TERKINI :

Sunday, May 15, 2011

UMNO Lah Sisa RadioAktif

Oleh pemudatua2011

"Beberapa perkembangan terbaru dilihat sejak akhir-akhir ini cukup menjurus kepada tekanan perasaan Kerajaan Barisan Nasional (BN) khususnya UMNO yang sudah memuncak tidak terkawal sehingga terpaksa bertindak ‘semborono’ melebihi mereka-mereka yang biasanya diklasifikasikan sebagai tidak waras atau gila sehinggakan mereka-mereka yang telah dikategorikan sebagai gila pun akan menuduh UMNO terlebih gila. Tahap gila itu jika dirujuk ke Hospital Bahagia pun, tidak akan melayakkan mereka untuk menerima rawatan kerana harapan untuk pulih sudah tiada.

Provokasi melalui akhbar Utusan Meloya dan media TV3 suku yang diputar ulang kepada rakyat bermula dari isu tuduhan liwat Saiful, Video Seks DSAI, Kristian Agama Rasmi, Kerjasama PAS dan DAP ditambah pula dengan kemungkinan cubaan bunuh dan culik kepada keluarga DSAI cukup jelas menjurus kepada niat jahat dan terdesaknya pihak tertentu yang rakus untuk mengekalkan kuasa melalui kaedah hutan rimba walaupun ia dilihat oleh rakyat yang waras fikirannya cukup jijik dan jelek.

Menggunakan apa sahaja 'senjata' yang dimiliki adalah contoh matlamat yang tidak menghalalkan cara, tidak professional, tidak bermaruah, tiada berprinsip dan tidak demokratik lebih-lebih lagi jika sentimen perkauman di adu domba untuk mengekalkan kuasa memerintah.

Aduan demi aduan salah laku SPR dan JPN yang dikaitkan dengan senarai daftar pengundi baru, tuntutan BERSIH, deklarasi 1 Mei dibakul sampahkan tanpa pertimbangan yang waras dari politikus-politikus yang berkuasa.

Kezaliman kepada rakyat yang sudah menderita lama jatuh ditimpa tangga dengan kenaikan harga minyak secara senyap-senyap di waktu malam disusuli dengan kenaikan harga gula sebanyak 0.20 sen untuk kali yang ke-4 malah kebenaran membina infrastruktur LYNAS yang hampir 90 peratus siap di Gebeng Kuantan dan berpotensi mengancam keselamatan, kesihatan dan persekitaran rakyat hasil daripada sisa radioaktif thorium dan uranium jelas terbukti bahawa mereka yang telah dilantik oleh rakyat membelakangkan pandangan rakyat secara total dengan memperlihatkan sikap yang cukup biadap, angkuh dan bongkak.

Saya melihat perancangan strategik pihak musuh sedang giat dilaksanakan atas desakan itu. Walaupun kemenangan 2/3 majoriti di Pilihanraya Sarawak baru-baru ini seharusnya dilihat sebagai hamparan permaidani merah untuk mereka terus mengekalkan kuasa di Putrajaya, hakikat sokongan pengundi Cina yang konsisten tidak menyokong dasar perkauman sempit dan kezaliman ekonomi khususnya kenaikan harga barang, pengagihan peluang perniagaan yang tidak adil, pengurangan subsidi, ketirisan pengurusan kewangan rakyat dari projek-projek mega khususnya PKFZ, isu PPSMI dan ancaman sisa radioaktif dari Lynas dan 2 Reaktor Nuklear baru yang dicadangkan, jelas sekali, potensi kehilangan banyak kerusi Parlimen di Sarawak dan juga jangkaan yang sama di Semenanjung akan menjadi kenyataan mimpi ngeri di PRU-13 jika sesuatu langkah yang drastik tidak diambil segera.

Harapan semakin tipis kepada Barisan Nasional (BN) khususnya MCA untuk mengembalikan kepercayaan pengundi Cina dalam tempoh terdekat ini lebih-lebih lagi perbalahan MCA dengan UMNO dalam isu ‘1 Melayu 1 Bumi’ dilihat jelas oleh pengundi cina bahawa UMNO sememangnya parti politik perkauman sempit yang hipokrit dari slogan 1Malaysia itu. Hipokritnya UMNO secara terang dan nyata khususnya kepada MCA adalah mesej jelas kekecewaan UMNO kepada parti komponen itu kerana gagal menguasai peratusan undi yang tinggi.

Kedudukan MIC dan PPP juga ibarat telur dihujung tanduk dengan isu pergolakan dalaman kedua parti politik itu, isu kegagalan perlaksanaan gaji minimum khususnya gaji minimum pekerja estet yang sudah berpuluh tahun dibentangkan untuk kelulusan kerajaan yang memerintah dan isu Hindraf jelas terbukti UMNO lah yang kini memimpin parti itu, yang menjadikan dasar perkauman yang sempit sebagai dasar perjuangan parti mereka gagal melaksanakan keadilan sejagat dari aspek sosial dan ekonomi lebih-lebih lagi kepada parti komponen mereka sendiri MCA dan MIC yang mewakili kepentingan pengundi Cina dan India.

Oleh kerana itu, pilihan drastik yang keji dan tidak waras menjadi pilihan utama mereka di waktu yang amat singkat ini tanpa harapan yang tinggi kepada MCA dan MIC lagi untuk membantu dengan mengerahkan semua ‘senjata’ yang mereka miliki untuk digembelingkan bersama menumpas gerakan Pakatan Rakyat (PR) ke Putrajaya.

Jelas sekali dari pemerhatian saya sehingga ke hari ini, dengan tiadanya tindakan kepada Trio Dato’ T dan juga kepada Utusan, semua wayang yang sedang dilakon layar khususnya oleh UMNO sudah dirancang rapi.

Hon amaran PRU-13 sudah berbunyi nyaring untuk semua pihak yang berjuang bersiap-siaga mempertahankan setiap sisi jentera Pakatan Rakyat (PR) yang sedang bergerak maju ke Putrajaya.

PRU-13 mungkin pilhanraya terkotor di abad ini dan kekotoran atau sisa radioaktif UMNO yang lebih bahaya dari sisa radioaktif thorium dan uranium itu adalah puncanya.

Wallahua’lam.

Huzir Sulaiman

Betulkah Golongan Seluaq Jeans tak sehaluan dengan Golongan Jubah..???

oleh depakata
http://3.bp.blogspot.com/_uJZcGff4qEs/SVhjzhju_SI/AAAAAAAAAaE/JE2xyyt9fps/s320/jeans.jpghttp://3.bp.blogspot.com/_HzUsnPUkTJM/TEw8jOaMOxI/AAAAAAAABBw/nwE0fhX9OJc/s400/5.jpg

Kami ambik daro komen sahabat kat artikal Adakah Pengundi Terkenangkan PAS? Bukan apa nak bagi orang PAS dan Pimpinan depa pikiaq jugak akan golongan nie sebab depa kata golongan2 ini macam PAS tak pandang saja.... jadi pakat-pakat pikiaq lanooo....
Waris said...

Pas memang baik dan pandai dalam selok belok agama Islam. Tapi pas tak pandai mendekati orang jahat macam kami. Pas hanya bergaul dengan kelompok orang baik-baik dan menghukum orang jahat macam kami. Kami mengundi pas kerana pas lebih baik dari umno. Pas tak macam umno edar video lucah ke masjid-masjid. Hati kami terbuka untuk orang baik jadi pemerintah. Tapi bukan sekadar baik, orang itu mestilah bijak mentadbir negara sehingga Islam disegani oleh semua agama.

Kami dibesarkan dalam kelompok sekular. Itulah majoriti yang ada di Malaysia. Kami tidak berjubah dan berkopiah. Cara kami lebih selesa berseluar jeans dan ber t-shirt sahaja. Kami berkawan dengan semua golongan termasuk berlainan agama dan kepercayaan. Orang macam kami tidak mampu didekati oleh pemimpin pas.

Hanya golongan ulama yang berjubah dan berserban saja yg boleh memimpin pas. Kalau dikecilkan skop, hanya melayu saja yang boleh pimpin pas. Orang berbaju kemeja dan berseluar jeans tak boleh langsung jadi pemimpin pas.

Cuba buat statistik yang mana lebih ramai di malaysia samada golongan seperti kami atau pak lebai yang berserban dan berkopiah? Bolehkah pas menegakkan negara Islam tanpa sokongan orang yang dilihat jahat seperti kami?

Satu kelebihan umno yang pas tak mampu buat iaitu umno tergolong dari semua golongan yang terdiri dari penyamun, perasuah, perogol amah dan kanak-kanak, pelakon video lucah, tidak ketinggalan golongan seperti imam masjid, nelayan, pemandu teksi serta pegawai kerajaan. Bukan kami sokong perogol jadi pemimpin pas. Tapi kami mahukan pas mendekati serta dakwah golongan sebegini mengenai Islam walaupun dalam IC mereka tercatat agama Islam.

Bolehkah pas dekati semua golongan ini?

Secara ikhlas saya katakan bahawa saya lebih tertarik cara kepimpnan dap di bawah Lim Guan Eng yang lebih teratur serta berdisiplin berbanding kepimpinan melayu Islam di bawah Najib, Anwar atau Hadi Awang. Pemimpin pas tidak mampu mengatur keutamaan yang mana perlu di dahulukan. Yang perlu di dahulukan hanyalah pangkat dato seri bila diangkat jadi MB lepas tu perangai melayu diteruskan. Dapat pangkat dan kedudukan tapi tak tau nak buat kerja walaupun bijak dalam hukum hakam agama. Idea... SEMPUT!!! Hanya berharap idea orang lain yg sama golongan dan latar belakang. Silap gaya akan jadi lebih teruk.

Itulah beza antara penghafal dan pemikir. Ulama meLAYU jadi penghafal isi kandung al-Quran, bangsa lain termasuk golongan kafir jadi pemikir seperti Jepun dan Eropah. Melayu takat jadi expert dalam hukum halal haram saja.

Kesimpulannya... meLAYU tetap meLAYU walau diberi gelaran ulama. Pangkat dan gelaran tetap no 1 kemudian barulah amanah.

Bukankah lebih baik jika ada ulama meLAYU yang jadi penghafal dan pemikir?

Halalkan apa sahaja jadi kegilaan Umno

Afiq Hazami, Pelatih UKM

SELAYANG, 15 Mei: Pemimpin Umno dilihat dalam keadaan kegilaan sehingga menghalalkan apa sahaja cara yang patut dilakukan untuk mengekalkan kuasa mereka daripada jatuh ke tangan Pakatan Rakyat.

Pekara ini telah terbukti apabila Umno dengan kerja gilanya sekali lagi mengedar risalah fitnah dan video lucah yang kononnya perlakunya adalah Anwar Ibrahim sewaktu di program ‘Munajat Rakyat Menolak Fitnah’ anjuran Pakatan Rakyat di Stadium Selayang malam tadi.

Menurut Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Hal ini secara jelas dan keji tindakan yang dilakukan Umno untuk menjejaskan kredibiliti Anwar selaku Ketua Umum Pakatan Rakyat dan PKR.

(Gambar: Khalid menunjukkan VCD yang disebarkan pihak tertentu di majlis Pakatan Rakyat. Di mana pihak berkuasa negara ini?)

Beliau juga turut melahirkan rasa kesal terhadap tindakan Umno yang mengedarkan VCD rakaman lucah itu untuk menjatuhkan imej Anwar Ibrahim dan kerajaan Negeri Selangor.

Beliau juga menyifatkan penyebaran risalah fitnah dan video lucah itu sebagai tindakan yang bodoh dan kerja gila serta tak patut dilakukan semata-mata cara untuk menjatuhkan dan mengaibkan seseorang yang belum didapati bersalah dengan tuduhan yang dilemparkan.

Tegas beliau lagi dengan rasa kesal, “Kita nak jadikan Selangor ini negeri membangun, mewah dan dirahmati Allah tapi Umno bawa VCD tak guna ini, kalau nak tolong rakyat, selesaikan masalah rakyat."

(Gambar: Vcd lucah yang diedarkan kepada orang ramai di majlis Pakatan Rakyat oleh pihak tertentu)

Sebaliknya, tegas Khalid, kerajaan negeri Selangor akan bekerja kuat bagi memastikan nasib rakyat di negeri itu terbela.

“Saya tidak ada masa untuk VCD buruk ini, saya akan terus bekerja keras untuk bantu rakyat.

“Rakyat pilih kita untuk buat perubahan dan ini yang akan kita buktikan,” katanya di hadapan lebih lima ribu hadirin yang hadir terdiri daripada pelbagai kaum untuk memberi sokongan penuh terhadap pimpinan Pakatan Rakyat.

Pekara ini juga telah menuntut tokoh ulama dan sarjana Islam dari Syria Dr Sheikh Wahbah Az Zuhaili yang sanggup terbang untuk memberi tarbiah supaya menghentikan politik fitnah dan keji yang dilakukan oleh Umno.

Dr Sheikh Wahbah Zuhaili dalam ceramahnya selepas mengimani solat Isyak berjemaah dan solat hajat bersama untuk memberi sokongan kepada pimpinan Pakatan Rakyat itu berpesan kepada hadirin "Dengan iman yang tetap di hati dan jiwa serta istiqamah dalam berdoa dengan menetapkan keyakinan bahawa Allah akan memakbulkan doa hamba-Nya, maka usaha kita lakukan akan membuahkan hasil."

Anwar Ibrahim dalam ceramahnya turut melahirkan rasa sedih dan kecewanya dengan tindakan Umno yang tak habis-habis untuk mengenakan beliau sejak beliau keluar daripada parti tersebut.

Beliau berkata, Umno dan Barisan Nasional sudah membuktikan bahawa mereka akan menggunakan apa sahaja cara untuk menjatuhkannya dan mengekalkan kuasa mereka termasuk 'merampas' semula Selangor.

Beliau menambah lagi, konsep 'merampas' yang digunakan oleh Umno adalah dengan menghalalkankan apa saja cara samaada yang haram, cara yang gila, cara yang melanggar hukum Islam asalkan matlamat mereka tercapai.

Katanya lagi dengan nadanya yang mula bersemangat menjelaskan "Subsidi rakyat ditarik, subsidi rakyat diberikan kepada tauke judi, harga gula dan minyak naik, inilah yang dilakukan oleh penyagak Umno."

Kata-kata Anwar disambut sorakan penuh dan tepukan gemuruh hadirin yang hadir.

Suasan mula berubah menjadi ceria,"Dalam pada Umno dan Barisan Nasional bercakap soal moral dan akhlak pemimpin, mereka sendiri tidak menjaga adab dan akhlak sehingga sanggup mengaibkan orang lain.

"Pemimpin Umno nak cakap soal akhlak dengan kita? Apa hukumnya sebar video lucah kepada umum?

"Tidak cukup saya dipukul separuh mampus dalam penjara, dibogelkan, sekarang saya dikaitkan dengan video lucah pula," sinis beliau yang mula tampak tenang dengan ucapannya.

Islam Tegah Umatnya Lakukan Kehancuran Apatah Lagi Berbunuhan


SHAH ALAM 15 MEI : Islam adalah agama yang cintakan keamanan dan menegah umatnya daripada melakukan kehancuran di atas muka bumi Tuhan.

Malah Islam menjamin hak penganut agama lain untuk mengamalkan agama masing-masing seperti firman Allah S.W.T dalam Al-Quran.

Berlandaskan hujah itu, Ketua Penerangan PKR, Dr Mohd Nur Manuty berkata, adalah tidak wajar seorang Islam mahu menganjurkan suatu pertumpahan darah yang hanya membinasakan umat manusia tanpa alasan yang benar-benar kukuh.

" Islam agama yang mahukan keamanan. Semua manusia yang berlainan agama diperuntukkan dalam Al-Quran, haram darahnya kalau kita membunuh manusia. Satu nyawa yang hilang seolah-olah kita membunuh semua manusia," kata Manuty.


Beliau mengulas kenyataan Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali yang menyatakan kesediaannya melancarkan perang salib ke atas penganut Kristian yang didakwa mahu merampas kedudukan Islam sebagai agama rasmi di negara ini.

Hakikatnya paderi Kristian yang didakwa mengadakan perbincangan mengenainya menafikan bahawa wujud dakwaan seperti yang dilaporkan media kawalan Umno, Utusan Malaysia awal bulan ini.

Menurut Nur, tindakan Ibrahim Ali yang juga ahli parlimen Pasir Mas itu mengeluarkan kenyataan sedemikian hanya bertujuan untuk "memanaskan" keadaan.

" Untuk provokasi lah tujuannya. Hendak timbulkan ketegangan supaya nanti dikenakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ke atas pemimpin-pemimpin Pakatan
Rakyat,"katanya.

Sementara itu, menurut ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad, tindakan Ibrahim Ali yang mengugut mahu melancarkan perang jihad menunjukkan yang beliau sendiri tidak menghormati teras agama Islam itu sendiri.

" Ini lah masalah kita dari dahulu sampai sekarang. Orang yang bukan Islam, mereka tidak boleh gugat Islam, yang menggugat Islam ialah orang Islam sendiri yang tidak mengamalkan Islam termasuklah Ibrahim Ali,"katanya.

" Orang Kristian sudah katakan sebelum ini mereka memang tidak ada niat untuk cabar kedudukan Islam. Apa yang mereka mahukan ialah hak mereka untuk mengamalkan agama mereka dan itu memang suatu hak yang dijamin oleh Islam,"tambahnya lagi.

Menurut Khalid, tindakan itu juga merupakan talian hayat yang digunakan Umno-BN untuk mengembalikan sokongan pengundi Melayu terhadap parti itu setelah menyakini undi bukan Melayu tidak lagi memihak kepada mereka.

Pada masa sama, Menteri Dalam Negeri, Datuk Hishamuddin Tun Hussein pula mengeluarkan kenyataan dan dilihat cuba memejamkan mata dengan menyifatkan ia hanya pandangan Ibrahim dan tidak memudaratkan.

" Kita ada undang-undang hasutan yang sepatutnya memang boleh digunakan tetapi tidak digunakan. Tetapi dari dulu lagi, kalau (Umno-BN) membuat kerja-kerja seperti ini, yang akan ditangkap ialah orang PAS dan DAP," kata Khalid lagi.

Debat | Buku Jingga | Najib | Demam |

Buku Jingga: Sertailah debat, Pakatan pelawa lagi Najib
May 15, 2011

http://media1.malaysiakini.com/91/fec08ab3f891ebeda3363e88c3c2acf8.gifhttp://media1.malaysiakini.com/322/66c7dcc461608a7ec1f01877ec5931f2.jpghttp://media1.malaysiakini.com/91/fec08ab3f891ebeda3363e88c3c2acf8.gif

KUALA LUMPUR, 15 Mei — Pemimpin Pakatan Rakyat mengulangi pelawaan kepada Datuk Seri Najib Razak agar pentadbirannya menyertai perbahasan sama ada 10 inisiatif Buku Jingga pihaknya benar-benar akan menjadikan negara muflis, sebaliknya memanfaatkan rakyat dalam jangka panjang.

“Kalau Najib nak tahu sama ada negara akan bankrap, cara yang baik adalah mengizinkan pakar-pakar ekonomi membahaskan cadangan Buku Jingga bersekali dengan Pakatan Rakyat. Najib dan pimpinan BN dipersilakan hadir sama,” kata ahli jawatankuasa kerja PAS pusat Dr Dzulkefly Ahmad dalam tulisan blognya.

Kepimpinan Pakatan Rakyat pernah memanjangkan pelawaan sedemikian kepada Najib, selaku Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, awal tahun ini.

Bagaimanapun ia ditolak kepimpinan beliau.

Pakatan Rakyat memperkenalkan Buku Jingga dengan 10 inisiatif pada konvensyennya 19 Disember lalu.

Dalam tulisannya bertajuk “Mengapakah PM Najib takut sangat Buku Jingga ini?”, Dzulkefly yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor berkata, pendekatan Buku Jingga adalah berpaksikan rakyat iaitu usaha memakmurkan dan mensejahterakan rakyat, sementara Pakatan Rakyat mahu menjana persaingan sihat dan meningkatkan daya saing dengan menamatkan amalan kronisme dan rasuah dalam sistem penyampaian.

“Kami bukan tidak mesra bisnes, tetapi bukan bisnes yang mengorbankan rakyat dan negara,” katanya.

“Kerajaan-kerajaan negeri Pakatan Rakyat hari ini adalah buktinya! Buku terbitan kerajaan negeri Selangor 'The Road to Reform' adalah bukti terbaik bagi memberikan kesedaran kepada rakyat tentang pendekatan reformasi ekonomi politik kami secara ilmiah,” katanya lagi.

Laporan media terbaru mendakwa akhbar milik Umno, Utusan Malaysia memberi arahan khas untuk menghentam rancangan 100 Hari Pakatan Rakyat yang disenaraikan dalam Buku Jingga jika mereka berjaya menawan Putrajaya.

“Mengapakah BN tertekan dengan penampilan dan kehadiran Buku Jingga ini? Mengapakah Perdana Menteri Najib dan pimpinan BN takut sangat Buku Jingga ini?” katanya lagi.

“Secara tepat saya tak tahu. Mereka lebih tahu. Yang jelas bagi kami, Buku Jingga adalah respons dan penyelesaian untuk mengeluarkan negara dari krisis dan kemelut sosio-politik-ekonomi yang berpanjangan.

“Ia menampilkan satu persaingan dasar dan polisi sebagai penyelesaian alternatif,” kata beliau lagi.

Dzulkefly dalam tulisannya menyoal mengapa Najib menyerang Buku Jingga dengan tuduhan bahawa negara akan muflis atau bankrap.

“Muflis atau bankrap adalah kata-kata yang emotif dan sensasi yang cepat difahami rakyat. Jadi itulah cara paling kuno dan konvensional untuk Najib menyerang kami. Rakyat takut negara bankrap,” katanya,

Bagaimanapun katanya, keseluruhan program Buku Jingga jika dilaksanakan tidak sampai pun menelan RM19 bilion.

“Tidak dengan itu negara akan bankrap. Negara pastinya bankrap dengan hutang kerajaan pusat dan GLC yang mencecah 60 peratus KDNK dan terus meminjam lagi.

“Tahun ini kerajaan akan menerbitkan RM82 bilion bon dan sukuk. Sebahagian diguna untuk bayar hutang dan kupon bon yang telah matang,” katanya sambil menambah, “bankrap mungkin, tapi bukan kerana Buku Jingga.”

“Pahang dan Johor mungkin bankrap kerana hutang, tidak Selangor dan Pulau Pinang dan tidak juga Kedah dan Kelantan,” jelas beliau.

Dzulkefly juga menulis, “betul ia adalah dokumen kecil, tetapi ia mengandungi penegasan dasar, pendekatan strategik dan sekali gus Program 100 kerajaan Pakatan Rakyat, andainya kami mengambil alih pemerintahan di peringkat Persekutuan.”

Bekas pengarah unit penyelidikan PAS pusat ini menambah, pihaknya bukan sahaja bercakap tentang pertumbuhan dan pendapatan per kapita tetapi memastikan pertumbuhan mapan dan berakhir dengan kesejahteraan dan kemakmuran rakyat.

“... antara lain dengan agihan kekayaan negara yang adil dan rakyat dapat meningkatkan pendapatan boleh berbelanja, yang tidak ditelan oleh inflasi.

“Kami lakukan reformasi politik bersekali dengan peralihan struktural dengan mendekati isu contohnya, subsidi dan kaedah penswastaan yang tidak akan membebankan rakyat dan menguntungkan kroni semata-mata,” kata anggota Dewan Rakyat ini.

Dzulkefly menulis, kepimpinan Pakatan Rakyat juga mendekati perkara itu dengan menentukan keutamaan dalam pelaburan kerajaan berpandukan ‘fiqh Al-Awlawiyyat'.

“Nak bina Menara Warisan (100 tingkat dengan dana RM5 bilion) ke atau nak mendayakan rakyat dengan memberikan perkhidmatan asas dengan harga yang munasabah. Ini kesemua adalah keputusan politik dan komitmen politik.

“Tetapi Najib-BN hanya bercakap tentang projek mega, mutakhir kereta api laju ke Singapura, dulu Bakun yang hingga kini tak ada pembeli tenaganya,” katanya lagi.

Malah kata beliau, Pakatan Rakyat juga merungkaikan masalah perbezaan pembangunan wilayah dengan pendekatan desentralisasi polisi fiskal dengan mendayakan pihak negeri dalam isu royalti dan peruntukan per kapita yang lebih adil untuk kerajaan negeri dalam amalan federalisme yang lebih demokratik.

“Bukan seperti yang ‘rompakan’ yang dilakukan atas royalti minyak negeri Kelantan dengan mencerobohi kesucian perjanjian yang menakutkan pelabur asing dan tempatan,” katanya lagi.

Nak Perang Salib Konon..dah la brahim oi...!!!!

oleh ANAKKEDAH007

ehsan fb kedahlanie

Awat juak sangat si brahim katak nie... Kan PM dah kata dah hari tu selepas berjumpa dengan paderi semua bahawa mereka tak ada apa apa agenda berkaitan isu yg di bincangkan serta ketua paderi pon dah nafikan semua tuuu..

Yang hang dok gatai mulut dok merak tunjuk hebat nie apapasai mangkok oi... rumah hang takpa laa dok atas bukit tak ada jiran berkawan dengan org bukan muslim nie... macamana dengan rumah rakyat yang dok keliling kelalang depa dengan org kristian nie.. mcmana perasaan mereka... takan nak bagi ada syak wasangka sesama rakyat malaysia...

kalau macam tu mana dia 1malaysia yg hangpa dok canangkan semua.... JIKA yg bercakap nie MAT SABU kaa BLOGGER PR kaa rasanya dah jadi lauk dah hangpa pie sumbat boh dalam ISA atas sebab menimbulkan perasaan kurang senang sesama rakyat Malaysia....

Thah laaa kelaku hangpa nie padikutty jaa bila ditengok-tengoknya....lagi baguih.... Pi hantaq puak2 Indon balik Indonesia dulu, depa tu pun ancaman jgk bg Malaysia.. Kristian dah lama bertapak di Malaysia, gereja bercambah2...baru la nak perjuang Islam??? Puiiii!!!

Mau tak mau kena mau...

Santai: Pak Long

http://2.bp.blogspot.com/-EqoHvp6LO-A/Tc4pD2IrjOI/AAAAAAAAAuE/dN2EPlZZSTs/s1600/renung.jpghttp://2.bp.blogspot.com/-EqoHvp6LO-A/Tc4pD2IrjOI/AAAAAAAAAuE/dN2EPlZZSTs/s1600/renung.jpg
Salam semua...

Sambil dok melahu depan muka pintu nikmati hujan yang sirami laman, macam macam yang Pak Long kenangkan. Selak balik kenangan dulu dulu ni memang syok... haha... Tapi ya la, umoq kita ni macam ayaq sungai yang turun tak patah patah balik dah... mau tak mau pun kena mau la jugak... haha...

Harta Pak Long ni tak banyak... ada Mak Long hang ja ngan anak anak. Bukan tak teringat nak cari harta, tapi mana daya dah mengaji tak tinggi mana... haha... Tapi dok kampung ni lagu ni laa, nak sayoq merata rata ada, nak kangkung tepi bendang ada... pucuk bebuaih, pucuk pegaga merata rata boleh jumpa... ikan darat macam tu jugak, dalam ban dan parit berlambak lambak... Dok gelut cari harta buat apa dah segala galanya ada sekeliling kita...

Hangpa nak cari harta, tak dak salah mai mana... cuma nawaitu bagi kemaih, ingat tanggungjawab sebagai hamba yang di galaih... Kena ingat dan beringat, mati itu pasti yang semua orang wajib hadir tanpa kecuali... hihi... mau tak mau pun kena mau jugak... haha... banyak mana pun harta yang hangpa ada, satu hari akan tinggai jugak di ataih dunia... jangan bermegah dengan maksiat, hukuman Tuhan amat dahsyat... Bongkak sombong bukan hak kita, pakaian Tuhan yang maha kuasa...

Ramai orang yang tak nampak, hidup kita ni serupa ngan dok daki kemuncak gunung yang tinggi. Sebelum nak naik tu tak pa la hangpa galaih macam macam alat dan ubat... makan minum yang nak di sebat... penuhkan perut supaya larat... kita pun tengah dok kuat... haha... Bila tengah tengah dok daki, macam macam yang kita perati... macam macam yang kita jumpak, tapi jangan lupa kita ni nak pi ke kemuncak... itu destinasi kita...

Adat la kan, lagi tinggi kita daki, lagi kurang bebanan yang kita nak kena galaih... lagi dekat nak kemuncak, lagi kurang beban yang nak kena dibawak. Tak kurang mai mananya, makanan dah nak habih dimakan... minuman dah nak habih diminum... ubatan dah nak habih berubat.

Selalunya nak sampai kemuncak, banyak barang tak larat nak bawak... tenaga muda dah diganggu tua... yang hebat belum tentu kuat... Sebab tu dalam perjalanan tadi jangan dok galaih banyak banyak, jangan main sapu apa yang hangpa jumpak pasai bukan semua hangpa larat bawak... haha... Dok kutip buat apa sisa sisa dunia, yang entah entah langsung tak berguna... Jangan jadi bengong dok pi galaih peti ais pi puncak gunung yang bersalji... cari Mak Long hang seligi... haha...

Ataih sana mana ada kedai, nak bawak emaih pi gadai... kemuncak dia tu sunyi gedi, kereta besaq tak dak sapa nak puji... sampai puncak hangpa dah tak larat, bergundi duit ringgit tak kan jadi ubat... haha...

Sebab tu jangan dok heran la, mengkalu mai rumah Pak Long kena dok bersila... Mak Long hang dah lebih dari hiburan, tak payah tivi yang bayaq bulan bulan... makanan tak banyak tapi lazat dan enak... Tapi kalau dah harta ni tak banyak mana, moga moga redha kita nak tinggai dunia balik ke sana... sebab ajalnya kita tak tau nak mai bila...

Wassalam...

Utusan sudah jadi majalah MANGGA....

Selamat Hari Belia - Presiden PMUKM


Hari Belia yang disambut pada 15 Mei saban tahun di negara tercinta ini perlu kita cernakan sebagai satu medan untuk setiap warga muda bermuhasabah dan memikirkan matlamat dan hala tuju yang ingin dicapai oleh mereka.

Tokoh Belia

Lihatlah nama-nama besar seperti Ali bin Abi Talib, Uthman bin Affan, Abdul Rahman bin Auf, Ibnu Zubair, Ibnu Abbas dan ramai lagi para sahabat yang menjadi pendokong utama dan jentera penggerak pembinaan ketamadunan Islam , bergandingan bahu dengan Baginda Rasulullah SAW suatu ketika dahulu.

Sejarah juga pernah menyaksikan ketangkasan Usamah bin Zaid yang berusia 18 tahun memimpin satu bala tentera untuk menyerang kerajaan Rom di samping kehebatan seorang anak muda bernama Muhammad yang kemudian bergelar Sultan Muhammad II Al-Fateh yang membuka Kota Istanbul ( Constantinople ) ketika berusia 21 tahun.

Cita-Cita

Anak muda khususnya yang berstatus seorang pelajar sering ditanya oleh guru, cita-cita untuk menjadi siapa. Jurutera, doktor, peguam, usahawan mahupun apa-apa. Dan anak muda tersebut tangkas menjawab hendak menjadi itu dan ini. Tetapi berapa ramai di kalangan kita menanam cita-cita untuk 'apa' ; bukan sekadar 'siapa' ? Cita-cita untuk menjadi apa jelas berbeza dengan makna menentukan perjuangan hidup seseorang.

Apabila seseorang memikirkan apakah perjuangan hidupnya; apakah yang hendak dicapai sepanjang kehidupannya atau apakah yang dia boleh bagi kepada orang lain, kepada masyarakat, kepada agama dan negaranya maka ini akan menjana pemikiran menentukan survivaliti perjuangan hidup mereka. Khusus bagi seorang pelajar sekolah, belia atau remaja, maka ini adalah lebih tinggi nilainya dari sekadar memikirkan untuk menjadi doktor, jurutera, ahli sains, angkasawan yang biasa dan lantas mereka akan memikirkan dan berusaha untuk mencapai perjuangan hidup pasti memberikan hasil yang berbeza yang pastinya lebih tinggi nilai pencapaiannya.

Sewajarnya, peranan dan tanggung jawab belia pada hari ini adalah perlu ke arah merealisasikan penjanaan pembangunan negara bangsa dan cita-cita agama yang jelas adalah cukup besar sekali. Peranan belia hari ini bukan sekadar membina kerjaya atau melakukan aktiviti-aktiviti untuk memenuhi masa lapang dan hobi sahaja tetapi warga belia sepatutnya turut sama menyumbang idea, masa dan tenaga ke arah pembangunan modal insan menjadi sebuah bangsa yang dihormati dan disegani di persada dunia.

Dan, sebagai ahli masyarakat dalam usaha kita membina dan membangun generasi muda hari ini, ia menuntut perhatian yang besar dan bersungguh-sungguh dari semua pihak sama ada dari kerajaan mahu pun rakyat. Juga sewajarnya janganlah usaha itu dianggap enteng dan dilakukan ala kadar sahaja bak melepaskan batuk di tangga atau sekadar pada musim-musim tertentu.

Selamat Hari Belia.

Ahmad Muzzamil bin Muhd Hairi
Presiden
Persatuan Mahasiswa UKM (PMUKM)
Sesi 2010-2011

Tarikh : 15 Mei 2011

Adduhai terra nie ja otak anak mahadet...kasiannnnn..!!

Mukhriz .... ooo... Mukhriz... hang tau baca dak?

Oleh: Lang Tok Teh

http://gallery.thestar.com.my/thumbnails/1074/mukhriz_0903.jpg

Statement yang Mukhriz buat ni, Dato' Bashah letih pula nak cover. Kalau tak reti main politik, baik dok diam, orang tak tau kata tak reti, suruh kontra rebat cukai tanah UUM dengan hutang kerajaan negeri.

Mukhriz tak tau nak beza pendapatan negeri dengan hutang negeri, mana ada negeri yang UMNO perintah buat lagu tu.

Aku minta lepas ni Mukhriz cadang dalam parlimen semua negeri yang ada hutang dengan kerajaan pusat kontra dengan hasil pendapatan negeri, berani ka dia cadang macam tu???

Aku dah kata kat hangpa banyak kali dah, Mukhriz tu tak layak lagi jadi Timbalan Ketua UMNO Kedah. Hari tu aku dah bagi tau kat hangpa, dia jadi orang politik pasai pasai tumpang tui bapak dia.

Tapi pak dia pun, padan dengan geng Kubang Pasu ajar saja. Bunggkus juga akhirnya.
Hasil cukai tanah tu adalah hak rakyat kedah. Dok pi cadang supaya pendapatan cukai tanah UUM dikontra dengan hutang kerajaan pusat pasai apa?

Ini dah ambil hak rakyat kedah, ini tak betul. Perangai lagu tu bukan nak bela hak rakyat Kedah , tapi dah buat kianat kepada rakyat Kedah.

Kita nak jadi pejuang rakyat kena pertahan hak rakyat, baru rakyat dapat nilai siapa perjuang rakyat.

Pasai hutang kerajaan negeri dengan kerajaan pusat, buat temu janji dengan Azizan, kena tengok aggrement dulu setahun kena bayar berapa.

Tanya Azizan hampa bayar ikut jadual ka, kalau tak boleh bayar, pasai apa? Habag mai sat, UMNO boleh bantu ka, macam mana nak ringan beban hutang kerajaan Kedah, lagu tu baru rakyat nampak umno ni matang. Ini bukan bakar kelambu, dengan rumah terbakar sekali.
Kalau Azizan kata hutang kerajaan negeri yang BN tinggai, dia suruh UMNO bayag mana nak letak muka?

Hutang yang dahulu kala termasuk yang Tok Det buat masa BN perintah kedah, Mukhriz buat la statement, kerajaan pusat sedia hapus hutang tersebut, baru la nampak hero di mata rakyat. Aku cabar Mukhriz. Kalau dok gian nak ambil tempat Dato Bashah sangat.

Kalau dah rebat cukai tanah UUM hak mutlak rakyat kedah tu nak dikontra dengan hutang kerajaan negeri, tak boleh ka, segala hasil cukai rakyat Kedah, mai bayar pada kerajaan negeri Kedah.

Aku bukan apa, cuma pikiag macam mana nak jadi pejuang hak rakyat kedah. Biag orang Kedah tau ada orang lebih cerdik dari Mukhriz.

Sudahlah tu, dalam Umno pun ada Kristian!

Ahmad Tajdid

MASIH ingat lagi John Ghani? Beliau ialah perwakilan Umno Sabah dan pertama kali muncul dalam perhimpunan agung parti itu setelah Umno membuka keahlian kepada Bumiputera selain bangsa Melayu.

John Ghani menjadi popular kerana loghat Sabahnya apabila menyebut "zink" sebagai "jink" ketika berucap dalam perhimpunan agung Umno. Antara yang menyiarkan ucapan wakil Sabah dari etnik Kadazandusun beragama Kristian itu adalah Utusan Malaysia, akhbar milik Umno.

Keputusan Umno untuk bertapak di Sabah sebenarnya membawa banyak perubahan kepada dasar, perlembagaan dan landskap parti nasionalis itu. Jika sebelum masuk ke Sabah, Umno dikenali sebagai parti Melayu dan hanya menerima Melayu (yang ditakrif mesti beragama Islam) sebagai ahli; namun setelah masuk ke Sabah, Umno mula menerima ahli bukan Islam asalkan ia seorang Bumiputera.

Seorang Kadazan atau Murut beragama Kristian layak menjadi ahli Umno kerana mereka ialah Bumiputera. Malah Umno telah mencatat sejarah apabila seorang ahlinya yang beragama Kristian, Dato' John Ambrose dipilih sebagai Ketua Umno Bahagian Penampang.

Fasal 4 perlembagaan Umno menyebut bahawa ahli-ahli Umno adalah dua jenis iaitu ahli biasa dan ahli bergabung.

Ahli Biasa ialah Warganegara Malaysia yang berbangsa Melayu atau Bumiputera yang berusia 18 tahun ke atas (Fasal 4.2).

Ahli Bergabung adalah sebuah pertubuhan politik yang bersetuju berkerjasama dengan Umno dan menerima syarat-syarat yang ditetapkan oleh Majlis Tertinggi (Fasal 4.3). Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) kini menjadi Ahli Bergabung Umno.

Pada Fasal 5 berhubung pendaftaran keahlian, disebut bahawa tiap-tiap orang Melayu dan Bumiputera berhak mendaftar diri sebagai ahli Umno mengikut Perlembagaan dan peraturannya.

Sehubungan itu, bukanlah satu perkara yang pelik bagi Umno mempunyai seorang ahli beragama Kristian asalkan ia seorang Bumiputera. Malah bukan menjadi satu keganjilan jika Umno khususnya di Sabah satu ketika nanti akan dikuasai orang bukan Islam jika majoriti Bumiputera bukan Islam di Sabah mengambil keputusan menyertai Umno.

Sebaliknya seorang Cina dan India beragama Islam tidak diterima menyertai Umno. Ini kerana parti itu menetapkan anggotanya mestilah seorang Melayu atau Bumiputera. Meskipun beragama Islam, seorang Cina atau India tidak boleh menyertai Umno kerana ia parti yang hanya dikhaskan untuk Melayu dan Bumiputera.

Sebagai contoh, walau bagaimana hebat pun seorang Cina itu membela Umno mahupun dasar-dasar Umno dan BN, seperti dilakukan pensyarah kanan Universiti Pertahanan Malaysia, Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah; beliau tetap tidak diterima menyertai Umno kerana dia seorang Cina yang hanya layak menyertai MCA atau Gerakan. Malah Ridhuan Tee juga tidak boleh menjadi Ahli Bergabung Umno kerana beliau seorang individu dan bukannya sebuah pertubuhan politik.

Jadi apalah peliknya Umno untuk hidup harmoni dengan lain-lain masyarakat Malaysia berlainan agama kerana parti itu sendiri mempunyai ahli bukan Islam khususnya Kristian? Jika benar pun wujud konspirasi atau pakatan sulit untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi negara, apakah logiknya pakatan itu jika penduduk Kristian di negara ini hanya mewakili 10 peratus jumlah penduduk.

Malah ahli Parlimen DAP Jelutong yang dikaitkan dengan dakwaan konspirasi itu sendiri beragama Buddha dan bukannya Kristian seperti anggapan kebanyakan orang. Majlis itu juga turut dihadiri ahli jawatankuasa DAP cawangan Bukit Tumba, Mohamed Razali Abdul Rahman. Mustahil bagi para paderi dan pastor berkonspirasi untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi negara dengan kehadiran penganut Islam.

Jika Utusan Malaysia dan pemimpin Umno begitu risau dengan pengaruh Kristian di Semenanjung sehingga boleh menjejaskan taraf Islam sebagai agama Persekutuan yang termaktub dalam Perlembagaan, mengapa ia tidak melihat usaha Umno Sabah bagi menarik lebih ramai Bumiputera bukan Islam menyertai parti itu sebagai satu ancaman?

Malah Umno Sabah telah membentuk satu pasukan petugas khas bagi menarik lebih ramai Bumiputera bukan Islam dari kalangan etnik Kadazandusun dan Murut untuk menyertai Umno. Usaha ini, kata John Ambrose adalah untuk menguatkan lagi kedudukan Umno di Sabah.

Langkah Umno Sabah ini, kata Ketua Umno Bahagian Penampang itu mendapat lampu hijau daripada Presiden Umno (ketika itu), Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Timbalannya, Dato' Seri Najib Razak.

Mungkin ada di kalangan penyokong fanatik Umno berpendapat bahawa keadaan ini khusus untuk Sabah sahaja dan tiada kaitan dengan politik Semenanjung. Bagaimanapun gerakan yang dipelopori Umno Selangor bagi memindahkan para pengundi Sabah ke Selangor khususnya di Shah Alam boleh menangkis hujah ini.

Kesimpulannya, isu yang digembar-gemburkan Utusan Malaysia bersumberkan dua laman blog pro-Umno itu sengaja ditimbulkan untuk memburuk-burukkan DAP dan mengaitkannya dengan gerakan Kristianisasi. Ia tiada kaitan langsung dengan survival umat Islam mahupun kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan.

Semua episod ini dirancang bertujuan mengocak sentimen umat Islam khususnya bangsa Melayu untuk memastikan sokongan mereka terus kepada Umno. Apatah lagi parti itu ingin dilihat sebagai pembela dan benteng politik Melayu Islam.

Sudah-sudahlah tu... dalam Umno pun dah ada Kristian.

Lawatan SPBYDP Agong ke Muzium padi

dari facebook YB Dr. Ismail Salleh

Al-Fatihah untuk reformis



seorang yang pernah ku kenali, pejuang 'reformasi' zaman ketika kita diburu dan berjuang secara menyuruk..... Muhamad Hilmy Hamzah - gambar teratas - tidak siapa mungkin kalangan kita ingat atau tahu arwah Hilmy.

Semasa umur 20an dulu beliau adalah antara pelajar yg terlibat dalam gerakan reformasi. Arwah adalah antara penggerak laman web reformasi Mahazalim. Semoga ALLAH SWT mencurahi rahmat ke atas beliau..JASA MU, KAMI REFORMIS KENANG..

Dia tak pernah dabik dada ke depan cerita itu dan ini, tuntut itu dan ini tapi dia pejuang tak bernama yang hebat.... ramai lagi seperti dia... CheguBard

Raja Permaisuri Agong berangkat menyusuri Sungai Merbok

SUNGAI PETANI – Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah menyusuri Sungai Merbook, pada hari kedua lawatan rasmi baginda ke negeri Kedah.

Manakala Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong mempunyai acara berasingan.

Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong bersama-sama Kebawah Duli Yang Maha Mulia (KDYMM) Tuanku Sultanah Kedah berkenan berangkat ke Sungai Merbok bagi melihat keindahan alam semula jadi di kawasan sekitar.

Ketibaan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong pada jam 10.30 pagi disambut dengan murid-murid sekolah yang berbaris dari simpang jalan besar ke jeti tersebut.

Selain itu, rakyat tempatan turut hadir bagi melihat baginda dari dekat.

Sejurus tiba, baginda berkenan melawat Muzium Paya Bakau serta dipersembahkan dengan tayangan video mengenai paya bakau.

Selepas itu, baginda bersama-sama KDYMM Tuanku Sultanah serta isteri-isteri pembesar berangkat menaiki bot menyusuri Sungai Merbok bagi melihat rimba bakau yang berusia ratusan tahun.

Kerjasama erat Pusat dan Negeri bawa faedah besar untuk rakyat

ALOR SETAR, 13 Mei: Kebawah Duli Yang Maha Mulia (KDYMM) Tuanku Sultan Kedah berharap keberangkatan Seri Paduka Baginda (SPB) Yang Dipertuan Agong Tuanku Mizan dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah ke Kedah akan merapatkan lagi hubungan baik yang sedia terjalin antara Kerajaan Negeri Kedah dengan Kerajaan Persekutuan.

Baginda percaya dengan kerjasama erat ini kedua-dua belah pihak sama-sama mendapat faedah bagi tujuan pembangunan negeri Kedah dan negara Malaysia seluruhnya.

Baginda bertitah demikian pada Majlis Santapan Malam sempena lawatan rasmi selama tiga hari SPB Yang Dipertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong ke negeri Kedah di Istana Anak bukit.

Aktiviti yang diatur sempena lawatan itu bukan sahaja mengeratkan hubungan SPB Yang Dipertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong dengan rakyat Kedah tetapi turut memperkenalkan keindahan dan keunikan negeri Kedah seperti flora dan fauna yang terdapat di Sungai Merbok dan Gunung Jerai.

“Paduka kekanda pecaya bahawa lawatan Seri Paduka Adinda dan Sri Paduka Adinda Raja Permasuri Agong yang singkat ke Kedah akan merapatkan tali silaturrahim antara rakyat negeri Kedah dengan Kerajaan Pusat di bawah pemerintahan Seri Paduka Adinda,” titahnya.

Pada majlis itu, KDYMM Tuanku Sultan menarik perhatian para hadirin bahawa asas kekuatan negara adalah berpaksikan pada prinsip demokrasi berparlimen dan sistem Raja Berpelembagaan. Penyerapan nilai-nilai kerjasama dan keharmonian selaras dengan prinsip Rukun Negara telah menjamin kemakmuran dan kesejahteraan negara semenjak ianya ditubuhkan.

Oleh yang demikian baginda mengingatkan semua pihak supaya berpegang teguh dan menghormati prinsip bagi menjamin keutuhan negara untuk selama-lamanya.

Selain itu dalam titah ucapannya, baginda menyentuh isu perpaduan dan semangat hormat menghormati antara rakyat yang berbilang keturunan, nilai agama haruslah diperkukuhkan di dalam berbagai aspek termasuklah sosial, ekonomi dan politik.

“Kerajaan kekanda sentiasa memberi perhatian meningkat tahap ekonomi dan sara hidup rakyat supaya setanding dengan negeri-negeri lain di dalam Persekutuan Malaysia.

“Walaupun sumber kewangan adalah terhad namun usaha gigih dalam mencari sumber hasil baru serta usaha berjimat cermat senantiasa diamalkan supaya perbelanjaan dan pengurusan kewangan dibuat secara teratur dan berhemah,” titah baginda

Baginda berharap agar hubungan Kerajaan Negeri dengan kerajaan Pusat diteruskan dan semua rakyat dapat menikmati kehidupan seperti diidamkan semenjak negara mencapai kemerdekaan 54 tahun lau.

Turut sama pada majlis itu Menteri Besar Kedah YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak dan isteri, Yang Teramat Mulia (YTM) Tunku Bendahara dan To’ Puan, YTM Tunku Laksamana dan To’ Puan, Ahli-Ahli Exco Kerajaan Negeri, Tunku Puteri Panglima Besar Dato’ Seri Tunku Puteri Intan Safinaz, ketua-ketua jabatan dan dif-dif kehormat.

Majlis itu diserikan dengan persembahan nyanyian oleh Dato’ Syeila Majid, Dato’ Khatijah Ibrahim dan Hazami. Manakala Kombo Kesenian Tentera Darat mengiringi persembahan itu.

Gurindam ratu lebah

Pemungut madu lebah tualang di Sik, Kedah mengalunkan dua rangkap gurindam untuk memujuk ratu lebah supaya mengarahkan puluhan ribu askarnya turun ke tanah.



BAGI orang biasa, berdiri dengan sebelah kaki sambil menukang di atas pokok tualang setinggi bangunan 10 tingkat mustahil untuk dilakukan.

Namun, bagi sekumpulan pemungut madu lebah asli di sekitar hutan di Tasik Pedu, Tasik Ulu Muda dan Tasik Gubir yang terletak di daerah Sik, Kedah, ia bukan satu masalah besar.

Dengan lilitan kemas tali keselamatan di pinggangnya, Che Man Hashim, 63, cermat mengatur langkahnya. Sebagai ahli paling senior dalam kumpulan yang terdiri daripada lapan sekawan itu, dia masih gagah memanjat pokok hutan yang tertinggi di Asia Tenggara itu untuk membuat tangga berbentuk V.

Tangga tersebut yang dipanggil sigai merupakan kayu pokok pisang yang dipaku pada batang pokok tualang bagi membolehkan peraih madu memanjatnya hingga ke puncaknya.

"Dalam satu ekspedisi mengutip madu, empat orang diperlukan untuk membuat sigai. Saya merupakan dua orang pertama yang akan memanjat pokok dan mula memasang sigai hingga melepasi separuh ketinggian pokok.

"Tugas itu kemudian disambung oleh dua orang rakan lain yang lebih muda kerana semakin tinggi memanjat, semakin besar cabaran serta risikonya," katanya yang mesra disapa Pak Teh.

Sesekali mendongak ke atas, sayup-sayup kelihatan puncak berdaun yang mekar dengan cabang-cabang dahan melintang, yang menjadi tempat koloni lebah hutan daripada jenis Apis Dorsata membuat sarang.

Ternyata, bukan mudah untuk memungut madu liar. Kesempatan untuk melihat sendiri proses pengambilan madu lebah tualang akhir April lalu di hutan Tasik Ulu Muda, Kedah, memberi perspektif sebenar tentang nilai mahal madu lebah liar.

Tiga syarat


SAIZ perdu pokok tualang ini sebesar tujuh pemeluk lelaki dewasa.

Pokok tualang yang kami dekati bukan calang-calang. Terletak di kawasan permatang yang berbukit-bukau, perdu pokok saka ini dianggarkan menyamai saiz pemeluk tujuh lelaki dewasa.

Menurut Pak Teh, setiap pokok tualang terdapat jumlah sarang yang berbeza, bergantung pada tinggi serta jarak di antara pokok-pokok lain.

"Satu pokok biasanya boleh menempatkan di antara 50 hingga 60 sarang. Ada juga pokok yang memiliki lebih 100 sarang. Ia bergantung pada musim. Bila musim lawas, biasanya jumlah sarang tidak banyak. Tapi apabila musim lebat, memang tidak menang tangan dibuatnya.

"Saiz sarang juga berbeza-beza, biasanya panjangnya mencecah 1.2 meter (m) dan ada juga yang boleh memanjang sampai 1.8 m," katanya lagi.

Dianggarkan, satu sarang bersaiz 0.9 m boleh menempatkan 50,000 hingga 70,000 ekor lebah yang terdiri daripada lebah ratu, lebah jantan dan lebah betina.

Dalam kasta keluarga serangga himenoptera ini, lebah betina merupakan lebah pekerja yang keluar menghisap nektar daripada lebih 100 jenis debunga di sekitar hutan dan menyimpannya di pundi manisan.

Ia kemudian dipindahkan ke sarang lebah, lebih tepatnya, dibawa ke indung madu.


AKAR kayu merau menghasilkan asap yang tidak memedihkan mata dan bunga api yang cantik.

"Lebah betina bertindak sebagai lebah pekerja manakala lebah jantan akan duduk di sarang untuk memastikan ratu lebah dapat bertelur," kata Abdul Samad, 53.

Selesa dengan panggilan Pak Ngah, beliau memberitahu, ada tiga syarat yang perlu diikut jika ingin jadi pengambil madu tualang.

"Tidak boleh gayat, kena tahan sakit dan boleh berjaga malam kerana kerja pengumpulan madu hanya boleh dilakukan pada waktu tengah malam ketika bulan gelap iaitu di antara 23 hingga 7 haribulan mengikut kalendar Hijrah.

"Jika bulan terang atau diambil pada waktu siang, penglihatan lebah lebih sensitif dan ia boleh bertindak agresif," katanya.

Pak Ngah berkata, semua pemungut mesti melalui saat gayat pada awal kerjaya mereka. Apatah lagi apabila berada di puncak pokok yang tingginya seperti 12 tingkat bangunan.

"Ketika itu, kalau ada angin kuat, kecut perut dibuatnya," ujarnya.

Disengat


INDUNG madu yang diambil diperah dan ditapis menggunakan besen lubang-lubang sebelum disimpan di dalam gelen.

Musim aktif untuk memungut madu lebah tualang bermula pada bulan Januari hingga Mac setiap tahun.

"Biasanya lebah akan mencari tempat bersarang pada bulan Oktober dan menjelang Disember, manisan yang dikumpul sudah boleh diambil.

"Hari ini merupakan tuaian terakhir pada tahun ini, tidak hairanlah lokasi pokok lebih jauh ke dalam hutan," katanya.

Usai melihat kerja-kerja memasang sigai petang itu, kami pulang semula ke kawasan perkhemahan yang terletak kira-kira 20 minit perjalanan.

"Khemah kena jauh dari pokok tualang, takut lebah menyerang semasa madunya diambil nanti," ujar Pak Ngah.

Selepas solat Isyak, dengan berpakaian tebal, kami bergerak ke lokasi pokok tualang itu.

Sampai di sekitar perdu pokok tinggi itu, ahli termuda dalam kumpulan itu, Sabri Md. Zain, 35, bersedia untuk memanjat pokok dan menyambung kerja membuat sigai.

Pernah disengat ratusan lebah sepanjang 10 tahun memungut madu tualang, dia hanya menggunakan madu sebagai penawar.

"Bila kena 'tembak' memang sakit, tapi bila sudah biasa, tidak rasa sangat sakitnya. Bila berada di atas, sengatan lebah memang tidak dapat dielak.

"Penawar paling mujarab ialah sapukan madu di tempat yang disengat, insya-Allah, tidak bengkak," katanya yang akan menjual hasil kutipan madu kepada Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) pada harga RM120 sekilogram (kg).


KERJA memasang sigai dianggap cabaran terbesar dalam operasi memungut madu.

Sementara Sabri bersama rakannya Zaini Abdul Hamid, 45, memanjat pokok, ahli kumpulan yang lain berada di bawah memotong kayu pisang untuk dibuat sigai.

Menurut Sabri, kayu jenis itu digunakan kerana teksturnya yang tidak terlalu keras dan tidak terlalu lembut.

Sementara dua rakannya naik ke atas, Ramli Yusof, 45, leka memeriksa jamung yang dibuat daripada akar pokok merau.

"Akar pokok merau dipilih kerana ia mengeluarkan bunga api yang cantik ketika jatuh ke tanah. Asapnya juga tidak memedihkan mata," katanya.

Lebih kurang pukul 12 malam, setelah sigai siap dibuat, kedua-dua pembuat sigai tadi turun.

Kali ini mereka mengenakan pakaian yang lebih tebal, penutup kepala, cermin mata, sarung tangan dan stoking sebagai langkah berjaga-jaga terhadap serangan lebah.

Setelah semuanya siap, Pak Ngah mengetuai rutin membaca surah al-Fatihah serta beberapa surah lain dan diikuti doa agar operasi pada malam itu berjalan lancar.

Bunga api


BERBALOI... para pemungut madu bergambar selepas selesai tugas mereka.

Dua orang pengumpul madu mula memanjat sigai dan menuju ke sarang yang telah dikenal pasti. Mereka turut menarik jamung yang dihulur dari bawah.

Ketika itu kami disuruh duduk diam dalam keadaan gelap gelita.

"Jangan risau, nanti bila masa yang sesuai tiba, saya akan beritahu dan anda boleh mengambil gambar," kata Ramli kepada sekumpulan jurugambar yang sudah bersedia dari tadi.

Apabila jamung dinyalakan dan diketuk di dahan, terdengar bait-bait gurindam dialunkan untuk memujuk lebah turun ke tanah, mengikut ritma bunga api dari akar merau tadi.

"Intan manis turunkan ikut bunga bintang. Turunlah ke bumi duduk diam-diam."

Ditanya tentang asal-usul gurindam tersebut, Ramli menjelaskan, ia diperoleh daripada orang dulu-dulu.

"Tidak pasti siapa yang mula-mula mengalunkan gurindam ini untuk kutip madu. Namun, ia berkesan untuk menarik perhatian lebah keluar dari sarang dan turun ke tanah," tambahnya.

Serentak itu, puluhan ribu lebah menghurung bunga api berwarna merah dan mengikutnya jatuh ke tanah.

Masa itu digunakan sebaiknya oleh pengutip madu di atas pokok untuk mengerat indung madu dan membawanya turun menggunakan palong atau besen yang diikat tali.

"Hanya indung madu diambil manakala sarangnya ditinggalkan untuk menarik lebah datang bersarang pada musim akan datang," kata Ramli.

Operasi malam itu tidak berhenti di situ. Indung madu yang diturunkan menggunakan palong tadi diperah dan ditapis sebelum dimasukkan ke dalam gelen putih yang tersedia. Malam itu, mereka berjaya megutip 35 kg madu dari dua sarang.

Dibantu pencahayaan minimum, penulis sempat merasa keenakan madu tualang liar. Rasanya memang sedap, ia tidak terlalu manis.

Malah, sedikit rasa masam yang hadir di hujung sudu plastik menjadikan sesi merasa madu pada pukul 2 pagi itu tidak cukup dengan hanya tiga suapan madu!

Laaa dok pie malalak di PWTC sebenaqnya dok jadi jaguh kampung..!!!

Jangan sekadar hero kampung

ALOR SETAR - Individu yang berlagak menjadi hero kampung dalam majlis persidangan perwakilan semata-mata ingin menjatuhkan air muka orang lain perlu mengubah sikap mereka dengan menganggapnya sebagai tempat berjuang serta menegur secara elok.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim berkata, mereka perlu membetulkan niat untuk memantapkan perpaduan dalam kalangan Wanita UMNO dari peringkat atas hingga ke akar umbi.

Beliau yang juga Ketua Wanita UMNO Bahagian Baling, berkata setiap perwakilan perlu memainkan peranan untuk menjadi orang kepercayaan di peringkat cawangan bagi menyampaikan pesanan atau amanat secara jelas.

“Cabaran pada kepimpinan UMNO semakin hebat dan kita perlu berusaha gigih untuk meraih kembali sokongan rakyat, terutama menarik golongan muda supaya bersama-sama kita meneruskan perjuangan.

“Selain itu, setiap program yang bakal dilaksanakan perlu diremajakan bagi memastikan sesuai disertai oleh semua peringkat,” katanya ketika merasmikan persidangan perwakilan Wanita UMNO Bahagian Kuala Kedah di sini, semalam.

Turut hadir, Ketua Bahagian UMNO Kuala Kedah, Datuk Latt Shariman Abdullah dan Ketua Wanita UMNO Bahagian Kuala Kedah yang juga Setiausaha Wanita UMNO Kedah, Noor Hasita Mat Isa.

Menurutnya, golongan muda perlu ada semangat gigih untuk berjuang mempertahankan negara tercinta dan membuang sikap tidak ingin mengambil tahu tentang perkembangan politik semasa.

“Kalau kita tanya pada golongan muda, ramai akan jawab maaf, tidak minat politik sedangkan siapa yang bagi biasiswa? Bukankah kerajaan?

“Saya fikir mereka perlu menggunakan peluang yang ada, terutama ketika cuti semester untuk terlibat dalam aktiviti kemasyarakatan selain menyumbang sesuatu untuk masyarakat bagi mendapat pengalaman berguna,” kata Mashitah.

ejen apa lagi ha?

Anwar adalah bapak segala ejen-ejen di dunia?


Hebat sungguh Anwar. Beliau dituduh sebagai Ejen Yahudi, Ejen Amerika, Ejen Kristian, Ejen Cina segala macam ejen. Pendekata James Bond pun kalah. Hero filem itu hanyalah Ejen 007 tidak lebih dari itu.

Lepas itu kita tidak tahu apa beliau akan dilabelkan sebagai ejen apa.

"Saya ini lebih hebat dari James Bond sebab saya dikatakan sebagai Ejen Yahudi, Amerika, Kristian, Cina dan sebagainya., James Bond pun kalah" kata Anwar.

Beliau berkata demikian pada ceramahnya di perkarangan Pejabat PAS Kawasan Bukit Katil.

Begitulah tuduhan dan fitnah yang dikenakan kepada Anwar tidak pernah padam.

Sejak PAS bersama Pakatan Rakyat


Sejak PAS bersama dengan Pakatan Rakyat, maka terdapat suara sumbang supaya PAS jangan bersama Pakatan, barulah kami akan sokong PAS. Persoalannya ketika PAS bersendirian pun puak ini tidak menyokong PAS juga.

Ini hanya golongan mencari alasan sahaja. Sebenarnya mereka ialah orang yang diperalatkan oleh Umno termasuk melalui doktrin yang dibawa melalui Biro Tatanegara.

NONEBerbagai alasan supaya PAS keluar daripada Pakatan, barulah dapat melaksanakan agenda Islam yang lebih terancang, sehingga pipi tersorong-sorong untuk menyuruh PAS berpakat dengan Umno.
Sengaja saya meletakkan tajuk ini supaya menjelaskan bahawa Melayu tidak rugi kalau menjauhkan diri dari Umno. Selama ini pemimpin Umno, menganggap mereka sahaja boleh menjaga Melayu.
Sebenarnya yang rugi bila PAS bersama Pakatan ialah Umno. Umno rugi kerana tidak dapat memfaraid harta rakyat dengan rakus. Terutama negeri-negeri yang kaya seperti Selangor. Memerintah Selangor seperti memerintah Malaysia kerana di sini ialah lubuk emas.

Pemimpin Umno teringin untuk mendapat Selangor sehingga meleleh air liur apabila mengenangkan banyak projek yang selama ini diperolehi oleh suku sakat mereka sudah tidak ada lagi.
NONESelangor ialah sebuah negeri ndustri, pelabuhan, lapangan terbang dan pusat pengajian tinggi. Jika PAS tidak bersama dengan PR sudah tentu pemimpin Umno menjadi korporat, Melayu merempat.

Umno rugi tidak boleh mematikan majlis ilmu yang diimarahkan di seluruh masjid negeri Pakatan Rakyat. Mereka mengetahui apabila rakyat berilmu dan beragama maka tidak ada harapanlah untuk bersama dengan Umno.
Ulama muttaqin
Apabila rakyat memahami Islam yang syumul maka rakyat akan mengetahui bahawa Islam yang dihayati oleh Umno tidak menepati dengan kehendak agama yang disampaikan oleh Rasulullah SAW.

Melayu untung bila bersama dengan Pakatan Rakyat kerana dapat mendampingi ulama yang muttaqin yang sering menyampaikan risalah Islam di masjid dan surau. Sama ada melalui ceramah, forum, kuliah dan wacana ilmu.

NONESelama ini orang Melayu dijauhkan dengan ulama yang muttaqin. Ulama diburu seperti komunis bintang tiga. Rakyat Selangor tidak akan lupa bagaimana Datuk Dr Harun Din, almarhum Datuk Ishak Baharom, bekas mufti kerajaan Selangor, diburu dan hendak ditangkap semata-mata kerana hendak menyampaikan risalah agama.
Sebenarnya Umno yang rugi kerana gagal menjauhkan rakyat dengan ulama yang muttaqin. Walaupun mereka cuba mempopularkan ulama mereka melalui media namun selera rakyat tetap tidak beralih kepada ulama yang Umno taja. Umno rugi kerana ulamak yang muttaqin ini tidak bersama dengan Umno dan tidak sealiran dengan perjuangan Umno, sebaliknya ia lebih selari dengan perjuangan PAS.

Melayu untung kerana dapat menikmati limpahan nikmat yang dikurniakan oleh Allah SWT di negara ini kerana Pakatan memerintah negeri mereka. Selama ini rakyat tidak pernah terfikir mendapat air percuma setiap bulan. Apabila mati waris mendapat wang RM2500.
NONEMalahan rakyat yang diperintah oleh Umno begitu cemburu dengan apa yang diperolehi oleh rakyat di negeri Pakatan. Pemimpin Umno tidak pernah terfikir untuk memberi kembali kepada rakyat, yang paling menyedihkan rakyat, apa sahaja program yang dibuat oleh negeri Pakatan Rakyat maka mereka menuduh negeri tersebut akan bankrap.
Masuk kantong sendiri
Umno merasa rugi kerana lebihan wang negeri dikembalikan kepada rakyat. Selama ini wang ini akan masuk kantong mereka sendiri, dengan membiarkan rakyat hidup susah. Kesusahan rakyat akan menjadi simpanan tetap Umno setiap kali pilihanraya. Melayu yang senang tidak bersama dengan Umno. Sekarang Melayu senang , pemimpin Umno yang susah.

Melayu untung dapat menyampai dakwah Islam secara bebas menepati dengan manhaj Rasulullah SAW tanpa sekatan. Lebih daripada itu Islam dapat dilihat oleh orang bukan Islam secara praktikal, bukan sahaja teori.

azlanBagaimana rakan-rakan Pakatan yang bukan Islam begitu berminat untuk mengetahui ajaran Islam, fenomena ini berbeza dengan MCA rakan karib Umno, walaupun sudah bersahabat hampir 54 tahun, tetapi tidak memahami Islam dan sensitiviti orang Islam.
Keceluparan mulut (presiden MCA) Dr Chua Soi Lek adalah bukti gagalnya Umno mendidik rakan politik mereka. Ucapan beliau yang mengguris perasaan orang Melayu seperti memperlekeh Cikgu Normala Sudirman yang tidak mahu bersalam dengan lelaki yang bukan mahram.
Ketika isu ini dibangkitkan maka rakan-rakan bukan Islam dalam Pakatan tolong menjelaskan kepada orang bukan Islam. Inilah manfaat yang cukup berharga diperolehi oleh orang Melayu apabila berjaya menyampaikan Islam kepada bukan Islam.

NONESuasana ini tentulah merugikan Umno, kerana mereka berusaha untuk memastikan supaya orang bukan Islam tidak nampak kebaikan Islam, dengan ini mudah untuk mereka mengekalkan kuasa mereka.

Melayu untung kerana mereka boleh berniaga berdasarkan merit dan kebolehan bukan berdasarkan di mana kamu menjadi ahli cawangan Umno. Trend perniagaan ini telah ditamatkan di bawah Pakatan Rakyat.
Merugikan Umno

Keadaan ini merugikan Umno, selama ini mereka hanya bertindak sebagai broker dengan memakan persen sahaja bukan kerana kebolehan mereka. Akhirnya projek kepentingan negara hangus dan hancur kerana diberi kepada bukan ahlinya. Buat stadium runtuh, kapal selam tidak boleh menyelam, jambatan MRR2 retak,
semuanya angkara kroni Umno.

traffic jams and workersMelayu untung kerana dapat melihat orang agama mentadbir negeri dengan baik dan teratur. Selama ini Umno ajar orang Melayu, bahawa ustaz atau Tuan Guru hanya boleh membaca kitab di dalam masjid.

Kemampuan Tuan Guru Nik Aziz yang memerintah Kelantan lebih 20 tahun walaupun mempunyai kekangan kewangan namun lebih berjaya daripada negeri yang diperintah oleh Umno.

Begitu juga kemampuan Datuk Seri Azizan Razak yang telah menunjukkan rekod cemerlang menguruskan Kedah walaupun terpaksa memikul bebanan hutang peninggalan BN RM2.3 bilion.
Apa yang mengejutkan, Kedah telah menunjukkan prestasi kewangan dengan lebihan RM19 juta untuk kewangan 2010. Negeri yang diperintah oleh Umno, pengurusan kewangan mereka boleh diletakkan di dalam Wad "ICU". Jika sekiranya tanpa bantuan pusat mungkin rakyatnya akan dilelong.

NONEMelayu untung apabila PAS bersama dengan Pakatan, kerana taraf hidup rakyat berjaya ditingkatkan. Kebetulan rakyat miskin di negara ini majoriti rakyatnya ialah orang Melayu.
Kelantan sewaktu tahun 1990, negeri ini nombor dua termiskin, sekarang berada di tangga keenam. Ini menunjukkan PAS akan berusaha untuk memastikan kualiti hidup rakyat lebih terbela.

Ia berlainan daripada tindakan Umno. Rakyat miskin akan menjadi simpanan tetap Umno setiap kali pilihanraya. Tidak hairanlah kepada kita bagaimana miskin memang dirancang supaya rakyat sentiasa di tahap miskin.

Isu KUIN: Siswa minta Hadi nasihat MB Kedah


Oleh Abdul Rahim Sabri

Sekumpulan mahasiswa menghantar memorandum kepada Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menuntut beliau campurtangan dengan menasihati kerajaan negeri Kedah agar lebih profesional dalam berdepan dengan aktivisme pelajar Kolej Universiti Insaniah (KUIN) Kedah.

Institut pengajian tinggi itu milik kerajaan negeri Pakatan Rakyat itu yang diterajui Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Memorandum berhubung tindakan pentadbirannya KUIN memberi surat tunjuk sebab kepada enam pelajarnya yang didakwa terlibat dalam demonstrasi membantah kewujudan Sekolah Insan Bestari di kawasan Kolej Kediaman Ar-Razi.

Bercakap selepas menyerah memorandun itu di ibupejabat PAS pagi, wakil Majlis Perwakilan Pelajar KUIN Muhamad Aiman Che Abdul Razab berkata, mahasiswa terbabit didakwa mengganggu solat Jumaat ketika mengadakan demonstrasi tersebut, serta membuat kenyataan media mengenainya April lalu.

"Itu merupakan hak mahasiswa untuk bersuara. Kalau mereka dihalang untuk melakukan perkara ini, saya percaya ia akan memberi imej negatif terhadap kerajaan Pakatan sendiri.

"Kita (selama ini) menunggu kerajaan yang boleh memimpin mahasiswa dan boleh memberikan kebebasan untuk mahasiswa bersuara.

"Jadi tindakan seperti ini akan memberikan imej yang negatif kepada Pakatan Rakyat sekiranya tindakan tatatertib ini diteruskan," kata Muhamad Aiman, yang merupakan salah seorang daripada pelajar yang dikenakan tindakan tatatertib itu.

Menurutnya lagi, lima pelajar lagi terdiri daripada tiga pelajar Kulliyah Tahfiz dan masing-masing seorang mahasiswa Kulliyah Syariah dan Kulliyah Usuluddin.

Sehubungan itu, Muhamad Aiman yang juga presiden Gerakan Mahasiswa KUIN menuntut supaya pertuduhan terhadap mereka digugur. Mereka menerima surat tunjuk sebab itu pada 4 Mei lalu dan diminta menjawabnya dalamm tempoh 14 hari.

Katanya, mereka menghantar memorandum kepada Abdul Hadi selepas gagal untuk menyelesaikannya dengan pihak KUIN dan kerajaan negeri.

"Sebaliknya terus mengeluarkan surat tunjuk sebab. Jika gagal, kami akan digantung selama satu semester," katanya yang juga pelajar tahun dua Fakulti Muamalat.

Muhamad Aiman mendakwa surat tunjuk sebab itu "melanggar statut" KUIN kerana telah terlepas pandang beberapa peraturan, termasuk membuat siasatan dan memanggil mereka memberi keterangan.

Sebelum itu, Muhamad Aiman menyerahkan memorandum tersebut kepada penolong setiausaha agung PAS, Ahmad Sabki Yusof di ibu pejabat parti itu di ibunegara.

Turut mengiringinya ialah pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) Ahmad Syukri Ab Razab dan yang dipertua Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) Univerisiti Malaya, Mohd Syahid Mohd Zaini.

Muhamad Aiman memberitahu pemberita bahawa Ahmad Sabki yang juga naib ketua Pemuda PAS akan menyampaikan memorandum tersebut kepada pihak atasan untuk tindakan selanjutnya.

Memorandum itu juga akan diserahkan kepada Ketua Umum PKR, Datuk seri Anwar Ibrahim di ibupejabat parti itu di Tropicana, Petaling Jaya, selepas solat Jumaat.

Sangat wajar Anwar mengadu terus ke hadrat Allah


Oleh Ismail Hashim

SHAH ALAM, 14 Mei: Peralatan moden dengan teknologi secanggih mana pun tidak layak menjadi dalil dalam penghakiman Islam.

AJK Majlis Fatwa Antarabangsa, Syeikh Dr Wahbah Az-Zuhaili berkata, meskipun peralatan itu digunakan oleh pengarah filem di Hollywood sekalipun, alat-alat itu tetap tidak boleh menjadi saksi.

"Kini alat-alat moden terlalu banyak seperti boleh menggunakan telefon tangan atau video. Jelas semua itu sengaja diadakan oleh mereka yang tidak baik, munafik dan rendah moral," tegasnya.

Dr Wahbah menegaskan demikian ketika menyampaikan ceramah mengenai Sumpah dan Qazaf di Masjid Negeri, dekat sini, hari ini.

Ucapan beliau telah diterjemahkan oleh pendakwah tempatan, Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.

Dr Wahbah juga menyatakan Al-Quran menetapkan penuduh wajib mendatangkan empat saksi yang adil dan sebenar.

Tegasnya. jika penuduh gagal membawa empat saksi adil itu, mereka adalah pendusta atau munafik.

Beliau juga menyebutkan saksi adil itu mesti tidak melakukan dosa besar, tidak mengekalkan dosa kecil dan tidak melakukan kerja-kerja yang mencarikkan maruah dirinya.

"Orang fasik gugur sifat keadilannya dan mereka yang tiada padanya keadilan, Islam menolak kesaksiannya," tegasnya yang merupakan Tokoh Maal Hijrah Kebangsaan 1430H.

Menjawab soalan yang berkisar tentang video seks, DNA dan Anwar Ibrahim, Dr Wahbah menolak dengan sekeras-kerasnya dengan jawapan tegas.

Menurutnya, beliau menyebutkan pernah berlaku di Mesir di mana perkara dilakukan kepada seorang ulamak yang dilakukan superimpose bagi menampakkan beliau sedang menari dengan artis menggunakan alat moden.

Malah, ujarnya, Majma' Fiqhiah Islami Makkah menolak isu ini kerana ia adalah rekaan dan kerenah kecil sahaja.

Tiada pakar juga menjadi punca penolakan itu kerana asasnya tidak kuat, malah mahkamah antarabangsa juga tidak menerima sesuatu kes sewenang-wenangnya.

"Umat Islam hendaklah mengambil Syariat Islam dalam menyelesailkan permasalahan dalam kehidupan mereka dan letakkan undang-undang syaitan di bawah tapak kaki mereka," tegasnya.

Dr Wahbah menggesa umat Islam segera mengambil iktibar dari semua peristiwa yang Allah SWT datangkan seperti tsunami dan gempa bumi akibat daripada sikap dan amalan manusia mutakhir.

Beliau dalam lawatan ke negara ini selama empat hari berakhir esok.

"Saya kenal Anwar Ibrahim begitu lama, beliau seorang yang baik dan bersih. Sangat wajar beliau mengadu terus ke Hadrat Allah SWT dari menyibukkan diri dengan isu-isu politik yang remeh temeh ini," tegasnya pada program anjuran bersama Persatuan Ulama Malaysia (PUM), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) dan Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Dr Wahbah mempunyai penglibatan dan sumbangan yang amat besar dalam dunia Islam dan umat Islam.

Beliau yang juga tenaga pakar dalam Majlis Persidangan Fiqh Antarabangsa (Majma Fiqh l-Islami), mempunyai kepakaran yang amat tinggi dalam penulisan ilmiah.

Karya Dr Wahbah menjadi rujukan umat Islam di dunia antaranya yang tersohor di Malaysia adalah Kitab Tafsir Al-Munir Fi Al-Aqidah Wa Al-Syariah Wa Al-Minhaj dan Kitab Fiqh Perundangan Islam.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...