TERKINI :

Tuesday, August 2, 2011

Malaysia dlm bahaya di bwh UMNO..sanggup buat apa shj utk teruskan kuasa..

Keadaan cukup bahaya, kata Pemuda PAS

Pemuda PAS berkata, keadaan sekarang cukup merbahaya apabila seorang penduduk tetap (PR) yang didaftarkan sebagai pengundi baru dengan "sekelip mata" boleh bertukar menjadi warganegara negara ini.

anti ppsmi rumah pena 100309 suhaizan kaiatPengerusi Pemulihan Demokrasi dan Mobilisasi Pemuda PAS Suhaizan Kaiat (kanan) berkata, pihaknya sudah menjangkakan perubahan itu atau pelayan (server) Jabatan Perdaftaran Negara (JPN) akan ditutup.

"Ternyata jangkaan Pemuda PAS benar apabila Malaysiakini mengeluarkan berita pada jam 1.06 (petang) maka status PR dengan mudah bertukar kepada warganegara.

"Inilah bukti yang jelas bahawa negara Malaysia dalam keadaan yang cukup merbahaya apabila status warganegara dipermainkan oleh pihak berkepentingan dalam negara ini," katanya.

Katanya, tindakan itu memberi maksud bahawa "Mismah menjadi warganegara dalam beberapa jam sahaja".

Sebelum ini, kurang empat jam selepas Malaysiakini melaporkan PR yang memegang kad MyPR merah didaftarkan sebagai pengundi baru, rekod dalam taliannya bertukar kepada warganegara dan memiliki MyKad biru.

NONESemakan pada sistem pengesahan dalam talian JPN sebanyak dua kali - pada jam 5.48 petang semalam dan 11.30 pagi ini - menunjukkan nama Mismah berstatus PR yang telah mengambil kad MyPRnya (No 640704715238), kad pengenalan bagi PR.

Dalam kenyataan petang ini, Suhaizan mendakwa, Pemuda PAS juga telah mengesan lebih awal bagaimana PR khususnya daripada Indonesia telah didaftarkan sebagai pengundi.

"Mereka didaftarkan hampir di setiap negeri. Kita telah memuat turun data-data kad pengenalan PR dengan banyak sekali," katanya.

Sehubungan itu, dewan itu mendesak agar suatu siasatan dibuat berhubung dengan kejadian ini.

"Suatu suruhanjaya diraja perlu dibentuk dengan segera bagi menyiasat JPN dan SPR berhubung dengan isu yang cukup memalukan negara ini," katanya.

Biometrik daripada poket kuning rakyat

Saya rasa terpanggil untuk memberi pandangan mengenai isu penggunaan sistem biometrik yang dicanang-canang akan digunakan dalam PRU-13 akan datang. Bahkan isyarat awal tergambar jelas apabila perdana menteri sendiri yang menyatakan akan meluluskan sejumlah peruntukan untuk perbelanjaan sistem ini akan datang.

Saya juga merasa tertanya-tanya apabila Perdana Menteri sendiri difahamkan berpendirian tegas dalam menyokong usaha menggunakan sistem yang belum ternyata telus ini.

Beliau dipetik menyebut:"Kalau nak buat penambahbaikan kita akan buat. Kita akan buat yang terbaik (dengan menggunakan biometrik bagi memastikan pilihan raya yang adil dan bersih) walaupun negara-negara maju pun tak buat."

Kerajaan seharusnya menerima cadangan yang lebih realistik dalam menangani isu pengundi hantu dan pengundi bertindih ( yang boleh mengundi lebih dari sekali ). Bahkan telah banyak bukti-bukti jelas yang menunjukkan lemahnya sistem yang sedia ada sekarang. SPR juga perlu telus dalam hal ini.

Malah Perdana Menteri juga mendakwa bahawa Pakatan Rakyat sengaja membangkitkan isu pilihan raya yang bersih di negara ini ekoran kekalahan parti itu dalam beberapa pilihan raya kecil mutakhir ini di tangan kerajaan.

"Di peringkat nasional, kita (BN) ada masa dapat undi banyak ada masa undi sikit. Tetapi majoriti masih di tangan kita. Kalau kita boleh jamin kita boleh menang, tidak adalah menteri kalah (pilihan raya) dan ada negeri kalah," katanya lagi.

Kenyataan sinis ini tidak sedikit pun akan memberi kesan kepada tuntutan rakyat selama ini. Ini bukan soal menang atau kalah, ini adalah soal prinsip keadilan yang kita tuntut.

Bahkan tuntutan untuk sebuah pilihan raya yang adil dan telus bukanlah satu perkara baru. Malah ia adalah tuntutan tidak berkesudahan rakyat yang terus dinafikan sehingga ke hari ini.

Kenyataan ini senada dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang sering mempertahan bahawa mereka adalah badan yang bebas dan telus namun tidak pula sanggup akur dengan tuntutan rakyat yang selama ini memandang isu ketelusan SPR ini sangat berkait rapat dengan periuk nasi mereka. Pemerintah pula berjalan angkuh dengan permaidani merah mereka!

Bahkan mereka tanpa segan silu melabelkan pembangkang dan BERSIH 2.0 mempunyai agenda tertentu di sebalik lapan tuntutan yang dibuat antaranya adalah penggunaan dakwat kekal dalam menangani masalah pengundi hantu.

Kita yakin, cadangan ini hanya dibakulsampahkan oleh pihak yang berkepentingan ini! Betapa jauh lebih rendah kos penggunaan dakwat kekal ini berbanding sistem biometrik yang ternyata akan menjangkau jutaan ringgit. Ia juga bakal dikaut daripada poket kuning rakyat!

Muhammad Safwan Anang @ Talib
Penulis adalah presiden Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM)

BIOMETRIC : Bukti Indon Jadi Warganegara dalam masa 4 jam...

Pengundi baru: Pagi tadi PR, petang ini warganegara

Kurang empat jam selepas Malaysiakini melaporkan seorang penduduk tetap (PR) yang memegang kad MyPR merah telah didaftarkan sebagai pengundi baru, dia nampaknya telahpun menjadi warganegara.

NONEDia kini mempunyai MyKad biru, berdasarkan semakan pada sistem dalam talian yang sama Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) di mana butiran identifikasi dirinya direkodkan.

Semakan pada sistem pengesahan dalam talian JPN sebanyak dua kali - pada jam 5.48 petang semalam dan 11.30 pagi ini - menunjukkan nama Mismah adalah berstatus PR yang telah mengambil kad MyPRnya (No 640704715238), kad pengenalan bagi PR.

Apabila nombor yang sama dimasukkan ke dalam sistem pengesahan dalam talian SPR, Mismah yang sama adalah pengundi berdaftar yang baru.

Bagaimanapun, satu lagi semakan dengan sistem JPN pada jam 3 petang ini menunjukkan hasil yang mengejutkan - Mismah telah menjadi warganegara dengan Mykad biru.

Statusnya pada sistem pengesahan dalam talian SPR kekal sama pada jam 3 petang - pengundi yang baru berdaftar dalam senarai daftar tambahan pemilih yang dipamerkan oleh semakan umum.

‘Saya bukan lelaki ganas’

TEMERLOH – Pemuda bertubuh sasa digambarkan ganas dan didakwa membawa pisau ketika perhim-punan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu, dikenali berperwatakan sebaliknya dalam kalangan penduduk bandar ini, terutama rakan-rakan dan pelanggannya.

Abdul Razak Endut 32, atau dikenali sebagai Ajak juga antara individu paling mudah ditemui penduduk bandar ini.

Abdul Razak bukan sahaja dikenali mereka yang sebaya, tetapi semua lapisan termasuk wanita dan kanak-kanak.

Faktor populariti itu kerana dia saban hari berada di pusat bandar ini membantu abangnya di sebuah kedai kecil di Jalan Ahmad Shah yang sarat dengan pelbagai jenis kasut menawarkan khidmat menjahit dan menjual kasut terpakai.

Kedai mereka sememangnya dikunjungi ramai pelanggan, tambahan pula berlokasi di kawasan tumpuan ramai. Ajak bekerja seperti biasa duduk di kaki lima dan sudah tentu orang ramai mudah ’cam’ wajahnya.

Seorang rakannya, Khairil Abdul Rahim berkata, Abdul Razak dikenali sebagai seorang yang lemah lembut, bertubuh sasa dan jarang meninggikan suara sekalipun untuk bergurau dengan rakan karib.

Abdul Razak yang mempunyai dua anak, pernah berkhidmat sebagai kelasi kapal selama lapan tahun sebelum ambil keputusan membantu abangnya berniaga kasut.

Pengalaman menjelajah ke serata pelosok dunia sebelum ini banyak mengajarnya erti kehidupan dan walaupun kini bekerja sebagai tukang kasut, dia fasih berbahasa Inggeris.

Abdul Razak sewaktu ditemui di kedainya berkata, dia sebenarnya terkilan dengan apa yang digambarkan terhadap dirinya yang seolah-olah melanggar displin sebagai anggota Unit Amal Pas Temerloh.
http://1.bp.blogspot.com/-CYK2rxDsEBo/TiQULeNR-EI/AAAAAAAAi9c/NsKrT8Ca4Ys/s320/409d18df94e976b7df3ec1cca1ff6d8a.jpg
Mengimbas insiden 9 Julai sehingga dia digambarkan sebagai seorang yang beraksi ganas, Abdul Razak berkata, semasa kejadian, ketika polis menembak gas pemedih mata, dia mengambil kanister itu lalu membalingnya semula ke arah padang berhampiran.

“Saya ditugaskan mengawal keselamatan peserta demonstrasi dan sebab itu saya mengambil tindakan membuang kanister itu jauh dari orang ramai,” katanya.

Menurutnya, berikutan gambar dirinya yang dia dakwa telah dimanipulasi dan disiarkan akhbar, imej dan kredibiliti dirinya yang dibina sejak berbelas tahun bersama Pas, telah terjejas.

“Semasa perhimpunan itu, pelbagai kaum dan agama sama-sama berhimpun, setiap titisan air mata dan keringat malah darah sekalipun bakal meruntuhkan tembok perkauman yang yang sedia ada,” katanya.

Abdul Razak yang berasal dari Kampung Bukit Pak Silap di sini berkata, dia tidak mempertikaikan jurugambar akhbar terbabit tetapi mempertikaikan penyunting dan nota kaki keterangan gambar yang disiarkan itu.

Selepas peristiwa gambarnya didakwa memegang pisau disiarkan sebuah akhbar semasa perhimpunan Bersih 9 Julai lalu, Abdul Razak semakin kerap dipanggil memberi ceramah dalam beberapa program anjuran Pakatan Rakyat.

Betulkah UMNO Pejuang Melayu..Kerusi Menteri Bukan Melayu makin bertambah tapi yang Melayu dok statik jee...adil kee mcm nie..??

oleh depakata

copy paste depa kata dari satu blog sahabat...

" Kerusi menteri bukan Melayu dalam kabinet semakin bertambah. Manakala kerusi orang Melayu atau Islam terus statik dan tidak mustahil semakin berkurang "

Tak apa. Bagi jangan tak bagi. Orang melayu tak perlukan kerusi. Orang melayu sembahyang sambil duduk, makan juga sambil duduk bersila .. so apa perlu itu kursi.

Lu orang tengok berapa baik hati orang melayu melalui Umno.

MIC Annual Convention .. Umno kasi 1 jawatan menteri penuh.

MCA bila pulak mahu buat Annual Convention ? Berapa jawatan menteri
penuh mahu minta ?

Gerakan punya Annual Convention bila ? Tak mahu minta jawatan menteri penuh ker ?

Lu orang fikir baik2 no. Parti lu orang kalah teruk dalam PRU 12, yang satu kerusi tak menang pun ada, tapi masih boleh jadi menteri.

Itu semua berlaku kerana Umno yang jadi ketua dalam BN. Kalau dalam PR lu orang tak rasa lah .. kalah pilihanraya .. nak jadi tukang sapu di pejabat PR pun mereka tak terima.

Tapi bila duduk dalam BN .. kalah pun lu orang masih boleh jadi menteri .. so apa nak takut .. bertanding saja lah .. jangan fikir kalah atau menang lah.

Kita minta jangan terlalu ultra kiasu sangat lah. Ingat lah melayu sudah banyak berkorban untuk lu orang :

1. lu orang sure ada peluang menang jika bertanding dalam kawasan majoriti melayu, kerana orang melayu (ahli Umno) 100% sure undi punya apa.

Tapi kalau Umno bertanding dalam kawasan bandar yang bukan melayu majoriti, lu orang agak boleh menang ker ? Kenapa tidak kita cuba pada PRU 13 nanti. Cakap setia kawan saja tak cukup, kita mahu tengok bukti.

Umno saja yang banyak membuktikan semangat setia kawan. Tapi lu orang tak ada apa bukti yang kita boleh percaya. Lu orang bila2 saja boleh buat U Turn.

Bukti U Turn, PRU 12 kerana lu orang U Turn .. BN hampir2 mati lemas lor.

Syaitan sebenar dah dirantai, tapi 'syaitan APCO' terus bekerja

Oleh: SAIBURI SUDIN

"MB Azizan tenat." Begitulah tajuk yang SS kutip dari sebuah blog upahan UMNO. Sewaktu umat Islam sibuk beribadah di bulan Ramadhan, puak-puak ni barangkali tak reti dosa pahala terus selesa dengan kerja memfitnah, mengutuk dan menghina pemimpin PAS.

Tulis blogger UMNO itu lagi: Gamaknya dikala ini sebilangan para pendukung parti kebajikan PAS yang prihatin sedang kusyuk mendoakan keselamatan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan yang dilapurkan sedang berada dalam keadaan tenat di Institut Jantung Negara di Kuala Lumpur.

Mungkin beban memerintah negeri Kedah yang dulu hanya dibangkang selagi boleh, terlalu berat untuk ditanggung Ustaz Azizan. Lagipun siapalah yang menyangka PAS akan menang dan memerintah Kedah dalam pilihanraya 2008 ye tak. Semua itulah yag menjejaskan kesihatan Ustaz Azizan kini.


Kita percaya, apa pun musibah yang melanda pasti ada sebab dan hikmah disebaliknya. Kebetulan atau apa, Ustaz Azizan baru-baru ini terpalit skandal menurut cakap DAP dalam hal menutup pusat-pusat hiburan sepanjang bulan Ramadhan.


Bercakap gah tentang Islam dan kemudiannya menurut dengan lembut segala kehendak kafir seperti DAP, dikalangan manusia pun sudah begitu hina sekali pandangannya. Apatah lagi keputusan flip flop itu berkaitan dengan Islam dan prinsip yang kononnya menjadi tunjang parti PAS. Mungkin Allah swt marah dan tidak redha dengan perbuatannya itu.

Begitulah wajah UMNO yang ditarbiyah Yahudi APCO. Bagi mereka setiap musibah yang melanda pemimpin PAS adalah satu berita gembira yang mesti diraikan dan inilah masa 'memulang paku buah keras'. Keras sungguh hati mereka, lebih keras dari batu.

Sewaktu Dato' Seri Najib melawat Kedah, Ustaz Azizan meraikan Perdana Menteri itu dengan menyambutnya di lapangan terbang meskipun tahu lawatannya ke Kedah bukan acara rasmi kerajaan Pusat. Kerajaan Negeri membenarkan perumahan awam Mergong, Padang Awam Guar Chempedak, Mini Stadium Pendang dan Dewan Wawasan Jitra digunakan oleh Perdana Menteri untuk bercakap apa saja kepada rakyat meskipun sedar Najib hanya mahu berkempen BN.

Tapi bila Ustaz Azizan ditakdirkan masuk IJN, berkandaq-kandaq penghinaan, maki hamun dan fitnah dihamburkan terhadap beliau. Sedih memikirkan kewujudan golongan ini dalam masyarakat bernama MANUSIA.

Untuk 'membenarkan' perbuatan mereka mereka mengada-adakan cerita kononnya orang PASlah yang mendoakan yang tidak baik terhadap pemimpin UMNO.. inilah yang dikatakan 'fitnah atas fitnah'.

Sama-samalah kita berfikir wahai rakyat Malaysia dan umat Islam, adalah golongan yang sanggup mengambil Yahudi APCO sebagai penasihat dan menganggap orang Islam PAS sebagai musuh ini mahu terus dikekalkan berkuasa?? Fikir-fikirkanlah.....[KedahLa]

Kisah UMNO dengan Terowong

Oleh: Shirzad Lifeboat

http://s2.i1.picplzthumbs.com/upload/img/af/56/0c/af560cfb44b55dc4e7686790f333a879b0360e04_wmeg_00001.jpgKali ini, buat kesekalian kalinya, saya menulis dalam naratif sudut pandangan orang pertama. Walaupun lazimnya tulisan saya dalam kolum tak berjudul ini lebih berbentuk esei, tapi kali ini saya akur ada kalanya seseorang penulis, terutamanya kolumnis sesebuah penerbitan harus juga menggunakan naratif bentuk ini.

Hujung minggu lalu tatkala menghadiri sebuah majlis perkahwinan, seorang pembaca akhbar Harakah yang kebetulan turut sama hadir dan makan semeja bertanya tentang apakah yang saya fikirkan setiap kali saya mahu memulakan penulisan.

Jawapan saya ialah betapa saya memikirkan pelbagai hal – mungkin minda berlegar dari sebutir palam pencucuh enjin empat lejang kepada jarak melintang Bima Sakti dalam kiraan tahun cahaya.

Pembaca Harakah tersebut yang juga seorang ahli dan aktivis PAS, serta guru matapelajaran Fizik di sebuah sekolah menengah di pinggiran Kuala Lumpur itu bertanya lagi mengapa saya harus memikirkan tentang Bima Sakti dan apa ada kena mengena gugusan bintang itu dengan politik Malaysia. (Mungkin dia tidak bertanya perihal palam pencucuh kerana sedia maklum sesuatu peristiwa kecil boleh meledak menjadi isu nasional ibarat percikan api kecil palam pencucuk yang boleh menghasilkan ledakan dalam enjin empat-lejang).

Sukar juga untuk saya berikan jawapan secara spontan. Tapi kalau tidak dijawab soalan itu dia tentu menganggap saya seorang yang hanya pandai bercakap tetapi tak tahu apa yang dicakapkan – ibarat kebanyakan pemimpin UMNO yang bercakap tentang transfomasi, ekonomi, hadhari dan blah blah tetapi akhirnya rakyat akan berkata ‘boleh belahlah!”

“Di malam cerah tak berawan, cuba perhatikan bintang di langit,” jawab saya. “Nanti you akan nampak sebutir atau beberapa butir bintang yang pudar-pudar cahayanya. Bintang itu sebenarnya sudah tidak wujud lagi atau sudah lebur dan mati. Tetapi kerana jaraknya terlalu jauh, mungkin berpuluh atau beratus tahun cahaya dari bumi, dari tempat you memerhatikannya, maka berpuluh atau beratus tahun itulah juga masa yang diambil oleh cahaya itu sampai ke mata you sedangkan bintang yang memberikan cahaya itu sudah tidak wujud lagi. Jadi apa yang you lihat sebenarnya ialah masa lalu. Jadi kalau ada makhluk tinggal di bintang yang jaraknya puluhan atau ratusan tahun cahaya ke hadapan, mereka tentu dapat melihat apa yang telah berlaku ke atas planet Bumi dan juga Malaysia.”

Saya tahu penjelasan saya itu bukanlah satu jawapan yang meyakinkan. Tidak juga merupakan jawapan yang baik. Malah seolah-olah tidak relevan dengan dunia politik Malaysia dan juga kegiatan penulisan.

Namun nasib saya agak baik kerana dia faham. “I ingat kalau time tu, BN tentu dah hilang kuasa, dah hilang semuanya dan dah tak wujud lagi.”

Saya hanya tersenyum tanda puas.

Pada hari berikutnya saya minum di restoran mamak bersama seorang sahabat lama. Walaupun ia merupakan seorang yang berfikiran kritis terhadap politik, namun dia juga merupakan penyokong dan pemimpin kecil UMNO sejak saya mengenalinya hampir dua dekad lalu. Setiap kali kami bertemu, persoalan politik menjadi topik perbincangan utama. Dan pada pagi itu topik perbincangan adalah mengenai Perdana Menteri Datuk Sri Najib Tun Razak serta kebarangkalian BN di bawah kepimpinannya untuk setidak-tidaknya kembali menguasai dua pertiga kerusi Dewan Rakyat.

Menurutnya semua petanda menunjukkan BN akan pasti berjaya melakukannya. Lalu sayapun bertanya apakah premis yang menjadi sandarannya. Jawabnya, semakin ramai rakyat yang sukakan Najib dan bagi masyarakat perniagaan pula Najib tampak seperti boleh membawa perubahan positif.

“Betul ke?” tanya saya.

“Kenapa? Kau tak percaya?” tanyanya pula. “Aku tahulah kau menulis untuk Harakah. Mesti kau sokong PAS. Orang PAS mana boleh terima orang UMNO.”

Kenyataannya itu membuatkan saya merasa pelik. Mengapakah dia begitu beremosi sedangkan saya hanya seorang penulis dan bukannya seorang ahli politik. Kepadanya saya jelaskan saya tidak membenci Najib atau UMNO atau sesiapa sahaja.

“Allah suruh kita menyayangi antara manusia, bukannya saling membenci antara satu sama lain,” kata saya. “Aku menulis bagi bersama-sama mereka yang cuba menegakkan kebenaran dan keadilan sebagaimana yang dituntut oleh Islam, bukan sebab membenci seseorang.”

“Najib tu Perdana Menteri tau. Kenapa kau tak sokong dia, tak sokong parti UMNO. Bukankah parti UMNO itu parti yang memperjuangkan kepentingan orang Melayu,” dia cuba menyergah saya.

“Betullah tu. Dia PM,” jawab saya. “Tapi cuba kau bagi tahu aku setelah dua tahun duduk dikerusi tu, apa dia buat untuk rakyat. Rakyat merungut adalah sebab barang naik, banyak subsidi ditarik balik. Patut pemimpin UMNO baca blog dan FB rakyat. Tengok sendiri rakyat suka tau tak suka. Kau kena faham, buat sesuatu untuk negara dengan buat sesuatu untuk rakyat tak sama.”

“Yang satu-Malaysia tu apa? Transformasi ekonomi tu apa? Banyak lagi…”

“Kalau betul satu Malaysia tu nak menyatupadukan rakyat Malaysia, aku nak tanya kau sikit, kalau pilihanraya diadakan dalam masa terdekat ini, kau rasa BN boleh dapat tak sokongan pengundi bukan-Melayu macam dulu-dulu sebelum 2004?”

Dia terdiam seketika sebelum berkata, “Memanglah susah sikit…”

“Setakat ini Najib cuba bercakap sahaja,” saya memotong sebelum dia sempat menghabiskan kata-katanya. “Tentang ekonomi, transformasi itu dan ini, setakat ini cuma perkataan yang keluar dari bibir Najib. Mana hasilnya. Cuba baca Buletin Ekonomi Suku Tahunan Bank Negara Malaysia, apakah pergerakan ekonomi negara mencatatkan anjakan positif dari masa ke semasa atau sebaliknya?”

“Kau tak boleh kata pertumbuhan ekonomi tu negatif sejak Najib ambil alih. Ada juga yang negatif,” dia menyanggah.

“Betul. Tapi kalau positif, kenapa masih ramai rakyat dihimpit dengan masalah ekonomi sehingga rakyat Malaysia menjadi sipemiutang kad kredit dan pinjaman peribadi antara tertinggi di dunia? Ini tak berlaku di zaman Dr. Mahathir. Zaman itu rakyat pinjam jugak duit tapi taklah macam hari ini. Zaman subsidi yang ditarik pun sikit-sikit aje. Tak sangat dirasa oleh rakyat. Kerajaan masa tu banyak duit sampai Dr. Mahathir buang ratusan bilion ringgit pun masih tak ada apa-apa,” saya menghujahkan.

Di akhir kata, saya menjelaskan kepadanya. Politik bukanlah mimpi seseorang pemimpin atau seseorang yang bercita-cita mahu menjadi pemimpin. Sebaliknya politik adalah realiti bersabit bagaimana kehidupan rakyat dalam sebutan ekonomi diuruskan.

Saya menutup sembang pagi itu dengan berkata kalau Najib dan kebanyakan pemimpin UMNO/BN berhenti bercakap, berhenti daripada membuat slogan-slogan, berhenti mencipta pelbagai gimik, berhenti dari memperlekehkan apa yang dipersoalkan oleh rakyat dan pembangkang tetapi sebaliknya meniliti setiap sesuatu mengenainya, dan mula bertungkus lumus membuat kerja untuk rakyat tanpa memikirkan sangat tentang bagaimana mahu mengekalkan kedudukan dalam kerajaan dan parti, maka keadaan mungkin berubah dan mungkin ada sinar di penghujung terowong untuk UMNO dan BN. Namun buat masa ini, terowong masih panjang dan mungkin tidak berpenghujung dan UMNO-BN mungkin terpaksa melupakan sahaja tentang sinar tersebut.

Anwar Ibrahim: Apa Guna Tak Makan Tak Minum Tapi Rasuah?




Bukti bahawa BIOMETRIK akan mengadaikan negara pada warga asing pada PRU13 nanti..??

Sumber Malaysia Waves

NOTA EDITOR: Terima kasih Poji kerana research yang taraf dunia. Seperti yang Tulang Besi telah nyatakan sebelum ini, Barisan Nasional akan merampas semula Selangor dengan bantuan mamat2 Indon, Bangla dan Myammar. Kalau Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor tidak mengambil tindakan dengan kadar segera, maka bersiap sedialah untuk meninggalkan Bangunan SUK dgn kadar segera. Berhentilah buat kerja syok sendiri dan mula kan kerja2 bersih daftar pemilih. Asyik harap PAS je sampai kiamat tak boleh selesai masaalah ni.

TAWAS ke, Jom Shopping ke, semua program USELESS dan TAK GUNA kalau Kerajaan Pakatan Rakyat tidak dapat halang mamat Indon, Bangla dan Myammar dari mengundi.

PRU-13: Misi Pertahan Kuasa Dengan Kod "71"

Jelas dari sumber maklumat Website Suruhanjaya Pilihanraya sendiri dengan jelas, tiada menyatakan bahawa hanya "Warganegara Malaysia" sahaja yang ditakrifkan sebagai "layak" mendaftar sebagai pengundi dan layak mengundi setelah permohonan diluluskan.

Dalam Laman Rasmi Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia juga tiada dinyatakan bahawa "Pemastautin Tetap" juga layak sebagai pengundi. Hanya "Warganegara Malaysia" sahaja layak sebagai pengundi.

Dibawah ialah contoh MyPR ataupun Kad Pengenalan Malaysia Pemastautin Tetap (Bukan Warganegara Malaysia).

Dibawah ialah deretan nombor Kad Pengenalan Pemastautin tetap Bukan Warganegara Malaysia yang dikesan telah didaftarkan sebagai pengundi di Malaysia: Klik Sini

Laporan Suruhanjaya Diraja Beng Hock sahkan ramai pegawai SPRM pembohong

AHMAD LUTFI OTHMAN

http://2.bp.blogspot.com/_FjmYOdn73SM/TFgyovZBoUI/AAAAAAAADEo/l2JyUZRSq08/s1600/lembu-sprm1.jpgTidak mudah untuk menganalisis perkembangan politik tanahair mutakhir ini, apatah lagi dalam keadaan agak uzur. Namun, untuk membiarkannya berlalu begitu sahaja, tambah membebankan. Wartawan harus terus mencatat,'kan? Kita berada di ambang perubahan dan bakal merakam sejarah yang lebih manis daripada tsunami politik 2008.

Ramai boleh bersetuju bahawa demam pilihan raya sudah berjangkit ke Malaysia. Lawatan Pengerusi BN, Najib Razak ke seluruh negara berkempen mencemuh pembangkang, dengan menggunakan kedudukannya sebagai Perdana Menteri, semakin rancak. Timbalannya, Muhyiddin Yassin turut memperlengkap misi; kedudukan BN kian goyah, namun difahamkan budaya cah keting di peringkat tertinggi Umno terus merebak.

Najib pasti mahu mengelak daripada menjadi PM terakhir daripada Umno, dengan menggunakan apa juga kaedah, memperkakaskan apa jua kemudahan, tanpa mempedulikan kos yang bakal dihanguskan. Sentuhannya kerap tidak menjadi, malah bermacam-macam slogan muluk ciptaannya memakan diri.

"Tiada beza antara Najib dan pendahulunya, Abdullah Badawi. Masing-masing hanya ghairah bercakap hal yang besar-besar dan menabur berjanji, tetapi hasilnya kosong," kata seorang pembaca Harakah kepada saya. "Kalau ada pun yang berbeza, mungkin cakap Najib nampak lebih berisi, namun natijah akhirnya sama, kosong."

Semasa parti-parti komponen BN, terutama MCA, Gerakan dan MIC, masih gagal memperbaiki imej, hubungan Umno dengan rakyat nampak semakin longgar. Sokongan akar umbi, termasuk di desa dan kampung-kampung dilihat merosot. Kenaikan harga barangan keperluan asas begitu menjerut leher golongan terbanyak. Jurang maklumat yang menguntungkan BN selama ini berjaya didekatkan.

Projek-projek mega yang diumumkan Najib menaikkan lagi kemarahan orang ramai, apatah lagi dengan kisah sensasi isterinya Rosmah Mansor; terkini dengan cincin berlian RM24.4 juta dan sebelumnya dengan cerita penguasaan melampau Rosmah ke atas pentadbiran kerajaan. (Derita Abdullah yang pernah tertekan dengan isu hampir sama -- berkaitan menantu dan kroninya -- bakal menyeksa Najib). Rosmah umpama duri dalam daging yang paling sukar ditangani PM!

Kehidupan majoriti rakyat kian terhimpit, tidak kira di pedalaman mahupun kota besar. Soalnya, apakah mereka yakin Pakatan Rakyat mampu menawarkan formula penyelesaian? Tawaran Buku Jingga diperkatakan di mana-mana tetapi tentunya kepercayaan rakyat tidak sekadar pembentangan dokumen ringkas itu. Sekali lagi isu kepercayaan awam menjadi perdebatan.

Apa pun, tanpa meremehkan persiapan pilihan raya di bandar-bandar besar, yang membabitkan kelas menengah Melayu dan masyarakat Tionghua, tumpuan gerakerja Pakatan tidak dapat lari daripada mendekati dengan lebih jujur dan akrab komuniti kampung-kampung tradisi. Sensitiviti dan aspirasi mereka mungkin berbeza. Kesedaran berpolitik masih menjadi isu besar.

Ada pandangan popular Parlimen akan dibubarkan pada Oktober depan. Sekurang-kurangnya untuk mengesan kelemahan jentera pilihan raya Pakatan, elok tarikh itu disandarkan bagi menilai keberkesanan persiapan. Dengan jangkaan tempoh kempen akan disingkatkan (ingat tuntutan Bersih agar 21 hari diberikan), fokus patut diberikan di kawasan yang memerlukan masa lebih lama untuk menemui pengundi.

Kepada Harakah, ada yang mengingatkan saya: "Tempoh tiga bulan terakhir ini cukup kritikal. Harakah harus ada perancangan strategik. Usah bazirkan ruang akhbar yang terbatas itu. Bekalkan pembaca dengan informasi dan pendedahan berguna. Isu mesti disokong fakta dan data lengkap, dengan persembahan grafik yang menarik."

Dalam pada itu, saya bersetuju dengan pandangan Saifuddin Abdullah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi bahawa isu sebenar berkaitan himpunan Bersih 2.0 dan riuh-rendah serangan terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) adalah kepercayaan rakyat. Saya sering membangkitkan peruntukan Perkara 114(2) Perlembagaan yang mengkehendaki Yang di-Pertuan Agong membantu SPR yang mendapat KEPERCAYAAN AWAM.


"Itulah sebabnya yang sebenar, bukan soal dakwat kekal atau biometrik. Isunya adalah kepercayaan kepada SPR," kata Saifuddin. Jika SPR menggunakan teknologi apa sekalipun, tambahnya, selagi masalah kepercayaan terhadap suruhanjaya itu belum diatasi, ia tetap tidak akan dipercayai.

Lebih memburukkan imej SPR apabila Timbalan Pengerusinya, Wan Ahmad Wan Omar dikatakan antara orang paling dipercayai Najib, yang diamanah menjalankan "misi sulit", dengan sokongan pelbagai kemudahan, bagi memenangkan BN dalam PRU13. Tindak-tanduk Wan Ahmad menguatkan lagi syak itu.

Kepercayaan awam kepada SPR, apatah lagi bagi parti-parti pembangkang, yang sedia tercalar, kini hampir musnah. Saya masih mengharapkan Agong dapat menggunakan kuasa yang diperuntukkan Perlembagaan untuk menjernihkan keadaan. Keanggotaan SPR mesti dirombak dan dibarisi tokoh-tokoh yang diyakini rakyat.

Secara peribadi, saya lebih suka membayangkan Pakatan dalam "kedudukan terburuk" agar penambahbaikan dapat dilakukan sebelum terlambat. Saya turut perhatikan selama ini pemimpin DAP jarang melahirkan optimisme mereka menjelang pilihan raya. Ternyata mereka begitu berhati-hati sekali.

Namun, pendirian terbaru Lim Kit Siang cukup menarik: "... saya akan katakan buat pertama kali, mengambil-alih kuasa kerajaan pusat, bukan lagi mustahil, ia boleh dicapai."

Dalam wawancara dengan Malaysiakini, beliau yang aktif berpolitik sejak 1969 menekankan: "Nampaknya PM dan kerajaan sekarang gagal melihat dan menyelami kehendak rakyat... Makin hari mereka makin terpisah, (kerajaan pula) mengambil tindakan yang memutuskan mereka daripada sokongan akar umbi."

Selain isu kos hidup yang terus meningkat, juga keberanian rakyat dalam himpunan Bersih 9 Julai, dan gelagat "Wanita Pertama" Rosmah yang memburukkan lagi persepsi terhadap Najib, saya perhatikan kematian Teoh Beng Hock tetap menjadi isu besar dalam kempen PRU13 nanti.

Malah, jika diteliti laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja (SSD), jelas sekali imej Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berada pada kedudukan hampir sama dengan SPR. Sekadar membelek sambil lalu laporan tersebut, saya kira sudah dapat merumuskan bahawa banyak sekali penyelewengan dan salahguna kuasa pegawai SPRM yang terbabit.

SPR dan SPRM, dalam aspek tertentu, tidak lebih daripada satu lagi perkakas Umno-BN untuk mengekalkan kuasa. Personaliti keji Timbalan Pengarah SPRM Selangor, Hishamuddin Hashim bersama dua lagi pegawainya yang terbabit secara langsung dalam siasatan terhadap Beng Hock membayangkan hubungan istimewa mereka dengan aktor-aktor politik, sekali gus menguatkan lagi dakwaan bahawa ia selari dengan usaha BN merampas Selangor.

Memetik perenggan 176, laporan SSD itu: "Kami mendapat bahawa dia (Hishamuddin) seorang yang angkuh, bercakap bohong, tidak jujur dan tidak akan bertolak ansur ..." Tentulah ada sesuatu yang menarik untuk dibongkar apabila beliau dilihat mempunyai imuniti dan kuasa tidak terbatas.

Insya-Allah saya cuba menganalisis laporan SSD itu pada keluaran akan datang.

---------

Sebenarnya semasa menulis artikel ini, pada jam 2 pagi Sabtu lalu, berlalu gangguan bekalan elektrik di kawasan perumahan saya, Bukit Ampang; sebahagian besar kandungan tulisan ini hilang begitu sahaja ... :)

Jangan bubar Parlimen: Mahfuz

POKOK SENA - Parlimen tidak sewajarnya dibubarkan selagi kepincangan yang wujud di dalam proses pilihan raya tidak diatasi sepenuhnya.

Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar berkata, berikutan perhimpunan Bersih 2.0 yang diadakan 9 Julai lalu, semakin banyak kepincangan dalam proses pilihan raya yang terdedah.

Menurutnya, situasi itu membuktikan bahawa dakwaan Bersih 2.0 mengenai kepincangan dalam pilihan raya adalah benar dan ia turut diakui Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar.

“Disebabkan SPR sendiri mengakui (wujudnya kepincangan), saya ingin meminta pilihan raya tidak diadakan dan Parlimen tidak boleh dibubarkan selagi semua (kepincangan) proses ini tidak diatasi.

“Maknanya, kita mahu pilihan raya umum akan datang adalah pilihan raya yang betul-betul demokratik,” katanya kepada Sinar Harian, sewaktu menghadiri majlis pertemuan dengan masyarakat di kawasan Pokok Sena, malam kelmarin.

Mahfuz, yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, beliau bersependapat dengan Pengerusi Bersih 2.0, Datuk S Ambiga yang menyatakan tuntutan Bersih 2.0 bukan bertujuan melihat parti mana yang menang.

“Yang penting kemenangan itu adalah benar-benar telus, bersih dan demokrasi, demi kepentingan rakyat,” katanya.

"Bekerjalah di waktu yang singkat, berehatlah di waktu yang panjang" - Pesan MB KEDAH

http://www.harakahdaily.net/v2/images/stories/berita/wd2.jpg
MB Sedang Dirawat Di Institut Jantung Negara

Ramai sekali yang menelefon bertanya khabar MB, Dato' Seri Ustaz Azizan, khabarnya sedang di rawat di IJN... saya kata Ya, betul, tapi tahapnya saya tak tahu dengan detail. Beliau pergi ke IJN sewaktu saya sedang menjadi saksi (witness) mewakili Lembaga Pengarah SADA bersama Dato' Amiruddin terhadap ujian keberkesanan pam baru SADA di kilang ABS di Koln, German dan beberapa kilang lain di sekitarnya. MB meminta saya pergi.....Aku cemuih dah Eropah ni...tak larat naik kapal terbang dah!

Berjam-jam menunggu pam itu di uji di pusat ujian, bersama beberapa engineer dari SADA dan consultant projek loji air baru di Jeniang...tiba-tiba saya dapat sms dari pengawal pribadi beliau, memaklumkan Dato' kena tahan di IJN. Saya tanya serius kah? Katanya datang atas rutin biasa, tapi doktor kata kena tahan sebab ada saluran yang tersumbat, jadi kena masuk wad untuk ujian dn rawatan seterusnya. Untuk memberikan ruang secukupnya kepada proses itu, orang ramai tidak dibenarkan melawat.

Ya! Baguslah kalau begitu, semoga dia tak tergesa-gesa nak kira kerja dan tugasan yang banyak, kalau ada yang datang, tentu ada saja kerja yang di nak dibuat, arahkan itu ini, pastikan itu ini, cepat, tepat, zero mistake, cermat, berhemat...jangan lambat...bla..bla...bla...

Sudah lama benar, banyak kali sudah saya nasihatkan dia berehat sebentar...ustaz, ambillah cuti sehari dua, tenangkan fikiran, rehatkan badan, ambil stamina baru...nampak ustaz letih sungguh tu! Laaaa...aku nak rehat lagu mana? Hang tak nampak kerja kita bertimbun tu...lagipun, aku nak pi mana, atas kerusi panjang ni pun cukuplah...Sana pun kerusi panjang, sini pun kerusi panjang (dia maksudkan rumahnya di Sg Limau dan Jalan Sultanah). Satu dia katakan kepada saya...Sanusi...ada hadis kata.."Bekerjalah di waktu yang singkat, berehatlah di waktu yang panjang". Waktu singkat tu maksudnya dunia, waktu panjang tu maksudnya akhirat.... Saya tak jawab apa- apa lagi selepas itu.

2 bulan terakhir ini dia nampak mengubah rutinnya, sebelum ini dia tidur jam 1 atau 2 pagi, dari pagi kerja terus menerus, selalunya sebelah lewat malam tu masa untuk mendengar situasi di luar jangkauannya, dan memberi arahan baru. Kebelakangan ini dia tidur selepas maghrib, hingga jam 9.30 atau 10.00, selepas itu baru dia memanggil saya ke rumah. Kalau tak panggil saya, dia akan maklumkan dia nak jumpa si polan- sipolan di rumah, seuanya berkaitan kerja. Keletihannya nampak sangat-sangat. Jam 12 baru selesai. Ustaz Azizan bekerja dari pagi hingga pagi, dia patut berehat sekejap.

Sempena bulan Ramadhan yang mulia ini, saya mohon marilah kita berdoa dan bersolat hajat memohon Ustaz Azizan kembali sihat dan bertenaga untuk bertugas memimpin kita rakyat Kedah untuk mencapai Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua....terima kasih. Wallahu a'lam.

Muhammad Sanusi Md Nor

Khyril Muhymeen Zambri serta Azmi Muslim ke Oman pula...

Akhirnya Rajagobal panggil Zamani


Norhafiz Zamani Misbah (kiri) mempamer persembahan baik ketika Pilihan Malaysia menentang Chelsea dalam aksi persahabatan, sehingga ramai yang meminta dia disenaraikan untuk perlawanan Kelayakan Piala Dunia menentang Singapura, baru-baru ini.

KUALA LUMPUR - Melihatkan betapa rapuhnya bahagian pertahanan skuad negara yang mudah dirobek Singapura sehingga tersingkir pada pusingan kedua Kelayakan Piala Dunia 2014, Khamis lalu, barulah Datuk K. Rajagobal kembali memanggil semula tonggak berpengalaman, Norhafiz Zamani Misbah.

Bek tengah Negeri Sembilan berusia 30 tahun ini mendapat tempat di hati ketua jurulatih negara itu untuk latihan pusat menjelang dua perlawanan bola sepak persahabatan antarabangsa di Oman, antara 8 hingga 10 Ogos dan di satu lagi tempat yang akan ditentukan, antara 11 hingga 15 Ogos.

Penyenaraian semula Norhafiz Zamani yang mengemudi bahagian pertahanan Pilihan Malaysia menentang Chelsea, turut ada kaitannya dengan ‘kehilangan’ tiga tulang belakang Harimau Malaya, Fadhli Shas, Muslim Ahmad dan Mahalli Jasuli yang ke Slovakia bagi siri persahabatan persediaan ke pusingan akhir Kelayakan Olimpik 2012, bulan depan.

Selain itu, skuad negara terpaksa melupakan seketika khidmat seorang lagi tonggak pertahanan, Aidil Zafuan Radzak yang dikeluarkan kerana kecederaan lama kakinya yang berulang pada minit ke-23 perlawanan yang menyaksikan kita diikat Singapura 1-1 di Stadium Nasional.

Siaran media Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) semalam, menyebut seramai 25 pemain dinamakan ke kem latihan itu dengan pemain tengah Terengganu, Joseph Kallang Tie dan dua pemain Kedah, Khyril Muhymeen Zambri serta Azmi Muslim merupakan antara tonggak lain yang berpengalaman antarabangsa.

Juga disenaraikan semula ialah ‘Harimau Berantai’ Malaya, Safee Sali yang menjaringkan tiga gol ke atas Singapura lalu selain penjaga gol, Farizal Marlias yang mempamerkan persembahan cemerlang ketika berdepan Chelsea, dengan kesemuanya dikehendaki melapor diri ke Wisma FAM, Kelana Jaya mulai 4 petang esok.

Biarpun sudah terkeluar daripada perebutan tiket ke Brazil 2014, dua perlawanan antarabangsa ini masih mampu mempengaruhi ranking ke-146 dunia Malaysia yang hanya dikemaskinikan sehari sebelum disekat Singapura 6-4 secara agregat dalam pusingan kedua Kelayakan Piala Dunia.

Selamat datang Ramadan

RAMADAN adalah bulan penuh berkat yang dinanti-nanti oleh setiap umat Islam. Di bulan ini ibadah diberi ganjaran pahala berlipat-kali ganda. Di dalamnya juga ada malam yang diberi keutamaan melebihi 1,000 bulan yang lain. Pada bulan Ramdan juga al-Quran diturunkan.

Berjumpa dengan bulan Ramadan merupakan kenikmatan yang sangat besar. Ia ibarat bazar yang menyediakan jualan dengan tawaran yang sangat menakjubkan.

Ibnu Rajab al-Hanbali berkata: "Barang siapa yang pada bulan Ramadan ini tidak beruntung, maka bila lagi dia akan beruntung? Barang siapa yang pada bulan suci ini tidak dapat mendekatkan dirinya kepada Allah, maka sungguh dia sangat rugi."

Maka tidak hairanlah mengapa orang-orang soleh terdahulu selalu mendambakan supaya dapat bertemu dengan bulan Ramadan. Salah satu teladan daripada ulama Salaf, mereka tekun berdoa dan memohon kepada Allah, agar dapat bertemu bulan Ramadan.

Mu'alla bin Al Fadhl berkata: "Mereka (para salaf terdahulu) berdoa kepada Allah selama enam bulan agar Allah mempertemukan mereka dengan bulan Ramadan".

Ini merupakan salah satu cerminan berserah diri kepada Allah.

Bulan Kesabaran dan Bulan al-Quran

Selain dikenali sebagai bulan puasa, Ramadan juga digelar dengan beberapa nama lain sesuai dengan keutamaannya. Satu daripadanya ialah bulan kesabaran seperti yang dinyatakan dalam kitab Silsilah Hadis Sahih oleh Syaikh Muhammad Nasiruddin al-Albani.

Imam Malik bin Anas, yang selalu dipanggil Imam Darul Hijrah pula berkata bahawa Ramadan ialah bulan al-Quran.

Al-Quran adalah kalam Allah diturunkan dari Luh Mahfudz ke langit dunia pada malam Lailatul Qadar di bulan Ramadan.

Firman Allah: Bulan Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. (al-Baqarah: 185)





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...