TERKINI :

Thursday, June 23, 2011

Risalah Fitnah Kerajaan Negeri Kedah bertaburan merata kawasan... macam BN punya jee..????

Keluaq pulak dah risalah merapu meraban ni..


Oleh: Mid Panah

Risalah terkini dipercayai keluaran blogger Jom Godam. Cetak kat Public Press 45 ribu, baru siap 22 ribu depa ambik dah kelmarin. Sapa pi order kat Public Press, sapa pi ambik, berapa nombor plet keta, siap dengan foto orang tu semua ada kat kita. Public Press tengah cetak la ni 23 ribu lagi, satgi depa mai ambik.

Siasat punya siasat.. dapatlah diketahui akan tuanpunya risalah 'Kedah Tertipu' tu. Macam dok agak orang tu, selama ni tengok posting dengan bahasa yang tersusun, takdak spelling error Mid dok agak dah orang dalam dunia jurnalisme jugak yang bikin. Tepat tekaan Mid.

Eleh, dunia ni bukan besaq mana. Kalau dalam KEDA pun ada orang PAS, dalam pejabat UMNO ada orang PAS takkan kat kilang cetak tak dak orang PAS. Cina satu Kedah la ni adalah penyokong Pakatan Rakyat, sembang apa lagi.

Geng Mat Kering Bakaq Bata khabarnya dah pi buat report polis. Ini yang Mid tak berapa setuju, biaq pi lah dekat depa nak buat risalah apa pun, lepas ni kita buat sama. Tapi geng Mat Kering pun mungkin ada ijtihad dia sendiri.

Mid nak ingatkan Mat Panah.. cepat hapuskan bukti sebelum polis bertindak. Nasihat ikhlas ni, Mid tak maula buat dajey kat Mat, lagipun Mid ni 'anak buah' kepada bapak Mat Panah jugak muda-muda dulu nihh.. Satu lagi yang hangpa pi dok cetak kat Cina, pi dok bela depa pasaipa. Bukankah ini bertentangan dengan prinsip Perkasa nak bela Melayu.. takkan Usop Usima tak ajaq tu.

Ibrahim katak melompat lagi tinggi

dari Blog http://www-achtung.blogspot.com

http://4.bp.blogspot.com/-q5Jt4cJYgo8/Teaup-CkDvI/AAAAAAAAAcs/0DJrEsGjvHc/s320/katak%2Blompat.jpg

Pada tanggal 9 Julai 2011 nanti, satu lagi sejarah baru akan terpahat di dalam arena politik negara. Kesungguhan rakyat untuk keluar beramai-ramai menuntut satu pilihanraya yang adil di Himpunan Bersih 1 pada November 2007, jelas membuktikan kepada dunia bahawa rakyat Malaysia kini sudah sedar dari tidur yang cukup lama di bawah pemerintahan Barisan Nasional. Kematangan berpolitik tanpa pertumpahan darah seperti yang berlaku di negara timur tengah telah berjaya mengubah sedikit demi sedikit cara pengamalan berdemokrasi mahupun berdemontrasi di Malaysia.

Namun begitu tahap kematangan ini masih belum mampu dicapai oleh orang Melayu Umno. Ini berbeza dengan parti kompenennya iaitu Mca dan Mic yang mana kematangan berpolitik seperti yang ditunjukkan oleh Pakatan Rakyat terutamanya Pas kini telah mula mengubah cara pemikiran mereka agar seiring fitrah manusia yang menolak kezaliman dan menuntut keadilan. Yang salah tetap salah dan yang betul akan sentiasa betul. Kebodohan yang nyata pada orang Melayu Umno ini adalah sangat memalukan sehingga sanggup menjadi pak turut dan menyokong setiap dasar-dasar kerajaan yang mereka sendiri tahu akan menjahanamkan orang Melayu.

Inilah yang dinamakan pak pandir. Bila tol naik, orang Umno naik motor. Bila minyak naik orang Umno naik bas atau komuter. Bila harga barang naik, orang Umno terpaksa ikat perut atas alasan berjimat. Bil letrik naik, orang Umno sanggup bergelap di dalam rumah sendiri. Tak pernah lagi saya tengok orang Umno mengamuk kepada pemimpin mereka hasil daripada segala ketidaksempurnaan yang berlaku atas diri mereka. Berbeza dengan ahli Mca mahupun Mic. Kerajaan gubal lah apa dasar pun mereka tetap hidup sempurna. Kenapa orang Melayu Umno bengap sampai ke tahap itu?

Parti Pas sejak dari dahulu lagi berusaha untuk membuka minda orang Melayu agar tidak terjerumus ke lembah yang hina seperti orang Melayu Umno. Soal kemiskinan dan kezaliman yang berlaku pada rakyat amat diberi perhatian. Kita begitu konsisten dalam memperjuangkan bab kesempurnaan hidup di negara sendiri sehingga sanggup menggadaikan nyawa seperti yang berlaku di Memali. Kerana Islam itu kesempurnaan. "Islam is the way of life".
Mempertahankan Islam adalah wajib. Dan kalau kita mati kerana mempertahankanya adalah syahid.

Saya teringat kata-kata sheikh Ibrahim ali al- froggori yang sanggup perang salib dengan orang kristian demi agama Islam. Belakang kalu, Husam Musa suruh dia bayar hutang dulu baru boleh mati syahid. Inilah dia satu contoh pemimpin acuan Umno yang paling tak matang pernah ada di Malaysia ni. Kali ni dia suruh ahli perkasa buat laporan polis berkenaan dengan Himpunan Bersih 2 nanti. Tak cukup dengan itu dia suruh Mat Sabu hentikan Himpunan Bersih 2 atau dia akan bermesyuarat dengan badan tertinggi perkasa untuk menghalang Himpunan Bersih 2.

Saya harap tok sheikh bawa lah seluruh ahli perkasa turun pada hari tu. Kami bukan mcm orang Melayu Umno. Nak gertak orang Umno boleh la. Kalau nak buat undang-undang rimba silakan. Kalau hang menjual kami sedia membeli. Kita jumpa di Himpunan Bersih 2 nanti. Kalau dah katak tetap katak. Sebab tu kalau terpandang wajah hang ada iras-iras katak puru yang tak hensem tu. Muka makan duit. Apabila kita berusaha untuk menegakkan keadilan di muka bumi Allah ni pasti akan ada musuh yang akan menghalangnya. Dan musuh itu ialah HANG.

"Guruh berdentum bumi bergegar,Ayam jaguh sedang bersabung Jangan cakap sahaja berdegar,Hulur senjata kita bertarung".

"Cik Embun orang berbidan, Pandai mengurut sakit kepala, Biar berkalang nyawa di badan, Kedaulatan Islam kupertahankan jua".

Lifeline for Gaza - betulkah terselit kelaku Hudoh UMNO/BN dalam program ini..???

Flotilla 2, Lifeline for Gaza (LL4G) dan Penglibatan Saya

Oleh Khalid Samad

http://media.themalaysianinsider.com/images/uploads/2011/january/23/j23shah_alam_mp_khalid_samad_.jpgSaya dihubungi oleh beberapa sahabat dari NGO Islam pada sekitar bulan Mei dan ditanya samada saya berminat untuk menyertai misi Life Line for Gaza ke-2. Saya diberitahu ianya akan seperti misi yang pertama dan kapal Mavi Marmara akan turut digunakan sepertimana sebelum ini. Ahli Parlimen dan NGO ‘Islamist’ dari seluruh dunia akan turut menyertainya. Tarikh yang dianggarkan adalah pada bulan Jun. Saya turut dimaklumkan bahawa penyertaan Ahli Parlimen PAS amat dialu-alukan.

Program ini, seperti yang dahulu, dianjurkan LL4G, satu pakatan atau gabungan (coalition) NGO Islam yang telah lama istiqamah dengan perjuangan membela nasib dan hak rakyat Palestine seperti Haluan Palestine, Muslim Care, Yayasan Amal dan Aqsa Syarif. Pada masa yang sama, saya turut dimaklumkan bahawa NGO Turkey, IHH, akan memainkan peranan utama, sepertimana dahulu.

Berdasarkan maklumat ini, maka saya telah menyatakan persetujuan saya untuk bersama. Penderitaan rakyat Palestine diketahui umum. Oleh itu tidak perlu saya ceritakan di sini. Mereka mengharapkan dunia, khususnya dunia Islam dan pencinta keadilan untuk membela nasib mereka. Kita tidak boleh membenarkan dunia lupa kezaliman yang sedang dialami rakyat Palestine. Misi yang seperti ini mampu menjadikan kezaliman Zionis berita muka depan akhbar seluruh dunia. Dengan itu, penyelesaian yang adil bagi rakyat Palestine akan diusahakan, termasuk membatalkan sekatan ke atas Gaza.

Tergambar dalam pemikiran saya suasana yang diceritakan kumpulan sahabat yang telah bersama dengan misi LL4G pertama. Saya dimaklumkan bahawa siang dan malam semasa mereka berada di atas kapal Mavi Marmara telah dipenuhi dengan program-program tazkirah, dzikir serta solat sunnat, termasuk Tahajjud. Suasana sebegitu memberikan mereka kekuatan untuk menghadapi cabaran yang bakal dihadapi mereka dengan penuh keyakinan akan pertolongan Allah. Sehingga, apabila berlaku apa yang telah berlaku, mereka langsung tidak gentar, walaupun berhadapan dengan tentera Israel yang bengis dan lengkap bersenjata. Ini adalah berkat dari keikhlasan mereka itu.

Pada 12 Jun, saya telah memohon restu pimpinan tertinggi PAS untuk saya mewakili parti dalam misi ini. Saya turut memaklumkan bahawa Timbalan Presiden telah dijemput berucap bersama Perdana Menteri dalam program pelancaran misi ini. Berdasarkan maklumat tersebut, permohonan saya itu telah dipersetujui dan saya merasa gembira di atas restu serta sokongan yang diberikan.

Sehari selepas itu, saya diberitahu sahabat yang bergiat dalam sebuah NGO bahawa kapal Mavi Marmara dan dua lagi kapal besar telah menarik diri. Oleh itu, jumlah peserta dari seluruh dunia, termasuk Malaysia, terpaksa dikurangkan dari 20 (saya difahamkan pada asalnya) kepada 10 orang sahaja. Seterusnya saya juga dimaklumkan bahawa misi kali ini tidak akan seperti yang pertama. Beberapa NGO yang telah memainkan peranan utama sebelum ini tidak akan menyertainya. Saya mula kedengaran ketidak terlibatan Haluan Palestine, Yayasan Amal, Aqsa Syarif dan lain-lain. NGO Turkey yang ke depan dalam misi pertama, iaitu IHH juga tidak akan lagi memainkan peranan utama sepertimana dulu. Ini dikatakan ada kena-mengena dengan suasana pelarian dari Syria yang memasuki Turkey.

Walaupun dalam suasana seperti itu, saya tetap meletakkan harapan misi ini akan dapat diteruskan dengan semangat yang sama seperti dulu. Pada masa itu, saya mengharapkan program pelancaran yang akan dilakukan pada 18 Jun akan meletakkan misi ini atas satu asas yang kukuh dari sudut keikhlasan perjuangan membela nasib rakyat Palestine. Hakikat bahawa program itu akan dilancarkan oleh PM dan Timbalan Presiden PAS akan turut berucap mewakili PR serta Khairy Jamaluddin mewakili BN adalah, bagi saya, bukti bahawa perkiraan politik diketepikan sama sekali dalam usaha ini.

Pada 17 Jun, sehari sebelum pelancaran misi LL4G (2), saya dimaklumkan secara peribadi oleh pihak LL4G bahawa mereka dihubungi pihak PM dan diberitahu bahawa Timbalan Presiden PAS tidak dibenarkan berucap! Sekiranya terus ingin membenarkan beliau berucap, maka PM tidak akan hadir dan Aman Malaysia akan menarik diri dari menyertai misi tersebut. Pihak LL4G memaklumkan kepada saya, “sebagai NGO, kita amat memerlukan penglibatan PM dan Aman Malaysia serta kerjasama Wisma Putra dan sebagainya. Apa harus saya lakukan?” Saya hanya mampu menyebut bahawa ianya terpulang kepada dirinya untuk memutuskannya. Sebagai NGO, maka beliau harus berkecuali dan ucapan dari kedua-dua pihak akan membuktikan bahawa LL4G tiada affiliasi politik. Itulah sebabnya mengapa beliau menjemput kedua pihak pada asalnya.

Saya seterusnya bertolak ke Perak pada petang itu kerana mempunyai program di Batu Kurau pada malam 17 dan di Bukit Gantang pada 18 Jun.

Pada 18 Jun, semasa saya di Bukit Gantang, saya telah dimaklumkan bahawa Timbalan Presiden telah tidak hadir kerana telah diberitahu bahawa dia tidak akan dibenarkan berucap. Malahan, sepanduk-sepanduk di tempat program pelancaran turut diubah-suai dengan meletakkan pita bagi menutup nama Tuan Haji Mohd. Sabu dan Khairy. Lencana NGO-NGO tertentu turut ditutup kecuali lencana LL4G dan Aman Malaysia. Kawan-kawan saya yang hadir ke program tersebut memaklumkan ianya berjalan bagaikan program UMNO.

Ketidak-ikhlasan pihak PM dengan menuntut supaya Timbalan Presiden PAS tidak berucap amat menduka-citakan. Ianya jelas menunjukkan bahawa mereka mempunyai motif politik dan ini mencemarkan niat disebalik misi ini. Tindakan mereka untuk mendapatkan keuntungan politik dari penderitaan rakyat Palestine dengan percubaan menenggelamkan keterlibatan PAS dan hanya menonjolkan peranan mereka dianggap keterlaluan.

Sejurus itu saya telah dihubungi beberapa rakan NGO dan ahli parti untuk menarik diri. Saya hanya mendiamkan diri. Namun ianya jelas bahawa UMNO ingin membersihkan nama mereka melalui misi ini setelah dipalitkan dengan Israel melalui perlantikan APCO sebagai penasihat kerajaan BN. Hakikatnya, UMNO TIDAK PERNAH menyokong perjuangan Hamas, parti politik pilihan rakyat Palestine. Sebaliknya, mereka bersama Fatah, parti Yasser Arafat. Sedangkan Gaza dikenakan sekatan kerana ianya dibawah Hamas. Sehingga hari ini kerajaan Malaysia tidak mengiktiraf Hamas.

Pada 20 Jun saya telah bertolak ke Saudi. Pada ketika itu, tarikh bertolaknya misi LL4G (2) masih tidak disahkan. Menurut sumber yang tertentu, mungkin 23 atau 26 Jun, tetapi mungkin ditangguh seminggu.

Pada 21, setibanya saya di Saudi, saya telah dimaklumkan bahawa pihak penganjur telah menafikan bahawa dia telah diberikan tekanan untuk menggugurkan Timbalan Presiden PAS, Tuan Haji Mohd. Sabu sebagai penceramah pada malam pelancaran misi. Saya terkejut dengan kenyataan beliau kerana beliau sendiri yang telah bercakap dengan saya mengenai tekanan tersebut! Kenapa dia perlu menipu? Tidak cukupkah dengan pengguguran tersebut, adakah perlu dirosakkan lagi suasana dengan penipuan demi membela Najib? Maka jelas, pada mulanya ditekan supaya menggugurkan Tuan Haji Mohd. Sabu dan kemudiannya ditekan sekali lagi untuk menafikan berlakunya ugutan serta tekanan!

Dalam masa yang saman, penafian beliau menjadikan kenyataan Tuan Haji Mohd. Sabu seolah-olah tidak benar dan bermotifkan politik. Sedangkan merekalah yang berniat jahat dan mengugut penganjur demi kepentingan politik mereka dengan menipu membenarkan Najib serta menjadikan orang lain sebagai mangsa.

UMNO membuktikan sekali lagi bahawa ianya parti yang sentiasa berusaha untuk menipu rakyat dan menghalang kebenaran dari terserlah. Saya masih ingin menyertai walaupun misi ini walaupun ketika ini dikelilingi dengan pemainan politik, penipuan serta ketidak ikhlasan. iAllah saya akan ke Mekah pada petang ini (22 Jun) dan di hadapan Kaabah saya akan beristikharah mengenai penglibatan saya dalam misi ini. Misinya penting seperti yang saya sebutkan di atas, namun tidak perlu saya terlibat sekiranya ia bermatlamatkan kepentingan politik UMNO dan untuk dijadikan hujjah untuk menipu rakyat. Kononnya mereka membela rakyat Palestine sedangkan sumbangan mereka kepada APCO sebanyak RM 147 Juta dalam tempoh dua tahun amat disyukuri Israel.

Misi yang semulia ini tidak sepatutnya dicemari melalui putar-belit politik serta penipuan dan pembohongan seperti yang telah berlaku. Belum apa-apa lagi, ianya sudah jelas, misi LL4G (2) tidak akan seperti yang pertama. Sebenarnya, Flotilla pertama dahulu tidak diambil tahu pun oleh pihak kerajaan BN sehinggalah apa yang telah berlaku. Sekembalinya mereka, maka mereka disambut oleh Najib dan segala kepura-puraan bermula selepas itu. Cuma bezanya pada kali ini, ianya bermula dari awal lagi.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Aduhai BN..Itu pun jangan canang rata kata depa pun "Kerajaan Berkebajikan''

Kerajaan BN tiada hasrat beri air percuma

Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air tidak berhasrat untuk mengusulkan kepada kerajaan program pemberian air "1,000 liter pertama percuma" kerana ia menggalakkan pembaziran.

Timbalannya, Noriah Kasnon, berkata caj yang dikenakan kepada rakyat masih berpatutan dan tidak membebankan berdasarkan tarif air sedia ada bagi semua negeri.

"Kementerian mengambil pendekatan ini ke arah mendidik dan menggalakkan penggunaan air secara berhemah demi memastikan kelestarian sumber air untuk diwarisi generasi akan datang," katanya ketika menjawab soalan Datuk Dr Marcus Mojigoh (BN-Putatan) pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Marcus ingin tahu cadangan kerajaan untuk mengadakan program pembekalan air secara percuma kepada pengguna dan pendekatan yang diambil untuk menangani isu kadar Air Tidak Terhasil (NRW).

Noriah berkata, Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) bersama dengan operator-operator air telah meningkatkan aktiviti-aktiviti pemantauan dan penguatkuasaan bagi membendung kes kecurian air melalui penyambungan haram yang turut menyumbang kepada peningkatan NRW di sesebuah negeri.

Katanya, SPAN juga telah menetapkan supaya setiap operator air mempunyai program penurunan kadar NRW yang sistematik.

"Program tersebut perlu dilaksanakan mengikut jadual dan Indeks Petunjuk Utama (KPI) yang telah ditetapkan supaya pengurangan kadar NRW di setiap negeri dapat mencapai sasarannya.

"Komitmen kerajaan ini diteruskan lagi dalam "Rolling Plan" 1 Rancangan Malaysia ke-10 dengan peruntukan siling sebanyak RM324.3 juta dan jumlah ini tidak termasuk peruntukan dalaman yang disediakan oleh setiap operator untuk menangani kadar NRW masing-masing," katanya.

Beliau menyeru setiap operator air di negara ini untuk memberikan komitmen yang berterusan kepada program-program pengurangan kadar NRW yang ditetapkan.

- Bernama

Note : Modai lama... "
caj yang dikenakan kepada rakyat masih berpatutan dan tidak membebankan berdasarkan tarif air sedia ada bagi semua negeri..."

Penyelesaian Isu Bazar Tok Guru : UMNO/BN tumpas lagi di KELANTAN...

Penyelesaian Isu Bazar Tok Guru : DPPNK Rakam Tahniah Kepada Kerajaan Negeri Kelantan

1. Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK) merakamkan tahniah kepada kerajaan negeri Kelantan di atas penyelesaian isu Bazar Tok Guru dengan berlakunya proses pengundian lot-lot perniagaan yang melibatkan peniaga-peniaga Pasar Lama MPKB pada 22 Jun 2011 yang juga merupakan bakal peniaga di Bazar Tok Guru. Isu ini juga dianggap selesai apabila Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Lama MPKB, Abdul Salim Ahmad memohon maaf secara terbuka dengan kerajaan negeri Kelantan di atas segala polemik yang berlaku selama ini.

2. DPPNK juga melihat penyelasaian isu ini sebgai satu penyelesaian yang terbaik di dalam situasi ‘menang-menang’ (win win situation) khususnya apabila kerajaan negeri Kelantan sudi memenuhi sebahagian tuntutan para peniaga Pasar Lama MPKB kerajaan dengan meluluskan cadangan untuk membuang sebanyak 26 gerai dengan nilaian lebih RM2 juta. DPPNK melihat keputusan tersebut sebagai keputusan yang terbaik yang dilaksanakan oleh kerajaan negeri di dalam memenuhi kebajikan bakal peniaga Bazar Tok Guru sekalipun berdepan dengan hambatan kewangan dan undang-undang yang sedia ada.

3. Justeru, dengan permohonan maaf dari Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Lama MPKB itu, DPPNK melihat ia sebagai satu kegagalan UMNO dan Barisan Nasional yang kelihatan bersungguh-sungguh memanipulasi isu ini sehingga sampai kepada peringkat menabur janji yang bukan-bukan. Ini termasuklah siri-siri lawatan hampir setiap hari pemimpin-pemimpin mereka semenjak tercetusnya isu ini. Begitu dengan usaha para ‘blogger upahan’ yang begitu bersungguh-sungguh melakukan pelbagai usaha untuk menjatuhkan imej kerajaan negeri Kelantan di dalam isu ini.

4. Sehubungan dengan itu, DPPNK mencabar UMNO dan Barisan Nasional menunjukkan pula kesungguhan mereka membela peniaga Melayu dengan memastikan para peniaga Arked Uda mendapat pembelaan yang sewajarnya.

Sekian, terima kasih.

Yang menjalankan tugas,

AHMAD FADHLI BIN SHAARI,
Ketua Penerangan,
Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan.

Jom esok ada demo.... DEMO KARTUN UTUSAN....

Karikatur: Utusan enggan minta maaf, Pemuda PAS anjur demo esok
Oleh Syed Mu’az Syed Putra
June 23, 2011

KUALA LUMPUR, 23 Jun — Dewan Pemuda PAS pusat menyifatkan Utusan Malaysia sebagai “keras kepala” kerana enggan membuat permohonan maaf secara terbuka kepada umat Islam ekoran tindakannya menyiarkan karikatur didakwa menghina agama Islam, 15 Jun lalu.

Menurut ketuanya Nasrudin Hasan, pihaknya kesal dengan tindakan akhbar milik Umno itu kerana mengambil pendirian seolah-olah “tidak bersalah” dalam perkara tersebut.

Tegas beliau, tempoh tujuh hari yang diberikan kepada Utusan Malaysia telah tamat kelmarin dan pihaknya akan menganjurkan demonstrasi besar-besaran di seluruh negara esok.

“Sehingga hari ini kita masih belum menerima apa-apa pemohonan maaf daripada Utusan Malaysia dan kita kesal dan kecewa dengan keangkuhan yang ditunjukkan Utusan Malaysia seolah-olah mereka berbangga dengan apa yang mereka lakukan.

“Melihat tindakan Utusan Malaysia ini saya percaya rakyat boleh menilai bagaimana media ini berperanan dengan mewujudkan banyak kekeliruan sama ada dalam hal agama atau perkauman.

“Oleh itu, kami akan mengadakan demonstrasi di setiap negeri bagi menunjukkan sikap dan pendirian kami dalam hal ini yang mana Utusan Malaysia ini angkuh, degil dan keras kepala,” katanya kepada The Malaysian Insider semalam.

Kata Nasrudin, pihaknya akan mengarahkan Pemuda PAS setiap negeri untuk mengadakan demonstrasi esok.

“Kita akan adakan demonstrasi ini selepas solat Jumaat dan saya akan arahkan Dewan Pemuda PAS negeri untuk turun bagi mengatakan pendirian kita.

“Kita tidak akan jumpa lagi Utusan Malaysia, kita telah jalankan tanggungjawab kita... lagipun buang masa sahaja kalau jumpa Utusan Malaysia, mereka tetap begitu,” katanya.

Minggu lalu Dewan Pemuda PAS pusat memberi tempoh tujuh hari kepada Utusan Malaysia agar memohon maaf bermula dari tarikh karikatur itu disiarkan.

Selain itu, Dewan Pemuda PAS pusat juga mahu Utusan Malaysia mengambil tindakan ke atas pelukis karikatur itu yang hanya dikenali sebagai “Miki.”

Utusan Malaysia telah menyiarkan karikatur bertajuk “Kekeliruan Kes Rogol” dan ia menurut Persatuan Ulama Malaysia (PUM) dan Dewan Pemuda PAS Kelantan menghina Islam.

Selain itu, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) menggesa agar Utusan Malaysia memohon maaf secara terbuka.

Baju tulis Bersih dah haram dijual...jangan lepas nie baju warna kuning pulak.....

Polis arah jangan jual baju Bersih

KUALA LUMPUR, 23 Jun: Polis malam tadi mengarahkan seorang aktivis PKR, Razali Abd Ghafur agar tidak menjual baju berwarna kuning bercetak perkataan 'Bersih' kepada orang ramai atau bakal berdepan tindakan.

Amaran tersebut yang didakwa "arahan pihak atasan" diberikan kepada beliau pada majlis ceramah Jelajah Selangor Tawan Malaysia (Jelas 2) di Kampung Sungai Merab Luar, Bangi.

Ceramah tersebut dihadiri Adun Sri Muda, Shuhaimi Shafiei, Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan Ketua AMK Negeri Sembilan, Nazree Yunus.

"Pada mulanya dia datang ke gerai saya, minta ambil gambar. Lepas ambik gambar, saya tanya awak siapa. Dia bagtau dia polis sambil tunjuk IC polis.

"Kemudian dia ambik dua helai baju Bersih, dan suruh saya jangan jual baju itu. Katanya arahan dari atasan," katanya kepada Harakahdaily hari ini.

Menurutnya, beliau kemudiannya dijemput ke Balai Polis Datuk Abu Bakar Baginda dan dirakam kenyataan selama 20 minit.

Arahan tersebut dipercayai ada kaitan dengan rancangan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) yang mahu mengadakan himpunan aman 9 Julai ini.

Dalam respon segera, Shuhaimi turut mempersoal tindakan pihak berkuasa itu.

"Sejak bila jual baju tak boleh? Umno BN makin gila," tulisnya di Twitter.

Sebelum ini, polis juga telah memberi amaran kepada penganjur himpunan itu agar membatalkan hasrat mereka.

Ratusan laporan polis juga turut dibuat diseluruh negara termasuk oleh Umno.

Selain itu, polis juga memberi amaran akan membuat tangkapan awal sebagai pencegahan.

Bagaimanapun, Bersih sehingga kini tetap dengan pendirian akan meneruskan himpunan itu.

Apa yang ditakuti sangat pada BERSIH 2.0?

oleh WiraArjuna

Apakah dia tuntutan penganjur Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH2.0) yang dipandang oleh polis, Umno (termasuk Pemuda Umno) serta PERKASA sebagai keterlaluan dan memudaratkan keselamatan negara?

bersih rally 271207 02Apakah salahnya membenarkan orang ramai, aktivis masyarakat, pemimpin pelajar dan pemimpin politik berkumpul sebelum berarak di dua tiga batang jalan utama Kuala Lumpur dan menyampaikan memorandum secara aman kepada Seri Paduka Baginda Yang di- Pertuan Agong?

Jalan-jalan Kuala Lumpur pun kerap ditutup untuk acara marathon, lumba basikal, dan pelbagai perarakan lain. Tidak pula ada laporan polis atau aduan dibuat kononnya peniaga dan pemandu teksi hilang pendapatan. Kenapa Himpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai dianggap begitu berlainan sekali?

one million youth gathering in putrajaya on stage najib razak speakerJangan lupa, jalan-jalan Putrajaya ditutup baru-baru ini untuk menghimpunkan sejuta belia yang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mahu menggunakannya bagi “mempertahankan” singgahsana kuasa politik negara daripada ditawan oleh Pakatan Rakyat.

Kenapa Umno dan juak-juaknya begitu negatif terhadap BERSIH 2.0? Apakah perlunya polis memberikan amaran untuk “bertindak tegas' terhadap mereka yang menyertai perhimpunan ini?

Apakah bezanya perhimpunan ini dengan puluhan himpunan-himpunan yang dianjur oleh PAS, Umno, PERKASA dan pertubuhan lain di kedutaan Amerika Syarikat, Britain setiap kali isu Palestin diperjuangkan.

Gulingkan kerajaan

BERSIH 2.0 bukanlah tunjuk perasaan untuk menggulingkan kerajaan sebagaimana yang didakwa oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

NONEDan ia jauh sekali untuk mengalih pandangan rakyat daripada perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagaimana yang dinyatakan oleh Menteri Penerangan Datuk Seri Rais Yatim.

BERSIH 2.0 adalah insiatif pertubuhan bukan kerajaan yang dipimpin oleh peguam Datuk Ambiga Srinevasam, seorang aktivis yang mendokong keluhuran pelembagaan dan hak asasi manusia.

Benar, BERSIH disokong oleh parti-parti pembangkang. Namun adalah satu hakikat juga bahawa Ambiga telah beberapa kali menggesa parti-parti BN untuk turut serta menyokong perhimpunan ini kerana:

  • Perhimpunan adalah secara aman
  • Seluruh rakyat mahukan pilhanraya yang telus dan adil, dan parti politik harus memberi sokongan kepada tuntutan ini
  • Semua pihak mahu melihat SPR lebih professional dalam isu-isu seperti tempoh kempen minimum 21 hari, penggunaan dakwat kekal untuk mengatasi masalah pengundian bertindih dan pendaftaran automatik pengundi mencapai umur 18 tahun.

Tidak ada satu pun dalam tuntutan ini yang boleh dikatakan memihak kepada pembangkang mahu pun pemerintah.

bersih rally 271207 05Tidak ada satu pun dalam desakan pada perhimpunan BERSIH 2.0 akan memberikan sebarang kelebihan kepada Umno mahupun PAS dalam mempengaruhi citarasa pengundi Melayu.

Malaysia jauh daripada ambang kebangkitan rakyat yang menumbangkan Presiden Hosni Mobarak di Mesir dan lebih jauh lagi daripada sebarang serangan NATO seperti yang berlaku di Libya.

Banyak rungutan

Namun secara jujur, apakah BN beranggapan rakyat tidak mempunyai sebarang rungutan tentang cara Suruhanjaya Pilihanraya mengendalikan pemilihan di negara ini?

azlanSelepas 12 pilihan raya umum, rasanya tidaklah keterlaluan untuk berharap rakyat tidak lagi diselubungi dengan undi pos yang mencurigakan, atau pengundi hantu dalam daftar pemilih. Begitu juga dengan perpindahan pengundi dari satu kawasan ke kawasan lain.

Namun ini semua berlaku dan kadar amalan-amalan ini berleluasa menjelang pilihan raya umum ke-13 amat membimbangkan pihak-pihak di sebalik penganjuran BERSIH 2.0.

Selepas lima dekad kita mengurus negara sendiri, masih berlaku kes 'bekalan elektrik boleh terputus tiba-tiba apabila calon Pakatan Rakyat mendahului pengiraan dengan lebih 1,000 undi. Bekalan elektrik pulih sejam kemudian dan calon BN menang dengan 58 undi, dibantu oleh undi pos.

NONELebih mengejutkan Pegawai Pilihanraya mengambil keputusan tidak perlu diadakan pengiraan semula walaupun undang-undang memperuntukkan keperluan itu. Ini berlaku di Senadin, Miri pada pilihanraya negeri Sarawak baru-baru ini.

Undi pos dikatakan membantu Umno-BN menang di sekurang-kurangnya 25 kerusi parlimen dalam PRU yang lalu dan menjadi kebimbangan paling besar gagasan pembangkang untuk PRU ke-13.

Amat mencurigakan

Penambahan mendadak jumlah undi pos amat mencurigakan – hampir enam ribu di Pulau Pangkor, 10 ribu di Setiawangsa.

NONEDi Kok Lanas, Kelantan, hampir 500 isteri prajurit didaftarkan sebagai pengundi pos tanpa pengetahuan mereka.

Mereka tidak mengisi Borang A iaitu borang perpindahan daripada pengundi biasa kepada pengundi Pos, namun pendaftaran itu diterima oleh SPR.

Nama mereka hanya dikeluarkan daripada senarai pengundi pos setelah PAS membuat bantahan dan menuntut SPR menjalankan siasatan.

Hujah yang dilazim diberikan oleh Umno-BN adalah jika SPR tidak adil dan cenderong kepada pemerintah, mana mungkin pembangkang boleh menang besar pada PRU yang lalu.

Hujah balas ialah, jika SPR memang adil dan berkecuali dalam melaksanakan tanggungjawabnya, maka negara sudah pun ditadbir oleh Pakatan Rakyat.

azlanKetua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata calon-calon Pakatan tidak mempunyai pilihan kecuali memastikan mereka mendapat sekurang-kurangnya 55 peratus daripada jumlah undi untuk memastikan pengiraan undi tidak dimanipulasi.

Ini satu tanggungjawab yang amat berat kerana lawan Pakatan Rakyat dalam PRU bukan parti Umno-BN semata-mata.

Pakatan Rakyat sebenarnya berdepan dengan parti Umno-BN yang disokong dengan segala wang rakyat, kemudahan awam, institusi kerajaan dan jentera media arus perdana.

Bagi Umno-BN, tidak ada batas untuk menggunakan segala kelebihan kerajaan pemerintah untuk agenda politiknya, termasuk Suruhanjaya Pilihan Raya.

NONEApakah SPR mahu sekali lagi tergolong sebagai sebahagian daripada aparatus BN untuk memenangi PRU yang akan datang?

Biarlah Himpunan BERSIH 2.0 menzahirkan harapan rakyat yang mahu SPR melaksanakan amanahnya secara adil, telus, dan berkecuali dalam mengendalikan pilihanraya demi masa depan negara tercinta ini.

ULASAN ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian sidang pengarang Malaysiakini.

Wira Arjuna adalah seorang wartawan dan editor kanan yang berpengalaman luas dan pernah menerajui beberapa media arus perdana sebelum bersara menjadi pemerhati politik.

AloQStaQBlog - Laporan hang dah depa ambik tindakan ..


KUALA LUMPUR - Rungutan orang ramai mengenai gelagat wanita warga asing yang bekerja sebagai pegawai perhubungan pelanggan (GRO) yang didakwa turut menawarkan khidmat seks di sebuah pusat karaoke di Kota Setar, Kedah sejak setahun lalu mungkin berakhir apabila 18 pelacur warga asing itu dicekup dalam satu serbuan khas pada Jumaat lalu.

Satu sumber dari Cawangan Perjudian, Kongsi Gelap dan Maksiat (D7) berkata, sebelum serbuan pada pukul 11.45 malam polis menerima banyak aduan mengenai kehadiran wanita-wanita berpakaian seksi dan mengenakan solekan tebal berpelesiran dalam premis itu bermula pada waktu petang untuk memancing pelanggan-pelanggan masuk ke pusat hiburan itu.

Kegiatan wanita warga asing itu didakwa orang ramai mengganggu 'persekitaran' di kawasan sekitar selain menjejaskan imej Kota Setar.......

KOMEN ALOQSTAQ :

Aku macam kenai aja rupabentuk pusat karaoke yang telah di'kaburkan' oleh Kosmo! ni ...

Rasa seperti pernah ku lihat , tapi dimana ya ? HA HA HA ! (SAH ! SAH ! AloQStaQBlog memang dah pernah dedahkan gambaq pusat ni dalam sebuah artikel ekslusif pada 1 JUN 2011 - 22 Hari Lepas !) ...

JIKA ANDA BERMINAT UNTUK TERUS MENDALAMI ISU BERKAITAN INI,
SILALAH LAYARI PENDEDAHAN DEMI PENDEDAHAN EKSLUSIF ALOQSTAQBLOG SEBELUM INI :

Pendedahan Terbaru AloQStaQBlog pada : 1 JUN 2011 (22 Hari Lepas) : KLIK SINI

Pendedahan AloQStaQBlog pada : 06-Disember-2009 : KLIK SINI
Pendedahan AloQStaQBlog pada : 29-Disember-2009 : KLIK SINI
Pendedahan AloQStaQBlog pada : 07-Julai-2010 : KLIK SINI
Pendedahan AloQStaQBlog pada : 15-November-2010 : KLIK SINI


Patutlah PAS dah tukar slogan daripada "Perjuangan NEGARA ISLAM" kepada "Perjuangan NEGARA BERKEBAJIKAN".

Depa dah ikut cara DAP rupanyaaaaaaaaaaa !!!!!!!!! .....
MEMERINTAH PUN IKUT ALA-ALA KAPIR DAH DEPA NI !!!

Hamik hangpa puak PAS ! Bongok ! .....
Dulu dok maki BN sangat ! La ni hangpa rasakan !!

Ir. Phahrolrazi sila jawab sat benda ni ! ... TAKKAN PELACURAN MACAM NI PUN MERUPAKAN SATU KEPERLUAN JUGAK KOT !!?? (Sila KLIK untuk BESARkan gambar)




AloQStaQ
23 JUN 2011
Khamis
11: 11 Pagi

KLN - takpa kawan kami up kan gambaq yg hg ambik tu bagi depa tengok puas-puas...so far kira hang baguih laa AloqStaQ sebab hang hingaq bulan JUN dan dalam bulan JUN jugak POLIS pie serbu tempat tersebut...OK laaa tuuuu...dah depa apply lesen nak karoeke last depa tak karoeke micropone tapi karoeke 'batang' tuu kira boleh kita tutup terus laaa sebab salah...baguih ini baru efision hg report lagi tangmana ada.....

http://3.bp.blogspot.com/-cOZxbfWMFCQ/TgLSaIcWwhI/AAAAAAAAFEw/hRI3-dXIN3M/s1600/shamrock%2Bcafe.jpg

Beza antara 'KATAK MELAYU' & 'KATAK CINA'

Belajarlah dari Lee Lam Thye

Oleh Haji Abdul Subky Latif

Sekalian pemimpin tertinggi PKR yang meninggalkan parti itu atas sendiri dan berbagai sebab mencerca parti itu dan pemimpinnya khususnya Datuk Seri Anwarhttp://3.bp.blogspot.com/_CSIKtSI84po/TSdqtwa-RqI/AAAAAAAADEc/_5utj-hO5FM/s320/zul%2Bnordin%2B4-3.jpg Ibrahim.

Antara mereka itu adalah pengikut Anwar sejak dalam Abim dan dapat rezeki dari Anwar. Dan antara mereka juga guru-guru universiti. Anwar itu seoleh-oleh tak elok langsung.

Antara pemimpin PAS dulu begitu juga. Ustaz-ustaz belaka. Mereka cerca PAS secukup-cukupnya.

Biasalah bagi setengah suami yang menceraikan isterinya, tak betul belaka jandanya.

Tetapi tidak begitu pula bagi Lee Lam Thye, bekas pemimpin DAP yang dilihat pintar dan lincah apabila dia meninggalkan partinya menjelang pilihan raya umum 1990.

Dia adalah seorang pemimpin yang seangkatan dengan Lim Kit Siang dan kehebatannya hampir menyamai Kit Siang. Ada pandangan kiranya Kit Siang berundur, Lam Thye salah seorang calon yang layak menggantikannya.

Amat menggemparkan apabila dia meninggalkan DAP. Tetapi tidak pernah dia membuat kenyataan buruk tentang partinya dulu dan rakan-rakannya.

Orang-orang DAP pun tidak pula memburuk-burukkannya.

Semua tahu Lee Lam Thye mendapat banyak kemudahan dan peluang dari kerajaan. Kita tidak tahu apakah dia seorang yang kaya raya. Tetapi dipercayai dia adalah seorang hartawan yang tidak menonjol.

Sekalian yang keluar PKR dan keluar PAS tidak keluar saja melainkan mereka dipeercayai mendapat sesuatu dari Umno dan kerajaan. Banyak mana mereka dapat itu adalah masalah mereka.

Untuk mendapat semua itu mereka sanggup mencerca bekas partinya dan pemimpin yang mereka sokong dulu. Bahkan mereka sanggup menjadi jurucakap untuk memburukkan parti yang mereka pernah sertai dan pemimpin yang pernah mereka puja.

Tetapi orang percaya Lee Lam Thye dapat jauh lebih banyak dari yang mereka dapat. Bahkan Lee Lam Thye mendapat kedudukan dan penghormatan yang jauh lebih baik dari sekalian yang mencerca parti dan rakan-rakannya.

Pantang ada kegiatan kerajaan, mereka muncul di kaca TV memuji kerajaan begitu dan begini dan menjunjung tinggi semua pemimpin kerajaan dan parti yang memerintah yang mereka pernah tentang dan cerca semasa bersama pembangkang dulu.

Tetapi Lee Lam Thye kalau muncul di kata TV dan membuat kenyataan dhttp://yayasan1malaysia.org/blog/wp-content/uploads/2011/03/6.jpgalam media, dia adalah bagi menyatakan sesuatu tentang kegiatannya dan kebaikan badan yang kerajaan amanahkan kepadanya.

Dia diberi peranan dalam kegian PLKN. Kenyataannya tentang PLKN adalah tentang rancangan sudah berjalan dan apa yang perlu dijalankan baik menambah baik perjalanannya. Tidak pernah dia mengangkat melangit kerajaan yang mengatakan latihan itu dan tidak pula memuji-muji menteri yang memberi penghormatan kepadanya.

Sehingga ini Lee Lam Thye adalah seorang yang dihormati oleh semua pihak dalam masyarakat. Malah dia lebih dihormati dari setengah menteri MCA. Menteri-menteri baik Melayu dan bukan Melayu tidak terlepas dari cacat celanya. Rakyat menilai prestasi dan penampilan mereka.

Setakat ini tidak ada yang memberi pandangan negatif tentangnya, pada hal dia adalah seorang pembangkang yang banyak dan lama mengkritik kerjaan dan Umno.

Tidak ada yang merasakan dia telah diperalatkan oleh pemimpin BN bagi memburukkan partinya.

Inilah bezanya bekas pemimpin DAP ini dengan lain-lain bekas pembangkang yang meninggalkan parti.

Tidaklah bererti meninggalkan pembangkang itu tidak betul belaka. Tetapi biasanya orang yang meninggalkan pembangkang dan menjadi penyokong tegas parti yang memerentah tidak diberi penghormatan tinggi oleh masyarakat bahkan mereka tidak dipercayai oleh setengah pemimpin dan penyokong kerajaan.

Antara mereka diberi layanan menggalakkan selama mereka berguna bagi memburukkan parti yang ditinggalkannya. Mereka dapat merebut peluang kebendaan untuk sementara dan diberi jawatan baik, tetapi antara mereka ada yang tidak dikendaki lagi.

Tetapi Lee Lam Thye terus diberi penghormatan. Dan dia terus tidak dapat digunakan untuk memburukkan parti dan bekas rakan-rakannya.

Inilah yang orang politik perlu belajar dari Lee Lam Thye. Sesiapa yang hendak melompat dari pembangkang ke pihak kerajaan, contohinya sesuatu dari Lee Lam Thye.M/I

Konvoi belum start lagi… 2 Penjara sudah disiapkan ?

Oleh Saiful bahri

Presiden mengarahkan 300K peserta Bersih pada 9 Julai ini. Nampaknya Umno-BN dah kecut perut. Setiap media memainkan peranan untuk provokasi agar rakyat tidak menghadirkan diri.

Ibrahim Ali nampaknya awal-awal hunus keris kontotnya mengajak bertempur. Pihak polis pun dah mengayat pelbagai akta untuk menjampi agar walk 4 justice gagal.

Tetapi adakah ianya memberi kesan? Bahkan provokasi itu sendiri merupakan iklan besar-besaran kepada semua lapisan rakyat. Pengumuman usul dalam muktamar yang dibawa oleh Timbalan Presiden Mat Sabu hanya dihadiri oleh pimpinan Pas sahaja. Ramai rakyat tak tahu pun… tetapi apabila media memberi ulasan dan larangan, menteri dalam negeri pun tumpang semangkok, nak dibawa usul dalam parlimen, digambar-gemburkan demikian rupa… itu adalah promosi percuma. Timakasih Umno-BN.


Kekadang mereka lupa, majoriti yang hadir demo itu onak-anak muda. Kalau dengar kata Ibrahim Ali nak bertempur, Hah!!! Lagilah mereka nak pergi. Kalau demo takde gas FRU.. bagi mereka tak seronok, mereka dah lama mengidam nak hidu gas ni… bayangkanlah kalau keluar 300k rakyat ke medan K.Lumpur tu.. sapa berani tahan???

Cukup ke anggota polis? Cukup ke penjara nak muatkan mereka semua?

Belum Berlayar, Israel Sudah Siapkan Dua Penjara Bagi Aktivis Freedom Flotilla 2

Tentera rejim Zionis Israel meningkatkan latihannya untuk mencegah masuknya konvoi Freedom Flotilla 2 ke Jalur Gaza.

Seperti dilaporkan media yang dipetik berita radio Israel menyatakan, berbagai unit tentera telah meningkatkan latihannya dan telah mengadakan gabungan tenaga. Pihak Israel juga telah mengosongkan dua penjara untuk menampung aktivis konvoi Freedom Flotilla 2 jika mereka berhasil ditangkap.

Konvoi Freedom Flotilla 2 terdiri dari 12 kapal dari 50 negara dan membawa lebih dari 1000 aktivis pendokong rakyat Palestine serta bantuan kemanusiaan. Konvoi bantuan kemanusiaan ini akan berangkat menuju Jalur Gaza akhir Jun ini.

Sementara itu, pada Mei 2010 tentera Israel dengan brutal menyerbu konvoi Freedom Flotillah pertama dan menembak mati sembilan warga Turki. Tetapi ia tidak mematahkan semangat juang untuk kebebsan Palestine. Bahkan semangat mereka semakin tinggi.

Selamat Datang peserta BERSIH 2.0 … masa inilah nak hidu gas pun…

http://ustsaifulbahri.blogspot.com

Tiga beranak dapat rumah baru

SIDAM KANAN - Seorang buruh, yang tinggal bersama isteri dan seorang anak angkat di Kampung Sidam Kanan, menerima sebuah rumah baru.

Hassan Awang, 50, berkata, dia menghargai dan berterima kasih kepada Pengerusi Majlis Ketua Kampung (MKK) Jefri Md Zain yang berusaha mendapatkan sebuah rumah baru untuk mereka tiga beranak.

Menurutnya, pendapatan diperoleh tidak menentu dan mengakibatkan rumah lamanya tidak dapat dibaik pulih akibat banjir. Selain itu dalam usianya semakin meningkat tidak banyak pekerjaan dapat dilakukannya untuk menambahkan pendapatan keluarga.

Jefri berkata, RM10,000 berjaya dikutip daripada orang ramai dan pejabat penghulu.

Menurutnya, sikap saling membantu di antara satu sama lain memudahkan setiap masalah penduduk diatasi.

“Kami mengambil inisiatif memberikan bantuan kepadanya memandangkan Hassan tidak berkemampuan. Alhamdulillah rumah itu dapat disiapkan dalam masa singkat.

“Selain sumbangan masyarakat kampung, badan korporat, Pejabat Daerah, dan Pejabat Penghulu Sidam Kanan turut menghulurkan bantuan. Saya berharap kerjasama ini dapat diteruskan untuk membantu penduduk memerlukan, ” katanya.

MEMORANDUM UNTUK SEMUA PEJABAT AGAMA DALAM NEGERI KEDAH


NAK TENGOK DAH BERAPA LIKE KAT FACEBOOK KLIK SINI
:: MEMORANDUM ::

Memo Editor
12 bersekedudukan

MAHANG - Seramai 12 dicekup dan dua daripadanya merupakan rakyat tempatan dalam satu serbuan yang dijalankan Pejabat Agama Islam Daerah Kulim (PADK) kerana bersekedudukan di sebuah rumah di Estet Ladang Sungai Dingin kira-kira jam 12.50 pagi, kelmarin.

Ketua Unit Penguat kuasa PADK, Azmi Rejab berkata, penduduk kampung di sekitar lokasi kejadian sudah lama membuat pemantauan sebelum memaklumkan perkara itu kepada PADK untuk diambil tindakan.

Menurutnya, semua lelaki terlibat merupakan pekerja estet manakala pasangan wanita pekerja industri.

“PADK menerima maklumat dan pergi ke lokasi bersama enam penguat kuasa membuat pemantauan. Setelah mengesahkan bahawa terdapat beberapa pasangan dalam rumah, PADK mengambil tindakan mengepung rumah itu. PADK kemudiannya memperkenalkan diri dan meminta kebenaran membuat pemeriksaan.

“PADK menemui lima lelaki dan lima wanita warga Indonesia serta sepasangan kekasih warga tempatan berada dalam rumah itu. Ada di antaranya berada dalam bilik bersama pasangan masing-masing. Dari siasatan dijalankan PADK mendapati ke semua yang berada dalam rumah tidak mempunyai hubungan mahram, ” katanya.

Menurutnya, semua pasangan yang ditahan dibawa ke Balai Polis Kulim untuk membuat laporan.

Mereka akan disiasat di bawah Seksyen 9 Enakmen Jenayah Syariah Negeri Kedah 1988 jika disabit kesalahan mereka boleh dikenakan hukuman penjara setahun atau denda RM2,000 atau kedua-duanya sekali. Pasangan lelaki ditahan di lokap Balai Polis Kulim manakala pasangan wanita ditahan di Balai Polis Lunas.

“PADK kemudiannya membebaskan ke semua terlibat dengan ikat jamin dan mengarahkan mereka untuk hadir ke mahkamah pada tarikh yang ditetapkan untuk dibicarakan.

“Sekiranya ingkar berbuat demikian, PADK akan mengeluarkan waran tangkap terhadap mereka terlibat, “ katanya.

Azmi meminta kerjasama orang ramai untuk terus memberikan kerjasama dengan memberikan maklumat kepada PADK sekiranya ternampak sebarang perlakuan maksiat.

“Sehingga kini PADK membuat rondaan pencegahan maksiat setiap malam untuk memastikan Kulim bebas dari sebarang perlakuan mungkar, “ katanya.

Musang King mencari mangsa yang berduit..!!

Orang Berduit Sahaja Beli Musang King

Orang Berduit Sahaja Beli Musang King
KUALA LUMPUR – Durian Raja Kunyit atau lebih dikenali sebagai Musang King merupakan jenis termahal untuk dinikmati dan menyebabkan ramai peminat raja buah itu mengeluh kerana alah membeli buah kegemaran mereka itu.

Durian Musang King yang mendapat nama dari tempat asalnya di Gua Musang, Kelantan, dijual dengan harga RM30 hingga RM45 sekilogram dan untuk hanya sebiji buah tersebut mampu mencecah harga melebihi RM100.

Menurut peniaga durian di Jalan Raja Alang, Basri Hamid, 54, durian Musang King merupakan jenis paling mahal di pasaran memandangkan ia baru diperkenalkan dan pokoknya tidak banyak ditanam oleh pengusaha-pengusaha dusun buah-buahan.

“Saya jual Musang King pada harga RM30 sekilogram, buah ini selalunya hanya mampu dibeli oleh orang yang berduit sahaja,” katanya yang ditemui digerai jualannya di sini hari ini.

Basri berkata, pada masa sekarang, peniaga-peniaga durian hanya mendapat bekalan dari negeri Johor sahaja dan dijangka musim durian di negeri Pahang serta Perak bakal bermula pada Julai atau Ogos nanti.

Ketika ditanya mengenai harga durian Musang King yang mahal, dia menjelaskan bahawa durian jenis itu agak sukar diperoleh memandangkan pokok-pokoknya baru ditanam beberapa tahun yang lalu setelah diperkenalkan oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA).

Selain itu katanya, banyak pokok-pokok durian kampung biasa ditebang oleh pengusaha dusun durian dan digantikan dengan pokok jenis Musang King, Udang Merah serta lain-lain jenis yang lebih mendapat permintaan.

Oleh itu, pokok-pokok ini yang masih muda untuk mengeluarkan hasil telah menyebabkan kekurangan durian jenis berkualiti di pasaran dan sekaligus menyebabkan harganya melambung tinggi.

Bagaimanapun, Basri berkata, sekiranya musim durian di Pahang dan Perak berlaku serentak pada Julai atau Ogos ini,dia optimis bahawa harga Musang King akan turun mendadak ke paras RM18 sekilogram sahaja. - ZAMZUKHAIRI NOORDIN

MBAS Guna Penutup Longkang Plastik

ALOR SETAR – Pelbagai langkah dilakukan oleh pihak berkuasa tempatan untuk menangani kes kecurian membabitkan harta awam di negeri ini

Terbaru, Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS) akan menggunakan gentian plastik sebagai penutup longkang bagi menggantikan penutup longkang besi yang sering kali dicuri.

Datuk Bandar, Datuk Khazali Din berkata, tindakan itu dilakukan bagi mengelakkan kes kecurian penutup longkang besi yang didapati semakin berleluasa sejak kebelakangan ini.

“Kita telah tempat penutup gentian plastik itu dan menunggu kontraktor menghantar barangan itu,” katanya di sini hari ini.

Mengulas lanjut Khazali berkata, usaha itu akan dilakukan secara berperingkat dan berharap tindakan itu akan dapat mengatasi masalah kecurian yang timbul.

Jelasnya, pihaknya percaya gentian itu tidak akan dicuri kerana ia tidak bernilai jika mahu dijual semula moleh pihak tidak bertanggungjawab.

Dalam pada itu, kata beliau, penutup longkang gentian plastik tersebut adalah dari jenis yang berkualiti meskipun ia sejenis plastik.

Tambahnya, hampir 70 peratus penutup longkang besi dilaporkan hilang di kawasan MBAS mengakibatkan kerugian kira-kira RM30,000 pada tahun lalu.

Pertandingan Fotografi Menara Alor Setar

Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...


Menara Alor Setar mempelawa peminat fotografi di seluruh negara menyertai pertandingan fotografi bertemakan ”Menara Alor Setar Di Tengah Bandar Warisan.”

Penolong Pengurusnya, Nur Shazana Abdul Rani berkata, pertandingan dibahagikan kepada kategori kamera SLR dan telefon bimbit.

Hadiah pertama kategori kamera SLR berupa wang tunai RM1,000 dan barangan Canon bernilai RM800, kedua RM800 dan ketiga RM500 manakala hadiah pertama kategori telefon bimbit RM500 dan barangan HP bernilai RM800 manakala hadiah kedua dan ketiga masing-masing menerima RM300 dan RM200, katanya.

Menurut Nur Shazana, peserta boleh menghantar seberapa banyak gambar kepada Sekretariat Pertandingan Foto ”Menara Alor Setar Di Tengah Bandar Warisan,” Menara Alor Setar, Lot 99, Lebuh Raya Darulaman, 05100 Alor Setar.

Katanya, maklumat lanjut mengenai terma dan syarat atau pertanyaan boleh diajukan kepada Zaidi Aziz dengan menghubungi nombor +604 720 2902 atau +6013 666 5878

Tarikh tutup penyertaan pada 1 September 2011.

Program Terdekat di Sekitar Anda..






Diperlakukan bagai burung tekukur


"Perwakilan orang asli diperlakukan macam burung tekukur..."

Meskipun ia bukan sesuatu yang terlalu asing, apabila ucapan dari kaum asli diselitkan ke dalam aturcara konvensyen PKR, namun ia tetap mencuit hati apabila Fatimah anak perempuan Bahsen, berketurunan Semai tampil untuk memberi ucapan 10 minitnya di depan kira-kira 4,000 penyokong PKR dalam Konvensyen Pilihan Raya, semalam.

Bermula dengan mendakwa dirinya "berdebar", kerana "fisrt time" (kali pertama berucap), Fatimah (gambar kiri) yang berusia 37 tahun telah mencungkil gelakan dari bawah pentas. Ucapan ringkasnya kemudian dicelah dengan sorakan dan tepukan yang tidak berhenti-henti.

Fatimah mempersoalkan, "Saya sangat sangat terasa terkilan dan terharu. Satu, kami (orang asli) di Malaysia ini, dianggap sebagai bangsa 'lain-lain'! Adakah orang asli datang dari mana? Saya ingin bertanya kepada semua, orang asli datang dari mana? Mengapa orang asli dikategorikan ke dalam bangsa lain-lain?


Diperlakukan bagai burung tekukur

Fatimah kemudian menceritakan pengalaman dirinya yang pernah dilantik sebagai Ketua Wanita UMNO peringkat bawahan, semasa zaman Abdullah Ahmad Badawi menyandang jawatan Perdana Menteri. "...semasa pergi mesyuarat, perwakilan orang asli macam mana? Duduk di kerusi, diberi makan, lepas tu jadi macam burung apa?"

"Ok, pandai, macam burung tekukur," Fatimah sekali lagi mengelakkan hadirin apabila meniru gerak-geri burung tekukur mengangguk. Beliau berkata, orang asli diajar agar tidak menyokong parti pembangkang, sebaliknya diberitahu bahawa "UMNO-lah yang membela masyarakat orang asli".

Beliau sekali lagi mencetuskan sorakan, "Tetapi orang asli sekarang sudah sedar! Bukan jadi katak di bawah tempurung lagi! Orang asli sekarang nak duduk di atas sofa!"




MerdekaReview -




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...