TERKINI :

Wednesday, May 25, 2011

Minyak Tak Naik sebab KERAjaan tangguh sahaja... lepas nie siap badan laa rakyat oii...!!

Kabinet tangguh keputusan subsidi, tarif elektrik


KUALA LUMPUR, 25 Mei — Pentadbiran Najib menangguhkan keputusan berkaitan pelarasan subsidi dan soal kajian semula tarif elektrik yang menjadi fokus banyak pihak hari ini.

The Malaysian Insider difahamkan perkara itu muncul agenda utama pada mesyuarat Kabinet mingguan hari ini, yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, tetapi tiada keputusan dicapai.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri di Datuk Seri Nazri Aziz (gambar) mengesahkan perkara ini tetapi Kabinet tidak dapat mencapai keputusan akhir hari ini.

Kebanyakan anggota Kabinet risau berkenaan dengan beban dan impak kenaikan harga ke atas kumpulan berpendapatan rendah.

“Kami risau mengenai implikasi, tidak banyak berkenaan soal bagaimana ia akan memberi kesan ke atas populariti Barisan Nasional (BN) tetapi bagaimana ia akan memberi kesan ke atas rakyat miskin,” katanya ketika dihubungi.

PAS tidak gila kuasa

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 25 Mei: PAS tidak boleh bersama Umno BN jika serius mahu membuat perubahan dalam masyarakat, kata ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

Bercakap dalam forum 'Melakar Masa Depan PAS' di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLCAH) malam tadi, beliau berkata, PAS bukan "gila kuasa" seperti yang didakwa Umno BN.

Katanya, Umno BN sebelum ini sering menuduh PAS gila kuasa sehingga dianggap bekerjasama dengan DAP, parti bukan Islam.

Sebaliknya kata Khalid, jika benar PAS ingin berkuasa, mereka akan memilih untuk bersama-sama dengan Umno kerana mereka yang dilihat lebih berkuasa di negara ini.

"Orang Umno selalu kutuk PAS. Dia kata PAS kemaruk kuasa sampai sanggup bersekongkol dengan DAP. Kalau kita kemaruk kuasa kita tak bersekongkol dengan DAP, kita bersekongkol dengan Umno kerana Umno yang berkuasa.

"Tapi kerana kita memahami perjuangan ini bukan nak dapat kuasa tapi nak ubah pemikiran masyarakat, jadi kita tak boleh bersama dengan parti yang sedang mencorak pemikiran dan membelenggu pemikiran umat Islam," kata beliau.

AJK PAS Pusat, Dr, Dzulkefly Ahmad pula menegaskan sistem dua parti merupakan kaedah terbaik untuk mejadi semak imbang dalam pentadbiran negara.

Beliau memberi contoh sistem dua parti seperti Parti Republikan dan Demokratik di Amerika Syarikat dan Konservatif dan Buruh di England.

"Wujudnya dua parti adalah penghayatan yang cukup baik untuk mengekalkan sistem semak imbang yang baik namun tegasnya PAS tidak akan bergabung dengan Umno untuk kali kedua untuk tujuan itu.

"Cukuplah sekali PAS bersama Umno dan ditendang keluar tapi sekarang, setiap kali Ummno tersungkur dan mencari talian hayat, maka mengharapkan PAS untuk menjadi talian hayat mereka.

"Cukuplah sekali kami jatuh dalam lubang dan kami tidak akan masuk ke dalam lubang yang sama untuk dipatuk kali kedua," katanya yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor.

Seorang lagi AJK PAS Pusat, Datuk Kamarudin Jaafar yang turut menjadi panel pula berkata, seluruh ahli PAS perlu lebih aktif dalam menyuarakan pandangan terhadap parti bagi memastikan PAS tidak ketinggalan bersama Pakatan Rakyat.

"Ahli dan pimpinan pelbagai peringkat harus vokal, aktif dan berani bersuara.

"Tapi pendirian parti tidak pernah berubah. Kalau Presiden kata "A" maka "A" lah dasarnya.

"Apa yang penting bagaimana kita nak uruskan isu Melayu, bagaimana cara nak tonjolkan konsep negara ISlam dalam masyarakat majmuk, semuanya memerlukan perbincangan di semua peringkat," katanya yang juga Ahli Parlimen Tumpat.

Sementara itu, ahli panel bukan daripada PAS, pakar perlembagaan, Prof. Dr. Abdul Aziz Bari mengingatkan PAS agar tidak terlalu 'syok sendiri' jika serius mahu menggantikan Umno pada pilihan raya umum ke-13.

Sebaliknya PAS, katanya perlu melakukan lebih banyak perubahan dalam parti.

“Yang kita nak cari dalam PAS ini bukan tok imam tapi panglima, pejuang... sebab itu PAS jangan syok sendiri.

“PAS nak syok sendiri atau mahu kemukakan alternatif kepada rakyat, kalau PAS masih bincang berapa ramai tok lebai nak diletakkan di atas (barisan tertinggi PAS) buat apa?

"Kalau macam ini PAS belum layak untuk menggantikan Umno," katanya yang juga pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa (UIA).

Forum anjuran Free Public Forum Malaysia (FPF) dengan kerjasama ILHAM Centre dan Institute for Democracy & Economic Affairs (IDEAS) mendapat sambutan hangat dengan kehadiran kira-kira 200 orang, majoriti golongan muda.

Mereka kelihatan sangat tertarik dengan perbincangan meneganai masa depan PAS yang lebih baik apabila mengajukan pelbagai soalan dan mengutarakan pandangan masing-masing.

Ni kempen ka apa ?

oleh yahya

"Saya ingin bertanya, apakah kita dengar seorang ibu atau bapa menyebut: 'Anak saya dulu lemah pegangan Islamnya, atau kefahaman Islamnya, tetapi sekarang menjadi Muslim yang baik penghayatan dan kefahamannya kerana aktif dalam UMNO?!. Atau anak saya dahulu kurang kefahaman agamanya tetapi selepas aktif UMNO, dia lebih memahami Islam yang sebenar.' Saya rasa agak sukar ungkapan seperti itu ditemui." Dr Asri Zainal Abidin.

Kata- kata daripada bekas mufti Perlis ini memang ada benarnya. Bagaimana penghayatan dan kefahaman Islam oleh anak-anak orang Umno boleh menjadi baik jika dasar parti tidak meletakkan Islam di tempat yang sepatutnya. Adakah parti yang mengutamakan hiburan dan amalan rasuah mampu menjadi satu medium utama untuk berdakwah kepada ahli-ahli nya. Di sinilah berlakunya perbezaan yang amat ketara antara parti Umno dan Pas.

Kepimpinan Berteraskan Ulama adalah satu formula yang penting dalam menangani permasalahan yang sedang berlaku.. Bab yang ni saya nak lajak sikit. Di dalam Pas, ulama- ulama Pas memainkan peranan yang cukup penting dalam semenjak Pas ditubuhkan. Dengan ulama lah segala permasalahan dalaman Pas baik dari segi sosial, ekonomi dan politik dapat diselesaikan dengan begitu baik sekali.

Penghormatan yang diberikan kepada ulama- ulama Pas dalam memimpin parti secara tak langsung memberikan kesan kepada ustaz-ustaz, imam-imam, tok lebai dan mereka- mereka yang menjadi tumpuan masyarakat di kawasan bandar dan kampung dalam menyelesaikan masalah- masalah yang saya sebutkan tadi. Kalau bab kahwin, kita tak carik prof madya a aziz bari untuk mintak tolong selesai. Kalau bab perniagaan cara islam, kita tak carik prof madya a aziz bari untuk selesaikan,bab politik pun begitu juga, kita tak carik ulama umno yang memang kita tau hancur.

Sapa yang kita cari? Kalau saya, saya akan cari mereka yang ahli dalam bab agama untuk selesaikan setiap masalah yang berlaku dalam masyarakat kerana kita orang Islam. Itulah ubat kita. Kalau macam tu prof a aziz bari ni takdak fungsi ka? Ada. Fungsi dia adalah membuat kenyataan tanpa menggunakan akal bagi mencari populariti. Kenyataan daripada seorang yang bukan ulama. Dah lama dah saya dok ikut kenyataan dia ni tapi kali ini agak melampau. Sebab itu saya nak komen sikit.

Ini saya petik dari kedah lanie. Prof madya ni kata

"Yang kita nak cari dalam PAS ini bukan tok imam tapi panglima, pejuang... sebab itu PAS jangan syok sendiri" .

"PAS nak syok sendiri atau mahu kemukakan alternatif kepada rakyat, kalau PAS masih bincang berapa ramai tok lebai nak diletakkan di atas (barisan tertinggi PAS) buat apa? Kalau macam ini PAS belum layak untuk menggantikan Umno."

Hang tu sapa?? Turun jatuh Pas ni pasai hang ka? Kenyataan yang menghina tok lebai tok imam ni serupa mcm konsep umno la. Ulama tak hina golongan profesional. Sebab tu saya kata ada beza. Saya cukup heran kenapa masih ada orang Pas yang dok panggil prof madya ni untuk mengulas mengenai parti Pas. Golongan profesional di dalam Pas tak perlu membuat kenyataan yang boleh merosakkan matlamat Parti.

Saya masih mahukan ulama untuk memimpin parti Pas, dan go to hell kepada professor gila yang dok pertikai kemampuan tok lebai dan tok imam. Pasai depa ni lah anak-anak kita tak tergelincir jauh jika nak dibandingkan dengan parti lagi satu. Ingat apa yang dr Maza habaq tadi. Nasihat saya, kalau di shah alam, yb khalid boleh tergugat ngn pak imam atau tok lebai, yb elok dok diam-diam dari mengeluarkan kenyataan mcm al sheikh prof madya a aziz bari tu. Jangan kerana jawatan, pokok durian yang rendang berbuah sekian lama yb pandai-pandai nak kacuk bagi lagi sedap. Dari hidup beratus tahun tinggal lima tahun satgi baru ada akai.

U all kempen untuk letakkan golongan profesional di kerusi no 2 parti. U all buat kenyataan yang merendahkan tok imam dan pak lebai . Tapi sebenarnya u all tak pernah nak jaga perasaan orang sebab u all golongan profesional. Kalau nama terkenal satu dunia takpa la jugak. Ni dalam Malaysia pun orang tak berapa kenai, so enough is enough. Think back what is our mission. What should be done for Islam. Ulama tak kempen pun mcm hangpa dok buat lanie. Baik Azizan ka mahupun tuan Ibrahim.

Kami tak kenai hang prof. Dunia pun tak kenai hang. Jangan hang dok rasa sombong dan besaq diri dengan menghina tok imam dan tok lebai. You do your job and let the perwakilan do theirs.

Rakyat bermaklumat jadi ‘bom jangka’ Umno

KUALA LUMPUR, 25 Mei: Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad (gambar) berkata, Umno takut rakyat bermaklumat kerana ia akan menjadi bom jangka untuk menumbangkan Umno.

Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas luahan Datuk Dr Fuad Zarkashi, Ahli Majlis Tertinggi Umno selepas merasmikan persidangan perwakilan Umno Bahagian Kota Raja.

Fuad berkata, pendekatan pembangkang boleh mempengaruhi pemikiran anak muda melalui media baru seperti blog, Facebook dan Twitter.

“PAS mengharapkan semua jentera penerangan parti perlu melipat gandakan usaha penerangan dan penyerangan supaya rakyat di peringkat akar umbi memahami perjuangan PAS dan Pakatan Rakyat serta mengetahui penyelewengan BN,” kata Idris kepada Harakahdaily.

Katanya, BN resah dengan teknologi maklumat tanpa sempadan.

Beliau menambah, mereka hanya boleh kongkong media bercetak dan berlesen sahaja, tetapi mereka gagal membendung media baru yang mempunyai kuasa tersendiri.

Katanya, segala fitnah yang mereka siarkan dalam media perdana, terus dijawab dalam beberapa minit sahaja dengan fakta dan data.

Tegasnya, PAS yakin keresahan Fuad akan menjadi kenyataan jika jentera Penerangan PAS dan Pakatan Rakyat mengoptimumkan penggunaan media baru untuk melakukan pencerahan minda rakyat yang rosak angkara media perdana yang tidak beretika.

Azizan tanding AJK, tolak timbalan presiden

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak memutuskan untuk bertanding merebut jawatankuasa pusat PAS dalam pemilihan parti itu Jun ini.

Setiausaha akhbarnya, Helmi Khalid memberitahu, Azizan yang juga pesuruhjaya PAS negeri turut menolak bertanding jawatan timbalan presiden bagi memberi tumpuan kepada Kedah, lapor Harakahdaily.

Azizan antara enam azlanpemimpin yang dicalonkan untuk bertanding jawatan nombor dua parti itu.

Selain beliau, dua lagi pemimpin - Salahudin Ayub dan exco kanan kerajaan Kelantan Datuk Husam Musa - turut menolak pencalonan itu.

Ekoran penarikan diri tiga pemimpin tersebut, persaingan merebut jawatan berkenaan memperlihat pertembungan tiga penjuru antara penyandangnya, Nasharudin Mat Isa, Naib Presiden Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan ahli jawatankuasa Mohamad Sabu.

Ketiga-tiga calon itu telah mengesahkan bertanding jawatan tersebut.

Muktamar PAS akan berlangsung di Markas Tarbiyyah PAS di Taman Melewar bermula 3 hingga 5 Jun ini.

Malaysia akan dilanda Tsunami arak, alkohol, tuak,samsu dan todi.

Oleh Mummy Rokiah

Satu lagi rekod dunia telah tercatat apabila Malaysia disenaraikan di tangga yang ke 10 sebagai konsumer arak yang terbesar di dunia.

‘Ranking’ ini telah disahkan oleh Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) dalam kenyataan yang telah dibuat oleh Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Heng Seai Kie semasa melancarkan risalah dan seminars dalam “Promote Healthy lifestyle: Reduce Alcohol Harm” anjuran ‘ The Kuala Lumpur and Selangor Chinese Assembly Hall (KLSCAH).

Malaysia dikira hebat meminum arak atau alkohol kalau dibandingkan dengan negara-negara Mat Salleh yang lain kerana saiz penduduk nya yang kecil tapi kuat tunggang arak. Kadangkala orang Malaysia ini mabuk dan mereng lebih dari Mat Salleh mabuk khasnya malam-malam di Jalan Sultan Ismail dan Bintang Walk.


Statistik oleh badan antarabangsa tahun ini juga menunjukkan bahawa Malaysia menghabiskan lebih dari US$500mil (RM1.5bil) untuk alkohol dengan pengambilan per kapita sebanyak tujuh liter dalam lain perkataan ‘consumption’ Beer di Malaysia adalah 11 liter per kapita.

Hakikatnya pengambilan alkohol di negara ini semakin serius dan ini tidak termasuk arak-arak haram seperti samsu, todi dan tuak yang diproses dalam ladang-ladang sawit.

Jika gejala ini tidak disekat Malaysia akan dilanda Tsunami Alkohol dan akan hanyut lemas dihempas ombak alkohol dan pada ketika itu keadaan sudah terlewat.

http://mummyrokiah.blogspot.com

Tiada puak Erdogan dalam PAS, kata pemimpin pusat

KUALA LUMPUR, 25 Mei — Pemimpin-pemimpin PAS menolak tanggapan umum kononnya wujud kumpulan Erdogan dalam barisan kepimpinan parti Islam itu — bersaing dengan golongan ulama yang dilihat ‘berpengaruh’.

Sebaliknya beberapa pemimpin PAS pusat menegaskan, apa yang wujud adalah kelainan pendekatan digunakan untuk mendapatkan sokongan ahli dan rakyat.

Jelas mereka, walaupun mempunyai pendekatan berbeza, namun matlamat perjuangan mereka tetap sama.

“Asas perjuangan PAS adalah Islam, sesiapa sahaja yang berpegang kepada al-Quran dan as-Sunah boleh menjadi ahli PAS.

“Bila wujud dasar begitu akan ada pembahagian corak pemikiran. Ini bukan kumpulan, tetapi aliran pemikiran yang mungkin berbeza untuk membawa perubahan,” kata ahli jawatankuasa kerja PAS pusat Khalid Samad pada forum “Melakar Masa Depan PAS” di sini malam tadi.

Ahli Parlimen Shah Alam itu menambah, walaupun pendekatan digunakan berlainan, namun matlamat perjuangan yang ingin dicapai tetap sama.

“Aliran ini akan lebih terbuka bila rakyat mula berubah ke arah lebih inklusif dan eksklusif yang mana pendekatan untuk semua yang boleh memberikan gambaran Islam lebih inklusif dan boleh diterima semua jenis manusia.

“Ia hanya perbezaan dari segi pendekatan untuk mencapai matlamat yang sama, hanya perbezaan pendekatan,” katanya.

Pandangan yang dikatakan Khalid itu sealiran dengan seorang lagi ahli jawatankuasa kerja PAS pusat Dr Dzulkefly Ahmad yang mengatakan kumpulan Erdogan yang dikatakan wujud dalam parti Islam itu lebih menjurus kepada pendekatan yang digunakan, bukannya berbentuk peribadi.

“Saya boleh katakan yang dimaksudkan dengan Erdogan bukan personaliti atau kelompok, ia lebih menjurus kepada satu pendekatan lebih daripada mengenali peribadi.

“Siapa yang dilabel sebagai Erdogan tidak bermaksud untuk menjadi entiti dalam PAS tapi lebih kepada pendekatan yang mahukan PAS ambil pendekatan lebih terbuka,” katanya.

Jelas beliau, PAS perlu melakukan perubahan lebih agresif terutamanya dari aspek pendekatan yang digunakan untuk mendapatkan sokongan rakyat.

“Ini kerana Islam bukan hanya tertumpu kepada Melayu-Islam, ini yang akan menjadi pendekatan PAS... pendekatan yang merentasi semua budaya dan agama.

“Dan, dari sudut pengadilan untuk semua, itu lebih penting daripada mengenali siapa Erdogan... istilah yang tepat bagi Erdogan adalah pendekatan yang dibawa.

“Islam bukan hanya untuk orang Melayu tapi Islam untuk semua, ia tidak bersangkut dengan latar belakang, jantina, umur, ia hanya merupakan pemikiran bukan personaliti,” katanya.

Dzulkefly yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor berkata melihat kepada situasi politik semasa, PAS perlu lebih bersikap terbuka untuk menerima pandangan yang dikemukakan.

“Garis yang lebih penting adalah satu pencerapan dalam menghadapi politik hari ini iaitu pendekatan yang bersedia untuk melakukan perubahan.

“Gerakan Islam mesti berani membuat isytihad dan meneruskan gerakan Islam, ini perbezaan fikiran antara Erdogan yang sentiasa bersikap terbuka, demokrasi yang dapat meletakkan kedudukan Islam lebih baik,” katanya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Tumpat Datuk Kamaruddin Jaafar berkata, tiada individu dalam kepimpinan parti itu yang mencetuskan dua kumpulan iaitu ulama dan Erdogan.

“Tiada individu tertentu yang mencetuskan Erdogan.

“Tapi kita dalam PAS sedia untuk memulakan gerakan perubahan ini,” katanya.

Kalau berani, ayuh Umno keluar BN

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 25 Mei: Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim berkata, Umno boleh keluar daripada BN jika merasakan sudah mendapat sokongan kuat dari orang Melayu.

“Kita sudah cadangkan berulang kali sekiranya Umno merasakan dia sudah mendapat sokongan kuat dari orang Melayu ayuh dengan segera keluar dari BN,” ujarnya.

Beliau menyatakan demikian sebagai kenyataan Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang mencabar DAP supaya keluar daripada Pakatan Rakyat untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13 nanti.

"Kalau berani berbuat demikian, barulah parti DAP boleh dikatakan sebagai 'anak jantan'," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan komputer riba '1Malaysia' kepada 2,876 pelajar sekolah menengah dalam Parlimen Bagan Datoh, semalam, sebagaimana laporan Bernama.

Beliau menyatakan perkara itu sebagai mengulas kenyataan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang mengumumkan DAP akan mencadangkan kepada pucuk pimpinan Pakatan Rakyat supaya kesemua negeri Pakatan tidak membubarkan Dun masing-masing jika pilihan raya umum diadakan tahun ini.

“Saya melihat Zahid sudah hilang pertimbangan akal yang waras dan sudah bercakap ‘merapu’ bila beralasan dengan bertanding atas ‘tiket sendiri’ tanpa ada apa-apa pakatan dengan PKR dan PAS, DAP dapat menguji sejauh mana kekuatan serta pengaruh DAP dalam meraih sokongan rakyat,” kata Khalil yang juga Adun Titi Serong.

Katanya, Zahid yang juga Menteri Pertahanan dilihat sudah mengulas sesuatu yang lari dari tajuk dan persoalan yang sebenar dan menyebabkan dia dilihat sebagai seorang pemimpin Umno yang tidak ada pandangan yang jauh dan tidak melihat kepada realiti yang sebenarnya.

“Orang bercakap mengenai bidang kuasa menteri besar dan ketua yang ada pada kerajaan negeri yang boleh menasihati Sultan atau Yang Dipertua Negeri untuk tidak membubarkan Dun walaupun parlimen telah dibubarkan, apa lagi tidak cukup tempoh 5 tahun,” ujarnya.

Beliau turut mempersoalkan kenapa jauh sangat Zahid mencabar DAP untuk keluar dari Pakatan dan apa pula istemewanya jadi ‘anak jantan’ kalau keluar dari Pakatan seperti yang dikatakannya.

Hakikat sebenarnya, kata beliau Umno sekian lama ‘pondan’ disebabkan tidak berani keluar dari BN.

Khalis menambah, sebenarnya sistem 2 parti iaitu Pakatan Rakyat dan BN adalah realiti yang mesti diterima oleh seluruh rakyat Malaysia.

Justeru, katanya jangan pula Zahid cuba menutup kelemahan Umno sendiri yang terus bergayut di dalam BN dan dalam waktu yang sama mencabar DAP keluar dari Pakatan.
Zahid: DAP 'anak jantan' jika keluar Pakatan

Naib Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mencabar DAP supaya keluar daripada Pakatan Rakyat untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13 nanti.

NONEBeliau berkata dengan bertanding atas "tiket sendiri" tanpa ada apa-apa pakatan dengan PKR dan PAS, ia dapat menguji sejauh mana kekuatan serta pengaruh DAP dalam meraih sokongan rakyat.

"Kalau berani berbuat demikian, barulah parti DAP boleh dikatakan sebagai 'anak jantan'," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan komputer riba '1Malaysia' kepada 2,876 pelajar sekolah menengah dalam Parlimen Bagan Datoh, semalam.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang mengumumkan DAP tidak akan bersetuju untuk mengadakan pilihan raya umum di negeri-negeri diperintah Pakatan Rakyat jika kerajaan pusat mengadakan pilihan raya umum tahun ini.

Ahmad Zahid, yang juga Menteri Pertahanan, berkata kenyataan DAP itu lebih bersifat politik yang sengaja ditimbulkan semata-mata untuk mencari publisiti murahan.

- Bernama

Aziz Bari: PAS jangan syok sendiri tapi perlu serius jika nak ganti Umno

KUALA LUMPUR, 25 Mei — Prof Dr A Aziz Bari mengingatkan PAS, komponen Pakatan Rakyat, agar tidak terlalu syok sendiri sekiranya serius mahu menggantikan Umno pada pilihan raya umum ke-13.

Justeru kata penganalisis politik itu, PAS yang diterajui Datuk Seri Abdul Hadi Awang perlu melakukan lebih banyak transformasi dalam parti.

“Yang kita nak cari dalam PAS ini bukan tok imam tapi panglima, pejuang... sebab itu PAS jangan syok sendiri.

“PAS nak syok sendiri atau mahu kemukakan alternatif kepada rakyat, kalau PAS masih bincang berapa ramai tok lebai nak diletakkan di atas (barisan tertinggi PAS) buat apa? Kalau macam ini PAS belum layak untuk menggantikan Umno?” katanya pada pada forum “Melakar Masa Depan PAS” di sini malam tadi.

Selain itu, beliau juga menegaskan ideologi pimpinan PAS bahawa barisan tertinggi harus dari kalangan golongan ulama perlu dikikis selain bersikap lebih terbuka untuk menerima lebih banyak perubahan dalam parti.

“Dalam PAS ini memang ada yang antiperubahan yang mana mereka nak kekal dengan apa yang ada dan memang ada kumpulan yang gabra dengan perkembangan baru ini.

“Ada yang rasa gelisah bila parti ini buka pintu kepada orang bukan Melayu dan mereka yang gabra ini masih bertanyakan perkara ini,” katanya penganalisis ini yang seringkali memberikan pandangan keras mengenai masa depan PAS.

Sementara itu, ahli jawatankuasa kerja PAS pusat Khalid Samad berkata, konsep kepimpinan ulama dari sudut perlembagaan parti itu merujuk kepada Majlis Syura.

Selain itu beliau juga menegaskan tiada dalam perlembagaan parti bahawa barisan kepimpinan harus terdiri daripada golongan ulama.

“Soal kepimpinan ulama kalau dari segi perlembagaan parti merujuk kepada Majlis Syura, tidak mengatakan presiden dan timbalan presiden harus dari golongan ulama.

“Cuma ahli PAS kadang-kadang terpengaruh dengan peranan media dan golongan yang berkepentingan dalam parti yang mengatakan presiden dan timbalan presiden harus dari kalangan ulama,” katanya.

PAS, yang berusia lebih enam dekad, akan mengadakan muktamarnya awal bulan depan dengan pemilihan peringkat pusat bagi penggal 2011-2013.

Hadi telah berjaya mempertahankan jawatannya tanpa saingan.

JIKA Benar APA YG ASRI FIKIRKAN nie.. Insya'allah.. aman negara kita...!!

Mai kita pakat-pakat renung...

"Saya ingin bertanya, apakah kita dengar seorang ibu atau bapa menyebut: 'Anak saya dulu lemah pegangan Islamnya, atau kefahaman Islamnya, tetapi sekarang menjadi Muslim yang baik penghayatan dan kefahamannya kerana aktif dalam UMNO?!. Atau anak saya dahulu kurang kefahaman agamanya tetapi selepas aktif UMNO, dia lebih memahami Islam yang sebenar.' Saya rasa agak sukar ungkapan seperti itu ditemui."

-Ustaz Muhd Asri Zainul Abidin, Bekas Mufti Perlis..

Yang dok ada... (ni Tok Senapi kata).. bila masuk UMNO jadi macam ni:



Proses ambil tanah projek Tunku Yaakob yang terbengkalai


Oleh SITI ZALEHA

ALOR SETAR – Pembangunan semula Plaza Tunku Yaakob yang terbengkalai selama 30 tahun, kini telah memasuki proses pengambilan tanah dan projek dijangka bermula sejurus proses tersebut selesai.

Menteri Besar, YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan berkata, surat pengambilan tanah telah dihantar kepada Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) untuk diwartakan.

“Bila kita ambil alih pentadbiran negeri, kita teruskan projek pembangunan untuk dilaksanakan, seperti kita bangunkan semula Plaza Tunku Yaakob, projek yang dijangka mula dilaksanakan penghujung tahun lepas terpaksa berhadapan beberapa kekangan.

“Ianya bukan berpunca daripada pihak perancang, tetapi beberapa masalah teknikal dan perundangan menyebabkan ianya lewat sedikit.

“Kita telah hantar surat pengambilan tanah kepada pejabat SUK untuk diwartakan dan perbincangan dengan keluarga terbabit telah diadakan, dan dijangka Ogos ini proses pengambilan dimulakan,” ujar beliau pada sidang media selepas menyaksikan perjanjian usahasama pembangunan kondominium antara Bina Darulaman Berhad (BDB) dan Belleview Bina Sdn Bhd.

Beliau turut menafi dakwaan sesetengah pihak mengatakan kerajaan negeri enggan melakukan pembangunan.

“Ada sesetengah pihak menganggap Kedah tak minat dengan pembangunan, kita akan terus laksanakan agenda yang telah dijadualkan, tetapi kita mengambil kira keperluan-keperluan rakyat dalam setiap pembangunan agar semua menikmati kesejahteraan.

“Adalah menjadi dasar kerajaan negeri memastikan semua rakyat di Kedah mempunyai rumah, ini adalah tanggungjawab semua kerajaan.

“Namun, kita juga tak halang orang-orang yang ada duit untuk buat rumah, ini kerana kita bertanggungjawab untuk pastikan semua dapat hak masing-masing,” jelas beliau yang turut memberi sokongan kepada pembinaan kondominium Amansuri Residences di bandaraya Alor Setar.

BERSIH 2 : Orang nak DEMO bukan nak pie tengok BOLA...

KUALA LUMPUR, 24 Mei: Pemuda PAS Pusat menolak cadangan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein agar demonstrasi diadakan di dalam stadium atas alasan keselamatan awam.

Ketuanya, Nasrudin Hassan (gambar) berkata, tiada sebab KDN menghalang demonstrasi di tempat terbuka kerana penganjuran himpunan sebelum ini terbukti aman jka tiada gangguan polis.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Hishammudin bahawa Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan membawa usul demonstrasi tanpa permit di stadium ke Kabinet, bagi mengelakkan penganjurannya oleh pihak-pihak tertentu mengganggu keselamatan dan ketenteraman awam.

"Pemuda memang tak bersetuju untuk (demonstrasi) buat di stadium. Kita bukan nak buat festival, bukan nak buat ekspo tapi kita nak buat himpunan yang berjalan untuk keadilan jadi kita akan bergerak dan tidak berkumpul setempat," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Beliau yang merujuk kepada beberapa siri demonstari aman sebelum ini berkata, keadaan menjadi huru-hara kerana pihak polis dan FRU menggunakan kekerasan dengan menyembur gas pemedih mata dan meriam air yang didakwa bagi 'meredakan keadaan'.

"Kita harap pihak kerajaan tidak mengganggu sebaliknya memberi kebenaran kepada rakyat dan kita jamin ianya aman dan tidak menyumbang kepada apa-apa kerosakan sebab kita dah buktikan pada Bersih 1 dulu kita berjaya melakukannya cuma kita minta tak ada sebarang provokasi daripada polis dengan menggunakan water canon menyebabkan keadaan kucar kacir," katanya.

Tambahnya, hasrat rakyat untuk menunjukkan rasa marah dan tidak puas hati terhadap sesuatu perkara tidak akan tercapai sekiranya dibuat di tempat tertutup dan menyifatkan tunjuk perasaan sebagai satu 'seni halus' yang perlu ditangani secara halus juga.

"Konsep demonstrasi ialah tunjuk perasaan ertinya kita nak tunjuk kepada masyarakat apa yang kita bantah.

"Kalau buat tempat tertutup tak mencapai objektif dan kita bukan nak tunjuk kekerasan, 'gedebe' dan samseng tapi nak tunjuk persaan rakyat yang mahu keadilan dan ketelusan.

"Sebenarnya tunjuk perasaan seni halus yang perlu ditangani dengan lunak, bukan dengan jentera water cannon dan FRU sebab berkait dengan perasaan. Kalau tangani dengan ganas ia akan dibalas ganas juga," katanya.

Pemuda sedia untuk Bersih 2

Sementara itu, Nasrudin menyatakan komitmen seluruh pemuda untuk menyertai himpunan anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) 9 Julai ini bagi menggerakkan rakyat menuntut pilihan raya bersih dan adil.

"Kalau PAS kata akan turunkan 100, 000 ahli, sekurang-kurangnya 50 peratus daripada jumlah itu ialah pemuda," katanya.

Himpunan yang bertemakan "Walk For Democracy", menurut Pengerusi Badan Penggerak Mobilisasi Demokrasi PAS Mohamad Sabu akan berlansung di Kuala Lumpur dan tempat yang spesifik akan diumumkan nanti.

"Tapi kalau buat di stadium kita tak mahu. Baik pergi tengok bola," katanya berseloroh.

Pemuda PAS tolak cadangan demo di stadium

Cadangan kerajaan agar demonstrasi tanpa permit diadakan di stadium tertutup dengan alasan menjamin keselamatan awam tidak dapat diterima.

pas umno pemuda talks parliment 010709 nasrudin hassanKetua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan berkata, tiada sebab bagi pihak berkuasa menghalang demonstrasi di tempat terbuka kerana penganjuran himpunan sebelum ini terbukti aman jka tiada gangguan polis.

"Pemuda memang tak bersetuju untuk (demonstrasi) buat di stadium. Kita bukan nak buat festival, bukan nak buat ekspo tapi kita nak buat himpunan yang berjalan untuk keadilan jadi kita akan bergerak dan tidak berkumpul setempat," katanya kepada Harakahdaily.

Nasrudin mengulas kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein Hishammudin bahawa kementeriannya akan membawa usul demonstrasi tanpa permit di stadium ke jemaah menteri bagi mengelakkan penganjurannya oleh pihak-pihak tertentu daripada mengganggu keselamatan dan ketenteraman awam.

Kerajaan jangan ganggu

bersih rally 271207 03Ketua Pemuda PAS itu yang merujuk kepada beberapa siri demonstari aman sebelum ini berkata, keadaan menjadi huru-hara kerana pihak polis dan FRU menggunakan kekerasan dengan menyembur gas pemedih mata dan meriam air dengan alasan bagi 'meredakan keadaan'.

"Kita harap pihak kerajaan tidak mengganggu sebaliknya memberi kebenaran kepada rakyat dan kita jamin ia aman dan tidak menyumbang kepada apa-apa kerosakan sebab kita dah buktikan pada Bersih 1 dulu kita berjaya melakukannya cuma kita minta tak ada sebarang provokasi daripada polis dengan menggunakan water canon menyebabkan keadaan kucar kacir," katanya.


bersih rally 271207 04Tambahnya, hasrat rakyat untuk menunjukkan rasa marah dan tidak puas hati terhadap sesuatu perkara tidak akan tercapai sekiranya dibuat di tempat tertutup dan menyifatkan tunjuk perasaan sebagai satu 'seni halus' yang perlu ditangani secara halus juga.

"Konsep demonstrasi ialah tunjuk perasaan ertinya kita nak tunjuk kepada masyarakat apa yang kita bantah.

Ganas dibalas ganas

"Kalau buat tempat tertutup tak mencapai objektif dan kita bukan nak tunjuk kekerasan, 'gedebe' dan samseng tapi nak tunjuk persaan rakyat yang mahu keadilan dan ketelusan.

bersih rally 271207 01"Sebenarnya tunjuk perasaan seni halus yang perlu ditangani dengan lunak, bukan dengan jentera water cannon dan FRU sebab berkait dengan perasaan. Kalau tangani dengan ganas ia akan dibalas ganas juga," katanya.

Mengenai himpunan anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) 9 Julai ini, Nasrudin menyatakan komitmen seluruh pemuda untuk menyertai dan akan membantu menggerakkan rakyat untuk menuntut pilihan raya bersih dan adil.


bersih rally 271207 06"Kalau PAS kata akan turunkan 100,000 ahli, sekurang-kurangnya 50 peratus daripada jumlah itu ialah pemuda," katanya.

Himpunan yang bertemakan "Walk For Democracy", menurut Pengerusi Badan Penggerak Mobilisasi Demokrasi PAS Mohamad Sabu akan berlansung di Kuala Lumpur dan tempat yang spesifik akan diumumkan nanti.

"Tapi kalau buat di stadium kita tak mahu. Baik pergi tengok bola," katanya berseloroh.

Depa Kata Isu Pungkoq dah berjangkit kat UMNO Padang Serai.. betoi ka..??

dari depakata.co.cc

http://4.bp.blogspot.com/-E3oIP-TG_0k/TdvdXgQUCPI/AAAAAAAAE9o/EvFmhU5Qi9c/s1600/2011-05-25_003018.jpg
Ini gua ambik dalam satu komen kat blog UMNO di mana depa dok bahas pasai isu Ketua UMNO Padang Serai terpalit kisah pungkoq... entah laa...tak tau kat hangpa laa nak olah macamana... tu la syok sangat dok kata kat ANWAR last dalam kelambu sendiri pon dah terkeluaq cerita dah.....


Tang depa semua matang..Tang orang lain sah mengancam keselamatan negara..!!!

'Rakyat boleh berdepan dengan Ibrahim Ali'

Kerajaan tidak perlu mengambil tindakan terhadap Presiden PERKASA Datuk Ibrahim Ali berhubung isu 'perang salib' kerana masyarakat sudah matang dalam menghadapi isu-isu sensitif.

NONEMenteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz berkata rakyat Malaysia kini tidak lagi takut membincangkan isu yang tidak berapa lama dahulu dianggap sebagai tabu.

"Sebagai hasil dariapda media alternatif, kamu sebenarnya telah membuka masyarakat.... Kehadiran alternatif media membuka dimensi baru, daripada aspek kamu boleh bincangkan apa saja," katanya dalam sidang media di parlimen hari ini.

"Selepas dua atau tiga tahun, saya lihat masyarakat sudah berubah dan matang. Perkara seperti itu, yang diluahkan Ibrahim Ali, tidak lagi dianggap terlalu sensitif untuk kita bicarakan."

PARIT PANJANG - Tetap prihatin walau sakit

Tetap prihatin walau sakit

PARIT PANJANG - Pesakit lumpuh, Abdullah Saud, 69, begitu sensitif setiap kali mendengar berita mengenai kesakitan orang lain sehingga menitiskan air mata walaupun dia sendiri tidak mampu bergerak.

Anaknya, Jamalludin Abdullah berkata, ayahnya bukan saja sensitif mendengar kesakitan orang lain tetapi turut tersentuh setiap kali masyarakat luar menziarahinya.

“Semasa ayah sihat, dia seorang yang sangat prihatin terhadap masyarakat luar. Kini, dia sakit dan orang lain pula yang menziarahinya.

Menurutnya, kecekalan ayahnya membesarkan 14 adik-beradiknya sehingga berjaya membuatkan kami begitu peka terhadap kesihatan ayah.

“Ramai yang menyarankan saya supaya meminta bantuan, tetapi saya dan adik-beradik mempunyai prinsip tersendiri iaitu tidak suka meminta selagi mampu.

“Walaupun susah, kami akan membantu ayah dan paling penting ini masa untuk membalas jasa ayah,” kata Jamalludin yang juga anak kelima daripada 14 adik-beradik.

Abdullah Saud yang lumpuh separuh badan bahagian kanan itu kini hanya bergantung kepada anak dan isterinya untuk keperluan hariannya.

“Kami sudah membawa ayah menjalani rawatan tradisional sebanyak lima kali, namun tiada sebarang perubahan berlaku terhadapnya,” katanya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Baling, Datuk Azamudden Md Taib yang datang menziarah turut mendoakan dan memberi sedikit petua kepada Mohd Saud untuk kembali pulih

“Saya berharap Mohd Saud bersabar dengan ujian Allah dan pastinya ada hikmah di sebalik apa yang berlaku,” katanya selepas menyampaikan buah tangan kepada Abdulah Saud di Kampung Parit Panjang baru-baru ini.

MB sampaikan geran tanah di Naka 26 Mei


KUALA NERANG - Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak akan turun padang di tapak Pekan Sehari Naka, Padang Terap pada 26 Mei ini untuk memberikan penerangan mengenai perkembangan semasa Kerajaan Negeri kepada masyarakat setempat dan juga menyampaikan geran tanah kepada penduduk.

Program Pemimpin Bersama Rakyat berkenaan adalah majlis keempat yang bakal diadakan dan sebelum ini sudah diadakan di daerah Sik, Bandar Baharu dan Pendang.

Exco Penerangan dan Pembangunan Usahawan, Abd Ghani Ahmad berkata, pelbagai program diatur dan program berkenaan turut dihadiri oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat (PR) di negeri ini.

Menurutnya, rakyat khususnya di daerah Padang Terap berpeluang untuk mengetahui maklumat terkini mengenai isu semasa daripada Azizan sendiri.

Katanya, jamuan kenduri rakyat turut diadakan bagi meraikan kira-kira 3,000 penduduk yang bakal hadir ke majlis berkenaan.

“Program ini adalah yang dirancang di bawah Exco Penerangan dan Pembangunan Usahawan dalam usaha untuk mendekatkan pemimpin negeri dengan rakyat.

“Pemimpin dan wakil rakyat terdiri daripada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan Parlimen dari PR juga akan melawat 20 kampung di tiga mukim iaitu mukim Pedu, mukim Tekai Kanan dan mukim Tekai Kiri,” katanya kepada Sinar Harian.

Abd Ghani berkata, Azizan juga akan meluang masa untuk melawat kawasan projek tanaman mangga dan nangka mastura di daerah ini.

Menurutnya, peluang berkenaan harus digunakan sebaik mungkin oleh masyarakat di daerah Padang Terap untuk bertemu dengan semua pemimpin-pemimpin PR dari seluruh negeri ini.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...