TERKINI :

Thursday, June 30, 2011

khas untuk sahabatku "UMNO" - Kualiti kepemimpinan Umno..!!

Kualiti kepemimpinan Umno — Sakmongkol AK47
June 30, 2011

http://umnonibongtebal.my/images/logoumno.gif
30 JUN — Bila saya cakap, orang Umno marah. Penyokong mereka dalam internet pun marah. Tapi tidak apa, semua perbalahan ini akan selesai dalam pilihanraya. Pilihanraya ke 13 ini mungkin akan lebih teruk daripada yang sudah untuk Umno. Jika saya salah, bagus. Tapi jika pengamatan saya betul, kali ini ramai yang akan kecundang.

Bila DS Najib kata kali ini dia akan menampilkan lebih ramai pimpinan muda, itu adalah kenyataan yang baik. Sebab, rata rata rakyat melihat pemimpin lama yang berkuasa, sedang berlumba lumbaan membuat hay while the sun shines. Dan oleh kerana mereka pun tahu the sun is setting extraordinarily fast, perlumbaan makin sengit.

Ramai mat laon ini lupa pula bahawa rakyat sebenarnya yang menentukan turun dan naik Umno. Dan rakyat akan menentukan bersandarkan kesedaran yang makin meningkat. Jangan pimpinan Umno ingat rakyat tidak tahu. Mungkin ini kelemahan Umno yang terbesar- yakni gagal menyedari bahawa persekitaran politik di luar sudah banyak berubah.

Keangkuhan orang Umno menjadi factor utama yang menyebabkan ia banyak kecundang. orang dan pimpinan Umno pekak agak nya. Rakyat bercakap mengenai harga hand bag yang berharga USD 120,000 satu. Rakyat juga bercakap apabila anak bekas seorang PM beli handbag berharga RM 750 ribu untuk isteri yang tersayang. Sana sini orang bercakap mengenai aliran air mata berlawanan dengan kilauan permata untuk sebahagian Melayu yang bertuah.

Kalau mereka pergi turba( turun bawah) yang lebih kerap terdengar ialah rungutan terhadap kerajaan dan pemimpin. Tapi media audio visual dan percitakan menutupi rungutan dengan buat cerita yang menyeronokkan.

Sebab kita asyik di dengarkan dengan cerita yang seronok seronok. Tanah kerajaan sungai besi di pindahkan ke syarikat X dan kos kosong. Jika kos nya kosong, sepatutnya kos ini boleh di pindahkan kepada rakyat dalam bentuk rumah yang murah. Tapi rumah yang akan 'mampu' di beli oleh bakal pembeli berharga RM 220,000. Ini bukan harga rumah kos rendah atau sederhana rendah. Jauh lah pula jika mahu disebut rumah PPRT.

Pada harga RM 220k, berapa ramai budak Melayu yang boleh dapat loan beli rumah tersebut? Sebab mereka nanti duduk di rumah diatas tanah Sungai Besi yang masyur yang di bangunkan oleh IMDB itu, mereka terpaksa pula beli kenderaan. Kena bayar loan rumah dan loan kereta.

Berita sensasi seperti ini di ragui oleh rakyat. Tapi pemimpin kita tidak sedar disebabkan desingan retorik sendiri. Tambahan pula akhbar utama dan TV utama mendendangkan lagu yang syok di dengar. Semua OK boss. Akhirnya Boss akan KO.

Pemaju yang membina rumah RM 220k ini bukanlah melakukan suatu yang luar biasa dan membawa rahmat sangat kepada rakyat. Pembinaan rumah rumah ini sebetulnya ada pemulangan kepada pihak kerajaan dalam urusniaga cross-subsidy. Pembinaan rumah 220k itu akan mudah di bayar semula apabila 1MDB membina property lain yang berharga jutaan Ringgit. Ertinya, pembinaan rumah2 RM 220k bukanlah suatu yang boleh kita laungkan dan canang sana sini.

Orang Umno sudah tidak mahu kerja keras. Buat apa kerja keras, bertanding pun belum confirm. Boleh jadi pimpinan Umno lupa tabiat buruk orang Umno. Mereka akan berkerja keras kalau ada chance jadi wakil rakyat dan ahli parlimen. Hello- orang Melayu tidak berkehendakkan wakil rakyat yang tidak berpelajaran dan malas berkerja. Orang Umno hanya mahu kerja keras kalau di pilih calun.

Di dalam Umno bahagian Pekan sendiri pun, keadaannya tidak lah elok sangat pun. Keadaan nya serupa seperti tahun 1990an. Orang ramai khususnya Umno operatives bersusun susun sambut PM balik Pekan. Mereka berhimpun beramai ramai berpesta di kediaman PM di Pekan. Berombongan menyambut dan menghantar PM balik dan pulang.

Selebih dari itu, Umno Pekan akan sunyi. Tidak ada orang mahu tunjukan lebih sebab kerana kalau tunjuk lebih pun, boss tak Nampak. Adalah lebih penting menunjukkan kita kerja keras kalau bos tahu.

Kalau PM menang di Pekan, ianya semata disebabkan oleh factor peribadi nya. Bodynya sahaja sudah bernilai separuh dari undi yang akan di perolehi nya. Selebihnya datang dari hasil hulur sana sini.

Mungkin kerana inilah sebab nya, penerangan Umno Pekan tidak perlu aktif. Ketua nya nak jadi calun dan kalau ada isyarat jadi calun baru nak kerje 26 jam sehari. Sampai ke Kuala Lumpur , orang bercerita mengenai kehampaan mereka terhadap prestasi ketua Pemuda Umno bahagian Pekan.

Saya boleh bercakap sedikit mengenai Umno bahagian Pekan, sebab saya datang dari sana. Dan saya mengikuti perkembangan Umno bahagian tersebut. Bendahari dok sibuk sana sini cari upti konon untuk menambah sumber tabung. Supaya Umno bahagian banyak duit untuk bayar perkerja dan soldadu pilihanraya.

Jika ini berlaku dalam Umno bahagian PM, ianya berlaku di tempat lain. Saya gerenti inilah yang di amalkan.

Apa yang jadi pada Umno kita?

Berapa kali saya mahu bilang, yang Umno nak sokong sangat Ibrahim Ali dan Perkasa ini apa hal? Orang Umno sendiri sudah tidak boleh bercakap bagi pihak orang Melayu?

Ibrahim Ali bukan ahli Umno dan tidak mewakili orang Melayu. Jika Ibrahim Ali di anggap sebagai bercakap bagi pihak orang Melayu, ini lah hari yang paling malang. Jika Raja Ali Haji atau pendita Melayu yang lain cakap bagi pihak Melayu, itu ada standard. Tapi jika Ibrahim Ali- mana standard Melayu?

Ini tidak bermakna, kita memperkecilkan kemahiran Ibrahim Ali. Dia pakar mengembeling ramai orang turun padang. Tapi setakat itu sahajalah apresiasi saya kepada Ibrahim Ali.

Saya hanya ingin memberitahu bahawa apa yang di lakukan oleh Ibrahim Ali tidak lah unik dan suatu yang luar biasa. Bung Mokhtar, Mohd Abdul Aziz, Tajudin Rahman, Nazri Aziz boleh melakukan perkara yang serupa.

Anyone from PEMUDA Umno pun boleh melakukan apa yang Brahim Ali lakukan. Kerana ia tidak memerlukan kapasiti minda yang luar biasa.

Tapi berapa ramai yang boleh melakukan seperti Raja Ali Haji atau Tun Sri Lanang? Itulah maksud saya.

Adakah Umno sudah tidak percaya kepada kemampuan nya untuk menjadi jurubicara orang Melayu? Mana jatidiri Umno dan pimpinan Umno?

Saya mahukan orang Umno melihat sendiri betapa sedihnya keadaan Umno hari ini. Apa sudah jadi kepada kualiti Umno apabila Umno memerlukan orang seperti Ibrahim Ali bercakap bagi pihak orang Melayu? Bercakap dalam nada bagaimana pula?

Mengajak orang berkelahi, bertumbuk dan tikam menikam. Orang Melayu hendak berkelahi sesama Melayu kah? Mereka masih tidak tahu hidup sesama sendiri walaupun mempunyai pandangan berbeza?

Bagi pihak Melayu macam Umno yang Ibrahim Ali bercakap? Dan mengapa Umno sangat takut kepada perarakan Bersih? Adakah mereka tidak percaya bahawa segala budi yang di tanam selama ini tidak di hargai oleh rakyat? Kecuali lah selama ini yang rakyat dapat adalah kulit2 roti manakala roti di baham oleh elit dan bangsawan Melayu. Nampaknya, Ibrahim Ali jadi jurucakap kepada kumpulan seperti ini.

Kualiti Umno berada dalam tahap yang menyedihkan apabila ia hanya mampu mengekali relevance nya pada suatu kelompok orang Melayu dengan bertunjang kepada skendel seks. Umno melakukan kesilapan yang amat besar jika menyangkakan masaalah nya selesai semua bila molakapkan Anwar Ibrahim. Cara Umno menangani dan mengendali kes Anwar Ibrahim menunjukkan betapa rendah nya mutu pemikiran Umno.

Anwar Ibrahim is already doomed. Peluang untuk jadi PM besar kemungkinan sudah tidak ada. Adakah rakyat negara ini boleh bernaung di bawah seorang PM yang menghabiskan 90% masa nya menangkis tuduhan salahlaku seks oleh nya? Tidak ada kerja yang akan dapat diselesaikan jika demikian. Anwar Ibrahim is already a damaged good untuk di jadikan model pimpinan.

Apa yang di lalui oleh Anwar Ibrahim sekarang sudah cukup mengurangkan kredibiliti nya sebagai pemimpin. Namun begitu, tuah Anwar sebenarnya, seperti yang di nyatakan oleh Zaid Ibrahim terletak kepada tongong nya Umno dalam mengendali kes nya.

Bayangkan ini. Bila Anwar Ibrahim di lokapkan, bagaimana Umno menjustifikasikan kehadiran nya dalam ingatan orang ramai? Apa jembalang yang hendak di lawani oleh Umno? Umno lebih baik basuh tangan daripada melibatkan diri dalam masaalah Anwar dan biarkan Anwar lemas sendiri.

Umno jangan berfikiran bahawa ia hanya boleh membangun dengan menjatuhkan orang lain. Jika ia berpegang kepada cara ini, maka ia terpaksa mencari dan menyungkil masaalah.

Kenalah Umno berkerja keras untuk mencungkil skendel seks orang lain pula. Ertinya, Umno ini menyambung hayat dan kehidupan dengan mencari dan memakan daging saudara nya sendiri . ia bergerak kehadapan bukan dengan mengangkat dan membangkitkan bangsa tapi menyibukkan diri dan tenaga kepada memperjuangkan isiu isiu picisan.

Apa sudah jadi kepada prinsip dan landasan perjuangan Umno? Umno ujud pada tahun 1946, membangkitkan orang Melayu menentang suatu bentuk kemungkaran. Kemungakaran tersebut muncul dalam bentuk idea suatu Malayan Union.

Ertinya, sebermula Umno itu ujud untuk menentang segala kemungkaran. Bagaimanakah perarakan Bersih yang disertai bersama oleh majority orang Melayu boleh di samakan dengan idea Malayan Union? Malayan Union memang betul boleh mengakibatkan peminggiran bangsa Melayu, tapi bolehkah Bersih mendatangkan kesan yang serupa?

Tapi hari ini orang Melayu adalah penduduk majority. Jentera kerajaan di kuasai oleh orang Melayu. Kedudukan politik orang Melayu tetap kuat. Sebab jika kita bilang, jumlah MP Melayu tetap ramai. Orang Umno kena terima bahawa orang Melayu yang tidak berada dalam Umno, tetap Melayu setulen yang berada dalam Umno.

Jadi mengapa perarakan Bersih membuat Umno gusar dan Perkasa melenting? Kepentingan siapa yang jadi terancam?

Umno and the government are handling the Anwar Ibrahim case foolishly. Semalam kita dengar bahawa mahkamah menyatakan bahawa ia mempunyai hak untuk menayangkan video lucah yang di katakan melibatkan Anwar Ibrahim. Pihak mahkamah membela diri dan menyatakan ia memiliki hak.

Dan ia telah menunjukkan akan hak tersebut dengan membenarkan pihak peguambela 3 orang tertuduh, mengistiharkan bahawa mengikut perakuan pakar, video tersebut sahih dan 99.99% actor tersebut ialah Anwar Ibrahim.

Saya tidak tahu, adakah ujudnya kaedah menunjukkan bahan bukti yang baru. Kepada saya, pihak majistret sepatutnya memberhentikan pengistiharan tersebut. Pertama ianya adalah bukti hearsay. Kita dengar nya melalui pihak ketiga dan tidak ada pihak pembela yang di benarkan untuk menghujjahi pembentangan deklarasi tersebut.

Kedua, ianya tidak releven dalam kes ini kerana, terma rujukan mahkamah ialah menghukumi kesalahan menayangkan video lucah dan memiliki video lucah. Terma rujukan mahkamah bukanlah mencari kesahihan video tersebut. You cant justify doing something that is against the law. Jika ianya bertujuan mencari kesahihan video tersebut, pihak mahkamah mesti mengadakan panel pakar untuk mendengarkan kes kesahihan video tersebut. Dan orang yang di tuduh, walau bagaimana kita benci pun, mesti di beri keadilan membela diri.

Jika ini matlamat kes tersebut, mengapa tidak di panggil pakar yang di sebut oleh peguam bela 3 serangkai tesrebut, untuk di cross examine oleh peguam si Anwar Ibrahim? Pihak mahkamah sepatutnya memberhentikan cerita pelipur lara hati pimpinan Umno yang berduka melihat kualiti parti kian menurun.

Dengan melakukan apa yang ia lakukan, apakah sebenarnya mesej yang di hantar oleh sistem keadilan negara kita? Ianya menunjukkan bahawa kita rakyat Malaysia sebetulnya berada at the mercy system keadilan Negara ini dan pengamal sistem tersebut dan kita tidak ada peluang langsung untuk mendapat keadilan dan mendapat layanan merciful dari system keadilan kita. Si majistret telah mencemarkan system keadilan negara ini dengan membenarkan penceritaan perlipur lara dalam mahkamah terbuka.

Ini yang menyebabkan rakyat Malaysia dan masyarakat antarabangsa sangsi dan takut kepada system keadilan di Malaysia. Mahkamah kita, dengan membenarkan penayangan video lucah tersebut dan membenarkan penghuraian yang mengikuti nya untuk mamfaat 3 serangkai telah compromise dignity dan integrity dirinya menjadi platform untuk suatu pihak yang berkepentingan berkhutbah mengenai agenda politik.

Maka itulah sebab nya, ketua 3 serangkai tersebut, seorang manusia yang bernama Rahim Tamby Chik telah dengan bangga nya mengistiharkan bahawa misi mereka, tercapai? — sakmongkol.blogspot.com

* Sakmongkol AK47 is the nom de plume of Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz. He was Pulau Manis assemblyman (2004-2008).

* This is the personal opinion of the writer or publication. The Malaysian Insider does not endorse the view unless specified.

UCAPAN para pembesar negara menafikan perlunya BERSIH...


http://1.bp.blogspot.com/_E8RhHZ2tPEY/TURZkM9x2bI/AAAAAAAAAFU/AZNwj9s4XhI/s1600/dsc_8014.jpg
UNTUK MAKLUMAN TEAM BOLA KEDAH NIE TAK ADA
SANGKUT PAUT APA PON DENGAN BERSIH SAJA JA NAK
HABAQ KATA JERSEY TEAM KEDAH LAWA OOOOO...!!!


Kata SPR: Hampir mustahil mengundi dua kali
Kata Rahim Tamby Cik : Hampir mustahil saya wat kat budak sekolah
Kata Polis : Hampir mustahil la polis rasuah
Kata SPRM : Hampir mustahil la kita tolak Beng Hock
Kata Muhyidin : Hampir mustahil la saya tak taw agama
Kata Najib : Hampir mustahil BN menang kali ni.....

Tok Bashah jenoh kelupog

Oleh: Lang Tok Teh

Dulu mana pernah dok dengag Kafalah, sejak Kedah diperintah oleh pakatan rakyat baru dengag kafalah. Kafalah tu menatang apa? Sebahagian rakyat tak tau Kafalah tu menatang apa Tok Bashah lagi la tak tau kafalah tu menatang apa...

Kafalah tu dalam manifesto pakatan rakyat PRU12 pun mana ada sebut. Kafalah yang tak dak dalam manifesto pun kerajaan pakatan rakyat bagi, bukan kah ini merupakan satu pencapain bonus, yang rakyat kedah dapat termasuk orang umno pun dapat, penyokong kuat Tok Bashah pun dapat.

Masa ada peluang dulu pasai apa umno tak buat menatang ni? Nampak sangat umno mana pikiag tentang kebajikan rakyat. Tok Bashah nak kata apa lagi.

Tok Bashah nampak gelabah sangat dengan buku pencapaian kedah sejahtera. Contoh Hasil balak setiap tahun meningkat,laporan peningkatan hasil balak bukan boleh muhong, laporan audit Negara 2009 hasil pengurusan hutan kedah meningkat 205%.

Pasai balak ni Tok Bashah nak belit rakyat kedah lagu mana.Kepada pemberita, Tok Bashah kata, dia masih ragu-ragu tentang apa yang terkandung dalam buku tersebut,dia bagi tahu kepada pemberi, dia akan tanya dalam siding DUN pada bulan Julai ni tentang apa yang terkandung dalam buku tersebut. Tiba–tiba esok didapati ada satu risalah bertajuk Kedah Tertipu, kandungan dalam risalah tersebut mengandungi fitnah, pembohongan jahat terhadap kerajaan pakatan rakyat. Lalu beberapa ahli Pas Alor Setar membuat repot polis berkenaan risalah tersebut.

Belum pun polis sempat menyiasat siapa penerbit risalah tersebut, Tok Bashah dan Othman Aziz dah buat penafian, mengatakan umno tidak terlibat dengan cerita-cerita fitnah yang terkandung dalam burisalah itu. Orang yang pi buat repot tu pun mana ada tuduh umno buat. Tapi semua yang baca risalah haram itu mengatakan ini kerja umno, kerja fitnah lagu ni, kerja buat umno, Dalam buku pencapaian kedah sejahtera juga menyebut, hutang-hutang kepada pemain bolasepak kedah sebanyak 5 juta semasa Tok Man Aziz jaga KFA, dah pun kerajaan pakatan rakyat selesaikan. Boleh beli bas lagi.

Nak selesai hutang KFA, mana ada sebut dalam manifesto PRU 12, tapi semua ini dilakukan atas dasar rasa tangungjawab. Paling syok, pakat-pakat mai sidang dewan bulan julai ni,kita tengok macamana Tok Bashah kelupog....

http://kedahla.blogspot.com

Ceramah BERSIH 2.0 di Seberang Jaya dihalang dengan Perintah Mahkamah!



Bagi aku ini satu tindakan yang bijak oleh pihak Polis Pulau Pinang, mereka menggunakan saluran yang betul untuk menghalang perhimpunan BERSIH 2.0 yang dijadualkan berlangsung di Tapak Ekspo,Seberang Jaya malam ini.

Antara yang tertulis dalam perintah Mahkamah itu ialah..

DAN BAHAWASANYA : Telah didapati oleh Mahkamah ini bahawa kamu(Dr. Tan Kim Woon, Mohammad Sabu,Ong Chin Wen, Mohd Hanif, Dato Ambiga,Lim Guan Eng, semua orang yang dikenal pasti oleh anggota dan pegawai polis) dan penyokong BERSIH 2.0 akan meneruskan Ceramah/Perhimpunan yang dicadangkan itu walau tidak ada kelulusan oleh Pihak Berkuasa.

Oleh yang demikian perhimpunan ini adalah dilarang..

Bagaimanapun perhimpunan tetap diteruskan dengan lokasi yang berbeza.. aku rasa SMS dah bertebaran keseluruh Pulau Pinang dah buat masa ini..

Dan ada pihak yang melaporkan kesesakan telah berlaku sepanjang 1.5km kerana pihak Polis telah mengadakan sekatan Jalan Raya menghala ke Seberang Jaya..

Timbalan speaker: Tiada salah MP berpakaian kuning

Timbalan Speaker Dewan Rakyat Datuk Wan Junaidi Wan Jaafar, hari ini memutuskan tidak ada salah bagi ahli parlimen pembangkang untuk berpakian kuning ke parlimen.

parliament house leak leakage 050508 wan junaidi"Apa-apa keputusan yang dibuat oleh menteri, Kementerian Dalam Negeri atau polis tidak mengikat Dewan Rakyat. Jika kita benarkan, kita akan juga akan terikat dengan mana-mana sekatan oleh keputusan yang lain,” katanya.

Atas hujah itu, Wan Junaidi berkata tidak ada sekatan berpakaian akan dikenakan kepada ahli parlimen asalkan mereka tidak melanggar kod pakaian mengikut peraturan tetap dewan.

Beliau mengulas perkara itu yang dibawa oleh Datuk Tajuddin Abdul Rahman (bawah) (BN-Pasir Salak) yang bangkit pada perbahasan rang undang-undang gaji minumum dan meminta penjelasan.

"Saya lihat semua MP pembangkang berpakaian kuning hari ini. Adakah mereka menyokong perhimpunan haram?” soalnya.

NONEBeberapa ahli parlimen Pakatan kemudiannya dengan segera bangkit dan mempertahankan pilihan cara berpakaian mereka.

Bertindak bagi mengelakkan keadaan yang btidak terkawal, timbalan speaker menolak perkara itu dan berkata dewan adalah bebas daripada peraturan luar.

Sebelum ini, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan pihak polis bukan sahaja mengisytiharkan perhimpunan 9 Julai itu adalah haramtetapi juga melarang penggunaan kemenja kuning dan apa-apa yang mempunyai logo BERSIH.

'Gelombang kuning' MP Pakatan di Parlimen

'Gelombang kuning' MP Pakatan di Parlimen

Mat Sabu: 'Musang Berjanggut' jawap SPR

Dakwaan Suruhanjaya Pilihan Raya bahawa BERSIH 2.0 membuat tuntutan 'pelik' mendapat reaksi yang sama daripada Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu.

NONE"Apa yang pelik?" soal Mohamad kembali ketika diminta memberikan komennya terhadap kenyataan Tan Sri Abd Aziz Mohd Yusof itu.

Diterangkan pemberita tentang hujah-hujah SPR, Mohamad yang terkenal dengan kelucuannya ketika berceramah menjawab:

"Pernah tengok (filem) Musang Berjanggut? (Ada dialog) undang-undang ini kita yang bikin. Kita hendak tukar pun boleh."

Jawapan itu ternyata mengundang gelak ketawa wartawan yang hadir.

Abd Aziz pada 27 Jun lalu menyifatkan lapan tuntutan BERSIH sebagai 'pelik' kerana empat daripadanya bukan dalam bidang kuasa SPR - satu melibatkan pindaan perlembagaan dan tiga lagi antara usaha penambahbaikan yang sering dilakukan suruhanjaya itu.

Peringkat akhir saman kerajaan

Bercakap dalam sidang media selepas berceramah di Shah Alam malam tadi, Mohamad juga berkata, walaupun terdapat tuntutan di luar bidang SPR, suruhanjaya itu boleh memohon bantuan daripada badan kerajaan yang lain termasuk yang berbentuk kewangan.

NONE"(Jadi) tiada masalah. Tiada yang pelik," kata Mohamad.

Malah, beliau yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu berkata, antara tuntutan BERSIH, seperti penggunaan dakwat kekal selepas mengundi sudah menjadi amalan di peringkat antarabangsa, termasuk di Mesir baru-baru ini.
NONE
Lapan tuntutan BERSIH antaranya desakan supaya membersihkan senarai pengundi, memperbaharui sistem undi pos, penggunaan dakwat kekal, tempoh berkempen minimum 21 hari, akses media yang adil dan telus dan memperkukuhkan institusi awam.

Sementara itu, dalam sidang media yang sama, Ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan berkata, dewan itu kini dalam peringkat akhir menyaman kerajaan yang didakwa membuat tangkapan secara salah, antaranya melibatkan penjual dan pemakai baju BERSIH.

Katanya, tindakan itu dijangka dibuat sebelum perhimpunan besar 9 Julai ini.

"Penangkapan ini tidak sah. Kita lihat mereka yang ditangkap antaranya yang memakai baju kuning dan baju BERSIH," katanya yang turut memakai baju kuning BERSIH pada masa itu.

Baju kuning pun jadi sasaran polis

Polis terus mengasak penyokong BERSIH 2.0 dengan menangkap mereka yang berpakaian kuning, termasuk dua lagi wakil rakyat Pakatan Rakyat di Perak.

NONEAhli parlimen Gopeng Dr Lee Boon Chye (kiri) dan ADUN Simpang Pulai Chan Ming Kai berserta dua lagi anggota PKR ditangkap di sebuah pasar di Gunung Rapat pagi ini kerana berpakaian kuning.

Lee mendakwa beliau dicekup sebaik tiba sekitar pasar itu pada jam 9 pagi. Wakil rakyat PKR itu terus digari dan diheret ke ibu pejabat polis daerah Ipoh.

"Saya tidak memakai kemeja T BERSIH, ia hanya baju biasa yang berwarna kuning. Saya baru tiba di pasar dan mula berjabat tangan dengan pengundi, kemudian mereka menahan saya,” katanya ketika dihubungi.

Lee juga berkata beliau tidak mengedarkan sebarang risalah atau membawa sebarang sepanduk ketika itu.

NONEMenurutnya, polis memaklumkan kepadanya beliau ditangkap mengikut Akta Polis bagi menghalang perhimpunan haram.Semalam, di Sungai Siput, Perak polis menangkap ADUN Jalong Leong Mei Ming dan ADUN Teja Chang Lih Kang kerana memakai kemeja BERSIH.

Ahad lalu, ahli parlimen Sungai Siput Dr D Jeyakumar dan 14 aktivis PSM ditahan polis di tol Sungai Dua ketika mereka dalam perjalanan ke Pulau Pinang bagi menghadiri majlis bertema "Udahlah...Bersaralah".

Orang Berjiwa Kecil Saja Akan Marah Kepada Ambiga


MUNGKIN rakan sebangsa saya akan 'murih' kepada saya kalau saya mengatakan orang Melayu berjiwa kecil, akal pendek dan berani tidak bertempat. Mungkin ada mengatakan saya 'mengacung' (merepek) kepada bangsa sendiri. Tidak... sebenarnya apa yang saya katakan ini adalah kebenaranya. Bangsa Melayu tidak berjiwa besar. Lebih tepat lagi orang, sebahagian orang Melayu.

Kalau semua bangsa ia melibatkan semua orang Melayu yang dikelas atau dikelompokkan Melayu dengan kritria atau identiti tertentu. Bukan bangsa yang berjiwa kecil tetapi orang. Sesuatu kelompok yang sudah sampai ke title bangsa harus berjiwa besar. Jiwa besar di sini ialah ada wibawa, ada semangat dan ada pertimbangan waras selari dengan pegangan dan amalan (akal budi) bangsa itu. Yang bergerak selari dengan gerakan alam berpaksikan kepada ajaran agamanya.

Bagaimana saya boleh mengatakan orang Melayu berjiwa kerdil, saya tujukan kepada orang Melayu yang bermain politik dalam negara ini. Yang merebut kuasa seperti ketam dalam bakul yang sanggup tindih menindah di antara satu sama lain. Orang-orang Melayu ini tidak ada wibawa, tidak cukup ilmu dan dia lebih berpadukan kepada nafsu dan melebihi kepentingan diri yang dia merasakan berhak.

Contoh terbaru untuk kita mengenali orang Melayu yang tidak berjiwa besar ialah mereka yang 'murih gila' kepada Ambiga Seerevesanan (foto). Seorang perempuan India beragama Hindu. Puak orang Melayu ini merasakan dia hebat, dialah pejuang dan dialah pembela apabila dia murih gila kepada Ambiga. Kenapa tidak, pada ukuran kepalanya dia sudah berjaya membakar gambar Ambiga. Dia sudah berjaya meluahkan perasaan marah dengan mencaci maki Ambiga. Hantar SMS ancam untuk bunuh Ambiga.

Kepada saya kerja-kerja seperti itu adalah kerja orang berjiwa kecil. Orang yang pandai menyalak tetapi tidak pandai menggongong. Salak satu hal ..gonggong satu hal. Orang yang bermain dengan api tetapi tidak tahu mengawal api adalah orang yang berjiwa kecil. Orang hanya boleh membakar dan menggugut tetapi orang yang tidak tahu dan berani membunuh!

Orang berjiwa kecil suka melakukan sesuatu mengikut perasaan. Suka menghebuhkan sesuatu yang tidak memberi apa-apa kesan dan bekas pun. Suka membuat geger untuk menarik perhatian haiwan bagi menunjukkan dialah kuat dan raja konon. Tenguk apa jadi dengan Ambiga sekarang ini. Makin dibakar gambarnya dia jadi makin popular. Jawaban yang diberikannya menunjukkan kredibiliti dan ketinggi akalnya. Kebesaran jiwanya. Dia tidak pedulilah apa yang dilemparkan kepadanya. Kehebatan Ambiga ini akan mengatasi kehebatan tokoh-tokoh India lain yang sudah mempariakan diri mereka lebih awal.

Apabila di adiancam untuk dibunuh dia jadi semakin hebat. Taraf Ambiga hari ini sama dengan Anwar Ibrahim atau dengan Dr Mahathir Mohamad. Saat kehebatan Mahathir dan saat orang membencinya ada orang yang meluahkan kemarahan untuk membunuh Mahathir. Tidak musathil untuk di masa depan Ambiga akan jadi seorang serikandi India nombor wahid di negara ini. India yang berjiwa besar dan tidak suka kepada todi dan mabuk akan menerima Ambiga. Ambiga lebih hebat dari Samy Vellu jauh lebih hebat dari Nalakarupan ataupun Gobalakrisha.

Oang Melayu yang berjiwa kecil dan pengecut boleh melawan Ambiga dengan cara itu saja. Ugut, asak dan melemparkan kebencian dalam pelbagai prosa atau nyanyian. Kata huduh kepadanya dan bangkitkan asal usulnya. Kemarahan dan kebencian begitu adalah retorik bagi saya tanpa memberi apa-apa kesanpun.

Demi membangkitkan kebencian maka diungkitkan segala macam aktiviti Ambiga. Penglibatannya dengan pelbagai forum yang menyinggung hati orang Melayu berjiwa kecil. Dia membela kes Azlina Jailani @ Lina Joy yang memohon untuk murtad, dia menjadi pejuang Suruhanyaya Antara Agama, (IFC) mengadakan forum dan seminar mencabar Islam dan sebagainya lagi.

Kalau diperhatikan segala aktiviti Ambiga itu menurut perlembagaan. Dia berbuat sesuatu kerana ada ruang dalam perlebagaan. Dia tidak maki orang tidak tentu fasal. Tidak ngangga mulut macam beruk jantan tanpa usul periksa. Mulut Ambiga bukan mulut yang tidak ada ensel macam Ibrahim Ali. Dia mencari kemenangan menerusi undang-unang. Dia berjuang dengan akal tetapi bukan dengan mulut yang cabul seperti meriam bulu.

Sudah lama saya melihat perkara ini, mengenai situasi orang-orang Melayu berjiwa kecil tetapi cuba mahu jadi Melayu berjiwa besar. Orang Melayu berjiwa kecil asal marah tidak berkenaan mereka menggunakan status mereka yang sudah tidak laku itu, iaitu Bumiputera. Mereka akan cuba mendaulatkan diri mereka sebagai peribumi, sebagai orang asal. Walhal semua itu sudah basi dan sudah relai direlaikan sendiri oleh pemimpin mereka yang juga berjiwa kecil.

Mana-mana bangsa di dunia ini tidak dapat mempertahankan hak mereka dengan keberanian dan kekuatan fizikal lagi, kecuali kalau mereka ada kekuatan dan keberanian menggunakan akal.

Kalau benar orang Melayu berjiwa kecil ini mahu melawan aktiviti Ambiga atau mereka yang bersekutu dan sewaktu dengannya, gunalah akal. Guna ruang dalam perlembagaan. Bukan dengan memaki hamun. Berperanglah dengan menggunakan ilmu. Tektik dan serangan maki hamu dan kuno seperti bakar gambar, ugut itu sudah usang dan lapok tidak relevan lagi di zaman serba canggih dan langit terbuka ini.

Zaman ini semua orang sudah cerdik, sudah pintar dan tahu memintal. Bila orang sudah cerdik orang akan mengambil undang-undang dan hak diri sendiri untuk membela dan melawannya. Mereka akan cari mana-mana ruang dan kesempatan yang ada untuk membela diri mereka. Mana-mana lubong yang tiris disebabkan kealpaan satu pihak akan dimasuki. Mula mereka akan cocok kelingking, kemudian ibu jari kemudian tangan dan seterusnya kepala. Makanya untuk memastikan kelingking tidak masuk, maka tutuplah segala lubang dan rapatkan segala yang renggang. Itu tindakan berakal.

Jadi apa yang dibuat oleh Ambiga selama ini ialah kerana mencari ruang kebenaran dalam perlembagaan itu. Mereka juga jadi lebih kuat dan selamat kerana perbuatan mereka adalah mengikut rentak dunia. Dan kelemahan orang berjiwa kecil ialah hari-hari menempa lubang dan membekahkan kerenggangan kepada orang lain.

Hoi... Melayu yang berjiwa kecil, peperangan menggunakan senjata sudah lama berakhir. Kekuatan fizikal dan keluasan nganggaan mulut, sudah tidak boleh dipakai lagi di zaman ini. Keris, tombok, golok, parang, lawi ayam dan lain-lain sudah lama tersangkut di dinding, reput di Muzium. Kalau pun ia sesekali di gunakan hanya oleh penyamun dan penyangat jalanan saja yang selalu membuli orang atau memecah masuk rumah tidak bertuan.

Kalau zaman dulu ya lah. Dulu sesiapa yang kuat fizikal, sasa, pandai bertikam dan menikam dari belakang maka dialah hero. Bahkan kalau pandai berpantun dan berseloka pun akan diambil sebagai orang istana. Pandai membelit dan mnenipu juga akan diangkat menjadi panglima dan hulubalang. Akan dinobat sebagai pahlawan yang akan diraikan sultan dengan tarian dan makan dan pesedekahan gundik. Tetapi hari ini sudah habis. Raja-raja Melayu kita pun tidak lihat lagi kepada kekuatan itu sebab itulah ada mereka yang dianugerahkan Dato' tidak diketahui apakah jasa dan bakti mereka kepada nusa dan bangsa. Datuk beli pun ada.

Sebenarnya Melayu yang berjiwa kecil ini tidak mengikut peredaran zaman. Dia masih bernostalgia dan suka membaca wasiat pesaka daripada datuk neneknya yang ditulis tangan dengan tulisan jawi dan diselit dalam baju kot lama yang tergantung ditiang seri rumah tradisi. Sebahagian wasiat itu sudah carik dan dimakan lipas dan dikencing dek tikus.

Sedarilah orang Melayu berjiwa kecil. Kalaulah corak perjuangan seperti yang anda lakukan hari ini akan menghina diri anda sendiri. Dalam dunia membuat pendekatan (konsesus) dengan perundingan, perdebatan, hujah dan fakta, anda tidak akan menang. Sebab didalam mahkamah mana-mana pun kekuatan fizikal, keluasan mulut memaki hamun orang tidak akan diterima.

Begitu juga dari kalangan orang-orang yang soleh, yang berpegang kepada agama dan adat budaya bangsanya. Mereka juga akan menolak kelakuan atau tindakan persis beruk lapar atau musang beranak. Mereka yang ada akal budi akan menggunakan akal untuk menilai dan memutuskan sesuatu.

Jadi apa yang baiknya orang yang tidak berjiwa besar, berhentilah menunjuk 'gedebe' yang tidak mahu dibeli orang. Berhentilah melawan orang dengan memaki hamun dan ugut bunuh. Kembalilah kamu semua ke sekolah alam dan akhir semula. Belajar membaca abjab dan angka ilmu hidup dan ilmu mati. Nescaya kalau kamu belajar ilmu hidup dan ilmu mati kamu akan menjadi sebahagian orang yang pandai membaca dan mengira yang akhirnya akan bertawa kepada Allah.

Memang benar Allah s.w.t. menyuruh kita membela hak kita tetapi kalau teknik pembelaan kita itu menyalahi adat dan keadaan semasa, kita bukan tidak terbela, tetapi kita juga akan terbunuh oleh diri kita sendiri. Seperti mana kita diajar bertahrah... tetapi kalau tidak kena gaya jubur kita bukan bersih dan suci tetapi akan berdening (belengah) dengan taik. [wm.kl.8:27 am 24/06/11]

Mohd Sayuti Omar,

DAP nak ubah perlembagaan negara..boleh ka tak boleh...??

Kedah La nak ajaq matematik dekat Kedah Times

Oleh: Saiburi Sudin

Sebelum nak ajaq ilmu matematik dekat blogger UMNO Be End bernama Kedah Times ni, nak minta pembaca teliti dulu tulisan di bawah ini yang dipetik dari blog tersebut:

Untuk pengundi-pengundi di Kedah, Kedah Times menyeru supaya tidak melakukan kesilapan kali kedua. Mereka yang melakukan kesilapan yang sama berulang-ulang adalah mereka yang tidak belajar dari kesilapan atau sejarah lalu.

Ini petikan kata-kata dari Bekas ADUN DAP Perak Hee Yit Foong:

Ahli Dewan Undangan Negeri Perak iaitu Hee Yit Foong bekas Adun DAP mendakwa beberapa rakannya dari DAP telah menyatakan hasrat seandai mereka menang PRU-13 dgn majoriti 2/3, mereka akan mengubal Perlembagaan Persekutuan untuk menghapus Hak Melayu dan raja2 melayu dalam masa 2 hari ✗ kira walau pakatan mereka terdiri dari PAS dan Keadilan .... Sebarkan.

Encik Kedah Times dengaq elok2 jawapannya, macam ni:
Pada PRU12 lalu DAP bertanding 46 kerusi, PAS 67 kerusi, PKR 94 kerusi. Untuk PRU13 agihan kerusi adalah sekitar tuu lah jugak.

Andaikan DAP menang semua kerusi sekalipun dia cuma mewakili 1/5 dari jumlah kerusi Parlimen Encik Kedah Times woii!!! mai mana 2/3? So, DAP tak boleh pinda perlembagaan.

Tak apalah... sekarang kita andaikan PKR menang semua 94 kerusi dan katakanlah PKR pun setuju dengan DAP nak ubah perlembagaan (Maaf PKR, ni cuma andaian untuk fahamkan golongan yang tak faham)namun jumlah DAP+PKR pun masih belum cukup 2/3 untuk membolehkan perlembagaan dipinda! Tak boleh jugak.

Bagi PAS tak berbangkit langsung isu tersebut kerana PAS sekali-kali tidak akan membenarkan untuk menghapus Hak Melayu dan raja2 Melayu seperti kehendak bekas ADUN DAP yang kini masuk BN tu. (Cina tu cakap ikut skrip yang diarahkan UMNO maklumlah dah terima rasuah berjuta-juta).
Kesimpulannya, propaganda Kedah Times tu hanyalah untuk menipu rakyat tak sekolah atau pi sekolah tapi tak pernah faham matematik sejak tadika sampai darjah 6 walaupun berbuih mulut cikgu mengajaq. Jenih benak tuu..

Pembangkang kat KEDAH dok hingaq ayaq mahai..mai kita tengok mahai tang mana..???

YANG DOK HINGAQ BAB AYAQ KATA AYAQ KAT KEDAH NI MAHAI, MAI KITA PERATI F.A.K.T.A NI---NEGERI MANA PALING MAHAI, NEGERI MANA PALING MURAH.tq picture from Pengundi Pas Kedah

Tudiaa ada 500,000 orang Bangla kat Malaysia...itu belum campor Indon lagi...???

500,000 pekerja Bangladesh akan didaftar


HISHAMMUDDIN Tun Hussein bersalaman dengan Atiqur Rehman pada sidang akhbar di Kementerian Dalam Negeri, Putrajaya semalam.

PUTRAJAYA 29 Jun - Kuala Lumpur dan Dhaka mencapai kata sepakat untuk mendaftarkan lebih 500,000 pekerja Bangladesh yang berada di negara ini secara sah dan tidak sah melalui program penyelesaian menyeluruh pendatang asing tanpa izin (PATI) atau Program 6P.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, selain dapat menyelesaikan masalah PATI di negara ini melalui program pemutihan, kedua-dua negara secara serentak dapat menangani aktiviti haram penyeludupan manusia dan pemerdagangan orang.

"Kerjasama antara kedua-dua negara ini penting untuk berkongsi rasa tanggungjawab dalam menguruskan migrasi secara berkesan kerana Bangladesh merupakan antara negara yang membekalkan sumber tenaga kerja asing ke Malaysia.

"Para pemimpin di peringkat tertinggi telah bekerja keras mewujudkan satu mekanisme untuk mengatasi isu-isu antarabangsa secara khusus terutama dalam menangani isu pekerja asing," katanya pada sidang akhbar bersama Pesuruhjaya Tinggi Bangladesh ke Malaysia, Atiqur Rehman di sini, hari ini.

Program 6P bertujuan mengumpul data mengenai PATI di negara ini seperti lokasi mereka bekerja, dengan siapa dan berapa gaji yang diterima serta beberapa maklumat lain yang diharap dapat membantu ke arah mengatasi isu sosial dan jenayah yang sering dikaitkan dengan kumpulan itu.

Hishammuddin berkata, selepas eksesais dijalankan, kerajaan akan dapat memperkemaskan rekod berkenaan pekerja-pekerja asing dalam negara sekali gus mengurangkan jumlah pekerja asing di negara ini.

Katanya, Program 6P yang meliputi aspek pendaftaran, pemutihan, pengampunan, pemantauan, penguatkuasaan dan pengusiran itu bakal menyaksikan golongan itu direkodkan dengan kaedah biometrik.

"Objektif utama kita ialah menghenti dan memastikan bahawa manusia tidak dieksplotasikan sama ada oleh sindiket pengedaran manusia atau pihak ketiga kerana kami merasakan bahawa atas dasar kemanusiaan sahaja kita dapat menentang berlakunya perkara ini," katanya.

Justeru, ujar beliau, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Tan Sri Mahmood Adam akan menyelaraskan program 6P dengan dibantu pegawai-pegawai Imigresen.

Selain itu, pasukan polis dan agensi-agensi perisikan dari kedua-dua negara juga telah diminta bekerjasama dan bertukar-tukar maklumat untuk memantau pergerakan sindiket antarabangsa.

Sementara itu, Atiqur berkata, asas utama yang mendorong negaranya bekerjasama dengan Malaysia kerana mahu membantu rakyatnya yang datang ke sini mengekalkan disiplin dan masuk menggunakan dokumen secara sah agar tidak dieksploitasi.

Bersih 2.0: Bila 1 juta pelancong domestik banjiri Kuala Lumpur

Oleh Ahmad Tajdid

http://media1.malaysiakini.com/298/b4bc93571ad5010c7058d96020e9e025.jpgEntahlah... Mengapa agaknya sesetengah pemimpin negara ini begitu kacau bilau pemikirannya apabila mengulas cadangan perhimpunan BERSIH 2.0 yang bakal berlangsung di Kuala Lumpur, 9 Julai ini?

Bagaimana pula perhimpunan aman tanpa senjata yang dibenarkan Perlembagaan tiba-tiba boleh menjadi ancaman kepada ketenteraman dan keselamatan negara sedangkan ianya hanya berlangsung selama 2 hingga 3 jam dan diadakan pada cuti hujung minggu pula.

Tak semena-mena, hampir seribu laporan polis dibuat NGO dan pertubuhan politik di seluruh negara bagi membantah perhimpunan itu sedangkan yang terjejas dalam kesesakan lalulintas (itupun jika polis enggan memberi kerjasama) hanyalah penduduk ibukota yang kebanyakannya tentu memilih untuk duduk di rumah jika tidak mahu menyertai perhimpunan BERSIH 2.0.

Lucunya antara yang membantah adalah Umno, Perkasa dan beberapa NGO pro-Umno, sedangkan merekalah yang saban minggu menganjurkan 'perhimpunan haram' di Selangor, Pulau Pinang, Kelantan, Kedah dan juga Perak ketika negeri-negeri itu ditadbir Pakatan Rakyat. Ada juga perhimpunan dan perarakan yang membawa pelbagai poster dan sepanduk mengecam kerajaan negeri. Tidak mudah dilupa juga perarakan membawa kepala lembu oleh ahli-ahli Umno Selangor ke Bangunan SUK di Shah Alam.

Mutakhir adalah komen dibuat Menteri Pelancongan Datuk Seri Dr Ng Yen Yen (yang kini dikenali sebagai "Menteri Curi-Curi Malaysia" ekoran skandal RM1.8 juta akaun Facebook kementeriannya) tentang perhimpunan BERSIH 2.0.

Menurut Ng, perhimpunan 9 Julai ini bakal menyebabkan sektor pelancongan negara kehilangan lebih RM1 bilion. Ini kerana, dakwa beliau BERSIH 2.0 boleh merencatkan kehadiran pelancong sekaligus mengurangkan jumlah pendapatan sepertimana yang dicatat pada tempoh sama tahun lalu.

"Berdasarkan statistik, ketibaan pelancong antarabangsa pada bulan Julai 2010 adalah sebanyak 2.2 juta dengan perbelanjaan sebanyak RM6 bilion.

"Jika perhimpunan itu telah kurangkan 20 peratus daripada pendapatan tersebut, kita sudah kerugian RM1.2 bilion, yang mana ini akan dirasai oleh semua pihak dalam industri," katanya kepada pemberita di Kuala Lumpur seperti dipetik Malaysiakini.

Pelik juga difikirkan bagaimana perhimpunan aman selama 3 jam itu boleh menyebabkan pengurangan 20 peratus pendapatan industri pelancongan? Menurut Ng Persatuan Pelancongan Negara China telah berada di negara ini bagi berbincang dan mendapatkan perkembangan mutakhir 'perhimpunan haram' itu sebelum membuat keputusan sama ada membatalkan pakej-pakej percutian yang telah dibuat sebelum ini.

Lihatlah betapa jahilnya menteri berkenaan dalam memberikan hujah sehingga memperlihatkan bagaimana rapuhnya tahap keselamatan negara kita hingga perhimpunan aman pun boleh mengancam nyawa pelancong asing!

Adakah Ng berani membandingkan jumlah kemasukan pelancong asing ke Malaysia berbanding negara jiran Thailand dan Indonesia, sedangkan dua buah negara itu lebih kerap menghadapi demonstrasi rakyat? Demonstrasi rakyat di Thailand sebagai contoh bukan sahaja berlangsung selama beberapa jam, malah mengambil masa berhari-hari, berminggu-minggu dan berbulan-bulan! Dan adakah pelancong asing telah serik untuk mengunjungi negara gajah putih itu kerana rakyatnya gemar berdemonstrasi? Sudah tentu tidak.

Bagi menjawab hujah Ng juga, sukacita disiarkan komen beberapa pembaca Malaysiakini:

"Orang pergi BERSIH ingat tak keluar duit ke? Naik bas, naik kereta, itu semua kena pakai petrol. Perut kosong nak kena diisi. Tekak dahaga nak kena basahkan. Itu semua kena beli guna duit! Jangan nak membohong kata akan rugi RM1 billion. RM1.8 juta yang kamu dah rembat untuk akaun Facebook tu apa cerita? *** Ingat kami bodoh?" - Che' Tat

Lebih menarik lagi komen seorang pembaca:

"Alamak! Yang jadikan kerugian kononnya berbilion ringgit tu sapa? Hangpa jugak.. Cuba bagi dia orang buat demo secara aman, tak payah simbah itu ini. Hangpa yang buat rosak tu semua. Tengok Indonesia, buat demo cool je. Tidak pun polis nak buat kacau bilau... Masa saya pergi ke sana, siap pemandu pelancong bagi tahu hari ni ada demonstrasi pelajar-pelajar. Tapi jangan risau, mereka tak ganggu orang... di sini demonstrasi secara aman... lagi ramai pelancong datang adalah... Malulah! Berbeza betul dengan Malaysia. Tak boleh buat demo langsung. Kalau 'orang depa' buat tak apa pulak...

"Cuba bila tv atau radio umumkan hari ini BERSIH akan mengadakan satu demonstrasi secara aman. Sesiapa yang ingin menyertai perhimpunan tersebut, sila kawal tingkah laku anda agar tidak mencemarkan nama baik negara dan kawasan yang terlibat. Peniaga-peniaga juga digalakkan untuk membuka jualan dengan menempah khemah-khemah jualan. Siapa cepat dia dapat... Bukankah bagus begitu? Dapat tolong peniaga lain. Pasti orang yang berdemo itu lapar dahaga. Lepas berdemo, mereka pergi makan sama-sama. Bukankah bagus begitu? Tak ada kecoh-kecoh. Polis pun boleh makan laksa bawah pokok bersama orang yang berdemo." - Nora Abdullah

Begitulah komen-komen bernas pembaca yang sempat dirakam. Soalnya, mengapa Ng dan lain-lain pemimpin BN gagal melihat aspek positif perhimpunan itu.

Ketepikanlah sentimen politik sempit dan fobia hilang kuasa. Lihatlah perhimpunan BERSIH 2.0 dari sudut positif.

Bagi Ng Yen Yen, cuba bayangkan sejuta pelancong domestik yang bakal membanjiri Kuala Lumpur 9 Julai ini. Semuanya hadir dengan perbelanjaan sendiri tanpa tajaan mana-mana pihak. Kementerian beliau sendiri tidak perlu membelanjakan walau sesen pun wang negara untuk menarik kehadiran sejuta pelancong domestik ini.

Bayangkan apa yang akan diraih oleh para peniaga dan pusat membeli belah di Kuala Lumpur dengan kehadiran sejuta pelancong domestik ini. Pastinya premis perniagaan mereka akan bertambah meriah dan kutipan hasil jualan berlipat kali ganda.

Apa yang pasti, negara tidak memerlukan pelancong asing untuk menjana ekonomi Kuala Lumpur pada tarikh 9 Julai ini!

Di mana tanggungjawab ‘Mahaguru’?

Oleh Nurul Izzah Anwar

http://www.silatlincah.com.my/v1/e107_themes/exas_b07_09/images/pakguru.jpgKenyataan yang dikeluarkan oleh seorang Mahaguru Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia (PSSLM), Tan Sri Omar Din Mauju berkenaan dengan Himpunan BERSIH 2.0 menyebabkan saya rasa terpanggil untuk menyoal kredibiliti beliau selaku seorang Mahaguru yang disegani anak-anak buahnya.

Saya amat mengalu-alukan kehadiran ahli-ahli Seni Silat Lincah yang dikatakan seramai 1 juta ahli ke Himpunan BERSIH 2.0 kerana ini jelas termaktub di dalam Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin hak setiap warganegara Malaysia untuk berhimpun secara aman.

Bukan sahaja Ahli Seni Silat Lincah sahaja, bahkan semua anggota-anggota pertubuhan silat di Malaysia ini dialu-alukan untuk hadir dan turun bersama bagi menuntut pilihanraya bersih dan adil di tanahair kita yang tercinta ini.

Yang menjadi kekesalan saya adalah apabila seseorang yang mendapat gelaran “Mahaguru” mengeluarkan kenyataan yang boleh dianggap sebagai satu amaran yang tidak bertanggungjawab seperti berikut:

“Sebagai pengamal silat, saya tidak boleh memberikan jaminan kami hanya akan melaung dan membantah sahaja. Jadi sekiranya tidak mahu perkara yang tidak diingini berlaku, lebih baik batalkan hasrat untuk menganjurkan perhimpunan haram tersebut”

Sewajarnya sebagai seorang “Mahaguru” menampakkan ‘kebersihan’ peribadi diri dan bukan memberikan amaran yang menjurus kepada provokasi sebelum sesuatu himpunan diadakan. Tambahan lagi, seorang “Mahaguru” sebenar tentunya boleh mengawal anak-anak buahnya sebelum melemparkan cabaran atau arahan kepada pihak luar.

Sikap yang ditunjukkan oleh seorang “Mahaguru” ini tidak langsung mencerminkan ‘kebersihan’ peribadi dan amaran seperti ini sewajarnya diambil serius oleh pihak Polis; sebaliknya yang dilihat adalah tekanan terbuka dan gangguan yang dikenakan menerusi tindakan polis terhadap pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat, dan juga badan-badan bukan kerajaan yang mempromosikan kebebasan bersuara secara aman.

Saya yakin dan percaya, Himpunan BERSIH 2.0 adalah himpunan yang tentunya akan selamat jikalau tindakan-tindakan provokasi seperti yang dilakukan oleh Pertubuhan Silat ini dihentikan serta merta. Marilah kita berlagak lebih sebagai pendekar yang bertanggungjawab selaku khalifah di bumi Allah ini, bukannya pengecut yang lebih suka mengeluarkan ugutan kepada mereka yang mungkin berlainan fikrah atau pandangan daripada kita.

Lampiran 1

Kenyataan dari Pemimpin Pertubuhan Mahaguru Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia

Sejuta ahli persatuan silat akan turun padang bagi membanteras sekeras-kerasnya Perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9hb. julai, 2011 ini. Mahaguru Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia [PSSLM], Tan Sri Omar Din Mauju memberikan kenyataannya dalam satu sidang akhbar berhubung pandangannya mengenai Perhimpunan BERSIH 2.0 semalam.

1. Adalah menjadi tanggungjawab Pengamal Seni Silat untuk mempertahankan negara sejak zaman pemerintahan Melaka lagi dan mereka tidak akan teragak-agak untuk bertindak keras ke atas golongan yang cuba menimbulkan kekacauan dan huru hara.

2. PSSLM mempunyai sejuta ahli dan kami akan turun pada 9hb. Julai, 2011 jika Ambiga masih meneruskan Perhimpunan BERSIH 2.0 seperti yang dirancang.

3. Kami sebagai Golongan Pengamal Silat merupakan pelindung kepada negara dan Sultan sejak beratus tahun lalu tidak akan berdiam diri.

4. Sekira kami tidak mengambil apa-apa tindakan maka kami akan dianggap dayus.

5. Saya akan mengetuai pasukan ini walaupun dengan berkerusi roda dan akan berada di barisan paling hadapan.

6. Ambiga dinasihatkan supaya membatalkan perhimpunan ini jika tidak, Omar Din bimbang dia tidak dapat mengawal perasaan dan emosi anak-anak buahnya pada perhimpunan itu kelak apabila mereka bertembung.

7. “Sebagai pengamal silat, saya tidak boleh memberikan jaminan kami hanya akan melaung dan membantah sahaja. Jadi sekiranya tidak mahu perkara yang tidak diingini berlaku, lebih baik batalkan hasrat untuk menganjurkan perhimpunan haram tersebut” kata Omar Din lagi.

Petronas bayar RM594.6 bilion

KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Petronas telah membuat pembayaran RM594.6 bilion kepada kerajaan Persekutuan dan kerajaan-kerajaan negeri dalam bentuk dividen, cukai, duti eksport dan perolehan petroleum semenjak penubuhannya sehingga tahun kewangan berakhir 31 Mac lepas.

Daripada jumlah itu, Perdana Menteri berkata, RM65.7 bilion adalah pembayaran bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac tahun ini.

Sehingga Jun 2011 pula, Najib berkata, jumlah sumbangan Petronas kepada Kumpulan Wang Amanah Negara (KWAN) adalah sebanyak RM3 bilion dan dilaburkan dalam pelbagai instrumen kewangan.

"Dana ini adalah aktif dan saiz dana KWAN kini berjumlah RM5.43 bilion," katanya dalam jawapan bertulis kepada Nurul Izzah Anwar (PKR-Lembah Pantai) di Dewan Rakyat di sini semalam.

Nurul Izzah ingin tahu mengenai jumlah sumbangan Petronas kepada KWAN dan kesediaan kerajaan menetapkan 30 peratus keuntungan tahunan Petronas ke dalam sebuah tabung pendidikan kebangsaan untuk pemberian biasiswa.

Nak jadi Hang Tuah ka Hang Jebat?


Umum telah tahu bahawa himpunan aman Bersih 2 tetap akan dijalankan pada 9 julai 2011 nanti. Sokongan orang ramai terhadap himpunan ini amat menakjubkan sekali sehinggakan seluruh bilik- bilik hotel di sekitar Kuala Lumpur telah habis ditempah pada tarikh tersebut. Kesemuanya ini hadir dengan satu tujuan, iaitu pilihanraya yang telus dan adil. Kenapa mereka mahukan pilihanraya yang adil?. Kerana Kerajaan yang ada kini gagal mengurus duit rakyat. Kerajaan yang ada kini gagal menangani isu rasuah, kerajaan yang ada kini seperti hilang arah apabila sokongan kepada mereka semakin berkurangan.

Dengan kenaikan tol, harga barang, elektrik dan kenaikan harga caj perkhidmatan daripada syarikat- syarikat swasta amat membebankan rakyat. Dan seperti biasa tiada satu usaha pun yang dibuat bersungguh-sungguh oleh kerajaan untuk menyelesaikanya.
Tetapi dalam masa yang sama, media kerajaan memberikan liputan yang meluas kejayaan syarikat-syarikat di Malaysia yang mencatat keuntungan sehingga berbilion ringgit. Tak pernah ada syarikat yang rugi bila melabur di Malaysia. Semua untung. Rakyat Malaysia ni ada yang nak makan pun kena pilih dulu. Tak kira lah geng Pas ke, Umno ke, Perkasa ke, Tok guru silat pun bila bab makanan pun kena berjimat. Kalau makanan pun sampai kena fikirkan dulu, mcm mana dengan barang keperluan yang lain.

Jadi mcm mana kita nak percaya yang keadaan ekonomi Malaysia ini utuh?. Kalau di negara lain dah lama dah jadi revolusi dalam negara ni. Itu beza negara kita dengan negara luar. Ditindas lah mcm mana pun tetap akan bersabar. Kesabaran yang cukup tinggi ini dapat dilihat dengan adanya himpunan Bersih 2. Ahli Pas adalah yang paling ramai sekali akan hadir pada himpunan itu nanti. Ulama-ulama dalam Pas telah berjaya menerapkan rasa sabar di dalam diri ahli-ahli Pas dengan begitu baik sekali. Boleh dikatakan beribu himpunan anjuran Pas, tidak pernah ada satu hasutan pun untuk menggulingkan kerajaan melalui revolusi berdarah dan tidak bertamadun seperti berperang dan mencabar penyokong kerajaan untuk beradu kekuatan. Sistem inilah yang diguna pakai oleh Pas untuk mentarbiyah ahli-ahlinya.

Disiplin yang ditunjukkan oleh ahli-ahli Pas secara tak langsung menunjukkan kematangan berpolitik pihak pembangkang di dalam negara ini dan dicemburui oleh parti-parti politik luar negara. Keadaan yang aman walaupun terpaksa menghadapi berbagai dugaan. Di kedah ni , kalau penerapan roh Islam di dalam diri ahli tidak dilaksanakan, rasanya dah lama kami bakaq bangunan Umno mana yang dok hidup segan mati tak mahu tu.. Adakah prinsip seperti ini wujud di dalam diri ahli Umno? Sampai berarak 600 orang dan mengugut untuk bakaq bangunan Pkr baru- baru ini? Dan tidak lupa juga kepada Ibrahim Ali yang seringkali mengeluarkan kenyataan yang berbaur perkauman bagi menghalang himpunan Bersih 2.

Saya melihat keadaan ini memang haru biru. Apabila parti Umno gagal menerapkan roh Islam di dalam diri ahli meraka, maka inilah kesannya. Tindakan yang memalukan Parti Melayu itu sendiri. Untuk mengekalkan kuasa, berbagai cara dilakukan oleh mereka tanpa mengambil kira kesannya pada masa akan datang. Jadi siapa yang nak buat huru-hara sebenarnya? Kepada ahli Umno yang belum karat lagi, cuba renungkan situasi yang sedang berlaku sekarang ni. Walaupun ahli Pas yang paling ramai dalam perhimpunan itu nanti tapi Bangunan Pkr yang jadi mangsa. Mcm mana nak tadbir negara sampai nak cari bangunan pun boleh tersilap. Tindakan yang mengikut hawa nafsu ini dan membelakangi akal adalah faktor kepada keruntuhan akhlak.

Bila runtuh akhlak, maka runtuhlah parti, dan bila runtuh parti maka runtuhlah negara. Dan mereka inilah yang akan mengadakan himpunan pada tarikh yang sama dengan himpunan Bersih 2 untuk menunjukkan sokongan kepada Kerajaan. Himpunan Bersih 2 adalah himpunan AMAN, bukan berhimpun untuk bakar bangunan, berperang salib atau nak buat huru-hara. Apabila rakyat berhimpun menutut pilhanraya yang telus dan adil, rakyat sebenarnya menolak tindakan keganasan dan lebih menjurus kepada menjaga keharmonian sesama kaum. Pihak Polis sepatutnya memastikan perhimpunan ini berjalan dengan lancar bukan dengan memberikan bermacam-macam ugutan dan menangkap mereka yang turut serta dalam perhimpunan tersebut.

Himpunan Bersih 2 juga bukan himpunan Pahlawan Silat Semalaya. Rakyat yang turun pada hari tersebut bukan nak tengok silat. Daripada tengok silat lebih baik tengok geng Fru dengan water cannon mereka tu. Siap ada helicopter lagi. Sejarah persilatan ini di samping membekalkan kepada kita ilmu pertahanan diri, ia juga mengajar kita untuk bersabar. Penerapan nilai Islam di dalam persilatan cukup kuat, malahan kita disuruh beramal dengan ayat-ayat Al-Quran untuk menjadi sorang pendekar yang hebat. Apabila Mahaguru Omar Mauju memberikan amaran akan berperang jika di adakan juga Himpunan Bersih 2, nilai pertubuhan seni silat lincah Malaysia menjadi begitu rendah sekali. Kerana itulah (Mahaguru) Cikgu Majid yang memang terkenal di Kedah dan pengasas kepada Silat Pusaka Gayong membuat teguran kepada kenyataan Mahaguru Tan Sri Omar Mauju.

" Pengamal silat yang sebenar tidak akan bermegah-megah dengan ilmunya dan mengancam keselamatan orang lain, sebaliknya hanya mempergunakan ilmu yang dipelajari untuk manfaat agama, bangsa dan negara. Malah, mana-mana pengamal silat yang dengan sengaja menakut-nakutkan orang lain untuk menunjukkan kekuatan, pasti akan menerima balasan daripada Allah".

“Kita tak berfikir yang mereka (Bersih) akan menimbulkan masalah. Kita tak anggap begitu".

“Apa-apa tindakan yang kita mahu ambil hendaklah berpaksikan keadilan yang sebenarnya".

“Saya pun tak akan izinkan anak-anak Gayung buat kacau pada perhimpunan begini".

“Orang yang hendak buat kacau kita tidak galakkan. Kalau mereka hendak tunjuk megah, Allah Taala akan bagi balasannya".

Inilah wajah sebenar seorang pendekar yang tersohor di Kedah. Kata- katanya yang mencerminkan perasaan rendah diri dan bertawakkal kepada Allah. Inilah dia ilmu persilatan yang sebenar. Gunakanlah sebagai perangsang dan janganlah kita berundur walau selangkah. Semakin banyak rintangan semakin semakin banyak sokongan yang akan kita terima. Niat kita satu, untuk menuntut Pilihanraya yang adil. Kalau darah kita Hang Tuah tetaplah kita sebagai Tuah, dan kalau darah kita Hang Jebat tetaplah kita sebagai Jebat. Tuah hilang tanpa dikesan, semangat Jebat hidup sepanjang zaman.

nukilan...
Kiyai Al Marpokeh

Wardina beri blogger tempoh 14 hari


WARDINA (kanan) menafikan dakwaan bahawa dia telah menyertai PKR sambil diperhatikan Muhammad Hanif pada sidang akhbar di Kuala Lumpur semalam.

KUALA LUMPUR - Pengacara popular, Wardina Safiyyah Fadlullah, 32, memberi tempoh 14 hari mulai semalam kepada pengendali blog yang mengaitkan dirinya dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) supaya mengeluarkan gambar dan artikel berkaitan dirinya daripada blog tersebut.

Menurut Wardina, dia tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang sekiranya pengendali blog terbabit masih berdegil dan enggan berbuat demikian.

Ujar pengacara Malaysia Hari Ini (MHI) di TV3 itu, blog tersebut telah memuat naik gambarnya semasa tidak memakai tudung yang disifatkan sebagai menghina dan memalukannya.

"Saya mempunyai anak dan suami. Membuka aib saya pada masa dahulu sedikit sebanyak memberi kesan kepada mereka.

"Jadikan kisah saya sebagai tauladan dan saya berharap hal ini tidak terjadi kepada artis-artis lain (yang kini memakai tudung)," ujarnya pada sidang akhbar di sini semalam.

Alhamdulillah..207 Penduduk Terima Geran Tanah bagi Daerah Kubang Pasu



2,000 permohonan dalam proses

JITRA - Pejabat Daerah dan Tanah Kubang Pasu mempunyai 2,000 permohonan surat hak milik tanah bagi daerah itu yang masih dalam peringkat proses untuk mendapatkan kelulusan hak milik berkenaan.

Pegawai Daerah Kubang Pasu, Datuk Noh Dahya berkata, semua permohonan masih dalam proses dan ia akan mengambil sedikit masa untuk diluluskan.

Menurutnya, justeru pihaknya berharap semua pemohon yang masih menanti kelulusan surat hak milik berkenaan supaya bersabar menanti giliran masing-masing.

“Permohonan surat hak milik tanah ini melibatkan semua kaum yang meneroka tanah dan disebabkan kita mempunyai banyak permohonan jadi ia mengambil masa untuk diluluskan.

“Ada yang mohon lebih daripada 10 tahun dan ia baru diluluskan, jadi kita minta semua pemohon bersabar,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Penyerahan Surat Hak Milik Tanah bagi daerah Kubang Pasu di Dewan Utama Kompleks Pentadbiran Daerah Kubang Pasu.

Seramai 207 pemohon terdiri daripada masyarakat Melayu, Siam dan India hadir menerima surat hak milik tanah masing-masing.

Beliau berkata, dengan mendapat hak milik itu diharapkan penantian berakhir selepas mengusahakan tanah selama ini tanpa sebarang hak yang mutlak.

Bagaimanapun menurutnya, diharapkan supaya pemilik tanah dapat menjalankan tanggungjawab mereka untuk menjelaskan cukai tanah sekali gus kutipan itu dapat digunakan untuk projek pembangunan negeri yang lain.

“Kepada semua penerima hak milik tanah diharapkan dapat membangunkan tanah masing-masing mengikut syarat tanah yang ditetapkan dan memaksimumkan penggunaan tanah dengan sepenuhnya,” katanya.

Malaysia mencatat kemenangan tipis 2-1 ke atas Taiwan

Rajagobal tetap optimis


SAFIQ (dua dari kiri) menerima ucapan tahniah daripada rakan-rakan sepasukannya selepas menjaringkan gol pertama Malaysia ketika menentang Taiwan pada pusingan pertamam Kelayakan Piala Dunia 2014 di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam tadi. Malaysia menang 2-1.

MESKIPUN sekadar mencatat kemenangan tipis 2-1 ke atas Taiwan pada aksi pertama pusingan pertama Kelayakan Piala Dunia 2014 malam tadi, jurulatih skuad kebangsaan, Datuk K. Rajagobal tetap optimis mengenai peluang skuad kebangsaan untuk mara ke pusingan kedua.

Menurut Rajagobal, kemenangan itu tetap dilihat sebagai satu kelebihan buat skuad Harimau Malaya kerana mereka bakal berkunjung ke tempat lawan bagi menghadapi aksi kedua pada Ahad ini.

“Menang tetap menang. Kita bukannya seri ataupun tewas kepada Taiwan. Jadi saya percaya ia mampu memberi kelebihan buat kami (skuad kebangsaan) apabila menghadapi Taiwan pada aksi kedua nanti.

“Biarpun kita beraksi di tempat lawan, kita perlu yakin bahawa kita masih mampu mencatat kemenangan. Jika pemain-pemain memiliki tahap keyakinan seperti itu, tidak mustahil kejayaan memihak kepada kita,” kata Rajagobal kepada pemberita selepas tamat perlawanan malam tadi.

Pada aksi yang berlangsung di Stadium Nasional, Bukit Jalil itu, dua jaringan masih-masing satu daripada kapten, Safiq Rahim pada minit ke-27 dan tonggak pertahanan, Mohammad Aidil Zafuan Abdul Razak (ke-54) sudah cukup untuk memberi bekalan buat anak-anak buah Rajagobal sebelum berkunjung ke Taiwan.

Begitupun, kelekaan barisan pertahanan skuad kebangsaan dihukum apabila Chen Po Liang menjaringkan gol bagi merapatkan jurang buat Taiwan pada minit ke-75.

Kesilapan itu telah menghadirkan kebimbangan kepada Rajagobal yang tidak mahu ia berulang lagi ketika aksi kedua nanti.

“Kita tidak sepatutnya melepaskan gol mudah kepada Taiwan begitu sahaja. Apa yang saya dapat lihat ialah barisan pertahanan kita ‘tidur’ dan hilang tumpuan.

“Justeru, saya akan melakukan sesuatu bagi mengatasi kelemahan tersebut sebelum aksi kedua nanti,” jelas Rajagobal.

Sementara itu, jurulatih Taiwan, Lo Chih-Tsung yakin anak-anak buahnya akan kembali bangkit pada aksi kedua nanti.

Jelas Chih-Tsung, pasukan itu sebenarnya menampilkan corak permainan secara menyerang tetapi apabila beraksi di Malaysia, mereka perlu berhati-hati dan lebih banyak bertahan.

“Pada aksi kedua nanti, saya yakin kami akan kembali kepada corak permainan asal kami. Kami akan menerapkan corak permainan secara menyerang.

“Kami perlu mencari gol dalam usaha untuk mara ke pusingan kedua. Saya yakin kami masih memiliki peluang yang cerah untuk ke pusingan berikutnya,” jelas Chih-Tsung.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...