TERKINI :

Sunday, August 7, 2011

Malaysia Beli 2 Buah Kapal Selam RM6.7 Bilion, VIetnam Bakal Beli 6 Buah Kapal Selam RM6 Bilion

Kelas Kilo (Rusia)

Kelas Scorpene (Perancis)


Berita di beberapa portal antarabangsa melaporkan bahawa Vietnam dalam tempoh beberapa tahun akan membeli enam buah kapal selam berserta jet pejuang. Semuanya gara-gara China meningkatkan kemampuan tentera lautnya sehingga menimbulkan kebimbangan negara serantau.
Click me to read spoilers

Itu bukan poinnya.

Yang mahu ditonjolkan ialah media Russia melaporkan pada Disember 2009 Vietnam bersetuju membeli enam kapal selam elektrik-diesel dengan harga AS$2 billion (RM6 bilion). Hal ini tidak diulas oleh Hanoi pada waktu itu.

Namun, Menteri Pertahanan Vietnam, Phung Quang Thanh semalam mendedahkan hal itu kepada media apabila menyatakan kebimbangan terhadap China.

“Dalam tempoh lima hingga enam tahun lagi, kita akan mempunyai briged kapal selam enam Kilo 636 Class,” kata Thanh seperti dipetik dalam kenyataan akhbar kerajaan, Tuoi Tre, semalam.

Saya tidak tahu sama ada speksifikasi kapal selam kelas Kilo dan Scorpene secara terperinci sama atau jauh berbeza sehingga harga kedua-duanya amat berbeza. Namun daripada maklumat di Wiki, saiz dan kemampuan kedua-dua kapal selam ini secara kasar hampir sama. Kedua-duanya menggunakan enjin elektrik-diesel, tetapi kapal selam kelas Kilo lebih panjang sedikit daripada Scorpene.-DCM

Sekadar serkap jarang.


Kelas Kilo:

Class overview
Builders:Central Design Bureau for Marine Engineering “Rubin” Shipyard 199 "Krasnoe Sormovo", Nizhniy Novgorod (Gorkiy)
Shipyard 112,"imeni Leninskogo Komsomola", Komsoloľsk na Amure
Shipyard "Leningradskoe Admiralteyskoe Obedinenie" (Admiralteyskie Verfi), Saint Petersburg (Leningrad)
Shipyard "Severnoe Mašinostroiteľnoe Predprijatie", Severodvinsk
Operators: Soviet Navy
Russian Navy
Indian Navy
Islamic Republic of Iran Navy
Indonesian Navy
Polish Navy
Romanian Naval Forces
Algerian National Navy
People's Liberation Army Navy
Vietnamese People's Navy
Preceded by:Tango class submarine
Succeeded by:Lada class submarine
In commission:April 1982
Building:9
Completed:49
Active:42
Laid up:5
Retired:2
General characteristics
Displacement:Surfaced: 2,300-2,350 tons
Submerged:3,000-3,950 tons full load
Length:70.0-74.0 meters
Draft:6.5 m
Depth of hold:Operational: 240 meters
Maximum: 300 meters
Installed power:Diesel-electric
Propulsion:Diesel-electric propulsion
2 x 1000 kW Diesel generators
1 x 5,500-6,800 shp Propulsion motor
1 x fixed-pitch 6 or 7 bladed Propeller (6BL project 877) (7BL project 636)
Speed:Surfaced: 10-12 knots
Submerged: 17-25 knots
Range:With snorkel: 6,000-7,500 miles at 7 knots
Submerged: 400 miles at 3 knots
Full run: 12.7 miles at 21 knots
Endurance:45 days
Test depth:300 m
Complement:52
Armament:6/553 mm torpedo tubes
18 torpedoes
24 mines
8 SA-N-8 Gremlin or 8 SA-N-10 GimletSurface-to-air missiles (export submarines may not be equipped with air defense weapons)











Kelas Scorpene

Class overview
Name:Scorpène
Builders:DCNS
Navantia
Mazagon Dock Limited
Brazilian Navy Shipyard
Operators: Chilean Navy
Indian Navy
Royal Malaysian Navy
Brazilian Navy (planned to 2015)
Preceded by:Agosta-class submarine
Succeeded by:Marlin-class submarine
Subclasses:CA-2000
CM-2000
AM-2000
S-BR
Cost:$450 million
Building:2
Planned:19
Completed:4
Cancelled:4
Active:3
General characteristics
Type:submarine
Displacement:1,565 tons (CM-2000)
1,870 tons (AM-2000)
2,000 tons (S-BR)[1]
Length:61.7m (CM-2000)
70m (AM-2000)
75m (S-BR)[1]
Beam:6.2 m
Draft:5.8 m
Propulsion:Diesel-Electric, Batteries, and AIP
Speed:20 knots (37 km/h) (submerged)
12 kn (22 km/h) (surfaced)
Range:6,500 nautical miles (12,000 km) at 8 knots (surfaced)
550 nmi (1,020 km) at 5 knots (submerged)
Endurance:40 days (compact)
50 days (normal)
50+21 days (AIP)
Test depth:>300 meters
Complement:31
Armament:6 x 533-mm torpedo tubes for 18 Whitehead Alenia Sistemi Subacquei Black Shark heavyweight torpedoes or SM.39 Exocet anti-ship missiles, 30 mines in place of torpedoes
Notes:Ships in class include: O'Higgins
Carrera


http://justice-4life.blogspot.com/2011/08/malaysia-beli-2-buah-kapal-selam-rm67.html

BERSIH 2.0 : Pemandu teksi marah polis sebab sekat jalan


Guru Al Quran kampung seluruh Padang Terap dapat sumbangan K'jaan Negeri


Penghargaan kepada seluruh Guru Al-Quran dan bidan kampung seluruh Pdg Terap.. Hampir 400 penerima.. Tahun ketiga.. Bermula selepas Pru 12.. Hasil kerajaan negeri diagih kepada mereka yg sudah lama dipinggir. Jasa mereka yg mengajar mengenal al-Quran amatlah besar kpd negara

Adakah ISLAM cara UMNO membuatkan umat Malaysia semakin huru-hara sekarang ini..??

  • ko rang komen mcm korang pratik islam yg terbaik, bila klantan nak kna saman dr cina psl berjudi dan disokong oleh MCA ko diam, hiburan yang melampau2 masuk dlm rmh melalui tv ko senyap, pemimpin g bertafakur kat tugu ko senyap.

  • Ni apa barang korang bela ni? aku tak faham tgk korang ni. Yg pemimpin Umno g rasmi dan luluskan kilang carlsberg kat bt 3 dulu satu haprak umno tak bising. Ko dah tnjukan Islam tu mcm tu dr thn 1957 smpi la ni islam yang terpilih dan kelirukan org bukan islam lpas tu ko nak bising dgn Ulamak2 (didalam PAS) utk tnjukan islam sebenar ko bising.

  • Apa smbngan ko dlm islam, berdakwah budak2 remaja yang majoritinya tak solat. Haprak. Stakat kata aku wat masjid banyak kat perancis pun dah banyak. Masjid banyak anak luar nikah org islam pun bnyak. Sebab apa antara sebabnya perkara2 maksiat baik hiburan dan undang yang bermiripkan barat dan mainan yahudi.

  • PAS nak cari keadilan untuk kedua2 pihak apa yang ko nak bising daripada umno ambik kesempatan nak gaduhkan antara satu sama lain tu yang ko suke.

  • Bab murtad ni dah beribu sejak 20 thn apa ko bising. PAS dah lama bising apa ko kisah pada mase tu.

Ramadan bulan ibadat, bukan pesta makanan

Foto
Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz

Umat Islam perlu patuh suruhan agama cari keberkatan, perbanyakkan amalan

BERMULA bulan puasa, akan meriahlah suasana dengan bazar menjual pelbagai juadah berbuka. Persoalannya, bagaimana mahu mendapat puasa penuh berkat, memastikan nafsu disekat, terutama mengelak membazir berbelanja berlebihan apabila terpukau melihat semua makanan lazat dijual. Wartawan Berita Minggu, RASHIQAH ILMI ABD RAHIM dan NADIA HAMID menemubual bekas Penasihat Agama Istana Negara, Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz serta Pensyarah Jabatan Pemakanan dan Dietetik Fakulti Sains Kesihatan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Norimah A Karim untuk mendapatkan nasihat.
Abu Hassan Din Al-Hafiz
MUNGKIN rata-rata umat Islam sudah tahu kelebihan berpuasa, namun boleh Datuk perjelaskan lagi dengan lebih terperinci?

Ramadan bulan disediakan Allah begitu banyak pahala untuk direbut umat Islam melalui setiap ibadat sehingga Rasulullah SAW bersabda dalam hadis yang bermaksud: “Tidur bagi orang yang berpuasa itu adalah ibadat, manakala diamnya adalah bertasbih.” Begitulah betapa besarnya kelebihan Ramadan yang mana tidur pun dianggap ibadat. Pada bulan inilah diturunkan satu malam yang istimewa iaitu Lailatulqadar di mana malam yang lebih baik daripada 1,000 bulan dan digandakan pahala amalan pada malam itu. Pada Ramadan jugalah Allah SWT menurunkan petunjuk bagi manusia, iaitu al-Quran. Kita digalak memperbanyakkan serta menggandakan bacaan al-Quran berserta maksudnya pada bulan mulia ini. Syaitan juga tidak dapat menghasut manusia pada Ramadan. Namun jika masih ada kejahatan yang dilakukan ia berpunca daripada nafsu sendiri. Pada bulan inilah pintu langit akan dibuka seluas-luasnya bagi memberi peluang kepada umat Islam memohon ampun dan memanjatkan doa, paling penting kegembiraan orang yang berpuasa dengan ikhlas pada Ramadan kerana berpuasa dapat menghalang manusia daripada kejahatan. Bagaimanapun, amat malang sekali apabila ada sesetengah individu mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan pada bulan ini tanpa memikirkan kepentingan akhirat. Sebenarnya tidak salah sekiranya mereka mengambil kesempatan untuk berniaga tetapi dengan dua syarat. Pertama jangan terlampau mementingkan keuntungan berganda. Kedua, jangan mengabaikan ibadat. Tetapi apa yang kita dapati hari ini kebanyakan peniaga di bazar Ramadan tidak sempat ke rumah Allah, lebih-lebih lagi jika mereka berniaga hingga lewat malam. Justeru saya sarankan bazar Ramadan yang menjual juadah berbuka ditutup setengah jam sebelum berbuka bagi memberi peluang kepada pengunjung dan peniaga membuat persiapan berbuka, seterusnya ke masjid untuk bertarawih. Saya juga cadangkan pihak berkuasa menahan orang Islam tidak berpuasa dan makan di khalayak ramai serta peniaga yang sama bersubahat dengan orang itu kerana tidak menghormati kemuliaan Ramadan.

Dari segi amalan pemakanan pada Ramadan pula, bagaimana yang digalakkan Islam?

Kunci utama ialah amalan pemakanan secara sihat, makan secara sederhana dan seimbang. Mengikut sunnah, lebih baik mengambil kurma sebagai makanan pertama untuk berbuka kerana ia kaya dengan tenaga serta serat. Sebenarnya, menjaga dan mengawal perut daripada makan terlalu banyak adalah kaedah pencegahan penyakit berkesan, namun kebanyakan kita suka mengambil makanan dalam kuantiti banyak. Amalan ini boleh menyebabkan sistem pencernaan lemah dan tidak boleh mencerna secara teratur. Paling penting ialah untuk tidak makan secara berlebihan dan digalakkan mengambil makanan ringkas terlebih dulu. Mengambil contoh Nabi Muhammad SAW yang mengamalkan petua kesihatan mengambil kira isi padu makanan. Baginda lebih mengutamakan makanan lembut, terutama jika baru sembuh atau melalui proses pemulihan. Disiplin pemakanan yang diamalkan Rasulullah SAW biasanya mengelak makanan itu mendatangkan penyakit kepada individu yang sihat, manakala bagi mereka yang mengalami masalah kesihatan, ia mengelak penyakit menjadi semakin serius.
Selalu kita lihat pada bulan puasa, banyak berlaku pembaziran sewaktu membeli juadah berbuka?

Pada bulan puasa, bazar Ramadan tumbuh bagaikan cendawan, sekali gus menyumbang kepada pembaziran. Di sanalah pelbagai jenis makanan ada untuk berbuka. Makanan yang dijual menyebabkan kita rambang mata membuat pilihan. Masa itu, segala amalan makanan sihat diketepikan kerana nafsu makan mengatasi segala-galanya. Umat Islam seharusnya memahami konsep berpuasa dan faham mengapa perlu berjimat cermat kerana hadis Rasulullah SAW ada menyebut: “Apabila seorang antara kamu hendak berbuka puasa, hendaklah ia berbuka dengan air.” Melalui hadis ini, Nabi mengajar umat Islam cara hendak berbuka. Kita akan dapati satu bentuk penjimatan sekiranya mengikut sunnah nabi. Malangnya setiap kali Ramadan, sebahagian umat Islam lebih gemar membazir dan ikut nafsu sedangkan cara demikian tidak dituntut Islam. Untuk mengelakkan pengambilan makanan atau minuman berlebihan, perlulah bersederhana ketika menghidang juadah terutama ketika berbuka. Memang sukar mengawal apa yang dimakan sekiranya juadah pelbagai jenis ada depan mata. Paling penting, umat Islam harus ingat tujuan berpuasa untuk mendapatkan pahala dan keberkatan dan sebarang pembaziran pada Ramadan boleh mengurangkan pahala amalan puasa itu sendiri. Ramadan bulan yang baik mengajar diri hidup dalam kesederhanaan dan menginsafi kemampuan diri menikmati pelbagai juadah lazat berbanding mereka yang hidup dalam kemiskinan dan kebuluran di serata dunia. Bukan saja bersederhana dari segi pemakaian, suasana kediaman, malah pemakanan ketika berbuka juga perlu dijaga supaya tidak melampaui batas. Pembaziran juga satu perbuatan dibenci bukan saja Islam tetapi juga agama lain.

Apa pula pendapat Datuk dengan aliran berbuka puasa di hotel dan restoran mewah?

Menyentuh soal berbuka di restoran mahupun hotel, kita bukan saja pentingkan soal berbuka tetapi hendaklah berbuka dengan makanan yang pasti halalnya dan tidak meragukan. Selain berbuka, kita hendaklah memastikan menu atau makanan disediakan itu halal. Misalnya, setiap kali Ramadan, banyak pihak sibuk menganjurkan majlis berbuka di hotel mewah kepada orang susah khususnya anak yatim. Meraikan golongan ini bukan satu kesalahan tetapi janganlah sampai ke peringkat riak dan bertujuan bermegah sehingga ada yang mengabaikan aspek halal. Bagi saya, daripada meraikan golongan ini dengan membawa mereka ke hotel mewah dengan bayaran tinggi untuk berbuka, lebih baik bagi wang ihsan dan sedekah secara terus kepada anak yatim. Bukan saja isu halal jadi persoalan, seperkara lagi yang perlu diberi perhatian ialah apabila sesetengah hotel atau restoran mewah menyediakan juadah berbuka dan pada waktu sama diiringi unsur hiburan yang boleh melalaikan seperti tarian dan nyanyian yang mana hiburan seperti ini amat tidak digalakkan.

Akhir sekali, apa nasihat Datuk kepada umat Islam pada Ramadan ini?

Amalan melatih anak kecil berpuasa baik tetapi persoalannya, mengapa puasa lebih diutamakan sedangkan ibadat lain lebih penting seperti solat diabaikan. Saya bimbang dan takut sekiranya ibu bapa membiasakan anak dengan berpuasa tetapi tidak mengerjakan solat, sia-sialah puasa mereka. Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda: “Perintahkanlah atau suruhlah anak-anak kamu mengerjakan solat ketika usianya tujuh tahun dan apabila menjangkau usia 10 tahun, pukul mereka jika mereka tidak mahu bersolat”. Berpandukan hadis ini jelas Rasulullah SAW lebih mengutamakan solat berbanding puasa. Tetapi apa saya lihat hari ini, kebanyakan ibu bapa lebih menekankan puasa terhadap anak-anak tetapi mengabaikan solat. Dalam mengabaikan solat ada pula yang tidak mengendahkan bulan puasa. Berdasarkan pemerhatian saya, masih ada generasi muda tidak memahami perkara ini dan mereka tidak berpuasa, tanpa segan silu memperlihatkan kepada orang ramai yang mereka tidak berpuasa dengan menghisap rokok. Dalam Islam sepatutnya orang yang tidak boleh berpuasa seperti perempuan yang datang haid, sakit dan seumpamanya walaupun mereka tidak berpuasa, dilarang makan dan minum di khalayak ramai kerana menghormati Ramadan. Inikan pula orang yang sengaja tidak berpuasa.

Norimah A Karim

SEMUA maklum sepanjang Ramadan, apa saja makanan yang dilihat seperti sedap belaka. Bagaimana mahu memastikan pengambilan makanan seimbang sepanjang bulan puasa?

Pada pandangan saya, pengambilan makanan seimbang perlu berasaskan Piramid Pemakanan Malaysia 2010 yang terbahagi kepada empat kumpulan makanan membabitkan tiga hingga empat hidangan karbohidrat, hidangan sayur-sayuran dan buah-buahan, produk tenusu, protein dan sedikit lemak. Umumnya setiap individu tahu kaedah dan pendidikan pemakanan seimbang namun jarang mempraktikkannya. Hanya segelintir cenderung menjaga pemakanan mereka, manakala selebihnya gemar makan melebihi kehendak dan kurang bersenam menyebabkan masalah kegemukan. Sukar mengubah tabiat pemakanan masyarakat di negara ini kerana mereka sendiri enggan mengubah tingkah laku. Justeru individu disyorkan mengekalkan indeks jisim badan (BMI) bersandarkan teori keseimbangan kuantiti, kepelbagaian sumber makanan dan kesederhanaan iaitu berhenti makan sebelum kenyang. Anda digalakkan makan daripada kumpulan makanan mengikut saranan hidangan yang dicadangkan tanpa memilih hidangan kesukaan saja.

Apa pula jenis makanan yang sesuai bagi mengekalkan kecergasan dan mengelakkan keletihan ketika berpuasa?

Keseimbangan makanan ketika berpuasa dan hari normal adalah sama. Nutrien yang diperlukan badan masih dalam kuantiti dan kualiti sama, hanya dibezakan menerusi masa pengambilan makanan. Jika pada hari biasa, anda boleh makan sepanjang masa tanpa halangan terutama ketika waktu makan utama iaitu pagi, tengah hari dan malam. Ketika berpuasa, anda boleh ubah pemikiran serta tabiat pemakanan dengan menganggap waktu bersahur adalah waktu sarapan pagi, tengah hari (selepas sembahyang terawih) dan malam (berbuka). Tiada sebab meninggalkan ibadat puasa semata-mata sukar mengubah tabiat pemakanan harian. Seeloknya elakkan makanan pedas kerana boleh menyebabkan dehidrasi manakala makanan segar membekalkan lebih nutrien kaya zat besi, asid folik serta rendah kandungan lemak. Anda disyor menjadikan bijiran dan kekacang sebagai sumber utama tenaga kerana tinggi serat dan meningkatkan daya tahan lapar. Pengambilan makanan tinggi serat penting bagi melawaskan sistem kumuhan, sekali gus mencegah penyakit kronik antaranya jantung, kencing manis, buasir dan barah usus. Terpulang kepada individu memilih hidangan kesukaan namun paling penting, pastikan minum sekurang-kurangnya lapan gelas air putih sehari.

Boleh Prof terangkan apa punca menyebabkan makan berlebihan ketika berbuka serta cara untuk mengawalnya?

Apabila lapar, selera makan akan bertambah dan individu cenderung rambang mata memilih makanan yang diperlukannya. Saya boleh katakan tabiat pemakanan ketika berpuasa dipengaruhi nafsu makan. Tambahan pula, kebanyakan bazar Ramadan menjual aneka makanan pilihan kegemaran antaranya kuih-muih, nasi, makanan bergoreng serta makanan segera. Seharusnya apabila berbuka, makan makanan manis seperti kurma dan kuih manis terlebih dulu bagi menambah tenaga dan makan secara biasa. Bagi mengelak rambang mata apabila berbuka, makan makanan tinggi serat seperti bijirin dan oat supaya perut tahan lapar. Individu berkerjaya terutama di bandar besar sering mengamalkan budaya berbuka secara bufet. Satu tarikan bufet adalah pilihan pelbagai jenis makanan namun anda harus sedar bahawa tidak perlu menghabiskan semua makanan itu. Pastikan anda ambil apa yang diperlukan saja dan berhenti makan sebelum kenyang. Amalkan pengambilan jus dan buah-buahan supaya anda tidak dipengaruhi nafsu makan secara berlebihan.

Antara azam yang sering didengar pada Ramadan ialah mahu menguruskan badan. Apa pendapat Prof?

Bagi sesetengah individu, mereka sering mengambil kesempatan ketika Ramadan untuk menguruskan berat badan. Pada pandangan saya, Ramadan sesuai dijadikan panduan bagi mengurangkan nafsu makan sekali gus mendapatkan berat badan ideal yang diidamkan. Namun harus diingat jika puasa boleh mengurangkan berat badan, ketika hari raya individu boleh menambah sehingga tiga kali ganda berat badan berbanding penurunan berat badan ketika berpuasa. Saya sendiri boleh mengurangkan berat badan tidak lebih dua kilogram (kg) setiap kali Ramadan, tetapi bertambah apabila menjelang Aidilfitri. Ketupat, rendang, sate dan aneka kuih-muih menambah selera makan sekali gus cenderung membuatkan individu makan lebih daripada hari biasa. Sekiranya anda prihatin dengan keadaan fizikal, elakkan makan berlebihan selama sebulan dan lakukan senaman berkala dari semasa ke semasa.

Hasan Tidak Patut Jinakan Diri Dengan Utusan

Oleh Mohd Sayuti Omar

HARI ini ada dua berita yang disiarkan oleh Mingguan Malaysia (MM) yang saya merasakan penyiarannya bermotif politik yang sangat jelas, bukan atas semangat kebebasan bersuara ataupun menempati prinsip-prinsip journalisme. Dua berita itu ialah, penegasan Exco Selangor Hasan Ali yang mengatakan dia rela dipecat demi kepentingan akidah umat Islam. Berita berkenaan disiarkan di muka hadapan di jadikan headline dengan judul "Saya rela dipecat."

Berita kedua di sebelah dalam mengenai kenyataan Timbalan Dewan Pemuda Pas, Nik Abduh Nik Abdul Aziz. Antara lain berita itu melaporkan Nik Abdul menggesa supaya pemimpin Islam sepakat dalam isu akidah. Berita itu dibawah tajuk "Pemimpin Melayu perlu bersatu dalam isu akidah."

Kalau dibaca kepada tajuk laporan itu tidak menyeleweng ia merupakan pendirian dan sikap yang terpuji dan hasanah. Misalnya Hasan sedia untuk dipecat oleh parti dan juga digugurkan dari jawatan Exco kerana tindakannya itu. Ini bermakna beliau yakin dengan apa yang dilakukan. Laporan itu juga memberi gambaran Hasan adalah hero dalam membela Islam di Selangor.

Saya setuju atas ketegasan dan tanggungjawab Hasan. Sesiapa pun dan pada bila-bila masa tidak boleh bertolak ansur dalam soal agama atau akidah. Bila ada unsur cuba merosakkan keimanan orang Islam ia hendaklah diperangi habis-habisan. Apa lagi kalau orang itu mempunyai kuasa. Dalam konteks ini peranan dan tanggungjawab menjaga kesucian agama lebih penting dari menjaga kuasa politik.

Benar begitu. Kerana Allah dan Nabi menuntut menjaga kesucian dan maruah itu. Tahap penjagaan bukan saja setakat kena pecat dari jawatan hatta walaupun terpaksa menggadai nyawa sekalipun. Kerana mati di dalam agama adalah amti syahid. Kebanyakan para tabin dan sahabat Rasulullah s.a.w. syahid kerana mempertahankan kesucian agama Islam. Dan semua kita merindui syurga akhirat.

Bagaimana pun di sini satu perkara yang Hasan kena fikirkan dan orang lain juga; dalam konteks Hasan itu bukankan dia bersuara itu dari kuasa politik? Maksudnya kedudukkanya itu terhasil dari kuasa politik. Setelah partinya menang kemudian membentuk kerajaan PR Selangor lalu melantik beliau sebagai Exco? Kuasa politiklah yang melantik beliau dan beliau berada di situ adalah kerana politik.

Kita faham perlantikan itu amanah yang perlu dipikul. Satu tanggungjawab yang bukan boleh dimain-mainkan. Tetapi apa yang perlu diawasi ialah beliau harus bijaksana dalam melaksanakan tanggungjawab menerusi kuasa itu. Tanggungjawab Exco dalam membela agama bukan setinggi tanggungjawab Mufti yang dilantik khas oleh Sultan yang mempunyai bidang kuasa mutlak ke atas agama. Perlantikan Hasan adalah perlantikan menerusi instrumen politik.

Di sini kepentingan politik (kuasa) itu tidak kurang peri mustahaknya. Hasan tidak boleh bercakap seperti hari ini dan nilai suaranya tidak sehebat hari ini kalau beliau tidak seorang anggota Exco. Kalau tidak percaya cuba.. Hasan bercakap atas kapasiti dan kediriannya sebagai Hasan atau sebagai seorang fasilitator atau moderator yang handal. Nescaya kenyataanya tidak ada nilai langsung. Dia tidak pun akan diberikan ruang prime di akhbar berkenaan.

Apa yang saya hendak katakan di sini, maslahat mendapat kuasa politik (seperti hari) ini dan maslahat hendak menjaga agama itu sama penting. Jadi apabila Hasan mengatakan dia sanggup digugur atau dipecat adalah satu kenyataan yang merugikan dirinya dan merugikan umat Islam seluruhnya kandati pemecatan demi agama. Dari sudut lain kenyataan itu ada nada angkuh dan sombong.

Untuk menunjukkan keberanian dalam menegakkan kebenaran Hasan tidak perlu menjawab pertanayan soalan wartawan yang dipetik dari satu andaian direka-reka oleh manusia yang rosak akidah politik itu. Wartawan MM itu melontarkan pertanyaan itu setelah mementik andaian dibuat oleh seorang bloger yang juga ahli Parlimen yang kini demam akan kehilangan kerusi.

Sepatutnya Hasan tidak melayani persoalan itu dengan mengeluarkan pengakuan sejujur itu. Beliau boleh berhenti setakat mengatakan sekiranya parti merasakan tindakannya tidak benar dan bertentangan, terserah kepada parti. Tetapi apabila beliau meluahkan pengakuan begitu seolah beliau mencabar partinya dan meletakkan beliau dalam keadaan 100 peratus betul. Sikap merasakan kita betul, hebat dan tepat adalah bukan sifat mazmumah.

Kita memahami perasaan pejuang seperti Hasan. Dia mahu membela Islam dan bangsa. Mungkin luahan itu dilayani kerana kekecewaannya kepada parti yang tidak menyokongnya. Itu tidak menjadi masalah, sebagai pemimpin dan orang mukmin Hasan sudah terlepas dari dosa. Mempertahankan kesucian agama dalam bentuk itu adalah kewajiban umum (fardu kifayah). Hasan harus merasa senang kerana usaha itu telah memerdekakan orang lain dari menanggung dosa. Tindakannya sudah mendapat pahala.

Hasan tidak boleh mengharap segala masalah selesai dalam satu malam saja. Kain tidak akan kering kalau disidai di hari senja. Kuasa politik yang ada kepadanya adalah sedikit saja. Beliau sangat mengharapkan keberanian dan conscience beliau terhadap Islam beliau disokong oleh umat Islam lain. Tetapi apabila ada rakan sendiri yang skeptikal dengan usahanya inilah menyebabkan beliau kecewa dan sanggup untuk diambil tindakan oleh parti.

Semua yang Hasan lakukan itu betul, dari nawaitu kepada syariahnya. Cuma silapnya Hasan di sini menggunakan wadah milik parti lawan untuk meluahkan kekecewa dan membela diri. Sepatut beliau sedar akan realiti itu. Hasan boleh berkawan dengan wartawan atau penerbit, tetapi Hasan tidak boleh menerima atau berkawan dengan akhbar berkenaan yang ada agendanya sendiri. Inilah yang saya nampak satu kesilapan Hasan.

Apa yang hendak saya huraikan dan persoalkan di sini kenapa Hasan dan juga Nik Abduh memberi ruang kepada akhbar berkenaan untuk memberi semangat dan membela kepada mereka. Iya, mungkin kerana akhbar lidah parti tidak bersedia berkerjasama, memberi siaran kepada Hasan. Tetapi Hasan harus pandai menilai mana lebih menguntungkan dirinya dan politiknya dari MM yang menyiarkan kenyataan bersifat adu domba dengan akhabr lidah parti yang tidak menyiarkan kenyataanya, dan terlepas dari adu domba?

Kenyataan atau berita Hasan hari ini sudah tentu akan menjadi perhatian. Saya sangat merasakan tindakan MM memberi ruang begitu besar adalah untuk memerangkap Hasan dan juga Pas. Akhabr itu sudah tahu yang Pas akan mengadakan mesyuarat jawatankuasa hari ini. Mesyuarat itu tidak akan terlepas membincangkan soal serbuan gereja oleh Jais itu. Jadi apa yang diharap akhbar berkenaan mesyuarat Pas itu akan menghimpit Hasan. Kemuncak harapannya ialah Hasan akan terpelanting dan kalau itu berlaku maka berjayalah akhbar berkenaan mencaing-caingkan Pas agar memudahkan Umno merampas Selangor.

Sama ada sedar atau tidak cara Hasan itu telah membantu musuhnya sendiri. Kalau kebetulan pula ada ahli jawatankuasa yang berkepala panas, mereka akan mengusulkan apa-apa cadangan yang boleh membawa kepada kemusnahan Hasan dalam politik dan juga Pas. Tetapi saya berdoa berkat Ramadhan al Mubarak ini tidak adalah apa-apa yang tidak baik dalam mesyuarat itu kelak.

Saya lihat kemesraan Hasan dengan akhbar Umno itu bukan hari ini saja, tetapi sudah lama. Beberapa isu-isu lain sebelum ini memperlihatkan akan kejinakan Hasan dengan akhbar itu. Hasan senang dan selesa menggunakan wadah berkenaan. Sikap Hasan ini bertentangan dengan partinya yang kurang selesa dengan akhbar itu.

Kemesraan inilah yang memberi liabiliti kepada Hasan. Menyebabkan parti mencurigai beliau. Betapa baik, ikhlas dan molek hasrat Hasan dan kenyataannya dalam akhabr itu, ia tetap akan diprejudis kerana ia disiarkan oleh akhbar itu. Walhal sepatutnya itu hak Hasan, tetapi itulah hukum alam yang patut diketahui oleh Hasan. Selagi beliau berada dalam jelumun politik beliau tidak akan terlepas dari hukum dan peraturan klasik itu. Politik itu penuh dengan persepsi dan sedikit sangat realitinya.

Untuk tidak terus dibaham delima dan rasa serba salah dan berdosa, elok kalau Hasan membuat mahabsah. Istikharah. Kalau sudah tidak betah untuk mengikut lenggang lengguk perlarian politik, bersaralah dengan baik. Undur saja secara sukarela dan carilah wadah yang lebih harmoni dan bukannya meminta parti untuk bertindak ke atas kita.

Tetapi saya percaya, kehandalan dan kehebatan Hasan dalam pancak mempertahankan agama selepas ini tidak sebesar kuasa yang dimilikinya kini. Tidak percaya cubalah buat. Sudah banyak sejarah pejuang-pejuang agama (mujihidin) yang berada atas landasan politik, yang sebelum ini tersebut, tersohor tetapi setelah terkehel dari rahang politik mereka diam membisu menjadi ular air yang kesirnaan bisa.

Sesungguhnya hukum karma dalam buana politik sangat menakutkan. Tepatlah kata bidalan, politik itu membeliti seluruh sendi-sendi kehidupan. Politik itu bagaikan ular sawa yang sentimental menjerut dan mematahkan tulang temulang mangsanya sehingga lemah longlai. Wahalahu'alam.

http://msomelayu.blogspot.com

‘Serangan Jais’ ke atas gereja, tanya diri kita dulu.. duit ZAKAT pie mana..???

Oleh Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Saya belum ingin mengulas tentang “serangan” atau serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas sebhttp://4.bp.blogspot.com/-PSJg5fpfznE/Ti937AJmb7I/AAAAAAAAAkg/vPLTyqdVLwA/s1600/DrAsri02.jpguah gereja di Petaling Jaya seperti yang disiarkan oleh berita beberapa hari ini di sudut tindakan “serangan” itu.

Cumanya, seperti mana yang kita ketahui bahawa tiada manusia yang bertamadun yang boleh menerima tindakan provokasi yang boleh mencetuskan permusuhan antara penganut agama tanpa alasan yang sah.

Saya ingin menyentuh tentang orang-orang Islam yang hadir ke majlis tersebut yang dikatakan oleh pihak media hadir mereka terpengaruh dengan agama Kristian disebabkan sikap baik penganut agama berkenaan membantu mereka.

Difahamkan bahawa orang-orang Islam yang hadir, terutama ibu-ibu tunggal terdiri dari kalangan mereka yang amat daif dan miskin. Mereka telah berulang kali memohon bantuan dari masyarakat Islam, tetapi gagal. Apabila ada pihak yang sudi menghulurkan bantuan dengan mudah, maka mereka rasa “jatuh hati” dan “terhutang budi”.

Di sini beberapa persoalan patut ditimbulkan:

Ke mana perginya wang zakat kita? Ratusan juta hasil kutipan yang diumumkan saban tahun, apakah tidak mampu untuk membantu fakir miskin ini keluar dari kesusahan mereka sehingga tidak perlu meminta “sedekah” kepada orang lain?

Mengapa kerenah biokrasi begitu tinggi untuk fakir miskin mendapatkan bantuan zakat? Semua orang yang pernah berurusan dengan hal ini, akan ada pengalaman mereka sendiri. Untuk mendapatkan RM100-200 pun, begitu banyak kerenahnya. Sedangkan pejabat zakat kelihatan mewah, gaji pegawai dan bos begitu tinggi dan peralatan urusan juga begitu canggih.

Apakah belanja yang tinggi itu hanya untuk urusan mencari pembayar, tetapi tiada kesungguhan yang memadai untuk mencari penerima yang layak?

Tujuan zakat antaranya untuk mendekatkan hati manusia dengan Islam. Sebab itu, ada hak untuk golongan muallaf. Bagaimanakah mungkin pengurusan zakat gagal melakukan hal ini, sehingga yang sudah muslim ingin meninggalkan Islam kerana gagal mendapat bantuan dari umat Islam khususnya zakat?!

Bukan sesuatu yang haram untuk seseorang muslim menerima bantuan daripada bukan muslim. Apatahlagi, jika mereka dalam kesusahan yang amat. Tindakan mereka menerima bantuan tidak boleh dipersalahkan, sebaliknya perbuatan pihak muslim yang sepatutnya memberi bantuan kepada mereka tetapi tidak melakukannya itulah yang patut disalahkan.

Jika dibincangkan disudut bantuan, pada asasnya, kita tidak boleh menyalahkan orang lain kerana memberikan bantuan. Adalah menjadi hak setiap untuk memberikan bantuan kepada sesiapa yang mereka mahu. Selagi mengikut peraturan dan undang-undang, seseorang boleh memberikan bantuan kepada sesiapa sahaja tanpa terbatas dengan agama atau bangsa.

Janganlah jika kita gagal membantu — sedangkan kita mampu-kita menyalahkan orang lain yang membantu.

Setiap orang akan terpengaruh dengan pihak yang berbuat baik kepadanya. Itu fitrah manusia. Jika dia lemah iman, mungkin agamanya juga diserahkan. Mereka yang terpengaruh dengan pihak gereja atas budi baik, itu sesuatu yang tidak pelik.

Namun yang pelik, bagaimana dalam negara Islam, umat kita boleh menukar agama disebabkan layanan yang tidak memuaskan oleh masyarakat muslim? Sebaliknya mereka terpengaruh dengan sikap baik penganut agama lain. Apakah slogan-slogan agama kita selamat ini hanya kosmetik yang tidak berpijak kepada realiti kehidupan?

Maka, banyak persoalan perlu masyarakat muslim tanya diri sendiri sebelum menyalahkan orang lain. Tabiat menuding jari kepada orang lain untuk menutup kelemahan sendiri tidak akan dapat menyelesaikan masalah kita!

* Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin adalah ahli akademik dan bekas Mufti Perlis.

Enakmen 1988 beri Jais ruang tindak ke atas bukan Islam

August 07, 2011
Halaman depan DUMC digambarkan selepas serbuan Jais dan polis malam Rabu. — Foto fail

PETALING JAYA, 7 Ogos — Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dipercayai telah bertindak mengikut lunas perundangan ketika menyerbu Gereja Methodist Damansara Utama di sini kerana enakmen diluluskan kerajaan Barisan Nasional (BN) pada 1988 membolehkan tindakan ke atas bukan Islam.

Presiden Majlis Peguam Lim Chee Wee berkata, peruntukan itu bermakna pihak berkuasa hanya boleh bertindak mengikut undang-undang syariah.

Justeru kata Lim, tindakan berkaitan dakwaan bahawa majlis makan malam anjuran gereja menggunakan kalimah “al-Quran” dan “doa” untuk memurtadkan orang Islam tidak tertakluk dalam konteks penguatkuasaan agama.

“Sementara Jais kemungkinan ada kuasa perundangan untuk memasuki premis, ia harus dilakukan menggunakan asas perundangan yang betul, di mana satu kesalahan didapati telah dilakukan.

“Daripada fakta-fakta yang wujud, tiada asas bagi tindakan menyerbu,” kata beliau dalam satu kenyataan menerusi e-mel kepada The Malaysian Insider.

Menurut Lim terdapat empat undang-undang yang memberi kuasa yang luas kepada pihak berkuasa untuk bertindak dalam soal berkaitan dengan agama iaitu Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995, Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan di Kalangan Orang Islam) 1988, Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 dan Enakmen Prosedur Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 2003.

Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam), yang menggariskan tindakan-tindakan memurtadkan dilakukan oleh bukan Islam ke atas Muslim, membolehkan pihak berkuasa agama untuk melancarkan siasatan dan menahan mana-mana individual tanpa waran.

Beberapa kesalahan yang digariskan termasuklah memujuk atau menggalakkan Muslim untuk tukar agama, menerima arahan ataupun untuk menyertai mana-mana aktiviti demi kepentingan agama bukan Islam; jika bukan Islam berkomunikasi dengan seseorang yang beragama Islam bagi mengakibatkan mereka didedahkan kepada sebarang ucapan berkaitan agama bukan Islam dan jika seseorang menggunakan sesetengah perkataan untuk menggambarkan kepercayaan agama bukan Islam.

Seksyen 11 enakmen itu juga menggariskan kesalahan-kesalahan yang “berat”, di mana di bawah Kanun Prosedur Jenayah tidak menghalang polis daripada menyerbu mana-mana kawasan persendirian seperti yang disaksikan di premis Gereja Methodist Damansara Utama.

The Malaysian Insider difahamkan wakil rakyat DAP pernah menimbulkan bangkangan mereka ketika enakman itu digubal di Dewan Undangan Negeri Selangor 1988 atas alasan itu menghakis hak asasi masyarakat bukan Islam.

Bagaimanapun enakmen itu diluluskan termasuk dengan sokongan wakil rakyat bukan Islam, khasnya dari MCA.

Penasihat DAP Lim Kit Siang mengesahkan kontroversi itu dengan menegaskan, enakman itu sebagai sesuatu yang tidak munasabah.

“Saya tidak boleh ingat dengan spesifik butiran undang-undang itu, tetapi DAP telah menentang dengan keras,” kata beliau kepada The Malaysian Insider.

Pun begitu, Lim enggan mengulas apabila ditanya sama ia bermakna MCA dan BN harus dipersalahkan berbanding Pakatan Rakyat yang memerintah kerajaan negeri Selangor ekoran serbuan oleh Jais ke atas Gereja Methodist Damansara Utama.

“Buat masa ini, kita masih tidak tahu dengan tepat asas Jais mengadakan serbuan, jadi sukar untuk mengatakan siapa yang salah dan siapa yang betul.

“Biar kita tunggu (Menteri Besar Selangor Tan Sri) Khalid Ibrahim membuat kenyataan,” kata beliau.

Kerajaan negeri Selangor berhadapan dengan kecaman ekoran laporan bahawa Jais menyerbu Gereja Methodist Damansara Utama malam Rabu lalu.

Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek juga mengecam Exco Kerajaan Negeri Datuk Hasan Ali yang mempertahankan tindakan Jais.

Hasan, exco yang bertanggungjawab ke atas hal ehwal agama, dijangka akan memberi penjelasan kepada PAS hari ini.

Pakatan: Bersih 3.0 susul jika Najib gagal bersihkan daftar pemilih

August 06, 2011


KUALA LUMPUR, 6 Ogos — Sambil menegaskan pihaknya tidak meletakkan sebarang keyakinan ke atas pentadbiran Najib bahawa akan menyelesaikan kemelut pengurusan pilihan raya, Pakatan Rakyat mahu Perdana Menteri memikul tanggungjawab bagi memastikan daftar pemilih benar-benar bersih.

Jika tidak, kata Pakatan Rakyat gelombang Bersih 3.0 akan menyusul.

Ketika dihubungi The Malaysian Insider, Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub (gambar) menegaskan, Najib perlu bertindak segera lalu menyelesaikan semua penyelewengan dan konspirasi yang didakwa wujud demi memenangkan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum ke-13 termasuk terbaru dakwaan pemberian kad pengenalan MyKad kepada warganegara asing.

Bagaimana beliau tidak meletakkan harapan tinggi untuk Najib menyelesaikan masalah yang berlaku termasuk isu pertukaran status kewarganegaraan pemastautin tetap.

“Apa lagi yang kita boleh harapkan pada perdana menteri, Himpunan Bersih 2.0 pun beliau tak boleh nak tangani, macam mana dengan isu yang terbaru ini (pertukaran status kewarganegaraan pemastautin tetap).

“Tapi sebagai pemerintah, beliau perlu bertindak segera... tuntutan Bersih 2.0 juga perlu dilaksanakan malah isu yang baru ini diselesaikan sebelum pilihan raya umum ke-13,” kata Salahuddin.

Isu daftar pemilih menjadi hangat baru-baru ini ekoran pendedahan mengenai pertukaran status kewarganeraan pemastautin tetap kepada warganegara dalam tempoh yang singkat dan ia mendapat bantahan hebat daripada kepimpinan Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun perkara itu dinafikan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Berikutan pendedahan itu, Pakatan Rakyat mahu sidang tergembar Parlimen bagi membahaskan isu kewujudan pengundi-pengundi kalangan rakyat asing yang diberikan taraf kewarganegaraan Malaysia.

Selain itu Pakatan Rakyat juga mendakwa BN mendaftarkan warga asing sebagai rakyat negara ini melalui operasi “MyDaftar.”

Operasi itu dikatakan mahu menjadikan warga asing sebagai pengundi yang sah bagi memenangkan BN pada pilihan raya umum ke-13.

Tegas Salahuddin, Najib harus bertanggungjawab terhadap semua penyelewengan yang berlaku dalam sistem pilihan raya selain memberi penjelasan tentang langkah JPN membenarkan pemastautin tetap ditukar status menjadi warga negara Malaysia.

“Walau macam mana pun beliau (Najib) harus bertanggungjawab, beliau perlu tampil menyelesaikan semua kemelut yang berlaku ini...beliau mesti bertindak segera dan bertanggungjawab.

“Kita tahu apa yang dilakukan ini adalah usaha-usaha untuk membantu BN menang, selagi Najib sebagai perdana menteri beliau perlu tampil menyelesaikan perkara ini kerana ia akan mengancam keselamatan negara,” katanya.

Ahli Parlimen Kubang Kerian ini turut mengingatkan pentadbiran Najib agar melakukan segera transformasi pilihan raya sekiranya tidak mahu berdepan dengan Himpunan Bersih 3.0.

“Sekiranya masih tiada perubahan sebelum pilihan raya umum ke-13 besar kemungkinan Himpunan Bersih 3.0 akan mengambil tempat.

“Kalau perlu kita akan lakukan, apa lagi yang kita boleh harapkan dengan sistem (pilihan raya) sekarang? Kalau SPR kata daftar pemilih bersih dan nafikan lagi, kita ada bukti... kita boleh buktikan, adakah kita mahu terus berdiam diri?,” katanya sambil menambah cadangan Himpunan Bersih 3.0 masih belum dibincangkan secara serius.

Lapan tuntutan Bersih 2.0 adalah agar SPR membersihkan daftar undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, diperkukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Ditanya apa langkah akan diambil PAS selepas ini, Salahuddin berkata pihaknya telah menyediakan beberapa pelan tindakan untuk mendesak Putrajaya.

“Saya rasa kita ada pelan tindakan...kita mempunyai beberapa siri pelan tindakan yang harus dilaksanakan dan buat masa ini tempat terbaik untuk mendedahkan semua konspirasi peringkat tertinggi ini adalah di Parlimen sebab itu kita mahu sidang tergempar Parlimen.

“Kita juga akan desak kerajaan menubuhkan inkuiri awam untuk kita kenal pasti siapa yang terlibat sehingga ke akar umbi,” katanya.

Tegas beliau, sekiranya semua pelan tindakan itu tidak dipedulikan Putrajaya, pihaknya terpaksa menghadap Yang di-Pertuan Agong sebagai langkah terakhir bagi memastikan sistem pilihan raya diadakan secara bersih dan adil.

Ditanya sama ada mempercayai daftar pemilih SPR, Salahuddin bagaimana pun menegaskan “sebab itu kita mahu satu pembersihan dilakukan yang mana ia merupakan perjuangan kita selama ini.”

‘Tak timbul isu rebut kerusi’ - S Manikumar

ALOR SETAR - Tidak timbul isu perebutan kerusi yang bakal ditandingi parti komponen Pakatan Rakyat (PKR) iaitu Pas, PKR mahupun DAP dalam pilihan raya umum (pru) ke-13, memandangkan semua tuntutan masih di peringkat perbincangan.

Naib Presiden Majlis Pimpinan Negeri (MPN) PKR Kedah, S Manikumar berkata, dalam satu mesyuarat yang diadakan kira-kira tiga hari lalu, tiga wakil dihantar dari setiap parti komponen PR.

Menurutnya, kesemua wakil mengutarakan cadangan mengenai kerusi yang akan ditandingi dalam pilihan raya umum akan datang.

“Kita melihat perkara ini secara positif, apa yang diminta oleh parti komponen adalah cadangan dan bukannya permintaan yang mesti ditunaikan.

“Bagaimanapun setiap cadangan perlu dikemukakan bersama dengan hujah yang relevan, barulah masing-masing dapat menyuarakan pendapat berhubung tuntutan yang dibuat,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Manikumar berkata, tidak ada sebab untuk menolak tuntutan yang dikemukakan jika mempunyai alasan yang kukuh.

“Sebagai contoh, jika ada parti komponen lain yang ingin bertanding di Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau, mereka perlu kemukakan hujah dan jika relevan, mungkin laluan boleh diberikan kepada calon parti yang menuntut.

“Setiap parti boleh mengutarakan cadangan dan perkara ini masih di peringkat cadangan, selepas ini akan dianalisis secara terperinci sebelum dimaklumkan kepada peringkat atasan. Keputusan akan dibuat selepas mencapai kata sepakat,” katanya.

Menurutnya, semua wakil rakyat PR di negeri ini berpegang teguh kepada prinsip perjuangan yang jujur, tidak hanya di Kedah tetapi di semua negeri lain.

“PR sudah matang dan berjaya menawan beberapa negeri malah semakin bersedia untuk suatu tahap yang lebih matang.

“Jika rakyat memberi peluang kepada PR untuk ke Putrajaya, kita akan menubuhkan kerajaan baru yang mengutamakan negara kebajikan,” katanya yang tidak mahu pertandingan tiga penjuru di DUN Derga pada 2008 berulang demi kepentingan PR.

Pada pilihan raya umum ke-12, tiga parti yang bertanding untuk kerusi Derga ialah PKR, DAP and Barisan Nasional (BN) dan dimenangi Dr Cheah Soon Hai (BN) dengan 6,516 undi, manakala Teoh Teik Guan (DAP) dan Cheung Khai Yan (PKR) masing-masing memperoleh 2,095 dan 6,353 undi.

Terdahulu, perbincangan mengenai agihan kerusi PR Kedah dilaporkan menemui kegagalan apabila terdapat pertindihan tuntutan kerusi melibatkan PKR dan DAP, kedua-dua parti terlibat akhirnya menyerahkan kepada pimpinan PR untuk membuat keputusan.

Difahamkan, pertindihan tuntutan itu berlaku apabila DAP meminta untuk bertanding kerusi yang ditandingi PKR (pada 2008), dalam pilihan raya umum akan datang.

DAP yang bertanding dua kerusi iaitu DUN Kota Darul Aman dan Derga pada pilihan raya umum 2008, menuntut tambahan empat kerusi DUN iaitu Gurun, Bakar Arang, Lunas dan Bakar Bata serta dua kerusi Parlimen iaitu Alor Setar dan Padang Serai.

Bantu golongan yang memerlukan

LABU BESAR - Seorang warga emas di Kampung Keda Bagan Sena di sini, tidak dapat bergerak berikutan keadaannya yang uzur dan menghidap pelbagai penyakit.

Warga emas berkenaan Majid Ahmad, 82, berkata, dia tinggal di kampung itu sejak 16 tahun lalu. Walaupun mempunyai anak tetapi mereka tinggal berjauhan dan mempunyai keluarga.

Katanya, dia sudah menerima bantuan kewangan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) RM300 sebulan dan ia digunakan untuk menampung keperluan harian dan kos perubatannya.

Dia yang mengalami ketumbuhan di perut setelah menjalani pembedahan tahun lalu takut untuk mendapatkan rawatan susulan di hospital kerana bimbang akan dibedah semula.

“Pakcik sudah lama bersendirian. Alhamdulillah penduduk terutama jiran banyak membantu. Mereka yang akan menghantar makanan kepada pakcik untuk berbuka puasa.

"Dalam keadaan pak cik yang uzur tidak banyak yang dapat pak cik lakukan selain duduk di rumah.

“Selain masalah ketumbuhan di perut, mata dan telinga pakcik juga sudah kabur,” katanya.

Pengerusi Pekida kawasan Labu Besar, Mohd Nordin Ismail berkata, masih ramai dalam kalangan warga emas yang belum menerima bantuan dan meminta kerjasama JKM untuk memastikan mereka yang layak menerima dibantu segera.

Katanya selain warga emas, ibu tunggal dan keluarga daif tidak seharusnya dipinggirkan.

“Kita kena bantu semua pihak dan jangan terlalu bergantung kepada badan bukan Kerajaan (NGO) untuk mengetengahkan setiap masalah yang berlaku. Pemimpin politik seharusnya turun padang untuk memastikan keperluan kumpulan miskin tegar ini mendapat perhatian.

“Selain itu, Majlis Ketua Kampung (MKK) dan Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) seharusnya menyenaraikan nama mereka terlibat,” katanya.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...