TERKINI :

Tuesday, September 13, 2011

Muhyiddin pertahan kerjasama Parti Komunis China

Muhyiddin pertahan kerjasama Parti Komunis China, isu Mat Sabu tiada kaitan

September 13, 2011


KUALA LUMPUR, 13 Sept — Tan Sri Muhyiddin Yassin mempertahankan kehadirannya pada satu majlis makan malam yang diadakan bersama Parti Komunis China sebagai satu pertemuan dengan rakan perdagangan utama Malaysia, yang tidak harus dikaitkan dengan isu Mohamad Sabu.

Beliau (gambar) akan menghadiri majlis makan malam bersama Setiausaha Agung Parti Komunis China Sun Zhenglai di sebuah hotel di sini malam tadi.

“Hubungan diplomatik kita dengan China adalah yang terbaik buat masa sekarang dan yang kedua dari segi eksport global. Kita ada hubungan yang rapat dalam perdagangan dan industri, pelaburan. Saya tidak melihat isu sedemikian sebagai satu halangan.

“Hubungan antarabangsa adalah normal, bukan hanya bagi Malaysia. Negara-negara demokrasi yang lain seperti Amerika juga ada hubungan (dengan China) kerana hubungan antarabangsa boleh membawa manfaat yang besar, bukan kita menganuti ideologi mereka. Itu hak merekan, urusan negara mereka,” kata beliau kepada pemberita selepas melancarkan anugerah bagi program tawaran baru untuk guru besar dan pengetua di bawah Bidang Ekonomi Utama Kebangsaan (NKRA) sektor pendidikan di sini hari ini.

“Tiada apa-apa kaitan dengan isu itu (Mat Sabu). Hubungan negara kita dengan China adalah yang terbaik. Persoalan mengenai komen Mat Sabu adalah isu dalaman,” kata Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran.

Di sebalik kontroversi Mohamad menyentuh tragedi Bukit Kepong dalam ceramahnya di Pulau Pinang bulan lalu dan serangan pemimpin-pemimpin Umno ke atasnya, PAS mendakwa parti teras Barisan Nasional itu bersikap hipokrit kerana mengadakan hubungan dengan Parti Komunis China tetapi mendakwa mereka mengagung-agungkan komunis.

Muhyiddin tidak mahu debat dengan Mat Sabu

Bukit Kepong: Muhyiddin tidak mahu debat dengan Mat Sabu

September 13, 2011

KUALA LUMPUR, 13 Sept – Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata beliau tidak akan berdebat dengan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu mengenai isu pejuang kemerdekaan yang sebenar.

Timbalan Perdana Menteri (gambar) memberitahu bahawa individu yang layak berdebat dengan Mohamad Sabu adalah pakar-pakar sejarah dan bukannya beliau.

Ditanya mengenai tindakan saman yang akan dibuat oleh Mohamad yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu sekiranya beliau enggan menyahut cabarannya, Muhyiddin berkata: “Tak apalah, saya tunggulah dia saman saya.”

“Mat Sabu sebagai seorang pemimpin politik seharusnya menarik balik kenyataannya bahawa pengganas komunis adalah hero sebenar dalam tragedi Bukit Kepong dan meminta maaf secara terbuka,” katanya dipetik Bernama Online.

Muhyiddin berkata Mohamad tidak seharusnya memutarbelitkan fakta sejarah demi mengejar cita-cita politiknya kerana sejarah tidak ada kena mengena dengan politik dan apa yang dibangkitkannya boleh memporak-perandakan negara.

Minggu lalu Mohamad berkata beliau lebih bersedia untuk berdebat dengan Muhyiddin kerana timbalan presiden itu memintanya bertaubat.

Pendirian itu turut disokong oleh pemimpin-pemimpin PAS atas tarafnya selaku timbalan presiden parti.

Mohamad juga menolak kesediaan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin yang mahu berdebat dengannya berhubung kenyataan beliau berkaitan dengan tragedi Bukit Kepong bulan lalu.

Terdahulu Muhyiddin menghadiri majlis Tawaran Baru kepada Pengetua (Sekolah Menengah) dan Guru Besar (Sekolah Rendah) Bidang Kerberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan 2010 di Bahagian Teknologi Pendidikan, Bukit Kiara di sini.

Mengenai majlis makan malam beliau bersama Setiausaha Agung Parti Komunis Republik China, Sun Zhenglai malam ini, Muhyiddin berkata hubungan diplomatik Malaysia dengan China adalah baik dan Malaysia menghormati pandangan ideologi negara itu.

“Malaysia tidak mengkritik China kerana berfahaman komunis tetapi mengutuk tindakan kejam pengganas komunis sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan dahulu.

“Hubungan dua hala Malaysia dan China adalah penting kerana negara itu menjalinkan hubungan dalam sektor perniagaan, dalam perdagangan, perindustrian dan pelbagai sektor lain,” katanya.

Beliau berkata Amerika Syarikat yang mengamalkan demokrasi sepenuhnya pun turut menjalin hubungan diplomatik dengan China.

“Maka kita perlu pragmatik dalam perkara ini dan tidak menimbulkan isu politik mengenainya,” katanya.

50 Ahli PAS Sertai UMNO Di Padang Terap: UMNO Gagal Buktikan

Sudah berlalu 3 hari cabaran Dewan Dewan Pemuda PAS Kawasan Padang Terap kepada Dato' Seri Mahawangsa Dato Seri Setia Diraja Mahdzir Khalid selaku Ketua Bahagian Umno Padang Terap , Ketua Pembangkang Kedah jugak Ahli Majlis Tertinggi Umno supaya mengemukakan pembuktian terhadap 50 orang ahli PAS Padang Terap masuk Umno.Sila Rujuk : Cabaran Kepada UMNO Padang Terap Nampaknya, tiada langsung respon daripada kepemimpinan Umno Bahagian Padang Terap.. GAGALlah mereka mengemukakan senarai ahli PAS tersebut. Bukan main gegak gempitanya pengumuman 'pembohongan' tersebut. Saya percaya akan timbul lagi pengumuman-pengumuman serupa. Malah akan ada beratus-ratus malah beribu ahli PAS akan menyertai parti korup Umno menjelang PRU 13. Sehingga lojiknya PAS Padang Terap hanya akan berbaki Yang Dipertua, Setiausaha, Ketua Pemuda, Ketua Muslimat dan Ketua Ulamak sahaja. Teknik yang sudah tidak releven di zaman generasi x dan y. Ianya hanya sesuai ketika internet dan media alternatif belum meledak di kalangan rakyat dan tv di sembah sebagai sumber utama berita.

Ada beberapa teori kegagalan :

1. Memang berita yang keluar itu satu berita bohong, penceritanya adalah pembohong dan orang yang percaya adalah orang yang kena bohong. Medianya pun pembohong juga. Parti yang mendakwa mendapat ahli PAS itu pun bohong.



2.Menutup isu sebenar iaitu yang masuk UMNO kerana mendakwa PAS dan kerajaan negeri tidak membantu rumahnya terkena ribut walhal bantuan dah diberi, tetapi yang dihebahkan ialah keluar parti kerana isu komunis. Sebenarnya publisiti ini hanya untuk menyelamatkan karier politik seseorang. Untuk membuktikan "kejayaan" beliau mempengaruhi rakyat. Bila bawa isu komunis dalam masyarakat yang bergelumang dengan isu siapa pejuang sebenar kemerdekaan maka gagalah dijawab. Berapa orang keluar sebab komunis..? Hanya sekadar di padang Terap ahli PAS masuk Umno sebab isu komunis? Yang mengkagumi dan dikagumi komunis adalah Umno yang memeterai perjanjian dengan Parti Komunis.Bahkan UMNO semakin mengelirukan masyarakat apabila seoarang Profesor yang mesra UMNO sendiri mengakui bahawa negara ini tak pernah terjajah. Itu, kita serah kepada ahli sejarah dan akademik.

3. UMNO akan gunakan nama yang sama untuk mengumumkan ahli PAS yang keluar UMNO. Selepas ini akan ada tempat lain yang akan umumkan. Modus operandi ini sudah lama PAS tidak gunakan di Padang Terap. Kalau UMNO nak mulakan, ayuh... Selepas Pakatan Rakyat perintah Kedah, kita berkhidmat tanpa kira parti. Nampaknya UMNO sudah mula timbulkan kegelisahan di celah keharmonian masyarakat di Tandop Besar.Mereka bermain politik murahan dan picisan di situ demi meraih publisiti besar.Mereka fikir orang kampung boleh diperbodohkan.

4. Mereka gagal buktikan kerana mereka risau terhadap kebangkitan ahli UMNO lain yang dipinggirkan bantuan walaupun mereka sudah lama berjuang. Saya mengucapkan tahniah kepada keluarga 'PAS' yang mendapat durian runtuh dalam bentuk bumbung baru. Saya percaya banyak ahli UMNO sendiri tak dapat.. Boleh sahaja kita senaraikan nama ahli UMNO yang sedang menunggu bantuan di kampung Tandop Besar. Yang betul-betul susah. Bahkan seluruh Padang Terap yang merempat. Ingatlah betapa beruntungnya anda semua menjadi ahli PAS.

5. UMNO terkejut, rakyat Padang Terap terkejut, rakyat Malaysia bahkan ahli UMNO sendiri terkejut dengan pendedahan yang dikeluarkan berkenaan salahguna secara tidak beretika pemimpin UMNO Padang Terap terhadap duit syarikat Seri Temin Development sdn bhd. Yang diambil untuk tujuan aktiviti parti UMNO. Duit tu hakmilik rakyat negeri Kedah yang dikurniakan Allah. Buat apa ambil. Salah seorang rakyat yang membaca maklumuat yang tersebar ini mengatakan "Aku tida redha walau setitik air atau sebutir nasi yang dimakan oleh perwakilan UMNO dengan menggunakan duit rakyat iaitu aku". Sebelum ini mereka anggap UMNO adalah parti yang kaya. Maka silap, yang kaya ialah pemimpin UMNO.Kita boleh dedahkan betapa 'kayanya' mereka ini.

6. Mereka gagal buktikan kerana mereka risau bahawa ada lagi pendedahan penyelewengan yang akan dibuat.. Silakan umum lagi dan ada lagi penyelewengan yang saya akan bongkarkan.

Saya tahu masyarakat celik IT sedang memerhatikan dengan dekat cabaran saya. Ada juga kalangan pemimpin UMNO yang bertepuk dan bersorak dengan pendedahan saya. Adakah hanya dengan sekadar cabaran cek kosong? Nantikan adegan seterusnya.

YB Ustaz Mohd Nasir Zakaria
Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Padang Terap

Arahan Kutip Cukai cuma Kuasa KERAJAAN bukan kuasa SYARIKAT nak habaq kat hangpa..!!

Cukai 6%: Muslihat Umno BN kelirukan rakyat

KUALA LUMPUR, 12 Sept: Para pemimpin Umno BN diingatkan agar bercakap benar dalam pelbagai perkara demi kepentingan rakyat dengan tidak memutarbelitkan isu untuk mengambil hati orang ramai.

Tindakan para pemimpin Umno yang menyembunyikan perkara sebenar bukan hanya mengelirukan rakyat, tetapi juga tidak akan menguntungkan sesiapa termasuk parti itu sendiri.

Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin (gambar) berkata, namun dalam hal caj cukai perkhidmatan 6% kepada pengguna perkhidmatan telefon mudah alih prabayar, para pemimpin Umno tertentu jelas bersikap flip-flop dan bermuslihat.

Menurut beliau, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam kenyataannya menyalahkan syarikat telekomunikasi (Telco) berhubung perkara itu dan turut mengingatkan syarikat-syarikat terbabit termasuk Celcom, Maxis dan Digi agar tidak membebankan orang ramai.

Katanya, menteri-menteri lain turut bercakap senada dengan Perdana Menteri tanpa merujuk kepada realiti bahawa tindakan Telco itu sendiri adalah atas kebenaran kerajaan.

"Tindakan mereka itu samalah dengan sesetengah ilmuan berhubung soal penjajahan negara sekarang, apabila mereka mengatakan negara kita tidak pernah dijajah, pada hal sejak di bangku sekolah lagi kita dah diajar bahawa negara kita dijajah oleh British.

"Dengan memutarbelitkan kebenaran termasuk fakta sejarah, orang ramai menjadi keliru mana satu yang betul. Hari ini kata ya, esok pula kata tidak," katanya ketika dihubungi Harakahdaily, hari ini.

Semalam, Bernama melaporkan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan memberi jaminan caj cukai perkhidmatan 6% kepada pengguna perkhidmatan mudah alih prabayar tidak akan dilaksanakan selagi belum ada keputusan kerajaan.

Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Maglin Dennis D'Cruz berkata, Telco perlu berbincang dan mendapat persetujuan kerajaan terlebih dahulu sebelum melaksanakan tindakan tersebut.

"Kementerian memberi jaminan bahawa tiada kenaikan akan berlaku pada masa terdekat ini dan sebarang kenaikan hanya boleh dilakukan selepas mendapat persetujuan dari kerajaan menerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia," katanya pada sidang media, di Petaling Jaya, malam tadi.

Ketika ditemui pemberita selepas majlis Malam Kebudayaan Onam 2011 bagi mengulas keputusan Telco pada 8 September lalu untuk mengenakan caj tersebut bagi produk tambah nilai dan pek permulaan bermula Khamis ini, D'Cruz menegaskan, tindakan Telco yang mengeluarkan notis singkat berhubung isu yang boleh membebankan pengguna itu sebagai tidak wajar.

Dalam kenyataannya, Telco telah mengumumkan akan mengenakan cukai kerajaan sebanyak 6% dalam semua jualan kad prabayarnya mulai 15 September ini.

Mengulas perkara itu dengan lebih lanjut, Abdul Ghani berkata, kenyataan-kenyataan seperti itu ternyata hanya putarbelit para pemimpin Umno BN kerana tindakan yang diambil oleh Telco itu sendiri sebenarnya sudah diketahui, malah dipersetujui oleh pemimpin Umno BN sendiri sebelum keputusan itu diumumkan oleh Telco pada 8 September lalu.

"Bukti paling jelas apabila perkara itu sendiri sebenarnya sudapun dimasukkan dalam Bajet 2011 yang telah dibentangkan oleh Perdana Menteri menjelang tahun 2011 lalu dan telah diluluskan oleh Kerajaan BN," katanya.

Dalam hubungan ini, menurut beliau, Telco sebenarnya hanya melaksanakan Bajet yang telah dibentangkan oleh Najib, tetapi apabila mereka ingin melaksanakannya, Najib dan para pemimpin Umno BN pula yang menyalahkan Telco kononnya bagi menggambarkan keprihatinan mereka kepada rakyat.

"Pada hal, apa yang dilakukan itu jelas mempunyai muslihat tertentu. Dengan langkah tersebut bermakna setiap RM10 nilai kad prabayar, harganya akan menjadi RM10.60, apabila 60 sen adalah cukai yang dikenakan kerajaan melalui Telco kepada penggunanya.

"Dengan jumlah 60 sen setiap RM10 yang akan dibayar oleh Telco kepada kerajaan itu, menurut mereka yang pakar, Kerajaan BN dijangka akan memperolehi pendapatan sebanyak RM750 juta hasil melalui cukai itu untuk tahun ini sahaja," jelasnya.

Wang itu, katanya, pasti amat berguna kepada Umno BN untuk menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 nanti dan untuk menyembunyikan perkara itu, mereka tergamak berbohong kepada rakyat dengan menafikan keputusan yang telah dipersetujui oleh mereka sendiri yang ingin dilaksanakan oleh Telco sekarang.

Beliau menambah kata, Umno perlu ikhlas, jujur, adil dan telus serta professional dalam tindak tanduk mereka mengurus kepentingan rakyat dan orang ramai.

"Mereka perlu jujur kepada nilai-nilai kebenaran, keagamaan dan keluhuran. Mereka harus ingat bahawa amal tanpa ikhlas kerana Allah sia-sia. Malah ikhlas tanpa bersendikan akidah, ilmu dan dasar perjuangan Islam yang betul hanya membawa kepada kesesatan dan kerugian di dunia dan di akhirat," ujar beliau.

Bagaimanapun, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim hari ini mengumumkan bahawa kerajaan dan semua syarikat telekomunikasi (telco) bersetuju menangguhkan kutipan cukai berkenaan yang sepatutnya bermula 15 September ini.

Tulis sejarah negara versi baru - alang-alang berbohong, bohong betul-betul

Oleh Aspan Alias

Majlis Professor Negara (MPN) telah mengeluarkan kenyataan yang negara kita tidak pernah dijajah oleh mana-mana penjajah dan negara hanya menjadi ‘protectorate state’ kepada British. Kita baru sahaja merayakan ulang tahun kemerdekaan yang ke-54 pada tanggal 31 Ogos yang lalu, tiba-tiba ada pihak menyatakan secara formal yang Malaya dan Malaysia tidak pernah dijajah.

Professor Zainal Keling menyatakan kita hanya sebuah ‘protectorate state’ bukan tanah jajahan British. Kalau apa yang dinyatakan oleh MPN itu benar maka kerajaan khususnya UMNO mesti secara jelas dan formal membuat kenyataan resmi yang negara kita adalah seperti negara Thailand yang tidak pernah di jajah.

Kerajaan kita mesti membuat kenyataan resmi serta memberikan kefahaman kepada rakyat penaklukan Jepun ke atas negara kita dahulu itu apa dia jika itu bukan penjajahan. Ini merupakan kenyataan yang amat serius dan ianya perlu mendapat respon yang cepat dan jelas terutamanya dari Perdana Menteri kita Dato Seri Najib Tun Razak.

Jika benar negara kita tidak pernah dijajah kerajaan wajar membatalkan cuti umum yang di wartakan kerajaan bagi mengingati ulang tahun kemerdekaan kita. Tugu negara juga wajar diruntuhkan kerana kita tidak pernah berjuang untuk mencapai kemerdekaan.

Cogan kata yang melaungkan ungkapan Merdeka dalam media masa perdana semasa minggu sambutan perayaan ulang tahun kemerdekaan itu harus di buang dan tidak boleh disiarkan lagi.

UMNO lebih-lebih lagi harus membatalkan secara resmi sebagai sebuah parti yang tidak pernah membawa kemerdekaan dari penjajah kerana negara kita tidak pernah dijajah oleh British atau mana-mana kuasa asing dalam sejarah kita.

Kerajaan kita wajar mentauliahkan Professor Zanal bin Keling untuk menulis sejarah baru negara dan kerajaan wajar membatalkan buku teks sejarah yang dibaca oleh kanak-kanak sekolah dan mahasiswa di setiap Universiti dan bermula dengan pelajar di bawah kelolaan Professor Zainal Keling.

Kerajaan wajar hanya mengiktiraf tulisan sejarah oleh Professor Zainal Keling dan biarkan beliau menulis apa-apa sejarah tentang negara kita. Jika itu caranya UMNO dan BN untuk mengekalkan kuasa, buatlah apa yang mereka suka tentang sejarah negara kita.

Jika kita bersetuju untuk menulis sejarah yang baru bagi negara saya mencadangkan juga bahawa UMNO bermula pada tahun 1988 kerana UMNO ini tidak pernah berjuang untuk kemerdekaan negara kerana negara kita tidak pernah dijajah seperti yang dinyatakan oleh Professor Zainal Keling itu.

Bila MPN dan Zainal Keling diberikan mandat untuk menulis sejarah baru negara saya ingin mencadangkan kepada beliau bahawa sebelum Februari 1988 UMNO tidak pernah wujud supaya rakyat yang seperti saya ini tidak dapat berkata-kata apa-apa lagi.

Asalkan sahaja UMNO terus memerintah tulislah apa-apa sejarah mengikut selera yang sedap bagi UMNO. Apa yang kerajaan perlu lakukan sekarang hanyalah memohon maaf kepada semua rakyat yang telah diberikan sejarah negara yang salah selama ini.

Sementara kita dapat buku-buku sejarah yang baru yang akan di tulis itu saya mencadangkan supaya kerajaan mengumumkan satu tarikh untuk memberitahu rakyat bila buku sejarah baru untuk negara itu ditulis dan diterbitkan.

Buat sementara ini beri arahan kepada semua sekolah dan institusi pengajian tinggi supaya memberhentikan membaca buku sejarah yang ada pada hari ini supaya arahan itu juga boleh dicatatkan dalam penulisan buku sejarah yang akan di tulis oleh Professor Zainal Keling nanti. Beri juga arahan kepada Professor Ramlah Adam untuk membantu Professor Zainal Keling dalam ‘mengarang’ sejarah baru untuk negara.

Kalaulah itu kehendak pimpinan pada hari ini buatlah sesuka hati mereka asalkan mereka puas dengan kuasa dan seterusnya menyalahgunakan kuasa itu terus terusan. Kalau boleh digubal undang-undang untuk mencegah rakyat dari menyebut kandungan lain dari sejarah yang di tulis oleh Zainal Keling tadi.

Jangan lupa untuk pastikan Malaysia keluar dari commonwealth kerana commonwealth itu adalah satu persatuan yang dianggotai oleh bekas-bekas tanah jajahan British. Malaysia juga harus menarik diri dari sukan Commonwealth dari sekarang kerana sukan itu hanyalah untuk ahli-ahli sukan negara-negara bekas tanah jajahan British di seluruh dunia. Jika kita tidak pernah dijajah apa perlunya kita menyertai Commonwealth dan sukannya selama ini?

Pastikan sejarah yang akan diperbaharui itu sama seperti sejarah negara Thailand yang juga sebuah negara yang tidak pernah dijajah.

Selepas ini Professor Zainal Keling akan mempunyai tugas yang terpenting untuk negara. Itu pun yang beliau mahukan kerana beliau begitu sibuk akhir-akhir ini untuk menjadi orang penting kepada negara kita.

Oh ya, kalau boleh jangan lupa tulis dalam buku sejarah baru nanti yang Mohamad Sabu itu sejak lahirnya adalah seorang komunis.

Alang-alang berbohong, berbohong betul-betul.
tulis sejarah negara versi baru - alang-alang berbohong, bohong betul-betul

Video Linggam Tulen.. Jadi benarlah pertuduhan dalam video tuu..dok nafi apa lagi wahai BN oii..!!

Video Lingam: Perakuan tak perlu semakan semula

Mahkamah Persekutuan hari ini membuat keputusan bahawa tidak perlu dibuat semakan semula terhadap hasil penemuan oleh Suruhanjaya Diraja yang menyiasat klip video kontroversi melibatkan peguam Datuk VK Lingam yang didakwa cuba campur tangan dalam pelantikan hakim.

vk lingam tape 3rd part 280108Panel tiga hakim Mahkamah Persekutuan terdiri Presiden Mahkamah Rayuan yang baru, Hakim Tan Sri Md Raus Sharif, Ketua Hakim Malaya yang baru, Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin dan Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Abdull Hamid Embong yang membuat keputusan sebulat suara itu, mendapati bahawa Suruhanjaya Diraja itu sekadar membuat penemuan dan perakuan dan bukannya satu keputusan selepas mendengar keterangan ketika menyiasat klip video peguam berkenaan yang didakwa cuba menggunakan pengaruhnya dalam pelantikan hakim.

Hakim Md Raus, yang membacakan keputusan mahkamah itu, berkata bahawa kedudukan Lingam dan dua bekas Ketua Hakim Negara, Tun Eusoff Chin dan Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim, tidak terjejas teruk akibat daripada penemuan suruhanjaya itu.

Mahkamah membuat keputusan itu selepas membenarkan rayuan Suruhanjaya Diraja itu terhadap keputusan Mahkamah Rayuan yang membenarkan Lingam dan dua bekas Ketua Hakim Negara berkenaan, membuat rayuan bagi mencabar keputusan suruhanjaya itu.

vk lingam aca lingam tape 211107 mediaSuruhanjaya terdiri lima anggota itu, dalam laporannya, memperakukan supaya tindakan sewajarnya diambil terhadap enam individu terdiri Lingam (kiri), Eusoff, Ahmad Fairuz, jutawan Tan Sri Vincent Tan, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor kerana salah laku.

Laporan itu menyebut bahawa terdapat keterangan prima facie bagi menyiasat mereka ini berhubung kesalahan mengikut Akta Hasutan, Akta Rahsia Rasmi, Kanun Keseksaan dan Akta Profesion Guaman.

Suruhanjaya itu mendapati bahawa klip video berkenaan adalah tulen dan Lingam merupakan orang yang dilihat sedang bercakap (melalui telefon) dengan Ahmad Fairuz.

- Bernama

Tanya Umno, mana komunis baik mana bahaya

KUALA LUMPUR, 12 Sept: Sesiapa yang nak mengadakan perjanjian persefahaman (MoU) dengan mana-mana kumpulan parti yang dianggap komunis, kena tanya Umno dahulu kerana hanya Umno dapat membezakan mana komunis baik, mana komunis yang bahaya.

Itu adalah sindiran Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) hari ini sebagai reaksi kepada kenyataan Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Najib Razak yang menyebut “komunis sekarang tidak sama dengan komunis dahulu.”

“Komunis sekarang lain, komunis dulu lain, dulu mereka ingin kuasai negara dan sebarkan ideologi yang tak beri hak kepada rakyat. Kita baik dengan negara komunis sekarang kerana mereka telah tinggalkan ideologi lama mereka,” Najib dipetik sebagai berkata.

Ironinya, kenyataan Najib datang pada masa terbongkarnya fakta bahawa Umno baru-baru ini telah mengadakan perjanjian persefahaman (MoU) dengan Parti Komunis China pada 5 Ogos 2011 dan pada masa yang sama, melancarkan serangan bertubi-tubi ke atas PAS dan Timbalan Presidennya Mohamad Sabu atas dakwaan menyokong komunis.

Jika mengikut logik Najib, sindir Tuan Ibrahim, maka boleh disimpulkan bahawa komunis sekarang sudah tidak lagi menjadi pengganas, kerana itu komunis sekarang tidak lagi mendatangkan bahaya kepada negara.

“Sekiranya rakyat mengikut logik PM yang bijak ini juga bermakna, mana-mana rakyat yang ingin menganut ideologi komunis sekarang tidak lagi dianggap bahaya dan bukan lagi ancaman kepada negara,” kata beliau secara sinis, sambil menambah mungkin itulah sebab utama mengapa Najib sedia berbesan dengan anak pemimpin Kazakhstan, sebuah negara berfahaman komunis dan lama di bawah jajahan Rusia.

Dalam kenyataannya juga, Tuan Ibrahim juga berkata tindakan Umno dalam permainan politik komunis telah melondehkan hipokrisi parti Melayu tersebut untuk dilihat rakyat jelata.

“Jika benar kenyataan Najib itu ikhlas, rakyat kini tetiba rasa hairan bilamana dalam ambang perhimpunan Bersih 2.0 baru-baru ini, mengapa pula kerajaan di bawah telunjuk beliau menahan enam pemimpin PSM (Parti Sosialis Malaysia) dalam Akta Ordinan Darurat kerana tuduhan cuba menghidupkan fahaman komunis.

Bukankah ini melanggar logik Najib sendiri? Sebab kalau komunis sekarang tidak sama dengan komunis dahulu, kenapa pula mereka ditahan di bawah Akta Ordinan Darurat,” soal beliau.

6 tahanan PSM - ahli parlimen Sungai Siput, Dr D Jeyakumar, lima yang lain yang ditahan ialah setiausaha bahagian PSM Sungai Siput, AP Letchumanan, 49, anggota jawatankuasa pusat, Choo Chon Kai, 33, M. Sukumaran 50, timbalan pengerusi PSM, M Sarasvathy, 58, dan pemimpin pemuda, R Sarat Babu, 25 telah ditahan selama 28 hari di bawah Akta Ordinan Darurat atas alasan kononnya cuba menghidupkan semula fahaman komunis. sebelum perhimpunan Bersih 2.0 pada Julai 9.

Kesemua mereka dibebaskan pada 30 Julai yang lalu.

Segala tindak-tanduk ini, kata Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang menggambarkan seolah-olah kalau Umno yang mengadakan hubungan dengan komunis, maka komunis itu komunis baik; kalau parti lain “asalkan bukan Umno”, maka komunis itu komunis jahat.

Dalam isu kenyataan status negara sama ada pernah dijajah ataupun tidak, Tuan Ibrahim secara sinis berkata persoalan ini rasanya hanya boleh dijawab secara tepat oleh Majlis Profesor Negara (MPN) dan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Kemelut samada negara pernah dijajah ataupun tidak, ditimbulkan oleh sejarahwan Profesor Datuk Dr Zainal Kling kelmarin yang berhujah bahawa berdasarkan fakta sejarah, Tanah Melayu "tidak pernah terjajah", sebaliknya, hanya dinaungi atau dilindungi oleh British.

Setelah menerima sindiran dan kritikan pelbagai pihak, Zainal akhirnya mendapat satu sokongan yang amat kuat daripada Mahathir hari ini, yang mengatakan bahawa Malaysia tidak pernah dijajah oleh British tetapi menegaskan, penasihat-penasihat mereka telah bertindak seolah-olah pihak itu adalah pemerintah yang sebenar berbanding Raja-raja Melayu.

Bekas perdana menteri berkata British telah bertindak seolah-olah “kita dijajah.”

“Sultan-sultan telah memutuskan untuk mengundang British datang dan menasihati mereka bagaimana untuk mentadbir negara ini. Dari segi itu, kita tidak ditawan. Tetapi hakikatnya, apabila British berada di sini, mereka bertindak seolah-olah kita dijajah,” kata beliau yang dipetik The Malaysian Insider.

“Rasanya MPN dan Dr Mahathir sajalah yang tepat boleh menentukan siapa yang secara teknikalnya kena jajah, siapa negara yang naungi saja. Jajah secara zahir, di mana kekayaaan hasil bumi negara seperti bijih timah dirakus adalah tidak sah secara teknikal, maka sesiapa yang jawab sebegini dalam ujian Sejarah patut diberi markah kosong,” bidas Tuan Ibrahim secara sinis.

Jika mengikut logik MPN, kata beliau, maka ini bermakna sesiapa yang lawan orang putih dulu, sebenarnya ia lawan orang Melayu.

“Cuma kalau nak tahu orang Melayu ini bahaya ataupun tidak, ini pun kena tanya Umno dulu. Bomoh Umno akan telek dalam air pinang, dan umum untuk pengetahuan dunia adakah Melayu ini bahaya atau tidak.

Kalau Melayu itu kehijau-hijauan, maka segala daripadanya adalah bahaya dan mengancam Umno, kalau Melayu tu kebiru-biruan maka ia Melayu yang baik, maka keistimewaan diberi - segala untuknya halal, bagi orang lain akan jadi haram.

Rasanya bukan rakyat sahaja, bahkan ahli-ahli Umno turut keliru dengan permainan politik pemimpin Umno yang sendiri melondehkan hipokrit sendiri di khalayak ramai,” sindir beliau lagi.

Depa taboq Rakaman Sex Mat Sabu laa pulak...!!!

Rakaman sex Mat Sabu pulak dahhh....

tahap haram jadah UMNO dah makin teruk



Oleh: Mid Panah

Di alam maya sekarang UMNO@UMCO@UMNCONIS sedang giat menyebarkan rakaman fitnah kononnya perbualan Mat Sabu dengan bini orang bernama Normah Abdul Halim. Bagi MP yang kenal rapat Mat Sabu sejak 1980an, bila dengar intonasi (rentak atau alunan suara) 'Mat Sabu' tu dah yakin dengan soheh bahawa itu bukan Mat Sabu.

Ada jugak orang tanya MP, betoi ka tu Mat Sabu? MP nak jawab soalan tu dengan mudah; Kalau kata UMNO yang buat tuduhan terhadap lawan depa TAK DAK SATU pun yang betoi. Semuanya adalah FITNAH/BOHONG atau paling kurang pun putarbelit dan membuat tafsiran jahat menurut andaian mereka sendiri.

Bukan payah sangat nak cari orang suara garau macam Mat Sabu dan nak cari pompuan kecek Kelate. Cari kat Pekan Rabu pun berlambak. Apatah lagi suara itu sengaja dikaburkan supaya tak terserlah suara sebenar.

Ada dua persoalan yang boleh menjelaskan bahawa rakaman itu adalah fitnah jahat laknatullah.

1. Rakaman dikatakan dibuat tahun 1994. Mat Sabu bertanding PRU 1995, 1999, 2004 dan 2008...takkanlah bodoh sangat @ 'baik sangat' UMNO tak gunakan rakaman tu untuk jatuhkan Mat Sabu masa tu. Tup tup muncul baru-baru ni.. huah huah huahh.. rakyat pun ada akai wehh.

2. Awat yang rakaman tu sengaja dikelabukan... bukankah kalau diterangkan lagi jelas orang dengar, lagi terdedah kejahatan 'Mat Sabu' di samping lagi terdedah suara palsu pelakon haram jadah yang nak tiru suara Mat Sabu.. he he he. Bukankah rakaman tu 'diambil' dari talian Telekom.. takkanlah Telekom cokia sangat tak boleh rakam dengan jelas.. sedangkan orang sebelah sana dan orang sebelah sinni boleh dengar dengan jelas...kantoi lagi. Rakaman pula kononnya dibuat pada waktu yang berbeza tapi nampaknya.. kejelasan suara dan mood pelakon sama jee.. Hoi UMNO, lain kali pi belajaq dekat Yusof Haslam untuk bezakan suara dengan tempat dan suasana!

Jenih UMNO ni MP tak mau nasihat dah... nak habag sebaris ayat saja: Kalau tak takut api neraka teruskanlah kerja MEMFITNAH hangpa tu..!

http://kedahla.blogspot.com/2011/09/rakaman-sex-mat-sabu-pulak-dahhh-tahap.html

Lingkop Negara Jika Ada Ahli Akademik Yang jenis 'JILAT PUNGKOQ'

'Tak nak' ahli akademik kelirukan masyarakat

Oleh Thean Soon Fatt



'Tak nak' ahli akademik kelirukan masyarakat

Saya tertarik dengan Profesor Dr Abdul Aziz Bari. Beliau dengan mudah sekali mematahkan hujah-hujah Profesor Khoo Kay Kim dan Profesor Zainal Kling.

Nampak sangat terdapat orang-orang akademik yang cuba menggilap kasut pemerintah sambil menonjolkan hujah-hujah yang begitu rapuh lagi keliru.

Ahli-ahli akademik ini sanggup menyalahgunakan gelaran dan kedudukan mereka untuk mengelirukan fikiran rakyat. Bagi mereka, ilmu bukan untuk menegakkan keadilan dan kebenaran tetapi alat untuk mencari nama dan kedudukan.

Trend ini amat menyedihkan kita semua, kerana tatkala orang-orang politik bercakap tak tentu arah, kita berharap sekurang-kurang ahli-ahli akademik boleh bertindak dan bercakap jujur untuk memimpin haluan fikiran masyarakat.

Tetapi, harapan kita tidak boleh menerima sahaja kerana orang akademik juga boleh sesat. Mereka bukan lagi melambangkan “hati kecil” masyarakat tetapi lebih menonjolkan sebagai jurucakap kerajaan pemerintah.

Sebagai rakyat biasa, kita merasa amat kecewa dan hendak dihentikan semua perbuatan-perbuatan yang anti-ilmiah serta-merta. Oleh itu, kita jangan berdiam diri, sebagai penonton semata-mata.

Kita berhak menyuarakan pendapat sungguhpun kita bukan ahli akademik. Kita perlu berani tampil ke depan dan katakan “tak nak” kepada ahli-ahli akademik yang tidak jujur.

Penghormatan adalah sesuatu yang dianugerahkan bukannya boleh dituntut. Jadi jikalau ahli-ahli akademik berlakuan tidak akademik dan tidak jujur, marilah kita bangun ramai-ramai katakan “tak nak”. Kita tak nak ahli-ahli akademik yang boleh mengelirukan fikiran masyarakat.

Janji-janji terdesak Barisan Nasional

Oleh Adil Mat Selamat

Kita sudah mendengar desas-desus tentang pilihan raya dan bermacam-macam kemungkinan lhttp://2.bp.blogspot.com/_7LRRAnobHq0/SXXnACiK0JI/AAAAAAAABz4/c1S2X41qLyA/s1600/gula-gula%2Bbnagi. Yang terbaru ialah ialah khabar angin kononnya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ingin memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), demi memujuk hati rakyat yang sudah meluat dengan Barisan Nasional.

Jika benar khabar angin ini, kita sebagai warga yang merdeka menerima dengan senang hati. Kita amat mengalu-alukan apa jua perubahan ke arah kesejahteraan rakyat Malaysia, lebih-lebih lagi yang melibatkan hal-hal keselamatan dan hak kebebasan individu.

Tindakan tersebut boleh menjadi satu makna besar kepada satu realiti baru dalam negara kita bahawa sistem drakonian warisan penjajahan (walau pun ada orang mendakwa negara ini tidak pernah dijajah), harus ditolak demi memartabatkan hak dan kemuliaan insan yang bernama manusia ini.

Jika langkah ini dapat dibuat dengan lebih awal lagi khususnya ketika Dr Mahathir Mohamad mengambil alih pemerintahan negara pada 1981 dengan slogan Bersih, Cekap dan Amanah dahulu, pasti banyak perkara dapat diselesaikan dengan cepat dan bersih. Malah, kerajaan, institusi awam seperti Polis khususnya tidak perlu memikul kesilapan oran-orang politik dalam mentadbir negara.

Wahyu atau mimpi?

Kalau pun betul desas-desus mansuhkan ISA itu, kita semua tahu Najib memerlukan kekuatan politik atau political will yang amat tegas untuk melakukannya.

Namun, jika kita melihat senario ketika khabar angin ini tersebar, ia berlaku ketika dekatnya tarikh pilihan raya, merudumnya populariti Perdana Menteri kes polis bertindak ganas terhadap pesereta perhimpunan aman Bersih 2.0 dan ditambah lagi dengan masalah dalaman UMNO yang serba tidak kena.

Keadaan ini diburukkan lagi dengan kekuatan dan imej politik Pakatan Rakyat yang masih bertahan di kalangan rakyat. Kesemua keadaan ini menimbulkan satu soalan penting dan paling asas.

Adakah keinginan Najib Tun Razak ini benar-benar ikhlas atas keinginan politiknya untuk melihat satu perubahan besar dalam sistem perundangan kita?

Sebelum ini tidak pula kita mendengar khabar angin yang pentadbiran Najib ingin mengkaji atau memansuhkan ISA ini. Jadi mengapa baru sekarang dengan tiba-tiba nak mansuhkan ISA? Adakah kerana Najib telah menerima wahyu dari langit? Atau Najib telah bermimpi kem Kamunting telah terbakar?

Demi kuasa

Sifirnya barangkali mudah sahaja, iaitu kerana faktor kelangsungan kuasa UMNO-BN yang semakin malap menjelang ujian getir dalam pilihan raya akan datang ini.

Dengan mudah kita dapat membaca bahawa ini adalah salah satu gula-gula pilihan raya UMNO-BN, terutamanya mahu memujuk kaum bukan Melayu yang sudah bulat hati untuk bersama Pakatan Rakyat. Tidak keterlaluan jika kita dapat fahami bahawa ia juga adalah rasuah paling licik digunakan oleh Perdana Menteri.

Rasuah ini tidak terungkap sepertimana rasuah wang atau kebendaan yang dapat dilihat secara zahir. Sebaliknya, rasuh seperti ini terhijab dalam imej atau slogan yang muluk-muluk iaitu ‘perubahan dasar’ atau polisi kerajaan.

Dengan maksud lain, dalam perubahan yang sedang dirancang ini jika berlaku kelak, bukanlah kerana kesedaran Najib atau kerajaan UMNO-BN kepada semua nilai-nilai yang disebutkan itu, sebaliknya ia adalah satu perubahan kosmetik untuk menang pilihan raya sahaja.

Yang pasti, jika akhirnya disahkan khabar angin itu sekali pun, ia akan datang dalam bentuk janji sahaja. Sebagaimana janji “1Malaysia” kononnya untuk keadilan bagi semua kaum, janji “rakyat didahulukan”, janji beri kelulusan stadium untuk perhimpunan aman Bersih 2.0 dan bermacam janji lagi.

Seperti janji-janji Najib yang lain, terlalu banyak persoalan timbul berbanding jawapan. Misalnya, di mana janji mereformasikan institusi-institusi awam penting seperti Polis, Jabatan Peguam Negara, badan kehakiman, Suruhanjaya Pilihan Raya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah dan sebagainya?

Reformasi institusi awam

Tidak sukar untuk meletakkan institusi seperti SPR, SPRM, RTM, Bernama, polis dan banyak lagi bawah bidang kuasa Parlimen. Bukankah badan-badan ini sepatutnya bebas sebagaimana mengikut peruntukan Perlembagaan Persekutuan? Mereka bukan kuda untuk ditunggang oleh UMNO-BN.

Jika di bawah Parlimen, kesan pertamanya, baik dari segi bajet atau peruntukan yang diperlukan oleh institusi ini, sumber manusia penyelidikan dan pembangunan, kepakaran atau teknologi dan sistem tadbir urus akan menjadi lebih efisen dan telus.

Kesan kedua, kredibiliti, profesionalisme dan tanggungjawab semua kakitangan akan terus berhadapan dengan Parlimen. Bukan lagi dengan Pak Menteri yang mudah menyalahgunakan kuasa.

Bukankah ini lebih konkrit dan lebih nyata keikhlasannya? Tetapi, tidak pula kita mendengar khabar angin yang seperti ini.

Tapi itu semua tak menjadi hal. Rakyat yang sudah kerap ditipu sudah mula pandai membaca gerak langkah Najib dan UMNO-BN.

Apabila isu komunis dibangkitkan pada masa ini, semua orang tahu ia hanya untuk mengalih pandangan tentang betapa tenatnya kerajaan yang sudah kehilangan arah. Rakyat semakin ditekan kesan ekonomi yang lemah, bayaran perkhidmatan melalui cukai terus dinaikkan, harga barang terus melambung.

Memang baik jika Najib hapuskan ISA. Tetapi lebih baik lagi jika rakyat menolak UMNO-BN dalam PRU akan datang. Bukan sahaja ISA dihapuskan, segala undang-undang zalim akan turut dimansuhkan.

Segala hak dan kekayaan negara akan disalur semula kepada rakyat melalui sistem yang lebih terbuka dan adil, dan bukan lagi kepada kroni yang menenggek di atas bahu UMNO-BN. – Roketkini.com

Rahsia Najib Di Australia & Penipuan BERNAMA Terbongkar!

Dusta kerana terdesak, kisah Najib dibongkar pelajar Malaysia di Perth Oleh Maria Begum

Ia bukan lagi rahsia Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sedang behadapan dengan saat-saat genting. Beliau dan pentadbiran beliau beserta parti UMNO telah terperangkap dalam penipuan- penipuan yang tidak berpenghujung. Namun begitu, mereka seolah-olah tidak mempunyai niat apa-apa untuk menghentikannya atau ia telah menjadi tabiat mereka dan mereka tidak lagi mampu mengelaknya.

"Mereka telah menjadi orang-orang yang pendusta bersiri - tiada ubatnya,"

Ahli Parlimen PKR, Gopeng Lee Boon Chye; seorang doktor yang terkenal, memberitahu Malaysia Chronicle.

Insiden terbaru melibatkan Najib, yang telah dilihat keluar secara senyap-senyap dari negara ini untuk berehat sebentar di Perth Australia pada Hari Kebangsaan Malaysia , 31 Ogos yang lepas.

PM tidak membuat apa-apa pengumuman sungguhpun dari segi protokol beliau dikehendaki untuk berbuat demikian. Walaubagaimanapun, malang baginya, pesawat - jet kerajaan Malaysia telah dikesan mendarat di lapangan terbang Australia.

Diselamatkan oleh FBC Media dan Bernama

Apabila digesa untuk berterus terang mengenai perkara itu dan ditanya jika beliau menyalahgunakan wang rakyat untuk kemudahannya pergi bercuti peribadi; agensi berita nasional Bernama melakukan beberapa kerja PR yang mewah untuknya.

Pada hari Ahad, Bernama mendakwa Najib telah pergi ke Perth untuk menghabiskan Hari Raya bersama pelajar Malaysia di sana. Ini berlaku pada hari Sabtu, Hari Raya telah jatuh pada hari Selasa dan beliau berangkat pada hari Rabu, iaitu pada Hari Kebangsaan.

Perkara itu menjadi lebih teruk, apabila Bernama berkeras mendakwa pelajar di Perth telah menemui beliau dan mengatakan bahawa ucapan Najib 'menjadi sumber inspirasi' mereka.

"Sangat hebat mendengar Perdana Menteri kita berucap, dan beliau sangat mengagumkan," Bernama melaporkan seorang pelajar Curtin, Lim Jian Min, dari Kedah berkata. "Dia menaikkan semangat kita dan memberikan jawapan yang baik kepada semua persoalan kami."

Bernama juga memetik beberapa pelajar lain yang memuji PM. Dalam ucapannya, Najib telah menjelaskan konsep 1Malaysia yang tidak berfungsi itu lagi dan faedah kepada negara dan rakyatnya. Beliau juga berjanji bahawa akan ada beribu-ribu pekerjaan yang menunggu mereka apabila mereka pulang ke tanah air.

"1Malaysia bertujuan untuk menyatukan negara kita dan untuk membawa semua bangsa bersama-sama mencapai kemajuan dan kemakmuran. Sebahagian daripada anda mungkin mahu untuk tinggal disini selepas tamat pengajian untuk mendapatkan pengalaman bekerja di Australia. Itu tidak mengapa. Tetapi sila kembali ke Malaysia kerana kita akan memerlukan anda, " kata Najib.

Dusta lagi!

Tetapi semua usaha-usaha untuk menyelamatkan Najib sia-sia belaka.

Seorang pelajar Malaysia yang juga merupakan pegawai kerajaan yang menghadiri majlis makan malam Najib telah menafikan yang dia telah memuji ucapan Perdana Menteri. Malah, beliau mendakwa bahawa Bernama telah memutarbelitkan kata-kata nya.

Semasa dihubungi, pelajar berikut terkejut dengan laporan itu kerana pelajar tersebut sebenarnya telah membuat komen itu sebelum ucapan Najib.

"Mereka benar-benar telah mengubah dan menokok tambah apa yang kita kata kerana saya tidak pernah berkata seperti yang telah dilaporkan. Segala-galanya telah dilakukan sebelum ucapan dan bukan selepas ucapan itu. Saya rasa ia tindakan bodoh dan tidak perlu," Malaysiakini melaporkan pelajar tersebut sebagai berkata.

"Mereka dimasukkan benda-benda yang kita tidak penah ucapkan dan mengubah kata-kata kami. Kami tidak berkata apa-apa yang buruk, jadi saya tidak nampak mengapa mereka perlu berbuat demikian."

Apabila diminta untuk memberi komen, pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat hanya mampu menggelengkan kepala dan ketawa. Mereka menegaskan selepas dimalukan di pentas antarabangsa baru-baru ini apabila Najib didakwa membayar RM58 juta wang rakyat Malaysia kepada perunding FBC Media UK bagi mereke laporan palsu yang menggambarkan imej positif dirinya, pentadbirannya dan projek-projek mereka kepada penonton seluruh dunia.

Pihak berkuasa UK sedang menyiapkan siasatan terhadap FBC Media dan boleh melancarkan enkuiri awam besar-besaran kerana FBC telah menjual berita palsu kepada rangkaian seperti CNN, CNBC dan juga BBC. Najib dan FBC diselar kerana cuba untuk 'menipu' penonton global, manakala pemimpin pembangkang Malaysia telah berjanji untuk bertanya kepada beliau di Parlimen mengenai jumlah sebenar yang dihabiskan untuk publisiti palsu tersebut.

"Ini jelas menunjukkan sebuah rejim yang berada di ambang kehancuran. Apabila anda mendengar kata-kata seperti 'hebat' dikaitkan dengan Najib, anda benar-benar cenderung untuk merasionalkan apa jua laporan tersebut" naib presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle. -Malaysia Chronicle

Parti Komunis China Tetap Merbahaya

Oleh Ustaz Idris Ahmad

Apakah Parti Komunis China tidak merbahaya kerana Umno mengadakan hubungan langshttp://2.bp.blogspot.com/-mYkaaSjkmC8/TmmCaV7OKoI/AAAAAAAAEvo/oHgCxXb9abE/s320/umno+komunis+2.JPGung, walaupun ia tetap komunis? Datuk Seri Najib Tun Razak yang cuba hendak menghalalkan tindakan Umno, dengan mengatakan “kita baik dengan negara komunis sekarang kerana mereka telah tinggalkan ideologi lama mereka”

Jika hubungan antara kerajaan Malaysia dengan Kerajaan China tidak mengapa, masalahnya Umno mengadakan hubungan dengan Parti Komunis China pada 5 Oktober 2010.

Malahan hendak menghantar generasi muda Umno dari kalangan Putera dan Puteri Umno untuk belajar dengan Parti Komunis China. Ini dinyatakan dengan rasmi oleh Tengku Adnan Mansur selaku Setiausaha Agung Umno.

Bukankah tindakan ini merbahaya kepada generasi muda Umno? Apakah modal lapok perkauman dan bangsa sudah tidak relevan sehingga hendak pergi mengemis dengan Parti Komunis China untuk mendapat idea baru dalam Umno. Rakyat mesti memandang ini adalah perkara yang merbahaya kepada negara jika perkara ini berterusan terutama kepada generasi muda, kerana Umno hendak hantar orang muda pergi belajar dengan parti komunis China.

Parti Islam SeMalaysia istiqamah daripada dulu sampai sekarang menolak fahaman komunis. Sedangkan di dalam Umno pernah berlaku penangkapan “tiga Abdul” kerana menjadi tali barut komunis Russia (KGB). Setakat hari ini tidak ada ucapan pemimpin Pas yang menyokong komunis dan ditangkan menjadi tali barut komunis walaupun pemimpin Umno pernah menuduh Pas lebih merbahaya daripada komunis.

Cukai "TopUp" Adalah Cukai yang Tidak Sah, Untung Atas Angin

Kehairanan Tulang Besi adalah berdasarkan beberapa sebab:

1.0 Keseluruhan industri telekomunikasi telah diswasta oleh Kerajaan. Dengan kata lain, Kerajaan tidak membelanjakan wang walau satu sen untuk memberi khidmat telekomunikasi kepada rakyat Malaysia

2.0 Kesemua peralatan komunikasi dibeli oleh syarikat2 telekomunikasi dan bukannya kerajaan. Telefon mobile itu sendiri dibeli oleh rakyat jelata dan tidak disubsidi mahupun dibelikan oleh kerajaan.

2.1 Malahan, setiap barangan telekomunikasi telah pun dikenakan duti impot sewaktu mereka masuk ke Malaysia



3.0 Stesen-stesen telekomunikasi juga disediakan oleh pihak swasta. Syarikat2 ini membayar cukai tanah kepada Kerajaa2 Tempatan dan juga bayaran sewa kepada tuan punya tanah atau bangunan bagi setiap stesen telekomunikasi

4.0 Kerajaan Malaysia hanya memberi lesen kepada frekuensi yang digunakan oleh setiap syarikat telekomunikasi. Kos mentadbir pemberian lesen dan penguatkuasaan telah pun dicas di dalam bayaran lesen yang dikenakan kepada setiap syarikat telko ini.

5.0 Cukai korporat juga dikenakan kepada setiap syarikat telekomunikasi setiap tahun di atas keuntungan yang telah mereka buat.

Jelas, kerajaan tidak terlibat di dalam menyediakan kemudahan telekomunikasi kepada rakyat Malaysia. Tugas kerajaan hanyalah dalam urusan pemberian lesen dan penguatkuasaan lesen yang tidak memakan kos yang besar.

Maka, saya ingin bertanya, dimanakah kewarasan pihak kerajaan untuk mengenakan cukai kepada setiap "Top-Up" ini? Lebih tidak waras apabila cukai ini dipindah kepada pengguna yang telah pun dikenakan cas ke atas semua kos yang ditanggung oleh syarikat2 telekomunikasi ini.

Juga soalan cepumas yang hendak ditanya adalah:

Apakah khidmat yang diberi oleh kerajaan bagi menjustifikasi cukai "TopUp" ini memandangkan segala yang berkaitan dengan telekomunikasi telah pun diswastakan?

Cukai yang dikenakan oleh Kerajaan UMNO/BN ini mengingatkan saya kepada pepatah "Untung Atas Angin". Ertinya keuntungan yang dibuat tanpa perlu mengeluarkan modal ataupun apa-apa usaha.

Dalam konteks Malaysia, tampak ia lebih kepada satu bentuk PEMERASAN terutamanya ke atas rakyat Malaysia.

Maka, saya mencadangkan cukai "TopUp" ini dihapuskan sama sekali.

Tulang Besi

Sultan Kedah bangga

ALOR SETAR - Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mua’dzam Shah bangga dengan pencapaian Kolej Sultan Abdul Hamid (KSAH) kerana berjaya melahirkan dua Perdana Menteri terulung, iaitu Tunku Abdul Rahman dan Tun Mahathir Mohamad.

Baginda menyifatkan dalam sejarah negara, kemungkinan perkara itu tidak akan berlaku bagi mana-mana sekolah pada masa akan datang.

“Sejak penubuhannya pada 1908, KSAH telah melalui rentetan sejarah perkembangan yang panjang dan banyak perubahan berlaku. Banyak jasa telah ditabur oleh pelajar KSAH kepada negeri dan negara,” titah baginda ketika merasmikan majlis pecah tanah Dewan Centennial KSAH, anjuran Persatuan Bekas Pelajar Kolej Sultan Abdul Hamid (Sahoca), semalam.

Hadir sama, bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad serta Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Chor Chee Heung.

Tuanku Abdul Halim bertitah, peluang yang diberikan kepada anak-anak Melayu untuk belajar dalam bahasa Inggeris telah membuka ruang dan melahirkan ribuan pelajar yang telah mengharumkan nama mereka di persada antarabangsa mahupun dalam negara.

“KSAH turut mencatat sejarah apabila meraikan ulang tahun ke-100 pada 2008 dan sambutannya telah diadakan sebagai satu acara rasmi Perayaan Jubli Emas pemerintahan beta sebagai Sultan Kedah pada tahun yang sama,” titah baginda.

Baginda berharap Dewan Centennial KSAH akan menjadi mercu tanda baru kebanggaan warga KSAH masa kini dan akan datang.

Presiden Sahoca, Datuk Syed Unan Mashri Syed Abdullah berkata, dewan berkenaan kelak bakal dijadikan dewan serbaguna untuk menganjurkan pelbagai aktiviti KSAH dan Sahoca serta mampu memuatkan lebih 1,000 orang.

“Kos keseluruhan berjumlah RM6.5 juta dan dijangka siap dalam masa tiga tahun akan datang. Dalam tempoh itu, Sahoca akan menganjurkan pelbagai program untuk menambah dana. Dana terkumpul setakat ini mencecah RM2.5 juta,” katanya.

Menurutnya, pihaknya turut mengemukakan permohonan kepada Kementerian Pelajaran untuk mendapatkan dana tambahan bagi melancarkan projek ini.

Syed Unan Mashri berkata, idea awal pembinaan dewan ini timbul sejak 2002 memandangkan Dewan Iskandar sedia ada tidak mampu menampung jumlah pelajar.

Kenari Bimbang 'Pancit'

Pertahanan Kedah, Mohd. Khyril Muhymeen (kanan) menyekat kemaraan pemain Sabah, Md. Farid Ideris pada perlawanan Piala Malaysia di Stadium Likas, Sabtu lalu. – UTUSAN/Ghazali Basri

KUALA LUMPUR – Dua perlawanan berturut-turut di tempat lawan memberi kesan kepada skuad Kenari yang kelihatan ‘pancit’ apabila berdepan pencabar utama Kumpulan A, Perak di Stadium Perak, hari ini.

Selepas melalui perjalanan jauh menentang Sabah di Kota Kinabalu Sabtu lalu, skuad Wan Jamak Wan Hassan menyambung perjalanan ke Ipoh dalam tempoh tiga hari, menyebabkan pemain tidak mendapat rehat secukupnya.

Masalah keletihan pemain diakui Wan Jamak, namun tidak mahu ia menjadi alasan menjelang perlawanan hidup mati dengan Perak.

“Pemain saya memang penat apabila terpaksa berulang-alik dalam masa yang singkat tetapi sebagai pemain profesional mereka perlu menjangka situasi seperti ini.

“Saya menasihati pemain supaya menjaga pemakanan dan aspek lain supaya kecergasan mereka tidak terjejas.

“Biarpun persiapan kami tidak dapat dilakukan secara menyeluruh kerana kekangan masa, saya berpuas hati kerana dapat memperbaiki kelemahan ekoran kekalahan kepada Sabah,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Kalah 1-2 kepada Sabah menyebabkan Kedah tercicir ke tangga ketiga Kumpulan A dan memerlukan keputusan positif, sekurang-kurangnya satu mata apabila berdepan Perak bagi menghidupkan peluang ke suku akhir.

Kedah ke Ipoh tanpa perancang utama, Baddrol Bakhtiar yang menjalani penggantungan perlawanan akibat menerima kad merah ketika menentang Sabah, namun ia tidak menggusarkan Wan Jamak.

“Kekuatan pasukan bukan bergantung kepada seorang pemain. Tanpa Baddrol, saya yakin kekuatan keseluruhan pasukan terutama pada bahagian serangan tidak terjejas,” katanya.

sumber: http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0913&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_04.htm (13/09/2011)





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...