TERKINI :

Sunday, July 31, 2011

22 Tahun PAS bertapak di KELANTAN tak ada lagi terjun bangunan SPRM KELANTAN..

SPRM K'tan nafi tak berani siasat kes babit k'jaan PAS

http://mymalaysiainfo.com/generalinfo/malaysian-flag/kelantan-flag/kelantan.gif
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kelantan menafikan dakwaan pihak tertentu bahawa pihaknya tidak berani melakukan siasatan terhadap penyelewengan yang didakwa membabitkan kerajaan PAS Kelantan.

Pengarahnya Nasaruddin Mohd Nor berkata sebagai contoh, SPRM telah menjalankan siasatan dakwaan penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), Abdul Ariffahmi Ab Rahman dan dakwaan kes penyelewengan dalam projek Bazar Tok Guru.

Katanya siasatan kes Abdul Ariffahmi yang merupakan menantu Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat telahpun selesai dengan kertas siasatan telah diserahkan kepada ibu pejabat SPRM di Putrajaya untuk tindakan.

"Bagi dakwaan penyalahgunaan kuasa dan pengurusan kewangan dalam projek Bazar Tok Guru sehingga menyebabkan kerajaan negeri dilaporkan kerugian RM50 juta, pihak kita telah melakukan siasatan termasuk mengambil keterangan beberapa saksi. Kita dapati tiada unsur rasuah," katanya.

Katanya dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, sebanyak 174 maklumat diterima berhubung kes rasuah di negeri ini dengan 17 kertas siasatan dibuka.

"Daripada jumlah itu, sebanyak 10 tangkapan telah dibuat dengan lapan kes telah dibuat pendakwaan di mahkamah," katanya kepada pemberita selepas majlis serah tugas pengarah SPRM Kelantan yang baru disaksikan Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) SPRM Datuk Sutinah Sutan, di Kota Bharu hari ini.

Di majlis itu, Nor Rasmi Shaari yang sebelum ini timbalan pengarah SPRM Perak menggantikan Nasaruddin yang bertukar ke Putrajaya sebagai pengarah bahagian kecemerlangan dan profesionalisme.

- Bernama

Surat Habaq Pencacai mcm nie laa..BERSIH cuma 5K tapi PM turun PENDANG sampai 15k nak kata ramai..!!

15,000 belia BN berhimpun di Pendang? Kah Kah kah... lawak antarabangsa

Oleh: Mat Kering Bakaq Bata

MK takjub dengan kehadiran 15,000 belia 1 Malaysia di Pendang menyambut kedatangan Najib haritu. Sebabnya himpunan Bersih 2.0 yang diadakan di KL 9 Julai lalu berjaya menghimpunkan seramai 6,000 orang (mengikut laporan media-media pecacai UMCO). MK tengok semua video Bersih 2.0 berkali-kali, semua yang mana depa upload dalam internet MK tengok satu persatu, jumlahnya terlalulah amat ramai, tetapi MK tak mahu nak bantah jumlah 6,000 yang dilaporkan itu. Maknanya MK terimalah bahawa semua yang berkumpul di KL sampai tak nampak penghujung lautan manusia tu jumlahny 6,000.

Apabila media yang sama laporkan jumlah pemuda UMNO yang berhimpun di Pendang ialah 15,000.. lebih dua kali ganda dari himpunan Bersih 2.0, maka terbayanglah ramainya manusia yang berhimpun di Pendang tu...dari Kota Sarang Semut hingga ke Titi Haji Deris pakat bersesak-sesak, berhimpit-himpit orang ramai dalam himpunan bersama Najib tu.

Untuk kepastian MK rujuk pada sorang rakan yang tinggal berhampiran pekan Pendang. "Tuihh 15 ribu.. kalau ada 5 ribu pun ramai," jerkah kawan MK. Beberapa fakta yang kawan MK dedahkan:

1. Belia yang pi dijanjikan RM15 dan sehelai T-shirt, malangnya bukan semua dapat cukup RM15... ada yang dapat cuma RM5, broker sapu RM10..

2. Bukan semua belia.. ramai yang tua, veteran.. habih semua UMNO kerah makcik-makcik dan pakcik-pakcik mai berhimpun. Kesian kepada warga emas yang tidak berdosa itu menjadi mangsa kerahan tenaga UMNO Bahagian.

3. Khemah Marquee tent yang disediakan penganjur cuma untuk 3,000 orang, malangnya masih ada kerusi tidak berisi.. kok mana mai 15,000??? Agaknya depa kira sekali dengan kerusi lepas tu kali tiga.. kah kah kah ini dah kira lawak antarabangsa.

Tak apalah.. kita jangan kutuk UMNO teruk sangat dekat-dekat nak masuk posa ni. Biag pilah depa syok sendiri, pasang angan-angan nak tawan semula Kedah. Akhirnya Kedah tak tertawan, Pusat PR tawan.. depa jadi tak ketahawan.

Wahai UMNO, bertaubatlah.. kembalilah kepada Islam sebagai cara hidup

Oleh: Tok Senapi

Hanya beberapa jam sahaja lagi kita akan melangkah masuk ke bulan Ramadhan yang penuh keberkatan. Hati setiap Mukmin sangat gembira untuk menerima kedatangan Ramadhan, manakala hati golongan munafik sudah mula berkeluh kesah.. macam mana nak makan di siang hari, macam mana nak berhibur, khususnya di Kedah golongan yang hidup dalam dunia laghaa dan kepura-puraan gelisah kerana pusat hiburan ditutup sepanjang Ramadhan.

Mulanya golongan kaki maksiat ini menggunakan kelompok parti anti Islam seperti MCA dan Gerakan wal harbi untuk menyerang kerajaan negeri. Mereka berharap bila kuatnya tekanan kedua parti anti Islam itu, terutama Gerakan melalui peguam mereka Tan Keng Liang menyaman kerajaan negeri maka kerajaan negeri akan beralah lalu membuka kembali pusat hiburan maka 'raya hinu' sakanlah puak-puak kaki maksiat ini.

Malangnya mereka kecewa bukan kepalang apabila kerajaan negeri tidak bersetuju menarik pengharaman pusat hiburan untuk pengusaha dan pelanggan Islam. Maknanya orang Islam kat Kedah tak boleh lagi berkaraoke di bulan Ramadhan.. adusss kecewa bukan main puak-puak kaki maksiat tu. Sebagai melepas geram mereka menuduh 'PAS tunduk pada DAP' walhal depa kecewa kerana tak boleh pi dok berseronok suka kat pusat hiburan.

TS masih ingat PRU ke 12 lalu, orang UMNO keluarkan risalah mendedahkan perangai seorang calon UMNO (mestilah dari kem yang berbeza) yang menghabiskan duit berbelas ribu semalam bersukaria kat Danok. Nak tak percaya pun yang cerita tu orang UMNO.. takkanlah UMNO nak memburukkan orang UMNO sendiri kalau cerita tu tak benar.

Cerita bekas Exco UMNO buka pusat karaoke haram kat Jalan Alor Mengkudu dah heboh pun sedenia. Puak yang datang berhibur kebanyakannya veteran-veteran UMNO. Melalak malam-malam macam suara katak pisang, membingitkan telinga orang kampung kat Kelompang dan Tok Keling.

Berhibur berlebih-lebihan tanpa batasan ni dah jadi budaya hidup UMNO turun temurun. UMNO dan pusat hiburan sudah sinonim. Sebab itulah pemimpin mereka boleh sebut bahawa berlaku pertambahan pusat hiburan di Kedah, terutamanya rumah urut. Mereka biasa sampai sebab itu mereka tahu.

Termasuk TS ni sendiri... mengakui bahawa tak reti apa satu pasai rumah urut selama ini. Dok ingat ke rumah urut tu tempat orang lelaki urut orang lelaki, perempuan urut perempuan atau macam rawatan reflexsologi tu. Rupa-rupanya seorang rakan UMNO beritahu 'rumah urut' asal memang macam tu tapi disalahgunakan sebagai tempat persundalan. Ishh kalau macam tu kerajaan negeri kena desak polis bertindak segera, sebab pejabat daerah mana ada team penguatkuasaan yang kuat dan efisien untuk hadapi tu. semua Yang boleh hadapi cuma polis.. ada pistol, ada gari, gas pemedih mata dan air gatai.


Terbayang di benak fikiran UMNO dahsyatnya UMNO dengan maksiat. Merekalah yang membudayakan maksiat dan merajai kegiatan maksiat. Selama separuh kurun mereka berkuasa, umat Melayu Islam sudah musnah angkara industri maksiat.
Maka di bulan Ramadhan yang penuh barokah ini TS merayu kepada UMNO yang masih berbaki sisa-sisa iman di dada mereka marilah kita kembali kepada Islam yang sebenar jauhilah maksiat dan mungkar. Gunakan kelebihan kamu berkuasa di pusat untuk mengarahkan pihak polis membantu membanteras maksiat habis-habisan.

Akhir sekali... kepada ahli-ahli biasa UMNO gunakan kesempatan Ramadhan untuk bermunajat kepada Allah bagi memberi taufik dan hidayah dalam hati-hati kita semua untuk mencari dan berpihak kepada kebenaran. Tentulah nanti Tok Non adalah orang pertama yang mengalirkan air mata kegembiraan apabila ahli-ahli UMNO kalian bersetuju untuk meninggalkan perjuangan UMNO yang karut dan memecahbelah perpaduan ummmah itu.

Wahai saudaraku UMNO, jadikanlah Ramadhan bulan untuk berhijrah...

Maut kerana permainan video


CHRIS STANIFORTH


SHEFFIELD, Britain - Kegilaan seorang pemuda, Chris Staniforth bermain permainan video Xbox hingga 12 jam sehari menyebabkan nyawanya melayang apabila saluran darahnya tersumbat, lapor sebuah akhbar semalam.

Bedah siasat mendapati, Staniforth, 20, mengalami trombosis pembuluh darah (DVT). Penyakit tersebut menyebabkan pembentukan darah beku dalam salur darah manusia akibat duduk terlalu lama.

Darah beku itu yang terbentuk pada kaki, boleh membawa maut apabila ia bergerak bersama aliran darah dan menyumbat paru-paru manusia.

"Saya tidak pernah menjangka perkara seperti ini berlaku. Anak saya tidak dapat dipisahkan dengan Xbox. Saya tidak pernah membayangkan dia berada dalam bahaya kerana hobinya itu," kata bapa pemuda berkenaan, David Staniforth.

Menurut David, anak lelakinya itu mengadu sakit dada dan sesak nafas sebelum rebah baru-baru ini.

Lelaki berkenaan memberitahu, anaknya tidak menghidap sebarang penyakit berbahaya atau komplikasi kesihatan sebelum ini.

Terima kasih Bersih, kini masa rakyat bantu SPR atasi dilema

July 30, 2011

Hadirin yang mengambil bahagian dalam forum Undang-Undang Pilihan Raya, SPR dan Pembaharuan Pilihan Raya anjuran Proham semalam. — Foto oleh Choo Choy May
ANALISIS, 30 Julai — Tiada apa yang paling menyakitkan melainkan segala apa yang diperkatakan ditolak mentah-mentah oleh rakyat Malaysia.

Mungkin itu yang dirasai Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar apabila pada dua pertemuan berturut-turut dengan Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) Datuk Ambiga Sreenevesan menyaksikan rakyat tidak mempercayai ketelusan agensi itu.

Dalam dua pertemuan iaitu Wacana Apa Selepas 9 Julai anjuran Kumpulan Media Karangkraf Selasa lalu dan forum Undang-Undang Pilihan Raya, SPR dan Pembaharuan Pilihan Raya anjuran Persatuan Promosi Hak Asasi Manusia (Proham) semalam, secara jelas rakyat banyak mempertikaikan sistem pilihan raya yang dijalankan SPR sambil mendakwa agensi itu tidak telus.

Berbanding dengan pertemuan pertama, Wan Ahmad lebih banyak dicemuh dan diejek oleh orang ramai yang menyertai wacana itu, namun dalam forum semalam, pemimpin nombor dua SPR itu kelihatan semakin yakin dan bersedia dengan soalan-soalan yang dikemukakan.

Walaupun masih bersikap mempertahankan diri dengan mengatakan SPR tidak mempunyai kuasa untuk melaksanakan lapan tuntutan Bersih 2.0, namun Wan Ahmad cuba mengambil hati dengan mengatakan perkara itu boleh dibincangkan agar ia dibawa ke peringkat atasan.

“SPR ditubuhkan di bawah peruntukan 114 Perlembagaan Perseketuan dengan perkenan Yang di-Pertuan Agong, saya tidak boleh buat keputusan sendiri kerana kita ada tujuh ahli panel yang lain.

“Tolong faham, SPR bukan badan penguatkuasaan...kami hanya badan menguruskan pilihan raya dan kami tiada kuasa untuk laksanakan perkara yang di bawah kuasa kami, apa yang kami boleh lakukan adalah buat cadangan kepada Jabatan Peguam Negara dan kemudian terserah kepada kerajaan untuk putuskan yang mana ia akan dibahaskan di Parlimen,” katanya pada forum semalam.

Malah dalam ucapannya, Wan Ahmad beberapa kali menegaskan, SPR tidak boleh melaksanakan lapan tuntutan Bersih 2.0 seperti mana yang dikatakan pada pertemuan pertama di Shah Alam.

Walaupun terus diasak dengan pelbagai persoalan mengenai sistem pilihan raya, lapan tuntutan Bersih 2.0 dan pendaftaran automatik Wan Ahmad tetap mengatakan “ia boleh dibawa berbincang.”

“Tetapi dalam sistem sekarang, kerajaan perlu setuju dengan (cadang) pindaan itu dahulu, barulah rang undang-undang itu boleh digubal oleh Jabatan Peguam Negara.

“Dalam soal daftar undi automatik, kita tidak boleh paksa mereka mendaftar kalau mereka tidak mahu, mungkin kita fikir umur 21 tahun perlu mendaftar, tapi ada orang yang berfikiran berlainan.

“Kerajaan ada polisi, kita boleh usulkan atau beri apa sahaja cadangan, tapi kalau kerajaan setuju baru ia boleh dilaksanakan,” katanya.

Sementara itu Ambiga, yang mendapat sokongan padu rata-rata peserta pada kedua-dua program itu tetap menegaskan, SPR mempunyai kuasa untuk melaksanakan lapan tuntutan yang dikemukakan.

Bahkan bekas presiden Majlis Peguam itu tetap mahu SPR menggunakan dakwat kekal pada pilihan raya umum ke-13, sekiranya sistem biometrik masih tidak boleh dilaksakan.

Mengaku tidak akan menolak mana-mana sistem termasuk sistem biometrik jika terbukti baik, Ambiga yang mewakili 62 badan bukan kerajaan (NGO) mahu ia dikaji dan diteliti secara terperinci sebelum dilaksanakan.

“Dakwat kekal lebih murah dan berkesan daripada sistem biometrik, kalau mahu laksanakan sistem biometrik banyak perkara yang perlu dilakukan termasuk penjelasan kepada rakyat.

“Kita tidak mahu ia dibuat dengan terburu-buru kerana ia boleh mendatangkan masalah, jadi lebih baik gunakan dakwat kekal jika ia masih belum boleh digunakan,” kata Ambiga yang sentiasa mendapat sorakan dan tepukan gemuruh.

Menurut Wan Ahmad, walaupun sistem biometrik masih di peringkat kajian, namun beliau yakin ia adalah kaedah terbaik untuk menangani isu pengundi hantu yang sentiasa menghantui sistem pilihan raya.

Setiap kali pilihan raya diadakan isu pengundi hantu akan sentiasa menjadi topik utama parti pembangkang dan SPR tetap menafikan kesahihan dakwaan itu.

“Satu-satunya jalan terbaik untuk mengenal pasti kewujudan nama pengundi bertindih adalah melalui sistem biometrik,” katanya.

Walaupun SPR dilihat menghadapi krisis kepercayaan daripada rakyat ekoran sikap berat sebelah agensi itu, namun sesi dialog secara terbuka boleh memberikan penjelasan terhadap isu-isu yang berbangkit.

Malah dalam pertemuan kedua semalam banyak pandangan dan jawapan yang diberikan Wan Ahmad boleh diterima walaupun masih ramai yang tidak berpuas hati.

Menjelang pilihan raya umum ke-13, yang mungkin diadakan penghujung tahun ini, adalah amat wajar sekiranya sesi dialog oleh SPR diperbanyakkan agar rakyat terutamanya pengundi luar bandar yang tiada akses kepada Internet dapat mengetahui maklumat terkini tentang usaha-usaha yang dilakukan agensi itu.

Kita kena mengucapkan terima kasih kepadaa Bersih 2.0 kerana mengetengahkan isu-isu yang tidak diketahui ramai.

Wacana dan forum terbaru ini menunjukkan ada kekurangan dan kelemahan dalam sistem SPR sendiri.

Sebagaimana diharapkan kerajaan perlu memanggil satu panel khas merangkumi semua pihak bagi memperbaiki sistem yang sedia ada.

Rakyat perlu membantu SPR jika SPR tiada kuasa. Rakyat kena memberi SPR kuasa jika kuasa itu yang diperlukan.a

Najib PM Terakhir Umno

Oleh Hasmi Hashim

“Negara ini sebenarnya selama 50 tahun diperintah oleh golongan bangsawan”.

~ A. Samad Shttp://1.bp.blogspot.com/_xCW4Jfa-SWE/TVVqRd4MVrI/AAAAAAAALrg/0VkmSiMeQsw/s400/najib-tun-abdul-razak.jpgaid, Sasterawan Negara.

Ketika orang berdedai-dedai turun ke jalan raya dengan si tua kelaparan, anak muda tak berpekerjaan, bayi kesejukan kala malam dan satu-satunya harapan politik terakhir ialah berdemontrasi, Saif al-Islam Gaddafi bergilir ditemuramah wartawan dari ruang Istana Presiden.

Saif, 39, adalah anak kedua Presiden Libya, Muammar Gaddafi. Babak-babak ini berlaku hanya beberapa bulan sebelum di Kuala Lumpur, demonstrasi bersejarah 9 Julai lalu terjadi—Bersih 2.0.

Saif yang boleh bertutur Inggeris dengan telo Arab ditugas berhadapan dengan wartawan dan media antarabangsa; menjawab dan menjelaskan kepada dunia apa yang ‘sebenarnya’ terjadi. Seperti yang terduga, omongan penguasa totalitarian di mana-mana pun sama.

Saif menuduh pendemonstran yang menentang bapanya adalah dari rangkaian pengganas al-Qaeda. Mereka juga kata Saif, “pengkhianat” yang bermunculan daripada pendalaman—sedangkan di Tripoli, ibu negeri, sentiasa aman.

Tuduhan “pengkhianat” mahupun “al-Qaeda” tak ubah seperti tuduhan pentadbiran Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak kepada mereka yang turun ke jalan raya kelmarin dalam demontrasi Bersih 2.0. Di sini, pemimpin dan aktivis yang ditangkap di bawah Ordinan Darurat (EO) tak boleh bertemu meski dengan anak-isteri.

Revolusi di beberapa negara Arab awal tahun ini antara lain menyelongkar perasaan yang terbuku di hati rakyatnya. Bukan sahaja soal korupsi, pembolotan kekayaan negara oleh segolongan elit, tetapi gaya politik legasi-nipotisme juga mulai ditolak. Mesejnya ialah, sama ada di Tunisia, di Mesir dan Libya, dalam lubuk sanubari manusia mereka menolak pemimpin politik yang mahu mewariskan pemerintahan kepada darah keturunan sendiri.

Sedar tak sedar, antara latar kebencian dan penentangan menjurus kepada Husni Mubarak adalah persoalan ini. Dia ditumbangkan kalamana Mubarak khabarnya dalam proses peralihan kuasa kepada pewaris yang dia sudah siapkan dari rahim isterinya, Suzanne. Menjadi rahsia umum di Mesir bahawa anak sulung Mubarak, Gamal, akan menggantikan si bapa sebagai Presiden.

Faham ala-maharaja dan rendah tamadun sebegini nampak berlaku di mana-mana. Mungkin sahaja, keresahan Sasterawan Negara, Pak Samad ada asasnya. Orang Malaysia, terutama sebelum krisis politik-ekonomi 1997-98, juga berfikiran feudal dan lapuk sebegitu. Rakyat kebanyakan (yang sekaligus memegang kuasa undi terbesar), dengan mudah-mudah melepaskan kuasa politik-pemerintahan kepada kelompok kelas atas, atau apa yang disebut Pak Samad sebagai “golongan bangsawan”.

Cacatnya golongan ini mudah, iaitu mereka (yang dibesar dalam lingkungan elit) takkan dapat merasakan denyut-nadi rakyat sampai ke bawah-bawah. Jauh lagi untuk fahami. Bukan juga rahsia apabila golongan bangsawan itu tak mahu anak-anak mereka bersekolah di sekolah mahupun universiti kebangsaan. Sementara sistem pendidikan yang mereka cipta dan mahu rakyat mendukung, mereka sendiri tak memakainya.

Pak Samad menamakan dari PM pertama, Tunku Abdul Rahman Putra yang lahir di anjung istana, sehingga kepada PM hari ini, Najib yang orang tuanya juga perdana menteri. Menurut Pak Samad, yang terlepas daripada lingkungan keluarga bangsawan [barangkali] cuma Dr Mahathir Mohamad. Abdullah Badawi yang sempat berkuasa sekelip mata, yang lahir daripada tatanan agamawan juga ditanda sebagai cebis-cebisan golongan bangsawan.

Rakyat selalu diwar-warkan, dipaku di dalam fikiran dan hati bahawa anak kepada seorang perdana menteri, misalnya, sediakala arif soal politik dan pentadbiran. Dia boleh meneruskan apa yang baik, yang pernah dilakukan oleh bapanya. Semua keyakinan ini tertanam sejak awal-awal lagi, dan, tak pernah dipersoal entah iya entahkan tidak. Padang permainan tak pernah sama rata…

Memandang kepada susur-galur Dato’ Onn Jaafar, kalau diangkat sebagai contoh, baik anak Dato’ Onn iaitu Hussein Onn mahupun si cucu, Hishamuddin Hussein; keduanya tak nampak tanda menginsafi idealisme leluhur mereka. Masing-masing buat endah tak endah terhadap antara idea utama Dato’ Onn iaitu gagasan mahu menjadikan Umno sebagai parti pelbagai kaum. Masing-masing hanya menggunakan bayangan ayah sebagai batu loncatan.

Gamal si anak Mubarak itu misalnya, dia memulakan kerjaya sebagai pegawai pelaburan perbankan di Bank Amerika. Di dalam parti yang dikuasai bapanya, Parti Demokratik Nasional, sedari awal Gamal dilantik sebagai timbalan setiausaha agung—di samping kuncu-kuncunya mulai diposisikan di jawatan-jawatan berpengaruh.

Dalam kes Najib, jejak politik beliau pertama kali menjadi ahli parlimen ialah pada umur 23 tahun; menggantikan sang bapa yang meninggal dunia mengejut. Malah sejak pulang belajar dari England, Najib sudah bertugas di Bank Negara dan Petronas.

Pencapaian-pencapaian Najib pernah dijadikan dokumentari propaganda; ditayang di TV1 seawal beliau memegang jawatan. Antara tujuan dokumentari itu antara lain untuk menimbulkan rasa ‘gerun’ di hati rakyat terbanyak—sedangkan boleh dipersoal, separuh pencapaian Najib tak lain kerana dia anak seorang PM.

Apakah tanpa nama Razak di belakang nama Najib, beliau boleh jadi Menteri Besar Pahang pada umur 29, mahupun sebagai timbalan menteri pada umur 25?

Dengan semua kemudahan dan peluang luar biasa yang terbentang itu, Najib tentulah tak pernah berfikir dan bersusah-payah sepertimana ramai anak muda seangkatannya. Jauh lagi mengharap Najib benar-benar merasai perih-payah sebagai orang bawah. Kalau di kampung saya, anak ketua kampung yang berangan untuk juga menjadi ketua kampung akan dicemoh kawan-kawan…

Betapa presiden-presiden Filipina yang masuk-keluar Istana Malacanang juga berlegar-legar selingkar sembilan keluarga tuan-tuan tanah di Filipina. Bangsawan ini mampu miliki kekayaan, tanah serta ladang maha luas diwarisi sejak zaman penjajah Sepanyol. Presiden Filipina sekarang, Benigno C. Aquino III pun bukanlah seorang yang terkenal cemerlang gagasan pembangunan dan politik ke atas bangsanya, meski keperibadian-politiknya beliau tetap sahaja seorang yang dikatakan demokratik.

Kini sedikit-sebanyak kita boleh bertanggapan bahawa ‘lusuhnya’ Rumah Putih tak lain apabila George W Bush si anak memasuki dan mendiaminya selama dua penggal. Tak biasa dalam sejarah kepresidenan Amerika Syarikat, anak-beranak atau suami-isteri bergiliran memegang jawatan presiden. Berbanding Bush si ayah yang tak sempat melancarkan perang ke atas Iraq, Bush Jr jualah yang lengkapkan misi itu. Saya kira itulah sumbangan terbesar Bush kepada tamadun manusia.

Dengan layanan buruk, kecaman melulu dan tindakan anti demokrasi menjelang demonstrasi Bersih 9 Julai lalu, dilatari kemunafikan elit penguasa, Pak Samad melontar sebuah harapan. Katanya dalam temubual yang sama dengan portal Malaysiakini, “Bapak harapkan dalam pilihanraya yang akan datang ini mereka (kerajaan Umno-BN pimpinan Najib) mundurlah ataupun jatuh.”

Rakyat tak pernah memilih Najib sebagai PM. Abdullah Badawi yang memberikan kunci Seri Perdana kepadanya—sementara era politik anak-cucu dan menantu sudah mulai dipertikai.

Maka PRU ke-13 bakal jadi tanda aras sama ada rakyat bersedia meleraikan sistem pemikiran politik feudal atau tidak. Dari kata-kata Pak Samad, fahamlah kita bahawa biarlah Najib jadi PM terakhir dari Umno yang mewakili sistem sebegini. Selepas lebih 50 tahun, sekarang peluang bagi bangsa kita bebas dari cengkaman golongan bangsawan dengan sebuah zaman baru yang waras dan adil perlu segera ditempa.

Isu Baharuddin: Shuhardi nafi sembunyi, tak mahu bantu siasatan polis

July 30, 2011

KUALA LUMPUR, 30 Julai — Shuhardi Md. Isa, lelaki yang didakwa berlakon sebagai Allahyarham Baharudin Ahmad yang meninggal dunia dalam perhimpunan haram di ibu negara pada 9 Julai lalu, hari ini menafikan dirinya bersembunyi, melarikan diri dan enggan bekerjasama dengan polis.

Shuhardi yang ditemui pada satu sidang akhbar di sini, sebaliknya berkata beliau tidak pernah menerima sebarang surat rasmi memintanya menghadirkan diri bagi membantu siasatan dari mana-mana balai polis.

“Bukankah polis lebih profesional dan tahu segala prosuder jika mahu seseorang itu memberi keterangan berhubung apa-apa kes? Saya tidak bersembunyi, datanglah ke rumah saya dengan tertib. Saya akan bekerjasama dengan mereka (polis),” katanya.

Shuhardi yang juga Setiausaha Agung Persatuan Usahawan Konsultan dan Pengarah Islam Malaysia (Uruskop) menjelaskan, beliau terpaksa tampil memberi penjelasan berhubung kekeliruan kematian Allahyarham Baharudin kerana ia jelas menjatuhkan maruah dirinya.

“Saya masih hidup... yang meninggal Allahyarham Baharudin. Saya ingat perkara ini dah selesai dan saya tidak perlu tampil beri keterangan kerana ada blogger-blogger yang mengeluarkan gambar saya dengan mengatakan saya adalah Allahyarham Baharudin, telah meminta maaf kepada saya.

“Tapi semalam bila saya lihat komen Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar yang berkata saya dipercayai menyembunyikan diri, saya terpaksa mendedahkan perkara ini,” katanya.

Beliau berkata polis sepatutnya menyiasat mereka yang mengeluarkan kenyataan mengelirukan mengenai dirinya daripada menumpukan siasatan ke atas dirnya sendiri.

“Saya yakin pihak polis mampu membuat siasatan berdasarkan maklumat dalam internet tanpa perlu melibatkan saya. Malah saya rasa polis sepatutnya siasat mereka yang keluarkan kenyataan keliru mengenai mereka. Saya rasa sepatutnya saya yang menyaman mereka (blogger) yang salah dengan mengaitkan nama saya itu,” katanya.

“Tetapi kerana kenyataan maaf dan pembetulan fakta yang dibuat seawal 10 Julai, maka saya menganggap perkara ini tidak perlu diperpanjangkan, malangnya kira-kira seminggu selepas peristiwa Bersih itu, pihak polis dan media masih mengaitkan nama saya,” katanya.

Beliau berkata kekeliruan tersebut terlebih dahulu telah dijelaskan oleh anaknya menerusi “facebook” dengan menjelaskan bahawa gambar yang disiarkan bukanlah gambar Shuhardi yang pengsan dalam perhimpunan tersebut.

Bapa kepada dua isteri dan 10 anak ini mendakwa tidak berkomplot dengan mana-mana pihak tertentu untuk berlakon dalam apa jua “aksi” kematian serta tidak mengenali Allahyarham Baharudin sendiri.

“Saya juga tidak kenal dengan mana-mana wartawan atau jurugambar yang datang buat liputan.Saya bukanlah “desperate” untuk dapatkan sogokan yang tidak bermaruah kerana Alhamdulillah saya hidup mewah,” katanya.

Suhardi berkata beliau bersedia memberikan kerjasama dengan pihak polis dan boleh dihubungi di talian 012-3900740.a

Dekat Pilihanraya, Baru Sedar Barang Keperluan Mahal

Oleh Ustaz Idris Ahmad

Di antara tanda pilihanraya ialah setiap h hari ahli Pas masuk umno. Tanda khttp://dapmalaysia.org/newenglish/images/sibu4change/barang_naik_01_full_size.jpgedua apabila pemimpin BN bercakap untuk membela rakyat kerana kenaikan harga barang. Hari ini pula media mengumumkan Datuk Seri Najib mengumumkan kerajaan akan memerangi kos kehidupan rakyat.

Beliau dengan penuh bangga menyatakan bahawa kerajaan akan menambahkan lagi Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) iaitu Perangi Kos Kehidupan Yang Kian Meningkat sebagai usaha membantu meringankan beban rakyat ekoran kenaikan kos harga barang makanan.

Ini adalah petanda pilihanraya sudah hampir. Dekat pilihanraya baru Datuk Seri Najib sedar barang keperluan rakyat melonjak tinggi. Datin Rosmah tidak tahu berapa harga gula sekilo. Beliau hanya tahu membeli belah dan boros berbelanja tanpa memikirkan majoriti rakyat terpaksa mengikat perut kerana kenaikan harga barang.

Malang rakyat Malaysia mendapat pemimpin yang reaktif, bukan pro aktif ketika merangka dasar pembangunan ekonomi rakyat. Kenapa sekarang baru hendak memikirkan untuk menjana tanah di negara ini supaya harga makanan tidak naik. Sudah berapa lama pemimpin pembangkang menasihat kerajaan supaya jangan tinggal industri pertanian, kerana ia melibatkan keselamatan makanan.

Malaysia sepatutnya tidak terkesan dengan iklim ekonomi dunia jika negara mempunyai asas kuat dalam sektor pengeluaran makanan. Sebaliknya Malaysia suka mengimport makanan supaya memberi peluang kepada suku sakat umno Bn, biar pun rakyat yang terbeban. Contohnya pada tahun 1996, import makanan (termasuk makanan ternakan) dan import pertanian adalah RM10.5 bilion berbanding dengan RM4.6 bilion pada tahun 1990. Pada tahun 2010 jumlah import makanan telah mencecah RM26.7 bilion.

Apabila dekat pilihanraya baru hendak berlakon kononnya pemimpin negara ini menyelami penderitaan rakyat. Kita menyeru rakyat Malaysia supaya menukar kerajaan yang lebih adil dan bijak mengurus. Ini telah dibuktikan di Kelantan walau pun dengan kekangan kewangan namun pemimpin yang diberi taufik oleh Allah memfokuskan kepada usaha untuk menyenangkan rakyat

Sepatutnya pemimpin Bn kena malu kepada Singapura, walaupun negeri mereka hanya ada udara dan matahari sahaja, namun mereka berjaya membangunkan ekonomi dengan berjaya untuk kesenangan rakyat mereka.

Tidak wujud dua akaun

ALOR SETAR - Istilah ‘Tabung Amanah Jalan Raya’ yang dibangkitkan sewaktu persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah, baru-baru ini, tidak menunjukkan wujudnya dua akaun yang berasingan dalam pengurusan peruntukan peruntukan penyelenggaraan jalan raya.

Exco Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi berkata, apabila terdapat lebihan peruntukan penyelenggaraan jalan raya, ia akan dimasukkan ke dalam tabung berkenaan.

“Fungsi Tabung Amanah Jalan Raya adalah untuk menyimpan lebihan peruntukan, dan wang masih berada di dalam satu akaun yang sama, malah ia boleh dikeluarkan dan digunakan.

“Tiada ahli lembaga pengarah yang mengendalikan tabung ini kerana ia bukanlah berada di dalam dua akaun berasingan,” katanya mengulas mengenai desakan pembangkang agar fungsi, tarikh penubuhan dan ahli lembaga pengarah tabung berkenaan diperjelas.

Dalam Sidang DUN baru-baru ini, Phahrolrazi menafikan dakwaan berlakunya penyelewengan peruntukan penyelenggaraan jalan raya yang disalurkan Kementerian Kerja Raya bagi tujuan pembinaan jalan kampung, sebaliknya mendedahkan bahawa lebihan peruntukan yang diterima disimpan terus ke dalam Tabung Amanah Jalan Raya untuk kegunaan masa hadapan.

Menurutnya, Kerajaan Negeri menerima jumlah keseluruhan peruntukan penyelenggaraan jalan raya sebanyak RM147,535,242 pada tahun 2010 dan sebanyak RM54,355,763 daripadanya dibelanjakan bagi tujuan penyelenggaraan kira-kira 168 jalan raya di seluruh negeri.

Lebihan peruntukan yang diterima Kerajaan Negeri disimpan dalam Tabung Amanah Jalan Raya memandangkan ia tidak boleh digunakan sesuka hati dan perlu dibelanjakan mengikut belanjawan Kerajaan Negeri yang diluluskan dalam Dewan Rakyat sebelum ini.

Bagaimanapun, Ketua Pembangkang DUN Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid, meminta Kerajaan Negeri memberi penjelasan berhubung fungsi sebenar tabung itu, tarikh penubuhan dan siapa ahli lembaga pengarahnya.

Penyakit tiga serangkai dilapor terus meningkat

ALOR SETAR-Jumlah bilangan pesakit yang mengidapi penyakit tiga serangkai dilaporkan terus meningkat tanpa mengira usia dipercayai berpunca daripada faktor pemakanan serta kurang mengamalkan senaman.

Pengarah Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Datuk Dr Juita Ghazalie berkata, penyakit tiga serangkai berkenaan adalah kencing manis, darah tinggi serta jantung yang mudah menyerang individu tidak mengamalkan gaya hidup sihat.

Katanya, pihaknya amat mengalu-alukan kerjasama daripada pelbagai pihak untuk tampil menganjurkan lebih banyak program kesedaran bagi meningkatkan kesihatan di kalangan orang ramai.

“Sebagai persediaan menyambut bulan Ramadan setiap individu perlu memastikan mereka mengambil bekalan air secukupnya dan memastikan kandungan gula dalam darah memenuhi keperluan.

“Tabiat seperti malas bangun sahur perlu dielakkan kerana keesokan harinya mereka akan terasa cepat letih apabila melakukan aktiviti seharian,” katanya kepada media selepas merasmikan Program Jom Sihat di Menara Alor Setar, semalam.

Turut hadir, Ketua UMNO Pokok Sena, Datuk Ahmad Lebai Sudin dan pengarah urusan Menara Alor Setar, Hariyati Tahir.

Menurutnya, dari segi kesihatan makanan akan dihadam dalam tempoh empat jam manakala segala nutrian makanan akan keluar secara sedikit demi sedikit dan makanan sewaktu berbuka tidak mencukupi untuk memastikan kesegaran badan pada keesokan harinya.

Ramai tidak ikut arahan do pakai topi 'KURA-KURA'

JKJR: Ramai tidak ikut arahan

KOTA KUALA MUDA – Walaupun topi keledar ‘kura-kura’ sudah tidak dibenarkan penggunaannya, namun Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) dapat mengenal pasti masih ramai penunggang dan pembonceng motosikal yang tidak mengikuti arahan berkenaan.

Pengarah JKJR Negeri Kedah, M Surentharan berkata, melalui Kempen Advokasi Penguatkuasaan bersama agensi polis, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Puspakom, Badan Persatuan AAM serta rakan keselamatan jalan raya yang dijalankan di Jambatan Merdeka mendapati masih ramai yang tidak mengikut arahan itu.

Menurutnya, kerajaan sudah memberi arahan supaya penggunaan topi keledar jenis itu sudah tidak lagi selamat digunakan tetapi arahan berkenaan tidak diambil serius orang ramai.

“Kalau kita lihat, masih ramai pengguna jalan raya yang masih tidak ambil berat dengan arahan itu malah mereka terus memakainya seolah-olah tiada kesalahan yang dilakukan,” katanya.

Menurutnya, dalam kempen sama polis dan JPJ turut melakukan pemeriksaan ke atas kenderaan dan ada saman dikeluarkan kepada mereka yang didapati bersalah.

Selain itu, katanya, daerah Kuala Muda mencatatkan kematian paling tinggi dalam kemalangan berbanding daerah lain di negeri ini menjadi faktor kempen itu difokuskan dalam daerah ini.

“Kita juga sempat mengedarkan risalah dan pelekat cahaya keselamatan selain 100 helmet kepada orang dewasa serta 20 kepada kanak-kanak.

“Selain itu, seramai 200 pengguna jalan raya turut diberikan baju keselamatan jalan raya secara percuma selain nasihat dan amaran disampaikan supaya keselamatan semasa memandu terjamin,” katanya.

Surentharan berkata, misi yang dijalankan pada kali ini dianggap berjaya kerana menerima respons yang baik daripada pengguna terutama apabila pegawai bertugas membantu memakaikan tali pinggang keselamatan di tempat duduk belakang selain penerangan dan taklimat diberikan untuk tujuan itu.

“Kita akan terus laksanakan kempen sama pada masa akan datang namun di negeri lain sama ada di Perak, Pulau Pinang, Perlis kerana pelaksanaan ini merangkumi empat negeri terlibat termasuk Kedah,” katanya.

Ashraf gagal tukar nama jadi wanita meninggal dunia

Gambar fail, Mohd Ashraf Hafiz (kanan) menutup mukanya sebaik menyedari kehadiran media di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu Mei lalu. — Foto ihsan Sinar
KUALA LUMPUR, 30 Julai Mohd Ashraf Hafiz Abdul Aziz, yang gagal dalam permohonan menukar namanya kepada Aleesha Farhana selepas menjalani pembedahan jantina, meninggal dunia di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu awal pagi ini.

Dia dilaporkan berhadapan dengan masalah jantung dan tekanan darah yang rendah.

Mahkamah menolak permohonan dia pada 18 Julai lalu.

Dalam satu temu bual dengan media keluaran 20 Julai lalu, Ashraf mengakui tertekan dengan pandangan negatif masyarakat terhadapnya dan sanggup dibunuh.

Bagaimanapun kata Ashraf, 25, ia tidak akan mematahkan semangatnya untuk terus memperjuangkan hasratnya itu.

Sambil menyatakan mahu membuat rayuan terhadap keputusan mahkamah itu, dalam sebak Ashraf yang lebih mesra dipanggil “Aleesha” berkata, jika masyarakat tidak dapat menerima keadaannya berdasarkan pelbagai kutukan dan hinaan yang diterima termasuk menerusi laman sosial Facebook, dia rela dibunuh jika itu penyelesaian terbaik.

“Suka atau tidak, perjuangan perlu diteruskan sehingga semua wadah perundangan tiada lagi. “Ramai mahu saya berdiam diri daripada masalah ini, tetapi saya mahu kehidupan yang aman,” katanya.

Ashraf membuat permohonan menukar jantina di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu 25 Mei lalu bagi memudahkannya diterima masuk ke universiti tempatan untuk menyambung pelajaran, selain kesukarannya menjalani kehidupan sebagai seorang wanita dengan status lelakinya.

Dia membuat pendedahan menukar jantina di Thailand pada 2009.

Dalam pada itu, Bernama Online memetik bapanya, Abdul Aziz Ahmad, 60, berkata jenazah anaknya itu dijangka dikebumikan selepas waktu Zohor.

Dia dimasukkan ke hospital itu 3 pagi semalam setelah mengalami masalah jantung dan tekanan darah rendah. Aziz berkata beliau menunggu kepulangan anggota keluarga yang lain untuk membincangkan di mana jenazah allahyarham akan dikebumikan.

Semalam, doktor mengesahkan anaknya itu mengalami serangan jantung yang tidak stabil atau ‘unstable angina with cardiogenic shock’.

Katanya Ashraf sebelum ini mengalami kemurungan selepas permohonan yang difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu untuk menukar kepada nama wanita, ditolak.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...