TERKINI :

Wednesday, August 17, 2011

Rakyat Tak Ada Mood Nak Kibar Bendera Malaysia Selagi BN Yang Berkuasa.. betulkah??

BN punca semangat sambut merdeka pudar

KUALA LUMPUR, 9 Ogos: Tindak tanduk Kerajaan BN yang amat mengecewakan rakyat menyebabkan semangat rakyat untuk merayakan sambutan kemerdekaan negara semakin pudar dari setahun ke setahun.

Pada dasarnya, semua rakyat Malaysia pasti ingin merayakan sambutan kemerdekaan negara, tetapi kekecewaan rakyat terhadap tindakan Kerajaan BN menyebabkan rakyat tidak bersemangat untuk menzahirkan semangat patriotisme masing-masing menerusi sambutan perayaan hari yang amat bermakna itu bagi setiap warganegara ini.

Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, keadaan itu agak berbeza dengan sikap yang ditunjukkan oleh rakyat negara-negara lain di seluruh dunia, termasuk Indonesia, apabila tibanya bulan sambutan kemerdekaan negara masing-masing.

Menurut beliau, antara bukti kekurangan semangat rakyat negara ini untuk merayakan sambutan kemerdekaan negara boleh dilihat dari kekurangan orang ramai mengibarkan Jalur Gemilang di rumah-rumah, kenderaan-kenderaan dan premis-premis masing-masing.

Katanya, keadaan yang tidak memberangsangkan itu pula ternyata semakin ketara dari setahun ke setahun, lebih-lebih lagi pada tahun ini apabila bulan Ramadhan yang lebih menguasai suasana.

"Kerajaan BN sepatutnya faham dengan reaksi rakyat itu dan patut bertindak bijak mengatasi masalah. Reaksi seperti itu sudah ditunjukkan oleh rakyat sejak beberapa tahun lalu.

"Antara kekecewaan rakyat dengan tindak tanduk Kerajaan BN termasuklah tindakan kerajaan yang amat mengecewakan dalam melaksanakan pilihanraya sehingga pilihanraya di negara kita tidak pernah bersih dan adil.

"Apabila rakyat memprotes dengan mengadakan perhimpunan aman Bersih 2.0 di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu, Kerajaan BN mengarahkan pula pihak polis supaya berperang dengan rakyat yang berhimpun secara aman dan tanpa senjata yang menyertai perhimpunan itu,"
katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Sepatutnya, menurut beliau, kerajaan mendengar suara-suara yang baik dari rakyat kerana dengan itu barulah boleh diperbaiki segala kelemahan yang ada dalam kerajaan, tetapi tindakan Kerajaan BN ternyata sebaliknya.

"Itulah yang mengecewakan rakyat dan menyebabkan semangat rakyat untuk merayakan sambutan kemerdekaan turut berkurangan atau luntur dari setahun ke setahun, bukannya kerana rakyat negara ini sudah hilang rasa cinta dan sayangkan tanah air," katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Parit Buntar berkata, keadaan itu diyakini akan berterusan selagi Kerajaan BN tidak berusaha mengatasi kekecewaan rakyat berhubung segala tindak tanduknya yang tidak disenangi itu.

Namun selagi Umno memerintah negara ini, beliau yakin, seluruh rakyat tidak akan berpeluang untuk menikmati keadaan lebih baik dalam negara ini kerana para pemimpin Umno BN tidak mungkin akan berusaha memperbaiki segala kepincangannya disebabkan kepentingan mereka sendiri untuk terus kekal berkuasa.

"Sekiranya Pakatan Rakyat yang memerintah negara dengan perubahan yang dijanjikan, kita yakin keadaan itu akan berubah dan rakyat pasti akan kembali bersemangat untuk merayakan sambutan kemerdekaan negara.

"Jadi kepada seluruh rakyat, saya harap jangan menjadi lemah untuk terus melakukan perubahan yang baik terhadap negara kita, walaupun dikecewakan, walau siapa pun yang memerintah negara," ujar beliau. -HD

Ulasan GB

Apa yang GB dapat perhatikan ialah bendera Malaysia akan kembali berkibar megah di seluruh pelusuk negara apabila rejim BN ditumbangkan dan Putrajaya di perintah oleh Pakatan Rakyat.

Tak percaya? Tunggu detik keramat itu.

Kalut dok tanya pendirian rasmi PAS, pendirian rasmi UMNO apa pulak?!!

Oleh: Saiburi Sudin

Lidah Rasmi UMNO Utusan Malaysia terus menjolok PAS untuk menyatakan pendirian rasmi parti berhubung isu serbuan JAIS terhadap sebuah gereja di Selangor.

Baru-baru ini Timbalan Presiden PAS sudah menyatakan, PAS berpendirian menolak sebarang bentuk penyebaran agama lain di kalangan orang Islam termasuk usaha kristianisasi oleh mana-mana gereja. Kenyataan itu merujuk kepada isu tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas majlis yang diadakan di Dewan Damansara Utama, Methodist Church

“Ini adalah selari dengan peruntukan Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan. Selama ini pendirian PAS adalah konsisten mempertahankan kemurnian aqidah ummat Islam.

"PAS menyerahkan sepenuhnya kepada Jais untuk mengambil langkah pendakwaan ke atas mana-mana pihak sekiranya terbukti berlakunya kejadian tersebut," tegas Mohamad Sabu.

Bila Timbalan Presiden yang bercakap, kira pendirian rasmi PASlah tu. Tak perlulah cop mohor dari penyimpan mohor besar raja-raja pulak.

Aku boleh baca, yang sebenarnya apa yang dimahukan oleh UMNO, bukan setakat kenyataan macam tu. Depa mau PAS isytharkan perang terhadap agama Kristian dan umumkan bahawa PAS akan bakar semua gereja di Malaysia... betul tak UMNO??? Depa provok macam-macam nak bagi PAS melatah. Depa harap bila PAS melatah, keluar kenyataan bukan-bukan maka masyarakat non Muslim yang tak tau apa-apa isu ni akhirnya nanti akan marahkan PAS. PAS bukan kecik anak dalam politik, sekilas ikan di air tahu jantan betinanya.

Manakala di kalangan masyarakat Muslim pula, UMNO berharap PAS keluar kenyataan mempertahankan pihak gereja, supaya nanti umat Islam nampak PAS tak prihatin isu murtad. Betul tak? Betulllll.

Malangnya, kedua-dua kenyataan yang diharapkan itu tidak muncul. Yang muncul ialah kenyataan rasional, berhikmah dan berpijak di bumi nyata. Meroyan UMNO dibuatnya.

Dalam sibuk-sibuk UMNO dok tanya pendirian rasmi PAS, ramai tak perasan rupanya UMNO pun tak pernah keluar sepatahpun kenyataan rasmi mengenai isu tersebut. Yang ada ialah kenyataan kecam PAS, kutuk PAS, fitnah PAS. Ayuh UMNO, ayuh Najib, Muhyidin.. keluarkan segera kenyataan bahawa pihak gereja tu jahat, puak kristian jahat. Hangpa ada ISA, ayuh gunakan ISA terhadap pihak gereja tu. Awat tak berani? Takut hilang undi? Awat yang hangpa lebih utamakan undi dari 'mempertahankan aqidah' (*mempertahankan aqidah versi UMNO)?

Perangai UMNO ini mengingatkan kita kepada pepatah Melayu Kedah 'Berkukok kok keok kok keok, tapi pungkok penuh taik!'.

http://kedahla.blogspot.com/2011/08/kalut-dok-tanya-pendirian-rasmi-pas.html

BN..Barang Naik..!!

Harga makanan, minuman naik hampir 5 peratus

Indeks Harga Pengguna (IHP) bagi Julai meningkat sebanyak 3.4 peratus kepada 103.4, daripada 100.0 yang dicatatkan dalam bulan yang sama tahun lalu, dan berbanding Jun 2011, ia meningkat 0.2 peratus.

Bagi tempoh Januari-Julai 2011, IHP mencatatkan kenaikan sebanyak 3.1 peratus kepada 102.7 berbanding 99.6 yang dicatatkan dalam tempoh yang sama tahun lalu, kata Jabatan Perangkaan Malaysia dalam satu kenyataan hari ini.

mamak restaurant 271206 open stovesIndeks bagi Makanan & Minuman Bukan Alkohol dan indeks Bukan Makanan bagi Julai 2011, masing-masing menunjukkan kenaikan sebanyak 4.9 peratus dan 2.7 peratus berbanding bulan yang sama pada 2010.

Berbanding bulan sebelumnya, indeks bagi Makanan & Minuman Bukan Alkohol dan indeks Bukan Makanan masing-masing meningkat sebanyak 0.4 peratus dan 0.1 peratus.

Bagi tempoh Januari-Julai 2011, indeks bagi Makanan & Minuman Bukan Alkohol dan indeks Bukan Makanan meningkat sebanyak 4.6 peratus dan 2.5 peratus berbanding tempoh yang sama sebelumnya.

Kenaikan IHP bagi tempoh Januari-Julai sebanyak 3.1 peratus itu adalah disebabkan oleh kenaikan pada indeks semua kumpulan utama kecuali indeks Pakaian & Kasut (-0.4 peratus) dan Komunikasi (-0.1 peratus).

Kenaikan ketara bagi kumpulan utama berwajaran tinggi ialah indeks Pengangkutan (+5.0 peratus), Makanan & Minuman Bukan Alkohol (+4.6 peratus) dan Perumahan, Air, Elektrik, Gas & Bahan Api Lain (+1.6 peratus), katanya.

azlanKetiga-tiga kumpulan utama, Makanan & Minuman Bukan Alkohol; Perumahan, Air, Elektrik, Gas & Bahan Api Lain; dan Pengangkutan menyumbang 81.4 peratus kepada kenaikan keseluruhan yang dicatatkan dalam tempoh Januari-Julai.

Antara barangan makanan yang mencatatkan kenaikan indeks ketara dalam bulan Julai 2011 berbanding bulan sebelumnya ialah cili merah, susu tepung bayi, ayam, sotong, telur, ikan bawal hitam dan ikan merah.

Bagaimanapun, indeks beberapa barangan turun pada bulan Julai berbanding Jun. Antaranya ialah bawang putih, sawi, bayam, terung, bawang merah, timun dan kai lan.

KDNK - 4 peratus

Sementara itu, di Kuala Lumpur Gabenor Bank Negara Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz mengumumkan Malaysia mencatatkan pertumbuhan 4.0 peratus pada suku kedua tahun ini daripada pertumbuhan yang disemak semula iaitu 4.9 peratus pada suku pertama berikutan keadaan luaran yang lemah dan perbelanjaan sektor awam yang rendah, kata hari ini.

NONEBeliau berkata gangguan dalam rantaian bekalan pembuatan global yang tercetus hasil daripada bencana di Jepun dan kelemahan secara keseluruhan dalam permintaan di negara-negara maju yang menyebabkan kelembapan dalam pembuatan, yang hanya meningkat 2.1 peratus.

Bergerak ke hadapan, beliau berkata yang ekonomi mampu mengekalkan unjurannya iaitu 5-6 peratus tahun ini, disokong oleh asas-asas kukuh ekonomi serta projek-projek daripada Program Transformasi Ekonomi (ETP).

Sumber utama pertumbuhan dalam suku kedua terus dirangsang oleh pengembangan mampan permintaan domestik swasta/persendirian dan perdagangan intra serantau yang disokong oleh eksport komoditi dan produk berasaskan sumber ke rantau ini," kata beliau dalam persidangan akhbar untuk mengumumkan angka Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) bagi suku kedua 2011.

"Sehubungan itu, permintaan domestiklah yang menyokong pertumbuhan kita dalam suku kedua tahun ini," kata beliau.

KDNK dalam suku kedua mengembang sebanyak 8.9 peratus sementara ia meningkat 4.4 peratus dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini.

Ditanya sama ada unjuran pertumbuhan 5-6 peratus akan dikekalkan, beliau berkata, "Buat masa sekarang, penilaian kita tidak mungkin ekoran prestasi separuh pertama dan pertumbuhan tahun sepenuhnya akan hampir kepada 5.0 peratus."

azlan"Justeru itu, tiada semakan semula pada peringkat ini tetapi kita akan membuat penilaian yang teliti apabila Bajet 2012 dibentangkan Oktober ini dan jika terdapat sebarang semakan perlu dibuat, ia akan dilakukan ketika itu.

"Bagaimanapun, jika kita mempunyai situasi di mana Amerika Syarikat dan Eropah tergelincir memasuki kemelesetan atau apa-apa sahaja faktor pencetus yang menjurus kepada kebinasaan dalam pasaran kewangan antarabangsa, maka, kita perlulah membuat penilaian semula."

"Tetapi sekiranya itu tidak berlaku, penilaian kita ialah kita boleh mencapai sekurang-kurangnya 5.0 peratus pertumbuhan kerana ekonomi kita masih kekal dengan pertumbuhan kukuh dan pelaburan sektor persendirian swasta yang menggalakkan.

"Kita tahu dalam separuh kedua tahun ini, banyak lagi pelaksanaan agresif Rancangan Malaysia Kesepuluh dan projek-projek ETP," katanya.

- Bernama

Kesal Blogger2 UMNO Palsukan Dokumen Kerajaan Tempatan

tuan/Puan/Cik Editor,

Saya merujuk kepada laporan Harakahdaily bertarikh 17 August 2011 bertajuk “Sita Gereja: Blogger UMNO Tipu”.

Artikel itu melaporkan seorang blogger UMNO bernama Papagomo telah memalsukan sepucuk surat yang dikatakan dokumen rasmi Majlis Perbandaran Petaling Jaya (MBPJ), yakni sebuah kerajaan tempatan. Blogger UMNO ini juga dengan berani mengaitkan beberapa pimpinan negeri Selangor seperti YB Nik Nazmi, YB Teresa Kok, YB Elizabeth Wong dan YB Khalid Samad kepada surat palsu itu, kononnya mereka-mereka ini telah menghalang MBPJ dari menyita Gereja Methodist Damansara Utama.

Saya merasa amat terkejut bagaimana blogger2 yang pro UMNO ini begitu berani memalsukan dokumen rasmi kerajaan walaupun ianya kerajaan tempatan. Adakah berbohong dan berdusta telah menjadi sikap asas kepada blogger-blogger ini?

Mengapa mereka tergamak memalsukan surat rasmi kerajaan tempatan MBSJ sebegitu sekali.

Saya juga terkejut bagaimana Papagomo tidak bersikap cermat di dalam memalsukan surat tersebut. Ini kerana surat palsu tersebut meletakkan Gereja Methodist itu terletak di Damansara Utama sedangkan gereja tersebut terletak di Seksyen 13 Petaling Jaya.

Saya menyokong tindakan pegawai-pegawai MBSJ melaporkan pemalsuan ini kepada pihak polis. Saya juga berharap pihak polis menyiasat serta mendakwa Papagomo dan rakan-rakan kerana memalsukan dokumen rasmi kerajaan. Elok rasanya Papagomo dan kawan-kawan beliau merengkok dalam penjara kerana pemalsuan yang telah mereka lakukan itu.

Saya juga menyokong hasrat kesemua yang dikaitkan dalam laporan palsu itu untuk menyaman Papagomo dan rakan-rakan. Samanlah sampai ke tahap berjuta-juta sebagai tauladan kepada blogger-blogger UMNO yang lain supaya berhenti memfitnah dan berdusta

BLOGGER BERAKHLAK

“Kalau DAP untuk Cina sahaja, mungkin saya kurang berminat dengannya”

Wawancara Roketkini dengan Hannah Yeoh

Hannah Yeoh adalah Ahli Dewan Undangan Negeri Subang Jaya merangkap Bendahari DAP Selangor. Beliau adalah antara wakil rakyat muda DAP yang gigih berusaha membantu serta menyuarakan keperluan rakyat. Kenali beliau melalui wawancara bersama penyelaras Roketkini Mazir Ibrahim.

Boleh saudari ceritakan sedikit bagaimana mula melibatkan diri dalam politik secara aktif.

Saya belajar di Australia dan balik ke Malaysia pada tahun 2003. Saya belajar dalam bidang undang-undang dan kemudian balik ke sini untuk berkerja. Kemudian saya bertemu dengan Edward Ling yang sekarang merupakan Setiausaha Politik saya.

Kami dari sekolah yang sama, bila kita berjumpa dan keluar makan sama-sama, kita selalu bincang tentang hal-hal awam dan keadaan dinegara kita. Pada masa tu saya, baru bekerja dan sedang sibuk nak beli kereta sebab keadaan pengangkutan awam kita teruk.

Dalam pada masa tu mula timbul banyak persoalan kenapa banyak sangat cukai yang rakyat kena bayar tapi mutu pengangkutan awam masih teruk. Harga kereta pun mahal dengan pelbagai cukai yang dikenakan.

Akhirnya dia ajak saya untuk mendaftar jadi pengundi, sebab untuk bantu mengubah keadaan ini kita kena mengundi. Jadi saya pun mendaftar.

Kemudian, kawan-kawan bagi tahu Tony Pua (sekarang Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara dan Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP) sedang nak buka pusat khidmat masyarakat di Damanasara, jadi mereka perlukan profesional muda untuk bantu.

Masa itu saya tak tahu sangat tentang DAP sebab dalam minda saya, apa saja tentang DAP adalah berkenaan dengan Cina dan paling bermasalah bagi saya ialah nak bertutur dalam bahasa Cina. Saya tak pandai berbahasa Cina, I cannot speak Mandarin, jadi persepsi untuk pertama kali itu tak begitu baik pada DAP.

Kemudian setelah jumpa Tony Pua, barulah kami rasa boleh relate dengan dia sebab Tony berbahasa Inggeris, kami sama-sama young working professionals. Lepas itu baru saya join jadi ahli DAP, ahli biasa saja.

Masa saya mula bantu dia, saya cuma sekadar tolong untuk majlis perasmian pusat khidmat dia. Saya cuma in charge dalam urusan makan minum untuk acara itu. Itu saja yang saya buat pada masa itu.

Bila pilihan raya 2008 datang, saya nak mengundi kali yang pertama. Kemudian dapat tahu DAP perlukan seorang calon wanita untuk bertanding di Subang Jaya, maka saya telah dipilih untuk bertanding.

Dengan kelulusan saudari, pernah jadi peguam?

Saya belajar di University Tasmania. Sebenarnya selepas habis belajar, saya practice kelulusan saya itu. Saya dapat kerja di Australia di salah sebuah firma undang-undang.

Tapi ada sedikit masalah di sana kerana saya warganegara Malaysia, di sana ada sedikit isu bagi mereka kerana ada aduan tentang warganegara Australia yang ramai menganggur. Jadi mereka kata mengapa ambil saya bekerja. Jadi perlantikan saya agak bermasalah bagi firma itu.

Pada masa yang sama ibu bapa saya minta saya pulang dan kerja di Malaysia. Saya pun pulanglah.

Kenapa sertai DAP?

M asa mula-mula masuk sebab nak sokong kawan saya Edward. Dan kami dalam bidang yang sama, jadi memang niat saya nak membantu dia. Saya tak ada cita-cita dalam politik. Kebetulan bapa saya sangat menghormati Lim Kit Siang dan Karpal Singh. DAP pun parti pelbagai kaum. Sebab itu saya rasa selesa masuk DAP. Kalau DAP untuk Cina sahaja, mungkin saya kurang berminat dengannya.

Masa bertanding dalam PRU 2008, apa agenda saudari?

Pada masa itu saya sangat geram dengan rasuah. Kalau korupsi berjaya dikawal, sudah tentu rakyat dapat nikmati faedah yang lebih dalam semua aspek, contohnya pengangkutan awam. Itu perkara pertama.

Kemudian pada masa yang sama saya tengok berjuta-juta ringgit wang rakyat digunakan untuk projek yang tak berfaedah, contohnya di Subang Jaya sendiri, kerajaan BN belanjakan lebih RM3 juta projek Milleneum Park hanya untuk hias roundabout dengan burung-burung replika.

Kemudian projek bangunan 3C, itu pun lebih RM30 juta lebih dibelanjakan. Tapi tidak bermanfaat secara maksima untuk masyarakat Subang Jaya. Jadi, orang ramai memang geram dengan situasi itu.

Kalau kita memandu di sekitar bandar Subang Jaya, kita akan dapat tengok selalu sangat mereka tukar pasu-pasu bunga di setiap jalan-jalan di Subang Jaya. Semuanya membazir. Jadi niat saya, jika saya menang kita nak pastikan kita tak akan gunakan duit rakyat untuk kerja-kerja yang membazir ini. Itu agenda saya, nak bantu urus dana PBT (pihak berkuasa tempatan), wang rakyat itu untuk tujuan yang lebih berfaedah.

Bagaimana kerjasama yang diberikan oleh pihak kerajaan tempatan setelah menjadi YB?

Ok, saya tak nafikan ada sedikit masalah. Ahli majlis sekarang berdasarkan lantikan mengikut kuota parti dan NGO. Masalahnya ada segelintir yang tidak begitu berfungsi dengan betul. Mereka tak begitu memberi kerjasama dengan MP dan ADUN. Jadi ia beri kesan kepada tugas dan tanggungjawab kita untuk rakyat.

Saya lihat ini berpunca dari rasa tanggungjawab yang kurang, kerana mereka tidak dipilih secara langsung oleh rakyat menerusi pilihan raya tempatan, maka mereka tidak begitu memikirkan kesan kepada rakyat secara langsung. Jika berlaku masalah seperti kelembapan mengambil tindakan, maka kita ADUN yang banyak dipersalahkan.

Apa pendirian saudari tentang idea untuk mengadakan pilihan raya kerajaan tempatan?

Saya memang menyokong pilihan raya tempatan ini. Tapi kita sedar juga tentang kerisauan orang ramai termasuk ahli parti kita sendiri kerana mereka takut jika yang menang itu orang dari parti BN. Kesannya masih sama, iaitu tak banyak yang akan berubah. Maknanya banyak kerja dan perancangan kerajaan tak dapat berjalan dengan lancar. Ini memang kebimbangan yang berasas.

Sekarang pun bila kita urus pihak berkuasa tempatan, masih ada yang tak bagi kerjasama. Jadi memang sukar dan perlukan masa untuk kaji dan laksanakan perkara ini. Kita memang mahu ia dilaksanakan, tapi isunya bagaimana kita nak elak masalah rumit itu dari berlaku.

Mungkin kita boleh buat pemilihan di peringkat Yang Dipertua atau Datuk Bandar dahulu. Untuk Ahli Majlis tidak perlu buat masa ini. Mungkin itu boleh jadi penyelesaian awal yang berperingkat-peringkat. Jadi kita harap cadangan ini dapat digerakkan pada masa akan datang.

Masalah kedua dalam hal kerjasama antara kita dan PBT ini ialah masalah pengurusan bajet. PBT selalu kata tak ada bajet untuk buat pembangunan. Mereka sebenarnya ada hasil menerusi cukai, tapi mereka cuma memperuntukkan bajet hanya 5 peratus sahaja untuk pembangunan tempatan. Jadi ia terlalu sikit.

ADUN dan MP kita tiada suara dalam PBT. YDP atau Datuk Bandar control semuanya. Namun, tidak semualah, masih ada Ahli Majlis dan YDP yang ikhlas beri kerjasama kepada kita.

Kita sudah cadangkan untuk mereka menstruktur semula bajet mereka. Kita dah minta mereka kurangkan bajet untuk program-program yang kurang memberi manfaat dan salurkan untuk tujuan pembangunan bagi masyarkat setempat, tapi mereka tak endah. Struktur perbelanjaan PBT masih seperti zaman kerajaan BN dulu, jadi nak buat pembaharuan agak payah.

Bagaiman dengan hubungan dan kerjasama dengan masyarakat awam, khususnya menambah ahli dan sokongan kepada DAP?

Memang kita rekrut ahli yang benar-benar ikhlas nak bantu parti dan dari mereka yang berkualiti. Kita pun galakkan semua ahli untuk bercakap lebih dari satu bahasa. Malah dalam mesyuarat dalam parti sudah mula guna pelbagai bahasa terutamanya bahasa Malaysia dan Inggeris.

Semua ini masyarakat dah tahu, selain masyarakat yang dah mula berubah, parti DAP juga turut berubah mengikut peredaran zaman. Ini menunjukkan DAP benar-benar ikhlas berjuang untuk semua rakyat Malaysia. Itu penting untuk ubah imej DAP sebagai parti pelbagai kaum. Apatah lagi persepsi yang dibina oleh UMNO-BN kepada DAP sangat buruk.

Apa pendapat saudari tentang sokongan golongan muda khususnya profesional Melayu, mungkin di peringkat saudari sendiri?

Setakat ini kita dah buat banyak program baik dengan kerjasama antara parti-parti Pakatan Rakyat dan masyarakat tempatan. Malah baru-baru ni kita bantu program untuk anak muda Melayu seperti program Rock the Vote. Sambutannya sangat bagus sekali.

Memang kita akui, agak sukar nak ubah persepsi orang Melayu tentang DAP, malah kita pun tak salahkan mereka sebab persepsi ini dah dibentuk begitu lama oleh UMNO. Ia macam dah sebati.

Contohnya kawan saya sendiri, dia Melayu dan saya ajak dia masuk DAP. Bagi diri dia, dia tak ada masalah langsung, tapi masih teragak-agak bila mereka fikir tentang persepsi jiran dan keluarga mereka.

Ini jelas menunjukkan, orang Melayu memang nak berubah, tapi disebabkan propaganda UMNO itu terlalu kuat dan lama sampai mempengarahi minda keluarga mereka hingga melihat DAP sebagai parti ‘demon’, anti-Melayu dan sebagainya. Ini memang realitinya. Dan syukur, kita sekarang ada Roketkini untuk membantu mengubah persepsi buruk itu. Kita harap, ianya mampu dilaksanakan.

Bagaimana jika ada kalangan Melayu muda yang hendak membantu saudari dari segi aktiviti politik?

Bagi saya sendiri, kita memang mahukan ‘internship’ di kalangan mereka dari semua kaum. Jadi mereka boleh datang dan berbincang bagaimana kerjasama itu dapat membantu parti dan juga pelatih itu.

Cuma mereka kena faham bahawa DAP parti yang kecil, dan kita banyak beroperasi di kawasan bandar dan sub-urban yang mana kawasan campuran kaum. Jadi cabaran itu akan lebih lagi. Dan kita harap mereka ikhlas nak bekerjasama dengan kita.

Apa yang saudari harapkan untuk perubahan politik pada masa akan datang?

Pertama sekali saya amat berharap khususnya pada orang Melayu supaya jangan rasa insecure dengan DAP. Mereka kena lebih yakin. Kerana DAP parti pelbagai kaum, itu dasar dan prinsip parti dan ia tak akan berubah sampai bila-bila, kita bela nasib dan keperluan semua kaum apatah lagi kaum Melayu.

Kita jangan mudah termakan propaganda UMNO-BN tentang DAP. Mereka boleh kata apa saja yang mereka mahu kerana sekarang media milik mereka, undang-undang mereka yangg kuasai. Jadi kita kena ingat bahawa kami di DAP tidak ada kemampuan untuk semua tu.

Jadi, apa saja keburukan yang digambarkan oleh mereka biarlah dirujuk kepada DAP sendiri. Jangan mudah percaya fitnah. Tanya terus kepada DAP. Saya harap agenda DAP untuk membela nasib rakyat akan dapat difahami oleh semua warga Malaysia. – Roketkini.com

Reformasi sistem pilihan raya :Najib akhirnya tunduk kepada rakyat

Pergerakan Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) mengalu-alukan pengumuman Perdana Menteri Najib Razak semalam untuk menubuhkan satu Jawatankuasa Pilihan Parlimen (Parliamentary Select Committee) untuk mengkaji reformasi sistem pilihanraya sebelum PRU ke-13.

Perkembangan tersebut membuktikan akhirnya pentadbiran Najib terpaksa tunduk kepada permintaan rakyat yang dijana melalui perarakan BERSIH 2.0 pada 9 Julai lepas. Ini merupakan kemenangan awal hasil daripada kebangkitan rakyat menuntut sistem pilihanraya yang bersih dan adil.

Namun, DAPSY mendesak Najib memberikan komitmen penuh untuk melaksanakan kata-kata beliau. Untuk merealisasikan agenda perubahan tersebut, beberapa langkah segera perlu diambil oleh pentadbiran Najib seperti berikut:

1. Memanggil satu sidang khas Dewan Rakyat sebelum Hari Raya Aidilfitri untuk menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Parlimen tersebut. Tanpa satu sidang khas, Parlimen terpaksa tunggu sehingga 3 Oktober untuk melaksanakan penubuhan Jawatankuasa tersebut.

2. Lapan tuntutan asal BERSIH 2.0 dijadikan sebagai asas "terma-terma rujukan" atau "terms of reference" kepada penubuhan Jawatankuasa Pilihan Parlimen tersebut.

3. Memberikan tempoh masa selama tiga bulan kepada Jawatankuasa Pilihan Parlimen tersebut untuk melaksanakan tanggungjawab mereka dan mengumpul pandangan awam dari seluruh lapisan masyarakat. Laporan penuh perlu dibentang dan dibahaskan di Parlimen pada akhir tempoh tersebut.

4. Semua cadangan dari Jawatankuasa Pilihan Parlimen tersebut yang dipersetujui bersama secara konsensus dan lapan tuntutan asal BERSIH 2.0 MESTI dilaksanakan dalam PRU ke 13.

5. Najib perlu memberikan perjanjian secara terbuka bahawa beliau tidak akan membubarkan Parlimen selagi semua agenda perubahan yang dituntut untuk memastikan sistem pilihanraya yang bersih dan adil belum dilaksanakan.

*Kenyataan media oleh Loke Siew Fook (gambar kanan) selaku Ketua Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) merangkap Ahli Parlimen Rasah.

http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=News&file=article&sid=15745

Daftarkan Pasukan Beruniform Sebagai Pengudi Parti Kerajaan


SEORANG pesara tentera, Kamarulzaman Ibrahim 53 hari ini membuat pendedahan berani dan mengejutkan bagaimana beliau telah memangkah kertas undi atas arahan pegawai pemerintah sehingga lengguh tangan.

Dalam pendedahan yang dibuat di ibu pejabat Pas Jalan Raja Laut bersama tiga pesara tentera lain, Kamarulzaman memberi tahu kerja itu dilakukan semasa beliau bertugas sebagai keranai di kem Terendak Melaka. 
Nah sekarang semakin jelas bahawa sistem pilihan raya di negara ini tidak telus dan adil. Sudah lama pihak oposisi meminta supaya proses atau pengundian pos dimansuhkan kerana ia jelas tidak adil, namun ia tetap tidak dipedulikan.

Kalau mengikut Kamarulzaman itu, undi Pos langsung tidak membawa apa-apa kesan kerana ia dipangkah bukan atas pilihan individu sebaliknya dipangkah secara borong.

Prinsip demokrasi satu rakyat satu undi sudah lama dinodai. Jadi macam mana Mohd Aziz Yusuf dan Wan Ahmad Wan Omar hendak berdolak dalih lagi dalam hal ini. Mungkin esok Aziz dan Wan Ahmad juga akan berdalih dengan mengatakan mereka juga menjalankan tugas menurut 'pegawai pemerintah'.

Pegawai atau manusia yang tidak ada maruah akan berbuat apa-apa saja untuk menjaga temboloknya. Manusia seperti ini kalau disuruh jalan seperti itik dan melompat seperti katak akan dilakukannya.

Sebaliknya dengan pendedahan demi pendedahan mengenai kepincangan SPR dan juga penyelewengan yang dipertahankan sejak zaman Rashid Ahmad itu sudah cukup untuk Pengerusi SPR, timbalan dan setiausaha mengambil tanggungjawab meletakkan jawatan. Kalaupun mereka tidak malukan kepada manusia tetapi malulah kepada lembu dan kerbau.

Di sini saya nak cadangkan kalau SPR gagal kawal undi pos, gagal berlaku adil dan telus, ubahlah saja undang-undang di mana anggota Tentara, Polis atau mana-mana pasukan beruniform kerajaan termasuk juga di pejabat PM dan Bank Negara didaftarkan terus sebagai pengundi wajib parti kerajaan.

Di mana dalam peraturan ini mereka tidak perlu datang mengundi tetapi nama mereka terus dikira sebagai pengundi parti kerajaan. Cara ini rasanya lebih senang dan tidak menyaktikan hati. Dalam persidangan Parlimen yang akan datang ini usul pindaan akta SPR untuk menjadi pegawai kerajaan beruniform sebagai pengundi wajib kepada parti kerajaan boleh dipertimbangkan. Apa kata? [ttdi.kl 2:48 pm 17/08/11]

Kini pengundi dengan MyKad tidak wujud pula dikesan di Kedah

Ketika BN dan Pakatan Rakyat sibuk memperkatakan tentang penubuhan jawatankuasa khas Parlimen untuk reformasi pilihan raya, lagi kesilapan didedahkan dalam daftar pemilih oleh parti-parti politik dan orang awam.

NONEPenemuan terbaru oleh seorang penyokong PAS menunjukkan 
beberapa pengundi berdaftar di Kedah mempunyai MyKad dengan nombor yang tidak wujud.

Maklumat tersebut berserta imej skrin (kiri) lamanweb Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dipaparkan di halaman Facebook yang didaftarkan kepada 'Pengundi PAS Kedah'.

Ia menunjukkan bahawa angka ketujuh dan kelapan nombor MyKad tiga orang pengundi dicatatkan sebagai '00 '. Secara umumnya, angka itu digunakan untuk menunjukkan negeri lahir pemegang MyKad.

Menurut lamanweb Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang menyenaraikan kod bagi negeri-negeri di Malaysia dan negara-negara asing, kod '00 'tidak wujud.

Ketika dihubungi, pegawai perkhidmatan pelanggan JPN mengesahkan tidak ada kod itu dan meminta wartawan ini membuatlaporan rasmi kepada jabatan berkenaan.

Semakan dengan portal JPN - yang membolehkan orang ramai menyemak status dokumen pengenalan mereka - menunjukkan tidak ada rekod tiga MyKad terbabit.

Apabila mengakses pagi ini, sistem pengesahan dalam talian SPR mengesahkan butiran pengundian ketiga-tiga mereka:

1. Hasrullizam bin Halim
MyKad no: 800604002563
Kawasan mengundi: Bukit Pinang (negeri), Pokok Sena (Prliament)

2. Rosmadi bin Chik
MyKad no: 801111002544
Kawasan mengundi: Kota Siputeh (negeri), Jerlun (Parlimen)

NONE3. Shapiza binti Ghazali
MyKad no: 811020002568
Kawasan mengundi: Bukit Lada (negeri), Pokok Sena (Parlimen)

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof (kanan) telah berkali-kali menjelaskan bahawa setiap pendaftaran pengundi akan diperiksa dengan pangkalan data JPN.

Oleh itu, tidak diketahui bagaimana tiga pengundi tersebut telah didaftarkan dalam daftar pemilih walaupun nombor MyKad mereka tidak sah.

PAS Bersama UMNO @ PAS Ganti UMNO..???

Oleh SiasahDaily

Dua tulisan terkini oleh dua pemerhati politik tempatan berhubung kedudukan politik PAS dan Umno, amat menarik untuk dinilai.

Apapun kecenderungan politik parti yang boleh dikaitkan dengan dua penulis tersebut, beberapa persoalan realistik yang dikemukakan - isu yang agak diabaikan oleh pembangkang yang berbilang kaum itu - wajar diberi perhatian.

A Kadir Jasin, dalam tulisannya membincangkan tentang kemampuan PAS memimpin sebuah kerajaan masa depan mengupas realiti kedudukan PAS dan potensi serta cabaran yang dihadapi dalam politik pakatan.

Kadir menegaskan keperluan PAS bekerjasama dalam sebuah pakatan, dan memimpin pakatan itu, sama ada Pakatan Rakyat atau "mana-mana pakatan lain."

"Tetapi sebelum ia boleh berharap (memimpin sebuah pakatan), ia perlu terlebih dahulu mengambil alih peranan Umno sebagai parti utama orang Melayu," tegas Kadir.

"PAS perlu memenangi sebanyak mungkin kerusi dan memiliki kemampuan kewangan, organisasi dan intelektual menyamai Umno."

Wartawan berpengalaman itu juga menimbulkan beberapa persoalan tentang perbezaan ideologi antara dengan parti-parti PR lain, sehingga berpotensi menjejaskannya.

Menurutnya, tindakan PAS yang dilihat berkompromi boleh menjejaskan sokongan tetapnya, yang berada di luar bandar. PAS didakwa berpotensi menjadi pihak yang menangung kos politik terbesar.

"Lama kelamaan, penyokong sebenarnya di luar bandar yang percaya pada ideal Islam parti ini, boleh hilang kepercayaan terhadapnya. Mereka mungkin memutuskan bahawa agenda Islam parti hanya dijadikan bidak catur oleh pemimpin mereka."

Amaran paling dramatik Kadir ialah "PAS berdepan risiko kehilangan Kedah dan malah kubu kuatnya, Kelantan."

Isu utama yang perlu diberi perhatian ialah ideologi dan politik berasas kaum tetap akan menjadi faktor dalam politik negara.

Apapun, Kadir menyimpulkan mana-mana parti yang mendapat sokongan majoriti boleh memimpin negara. PAS, sebagai sebuah parti yang kuat, turut berpotensi memenuhi tuntutan ini.

Tulisan penganalisis politik Norizan Sharif, tentang permuafakatan dan kerjasama politik Melayu Muslim mengulangi pandangannya tentang politik bipartisan yang dilihat sebagai satu pilihan yang wajar untuk menangani pelbagai isu, seperti yang sering diamalkan di Kongres Amerika Syarikat.

Beliau menilai kerjasama politik dipandang dengan negatif sekali di negara kita, dan menimbulkan beberapa isu yang telah memanaskan politik negara sejak beberapa tahun lalu, sejak pilihan raya umum 2008.

"Malangnya, di Malaysia politik muafakat dilihat sebagai sesuatu yang asing. Penyokong parti-parti politik disemai dengan kepercayaan bahawa bermuafakat itu tidak baik, terutama sekali bermuafakat dengan parti politik lawan."

Menurutnya lagi, kerana inilah, dakwaan pertemuan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz dengan Tengku Razaleigh Hamzah, peranan Datuk Dr Hasan Ali dan Nasharudin Mat Isa dengan pemimpin-pemimpin Umno dinilai dengan negatif sekali.

Norisan memberi cadangan supaya pemimpin-pemimpin politik Melayu diseru "beralih dari politik pertentangan kepada politik muafakat. Politik muafakat bukan bermaksud harus bersatu dalam wadah yang sama."

Jelasnya lagi, persaingan melibatkan kumpulan berbeza perlu diteruskan, tetapi "itu tidak bermaksud mereka tidak boleh membentuk muafakat, terutama sekali dalam hal-hal yang menyentuh kepentingan agama Islam dan bangsa Melayu."

Isu seperti ini mudah dibaca oleh sesetengah pihak dalam pembangkang sebagai agenda Umno untuk menimbulkan semula isu kerjasama politik Umno dengan PAS, yang digelar sebagai UG (unity government) atau kerajaan perpaduan.

Masa saranan seperti ini ditimbulkan oleh Norizan, dan respons yang mungkin tercetus boleh mengundang debat panas dalam kalangan pembangkang yang kelihatan sangat bimbang dengan sebarang kerjasama politik yang tidak melibatkan PR, sekurang-kurangnya sejak Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak menjadi perdana menteri.

Perpaduan atau kerjasama politik ini, yang turut boleh membawa kepada kerajaan perpaduan jarang sekali, sekiranya ada, dibincang dengan rasional dalam kalangan pembangkang, kecuali dalam satu tempoh singkat semasa TunAbdullah Ahmad Badawi menjadi perdana menteri.

Tetapi, perubahan-perubahan yang akan terus melanda senario politik mampu mencetuskan pelbagai perkembangan yang tidak dijangka, seperti yang telah disaksikan sejak 1998 hingga kini.

Jahil, miskin punca murtad

SHAH ALAM - Masalah jahil dan miskin dikenal pasti antara punca ada orang Islam di negara ini yang murtad.

Ketua Pemuda Pas, Nasruddin Hassan berkata, angka disebut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom di Parlimen bahawa dalam tempoh 10 tahun sejak 2000, seramai 863 individu me-ngisytiharkan diri murtad tidak boleh dipandang remeh.

“Itu secara rasmi, yang tidak rasmi kita tak tahu. Jadi ini masalah berat,” katanya.

Menurutnya, murtad bukan isu baru di negara ini.

“Pada 1988, Presiden Pas sekarang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pernah bangkitkan isu ini di Dewan Rakyat tetapi ditolak. Pada 1999, juga ditolak. Pada 2006, Salahuddin Ayub (Naib Presiden Pas sekarang) pernah cadangkan isu murtad dibincang, tidak berjaya juga,” katanya.

Nasruddin berkata, sehingga kini, pihaknya tidak pasti mengapa kesemua usul dibawa Pas ditolak.

“Bagi kami, ia sangat penting kerana kita tak boleh biar orang tinggalkan Islam. Ia perlu disekat,” katanya.

Menurutnya, isu murtad bukan berlaku di Malaysia sahaja tetapi menjadi kebimba-ngan sepanjang masa di selu-ruh dunia.

http://www.sinarharian.com.my/sh/com/content/story9434323.asp

Alahai...Rihuan Tee...cukup-cukuplah untuk cari makan.

Oleh: wfauzdin_ns

"
DS Wan Azizah `bersarung tangan' menjulang tangan Lim Kit Siang...
Apa komen Ridhuan Tee agaknya?

Oleh: WFAUZDIN NS

APA masalahnya dengan `Ustaz' Muallaf Ridhuan Tee ni aku tak tau lah. Aku terbaca rencana beliau di dalam Mingguan Malaysia semalam, aku tak sangka Ridhuan Tee ini lebih Umno dari Umno. Samada beliau sudah `masuk Melayu' atau `masuk Islam' aku sudah jadi kompius.


Di dalam rencananya beliau ada menyentuh tentang hubungan antara PAS, PKR dan DAP. Beliau menyerang PAS kerana PAS berkawan dengan PKR dan DAP. Disentuh juga oleh beliau tentang DS Wan Azizah memegang dan menjulang tangan Lim Kit Siang sewaktu Konvensyen PR baru-baru ini. Butakah mata Ridhuan Tee melihat bagaimana ketika itu tangan DS Wan Azizah memakai sarung putih? Ini bermakna tiada sentuhan kulit di antara DS Wan Azizah dengan Lim KIt Siang.


Wah ! Peka sungguh Ridhuan Tee tentang hal sentuhan kulit lelaki dan perempuan. Tidak tahukah selama ini bahawa Ustazah Umno Mashitah juga selalu bersalam dengan lelaki yang bukan muhrimnya tanpa berlapik? Bahkan. Ustazah Umno ini menyebut tidak mengapa bersalam dengan lelaki yang berumur dan juga dengan ketiadaan nafsu. Apa komen Rihuan Tee? Apa pula komen Ridhuan Tee tentang `fatwa' boleh melacur kerana dharurat seperti yang pernah disebut oleh ustazah ini?

Bagaimana pula komen Rihuan Tee tentang gambar di atas? Siapa wanita itu? Adakah lelaki itu suaminya? Bagaimana tentang Rosmah yang terlibat dengan penganjuran Festival Busana Islam yang menggayakan fesyen menghina Islam itu? Terkuncikah mulut Ridhuan Tee?

Alahai...Rihuan Tee...cukup-cukuplah untuk cari makan....takkan tak kenyang-kenyang dari dulu lagi..../wfauzdin.blogspot.com
"

UMNO/BN dok kerenyeh lanie tengok kelaku geng Pakatan Rakyat sehari dua nie...

oleh : OghangKedahdukalogsetaq

Bercakap mengenai isu serbuan gereja....secara peribadi saya nampak adanya satu GRAND DESIGN politik untuk menarik sokongan pengundi melayu...bagi saya tindakan Dewan Pemuda Pas Pusat menyokong JAIS dalam isu ini perlu dipandang dari sudut sokongan yang diperuntukan dalam undang-undang...mungkin kaedah atau perlaksanaan yang diambil itu silap atau terburu-buru....

Hakikatnya mereka hanya menjalankan arahan yang diberi oleh pihak atasan seperti mana tindakan Ahli Majlis Majlis Perbandaran Sungai Petani(MPSPK)membiokot mesyuarat adalah kerana mereka menentang arahan perlaksanaan perobohan gerai tanpa budi bicara oleh YDP dan Setiausaha MPSPK...bukan tindakan penguatkuasaan yang termaktub dalam undang-undang yang mengizinkan perbuatan merobohkan bangunan haram atas tanah milik Majlis...Apakah perbuatan seorang ketua yang mempertahankan pekerjanya menjalankan kerja mengikut undang-undang adalah salah???

Begitulah tindakan Dato' Dr Hassan Ali yang menjadi ketua kepada Jabatan itu CUMA arahan yang diberi kepada penguatkuasaan itu agak meragukan....SIAPA pengarahnya??..bincang tak dulu dengan Exco ???...takkan pulak seorang Exco apabila ditanya tentang perkara tersebut oleh media cakap tak tahu menahu....makan gaji but kot??(persepsi kita)sedangkan tindakan serbuan telah diambil.....????Kalau kita duk di tempat beliau pun akan bertindak perkara yang sama..(TERSEPIT)...ingat kes lantikan SUK dulu...MB x tau tup-tup dah dapat perkenan Sultan...sapa punya kerja...???

Seperti cakap saya di atas...ini adalah satu GRAND DESIGN untuk mengalihkan fokus kita semua berkenaan isu daftar pemilih SPR......saya percaya perbuatan di gereja tu dah lama berlaku dan mereka-mereka tu pun sebenarnya telah pun MURTAD!!!!DAN pihak JAIS dah lama tahu...tetapi hanya menunggu masa yang SESUAI dari PENGARAH sahaja.....bila kita bising pasal MISMAH GATE....PENGARAH kata....sekarang jalankan operasi kita.....habis tunggang langgang pertahanan Pakatan Rakyat diserang oleh isu ini...sorang sokong Hassan Ali ....sorang serang Hassan Ali...tak nampak penyatuan dalam isu ini...semua gila microphone..tak kira dah Utusan ker...TV3 ker..STAR ker..janji boleh hentam geng sendiri...(dulu dia suruh boikot...) ...MUSUH dok sengeh jer......(tak rugi upah APCO mahal-mahal...)

Laporan dari Malaysiakini:
Mahkamah Syariah menerima 863 kes permohonan untuk menukar status agama Islam dari tahun 2000 hingga 2010, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom (bawah, kiri).

NONEBeliau menjawap soalan lisan daripada Er Teck Hwa (DAP-Bakri) yang meminta perdana menteri menyatakan jumlah permohonan murtad bagi penganut Islam dan berapakah jumlah yang diluluskan mengikut negeri sepanjang sedekad yang lalu.

Er juga memohon penjelasan kerajaan mengenai cara-cara yang diambil bagi menangani kes-kes gejala murtad itu.

Jamil dalam jawapannya berkata mengikut perangkaan yang dibekalkan kepada kementeriannya menunjukkan sejumlah 168 orang yang memohon untuk meninggalkan agama Islam diluluskan.

Bagaimanapun perangkaan yang dibekalkan kepada Dewan Rakyat itu tidak selaras dengan jumlah yang dikira.

Mengikut kiraan Malaysiakini, jumlah permohonan untuk murtad adalah 686 manakala permohonan yang diluluskan pula adalah 135 orang.

azlanMengikut data yang dibekalkan, jumlah tertinggi yang diluluskan adalah dari Sabah iaitu seramai 67 orang dan diikuti dari Negeri Sembilan dengan 33 orang.

Jumlah permohonan untuk meninggalkan Islam yang terbesar adalah di Sabah - 238, Negeri Sembilan - 172, Selangor - 99 dan Perak - 47.

Tiada permohonan murtad dicatatkan di Kelantan.

"Dalam menangani gejala murtad, Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) sentiasa melasanakan program dan aktiviti bagi mengelakkan berlakunya gejala ini terutamnya di kalangan saudara-saudara baru.

"Antara program dan aktiviti yang dilaksanakan adalah seperti khidmat nasihat; ziarah dan lawatan ke rumah; aktivitiaktiviti pengukuhan agama; kelas pengajian agam; dan sokongan Baitulmal," kata Jamil.
Kita tengok pada statistik dekat atas.

Sabah mendahului senarai pemohon Murtad teramai di Malaysia tapi bagi gua Sabah tak sehebat Negeri kelahiran Perdana Menteri Malaysia. Pahang mencatat jumlah permohonan untuk Murtad sebanyak 8 KALI SAHAJA dan kalau korang tak perasan, gua nak jelaskan dekat sini.

Dari 8 permohonan untuk Murtad di Negeri Pahang, HANYA 1 SAHAJA YANG TAK LULUS, yang lain semua lulus..! Pahang ni Negeri kelahiran Najib Razak Perdana Menteri Malaysia yang juga Presiden Parti Melayu yang katanya "Memperjuangkan Islam sehingga ke titisan darah yang terakhir..!".

Gua tak nampak Islam diperjuangkan. Yang gua nampak, Negeri kelahiran Perdana Menteri Malaysia mencatat rekod 8 permohonan Murtad dan yang tak lulus cuma 1 sahaja. Bela Islam..? Pergi mampos la dengan slogan.

Lagi 1 bila sembang bab Murtad, UMNO seboleh-bolehnya cuba nak jadi juara dan selalunya akan dinyanyikan lagu kes Lina Joy. Perdana Menteri Najib Razak pun masa buat lawatan ke Kelantan bulan lepas gunakan isu kes Lina Joy "kunun" untuk menunjukkan betapa puak-puak Khawarij ni lah yang membela Agama Islam.

Dekat sini jugak gua nak bagitau dekat puak-puak Khawarij yang kononnya selama ni mempertahankan Lina Joy... Lina Joy tak pernah ambik Ambiga jadi peguambela dan Ambiga jugak tak pernah membela Lina Joy dalam kes Lina Joy Murtad dulu.

Korang Google sendiri siapa 4 peguam bela Lina Joy.

Hujah Ambiga adalah peguam Lina Joy dalam kes Murtad ni pun dah menampakkan kedangkalan UMNO dalam mempertahankan Islam di Malaysia. Kalau betul UMNO ambik berat dalam hal Murtad, tak mungkin puak-puak Khawarij UMNO termasuk Presiden UMNO yang jugak Perdana Menteri Malaysia boleh tersilap fakta dalam hal ni..?

Sudah-sudahlah berlakon dalam hal Murtad ni wahai puak-puak UMNO ... Banyak Fakta dekat atas yang kita nak kena ambik kira.
  1. Rang Undang-Undang Murtad pernah dikemukakan dalam sidang Parlimen yang bermula pada Mac 2006 tetapi telah ditolak mentah-mentah oleh UMNO tanpa dibahaskan.
  2. Usul meminta Dewan Rakyat mewujudkan undang-undang mencegah murtad seperti meminda Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan dengan memasukkan peruntukan yang jelas menghalang individu Islam daripada secara bebas mengisytiharkan diri keluar daripada agama Islam pernah dikemukakan dalam sidang Parlimen tetapi juga telah ditolak mentah-mentah tanpa dibahaskan oleh UMNO.
  3. Sebelum itu, pada 25 Mac 1988, Tuan Guru Haji Hadi telah mengemukakan usul untuk membincangkan gejala murtad telah ditolakjuga tanpa dibahas.
  4. 2 November 1999, Tuan Guru tidak dibenarkan membentang rang undang-undang ahli persendirian untuk mencegah murtad.
  5. Umno berdiam diri ketika umat Islam bertindak menentang pindaaan 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan dan ketika 10 menteri dari Barisan Nasional bertindak mempertikaikan perkara 121 (1A) itu dengan tujuan untuk membunuh kuasa mahkamah Syariah serta membolehkan mahkamah sivil memansuhkan keputusan mahkamah Syariah.
  6. Negeri kelahiran PM sendiri pencatat statistik hampir 100% kelulusan atas permohonan untuk Murtad.
  7. UMNO mengaitkan Ambiga dalam kes Lina Joy padahal Ambiga tidak pernah menjadi peguam Lina Joy dan ini jelas menunjukkan bahawa UMNO langsung tak apa-apa dalam kes Lina Joy.

Pendekatan UMNO Berbanding Pas

oleh Khalid Samad

Dalam soal menangani persoalan murtad yang hangat diperkatakan ini, pendekatan UMNO dan Pas jelas berbeza. Bagi UMNO, sekiranya mereka berkuasa, maka yang menimbulkan persoalan ini akan ditahan di bawah ISA. Sekiranya mereka tidak berkuasa, seperti di Selangor ketika ini, mereka akan mengapi-apikan semangat orang Melayu supaya bertegang leher dengan pihak Gereja dan dengan masyarakat Kristian secara keseluruhannya.

Bagi Pas, samada berkuasa atau sebaliknya, masalah murtad perlu ditangani dengan usaha mengukuhkan pemahaman Islam di kalangan ummat Islam itu sendiri. Pendidikan Islam mesti diwajibkan di kalangan umat Islam dari peringkat sekolah rendah lagi. Sekolah agama rakyat dibantu dan jangan dicekik dan ditindas sepertimana yang dilakukan UMNO. Kuliyyah agama diperbanyakkan dan institusi Masjid dan Surau dihidupkan semula setelah ianya diusaha untuk dimatikan oleh UMNO. Masalah murtad adalah masalah keyakinan yang tergugat oleh kerana kurangnya ilmu. Maka pemantapan ilmu adalah kaedah yang paling penting.

Pada masa yang sama usaha kebajikan di kalangan ummat Islam dan rakyat ditingkatkan supaya tiada yang terdesak atas kesempitan hidup sehingga sanggup menukar agama mereka. Sepertimana maksud Hadith ‘Ke fakiran membawa kepada kekufuran’. Maka dihayati konsep negra berkebajikan dengan tindakan bersepadu dari kesemua pihak. Untuk memaksimakan manfaat bantuan kepada rakyat, maka rasuah dan pembaziran ditegah sama sekali. Bukan Pas yang membelanjakan RM65 juta untuk mengubah suai kediaman mana-mana pemimpin. Duit sebegitu banyak lebih wajar digunakan untuk menyelesaikan masalah kebajikan rakyat. Dan begitu juga dengan RM12 Billion yang dilenyapkan di PKFZ dan bebagai lagi kebocoran yang berlaku.

Apa yang lebih penting ialah contoh yang dizahirkan dari segi perwatakan pemimpin. Kesederhanaan, ketaatan kepada perintah Allah dan sikap yang adil kepada semua yang menzahirkan kebenaran dan ketinggian Islam. Bukan hanya sekadar retorika tetapi dizahirkan dalam kehidupan politik dan masyarakat secara praktiknya. Sehingga bukan sekadar yang Islam yang telah goyang keyakinannya tertarik kembali, tetapi yang bukan Islam pun akan turut sama hormat dan menghargai.

Pada masa yang sama, sambil itu semua perkara di atas dilaksanakan, dalam suasana percaya mempercayai dan hormat menghormati, maka pihak bukan Islam turut diingatkan akan perjanjian yang termaktub di dalam perlembagaan bahawa usaha memurtad orang Islam ditegah dan dilarang demi menjaga keharmonian masyarakat berbilang kaum dan agama yang terdapat di negara kita.

Maka adalah jelas, kaedah Pas lebih menyeluruh dan bersepadu dan ia bukan sekadar untuk mengambil kesempatan politik semata-mata. Heboh dicanang apabila ingin diambil kesempatan, tetapi pada masa yang lain berusaha merosakkan ummat Islam melalui fahaman sekular dan assobiyyah. Pendekatan Pas adalah pendekatan penyelesaian yang ikhlas dan bukan bertujuan mengambil peluang untuk menyerang lawan.

Dipetik daripada blog Khalid Samad

1,928,495 pekerja asing, Pati sudah didaftar


KUALA LUMPUR - Seramai 1,928,495 pekerja asing sah dan pendatang tanpa izin telah didaftarkan menerusi pejabat Imigresen dan syarikat pengurus di seluruh negara.

Timbalan Ketua Setiausaha Pendaftaran dan Imigresen, Datuk Alwi Ibrahim berkata, menerusi jumlah itu, seramai 1,031,275 adalah pendatang tanpa izin yang didaftarkan menerusi Program Penyelesaian Menyeluruh Pekerja/Pendatang Asing Tanpa Izin atau Program 6P.

“Berdasarkan pecahan, jumlah pendatang tanpa izin direkodkan di Sabah sehingga tamat pendaftarannya lima hari lepas ialah 161,548 orang manakala di Semenanjung Malaysia, seramai 869,727 orang,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Beliau berkata, daripada jumlah itu seramai 673,127 orang berdaftar menerusi syarikat pengurus dan 196,600 orang lagi berdaftar di pejabat Imigresen.

Dalam perkembangan lain, Alwi berkata, Kementerian Dalam Negeri telah mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada sebuah syarikat pengurus di Johor yang dikenal pasti melanggar aku janji yang ditandatangani dengan kerajaan membabitkan pengurusan Program 6P.

“Hasil pemantauan Jabatan Imigresen Johor, syarikat itu dikenal pasti telah menyalah guna Program 6P de-ngan menawarkan kad pengampunan bernilai RM3,000 kepada setiap pendatang tanpa izin yang berdaf-tar dengan mereka.

“Dengan menggunakan kad itu, pendatang tanpa izin dijanjikan bahawa mereka akan terselamat daripada tangkapan sedangkan kerajaan telah memberi jaminan semua pendatang tanpa izin yang berdaftar dengan program ini tidak akan ditangkap sehinggalah operasi penguatkuasaan besar-besaran dijalankan sebaik tamat pendaftaran, pengampunan, pemutihan dan pemantauan yang dijangka pada pertengahan November,” katanya.

Alwi berkata, syarikat pe-ngurus berkenaan diminta memberi jawapan balas dalam tempoh tiga hari sebelum kerajaan mengambil tindakan kemungkinan membatalkan sijil perakuan kebenaran operasi dikeluarkan KDN bagi program itu. - Bernama

http://www.sinarharian.com.my/sh/com/content/story9434405.asp

Tunggu....15,000 risalah Ramadan akan disebarkan...

ALOR SETAR - Dewan Pemuda Pas Kedah menyasarkan untuk mengedarkan sekurang-kurangnya 15,000 risalah panduan amalan bulan Ramadan kepada orang awam di setiap tapak bazar Ramadan di seluruh negeri Kedah bagi menyeru umat Islam memanfaatkan kemuliaan bulan itu dengan mempertingkatkan amalan.

Ketua Dewan Pemuda Pas kawasan Alor Setar, Mohd Azam Awang berkata, kempen pengedaran risalah yang menyelitkan fadilat dan perkara yang ditegah sewaktu bulan Ramadan sudah dimulakan di bazar Ramadan Jalan Stadium di sini minggu lalu apabila lebih kurang 1,000 risalah diedarkan.

Menurutnya, kempen pengedaran risalah panduan bulan Ramadan itu akan diteruskan Dewan Pemuda Pas kawasan Alor Setar di setiap bazar Ramadan di sini pada setiap hari dan diikuti kesemua Dewan Pemuda Pas kawasan yang lain.

“Kempen pengedaran risalah bulan Ramadan merupakan aktiviti tahunan Dewan Pemuda Pas Kedah sejak dua puluh tahun lalu bagi mendekatkan diri dengan masyarakat di samping menyampaikan mesej dakwah kepada mereka.

“Pada masa sama, risalah yang disampaikan tidak berbaur politik dan hanya bertujuan mengingatkan umat Islam tentang kemuliaan dan fadilat bulan Ramadan. Justeru, penerimaan orang awam terhadap kempen kami amat baik,” katanya kepada Sinar Harian sewaktu bersama-sama Jawatankuasa Dewan Pemuda Pas kawasan Alor Setar mengedarkan kira-kira 1,000 risalah panduan amalan bulan Ramadan di Bazar Ramadan Taman Wira, di sini semalam.

Mohd Azam berkata, selain itu, Dewan Pemuda Pas kawasan Alor Setar di bawah Dewan Pemuda Pas Kedah akan mengadakan program Ihya Ramadan dan Nuzul Al-Quran bagi mengajak umat Islam di sini mengimarahkan masjid dan memuliakan bulan Ramadan.

UMNO YANG SEPATUTNYA MOHON MAAF, BUKAN PAS

Oleh: WFAUZDIN NS

UMNO Selangor semalam menuntut agar PAS memohon maaf kepada Umno di atas kenyataan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali yang percaya bahawa ada `dalang' Umno di sebalik peristiwa serbuan JAIS ke atas Gereja baru-baru ini. Datuk Mustafa Ali berkata beliau bersedia mendedahkan apa yang dipercayainya itu apabila PAS bertemu JAIS nanti, tetapi malangnya terdapat `halangan' dari Istana untuk PAS bertemu JAIS. Baca di sini.

Pada saya, yang paling wajar untuk memohon maaf adalah Umno sendiri bukan sahaja memohon maaf kepada PAS, bahkan kepada seluruh umat Islam di negara ini. Umno yang telah diberi kepercayaan memerintah negara ini lebih dari 50 tahun, sepatutnya Umno bertanggungjawab di atas gejala murtad yang semakin berleluasa sekarang. Di mana undang-undang murtad yang menepati Syarak yang Umno telah laksanakan selaku pemerintah?

Pada ingatan saya, tidak kurang dari tiga kali usul berkenaan perundangan murtad ini telah dibawa oleh PAS di dalam Parlimen agar Umno selaku tunjang kerajaan bersama menyokong usul tersebut demi menjaga kedaulatan dan maruah umat Islam, malangnya Umno tidak memandang usul ini walaupun dengan sebelah mata. Ketika itu Umno masih gagah dan parti sekular tersebut yakin bahawa apa pun akan terjadi pada umat Islam tiada kesan kepada Umno asalkan parti tersebut terus diberi kuasa memerintah.

Apabila Umno telah menjadi seperti sekarang yang begitu lemah dan dhaif, barulah pemimpin mereka cuba untuk berlakun menjadi pejuang Islam. Malangnya, rakyat lebih kenal siapa pejuang Islam dan pejuang rakyat yang sebenarnya. Umno memang tidak boleh diharapkan untuk membela Islam kerana untuk membela nasib bangsanya sendiri pun Umno gagal. Di P.Pinang umpamanya, nasib Melayu dan umat Islam kini dibela oleh DAP, Umno cuma menjadi tukang pecah belah masyarakat Melayu dan Islam dengan fitnah yang nampak jelas kebodohannya.

Dari isu wang bantuan kepada warga emas hinggalah kepada isu menggunakan pembesar suara diwaktu Subuh, Umno menampakkan kejahilannya. Apabila KM P.Pinang, Lim Guan Eng mendedahkan fakta bahawa hampir 100% tender dan projek Kerajaan Negeri diperolehi oleh kaum Bumiputera, Umno ternganga kerana ini tidak pernah berlaku sebelumnya. Ketelusan KM P.Pinang itu tidak disenangi oleh Wanita MCA P.Pinang dan parti itu menganggap DAP terlalu membela kaum Melayu di P.Pinang, sedangkan Umno pula mendakwa DAP anti-Melayu dan Islam. Di sini jelas, percanggahan di antara mereka akibat kebodohan mereka sendiri.

Berbalik kepada isu murtad, Umno seharusnya ikhlas untuk mengatasi gejala ini. Berbeza dengan PAS, parti ini terus komited dengan dasar Islam. PAS tidak mudah melatah dengan isu serbuan ke atas Gereja baru-baru ini, justeru itu PAS memohon untuk mendapatkan penjelasan dari JAIS dan juga pihak Gereja. Malangnya juga, usaha ini disekat atas alasan `merahsiakan maklumat siasatan'. Saya tidak faham, di dalam isu akidah seperti ini mengapa perlu dirahsiakan sedangkan sebelum ini media pencacai saban hari memainkan isu tersebut. Inilah politik namanya, politik yang kotor oleh pihak mereka yang tidak pernah serius dengan hukum Islam./wfauzdin.blogspot.com

Sumbangan Pembinaan Surau Dan Asrama PONDOK BANDAR HILIR

Oleh: OrangSik

" Pengetua Pondok Pondok Bandar Hilir, Sik, Kedah adalah institusi pendidikan persendirian yang menawarkan pengajian secara formal dan umumi kini sedang berusaha membina sebuah asrama untuk pelajar lelaki dan sebuah surau beserta asrama untuk pelajar perempuan.

Jumlah pelajar yang kian bertambah saban tahun mendesak pihak pentadbiran Pondok Bandar Hilir untuk melaksanakan dua projek tersebut. Kos keseluruhan untuk pembinaan asrama ini dianggarkan berjumlah RM 300,000.00 Sumbangan tuan/ puan amatlah diharapkan.

Sila masukkan sumbangan tuan / puan ke akuan 02048010028139 (BIMB) atau 152040362875 (May Bank). Sumbangan juga boleh dialamatkan kepada :-

Pengetua Pondok Bandar Hilir, Mukim Teloi Tua 08200 Sik, Kedah. Maklumat lanjut sila hubungi :-Telefon : 013-4884814 (Ust Ismail - Pengetua),

E-Mel : attaalim93@gmail.com facebook.com/Pondok Bandar Hilir ,

http://pondokbandarhilir.blogspot.com. SUMBANGAN ANDA AMAT DIHARGAI dan AKAN DIBERKATI ILAHI, INSYAALLAH.



Nota : Al - Fatihah untuk Allahyarham Tuan Guru Haji Abu Bakar Ibrahim ( pengasas pondok ) yg pernah menabur ilmu kepada hamba semasa hamba menuntut di madrasah misbahul falah, allahyarham semasa bertugas di sana memegang jawatan mudir selepas dari itu baru membuka madrasah sendiri di sik- aya

15 Ramadhan... Bulan Mengambang, Umno pun Meroyan

Oleh Ust Saiful Bahri

Selama ni PAS jadi alat untuk difitnah. PAS telah diperkudakan DAP!!!. Pelbagai imej buruk yang ditaji oleh BN khususnya dalam kursus BTN. Seolah-olah dunia akan kiamat kalau BN kalah dalam PRU nanti. Umno kalah nescaya DAP akan memerintah!!!. DAP Parti chauvinis cina, anti melayu, anti Islam, Parti Komunis. Apabila DAP berpakat dengan PAS, dengan PAS pulak jadi komunis.

Selama ini Umno masuk kampong keluar kampong demi meraih undi melayu dengan memainkan sentimen melayu. Jalan yang mudah adalah menghentam parti cina iaitu DAP.

Sedangkan parti cina adalah MCA, parti India adalah MIC dan parti melayu adalah UMNO. Kompenan BN. Tapi itu disembunyikan rapi. Padahal Pakatan Rakyat yang terdiri dari DAP, PAS dan PKR adalah parti berbilang kaum, tidak dikhususkan kepada bangsa tertentu sahaja. Politik masa depan pun nampaknya perjuangan assobiyyah bangsa akan lupus ditelan dek zaman.

Apabila rakyat semakin menolak parti rasis dan perkauman, nampaknya Umno serta kompenan BN seperti cacing kepanasan menunggu saat-saat kejatuhannya. Apatah lagi Umno. Mungkin dah buntu kot? Apa! Dah gila meroyan pulak ke apabila mengajak DAP pulak menyertai BN. Sudahlah diupah dan diumpan pimpinan PKR untuk melompat ke BN. Sebahagian ada yang termakan kahak Umno-BN ni. Berapa upah yang mereka jilat tak tahulah. Tentu banyak, kalau sikit takkan nak lompat.

Sebelum ini PAS dijadikan sasaran politik BN. Berderet-deret rombongan meminang untuk bekerjasama dengan PAS. Kerajaan Perpaduan. Bergelora politik dalaman PAS sehingga berkocak sakan. Apabila mereka gagal, kini meleleh-leleh pulak air-liur nak mengajak DAP pulak agar menyertai BN. Apa punya gila pe? Takkan mereka nak telan ludah mereka sendiri. Apa prinsip perjuangan Umno-BN ni? Atau matlamat mereka hanya untuk menang? Prinsip dah lama dibuang?

Penyokong tegar Umno dan bekas orang kuat BTN, Tan Sri Dr Nordin Kardi juga selaku bekas naib canselor Universiti Utara Malaysia (UUM) Sintok pula menyokong agar DAP dipelawa masuk BN.

Katanya, bagi DAP pula, tentulah Umno lebih sesuai dijadikan rakan serumah berbanding dengan PAS. Dasar Umno yang secara konsisten sangat pragmatik sewajarnya menyelesakan DAP untuk tinggal bersama BN berbanding di rumah tumpangan pakatan pembangkang.

“DAP yang sangat sekular (kehendak yang terpancar dalam kenyataan pemimpin-pemimpin utamanya) sulit untuknya mengekalkan rumah tangga yang aman bersama PAS yang dilihat sangat teologikal.

Nordin juga menambah, pada asasnya banyak tuntutan DAP sudah tidak bersesuaian lagi kerana semuanya telah ditunaikan oleh BN, misalnya tuntutan kriteria merit ke universiti, tuntutan ‘Malaysian Malaysia’ sudah terangkum dalam ‘1 Malaysia’, dasar semuanya inklusif, mewajarkan DAP untuk tidak perlu silu atau meminta maaf kepada pengikutnya untuk menyertai BN.

“Semua peluang yang diminta telah ada di dalam BN,” katanya sambil menambah, jika semua telah ada dalam BN — “sekularnya ada, teologinya ada, suasana inklusif telah ada”, semua kepentingan pelbagai kaum telah ada, apakah lagi kewajaran mengubah ‘status quo’.

Apakah sikap DAP. Sejauhmana daya-tahan semangat setiakawan DAP dalam Pakatan. Adakah seperti Ezam dengan kotak-kotak sumpahnya? Atau seperti Ibrahim Ali yang memang pakar lompat? Atau semacam Gobala Krisnan? PAS sudah teruji. Istiqamah dan mempunyai sifat setiakawan yang tinggi. Tak pernah lari apabila berpakat. DAP pernah keluar daripada APU. Apakah kini DAP akan termakan dengan ajakan BN?

DAP tolak pelawaan Nazri untuk sertai BN

Pemimpin DAP hari ini berikrar untuk berdiri teguh bersama sekutu Pakatan Rakyat - PAS dan PKR - dan menolak pelawaan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz untuk menyertai BN. Pelawaan Nazri itu disiarkan menerusi akhbar harian Cina Sin Chew Daily hari ini. Beliau yang ditemubual akhbar itu juga berkata, Gerakan - yang pernah menjadi pembangkang - telah dijemput untuk menyertai Perikatan pada tahun 1969.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata undangan Nazri datang secara tiba-tiba itu dan beliau tidak pasti motif beliau berbuat demikian.

"Kami berdiri teguh bersama sekutu kami dalam Pakatan. Kami adalah berbilang kaum. Mungkin MCA dan Gerakan telah hilang perwakilan masing-masing di kerusi-kerusi mereka, "katanya kepada pemberita di Pulau Pinang apabila diminta mengulas.

"Namun kedua-dua pihak itu hanya memperjuangkan satu bangsa, sementara kita mempertahankan hak semua rakyat Malaysia. Jadi persoalanan (DAP menyertai BN) tidak timbul," katanya.

http://ustsaifulbahri.blogspot.com/2011/08/15-ramadhan-bulan-mengambang-umno.html




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...