TERKINI :

Thursday, September 8, 2011

PAK KOB - JENAZAH MAT INDERA BERSIH DAN WANGI..!!!

PAK KOB MENJELASKAN PERISTIWA PENGGANTUNGAN
MAT INDERA KEPADA UST AKMAL KAMARUDDIN DAN YB FIRDAUS JAAFAR

"Jenazah Mat Indera bau wangi dan bersih ketika saya uruskan jenazah beliau, saya mintak Pak Kob jaga elok-elok kubur nie...Kubur nie ada jasad pejuang kita". itulah kata2 Pak Abas yang mengurus jenazah Mat Indera kepada Pak Kob yang kini menjaga kubur Mat Indera.

Situasi ini diceritakan sendiri oleh Pak Kob kepada Rombongan Pemuda PAS Pusat iaitu Ust Firdaus Jaafar dan juga Pemuda PAS Perak yang diwakili oleh Ketua Penerangan Pemuda PAS Perak, Ust Akmal Kamaruddin yang telah melawat ke pusara Mat Indera di Taiping sebentar tadi.
SUBHANALLAH.....

http://teratakkampungku.blogspot.com/

Nasib baik bukan LIM GUAN ENG yg dapat projek nie..jika tidak meroyan pulak mamak Penang tuu..!!

PKR persoal projek runding terus Kementah RM2b

KUALA LUMPUR, 8 Sept: PKR menuntut Kementerian Kewangan dan Kementerian Pertahanan menghentikan projek ‘Network Centric Operatioan’ (NCO) dianggarkan berjumlah RM 2 bilion yang dianugerahkan secara runding terus kepada Sapura Secured Technologies Sdn Bhd.

Naib Presiden PKR, Nurul Izzah berkata, beliau difahamkan sehingga kini projek NCO Angkatan Tentera Malaysia (ATM) itu masih belum mempunyai ‘roadmap’ atau perancangan program dalam kerangka pertahanan negara, lapor KeadilanDaily.

“Apakah dengan ketiadaan ‘roadmap’ bermakna kos projek ini akan melambung tinggi tanpa had?

“Pihak mana yang akan membuat untung atas ketiadaan, mahupun had perbelanjaan yang dibuat NCO?,” soal beliau pada sidang media di perkarangan Kementerian Pertahanan di Jalan Padang Tembak, di ibu negara hari ini.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Batu, Tian Chua sambil diawasi oleh kira-kira 20 anggota polis dan tentera yang memerhatikan sidang media tersebut.

Program NCO berkenaan dikatakan bagi mengintegrasikan semua aplikasi sistem, pengesan, sistem arah dan kawal serta persenjataan yang dianggarkan menelan RM2 bilion dalam dua atau tiga tempoh Rancangan Malaysia (10-15 tahun)

Perkara ini pernah didedahkan oleh Pengarah Komunikasi Keadilan, Nik Nazmi Nik Ahmad pada 19 Ogos lalu.

Dalam pada itu Izzah menjelaskan, keperluan staf am (KESAM) atau pun ‘General Service Requirement’ (GSR) yang meliputi setiap keperluan perkakasan dan perisian yang temasuk dalam NCO tidak disiapkan mahu pun diluluskan sebelum projek dilaksanakan.

Ini kerana tender projek tersebut tidak melalui proses pemeriksaan tatakelola dan urus tadbir yang telus dibimbangi menuju kegagalan.

Dalam masa sama kajian daya maju teknikal (technical viability study) untuk sistem P4 (Pemerintahan, Pengawalan, Perhubungan & Perisikan) iaitu sistem ‘Command & Control (C2) sedia ada masih dalam kajian.

“Tetapi KEADILAN difahamkan pihak Sapura tetap berkeras untuk membangunkan sistem C2 yang baru. Mengapa Kementerian boleh membiarkan Sapura berkeras sedemikian tanpan mengendahkan laporan hasil kajian tersebut?” soal Izzah.

Sementara itu, Tian Chua yang juga Naib Presiden PKR mempersoalkan samaada pembelian peralatan tentera menjadi keutamaan kerajaan.

“Keputusan ini dipersoalkan oleh anggota ATM sendiri. Ini kerana seolah-olah wujud trend pembelian peralatan tentera yang melebihi keperluan semasa,” ujarnya.

Orang Hina Islam tapi JAMIL KHIR nganga saja sambil kata JABATAN dia tak ada kuasa... baik mampos ja dari jadi menteri..!!!

NGO desak Jamil Khir letak jawatan

http://mynewshub.my/bm/files/2011/03/Datuk-Seri-Jamil-Khir-Baharom.jpghttp://mynewshub.my/bm/files/2011/03/Datuk-Seri-Jamil-Khir-Baharom.jpghttp://mynewshub.my/bm/files/2011/03/Datuk-Seri-Jamil-Khir-Baharom.jpg

Badan Bukan Kerajaan (NG0) Jingga 13 hari ini mendesak Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, DatUK Seri Jamil Khir Baharom meletak jawatan dengan segera kerana tidak mahu bertanggungjawab terhadap laman sesawang yang dilihat telah menghina Agama Islam serta memesong akidah umat Islam dinegara ini dan juga seluruh dunia.

Ketuanya Fariz Musa yang ditemui pada satu sidang media yang diadakan di Kelab Shah Alam Selangor menyatakan kekecewaan terhadap pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang enggan menerima memorandum Jingga 13 dalam isu individu yang menghina Islam di internet semalam.

"Saya berasa amat kesal kerana kehadiran saya di pejabat JAKIM di Putrajaya semalam sewaktu ingin menghantar memorandum bukannya di hadiri oleh Ketua Pengarah mahupun wakil kepada menteri tetapi di hadiri oleh beberapa orang pihak polis.

"Dan yang paling kecewa sekali adalah jawapan JAKIM mengatakan pihaknya tidak mempunyai kuasa dan bukan dibawah bidang kuasanya untuk membuat dakwaan terhadap penulis atau laman sesawang tersebut melainkan pihak Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (SKMM).

"Kenapa Jakim tiada kuasa bukankah jabatan ini bertindak untuk menaikkan martabat Agama Islam serta bertindak terhadap sebarang isu yang menghina Islam," jelasnya.

Dalam masa yang sama, beliau juga memberitahu bahawa agensi-agensi seperti Jakim mahupun Jais telah mengamalkan sikap pilih kasih atau "double standard" setiap aduan yang dilakukan.

"Jelas timbul sikap pilih kasih dalam urusan di jabatan-jabatan tersebut dan kita lihat mereka lebih tertumpu kepada agenda politik sahaja apatah lagi ia berkaitan dengan Pakatan Rakyat manakala isu yang jelas menghina Islam ini tidak dipandang berat langsung.

"Banyak laporan yang telah dibuat terhadap individu penghina Islam yang mengelarkan dirinya sebagai Makcik Hajjah Sitt Al Wuzara berikutan tindakan biadapnya menghina, mencaci, mencarut serta cuba memesongkan akidah umat Islam di negara ini melalui laman sosial Facebook, Twitter, Google Plus termasuk laman sesawang yang begitu mudah diakses oleh orang ramai di internet.

"Kami mendapati manusia biadap ini masih bebas tanpa dikenakan sebarang tindakan berikutan JAKIM tidak memandang serius tentang perkara tersebut," katanya lagi.

Beliau juga mahukan martabat Jakim ini dipulihkan agar ia terus dihormat oleh seluruh rakyat dinegara ini terutamanya yang beragama Islam.

"Perletakan jawatan yang dilakukan oleh Jamil Khir dapat memulihkan kembali maruah Jakim dan kita lihat selama ini beliau hanyalah bertopengkan Islam dalam setiap urusan tetapi agenda utamanya hanyalah untuk kepentingan politik Umno.

"Selain itu juga, kami tidak akan berdiam dalam isu tersebut dan desakan demi desak akan yterus dilakukan sehinggalah pihak Jakim bertindak terhadap aduan tersebut. Kalau perkara ini masih gagal dilakukan serta kami tidak mendapat maklumbalas terhadap apa yang kami tegaskan disini maka bukan sahaja Jamil Khir perlu letak jawatan malah JAKIM juga perlu ditutup kerana fungsi utamanya dalam memastikan kesucian Agama Islam sudah menjadi agenda yang tidak penting lagi," sambung Fariz lagi.

Tambahnya lagi individu yang menghina Islam itu telah mula memainkan peranannya dalam memesongkan akidah umat Islam dan sasarannya mereka adalah pelajar-pelajar yang masih belum faham secara jelas tentang Islam.

"Individu tersebut telah mula menghantar email secara rambang kepada pelajar-pelajar dan kita lihat sasaran mereka lebih tertumpu kepada mereka yang masih belum faham tentang Islam sepenuhnya dan bagi mereka golongan ini terlalu mudah untuk mereka pengaruhi.

"Jamil Khir dan JAKIM perlu bertindak tegas dan jangan hanya tertumpu kepada isu politik rancangan Umno serta serangan mereka kepada Pakatan Rakyat dan kita lihat seperti apa yang berlaku di Selangor sekarang ini," kata Fariz lagi.

Semalam Jingga 13 seramai 13 orang anggota yang diketuai oleh Fariz Musa telah menyerahkan memorandum kepada SKMM dan juga Jakim dalam aduan individu yang menghina Islam di internet.

Memorandum tersebut telah diterima oleh pihak SKMM manakala Jakim enggan menerimanya dengan alasan isu tersebut bukan bidang kuasa Jakim.

NAJIB duit takdak... lalu meragut duit rakyat : Cukai 6% Untuk Setiap Pembelian Tambah Nilai...

Cukai 6 Peratus Untuk Setiap Pembelian Tambah Nilai

Cukai Enam Peratus(%) Setiap Topup Dan Permulaan Prabayar/Pek Sim

Pembelian tambah nilai prabayar dan permulaan prabayar/pek SIM bagi semua syarikat telekomunikasi akan dikenakan cukai perkhidmatan sebanyak enam peratus, berkuat kuasa 15 Sept.

Pelanggan prabayar akan dimaklumkan melalui SMS bermula tengah hari ini mengenai cukai perkhidmatan ITU, demikian menurut industri syarikat telekomunikasi Malaysia dalam kenyataan bersama di sini Khamis. Para pelanggan juga boleh merujuk kepada laman web syarikat telekomunikasi masing-masing untuk maklumat atau menghubungi pusat perkhidmatan pelanggan sekiranya mereka mempunyai pertanyaan lanjut.

Syarikat telekomunikasi itu berkata cukai perkhidmatan merupakan cukai penggunaan dan boleh dikenakan kepada pelanggan sebagaimana yang disediakan dalam perundangan cukai perkhidmatan.



Akta Cukai Perkhidmatan 1975 memerlukan syarikat telekomunikasi mengenakan levi cukai perkhidmatan pada kadar tertentu terhadap perkhidmatan telekomunikasi, termasuk perkhidmatan prabayar mudah alih.

Ini sama seperti cukai perkhidmatan yang dilevi terhadap pembelian makanan dan minuman daripada restoran dan hotel.

Cukai perkhidmatan terhadap prabayar bukan baru kerana syarikat telekomunikasi telah menyerapnya bagi perkhidmatan prabayar mudah alih sejak pengenalan pada 1998.

Langkah yang diambil adalah bagi memastikan perkhidmatan prabayar mudah alih kekal kompetitif berbanding pasca bayar, memandangkan kadar prabayar tinggi bagi panggilan dan SMS pada permulaan.

Dengan kadar prabayar berkurangan sejak bertahun, ia kini ditawarkan pada kadar yang amat kompetitif.

“Dengan cukai perkhidmatan enam peratus terhadap perkhidmatan prabayar, seorang pelanggan yang membeli tambah nilai RM10 perlu membayar RM10.60, dengan 60 sen sebagai cukai perkhidmatan,” kata kenyataan itu. – BERNAMA

huh!..nak beli topup sepuluh pun kena sedia rm11 ringgit lah macam ni..adoyai…

http://iqbalhakimi.com/2011/09/08/cukai-6-peratus-untuk-setiap-pembelian-tambah-nilai/

PAS dakwa penduduk sementara pula jadi pemilih

September 08, 2011

KUALA LUMPUR, 8 Sept — Susulan isu pemastautin tetap, PAS kini mendedahkan kepincangan daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dengan mendakwa kali ini penduduk sementara pula didaftarkan sebagai pengundi.

Pengerusi Pemulihan Demokrasi dan Mobilisasi Dewan Pemuda PAS pusat Suhaizan Kaiat berkata, hasil pemeriksaan pihaknya telah berjaya membongkar satu lagi manipulasi dalam pilihan raya untuk memastikan kemenangan Barisan Nasional (BN).

“Kali ini kita bongkarkan tentang bagaimana penduduk sementara ini menjadi pengundi yang sah, penduduk sementara adalah sebelum menjadi pemastautin tetap... pemastautin tetap tidak boleh mengundi, apatah lagi penduduk sementara.

“SPR dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sekali lagi mencatat sejarah apabila penduduk tetap disahkan boleh mengundi, pemeriksaan kita di JPN mendapati pengundi ini memegang kad pengenalan berwarna hijau,” kata beliau pada sidang media di sini.

Menurut Suhaizan, pihaknya telah mengenal pasti beribu nama penduduk sementara yang telah didaftarkan sebagai pengundi, namun hari ini hanya mahu mendedahkan tiga nama terlebih dahulu.

“Mereka adalah Numi Syukri yang memegang kad pengenalan bernombor 880306-11-5096, semakan melalui JPN mendapati dia adalah penduduk sementara dan dia boleh mengundi di kerusi DUN (Dewan Undangan Negeri) Hulu Besut dan Parlimen Besut.

“Yang kedua adalah Hasmidah Surahbil juga seorang penduduk sementara tetapi boleh mengundi di DUN Semenyih dan Parlimen Hulu Langat manakala Jamaluddin Tahir yang memegang kad pengenalan bernombor 840803-12-5475 yang boleh mengundi di DUN Bangi dan Parlimen Serdang,” katanya.

Ekoran pendedahan terbaru ini, beliau mendesak agar SPR dan JPN memberikan jawapan segera berhubung perkara itu.

“Kita minta JPN beri jawapan adakah benar penduduk tetap ini dibenarkan untuk mengundi, jika benar kemudian kita akan minta SPR pula untuk memberikan penjelasan.

“Kita juga desak agar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak adakan pilihan raya, tidak bubarkan Parlimen selagi perkara-perkara yang dituntut kami dan pihak yang lain diperbaiki. Jika mahu bubar Parlimen juga, kami akan minta rakyat sekali lagi turun dalam perhimpunan Bersih 3.0 sebelum pilihan raya umum ke-13,” katanya.

Pesuruhjaya PAS Terengganu Mohd Abdul Wahid Endut pula berkata senarai penduduk tetap yang diberikan hak mengundi melibatkan hampir keseluruhan kawasan negeri itu dengan bilangan yang terbanyak adalah warganegara Myanmar.

“Bermula dari Besut hingga ke Kemaman, kalau SPR tidak berpuas hati kita boleh jumpa, saya ada senarai.

“Ya, jumlah yang terbanyak adalah Myanmar iaitu seramai 5006 orang, ini yang terkini sehingga 24 Julai 2011. Daripada jumlah itu 2,272 berada di Kemanan dan lebih separuh daripada itu berada di Dun Kijal iaitu tempat menteri besar Terengganu,” katanya.

Isu daftar menjadi hangat baru-baru ini ekoran pendedahan mengenai tindakan menukar status kewarganegaraan pemastautin tetap kepada warganegara dalam tempoh yang singkat dan ia mendapat bantahan kepimpinan Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun perkara itu dinafikan oleh JPN dan SPR.

Sementara itu, Pesuruhjaya PAS Selangor Dr Abd Rani Osman berkata pihaknya tidak boleh menerima kekalahan dengan cara yang salah.

“Kalau kita bertanding di padang yang sama kemudian kita kalah ia tidak mengapa, tapi kalau kita kalah dengan tidak adil itu, kita tidak boleh terima,” katanya.

Pakatan Rakyat Bodoh serang BN/UMNO satu peluru sahaja..!!

oleh AnakKedah007



Antara Intipati Ucapan Timb Presiden Pas di Padang Menora yang menjadi ISU :

a) BERSIH 2.0
b) MERDEKA
c) Pembangunan
d) Rasuah & Penyelewengan
e) Pilihanraya
f) Daftar Pemilih
g) Barang Naik (Protes BN)
h) Melayu Tak sensitif

tapi yg semua dok kalut isu KOMUNIS...... punya la banyak Timb Presiden sebut.. 1 isu tu ja yg dok serbu???? HAMPEH JAA HANGPA SEMUA NIE...!!!!

Kalau macam nie kelaku macamana kita nak bagi musuh tumbang...asyik dok serang satu arah saja... Apa kata PKR serang bab RASUAH... DAP Serang bab BERSIH... PAS serang bab MERDEKA...nie dah 3 isu dah...nuu belambak lagi...bahagi elok2 laaaa... baru nak dapat tengok musuh kelam mata....

Nie dak dok pusing mai kot nie kot tuuu asyik guna peluru M16 jaa habih BOM C4, MIG, KERETA KEBAL bila nak gunanya....

Itu gua kata hangpa semua hampehhhhhh...!!!

Note : Gua cilok idea serang nie dari sahabat facebook..TQ bro bagi gua idea nak tibai puak2 PR nie...makan kueh raya banyak sangat kot itu pasai bingai sangat 2,3 hari nie....

http://anakkedah007.blogspot.com/2011/09/pakatan-rakyat-bodoh-serang-bnumno-satu.html

Nasib baik K'jaan Pahang yg hutang RM70juta nie kalau K'jaan Kedah @ Penang yg tak bayaq..tidoq tak lena laa jawabnya..!!

Pemegang saham mogok lapar tuntut Pahang bayar RM70 juta

September 08, 2011

KUALA LUMPUR, 8 Sept — Pemegang-pemegang saham sebuah syarikat pembalakan memulakan tindakan mogok lapar hari ini bagi mendesak kerajaan negeri Pahang menjelaskan ganti rugi RM70 juta yang dianugerahkan oleh mahkamah empat tahun lalu.

John Chong, 70, dan Ramli Sulaiman, 46, dua daripada 10 pemegang saham dan pengarah-pengarah Seruan Gemilang Makmur Sdn Bhd, memulakan mogok lapar di Tokong Six Harmonies, Segambut, di sini bermula 10 pagi tadi bagi menggambarkan sikap tidak patuh undang-undang di pihak kerajaan negeri.

John Chong (kiri) dan Ramli Sulaiman memulakan mogok lapar pagi tadi. — Foto oleh Jack Ooi
Chong, bekas pegawai Mahkamah Tinggi, berkata beliau sanggup mengadakan mogok lapar sehingga pengsan jika kerajaan negeri Pahang enggan membayar pampasan itu.

“Keadilan dilewatkan bermakna keadilan dinafikan,” kata beliau kepada pemberita di sini pagi ini.

“Negara kita adalah negara yang ada undang-undang. Salah satu prinsip Rukunegara ialah keluhuran undang-undang,” katanya.

Ramli, 46, juga sanggup untuk mogok lapar sehingga “mati, sakit ataupun yang lain”, kerana sudah bosan dengan sikap Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob dan kelemahan kerajaan.

“Disebabkan seorang Menteri Besar macam ini, nama Pahang diseret ke lumpur,” katanya lagi.

Pada September 2008, kerajaan Pahang diperintahkan membayar RM60 juta kepada sebuah syarikat pembalakan selepas gagal dalam usaha terakhirnya di Mahkamah Persekutuan bagi mendapatkan kebenaran untuk merayu.

Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Richard Malanjum yang bersidang bersama hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Nik Hashim Nik Ab Rahman dan Datuk Abdul Aziz Mohamed sebulat suara menolak permohonan kebenaran untuk merayu oleh kerajaan negeri dan Pengarah Perhutanan Negeri Pahang.

Hakim Malanjum berkata persoalan undang-undang yang dikemukakan oleh kerajaan Pahang, yang diwakili Penasihat Undang-undang Datuk Mat Zara'ai Alias, “bukanlah satu persoalan yang wajar dan ia dibangkitkan di Mahkamah Rayuan.”

Kerajaan negeri Pahang dan Pengarah Perhutanan Negeri telah memohon kebenaran untuk merayu terhadap keputusan Mahkamah Rayuan yang menolak rayuan mereka untuk melanjutkan masa bagi memfailkan notis rayuan.

Notis rayuan itu adalah terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan pada 25 Mei 2007 yang memerintahkan mereka membayar RM37,127,471.60 kepada Seruan Gemilang dengan faedah pada kadar lapan peratus setahun mulai 31 Disember 2000 sehingga selesai pembayaran.

Mahkamah Tinggi memerintahkan mereka membayar jumlah itu kepada Seruan Gemilang setelah berpuas hati bahawa Pengarah Perhutanan Negeri telah bertindak secara cuai apabila enggan mengguna pakai pelan terkini yang dikemukakan oleh Seruan Gemilang yang telah diluluskan oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri pada 5 April 2000, sebaliknya mengarahkan pelan asal yang diluluskan oleh exco pada 7 Januari 1998, diguna pakai.

Pada 9 Disember 2002, Seruan Gemilang memfailkan saman terhadap Kerajaan Negeri Pahang dan Pengarah Perhutanan Negeri bagi memohon ganti rugi RM31 juta kerana didakwa melanggar perjanjian kontrak konsesi pembalakan berhubung pengeluaran kayu balak di atas tanah milik Umno di Mukim Bebar, Daerah Pekan seluas 4,000 hektar.

Seruan Gemilang menamakan Kerajaan Negeri Pahang sebagai defendan pertama dan Pengarah Perhutanan Negeri, defendan kedua.

Kerajaan Nganga.. Kompeni tol untung berbilion-bilion tapi mai tang harga TOL tetap dinaikkan juga...

Syarikat konsesi tol kaut keuntungan RM13b

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng hari ini mempersoalkan mengapa syarikat utama konsesi lebuh raya masih menaikkan kadar tol sedangkan mereka telahpun memperolehi semula kos pembinaan dan mengaut keuntungan "yang besar".

Timbalan Menteri Kerja Raya, Yong Khoon Seng, dalam jawapan bertulis kepada soalan Lim di Dewan Rakyat, mendedahkan syarikat konsesi yang menguruskan 27 lebuh raya telah meraih sejumlah RM37.7 bilion kutipan tol, di samping tambahan RM2.1 bilion pampasan daripada kerajaan.

dap on highway concessionaires 080911 showing documentsDengan kos pembinaan berjumlah RM26.4 bilion, ia memberi
keuntungan lebih RM13 bilion kepada syarikat konses, kata Lim yang juga setiausaha agung DAP, dalam sidang akhbar di ibupejabat parti itu di Kuala Lumpur hari ini.

Oleh itu, Lim ingin tahu mengapa kadar tol terus meningkatkan, sedangkan mereka sudahpun mendapat keuntungan, dengan menyebut Lebuhraya Utara Selatan Projek (Plus) sebagai contoh yang ketara di mana tempoh konsesinya adalah sehingga tahun 2039.

Mengikut Statistik yang disediakan oleh Lim, Lebuhraya Utara-Selatan dibina dengan kos RM5.9 bilion, tetapi ia telah mengutip lebih RM23.5 bilion kutipan tol, di samping tambahan RM735.2 juta pampasan daripada Kerajaan .

Keluarga Mat Indera: Kami kecewa dengan MB Johor

September 08, 2011

KUALA LUMPUR, 8 Sept — Keluarga Ahmad Indera, individu yang dikaitkan dengan tragedi Bukit Kepong enam dekad lalu, berkata pihaknya kecewa dengan kenyataan Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman semalam yang mendakwa dia bukan seorang pejuang kemerdekaan sebaliknya pengganas yang kejam dan zalim.

Bagaimanapun keluarga itu menegaskan, mereka tidak berputus asa dalam pendirian mereka mahukan kerajaan membersihkan nama Mat Indera.

Baharom Shah Indera
“Saya kecewa dengan apa yang dikatakan (oleh Menteri Besar Johor), tetapi kami tidak akan berundur daripada mendesak kerajaan membersihkan nama abang kami,” kata adik Mat Indera, Baharom Shah, kepada The Malaysian Insider ketika ditemui pada forum bertajuk “Mat Indera — Pejuang atau Pengkhianat Kemerdekaan” di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor di sini, malam tadi.

“Itu pandangan beliau. Usaha kami, kami akan terus desak, kami mahu nama Mat Indera dibersihkan,” kata bekas kakitangan Kementerian Pertahanan ini.

Semalam, Ghani memberitahu pemberita di Johor Baru bahawa berdasarkan fakta sejarah peristiwa Bukit Kepong, Mat Indera adalah anggota Parti Komunis Malaya (PKM), sebagai Ketua Rejimen Ke-10 yang kejam dan zalim serta mengancam keselamatan orang awam pada ketika itu.

“Apabila British menguatkuasakan undang-undang darurat pada 19 Jun 1948 di Tanah Melayu, semua parti politik berhaluan kiri seperti Parti Kebangsaan Melayu Malaya, Angkatan Wanita Sedar, Angkatan Pemuda Insaf dan PKM telah diharamkan

“Oleh itu, ramai anggota gerakan berhaluan kiri memilih tindakan sama ada berdiam diri, melarikan diri ke Singapura, bersatu dengan militan PKM atau meneruskan hasrat berjuang atas landasan lain termasuk menyertai Parti Kebangsaan Melayu Bersatu (Umno),” katanya.

Ghani menambah, “bagaimanapun, Mat Indera telah memilih untuk menjadi anggota gerakan komunis militan dan ganas dalam gerakan penentangan bersenjata PKM terhadap pentadbiran British.”

Pendirian Ghani itu diulangi menerusi rencana khas beliau yang disiarkan dalam Berita Harian hari ini.

Pada satu sidang media tengah hari ini semalam di ibu negara, Baharom berkata, keluarganya mahu kerajaan membersihkan nama Mat Indera agar tidak lagi dilabel sebagai pengkhianat negara, sebaliknya orang yang turut memainkan peranan dalam perjuangan kemerdekaan.

Baharom berkata, Mat Indera adalah individu yang komited terhadap agama dan tegas terhadap pendiriannya untuk membebaskan negara daripada penjajahan.

“Maka, saya yakin beliau seorang pejuang kemerdekaan yang sebenar.

“Saya mohon pihak kerajaan dapat membersihkan Mat Indera daripada dilabel sebagai pengkhianat negara. Sejarah kemerdekaan negara perlu dikaji semula,” katanya yang turut berpegang pada kandungan buku “Pengukir Nama Johor”, yang prakatanya disampaikan oleh Ghani sendiri.

Justeru kata beliau, “saya bagi pihak keluarga mengalu-alukan mana-mana pihak yang ingin membersihkan maruah dan nama baik keluarga saya.”

Dalam pada itu, Ketua Pemuda PAS Johor Suhaizan Kaiat yang menggerakkan usaha membantu keluarga Mat Indera pula berkata, Ghani tidak sewajarnya mengeluarkan kenyataan sedemikian sedangkan buku tersebut sendiri dikeluarkan oleh kerajaan negeri.

“Pada pandangan kami, beliau tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan sendiri, sebaliknya terima kandungan buku itu dan mengadakan satu debat mengenai hasil penemuaan, bukan terus kata Mat Indera sebagai komunis,” katanya sambil menambah, pihaknya akan mengambil tindakan susulan untuk membetulkan fakta sejarah membabitkan Mat Indera.

Buku itu diterbitkan oleh Yayasan Warisan Johor.

Sini Suruh Gugur Kerakyatan Mat Sabu, Sana Bagi Beribu Kerakyatan Untuk Warga Asing

Menghalau penjajah lebih mudah berbanding membuang pemikiran penjajah – itulah ungkapan untuk menggambarkan walaupun negara telah merdeka 54 tahun, namun pemikiran penjajah masih kukuh dan utuh dalam pemikiran sesetengah golongan sehingga ada yang masih berbangga dengan apa yang ditinggalkan penjajah. Apa yang menyayatkan hati ialah kebutaan golongan ini dalam membakulsampahkan golongan yang ikhlas berjuang menghalau penjajah kini sebagai komunis.

Manakala golongan yang sanggup bersekongkol dengan penjajah dan taat menerima segala arahan penjajah sehingga membidas, mencedera dan malah ada yang sanggup membunuh orang sendiri yang melawan penjajah pula didewa-dewakan mereka sebagai hero.

Seluruh fakta sejarah yang bersama Inggeris dikekalkan, bahkan nama-nama parti politik masih menggunakan bahasa penjajah (Umno, MIC, MCA – semua adalah singkatan bahasa Inggeris) masih bangga mendabik dada dan berulang-ulang menyebut “Kamilah pejuang bangsa, Kamilah pembela tanahair” sehingga bertukar menjadi “Kami sahajalah pejuang bangsa, Kami sahajalah pembela tanahair” sehingga mengabaikan dan menggugurkan jasa para pejuang lain yang tidak diiktiraf pihak Inggeris dalam sejarah.

Dalam bab menjaga Islam lagi menyedihkan. Selepas 54 tahun negara merdeka, nama Islam bukan sahaja tidak bertambah harum, malah kian dilihat sebagai agama yang menghalalkan rasuah dalam pentadbiran, penyalahgunaan kuasa demi kekal berkuasa, rakyat didahulukan untuk disembelihkan apabila ekonomi negara disalahtadbir dan perundangan Islam hanya berlegar soal peribadi dan kekeluargaan.Bukan itu sahaja, malah majoriti institusi-institusi agama turut dikongkong untuk mengembangkan ajaran Islam dengan pelbagai enakmen yang direka bukan sahaja menyusahkan dan pada masa yang sama menyebabkan agama Islam ditertawakan.

Banggakah kita sesudah 54 tahun merdeka, isu-isu utama seperti soal perpaduan kaum, soal agama dan dasar pendidikan nasional dan soal memartabatkan bahasa kebangsaan masih teraba-raba mencari jalan keluar? Setiap kali menjelang pilihanraya umum, isu agama dan kaum akan digunakan sebagai senjata sewenang-wenangnya oleh parti pemerintah untuk dijaja kepada kaum masing-masing bagi meraih undi.Inilah nasib bilamana negara dipimpin oleh mereka yang pemikiran masih dibelenggu oleh elemen penjajah.

Akhir-akhir ini, gesaan untuk melucutkan kerakyatan dan memperbanyakkan laporan polis dan saranan seseorang agar ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) hanya kerana bercanggah pendapat dengan pihak pemerintah telah menjadi satu budaya baru dalam negara.Segalanya dibuat seolah-olahlah merekalah undang-undang, dan merekalah pendakwa dan merekalah jugalah hakim.

Terbaru, timbul pula desakan menggugurkan kerakyatan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu semata-mata kerana beliau mengangkat Mat Indera sebagai pejuang kemerdekaan. Tiada pula kedengaran, ada yang menyarankan mereka yang terlibat dalam konspirasi memberikan kerakyatan kepada warga asing dengan sewenang-wenangnya, yang terang-bederang khianat kepada negara selepas 54 tahun merdeka untuk dibuang kerakyatan?

Ini bukan ke satu lagi mentaliti penjajah – di mana mereka sanggup mengelirukan orang Tanah Melayu sendiri untuk melawan orang Tanah Melayu sendiri, tapi masa yang sama menjual negara ke tangan warga asing untuk mengundi mereka supaya boleh kekal berkuasa? Penjajah turut melakukan perkara yang sama, orang Tanah Melayu diambil sebagai pegawai, polis dan juga askar untuk melawan orang Tanah Melayu yang menentang penjajahan mereka supaya mereka boleh kekal berkuasa.

Sekiranya perlu Mat sabu digugurkan kerakyatan kerana menganggap Mat Indera sebagai seorang hero, bagaimana pula dengan penulis dan pakar sejarah yang menerbitkan buku Pengukir Nama Johor, yang dikatakan Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman sebagai “penulisan dan catatan tersebut menjadi bahan kajian di atas prinsip kebenaran akademik untuk memperkayakan khazanah maklumat dan rakaman peristiwa sejarah kemerdekaan untuk tatapan dan pengetahuan generasi sebagai iktibar, panduan dan peringatan” yang mengangkat Mat Indera juga sebagai hero.

Bagaimana pula dengan kerakyatan Abdul Ghani apabila kenyataan beliau bercanggah dengan buku yang dinaungkannya sebagai “bahan kajian di atas prinsip kebenaran akademik” pada 2004 dengan menggelar Mat Indera sebagai pengganas untuk meneruskan hujah Umno yang semakin menikam Umno sendiri? Desakan ini juga sebenarnya menggambarkan betapa rakusnya kerajaan pemerintah dalam mengekalkan kuasa sehinggakan soal perundangan boleh diabaikan.

Kalau diikutkan kehendak Umno, rakyat langsung tak boleh bersuara menentang apa yang dilakukan oleh kerajaan – asalkan bercanggah dan menyebabkan kerajaan pemerintah tidak gembira, anda boleh disaran untuk dibuang kerakyatan. Sedangkan pada waktu yang sama, kerajaan pula beri warga asing kerakyatan walaupun mereka langsung tidak mempunyai apa-apa jasa kepada negara.

Inilah contoh terbaik untuk mengungkapkan kata-kata P.Ramlee “fening, fening.”

Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan PAS Pusat
8 September 2011

Mat Sabu: Kalau referendum, Tunku tak jadi PM

Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu mungkin berdepan kontroversi baru apabila berkata, sekiranya diadakan referendum atau pungutan suara sejurus selepas merdeka, Tunku Abdul Rahman tidak akan menjadi perdana menteri Malaysia yang pertama.

mat indera forum 070911Ini kerana, tambahnya, pengaruh pejuang kemerdekaan sayap kiri – yang rata-rata dikehendaki British dan pertubuhan mereka diharamkan – amat kuat ketika itu.

“Kalau dibuat referendum antara Tunku Abdul Rahman, (pengasas Umno) Datuk Onn (Jaafar) dan (pemimpin kiri) Burhanudin Helmy, sudah tentu Burhanudin Helmy akan jadi perdana menteri Malaysia yang pertama.

“Tetapi mereka ini (golongan kiri) ditangkap, diburu dan pertubuhan mereka diharamkan,” katanya yang sebelum itu sinis apabila merujuk kemerdekaan tanah air sebagai “merdeka in bracket”.

malaysia indepence merdeka tunku abdul rahman declare 290806Mempertahankan sumbangan golongan itu dalam menuntut kemerdekaan, Mohamad yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu berkata, beliau tidak menolak pemimpin Umno dibariskan tetapi tokoh-tokoh lain juga tidak harus diketepikan.

“Perayaan merdeka ini sudah macam perayaan Umno. Cuba di televisyen letak sekali gambar Dr Burhanudin, Ahmad Boestamam, Mat Kilau... Barulah rakyat terpanggil merayakan hari kemerdekaan.

mat indera forum 070911“Ini Umno saja raya,” katanya disambut gelak ketawa dan tepukan hampir 500 orang yang hadir dalam forum membincangkan perjuangan Mat Indera di Kuala Lumpur malam tadi.

Turut terlibat sebagai pemforum kolumnis dan bekas aktivis mahasiswa Hishamudin Rais dan pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Prof Dr Abdul Aziz Bari.

'Chin Peng atau Henry Gurney baik?'

Mohamad berkata, walaupun ada antara aktivis haluan kiri, seperti Rashid Maidin dimomokkan sebagai komunis dan tidak percaya pada agama, perkara itu tidak betul sama sekali.

NONE“Dulu ada seorang menteri besar melawat kem (pemimpin Parti Komunis Malaya – PKM) Rashid Maidin dan beri bantuan kepadanya di SelatanThailand.

“Dia terkejut, masuk saja sana, ada surau. Petang-petang Rashid Maidin mengajar bahasa Melayu dalam tulisan jawi yang telah dimusnahkan United Malaysia National Organisation (Umno),” katanya.

Pergi lebih jauh, Mohamad juga menimbulkan persoalan sama ada benar bekas pengerusi PKM Chin Peng seorang pengganas.

sir henry gurney 240609Sedangkan, menurut Mohamad, Chin Peng bertanggungjawab menyebabkan kematian bekas pesuruhjaya British di Tanah Melayu Sir Henry Gurney yang menjalankan usaha membuka perkampungan baru Yahudi di Palestin sebelum dihantar ke Malaya.

“Chin Peng bunuh Henry Gurney (kanan) yang jajah Malaya. Saya hendak tanya, siapa yang baik? Henry Gurney atau Chin Peng?

“Saya tak mahu jawab. Kalau silap, mampus aku esok. Lu fikirlah sendiri,” katanya yang terkenal dengan kelucuannya itu.

Estet, lombong British

Terus mempertahankan kenyataan kontroversinya – bahawa Mat Indera yang penyerang balai polis Bukit Kepong wira sebenar dan bukan “polis British” – Mohamad berkata, beliau kini menemui buku yang ditulis seorang bekas pegawai polis tentang peranan pasukan keselamatan pada era British.

NONEDalam buku itu, tambahnya, bekas pegawai polis itu sendiri mengakui antara tugas polis pada masa itu menjaga kepentingan British di estet dan lombong British.

“Lebih separuh daripada buku ini tulis pasal jaga estet mana, lombong mana. Ini polis yang tulis, bukan aku,” katanya sambil menjulang buku berkulit biru itu.

Setelah diserang bertubu-tubi di media arus pertama sebelum ini, Mohamad pernah mempertahankan pendapatnya menggunakan buku terbitan Yayasan Warisan Johor berjudul Pengukir Nama Johor sebelum ia dinafikan yayasan bawah kerajaan negeri itu semalam.

Azizan perli KJ sama taraf dengan team bola Tokai jaa..!!

Azizan: Mat Sabu should debate with Muhyiddin, not Khairy

September 07, 2011
Azizan has likened a Khairy-Mohamad debate to a football match between world champions Brazil and Kedah’s team in Tokai, a small village in the northern state. — file pic
ALOR SETAR, Sept 7 — Kedah Mentri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak scoffed at Umno Youth chief Khairy Jamaluddin today for putting himself forward as a possible candidate to debate with Mohamad Sabu over the Bukit Kepong tragedy, saying the former could not match up to the PAS deputy president.

Instead, Azizan agreed with Mohamad that he should take on Umno deputy president Tan Sri Muhyiddin Yassin for the challenge.

“Who is Khairy? Merely an Umno Youth chief, allow those on the same level to debate,” he was quoted as saying in Bernama Online.

Azizan then likened a Khairy-Mohamad debate to a football match between world champions Brazil and Kedah’s team in Tokai, a small village in the northern state.

The PAS mentri besar also chided the media for purportedly failing to give Mohamad a chance to explain who Mat Indera, a Malay communist leader who led the guerrilla assault against the Bukit Kepong police station manned by policemen under the British administration, is.

Mohamad had purportedly told a ceramah recently that those who attacked the Bukit Kepong police station during the pre-independence communist insurgency and killed 25 people, were “freedom fighters”.

The maverick politician has since been accused of being a communist sympathiser by Umno leaders and been sniped at daily in Umno-owned newspaper Utusan Malaysia despite denying that he had used the word “communism” during his speech.

But Umno appears determined to use Mohamad’s statement to woo support from the Malay electorate, among whom communism remains a bogeyman, and the party recently announced plans to launch a nationwide roadshow to attack the Islamic leader.

In retaliation, PAS issued a challenge to Umno calling for a debate on the incident, which Khairy later accepted through a posting on micro-blogging site Twitter.

“Done. Got invitation to rumble w/ Sabu. I’ll be there,” Khairy wrote.

A copy of the invitation sighted by The Malaysian Insider said that the debate will be held at the Balai Islam in Kota Baru at the end of the month.

But Mohamad said he preferred to debate with Muhyiddin as his equivalent in Umno, while PAS party leaders have suggested that Khairy could debate with PAS Youth chief Nasrudin Hassan instead.

Antara Kangkong & Kongkang - Sudah la bro..Kitakan Rakyat Malaysia..!!

Antara profesor kangkung dan 'kongkang'

Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim diselar lagi, kali ini oleh Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu sendiri apabila sejarahwan terkenal itu membangkitkan soal asal usul tokoh kontroversi kemerdekaan Mat Indera.

pengukir nama johor mat sabu pas pc 060911Mohamad berkata, dalam membincangkan soal sejarah kemerdekaan, tidak perlu membangkitkan asal usul seseorang seperti kerana perkara itu “tidak elok”.

“Asal usul ini tak payah sebutlah. Yang bercakap itu (Khoo) pun asal mana? Tak eloklah."Bila duduk sini kita anggap semua rakyat Malaysialah,” kata Mohamad.

Semalam, PAS Johor juga mempersoalkan kenyataan Khoo, antaranya yang didakwa menolak kajian ahli akademik lain berkenaan peristiwa Bukit Kepong dan Mat Indera tanpa menghasilkan kajian sendiri, dengan menganggap lelaki itu pengganas.

upm student suhakam memo 211107 khoo kay kimKhoo (kanan) sebelum ini dilaporkan mendakwa Mat Indera bukan pejuang kemerdekaan, menyokong gerakan komunis yang cuba mewujudkan orde baru dunia berdasarkan fahaman itu dan bukan anak tempatan.

Sebaliknya, menurut Khoo, Mat Indera berasal dari Indonesia dan bukan rakyat jajahan takluk kesultanan Melayu. Adik Mat Indera – Baharum Shah – bagaimanapun semalam tampil dalam sidang media Pemuda PAS Johor menafikan dakwaan itu.

Membahaskan isu yang sedang hangat itu, Khoo berpendapat bahawa sejarah diputar belit oleh ahli politik dari "kedua-dua belah gabungan politik" dan mereka sebenarnya tidak memahami sejarah.

Sementara itu, aktivis gerakan mahasiswa sekitar 1970-an Hishamudin Rais berkata, pendirian Khoo yang “tidak sana dan tidak sini” dilihatnya sejak tahun 1974 apabila menuntut jurusan sejarah di fakulti tempat Khoo mengajar di Universiti Malaya (UM).

after permatang pauh 916 an oppotunity to change forum 100908 hishamuddin raisKatanya, ketika beliau menganjurkan forum membincangkan gerakan rakyat Vietnam melawan Amerika Syarikat, dua lagi pemforum dikenakan tindakan keras – termasuk seorang profesor Amerika Syarikat dihantar pulang – Khoo tidak dikenakan sebarang tindakan.

“Sejak dulu lagi dia tidak sana, tidak sini. Tarik balik gelaran profesornya. Kalau di luar Malaysia sudah sudah lama dipecat.

“Tetapi di Malaysia profesor kangkung dan 'kongkang' terus memperbodohkan rakyat,” katanya sambil menyifatkan kesalahan sebegitu sebagai “jenayah” dalam akademik.

'Isu pemangku MB ada agenda tersirat'

PENDANG - Isu pemangku atau Timbalan Menteri Besar yang dibangkitkan oleh sebuah akhbar berbahasa Inggeris Jumaat lalu, dipercayai mempunyai agenda tersirat untuk mencetuskan suasana tidak harmoni dalam kepimpinan Pas.

Ketua Penerangan Pas Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor berkata, isu yang dibangkitkan itu seolah-olah mempunyai agenda tertentu kerana ia hanya ramalan dan bayangan yang tidak tepat tanpa dirujuk kepada mana-mana peraturan mahupun prosedur sedia ada.

“Bagi saya ia pelik dan ada agenda tersirat. Tiada sebarang isu yang sepadan dengan laporan itu atau pernah dibangkitkan di peringkat kerajaan mahupun parti. Malah ia bukan satu isu pun tetapi sengaja digembar-gemburkan,” katanya.

Menurutnya, penggantian atau pemangku mungkin perlu untuk pemimpin yang tidak sihat, malah satu kemestian apabila keupayaan memimpin sudah hilang. Tetapi agak luar biasa untuk membangkitkannya bagi pemimpin yang sudah pulih dan menjalankan tugas seperti biasa.

Muhammad Sanusi yang juga Setiausaha Politik Menteri Besar berkata, desakan akhbar itu sudah pasti tidak relevan lagi dan pasti mengecewakan banyak pihak di belakangnya.

“Ketika bercuti sakit pun, Menteri Besar pergi juga ke pejabat menyelesaikan tugasan rutin, selain melakukan tugasan menyemak dokumen untuk ditandatangani di rumah. Ini bermakna urusan pentadbiran tidak terjejas,” katanya.

Menurutnya, mereka juga agak terkilan dengan sikap akhbar terbabit yang membangkitkan isu ini dengan mengaitkan sumber daripada kepimpinan Pas Pusat, sedangkan ia tidak pernah dibincangkan dalam mana-mana mesyuarat.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak sebelum ini dimasukkan ke Institut Jantung Negara (IJN) pada 29 Julai hingga 16 Ogos dan diberi cuti sakit hingga 29 Ogos. Beliau kembali bertugas pada 30 Ogos lalu.

Beliau mendapat rawatan susulan di Kedah Medical Centre dan Hospital Sulatanah Bahiyah mengikut prosedur perubatan yang dinasihatkan oleh doktor, yang akan berakhir pada 29 September ini.

Azizan juga sudah mula turun padang dan mengikuti program di luar pejabat, antaranya menziarahi keluarga Pegawai Daerah Kota Setar, Datuk Abdul Rahman Ahmad yang meninggal dunia Jumaat lalu di Alor Belat, Pendang, selain mengadakan Rumah Terbuka di markas Pas Jerai pada Sabtu dan Rumah Terbuka Aidilfitri di Mentaloon Ahad lalu.

HANGPA KALAU SAYANG MOTOR HANGPA KUNCI ELOK-ELOK LA NOO..!!

5 kes curi motosikal setiap bulan

PADANG TERAP - Sekurang-kurangnya lima kes kecurian motosikal dilaporkan di daerah Padang Terap pada setiap bulan bermula awal tahun ini.

Ketua Polis Daerah Padang Terap, Deputi Superintendan Ku Yaacob Ku Ahmad berkata, kebanyakan motosikal yang dicuri berlaku di kawasan kampung berbanding pekan yang berpunca daripada kecuaian pemilik kenderaan itu sendiri.

Menurutnya, terdapat kes di mana pemilik motosikal meninggalkan kunci di kenderaan dan perkara itu memudahkan pencuri untuk melarikan motosikal.

“Kes kecurian motosikal menjadi penyumbang utama kepada peningkatan indeks jenayah di daerah Padang Terap dan sekurang-kurangnya lima kes kecurian motosikal dilaporkan pada setiap bulan.

“Namun rondaan berterusan oleh pihak polis di kawasan pekan dapat mengurangkan kecurian motosikal di kawasan itu, namun kini kes berkenaan beralih ke kawasan kampung,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di Rumah Terbuka Adun Pedu, Datuk Seri Mahdzir Khalid di pekarangan Pejabat Adun Pedu, Kampung Kerasak, dekat sini.

Ku Yaacob berkata, bagaimanapun pihaknya memandang serius kes kecurian yang dilaporkan dan usaha untuk mengesan suspek giat dilakukan.

Menurutnya, polis masih belum mahu mendedahkan sama ada kegiatan itu dilakukan secara berkumpulan ataupun individu.

“Kita tidak mahu mendedahkan maklumat sebenar kerana tidak mahu ia bakal menggagalkan usaha dan risikan yang dilakukan selama ini,” katanya.

Menurutnya, beliau meminta kerjasama ibu bapa untuk mengawasi pergerakan anak masing-masing dari semasa ke semasa bagi mengelakkan mereka terlibat dengan aktiviti jenayah.

“Sekiranya ada anak-anak membawa pulang motosikal ke rumah, ibu bapa perlu selidik dengan betul-betul bagi memastikan anak tidak terlibat dengan jenayah,” katanya.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...