TERKINI :

Saturday, October 1, 2011

Adakah Kempen Memakai BAJU KUNING setiap SABTU merupakan retorik PAKARAN RAKYAT sahaja...?

Takkan takut lagi nak pakai baju Bersih setiap Sabtu kot?

Harakahdaily melaporkan:
KUANTAN, 29 Sept: Mahkamah Sesyen di sini, semalam membebaskan tanpa melepaskan dua ahli PAS yang ditangkap di Rompin 2 Julai lalu kerana memakai baju kuning berlogo Bersih 2.0.

Mohd Fadzli Ramly, 33, seorang peguam ialah AJK Pemuda PAS Pahang sementara Abdul Manaf Md Hassan, 41, merupakan AJK PAS Dun Tioman.

Ketika dihubungi, Mohd Fadzli berkata beliau masih belum berpuas hati dengan keputusan berkenaan dan mahkamah masih belum memulangkan baju-T yang dirampas daripadanya sebelum ini.

"Ini tuduhan mengarut dibuat akibat rasa terdesak kerajaan Umno dan BN hendak menyusah dan menakut-nakutkan rakyat yang menuntut pilihan raya bersih dan adil.

"Kami akan ambil tindakan saman ke atas kerajaan," katanya yang juga Pengarah Pilihan Raya PAS kawasan Dewan Undangan Negeri Tioman.

Sebelum ini mereka dituduh di bawah Seksyen 47 Akta Pertubuhan kerana memakai baju sebuah pertubuhan haram. - Hrkh.
Portal PAS Perak pula melaporkan:
BATU GAJAH: Pendakwa raya Majistret Batu Gajah telah membuat keputusan menarik balik pendakwaan tuduhan terhadap Salleh Yusof atas dakwaan memiliki baju Bersih 2.0 pada 26 September lalu. Setelah mendengar reprentasi peguam tertuduh, pendakwa raya telah berpuas hati dan bersetuju untuk menarik balik pertuduhan ke atas Salleh.

Tertuduh Sdr Salleh telah ditahan sebelum Perhimpunan Aman BERSIH 2.0 kerana memiliki dan menjual baju BERSIH telah dibebaskan tanpa dilepaskan. Beliau melahir rasa syukur dan gembira dengan keputusan itu. " Semangat saya tidak pernah luntur malah bertambah kukuh, saya akan terus berjuang walau apa jua cabaran yang akan ditempuh", katanya selepas keputusan mahkamah. - PAS Perak.
Aku tak faham sungguh pasai apa kempen pakai baju kuning setiap Sabtu macam tak dapat sambutan, takkan takut kut?

Kalau ikut 2 berita atas tu, patutnya pakai baju Bersih 2.0 pun takdak masalah dah.

Ada sapa yang rajin tolong kira berapa orang yang pakai baju Bersih 2.0 di Dewan Milanium hari ni?

Salah Siapa..Pengadil kah, Wan Jamak kah atau FAM kah..???

Wan Jamak Wan Hassan
Wan Jamak Wan Hassan

GARA-GARA kritikan pedasnya terhadap pengadil perlawanan, jurulatih Kedah Wan Jamak Wan Hassan mungkin bakal berdepan hukuman berat apabila Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menyiasat luahan rasa beliau selepas tamat perlawanan menentang Perak dalam saingan Piala Malaysia, Rabu lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Tata Tertib dan Disiplin FAM, Datuk Mohd Taufik Abd Razak berkata, FAM sedia maklum dengan kenyataan Wan Jamak itu dan meneliti sama ada akan membuka kertas pertuduhan ke atas jurulatih itu

“Perkara ini diuruskan urus setia FAM terlebih dulu untuk menyemak kenyataan Wan Jamak itu sama ada ia kenyataan yang berasas ataupun melanggar kod etika FAM.

“Kami tahu kenyataannya itu disiarkan dalam beberapa akhbar tempatan serta laporan berita televisyen. Malah ia juga disiarkan secara langsung selepas tamat perlawanan ketika ditemubual Astro Arena tapi perkara ini akan diteliti terlebih dulu,” katanya ketika dihubungi Arena Metro semalam

Wan Jamak, 53, melahirkan rasa tidak puas hati selepas menyaksikan anak buahnya sekadar seri 1-1 menentang Perak dalam perlawanan terakhir Kumpulan A Piala Malaysia di Stadium Darulaman sekali gus menyebabkan mereka gagal mara ke suku akhir.

Beliau yang ditemui pemberita berkata: “Kami sepatutnya dapat dua gol bersih tetapi dirompak pengadil yang membatalkan dua itu pada babak pertama. Pengadil membuat keputusan yang tidak masuk akal.” Taufik berkata, mengikut peraturan baru Kod Tata Tertib FAM 2011, jika Wan Jamak disabitkan bersalah, beliau bakal berdepan hukuman penggantungan minimum enam bulan sehingga dua tahun serta denda wang tunai sekurang-kurangnya RM6,000.

“Semua ini bergantung kepada sejauh mana seriusnya kenyataan Wan Jamak itu kepada FAM, jika kami menganggap ia kenyataan berasas, makan kes itu akan digugurkan,” katanya.


Untuk rekod beberapa kes membabitkan penggantungan jurulatih kerana kelantangan bersuara berlaku sebelum ini membabitkan bekas jurulatih B Sathianathan (Kelantan), Che Ku Marzuki Che Ku Mohd Noor (T-Team) dan Reduan Abdullah (Felda United).

Sathianathan dijatuhkan hukuman penggantungan enam bulan dan denda RM2,000 oleh Jawatankuasa Tata Tertib dan Disiplin FAM, Oktober tahun lalu kerana mempertikaikan pemilihan Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu sebagai gelanggang pertemuan Perlis dan Terengganu ketika Stadium Utama Negeri di Kangar tidak dapat digunakan.

Turut menerima nasib sama, Che Ku Marzuki yang menjalani penggantungan enam bulan dan denda RM2,000 bermula 21 Oktober tahun lalu.

Reduan pula didakwa celupar apabila memperkatakan mengenai ujian yo-yo walaupun banyak pihak mengaku kebenaran kenyataan bekas pemain Selangor itu.

Beliau digantung selama setahun dan denda RM4,000 namun selepas rayuan dibuat, Jawatankuasa Rayuan dipengerusikan C Gnanarajah mengurangkan tempoh penggantungan itu kepada tiga bulan tetapi dendanya ditambah RM2,000 kepada RM6,000.

Hangpa Tau ka Pasaipa Harga Barang Naik...

'Umno, I know who you are' - Nik Aziz

KEPALA BATAS, 1 Okt: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz berkata, PAS tidak mahu 'terjerumus dua kali' untuk menjalinkan hubungan politik dengan Umno BN.

Menurutnya yang juga Menteri Besar Kelantan, PAS sudah serik dengan pengkhianatan Umno sewaktu PAS menyertai kerajaan campuran bersama parti itu pada tahun 1973 yang menyaksikan PAS ditendang keluar pada tahun 1977.

"Kita pernah bersama Umno dulu, saya sendiri sokong PAS bersama Umno sehingga PAS waktu itu pecah empat, kemudian PAS ditendang keluar.

"Sekarang (Umno) ajak kami balik, saya kata I know, who you are," katanya pada sidang media di sini.

Mengimbau sejarah perjuangan PAS lalu, Tuan Guru Nik Aziz berkata, Umno melakukan jenayah besar kerana mengharamkan lambang bulan dan bintang pada bendera PAS.

Ditanya apa alasan Umno untuk mengharamkan lambang itu, beliau berkata kerana parti nasionalis itu tidak mahu PAS membawa perjuangan agama.

"Ni kena tanya Umno la. Cuma Umno ni tak mahu ugama, bukan stakat hudud, Islam pun dia tak mahu," katanya.

Ditanya lagi adakah pintu hubungan politik dengan Umno ditutup selama-lamanya, beliau berkata PAS bersama Umno jika parti itu menerima Islam dan meninggalkan perjuangan nasionalis.

"(Nak tutup pintu) Selama-lamanya tak boleh lah. Kita berdoa agar Umno berubah dari nasionalis kepada Islam.

"Sekarang, orang bukan Islam pun terima perjuangan Islam PAS sehingga kita ada Dewan Himpunan Penyokong PAS," ujarnya lagi.

Menurutnya lagi, tidak mustahil PAS akan datang bukan sahaja menjadi Parti Islam Se-Malaysia, malah akan berkembang menjadi Parti Islam Se-Dunia.

"Sikit lagi Parti Islam Se-Dunia sebab Islam bukan untuk orang Islam sahaja tapi untuk semua, rahmatan lil 'alamin," ujarnya.

'Tangan jahat' ganggu program Ustaz Azhar

Ustaz Azhar di UIA: 'Tangan jahat' ganggu program
Muhammad Hafizuddin

Alhamdulillah, seinfiniti kesyukuran kepada Allah atas rezekiNya yang melimpah-limpah untuk hambaNya. Malam Jumaat bertarikh 30 September menjadi sejarah bagi mahasiswa UIAM apabila kehadiran lebih kurang 4000 ke majlis kuliah Ustaz Azhar Idrus mendapat sambutan yang hangat. Fenomena Ustaz Azhar Idrus telah menarik Persatuan Mahasiswa Terengganu untuk merisik beliau sejak bulan Februari yang lepas lagi.

Dengan kerjasama kelab yang giat dalam aktiviti dakwah, Ma'ruf Club, program ini diluluskan oleh pihak pentadbiran UIAM pada awal semester ini. Masjid SHAS UIAM bakal menjadi sasaran mahasiswa bahkan seluruh masyarakat dan peminat Ustaz Azhar Idrus daripada seluruh negara. Promosi digiatkan di masjid-masjid sekitar Gombak menghebahkan kedatangan seorang ulama terkenal ke Masjid UIAM.

Sehari sebelum program, pihak Ma'ruf Club dikejutkan dengan penarikan balik kelulusan tempat program iaitu Masjid SHAS yang boleh memuatkan 6,000 orang. Dalam masa berbaki, pihak pentadbiran UIAM cuba membantu dan hanya meluluskan tempat di Experimental Hall yang mampu memuatkan seramai 300 orang. Berita tersebar dengan cepat di alam maya Facebook menyebabkan mahasiswa mula tidak berpuas hati.

Bagi kami Pro-Mahasiswa (WUFI), perkara sebegini seolah-olah telah menjatuhkan institusi masjid sendiri apabila menyekat seorang pendakwah profesional untuk berada di masjid menyampaikan kuliahnya. Namun, mahasiswa perlu berhati-hati dalam menghukum dan meletakkan pendirian.

Beberapa jam sebelum program, dikhabarkan pimpinan Ma'ruf Club melalui Presiden, saudara Mohd Eikhwan Ali dengan kerjasama Exco MPP, saudara Fitry Hussin telah cuba berusaha untuk berjumpa dengan Puan Rektor bagi memohon rayuan supaya dibenarkan berkuliah di masjid. Namun, Puan Rektor tiada di pejabat.

UIAM tidak bersalah. Pentadbiran UIAM tidak bersalah. Pihak masjid juga tidak bersalah. Mereka ditekan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Kami mendapat maklumat daripada urusetia program yang berjumpa dengan Direktor Masjid, bahawa beliau telah mendapat panggilan telefon daripada 'kuasa' lain supaya tidak membenarkan program Ma'ruf Club ini dijalankan di masjid. Penangkapan akan dibuat oleh 'SB' jika program tersebut diteruskan juga di masjid.

Justeru, pendirian kami Pro-Mahasiswa (WUFI) berkenaan dengan peristiwa ini adalah seperti berikut:

1. Mahasiswa jangan cepat menghukum khususnya terhadap pihak Rektor UIAM dan Direktor Masjid SHAS kerana mereka telah ditekan oleh 'tangan jahat', kami mendoakan agar pihak UIAM diberikan pertolongan untuk berhadapan dengan mereka.

2. Campur tangan politik 'tangan jahat' telah merencatkan Insitusi Pendidikan Tinggi (IPT) khususnya di universiti awam sebagai pusat intelektual, perbuatan ini telah memakan diri mereka sendiri

3. Mereka juga perlu waspada kerana mengkhianati ulama adalah mengkhianati pewaris Rasulullah (selawat dan salam ke atasnya) selaras dengan sabda Rasulullah (selawat dan salam ke atasnya), "Ulama adalah pewaris Anbiya"

4. Kerajaan 'tangan jahat' ini mesti faham, mereka boleh menyekat masjid, mereka boleh mengganggu program, mereka juga boleh menangkap sesiapa sahaja tetapi mereka tidak boleh menghalang idealism anak muda yang lebih intelek

5. Mahasiswa bersedia menghadapi PRU-13

Justeru, saya mewakili Pro-Mahasiswa (WUFI) mengajak seluruh rakan mahasiswa untuk bersatu dalam isu ini menyahut seruan Allah dalam Al-Quran yang bermaksud, "Bertolong-tolonglah dalam perkara kebaikan dan Taqwa". Kami menyokong penuh usaha pihak Ma'ruf Club yang bertungkus-lumus dalam menjayakan program ini. Tidak lupa juga kepada One Heart Creative Solution yang sudi menaja program Kuliah Ustaz Azhar Idrus.

"We Unite For Islam"

Muhammad Hafizuddin MN
Pengerusi Pro-Mahasiswa (WUFI) UIAM

Laluan kontra Alor Setar Selatan dan Pendang 3 Okt-3 Nov


Projek Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) akan membuka laluan kontra antara Alor Setar Selatan dan Pendang di KM50.83 hingga KM51.13 Lebuhraya Utara Selatan (Plus) bagi kerja-kerja pembaikan jalan. PLUS Expressways Berhad dalam kenyataan berkata laluan kontra itu selama 24 jam bermula Isnin ini hingga 3 November serta sehingga kerja-kerja baik pulih jalan selesai.

Sehubungan itu Plus menasihatkan semua pemandu yang menggunakan laluan tersebut supaya mematuhi semua papan tanda serta arahan yang diberikan oleh Plus ketika melalui laluan tersebut.

Untuk keterangan lanjut pengguna jalan raya boleh menghubungi PLUSLine di 1-800-88-0000. - Bernama

Mengapa Hukum Hudud Patut Dilaksanakan - Ustaz Zaharuddin


UTUSAN kantoi lagik..!!

Mahkamah dapati Utusan bersalah fitnah Khalid Samad

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mendapati Utusan Malaysia bersalah memfitnah ahli parlimem Shah Alam, Khalid Samad dalam kenyataan yang disiarkan di muka akhbar berkenaan.

Hakim Dr Prasad Sandosham Abraham Prasad berkata plaintif (Khalid) telah berjaya membuktikan kenyataan itu - yang diambil dari blog ahli parlimen Bandar Baru Kulim, Zulkifli Nordin - adalah salah.

Hakim bagaimanapun menarik perhatian mengapa ahli parlimen Bandar Baru Kulim itu tidak dinamakan sebagai defendan.

Mahkamah menolak pelindungan bersyarat sebagai pembelaan dalam kes tersebut kerana hakim berkata kehidupan di Malaysia perlu mengambilkira sensitiviti semua kaum, tidak seperti undang-undang di Australia atau United Kingdom.

Dalam penghakiman lisannya, hakim berkata semua defendan bersalah memuat-turun artikel dari blog tersebut tanpa memeriksa kandungannya (berhubung sensitiviti).

generation 709 220711 khalid samadHakim Sandosham menetapkan 11 Oktober untuk mendengar penghujahan tentang gantirugi.

Beliau berkata, mahkamah mendapati menggelar seseorang sebagai Abu Jahal dan sebagai kafir adalah fitnah.

Dalam saman yang difailkan tahun lalu, Khalid (kiri), dari PAS, menamakan Utusan Malaysia dan ketua pengarang kumpulan
Mingguan Malaysia, Datuk Aziz Ishak dan penerbit Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia sebagai defendan.

Ahli parlimen Shah Alam itu mendakwa bahawa pada 11 September 2009, Aziz - selaku ketua pengarang kumpulan kedua-dua akhbar tersebut - dengan niat jahat, membenarkan penerbitan dan pencetakan perkataan fitnah terhadapnya di muka depan akhbar berkenaan.

Beliau juga mendakwa bahawa artikel bertajuk 'Zulkifli bidas Pak Janggut' secara langsung atau tidak langsung merujuk kepadanya walaupun namanya tidak disebut.

Pemilik kenderaan degil

PEKAN BARU – Tiada tempat letak kereta kosong dijadikan alasan pemilik sebuah kereta yang bertindak meletakkan kenderaannya di tempat letak motosikal di hadapan sebuah bank di Pekan Baru, dekat sini semalam.

Tindakan wanita itu bagaimanapun menyebabkan kakitangan Majlis Perbandaran Sungai Petani Kedah (MPSPK) mengeluarkan notis saman selain mengunci tayar kereta itu sebelum disedari pemilik yang baru sahaja selesai urusan di bank berkenaan.

Pemilik kereta, S Rogini, 25, berkata, sebaik datang untuk membuat urusan di bank, dia mendapati tiada tempat letak kereta yang kosong menyebabkan dia menggunakan ruang letak motosikal untuk meletak keretanya memandangkan urusan dilaksanakan hanya mengambil masa singkat.

Menurutnya, dia tidak menyangka apabila mendapati dikenakan notis atas kesalahan yang dibuat.

Bagaimanapun, setelah perbincangan dibuat, Rogini bersetuju membayar kompaun dikenakan selain berjanji tidak akan mengulangi kesilapan sama.

Sementara itu, Ketua Unit Letak Kereta Jabatan Sekretariat MPSPK, Mohd Yusof Youp berkata, kebanyakan pemilik kereta memberi alasan sama iaitu tiada tempat letak kereta tetapi sebenarnya tidak.

“Kalau nak diikutkan di kawasan ini ada satu ruang besar tempat letak kereta namun kedudukannya agak belakang menyebabkan pengguna malas untuk berjalan jauh, mereka lebih suka meletak kenderaan di tempat lebih dekat dengan destinasi yang ingin dituju.

“Contoh sekiranya mahu ke bank, pengguna mahu lebih mudah dan letak di depan bank, atas alasan nak cepat dan ambil masa singkat,” katanya ketika ditemui semasa Ops Tegar semalam.

Menurutnya, Ops Tegar yang bermula kelmarin itu melibatkan kawasan sekitar bandar Sungai Petani atas kesalahan meletak kereta di luar petak, meletak kereta di tempat salah dan melibatkan kes-kes tegar.

Katanya, kes tegar yang dimaksudkan ialah pemilik kenderaan yang menerima lebih dari 10 notis saman namun enggan membayar denda dikenakan sehingga melibatkan jumlahnya mencecah ratusan ringgit.

“Kelmarin, kita berjaya selesaikan sebanyak lapan kes melibatkan kes tegar sekitar kawasan Lagenda Heights di mana kesalahan tertinggi melibatkan seseorang individu menerima 22 saman tertunggak yang mencecah RM1,500, semalam juga kita mengeluarkan beberapa saman” katanya.

Menurutnya, MPSPK melakukan operasi berkenaan bukan mencari keuntungan tetapi untuk mendisiplinkan orang awam supaya bertanggungjawab dan adil kepada golongan yang akur dengan perintah lalu lintas.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...