TERKINI :

Sunday, May 22, 2011

Zeti untuk IMF: Cadangan PAS dapat sokongan DAP

KUALA LUMPUR, 22 Mei: Cadangan agar kerajaan Malaysia mencadangkan Gabenor Bank Negara, Zeti Akhtar Aziz (gambar) dilantik menerajui Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) kini mendapat sokongan PAS dan DAP.

Namun, menurut penasihat DAP, Lim Kit Siang, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tidak berminat dengannya.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar hari ini mencadangkan kepada kerajaan supaya Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar dicalonkan menerajui Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) susulan peletakkan jawatan pengarah urusannya Dominique Strauss-Kahn beberapa hari lalu.

Mahfuz yang juga ahli parlimen Pokok Sena berpendapat Zeti Akhtar mempunyai kelayakan dan berkemampuan untuk memegang jawatan tersebut.

"Saya fikir inilah masa yang terbaik untuk Malaysia mencadangkan Tan Sri Zeti menjadi pengarah urusan IMF... Sebelum ini, kerajaan selalu mengkiritik IMF kerana badan itu tidak objektif dan tidak membantu dan menekan negara-negara.

"Jadi saya fikir jawatan tersebut (perlu) dipindahkan ke Asia... Kecemerlangan dan ketegasan yang ada pada Tan Sri Zeti melayakkan beliau duduk di situ," katanya dalam satu sidang media di ibu negara pagi tadi, lapor Malaysiakini.

Mahfuz berkata demikian bagi mengulas kekosongan kerusi pengarah urusan badan dunia itu selepas Dominique dilapor melepaskan jawatannya beberapa hari lalu atas tuduhan tersebut.

Beliau didakwa atas tuduhan melakukan serangan seksual termasuk merogol seorang pekerja hotel berusia 32 tahun dalam kejadian di Hotel Sofitel, di New York minggu lalu.

Mengulas lanjut, ahli parlimen Pokok Sena itu berkata Zeti juga mampu untuk menguruskan badan kewangan dunia itu berdasarkan pengalaman Malaysia yang memperkenalkan perbankan Islam di negara ini.

"Ini boleh dibawa supaya IMF dapat melihat sendiri bagaimana unsur-unsur perbankan Islam ini, dapat diterapkan dalam sistem kewangan dunia hari ini.

"Ini peluang terbaik, bagi saya, apatah lagi kita dapat mencalonkan seorang wanita sebagai pengarah urusan IMF," katanya.

Pertembungan Najib dan Anwar hampir kemuncak

BUKIT MERTAJAM, 22 Mei: Pertembungan antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kian sampai ke kemuncaknya tidak lama lagi kata, Pengerusi Soladariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisyam Sharin.

Menurutnya, kerajaan mana yang akan mendaki Putrajaya juga akan terjawab bila rakyat sendiri menilai antara Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat yang mana memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat.

"Pertembungan Najib dan Anwar sudah melepasi tahap kedua di mana masing-masing merangka strateji politik cuma perbezaan BN main politik tidak sihat mempergunakan semua kesempatan untuk menekan Pakatan Rakyat. Itulah politik Umno dan BN mereka tidak akan duduk diam buat kejahatan, " jelasnya ketika menyampaikan ceramah di Juru, Bukit Mertajam semalam.

Namun apa pun, rakyat yang cintakan kebenaran mesti yakin dan melaksanakan kerja menjatuhkan BN cara terhormat melalui pilihanraya serta menyampaikan maklumat terkini sehingga ke akar umbi, kata beliau yang juga dikenali sebagai Cikgu Bard (gambar bawah).

Sekarang ini BN cuba memperbanyakan program kepemudaan menerusi Belia di mana kemunculan konsert dan rancangan realiti yang tidak membawa manafaat kepada wawasan yang ingin dibina.

Mereka tahu tambahnya, lagi banyak program seumpama itu bermakna sokongan golongan muda terhadap BN tetapi jangan bimbang Pakatan Rakyat juga mempunyai ageda yang tersendiri untuk mengajak anak muda bersatu di bawah satu payung kebenaran.

"Memang tidak dinafikan BN banyak adakan rancangan bermotif politik namun jangan bimbang Pakatan Rakyat juga ada agenda untuk menyusun beberapa program demi menyelamatkan golongan terbabit daripada terus menjadi hamba kepada politik kotor BN, " terangnya yang juga Ketua Cabang Parti KeAdiLan Rembau, Negeri Sembilan.

Bagi beliau, kemampuan Dato' Seri Anwar lebih menyerlah walaupun beliau ditekan dengan berbagai isu yang kadang-kadang jika dilihat Anwar akan kalah awal sebelum bertarung pada pilihanraya umum nanti.

Sebenarnya Najib lebih tertekan dengan isu yang dibangkitkan oleh Pakatan Rakyat seperti kes Antantuya, pembaziran Datin Seri Rosmah Mansor, kes liwat atau video lucah yang bakal dibicarakan bulan depan.

"Terdapat kelebihan pada Pakatan Rakyat sebab itu BN cuba mengalih pandangan masyarakat pada isu yang tidak rasional seperti percubaan mengharamkan Parti KeAdiLan, " katanya lagi.

Justeru itu, rakyat yang mahukan kemenangan muklak mesti bekerja keras dengan parti dalam gabungan Pakatan Raykat bagi memastikan kerusi parlimen atau negeri di semenanjung Malaysia dikekalkan atau menambah banyak kerusi manakala rakyat di Sabah dan Sarawak wajar memenangkan sepuluh kerusi parlimen berbanding lapan yang menjadi sasaran sebelum ini.

Berceramah sama dalam program anjuran Pejabat Dewan Undangan Negeri (Dun) Bukit Tengah dan Jawatankuasa Kemajuan dan Komuniti (JKKK) Kampung Sekolah, Juru ialah Ketua Srikandi Malaysia, Siti Aishah Sheikh Ismail dan Yang Dipertua PAS Kulim Bandar Baru, Ustaz Haji Hasan Abdul Razak.

Dunia akan terkejut jika pelakon video itu diumumkan, bukan Anwar

Oleh: ZULKIFLI YAHAYA

Tiada apa lagi yang mengejutkan dalam isu Datuk Seri Anwar Ibrahim. Polis atau mungkin pendakwa hanya menunggu masa saja untuk mengumumkan bahawa pelakon video lucah sensasi itu ialah Anwar. Tiada ‘nilai berita’ langsung jika pelakunya Anwar tetapi dunia jadi hairan kalau mereka umumkan pelakonnya bukan Anwar.

Dalam tahun 70an dahulu, pengumuman hari raya puasa oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-raja sangat dinantikan kerana pada malam melihat anak bulan, kebarangkalian untuk raya atau tidak adalah 50-50 kerana ia benar-benar bergantung sama ada anak bulan kelihatan atau tidak. Hari ini, orang tidak peduli lagi pengumuman oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-raja kerana tarikh berdasarkan hisab yang tercetak ditaqwim tidak pernah silap.

Begitulah tamsilnya, pengumuman bahawa Anwar adalah pelakon video lucah oleh pihak polis atau pendakwa sudah diketahui pada hari Datuk Eskay mendedahkan video tersebut lagi. Adakah dengan membuat pengumuman serupa itu oleh pihak berkuasa maka peratus sokongan terhadap Anwar atau Pakatan Rakyat akan turun mendadak?

Sehingga ke hari ini, selepas 13 tahun Anwar dijatuhkan dari kerajaan apa saja yang dilakukan oleh kerajaan, sama ada ia benar-benar berlaku atau konspirasi, maka ia tidak banyak mengubah persepsi rakyat. Jika Anwar boleh dijatuhkan dengan isu moral, maka karier politik Anwar sudah berkubur 13 tahun lalu atau selepas Saiful Bukhari membuat sumpah laknat. Tapi sumpah laknat rupanya meningkat kan jumlah undi KeADILan di Permatang Pauh dalam pilihanraya kecil 2008.

Saya sering diajukan soalan oleh rakan-rakan, “Betulkah orang dalam video itu Anwar?” Bila soalan itu diajukan, ia menggambarkan orang yang bertanya sedang berperang dengan diri sendiri sama ada untuk mengiyakan atau menafikan bahawa orang itu Anwar.

“Kalau betul orang itu Anwar pun tiada apa yang pelik,” saya menjawab.

“Mengapa?” mereka menduga lagi.

“Mengikut rekod dia pernah memasuki UMNO, kemungkaran yang besar bagi orang PAS ialah sertai UMNO, jika masuk UMNO pun dia sanggup takkanlah nak…,” jawapan diberi tidak ikhlas, sekadar untuk melepas geram akibat terklalu kerap diajukan soalan yang sama.

Jawapannya yang sebenarnya ialah; apa juga kekukusan yang berlaku di dalam masyarakat Islam maka Islam mengemukakan penyelesaian terhadapnya. Tuduhan berzina tidak boleh dibuat sewenang-wenangnya tanpa empat saksi yang adil yang menyaksikan secara zahir. Sesiapa yang gatal mulut untuk menuduh juga maka dia boleh dikaitkan dengan perbuatan qazaf iaitu menuduh seseorang berzina melalui lisan atau tulisan tanpa membawa saksi yang disyaratkan mengikut syarie.

Qazaf adalah dosa besar yang jika tidak diampunkan Allah maka pelaku akan dihumban ke neraka. Harus difahami bahawa qazaf beraku kerana kegagalan penuduh membawa saksi, bukan kerana peristiwa zina tidak berlaku.

Andaikata, orang dituduh benar-benar berzina maka orang itu bakal menerima padah yang berat di akhirat, tapi sekurang-kurangnya di atas dunia sempat jugak penzina itu menyedap. Malang bagi pihak yang melakukan qazaf kerana mereka bukan merasa nikmat apa pun di atas dunia hasil menuduh orang berzina tanpa saksi tetapi di akhirat bala sedang menunggu.

“Sebab itulah saya memilih sikap kepimpinan PAS yang mempertahankan bahawa Anwar tidak berzina selagi pihak penuduh tidak mampu membawa 4 saksi yang adil, mengikut apa yang Allah syaratkan dalam Al-Quran,” itu penjelasan saya di mana-mana.

Itulah juga menjadi pandangan segolongan rakyat Malaysia yang faham ajaran Islam berhubung isu Anwar. Mereka tidak sibuk memikirkan jam omega, raut wajah, ujian poligraf dan sumpah laknat yang bukan dari ajaran Islam itu. Ramai ahli dan penyokong PAS berada dalam golongan ini.

Golongan yang kedua ialah golongan yang benar-benar yakin bahawa Anwarlah orangnya pelakon video lucah itu. Justeru Anwar tidak layak menjadi pemimpin. Maka beliau diserang setiap detik. Golongan kedua ini merasakan mereka adalah pihak yang prihatin dengan dosa pahala, membenci penzinaan serta mempercayai apa juga perbuatan yang dikaitkan dengan nama Allah (sumpah) adalah dari ajaran Islam. Hakikatnya mereka adalah golongan yang ghurur, tertipu kerana kejahilan diri sendiri dalam memahami ajaran Islam. Mereka merasa diri alim, walhal mereka adalah jahil. Ramai yang berada dalam golongan kedua ini, datangnya dari ahli-ahli dan penyokong UMNO.

Golongan ketiga adalah pihak yang mempercayai Anwar melakukannya atau mungkin juga menganggap tidak penting untuk mengesahkan Anwar melakukannya atau tidak; tetapi menganggap ianya isu peribadi dan tidak perlu dikaitkan dengan soal kepimpinan atau politik. Ramai yang berada dalam golongan ketiga ini adalah terdiri dari masyarakat bukan Islam. “Kami tak marah Anwar mau main sama sapa pun, tapi kami marah minyak naik, gula naik..” itu suara yang mewakili golongan ketiga ini.

Dalam menilai isu Anwar ketiga-tiga kumpulan itu adalah yang terbesar di negara ini. Selain dari gabungan ketiga-tiga kumpulan itu, terdapat segolongan lagi rakyat Malaysia yang sudah terlalu muak dengan isu Anwar. Siang, malam, pagi, petang; buka akhbar tengok tv asyik-asyik isu tersebut yang disuap. Mereka bosan untuk turut memikirkan perkara yang dirasakan tiada kaitan dengan kepentingan hidup mereka. Mereka tidak menyukai tindakan penyokong atau penentang Anwar.

Isu Anwar sudah tidak sekuat tahun 1999 dalam menentukan pola sokongan rakyat. Maka golongan keempatlah sebenarnya yang sepatutnya menjadi kumpulan sasaran untuk dialihkan kecenderungan mereka. Jangan terlalu menumpu isu Anwar. Hidangkan gula, minyak, tol, peningkatan kos hidup, rasuah, penyelewengan, pengkhianatan UMNO terhadap Islam/Melayu dan sebagainya.

Percayalah golongan keempat ini boleh menjadi penentu kuasa politik negara. Bergantung kepada ikhtiar kita untuk mengolahnya.

ada sekoq mamat mai meroyan di sini....layee ahh muu...


aduhai nak suruh org siarkan komen dia... tapi komen entah apa2... nasib hang laa labu... org tanya PAS - PENGIKUT AJARAN SESAT tu pon tak jawab-jawab last dok meroyan.... sekarang ini blog gua... gua punya pasal la nak siar tak siar komen luuu.....admin

Menjawab tuduhan Khairy Jamaluddin

Idris Ahmad

Khairy Jamaluddin, Ketua Pemuda Umno mendakwa hanya Umno pembela Melayu di negara ini. Lain daripada Umno, bukan pembela Melayu. Persoalannya benarkah Umno pembela Melayu. Tidak malukah Khairy yang mendakwa bahawa Umno pembela orang Melayu, hakikatnya Umno hanya mengguna Melayu untuk membela pemimpin Umno bukan bela Melayu jauh sekali untuk mengangkat agama di tempat yang sepatutnya.

Beliau juga menyebut fakta yang tidak betul ketika berucap di Persidangan Perwakilan Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Pontian di Dewan Besar Maktab Rendah Sains Mara (MSRM) Pontian yang mendakwa PAS ditubuhkan kerana Ustaz Haji Ahmad Fuad kalah menentang Datuk Onn Jaafar di dalam mesyuarat Agung Umno. Faktanya bukan Ustaz Haji Fuad kalah melawan Dato' Onn Jaafar, tetapi tewas dengan dengan Tunku Abdul Rahman merebut jawatan Yang Dipertua Umno. Seorang lagi calon ialah CM Yusuf. Khairy juga salah fakta mengenai perkara tersebut, kerana apa yang berlaku ialah tarikh pertandingan dalam Umno ialah 25 Ogos 1951 sedangkan mesyuarat di kalangan ulamak untuk menubuhkan PAS kali kedua pada 23 Ogos 1951 di Padang Kelab Sultan Sulaiman. Mesyuarat ulamak dahulu daripada tarikh pertandingan Haji Ahmad Fuad dengan Tunku Abdul Rahman. Di manakah fakta beliau dapat?

Perlu diingatkan penubuhan PAS bukan kerana kecewa tidak mendapat jawatan dalam Umno, tetapi kerana teguran ulamak mengenai isu agama tidak dipedulikan antaranya isu judi. Ulamak merasakan perlu menubuhkan badan yang bebas untuk memberi tekanan kepada Umno dalam hukum agama.

Menjawab tuduhan yang mengatakan penubuhan PAS memecahbelahkan perpaduan Melayu juga ditolak. Sebenarnya penubuhan Umno menyebabkan Melayu berpecah, kerana sebelum Umno sudah ada Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang ditubuhkan pada tahun 1945. Umno ialah parti restu penjajah, sebab itu Umno tidak diharamkan ketika Ordinan Dharurat 1948 walaupun semua parti diharamkan seperti PKMM dan Hizbul Muslimin.

Beliau menuduh Melayu terbela di bawah Umno? Sudah 54 tahun merdeka, keadaan ekonomi jauh terkebelakang berbanding dengan Cina, India. Apa yang Umno lakukan untuk orang Melayu sehingga tertinggal ke belakang. Bukankah 2/3 anggota kabinet orang Melayu? Bukankah pegawai tertinggi orang Melayu.

Maka jalan pintasnya untuk menutup bangkai gajah, maka Umno menuduh ini angkara bukan melayu dengan meniupkan sentimen kaum.

Di sini adalah sebahagian jawapan yang membuktikan Umno gagal membela Melayu.

1. Umno menggunakan konsep "Umno Putera" bukan "Bumiputera", akhirnya yang ketinggalan orang Melayu.

2. Apabila jawatan di dalam Umno untuk mengaut keuntungan bukan untuk bela melayu, akhirnya mereka rebut harta, Melayu merempat merata-rata.

3. Menindas sesama bangsa kerana berlainan ideologi walaupun dari segi merit dan kebolehan ada kepada orang Melayu contohnya dalam soal perniagaan.

4. Menafikan royalti kepada Kelantan walaupun Kelantan negeri majoriti Melayu.

5. Macam mana melayu hendak terbela, minyak yang sepatutnya mendarat di Kelantan sebaliknya dibawa ke pantai Songkla Siam walaupun jaraknya lebih jauh daripada pantai Kelantan. Jarak ke Kelantan hanya 150 kilometer, berbanding ke Songkla Thailand 270 kilometer.

6. Melesapkan RM52 bilion nilai saham bumiputera. Sepatutnya orang Melayu akan memiliki ekuiti bumiputera melebihi 40 peratus jika benar Umno pembela Melayu.

7. Menyekat 118 projek pusat ke Kelantan sejak Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK 9).

8. Menggadai tanah rezab Melayu 1.3 juta hektar. Penjajah Inggeris tinggal tanah rezab Melayu seluas 3 juta hektar selepas merdeka. Tahun 1995 tanah rezab Melayu hanya tinggal 1.3 juta hektar. Siapa punya angkara? Adakah ini dalil Umno pembela Melayu.

9. Memperkenalkan sains dan metematik dalam bahasa Inggeris, melibatkan pelajar Melayu luar bandar dizalimi kerana kurang pasarana.

10. Menyalah guna hak keistimewaan orang Melayu untuk mendapat projek, kemudian mengagihkan kekayaan sesama kroni, akhirnya melayu terus ketinggalan dari segi taraf hidup.

Ini adalah sebahagian daripada bukti Umno tidak boleh membela Melayu. Maka sampailah masanya PAS Ganti Umno. PAS terbukti dan teruji untuk membela Melayu berbanding dengan Umno. Tuduhan DAP dan PKR mengkhianat Melayu sebagai strategi pencuri menjerit pencuri, supaya orang Melayu emosi untuk terus menyokong Umno walaupun hakikatnya Umno menjaga Melayu seperti serigala menjaga kambing.

Alahai 'mamat' nie.. satgie kata nyanyok baru tau...!!!

Muhyiddin mudah lupa
Huzir Sulaiman

http://2.bp.blogspot.com/_SmXc9idlhw4/S8e9Ftai80I/AAAAAAAAAro/m3V-1gjCQpA/s400/muhyiddin+penipu.jpg

Saya masih tak faham kenapa Tan Sri Muhyiddin masih menuduh Pakatan Rakyat (PR) hanya pandai mengkritik kosong kenaikan harga minyak. Adakah dengan melaksanakan solusi kenaikan harga RM0.20 secara senyap-senyap dan berkali-kali itu di tengah malam ketika rakyat sedang nyenyak tidur itu solusi yang terbaik, bijak dan berhemah khususnya kepada rakyat?

Tindakan rakus dan hipokrit dari slogan “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan” hanya satu retorik murahan. Jelas pandangan rakyat dan kebajikan rakyat ditolak mentah-mentah. Adakah tindakan yang cukup tidak ‘gentleman’, tidak bermaruah dan penakut itu akan mirip kepada isu Cukai Perkhidmatan (GST) dan Kenaikan Tarif Elektrik yang pastinya akan mengheret rakyat golongan pertengahan dan bawahan ke kondisi yang lebih parah?

Mencari solusi yang terbaik untuk rakyat adalah hakikat tugas dan tanggungjawab seseorang yang memerintah wahai Tan Sri, lebih-lebih lagi apabila kamu berada di hiraki tampuk kuasa ke-2 tertinggi di Parlimen selepas Perdana Menteri dan juga pimpinan kepada Kerajaan Persekutuan. Tidak kira sesiapa pun yang memerintah, sememangnya mencari solusi itu adalah asas kepada segala urus tadbir rakyat tetapi haruslah telus, adil, berhemah dan tidak menzalimi serta dilihat oleh rakyat bersungguh-sungguh tidak mahu menjadikan solusi memerah keringat rakyat untuk menanggung beban derita ekonomi itu sebagai solusi alternatif awal. Bercakap dari minda kelas tadika, rakyat yang rata-rata sudah semakin bijak rasanya sudah muak dan sakit telinga dengan alasan-alasan yang sudah basi sejak zaman Tun M lagi. Saya agak ragu-ragu kenapa ahli politik seperti ini yang dikatakan cukup berpengalaman dengan sepak terajang politik dan urus tadbir negara selama hampir 40 tahun masih dipilih untuk mewakili rakyat malah dipilih pula oleh Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Timbalan Perdana Menteri. Minda akal yang waras tidak melayakkan sesiapa pun seperti itu untuk diberi kuasa memerintah kecuali mereka yang melantik itu juga mempunyai gangguan akal dari jiwa yang karat seperti orang yang dilantik itu.

Rakyat memang selalu di dahulukan sebagai pilihan untuk menanggung beban ekonomi itu dari setiap solusi jalan pintas kerajaan yang memerintah. Pencapaian juga selalu di utamakan khususnya kedudukan Indeks Rasuah yang semakin corot dan Ketirisan dalam Pengurusan Kewangan Negara cukup jelas mempengaruhi solusi yang cukup tidak bijak, drastik dan terdesak itu, pada hemat saya cukup sinonim dan mirip kepada slogan 1Malaysia itu sebenarnya.

Pengecualian cukai selama 12 tahun kepada hasil perolehan Lynas Australia sebanyak RM8 Billion setahun atau RM96 Billion dalam tempoh 12 tahun, Kerugian RM1.14 Billion kerana ketidakcekapan pengurusan dalam projek landasan keretapi berkembar Rawang-Ipoh, Kegunaan RM500 juta wang pembayar cukai untuk menampung kerugian pelaburan kerajaan dalam syarikat Columbia Aircraft Manufacturing Corp di Amerika Syarikat, Kerugian Sime Darby sebanyak RM1.6 Billion dan Peningkatan Kos anggaran faedah Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) sebanyak RM7.453 Billion adalah antara contoh yang sebenarnya harus dicegah dan ditegah terlebih dahulu oleh mereka yang memerintah sebelum keputusan menaikkan harga minyak, harga gula, tarif elektrik, perlaksanaan cukai perkhidmatan (GST), pelepasan cukai keterlaluan kepada syarikat asing dan pengurangan subsidi rakyat diambil kira sebagai solusi awal kepada hasrat kerajaan Tan Sri yang memerintah sebagai solusi jalan keluar negara untuk menjadi bankrap pada tahun 2019.

Jangkaan peningkatan jumlah subsidi dari RM10.3 billion kepada RM20.58 billion pada tahun ini khususnya yang membabitkan bahan bakar kerana kenaikan harga minyak dunia haruslah diimbangi dengan peningkatan pendapatan kepada pengeluar minyak negara PETRONAS selaku salah satu pengeluar minyak dunia dan penyumbang secara langsung kepada peningkatan pendapatan negara dan tidak hanya dijadikan sebab dan solusi utama untuk mengurangkan subsidi bahan bakar itu dengan menaikkan harga minyak RON 97 dan RON95 di malam hari.

Pengurangan subsidi rakyat dan masalah ketirisan pengurusan kewangan negara boleh diatasi dengan kaedah ‘Good Governance’ atau Tadbir Urus yang telus dan amanah. Jelas, kegagalan mereka yang memerintah dalam mentadbir urus segala transaksi ekonomi dengan baik sebaliknya telah menghukum rakyat yang tidak berdosa. Yang terpaksa melarat ditanah sendiri seperti peminta sedekah kepada pemerintah, kroni dan keluarga mereka yang terus menerus kekal dengan kehidupan yang cukup mewah. Saya tidak melihat ‘Leadership By Example’ atau Kepimpinan Melalui Teladan dalam isu pengurangan kos tadbir negara seperti yang digembar gemburkan oleh Ketua Eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu), Datuk Seri Idris Jala. Kenapa pula rakyat yang harus menderita?

Sememangnya, antara tugas utama Pakatan Rakyat (PR) sebagai pembangkang adalah mengkritik kerana mahu memastikan Tadbir Urus yang baik dari Kerajaan Persekutuan yang memerintah wahai Tan Sri. Kritikan yang sememangnya bukan omongan kosong dan telah dibuktikan melalui Tadbir Urus yang baik di negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat (PR) dan juga dari cadangan solusi Buku Jingga yang dilihat lebih adil dan telus dalam melaksanakan reformasi ekonomi yang adil kepada semua lapisan masyarakat.

Tan Sri jangan mudah lupa. [HarakahDaily]

Orang angkat 'dia' suruh pikiaq untuk 'rakyat' tapi dok pie ugut pulak apakejadahnya..!!

Bantulah rakyat bukan minta persiap mental

PARIT BUNTAR, 22 Mei: Ketua Penerangan PAS Perak, Drs Khalil Idham Lim mengkritik kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengingatkan rakyat agar bersedia secara mental bagi menghadapi tekanan ekomoni yang bakal berlaku sambil menggambarkan ia sebagai satu lagi kelemahan BN mentadbir negara.

"Kenapakah rakyat disuruh bersedia menghadapi masalah tekanan ekonomi sedangkan pemimpin BN belum menunjukkan usaha bersungguh-sungguh untuk bantu rakyat?" katanya.

Tan Sri Muhyiddin Yassin dipetik menyeru rakyat Malaysia supaya mempersiapkan mental masing-masing untuk menghadapi kenaikan harga pelbagai produk berikutan kenaikan harga minyak dan penurunan jumlah bekalan makanan yang diakibatkan oleh perubahan iklim sejagat.

“Kerajaan yang dikuasai oleh BN telah untung besar melalui Petronas berikutan kenaikan harga minyak di pasaran dunia, keuntungan tersebut sepatutnya boleh disalurkan kepada rakyat," katanya ketika ditemui di sini.

Tambahnya, contoh lain negara sepatutnya telah memiliki kekuatan dan lonjakan kemajuan dalam bidang pertanian yang hebat setanding negara jiran seperti Thailand yang tidak bergantung harap dengan bekalan makanan dari negar luar secara total.

Menurutnya yang juga Adun Titi Serong, kelesuan BN mentadbir negara kian terserlah berikutan langkah demi langkah yang diambil kononnya sangat mengambil berat isu serta soal kebajikan rakyat namun terbukti ianya satu pembohongan kepada rakyat.

“Pada hemat saya usaha BN untuk membela rakyat yang sebetul tidak dibela sejak 50 tahun, tetapi ditutup mata melalui media pro BN untuk mengaburi rakyat dari mengatahui perbuatan terkutuk Umno BN yang lebih suka merompak wang rakyat secara terhormat selepas setiap kali diberi mandat untuk memerintah,” ujarnya.

Katanya, pemimpin Umno BN sepatutnya mempersiapkan mental untuk menjadi pembangkang di Malaysia selepas PRU 13 kerana rakyat telah muak dengan lakonan mereka. [HarakahDaily]

Agama kristian pula UMNO perkuda

http://kedahla.blogspot.com

Makin teruk ,makin celaru, makin tak ketahuan hala.

Islam hadari yang umno cipta dula, Najib sudah lempar dalam telaga buruk mana?

Mana segala slogan yang umno cipta dulu, semuanya hancur belak.

Slogan 1 Malaysia pulak la ni, kita tunggu dan tengok rakyat nak lempar dalam parit mana.

Semua slogan yang dicipta umno adalah untuk kelabu kan mata serta pemikiran rakyat. Sekarang rakyat dah cerdik, umno dah tak boleh nak tipu rakyat dengan segala mak nenek slogan yang mereka cipta sendiri.

Bila umno dah nampak slogan slogan sudah tak mampu lagi untuk perdaya rakyat, umno beralih kepada islam untuk mendapat sokongan rakyat.

Najib pun berapi- api bercakap tentang islam, panggil pak sheikh dari arab buat segala seminar yang menampakkan umno betol-betol nak pada islam, tambah elaun imam dan siak, jakim yang jadi tunggangan umno, disuruh sedia teks kuhtbah yang menampakkan kepada rakyat bahawa umno memang nak pada Islam. Tak cukup dengan itu, UMNO menggunakan D7, unit Polis untuk tangkap GRO dan serbu tempat pelacuran yang sama berulangkali. Semuanya sebab nak tunjuk kepada rakyat yang umno pun tak mau perkara mungkar. Padahal banyak lagi lessen pusat judi dan hiburan yang umno bagi.

Rakyat sudah semakin tahu umno sebuah parti berdasarkan sekular, dasar yang asingkan politik dan agama.

Mana ada parti politik sekular semacam umno memperjuangkan agama. Bila MCA & Gerakan hina islam, umno langsung tak berani bersuara.

PAS Kelantan nak laksanakan hukum hudud, pemimpin umno yang bangkit menentang habis-habisan. Akhirnya segala sandirwara umno memperkudakan islam untuk meraih sokongan rakyat khusus orang melayu tidak diterima rakyat. Sebaliknya rakyat semakin meloya serta meluat melihat umno memperkudakan islam untuk mengekalkan agenda politik sekularnya.

Setelah umno gagal mengunakan agama Islam untuk agenda politiknya, umno tampa ada perasaan malu dan tangungjawab menggunakan agama kristian pula.

Akhbar Utusan Malaysia dijadikan terompak untuk menjayakan agenda politik sempit umno. Umno menjadikan agama kristian untuk membangkitkan sengketa antara agama, serta membakar api perkauman. umno kini wajib dilihat semakin bahaya, cara pemikiran pemimpin umno untuk mengekalkan kuasa cukup bahaya, rakyat perlu matang serta tidak melatah dengan agenda jahat yang dilempar oleh umno kepada rakyat.

Umno yang semakin tenat, selepas gagal dalam memperkuda agama Kristian bagi meraih sokongan orang melayu, tidak mustahil selepas ini umno akan menggunakan agama Hindu pula sebagai kuda baru untuk mendapat sokongan orang melayu.

Rakyat kini perlu bangkit segera menolak umno BN sebelum pemimpin- pemimpin umno memperkudakan pelbagai agama yang ada di Malaysia bagi tujuan politik sempitnya .

Lang Tok Teh

Laa ingatka seleweng duit Pusat untuk program PAS...

http://kedahla.blogspot.com

Oleh: Tok Non

Kecut perut jugak Tok Non bila seorang rakan menunjukkan laporan berita akhbar 'Utusex Meloya' yang mendakwa kununnnya Kerajaan Negeri Kedah selewengkan peruntukan Kerajaan Pusat untuk projek jalan.

Rupanya, Menteri yang jaga jalan Datuk Shaziman Abu Mansor berkata kerajaan negeri seleweng peruntukan tu untuk bina jalan baru di kampung-kampung. Kalau macam tu, apa masalahnya Datuk?

Duit yang Pusat bagi tu dikira geran wajib yang dipulangkan balik mengikut kadar kutipan oleh Pusat ke Negeri dari kutipan CUKAI JALAN yang dikenakan kepada seluruh rakyat Malaysia.

BN marah sebab duit tu sepatutnya guna untuk baiki jalan Persekutuan, walaupun jalan tu masih elok dan tak perlu dibaiki. Bila kerajaan negeri guna duit tu untuk bina jalan kampung, masalah besar bagi BN ialah 'kerajaan negeri dapat nama'. Ishh awatlah tak ikhlas hangpa ni nak bantu rakyat, semua nak nama.

Waktu depa kutip cukai jalan.. rakyat tak perlu cop atas duit tu pun 'Ini duit cukai yang diberi oleh ahli PAS, PKR atau DAP...' tapi bila mai time nak huluq balik dekat rakyat kalut pulak BN Pusat tak dapat nama. Ini dunia punya dalam, ini macam punya perangai pun ada ka?...

Apa salahnya bagi orang kampung pulak rasai keselesaan. Ada tempat sejak merdeka jalan kampung tak pernah diturap, depa bersyukur bila PAS memerintah baru dapat rasa jalan baru.

Jalan Persekutuan kebanyakannya dah elok, BN kena tengoklaa pulak kemudahan luar bandar sama. Kesian orang kampung, orang Melayu sebahagiannya UMNO berkarat tapi nikmat pembangunan tak dapat rasa. Yang BN dok pulun bagi sempurna semua kemudahan ialah kawasan bukan Melayu di bandar-bandar.. toksah dok pulun jek Cina lah UMNO woi, Cina tengok bayang UMNO pun tak mau dah la ni.

Orang Melayu pulak, toksah dok pulun sokong UMNOlah.. hangpa tu UMNO tengok seduit dua saja, mai dekat pilihanraya baru mai nak urut tengkok rakyat. Hai UMNO, UMNO..bok penyepak sekali baru hangpa tau...

Mad Bashah : Boleh ka Tak Bolah..??

Can Ahmad Bashah regain Kedah for BN?

May 22, 2011
Ahmad Bashah, BN’s hope for Kedah and its next mentri besar?

ALOR STAR, May 22 — Barisan Nasional’s (BN) new point-man in its quest to retake Kedah is supremely confident in the gospel of 1 Malaysia.

For Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah, it is the key to breaking Pakatan Rakyat’s (PR) hold over the minds of Kedahans and putting their belief back in the BN.

After a Chinese New Year dinner in late February, he had stated that 1 Malaysia’s message of inclusiveness was bringing the Chinese community back into the BN, which is key to winning Kedah’s mixed seats.

“Kedahans have seen that PR cannot fulfil their promises. Their confidence is returning to us,” declares Ahmad Bashah, Kedah Umno’s liaison chief and the man handpicked by BN chairman Datuk Seri Najib Razak in January this year to spearhead the national coalition’s take-over of Kedah.

For the four-term assemblyman, 1 Malaysia’s tenet of unity extends to how state governments should be in sync with the coalition holding federal power. He believes only this will move Kedah forward.

A straw poll of 70 Kedahans conducted by The Malaysian Insider, however, challenges the claim that 1 Malaysia is sparking wide interest among the public.

Though he is a veteran leader among Umno leaders and BN allies, Ahmad Bashah’s appeal does not percolate down to the man-on-street or even among many Umno supporters.

He also has to deal with the clawing factionalism in Kedah Umno’s 15 divisions. It was partly the back-stabbing within divisions over who was chosen as candidates in the 12th general election that derailed their machinery and turned off the party’s supporters.

A northern Kedah Umno division leader describes the fight ahead as steep and hard for Ahmad Bashah and the BN. Even though the PR administration has been less-than-stellar, BN must endure painful changes if it wants Kedahans to take them back.

A familiar hand

Ahmad Bashah was a senior leader in the Kedah BN state Cabinet prior to 2008. He takes over the state Umno and BN leadership from Umno vice-president Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, who was more of an interim appointee after Kedah fell to PR.

The former businessman started being active in Umno at about the same time “Tun Abdullah Ahmad Badawi became a deputy education minister”.

A consummate party man, he worked his way up from a branch leader to a youth leader in the Alor Star division before becoming its head. He first contested and won the Bakar Bata state seat (which was then called Alor Merah) in the 1995 elections.

In an interview with The Malaysian Insider, Ahmad Bashah said his main message to Kedahans was the importance of returning to BN to power in order to get the necessary investment and funds to grow Kedah.

“Datuk Najib is the torch bearer of Malaysia,” he said, referring to the prime minister’s attempt at bringing development via the Economic Transformation Programme (ETP), the Government Transformation Programme (GTP) and the National Key Results Areas (NKRA) initiative.

“So we (Kedah BN) have to help Najib bring that torch to Kedah. Kedah must be ruled by the same parties that controls Putrajaya,” he adds.

This is a truism that is often overlooked. Kedah is largely a paddy-based agrarian economy. On its own, the state is unable to attract large-scale ventures in manufacturing or electronics that bring in jobs, raise local spending power and help spur small business growth.

Such previous ventures such as the Sharp Roxy plant in Sungai Petani, the Kulim High Tech Park and the Perwaja Steel plant in Gurun, were set up with the aid of federal government agencies that deal with trade.

Similarly, the big universities and colleges that are transforming Kedah’s landscape like Universiti Utara Malaysia in Changloon and AIMST University in Semeling were made possible by the Higher Education Ministry.

“We have seen that under Pakatan, the state has gone backwards. Only BN can bring it forwards.”

New line up, Same faces

Bashah admits that factionalism is a problem but insists it is manageable, claiming it is more a “perception problem among the grassroots” rather than a debilitating cancer.

“I have no problems with other division leaders. We sit together in meetings that I call’ he said.

An official with a division in central Kedah, however, claimed that although other leaders may not have a problem with Ahmad Bashah, there is still in-fighting between personalities within other divisions.

“There are people who are still lobbying to be candidates even though they lost in the last elections,’ said the official who declined to be named.

The second biggest obstacle is more intractable but is important to the voters who abandoned Umno and BN in 2008 and whom the party is courting — how is Umno supposed to inspire voters to enact change when the line-up of leaders it offers doesn’t represent that?

An Umno activist in Sungai Petani sums it up: “Except for Datuk Mukhriz (Mahathir) the rest of the Umno liaison are all old faces including Bashah. There’s no one else, ka?

“If we really want to win, we have to change the whole line up. All the old guys must go.”

Except in very rare cases, the state BN chief is marketed as the “next mentri besar” in an election.

Another party activist from Pokok Sena describes BN’s line up as insipid compared to the PR’s.

“The PR cabinet has lawyers, doctors and engineers. What do we have?”

This underscored an important element in any election where voters are ambivalent about both parties, as is the case of Kedah. A sterling candidate can rise above the humdrum of his party and that of the opposition to capture the imagination of his constituents.

And examples of this are plenty in Kedah among PR and BN candidates.

According to a veteran Kedah BN activist, “We cannot offer a transformative package if we keep offering old products in that package. Our package has to have new products.”

Dakwaan Negeri seleweng peruntukan Pusat, karut! JKR diserah uruskan semuanya

Ditulis oleh MUSLIM ABDUL RAZAK

ALOR SETAR, 22 Mei - Dakwaan bahawa Kerajaan Negeri Kedah menyalahgunakan peruntukan menyelenggara jalan negeri yang diberikan oleh kerajaan Pusat untuk tujuan lain adalah tidak benar kerana peruntukan tersebut digunakan secara berperingkat dan mengikut amalan kerajaan terdahulu.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan , Kerja Raya, Bekalan Air, Sumber Air dan Tenaga, YB Dato’ Phahrolrazi Zawawi berkata, perkara yang sama turut berlaku di seluruh negara apabila setiap peruntukan yang diterima dari kerajaan Pusat akan dimasukkan dalam satu akaun.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Menteri Kerja Raya, Dato’ Shaziman Mansor yang menyatakan bahawa Kerajaan Negeri Kedah menyalahgunakan peruntukan menyelenggara jalan negeri untuk tujuan lain.

“Apabila akaun kerjaan negeri menerima peruntukan daripada kerajaan Pusat, wang tersebut sudah bercampur dengan wang sedia ada disebabkan Kedah tidak mempunyai akaun lain untuk membolehkan peruntukan tersebut diasingkan,” ujarnya.

Phahrolrazi berkata, memandangkan kerajaan negeri membelanjakan bemacam-macam perkara sepanjang tahun maka amat sukar untuk memastikan bahawa peruntukan tersebut digunakan untuk menyelenggara jalan negeri.

“Selain itu, urusan menyelenggara jalan negeri diserahkan sepenuhnya kepada Jabatan Kerja Raya (JKR) Kedah sepenuhnya.

“Jadi, isu penyalahgunaan peruntukan tidak seharusnya ditimbulkan,” ujarnya.

Baru-baru ini Menteri Kerja Raya meyatakan bahawa Kedah dan Selangor dikenalpasti menggunakan peruntukan menyelenggara jalan negeri untuk tujuan lain.

Sambutan 10 Tahun Konvokesyen Kolej Islam Darul Ulum


Kolej Islam Darul Ulum akan menganjurkan Majlis Konvokesyen Kali Ke 10 bermula dari 28, 28 hingga 30 Julai 2011 (Khamis hingga Sabtu). Pelbagai acara menarik telah disusun atur oleh pihak urusetia penganjuran. Majlis ini akan dirasmikan oleh YB Dato’ Haji Mohamed Taulan Bin Mat Rasul, 28 Julai 2011. Antara program yang telah dirancang dan akan diadakan adalah Pertandingan Dalam Dewan melibatkan pertandingan pidato, kuiz, sajak, nasyid, tilawah dan hafalan. Manakala acara padang pula melibatkan pertandingan bola sepak 8 sebelah, gusti lengan, tarik tali, sepak raga bulat dan memasak. Pertandingan ini akan disertai para pelajar sekolah-sekolah agama seluruh negeri Kedah terdiri sekolah-sekolah di bawah pengurusan HESA, SAR dan Maktab Mahmud.

Pada sebelah malam, majlis ini akan diserikan dengan kuliah maghrib oleh penceramah-penceramah terkenal. Selepas isya’, akan diadakan Ceramah Perdana yang akan menampilkan pimpinan utama PR. Antara yang dijangka hadir ialah YB Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang (Presiden PAS), YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak (Menteri Besar Kedah), YB Dato’ Haji Mahfuz Omar (Ahli Parlimen Pokok Sena), YB Nurul Izzah Anwar (Ahli Parlimen Lembah Pantai), YBhg Dato’ Dr Haron Din (Timbalan Mursyidul Am), YB Dato’ Husam Musa (Exco Kerajaan Negeri Kelantan), YB Tuan Haji Khalid Samad (Ahli Parlimen Shah Alam) dan YB Saifuddin Nasution Ismail (Ahli Parlimen Machang).

Pihak urusetia juga menganjurkan bacaan tahlil dan tadarus 30 juzu’ kepada arwah yang tersayang dengan bentuk jualan kupon dengan bayaran RM 10 untuk satu nama. Selain itu, pihak urusetia mempelawa mana-mana individu yang ingin menyertai skim akikah sempena Majlis Konvokesyen Kolej Islam Darul Ulum dengan harga RM 350 untuk setompok. Tempahan tapak gerai jualan sudah dibuka. Untuk tempahan dan maklumat lanjut, bolehlah menghubungi Ustaz Mohd Hanifi di talian 012-5642132

Bila kerajaan lemah, kebajikan rakyat akan lebih terjamin...

SAMA ada anda setuju atau tidak, ungkapan "bila kerajaan lemah, kebajikan rakyat akan lebih terjamin" ternyata banyak kebenarannya. Terbaru berkenaan kejadian tanah runtuh yang mengorbankan anak-anak yatim (belum ada angka rasmi) di sebuah madrasah di Hulu Langat, Selangor menyaksikan kerajaan pusat dan kerajaan negeri seperti berlumba-lumba untuk menghulurkan bantuan.

Mulanya Kerajaan Negeri Selangor mengumumkan bantuan segera berjumlah RM 50, 000 di mana RM20,000 diperuntukan bagi kegunaan pengurusan jenazah, sementara selebihnya sebanyak RM30,000 diperuntukan untuk kegunaan usaha mencari mangsa dan menyelamat yang masih tertimbus [mStar]



Beberapa jam selepas itu, kerajaan pusat juga tak mahu kalah memberikan bantuan yang lebih banyak kepada mangsa-mangsa yang terlibat iaitu RM 10, 000 kepada setiap keluarga mangsa, ditambah dengan bantuan menguruskan jenazah yang ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan pusat [mStar].



Masih tidak jelas mengapa kerajaan pusat menghulurkan RM 10, 000 kepada keluarga mangsa. Kita tunggu apa yang akan dikatakan oleh Muhyidin Yassin esok. Tapi apa yang menarik di sini, kalau korang tengok televisyen tadi, tak henti-henti ditegaskan bahawa bantuan RM10,000 itu adalah daripada kerajaan pusat sampai ReJaM© naik muat mendengarnya.

Kerajaan takut sangat kalau rakyat fikir bantuan RM10,000 itu adalah dari Kerajaan Selangor yang diperintah oleh Pakatan Rakyat. Lantaklah korang nak buat propaganda bodoh tu, yang penting rakyat yang untung.

Apa yang jelas, rakyat harus bijak berpolitik. Jangan bagi sesebuah parti itu terlalu kuat memerintah Malaysia. Tak kiralah Barisan Nasional ataupun Pakatan Rakyat. Bila kita ada pembangkang yang kuat maka kedua-dua parti ini akan berlumba-lumba untuk memenangi hati rakyat. Masing-masing nak tunjuk baik. Maka siapa yang untung? Rakyat juga... bukan ke bagus macam tu?

PRU13 kita bagi pulak Pakatan Rakyat memerintah Malaysia, dalam masa yang sama jangan bagi PR kuat sangat, biar "balance" dan pada saat itu, nescaya "Rakyat akan menjadi raja". Kerajaan takkan buat sesuka hati mereka.

Kerajaan ni kalau dia kuat sangat, nanti dia ingat semua rakyat suka dengan dia. dia ingat semua dia buat rakyat sokong. Maka kesimpulannya jangan jadi rakyat yang bodoh, jadilah rakyat yang bijak. Tengok negara Jepun, kita baru 6 Perdana Menteri, diorang dah lebih 30 kali tukar Perdana Menteri. Mereka bijak berpolitik dan maju.


ReJaM© "Bila kerajaan terlalu kuat, rakyat akan melarat"

source: http://milosuam.blogspot.com/2011/05/bila-kerajaan-lemah-kebajikan-rakyat.html#ixzz1N2LZ6zVz

Guru Sarawak pula luahkan kekecewaan dipinggirkan

Golongan guru di Sarawak mahu kaedah struktur gaji yang lebih adil berikutan ada sebilangan mereka berpendapat telah dipinggirkan daripada kenaikan pangkat mengikut kaedah baru yang diumumkan baru-baru ini.

Presiden Kesatuan Guru Sarawak ((STU) William Ghani BinaPresiden Kesatuan Guru Sarawak ((STU) William Ghani Bina berkata kaedah baru kenaikan pangkat guru hanya memberi manfaat kepada kumpulan kecil pendidik dalam profesion itu.

Bercakap pada mesyuarat agung tahunan STU cawangan Sibu dan sambutan Hari Guru di Sibu hari ini, beliau mencadangkan supaya kerajaan merangka sistem penggreddan baru untuk golongan guru.

"Sistem sedia ada hanya melambatkan peluang kenaikan pangkat dan kenaikan gaji bagi guru gred rendah. Ini mematahkan semangat mereka," katanya.

Ghani juga meminta kerajaan merekut sekurang-kurang 70 peratus penduduk tempatan sebagai guru di Sabah dan Sarawak dengan majoriti daripada kawasan luar bandar.

Pada sambutan Hari Guru peringkat kebangsaan ke-40 pada 16 Mei lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan lima kaedah kenaikan pangkat bagi warga pendidik berkuat kuasa 1 Jan depan.

NONELima kaedah tersebut ialah kenaikan pangkat mengisi kekosongan jawatan, kenaikan pangkat secara Khas Untuk Penyandang (KUP), kenaikan pangkat berdasarkan tempoh perkhidmatan, kenaikan pangkat untuk pengetua atau guru besar cemerlang dan kenaikan pangkat guru cemerlang.

Bagaimanapun, beberapa warga pendidik khususnya dalam kumpulan rendah mendakwa mereka tercicir daripada kaedah baru kenaikan pangkat.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, telah meminta kumpulan itu supaya bersabar kerana kerajaan sedang meneliti perkara itu.

- Bernama

BERSIH2 : 9 Julai 2011.. Pastikan anda ada disana..!!!

Himpunan Bersih kedua, 9 Julai

KUALA LUMPUR, 21 Mei: Himpunan 'Bersih 2.0' seperti yang dirancang sebelum ini telah diputuskan untuk diadakan pada 9 Julai akan datang di Kuala Lumpur.

Perkara itu diumumkan Pengerusi Badan Pengerak Mobilisasi Demokrasi PAS, Mohammad Sabu dalam satu sidang media di Pejabat Agung PAS petang ini.

"Tujuannya sama dengan tujuan himpunan Bersih 1 yang lalu iaitu menuntut pilihan raya bersih dan adil.

"Kami dari PAS bersetuju dan akan menghantar 100 ribu ahli untuk himpunan itu," katanya.

Keputusan itu dibuat selepas mesyuarat bersama Jawatankuasa Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) baru-baru ini.

Himpunan dengan nama 'Walk for Democracy' itu katanya akan bermula jam 2 petang.

Bagaimanapun ujarnya, tempat, warna tema dan mekanisme himpunan itu akan diperincikan pihak Bersih sendiri yang dipengerusikan Datuk Ambiga Sreneevasan dalam masa terdekat.

"Kita dari PAS memberi jaminan bahawa himpunan tersebut akan berlangsung dengan aman seperti himpunan Bersih lalu jika tanpa provokasi pihak polis,"katanya.

Turut serta pada sidang media itu, AJK Bersih 2.0 Dr Mohd Hatta Ramli dan Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah, Kamaruzzaman Mohamad.

Himpunan Bersih pertama telah diadakan pada 10 November 2007 lalu dengan kehadiran lebih 100 ribu rakyat berarak menuju ke Istana Negara bagi mengiringi penyerahan memorandum kepada Yang DiPertuan Agong.

Mereka mendesak empat perkara termasuk penggunaan dakwat kekal, media yang bebas, pemansuhan undi pos dan pembersihan daftar pemilih.

Ianya diadakan menjelang Pilihan Raya Umum ke 12 yang berlangsung Mac tahun berikutnya.

Bagaimanapun kali ini kata Mohamad, dua lagi tuntutan ditambah iaitu penyalahgunaan institusi kerajaan secara berleluasa, dan menuntut tempoh kempen pilihan raya dipanjangkan.

PAS katanya lagi memandang serius ketempangan demokrasi pilihan raya dan tidak mahu kejadian di Timur Tengah berulang iaitu menggunakan jalan raya untuk menukar kerajaan.

"Kita yakin dengan pilihan raya, tetapi biarlah adil dan saksama.

"Kita lihat penyalahgunaan jentera kerajaan berleluasa sehingga rakyat tidak tahu mana satu parti politik, mana satu kerajaan," katanya lagi.

Sementara itu, Dr Hatta pula berkata, himpunan kali ini dibuat memandangkan empat tuntutan Bersih sebelum ini langsung tidak dilayan oleh kerajaan.

Ianya termasuk isu undi pos yang dakwanya bukan diselesaikan, tetapi lebih dikusutkan.

Sekurang-kurangnya 62 Badan Bukan Kerajaan NGO akan turut serta dalam himpunan itu nanti.

"Kita bagi pihak PAS akan memanfaatkan himpunan di Muktamar nanti untuk menggerakkan mobilisasi rakyat," katanya.

PENDANG – 'Sekolah bukan tempat berpolitik'

PENDANG – Hampir 20 Sekretariat Pemuda Pakatan Rakyat (PR) Pendang dengan gabungan Pemuda Pas Pendang dan Angkatan Muda Keadilan (AMK) serta satu badan bukan kerajaan (NGO) iaitu Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) membuat laporan polis kerana membantah penggunaan premis sekolah untuk tujuan politik oleh Pemuda UMNO Pendang semalam.

Sinar Harian difahamkan Pemuda UMNO Bahagian Pendang menggunakan dewan Al-Marbawi Sekolah Menengah Kebangsaan Pendang pada jam 3 petang untuk perasmian mesyuarat agung perwakilan Pemuda UMNO Bahagian.

Ketua Penerangan Dewan Pemuda Pas kawasan Pendang, Abd Ghafur Syukur berkata, sejak dua tahun kebelakangan ini, UMNO sering menggunakan premis sekolah untuk aktiviti politik mereka .

“Tahun lalu Pemuda UMNO Bahagian Pendang turut menggunakan dewan Sekolah Menengah Tengku Temenggung untuk tujuan politik dan kali ini turut menggunakan dewan sekolah untuk politik mereka,” katanya kepada Sinar Harian selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Pendang.

Sementara itu, wakil ketua Angkatan Muda Keadilan Pendang, Mohd Zaki Razak, beliau juga menerima rungutan daripada ibu bapa yang tidak berpuas hati sekolah digunakan untuk tujuan politik dan kegiatan ini bertentangan pekeliling yang dikeluarkan Jabatan Pelajaran Negeri Kedah pada 2008.

“UMNO Bahagian Pendang berterusan menggunakan dewan Al-Marbawi sekolah itu untuk tujuan politik dan sebelum ini pada minggu lepas UMNO Bahagian Pendang turut menggunakan dewan yang sama untuk tujuan politik (mesyuarat Wanita).

“Sekretariat Pemuda mengharapkan premis pendidikan tidak disalahgunakan demi menjaga mutu pendidikan,” katanya.

Katanya, sekretariat mempersoalkan penggunaan dewan sekolah untuk tujuan politik sedangkan banyak lagi dewan yang boleh disewa seperti dewan serba guna, dewan Pendang Lake Resort dan banyak lagi.

“Jabatan Pelajaran Negeri Kedah didesak menjelaskan secara khusus sama ada program politik dibenarkan dianjurkan dalam kawasan sekolah dan kami juga meminta Pejabat Pendidikan Daerah serta Kementerian Pendidikan mengambil tindakan serius terhadap perkara ini kerana kami tidak akan benarkan masa depan anak-anak dipolitikkan,” katanya.

Wakil SAMM, Mohd Zuhairi Khamis berkata, sambutan hari guru NGO itu telah dicemari dengan propaganda politik UMNO Barisan Nasional.

“Jika ingin berpolitik pergilah ke tempat yang sepatutnya dan bukan di sekolah dan saya minta Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengambil tindakan serta berlaku adil supaya tidak berulang lagi di mana-mana sekolah selepas ini,” katanya.

KULIM - ‘Jangan jadikan diri sasaran jenayah’

KULIM - Kesedaran tentang cara menangani masalah jenayah dalam kalangan masyarakat hari ini semakin berkurangan. Ini terbukti apabila indeks perlakuan jenayah meningkat setiap hari.

Bagi memastikan kadar perlakuan jenayah berkurangan, Ketua Balai Polis Kulim, Cif Inspektor Mohd Azlan Abdul Kadir mengedar risalah kepada pengunjung di sekitar pasar raya di Kulim.

Mohd Azlan berkata, sehingga kini masih ada dalam kalangan mangsa yang terlibat dalam perlakuan jenayah tidak membuat laporan polis. Perbuatan mereka ini akan menyukarkan polis membuat tindakan terhadap penjenayah.

“Antara perlakuan jenayah yang sering berlaku di Kulim adalah seperti samun, ragut, curi motosikal dan pecah cermin kereta. Semua ini dapat dibendung sekiranya orang ramai mengetahui cara pencegahannya dilakukan.

“Tujuan utama polis mengedarkan risalah tentang pentingnya teknik pencegahan jenayah adalah mendidik masyarakat hari ini supaya tidak cemas apabila berhadapan dengan situasi seperti itu.

“Selain itu, risalah yang diedarkan turut mendidik orang ramai supaya peka terhadap penjenayah, kenderaan yang digunakan dan nombor pendaftaran kenderaan, “ katanya.

Menurutnya, ada dalam kalangan wanita yang sering mengenakan barang kemas yang keterlaluan sehingga mengakibatkan diri mereka menjadi sasaran penjenayah.

“Apabila ini berlaku, mangsa mungkin akan diragut atau disamun. Kita jangan sesekali menjadikan diri kita sebagai sasaran jenayah, ” katanya.

Al Fatihah - Tragedi ketika latihan nasyid


ANGGOTA Bomba dan Penyelamat membawa keluar salah seorang mangsa yang
terselamat dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak Yatim Al-Taqwa dan
Madrasah Baitul-Taqwa, Hulu Langat semalam.

HULU LANGAT - Sekurang-kurangnya 13 orang terbunuh manakala tiga lagi dilaporkan masih tertimbus dalam kejadian tanah runtuh yang menimpa blok dewan makan di Rumah Anak Yatim Al-Taqwa dan Madrasah Baitul-Taqwa di sini petang semalam.

Sehingga pukul 11 malam tadi, pasukan penyelamat berjaya mengeluarkan sembilan mangsa yang terselamat termasuk seorang warden asrama berusia 22 tahun.

Kesemua yang terselamat dihantar ke Hospital Ampang dan Hospital Kajang untuk rawatan lanjut.

Dalam kejadian pukul 2.15 petang itu, seramai 49 penghuni yang kesemuanya lelaki bersama lima penjaga berada di dalam bangunan tersebut dan sedang mengadakan latihan nasyid serta menghias dewan makan untuk majlis sumbangan derma bersama Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) yang dijangka berlangsung pada pukul 5 petang.

Ketika kejadian, seramai 24 penghuni sempat melarikan diri manakala 25 yang lain termasuk lima penjaga dilaporkan hilang.

Kesemua penghuni yang terperangkap berusia antara tujuh hingga 17 tahun.

Runtuhan tanah itu dikatakan menimbus keseluruhan dewan makan yang terletak di bawah bukit tersebut.

Turut terkena runtuhan tanah itu ialah sebuah surau.

Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata, seramai lima mangsa pertama dapat dikeluarkan dengan bantuan orang ramai dan mereka dilaporkan selamat.

"Kami difahamkan berlaku dua kali tanah runtuh secara serentak dalam sekelip mata. Semua mereka yang berada dalam dewan itu tidak sempat menyelamatkan diri," katanya pada sidang akhbar di tempat kejadian.

Mayat pertama semalam dibawa keluar pada pukul 4.30 petang oleh pasukan penyelamat selepas tertimbus di bawah runtuhan batu-bata manakala mayat kedua pula dibawa keluar kira-kira setengah jam kemudian.



Operasi mencari dan menyelamat (SAR) disertai oleh pasukan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Relawan Ikatan Rakyat (Rela) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Selain itu, sebanyak tujuh ekor anjing daripada Unit Anjing Pengesan (K9) turut digunakan dalam operasi tersebut bagi mengesan mangsa yang tertimbus.

Seramai 384 anggota terlibat dalam operasi SAR yang bermula pada pukul 3 petang itu.

Sementara itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar memberitahu, operasi mencari dan menyelamat tetap akan diteruskan sehingga semua mangsa ditemui.

Ketika ditemu bual menerusi saluran Astro Awani, Ismail turut meminta orang ramai menjauhi tempat kejadian bagi mengelak perkara yang tidak diingini berlaku di samping untuk memberi laluan kepada pasukan operasi menjalankan tugas dengan lancar.

"Setakat ini, saya difahamkan masih ada pergerakan berlaku pada tanah kerana cuaca yang masih hujan," tegasnya.

Bangunan rumah anak yatim dan madrasah itu dibina sejak tahun 2003.

JITRA - Empat ditahan dalam Ops Mabuk

JITRA - Seorang lelaki berusia 59 tahun yang dipercayai memandu dalam keadaan mabuk naik berang selepas ditahan sepasukan anggota dan pegawai dari Cawangan Trafik Polis Diraja Malaysia (PDRM) Bukit Aman di sini awal pagi semalam.

Lelaki terbabit antara empat yang ditahan dipercayai mabuk selepas polis menjalani pemeriksaan alkohol terhadap 25 pemandu dalam Ops Mabuk dan Had Laju di Kilometer 24.2 Lebuh Raya Utara Selatan di kedua-dua arah di sini.

Ketika ditahan, lelaki yang memandu kereta Nissan Sentra itu dikatakan tidak berpuas hati kerana mendakwa dirinya tidak mabuk dan sanggup membayar saman jika dia benar-benar mabuk.

“Saya mengaku minum arak tetapi tidak mabuk, kalau mabuk saya mengaku dan sanggup bayar berapa pun jumlah saman yang akan dikenakan,” jerit lelaki itu.

Sementara itu, Pegawai Penguat kuasa Trafik Kontinjen Bukit Aman, Deputi Superintendan Tan Hock Tho berkata, dalam operasi terbabit seramai 25 pemandu menjalani pemeriksaan alkohol dan empat daripadanya ditahan kerana didapati mabuk ketika memandu.

Menurutnya, semua yang ditahan adalah mereka yang datang dari arah Changlun, Bukit Kayu Hitam yang mencatatkan bacaan paras alkohol melebihi 80mg% dan ke atas.

“Mereka yang ditahan di bawah Seksyen 45 Akta Pengangkutan Jalan (APJ) itu di bawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Kubang Pasu bagi menjalani pemeriksaan dan tindakan selanjutnya,” katanya kepada pemberita di sini, awal pagi semalam.

Operasi disertai 34 anggota dan pegawai dari Bukit Aman dan Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kedah itu dijalankan selama tiga jam bermula jam 10 malam hingga 1 pagi semalam.

Dalam operasi sama, pihaknya juga telah mengeluarkan 47 saman atas pelbagai kesalahan iaitu melibatkan 37 kesalahan had laju, tiada lesen memandu (lima), nombor pendaftaran (tiga), tiada cukai jalan (satu) dan tidak memakai tali pinggang keledar (satu).

Beliau berkata, tindakan tegas akan dikenakan kepada mereka yang ditahan berikutan kes kemalangan maut melibatkan pemandu mabuk adalah tinggi.

Menurutnya, kadar kemalangan maut melibatkan kecuaian pemandu mabuk perlu dikurangkan dan operasi seperti itu akan dijalankan dari semasa ke semasa.

“Kita mengingatkan kepada semua pemandu supaya jangan sesekali memandu ketika dalam keadaan mabuk,” katanya.

Al Fatihah - Seniwati Mahyon Ismail meninggal dunia


MAHYON ISMAIL

KUALA LUMPUR - Seniwati Mahyon Ismail atau nama sebenarnya Mayayun Ismail, 69, meninggal dunia di Hospital Pakar Ampang Puteri di sini semalam selepas tiga minggu mengalami demam dan batuk.

Menurut anak sulungnya, Fadila Hussien, 47, ibunya terpaksa dipindahkan ke wad unit rawatan rapi (ICU) hospital itu sebelum menghembuskan nafas terakhir kira-kira pukul 12.30 tengah hari semalam.

"Mulanya arwah dibawa ke klinik tetapi doktor menyarankan rawatan susulan di hospital. Sebelum ini ibu hanya demam dan batuk yang biasa. "Kami sempat pergi ke Wangsa Walk di Wangsa Maju dan membeli lauk-pauk semalam (kelmarin)," katanya ketika ditemui di Hospital Pakar Ampang Puteri.

Tambah Dilla, arwah tidak menghidap penyakit serius kecuali penyakit diabetes. "Sebelum ini arwah tidak pernah mengalami sakit teruk dan sentiasa beringat terutama soal pemakanan kerana kandungan gula dalam darahnya tinggi," ujarnya.

Selain Fadila, Mahyon yang mendirikan rumah tangga dengan pengarah dan pelakon terkenal, Allahyarham Hussein Abu Hassan dikurniakan tiga anak iaitu Fairuz (penyanyi), 46, dan Faizal (pelakon), 44, serta lima cucu. Hussein meninggal dunia pada 25 November 2007. Jenazah Mahyon telah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Ibu Kota, Danau Kota di sini.

Batal wuduk jika tidur?

Saya faham jika sudah berwuduk tetapi tertidur yang tetap punggung itu tidak membatalkan wuduk. Soalnya, saya selalu melihat sebilangan jemaah yang tidur semasa khutbah Jumaat. Walaupun kelihatan tetap punggung tidurnya kelihatan lena sampai berdengkur.

Adakah keadaan begini juga tidak membatalkan solat. Bagaimana pula dengan tuntutan mendengar khutbah yang dikatakan sebagai menggantikan dua rakaat solat?

JAWAPAN

Safwan bin 'Assal r.a. berkata yang bermaksud: "Rasulullah SAW memerintahkan kami agar tidak mencabut kasut ketika musafir selama tiga hari tiga malam kecuali jika berjunub, buang air besar, air kecil atau tidur". (riwayat Ahmad, al-Nasaai dan al-Tirmizi. Al-Tirmizi mensahihkannya).

Bagi menjawab persoalan ini, ada beberapa hadis sahih yang menjelaskan bahawa tidur yang lena dan tetap punggungnya tidak perlu berwuduk semula.

Anas r.a berkata yang bermaksud: Suatu ketika, para sahabat Rasulullah SAW menunggu solat isyak sehingga tersengguk-sengguk kepala mereka kerana nabi SAW melewatkannya. Setelah baginda bersiap untuk menunaikan solat, mereka bersolat tanpa memperbaharui wuduk. (riwayat Muslim, Abu Daud dan al-Tirmizi)

Ibn 'Abbas r.a berkata yang bermaksud: Aku telah bermalam di rumah ibu saudaraku Maimunah (isteri nabi). Rasulullah SAW bangun untuk menunaikan solat malam. Lalu, aku bangun berdiri di sebelah kirinya. Kemudian, baginda menarik tanganku hingga aku berada di sebelah kanannya. Setiap kali kepalaku tersengguk kerana mengantuk, baginda akan menarik telingaku. Baginda melakukan solat itu sebanyak 11 rakaat. (riwayat Muslim).

Mengikut pandangan Imam al-Syafie r.a apabila seseorang tidak tidur dalam posisi duduk dan punggungnya tidak menempel dengan mantap pada posisi tempat duduknya.

Jika seseorang yang mempunyai wuduk tidur dengan posisi di atas sisi badannya (menyamping) atau dengan posisi terlentang, atau juga ada celah di antara punggungnya dengan tempat duduknya, maka wuduknya batal.

Wuduk tidak menjadi batal disebabkan mengantuk. Mengantuk adalah keadaan di mana seseorang merasa berat kepalanya, di mana dia masih dapat mendengar perkataan orang-orang yang ada di sekitarnya, walaupun tidak memahaminya.

Menurut pendapat paling sahih, termasuk pandangan dalam mazhab al-Syafie, apabila seseorang tidur tetapi tetap punggungnya di bumi tetap terletak di lantai, wuduknya tidak terbatal berdasarkan beberapa hadis di atas. Namun, yang afdalnya adalah berwuduk apabila tertidur berdasarkan maksud hadis secara umum.

Khutbah Jumaat

Mendengar khutbah Jumaat dan solat dua rakaat fardu Jumaat adalah ganti kepada solat zuhur. Kedua-duanya sama penting dan sama wajib dipenuhi.

Cuma sindrom sesetengah kita adalah bila solat Jumaat, mereka ingat solat Jumaat yang wajib dihadiri manakala khutbah Jumaat tidak dengar pun tidak mengapa yang penting solat Jumaat. Ini adalah tanggapan yang salah.

Kefarduan solat Jumaat adalah untuk memberi peluang orang Islam berkunjung ke masjid mendengar pesanan agama dan wasiat iman yang disampaikan oleh para khatib.

Falsafahnya supaya dalam kehidupan seminggu seorang lelaki muslim akan ada catatan yang dipijak kakinya ke masjid melalui kefarduan solat Jumaat.

Bayangkan kalau solat Jumaat tidak difardukan ke atas orang lelaki Muslim, alamatnya hati-hati yang kering pasti tidak akan berkunjung melainkan untuk solat hari raya.

Allah SWT memfardukan Jumaat semoga dengan kefarduan tersebut terdidik jiwa hamba-hamba-Nya ke arah kebaikan dan amal soleh. Untuk beroleh manfaat solat Jumaat maka solat Jumaat hendaklah ditunai dengan penuh kesungguhan dan keikhlasan, bukan kerana terpaksa.

Perhatikan dengan mata hati maksud firman Allah SWT ini: Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat)... (al-Jumu'ah: 9).

Pergi untuk mengingati Allah SWT sama ada berzikir, membaca al-Quran sementara khatib naik mimbar. Bila khatib mula berkhutbah, berhenti zikir dan baca al-Quran, tumpukan perhatian pada khutbah.

Maksudnya ke masjid pada hari Jumaat bukan untuk tidur dalam masjid, sampai ada yang berdengkur malahan untuk mengingati Allah SWT. Ingat sesungguhnya Allah SWT telah memberi peringatan di dalam surah al-Jumu'ah.

Golongan Yahudi yang tidak beramal al-Taurat adalah umpama keldai yang membawa pikulan kitab-kitab yang tinggi nilainya tetapi si keldai tidak tahu apa yang dipukulnya. Ini adalah seburuk-buruk perumpamaan ke atas golongan yahudi.

Jika Yahudi ditempelak dek Allah SWT kerana mengabaikan isi al-Taurat, maka umat Muhammad juga akan menerima nasib yang sama kerana mengabaikan al-Quran.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...