TERKINI :

Monday, June 13, 2011

BERSIHkan Malaysia!

http://1.bp.blogspot.com/-5ydI0Db2zOU/Te_STm7Of5I/AAAAAAAAB2o/O1JxGoXs2pA/s1600/bersih.bmp

Tanggal 9/7/2011 bakal menyaksikan ratusan ribu rakyat Malaysia bakal berhimpun di Kuala Lumpur. Tujuannya hanya satu untuk menuntut pilihanraya yang lebih adil. Kita mahu menunjukkan kepada Yang Dipertuan Agong yang rakyat selama ini merasa tertipu dengan sistem pilihanraya yang ada sekarang.

Namun hak kita untuk berhimpun bakal diperkosakan oleh Najib dan Hishamuddin. Hak kita untuk berhimpun seperti mana yang dapat dinikmati oleh Perkasa dan Umno bakal dinafikan oleh pihak berkuasa. Siapa kita? Kita juga rakyat Malaysia yang berhak berhimpun di depan Istana Negara. Kita juga punyai hak yang sama dengan Perkasa yang bebas berhimpun di depan Utusan Malaysia, di depan ibu pejabat keADILan, dan sebagainya. Kenapa kita tidak boleh? Kenapa?

Jawapannya kerana perhimpunan Perkasa dan Umno tidak pernah mendapat sambutan. Cukup bertuah jika kehadiran mereka dapat mencecah 10,000 orang. Sedangkan hakikatnya dengan diangkut bas, makanan, diberikan pelbagai buah hati dan imbuhan baru dapat mencecah kira - kira 5000 orang sahaja. Sedangkan kita rakyat, tanpa perlu semua itu dapat sahaja jumlah mencecah puluhan malah ratusan ribu rakyat. Kerana apa kita ramai? Kerana inilah suara rakyat yang sebenar. Kita rela datang dari Perlis hingga ke Johor untuk datang berhimpun sama di ibukota Malaysia iaitu Kuala Lumpur. Kita bukannya penjilat setia kerajaan. Kita bukannya insan yang sanggup menggadai maruah diri dan keluarga hanya demi untuk kuasa yang tidak kekal ini. Kita bukannya sehina Ibrahim Ali. Kita bukannya sejijik Umno. Kita ada nilai dan maruah yang tidak boleh dibeli dengan kuasa dan wang ringgit.

Mereka semuanya cemburu dengn kekuatan rakyat. Walaupun perhimpunan mereka telah diwar - warkan di media perdana dan sebagainya namun tetap tidak mampu mencecah ribuan orang yang datang dengan ikhlas. Itu sebab kenapa mereka cemburukan kita. Nah, sekarang mahu mengugut kita. Mahu membuat perhimpunan pada hari yang sama. Pada tahun 2007 mereka juga pernah cuba mengugut kita. Mahu menghimpunkan 200,000 orang. Namun kita tidak takut dan gentar. Sedangkan hentakan dan sepakan FRU berani kita hadapi inikan pula segerombolan pemuda gemuk - gemuk yang pendek akal. Ini bukan bererti kita mahu bergaduh dengan mereka. Tapi kita mahu memberitahu kepada kumpulan gemuk - gemuk yang mengaku panglima, jangan mengugut kita dengan ugutan yang pendek akal. Kami semua ada maruah dan tidak mudah goyah dengan ugutan seperti itu.

Buat rakyat Malaysia yang melihat Malaysia BERSIH harus datang pada 9/7/2011. Kita harus turut serta menjadi sebahagian daripada saat dan waktu bersejarah ini kerana inilah perhimpunan yang paling bersejarah yang bakal anak cucu kita lihat.

HIDUP RAKYAT!!
http://dragsuperstar.blogspot.com/2011/06/bersihkan-malaysia.html

Jika macam nie punya gaya..Zaman Mat Sabu curi pelam dulu pun sah kena ungkit nie..!!!

Mat Sabu: Zaman sekolah pun orang akan ungkit

Tanpa disangka, individu yang melangkah keluar daripada kenderaan Proton Savvy berwarna hijau muda itu merupakan timbalan presiden PAS, Mohamad Sabu.Walau tidak berkereta mewah, beliau tetap kelihatan segak dengan jaket gelap dan rambut tersikat rapi serta senyum yang jarang lekang dari bibirnya.

NONE“Ini sebab nak jumpa duta Syria, kalau tidak saya pakai T-shirt saja,” kata bekas ahli parlimen itu yang kelihatan agak malu-malu dengan pakaiannya hari itu.

Temubual dengan Malaysiakini dijalankan di ruang restoran sebuah hotel di Petaling Jaya – lokasi pertemuan yang difikirkannya sebagai tempat paling "adil" bagi wartawan yang datang dari arah Kuala Lumpur dan beliau sendiri dari Shah Alam.

Isu keadilan merupakan topik utama perbualan pada pagi itu, malah ditegaskannya sebagai satu sebab utama beliau menyertai PAS pada tahun 1982.

Mohamad membuat kesimpulan itu berdasarkan pemerhatiannya ketika berkempen untuk PAS ketika masih bersama pertubuhan Angkatan Belia Islam pada 1978.

NONETimbalan perdana menteri pada masa itu, Tun Dr Mahathir Mohamad mengehadkan ceramah oleh parti pembangkang dalam kempen pilihan raya pada tahun berkenaan, kata Mohamad lagi dalam temubual pada Rabu lalu.

"(Mahathir) bebas bersyarah di sekolah, padang sekolah dan PAS tak boleh. Waktu itu hanya boleh berceramah dalam rumah. Saya nampak terlalu tak adil. Kalau itu demokrasi di Malaysia maka sangat teruk.

Demi 'demokrasi'

"Jadi saya balik lepas PAS kalah teruk, tinggal dua kerusi sahaja. Saya terus ke pejabat PAS ambil borang jadi ahli pas. Jadi saya sertai PAS bukan sebab dasar Islam atau bukan Umno – atas demokrasi.

"Waktu itu (saya) tak tahu hal-hal dasar (PAS) dan sebagainya, dan perjuangan (untuk) demokrasi dari dulu sampai sekarang," katanya yang popular dengan nama gelaran Mat Sabu.

Atas dasar itulah juga Mohamad meletakkan dirinya sebagai penggerak utama kepada perhimpunan 40,000 rakyat pada November 2007 bagi menuntut pilihan raya bersih dan adil.

Dalam kedudukannya kini sebagai timbalan presiden, Mohamad Sabu kembali sebagai teraju utama bagi perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai yang telah diluluskan PAS sebagai acara wajib untuk disertai oleh anggota parti itu.

NONEKetika ditanya, Mohamad berkata beliau yakin untuk terus mendapat sokongan dalam parti walau memegang pendirian yang berbeza dengan pemimpin lain dalam parti itu.

"Tak apa. Pandangan berbeza (anggota parti) suka tapi nak ikut dia payah," katanya sambil tersenyum.

Begitu juga halnya apabila beliau terpaksa menjelaskan pendiriannya untuk tidak menerima gelaran 'Datuk' daripada Istana.

"Orang biasa kalau jumpa selalu kata 'kami doa Abang Mat dapat (gelaran) Datuk'. Saya cuma senyum. Itu adalah pandangan umum sebab mursyidul am (Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) pun (terima gelaran) itu, jadi saya berdiam sajalah.

"Kalau bercakap benda ini… ini dah bercakap dah ni, nanti dimarah oleh semua orang," katanya lagi sambil ketawa.

Candu agama


Mohamad sedar pandangannya itu akan menimbulkan kemarahan orang dalam partinya sendiri, namun beliau tetap menjelaskan bahawa kalangan pemimpin dalam PAS yang "mengejar" pangkat berkenaan berbuat demikian kerana melihat gelaran tersebut sebagai satu keperluan.

NONE"Mereka ingat ini perlu, bila ini perlu maknanya kita amalkan sistem kasta... Ini pandangan yang berbeza dengan orang lain.

"Tapi saya tak paksa pandangan saya pada orang lain. Ini hal peribadi saya," katanya yang turut mengaitkan penganugerahan pingat seperti itu dengan sistem kelas dan "pemujaan feudalisme."

Mohamad berkata beliau menyetujui petikan dalam satu teks tersohor oleh pengasas sosialisme moden – Karl Marx – bahawa agama merupakan candu bagi rakyat.

"Saya beri ulasan bahawa paderi-paderi menyokong Tsar zalim (sedangkan) upah pekerja tak dipedulikan. Maknanya kalau mahukan perubahan sosial kena tolak agama, dalam pengertian masa itu, yang menyokong kezaliman," katanya lagi.

Katanya, perkara tersebut ditimbulkan dalam satu perbincangan dengan seorang sarjana Jerman dan beliau kemudiannya dijemput ke negara berkenaan untuk memberikan syarahan dan berdialog dengan ahli akademik di situ.

ayatullah khomeini iran spiritual leader 290509 01"Benda macam ini yang (buat) orang tuduh saya aliran lain. Ini yang saya tengok ugama disalah guna, salah erti," katanya lagi yang pernah dilabel sebagai pengikut Syiah.

Tambahnya, beliau begitu kagum dengan Ayatollah Khomeini yang memimpin revolusi Iran pada 1979 – peristiwa yang banyak membentuk pemikirannya.

"Kenapa saya sokong Khomeini? Sebab dia menggunakan agama untuk menggerak perubahan melawan Shah. Tapi sekarang di Malaysia, di Negara arab, lebih seperti candu. Ini cukup kontroversi jika saya bawa pandangan macam ini.

"(Kalau) golongan raja atau orang besar buat kesalahan, ada ulama yang cuba lindungi kesalahan ini. Kalau orang bawah buat?," soalnya.

Pengalamannya ditahan bawah ISA, kali pertama pada 1984 dan kali kedua pada 1987, mengukuhkan lagi pandangannya ke atas aspek keadilan sosial.

'Adinda' Lim Guan Eng

Ketika ditahan kali kedua dalam Ops Lalang, beliau mengambil peluang berkenaan untuk mengukuhkan hubungan dengan pemimpin yang turut ditahan pada waktu itu – terutamanya Lim Guan Eng yang sering dibahasakannya sebagai 'adinda'.


mat sabu and lim guan eng pc on perak crisis 120509Katanya, beliau sering berbual dengan Lim ketika dalam tahanan dan mendapati beliau mempunyai banyak persamaan idea dengan bekas ahli parlimen Kota Melaka itu.

Bagaimanapun, hubungannya dengan ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim pula nampaknya tidaklah sebaik hubungannya dengan Lim.

Mohamad mengakui bahawa tindakan Anwar yang meninggalkan Abim untuk menyertai Umno pada 1982 telah "memakan hati" anggota pertubuhan berkenaan.

Malah Mohamad turut meninggalkan pertubuhan tersebut sebagai tanda protes ke atas tindakan Anwar menyertai Umno dan kemudiannya menjadi musuh politik "nombor satu" Anwar termasuk bertanding dalam pilihan raya 1986 bagi mencabar Anwar di kerusi parlimen Permatang Pauh.

NONEHinggakan, beliau sanggup memanggil Anwar yang merupakan timbalan perdana menteri pada masa itu dengan gelaran "Anwar Al-Juburi" dalam satu sidang Dewan Rakyat, ketika isu skandal liwat tersebut memuncak.

Beliau kemudiannya tidak lagi menyerang Anwar yang juga timbalan presiden Umno pada masa itu apabila Anwar dipecat daripada parti dan menubuhkan Parti Keadilan Nasional bagi membentuk kerjasama dengan PAS.

"Dalam Islam, kata yang benar di depan pemerintah yang zalim, bukan yang pencen. Kalau kita serang Mahathir saja tak guna, kita kena serang Najib, Hishammuddin.

Pasca-'Anwar Al-Juburi'

"Serang orang tak berkuasa tak guna sebab dia tak boleh ubah polisi," katanya lagi ketika diminta menjelaskan pendiriannya terhadap Anwar pada masa itu.

Mohamad berkata, walaupun telah kembali bekerjasama dengan Anwar, beliau sendiri tidak pernah mengadakan pertemuan dengan ketua umum PKR itu melainkan di "pentas-pentas ceramah"

NONEMohamad bagaimanapun mengakui bahawa beliau pernah berjumpa Ummi Hafilda Ali yang kemudiannya menjadi saksi utama dalam kes perbicaraan kes liwat melibatkan Anwar.

"(Itu) dulu, saya ada dengar (Ummi Hafilda) bercakap, saya tak bercakap. Dalam Islam, tuduhan begitu kita mesti jaga. Itu sebab dalam ceramah saya tak bercakap isu itu, banyak isu lain," katanya.


Mengulas mengenai dakwaan terbaru melibatkan rakaman video lucah yang dilemparkan terhadap Anwar, Mohamad berkata bukti terhadap tuduhan berkenaan perlu dikemukakan oleh pihak yang membuat dakwaan itu sendiri.

NONE"Anwar tak mengaku maka pembuktian pada orang menuduh. Pembuktian (kini masih) di awang-awangan. Anwar tak mengaku jadi macam mana nak kata dia (dalam video lucah itu)?," soalnya.

Menyentuh isu khalwat yang dihadapinya pada 1995, Mohamad berkata, isu berkenaan telahpun berlalu dan mahkamah juga telah membebaskan beliau daripada tuduhan berkenaan.

Cerita lama

"Saya tak cakap dah cerita itu. Walaupun Umno bangkitkan cerita itu, ia dah berlalu... Mahkamah dah buat keputusan, saya tak mahu cerita balik.

"Biasalah dalam politik ini, walaupun kejadian di sekolah tingkatan lima akan ditimbulkan, tapi saya anggap perkara berlalu," katanya lagi.

mat sabu pas 02Jelasnya, isu berkenaan juga tidak menjejaskan kredibilitinya pada waktu itu memandangkan beliau tetap berjaya memenangi pertandingan bagi kerusi anggota jawatankuasa pusat PAS pada tahun yang sama.

Ketika dakwaan skandal itu dihangatkan pada 1995, beliau juga berjaya memenangi kerusi parlimen Kubang Kerian dengan lebih 10,000 majoriti undi.

Bekas ahli parlimen Nilam Puri itu turut memenangi kerusi naib presiden pada 2007 dan kini dipilih sebagai timbalan presiden parti.


"Perkara ini, (kalau) betul-betul kita lakukan kesalahan, ahli (PAS) dan rakyat akan hukum. Kalau kita cakap pasal rasuah dan bila memerintah buat rasuah lebih berat, rakyat akan hukum," katanya lagi.


Temubual dengan Mohamad Sabu dijalankan Aidila Razak, Lee Way Loon dan Salhan K Ahmad

Pemuda dekati anak muda chow kit dan underground

Semalam Ketua dewan Pemuda PAS Malaysia, Ust Nasrudin Hj Hasan berkesempatan bersama dengan anak-anak muda Chow Kit di Jalan Tunku Abd Rahman dan bertemu dengan kumpulan underground di One Cafe, Jalan Tunku Abd Rahman..

Program yang di bertemakan "Chow Kit Kita" yang di anjurkan oleh anak-anak muda dan aktivis di sekitar Chow Kit dan Kuala Lumpur telah mengadakan berberapa aktiviti seperti pameran, menyanyi bersama, jualan baju dan lain-lain lagi. Beberapa orang pesrta pgram agak terkejut dan gembira dengan kehadiran Ust nasrudin dan sempat bergambar bersama-sama beliau dan rombongan.

Selepas itu, rombongan pemuda PAS menjenguk kumpulan underground yang sedang mengadakan konsert mereka berhampiran situ. Anak-anak Muda Underground dan punk yang pada mulanya agak rimas dengan kehadiran ketua pemuda yang memakai kopiah itu, akhirnya serasi dan biasa dengan penampilan ketua pemuda itu.

Selain bersama-sama mengambil gambar, Ust Nasrudin jugak di beri peluang masuk ke dalam dewan konsert yang gelap, yang hanya disuluh oleh lampu neon yang bersimpang siur serta di santap dengan muzik-muzik punk dan underground.

Turut Hadir, Khairul Faizi Ahmad Kamil (setiausaha), Kamaruzaman Mohamad (exco), YB firdaus jaafar (exco), Zamri As'ad Khuzaimi (exco), suhaimi abd aziz (Timb ketua Pemuda Wilayah Persekutuan), Nurul Islam (Setiausaha DPPWP) dan Herman Samdudeen (Ketua Penerangan DPPWP)

Mai PAS & DAP buat..Apa pun tak boleh.. UMNO buat.. No Problem..!!

Agenda Tersirat DAP Perak : Umno Lupa Sejarah Mereka ?

Oleh DR RAJA AHMAD AL-HISS

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak melihat penulisan-penulisan bagi memburukkan imej DAP di dalam media massa semangkin hari semakin rancak terutama memberikan gambaran buruk DAP di Negeri Perak yang telah mencipta satu sejarah hitam buat Umno Negeri Perak khasnya dan Negara amnya.

Kritikan-kritikan buruk terhadap DAP di Perak kerana kelebihan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang telah dimenangi oleh mereka dan dalam masa yang sama telah menjatuhkan pemerintahan lebih 50 tahun Barisan Nasional (BN) di Negeri Perak.

Dalam memperkatakan agenda politik DAP terutamanya di Perak, ramai pihak terlupa bahawa semenjak tahun 1969 jawatan Ketua Menteri Negeri Pulau Pinang disandang oleh Datuk Dr Lim Chong Eu daripada Parti Gerakan Rakyat Malaysia dan terus disambung oleh Tan Sri Dr Koh Tsu Koon sebelum BN tewas pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke – 12 tahun 2008 yang lalu.

Tetapi rakyat lupa, walaupun nisbah kerusi yang ditandingi oleh Gerakan pada PRU 12 yang lalu hanya 13 kerusi DUN (tewas semuanya) berbanding dengan Umno yang bertanding sebanyak 15 kerusi DUN (11 kerusi DUN menang) tetapi jawatan Pengerusi BN Pulau Pinang masih dipegang oleh Tan Sri Koh.

Dalam PRU Pulau Pinang juga mencatatkan pada tahun 1990 dahulu Gerakan memenangi 7 kerusi DUN manakala Umno memenangi 12 kerusi DUN berbanding DAP memenangi 14 kerusi DUN. Tetapi oleh kerana ingin mengekalkan kuasa BN, Umno sangguh menyerahkan jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang kepada Gerakan walaupun hanya mempunyai 7 kerusi DUN berbanding 14 kerusi DUN dari Umno.

Gambaran tersebut jelas jika Umno mempunyai lebih kerusi sekali pun, keduddukan jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang masih juga dipegang oleh Gerakan. Hakikat ini lah yang tidak dapat nafikan oleh Umno jika mereka ingin memberikan gambaran buruk DAP kepada rakyat.

Rakyat telah sedar bahawa Umno jugalah yang telah memberikan kerusi Parlimen Kawasan Gerik pada PRU 12 dahulu kepada Gerakan walaupun kerusi tersebut mejoritinya adalah bangsa Melayu. Termasuk kenyataan Datuk Seri DiRaja Dr Haji Zambry Abdul Kadir yang mengatakan tidak mustahil kerusi Umno akan diserahkan kepada Parti Kompenan BN yang lain baru-baru ini.

DR RAJA AHMAD AL-HISS
Timbalan Ketua, Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Antara Kebajikan Dan Kebuncitan

Oleh Mohd Sayuti Omar

BAGI orang yang tidak arif lenggang lengguk politik mungkin merasa hairan dengan tindakan Umno yang mempertikaikan kenapa Pas mengemukakan tema baru semasa muktamar lepas iaini Membangun Negara Islam.

Mereka yang terpengaruh dengan nyanyian Umno akan tertanya-tanya sendiri apa sudah jadi dengan Pas. Apakah Pas sudah meninggalkan matlamat asalnya untuk menerapkan nilai-nilai Islam dalam negara ini seperti mana disebut dalam perlembagaanya.

Tetapi bagi mereka yang arif dengan politik tidak merasa pelik sedikit pun dengan pengenalan tema baru itu. Sebaliknya akan melihat keributan Umno mengkritik Pas itu menunjukkan Umno begitu takut dan kecut perut dengan perubahan dan anjakan paradigma yang dilakukan Pas. Tema baru itu dirasakan boleh memberi nilai tambah kepada Pas seperti mana Buku Jingga yang boleh menyebabkan Umno kelam kabut dan terpaksa memerah idea untuk mengatasinya.

Kenapa saya kata begitu? Kerana kalau Umno tidak kecut perut parti itu tidak akan mengulas dan menghentam Pas. Dia tidak akan menarik isu-isu itu ke tengah masyarakat. Cara Umno menimbulkan perkara itu menunjukkan parti itu sudah terdesak dan seakan sudah dapat menghidu panjang atau pendek usianya dalam pilihan raya umum ke -13 kelak.

Umno jelas sekali tidak ikhlas apabila mempersoalkan Pas kononnya tidak mahu kepada Islam lagi. Benar seperti kata Dr Asri Zainal Abidin Umno tampak macam hipokrit dalam hal ini. Kenapa tidak satu masa dulu bila Pas fokus kepada negara Islam Pas dituduh fanatik dan ekstrem. Bila Pas cuba membawa gagasan tidak menggunakan pakai perkataan Islam dituduh pula Pas hendak meninggalkan Islam.

Sebenarnya Umno tidak patut bersusah payah dalam menerima tagline baru Pas itu. Kita tahu Umno mengambil sikap menyibuk itu hendak menunjukkan dia pejuang Islam dan bangsa di negara ini. Kalau benar Umno sayangkan Islam beliau tidak perlu geger, sebaliknya menjadi galang ganti kepada Pas memperjuangkan Islam.

Umno patut menjadi pelupor di dalam hal ini. Mulai sekarang Umno letakkan matlamat untuk membangun Islam di depan. Buang perjuangan untuk bangsa tukar kepada perjuangan untuk agama (Islam). Kalau Umno juga takut dan tidak yakin dengan Islam tidak payahlah sibuk-sibuk hendak kritik dan hentam Pas.

Kalau betul berani Umno tukar dulu perlembagaan partinya. Masukkan perkataan 'negara Islam" dalam perlembagaanya. Atau masukkan perkataan al Quran dan al Hadtih. Beranikah Umno atau macam mana? Kalau Umno juga tidak suka kepada perkataan-perkataan itu maka eloklah Umno juga duduk diam. Kita bimbang kalau lebih bercakap nanti, kata-kata akan memakan diri.

Kalau muka kita penuh dengan getah nangkal jangan cuba mengatakan muka orang lain comot.

Semalam Najib Razak Negara Berkebajikan yang Pas nak buat itu ditiru Umno. Umno sudah lama berbuat kebajikan kepada rakyat. Disebutlah contohnya perwujudan Felda, Felcra, Bank Bumiputera (sebenarnya bank bumiputera sudah lama ghuyup), dan macam-macam lagi. Jelas Najib tidak faham bentuk berkebajikan yang Pas hendak bangunkan itu. Dan kalaulah kebajikan yang Umno buat itu bertepatan dan dapat memberi nikmat kepada rakyat apa salah kalau ditiru oleh Pas? Salahkah kalau kita meniru sesuatu yang baik. Rasanya tidak.

Yang salahnya kalau Pas meniru keburukan kerajaan UBN. Peralatakan SPR, polis, budak sekolah, hatta biawak dan ular untuk memastikan kemenangan UBN. Perbuatan itu kalau Pas tiru wajarlah ia dikecam. Tetapi kalau meniru yang baik apa salahnya?

Sebenarnya kebajikan yang disebut Najib itu bukan kebajikan sebenarnya. Kata Najib Umno buat kebajikan dengan penubuhan Felda, Felcara, bank Islam dan sebagainya. Penubuhan segala institiusi itu bukan seratus peratus kebajikan untuk rakyat tetapi satu pemanipulasian tenaga rakyat untuk kepentingan kroni saja.

Dalam erti kata lain kebajikan itu berunsur komersial, bukannya kebajikan tulen untuk rakyat. Kalau apa-apa yang rakyat dapat dari institusi tanah rancangan itu, itu bukan pemberian kerajaan tetapi atas titik peluh dan usaha mereka juga.

Kebajikan Pas berlandaskan pentadbiran negara Islam seperti mana disebut dalam Quran. Negara yang aman makmur dan mendapar keredhaan Allah. Dalam kamus Umno perjuangannya untuk memakmurkan negara tetapi tidak mempedulikan sama ada ia mendapat keredhaan atau tidak. Untuk memahami cara Umno berkebajikan ini mudah saja, buat sesuatu yang dapat untung tetapi jangan peduli apakah ia diredha atau tidak. Anologinya sama dengan orang dapat duit dengan berjudi, tetapi mereka tidak menilai apakah duit itu diperoelhi secara sah atau tidak.

Jadi kalau orang memahami cara Pas nak berbuat kebajikan ini ianya nampak perbezaan dengan kebajikan yang dilakukan oleh Najib. Saya yakin kalau Pas memerintah negara ini apa yang dinamakan loteri kebajikan tidak akan digalakkan seperti mana Umno menggalakkan loteri kebajikan.

Kebajikan berunsur judi dan memerah tenaga rakyat itulah acuan kebajikan Umno. Dalam kontes agama kebajikan demikian bukan kebajikan namanya tetapi lebih tepat 'kebuncitan'. Deng ... deng...denggg... Mat Maslah terjatuh motorsikal!

http://msomelayu.blogspot.com/

UTUSEX - Selepas ini Presiden Umno akan dipilih dari kalangan ulama

http://1.bp.blogspot.com/_PUqpQGtb70c/SthTT8_PcjI/AAAAAAAAFpU/shNk6sZeKh4/s400/ulama-najib.jpgSetelah lebih 60tahun baru kini Umno sedar akan lompang dalam kepimpinan parti mereka iaitu kurangnya ulama dalam kepimpinan utama mereka.Ulama di dalam parti mereka ketika ini hanyalah diletakkan dibawah biro agama sahaja, seperti hanya berperanan untuk melengkapkan senarai penuh biro mereka sahaja.

Sedangkan PAS sudah sekian lama telah meletakkan ulama pada tempat yang sangat tinggi dengan menyediakan dua tempat bagi golongan itu untuk menentukan dasar dan halatuju parti.

Begitulah yang disuarakan oleh Ketua Dewan Pemuda Pas Terengganu, Ustaz Mohd Nor Hamzah apabila diminta mengulas tentang cadangan ahli Umno untuk mewujudkan sayap baru iaitu Sayap Ulama Umno.

Baru baru ini dalam akhbar Utusan, Timbalan Ketua Pengarangnya Datuk Zaini Hasan mencadangkan agar ditubuhkan segera sayap baru Umno iaitu Sayap Ulama Umno.

http://3.bp.blogspot.com/-q2O51-jUGuU/TfIt0793_fI/AAAAAAAAAO4/Oj5rSvQHjTI/s1600/9e329d2a11556bc04c052f22f5cc1f36.jpg
Cadangan beliau itu bertolak dari dakwaan beliau bahawa Pas sudah menolak kepimpinan ulama dalam muktamar Pas baru-baru ini.

“Kita mempunyai Dewan Ulama dan yang tertinggi ialah Majlis Syura yang mana kita tidak akan mengingkari apa jua keputusan Majlis Syura, kerana ahli kita tsiqah (percaya) kepada ulama-ulama kita yang berilmu,” kata Ustaz Mohd Nor

Bagi beliau inilah tanda yang menunjukkan bahawa Pas meletakkan ulama ditempat yang sepatutnya berbanding Umno yang hanya menggunakan ulama apabila mereka tersepit dalam isu-isu yang menguntungkan mereka.

Seperti contoh yang terbaru apabila isu video seks yang dikaitkan dengan seorang pemimpin pembangkang, ulama muda mereka Fathul Bari Jahaya dalam satu kuliahnya dengan tegas menyeru ahli Umno menolak tuduhan itu.

Akan tetapi suaranya dianggap sepi sahaja oleh ahli Umno yang lebih galak bermain dengan isu itu walaupun Fathul Bari telah mengeluarkan hadis sahih berkenaan fitnah serta ancaman Allah terhadap pengfitnah

Berikutan itu Ustaz Mohd Nor yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Payong mencabar agar Umno menyenaraikan dahulu ulama yang ada di dalam Jawatankuasa Majlis Tertinggi mereka sebelum menuduh Pas telah mengenepikan ulama.

“Dengan cadangan ini kita amat berharap selepas ini Presiden Umno akan dipilih dari kalangan ulama,” ujar beliau sinis.

http://dunbpayong.blogspot.com/

Pedulikan Jamil Khir, Kerajaan P.Pinang Teruskan Martabat Islam

Oleh: WFAUZDIN NS

JAMIL KHIR sekali lagi menunjukkan `bijak'nya di dalam isu agama dan politik. Apabihttp://2.bp.blogspot.com/-lI6bXFlnSvA/TfShrYwmWpI/AAAAAAAADBk/Q5KhZT3Uxp8/s1600/jamilkhirrrrrr.jpgla Kerajaan Negeri P.Pinang bercadang untuk mengadakan pilihanraya bagi melantik AJK Masjid, maka Jamil Khir pun mengaitkan DYMM YDP Agung di dalam isu ini.

Jamil Khir mahu Kerajaan Negeri P.Pinang merujuk dahulu kepada YDP Agung kerana P.Pinang tiada mempunyai Raja yang bertanggungjawab di dalam hal ehwal agama Islam.

Ertinya, untuk menentukan perlantikan AJK Masjid, perlu ada perkenan YDP Agung/Sultan Negeri. Kita mahu bertanya adakah Melaka, Sarawak, Sabah dan Wilayah Persekutuan selama ini mendapat perkenan YDP Agung sebelum melantik AJK Masjid?

Di dalam konteks Islam, perlantikan AJK Masjid termasuk Imam dan Bilal hendaklah dipilih mengikut keredhaan ahli Jemaah Qariah masjid berkenaan. Imam wajib diredhai oleh majoriti Makmum. Hanya ahli Qariah masjid sahaja yang tahu menilai seseorang itu layak atau tidak menjadi pemimpin atau Imam di masjid berkenaan tidak mengira fahaman politik. Mereka akan menilai ilmu dan akhlak Imam dan AJK masjid tersebut sebelum memilihnya. Inilah yang sebaiknya dilakukan dan sepatutnya Jamil Khir menyokong kaedah seperti ini.

Kerajaan Negeri P.Pinang nampaknya lebih peka terhadap kehendak Islam di dalam aspek ini berbanding dengan Jamil Khir seorang tokoh yang berkelulusan agama. Kerajaan Negeri P.Pinang tidak menetapkan syarat bahawa mesti AJK masjid itu di kalangan PAS, PKR mahupun DAP. Jadi, apa masalahnya di dalam isu ini?

Kununnya akan berlaku pecah-belah jika diadakan pemilihan suara majoriti, adalah satu alasan yang remeh. Jika benar begitu, haramkan sahaja sistem pilihanraya di negara ini. Haramkan juga pilihanraya di kampus. Pemilihan di dalam AJK PIBG juga wajar diharamkan.

Saya berharap Kerajaan Negeri P.Pinang meneruskan usaha baik ini demi kebaikan umat Islam. /wfauzdin.blogspot.com

Niat UTUSAN nak PAS belaga sesama sendiri di Muktamar PAS gagal..!!

Idea kolaborasi Utusan gagal di Muktamar PAS

Oleh LANJUSOH
lanjusoh@gmail.com

http://3.bp.blogspot.com/-vfI8BRJwPj0/TfMi44feRtI/AAAAAAAAAII/iEJyYCqEh3A/s1600/261036_1497877550_8237579_n.jpgPAGI 4 Jun lalu seorang pemimpin Umno di peringkat cawangan menanya siapa menang Timbalan Presiden PAS. Lalu jawab penulis, Mohamad Sabu.“Betulkah begitu, ambo sebelum ini ingatkan Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man boleh menang,” ujar pemimpin Umno terbabit.

Kemudian ketika berjumpa kali kedua di tempat kenduri selepas Zohor hari sama, beliau memberitahu sudah tahu semua pemenang. Katanya RTM ada siar nama pemenang pada berita tengahari. “Haji Husam pun menang Naib Presiden. Kalau hendak dibanding dari segi ilmu jauh berbeza di antara Mat Sabu dan Tuan Ibrahim.

“Tapi Mat Sabu ‘panglima PAS’ yang tahan lasak. Ambo ingat Tok Guru Nik Aziz pun suka begitu,” ujar lelaki lewat 60-an itu, seperti berminat sangat.

Biarpun dia ahli tegar Umno Kelantan, namun beliau tahu apa yang berlaku dalam PAS. Ternyatalah perhatian seluruh negara terarah pada muktamar PAS di Taman Melewar.

Bukan sekadar Umno di peringkat cawangan, sebaliknya di peringkat tertinggi pun mengikuti sama perkembangan muktamar. Kadang-kadang ada debarnya.

Nampaknya semua orang berminat mengetahui apa yang berlaku dalam PAS.

Maka tidak hairanlah sejak dari awal lagi akhbar milik Umno, Utusan Malaysia menjadikan PAS sebagai tajuk utama. Editornya menyediakan beberapa halaman untuk mengkisah berkaitan muktamar PAS.

Ramai melihat Utusan cuba berlagak alim seketika. Dimulakan dengan persembahan tajuk depan “Gelora pemilihan PAS” pada 28 Mei. Mungkin tidak ramai yang mengendahkan spekulasi tersebut. Lalu dinyaringkan lagi dengan paparan tajuk “Kekalkan Hadi-Nasha” pada tajuk halaman depan 2 Jun. Kali ini ada yang mulai tersentak.

Pada pagi sebelum perwakilan PAS mengundi, Utusan menggunakan pula tajuk “Ingatan Ulama”. Selain itu dikutip pula kenyataan bloggers mesra Umno, Kickdeffela kononnya Dato’ Husam Musa membayar pampasan sebanyak RM350,000.

Seorang veteran PAS di Pasir Mas, Hashim Omar, 65 memberitahu pertuduhan dilempar blogger terbabit boleh mengundang kepada agensi penguatkuasa mengintai peluang.

“Maklumkan kalau ada berita tak betul sekalipun SPRM segera siasat. Sedangkan banyak laporan terhadap salah laku pemimpin Umno lambat diambil tindakan,” ujarnya.

Jelaslah akhbar milik Umno itu paling rimas sekiranya jawatan Timbalan Presiden PAS bertukar ganti. Utusan juga bimbang sangat Husam mendapat semula kerusi lamanya.

Sikap bermurah hati editor Utusan memberi ruang luas kepada Muktamar PAS kali ke-57 berselindung di sebalik tujuan tersirat. Ada udang di sebalik batu. Atau juga dianggap lempar batu sembunyi tangan.

Sebelum muktamar berlangsung, tiga berita berkisar PAS dipapar di muka hadapan. Di penghujung muktamar dua lagi berita utama disedekah untuk PAS.

Kalau diikuti teori dinukil bekas wartawan kanan Utusan, Hata Wahari semua berita utama mesti mendapat izin Biro Politik Umno. Mungkinkah lima paparan muka depan akhbar terbabit berkisar muktamar PAS dilulus Biro Politik Umno?

Biro itu diketuai Dato’ Seri Najib Razak. Jelaslah impian Najib dan Biro Politik Umno menghalang pemimpin PAS yang dilihat rapat dengan Dato’ Seri Anwar Ibrahim mendapat kedudukan lebih kanan. Namun mereka gagal.

Perwakilan PAS tidak menghiraukan nasihat Utusan. Begitu juga peringatan Ketua Dewan Ulamak, pemimpin PAS jangan korbankan identiti Islam, yang tersirat sesuatu harapan.

Apa sebab teori dicetus Utusan tidak mengena. Pertamanya, berapa kerat sangat daripada lebih 1,000 perwakilan PAS sudi mengelek Utusan.

Keduanya, pemimpin PAS ada banyak pengalaman dengan mainan tersirat akhbar Umno itu. Mantan Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan yang juga bekas pegawai kanan Kementerian Kewangan, Anual Bakri Haron selalu mengingatkan bola tanggung diangkat Utusan akan dibalun dengan smash kencang.

Betul. Itulah yang berlaku dengan ulasan dipapar akhbar terbabit. Tujuannya supaya ada bola tanggung boleh dicuit pemimpin Umno. Semua tajuk utama yang disaji akan diulas dengan kenyataan ‘lintang’.

Semuanya bertujuan bagi menghodoh wajah PAS. Inilah perniagaan politik yang menjadi mainan akhbar milik Umno apabila melaporkan berkaitan musuh.

Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyuddin Yassin apabila diberi ruang memuntahkan pandangannya, “Perjuangan PAS sudah tersasar.”

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin pula bermadah, “PAS sanggup gadai perjuangan asal demi kuasa.”

Manakala menteri yang suka pakai azimat di lengan Dato’ Seri Nazri Aziz pula berlagak seperti pak nujum dengan menyebut, “Negara kebajikan gimik politik PAS.”

Biarpun PAS dianggap musuh tradisi kerana mahu menggantikan Umno, namun dalam situasi perniagaan, ada halaman khas disediakan Utusan untuk muktamar PAS.

Utusan perlu memperlihatkan akhbar itu ultra Melayu kerana pendukung PAS juga Melayu. Agenda utamanya menghalang kenalan Anwar berada di posisi depan gerakan Islam tersebut. Namun, apa yang berlaku perwakilan PAS ketepikan segala agenda mainan Biro Politik Umno yang cuba campur tangan dalam rumahtangga PAS.

Fenomena itulah yang lebih awal dikesan Ketua Pemuda PAS, Ustaz Nasrudin Hassan. Beliau seperti yakin ada pihak luar cuba campur tangan dalam rumahtangga PAS.

Malangnya ada pemimpin PAS menolaknya mentah-mentah. Namun, apa yang disaji Utusan sepanjang muktamar berlangsung, ada niat kolaborasi bagi mempertemukan dua parti

Bersih: Sekali lagi nak cakap, bunuh kuasa Umno dulu, lain kira kemudian!

Oleh Penarik Beca

Dalam artikelnya, "The munafiq named Zul Noordin", Raja Petra Kamarudin mendahttp://1.bp.blogspot.com/-6xwTXSdVOEA/TfS4MNf69VI/AAAAAAAADmE/bEWPNRVdo20/s1600/Mingguan%2BMalaysia%2B12-6-11.jpgkwa, Datuk Ambiga Sreevanasan "is opposed to election fraud. Zul, on the other hand, wants to uphold election fraud. In this sense Ambiga is more Islamic than Zul. Zul, according to Islamic teachings, is a hypocrite or munafiq".

Kalau diambil jalur pemikiran Raja Petra, ia dengan sendirinya bermakna mana-mana umat Islam yang menentang usaha untuk memperjuangkan pilihan raya yang bersih dan adil di dalam negara ini adalah munafiq.

Saya tidaklah nak masuk dalam perdebatan munafiq tak munafiq. Sejauh manakah kemunafikan mereka yang menentang usaha memperjuangkan pilihan yang bersih dan adil itu, biarlah Allah s.w.t. yang menentukan. Di Akhirat nanti, Allah akan tunjukkan siapa benar dan siapa salah.

Saya bukan nak bincang itu semua. Saya nak bincang tuduhan bahawa Ambiga anti-Islam. Dan, siapa yang pergi demo Bersih diperkuda puak anti-Islam.

Pertama sekali, Bersih hakikatnya ialah mengenai lawan Umno. Sebab, Umnolah yang dilihat menjadikan pilihan raya negara ini tak adil dan tak bersih.

Kedua, puak bangang kena tahu bahawa bukan puak anti-Islam sahaja yang mahu dan memerlukan pilihan raya yang adil dan bersih. Puak yang cintakan Islam juga mahu dan memerlukan pilihan raya yang adil dan bersih. Cinta Islam tak bermakna biarkan sahaja Umno mengotori pilihan raya dan menjadikan pilihan raya sebagai alat untuk parti itu melakukan lebih banyak kezaliman dan kejahatan.

Katakan benar Ambiga dan orang-orangnya anti-Islam. Awat, Umno tak anti-Islam ka? Tengok balik sejarah. Dah jenuh dah Umno menjadikan Islam (saya ulang, Islam itu sendiri dan bukan yang lain) sebagai momokan untuk menakut-nakutkan orang bukan Islam. Ingat balik cercaan dan penghinaan terhadap hukum Islam yang dibuat oleh para pemimpin Umno termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Semuanya direkodkan dalam sejarah. Paling akhir, dalam pilihan raya kecil Tenang. Kelaku macam tu kalau bukan anti-Islam, nak sebut apa?

Sekali lagi, katakan benar Ambiga dan puaknya anti-Islam. Maknanya, dua-dua anti-Islam. Ambiga anti-Islam, Umno lebih lagilah!

Sekarang kita pakai neraca mudharat yang lebih ringan. Ambiga dan puaknya anti-Islam. Tapi mereka nak pilihan raya yang adil dan bersih. Umno juga kita nampak sangat anti-Islam. Malah lebih teruk sifat anti-Islam Umno berbanding Ambiga dan puaknya. Dah la anti-Islam, pilihan raya yang adil dan bersih pun tak nak. Nampak sangat Umno sentiasa membuktikan dirinya adalah mudharat yang terbesar di negara ini.

Ikut kaedah usul-fiqh, kita selesaikan dulu lawan Umno yang merupakan mudharat yang terbesar sampai ke akhirnya. Kalau benar Ambiga dan puaknya anti Islam, yang mana saya taklah berani nak menafikannya, itu kita kira kemudian. Lawan satu-satu. Bunuh kuasa Umno dulu. Puak Ambiga ka, apa benda ka, kita kira kemudian - bila kuasa Umno dah mampoih esok!

Akhirnya, saya harap perlantikan beberapa jawatan penting dalam PAS hari ini akan meredakan sikit histeria Umno dan lembu kerbaunya yang nampak menggelejat sakan selepas pemilihan pimpinan PAS baru-baru ini. Saya tak perlu hurai apa-apa, banyak orang faham.

Jangan pulau kecik nie pun terlepas macam Pulau Batu Puteh sudah....!!!!

Peluru berpandu di Spratly



TAIPEI - Taiwan merancang untuk mengerahkan pasukan bot peluru berpandu dan kereta kebal ke Kepulauan Spratly di Laut China Selatan yang dituntut beberapa negara termasuk Malaysia berikutan ketegangan di perairan berkenaan terus memuncak, kata seorang jurucakap tentera semalam.

Selain Malaysia, keseluruhan atau sebahagian Kepulauan Spratly yang kaya dengan simpanan minyak mentah itu juga dituntut oleh Taiwan, Vietnam, Brunei, Filipina dan China.

Kementerian Pertahanan Taiwan dalam satu kenyataan memberitahu, negara itu bimbang pasukan pengawal pantainya yang ditempatkan di kepulauan berkenaan dan gugusan pulau Pratas tidak memiliki senjata berat sekiranya berlaku konflik.

"Pada masa ini, pasukan pengawal pantai kami di Nansha (Spratlys) dan Tungsha (Pratas) cuma dilengkapi senjata ringan," jelas jurucakap Kementerian Pertahanan Taiwan, David Lo kepada agensi berita Associated French Press (AFP).

fuiuuh ghamainya kerusi

(GAMBAR) 10K DENGAR CERAMAH BRAHIM KATAK & ZUL KT TMPT ANA

Zahrain menyampaikan 'pidato'nya agak lewat pada jam 10.15... kerana menunggu hadirin memenuhkan kerusi yang disediakan


Hadirin pakat memenuhkan kerusi .... tak nampak? cam nak mati....
Zul katak tiba pada jam 11.00 malam agak lewat sedikit kerana tersesat... maklum la... Dataran Tok Him takde dalam GPS apa tah lagi Google maps.
Hadirin semakin ramai memenuhi kerusi.... tak nampak gak...? sah memang nak mati le korg nie...

Kawasan yang ade orang iaitu di bawah anjung halaman rumah tersebut...
Tak berganjak... kerusi la...wakakakaka
Jam 11.50 malam.. para hadirin maih tidak berganjak dari kerusi plastik.... memang satu program yg berjaya... toBrahim katak terus tak muncul2 .... sebab pengalaman sebelum nie kat ini jgk tapi sebelum isytihar Dataran Diri endiri... xde org nak dengar ceramah dia...tue yg import 2 ekor katak dari kedah ngan Penang... tapi still xde orang... apa pun tahniahkan sebab promosi memang hebat... hampir 50 banner dan lebih 50k poster diedarkan di seluruh Pasir Mas....wakakakakaka

Hasan Ali digugur sebagai Pesuruhjaya PAS S'gor

Exco Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor, Datuk Dr Hasan Ali telah digugurkan sebagai pesuruhjaya PAS Selangor.

Mesyuarat pertama Jawatankuasa kerja PAS Pusat yang dipengerusikan presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, petang semalam menamakan Dr Abd Rani Osman yang juga ADUN Meru sebagai pengganti Hasan.

azlanHasan sebelum ini dikatakan agak kontroversial dan nenimbulkan pergeseran bukan sahaja di kalangan pemimpin PAS tetapi juga rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat.

Beliau pernah memberikan amaran kepada kerajaan negeri Selangor supaya tidak menyerang setiausaha kerajaan negeri Selangor yang dilantik kerajaan Pusat iaitu Datuk Khusrin Munawi meskipun pelantikan itu dibantah Pakatan Rakyat.

Dr Hasan juga dikatakan cenderung menyokong 'kerajaan perpaduan' dengan Umno meskipun kepimpinan pusat PAS telah menolak perkara itu.

Daam pemilihan PAS 3 Jun lalu, Dr Hasan berjaya memenangi ahli jawatankuasa pusat PAS yang ditandinginya dengan menduduki tempat ke-16 dengan menang tipis 437 undi.

Pesuruhjaya negeri

Selain Selangor, pesuruhjaya PAS di empat negeri lain yang juga mengalami perubahan ialah Terengganu - Abdul Wahid Endut, Negeri Sembilan - Mohd Taufek Abdul Ghani, Melaka - Adly Zahari dan Sabah - Aminuddin Halim.

Mereka yang kekal adalah seperti senarai berikut:

Kelantan - Datuk Nik Abdul Aziz
Pahang - Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man
Johor - Datuk Dr Mahfodz Mohamed
Perak - Abu Bakar Husin
Kedah - Datuk Seri Azizan Abdul Razak
P.Pinang - Salleh Man
Perlis - Hashim Jasin
Wilayah Persekutuan - Mohd Noor Mohamad
Sarawak - Adam Ahid


NONESementara itu, Datuk Mustafa Ali (kanan) dikekalkan sebagai setiausaha agung untuk penggal kedua. Beliau akan dibantu oleh tiga penolong setiausaha - Datuk Takiyuddin Hassan, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi dan Ahmad Sabki Yusuf.

Jawatan bendahari yang sebelum ini disandang oleh Dr Mohd Hatta Ramli, diserahkan kepada Datuk Abdul Halim Abd Rahman.

Dr Hatta diberi tugas baru sebagai Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat.

Tidak membaca

Ketua Penerangan yang sebelum ini dipegang oleh Idris Ahmad (bawah, kiri) yang tewas pada pemilihan jawatan naib presiden diserahkan kepada Tuan Ibrahim Tuan Man.

idris ahmad information chief pas muktamar in kota bharuBagi jawatan AJK PAS yang dilantik pula tempatnya diisi oleh bekas timbalan presidennya Nasharudin Mat Isa, Idris Ahmad, Asmuni Awi, Anuar Tahir, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, Zulkefly Mohammad Omar dan Abang Ahmad Kerdee Masagus.

Menurut Abdul Hadi yang dipetik Harakahdaily pelantikan berkuatkuasa serta-merta.

"Kita telah membuat pelantikan dan dipersetujui sebulat suara.

"Pelantikan ini berkuatkuasa serta merta dan setiausaha akan mengantar surat kepada mereka," katanya di Pejabat Agung PAS sejurus selesai mesyuarat pertama itu.

PAS mengadakan lantikan baru ini berikutan semua jawatan lantikan dalam jawatankuasa dan pimpinan tertinggi PAS pusat sesi 2009-2011 terlucut dengan sendirinya berikutan pemilihan baru yang diadakan pada Muktamar Agung parti kali ke-57, dari 3 hingga 5 Jun lalu.

Pemilihan itu bagi sesi 2011-2013.

NONEDalam pada itu, menurut Bernamaketika mengulas dakwaan yang mengatakan idea negara berkebajikan yang dibawa PAS hanya untuk mengumpan pengundi bukan Islam, Hadi dengan tegas berkata ia merupakan dakwaan 'orang yang tidak membaca'.

"Itu adalah kenyataan orang yang tidak membaca apa dia politik Islam. Insyaallah, saya akan terbitkan satu buku yang akan menerangkan apa itu negara berkebajikan, berlandaskan perlembagaan PAS yang berpandukan Al-Quran, hadis, ijmak ulamak dan qias," katanya.

Ditanya apakah bentuk negara berkebajikan PAS berbanding kerajaan kini, Hadi berkata, perkara itu hanya dapat dibuktikan jika Pas diberi peluang untuk memerintah negara ini.

Kerajaan Barisan Nasional tak akan layan tuntutan Nelayan di Pahang, Johor & Perlis

Tuntutan nelayan tidak dilayan


DERETAN bot laut dalam tersadai di jeti nelayan Kompleks Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) Pahang di Kuantan sejak kelmarin ekoran bantahan subsidi diesel.

TANJONG KARANG - Kerajaan tidak akan melayan tuntutan kira-kira 1,000 pengusaha bot pukat tunda di Pahang, Johor dan Perlis yang melancarkan mogok sejak kelmarin untuk menuntut pemberian subsidi super diesel kepada mereka.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, perkara itu tidak sepatutnya menjadi isu.

"Kita bukan tarik (terus) subsidi, kerajaan masih beri subsidi kira-kira RM1 untuk satu liter dengan harga diesel biasa, jadi tidak ada sebab mereka ingin ugut kerajaan untuk boikot dan sebagainya.

"Kalau kita betul-betul tak nak beri subsidi, kita samakan mereka dengan harga industri, tetapi ini masih jauh lebih rendah daripada harga industri,'' katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Tanjong Karang di sini semalam.

Turut hadir Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar yang juga Ketua UMNO bahagian itu.

Kelmarin, pengusaha bot pukat tunda berkenaan mengancam untuk mogok selama tiga hari dan akan meneruskannya selagi kerajaan tidak mengambil tindakan segera berhubung perkara itu.

Kerajaan sebelum ini memutuskan pengusaha bot pukat tunda berkenaan perlu membeli diesel pada kadar RM1.80 seliter, dan bukan pada harga subsidi super RM1.25 seliter yang layak mereka nikmati sebelum ini.

Ismail Sabri berkata, langkah itu diambil kerana golongan terbabit merupakan pengusaha bot laut dalam yang berpendapatan lumayan berbanding nelayan pantai atau Zon A, B dan C.

"Kalau mereka nak bincang, kita tidak ada masalah, tetapi kalau ugut dan beri tempoh tiga hari, saya kata teruskanlah (mogok), dan kita tidak berminat untuk berbincang dengan orang seperti ini,'' katanya yang tidak menolak kemungkinan terdapat campur tangan pihak tertentu yang mempunyai agenda politik dalam memainkan isu berkenaan.

Fuyoo rakyat ja susah tapi Anak Pemimpin UMNO pencen??

sempena minyak naik - kereta mewah jejai




kalau ikut sumber, atas ni kereta lama, dan bawah pulak, kereta baru.





ok yang ni tipu
sumber : google images


notasemut : siapa jejai? selain bekas suami nora danish dan pernah mengorat fasha sandha pakai helikopter, yang gua tahu dia ni anak kepada ramli ngah talib. bapak dia bekas mb perak (1983-1999) yang terkenal dengan skandal rasuah sepanjang berkhidmat sebagai menteri besar perak. ala, khir toyo yang jadi mb 8 tahun pun boleh bayar cash RM6 juta renovate rumah, inikan pulak mb yang dah berbelas belas tahun berkuasa. keh keh keh.. Nie yang dah pencen .. yg masih berKUASA tak tau la macam mana??????

*gua tak suruh lu orang percaya bulat bulat sumber yang gua dapat dari google. tapi Tuhan kurniakan akal. fikir!

P/raya Masjid di P.Pinang - DAP mai kot mana pulak.. ini arahan dari MAINPP.. meroyan betoi UMNO nie..!!

Pemilihan jawatankuasa kariah

PERMATANG PAUH – DAP tidak terlibat dalam mempengaruhi Ahli Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) mengenai pemilihan jawatankuasa kariah masjid sepertimana yang hangat diperkatakan, tegas Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Dr Mujahid Yusof Rawa.

Beliau berkata, tohmahan yang dibuat UMNO mengenai isu itu agak keterlaluan kerana tidak menghormati MAINPP.

Menurutnya, MAINPP hanya cuba melakukan pendekatan baru dengan memberi hak pemilihan calon dilakukan anak kariah masjid yang mana ia belum pernah dilakukan sebelum ini. Bukannya, mahu memecah-belahkan perpaduan umat Islam.

“Tuduhan yang mengatakan DAP campur tangan dalam pemilihan ini adalah sesuatu yang keterlaluan. Pendekatan ini adalah hasil inisiatif PR melalui MAINPP yang mana ia dipersetujui 15 ahli majlisnya. Tiada kena mengena dengan isu DAP mempengaruhi mereka.

“Tidak masuk akal apabila isu ini dibangkitkan. Kita kena ingat, kariah hanya membantu MAINPP memutuskan siapa yang mereka mahu untuk mentadbir kariah, tetapi yang akan menentukannya adalah MAINPP sendiri. Dan, selepas itu senarai calon berkenaan akan diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong. Baginda yang akan meluluskannya sebelum perlantikan dibuat,” katanya kepada pemberita pada sidang media yang diadakan di sini, semalam.

Justeru, beliau meminta supaya UMNO berhenti daripada membuat tohmahan yang boleh menimbulkan keresahan dalam kalangan umat Islam sekali gus memecahkan perpaduan umat di negeri ini.

Ia kerana, beliau yakin kandungan kaedah tatacara pemilihan yang diluluskan MAINPP itu, mengikut peruntukan enakmen sedia ada akan memberikan pendekatan baru terhadap perlantikan yang bakal dibuat, seterusnya memberi suara kepada ahli kariah untuk memilih calon mereka sendiri.

Dan, pada masa sama katanya, tidak menceroboh hak pentadbiran agama Islam Pulau Pinang.

Beliau dalam pada itu memberitahu, pendekatan itu dibuat untuk memberikan keseimbangan, demokrasi dan ketelusan yang mana ia memberi hak kepada kariah untuk mengundi dan keputusan akhirnya dibuat MAINPP dan ia jelas berbeza dengan apa yang dibuat sebelumnya.

“Kesemua 15 jawatan yang kosong akan diisi oleh calon-calon yang dipilih kariah berdasarkan undi dan dua daripadanya perlu diisi oleh calon wanita sepertimana yang tertakluk dalam kuota.

“Empat orang petugas dari Jabatan Agama Islam Negeri Pulau Pinang (JAINPP) akan memantau sepanjang tempoh pemilihan ini bagi memastikan ia mengikut enakmen sepertimana yang tercatat dalam tatacara pemilihan,” katanya.

Ketika ditanya mengenai bahayanya jika UMNO yang berjaya dalam pemilihan itu, Mujahid berkata, persoalan sama ada UMNO atau Pas yang akan mengambil alih urusan pentadbiran masjid itu bukan menjadi isu, sebaliknya matlamat sebenar adalah mahu menetapkan satu sistem yang betul.

Dan, kariah perlu menghormati apa jua keputusan yang diperoleh kerana ia dibuat berdasarkan kuasa yang diberikan kepada mereka.

Beliau turut berharap supaya prosedur itu dapat diteruskan meskipun suatu hari nanti PR tidak lagi memerintah negeri ini.

Bila Orang UMNO Cakap Pasai Undang-undang .....

Oleh: Naruto

Bila Dato' Seri Jamil Khir mengulangi jerit-pekik orang-orang Pulau Pinang yang menentang hasrat MAIPP untuk buat pemilihan ala-ala pilihanraya dalam melantik ahli jawatankuasa kariah masjid di negeri Pulau Pinang, mereka merujuk kepada Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Pulau Pinang)(Enakmen No 4) tahun 2004. Dengan lebih tepat, mereka merujuk kepada Seksyen 104(1) kepada Enakmen tersebut iaitu:

104. (1) Majlis boleh, dengan kelulusan Yang di-Pertuan Agong, membuat peraturan bagi—

(a) penubuhan Jawatankuasa Kariah bagi sesuatu kariah masjid;
(b) menetapkan cara bagaimana anggota Jawatankuasa Kariah itu hendak dilantik; dan
(c) menetapkan fungsi Jawatankuasa Kariah itu.

Sekali baca seksyen 104(1) ini memanglah orang akan beranggapan jika MAIPP hendak melaksanakan pilihanraya ini, Majlis perlu mendapatkan perkenan Yang di-Pertuan Agong. Tapi satu soalan yang perlu ditanya, sudah adakah peraturan bagaimana hendak melantik AJK kariah masjid-masjid di Pulau Pinang ini. Kalau tiada, maksudnya di Pulau Pinang ini tidak pernah ada peraturan bagaimana hendak melantik AJK kariah masjid. Kalau tidak pernah ada, apa masalahnya nak buat pilihanraya kat masjid. Bukannya perlu jemput SPR pun untuk melaksanakannya. Rasanya seksyen ini tak berapa releven buat masa sekarang.

Di negeri Selangor, acara pertama yang dibuat adalah pendaftaran anak kariah. Dalam hal ini, Imam kariah akan mengesahkan pendaftaran yang dibuat. Berbeza dengan pendaftaran untuk menjadi pengundi dengan SPR, pendaftaran anak kariah melibatkan hukum agama. Kalau nak tipupun silakanlah. Jawapan sebenar bukan dengan majlis agama tetapi di akhirat besok. Bila dah daftar, undilah siapa yang anda rasa layak. Bagi saya, terus terang saya cakap, saya pilih orang yang selalu meng'imarakan masjid.

Satu lagi, pemilihan ini biasanya dilakukan semasa mesyuarat agong tahunan masjid. Ada sesetengah masjid melaksanakan satu penggal untuk satu tahun. Ada setengah masjid, satu penggal adalah untuk 2 tahun. Bila dah habis mesyuarat agong tahunan, minit beserta senarai nama AJK akan dihantar ke majlis agama untuk pengesahan. Jarang ada wakil majlis agama dalam pemilihan ini kecuali terdapat pertelingkahanyang telah dimaklumkan kepada pihak majlis terlebih dahulu. Bila Pulau Pinang dah serasi dengan sistem ini, buatlah peraturan mengenainya. Masa tu, barulah betul kalau nak kata peraturan tersebut memerlukan perkenan Yang di-Pertuan Agong.

Seperti yang kita sedia maklum, kecuali negeri Selangor, belum ada negeri-negeri yang melaksanakan pemilihan AJK kariah melalui kaedah pengundian. Kaedah yang biasa kita dengar adalah melalui lantikan yang dibuat oleh majlis agama atas sokongan YB-YB terbabit. Secara logiknya, adakah kaedah ini memerlukan satu peraturan undang-undang ataupun by-laws.

Kalau ini adalah budayanya, apa benda yang dipersoalkan oleh Jamil Khir? Takkan beliau tak tahu perkara yang berada di bawah bidangkuasa beliau?? Macam mana Islam nak maju kalau menteri yang bertanggungjawab tak tahu apa benda yang dia cakap???

PAS selesai lantik AJK, Pesuruhjaya

KUALA LUMPUR, 12 Jun: Mesyuarat pertama Jawatan Kuasa Kerja PAS Pusat yang dipengerusikan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, hari ini selesai membentuk kabinet penuh parti itu.

Ianya menyaksikan Datuk Mustafa Ali kekal sebagai Setiausaha Agung dengan dibantu tiga penolong setiausaha Datuk Takiyuddin Hassan, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi dan Ahmad Sabki Yusuf.

Jawatan Bendahari pula bertukar kepada Datuk Abdul Halim Abd Rahman manakala Dr Mohd Hatta Ramli yang sebelum ini penyandang jawatan itu diberi amanah sebagai Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat.

Ketua Penerangan pula akan dipegang oleh Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Bagi jawatan AJK PAS yang dilantik pula, mereka adalah Nasharudin Mat Isa, Idris Ahmad, Asmuni Awi, Anuar Tahir, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, Zulkefly Mohammad Omar dan Abang Ahmad Kerdee Masagus.

Perkara itu diumumkan Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pada sidang media di Pejabat Agung PAS sejurus selesai mesyuarat pertama itu.

"Kita telah membuat perlantikan dan dipersetujui sebulat suara.

"Perlantikan ini berkuatkuasa serta merta dan setiausaha akan mengantar surat kepada mereka," katanya.

Bagi Pesuruhjaya PAS negeri pula menyaksikan lima negeri mengalami perubahan iaitu Terengganu- Abdul Wahid Endut, Negeri Sembilan- Mohd Taufek Abdul Ghani, Selangor- Dr Abd Rani Osman, Melaka- Adly Zahari dan Sabah- Aminuddin Halim.

Kesemua negeri lain bagaimanapun kekal seperti senarai berikut:

Kelantan- Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz
Pahang- Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man
Johor- Datuk Dr Mahfodz Mohamed
Perak- Ust Abu Bakar Husin
Kedah- Datuk Seri Azizan Abdul Razak
P.Pinang- Ust Salleh Man
Perlis- Ust Hashim Jasin
Wilayah Persekutuan- Ust Mohd Noor Mohamad
Sarawak- Ust Adam Ahid

SIK - Derita kakak di bumi asing

Derita kakak di bumi asing


JAMILAH (kanan) didakwa menderita dan dikurung di Aceh bersama anak-anaknya selepas ditinggalkan Ripin (kiri) beberapa tahun lalu.


SIK - Seorang lelaki merayu mana-mana pihak supaya membantu mengesan kakak dan empat anak buahnya yang dikatakan menderita akibat hidup merempat dan dikurung di wilayah Aceh, Indonesia selepas ditinggalkan suaminya beberapa tahun lalu.

Nazri Hassan, 31, memberitahu, berita mengenai kesengsaraan yang dialami oleh lima beranak itu diketahui selepas Nazri menerima sepucuk surat daripada kakaknya, Jamilah, 35, yang meminta dia dan empat anaknya diselamatkan kerana mendakwa berada dalam keadaan bahaya.

Difahamkan, suami Jamilah yang dikenali sebagai Ripin Husin, seorang warga Indonesia, meninggalkan wanita itu untuk kembali menetap di negara ini beberapa tahun lalu bersama isteri mudanya mereka dipercayai tinggal di Sungai Petani.

Nazri berkata, selepas mendapat surat itu, dia sekeluarga bertambah bimbang kerana menurut beberapa teman kakaknya, Jamilah dan anak-anaknya dipercayai dikurung.

"Kami sekeluarga bimbang dengan nasib kakak dan anak-anaknya yang dipercayai telah dikurung di Indonesia," dakwanya ketika ditemui di sini semalam.

Kuala Sala - Dana surau tidak cukup

KUALA SALA – Seramai 500 penduduk Kampung Seberang Jaya memohon dana tambahan bagi membina semula Surau Nurul Ehsan.

Imam Surau Nurul Ehsan Kampung Baru Seberang Jaya Kuala Sala, Ahmad Shafie berkata, surau itu dibina sejak 1996.

“Surau ini memang wujud sejak 14 tahun lalu, namun kerana mengikut perkembangan semasa dan saiznya yang agak kecil dan tidak dapat menampung jumlah makmum yang ramai, pihak kami mengambil keputusan untuk memperbesarkannya,” katanya ketika ditemui Sinar Harian.

Menurutnya, pembinaan surau itu berjalan selama dua bulan dan ia terpaksa dihentikan buat sementara waktu kerana jumlah dana yang tidak mencukupi.

“Sebelum ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Mejar Jeneral Datuk Seri Jamilkhir Baharom memberi sumbangan kepada surau berkenaan sebanyak RM5,000 untuk kerja-kerja pembinaan.

“Di samping itu, pihak surau juga membuat kutipan daripada penduduk kampung bagi menambah dana membina surau dan setakat ini kerja pembinaan memakan belanja sebanyak RM20,000,” katanya.

Ahmad berkata, pembinaan surau terpaksa dijalankan memandangkan surau sebelum ini terlalu rendah dan kecil dan apabila tiba solat Sunat Aidiladha dan solat berjemaah ia tidak dapat menampung jumlah penduduk.

“Setakat ini, kami hanya mampu menyiapkan lantai dan dinding surau sahaja, pernah suatu ketika sedang solat berjemaah hujan turun, kami tetap meneruskan solat sehingga selesai walaupun pada ketika itu habis baju basah,” katanya.

Menurutnya, bagi menyiapkan pembinaan surau itu pihaknya memerlukan sejumlah dana lagi iaitu sebanyak RM40,000.

Jika sesiapa yang ingin menyalurkan bantuan dana bagi membina Surau Nurul Ehsan bolehlah berhubung terus Iman Ahmad Shafie di talian 013-4565262.

Buku Pencapaian Kedah Sejahtera diedarkan

ALOR SETAR, 13 Jun 2011 - Buku Pencapaian Kedah Sejahtera kini sedang diedarkan.

Pengarah Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kedah, Haji Zulkifli Yahaya hari ini melancarkan buku Pencapaian Kedah Sejahtera di pejabat UPKNKed. Buku tersebut bagi merungkai persoalan pencapaian Kerajaan Negeri Kedah berdasarkan manifesto Pilihanraya Umum Ke-12.

Buku tersebut akan di edarkan kepada semua MKK, Penghulu, Pejabat Daerah, Imam dan rakyat Negeri Kedah.

Muat turun buku Pencapaian Kedah Sejahtera di sini





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...