ialah Pengarah Sekolah Integrasi Faizin (Saif) Guar Chempedak, Ustaz Mohd Ali Idris dan Pengarah Kem Anak Soleh, Ustaz Mohd Nazmi Abdul Rani.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...