TERKINI :

Monday, June 6, 2011

Mat sabu reti maki ja, tak reti buat keja..

oleh Kiyai Al Marpokeh

Setelah berakhirnya Muktamar Pas yang gilang gemilang seperti yang telah dirancang, maka mat sabu telah dipilih oleh perwakilan untuk menduduki jawatan no.2 dalam parti. Dan seperti biasa keluarlah di muka depan suratkhabar porno umno yakni utusex front page, "Ulama Tersingkir".

Tak cukup dengan itu, para bloger Umno yang memang kerja depa fitnah orang pun menyalak sama. Bagi saya, barisan pimpinan yang baru ini adalah yang paling terbaik bagi menghadapi pru akan datang. Dan mereka ini juga adalah yang terbaik untuk menjatuhkan umno yang gila kuasa, gila duit, gila perempuan, gila rasuah dan gila piggy.

Kalau umporno dah ketaq lutut dengan buah mula ni, buah seterusnya nak sampai dah depan muka hampa ni. Tak lama dah.. 9 Julai ni kita nak tengok pulak hampa nak menganjing rakyat mcm mana. Himpuanan bersih yang akan dihadiri oleh saf pimpinan baru ini pasti akan menjadi khabar gembira buat umporno.

Rakyat Malaysia ni bukan semua pikiaq mcm ahli Umno karat tu. Semua dah celik dah, tolak ahli Umno ja. Tengok blogger depa pun buleh tau tahap kecerdikan yang dok ada kat depa tu. Kitab depa Utusan ngn Rtm pastu tv3. Dengan berpandukan kitab tu pulak ada hati claim Umno taraf dunia..

Kalau umporno kata mat sabu reti maki orang ja, tak reti buat keja, aku kata memang perwakilan pilih mat sabu bukan nak suruh buat keja sangat pun. Memang depa nak suruh maki Umporno yang dok rasa Malaysia ni mak bapak depa yang punya. Bawak kereta slow pun orang maki dah, apatah lagi bila dok rasa Malaysia ni dia punya. Ubat dia kena maki la.

Dan kesemua yang dipilih itu merupakan hasil didikan ulama pas yang melahirkan golongan profesional bagi memantapkan lagi parti. Kesemua yang dipilih juga bekerja sepenuh masa dengan Pas sejak dari dulu lagi. Jadi dekat mana ulama tersingkir? Ulama umporno memang kita tau dah sekupang pun tak laku. Master bab haid nifas ja. Takat tu jelah.

Kepada utusex berhentilah menabur fitnah. Terimalah hakikat yang langit tak sentiasa cerah. Secerah-cerah langit itu, pasti akan menurunkan hujan. Bulan jatuh ke riba, aku terpesona. Ulama memerintah keadilan untuk semua. Tinggi tinggi kelapa bali, songkok umno lagi tinggi, bila pakai lupa diri sampai gadai harta, bangsa, maruah dan agama sendiri.

Dalam duk suruh PAS kekal Ulamak tapi depa hina Ulamak PAS sebagai KAYU.. Sambil persenda Syariat Allah..!!!!

UMNO, hangpa jangan nak persenda syariat Allah berhubung tuduhan ZINA!!!

Oleh: MID PANAH

Sebelum menjawab, Mid Panah nak minta para pembaca teliti dulu tulisan penjilat UMNO yang menamakan dirinya Mat Panah di bawah ini:

Walaupun sejak mula pendapat itu bercanggah dengan pelbagai pihak lain, yang melihat hukum kesaksian dalam Islam itu tidaklah sejumud otak sesetengah pemimpin PAS, Hadi tetap dengan pendiriannya.

Tak kisahlah. Matpanah cuma nak persoalkan isu ini dengan cara mudah. Cara orang kampung.

La ni matpanah nak tengok selepas ni apa Hadi dan puaknya nak kata kalau ada orang membuat kesimpulan, kita bukan saja boleh tengok video lucah, tapi juga tak payahlah dengar apa yang diseru dalam cd, vcd dan dvd,sama ada oleh PAS atau oleh mana-mana pihak lain, termasuk para pendakwah kerana ia hanyalah suara daripada 'besi' yang bukan sahaja tidak mempunyai mata dan telinga, tetapi juga tidak mempunyai otak.Jadi, nak pijak-pijak vcd dan dvd yang mengandungi ceramah PAS pun ok la kut.
Dan matpanah tak tahu apa pendirian Hadi kalau nanti ada orang perlekeh vcd/dvd yang mengandungi ayat-ayat suci al-Quran, termasuk meletakkannya di tempat yang tak munasabah dan melangkahnya sesuka hati dengan alasan ia sekadar besi!

Matpanah yakin banyak lagi kecelaruan yang akan timbul susulan sikap PAS dan kenyataan ambil mudah Hadi dalam mendepani isu ini. Tapi yalah, apa sangat yang boleh kita harapkan daripada sebuah parti yang presidennya dah mula menjadi KAYU!

Begitulah adanya. Menghina dan memperlekehkan pemimpin PAS, khususnya ulamak, memang menjadi cara hidup mereka. Pembaca (khususnya ahli-ahli PAS) jangan emosional apabila pemimpin kita dihina begitu rupa, kerana termakan provokasi musuh boleh menghilangkan fokus terhadap kerja dakwah dan menyampaikan kebenaran. Rasululllah SAW bukan setakat dituduh gila bahkan diserang secara fizikal oleh musuh-musuh Islam, kalau setakat pemimpin kita dituduh 'kayu' oleh puak2 tu maka berdoalah semoga Allah buka pintu hati mereka. Tak payahlah nak berdoa supaya penuduh tu serta keturunannya pulak jadi 'kayu', bab hukuman dunia atau akhirat itu kita serah pada Allah SWT.

Mid Panah bukan ulamak besar macam Qardhawi, tapi taklah jahil sangat macam Mat Panah, sekurang-kurang perkara asas dalam Islam Mid ambik tau jugak. Dalam Islam ada perkara khilaf tapi ada hukum yang telah ditetapkan tak boleh ubah, tak boleh rungkai dan guna akal untuk ubahnya.

Kesalahan yang berkaitan dengan hukum takzir, misalnya memperkosa, merogol maka terserah kepada pemerintah untuk menentukan bentuk hukuman. Dalam konteks sekarang ia dibicara mengikut Penal Code di mahkamah Sivil. Saksi dan buktinya juga tidak ketat seperti kesalahan mengikut hudud. DNA, video, pengakuan, saksi dll. semua boleh pakai.

Adapun kesalahan berkaitan hudud, ia adalah ketetapan Allah yang tidak boleh dipinda. Misalnya mensabitkan zina mestilah dengan 4 orang saksi yang adil (huraian terperinci disertakan di bawah)atau pengakuan si penzina mengikut syarat2 tertentu. Contoh yang mudah macam solat lima waktu sehari semalam, kita tidak boleh 'guna akal dan kebijaksaan' untuk jadikan solat cuma 3 waktu dengan apa hujah sekalipun.

Sekalipun hukum hudud tidak dilaksanakan di negara ini, namun pengesahan seseorang berzina atau tidak mestilah melalui kaedah yang sama, yang Allah tetapkan, tak boleh guna VCD atau sumpah laknat yang bukan dari ajaran Islam. Jangan nak cabar hukum Allah, boleh jatuh KAFIR! Allah tahu apa yang dia buat. Ini bukan soal Anwar atau Najib. Kalau ada video sex muka ala Najib pun, kaedah pengesahannya tetap sama.

Mat Panah guna hujah orang kampung (dia ingat semua orang kampung jahil) untuk mengatakan video juga ada nilai halal haram. Dia guna hujah loyar buruk untuk tafsir pandangan Ustaz Hadi kononnya video lucah tidak haram ditonton kerana ia cuma besi? Inilah yang dikatakan jahil murakab, jahil yang berlapis-lapis. Ustaz Hadi sebut video tiada nilai penyaksian merujuk kepada isu zina, isu yg mahu dikaitkan dengan Anwar Ibrahim. Pahammmm?? bukannya aspek lain. Dalam Islam lain aspek, lain perkiraannya. Walaupun 'besi' (vcd) tidak diterima untuk zina, tetapi ia boleh jadi sebahagian dari bahan bukti dalam kes rogol contohnya(bukan kesalahan hudud).

Sebelum baca huraian panjang lebar berhubung isu ZINA dan QAZAF yang Mid lampirkan di bawah ini, Mid nak ingatkan Mat Panah... kita boleh berbeza dalam politik dan persepsi, tapi jangan kerana ketaksuban politik kita sanggup mempersenda, mencabar dan mempermainkan hukum Allah. Ganjaran dunia terhadap menyokong UMNO sehingga menyepak syariat Allah tidak padan dengan azab Allah yang bakal diterima di akhirat.. WAL'IYAZUBILLAH.

BACA PENJELASAN DI BAWAH INI YANG DIPETIK DARI PELBAGAI PIHAK... TAK FAHAM TANG MANA TANYA....

Sepatah nama Anwar tidak disebut sepanjang Muktamar PAS

Menuduh Mat Sabu sebagai ‘Anwariyun’ adalah ‘lawak bodo’ paling besar
Oleh: ZULKIFLI YAHAYA

Bersepakat dalam perkara merapu hampir tidak mungkin berlaku tanpa perancangan. Apabila tiba-tiba semua media talibarut BN bersepakat menggunakan istilah kumpulan ‘Erdogan’ dan ‘Anwariyun’ kepada beberapa individu bukan ulamak yang menang dalam muktamar PAS baru-baru ini, maka tidak syak lagi ianya suatu perancangan dalam membuat tuduhan terhadap PAS.

‘Erdogan’ adalah nama yang diambil dari Perdana Menteri Turki, Reccep Teyeib Erdogan yang memimpin Parti Kebajikan (AK). Bekas Ketua Pemuda Parti Refah (parti Islam Turki) bukan seorang ulamak tetapi memimpin parti yang membawa misi dan visi Islam. Refah atau AK adalah parti yang dipelopori aktivis Islam tetapi kerana Turki yang sekular mengharamkan parti Islam, maka AK dipimpin Erdogan dengan imej samaran dan bukan dipimpin ulamak.

Jika imej ‘Erdogan’ itu yang mahu dilabelkan kepada golongan bukan ulamak dalam PAS, maka ia adalah usaha yang sangat terdesak untuk memecahkan ulamak dan bukan ulamak dalam PAS. Tidak pernah wujud pertikaian antara ulamak dan bukan ulamak, jauh sekali dari kewujudan kem atau kumpulan.

Kebetulan pemilihan dalam Muktamar Tahunan PAS ke 57 kali ini, menyaksikan semua pemenang jawatan Timbalan dan Naib Presiden adalah individu bukan ulamak. Tapi kebetulan yang lain pula Ketua Pemuda dan Muslimat adalah ulamak. Bahkan dalam pemlihan Pemuda, lagi berlaku kebetulan, 13 dari 17 yang dipilih mewakili saf kepimpinan Pemuda adalah dari kalangan ulamak. Sebenarnya siapa pun yang terpilih, jika berlaku persamaan, ia hanya kebetulan dan bukan perancangan dari mana-mana pihak.

Setiap perwakilan yang memangkah kertas undi, memikirkan individu yang dia rasakan layak untuk berada di tempat tersebut. Semua calon yang bertanding adalah ahli PAS, justeru perwakilan tidak akan memikirkan individu ini dari kumpulan ulamak atau tidak kerana semua tahu bahawa tidak wujud pun kumpulan serupa itu. Jika terdapat perwakilan yang terfikir untuk memilih ulamak semuanya, maka ia keputusan individu perwakilan bukan dorongan dari mana-mana kumpulan.

Soalan yang popular ditimbulkan oleh ahi-ahli PAS pada muktamar kali ini ialah; mengapa semua media talibarut BN, khususnya Utusan Malaysia, tiba-tiba begitu prihatin untuk membariskan ulamak dalam kepimpinan PAS, walhal sejak berpuluh tahun ulamak dalam PAS itulah yang menjadi sasaran maki hamun dan fitnah mereka?

Tiada apa yang ikhlas dari lubuk hati editor media-media talibarut BN itu, melainkan cubaan mahu memecahbelahkan PAS.

Mungkin kerana penggunaan label ‘Erdogan’ tidak berkesan, maka mereka mencari label baru terhadap individu-individu (yang mereka dakwa kumpulan) dari kalangan bukan ulamak yang menang jawatan-jawatan penting dalam PAS. Label tersebut ialah ‘Anwariyun’, kononnya mereka adalah golongan pro Anwar yang mendapat ‘arahan langsung’ dari Ketua Pembangkang itu.

Sepanjang menjadi pendengar sepenuh masa dalam muktamar yang berlangsung selama tiga hari, saya tidak mendengar barang sepatah perkataan ‘Anwar’ diucapkan oleh perwakilan serta pihak kepimpinan ketika berucap. Mungkin saya terlepas dengar atau keluar dewan muktamar sewaktu namanya disebut, lalu saya melakukan pemeriksaan terhadap rakan-rakan perwakilan yang lain, semuanya bersetuju nama Anwar langsung tidak disebut dalam Muktamar PAS. Perwakilan yang membawa usul membantah fitnah video lucah juga tidak menyebut nama Anwar, kerana fokusnya terhadap isu fitnah bukan pembelaan terhadap mana-mana individu.

Ulasan ini tidak bermaksud untuk memberitahu bahawa Anwar sudah diketepikan oleh PAS tetapi sekadar menjelaskan bahawa pembelaan terhadap manusia bernama Anwar Ibrahim bukan agenda penting dalam perjuangan PAS. Anwar sendiri pun bersetuju bahawa isu kontroversi yang dipaksakan terhadapnya oleh BN hanya untuk mengalih segala kebejatan yang dilakukan oleh BN. Malah dalam mana-mana ceramah Anwar mutakhir ini, beliau tidak beriya-iya mempertahankan dirinya. “Malas nak layan dan buang masa,” itu yang sering diucapkannya.

Paling menarik apabila Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu dikaitkan dengan ‘Anwariyun’. Sejak tercetus isu Anwar pada 1998 sehingga ke hari ini, Mat Sabu pernah melahirkan simpati terhadap Anwar yang dizalimi oleh BN tapi peminat ceramah Mat Sabu tidak pernah mendengar beliau berhujah mempertahankan Anwar dalam isu-isu tuduhan moral hingga ke aspek teknikal seperti yang dilakukan oleh penceramah tertentu. Mohamad Sabu tidak pernah menjadi ‘peguambela’ Anwar dalam ceramahnya.

Sewaktu negara sibuk dengan isu kerajaan 16 September, Mohamad Sabu muncul dengan kenyataan, “Selama ni saya dok ceramah ajak rakyat tukar kerajaan melalui pilihanraya, saya tak reti kalau nak tukar kerajaan melalui lompat parti, itu bukan cara saya.”

Sekali lagi jangan silap faham, bukan untuk menyatakan perbezaan antara Mat Sabu dan Anwar. Tahalluf siyasi dalam Pakatan Rakyat pasti berlangsung dengan baik dengan terpilihnya Mohamad Sabu di kedudukan nombor 2 parti. Apa yang dinukilkan adalah untuk memberitahu bahawa dakwaan kononnya Mat Sabu adalah dari golongan ‘Anwariyun’ adalah tuduhan yang sangat melucukan.

Hakikatnya golongan ‘Erdogan’ atau ‘Anwariyun’ tidak pernah wujud dalam PAS. Ia adalah ciptaan musuh untuk membina persepsi buruk rakyat terhadap PAS, kononnya PAS berpecah, PAS tiada jati diri dan menerima petunjuk dari luar.

Semua itu adalah arahan terancang BN melalui media-media talibarut mereka. Siapa lagi yang bijak dan berupaya melakukan semua ini kalau bukan perunding Yahudi BN yang dibayar berjuta-juta dari duit rakyat dalam usaha memulihkan imej BN pasca Tsunami 2008.

Menjawab kekeliruan Umno terhadap perjuangan PAS

Sesungguhnya Umno menyambung kerja Inggeris, sebab itu mudah bagi dia untuk mempengaruhi rakyat yang sekian lama terdidik secara sekular. Kita, PAS pula menyambung kerja Nabi Muhammad SAW sehingga semua manusia yakin kerja politik dan agama tak boleh dipisahkan. Sebab itu Umno marah kepada PAS kerana melaksana kerja Nabi yang berlawanan dengan ajaran sekular. Pagar kita diceroboh oleh ayam kambing mereka. Kita kena tutup pagar kita daripada diceroboh, walaupun dimarah oleh Umno.

Persoalannya, apakah Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad itu serupa dengan kehendak sekular (agama lain, politik lain). Kalau serupa dengan kehendak sekular, tidakkah tindakan Nabi Muhammad menyampaikan salam perjuangan, buat perjanjian, mengadakan hubungan diplomatik dengan ketua-ketua kerajaan di Eropah itu adalah semata-mata untuk menyampaikan dakwah Islam. Menunjukkan Islam yang dibawa oleh Nabi itu bukannya ajaran serupa sekular yang menjadi pegangan Umno.

Nabi dan politik bernegara
Demikian pula, Nabi sendiri ada cop mohor (cincin). Ia suatu lambang kuasa dalam urusan kerajaan dan politik bernegara. Dan di dalam al-Quran sendiri menyebutkan masalah muamalat, jenayah dan pemerintahan. Bukan hal spiritual sahaja. Hal kerajaan, peperangan dan perdamaian. Malah ketika peperangan turut dijelaskan aturan dan peraturan yang boleh dan tak boleh (do’s and don’t). Misalnya, ada pantang larang tak boleh bunuh orang tua, kanak-kanak, hatta golongan ‘ahbar’ yang berada di dalam gereja/biara tak boleh dibunuh semasa peperangan.

Kalau Islam untuk spiritual sahaja apa maknanya, sampai Allah pelihara Nabi selama 23 tahun menjalankan dakwah dan dan bertugas sebagai nabi dan rasul. Nabi telah menempa segala macam ujian dan rintangan serta penentangan daripada pelbagai pembesar Quraisy dan pihak berkuasa.

Sementara Umno sejak dari PAS ditubuhkan, malah sebelum itu sebuah gerakan Islam bernama Hizbul Muslimin, sentiasa menjadi serangan fitnah. Kelihatan sangat, Umno begitu dengki kepada PAS, kerana PAS boleh buat apa yang dia tak boleh buat, iaitu melaksanakan apa yang Islam suruh dan mencegah apa yang Islam larang.

Islam di sisi Umno
Sebenarnya, Islam di sisi Umno adalah ‘pecah-belah’ dan kita tidak sepatutnya terperangkap dengan tuduhan liar dan fitnah yang dicanang oleh mereka itu.

Umno sepatutnya terima Islam, kalau benar dia parti yang dipimpin oleh orang Islam, dan kalau nak jadi parti yang mewakili umat Islam. Apakah yang susah sangat bagi Umno nak ubah dasar? Tak kena di mana Islam, berbanding dengan dasar kebangsaan mahu pun demokrasi.

Bab demokrasi pula, benarkah Umno yang memerintah negara sekarang ini benar-benar melaksana demokrasi? Lihat saja apa yang berlaku, sampai ke peringkat parti pembangkang tak terasa, bagaimana demokrasi sebenar.

Demokrasi tempang
Sebaliknya, setiap kali pilihan raya, berlaku keadaan ‘padang tak sama rata’ kerana Umno dan parti-parti di bawah BN mendapat segala kemudahan atas nama kerajaan untuk berkempen. Sedangkan kita PAS dan rakan Pakatan Rakyat ditekan dan dinafikan hak berkempen secara bebas. Natijahnya tiada kebebasan bersuara, berkempen dan terlalu berat sebelah. Munasabahnya demokrasi kita ini adalah demokrasi tempang––demokrasi pun tidak Islam jauh sama sekali––diamalkan oleh Umno sekarang ini.

Malah, melihat kepada amalan demokrasi di beberapa negara jiran, mereka lebih berjaya. Demokrasi subur di Indonesia, Thailand dan Kemboja. Sedangkan mereka negara baru dalam dunia demokrasi. Amalan demokrasi di negara tersebut, mereka lebih telus, terbuka dan hak parti bertanding dilayan secara adil dan ada kebebasan serta keamanan berkempen termasuk dalam media milik kerajaan. Misalnya, dalam isu daftar pemilih peraturannya mudah, pengundi boleh mendaftar di saat akhir menjelang pilihan raya dan boleh mendaftar melalui wakil badan pilihan raya di tempat mereka akan mengundi.

Bandingkan dengan tempat kita, peraturan yang ada menyulitkan kerana dilaksana secara berpusat, masanya panjang, paling cepat empat bulan lepas mendaftar baru sah sebagai pemilih. Kenapa susah sangat nak pinda peraturan pendaftaran pemilih? Nampak sangat Umno guna ruang daftar pemilih sebagai penyelamat kuasa. Perkara ini boleh dijadikan modal dan penjelasan seluas-luasnya kepada rakyat sebagai asas menolak Umno dalam pilihan raya nanti.

Minta PAS berbaik
Justeru kita perlu menegaskan, Islam sentiasa mengutamakan hak rakyat sebagai pendukung utama kepada sistem yang adil. Maka pihak yang berkuasa perlu melaksanakan apa sahaja keadilan untuk semua rakyat sebagaimana diajar di dalam Islam.

Seperkara lagi, Umno kebelakangan ini nampak sangat cemas dan kalut. Sehingga guna orang tertentu dan NGO, minta PAS berbaik dengan Umno atau minta masuk BN. Setengahnya pula kata PAS yang beria-ia nak berbaik.

Kita kena katakan kepada mereka, sejarah dulu bukan PAS yang beria-ia masuk BN. Masa itu, yang datang pujuk adalah Tun Razak. Atas maslahat masa itu, kita terima pujukan. Tapi apa yang terjadi budi kita tidak dikenang, selepas mereka kuat kita ditendang keluar.

Atas prinsip ini, kita harus tegaskan bahawa PAS dan Umno adalah tak sama. Hatta Rais Yatim pun satu ketika dalam Semangat 46 dulu menyebutkan slogan PAS dan Umno adalah tak sama. PAS ada prinsip akidah perjuangan Islam, Umno pula kebangsaan Melayu. Jika masuk Umno, maknanya kita bersama kebangsaan Melayu dan ketika itu mungkin Islam diketepikan. Ia mustahail bagi sebuah gerakan Islam. Melainkan Umno sedia tukar dasar perjuangannya dan terima Islam.

PAS bersama semua
Sekarang pula, PAS semakin mendapat sokongan golongan bukan Islam. Selain itu, kita berjaya tubuh dewan himpunan PAS yang dianggotai rakan kita, orang bukan Islam, kita juga sudah berkawan rapat dan berjaya merapat jurang hubungan antara kaum melalui parti DAP. Paling penting ialah DAP yang sebelum ini ditohmahkan sebagai anti-Islam, kini sudah menyokong perjuangan PAS. Malah boleh duduk bersama memerintah Negeri. Tunggu masa, insyaAllah boleh bersama memerintah Negara!

Kesemuanya adalah nikmat yang diraih oleh PAS setelah bertahun-tahun bersendirian berjuang melawan Umno untuk membuktikan keadilan Islam. Mungkin atas dasar itu, Umno sekarang berminat kepada sokongan PAS. Malah Umno dilihat semakin dengki kepada PAS kerana berjaya menganjurkan program keagamaan seperti sembahyang hajat perdana dan munajat anak muda.

Hakikatnya, Umno tak layak menganjurkan program sebegitu kerana akan menjadi bahan ketawa orang. Meskipun bersama mereka ada menteri bahagian agama dan ulama muda. Masakan nak bermunajat dan sembahyang hajat, sedangkan dasar perjuangan Islam mereka tolak. Mereka ambil perjuangan sekular.

PAS berbeza dengan Umno
Semua perkara yang dinyatakan ini adalah hakikat berbezanya perjuangan Islam di bawa PAS dengan perjuangan kebangsaan-sekular Melayu dibawa oleh Umno. Atas dasar berbeza itu, kini PAS semakin mendapat sambutan pelbagai lapisan rakyat.

Justeru pengalaman PAS di Kelantan hari ini cukup jelas untuk Umno berfikir. Bahawa PAS bukan lagi parti ‘tok lebai’ seperti yang disyarahkan oleh tukang syarah Umno. Dalam mengurus Negeri (menjalankan kerajaan) di Kelantan, ia merupakan gandingan mantap mereka yang pakar dalam pelbagai bidang. Ada doktor, loyar, pensyarah, bekas tentera, aktivis ABIM, JIM yang cukup berwibawa. Di manakah kurangnya PAS berbanding Umno? Sebaliknya Umno itu dianggap kurang kerana tidak mahu terima Islam sebagai dasar parti dan dasar pemerintahan Negara.

Tambah lagi, dalam Islam ada segala-galanya, termasuklah Islam mengajar umatnya tentang hari akhirat yang ada pembalasan. Prinsip pembalasan di akhirat ini turut dipakai dalam perjuangan PAS. Justeru kita PAS yakin atas semua perkara yang kita perjuangkan menerusi PAS ini akan dihisab nanti di akhirat. Inilah PAS dan itulah Umno yang tidak menerima prinsip adanya pembalasan di akhirat. Maka apa jaminan Umno untuk berdepan dengan kiamat, syurga dan neraka. Jika menghayati peringatan Allah SWT dalam persoalan ini, sebagaimana firman-Nya (surah Al Infitaar ayat 13-15):

(Gunanya catatan malaikat-malaikat itu ialah: Untuk menyatakan siapa yang berbakti dan siapa yang bersalah) kerana sesungguhnya: Orang-orang yang berbakti (dengan taat dan amal kebajikan), tetap berada dalam Syurga yang penuh nikmat. Dan sesungguhnya orang-orang yang bersalah, bertempat dalam Neraka yang menjulang-julang. Mereka menderita bakaran Neraka itu pada hari pembalasan.

Apakah persoalan hari pembalasan sebegini termasuk di dalam perkiraan Umno? Apakah dasar Umno dapat melepas diri daripada bakaran Neraka Allah?Demikian pula firman-Nya (surah At Takweer ayat 25-29):

Dan sebenarnya Al-Quran itu bukanlah perkataan Syaitan yang kena rejam. (Dengan yang demikian) maka ke manakah kamu hendak pergi (kiranya kamu masih menyeleweng dari jalan Al-Quran)? Al-Quran itu tidak lain hanyalah peringatan bagi seluruh penduduk alam. Iaitu bagi sesiapa dari kamu yang mahu tetap teguh di atas jalan (Islam) yang betul. Dan kamu tidak dapat menentukan kemahuan kamu (mengenai sesuatu pun), kecuali dengan cara yang diatur oleh Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan seluruh alam.

Demikian sedikit gambaran dari Allah SWT tentang kedudukan kita ketika di akhirat. Apakah Umno sedia memasukkan agenda akhirat ini dalam perjuangannya. Bahawasanya, perjuangan Islam sahaja yang layak bercakap mengenai urusan akhirat kerana akhirat itu salah satu rukun iman yang dijulang dan diyakini oleh setiap perjuang Islam. Bagaimana pula Umno menilai diri/partinya mengenai akhirat?

Akhirnya, beringatlah kita semua, ‘bila jiwa (roh) di langit masuk balik ke dalam tubuh’ maka akan berhadapanlah kita di padang Mahsyar. Hanya Allah yang Maha Adil atas setiap perbuatan hamba-Nya. Firman Allah (surah az-Zilzaal ayat 7-8):

Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!”

Semoga kita semua berada di landasan kebaikan dan sentiasa menjauh diri daripada kejahatan. Demikian jaminan Allah untuk kehidupan yang hasanah di dunia dan akhirat.

NEGARA LAIN BERLUMBA TURUN HARGA MINYAK , MALAYSIA KALAU BOLEH NAK NAIK LAGI !

Pertamax Turun Rp 350, Shell Turun Rp 550


KOMPAS.com/Zulkifli BJ Shell di Indonesia

JAKARTA, KOMPAS.com — Tak mau kalah dengan Pertamina, PT Shell Indonesia juga ikut menurunkan harga bahan bakar minyak (BBM) nonsubsidi. Malah Shell menurunkan harga jualnya hingga Rp 550-Rp 600 per liter, lebih banyak daripada penurunan harga Pertamina yang rata-rata Rp 350 per liter.

"Perubahan harga BBM nonsubsidi Shell akan efektif pada 31 Mei 2011 pukul 00.01," ujar juru bicara Shell, Budiman Moerdijat, Senin (30/5/2011).

Harga shell super ron 92 menjadi Rp 8.450 per liter di wilayah Jakarta. Sebelumnya (pada tanggal 16 Mei 2011) harga shell super ron 92 sebesar Rp 9.050. Sementara untuk harga shell super extra berubah dari Rp 9.500 per liter menjadi Rp 8.900 per liter. "Harga jual diesel berubah menjadi Rp 9.200 per liter," kata Budiman.

Tidak berbeda jauh dengan Shell di wilayah Jakarta, untuk harga penjualan Shell di Jawa Timur juga ikut turun. Shell menurunkan harga jualnya sebesar Rp 550 per liter. Di Surabaya, harga shell super ron 92 berubah dari Rp 9.350 per liter turun menjadi Rp 8.800 per liter. Begitu juga dengan harga super ekstra 95 turun dari Rp 9.700 per liter menjadi 9.200 per liter. Adapun untuk harga diesel di Surabaya menjadi Rp 9.400 per liter.

Muktamar : Jika betul la ada kelaku macam nie baik hangpa kaji balik tangmana salahnya..!!

Kesilapan Yang Tidak Perlu Diulangi Dalam Muktamar

Mursyidul Am Pas Nik Aziz kata kemenangan Mat Sabu menerusi saluran yang sah? Ertinya kemenangan itu dikhtiraf dan menunjukkan Pas mengamalkan demokrasi terbuka dan tulen.

Bukan itu saja kemenangan itu atas kredibiliti yang ada kepada Mat Sabu. Ia bukan seperti kemenangan penjawat besar di dalam Umno yang diragui akan kesahihannya. Inilah kehebatan Pas.

Walaupun Nik Aziz tidak seronok dengan kemenangan Mat Sabu, kerana tidak memenuhi hasratnya, tetapi bila itulah keputusan terpaksa juga disambut. Redha dengan kehendak perwakilan. Inilah tanggungjawab dan amanah bersama. Nik Aziz mnghormati keputusan itu kerana itu dia memberi dokongan dengan menghuraikan beberapa kelebihan yang ada kepada Mat Sabu terutamanya mengenai kesetiaan Mat Sabu dengan Pas.

Sesiapa pun dalam Pas kena menerimanya. Haron Din yang perit untuk menerimanya tetapi beliau beranggapan gandingan baru itu adalah percubaan yang baik. Dengan percubaan itu mudah-mudahan ia akan memberi kebaikan kepada Pas, dan Pas akan berada dalam martabat yang lebih tertinggi dari sebelum ini, itu harapan timbalan Mursyidul Am Pas.

Tetapi memerhati kepada muktamar kali ini ada beberapa kesilapan kecil yang boleh menunjukkan Pas masih belum profesional dalam melaksanakan sidangnya. Ia terkesan sewaktu muktamr Pemuda lagi, apabila ketuanya terlupa untuk mengadreskan kehadiran perasmian muktamar, Nasharudin Mat Isa. Selepas itu ia diikuti dengan tayangan multimedia yang berunsur kempen kepada seseorang.

Rupa-rupanya kesilapan di lakukan anak-anak Pas yang masih belum matang atau terlebih cerdik ini turut sama berlaku dalam muktmar Pas semalam. Apakah ini satu pembaharuan atau pun kerana begitu ghairah untuk melihat wajah kepimpinan baru Pas?

Katanya semalam sebaik saja pengumuman keputusan dibuat, pengerusi tetap terus memanggil pemenang baru naik mengambil tempat di pentas utama? Apakah peraturan muktamar sudah berubah? Atau pun kerana pengerusi begitu terliur untuk melihat Mat Sabu duduk di sebelah presiden parti?

Kalau ikut amaan biasa, pemenang jawatan lama termasuk yang kalah perlu berada di pentas sehinggalah muktamar berakhir. Apabila kerusi mereka sudah dirampas, menyebabkan mereka ketiadaan kerusi dan perlu keluar dari dewan muktamar.

Sebenarnya tanggungjawab mereka masih ada. Mereka kena, khasnya Nasharudin dan Tuan Ibrahim serta ahlijawatankuasa yang kalah perlu menjawab beberapa perkara berbangkit di sepanjang sessi pentadbiran mereka.

Apabila pemenang baru sudah naik ke pentas dan mengambil kerusi, macam mana mereka hendak menjawab persoalan yang bakal timbul. Manakala pemenang baru tidak boleh hendak menjawab apa-apa perkara berbangkit disebabkan merka tidak mengetahui dan bertanggungjawab mengenainya.

Logiknya apabila mereka yang kalah sudah beredar mereka tidak lagi mempunyai kerusi. Jadi jalan paling afdal ialah meninggalkan muktamar. Adalah tidak munasabah untuk mereka mencari mana-mana kerusi di celah perwakilan atau pun di ruang pemerhati atau ruang media massa?

Apa yang patutnya berlaku pengumuman keputusan itu dibuat pada hari ketiga (akhir) muktamar. Jadi selepas semua penjawat lama menjawab persoalan timbul baru keputusan diumumkan. Ketika ini baru mereka mengambil tempat dan ucapan penangguhan diadakan.

Mungkin juga kerana terlalu ghairah dengan kepimpinan baru yang dilihat dapat melanjokan semangat Pas dan Pakatan Rakyat untuk mengambil alih kerajaan Malaysia maka pengerusi terlupa dengan peraturan-peraturan yang harmoni itu. Kalau ya nak merampas Purtajaya pun kenalah hormat juga pemimpin lama yang kalah itu.

Harapnya dilain kali panetia muktamar memerhati perkara ini. Janganlah perkara yang boleh memalu, menyakit dan menyinggungkan hati mana-mana pihak dilakukan lagi. Kita marah kalau dikatakan tidak profesional, tetapi apa yang berlaku jelas di khalayak umum.

Mungkin kesilapan teknikal yang kecil tetapi boleh menggambarkan kelemahan Pas inilah satu kecacatan kepada muktamar ini selain daripada soal-soal teknikal lain yang memang boleh dipersoalkan. Hendaknya keghairahan menyambut barisan kepimpinan Masahusma ini tidak akan membawa padah, apa lagi mengecewakan sesama kita yang lain, sebalik ianya akan mensejahtrakan Pas. [wm.kl.1:05 pm 05/06/11]

Mohd Sayuti Omar,

BEKAS CEO TNB dedahkan kenapa JANAKUASA SWASTA untung besaq dgn hisap darah TNB..!!!

@Pantherian -Jika Ex CEO sudah bocor EPU PEKENA TNB untuk paksa tandatangani penjanjian berat sebelah, maka Tun Mahathir dan Tun Daim perlu jawab "Pededahan" Tan Sri Ani Arope ini.

Jika TNB ditipu oleh EPU (Unit PENYAMUN Ekonomi) , rakyat pulak kali ini ditipu oleh PEMANDU (Unit PEROMPAK Subsidi)..

AYUH RAKYAT BAWAHAN , LAKUKAN PERUBAHAN !
TURUN DEMO 9 JULAI DI KL.

KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Pegawai Eksekutif Tenaga Nasional Berhad, Tan Sri Ani Arope menyalahkan Unit Perancang Ekonomi kerana menaikkan tarif elektrik.

Laman web The Malaysian Insider memetik Ani sebagai berkata, TNB dipaksa menandatangani perjanjian berat sebelah, sejak hampir 20 tahun lalu.

Ani, yang menyifatkan EPU sebagai ‘Economic Plundering Unit’, memaksa TNB membeli tenaga elektrik daripada Pengeluar Tenaga bebas (IPP), Genting Sanyen sebanyak 14 sen kilowatt sejam (Kwj) walaupun wujud tawaran 12 sen kemudiannya. IPP lain kemudian mengenakan caj 16 sen/ kwj.

“Kamu tidak perlu pergi sekolah perniagaan untuk memahami mengapa perlu kenaikan tarif elektrik- hanya melihat semula syarat diberikan kepada beberapa IPP,” kata Ani yang menerajui syarikat utiliti itu antara 1990 hingga 1996 dalam status di laman sosial, Facebook.

“Dengan fasal ambil-dan- bayar, dan dengan 40 peratus rizab berlebihan yang kita ada hari ini, satu pihak hanya perlu menghasilkan setengah keupayaan pihak lain dan dibayar 80 sen dengan kapasiti dipersetujui.

“Bagus EPU — Unit ‘Plundering’ Ekonomi,” katanya mengejek unit ekonomi di bawah Jabatan Perdana Menteri itu.

Justeru, Ani meminta satu kajian semula syarat-syarat asal dengan IPP kerana perjanjian tenaga itu terus dilakukan.

Ani menimbulkan kegemparan 15 tahun lalu apabila meletakkan jawatan sebagai pengerusi eksekutif TNB kerana enggan menandatangani persetujuan tak seimbang dalam Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA)

Ia menyebabkan kewujudan generasi pertama IPP seperti YTL Power Services, Powertek dan Malakoff, semasa negara di bawah pentadbiran Dr Mahathir.

“TNB ialah budak belasahan. TNB tidak mempunyai kawalan harga yang ia perlu bayar kepada IPP. Pergi kepada punca masalahnya,” katanya.

Link mengenai Tan Sri Ani Arope

Dah ada janakuasa TNB.. dok galak nak buat Janakuasa PERSENDIRIAN apasal.. bodoh ka bengong nie..???

Isu TNB dengan IPP, Dr Mahathir wajar menjawabnya kepada rakyat

Salah satu yang terang dinyatakan oleh agama kita ialah ‘kemiskinan membawa kekufuran’. Itu sebabnya Islam sentiasa menggalakan supaya umatnya berusaha dengan tekun untuk mengelak dari menjadi miskin kerana kemiskinan boleh membawa sesuatu kaum, masyarakat dan juga negara menuju kearah kekufuran itu.

Itulah sebabnya di dalam islam dan juga di dalam agama-agama lain, membentuk pihak yang kurang bernasib baik merupakan satu amalan fardhu kifayah yang amat dirahmati Tuhan. Islam menganjurkan kita membayar zakat dan itu merupakan salah satu dari rukun agama kita itu. Zakat itu disempurnakan untuk membela umat yang miskin dan tidak bernasib baik, malahan itu merupakan tanggungjawab semua samada kerajaan atau individu-individu untuk membantu dan membawa mereka keluar dari cengkaman kemiskinan itu.


Di peringkat negeri dan negara kerajaan diwajibkan untuk mentadbir secara Islam yang mengambil elemen sedekah dan pembayaran zakat itu dengan serius. Adalah sangat berdosa bagi kita untuk membebankan rakyat dengan sengaja walaupun ada jalan untuk mengelakan dari kita membebani mereka. Setiap agama menggalakan kerajaan membela rakyat yang ramai ramai susah ini dan nilai ini bukan sahaja dianuti oleh kerajaan tetapi dipraktikkan di dalam kehidupan seharian dan dijadikan addin oleh individu-individu yang telah berjaya di dalam kehidupan mereka.


Salah seorang yang terkaya di dalam dunia ini, Bill Gates misalnya, diketahui umum yang beliau hanya mengambil 20 peratus dari kekayaannya untuk diri dan keluarga beliau. Selebihnya diberikannya kepada kerja-kerja sosial bagi kepentingan manusia sejagat. Ramai lagi di antara individu-individu kaya-raya di dunia ini membelanjakan kekayaan mereka untuk kepentingan rakyat. Amalan ini merupakan satu amalan yang mempunyai nilai kesyukuran terhadap apa yang telah dianugerahkan Tuhan terhadap mereka.


Tetapi tidak semua kerajaan atau individu yang berbuat perkara mulia seperti ini, malahan mereka melakukan kerja yang nilainya terbalik dari mereka yang disebutkan tadi. Selalunya nilai terbalik ini berluasa di dalam kerajaan-kerajaan dan rakyat di negara-negara membangun dan di dunia ketiga. Sifat tamak dan haloba serta mementingkan diri sendiri di atas kepentingan rakyat yang miskin itu menjadi lumrah. Ianya berlaku sehingga tahap memperdayakan rakyat ramai semata-mata untuk kepentingan segelintiran individu yang menghampiri orang yang berkuasa sahaja.


Kita baru sahaja berhadapan dengan isu kenaikan tariff letrik kerana kerajaan mahu mengurangkan pertambahan peruntukan subsidi. Rakyat bukan membantah kenaikan itu dengan sewenang-wenangnya Rakyat pun berfikir untuk kebaikan kerajaan juga dan itu pun yang selalu dilakukan oleh rakyat selama ini. Tetapi yang rakyat naik marah ialah sikap pemimpin yang bertanggungjawab di atas ketinggian tariff itu dari dahulu lagi.


Di dalam isu kenaikan tariff bekalan letrik ini, ianya di lakukan dengan sengaja oleh kerajaan untuk kepentingan beberapa rakan dan sahabat korporat pemimpin yang berkuasa. Yang tidak disenangi rakyat ialah mereka telah merasa tertipu dengan apa yang berlaku di dalam isi PPA (Power Purchase Agreement) di antara TNB dan syarikat IPP pada tahun 2006 yang lalu sehingga menyebabkan Pengerusi TNB sendiri begitu kecewa dan marah dengan tindakan kerajaan memaksa TNB membeli bekalan tenaga dari IPP dengan harga yang tinggi dari yang sepatutnya. Tan Sri Ani Arope telah meletakan jawatan dan sehingga hari ini beliau merasakan ketidak adilan yang dilakukan oleh EPU di Jabatan Perdana Menteri ketika itu.


Jika TNB mempunyai bekalan tenaga dengan harga .12 sen kenapa EPU memaksa TNB untuk membeli bekalan tenaga itu dengan harga .23 sen dari syarikat kroni pemimpin besar kita itu. Kenapa EPU sanggup memaksa TNB membeli dengan harga yang begitu tinggi dengan jumlah yang di tentukan oleh EPU samada bekalan itu diguna atau pun tidak. Bukankah ini satu tindakan yang sangat hina dan memalukan negara?


Bukankah tindakan itu sama seperti syarikat IPP itu merompak segala dana yang ada di dalam TNB itu? Ramai difahamkan yang kebanyakan infrastuktur pembekalan itu telah disiapkan oleh TNB dari awal lagi. Kenapa begitu zalim dan di manakah letaknya maruah pimpinan yang bersama melakukan kerja yang sangat hina ini.

Bukankah tugas TNB untuk mendapatkan bekalan yang semurah mungkin supaya rakyat tidak dibebankan dengan harga tariff yang tinggi hasil dari kos pembelian yang terlalu mahal dari syarikat kesayangan pucuk pimpinan itu? Apabila isu ini sudah menjadi pengetahuan umum, saya mencadangkan supaya perjanjian di antara TNB dan syarikat IPP terbabit di ‘declassify’kan untuk tatapan rakyat. Ini merupakan satu isu yang sangat serius dan ini bukannya isu kecil-kecilan. Ini adalah rompakan yang lebih merbahaya dari rompakan bersenjata.


Menteri yang bertanggungjawab terhadap tenaga ini telah menyatakan yang perjanjian itu tidak boleh di paparkan kepada pengetahuan umum kerana perjanjian ini adalah ‘private agreement’ di antara TNB dan syarikat IPP itu. Saya ingin bertanya kepada Peter Chin, kalau kerajaan tidak boleh melakukannya siapa yang boleh? Bukankah TNB itu kepunyaan rakyat dan kerajaan yang di berikan mandat oleh rakyat?


Bagi saya ini merupakan jawapan yang tidak bertanggungjawab dan ianya menampakan dengan jelas yang perjanjian itu mempunyai elemen ‘hanky-panky’ yang tidak mungkin diampunkan rakyat jika mereka mengetahui perkara yang sebenarnya. Dr Mahathir wajar menghadap rakyat untuk menjawab pertanyaan-pertanyaan orang ramai kerana beliau merupan PM semasa itu dan jabatan EPU yang memaksa TNB menerima kandungan perjanjian itu terletak di bawah dagu beliau.


Alang-alang sudah menyebut isu ini, kita wajar bertanya pula bagaimana dengan perjanjian konsessi-konsessi lebuhraya yang juga merupakan bebanan terhadap rakyat? Hanya kerajaan sahaja yang boleh untuk melakukan ‘declassification’ ini. Untuk mengelakan kerajaan ini diragui dengan lebih teruk lagi saya mencadangkan supaya pemimpin yang bertanggungjawab itu menjawabnya secara terbuka kepada khalayak ramai.


Dr Mahathir mesti menjawab kenapa pilih untuk membeli tenaga dengan harga .23 sen/pKh sedangkan ada pihak yang berkemampuan untuk menjualnya kepada TNB dengan harga .12 sen/pKh. Dr Mahathir juga perlu menjawab kenapa TNB dimestikan membeli tenaga itu dengan jumlah yang di tentukan samada tenaga itu diperlukan atau pun tidak?


Semuanya ini melibatkan untung nasib dan masa depan rakyat. Setelah diberikan mandat untuk berkuasa sebegitu lama, kenapa pimpinan tidak mensyukuri mandat yang telah diberikan rakyat selama ini?


Kita jangan miskinkan rakyat dengan berbagai-bagai bebanan kerana kemiskinan itu akan membawa kekufuran. Itu bukan sesiapa yang berkata,: itu adalah apa yang nyata dan jelas di sebut oleh agama suci kita.


keruh di hulu, keruh di hilir


Dalam isu TNB dengan syarikat IPP dan perletakan jawatan Pengerusinya pada tahun 2006 dahulu merupakan bukti jelas berlakunya penyalah gunaan kuasa yang dilakukan oleh pucuk pimpinan semasa itu. TNB tentulah menyalahkan EPU yang memasukan elemen-elemen ‘jahat’ di dalam perjanjian itu. Jika kita tanya sesiapa yang mengetuai EPU semasa itu kita boleh andaikan jawapan yang akan diberikan kepada kita, iaitu, ‘kami yang menurut perintah dan jangan salahkan kami’.


Kita memahami situasi yang dihadapi oleh mereka-mereka di dalam EPU itu. Tetapi Pengerusi TNB semasa itu Tan Sri Anie Arope tidak berdaya untuk kekal bertanggungjawab di dalam Lembaga Pengarah TNB dan mengambil tindakan meletakan jawatan kerana tidak bersetuju dengan ‘paksaan’ yang diberikan kepada TNB untuk menerima sahaja kemahuan syarikat IPP itu melalui EPU yang akhirnya terpaksa menurut perintah ‘political boss’nya yang bersemayam di Sri Perdana.


Tindakan TS Ani Arope itu mesti kita pandang sebagai satu manifestasi seorang yang bertanggungjawab yang tidak mahu bersekongkol dengan kerja yang boleh dita’rifkan sebagai pembohongan kepada rakyat jelata. Sejak perletakan jawatan sebagai Pengerusi Lembaga Jemaah Pengarah syarikat berprestij itu beliau menyendiri dan tidak nampak lagi bergiat dalam mana-mana organisasi yang melibatkan rakyat ramai.


Saya hanya mendengar sedikit rungutan yang tidak didengari oleh ramai yang beliau kecewa melihat sikap pemimpin utama negara memberikan keistimewaan kepada rakan-rakannya untuk ‘menyapu’ licin sebuah badan yang mempunyai kepentingan rakyat seperti TNB itu. Sikap mengambil keputusan untuk memberikan keistimewaan kepada rakan-rakan karib dari kepentingan rakyat begitu nyata semasa pentadbiran pemimpin ini. Inilah zamannya dalam mana budaya ‘cronyism’ bercambah dan tidak lagi mampu dikawal sehinga ke hari ini.


Tan Sri Ani adalah contoh seorang yang tidak dibenarkan untuk menjaga kepentingan orang ramai; hanya untuk diarah menjaga kepentingan rakan-rakan karib pucuk pimpinan negara. Keadaan ini bukan sahaja berlaku di TNB tetapi berlaku di banyak badab-badan dan agensi kerajaan yang lain. Menjaga kepentingan ramai merupakan kesalahan besar. Yang selamat dengan jawatan dan tugasan masing-masing hanyalah mereka yang menjaga kepentingan peribadi serta membentuk budaya ‘cronyism' yang menebal. Akhirnya pucuk pimpinan akan hanya mementingkan sahabat-sahabat dan rakan karib sahaja melebihi dari kepenting rakyat ramai.


Saya percaya dari masa ke semasa nanti rakyat akan tahu satu demi satu isu yang sama berlaku dimana-mana. Akhirnya semua di antara kita akan memahami hakikat yang kemelesetan cara hidup dan politik negara kita disebabkan oleh keadaan masa lalu.


Bak kata perpatah, ‘keruh air di hulu keruhlah air di hilir.’


-aspan alias

TG Nik Abd Aziz - "Kita rasa bangga mendapat pemimpin yang di benci UMNO"!


BN Cemas : Realiti PAS Ganti Umno Kini Di Ambang Mata

Apakah bahayanya jika golongan profesional menguasai PAS? MengapaUtusan Malaysia dan akhbar arus perdana begitu takut dengan keputusan pemilihan perwakilan Muktamar PAS ke-57? Apakah perubahan besar yang mereka jangka akan berlaku ekoran keputusan ini?

Benarkah dalam Muktamar PAS kali ini golongan ulama tewas? Tepatkah bacaan dan tafsiran yang dibuat oleh media arus perdana yang memang selama ini tidak pernah bersimpati kepada PAS dan kerabat Pakatan Rakyat itu?

Yang jelas, tafsiran dan analisis media arus perdana yang diketuai oleh Utusan Malaysia ini memang salah. Mungkin kesalahan ini berlaku kerana kejahilan atau niat sengaja untuk mencari-cari kelemahan dalam PAS dan Pakatan Rakyat.

Hakikatnya ialah, PAS memang sebuah parti yang bergerak berteraskan ajaran Islam. Maka setiap ahlinya secara langsung atau tidak harus melalui proses tarbiyah untuk bukan sahaja mengenali erti halal haram tetapi bagaimana menentukan keadilan kepada semua dalam tata-kelola negara dan masyarakat.

Sebab itu, apabila Utusan dan Berita Harian membuat laporan kekalahan ulama dalam muktamar kali ini, ia menggambarkan kebebalan mereka memahami sejarah, ideologi perjuangan dan juga konsep politik yang diperjuangkan parti itu.

Menurut Husam Musa, seorang yang digelar profesional dan dikatakan condong kepada pemikiran Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, setiap pemimpin profesional yang dipilih menerajui PAS kali ini adalah anak didik ulama PAS sendiri.

Oleh itu, tidak timbul soal ulama kalah dalam pemilihan kali ini. Sebaliknya, ulama yang menang. Pentarbiyahan ulama PAS sudah menampakkan hasilnya
. Anak-anak muda yang dilatih dengan sejarah perjuangan PAS dan memiliki ijazah profesional kini menggalas tanggungjawab menjadikan PAS parti lebih dinamis dalam iklim politik Malaysia.

Lantas apa yang dapat disimpulkan daripada laporan media arus perdana akan pemikiran pemimpin Umno, ahli-politik yang tercicir dalam sayembara siasah Malaysia dan media pencacai mereka ialah cemas, kalut dan sedih.

Nada cemas dan membuahkan reaksi kalut ini dapat diukur di segi betapa bercelarunya komen yang dikutip oleh akhbar-akhbar pro-Umno ini. Ada di kalangan pemimpin UImno yang meratapi anjakan yang dibuat oleh PAS kerana dikatakan tidak lagi memperjuangkan konsep Negara Islam dan memilih moto Negara Berkebajikan.

Jika benar mereka ikhlas dalam memberi komen, maka kini barulah kita tahu bahawa mereka selama ini adalah pengkagum PAS yang mahu menegakkan Negara Islam. Dan, kini mereka amat bersedih kerana PAS beranjak mahu Negara Berkebajikan. Salah seorang dari mereka dari golongan ini adalah Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

Rupa-rupanya Utusan dan pemimpin Umno berkenaan cuba belajar dari sejarah. Melihat kejayaan pejuang Islam mengambil alih pemerintahan Turki dari golongan sekular seperti Umno di Malaysia, mereka cuba melekatkan persepsi bahawa golongan ini di bawah payung pemikiran Anwar ibrahim mahu mengambil alih pemerintahan negara daripada Umno yang sekular. Mereka namakan golongan ini sebagai kumpulan Erdogan, sempena nama pemimpin gerakan Islam Turki hari ini.

Baiknya sudut pandangan ini ialah, Utusan dan pemimpin Umno berkenaan mengaku bahawa golongan sekular memang boleh ditundukkan seperti yang berlaku di Turki dan dalam iklim politik Malaysia yang sekular ialah Umno. Cuma cop kumpulan Erdogan ini digunakan untuk menakut-nakutkan orang Melayu yang belum celik perubahan sejarah, betapa Umno yang sekular akan tersungkur dalam pilihanraya umum akan datang.

Ada juga yang tiba-tiba menafsirkan pemilihan itu sebagai kejayaan DAP menyempurnakan penguasaannya terhadap parti berteraskan perjuangan Islam dan Melayu itu. Seorang yang mempunyai pemikiran liar begitu ialah, janda politik, Zulkifli Noordin yang menjadi wakil rakyat tetapi tidak mempunyai parti selepas diceraikan oleh Parti Keadilan Rakyat.

Entah ilmu mantik apa yang digunakannya, kesimpulan beliau bahawa DAP kini sudah menguasai PAS ternyata ucapan seorang yang “meroyan” . PAS dengan DAP kini merintis jalan mencari lebih banyak titik persamaan – menumbangkan Umno-BN – dan tidak timbul soal siapa menguasai siapa. Namun tidak sukar difahami pemikiran Zulkifli yang sempit kerana telah terlalu lama hidup bersendirian sebagai seorang “janda politik”.

Mungkin dengan bercakap betapa PAS terlepas peluang pimpinan ulama, Zulkifli berharap ada ulama yang menaruh belas kasihan dan melamarnya untuk masuk PAS seperti Ibrahim Ali yang tidak berparti tetapi diambil PAS untuk menjadi anak angkat dan disokong bertanding pilihanraya umum ke-12 lalu. Namun bila golongan profesional memimpin PAS, peluang ini tertutup sama sekali. Kasihan Zulkifli si-janda politik.

Apa jua logik yang digunakan untuk menafsirkan pemilihan lebih ramai profesional dalam barisan pimpinan PAS itu, ternyata dibuat dari lubuk hati yang cemas dan menghasilkan komen yang kalut dan dangkal.

Pengkagum Umno, Syed Azidi Abdul Aziz yang menggunakan nama samaran Kickdefella dalam blognya, menyatakan bahawa bagi rakyat Malaysia beragama Islam, pertembungan PAS dan Umno pada masa hadapan bukan lagi untuk memilih syurga dan neraka di akhirat, tetapi syurga dan neraka di dunia mereka.

Jelas betapa sempitnya kefahaman Islam Kickdefella ini. Mungkin beliau tidak faham bahawa kebaikan dan keadilan yang dilaksanakan di dunia ini akan menentukan ganjaran apa yang diterima di akhirat. Sebab itu PAS mahu menegakkan Negara Berkebajikan untuk kebaikan umat di dunia demi mendapat ganjaran syurga di akhirat!


Sukar hendak pastikan pandangan insan sebegini sama ada ia bebal, jahil atau semata-mata kerana pintu hati sudah tertutup daripada mengenali kebenaran.

Pandangan yang meragu-ragukan seumpama ini dikutip oleh Utusan daripada Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya. Beliau dilaporkan sebagai mencabar PAS supaya segera menjelaskan pengertian Negara Berkebajikan dan tidak meninggalkan rakyat tertanya-tanya apakah pengertian Negara Islam yang sebelum ini hendak diperjuangkan oleh PAS.

Jika benar itu yang dikatakan oleh Dr Juanda, maka ternyata beliau pun tidak jauh daripada kelompok Kickdefella. Cuma jika benar Dr Juanda berkata demikian, maka dia sendiri seharusnya tahu apa hukumnya iaitu, tugas seorang mufti seharusnya turut mengimarahkan konsep Negara Berkebajikan ke cuping telinga pemimpin-pemimpin Umno beragama Islam dan bukan cuba menanam kesangsian di kalangan rakyat mengenai konsep Negara Berkebajikan it
u.

Namun Awang Selamat, jaguh Utusan, seperti biasa cuba melontarkan sudut pandang yang negatif terhadap sesiapa sahaja yang cuba mencabar Umno. Kini apabila PAS melangkah untuk membuktikan dinamisme politiknya, Utusan meratapi kekurangan bilangan kepemimpinan ulama dalam PAS.

Memang sikap hipokrit. Ini kerana apabila PAS dipimpin ulama, mudah bagi Utusan menggambarkan betapa ulama tidak arifnya kepemimpinan Pas dalam banyak hal tatakelola kerajaan dan isu antarabangsa.

Ini memang alur pemikiran umno. Jika rakyat terus dibebalkan dengan hiburan dan kemunduran ekonomi, ia beranggapan bahawa rakyat, khususnya melayu, akan terus bergantung harap kepada umno untuk memelihara dan memperjuangkan nasib dan masa depan ekonomi mereka.

Maka Utusan dan media pro-Umno menggunakan logik ini dalam menafsirkan apa yang berlaku dalam PAS. Ternyata andaian atau gagasan pemikiran ini salah, zalim. Malah ia satu penghinaan terhadap dayafikir orang Melayu-Islam yang membuat dalam keputusan memilih barisan pimpinan baru PAS. Sebenarnya, apa yang ditakuti ialah golongan profesional Islam ini akan berhasil meneraju PAS diterima setiap lapisan rakyat Malaysia dan menggantikan Umno! -Wira Arjuna

BIASISWA - Aduhai PAS yg desak..ingatkan PERKASA & UMNO yg dok bisingnya...!!!

Pas desak PTPTN jadi biasiswa

GOMBAK – Dewan Pemuda Pas menyuarakan sokongan sepenuhnya terhadap cadangan menghapuskan Pinjaman Tabung Pelajaran Tinggi Negara (PTPTN) dan ditukar kepada biasiswa kerana pinjaman terbabit telah menyukarkan graduan.

Perwakilannya, Kamal Ashaari berkata, PTPTN menyekat peminjam sekali gus mereka terhimpit dengan hutang besar sejurus selepas menamatkan pengajian dan beberapa sekatan lain sekiranya mereka gagal menjelaskan hutang dalam tempoh tertentu.

“Saya menyokong penuh cadangan menghapuskan PTPTN dan ditukar kepada biasiswa kerana pinjaman ini menyebabkan ramai antara kita terhimpit dengan hutang,” katanya ketika sesi perbahasan ucaptama Presiden, semalam.

Selain itu, beliau turut menegur beberapa pemimpin Pas yang masih gagal mendaftarkan ahli keluarga mereka sebagai pemilih sedangkan pilihan raya umum dikatakan semakin hampir.

Menurutnya, jika sikap pemimpin masih tidak ambil peduli dengan keadaan semasa, bagaimana Pas mahu bercakap mengenai mahu mengambil alih Kerajaan Pusat dikuasai Barisan Nasional (BN).

“Pada pilihan raya umum nanti, undi golongan muda adalah penentu pemenangnya, dalam negara demokrasi seperti Malaysia, perbezaan satu undi sahaja boleh menumbangkan kerajaan,” katanya.

Sementara itu, Perwakilan dari Pulau Pinang, Mohd Akhir Cik Mat mengingatkan Pas perlu menjadi parti dominan dalam Pakatan Rakyat (PR).

Allah mengurnia rahmat

SURAH Quraisy mengandungi empat ayat. Ia termasuk dalam surah Makiyyah dan diturunkan selepas surah al-Tin. Inilah pendapat jumhur ulama.

Ibn al-Jauzi dalam Zad al-Masir menyebut pendapat yang mengatakan surah ini diturunkan di Madinah sebagaimana pendapat al-Dahhak dan Ibn al-Sa'ib.

Hubungan surah ini dengan surah al-Fil

Kedua-dua surah itu mengandungi perbincangan tentang nikmat yang diturunkan oleh Allah SWT kepada penduduk Mekah. Dalam surah al-Fil dinyatakan tentang musuh Allah SWT yang dibinasakan kerana ingin merobohkan Baitu al-Haram yang menjadi asas ketinggian dan kemuliaan mereka.

Dalam surah Quraisy pula disebutkan nikmat lain iaitu kesatuan dalam urusan dan kekuatan mereka agar mudah mengadakan perjalanan pada musim panas dan musim dingin dalam menjalankan urusan perniagaan dan mendapatkan bahan makanan.

Sehubungan itu, dengan adanya pertalian yang kuat antara kedua-dua surah, Ubay Ibn Ka'ab memandang kedua-duanya sebagai satu surah sehingga diriwayatkan daripadanya bahawa dia tidak memisahkan antara kedua-dua surah tersebut dengan Basmallah.

Firman Allah SWT: Kerana kebiasaan orang-orang Quraisy. (Iaitu) kebiasaan mereka berpergian pada musim dingin dan musim panas.

Al-Mawardi berkata: Perkataan ilaf memberi maksud adat dan tafsiran ayat ini mempunyai empat pendapat:

i. Nikmat-Ku terhadap kaum Quraisy kerana nikmat Allah yang banyak dikurniakan kepada mereka. Inilah pendapat Ibn Abbas dan Mujahid.

ii. Allah menjadikan golongan Quraisy dalam kebiasaan yang baik, khususnya musafir. Inilah pendapat al-Khalil bin Ahmad.

iii. Keadaan nikmat orang Quraisy yang dapat menguasai Tanah Haram, di samping mengimarahkan rumah Allah. Inilah makna pendapat al-Hasan.

iv. Ia kembali kepada tradisi orang Quraisy melakukan pelayaran pada musim sejuk dan panas dalam mendapat kemewahan hasil perniagaan. Inilah pendapat Makhul.

Al-Maraghi berkata: Oleh yang demikian, hendaklah orang Quraisy menyembah Tuhannya sebagai tanda bersyukur terhadap nikmat dijadikan-Nya mereka sebagai kaum pedagang yang berkelana jauh ke negeri-negeri yang tidak mempunyai tumbuhan dan binatang ternakan.

Mereka mempunyai dua musim pengembaraan iaitu ke Yaman pada musim dingin untuk mencari minyak wangi dan rempah-rempah yang didatangkan dari negeri-negeri India dan Teluk Parsi ke Yaman dan negeri Syam pada musim panas untuk mencari hasil bumi yang akan dibawa pulang ke negeri mereka yang tidak mempunyai hasil bumi.

Orang Arab selalu menghormati mereka dalam perjalanannya kerana mereka jiran tetangga dan penduduk Tanah Haram-Nya serta para penguasa Kaabah. Disebabkan itu, mereka pergi dan pulang dengan aman dan pulang dengan selamat, tidak ada sebarang gangguan meskipun sering berlaku rampasan dan rompakan di kalangan orang Arab.

Ganjaran menanti atlet Kedah yg cemerlang di temasya Sukma

Ganjaran menanti atlet Kedah

ATLET Kedah yang beraksi cemerlang di temasya Sukma kali ini bakal menerima ganjaran daripada kerajaan negeri.

Exco Belia dan Sukan, Datuk Dr Hamdan Mohamed Khalib berkata, kerajaan negeri akan memberi insentif serta merta kepada atlet yang berjaya meraih pingat, RM500 bagi emas, RM300 (perak) dan RM150 (gangsa).

“Kerajaan Negeri berjanji untuk memberi skim insentif sebanyak RM3,000 kepada atlet yang berjaya menggondol emas, RM2,000 (perak) dan RM1,000 (gangsa),” katanya.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...