TERKINI :

Wednesday, August 24, 2011

Jln-Jln Masuk Kg di KEDAH... Banyak lagi kerja buat RAKYAT dan PEMIMPIN di KEDAH kena lakukan rupa2nya..!!!

Jln-Jln Masuk Kg: Mencari Janji Tuhan

Kejap tadi ada kawan dari pedalaman Kuala Ketil, Kedah call; dia tanya tak dak bantuan ka tahun ini? Saya tanya bantuan apa, dia kata ya lah bantuan untuk org2 miskin yang hangpa selalu dok buat tiap-tiap tahun bulan posa tu. Saya kata, baru kelmarin dulu 20 Ogos 2011 kami masuk belah area Belantek sana nu, dekat 60 buah kereta lebih.

Tadi pulak kat Surau, lepas Isyak tunggu terawih, Cikgu Din yang jadi penunjuk jalan untuk kami masuk kampong area Kubuq Panjang, Pendang Kedah tahun lepas habag, waktu dia balik kampong di Pendang sana nu semalam, Tok Imam masjid tu tanya dia, tak dak lagi ka program macam tahun lepas tahun ini? Cikgu Din kata, tahun ini depa (NGO WARGAKILANG) pi kot lain pulak kot.

Ahad weekend baru ini, waktu saya bawa balik satu Triton kain baju terpakai yg kwn-kwn bagi, bawa balik ke kampong halaman saya di Baling sana nu; waktu depa pakat dok berebut pilih baju tu, Tok Esah cakap depa dok sebut nama saya sejak awal posa lagi, bila la si Munir ni nak bawa balik baju-baju ni macam tahun sudah-sudah?

Hish, rupa-rupanya dalam sedaq tak sedaq, kerja amal yang kawan-kawan dok buat thru WARGA KILANG ini, walaupun tak organize tara mana, tapi hebat jugak kesannya; rasa bersalah pulak bila dok terima call dan feedback macam tu. Orang dok mengharap, tapi kita tak berkemampuan.

Kami ni bukanlah NGO besaq2 yang ada ramai kakitangan dan dana berpikoi-pikoi. Kami hanyalah sebuah NGO kecik, yang penerajunya tak sampai pun 10 orang, di mana kami sesama kami selalu mengingatkan antara kami bahawa modus operandi kami ialah sebagai PENUNJUK JALAN mcm kaum Aborigin yang menjadi pemandu arah dan pemikul brg kpd expedisi masuk rimba di hutan-hutan Amazon sana nu.

Bezanya, kami tak charge apa-apa, cumanya mengharap janji-janji Allah SWT, sebab kami yakin janji Allah adalah benar seperti mana firmannya dalam surah At-Taubah 111, barangsiapa yang mengorbankan masa dan tenaga, jiwa dan raganya untuk kerja-kerja macam ini, insyaallah akan dibalas dengan balasan syurga di sana kelak, di hari yg tiada apa yang mampu membantu kita melainkan kerja amal dan kerja buat kita yang baik sewaktu masih hidup di dunia ini.

Kerana memikirkan kami ini hanyalah sebuah NGO keciklah, makanya pada hari Sabtu 20 Ogos 11 lepas, saya agak terkejut bila melihat lebih drpd 60 buah kereta/MPV/4WD berbagai jenama menyertai expedisi Jln-Jln Masuk Kg membantu fakir miskin di bulan Ramadhan kali ini. Tak sangka pula ramai yang nak ikut mai.

Walaupun nama kami WARGAKILANG, tapi waktu saya bagi bagi briefing di Masjid Lubuk Merbau itu, saya nampak ramai juga yang datang bukan geng kerja kilang.

Antara bukan orang kilang yang saya ingat ialah Pak Ya dan Team Rukun Tetangga Tmn Utama, Mergong, Dr Nazri dari UUM, Sdra Azrul dari UiTM Permatang Pauh bersama para pelajarnya, Sdra Shamsul daripada sebuah NGO bernama PAKSI dari Perak, Encik Yusuf Presiden NGO Pertama dari Kuala Lumpur dan yang tak sangka sekali ialah seorang Tuan Imam dari Bertam Perdana, Hj Elias bersama beberapa orang anak kariahnya. Mereka ini masing-masing datang kerana ingin menyumbang dan melihat sendiri kerja-kerja amal dan CSR ini secara lebih dekat.
http://4.bp.blogspot.com/-ryam4lGM1nM/TlOKKb7JBoI/AAAAAAAAApg/Uookj9eINWQ/s400/ceramah2.JPG
Pun begitu, majoriti yang memeriahkan aktiviti JJMK kali ini ialah pekerja-pekerja kilang dari berbagai buah factory di sebelah sini, dari level Security Guard, Clerk hinggalah ke level GM. Antaranya ialah dari kilang INTEL (depa saja!), Osram, Motorola, Siltera, Toray, Fuji, Seagate, Naza Gurun, Hoya, Celestica, Dell, Lumiled, Venture dan Schenker Logistic dll yang tak sempat saya catat. Ada juga wakil daripada KCSC (Kulim Hi-Tech Park Company Security Committee), gabungan lebih drpd 20 buah kilang-kilang industri di Kulim Hi-Tech yg turut serta.

Ada juga yang datang secara sendiri dan tidak mewakili mana-mana kilang atau pun pertubuhan seperti sdra Kamarul, sdra Zamros dan sdra Mansur suami isteri dari Perlis.

Ada sahabat suruh saya tulis sikit sebagai penutup Jln-Jln Masuk Kg kami untuk tahun ini.

Saya tak tau nak tulis apa sebab dok tengok ramai dah yang menulis dalam blog masing-masing seperti Pak Ya Mergong, Tuan Lukman, Puan Azura, Cikgu Shakir dan lain-lain.
Kalau saya nak tulis pun, saya nak habag kata perjalanan Jln-Jln Masuk Kg kali ini memang antara yang paling best.

Apa tidaknya, makcik kakak dan para penerima sumbangan itu nampak seronok dan gembira sungguh. Bila tengok wajah-wajah depa ini. Bila tengok depa gembira, kami pun jadi tumpang

gembira, tak rasa langsung keletihan atau pun penat di bulan puasa ini.http://4.bp.blogspot.com/-4v0_vB_W4vA/TlOKLELSWcI/AAAAAAAAAqA/KVoIFkhBUNg/s400/Picture%2B071.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-Oa6DRjMUPkM/TlONmza7KLI/AAAAAAAAAqQ/4fISzo07nCw/s400/Picture1.jpg

Tapi, sepanjang pemerhatian saya, saya dok nampak yang paling seronok tak sangga sekali ialah budak-budak.

Cuba lihat gambar-gambar di bawah ini:

http://2.bp.blogspot.com/-T9siMBjBmG8/TlONmlKGa2I/AAAAAAAAAqI/ktMU5bLdkkw/s400/girls.JPG
Anak-Anak di Kota Aur Belantek ini begitu seronok sekali dengan kunjungan kami, selain dpt pelbagai jenis biskut dan makanan, dapat mainan pulak lagi. Bagi mak ayah depa, benda-benda macam toys, teddy bear dan mainan ini duduk last sekali dalam priority list depa. Nak beli teddy bear macam mananya, nak beli barang makan pun kena berkira. T.kasih lah kpd sapa-sapa yang terlintas hati bawa mai barang mainan tu. Saya pun tak terpikiaq nak bawa benda-benda macam toys dan anak patung ini, dlm kepala dok ingat gula beras kopi saja!

Di bawah ini pula ialah gambaq seorang budak kecik yang waktu kami pi survey/riki seminggu sebelum ramadhan dulu, dia bertelanjang bogel saja, tak pakai seluar dok berlari kat halaman rumah. http://1.bp.blogspot.com/-jUtv5M1aMIE/TlOKKhW1iuI/AAAAAAAAApo/pwWGgvMqzPg/s400/budak2.jpg


Rumah pun daif ber-attap rumbia saja.
http://4.bp.blogspot.com/-8WAxT33bp4E/TlOKKxqDFRI/AAAAAAAAAp4/DtY_cLhadxQ/s400/rumah%2Bbudak.jpg

Ini pula gambaq dia waktu kami pi bagi sumbangan untuk 8 buah keluarga di rumah Che Ros hari itu.
http://3.bp.blogspot.com/-_xMmpehycvk/TlOKK7I6aSI/AAAAAAAAApw/e0p41hi9ICY/s400/budak.jpg
Bila saya tengok dia pakai baju Kedah KFA yang usang tu, memang nampak sangat dia tak ada baju baru sebab menjadi kecenderungan orang kampong untuk berhias pakai lawa-lawa bila ada tetamu mai dari jauh macam kami ini.

Orang-orang mcm depa ni lah yang selalunya berebut-rebut bila saya dok hantaq kain baju terpakai kampong-kampung pedalaman seperti ini.

Cakap pasal anak-anak, lihat pula anak Puan Rashidah ibu tunggal yang kematian suami 4 bulan yang lalu ini. Seronok tak kira dia bila dapat teddy bear – besaq pulak tu; dan di celah-celah itu pula ada seorang cik kak itu mai huluq kat dia pensil warna dan alat tulis Lagi sekali tak terpikiaq pula saya nak bawa benda-benda macam tu bawa mai. So, t.kasih lah kpd sapa-sapa yang terlintas hati nak bawa benda-benda macam itu, besaq manafaatnya buat adik kita ini.

http://4.bp.blogspot.com/-ecsBrk9Tngc/TlONnCN6m5I/AAAAAAAAAqY/-Rdt989uT_U/s400/anak.jpg

Sebenarnya jiwa saya agak sensitive bila melibatkan anak-anak ini, mungkin sebab saya sendiri anak ramai, maka jadinya saya mudah terasa kalau ada isu bersangkut dgn anak-anak ini.

Mungkin itu juga antara sebabnya saya dan rakan-rakan di WK memilih untuk membawa rombongan masuk kampong kali ini ke Pondok Mat Nahu sebagai persinggahan akhir kami untuk JJMK kali ini.

Waktu kami mai melawat depa dua tiga bulan yang lalu, bila tengok betapa daifnya tempat anak-anak di sini belajar, tempat depa tidur, makan dan masak tu, saya bertekad suatu hari nanti kalau diizinkan saya nak bawa kwn-kwn yang selalu dok ikut kami masuk kg tu mai singgah sat tengok pondok ini.

Alhamdulillah, akhirnya kami berjaya juga bawa team JJMK Wargakilang mai ke sini, dan Alhamdulillah lah juga buat pertama kalinya dalam sejarah Jln-Jln Masuk Kg Wargakilang, inilah kali pertama expedisi kami berakhir dengan majlis tazkirah.

http://1.bp.blogspot.com/-mLBjp2pTzYo/TlONnTHavmI/AAAAAAAAAqg/ZNNLRxr0lvI/s400/tazkirah.JPG
Sesungguhnya lain benar rasanya berada dalam majlis tazkirah, dalam madrasah usang, dalam kawasan pondok pengajian jauh di pedalaman, disampaikan oleh seorang Mudir yang begitu humble sekali orangnya, dalam bulan Ramadhan pulak tu. Satu pengalaman yang tersendiri buat kami.

Ustaz Kamel ini hebat ilmu mantiknya; antara yang saya ingat ialah bab yang menyatakan perihal kelebihan bersedekah dan memberi sumbangan. Kata Ustaz, bila mana kita bagi sedekah kpd org miskin katakan RM50, sebelum duit itu sampai ke tangan org miskin itu, duit yg kita bagi tu akan sampai kat Tuhan dulu, kemudian baru duit tu sampai kat org miskin tu. Hebatnya bersedekah - nak habag katanya setiap amalan bersedekah itu akan dicatat di sisi Tuhan.

Lagi satu kata Ustaz, kita kena ingat satu perkara, duit yg ada di tangan kita ini, katakan RM50, belum tentu lagi jadi milik kita, macam-macam boleh jadi; tapi kalau kita bersedekah di jalan Tuhan, duit itu sudah tentu jadi hak kita...di Akhirat kelak, kerana itulah janji-janji Tuhan dalam Al-Quran.

Bila saya dengar Ustaz cakap mcm tu, saya teringat surah At-Taubah ayat 111 yg saya tulis di awal tulisan saya tadi; dlm surah tu Tuhan habag kata DIA dah janji mcm tu dalam kitab Taurat, kitab Injil dan juga dalam kitab Al-Quran; kemudian Tuhan tanya lagi siapakan yang lebih benar janjinya berbanding janji Tuhan?

Tuan-tuan dan puan-puan, mendengarkan tazkirah ringkas Ustaz Kamel di Pondok Mat Nahu ini menyedarkan saya bahawa antara sebab utama saya dan rakan-rakan masih beristiqamah dengan kerja-kerja kebajikan ini ialah satu sebabnya kerana mencari JANJI-JANJI TUHAN. Kami yakin Janji Allah itu benar, akhirat itu benar dan balasan pahala syurga neraka itu benar.

Kerana itu juga, kami bertekad, dengan segala kudrat yg kami ada, insyaallah akan kami usahakan agar suatu hari nanti Pondok Mat Nahu ini akan punya sebuah Dewan Solat yang sempurna. Kpd rakan-rakan yang ingin membantu, bolehlah hubungi coordinator kami, sdra Aznee at aznee_othman@live.com untuk tujuan koordinasi. Ini adalah satu lagi pintu peluang untuk kita semua bertemu dengan janji-janjiNYA, insyaallah.
http://1.bp.blogspot.com/-MY1kKt5TAm4/TlPc1BXXcZI/AAAAAAAAAqw/qpLmYoyWrZs/s400/pondok%2Blast.JPG



Last sekali, waktu dok browse thru gambar-gambar dalam FB Wargakilang, saya terjumpa foto Makcik Tua di bawah ini, antara penerima sumbangan kami di Masjid Nami. Cuba hangpa tengok, Makcik ini duduk bertinggung tak bangun-bangun, dok jaga brg2 dia tu takut orang ambik. Nak habag kata, beras 3 kampit 10kg itu bagi kita tak dak apa halnya, tapi bagi orang miskin macam Makcik ini, mahal nilainya.
http://2.bp.blogspot.com/-Dhge_v-P2Ys/TlONnXurwhI/AAAAAAAAAqo/fA1ezG-qcFA/s400/tok%2Bjaga%2Bbrg.JPG
Sesungguhnya wajah-wajah macam makcik inilah yang selalu muncul dalam sujud akhir solat

hajat saya tiap kali saya bertawasul mohon apa-apa bantuan dari Tuhan!

Moga ada menafaatnya.

moniermatdin@yahoo.com

http://www.moniermatdin.blogspot.com

Adakah Rosmah kerja 'part time' sebagai penganjur pameran berlian? - CheguBard

Bukan saya minta maaf, Rosmah kena jelaskan - Che'gu Bard

KUALA LUMPUR, 24 Ogos: Badrul Hisham Shahrin atau Che'gu Bard tidak bercadang untuk memohon maaf kepada isteri perdana menteri, Datik Seri Rosmah Mansor ekoran dakwaannya tentang cincin bernilai RM24.45 juta.

Sebaliknya, kata beliau dalam satu kenyataan hari ini, Rosmah yang seharusnya tampil untuk menjelaskan duduk perkara sebenarnya mengenai perkara itu.

"Tidak ada keperluan untuk che'GuBard mohon maaf. che'GuBard tidak ada kena mengena dengan permohonan maaf Kompas atau Pengarah Komunikasi PKR," kata che'GuBard dalam kenyataannya hari ini.

Che'GuBard menjawab tekanan dari media milik Umno agar beliau memohon maaf kerana mendakwa kononnya Rosmah memilik cincin itu.

Isu memohon maaf beliau semakin ketara apabila media tradisonal Umno menyiarkan berita kononnya akhbar Indonesia Kompas juga memohon maaf dari Najib.

Namun, Malaysiakini melaporkan, permohonan maaf dari Kompas itu tidak jelas kerana ia hanya disiarkan dalam satu berita temubual akhbar Indonesia itu dengan Najib dan bukannya menarik balik laporan asalnya.

Menurut sumber Malaysiakini, permohonan maaf yang dituntut oleh Pejabat Perdana Menteri (PMO) pada mulanya ditolak oleh editor Kompas yang bertegas mempertahankan artikel mereka, khususnya berhubung dakwaan kegiatan kongsi gelap Maira, yang juga boleh dilayari secara meluas di Internet.

Dua penasihat itu kemudiannya mengancam mengugut Kompas dengan tindakan undang-undang, tetapi ini juga gagal untuk menundukkan akhbar Indonesia yang berpengaruh itu.

Kompas, bagaimanapun bersetuju membuka ruang kepada Najib untuk menjawap dan menangkis segala tuduhan dengan menghantar editor antarabangsa, Jimmy Harianto bagi menemubual Najib di Putrajaya pada Khamis lalu.

Bagiamanapun pada Ahad lalu, agensi berita nasional Bernama mengesahkan bahawa Kompas telah meminta maaf kepada Najib.

Setakat ini, mengapa Kompas membuat pusingan U pada saat-saat terakhir belum jelas tetapi menurut sumber, keputusan berkenaan telah dibuat dalam keadaan "situasi luar biasa".

Namun, akhbar itu jelas tidak membuat permohonan maaf secara penuh - ia boleh diibaratkan sebagai 'permohonan maaf separuh'.

Malah, permohonan maaf itu diselitkan pada perenggan 10 di halaman 10 akhbar itu dalam laporan yang bertajuk 'PM Najib Razak: Demokrasi Juga Terjadi di Malaysia'.

Menurut Che'Gubard (gambar atas), dia tidak menuduh sesiapa tetapi kewujudan borang kemasukan berlian bernilai tinggi itu dan tertera dengan jelas nama orang yang menyamar wanita pertama negara ketika rakyat susah dihimpit kenaikan kos hidup perlu diperjelaskan.

"Dia bukan pegawai kastam, dia bukan pegawai syarikat penghantaran dan adakah dia membuat kerja 'part time' sebagai penganjur pameran ? Adakah sesuai dengan imejnya yang menyamar sebagai wanita pertama dan membuat kerja part time ?" kata beliau dalam kenyataannya hari ini.

"Ada beberapa pengampu yang kononya sejak minggu lepas mendendangkan yang che'GuBard akan disaman, tetapi yang lucunya bukan disaman oleh Rosmah tetapi oleh syarikat yahudi Jacob & co." tulis beliau lagi.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/5089--bukan-saya-minta-maaf-rosmah-kena-jelaskan-chegu-bard-

Mengapa Mais, Jais tinggalkan beban kepada Sultan?

Mohd Rashidi Hassan rashidi@harakah.net.my

Timbul persoalan di kalangan rakyat, adakah Sultan Selangor sudah disembah maklum, bahawa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) akan membuat serbuan ke atas Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC), 3 Ogos lepas, kerana terdapat unsur-unsur memurtadkan orang Islam?

Apakah pihak istana sudah dimaklumkan secara terperinci dan mengetahui sejelas-jelasnya apa motif serbuan dibuat ke atas DUMC dan apakah Sultan sudah dinasihatkan mengenai kesan ataupun implikasi yang akan tercetus daripada tindakan Jais ini?

Jika pemakluman sudah diketahui istana, jika nasihat sudah diberikan kepada Sultan, maka bolehlah Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (Mais) Dato' Mohd Adzib Isa, melepaskan beban ini kepada istana.

Adzib dilaporkan dengan tegas, mengatakan mana-mana pihak yang mempertikaikan tindakan Jais ke atas DUMC, secara tidak langsung tidak menghormati Sultan Selangor selaku ketua agama Islam negeri.

Beliau berkata, ini kerana Jais tidak terikat dengan kerajaan negeri Selangor, sebaliknya agensi penguatkuasaan itu, terletak di bawah kuasa Sultan Selangor.

"Sultan Selangor adalah ketua agama negeri Selangor dan dari segi strukturnya Mais terletak di bawah Sultan Selangor dan Jais terletak di bawah Mais.

"Jais adalah badan bebas, tidak terikat dengan kerajaan negeri Selangor dan Jais adalah pelaksana atau badan pentadbiran," katanya.

Kenyataan Adzib ini, dibalas Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Abdul Rani Osman yang menegaskan, tiada pihak yang mempertikaikan tindakan Jais, sebaliknya hanya mahu penjelasan sebenar daripada agensi penguatkuasaan agama itu.

Beliau yang juga Adun Meru berkata, tidak timbul soal mempertikaikan tindakan Jais atau tidak menghormati Sultan Selangor selaku ketua agama negeri tapi semua pihak hanya mahu mendapatkan penjelasan.

Tegas Dr Abdul Rani, dakwaan mengatakan ada pihak termasuk parti politik mempertikaikan tindakan Jais apatah lagi mempersoalkan kuasa Sultan Selangor tidak tepat.

"Dalam Islam yang kita tidak boleh pertikaikan adalah al-Quran dan sunah, itu tidak boleh pertikai, satu ayat pun kita tidak boleh pertikai, kalau kita pertikai akidah kita boleh terjejas.

"Jadi dalam isu Jais ini, kita tidak pertikaikan pun cuma kita nak dengar penjelasan. Apa salahnya? Islam adalah agama hujah, hujah atas fakta dan dalam isu ini kita bukan pertikai tapi mahukan penjelasan," katanya.

Justeru Abdul Rani menasihatkan Adzib dengan mengatakan, "Kalau boleh selesaikan di (peringkat) bawah, tidak perlu dibawa ke Sultan Selangor."

Ada beberapa perkara yang harus diteliti daripada kenyataan Adzib dan tindakan Jais. Pertamanya Adzib memperakui, Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat di bawah pimpinan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, tidak ada kena mengena dengan serbuan Jais ke atas DUMC.

Oleh itu usaha-usaha jahat media talibarut Umno dan NGO upahan untuk menyalahkan PAS mahupun kerajaan negeri tidak seharus berlaku. Jais bertindak sendirian.

Implikasi kedua ialah, terdedahkan sikap segelintir penguasa di Mais dan Jais yang tidak menghormati dan tidak mengiktiraf peranan kerajaan yang dipilih secara sah dalam Pilihan Raya Umum 2008. Sikap sebegini tidak harus diterima dan mereka yang terbabit dalam tindakan membelakangi kerajaan negeri harus dihukum.

Ketiga, apa yang dikatakan Adzib, jelas bercanggah dengan Perlembagaan Negeri Selangor dan demokrasi. Kita diperintah menggunakan sistem Raja Berpelembagaan. Iaitu, kuasa bernaung di bawah Raja, manakala kuasa eksekutif di bawah kerajaan negeri. Kita tidak diperintah secara absolute monarchy.

Maka, oleh kerana kebanyakan pegawai-pegawai kerajaan yang berkhidmat di Selangor, adalah di bawah kerajaan pusat, maka secara tidak langsung, mereka boleh digerakkan untuk mensabotaj kerajaan negeri. Dan oleh kerana Umno-BN yang menguasai pegawai, maka apakah tidak mungkin Umno tidak mensabotaj kerajaan Pakatan Rakyat. Kalau Umno yang jahat, jangan sesekali 'dibinkan' kepada Sultan.

Implikasi keempat, jika benar Sultan sudah disembah maklum, sama ada menerusi Jais atau Mais, maka apakah tidak mungkin Sultan diberikan nasihat secara salah atau secara sebelah pihak sahaja?

Jika ini berlaku, pada hemat saya, ianya bercanggah dengan titah Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah di Shah Alam baru-baru ini, yang mahu pihak istana mendapat nasihat yang seadil-adilnya sebelum membuat sesuatu keputusan. Ini kata baginda adalah untuk memelihara kesucian institusi Raja.

Masalah yang timbul di sini ialah, jika Adzib atau dahulu bekas Pengarah Jais, Dato' Muhammad Khusrin Munawi yang menjadi penasihat Sultan, kesejahteraan negeri dan rakyat akan sentiasa tergugat.

Ini kerana, sudah banyak bukti dan rungutan rakyat, bahawa kedua-duanya menunjukkan kecenderungan yang jelas, iaitu memihak kepada Umno-BN dalam banyak event di Selangor. Banyak kenyataan dan tindakan kedua-duanya sebelum ini, bertentangan dengan kerajaan negeri. Jangan sesekali mereka sangka bahawa rakyat boleh menerima keadaan ini.

Persoalan kelima yang hendak dibangkitkan ialah, apakah dengan serbuan Jais ini, gejala murtad dapat dibendung? Atau sejauhmanakah keberkesanan pihak berkuasa agama di Selangor membendung gejala riddah dan kemaksiatan? Harus diingat bahawa mantan Mutfi Selangor, Almarhum Dato' Ishak Baharom menjadi mangsa pihak yang rakus, kerana mempertahankan kesucian Islam dalam isu The Ship. Dosa-dosa mereka terhadap Almarhum akan dibalas Allah.

Peranan Jais dalam hal agama terlalu banyak dipertikaikan. Jais bukannya menjaga akidah umat Islam, sebaliknya mereka memelihara 'akidah' Umno. Jais merobohkan surau kerana mendakwa surau dikuasai PAS, Jais menyerbu kuliah-kuliah agama pemimpin PAS, atas alasan mereka tidak diberi tauliah di Selangor.

Sebelum ini Musyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Timbalan Muryidul Am PAS, Dato' Dr Haron Din, merupakan antara individu, yang sering menerima ancaman akan ditangkap atau dikenakan tindakan. Surat amaran Jais yang ditandatangani Khusrin melarang Ustaz Hadi kuliah di surau, masih ada dalam simpanan saya sebagai bukti.

Timbul pertanyaan, mengapa hari ini Ustaz Nik Aziz, Ustaz Hadi dan lain-lain ada kalanya tidak dihalang daripada menyampaikan kuliah? Sebabnya, ada sebahagian tempat yang mereka pergi, jemaahnya, penduduknya bersifat rasional, Umno totok dah pupus.

Jais hanya akan bertindak apabila pencacai Umno di kariah tertentu menghubungi pemimpin Umno dan arahan itu dikeluarkan melalui pihak tertentu kepada pegawai Jais. Maka kelamkabutlah pengawai Jais menghubungi Nazir Masjid dan Pengerusi surau untuk menghalang kuliah diadakan.

Alasannya utama larangan Jais, pertamanya, kerana penceramah tidak mempunyai tauliah. Kedua, masjid dan surau bukan tempat berpolitik. Jika berpolitik, ia melanggar arahan Sultan kata mereka.

Dalam isu tauliah, sehingga kini tiada pemimpin PAS yang didakwa di mahkamah kerana berpolitik di masjid dan surau. Pengawai-pegawai Jais harus sedar, ulama-ulama seperti Ustaz Nik Aziz dan Ustaz Hadi, sebelum kebanyakan pegawai tersebut dilahirkan lagi, sudah mengajar agama di merata ceruk negara. Sila buktikan, pada masa mana, ajaran yang mereka sampaikan kepada umum, bercanggah dengan Islam?

Ulama-ulama ini tidak perlu diinterbiu untuk diberikan tauliah, malah merekalah yang layak menginterbiu penguasa-penguasa Jais sama ada kelulusan dan kefahaman mereka, cukup untuk menjadi penguatkuasa agama.

Dalam soal berpolitik di masjid. Persoalannya, adakah Umno-BN tidak pernah menggunakan masjid untuk pentas politik? Siap buat bacaan yassin dan solat hajat lagi untuk memenangkan calon BN yang beragama Hindu di Hulu Selangor. Mana penguasa Jais? Mengapa diamkan hal ini? Apakah masjid untuk pentas politik Umno-BN dibolehkan dan tidak melanggar arahan Sultan?

Ok, jika hal ini dikaitkan dengan titah Sultan, ulama manakah yang memberikan nasihat yang salah kepada Sultan, bahawa Islam melarang berpolitik di masjid? Sila tunjukkan pada ayat mana, prinsip mana yang jelas melarang berpolitik di masjid?

Pada saya, jika dalam menjaga soal agama Islam pun Jais berpihak dan mentadbir secara tunggang-langgang, bagaimana hendak diharap Jais menjaga akidah orang Islam?

Persepsi rakyat terhadap Jais ini disimpulkan secara mudah oleh seorang peniaga daging di Machang kepada Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa. Tatkala peniaga daging itu terlihat laporan Utusan Malaysia mengenai serbuan Jais ke atas DUMC, beliau secara spontan berkata, "Buat apa hendak percaya Utusan? Jais pun tak boleh percaya kerana dia Umno."

PAS: Umno layan ulama macam ‘terompah kayu’

August 24, 2011

SHAH ALAM, 24 Ogos — Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyifatkan Umno melayan ulama seperti “terompah kayu” dan tidak mengiktiraf, malah tidak meletakkan golongan itu di kedudukan terbaik dalam pentabiran negara.

Tegas Ketua Penerangan PAS (gambar) ini, ulama tidak akan dihormati dan disanjung jika ia tidak diiktiraf oleh mana-mana parti atau pentadbiran negara.

“Ulama perlu ada tanggungjawab dan pengiktirafan tapi kalau kita duduk dalam parti yang tidak iktiraf ulama dan tak terima nasihat ulama, nak buat apa... ulama adalah pemandu kepada pemimpin supaya pemimpin ikut nasihat ulama berlandaskan hukum Islam.

“Itu yang jadi (dalam Umno), bila perlu pakai (ulama), kalau tak perlu tak pakai . . . itu yang macam terompah kayu dan ‘rice cooker’, kita tidak mahu ulama kita duduk sahaja, pemimpin mesti dipandu, kalau pemimpin baik rakyat juga akan baik,” katanya Wacana Ulama Politik Untuk Dakwah Atau Parti anjuran hari ini.

Terompah kayu merujuk kepada selipar yang digunakan untuk ke tandas.

“Pakai (terompah kayu) bila nak pergi tandas sahaja,” katanya.

Jelas Tuan Ibrahim, PAS mengangkat martabat ulama dan meletakkan ia di kedudukan yang tinggi dalam parti selain turut mengiktiraf kepimpinan golongan itu.

“Ulama ada individu untuk menyampaikan ilmu, jangan khianat... dalam PAS kita letakkan ulama di dua peringkat iaitu Majlis Syura dan Dewan Ulama PAS, mana-mana keputusan termasuk soal calon kita putuskan dalam Majlis Syura manakala Dewan Ulama PAS pula menyelesaikan isu-isu yang berbangkit mengikut hukum Islam.

“PAS berpandukan Majlis Syura dan presiden kita (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) duduk dalam Majlis Syura selain dibantu oleh Dewan Ulama PAS,” katanya.

Jelas beliau, keputusan yang dibuat berdasarkan hukum Islam walaupun terpaksa berdepan dengan risiko hilang sokongan.

“Siapa yang nak pandu pemimpin jika bukan ulama. Ulama mesti memandu politik tapi macam mana nak pandu kalau kita tiada pengiktirafan dan kita dalam PAS mengikut syarak walaupun dari segi politik kita rugi, tapi apakah kita nak tanggung dosa.

“Sebab itu bagi saya adalah pengiktirafan, ulama bukan orang yang berkepentingan, bukan nak kerusi tapi kalau kita lihat ulama telah buat banyak fatwa tapi tidak dihargai,” katanya.

Turut menjadi panel wacana Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria dan ulama muda Umno Fathul Bari Mat Jahya.

Fathul Bari berkata Umno perlu memberikan ruang ulama untuk memainkan peranan selain memerlukan sokongan banyak pihak.

“Umno tidak wujud satu badan untuk bawa ulama dalam parti, cuma yang ada adalah biro agama... itu sahaja ada untuk menggerakkan program-program agama, mungkin kita perlukan masa dan tempoh di mana kita dapat membawa ke arah kebaikan.

“Dari segi nasihat kita akan terus sampaikan secara berterusan, kalau diberi ruang kita boleh lakukan,” katanya yang menyertai Umno tahun lalu.

Sementara itu, Harussani berkata golongan ulama boleh menyertai mana-mana parti politik tetapi yang penting ia perlu berlandaskan kepada ajaran Islam.

“Saya tidak sokong mana-mana kerana parti hanya menimbulkan perpecahan, kalau saya pergi ke program PAS orang kata saya mufti PAS, bila saya pergi ke Umno kata saya mufti Umno pula.

“Saya sudah berkecimpung dalam masyarakat sudah lama dan kena tuduh macam-macam, ada kat saya Umno... ada kata saya PAS,” katanya.

Jelas beliau, ulama sepatutnya membawa umat Islam dekat dengan Islam bukan saling tuduh-menuduh antara satu sama lain.

“Saya tengok gelar-menggelar adalah satu perkara yang haram tapi saya tengok ramai ulama dalam tazkirah kutuk orang lain, ulama patut bawa orang dekat dengan Islam.

“Kalau kutuk-mengutuk itu bukan ulama tapi syaitan,” katanya.

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pas-umno-layan-ulama-macam-terompah-kayu/

Kalau mufti hendak jumpa perdana menteri pun tak boleh, lu fikirlah sendiri....

Mufti: Melayu berpecah kerana k'jaan rasuah

Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria mendedahkan, bagi memastikan perpaduan Melayu-Islam, beliau pernah mengingatkan Datuk Seri Najib Tun Razak tentang kerajaan yang "lemah, tidak amanah dan rasuah."

ulama politik forum at sinar harian 240811 harussani zakaria"Saya kata pada Najib, Datuk Seri, perpecahan Melayu sebab kerajaan ini cukup lemah, tak amanah dan rasuah," kata Harussani.

Bercakap dalam wacana "Ulama dan Politik" di Shah Alam hari ini, Harussani berkata sebagai orang yang tidak berparti, beliau telah mengambil pendekatan itu sejak zaman Tun Razak Hussein lagi.

Diminta menghuraikan tegurannya itu, Harussani bagaimanapun enggan melakukannya kerana berharap ia "habis di sini sahaja".

Bercakap dalam wacana "Ulama dan Politik" di Shah Alam hari ini, Harussani berkata sebagai orang yang tidak berparti, beliau mengambil pendekatan itu sejak zaman bapa Najib - Tun Razak Hussein - menjadi perdana menteri lagi.

Harussani turut berkata, beliau juga pernah cuba menasihati bekas perdana Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi sebelum ini berhubung pelbagai isu.

Harussani berkata, walaupun Dr Mahathir selalu mendengar nasihatnya, terdapat tiga perkara yang tidak dipedulikan.

azlanPerkara itu menurutnya, nasihat yang cuba disampaikan supaya Dr Mahathir tidak memecat timbalannya ketika itu Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Waktu nak pecat Anwar, saya pergi tapi tak boleh masuk (jumpa). Saya kata, kalau pecat dia, bukan sikit pengaruh dia (Anwar), berpecah orang Melayu... Kalau hendak buat tuduhan liwat, kalau tak ada saksi, buruk padahnya.

Tak ingat

"(Nasihat) kedua, kalau nak pecat, buat rombakan kabinet dulu. Letakkan dia (Anwar) sebagai menteri biasa (baru pecat).

"Satu lagi (nasihat) saya tidak ingat," kata Harussani.

abdullah badawi leaving palacePada zaman Abdullah pula, mufti paling kanan di Malaysia itu berkata, beliau pernah tiga kali menasihatinya tetapi semuanya ditolak.

Beliau bagaimanapun tidak menyebutkan apa tiga nasihatnya kepada Abdullah itu.

Harussani tegas mengulangi pendiriannya bahawa Melayu-Islam bersatu-padu, termasuk melalui pembentukan kerajaan campuran antara Umno-PAS kerana dalam al-Quran umat Islam diperintah berkasih-kasihan antara satu sama lain dan bukannya dengan orang kafir.

"Dalam al-Quran disebut orang kafir zalim. Tak pernah lagi disebut orang Islam itu zalim," katanya merujuk kepada kerjasama politik parti Melayu dengan parti yang didokong bukan Islam.

NONEDua lagi anggota panel dalam wacana itu Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan ulama muda Umno Fathul Baru Mat Jahya. Bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin bertindak sebagai moderator.

Sebagai respons kepada pendapat itu, Tuan Ibrahim (kiri) sebelum itu secara berseloroh mengusik Harussani dengan berkata:

"Kalau mufti hendak jumpa perdana menteri pun tak boleh, lu fikirlah sendiri."

Ketawa besar

Kata-kata itu nyata mengundang ketawa besar kira-kira 500 peserta yang hadir dalam majlis kira-kira dua jam itu.

Mengaitkan perkara itu tentang pengiktirafan terhadap ulama, Tuan Ibrahim mengambil kesempatan menyifatkan kerajaan dan Umno selama ini selama ini hanya menjadikan ulama seolah-olah 'terompah kayu' dan 'ricecooker' (periuk nasi).

NONE"Ia beri gambaran, bila perlu saja pakai ulama. Pandangan majlis fatwa ditolak, pandangan mufti diketepi. (Jadi ulama) nak pandu politik macam mana kalau pengiktirafan pun tak ada," katanya.

Sementara itu, Fathul pula berkata, usaha dakwah memerlukan masa dan tempoh sebelum membuahkan hasil.

Sehubungan itu, beliau meminta umat Islam di negara ini mendoakan kebaikan kepada pemimpin supaya kesannya dirasai semua lapisan masyarakat.

"Ini tidak, doa minta mampuslah, pecah perutlah," katanya yang kesal kerana pernah digelar "ulama upahan".

Baca akhbar Cina

Blog Laptop Lama

Pernahkah anda melihat bangsa lain, selain bangsa Cina di Malaysia ini membaca akhbar berbahasa Cina. Itupun kalau dia faham mungkin dia pernah bersekolah di sekolah kebangsaan jenis. Kita biasanya membaca jika kita mengerti maksud bacaan tersebut.

Saya bagi satu lagi contoh misalnya bahasa Jepun. Satu perkataan Jepun 私は本を読むのが大好き boleh dibaca secara fonetik "Watashi wa hon o yomu no ga daisuki". Rasanya semua orang boleh baca walaupun 'teelor'.

Baca sekadar tak tahu makna, mungkin membuat orang mengganggap serong kepada kita. Bayangkan kita baca dengan nada berlagu untuk huruf-huruf fonetik Jepun.

Tapi berbeza dengan al Quran dan bahasa arab yakni bahasa al Quran. Kita diajar cara tajwid membacanya. Kita juga baca dengan nada yang kuat, malah berlagu.

Jika di tanya secara rambang kepada 10 orang misalnya yang sedang bertadarus al Quran di masjid, rasanya kita boleh dapati dan tidak mustahil untuk kesepuluhnya tidak tahu bahasa arab, tidak tahu apa yang dibaca seolah-olah berlagak hebat dengan bacaan tersebut tanpa tahu apa maknanya.

Pelikkan. Tak ada pun orang kata mereka ini seperti orang sewel sebagaimana mereka yang membaca akhbar Jepun dengan nada kuat tapi tak fahampun bahasa Jepun.

Anda pernah berfikir sebegini? Kenapa ya?

II.

Barang sekadar pinjaman

Pernah anda melihat, seorang pekerja sebagai pemandu membawa kereta tuannya dan berlanggak seolah-olah barangan mewah macam miliknya kerana dia boleh membawa kereta itu ke mana sahaja, termasuk membawa anak dan isteri bersiar-siar kerana tuannya seorang "yang pemurah".

Begitu juga pekerja swasta sekarang yang banyak telah diberikan kenderaan syarikat atas dasar untuk penjimatan.

Guru pula dengan laptop PPSMI yang semacam harta dia sendiri. Banyak lagi kalau saya nak senaraikan di sini.

Hidup kita adalah pinjaman daripada Allah "Yang Maha Pemurah". Jangan kita leka seolah-olah hak kita dan kita berlanggak dengan pemberian ini.

Kita mungkin juis kepada pekerja pemandu yang berlanggak dengan kereta tuannya, tapi apa kurangnya dengan kita jika kita berlanggak dengan Allah s.w.t.

http://laptoplama.blogspot.com/

Menteri mana pulak nak pedejei hang nie wahai Khir Toyo..??

Khir Toyo: Tiga menteri mahu saya dipenjarakan

Bekas menteri besar Selangor Dr Mohd Khir Toyo mendakwa tiga menteri persekutuan dalam jemaah menteri sekarang sedang berkonspirasi bagi beliau dikenakan hukuman penjara atas tuduhan rasuah.

Dalam blognya hari ini, Dr Khir yang menulis mengenai 'memohon ampun dan maaf' sempena semangat Ramadan, berkata beliau tidak akan mendedahkan nama menteri-menteri berkenaan kerana tidak mendapat bukti yang sahih.

NONENamun katanya, beberapa sumbernya sangat boleh dipercayai.

“Dalam bulan yang mulia ini juga saya ingin mengingatkan tiga orang sahabat yang menjadi menteri dalam kabinet sekarang agar jangan keterlaluan untuk mengenakan saya,” tulisnya.

Dr Khir baru-baru ini diarah membela diri berhubung kes rasuah pemilikan dua lot tanah termasuk sebuah banglo di Seksyen 7 di Shah Alam, empat tahun lalu.

Katanya, konspirasi itu tersebar apabila seorang daripada menteri itu dilaporkan berkata kepada dua rakannya bahawa BN mampu merampas semula Selangor daripada Pakatan Rakyat jika dirinya didakwa.

“Seorang menteri dilaporkan berkata kepada dua orang menteri lain bahawa jika mahu mendapat kembali Selangor maka Khir Toyo perlu didakwa. Sekarang menteri yang sama berkata jika mahu menang Selangor Khir Toyo perlu dipenjarakan.

Kebodohan pemimpin

“Apakah mereka ini begitu besar boleh menguasai hakim perbicaraan? Saya tidak mahu percaya mereka berupaya mengarahkan hakim atau hakim akan mendengar arahan kumpulan ini,” tulis Dr Khir sambil menambah beliau masih percaya dengan kebebasan dan integeriti institusi kehakiman.

NONEBeliau juga mengingatkan ketiga-tiga menteri berkenaan, agar menumpukan kerja mereka membantu Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak meningkatkan kualiti perkhidmatan kerajaan terutama membabitkan potfolio masing-masing.

“Kenyataan bahawa jika Khir Toyo dipenjarakan maka BN akan dapat kembali Selangor hanya menunjukkan kecetekan pemikiran pemimpin tersebut yang tidak memahami keseluruhan isu rakyat di Selangor.

“Lebih daripada itu, ia menunjukkan kebodohan pemimpin ini seolah-olah majoriti rakyat Selangor tidak cerdik dan tidak boleh menilai fakta-fakta kes di mahkamah.

“Apakah pada hemat beliau rakyat Selangor secara majoritinya dungu, bebal dan bengap yang akan mengikut skrip sandiwara beliau?” soalnya lagi.

Menurut Dr Khir, majoriti rakyat terutamanya di Selangor mahu melihat keadilan undang-undang ditegakkan tidak kira ia di pihak Umno mahu pun di pihak parti-parti lain.

Dakwaan konspirasi oleh Dr Khir timbul apabila bekas menteri besar itu diarah membela dirinya pada perbicaraan yang dijadualkan bermula pada 26 September depan di Mahkamah Tinggi Shah Alam.

azlanBeliau dipersalahkan berikutan kekalahan BN di Selangor pada pilihan raya umum 2008 selepas memerintah negeri itu daripada 2000 hingga 2008.

Berikutan keputusan yang memalukan itu, Khir berundur diri. Jawatannya sebagai pengerusi perhubungan negeri Selangor diambil alih oleh Najib selaku presiden parti Umno.

Najib kemudian melantik Datuk Noh Omar, seteru Dr Khir sebagai timbalannya dan dilihat sebagai calon menteri besar baru jika BN mampu menang pada pilihan raya negeri akan datang.

Menurut spekulasi Dr Khir yang juga ADUN Sungai Panjang tidak akan bertanding pada pilihan raya akan datang.

http://www.malaysiakini.com/news/173912

kalau Tanah Org Melayu bukan main berani..pasai apa kes Tanah Chinatown kerajaan terpaksa berganjak?

Ambil tanah Chinatown: K'jaan berganjak

Akibat tekanan daripada masyarakat Cina dan campur tangan MCA, kerajaan akhirnya menarik balik keputusannya sebelum ini untuk mengambil alih sebidang tanah di sekitar Jalan Sultan, Kuala Lumpur untuk projek prasarana My Rapid Transit (MRT) yang bernilai berbilion ringgit.

NONEPerkara itu diumumkan oleh Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek selepas bermesyuarat dengan pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Tan Sri Syed Hamid Albar di pejabat suruhanjaya itu di Kuala Lumpur hari ini.

Menurut Chua, sebagai kompromi, kerajaan akan mendapatkan hak milik strata bagi hartanah yang terletak 100 kaki di bawah tanah yang diperlukan untuk pembinaan terowong MRT itu, manakala bangunan dan tanah di atas tanah berkenaan kekal di tangan pemilik sekarang.

Walau bagaimanapun, penduduk mungkin diminta mengosongkan bangunan mereka selama tempoh enam bulan atau lebih, ketika kerja-kerja membina terowong dijalankan. Kerajaan juga, katanya akan memperkukuhkan beberapa bangunan warisan yang juga akan terbabit dengan pembinaan di bawah tanah itu.

NONEPada 11 Ogos lalu, MRT Prasarana Negara Bhd, yang akan memiliki dan mengendalikan projek berkenaan, pada taklimat mediannya berkata kerajaan tidak akan berganjak dengan keputusan untuk mengambil-alih tanah di sepanjang Jalan Sultan bagi pembinaan terowong bawah tanah kerana penjajarannya sudah ditetapkan.

Pengarah kumpulan bahagian pembangunan projek Prasarana, Zulkifli Mohd Yusoff berkata koridor MRT itu mesti melalui Jalan Sultan kerana ia jalan paling optimun bagi menghubungkan stesen MRT Pasar Seni dan Merdeka.

Katanya, stesen berkenaan tidak boleh dipindahkan kerana ia mesti menghubungkan stesen LRT Pasar Seni sekarang ini dengan bangunan kontroversial 100 tingkat - Warisan Merdeka yang masih belum dibina itu.

"Bagi kami, stesen MRT Merdeka sudah muktamad,” katanya sambil menolak permohonan peniaga agar stesen Merdeka dipindahkan demi menyelamat bangunan kedai mereka.

[Baca berita penuh]

Sementara itu, Bernama melaporkan projek MRT berkenaan kemungkinan dimulakan menjelang Januari tahun depan dan siap pada 2016,.

NONE"Tender pertama bagi pakej V5 dan V6 akan diberikan pada Januari atau Februari tahun depan. Berasaskan rancangan kami, menjelang akhir tahun depan, kesemua 18 pakej kerja akan diberikan,” kata ketua Jabatan Pengurusan Pemerolehan MRT Prasarana Abdul Malik Azman.

"Tender pertama bagi pakej V5 dan V6 akan diberikan pada Januari atau Februari tahun depan. Berasaskan rancangan kami, menjelang akhir tahun depan, semua 18 pakej kerja akan diberikan,” katanya.

Pakej V5 adalah bagi laluan dari Taman Bukit Ria ke Plaza Phoenix di Cheras beserta empat stesen. Pakej V6 adalah laluan dari Plaza Phoenix hingga ke Bandar Tun Hussein Onn beserta tiga stesen, katanya kepada pemberita selepas mengadakan taklimat pertama pratender MRT bagi kontraktor di sini.

NONEKatanya, Prasarana akan mengumumkan senarai pendek kontraktor terowong bawah tanah menjelang awal bulan depan.

"Kami sedang memuktamadkan prakelayakan pembida,” katanya.

Prasarana telah menerima 15 permohonan sehingga ini.

Seksyen bawah tanah bermula dari Semantan hingga Maluri.

http://www.malaysiakini.com/news/173904

Audit antarabangsa boleh bersih daftar pemilih

KUALA LUMPUR, 24 Ogos: Daftar pengundi negara ini hanya boleh dianggap bersih jika ia diaudit oleh badan audit yang diiktiraf di peringkat antarabangsa, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

"Dengan begitu banyak pendedahan mengenai kecacatan yang amat meragukan dalam daftar pemilih dan dengan pengakuan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sendiri bahawa memang terdapat kesilapan dalam daftar pemilih, satu-satunya cara untuk memastikan daftar pemilih yang ada kini diyakini bersih ialah dengan melantik badan audit bebas yang diiktiraf di peringkat antarabangsa," katanya.

Salahuddin juga menolak dakwaan Pengerusi SPR. Tan Sri Abdul Aziz Yusof kononnya kesilapan dalam daftar pemilih kononnya hanya 0.0001 peratus sahaja.

"Selagi daftar pemilih tidak diaudit oleh badan audit bebas yang diiktiraf diperingkat antarabangsa, apa sahaja dakwaan kerajaan dan SPR tidak akan mendapat keyakinan umum malah akan lebih dipertikaikan dan terus tidak dipercayai," kata Ahli Parlimen Kubang Kerian itu.

Salahuddin mencadangkan badan-badan audit yang dihormati di peringkat antarabangsa seperti Deloitte Touche Tohmatsu, Pricewaterhouse Coopers (PwC), Ernst & Young (EY) atau KPMG untuk melaksanakan audit ke atas daftar pemilih negara ini.

"Saya berkeyakinan badan-badan audit sedemikian lebih dari mampu untuk mengaudit daftar pemilih negara ini malah hasil audit mereka boleh mendapat keyakinan umum," kata Salahuddin.

Daftar Pemilih yang bersih adalah salah satu dari lapan tuntutan utama Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) ke arah memperbaiki perjalanan dan pengendalian pilihan raya negara ini.

Tuntutan lain ialah supaya SPR mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, masa kempen minima 21 hari, akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/5078-audit-antarabangsa-boleh-bersih-daftar-pemilih

Siling Hospital Jitra runtuh tiba-tiba

JITRA-Beberapa orang petugas unit pesakit luar Hospital Jitra gempar setelah menyedari siling bumbung yang menempatkan tangki air di bangunan berkenaan runtuh awal pagi semalam.

Jurucakap hospital berkata, kejadian hanya disedari sekitar jam 6.30 pagi semalam apabila mereka sedang bersiap-sedia memulakan tugasan seperti biasa namun sebaik sahaja masuk ke dalam bangunan itu kelihatan air memenuhi ruangan lantai bangunan berkenaan.

Menurutnya, kejadian itu dipercayai berpunca daripada tangki air yang berada di atas bumbung tidak mampu menampung muatan sepatutnya hingga menyebabkan air melimpah dan kesan limpahan turut meruntuhkan siling di bahagian bawah.

“Bagaimanapun kami tetap bersyukur kerana tidak ada sebarang kemalangan jiwa berlaku berikutan kejadian berkenaan awal pagi dan semasa itu tidak ada pesakit yang menerima rawatan dalam bangunan ini.

“Jika diikutkan kawasan itu turut terlibat dengan proses menaik taraf bangunan dan kerja-kerja membaik pulih kembali kerosakan siling serta bumbung diteruskan bagi membolehkan operasi bangunan berjalan seperti biasa,” katanya.

Usaha pihak media untuk mendapatkan kenyataan daripada pengarah hospital bagaimanapun tidak berhasil setelah beliau enggan memberi sebarang komen berhubung insiden itu.

http://www.sinarharian.com.my/sh/utr/content/story9456718.asp




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...