TERKINI :

Thursday, July 14, 2011

Dr Asri: ‘Islam tak beri pemerintah lesen lakukan apa sahaja’

KUALA LUMPUR, 13 Julai – Dalam pandangan dilihat menyentuh kesan perhimpunan Bersih 2.0 Sabtu lalu, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, Putrajaya telah mempergunakan pemimpin agama untuk mempertahankan kuasa sebagaimana disaksikan di rantau Timur Tengah.

Bekas mufti Perlis (gambar) berkata pemerintah di Timur Tengah yang sebahagian besarnya adalah “korupsi dan zalim” mempergunakan pemimpin agama untuk membela mereka.

“Mereka (pemimpin agama) memahami nas-nas al-Quran dan Hadis secara literal dan menganggap urusan muamalat dan siasah sama seperti ibadat khusus yang tidak boleh dilakukan pembaharuan dan tokok tambah,” kata tokoh agama yang memperlihatkan pendirian progresif.

Tenaga akademik dari Universiti Sains Malaysia ini memberitahu, keadaan itu wujud apabila kelompok terbabit mentafsir hadis-hadis politik secara literal, yang seakan-akan Islam memberikan ‘lesen’ besar kepada pemerintah untuk melanyak rakyat dan rakyat pula diikat kaki, tangan dan mulut dengan nas-nas agama dari bertindak atau membantah.

“Lebih hodoh lagi, hanya nas-nas yang ‘kelihatan’ propemerintah sahaja yang dibaca, diforumkan, diwar-war dalam pelbagai saluran sedangkan nas-nas yang memberikan amaran terhadap kezaliman pemerintah tidak pula dicanangkan,” kata beliau.

Di Malaysia kata Asri, “kita dapat melihat fonomena ini semasa isu demonstrasi panas baru-baru ini dalam masyarakat.”

“Di sini bukan bertujuan menyokong atau menentang demonstrasi aman, tetapi sekadar ingin membincangkan kefahaman sesetengah pihak mengenai hadis-hadis berkaitan,” kata beliau dalam satu kenyataan.

Sabtu lalu, ribuan rakyat Malaysia telah menyertai Himpunan Bersih 2.0 anjuran Bersih 2.0 untuk menuntut transformasi pilihan raya yang perlu dilaksanakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Gabungan 62 pertubuhan bukan kerajaan dan disokong Pakatan Rakyat mengemukakan lapan tuntutan yang perlu dilaksanakan iaitu membersihkan daftar undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, diperkukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Lebih 1,600 peserta termasuk pimpinan Bersih 2.0 dan Pakatan Rakyat ditahan.

Jelas Asri, tindakan berbentuk keganasan tidak boleh dilakukan terhadap rakyat sekiranya tiada pententangan dilakukan termasuk perkara yang boleh menyebabkan kerosakan yang lebih besar.

“Hadis tentang taat dan patut sekali pun dirampas harta dan dipukul itu, ia merujuk kepada keadaan di mana jika penentangan dilakukan akan menyebabkan kerosakan yang lebih besar seperti pemerintah akan membunuh atau memusnah orang lain yang tidak bersalah sedang kita tidak mampu memberikan sebarang kesan kepada mereka.

“Ini terutama di zaman dahulu yang terkenal dengan penumpahan darah. Begitu juga di bawah rejim-rejim yang zalim yang hanya merugikan para penentang dan negara secara umumnya,” katanya.

Jelas beliau, keadaan kini sudah berubah yang mana setiap negara terikat dengan peraturan antarabangsa terutamanya mengenai hak asasi manusia.

Namun, katanya, apabila dunia berubah negara-negara terikat dengan peraturan antarabangsa mengenai hak asasi rakyat.

“Juga, apabila negara-negara itu meletakkan dalam perlembagaan mereka tentang hak-hak rakyat, dalam ertikata lain membantah pemerintah dalam negara demokrasi aman itu adalah sesuatu yang tidak boleh dianggap menentang negara kerana diiktiraf dan dijamin oleh perlembagaan negara dan persetujuan antarabangsa,” katanya.

“Maka, konteks Hadis sudah berbeza,” kata Asri sambil menambah, “Islam bukanlah agama yang memberikan lesen kepada pemerintah untuk berbuat apa sahaja dan rakyat wajib mendiamkan diri.”

Oleh itu tegas beliau, jangan bawa tafsiran zaman Abbasiyyah ke zaman yang sudah berubah.

Dengan mengambil contoh daripada Hadis, Asri berkata “Rasulullah sendiri sebagai pemerintah membenarkan diri Baginda dibalas.”

Tegas beliau, pemerintah tidak dibenarkan sama sekali untuk bertindak sewenang-wenangnya apatah bertindak ganas terhadap rakyat.

“Jika pemerintah itu diberikan wewenang untuk memukul dan mengambil tanpa dipersoalkan, apakah ertinya sesuatu pemerintahan itu?

“Apakah mereka seperti penzalim dan perompak berlesen yang dilindungi oleh nas-nas agama? Maha Suci Allah dari menurunkan agama yang seperti itu,” katanya.

Berita TV yang sentiasa senget sebelah

Oleh: PUTERI BULAN

Dua tiga hari ni Puteri benci sangat nak tengok berita di TV..tak kiralah TV mana-mana pun. Berita berat sebelah tu dah melampau-lampau tapi entah kenapa semalam Puteri tertengok juga sekejap.

Adalah 2-3 berita yang menarik perhatian Puteri nak ulas. Antaranya..gambaran yang dipaparkan Anwar Ibrahim dan Tuan Guru Hj Hadi kononnya bercanggah kenyataan. Diambil sedutan ceramah Anwar Ibrahim di Seberang Jaya, ingat-ingat Puterilah Anwar Ibrahim ada berkata “ Mereka sanggup lakukan begitu terhadap kepada seorang ulama, bekas menteri besar, ahli parlimen pula. Mereka SERET beliau dan CAMPAKKAN ke dalam penjara……” Lepas itu mereka siarkan pula ucapan Tuan Guru Hj Hadi yang memuji polis kerana layanan yang baik diberikan kepadanya dan lain-lain tahanan Bersih.

Seperti kanak-kanak hingusan mereka membandingkan ke dua-dua kenyataan tersebut kononnya bercanggah dan Anwar Ibrahim sengaja mencetuskan ketegangan sedangkan semua tahanan dilayan dengan baik dan diberi makan secukupnya.

Puteri bukanlah ahli bahasa tapi sefaham-faham Puteri perkataan sama erti untuk seret > bawa > tangkap > atau kasar lagi heret dan campak> baling > tauk ( heheheh..longat kedah) > atau lembut sikit masuk. Contohnya, kalau nak belajar masak (seperti yang diajar oleh bonda Puteri), beginilah.. “lepas tumis tu dan naik bau wangi..campakkan 2 batang serai ke dalam periuk”….

Haa…campakkan itu maksudnya masukkan, jadi tolonglah faham wahai tukang-tukang karut RTM ke..TV3 ke..jangan dek kerana penggunaan bahasa anda-anda semua cuba nak mengelirukan rakyat. Rakyat sebenarnya dah muak dengan sikap UMNO/BE END ni yang tak habis-habis mencari kesalahan pakatan rakyat, mengada-adakan kesalahan pakatan rakyat, memprovokasikan cerita yang tidak benar terhadap pakatan rakyat kerana itulah makanan pemimpin-pemimpin UMNO/BE END yang dah macam cacing kepanasan bila melihat sambutan rakyat terhadap perhimpunan bersih 2.0 baru-baru ini.

Satu lagi, Puteri benar-benar rasa nak marah bila berita mengenai 4 orang ADUN dari DAP yang diarahkan keluar semasa Sidang DUN negeri Melaka. Mereka dipamerkan seperti orang yang bersalah dan tidak beretika serta beradab dan pada masa yang sama mereka juga menyiarkan 2 ADUN dari BE END yang diarahkan keluar semasa Sidang DUN Selangor.

Yang Puteri nampak sikap berat sebelah media massa cuku-cukup jelas. 2 ADUN dari BE END diberi ruang untuk membela diri dan seterusnya menghentam kerajaan Pakatan Rakyat sedangkan 4 ADUN dari DAP langsung tidak berpeluang. ADIL???? Sikap ADUN BE END yang menegur dan memarahi ADUN DAP membaca hadis tidak berasas sama sekali. Orang bukan Islam sekiranya berkeupayaan membaca hadis malah ayat-ayat suci Al-Quran sekali pun tidak menjadi masalah kerana Islam ini universal dan bukan hanya untuk sesuatu kaum sahaja. Yang Puteri geram, bila dia mempertikaikan hadis yang dibaca tu riwayat siapa, rujukan mana….yang sebenarnya mereka terpukul bila orang bukan Islam boleh mengambil hadis sebagai rujukan sedangkan mereka yang mengaku Islam tidak berminat kearah itu melainkan hanya berminat mengambil kata-kata hikmat dari tuan guru Tok Najib Razak.

Nampak benar, media massa seperti RTM dan TV3 dan sekutu dengannya dijadikan tali perut kepada UMNO/BE END. Walau pun perhimpunan bersih 2.0 telah berlalu namun ingauan Tok Najib belum berakhir. Terlelap sahaja..bayangan himpunan bersih menjelma, tertidur sahaja, bayangan pimpinan pakatan rakyat bermain dimata. “Mana boleh macam tu..dah bermacam-macam provokasi aku dah arahkan, tangkap, kaitkan dengan keganasan, kominis, himpunan haram, sekat lalu lintas, buat liputan palsu, upah orang bagi kenyataan bohong…tapi kenapalah berjaya juga himpunan tu….” Kata Tok Najib dalam hatinya.

Ambillah ikhtibar dari peristiwa tentera bergajah Abrahah yang hendak menyerang Kota Mekah, mana mungkin si kecil burung Ababil boleh mengalah tentera bergajah yang lengkap bersenjata..tapi hakikatnya bertempiaran lari tentera bergajah dan reput seperti daun-daun dimakan ulat….renung-renungkanlah….

http://kedahla.blogspot.com

Hiburan Di Bulan Ramadhan - MB Tidak Akan Berundur!

Latar Belakang

Larangan operasi pusat-pusat hiburan – karaoke, pub, disko dan persembahan terbuka- pada bulan Ramadhan tiba-tiba menjadi isu besar. Akhbar berbahasa cina memainkan isu ini sejak 5-6 hari lalu apabila pengusaha pusat hiburan tidak diberi lesen operasi pada bulan Ramadhan, khususnya di Pejabat Daerah Kota Setar.

Ini bukan isu baru, polisi ini sudah wujud sejak 14 tahun lalu, cuma penguatkuasaannya tidak menyeluruh. Sejak tahun 1997, pada bulan Ramadhan Kedah tidak membenarkan sebarang bentuk hiburan, termasuk pada malam Jumaat sepanjang tahun. Malah lama sebelum itu, rakyat Kedah sudah akur dengan peraturan itu. Semasa industri hiburan belum berkembang pesat, hanya ada panggung wayang, persembahan nyanyian di rumah-rumah kenduri, expo dan di funfair, joget, mak yong dan wayang kulit, masyarakat sangat menghormati bulan Ramadhan dengan memberhentikan aktiviti seumpama itu.

Apabila industri hiburan berkembang dan mencetuskan kesan sampingan yang membimbangkan, diadakan pertemuan Pegawai-Pegawai Daerah yang bertanggungjawab memberi kelulusan lesen hiburan bagi mengetasi kesan industri itu yang kian membentuk budaya baru masyarakat. Persetujuan dicapai pada tahun 1997 untuk memberhentikan pemberian lesen pada bulan Ramadhan, bulan suci umat Islam. Namun, penguatkuasaannya tidak menyeluruh ke semua daerah.

Sejak kebelakangan ini, budaya berhibur terutama di kalangan muda mudi diterima umum sebagai antara penyumbang berbagai-bagai gejala. Maka pada tahun ini, perbincangan diadakan semula untuk mengkaji langkah-langkah membendung kegiatan ini, terutama di bulan Ramadhan. Maka satu kertas cadangan diangkat untuk dibentangkan dalam mesyuarat Exco Kerajaan Negeri dan telah diluluskan.

Larangan operasi pusat hiburan sepanjang Ramadhan meliputi pusat karaoke, disko, pub dan persembahan terbuka yang boleh diakses dengan mudah oleh masyarakat awam seperti di restoren dan coffe house. Manakala pusat rekreasi seperti snooker, billiard, cyber cafe dan bowling dibenarkan. Persembahan budaya dan agama masyarakat bukan Islam dibenarkan dengan pertimbangan Pegawai Daerah.

Tentangan

MCA paling lantang menentang melalui kenyataan di media dan menghasut masyarakat bukan Islam dengan dakwaan bahawa kerajaan sedang menghalang hak asasi masyarakat bukan Islam. Peluru ditabur dengan menuduh DAP bersekongkol menafikan hak bukan Islam di Kedah. Wakil rakyat DAP juga kepanasan dan mula bersuara. Ada wakil rakyat DAP dari negeri lain yang meminta seorang pimpinan PAS menemui YAB Ustaz Azizan untuk menarik balik larangan ini. Ini langkah extreme dan tidak selari dengan semangat Pakatan Rakyat (PR) katanya.

Kes ini hampir sama dengan reaksi ketika kerajaan merobohkan pusat sembelihan khinzir tanpa lesen di Kampung Berjaya sedikit masa lalu. Saya percaya hasutan ini akan terus berkembang dengan tuduhan yang lebih berat kepada kerajaan, dan akan mendapat sokongan semua parti dalam Barisan Nasional. Sikap diam tanpa menyokong langkah kerajaan ini patut dikira sebagai menyebelahi penghasut.

Alasan lain ialah mereka perlu membayar sewa bangunan dan bil-bil pusat itu, dan larangan ini baagaikan menutup periuk nasi pengusaha terbabit di bulan Ramadhan.

Rasional

1. Hakikat yang harus diterima ialah majoriti pengunjung pusat-pusat hiburan adalah orang Melayu Islam. Kalau MCA dan parti-parti yang mewakili masyarakat bukan Islam mendakwa kerajaan harus menghormati hak mereka, mereka juga sewajarnya menghormati hak umat Islam, terutama menghormati kesucian bulan Ramadhan yang sangat istimewa bagi umat Islam. Bulan ini adalah waktu umat Islam memfokus kepada kegiatan ibadat dan menjauhi perkara-perkara yang merosakkan ibadat. Kerajaan bertanggungjawab membentuk environment yang sesuai dengan suasana itu. Jika mereka meminta kita menghormati hak mereka, hak dan perasaan umat Islam serta tanggungjawab kerajaan kepada mereka pula bagaimana?

2. Negeri ini didiami oleh 2.1 juta orang, 1.8 juta orang adalah umat Islam, 300 ribu lagi bukan Islam. Jika kerajaan diminta menjaga kepentingan 300 ribu orang, bagaimana kepentingan 1.8 juta orang lagi? Parti politik tidak sepatutnya hanya menjadi jurucakap tauke-tauke, tetapi harus juga bertanggungjawab kepada keseluruhan rakyat berbilang kaum dan agama. Jika kita diminta menghormati budaya dan adat masyarakat bukan Islam untuk menjadi sebuah kerajaan yang baik dan adil, mereka juga harus menerima sikap itu kepada umat Islam.

3. Adakah menyertai PR bermaksud umat dan pemimpin Islam mesti sentiasa mengalah demi menjaga hati dan hak masyarakat bukan Islam? Bukankah satu deklarasi telah dipersetujui dan tandatangani bahawa PR menerima Islam sebagai Agama Rasmi Negara ini, dan kebebasan mengamalkan tuntutan agama dijunjung oleh semua. Mengawal kegiatan yang membawa keruntuhan kehidupan beragama di kalangan umat Islam adalah intipati ajaran Islam sebagai Agama Rasmi dan satu kewajipan yang dituntut oleh Islam, terutama kepada pemerintah. Ini wajib difahami oleh semua parti dalam PR dan dalam BN sekalipun.

4. Mereka mendakwa langkah ini memberi peluru percuma kepada MCA dan parti lain membunuh DAP. Soalan saya pula, jika larangan sejak 1997 ini ditarik balik, bukankah itu juga peluru meriam bagi UMNO? Dalam melaksanakan tuntutan Islam kepada pemerintah, alasan kesan politik seperti ini tidak boleh dipertimbangkan lagi.

5. Kelantan yang diperintah oleh PAS juga telah melaksanakan polisi ini sejak 20 tahun lalu, dan masih berlanjutan hingga ke hari ini. Mengapa MCA Kelantan tidak melompat seperti di Kedah. Kenapa MCA tidak meghasut masyarakat siam yang ramai di negeri itu untuk memberontak? Jelaslah bantahan dan tentangan ini bukan berasaskan hak asasi, ketidakadilan kerajaan atau tuntutan supaya menghormati budaya masyarakat bukan Islam. Bantahan ini berteraskan kepentingan politik MCA dan BN. Cuma di Kedah, racunnya juga meresap ke dalam DAP.

Ustaz Azizan tidak akan berundur! Itulah pendirian beliau dalam isu ini dalam nada yang sangat tegas. Saya yakin seluruh umat Islam akan berdiri teguh di belakang beliau dalam menangani isu ini. Jika takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai!

Muhammad Sanusi Md Nor

Umno, Utusan derhaka pada raja - Kit Siang

KUALA LUMPUR, 14 Julai: Adakah Utusan (Malaysia) dan kepimpinan Umno secara serius mencadangkan bahawa 50,000 rakyat Malaysia yang berani mendapati pelbagai ugutan polis, penangkapan besar-besaran, gas pemedih mata dan semburan air untuk berhimpun secara aman untuk menyokong Bersih 2.0 untuk menuntut pilihanraya bersih dan adil, dan berjuta lagi rakyat Malaysia seluruh negara dan luar negara yang menyokong dan berdoa untuk perhimpunan aman 9 Julai adalah tidak taat dan penderhaka kepada raja dan negara?

“Tidak, ialah Utusan dan kepimpinan Umno yang tidak taat dan penderhaka kepada raja dan negara kerana mereka sangat tidak bertanggungjawab dan melulu untuk membuat apa-apa tuduhan-tuduhan liar bahawa berpuluh-puluh dan beratus-ratus ribu dan bahkan berjuta-juta rakyat Malaysia tidak taat setia dan pengkhianat untuk menyokong perhimpunan aman Bersih 2.0 - kerana mereka cuba untuk melagakan majoriti rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa, agama, wilayah, umur atau jantina terhadap raja dan negara,” kata Penasihat DAP Lim Kit Siang (gambar) dalam satu kenyataannya hari ini.

Lim berkata demikian sebagai respons kepada dakwaan Utusan Malaysia semalam yang Pakatan Rakyat Selangor dan para pemimpin Bersih derhaka kerana tidak patuh kepada titah Yang di-Pertuan Agong dan Sultan Selangor kerana bertindak meneruskan sokongan terhadap Himpunan Bersih 2.0.

“Ini signifikan sebagai bukti bahawa yang pihak pemerintah tidak boleh dibetulkan dan tidak boleh diajar, dan mereka terperangkap 'ketinggalan zaman' dan tidak dapat berhubung dengan generasi Bersih 1Malaysia yang muncul pada hari Sabtu lepas, yang terdiri daripada rakyat tanpa mengira kaum, agama, kawasan, umur dan juga jantina,” tegas beliau.

Disebabkan mereka ketinggalan zaman, Lim berkata Utusan Malaysia dan Umno tidak dapat memahami atau berasa empati terhadap insiden yang berlaku dalam perhimpunan itu.

Daripada tuduhan liar yang dilemparkan Utusan Malaysia, Lim berkata ia jelas membuktikan nasihat yang diberikan profesor Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin supaya pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak untuk membuang mentaliti era Perang Dingin dalam berhadapan dengan bangkangan dan menguruskan aspek sekuriti negara.

Dalam nasihatnya, Dr Shamsul berkata musuh Umno Barisan Nasional sekarang bukan lagi komunis, tetapi pergerakan madani yang mempunyai kesedaran politik yang meningkat dan menyeru pentadbiran Najib untuk beralih daripada pendekatan tradisional kepada bukan tradisional, yang menurutnya mempunyai lima komponen iaitu tenaga atau kuasa, air, makanan, kesihatan dn pendidikan.

“Shamsul Amri telah mengingatkan BN bahawa musuh mereka bukan lagi komunis yang berperang dalam hutan tetapi adalah pergerakan awam yang melibatkan politik kelas pertengahan yang membawa isu-isu berdasarkan Perlembagaan Persekutuan.

“Selain itu bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata ‘perang ugutan’ yang dilakukan akan memberikan kesan kerana rakyat Malaysia sudah tidak takut kepada pasukan keselamatan,” kata Lim.

Dalam kenyataannya juga, Lim berikrar untuk memakai pakaian berwarna kuning setiap Sabtu sehinggalah enam ahli Parti Sosialis Malaysia yang ditahan di bawah Ordinan Darurat dilepaskan, pengharaman Bersih dibatalkan dan 8 tuntutan Bersih 2.0 dilaksanakan.

Isu haramkan pusat hiburan semasa Ramadan - Mana suara UMNO KEDAH.. tak mau komen kaa??

'Kedah haramkan pusat hiburan semasa Ramadan'

Kerajaan Kedah pimpinan PAS mengarahkan semua pusat hiburan di negeri itu mengentikan operasinya pada Ramadan ini.

Menurut harian berbahasa Cina Guang Ming, kerajaan negeri mengeluarkan arahan bertulis kepada semua pejabat daerah memaklumkan perkara itu.

MCA dilaporkan menyelar tindakan itu yang didakwanya sebagai perlanggaran hak asasi manusia dan hak dalam perlembagaan terhadap bukan Islam.

Ketua biro profesional muda MCA Chua Tee Yong berkata, pengharaman itu melibatkan 13 jenis pusat hiburan, termasuk panggung wayang, pusat snuker dan permainan video, karaoke, bowling dan pub.

penang kedah timber logging azizan abdul razak 310708 03Bagaimanapun, The Star, memetik Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak (kiri) sebagai berkata, kafe siber, bowling dan pusat snuker tidak termasuk dalam larangan itu.

Azizan juga dilaporkan berkata, persembahan langsung penyanyi di bar, hotel, restoran, kedai makan dan tempat yang mudah diaskes oleh orang awam tidak dibenarkan.

Dilaporkan semua kedai makan Cina yang menyediakan makanan untuk pelanggan antarabangsa dibenarkan beroperasi seprti biasa, termasuk restoran makanan segera seperti KFC, McDonald dan Pizza Hut.

Tahniah DOKTOR, anda berani menyanggah kerajaan Malaysia

Sebelas doktor sahkan 2 hospital diserang

Sekumpulan doktor kanan dan pakar perubatan telah mengeluarkan kenyataan membidas kerajaan berhubung 'serangan polis' ke atas peserta perhimpunan BERSIH 2.0 Sabtu lalu di dua buah hospital.

bersih rally 090711 police shooting into tung shin hospitalSehubungan itu, dalam satu kenyataan media yang dihantar kepada Malaysiakini lewat hari ini, doktor berkenaan yang bertugas di Hospital Tung Shin dan Hospital Bersalin Cina di Jalan Pudu berkata mereka akan mengemukakan afidavit bagi menyokong hujah bahawa hospital diserang.

Mereka mendakwa tindakan polis pada Sabtu lalu jelas mencabul pengiktirafan antarabangsa apabila hospital sebagai tempat santuari diserang.

Malah menurut sebelas doktor berkenaan, semasa peperangan hospital juga tidak akan diserang tetapi dalam kes di Malaysia, polis memasuki bangunan hospital bagi mencari peserta yang melarikan diri daripada tembakan gas pemedih mata dan pancutan air berkimia.

tear gas fire at tung shin hospital 090711 3"Apa yang paling memeranjatkan dan disaksikan ramai bahawa serangan yang tidak diprovokasi itu berlaku di kawasan hospital dan beberapa peserta masuk ke hospital bagi mencari perlindungan daripada tembakan gas pemedih mata dan pancutan meriam air,” kata mereka.

Ini adalah reaksi pertama oleh sekumpulan pakar perubatan berikutan penafian pihak polis dan kerajaan bahawa tidak ada gas pemedih mata dilontarkan ke perkarangan hospital berkenaan pada 9 Julai lalu.

Isnin lalu, menteri kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata polis tidak menembak gas pemedih mata dan meriam air ke arah Hospital Tung Shin ketika menyuraikan perhimpunan BERSIH 2.0.

azlanKatanya, dakwaan yang berlegar di media internet berhubung tembakan ke arah hospital itu adalah tidak benar.

Liow juga berkata sebenarnya polis menembak gas pemedih mata itu ke arah jalan besar dan asap berkenaan mungkin dibawa angin ke arah hospital berkenaan.

Beberapa rakaman video dan gambar yang dikemukakan terus diperlekehkan oleh kerajaan termasuk anggota jemaah menteri.

Menurut kesebelas-sebelas doktor berkenaan, pihak berkuasa tanpa rasa malu terus menafikan serangan itu di sebalik pelbagai bukti yang dikemukakan dan ramai saksi yang tampil membuat pengakuan.

tear gas fire at tung shin hospital 090711 1Kenyataan media itu ditandatangani oleh Datuk Dr Musa Nordin, Dr Sheikh Johari Bux, Dr Ng Kwee Boon, Dr Ng Swee Choon, Dr Jeffrey Abu Hassan, Dr David Quek, Dr Mary Cardozo, Dr Ahmad Farouk Musa, Dr Mazeni Alwi, Datin Low Low Paik See dan Dr Steve Wong.

"Adalah menjijikkan pihak berkuasa yang diamanahkan tanggungjawab kepolisian menjaga negara dan melindungi mereka yang lemah, tanpa rasa malu menafikan perbuatan mereka secara umum, di sebalik kejadian itu disokong banyak gambar, video dan pengakuan saksi termasuk pemerhati berkecuali,” kata mereka.

Doktor-doktor itu berkata mereka tidak berhasrat menyertai polemik selepas perhimpunan itu, tetapi sebahagian daripada mereka yang sedang bertugas ketika kejadian, bersedia memberi keterangan bersumpah, jika diperlukan bagi memberitahu apa yang sebenarnya berlaku.

NONEMereka juga mengingatkan pemegang jawatan awam untuk menunaikan tanggungjawab mereka dengan "integriti moral, maruah, dan penuh ketelusan".

"Kegagalan mereka untuk berbuat demikian akan menimbulkan keraguan orang ramai terhadap kecekapan dan kredibiliti mereka dan juga merosakkan imej orang-orang di pejabat

Masa pencen baru berani nak cakap....!!

Beri peluang semua parti muncul di RTM: Zainuddin

SHAH ALAM – Bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin mencadangkan Radio Televisyen Malaysia (RTM) memberi peluang kepada setiap ketua parti tempoh masa antara 15 ke 30 minit untuk menerangkan manifesto masing-masing pada pilihan raya umum yang akan datang.

Menurutnya, ia adalah langkah yang terbaik supaya rakyat boleh melihat dan menilai sendiri manifesto yang akan dibawa oleh setiap parti pada pilihan raya umum tersebut.

“RTM patut beri mereka peluang pada pilihan raya umum nanti, biar ketua setiap parti jelaskan kepada rakyat manifesto masing-masing untuk tempoh masa tertentu.

“Dengan cara ini semua mendapat peluang dan saya yakin mereka akan gunakan ia dengan sebaik-baiknya,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) dalam tuntutan mereka menyebut semua media rasmi seperti RTM dan Berita Nasional Malaysia (Bernama) perlu memberi liputan yang seimbang kepada semua parti politik.

Ditanya mengenai tempoh masa berkempen 21 hari dalam tuntutan Bersih 2.0, Zainuddin menjelaskan Suru­hanjaya Pilihan Raya (SPR) sebelum ini pernah meletakkan tempoh berkempen selama sebulan seperti tahun 1969 lalu.

Katanya, tempoh berkempen yang terlalu lama ini boleh menyebabkan parti politik dan calon-calon boleh menaikkan pelbagai sentimen jika tidak berhati-hati sehingga menyebabkan perkara yang tidak diingini.

“Atas sebab perkara yang berlaku pada tahun 1969 telah menyebabkan SPR meletakkan tempoh kempen yang lebih singkat, kerana setiap parti biasanya ada organ sendiri yang sentiasa berkempen sepanjang tahun.

“Sekarang kita tidak memerlukan tempoh kempen yang lama, kerana perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pantai Timur hanya sekejap dengan penerbangan dan jalan yang selesa. Dulu biasanya perjalanan lebih lapan jam,” katanya.

Adakah UMNO bersetuju dengan cadangan K'jaan Negeri kali ini almaklumlah Parti demi Agama Bangsa & Negara

Pengusaha pusat hiburan kesal

ALOR SETAR - Lebih 300 pengusaha pusat hiburan sekitar Alor Setar terkilan dengan arahan Kerajaan Negeri yang tidak membenarkan lesen hiburan diperbaharui pada bulan Ramadan ini.

Tanpa mengemukakan alasan kukuh, arahan itu dimaklumkan oleh pegawai di pejabat daerah ketika beberapa pengusaha membuat permohonan memperbaharui lesen, minggu lalu.

Pengusaha, Tan Kan Tit berkata, pihaknya kesal dengan polisi Kerajaan Negeri berhubung perkara itu kerana ia menjejaskan pendapatan mereka, sekali gus menyekat aktiviti perniagaan selama sebulan.

“Saya hairan apabila diberitahu lesen pada bulan Ogos tidak dapat diperbaharui berikutan keputusan Kerajaan Negeri. Polisi seperti ini seolah tidak peka terhadap kehendak bukan Islam,” katanya, pada sidang media di pejabat Gerakan Kedah, semalam.

Hadir sama, Pengerusi Gerakan Kedah, Dr Cheah Soon Hai yang juga ADUN Derga.

Kan Tit berkata, sekiranya pengusaha pusat hiburan terus ‘diganggu’, mereka bercadang menubuhkan persatuan untuk membela nasib mereka akibat ditindas banyak pihak.

Seorang lagi pengusaha pusat hiburan, Li Koon Tat berkata, pihaknya kecewa terhadap arahan kepada semua restoran makanan supaya dibuka pada pukul 3 petang sepanjang Ramadan, dan ini menjejaskan pendapatannya.

“Difahamkan jika ada pekerja Islam, restoran perlu dibuka pada 3 petang. Kedai Kopi Cina juga akan terjejas dan seolah hak kami sebagai bukan Islam dicabuli,” katanya.

Pihaknya kesal kerana berikutan polisi itu, pihaknya menanggung kerugian puluhan ribu ringgit.

Sementara itu, Dr Cheah menyifatkan arahan itu tidak jelas dan mengelirukan banyak pihak kerana penjelasan tidak dibuat oleh pihak berkenaan.

“Saya pernah bertanya pada Exco Kerajaan Negeri tetapi katanya tidak wujud arahan itu, tetapi pegawai di pejabat daerah pula maklumkan polisi itu. Ini menyebabkan pengusaha keliru dan bimbang periuk nasi mereka terjejas kerana sekiranya tidak mendapat lesen, kelak premis diserbu pihak berkuasa,” katanya.

Menurutnya, setiap bulan pengusaha pusat hiburan perlu memperbaharui lesen mereka, tetapi kali ini mereka dikejutkan dengan surat arahan berhubung perkara itu.

“Tahun lalu masalah ini tidak timbul. Walaupun lesen diperbaharui, tetapi pengusaha perlu mematuhi beberapa peraturan ditetapkan dan mendapat kerjasama yang baik daripada semua pihak. Saya harap Kerajaan Negeri memberi sedikit kelonggaran atau memperjelas keadaan sebenar dengan segera,” katanya.

Pihaknya juga kesal kerana polisi baru itu tidak dimaklumkan lebih awal kepada pengusaha supaya sekiranya timbul ketidakpuasan hati, perkara itu boleh dibincangkan oleh kedua-dua pihak terlibat.

Dr Cheah berkata, sekiranya Kerajaan Negeri berhasrat mengurangkan aktiviti hiburan sepanjang Ramadan, mereka perlu dimaklumkan lebih awal kerana kebanyakan pengusaha adalah bukan Islam.

“Pengusaha berharap operasi dapat diteruskan mengikut ketetapan masa tertentu atau Kerajaan Negeri menarik balik arahan itu. Pihaknya bercadang untuk bertemu wakil rakyat DAP untuk berbincang mengenai perkara itu untuk dikemukakan pada Menteri Besar,” katanya.

Menurutnya, polisi itu telah menyusahkan banyak pihak, terutama pengusaha bukan Islam dan mereka memohon agar dikecualikan daripada penguatkuasaan itu.

“Mungkin ia lebih sesuai untuk pengusaha pusat hiburan dalam kalangan Islam, tetapi tidak rasional untuk bukan Islam. Tidak semua pusat hiburan dicemari minuman keras, ada sebahagian berkonsepkan kekeluargaan,” katanya.

Dr Cheah turut mendakwa setiap pengusaha pusat hiburan terpaksa memperuntukkan RM1,300 untuk memperbaharui lesen, dan jumlah ini adalah tertinggi berbanding negeri lain.

KULIM - Ragut, samun berleluasa

Ragut, samun berleluasa

KULIM - Seorang lelaki berusia 20an cemas apabila dia didatangi seorang lelaki bersenjatakan pistol sebaik keluar dari pejabatnya yang terletak di sebuah rumah kedai berhampiran pasar Kulim kira-kira jam 7.30 malam kelmarin.

Menurutnya, kejadian itu berlaku terlalu cepat sehingga dia terpaksa akur kehendak suspek.

“Sebaik saja keluar dari pejabat, saya nampak suspek berjalan ke arah saya berseorangan dan kemudiannya mengacukan pistol ke perut saya. Suspek kemudiannya meminta menyerahkan beg galas yang ada pada saya.

“Bimbang keselamatan terancam, saya akur dengan kehendaknya,” katanya.

Dia berkata, suspek kemudiannya melarikan diri ke arah lorong gelap di belakang bangunan bank sebelum menaiki motosikal.

“Saya percaya suspek meletakkan motosikalnya di belakang bangunan itu sebelum melakukan samun.

“Saya dapat mengecam mukanya sekiranya polis berjaya menangkapnya ”katanya.

Dia yang mengalami kerugian lebih RM1,000 selain dokumen peribadi. Ahli Pertubuhan Prihatin Kebaktian Masyarakat Kulim (PPKM) yang ada di tempat kejadian kemudiannya memaklumkan kejadian itu kepada polis.

Sementara itu, seorang pekerja salon yang ingin dikenali dengan nama Anita berkata, jenayah samun dan ragut sering berlaku di kawasan itu.

Menurutnya, rakan sekerjanya turut menjadi mangsa ragut ketika dalam perjalanan balik ke rumah kira-kira jam 7 petang.

“Sebelum ini pelanggan saya turut menjadi mangsa ragut. Ketika kejadian mangsa meletakkan beg di celah peha. Tiba-tiba datang seorang lelaki tidak dikenali masuk ke dalam premis itu lalu meragut begnya.

“Saya meminta polis supaya membuat rondaan lebih kerap di sekitar kawasan ini kerana setiap minggu ada sahaja mangsa diragut dan disamun,” katanya.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...