TERKINI :

Sunday, September 11, 2011

Adakah DAP akan melatah dengan apa yang dikatakan oleh MUSTAFA ALI..??

DAP marah dengan jaminan PAS?

MalaysianInsider melaporkan:
KUALA LUMPUR, 11 Sept - Datuk Mustafa Ali memberi akar umbi PAS jaminan bahawa dua jawatan tertinggi kerajaan pusat - perdana menteri dan timbalan perdana menteri - akan diketuai oleh komuniti Islam jika Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan pusat dalam pilihan raya umum ke-13.

Parti itu dilihat memberi jaminan bagi mengekalkan sokongan kalangan orang Melayu khususnya mereka yang tinggal di kawasan luar bandar sementara spekulasi menyebut pilihan raya umum akan diadakan bila-bila masa dari sekarang.

Setiausaha agung (gambar) itu mengatakan demikian ketika menjawab kebimbangan majoriti ahli parti Melayu Islam pada konvensyen di sini di sebalik kerjasama PAS-PKR-DAP dalam Pakatan Rakyat yang wujud sejak lebih tiga tahun lalu.

Pakatan Rakyat dibentuk secara formal selepas pilihan raya umum 2008, tetapi pendaftarannya belum mendapat kelulusan pihak berkuasa.

"Saya boleh memberi anda jaminan bahawa perdana menteri semestinya seorang yang beragama Islam dan semoga timbalan perdana menteri juga seorang beragama Islam," kata beliau.

"Imam (perdana menteri), Insya-Allah, selamat," kata Mustafa pada Konvensyen Negara Berkebajikan di Taman Melewar, Gombak dekat sini semalam. Input mengenai konsep itu akan dijadikan kandungan manifesto pilihan raya umum ke-13.

Seorang perwakilan yang menghadiri konvensyen sehari itu mengemukakan persoalan, "dalam Pakatan Rakyat, siapa imam? Macam di BN, imamnya ialah dari Umno... Kalau tak tentu imam, plan B pula macam mana? - TMI.
Tentu punya ada orang DAP yang tak puas hati terutamanya kalau calon DAP menang jauh lebih banyak dari calon PAS dan PKR. Kalau dari segi logiknya memang patut depa dapat jawatan PM atau sekurang-kurangnya TPM pasai depa yang menang kerusi paling banyak. Malah jaminan dari PAS ni pun tentu ada yang tak puas hati.

Cumanya aku yakin, orang cina dalam DAP boleh terima keputusan tu. Sejarah di Perak masa lepas PRU2008 dah membuktikannya. Memang dari awal lagi DAP memang sedar situasi tu dan depa memang tak mintak pun jawatan MB walaupun DAP yang menang paling banyak kerusi. Yang kemaruk sangat nak jawatan MB tu calon melayu PKR.

Malah aku yakin, kalau masa tu DAP ada letakkan calon melayu dan menang pun, calon tu takkan terpilih jadi MB. Aku yakin kalau itu keadaan masa tu, sejarah politik di Perak tentu jadi macam lain pasai aku yakin PAS Perak takkan bersetuju dengan calon MB dari kalangan DAP. Lagi pun masa tu Pakatan Rakyat bukannya ada lagi, yang ada pun cuma Barisan Alternatif dengan 'kerjasama longgar' PAS dan DAP.

Kalau jadi macam tu di peringkat parlimen masa PRU13 nanti yang akan jelas nampak tak puas hatinya adalah Umno. Walau sapa pun yang akan dilantik jadi PM dan TPM, Umnolah yang akan paling riuh sekali. Macam masa kes Perak dulu, aku yakin depa pun akan mainkan isu yang sama, DAP memperkudakan PM dan TPM.

Apa pun, jaminan macam ni sangat penting untuk memudahkan PAS tarik sokongan orang melayu kepada PR terutama sekali orang melayu yang dah lama bagi undi kepada Umno atas hujjah 'nak jaga kepentingan melayu.' Puak-puak ni takut sungguh kalau cina DAP jadi PM atau TPM. Depa takut depa semua akan jadi hamba.

Apa pun, aku yakin kalaupun mungkin yang akan dilantik jadi TPM tu cina muallaf, orang melayu dapat terima pasai majoriti cina yang masuk Islam memang nampak macam masuk melayu. Malah cukup ramai yang jadi melayu lebih dari melayu sendiri.

Aku sebenarnya tak risau sangat pasai sapa yang jadi PM atau TPM tapi aku lebih risau apa yang Umno dan para pencacai 'si anjing Umno' akan buat kalau BN kalah PRU13 nanti. Takkan depa nak biar macam tu saja. Dan tak mustahil masa tu puak-puak pencacai Umno pulak yang akan bertukar menjadi 'pengganas' malah mungkin lebih ganas dari komunis yang depa panggil pengganas.

Nampak gayanya ini macam hina Islam tak pa cuma jangan hina UMNO jaa..!!

Hina Islam: Jingga 13 mohon mengadap Agong
Muhammad Faizal

SHAH ALAM, 11 Sept: Kegagalan serta sikap lepas tangan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom mahupun Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dalam menangani isu sebuah laman web yang menghina Agama Islam serta boleh memesongkan akidah, sebuah badan bukan kerajaan (NGO) Jingga 13 akan mengadap Yang di-Pertuan Agong bagi menyerahkan memorandum berhubung dengan isu berkenaan.

Jurucakapnya, Fariz Musa yang dihubungi mengesahkan NGO terpaksa mengambil tindakan tersebut kerana kecewa dengan sikap Jamil Khir dan juga JAKIM yang tidak mahu bertindak malah menyifatkan isu tersebut bukan dalam bidang kuasa mereka.

"Inilah jalan yang perlu kita ambil dan bukan niat kita untuk memanjangkan permasalah tersebut kepada Agong tetapi bila melihat sikap Jamil Khir dan juga JAKIM yang tidak mahu bertindak maka kami rasa wajar perkara ini diketengahkan.

"Sehingga sekarang kita belum mendapat apa-apa jawapan dari pihak Jakim mahupun kementerian, jadi kita berpendapat mereka memang tidak mahu bertindak," jelas Fariz

Tambah Fariz lagi pertemuan yang akan diadakan pada 12 September jam 10 pagi itu akan turut disertai pemimpin dari Parti Keadilan Rakyat.

"Kami bersama semua pemimpin akan mengadakan satu pertemua dengan Yang di-Pertuan Agong di atas penghinaan kesucian agama Islam telah dihina oleh individu yang tak bertamadun di halaman sosial.

"Jingga 13 akan menyerah memorandum tentang gagalnya Menteri menyelesaikan masalah ini walaupun laporan yang telah di buat," sambungnya lagi.

Beliau juga mengharapkan kerjasama dari semua pihak agar dapat bersama dengan Jingga 13 pada pertemuan tersebut supaya kesucian Agama Islam terus terpelihara.

"Bagi memelihara kesucian Islam dari terus dihina serta mengharapkan agar Jamil Khir mahupun Jakim tidak memandang mudah tentang permasalah ini, saya menyeru mana pihak diluar turut serta bersama dalam pertemuan itu esok," tambah beliau.

Pada 7 September yang lepas, Jingga 13 telah menyerahkan memorandum kepada SKMM dan juga Jakim dalam aduan individu yang menghina Islam di internet, namun ia gagal diserahkan kerana Jakim memberi alasan bahawa isu menghina Islam itu bukan bidang kuasa Jakim.

MAT SABU TETAP NAK DEBAT DENGAN MUHYIDDIN..BUKANNYA KJ...

'KJ budak baik, berpotensi jadi pemimpin PAS'

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata beliau menolak debat dengan Khairy Jamaluddin kerana ketua pemuda Umno itu tidak banyak 'menghentam' dan menyerangnya secara peribadi.

azlanSebaliknya, pada ceramahnya di Kolej Universiti Islam Dr Zulkifli Muhammad (KUIZM), Taman Melewar malam semalam, Mohamad berkata beliau memilih Tan Sri Muhyiddin Yassin kerana timbalan presiden Umno itu yang banyak menyerangnya supaya "bertaubat dan bertakwa".

"Bagi saya Khairy budak baik dan berpotensi jadi pemimpin PAS akan datang. Buat apa nak berdebat dengan adinda Khairy.

"Muhyiddin yang banyak kata pada saya, jadi biarlah saya berdebat dengan Sohibussamahah Muhyidin Yassin," katanya dengan nada menyindir dan dipetik Harakahdaily.

NONEMenurut pemimpin PAS itu, Muhyiddin yang juga timbalan perdana menteri yang banyak memaki hamunnya, justeru, elok bagi mereka bertemu.

Mohamad atau lebih dikenali Mat Sabu menjadi sasaran pemimpin Umno dan BN apabila Utusan pada 27 Ogos lalu mendakwa beliau berkata Mohamad Indera yang menyerang balai Bukit Kepong adalah hero sebenar dan bukannya polis yang mempertahankannya.

Beliau bagaimanapun berkata laporan Utusan mengenai ceramahnya di Padang Menora, Tasek Gelugor, Pulau Pinang pada 21 Ogos lalu itu adalah "satu putar belit dan tokok tambah cerita untuk memfitnahnya dan PAS".

Ini bukan kali pertama Mat Sabu memilih untuk memuji Khairy.

Pada 5 September lalu, beliau menjelaskan bahawa beliau tidak menolak pelawaan pelawaan untuk berdebat kerana beranggapan lebih sesuai bagi kedua-dua sayap PAS dan Umno itu berbuat demikian.

khairy jamaluddin and umno youth pemuda"Saya tidak tolak (berdebat). (Tetapi) biar Pemuda dengan Pemuda (berdebat) kerana mereka layak.

"Saya serah kepada Pemuda PAS. Dia (Khairy) seorang yang bijak dan saya hormati. Biar dia berdepan dengan Pemuda PAS," katanya.

Muhyiddin menjadi sasaran PAS untuk berdebat kerana sering 'menghentam' Mohamad dalam isu Mat Indera, lelaki itu didakwa pernah menjadi anak murid kepada bapa timbalan perdana menteri itu.

Malah, Mat Indera didakwa mahu berkahwin dengan kakak Muhyuddin tetapi tidak dipersetujui oleh bapanya.

PAS: Lucutkan gelaran profesor Zainal Kling

Ahli Parlimen Parit Buntar Dr Mujahid Yusuf Rawa mahu pihak Majlis Profesor Negara (MPN) melucutkan keanggotaan Profesor Zainal Kling bagi memelihara kredibiliti majlis ini kerana menimbulkan kekeliruan dengan mendakwa Malaya tidak pernah dijajah oleh British.

PAS mujahidMujahid (kiri) berkata, kenyataan Zainal yang mewakili MPN itu telah menghina perjuangan bangsa yang selama ini menjadi sumber inspirasi generasi anak merdeka

“Oleh itu saya menuntut supaya pihak MPN melucutkan beliau dari terus menganggotai MPN bagi memelihara kredibiliti majlis ini dan menuntut supaya gelaran profesor (beliau) ditarik balik kerana menghina sejarah bangsanya sendiri dan penghayatan kemerdekaan yang baru sahaja kita sambut,” kata pemimpin PAS itu dalam satu kenyataan media.

Menurutnya, PAS juga menuntut ahli akademik itu menarik balik kenyataannya bahawa negara ini tidak pernah dijajah tetapi sebaliknya hanya dinaungi oleh British.

NONE“Jika beliau tidak menarik balik, ini menandakan bahawa seluruh rakyat Malaysia yang masih hidup dan yang mati selama ini telah ditipu dengan mempercayai bahawa kita telah dijajah sedangkan kita hanya dinaungi sahaja,” katanya.

Menurut Mujahid yang juga pengerusi Perpaduan Nasional PAS, kurikulum sejarah sekolah-sekolah sejak sekian lama memahamkan pelajar bahawa British adalah penjajah dan kita merdeka dari penjajah dengan laungan Merdeka!

Hina pejuang bangsa

“Ia tidak memerlukan seorang profesor untuk memahami bahawa 'Merdeka' membawa pengertian kebebasan dari sesuatu penjajahan dan bukan naungan.

zainal klingKenyataan beliau turut menghina pejuang bangsa selama ini kerana jikalau bukan penjajahan mengapakah adanya istilah ' pejuang kemerdekaan'? Mengapakah adanya semangat nasionalisma menentang penjajahan British?” soalnya.

Jumaat lalu, Zainal (kanan) pada sidang akhbarnya di Putrajaya berkata berdasarkan fakta sejarah, Tanah Melayu "tidak pernah terjajah", sebaliknya, hanya dinaungi atau dilindungi oleh British.

"Fakta sejarah menunjukkan Tanah Melayu tidak pernah terjajah (oleh British). Ini mesti dibaiki dari sekarang oleh semua pihak sama ada pelajar, guru, ahli politik atau pentafsir politik," katanya.

malaysia indepence merdeka tunku abdul rahman declare 290806Katanya lagi, sejak Perjanjian Pangkor ditandatangani pada tahun 1874, tidak pernah tercatat dalam perjanjian itu bahawa negeri akan dijajah, sebaliknya hanya dilindungi atau dinaungi.

Mujahid bagaimanapun menyangkal hujah itu dan berkata jika benar negara ini tidak dijajah mengapa kekayaan negara dan hasil bumi dieksploitasi untuk memberikan kekayaan kepada penjajah?

“Tidak cukupkah maruah bangsa diinjak apabila anak bangsa tidak ada suara dalam menentukan nasib bangsanya selama dijajah?

“Saya tidak tahu apa maksud Profesor ini apabila memutar belitkan istilah penjajah kepada penaung?

`malaysia merdeka 50th anniversary 280807 ethnic“Adakah beliau mahu mengatakan bahawa generasi anak merdeka telah ditipu oleh buku-buku sejarah atau tawarikh yang kita baca di bangku sekolah dan di universiti?” katanya ladi.

Sehubungan itu, kata Mujahiud, PAS mahu kerajaan, khususnya kementerian pelajaran supaya bertindak tegas terhadap Zainal yang menimbulkan kekeliruan yang amat berbahaya terhadap perjuangan bangsa yang terbina selama ini.

Mengapa Tunku laung 'Merdeka'

Sementara itu, ahli jawatankuasa PAS Pusat, Idris Ahmad berkata rakyat kini musykil sekiranya benar negara ini tidak pernah dijajah, seperti dakwaan Zainal, kenapa perdana menteri pertama, Tunku Abdul Rahman melaungkan merdeka.

“Kenapa setiap tahun kita menyambut kemerdekaan (dan ada laungan merdeka)? Apakah penulisan sejarah perlu dibakar kerana telah tipu pelajar-pelajar sekolah?” soalnya dalam satu kenyataan akhbar.

pas muktamar 130610 idris ahmadMenurut Idris (kiri), hakikat sekarang, terbukti siapa yang cuba membohongi sejarah dan kenyataan kumpulan itu sememangnya memalukan ahli akademik yang jujur.

Justeru, katanya ahli akademik perlu bangkit memperbetulkan kenyataan itu.

“Biarkan Majlis Profesor Umno dengan khayalan mereka semata-mata untuk mendapat sanjungan Umno. Kenyataan mereka juga akan menjadi sejarah hitam dalam negara ini,” katanya.

Menurut Idris, kini terserlah bahawa Umno bukan pelopor memperjuangkan kemerdekaan negara.

Sebaliknya, selama ini Umno menipu rakyat termasuk ahli-ahli Umno sendiri bahawa parti itu yang memperjuangkan kemerdekaan.

Buku sejarah umpama koleksi solekan seorang gadis

Kalau sejarah itu bagai gadis disolek sesuka hati, maka buku teks sejarah umpama koleksi solekan untuk mencantikkan wajah gadis tersebut. Lantas, murid sekolah yang diibaratkan sehelai kain putih akan terikut-ikut dengan kecantikan wajah yang disajikan kepada mereka sekian lama sehingga tidak berpeluang membuat perbandingan dan membezakan antara yang asli dengan yang tiruan.

Seminggu lagi kita akan meraikan Hari Malaysia, namun pemahaman sejarah kita sama ada yang berkaitan dengan lembaran-lembaran yang memperjuangkan kemerdekaan tanah air sebelum era-UMNO sehingga terbentuknya Malaysia, mahupun yang berkaitan dengan perjuangan anti penjajahan oleh rakyat berjiwa pahlawan seperti Mat Indera masih dilihat dari satu sudut satu interpretasi.

Secara amnya, rakyat Malaysia mengenali sejarah tanah air melalui "koleksi solekan" di sekolah atau dalam akhbar dari semasa ke semasa. Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Perpustakaan Negara pada tahun 2005, secara purata keseluruhan rakyat Malaysia membaca dua buku setahun.

Membaca dua buku dikira banyak kerana purata sebelum ini sekadar dua halaman buku setahun, terendah antara negara di Asia. Sebagai perbandingan dan secara purata, rakyat India membaca 35 buku setahun, rakyat Thailand membaca 25 buku setahun sementara rakyat Indonesia membaca 18 buku setahun.

Tak usah risau sangat dengan bacaan buku yang begitu sedikit. Sekurang-kurangnya UMNO tidak risau. Tidak terperanjant juga. Kerana rakyat Malaysia suka baca akhbar, tak suka baca buku. Keasyikan sebahagian besar rakyat terhadap akhbar khususnya "lidah UMNO" menyeronokkan UMNO.

Dengan adanya kawalan ketat, lesen mesin cetak, permit penerbitan, konglomerat UMNO serta UMNOputra dan lidah rasmi UMNO bergelar Utusan, akhbar itu bagai "koleksi solekan" UMNO, maka interpretasi sejarah adalah mengikut acuan dan teknik solekan UMNO. Menjaga kepentingan UMNO dikira peranan besar sekian "koleksi solekan". Maka sudut berita dan perspektif penulisan haruslah sejajar dengan interpretasi UMNO. Itu namanya sejarah.

Yang memeranjatkan UMNO ialah keberanian insan bergelar Mat Sabu (gambar kiri) memberikan bahan solekan baru kepada gadis yang sekian lama menggunakan bahan solekan UMNO dan jentera UMNO.

Sebab itu, pengasas Zentrum Future Studies Malaysia (ZENTRUM) Dr. Abu Hassan Hasbullah (gambar kanan) mengucapkan tahniah buat Mat Sabu "kerana mengadiluhung tokoh MAT INDERA yang akhirnya telah menderu-deru keminatan, keinginan, dan kepedulian anak-anak tanahair terhadap SEJARAH peradaban bangsanya. Semoga dengan perdebatan demi perdebatan ini akan mengembalikan sebegitu ramai lagi tokoh-tokoh agung yang tersingkir dari helaian korupsi sejarah ke helaian hakiki sejarah Tanah Melayu, tanahair tercinta," dalam halaman Facebooknya bernama "Hassan Hayastani (حسن حايستاني)".

Biarpun menggunakan bahan solekan yang sama, terdapat pelbagai cara dalam penggunaannya. Contohnya, apabila manusia yang sukakan buku seperti saya membaca "Perjanjian dan Dokumen Lama Malaysia 1791-1965" yang diterbitkan oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) pada tahun 2008, dalam bab "Perisytiharan Panglima Tentera Jepun, 1942", sebahagian kandungan perisytiharan yang ditandatangani Panglima Tentera Jepun Tomoyuki Yamashita berbunyi seperti berikut:

"Pada asalnya, orang Inggeris telah menyanjung prinsip mereka yang terlampau egoistik dan dogmatik dan mereka bukan sahaja membenci orang lain, tetapi juga sudah biasa menjalankan intimidasi secara licik, tipu helah serta penuh muslihat dan mereka sanggup melakukan ketakadilan dan ketakjujuran demi mempertahankan kepentingan mereka sahaja, dan dengan demikian mereka sebenarnya telah merosakkan seluruh dunia."

Seterusnya, "kami berharap kami telah menyapu bersih segala kesombongan dan ketakjujuran anasir British dan menanggung penderitaan serta menikmati kemanisan bersama-sama seluruh rakyat… maka angkatan tentera Jepun… berhasrat merealisasikan pembangunan dan dasar abadi Malaya selepas merawat luka yang diakibatkan oleh penindasan berdarah British pada masa yang lalu dan memulihkan kerosakan perang yang diakibatkan oleh perang ini."

Tidakkah deklarasi di atas mencuit hati rakyat jika konteks penjajahan tidak diambil kira? Retorik penjajah terkini mengenai penjajah sebelum itu bertujuan melakar naratif, imej dan persepsi kononnya penjajahan baharu adalah untuk kebaikan dan kesejahteraan penduduk tanah jajahan maka wajar diterima penjajah baharu yang menyingkirkan penjajah lama.

Bukankah penjajahan masih berterusan dengan wajah penjajah yang berbeza pada ketika itu? Bukankah orang yang berkomplot dengan penjajah itu dilihat sebagai pengkhianat dalam konteks penjajahan? Bukankah darurat diisytiharkan oleh pihak penjajah atas agenda dan kepentingan tertentu?

Bacalah "Pemasyhuran Ordinan Peraturan Darurat, 1948". Dokumen pemasyhuran tersebut ditandatangani dengan perkataan berikut:

"Dengan Perintah,
P.O. WICKENS,
Setiausaha Majlis."

Siapa P.O. Wickens? Bukankah beliau mewakili pihak penjajah? Majlis di atas merujuk kepada Majlis yang mentadbir Persekutuan Tanah Melayu. Pentadbiran pada ketika itu diketuai Pesuruhjaya Tinggi Persekutuan Tanah Melayu Sir Edward Gent. Apakah dengan memakai nama Persekutuan Tanah Melayu, maka Sir Edward Gent dikira berdarah tanah air? Seterusnya wajah penjajah menjadi jernih dan wajah rakyat tempatan yang anti penjajah dihitamkan?

Seribu persoalan menanti penemuan baharu dari segi penggalian bahan dan sudut sejarah yang pelbagai, bukan solekan "berbau monopolistik" yang disajikan oleh UMNO sekian lama. Izinkan saya memetik kata-kata berikut untuk renungan semua sempena Hari Raya Aidifiltri:

"Hai orang-orang yang beriman! Taatilah Allah dan carilah wasilah - yang dapat mendekatkan diri kamu - kepada-Nya serta berjuanglah di jalan-Nya." (Al-Ma'idah 5:35)

Dalam buku Yusuf Al-Qaradawi berjudul "The Lawful and The Prohibited in Islam", Imam 'Ali berkata: Truth is not to be learned on the basis of authorities. Learn the truth and then you will know who the truthful ones are.'

Dalam Kajian Malaysia, Vol. 27, No. 1 & 2, 2009, ahli penyelidik C.C. Chin membekalkan fakta berikut untuk renungan kita:

"The British deployed a total of 450,000 men consisting of 40,000 soldiers, 67,000 police, 45,000 special constables and 300,000 home guards. In addition 25,000 air strikes were made, more than 100,000 rockets fired and 33,000 tons of bombs dropped against a force of only 7,000-plus guerrillas at the time."

Konteks sejarah berubah mengikut peredaran masa. British hari ini tidak lagi mampu berwajah penjajah. Jangan kita melihat warga British yang berada di Malaysia dengan kaca mata era penjajahan. Jangan juga kita melihat anggota polis yang bekerja semasa era penjajahan dengan sentimen era penjajahan. Namun, jangan juga kita lupakan sejarah penjajahan yang dialami rakyat Malaysia termasuk mereka yang berjiwa pahlawan, anti penjajah dan memperjuangkan kemerdekaan sebelum UMNO menikmati hasil kemerdekaan melalui rundingan.

*Ooi Heng ialah Pengarah Eksekutif Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) dan kolumnis MerdekaReview.

Utusan Melayu, Utusan Malaysia, Utusan UMNO...

Oleh Tan Lee Ooi

Baru-baru ini Berita Harian cuba mengapi-apikan isu agama yang kononnya masjid-masjid di Pulau Pinang disekat dan dinafikan hak untuk menggunakan pembesar suara pada waktu subuh. Berita tersebut disertakan juga wawancara dengan Naib Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi. Mengikut Ahmad Zahid, "Perkara itu berlaku kerana kerajaan yang memerintah negeri berkenaan adalah parti yang langsung tidak sensitif terhadap isu-isu agama Islam"

Tambahnya, "Larangan yang dikeluarkan oleh Jabatan Hal Ehwal Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) itu adalah arahan daripada pentadbiran kerajaan negeri". Dengan perkiraan politik ala-UMNO, tambahnya sekali lagi, "Larangan tersebut akan menjadi ikutan kepada negeri lain yang diperintah oleh Pakatan Rakyat".

Selepas berita tersebut disiarkan, seperti biasalah, isu ini berjaya dipolitikkan dan mengajak pihak-pihak berkepentingan untuk mengulas dan mengkritik dilema Islam di bawah pemerintahan DAP. Malangnya, rupa-rupanya "larangan terhadap masjid atau surau di negeri itu menggunakan pembesar suara untuk bacaan Al-Quran sebelum subuh adalah berlandaskan hukum syarak dengan nas-nas yang sahih". Lebih-lebih lagi, larangan tersebut sudah wujud di negeri Perlis yang di bawah pemerintahan UMNO.

Maka dengan jelas sekali, kegagalan Ahmad Zahid (gambar kiri) dalam memahami isu sebenar. Tanpa menyiasat dengan lebih mendalam dia melaungkan bahawa, "sebagai sebuah negara yang menjadikan agama Islam sebagai agama rasmi, amalan bacaan Al-Quran menggunakan pembesar suara harus dihormati" Kenyataan ini akhirnya bukan sahaja tidak releven bahkan mendedahkan hipokritnya kepada semua rakyat.

Cara yang sama digunakan MCA, Gerakan...

Beberapa hari selepas isu tersebut, timbul pula satu isu yang berkaitan dengan perayaan hari bulan ketujuh iaitu Bulan Hantu Lapar. Akhbar berbahasa Cina memaparkan kesukaran ahli jawatankuasa perayaan di beberapa kawasan di Pulau Pinang mendapat permit polis. Ini diikuti pula dengan orang-orang politik dari parti MCA, Gerakan dan DAP memulakan permainan politik. Cara dan modelnya adalah serupa.

Sebenarnya pencemaran bunyi yang berkaitan dengan adat dan agama amat ketara di Malaysia. Saya berpendapat bahawa semua pencemaran-pencemaran bunyi yang dapat dielakkan patut dikawal. Ini termasuk bunyi persembahan semasa perayaan Bulan Hantu Lapar, bunyi bacaan sutra yang terlalu kuat sehingga mengganggu ketenteraman jiran semasa upacara pengebumian kaum Cina, musik tarian singa dan naga semasa perayaan Tahun Baru Cina, permainan mercun api dan sebagainya.

Kita semua ingin hidup dengan aman dan damai. Bunyi yang terlalu kuat yang disebarkan terlalu awal atau larut malam akan mendera telinga kita. Disebabkan itu, perasaan kita mungkin terusik dan jikalau tidak dapat tidur atau kualiti tidur kita tidak baik, prestasi pelajaran atau kerja mungkin terjejas. Bayi-bayi yang kecil lebih terdedah lagi dengan ancaman bunyi kuat yang akan menakut-nakutkan mereka.

Berita Harian bukannya media yang selalu sengaja membangkit-bangkitkan isu sensitif yang berkaitan dengan agama dan kaum. Utusan Malaysia sebenarnya lebih "pandai" dalam hal ini. Harap selepas isu tersebut Berita Harian tidak terikut-ikut dengan kewartawanan Utusan Malaysia.

Dari Utusan Melayu ke Utusan Malaysia

Saya memulakan tabiat membaca bahan bacaan Bahasa Melayu/ Malaysia semasa masih belajar di sekolah menengah. Saya melanggan Dewan Siswa semasa tingkatan dua dan mengikuti semua isu Dewan Masyarakat di perpustakaan semasa tingkatan empat untuk menyediakan diri dengan mata pelajaran Bahasa Malaysia di SPM. Sebagai generasi Malaysia yang mengikuti pendidikan di bawah dasar kebangsaan, saya dan kebanyakan kawan saya dapat membaca surat khabar Bahasa Malaysia dengan tiada sebarang kesukaran.

Semasa melanjutkan pelajaran di universiti tempatan, saya sering membaca Utusan Malaysia. Secara kabur dalam ingatan pada masa itu masih menggunakan nama "Utusan Melayu". Utusan Malaysia pada suatu ketika adalah media yang masih dihormati ramai. Kualiti Utusan Melayu atau Utusan Malaysia mulai menyusut pada akhir tahun 1990-an. Utusan Melayu yang pada suatu waktu mempunyai pendirian tersendiri yang menyuarakan ketidakpuasan masyarakat Melayu sudah menjadi media UMNO.

Bermula dari saat gerakan reformasi, ianya hanya menjadi saluran penyampaian maklumat untuk parti pemerintah. Dan ianya dijalankan dengan berat sebelah tanpa mempertimbangkan rasional pembaca. Pada zaman teknologi ini, pembaca tidak menerima maklumat yang disalurkan oleh media arus perdana dengan membuta tuli. Pembaca-pembaca yang berpendidikan mampu menilai mesej yang ingin disampaikan dengan rujukan kepada media baru di Internet.

Entah bila nama Utusan Melayu sudah bertukar kepada Utusan Malaysia. Walaupun demikian, Utusan Malaysia ini bukan sahaja kurang Malaysia malah lebih Melayu daripada Utusan Melayu yang wujud pada suatu ketika dahulu. Penukaran nama tidak diikuti dengan perubahan pemikiran yang lebih Malaysia.

Kualiti Utusan Malaysia merosot dengan lebih serius lagi selepas Pakatan Rakyat berjaya memerintah di beberapa buah negeri selepas pilihan raya pada tahun 2008. Pada hari ini, Utusan Malaysia sepatutnya ditukar nama menjadi Utusan UMNO. Segala berita yang disiarkan pada masa kini amat memihak kepada UMNO tanpa pertimbangan kerasionalannya.

Berita sensasi yang disukai oleh Utusan Malaysia ialah isu-isu perkauman dan agama yang dianggap kegagalan yang disebabkan oleh persaingan UMNO dengan Pakatan Rakyat. Di sebaliknya, kegagalan yang disebabkan oleh UMNO dibiarkan atau hanya sengaja menutup sebelah mata. Kegagalan Utusan Malaysia dapat dibuktikan dengan kekecewaan yang ditunjukkan oleh (bekas) wartawannya sendiri Hata Wahari (gambar kanan, kanan).

Mimpi hari kemerdekaan saya...

Struktur media Malaysia yang dibelah bahagi mengikut pembaca kaum tertentu menjadi masalah. Akhbar Cina menyuarakan permintaan masyarakat Cina, Tamil Nesan untuk masyarakat India, manakala Berita Harian menyuarakan keperluan masyarakat Melayu (Utusan Malaysia sudah merosot menjadi wadah untuk UMNO). Selama ini, kita sering menggunakan nama agama dan kaum untuk menyekat sesama sendiri.

Memang tinggalan sejarah yang menyebabkan struktur media sedemikian wujud. Tetapi banyak perubahan telah berubah sejak merdeka dan selepas Mei 13. Sesuatu isu bukan hanya dapat difahami daripada perspektif satu-satu kaum sahaja. Misalannya isu berkaitan dengan Dasar Ekonomi Baru (DEB). Ianya bukan hanya memanfaatkan elit-elit UMNO tetapi juga taukeh-taukeh Cina dan peniaga India yang rapat dengan UMNO. Isu DEB lebih kompleks daripada yang pernah kita fikirkan. Ia bukan hanya melibatkan kepentingan satu kaum.

Ramai daripada kita sudah bosan dan muak dengan Malaysia yang selalu diputarbelitkan oleh isu perkauman dalam media arus perdana. Kita memerlukan media yang menyuarakan kepentingan semua dan bukannya hanya memihak kepada satu kaum.

Harap pada suatu hari nanti media yang menampung suara semua rakyat dapat wujud. Perspektif berita adalah berdasarkan pertimbangan keadilan dan kesaksaman hak seseorang individu dan komuniti yang dinilai tanpa mengira kaum. Bagi isu nasional, kepentingan negara lebih diambil kira daripada hanya mementingkan hak sesuatu kaum.

Ini mimpi saya buat Hari Kemerdekaan.

*Tan Lee Ooi ialah kolumnis MerdekaReview. Beliau sedang melanjutkan pelajaran peringkat Doktor Falsafah (PhD) di National University of Singapore, pernah menulis buku berjudul Dinamik Ruang Siber Dalam Gerakan Reformasi Di Malaysia.

Hebatnya Malaysia bila Kalah pilihan raya tiket jadi menteri

Oleh ANAS
http://4.bp.blogspot.com/_vHPyObyOMjs/SfZoblORRmI/AAAAAAAAAmk/97HhULLK_5U/s400/tiket.jpgSIAPA hendak menjadi menteri di zaman pemerintahan PM Najib Razak mestilah kalah pilihan raya sebab Najib merasakan orang yang kalah pilihan raya ialah orang yang kuat pengaruh dan hebat.

Sebab itulah Najib melantik orang-orang yang kalah pada PRU menjadi menteri. Paling baru beliau melantik Presiden MIC, G. Palanivel yang kalah di Parlimen Hulu Selangor pada PRU-12 dulu menjadi Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Manakala Koh Tsu Kon dan Shahrizat yang kalah juga pada PRU 2008 juga diberikan jawatan menteri.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin yang menang pilihan raya tidak pula Kalah pilihan raya tiket jadi menteri dilantik.

Selepas ini entah siapa pula akan dilantik menjadi menteri.

Mungkin Presiden Perkasa Ibrahim Ali dan Mahaguru Silat Omar Din pula akan dilantik sebagai menteri atau mungkin juga Jamaluddin Jarjis dilantik semula sebagai menteri.

Sehingga kini Malaysia sudah ada 30 orang menteri; suatu bilangan yang tidak masuk akal.

Malaysia hebat sehingga kadangkadang kita kita pun keliru menteri yang ramai-ramai apa yang mereka buat, tanggungjawab kementerian masing-masing kita keliru kerana banyak sangat.

Warga Asing Sudah Jadi Anak Emas di Bumi Malaysia...

Mudahnya warga asing dapat permit niaga

PROGRAM 6P iaitu Pendaftaran, Pemutihan, Pengampunan, Pemantauan, Penguatkuasaan dan Pengusiran merupakan langkah pengampunan berskala besar yang digerakkan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk mengurangkan pendatang tanpa izin di negara ini yang dianggarkan kira-kira 2.3 juta orang.

Angka ini mungkin hanya melibatkan anggaran 30 peratus daripada jumlah sebenar pendatang asing di negara ini. Dahulu mereka datang sebagai pekerja ladang dan buruh kasar. Tetapi sekarang, warga asing ini datang ke Malaysia untuk meraih kekayaan berganda dengan membuka perniagaan. Malaysia menjadi lubuk kekayaan bagi warga asing ini.

Kebanyakan premis perniagaan di Kuala Lumpur seperti di Jalan Masjid India, Chow Kit, Bukit Bintang dan Nilai 3 di Negeri Sembilan dimonopoli peniaga warga asing, sama ada peniaga atau pekerja kedai.

Rata-rata kedai di tempat tersebut dimonopoli warga asing dari Indonesia, Pakistan, India dan China. Mereka berniaga karpet, tudung, kain, keperluan am dan sebagainya.

Begitu juga lot-lot di pasar tani, pasar borong dan pasar malam. Mereka menguasai perniagaan borong dan runcit negara dan hidup senang-lenang dengan kekayaan yang ada. Dari sekecil-kecil perniagaan dan sebesarnya seperti pemborong dikuasai oleh warga asing.

Saya hairan bagaimana mereka dengan mudah mendapat lesen perniagaan dan meraih keuntungan berlipat kali ganda di negara kita tanpa sekatan? Di samping itu, premis terutama di Jalan Masjid India, Chow Kit, Petaling Street dan Nilai dimiliki oleh warga asing ini. Mereka kemudian menyewakan lot-lot kedai kepada orang Malaysia dengan sewa yang amat tinggi.

Saya selalu membeli-belah di Jalan Masjid India. Rata-rata pekerja dan pemilik kedai di sana juga adalah warga asing. Sekarang, pencambahan perniagaan warga asing bukan sahaja di Kuala Lumpur, tetapi di segenap penjuru negara seperti di Kuching, Alor Setar, Johor Bahru, Kota Bharu, Ipoh, Pulau Pinang serta semua bandar besar dan luar bandar di Malaysia.

Implikasi daripada situasi ini berbagai-bagai. Antaranya:

n Wang yang diperolehi oleh warga asing ini dihantar pulang ke luar negara dan menyebabkan pengaliran wang ke luar negara yang besar. Ini akan menjejaskan ekonomi negara.

n Menutup peluang peniaga tempatan disebabkan peniaga asing bijak memainkan harga. Contohnya, peniaga asing sanggup menyeludup barangan jualan dan boleh menjual barang dengan harga yang lebih murah.

n Tempat-tempat perniagaan strategik dimonopoli oleh warga asing dengan mewujudkan koloni perhubungan di mana premis kosong dengan mudah direbut warga asing berdasarkan jaringan koloni ini.

n Peningkatan kadar jenayah dan sosial disebabkan kebanjiran warga ini yang kerap terlepas tindakan polis akibatnya kurangnya pemantauan.

Saya ingin penjelasan daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), Imigresen, Kastam dan pihak berkuasa lain, bagaimana warga asing ini dengan mudah berniaga dan mendapat lesen berniaga di negara kita?

Bagaimana mereka dengan mudah membentuk syarikat 'Sendirian Berhad' dan berniaga tanpa sebarang sekatan juga pemantauan?

Mengenai permit kerja dan visa untuk tinggal di Malaysia, mengapa mereka dengan mudah tinggal di Malaysia sehingga ada yang tinggal melebihi 10 tahun di sini tanpa sebarang masalah? Kenapa tiada serbuan dilakukan oleh pihak Imigresen dan berwajib?

Penguasaan warga asing dalam perniagaan telah menjadi isu hangat yang masih tiada kesudahannya. Terlalu ramai telah bersuara tetapi tiada tindakan konkrit diambil. [utusan]

4 kilang di Kulim Hi-Tech perlu bayar tunggakan - SADA

4 kilang perlu bayar tunggakan


Adzmi Din mengiringi Azizan Abdul Razak (melambai tangan) ketika hadir pada Majlis Jamuan Hari Raya SADA di Alor Setar, kelmarin. - MINGGUAN/KAMAL BASIR

ALOR SETAR 10 Sept. - Syarikat Air Darul Aman (SADA) meminta pihak pengurusan empat buah kilang di Kulim Hi-Tech dekat sini menjelaskan segera tunggakan bayaran sejak Oktober lepas yang berjumlah kira-kira RM100,000 setiap kilang.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif SADA, Datuk Adzmi Din, keengganan mereka membayar tunggakan tersebut disebabkan kekeliruan berhubung tarif air yang baharu iaitu RM1.05 meter padu berbanding RM1 sebelum ini.

Beliau berkata, kenaikan tarif air itu diputuskan di bawah Akta Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) yang diwartakan oleh Kerajaan Pusat Oktober lalu, membabitkan premis perniagaan, perumahan, sekolah dan pusat pengajian tinggi seluruh Kedah.

"Kilang di Kulim Hi-tech masih mendapat keistimewaan sebenarnya kerana tarif air yang dikenakan jauh lebih rendah iaitu sehingga 73 peratus berbanding kawasan perindustrian lain.

"Adalah tidak benar jika ada mengatakan SADA menindas kilang di situ dengan tidak menerima apa-apa subsidi daripada penstrukturan semula itu," katanya kepada pemberita di Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri SADA di sini, semalam.

Turut hadir, Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Menurut Adzmi, kos penyelenggaraan operasi SADA antaranya caj bekalan elektrik meningkat sehingga RM9 juta sehingga Julai tahun ini berbanding RM4 juta pada 2007.

"Subsidi masih ada walaupun tarif air meningkat kerana kenaikan kos tersebut termasuk kos bahan mentah dan tenaga kerja," katanya.

Adzmi bagaimanapun memberi jaminan isu tersebut akan diselesaikan memandangkan ia hanya membabitkan kekeliruan berhubung kenaikan tarif tersebut.

"SADA akan menggunakan pendekatan lembut iaitu berunding dan memujuk syarikat tersebut serta menunjukkan perbezaan antara caj di tempat lain dan Kulim Hi-tech," katanya.

Beliau pada masa yang sama menafikan akan menjalankan operasi pemotongan bekalan air di kilang tersebut ekoran caj yang tertunggak sejak Oktober lalu.

"SADA cuma menghantar notis pemberitahuan tentang tunggakan tersebut dan ia adalah prosedur biasa. SADA juga sedia berunding dengan syarikat terbabit bagi membolehkan mereka menjelaskan tunggakan tersebut.

"Kilang-kilang lain tidak mempunyai masalah dan sudah pun menjelaskan bil mereka mengikut tarif ditetapkan. Cuma empat buah kilang ini saya enggan berbuat demikian dan kita berharap mereka menjelaskan secepat mungkin," katanya.

Hanya dongeng politik UMNO...

Hanya dongeng politik: Ismail

ALOR SETAR - Pas Kedah menyifatkan dakwaan 10 keluarga penyokong tegar Pas keluar parti untuk menyertai Umno di Kuala Nerang kelmarin hanya dongeng politik bertujuan memberi imej buruk kepada Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu dan parti.

Timbalan Pesuruhjaya II, Dr Ismail Salleh berkata, Pas Kedah yakin tindakan beberapa individu keluar parti merupakan hasil provokasi golongan tertentu yang cuba menggambarkan perpecahan dalaman sudah berlaku dalam parti akibat kenyataan Mohamad atau Mat Sabu mengiktiraf Ahmad Indera atau Mat Indera sebagai wira kemerdekaan negara.

Menurutnya, BN dan Umno cuba mencetuskan satu konspirasi politik untuk mengikis kepercayaan ahli Pas terhadap Mat Sabu kerana bimbang terlalu banyak ruang diberikan kepada bekas Ahli Parlimen Kuala Kedah itu.

:“Saya ingat ini lebih kepada politik, kita perlu memahami sejarah sebenar, dulu Jebat orang kata penderhaka, tapi kini ada orang iktiraf dia sebagai hero. Begitu juga dengan pejuang kemerdekaan, yang menentang British antaranya komunis dan guru agama.

“Saya tidak fikir ahli Pas marah Mat Sabu. Cuba baca kenyataan Ketua Umno Bahagian Padang Terap, (Datuk Seri) Mahdzir Khalid, Kerajaan Pusat terlalu banyak beri ruang kepada Mat Sabu, jadi Mahdzir tidak setuju, justeru perkara ini permainan politik semata-mata,” katanya kepada Sinar Harian selepas menghadiri Pesta Tanglung anjuran Persatuan Penduduk Taman Mangga, Alor Mengkudu semalam.

Turut hadir Exco Hal Ehwal Masyarakat Cina, Tan Chow Kang.

Ismail berkata, Pakatan Rakyat (PR) dengan kerjasama beberapa tokoh sejarah dan pensyarah tempatan sedang giat mengadakan wacana sejarah kemerdekaan dari semasa ke semasa untuk memberi ruang kepada orang ramai memahami pengertian sejarah sebenar.

Menurutnya, wacana itu sudah dimulakan Mat Sabu di Selangor dua hari lalu dan kini akan bergerak ke setiap negeri untuk memberi ruang kepada tokoh sejarah dan ahli akademik membincangkan semula di mana duduknya Umno sewaktu penentangan pejuang asai kemerdekaan terhadap British.

“Wacana itu akan dedahkan bagaimana Umno muncul pada saat akhir kemerdekaan hampir dicapai dengan cara menangguk di air yang keruh sekali gus membuka mata rakyat mengenai fakta sejarah sebenar yang diputar belit hasil tulisan penjajah,” katanya.

http://www.sinarharian.com.my/sh/utr/content/story9513547.asp

Merdeka bukan dijajah - Pengampu semakin merapu..!!

Wacana Merdeka makin tambah kekeliruan
Harakahdaily

IPOH, 10 Sept: Badan Perhubungan PAS Negeri Perak menyifatkan Wacana Merdeka yang dianjurkan oleh Institut Darul Ridzuan (IDR) semalam gagal menjelaskan tajuk asal perbincangan mengenai tragedi Balai Polis Bukit Kepong: Siapa wira sebenar.

Malah, kata Ketua Penerangan PAS negeri, Ahmad Nuri al-Amin berkata pentas wacana tersebut lebih menjadi medan mencetuskan polemik baru yang menyanggah fakta besar yang telah diterima pakai selama 54 tahun dengan menafikan sejarah kemerdekaan negara.

Katanya, penafian terhadap kemerdekaan negara pada tahun 1957 itu lahir dari fakta yang disebut berulang kali oleh para panelis wacana bahawa Tanah Melayu langsung tidak pernah dijajah oleh British, suatu kenyataan yang tidak disiarkan oleh media massa perdana yang dikuasai kerajaan.

Malah, menurutnya bekas Ketua Polis Negara, Tun Mohammed Hanif Omar juga menggambarkan bahawa penubuhan Umno pada tahun 1946 bukan untuk mendapatkan kemerdekaan negara tetapi hanya untuk memastikan bahawa Tanah Melayu dikembalikan kepada pemerintahan dahulu.

Tambahnya, manakala penekanan Tun Hanif berkaitan tragedi Bukit Kepong hanya mengisyithar bahawa kematian pasukan polis sebagai wira walaupun tidak menafikan polis ketika itu di bawah pemerintahan British.

Katanya, nama Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu sering menjadi sebutan Tun Hanif semalam sepatutnya turut dijemput pihak IDR bagi menjelaskan isu berkaitan Ahmad Indera @ Mat Indera.

“Jika ianya diadili sebaiknya, wacana tersebut perlu dihadiri juga oleh Haji Mohamad untuk memperkatakan perkara tersebut.

“Sesungguhnya hasil wacana semalam telah menimbulkan lebih banyak kekeliruan dari menjelaskan keadaan,” ujarnya dalam satu kenyataan di sini.

Soalnya, bagaimana status pejuang-pejuang Melayu Perak seperti Datuk Maharaja Lela Pandak Lam yang dihukum buang negeri dan pejuang-pejuang Melayu lain yang terbunuh ketika dikatakan menentang British.

Katanya, jika Tanah Melayu tidak dijajah, siapakah yang mereka tentang dan siapakah pula yang menghukum dan membunuh mereka.

“Adakah ini angkara Melayu gunakan British untuk menentang dan membunuh sesama Melayu?” soalnya lagi.

Penduduk sumbang tenaga

BALING - Seorang penduduk Kampung Lanai, bersyukur setelah masalah rumahnya yang berada di kawasan tanah rendah dan sering dilanda banjir kilat mendapat perhatian banyak pihak yang membantu untuk membaik pulih rumahnya.

Pelbagai pihak iaitu 1Malaysia Development Berhad (1MDB), orang perseorangan termasuk Majlis Ketua Kampung (MKK) menyumbang pelbagai bentuk bantuan kepada Minah Ahmad, 53, termasuk wang ringgit dan barangan keperluan.

Minah yang hanya bekerja sebagai penoreh getah itu berkata, perhatian dari pihak terbabit sememangnya dihargai.

“Saya bersyukur kerana masalah saya mendapat perhatian banyak pihak seterusnya dapat menamatkan penderitaan saya selama ini.

“Sebelum ini, saya terpaksa tidur dalam keadaan sejuk apabila air hujan sering melimpah dan masuk ke dalam rumah saya,” katanya.

Menurutnya, pendapatannya yang hanya sebagai penoreh getah dan masih mempunyai tanggungan itu tidak mampu membaiki kawasan rumahnya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Kampung Lanai, Ghazali Purad, 53, berkata, bantuan berkenaan melibatkan kos meninggikan tanah, dan baik pulih rumah.

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang bertungkus lumus membantu dalam menyelesaikan masalah Minah,” katanya.

Katanya, pembaikpulihan rumah ini dilakukan secara bergotong royong oleh penduduk setempat.

“Rumah Minah mungkin lewat disiapkan sekiranya tidak dibantu oleh penduduk setempat yang turut menyumbang tenaga untuk memastikan semuanya berjalan lancar. Mengikut perancangan rumahnya mungkin akan siap sepenuhnya dalam masa beberapa hari lagi.

“Sehubungan itu, saya berharap Minah dan keluarga dapat menikmati kehidupan dengan lebih sempurna selepas ini,” katanya.

Umat Islam dituntut teruskan amalan baik selepas Ramadan

Oleh Ibrahim Abdullah

Kebajikan perlu dilaksana secara menyeluruh, berterusan

SELEPAS berlalu Ramadan, manusia terbahagi kepada beberapa bahagian, namun secara garis besarnya mereka terbahagi kepada dua golongan atau kelompok.

Golongan pertama ialah orang yang pada Ramadan nampak bersungguh-sungguh melakukan amal ibadat, menunjukkan ketaatan beribadat hingga boleh dikatakan selalu dalam keadaan bersujud, bersolat, membaca al-Quran atau menangis, dan mereka juga tidak lupa akan ibadah orang terdahulu iaitu golongan salaf.

Namun itu semua berlalu apabila berakhirnya Ramadan. Selepas itu, mereka kembali lagi dengan sikap bermalas-malasan atau maksiat seolah-olah baru saja bebas daripada pelbagai larangan.
Selepas sebulan penuh ia hidup dengan iman, takwa dan serta amalan yang mendekatkan diri kepada Allah, tiba-tiba ia mengulangi perbuatan maksiatnya masa lalu.

Mereka itulah hamba yang kurang mengenal Allah kecuali hanya pada musim tertentu iaitu Ramadan.

Mereka mengenal Allah secara bermusim, atau ketika ditimpa kesusahan. Jika musim atau kesusahan itu telah berlalu, maka ketaatan pun ikut berlalu sama.

Golongan kedua ialah orang yang bersedih ketika berpisah dengan Ramadan, mereka berasakan nikmatnya kasih dan pemeliharaan Allah SWT.
Mereka melalui dengan penuh kesabaran, menyedari hakikat keadaan dirinya yang lemah dan hina di hadapan Yang Maha Berkuasa. Mereka berpuasa dengan sebenar-benarnya, bersolat dengan sungguh-sungguh.

Perpisahan dengan Ramadan membuat mereka sedih, bahkan tidak ramai antara mereka yang menitiskan air mata.

Apakah kedua-duanya itu sama? Dua golongan ini tidak sama, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. Firman Allah SWT bermaksud: Katakanlah, tiap-tiap orang berbuat menurut keadaan masing-masing. (Surah al-Israa', ayat 84).

Sesiapa yang berpuasa pada Ramadan dan bersolat pada malam harinya, melakukan kewajipannya, menahan pandangannya, menjaga anggota badan dan lain-lainnya untuk menyempurnakan ketaatannya, bolehlah berharap mendapat keredaan Allah, kemenangan di syurga dan selamat daripada seksa api neraka.

Sebaliknya, orang yang tidak menjadikan keredaan Allah sebagai tujuannya, maka Allah tidak akan melihatnya. Orang yang seperti itu ibarat merosakkan tenunan yang kuat sehingga bercerai-berai kain yang ditenun.

Firman Allah bermaksud: Dan bacakan kepada mereka (wahai Muhammad), khabar berita seorang yang Kami beri kepadanya (pengetahuan) ayat-ayat Kami, kemudian ia menjadikan dirinya terkeluar dari mematuhinya, lalu ia diikuti oleh syaitan (dengan godaannya), maka jadilah ia orang-orang yang sesat. (Al-A'raaf, ayat 175).

Rasulullah pernah ditanya, amalan apakah paling dicintai Allah. Baginda menjawab: Yakni yang terus menerus walaupun sedikit.

Saidatina Aisyah RA ditanya: Bagaimana Rasulullah mengerjakan sesuatu amalan, apakah ia pernah mengkhususkan sesuatu sampai beberapa hari tertentu, Aisyah menjawab: Tidak, namun Baginda mengerjakan secara terus menerus, dan siapa pun di antara kamu hendaknya jika mampu mengerjakan seperti dikerjakan Rasulullah SAW.

Daripada hadis ini memberi pelajaran antara lain, hendaknya semua kebajikan dilaksanakan secara keseluruhan tanpa memilih menurut kemampuan kita dan dikerjakan secara terus menerus.

Amalan yang sedikit, tetapi berterusan pula akan memberi hasil dan nilai tambah yang berlipat ganda daripada amalan banyak yang terputus.

Begitulah juga dengan amalan berpuasa adalah ibadah berterusan. Firman Allah bermaksud: Beribadahlah kamu kepada Tuhanmu hingga datang kepadamu al-yaqin (maut). (Surah al-Hijr, ayat 99).

Walaupun Ramadan sudah berlalu, seorang Mukmin harus menjalankan puasanya seperti puasa enam hari Syawal, puasa Isnin dan Khamis, puasa tiga hari pada setiap bulan, puasa Arafah dan lain-lain.

Demikian juga qiamulail hendaklah diteruskan walaupun Ramadan telah berlalu. Ini adalah sunnah dan amalan orang terdahulu.

Ingatlah kisah dalam al-Quran, ketika Nabi Ibrahim AS pergi meninggalkan kaumnya, bapanya dan apa-apa yang mereka sembah selain Allah, akhirnya Allah mengurniakan Nabi Ishak, dan Nabi Yaakub AS serta keturunannya yang soleh dan semuanya menjadi Nabi.

Begitu juga dengan Nabi Yusuf AS (daripada salasilah keturunan Nabi Ibrahim), yang mana ia boleh menahan hawa nafsunya dan mengawal keinginannya agar tidak tergoda rayuan daripada majikannya (Zulaikha), iaitu isteri pembesar Mesir.

Yusuf bersabar bertahun-tahun dalam penjara. Akhirnya Allah menggantikan dengan kedudukan yang mulia di muka bumi iaitu menjadi Menteri Perbendaharaan Mesir.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...