TERKINI :

Sunday, October 16, 2011

Hinanya bangsa Melayu.........

Setiap hari keluar di TV Akhbar kes kes pembuangan bayi. anak kecil ( manusia ) . kenapa manusia sekarang sanggup melakukanya. boleh di katakan bayi bayi yg di buang ini melayu anak ornag islam. bohonglah kalau cina atau india buang bayi. di mana perasaan kita apabila melihat bayi bertali pusat dalam air longkang, dalam parit, dalam tong sampai.adakah setakat keluar dari mulut ASTAGFIRULLAH HAL AZIM itu sahaj kah yg kita dapat lakukan. wahai orang melayu yg mengaku islam , di mana hati dan perasaan ornag melayu. jamil berkata begini kerana hampir setiap hari ada sahaj kes buang anak. seolah olah tiada berhenti tiada penyudah.


Banyak foto ada. tapi jamil pilih yg ini sebab yang lain demi Allah jamil tak sanggup tengok. Jamil doakan mereka mereka yg buang anak ini hancurlah keturunan mereka.

Tak malukan ornag melayu nak mengaku diri islam kalau hati budi dan perangai lebih teurk dari bangsa kafir. pada aku mohon maaf lah aku tengok bangsa aku melayu berperangai dan hati budi lebih hina dari kafir. tidak kah ornag melayu belajar al quran. tidakkah mereka membaca alquran. kalau tak tahu baca jawi sekaranga da al quran terjemahan. baca. apa suruhan Allah, apa larangan Allah. tengok balik selak balik kenapa kes kes buang bayi berlaku. macaman berlaku. kenapa berlaku. jgn menunding jari. budak yg buang tu memang bersalah. memang patut di hukum , memang patut di bunuh tapi cari juga siapa yg menyebab dia lakukan. kenapa mereka lakukan, dari lelaki yg melakukan bersama hukum, pun begitu tak sudah di situ. selak lagi kenapa mereka berani lakukan. buka lagi kenapa mereka boleh lakukan. kenapa mereka berani lakukan.

Aku di bukit bintang kuala lumpur bertapak dah hampir 15 tahun. setiap hari aku melihat kelakuakn anak melayu lebih teruk dari kafir. hinanaya anak melayu lebih hina dari kafir. ko orang nak marah pasal aku kata begini ko orang punya pasal. ko orang boleh pergi mampos. aku dah tak tahan tengok kelakuakn anak bansga aku. yg mengaku islam, yg berbinkan islam tapi lebih hina dari kafir laknat. pakaian mereka , kelakuan mereka, pergaulan mereka, cara hidup mereka. umur 15-20 hisap rokon selambe. berpegang tangan selambe. adakah mak bapak mereka datang dari keturunan pelancur jalanan. sehingga anak anak berkelakuakn begini. aku tak kata aku alim warak tapi kalau mereka melayu tetapi ugama lain go to hell with them.tapi mereka melayu beragam islam. kenapa begini. di mana mak bapak mereka apa tanggungjawab mak bapak mereka.


Satu je contoh bangsa apakan ini. cinakah? india kah , sikh kah ? jawablah sendiri.

Aku tengok anak anak betina melayu umur 14-20 tahun berpakaian lebih teruk dari pelacur muarahn. bangsa apa? MELAYU , ugama apa ? ISLAM. woi melayu melayu babi macaman ko orang ajar anak ko orang. kenapa mereka berkelakuan lebih hina dari kafir. cina india kafir berpakaian lebih senonoh dari melayu. sila datang ke bukit bintang hari sabtu,ahad atau ahri cuti umum. lihat sendiri. sila lepak di hadapan maybank bukit bintang tengok. tidak pun lepak dekat tempat aku.lagi elok. tengok aku sound sekor sekor. pergi mamposlah mereka malu.aku lagi malu bila bangsa lain tanya aku. aku tengok anak cina walaupun pakai pendek lagi bersopan dari anak melayu. yang banyak dok perasan lawa perasan cantik. . tetek besar buanh limau nak pakai ketat. aku tak marah budak lelaki. biasalah mereka jantan. jantan mana yg tak gatal. kot jantan gay sahaja yg tak gatal tengok betina.

Kalau dah tangan bagi di pegang . belakang bagi di pelok. so yang lain i dont think have any problem. you love me give me what i want. than you understand la. bila dah dapat sekali. weel setiap kali kena ikut la.sebab budak lelaki tu dah dapat saham. tambah pulak kalau dapat rakam dgn handphone. tak bagi alatnya masuka ke xtube. redtube, rokettube. tapi tak akan masuk youtube sebab you tube akan sensor. bukan itu sahaja kena dapat boyfriend yang nakal. dia boleh syer dgn kawan kawan dia pulak. pakai baju sekolah 5 orang bubuh.aku tak tuduh.aku cakap apsal aku dha jumpa dekat 10 video macam tu. AKU TAK MAHU HIPOCRITE MCM MELAYU LAIN. MEMANG AKU JUMPA .MEMANG AKU TENGOK SEBAB AKU NAK TAHU BANGSA APA so what ? sebab itu aku berani cerita. tak payah bohong la. bila orang depan computer sorang sorang mustahil mereka tak merayap. itulah penangan internet.

Apa pemimpin melayu buat baik kerajaan baik pembangkang . setakat menyalaks ekor sekor. bergaduh sesama sendiri. ashik dok jaga hati bangsa lain dek kerana undi. hal hal agama biarkan mampos. hal hal adat biarkan mampos. syarat dapat menang. pemimpin lain kerja tiada. ashik membusukan orang membusukan orang ini . aku nak tanya pembaca ada ko ornag pernah dengan mana mana pemimpin bercakap pasal maruah dan harga diri bangsa melayu baik kerajaan atau pembangkang. penyokong ada cakap aku tak nafikan.

Nak harapkan yang mengaku ketua agama konon jgn haraplah. keturunan sendiri lebih teruk dari kafir kehidupan mereka, nak harapkan jakim, jais, mais, kais, pais tak payahlah. barua barua ni lain kerja tiada hanya tahu membodek, mengampu, menjaga peroik nasi. dan gaji. pergi mamposlah hal hal agama di langgar sekali pun. yg mereka tahu kalau pemimpin,penyokong pembangkang buat mesti kerja keras heret mereka ke mahkamah. tapi kalau pemimpin kerajaan buat buat dek sudah. di sinilah hinanya apa yg di panggil BANGSA MELAYU . samaada terima atau tidak itulah kenyataanya.

Nak harapkan mak bapak mengajar anak. mereka lebih suka kehidupan mewah dari kehidupan anak anak. mak kerja bapak kerja. sebab apa? sebab nak belagak. nak menunjuk nunjuk. nak hidup mewah. Allah sudah cipta kehidupan lelaki berkerja isteri menjaga anak anak. cuba tengok ornag orang yg isteri tak berkerja insyaallah anak anak mereka elok. cukup ajar. ni tak sekor sekor sibuk nak cari duit. bohonglah kalau tak cukup. rezeki yg allah dah tentukan semuanya menuckupi. melainkan kalau suami isteri nak pakai kereta seorang sebiji. gelang emas, handphone blackberry ,ipad iphone. nak menunjuk tambah tambah pulak kalau dekat nak raya. sebab itu semua sentiasa tak cukup. jjadi bila mak bapak kerka anak jadi anak haramjadah. kecik kecik hisap rokok, yang jantan main bohsia. yang betina main jantan. tengok blue film,

Sorrylah k. kalau ornag yg baca nak terasa. aku apa peduli pergi mamposlah. hukum hakam agama dah tiada nilai. maruah bangsa melayu hancur lebur. ko ornag mungkin tak marah sebab ko orang mana ada maruah.bahasa aku , mulut aku memang kasar tapi insyaallah hati aku Allah jadikan baik.


http://bbcatlover.blogspot.com/2011/10/hinanya-bangsa-melayu.html

Mai Aziz Bari dengan Guan Eng habih 1Malaysia pakat "melalak" masa depa kata "natang" sekoq pon tak bunyi apa..!!

DEBAT PROF AZIZ BARI DENGAN EZAM SESUMPAH DAN ZUL KULIM

Oleh: WFAUZDIN NS

APABILA Prof Dr Abdul Aziz Bari mengeluarkan pendapat beliau tentang kuasa raja-raja, maka melalak-melolong lah puak-puak yang pernah menghilangkan kuasa raja ini menghentam Pakar Perlembagaan ini.

Golongan yang bersekongkol dengan puak yang pernah menaikkan sepanduk " Kami mahu Deris, Natang" di depan Istana Terengganu dahulu berlakon seolah-olah mereka lah yang paling taat setia kepada institusi raja. Ini bukan zaman masyarakat jahil dan bengap, jika ada pun puak-puak mereka sahaja yang masih ketinggalan zaman. Orang seperti Ezam sesumpah dan Zul Kulim dan beberapa orang pencacai itu kehabisan modal maka dikutipnya modal dari Utusan dan TV 3 suku. Betapa rendahnya moral mereka.


Jangan lupa kisah ini.....

Prof Dr Aziz Bari tetap mempertahankan kenyataannya sambil menegaskan beliau telah memulakan kajian ini sejak 1991, Aziz menambah, “orang-orang seperti Senator Ezam (Mohd Nor), (Pengerusi Pengerusi Gerakan Anti-Penyelewengan Selangor) Hamidzun Kamarudin dan (Ahli Parlimen) Datuk Zulkifli Noordin elok duduk dan baca buku.”


Hebat mereka masa itu....kini mahu bercakap pasal raja?

Di dalam masa yang sama, Prof Dr Aziz Bari dengan tegas dan berani menyatakan kesanggupan beliau untuk berdebat dengan puak-puak itu. Masalahnya, ada sejarahkah puak-puak seperti itu berani berdebat? Zul Kulim pernah dicabar untuk berdebat oleh YB Khalid Samad dahulu di dalam isu Kalimah Allah. Zul Kulim terkedu kerana standard beliau hanya bercakap seorang diri umpama orang gila di depan TV sahaja. Kali ini, saya yakin tiada seekor pun di antara mereka itu yang berani termasuk Ezam sesumpah. Paling kuat, Ezam sesumpah akan bersumpah lagi di depan TV menyatakan beliau benar.



Apa yang penting.....cuppsss..cuppsss..meleleh air liur kat tangan...

Di sini, rakyat boleh melihat secara jelas siapa yang benar dan siapa yang bacul. Akhirnya seperti biasa puak ini akan mengadu kepada Istana, Polis dan mahkamah. Itu saja standard mereka./wfauzdin.blogspot.com

UMNO jadi PONDAN bila berdepan dengan GERAKAN...!!

Sebelum ini dok sebok 24 jam mengatakan yang Cina nak menganiyai orang melayu di Pulau Pinang..... (Tak kiralah DAP, ka MCA atau Gerakan)......

NONE


Dan yang paling sakit menusuk jiwa, PAS diperkuda oleh DAP....

Namun, disegi realitinya politik di Pulau Pinang, siapa yang dok serang pimpinan Cina negeri Pulau Pinang,,, dalam dok serang, dok menyalak marah kena Ci-a Pulau Pinang,, alih-alih UMNO tak akan tuntut jawatan KM Pulau Pinang...

Nampaknya Parti Gerakan untunglah ya,, dengan adanya anjing-anjing baka melayu membantu mereka.

Mereka tak payah nak sibuk-sibuk bertekak sesama mereka, sekadar buat lakonan Ketua Wanita Gerakan yang juga Ahli Parlimen Grik menghentam Presiden Koh Sku Koon,,

Malah mereka juga berani bersuara,, awai-awai lagi dah sebut nak kan kerusi Parlimen Taiping,, amboi hebatnya mereka,,, kenapa UMNO diam,,, tanpa jawapan,, senyap sunyi sepi (3S), bersuaralah wahai UMNO,, aku rindu dengan suara bantahan mu..... sejak bila UMNO dah mula jadi melayu pondan bila berhadapan dengan Gerakan..

Malulah sikit wahai Melayu UMNO Pulau Pinang..........ManjungMari

Tanah: PAS terpaksa tanggung kerakusan Umno

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 16 Okt: PAS Kedah bersikap terbuka terhadap segala kritikan dan berusaha menyelesaikan masalah rakyat, namun tidak adil apabila segala beban yang ditinggalkan Kerajaan BN terdahulu terpaksa ditanggung mereka.

Ahli Parlimen Padang Terap, Nasir Zakaria berkata demikian merujuk kepada kes tanah penduduk di Padang Sanai, yang diterokai sejak 70-an diceroboh oleh syarikat perladangan yang disenaraikan di Bursa Malaysia.

Menurutnya, pihaknya sedang berusaha membantu penduduk walaupun sebenarnya ia berpunca daripada kerakusan BN suatu masa dahulu.

Namun katanya, Ketua Pemuda Umno Kedah, Badrul Hisham Hashim secara tiba-tiba menuduh Kerajaan Negeri termasuk beliau tidak menunaikan janji untuk menyelesaikan masalah penduduk sehingga mengetuai sekumpulan penduduk mengadakan demonstrasi akhir September lalu.

"Apa yang cuba diperjuangkan oleh Pemuda Umno Kedah itu ibarat "dia yang kentut, tetapi tuduh orang lain kerana ingin menyembunyikan malu".

"Tidak tepat membuat tuduhan rambang tiada tindakan pihak saya. Pihak saya telah mengambil daya usaha, untuk bertemu dengan banyak pihak termasuklah pejabat tanah, kerajaan negeri serta agensi terbabit. Malah, saya berbahas di Parlimen mengenai masalah tanah ini," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Jumaat lalu, penduduk terbabit yang menubuhkan Gabungan Generasi Hilang Tanah (Gagah) mahu Kerajaan Negeri Kedah mengambil tanggungjawab menyelesaikan dilema mereka.

Mereka bercadang mengadakan perhimpunan aman di Wisma Darul Aman, di Alor Setar pada 30 Oktober ini bagi menyerahkan memorandum kepada Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Nasir berkata, pemimpin PAS menentang keras apabila Kerajaan Negeri yang diketuai Menteri Besar daripada Umno, Syed Ahmad Syed Mahmud Shahabudin pada 1973 memberi kebenaran kepada Syarikat Gula Padang Terap Sdn Bhd (GPT) beroperasi dengan tanaman tebu.

Pimpinan PAS ketika itu mengingatkan penduduk kampung agar tidak terpedaya dengan janji manis kerajaan iaitu mereka akan diberikan pampasan yang besar dan projek tersebut akan menawarkan peluang pekerjaan kepada mereka.

Namun ada penduduk yang terpedaya dan merelakan tanah mereka diambil dan menerima pampasan.

Tanah yang didakwa dimiliki Syarikat Gula Padang Terap yang sekarang dikuasai oleh Tradewind, didapati tiada peta yang jelas dan ianya menimbulkan kekeliruan sempadan tanah sebenar.

Hal ini berlaku kerana Kerajaan negeri di bawah Umno ketika itu menyerahkan tanah tersebut kepada anak syarikat Kerajaan Negeri iaitu Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK).

Akhirnya berlaku pajakan kecil yang bermula sejak 1995 dan akan berakhir 2055.

"Sudah tentu keputusan ini dibuat oleh pemimpin Umno. Peliknya orang lain yang dituduh. Kenapa tidak dipersoalkan pengkhiatan jelas itu?" soalnya yang telah beberapa kali mengadakan sesi dialog dengan penduduk bagi menyelesaikan masalah yang sudah berlarutan sejak lima tahun lalu.

UMNO Kedah yang bongkak..baru pegang kunci dewan orang ramai dah tunjuk lagak..!!!

Politik katak bawah tempurong, angkuh, sombong dan takabur UMNO Kedah

Oleh: TOK NON

Kerajaan Negeri Kedah akan mengadakan Program Mesra Rakyat Peringkat Daerah Kubang Pasu, yang akan diadakan di Pekan Kodiang pada 26 Oktober 2011. Program yang akan dirasmikan oleh YAB Menteri Besar itu adalah program kerajaan negeri, bukan program politik.

Tapak yang dicadangkan untuk diadakan Program Mesra Rakyat itu ialah di tapak milik Majlis Daerah Kubang Pasu (MDKP). Di situ ada sebuah dewan yang dibina oleh MDKP dengan mengguna peruntukan Pusat, dibina pun atas tanah milik MDKP. Belum sempat JKR serah dewan atau bangunan itu kepada MDKP pada 2008, kerajaan bertukar tangan. Tiba-tiba UMNO yang tiada kena mengena terhadap pemilikan bangunan itu ‘merampas’nya dari JKR, depa pulak yang pegang kunci.

Kerajaan negeri bercadang nak guna dewan itu sebagai sebahagian dari acara Program Mesra Rakyat, buat permohonan dengan baik untuk menyewa dari pemegang kuncinya iaitu UMNO Kodiang. Bila sampai cerita ni dekat Ketua UMNO bahagian Jerlun, Dato’ Abu Hasan Sarif dengan angkuhnya permohonan itu dicantas! Apa jadi pun sekali-kali jangan bagi dekat kerajaan negeri buat program... tegas Pak Abu.

Nak habag bagi dekat seluruh rakyat jelata negeri Kedah.. itulah UMNO. Dalam keadaan jadi pembangkang, tak dak kuasa pun angkuh bukan main. Mai kita tengok sikap kerajaan PAS negeri Kedah dalam isu penggunaan reta meredak milik kerajaan negeri kepada pihak pembangkang iaitu UMNO/BN di Kedah ni:
1.
1. Dato’ Ahmad Bashah guna premis pejabat penghulu mukim Mergong (milik kerajaan negeri) sebagai Pusat Khidmat DUN Bakar Bata dan Pejabat UMNO Bahagian Alor Setar.. sampai laa ni pun kerajaan negeri tak pernah halau.

2. UMNO Kuala Kedah buat mesyuarat agong kat dewan MBAS, pihak MBAS bagi kebenaran. Begitu juga beberapa UMNO bahagian yang lain, guna premis kerajaan negeri buat mesyuarat agong... kerajaan negeri tak pernah halang.

3. Perdana Menteri, DS Najib turun Kedah buat program kat perumahan awam Mergong, padang awam Guar Chempedak, Mini Stadium Pendang dan Dewan wawasan Jitra – semua milik kerajaan negeri dan di semua tempat kerajaan negeri beri kebenaran.

4. UMNO Kedah buat Rumah Terbuka Aidil Fitri besar-besaran di Stadium Suka Menanti, Dato’ bashah sendiri telefon MB minta kebenaran, MB kata tak dak masalah.. buatlah!

5. BN Kedah buat majlis Penerangan Perdana kat Dewan Wawasan Jitra, hentam PAS Pakatan Rakyat.. tak dak masalah ni negara demokrasi, buatlah kerajaan negeri tak pernah halang.

Tapi bila kerajaan negeri nak buat program kerajaan (bukan program politik) atas kehadiran MB, UMNO dah jadi sawan.. halang habis-habisan. Itu pun nak kira dewan tu bukan milik UMNO, depa cuma pegang kunci.. tapi angkuh lebih dari depa tu pegang kunci dunia. Depa tak sedaq kaa.. dewan yang dibina dari peruntukan Pusat tu adalah dibina dari duit cukai yang dikutip dari rakyat Kedah, termasuk orang PAS jugak. Baru pegang kunci dewan bukan main angkuh, sombong dan takabur lagi..

Macam nilah, nak bagi senang urusan rakyat lepas ni kita bagi sama pemerintahan Pusat dan Negeri... kat Pusat kita bagi PR merintah, kat negeri pulak kita jangan bagi dekat BN.. baru sama.

Depa tak bagi guna dewan tu, Program Mesra rakyat tetap akan diadakan di Pekan Kodiang. Bumi Allah taala ni luas, banyak lagi tempat boleh buat. Hangpa rantailaa dewan tu, boh pedai ayam banyak2, kawai dengan parang... tapi ingat setakat PRU ke 13 saja noooo.

AKTA KERJA : KERAJAAN JANGAN ‘SYOK SENDIRI’

18 Dzul al-Kaedah 1432 / 16 Oktober 2011

Lajnah Pengguna dan Alam Sekitar (LPAS) Dewan Pemuda PAS Malaysia meminta kerajaan mendengar keluhan serta pandangan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) yang membantah pindaan Akta Kerja 1955. Bagi LPAS, MTUC mempunyai asas yang kukuh membantah Rang Undang-undang Kerja (Pindaan) 2011 yang telah dibentang dan diluluskan di Parlimen baru-baru ini.

LPAS berpendapat kerajaan sepatutnya berbincang dahulu dengan pelbagai peringkat terutama golongan pekerja serta kesatuan sekerja bagi mendapatkan pandangan sebelum membentangkan Rang Undang-Undang Akta Kerja. Ini kerana ia melibatkan hak dan kepentingan golongan ini. Jika benar kerajaan prihatin terhadap rakyat, golongan pekerja mestilah antara keutamaan yang perlu diberikan perhatian.

MTUC dalam satu kenyataannya menegaskan pihak mereka menentang Rang Undang-Undang Akta Kerja 1955 kerana ia menghapuskan sistem perlindungan, yang secara langsung akan menjadikan sistem ‘hamba’. Mereka menentang sistem kontraktor tenaga buruh pihak ketiga kerana kesannya akan menjadikan soal kebajikan pekerja tidak dipedulikan. Kesan jangka panjang pula adalah menjadikan jurang pendapatan semakin meningkat dan tekanan ke atas hak-hak pekerja yang boleh menyebabkan kesan buruk ke atas sistem ekonomi, sosial dan politik di negara ini.

Dalam hal ini, LPAS mempersoalkan bagaimanakah khidmat nasihat yang diterima oleh kerajaan sehingga pindaan Rang Undang-Undang ini menimbulkan kemarahan banyak pihak, khususnya golongan kesatuan sekerja? Mungkinkah kerajaan mendapat nasihat yang salah, atau maklumat yang tidak tepat sehingga sanggup menegepikan golongan pekerja.

LPAS mengingatkan kerajaan betapa banyak keputusan kerajaan yang dibuat dalam keadaan terburu-buru dan tidak tepat. Orang Melayu baru kehilangan Kampung Baru ekoran Rang Undnag-Undang Perbadanan Kampung Baru 2011 yang dibentang dan diluluskan baru-baru ini dalam keadaan yang sangat tergesa-gesa. Kerajaan pula sengaja mahu mencari permusuhan berpanjangan dengan MTUC dan kesatuan sekerja yang lain kerana sanggup membentangkan akta ini dan diluluskan pula beberapa jam kemudiannya. Walaupun kerajaan memberi ‘gula-gula’ yang banyak dalam bajet 2012 baru-baru ini, rakyat masih tetap tidak berpuashati kerana banyak perkara kerajaan telah membelakangkan rakyat. Jangan sampai rakyat hilang kepercayaan kepada kerajaan, lalu memprotes pemimpin UMNO-BN dalam PRU ke 13 nanti.

LPAS juga meminta kerajaan melayan tuntutan MTUC dengan baik dalam piket yang akan mereka anjurkan nanti. Negara demokrasi seperti Malaysia membenarkan hak berhimpun dan menyatakan suara hati mereka, justeru LPAS meminta jaminan kerajaan agar jangan mengambil tindakan terhadap mereka selama mana piket berlangsung dengan aman.

Disediakan oleh,

YB MOHD FIRDAUS JAAFAR

Pengerusi Lajnah Pengguna dan Alam Sekitar

Dewan Pemuda PAS Malaysia .

Sekitar Teknik Menjawab Soalan SPM Anjuran Pemuda Kuala Kedah

Tandop, 15 Oktober – Dewan Pemuda PAS Kawasan Kuala Kedah telah berjaya menganjurkan Seminar Teknik Menjawab Soalan SPM untuk pelajar-pelajar tingkatan lima dari sekitar kawasan Kuala Kedah hari ini.

Program tersebut yang diadakan di Sekolah Rendah Islam Darul Ulum (SRIDU), Tandop, mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Pendaftaran di Dewan SRIDU bermula seawal jam 8.00 pagi, berjaya mengumpulkan hampir 200 orang pelajar dari pelbagai sekolah di sekitar kawasan Kuala Kedah.

Bertemakan ‘Pecutan Terakhir Untuk Pelajar’, program tersebut menjemput Guru Cemerlang dan penanda kertas SPM berpengalaman untuk memberikan pelbagai tips dan teknik berkesan untuk menjawab soalan-soalan SPM yang akan tiba tidak lama lagi.

Tinjauan dibuat, rata-rata pelajar yang mengikuti program tersebut berpuas hati dengan Seminar Teknik Menjawab Soalan SPM anjuran DPP Kuala Kedah tersebut. Mereka yang ditemui berkata dengan pengisian yang bermanfaat, tips-tips dan teknik-teknik berkesan menjawab soalan, penyediaan makan dan minum, alat tulis, fail dan bahan-bahan sampingan lain seperti nota, ternyata ianya amat berbaloi.

Ibu bapa juga memberi reaksi positif dan berharap program-program seperti ini dapat diteruskan pada masa hadapan kerana ianya bermanfaat dan dapat membantu anak-anak mereka menjawab soalan bagi menghadapi peperiksaan SPM akan datang.

Ketua Dewan Pemuda PAS Kuala Kedah, Saudara Azizi Abdullah yang ditemui berkata, “Alhamdulillah, program hari ini berjalan lancar. Dan insyaAllah, kita akan berusaha untuk menganjurkan lagi program-program seperti ini pada masa akan datang.”

“Jika sebelum ini, pertengahan bulan Julai lalu, kita telah buat untuk murid-murid UPSR di setiap DUN di sekitar kawasan Kuala Kedah, kali ni percubaan kita untuk pelajar SPM mendapat sambutan menggalakkan. Jumpa lagi tahun depan, insyaAllah” katanya lagi.

Program tersebut diakhiri dengan perasmian penutup yang disempurnakan oleh YB Mohd Nasir Mustafa, ADUN Kubang Rotan.


Antara guru cemerlang dan penanda kertas

SPM berpengalaman yang dijemput


Sebahagian calon-calon SPM dari pelbagai

sekolah di kawasan sekitar Kuala Kedah


Gambaran dari sudut pandang hadapan,

kelihatan peserta-peserta memenuhi ruang dewan

http://syababkualakedah.wordpress.com

BAJET 2012 : Duit RM500 yg Najib bagi tu patut ambik atau tidak..??



RM500 untuk Rakyat dari Bajet Najib... Tapi Rakyat kena ingat bahawa nak dapat duit nie kena pie serah diri di LHDN untuk nak declare yg pendapatan seisi keluarga bawah RM3000.00 jadi jika layak maka dapatlah RM500 itu utk tahun 2012...

TAPI kena ingat tahun 2013 belum tentu dapat lagi kerana ia pemberian ONE OFF sahaja..dan yg penting skrg anda sudah ada nama di LHDN jadi mau tahulah apa LEMBAGA itu akan lakukan kepada anda setiap tahun selepas itu..

Pakat2 pikiaq laa noooo....

Akta Murtad : UMNO dulu Ego - Nik Aziz

Nik Aziz: Akta khusus cegah murtad sudah lama wujud jika Umno ‘tak ego’

October 16, 2011


KUALA LUMPUR, 16 Okt ─ Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yakin negara sudah lama telah menggubal undang-undang khusus mencegah murtad jika tidak terhalang hanya disebabkan oleh sikap ego Umno yang melampau.

Menurut Mursyidul Am PAS, jika ‘tiada halangan’ dalam bentuk itu daripada Umno, undang-undang seumpama sudah pasti telah diterima pakai kira-kira dua dekad yang lalu.

Pendirian itu diketengahkan ketika pelbagai pihak mengulas kenyataan Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria, yang diutarakan minggu lalu, agar negara menggubal Akta Murtad bagi mengawal isu berkaitan.

“Jika tidak kerana keegoan Umno yang terlampau mengutamakan sentimen politik, pada adatnya negara kita sudah pun memiliki undang-undang khusus menangani gejala murtad.

“Paling lewat pun pada sekitar awal 90-an dulu, sudah ada usaha secara serius dan bersaluran oleh PAS untuk membuka jalan perbahasan secara positif dan signifikan ke arah penggubalan suatu undang-undang berkaitan murtad,” kata beliau (gambar) dalam pandangan yang dikeluarkan menerusi laman sosial Facebooknya hari ini.

Idea berkenaan undang-undang murtad ini muncul ketika Nik Aziz mengulangi hasrat kerajaan negeri Kelantan mahu memperkenalkan undang-undang hukum hudud.

Kerajaan negeri menggubal enakmen berkaitan pada 1993, tetapi tidak dapat dikuatkuasakan ekoran sekatan kerajaan pusat atas faktor peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata cadangan supaya Akta Murtad diwujudkan harus dibincangkan secara bersama-sama oleh majlis-majlis agama Islam negeri kerana soal agama terletak dalam bidang kuasa kerajaan negeri.

Beliau berkata penguatkuasaan enakmen melarang orang bukan Islam menyebarkan agama mereka kepada kalangan orang Islam juga terletak dalam kuasa kerajaan negeri.

“Apa pun hukuman harus diputuskan bersama-sama... kalau tidak akan timbul masalah. Yang saya tahu di setengah-setengah negeri, sudah ada enakmen untuk melarang orang yang bukan Islam menyebarkan agama mereka,” katanya.

Katanya, sekiranya kesepakatan dicapai, penelitian juga harus dibuat supaya akta yang ingin diwujudkan itu tidak bercanggah dengan bidang kuasa kerajaan persekutuan sebelum ia diteliti oleh Peguam Negara.

Akta Murtad dicadangkan Harussaini untuk menghukum individu yang terbukti bersalah memurtadkan orang Islam kerana ia jelas bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

Tudia Bagi Lampu Jalan Pun UMNO habaq riuh sekampung..!!!


Tu dia hebatnya UMNO sampai lampu jalan pun nak digembar-gemburkan.... Kalau zaman pasca Merdeka mungkinlah lampu jalan itu sesuatu yang besar tapi selepas 54 tahun mentadbir Malaysia pun masih mahu berkata kepada seluruh dunia

"Lihatlah UMNO beri lampu jalan,
hebatnya UMNO memberi lampu jalan"

http://sedakasejahtera.blogspot.com/2011/10/lihatlah-umno-beri-lampu-jalan-itupun.html

Ada lagi PUAK KAKI MENGAMPU dalam Pakatan Rakyat rupanya..!!!

adussss ado pula yg tukang hubungi pimpinan agar jgn hadir prog yg diadakan di Rantau ptg ini...tahniahlah pimpinan2 agong kaki pengampu di ns ni... Wei org perang dgn bn lah...patutnya poi jago parlimen yg dh menang tp KPI hancuss tu.. Patutlah DSAI dtg kawasan kau xsampai 200org je yg dtg...ni semua musuh dlm selimut..
· · · 19 minutes ago via BlackBerry ·

  • 9 people like this.
    • Susan Loone mampoi ler macam nih kalu berterusan....
      17 minutes ago ·
    • che'GuBard Samm Ya sis susan... Tp kami yg muda ni we don't bother ... Kita lawan utk menyelamatkan negara.. Go to hell to them !
      16 minutes ago · · 1 person
    • Chicha Rito xper bang...saya sbg YB Ampangan akan datang petang nie...haha...
      15 minutes ago · · 1 person
    • Khairul Iqhmal Raplah jingga btoi.. Jenis camni pun ada...
      15 minutes ago ·
    • Amk Kota Melaka Yb kota melaka pun akan turun nanti...
      14 minutes ago · · 1 person
    • Akmal Samm dato KFC lg ke ?? haha
      14 minutes ago ·
    • che'GuBard Samm Silakan semua YB2 sekalian hahaha... Now mesy AMK akan bermula 2.30ptg dan 3.30ptg mtg cabang... 5ptg kita lancar dgn masing2 dpt belon2
      13 minutes ago · · 1 person
    • Mohamad Lothfi setiap perjuangan ada kemuncup..lawan dulu bn..kemuncup2 tu cabut kemudia che'GuBard Samm
      11 minutes ago ·
    • Akmal Samm SALAH TU BRO...
      kite kene haposkan kemuncup2 ni dulu...
      baru senang berlawan....
      zzZZzzZZzz
      10 minutes ago ·
    • Shaari Md Salleh Ya ALLAH, berikan taqwa kepada jiwa-jiwa kami dan sucikan dia.
      Engkaulah sebaik-baik yang, mensucikannya.
      Engkau pencipta dan pelindungnya

      Ya ALLAH, perbaiki hubungan antara kami
      Rukunkan antara hati kami
      Tunjuki kami jalan keselamatan
      Selamatkan kami dari kegelapan kepada terang
      Jadikan kumpulan kami jama'ah orang muda yang menghormati orang tua
      Dan jama'ah orang tua yang menyayangi orang muda
      Jangan Engkau tanamkan di hati kami kesombongan dan kekasaran
      terhadap sesama hamba beriman
      Bersihkan hati kami dari benih-benih perpecahan, pengkhianatan dan kedengkian.
      9 minutes ago · · 3 people
    • che'GuBard Samm Amin... T.kasih atas doa

UMNO alat GERAKAN....kena cucuk hidung dengan GERAKAN....

Sokong Himpunan Sejuta Umat


Yusri Mohamad bersama ahli sekretariat pada sidang media mengenai Perhimpunan Sejuta Umat di Kuala Lumpur, semalam. - MINGGUAN/WAN NAQIUDDIN WAN YAACOB

KUALA LUMPUR 15 Okt. - Umat Islam di seluruh negara diajak menyertai Himpunan Sejuta Umat (HIMPUN), Selamatkan Akidah Umat di Stadium Shah Alam pada 22 Oktober ini.

Pengerusi Bersama HIMPUN, Dr. Yusri Mohamad berkata, sehingga kini lebih 1,000 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menyatakan sokongan untuk menyertai perhimpunan bertujuan menyelamatkan akidah umat Islam yang semakin terancam kebelakangan ini.

"Beberapa NGO dari Indonesia dan Brunei juga sudah memberi maklum balas positif untuk menyertai perhimpunan bermula pukul 2 petang itu.

"Jadi, saya ingin mengajak semua umat Islam tanpa mengira fahaman politik menyertai perhimpunan ini," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini.

Sementara itu, individu yang turut menjadi tulang belakang HIMPUN, Datin Seri Fatini Yaacob berkata, perhimpunan itu bertujuan memberikan ingatan supaya umat Islam bersatu mempertahankan akidah.

"Musuh kita sudah merangka pelbagai agenda tetapi kita sesama Islam masih lagi leka dan berpecah-belah, jadi HIMPUN merupakan peringatan kepada kita tentang sejarah isu-isu murtad yang berlaku di negara ini," katanya.

Penasihat Kehormat Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr. Ahmad Zaki Ismail berkata, perhimpunan itu bukan bagi menguatkan sentimen Islamofobia tetapi hanya untuk mengingatkan penganut agama lain supaya menghormati agama Islam.

"Kita meminta penganut agama-agama lain menghormati agama Islam yang sudah termaktub sebagai agama rasmi seperti mana kita menghormati mereka menjalankan ibadat masing-masing," katanya.

Timbalan Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Aminuddin Yahaya menyifatkan perhimpunan itu sebagai medan untuk menegaskan kepada umat Islam betapa pentingnya bersatu mempertahankan akidah.

"Kita juga ingin menyeru semua pihak bersama-sama mempertahankan institusi raja yang menjadi penaung kepada institusi agama di setiap negeri," katanya.

Setiausaha Front Bertindak Anti Murtad (Forkad), Kamaruzaman Mohamad pula berpendapat, perhimpunan yang bakal diadakan itu bukan hanya untuk mempertahankan akidah tetapi semua isu melibatkan agama Islam.

"Umat Islam bukan hanya perlu memelihara akidah daripada terpesong, tetapi apa-apa sahaja isu yang menghina Islam perlu dipandang serius daripada menjadi bahan hinaan pihak-pihak lain," katanya.

Kesal harga barangan runcit melambung

KULIM - Kenaikan harga ayam dan barang keperluan yang mendadak meresahkan pengguna terutamanya mereka yang berpedapatan rendah sekitar daerah ini.

Pengerusi Persatuan Pengguna Daerah Kulim, Mohd Zailan Hashim meminta Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Cawangan Kulim memantau harga ayam dan barangan keperluan yang melambung tinggi.

Menurutnya, walaupun harga siling telah dikeluarkan tetapi masih ada dalam kalangan peniaga yang tidak mengendahkan sehingga membebankan pengguna.

“PPDNKK seharusnya membuat pemeriksaan di sekitar pasar awam dan pasar malam dan sekiranya harga yang dipamerkan penjual tidak mengikut garis panduan diletakkan oleh kerajaan, pihak kementerian boleh mengambil tindakan sepertimana yang dilakukan di Terengganu baru-baru ini,” katanya.

Beliau berkata, kita terlalu sibuk memberikan bantuan ke negara luar yang terlibat dengan bencana alam dan kebuluran tetapi harga barangan di negara sendiri terlalu mahal.

“Bayangkan pengguna memperoleh pendapatan di bawah RM700 sebulan. Apakah mereka mampu membeli ikan dengan kadar harga melebihi RM5 manakala ayam dijual melebihi RM10 sekilogram.

“Jangan dianaktirikan rakyat sendiri. Saya minta agensi kerajaan terlibat turun padang dan memantau permasalahan ini. Tidak munasabah sekiranya ada pegawai di kementerian pengguna yang tidak tahu permasalahan ini sedangkan mereka juga seorang pengguna,” katanya.[Sinar Harian]

SADA - Tunggakan bil air cecah RM36 juta

ALOR SETAR - Syarikat Air Darul Aman (Sada) akan menjalankan operasi pemotongan bekalan air di premis yang mempunyai tunggakan bil bermula esok.

Pegawai Perhubungan Awam Sada, Rofedi Sulaiman berkata, operasi akan diadakan secara berperingkat meliputi seluruh negeri ini.

“Kita tidak boleh berkompromi lagi sebab tunggakan mencecah jutaan ringgit. Sedangkan kos ini boleh digunakan untuk menaik taraf sistem sedia ada.

“Saya harap semua pengguna prihatin dengan beban kos yang ditanggung Sada dalam mengurus bekalan air,” katanya.

Menurutnya, setakat September tahun ini, tunggakan yang belum dijelaskan oleh pengguna mencecah RM36,316,216.

Ia membabitkan kawasan Kedah Utara sebanyak RM13,240,966 manakala Wilayah Kedah Tengah (RM11,749,719) dan Wilayah Kedah Selatan RM8,890,418.

“Sekiranya pengguna tidak menjelaskan tunggakan ini, ia akan membebankan Sada kerana kos operasi bekalan air sangat tinggi,” katanya.

Rofedi berharap pengguna segera menjelaskan tunggakan bil sebelum pemotongan bekalan air dibuat malah operasi dijadual berjalan serentak di seluruh negeri. [Sinar Harian]

Gangguan air di Yan, Kuala Muda malam ini

ALOR SETAR 15 Okt. - Gangguan bekalan air akan berlaku di beberapa kawasan di daerah Yan dan Kuala Muda bermula pukul 9 malam esok hingga 6 pagi keesokannya.

Pegawai Perhubungan Awam Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA), Rofedi Sulaiman berkata, gangguan akibat kerja-kerja memotong dan menyambung paip utama 750 milimeter di Kampung Baru Jenun adalah untuk projek Landasan Keretapi Berkembar Elektrik.

Katanya, kawasan terlibat meliputi daerah Yan, Kota Sarang Semut dan Gurun.

"Antara kawasan terlibat adalah dari Batu 18 Yan ke Taman Desa Kamela, Kota Sarang Semut ke Batu Menunggul, Jalan Simpang Empat ke Tokai dan Jalan Kangkong, Jalan Kuala Sala, Jalan Tebengau dan kawasan sekitarnya," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Tambah beliau, turut terlibat Petronas Fertilizer, kilang Nafas, Taman Jerai, Taman Jerai Mas, Kampung Guar Nenas, Kampung Guar Station, Kampung Jerai Maju, Kampung Sungai Ibor dan Taman Jerai Heights.

Sehubungan itu, SADA menasihatkan pengguna di kawasan terbabit menyimpan bekalan air secukupnya dan menggunakannya secara berhemah," katanya.

Rofedi memberitahu, SADA memohon maaf di atas kesulitan yang timbul dan sebarang aduan serta pertanyaan boleh dikemukakan dengan menghubungi pusat informasi syarikat itu di 1-300-88-0017.

Rockers dan Pakatan Rakyat

Oleh: MSK

Dua minggu sudah aku baca tulisan Zulkifli Yahya dalam Kedahlanie tentang kesilapan yang dilakukan oleh rakan FB penyokong PR. Setuju 100%. Zulkifli bercakap tentang FB, tapi kalau dipantau tulisan-tulisan dalam blog dan komen-komen juga serupa.

Sejujurnya, aku katakan bahawa penyokong Pakatan lebih brutal dari penyokong BN. Penyokong BN memang terkenal dengan porno tapi penyokong PR juga tidak akan melepaskan peluang bila ada. Pantang ada skandal maksiat…terus jadi headline. Tak kira la kalau skandal itu melibatkan Menteri atau JKKK.

Kalau nak katakan penyokong Umno tak tau hukum agama…tu pasai depa capui macam tu..aku boleh setuju. Tapi kalau penyokong PR yang dikatakan beragama, bermaruah juga buat macam penyokong Umno…yang tu aku kata lebih brutal.

Bila aku keluar dari PKR…macam-macam kutukan yang aku dapat. Seolah-olah keluar PKR tu macam keluar Islam. Keluar dari Umno dianggap hero…keluar dari PKR dianggap pengkhianat. Tukar parti dianggap macam tukar ugama.

Bila Bob Lokman masuk Pas, secara tiba-tiba Bob Lokman dianggap hero. Artis masuk Pas seolah-olah utusan dari syurga. Bob Lokman dirai sampai Nizar pun kena ketepi. Bila Amy Search rapat dengan Nik Aziz, fuiyo..ramai yang kata Amy dah dapat hidayah. Bila masuk Pakatan, semua dosa masa lampau seolah-olah dihapuskan. Tapi kalau keluar Pakatan, semuanya jadi tak elok.

Pakatan sudah jadi macam Hotel California. "You can come in anytime you like…but you can never leave".

Jadi, bila Awie masuk Umno..Awie terus dicerca..dikutuk..malah ada yang terus menghukum Awie ke lubang neraka. Ini mentaliti penyokong Pakatan. "Kalau hangpa tak sokong aku, hangpa tergolong dalam golongan musyrik, golongan munafik, golongan sesat," Aku tak dapat bayangkan kalau Pakatan memerintah nanti. Macam mana kalau kuasa ditangan depa.

Ini posting dalam karat e-jau.

Awie..Dari Umno Kamu Datang Kepada Umno Kamu Kembali

dan bila aku tengok komen-komen dibawahnya,

1. pegi mati lu orang…nak masuk umno ke nak ke neraka peduli apa aku…

2. GENG PARTI PANDI KUTTY SEKUTU APCO !

3. tak mainla awie ke, zed zaidi ke atau adam ke…pergi blah la lu orang…adapun tak menambah, takde pun tak berkurang….kalau nak mengampu dan cari makanpun agak-agak le weh….patutlah orang kata artis ni banyak yang otak udang…

Dan ini pula komen dalam blog Pulakdah.

1. awie bukan PUKIDA ,, tapi 77 laaaa ,,,,,,,,,

Kalau aku nak copy komen-komen tentang Awie ni..banyak lagi tapi cukup la. Kalau Awie masuk Pas…aku rasa dia akan dianggap hero tapi dia memilih Umno. Dan apabila dia memilih umno, maka teruk la dia kena kutuk. Aku tak kisah kalau penyokong Pakatan kutuk dia dari sudut politik, tapi bila kutukan itu bersifat "overkill", ia juga boleh membuatkan aku marah.

Aku rapat dengan Awie. Aku kenal Awie sejak dia dilahirkan kerana kami bersepupu. Bapa Awie adalah adik emak aku.

Aku tak marah kalau Awie masuk umno. Malah kalau member-member rockers yang lain macam Meor Pestajiwa, Nikbinjidan, Rahmat Haron nak masuk Umno pun aku setuju. Sebab selama ini Pakatan menganggap rockers macam binatang terbuang. Rockers dianggap tidak bermaruah. Rockers dianggap pemangkin maksiat. Kecuali kalau rockers tu buang jeans seasoned dan pakai jubah. Ataupun berhenti melalak kat konsert dan kemudian berceramah. Yang tu semua bagus.

Dua kali aku dan Meor Lanterajiwa cuba membantu Pakatan menarik golongan muda kedalam Pakatan Rakyat.

Kali pertama kami merancang konsert "Bangkit" di Perak yang membariskan Pyanhabib, Nikbinjidan, Meor, Airmas..tapi tunggu punya tunggu…duit modal habis..akhirnya konsert dibatalkan.

Kalu kedua kami cuba membuat konsert "Gelora anak Muda" di Pulau Pinang. Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Mansor Othman sudah bagi lampu hijau, modal dikeluarkan,tapi akhirnya kena kencing.

Bila aku nak buat di Selangor, Rodziah Ismail setuju tapi Hasan Ali kata "tak mau terlibat dengan dosa". Ceramah maki hamun orang tak apa…yang tu Islamik. tapi menyanyi lagu kemanusiaan, lagu anti-ISA tak Islamik. Butuh la.

So…dimana ruang rockers dalam Pakatan Rakyat? Apakah semua rockers yanag nak masuk Pakatan kena pakai jubah dan menjadi penceramah?

Apakah sudah lupa tentang perjuangan rockers dalam reformasi? Apakah kemenangan Pakatan Rakyat itu hanya dari titik peluh AJK Cabang? Sebelum pilihanraya, rockers ditatang…tapi bila dah menang…depa ni dikatakan pemangkin maksiat? Hipokrit.

Balik kepada kisah Awie.

Bapa Awie adalah pemimpin masyarakat di Dato Keramat. Dia adalah diantara yang meneroka Kg. Bumiputra dalam tahun 1960an., seangkatan dengan Hamid Tuah. Akhirnya dia menjadi Ketua Umno disitu. Tapi pada tahun 99, bapa Awie berubah angin apabila Anwar disingkir.

Hangpa mungkin tak tau, bahawa gambar bapa Awie dengan Nik Aziz keluar dalam Harakah! Hangpa mungkin tak tau adik beradik dan ipar Awie juga turun kejalan raya pada tahun 1999. Selepas 1999, dimana Pas? Dimana Keadilan? Setinggan di Kampung Bumiputera kembali seperti biasa. Yang hangpa tau…haram, munafik, mungkar, maksiat.

Come on la. Jangan la kerana ketaksuban politik itu menyebabkan kita lupa tentang nilai hidup. Jangan lah menganggap rockers itu penuh dengan maksiat manakala yang berjubah itu penuh keimanan. Kalau hangpa…penyokong Pakatan, menganggap hangpa sebagai lebih bermaruah dan bermoral tinggi..tunjukkan contoh. bukan menjadi lebih haprak.

Ada yang membangkitkan tentang PUKIDA. Tolong jangan celupar sangat. Jangan pakejkan semua ahli PEKIDA dengan label lucah. Lebih-lebih lagi kalau hangpa merasakan hangpa lebih bermaruah.

Siapakah yang membantu Nizar menang dalam PRK Bukit Gantang pada tahun 2009? Siapakah yang mempertahankan ADUN-ADUN PR semasa Krisis di SUK Perak?

Empat hari sebelum hari mengundi semasa PRK Bukit Gantang, Nizar telah berjumpa dengan semua Ayahanda2 PEKIDA dari seluruh negara. Tak percaya tanya Nizar..tanya Haji Ismail…tanya Tan Kuda. Kepimpinan PEKIDA telah memberitahu Nizar bahawa mereka tidak akan terlibat membantu Umno dalam PRK Bukit Gantang. Malah apabila ada ahli PEKIDA yang cuba menaikkan pondok, yang lain akan merobohkannya. Dan perlu ingat, dalam PEKIDA ada ahli yang tak ada kad keahlian…dan ada ada yang mempunyai kad keahlian. So..jangan kutuk main borong.

Semasa Krisis Perak juga, jangan lupa bahawa mereka yang berada dikeliling Nizar dan ADUN-ADUN yang lainnya juga adalah ahli-ahli PEKIDA.

So..hangpa tau pasai apa aku kata dua-dua pihak…BN dan Pakatan serupa saja? Pasai tak pakai akai.

Selepas tembak KEDAH lanie depa tembak SELANGOR pulak isu jalan..!!

RM55 Juta Tidak Lesap

SHAH ALAM 14 OKT : Kerajaan Selangor menyangkal dakwaan bahawa wang RM55 juta untuk penyelengaraan infrastruktur negeri pada 2009 telah "lesap".

Sebaliknya, wang tersebut dimasukkan kembali ke dalam akaun penyelengaraan dan digunakan pada tahun 2010.

Dalam menjawab tuduhan Umno Selangor hari ini, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mencabar parti Barisan Nasional itu membuktikan tuduhannya bahawa wang itu lesap.

"Kita boleh menunjukkan setiap sen yang kita belanja. Kalau mereka kata wang ini tiada, mereka kena buktikan kepada kita," Abdul Khalid berkata.

Akhbar hari Jumaat memaparkan laporan mendakwa wang RM55 juta itu merupakan baki daripada peruntukan kerajaan pusat kepada negeri bagi menyelengarakan kemudahan infrastruktur di Selangor.

Setiausaha Umno Selangor Datuk Seri Mohd Zin Mohamed meminta penjelasan Menteri Besar berkenaan cara duit itu dibelanjakan.

Di dalam satu kenyataan, Pejabat Kewangan Negeri berkata pada tahun 2009 Selangor menerima sejumlah RM315.6 juta daripada kerajaan pusat bagi kerja-kerja penyelengaran jalan.

Manakala, penggunaan peruntukan ini pada tahun 2009 adalah berjumlah RM328.7 juta yang terdiri daripada pembayaran terus melalui Akaun Amanah Penyelenggaraan Jalan-Jalan Negeri berjumlah RM78.7 juta dan juga pindahan kepada Akaun Hasil Disatukan Kerajaan Negeri Selangor berjumlah RM250 juta.

Baki Akaun Amanah Penyelenggaraan Jalan-Jalan Negeri pada 1 Januari 2009 dan 31 Disember 2009 adalah masing-masing berjumlah RM67.5 juta dan RM54.4 juta.

Jumlah RM54.4 juta yang merupakan baki Akaun Amanah Penyelenggaraan Jalan-Jalan Negeri bagi tahun berakhir 31 Disember 2009 dibawa ke hadapan pada tahun 2010.

http://tvsnews.net/v1/index.php?q9nan56SpKPkoObnaNGXpVvZn7WkapdnbQ==




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...