TERKINI :

Sunday, May 1, 2011

Anwar Tidak Perlu Bersumpah Laknat!


NAMPAKNYA mereka yang mengaku golongan na amanun gila-gila meminta supaya Anwar Ibrahim bersumpah laknat menafikan apa yang didakwa ke atasnya termasuk meliwat, melayan pelacur, pengkhinat dan sebagainya.

Bagi mereka nampaknya sumpah adalah segala-galanya. Sumpah akan dapat menghuraikan segala masalah dan memberi keputusan yang jelas. Memang begitu, tetapi soalnya apakah mereka benar-benar termasuk dalam golongan na amanum? Kalau mereka termasuk dalam golongan disebut Allah itu, maka sumpah laknat itu boleh dilakukan. Tetapi kalau mereka berada di luar golongan itu, hanya menjadi golongan Umno, atau termasuk dalam fasikun mereka tidak berhak untuk bersumpah apa lagi meminta orng lain bersumpah.

Paga ini anak seorang tokoh Umno telah menghubungi saya untuk mengetahui perkembangan politik semasa. Dalam percakapan itu beliau ada menyebut dan mempersoalkan kesucian ketiga orang Datuk T yang bersumpah itu. Mudah saja katanya, sebelum mereka bersumpah untuk memburukkan diri Anwar, elok beliau bersumpah dan menyemak diri mereka dulu. Beliau mendakwa dia kenal sekor-sekor Datuk T berkenaan.

"Sebelum mereka bersumpah, mereka patut bersumpah bahawa mereka tidak minu arak, mereka tidak tipu bini, mereka tidak main perempuan.... itu dulu yang patut mereka buat," kata anak tokoh Umno itu. "bukan minta Anwar bersumpah," tambahnya.

Lantas beliau menyifatkan apa yang berlaku sekarang ini menunjukkan Umno sudah desparate. Umno sudah tertekan. Umno sudah merasai nyawa mereka sudah berada di hujung tali ganung. Rakyat akan menanti masa saja untuk menjatukan pelantar ke bawah yang kemudian jasad Umno akan terhenjuk ke bawah dan lehernya akan terjerut.

Dalam pada itu beliau kesal atas sikap polis yang double standard dalam tindakan mereka berhubung kes ini. Sikap polis ini juga menjadi baja subur untuk rakyat bencikan Umno kerana Umno menguasi kerajaan dan polis.

Penglibatan polis membantu mengecerkan dalam isu video lucah ini jelas sekali. Beliau bertanya siapa yang menyebar video berkenaan? Bukankah satu salinan diberikan oleh Datuk maualaf itu kepada polis? Soalnya kalau video itu disebar oleh Datuk T kenapa tindakan tidak diambil? Begitu juga dengan penyebaran berleluasa oleh bloger, tv3, Utusan dan Berita Harian dan lain-lain kenapa dibiarkan. Ini menunjukkan penyebaran itu direstui oleh pihak berkuasa.

Saya rasa apa yang diperkatakan oleh anak tokoh Umno itu sudah difahami oleh banyak rakyat. Rakyat sudah tahu hujung pangkatnya. Kerana itu sokongan rakyat tidak berubah kepada Pakatan Rakyat dan juga Anwar Ibrahim. Bukti terbaru kalau rakyat sudah termakan dengan kempen, fitnah dan provokasi Umno, dengan isu video itu sudah pasti ceramah Anwar di Machang malam tadi tidak dihadiri ramai orang.

Tetapi apa yang berlaku malam tadi dewan Majlis Daerah Machang penuh dilimpahi manusia. Khabarnya lebih 10,000 yang hadir. Itupun dalam keadaan ceramah itu disebatoj dan polis cuba menganggu dengan mengadakan sekatan jalan raya. Kalau tidak adakan sekatan jalan raya, sebotaj tentu angkanya akan mencecah puluhan ribu.

Umno sudah tidak dapat menghalang rakyat dan memancing rakyat supaya menolak Anwar dan pembangkang. Dari segi mental Najib sudah kalah bila bertempur dengan Anwar. Segala tektik yang dilakukan semuanya tidak menjadi. Tektik-tektik yang dihalkan demokrasi dan juga dihalalkan agama sudah tidak diguna pakai lagi. Kerana dasparate itu menyebabkan Umno terpaksa mengguna tektik dan strategi kotor. Hanya mereka yang berada dalam keadaan tertekan saja akan melakukan atau menggunakan isu-isu diluar kewarasan manusia.

Situasi Umno dan Najib hari ini tak ubah seperti insan yang dahagakan air di tengah panas terik. Mereka akan menerkam apa saja bayangan yang persis air kerana terlalu haus. Kalau diberikan minyak gas sekalipun mereka akan hirau kerana terlalu haus. Mereka tidak sedar selepas terminum minyak gas mereka akan kojol.

Sekarang ini yang riuh dalam media massa ialah meminta Anwar bersumpah laknat. Mereka akan menggunakan desakan sumpah itu untuk menyalahkan Anwar. Mereka akan tunjukkan kepada rakyat apabila Anwar tidak mahu bersumpah menunjukkan Anwar bersalah. Itulah gambaran yang mereka mahu.

Anwar tidak payah bersumpah. Sumpah atau tidak orang tidak mempercayai apa yang ditayangkan dalam video berkenaan. Harapan untuk menunjukkan Anwar seorang pemimpin tidak bermoral tidak kesampaiaan kerana mereka yang melaksana projek video itu jauh lebih tidak bermoral.

Umno sudah silap dalam hal ini. Merkea patut meminta sembilan Mutfi yang melaksanakan projek berkenaan. Tatapi masalahnya apakah sembilan Mufti sanggup melakukannya? Khabarnya Umno sudah memanggil bberapa orang ulamak untuk menjadi agen penyebaran video berkenaan tetapi mereka tidak setuju. Kenapa mereka tidak setuju kerana mereka tahu apa yang dilakukan Umno itu dikutuk Allah sampai ke hari akhirat.

Saya yakin kalau cara dilakukan Umno untuk membusuk dan menjahamkan Anwar itu benar dan hak Mufti pertama yang akan mengepalai projek berkenana ialah Harussani Harun. Bekas Mufti Perlis, Dr Mohad Asri Zainail Abidin juga akan ikut sama melaksanakan projek berkenaan, menjadi tukang sebar video lucah. Tetapi kerana mereka tahu akan dosa perbuatan itu, sedar akan fitnah itu boleh menghuru harakan keadaan, mereka tidak memohon untuk menjadi penyebar projek berkenaan.

Mungkin seleas Mufti dan para ustaz lain menolaklah maka ia ditanderkan kepada Datuk T untuk menyebar video berkenaan kononnya untuk kepentingan bangsa dan negara! Jadi tindakan Anwar tidak bersumpah laknat, adalah tepat. Tepat kalau Anwar sedia dilaknat rakyat kerana hanya beliau tidak ikut sama mempermainkan sumpah. Mereka yang mempersendakan hukum agam termasuk memain-mainkan sumpah adalah mainan golongan munafik.

Bagi mereka yang tahu nilai dan mutu sesuatu logam itu mereka akan cuba menyimpannya sebaik mungkin dan tidak akan diletak merata. Begitulah Anwar mengenai sumpah laknat ini. [wm.kl.10:30 am 01/05/11]

Mohd Sayuti Omar,

Aduhai FAM..patut la dok kena tiauw dengan rakyat Malaysia ....!!

oleh anakKedah007



Kedudukan LIGA MALAYSIA dalam ranking AFC.....
Sekejap BOLEH sekejap TAK BOLEH pemain import...
last nah kalah dengan PAKISTAN & VIETNAM..
itu pun jangan masih dok sangkka terra tang tu laa..
HAMPEH FAM nie...

Dulu nak dengki kat KEDAH punya pasai hangpa sanggup
buat undang2 haramkan pemain import...
lanie bila dah tengok semua dah lingkop habih
hangpa pon terhegeh-hegeh balik bagi
pemain import masuk semula..
cam HAREM jaa kelaku hangpa nie..

Kenapa Dato Eskay terdesak untuk bersumpah laknat?

Oleh Dr Dzulkefly Ahmad

Kenapa Dato Eskay terdesak untuk bersumpah laknat?

Setelah hampir dua bulan video seks ini didedahkan, rakyatMalaysiaterbelah kepada 3 kelompok: yang tak percaya, yang percaya dan yang tidak kisah. Mungkin dia fikir itu cara paling baik dan berkesan untuk membuktikan bahawa dia benar. Kononnya dia bersama dua lagi rakan tahu siapa pelaku sebenar. Dia mendakwa dia bersama. Dia mahu seluruh rakyat khususnya ummat Islam percaya tuduhannya bahawa sipelaku lelaki dalam video seks yang didedah itu adalah DS Anwar Ibrahim.

Keduanya dia tahu dan kini sedar bahawa pihak berwajib tidak lagi dapat melindungi ketiga-tiga mereka kerana mereka telah melakukan kesalahan mengikut Seksyen 292 Kanun Keseksaan dan seksyen 5(1) Akta Penafisan Filem. Mereka tertekan untuk membuat sesuatu yang tergempar sebelum tindakan diambil terhadap mereka. ‘Sumpah laknat’ mahu memintas semua ini dan membuktikan mereka benar.

2. Benarkah sumpah laknat yang mahu Eskay lakukan itu diperuntukkan dalam Islam

Perkara ini yang kita tunggu-tunggu dari para Ulama dalam Majlis Fatwa Kebangsaan. Mereka membisu seribu bahasa. Namun peribadi alim seperti bekas Mufti Perlis dan Mufti Perlis sekarang ini telah menyatakan sikap mereka. Ini yang ditunggu rakyat khususnya ummat Islam.

Bagi fahaman saya, prosedur sumpah, memang ada dalam peruntukan syariat Islam dalam hal mengendalikan kes pertuduhan seperti ini atau undang-undang prosedur. Prinsipnya berbunyi: Pembuktian adalah atas orang yang membuat pertuduhan, dan sumpah adalah bagi mereka yang tertuduh. Adapun “sumpah laknat” adalah khas untuk kes pertuduhan zina di antara suami isteri sahaja dan mempunyai kaedah dan cara yang khusus di sebut dalam Al-Quran (Li’an atau prosedur Mula’anah-Surah An-Nur 6-10).

Ringkasnya, kenapa Eskay ini pulak yang nak bersumpah ini, yang membingungkan ramai pihak, terutama alim ulama. Tambahan beliau mangajak dan mencabar sama supaya Ketua pembangkang itu pun bersumpah. Sumpah laknat katanya.

Apa yang perlu Eskay tahu bahawa dia dan dua rakannya sekarang ini tertakluk kepada tuduhan Qazaf kalau perundangan Islam yang dirujuk, apabila dia gagal mendatangkan 4 saksi. Undang-undang sivil tidak punya peruntukan dalam mengendalikan kes di antara dua orang dewasa yang melakukan seks di luar nikah secara rela (illicit sexs between 2 consenting adults).

3. Apakah kesudahan semua perkara ini pada pandangan Dr?

Saya amat insaf dengan pergolakan politik jelek dan hodoh sekarang ini yang mewarnai dan menjadi budaya politik tanah air kita. Kalau ini berterusan menjadi cara dan tata-orde dan gelagat pelaku politik di negara ini, tidak mustahil rakyat seluruhnya akan benci dan bosan kepada orang politik dan politik sendiri.

Politik yang sepatutnya menjadi urusan kepimpinan, pentadbiran dan tata-kelola yang baik dan berkesan di segi menyemak dan mengimbang sesebuah kerajaan, samada di Pusat atau Negeri, telah menjadi pentas dan ruang untuk melakukan ‘character assasination’ dan sarat perbuatan jelek dan membinasakan ummat. Lebih parah lagi kerana setiap kali ia tampil semakin lebih hodoh dan jelek, khususnya yang membawa implikasi Qazaf, zina dan pelbagai perbuatan sumbang yang merosak akhlak dan budaya masyarakat, khususnya yang golongan remaja dan bahkan anak-anak yang terdedah kepada segala ini. Sekarang ini ianya didedah dalam media seeprti TV3, akhbar-akhbar dsbnya. Ini mengaibkan dan merosakkan akhirnya seluruh ummat dan negara! Ini adalah politik yang menghancurkan – ‘destructive zero-sum game’ yang dinamakan sebagai Gutter or Smute Politics! Hentikan semua politik jelek dan keji ini!!

Kenapa kerajaan enggan laksana qazaf

Fakhri Ali

KEPALA BATAS, 1 Mei: Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Rosidi Hussain mempersoalkan keengganan kerajaan untuk melaksanakan hukum qazaf dalam isu yang membabitkan video lucah.

"Apabila kerajaan sering memomokkan kepada dunia bahawa Malaysia adalah negara Islam, kenapa hukuman seperti qazaf yang memerlukan empat orang saksi yang tidak fasik dan adil itu enggan dilaksanakan, sedangkan kerajaan mempunyai ramai ilmuan dan pakar dalam bidang tersebut.

"Sebagai peringatan, jangan kita dilaknat oleh Allah apabila berkemampuan untuk melaksanakan hukum tersebut, tetapi enggan melaksanakannya kerana kepentingan tertentu," tambahnya lagi.

Mengenai tindakan Datuk Shazryl Eskay Abdullah yang memperjudikan sumpah laknat, katanya membuktikan dia adalah seorang yang tidak memahami agama Islam yang sebenar.

Menurut beliau lagi, ianya telah juga menjelaskan secara ketara kehidupan yang penuh kepura-puraan kerana sumpah dijadikan mainan munafik seperti mana yang dijelaskan dalam surah Al-Munafiqun.

"Sepatutnya sebagai seorang yang telah berusia Eskay sepatutnya bertaubat nasuha dan tidak merendahkan maruah sendiri seperti pengakuan yang dibuat.

"Malah sekiranya nasihat seorang imam dari masjid terbabit juga tidak dipedulikan, ini seolah-olah dia orang yang lebih tinggi martabatnya jika dibandingkan dengan imam tersebut," ujarnya lagi.

Tinggalkan Umno, sertai PAS

KUALA LUMPUR, 1 Mei: Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyeru ahli-ahli dan pemimpin Umno supaya meninggalkan parti itu dan bersama PAS jika benar-benar hendak melaksanakan Islam dan menegakkan keadilan untuk semua bangsa di negara ini.

“Jika benar Umno hendak laksanakan Islam dan bertindak dengan penuh keadilan, kuasa sudah ada di tangan mereka hari ini, mengapa mereka tidak laksanakan?” katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Presiden PAS itu memberi respons terhadap kesekelian kalinya, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak dengan tanpa segan silu mengulangi lagi seruannya supaya PAS bekerjasama dengan Umno BN dan meninggalkan kerjasama PAS menerusi Pakatan Rakyat (PR).

Najib berkata, pemimpin PAS perlu menerima kenyataan bahawa mereka mesti keluar daripada pakatan pembangkang jika benar-benar berjuang untuk kepentingan agama Islam.

Menurutnya, PAS tidak akan memperoleh apa yang dicita-citakan selama ini dan kerjasama dengan parti pembangkang lain hanya memberi keuntungan kepada DAP.

''Tak kisahlah sama ada PAS mahu bersendirian atau bergabung dengan Umno, yang penting mereka tidak boleh bergabung dengan DAP kerana usaha PAS dalam memperjuangkan Islam akan terhalang," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Perumahan Pangsapuri Rakyat di Pulau Duyung, Kuala Terengganu semalam.

Bagi PAS, tegas Tuan Guru Abdul Hadi seruan Najib itu adalah janggal dan aneh, kerana PAS sekali-kali tidak akan bekerjasama dengan Umno BN dalam melakukan kezaliman dan meruntuhkan keadilan kepada rakyat yang telah menjadi bencana dalam negara kita yang tercinta ini.

Katanya, kerjasama atau penyatuan seharusnya dibina dengan bercirikan asas bertolong-tolong dalam melakukan kebajikan dan keadilan, dan bukan bertolong-tolong dalam melakukan maksiat, kezaliman dan memusnahkan harta negara.

“PAS mendokong fikrah yang jelas, bahawa kerjasama bersama PR adalah dibina dengan berpegang kepada dasar bantu-membantu dalam menegakkan keadilan dan menentang kezaliman,” tegasnya yang juga ahli Parlimen Marang.

Jelasnya lagi, kerjasama PAS selama ini dengan DAP contohnya, adalah di atas nama tahaluf siyasi yang dibenarkan agama dan tidak menggadaikan prinsip.

Ia, katanya tidak sama dengan kerjasama wala antara Umno dengan MCA dan MIC yang menggadaikan prinsip Islam, hanyut dengan kuasa dan seterusnya menghilangkan jati diri Melayu Islam dalam negara kita ini sejak puluhan tahun.

“Kita ingin bertanya, siapakah yang sebenarnya menggunakan kuasa tanpa hak dengan menyekat royalti minyak milik rakyat Terengganu dan Kelantan, yang lebih dari 90% adalah orang Melayu-Islam?

“Siapakah pula yang mendiskriminasikan penyokong pembangkang di kalangan orang Melayu sehingga peluang berniaga, pendidikan, pengagihan ekonomi hanya tertumpu di kalangan Umnoputra?

“Siapakah yang menyekat Kelantan dan Terengganu melaksanakan syariat Islam sebelum ini?” soalnya.

Jawapannya, kata beliau adalah kerajaan pimpinan Umno BN itulah yang sebenarnya melemahkan orang Melayu itu sendiri.

BERKAT SOLAT HAJAT - UMNO KINI KERA SUMBANG

Oleh: WFAUZDIN NS

BERKAT kita di dalam PR sering melakukan sembahyang hajat dan tidak putus-putus berdoa, maka hari ini kita dapat melihat kesannya ke atas musuh kita. Najib, Muhyiddin dan Umno kini kepanasan tidak tahu lagi arah haluan mereka.

Umno kini boleh diibaratkan sebagai kera sumbang. Di dalam Bn, Umno kini terpulau oleh MCA dan Gerakan akibat kelakuan Umno yang hanya pentingkan diri sendiri. MCA dan Gerakan telah melihat sendiri betapa kaum Cina yang diwakili oleh mereka selama ini telah berpaling kepada DAP. Kebijaksanaan kaum Cina berpolitik amat merunsingkan Umno, justeru itu akhbar milik mereka Utusan Malaysia serta dibantu oleh PERKASA terpaksa memainkan isu perkauman.

Najib berada di dalam dilema untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh Bn. Maka, tanpa rasa segan silu mereka cuba mempengaruhi DAP untuk menyertai Bn akibat tidak lagi percaya kepada MCA dan Gerakan. Apabila DAP tegas menolak cubaan Bn yang penuh tipu muslihat itu, maka mereka terpaksa beralih arah kepada PAS pula.

Di Terengganu semalam, Najib dengan wajah penuh harapan menyeru agar PAS keluar dari PR. Beliau sedar, mustahil buat PAS untuk bersama dengan Umno yang sekular dan meredhai politik lucah itu maka Najib berkata tidak perlu PAS bersama Umno asalkan keluar dari PR. Hujah Najib kununnya DAP yang mengganti PAS kini, malangnya Najib gagal menyebut satu pun bukti di atas dakwaannya itu. Seperti biasa Najib hanya berani menyalak di gelanggang sendiri, dan saya percaya 110 % jika pemimpin PAS cabar Najib berdebat atas isu ini Najib pasti akan menyorok di belakang Rosmah.

Inilah yang dikatakan keberkatan solat hajat kita selama ini. Sikit demi sedikit Allah telah tunjukkan kepada kita betapa Umno kini kepanasan dan hilang arah. Umno tidak lagi tahu siapa sebenarnya kawan yang boleh dipercayai. Umno kini kera sumbang./wfauzdin.blogspot.com

Laksana Qazaf, tolak 'Sumpah Fitnah'!

Angkatan Muda KEADILAN Pulau Pinang (AMKPP) hari ini mengecam sekeras-kerasnya tindakan yang diambil oleh semua pihak yang bersekongkol dalam ‘menjayakan’ upacara Majlis Sumpah Laknat semalam.

Tindakan ini telah dengan terang-terang mencemari kesucian rumah Allah dan mencabar kesucian Islam sebagai agama rasmi di negara ini. Ingin ditegaskan di sini, tiada istilah Sumpah Laknat di dalam Islam melainkan Sumpah Li’an dalam pembuktian tuduhan zina yang melibatkan suami-isteri.

Dalam kes ini, kegagalan pihak Datuk T mendatangkan 4 saksi yang layak, telah dengan jelas mensabitkan mereka dengan hukuman Qazaf (80 kali sebatan). (Rujuk Surah An-Nur: Ayat 4)

Angkatan Muda KEADILAN Pulau Pinang (AMKPP) menyeru agar seluruh rakyat khususnya Umat Islam agar tidak mudah terpengaruh kepada propaganda terbaru tajaan UMNO ini yang dipentaskan demi memastikan mereka terus bernyawa. Jelas dalam kata lain, majlis yang diadakan semalam itu bolehlah dikelaskan sebagai perkara Bid’ah Dalalah (Pembaharuan dalam Islam yang menyesatkan) dan lebih tepat lagi, ia adalah hanya Sumpah Fitnah semata-mata.

Justeru, kami Angkatan Muda KEADILAN Pulau Pinang (AMKPP) menyeru agar Datuk T yang diketuai oleh Datuk Rahim Tambi Chik agar segera BERTAUBAT atas kesalahannya mencemarkan kesucian Islam & rumah Allah dalam majlis tersebut. Keengganan mereka untuk bertaubat adalah cerminan mereka sengaja mencabar kemurkaan & laknat Allah ke atas mereka bertiga dan semua pihak yang bersekongkol dalam rekayasa Sumpah Fitnah itu.

Kepada Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia dan selaku Presiden UMNO, ada ingatan untuk beliau. Kami ingin mengingatkan beliau agar tidak ambil sikap selesa & ‘cuci tangan’ di belakang peristiwa Sumpah Fitnah tersebut. Keterlibatan pihak berkuasa untuk ‘menjayakan’ pementasan fitnah tersebut tidak boleh hanya dilihat sebelah mata. Beliau harus bertanggungjawab sepenuhnya di atas aib yang ditanggung oleh Keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim khususnya dan seluruh rakyat Malaysia amnya atas siri-siri ‘Kebodohan & Perlecehan agama’ yang terjadi dan ini amat mencalar maruah Islam & Negara!

Angkatan Muda KEADILAN Pulau Pinang (AMKPP) suka ingatkan Datuk Seri Najib, bahawa kes ini bukan kes peribadi. Ia tidak lebih hanyalah kes Fitnah yang mencabar kemarahan rakyat. Ia juga adalah secara terang-terangan, satu rekayasa fitnah ‘Politically Motivated’ untuk menjatuhkan musuh utama politik UMNO-Barisan Nasional, iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Justeru, demi membuktikan beliau adalah seorang Perdana Menteri yang bertanggungjawab, AMKPP di sini dengan tegas MENCABAR Perdana Menteri untuk;

1) Kes ini segera DIADILI di Mahkamah Syariah di bawah Undang-undang Qazaf.

2) Menggesa pihak Polis tanpa lengah, SEGERA menangkap Datuk T atas kesalahan melanggar Seksyen 292 (A) atas kesalahan memiliki & menayang video lucah.

3) Menggesa Kementerian Penerangan, Komunikasi & Kebudayaan dengan segera menggunakan kuasa MENGHALANG penyiaran klip video fitnah dari terus tersebar di blog dan televisyen arus perdana.


Sekian, terima kasih.

SYED MIKAEL RIZAL AIDID

Naib Ketua Angkatan Muda KEADILAN Pulau Pinang (AMKPP)

BN sapu duit PKB untuk PRU 12 macam reta meredak tok nenek depa

Oleh: Tok Senapi

Tak habih lagi cerita di zaman BN. Permodalan Kedah Berhad (PKB) adalah syarikat GLC di bawah Menteri Besar Diperbadankan.

Antara Ahli Lembaga Pengarah PKB ialah Di antara Ahli Lembaga Pengarah PKB ialah Dato’ Mahdzir Khalid, Dato’ Abdul Rahman Ariffin, Datuk Yaakob Hj Mohamad, Dato’ Ghazali Ibrahim, Dato’ Ahmad Sudin, Dato’ Bakri Hj Ali Mahamad, Dato’ Mohd Akhir Shafie dan Dato’ Arzmi Abdul Hamid. Kesemua mereka adalah pemimpin Umno.

PKB bukan badan kebajikan. Anehnya menjelang pilihanraya umum ke 12, PKB menjadi begitu pemurah berbelanja wang kononnya kepada fakir miskin, dalam program-program politik BN. Itu cuma yang tertera di atas kertas, tetapi hakikat itu wang itu diguna untuk 'membeli undi' BN.

PKB telah mengeluarkan wang tunai sejumlah RM300,000.00 pada 26 Februari 2008 dan RM200,000.00 pada 4 Mac 2008 untuk BN menghadapi pilihanraya umum. Di mana tanggungjawab pihak atasan, PKB sebagai sebuah syarikat korporat yang besar telah membuat pemberian tunai tanpa sebarang dokumen sokongan mengenai pengesahan penerimaan dan pembayaran?

Sewaktu pilihanraya itu juga, dua buah syarikat iaitu Charok Indah Enterprise dan Gerbang Utara Enterprise telah diberi projek kononnya untuk kerja-kerja sosial, masing-masing sebanyak RM57,540.00 dan RM86,000.00. Projek yang dilaksanakan oleh kedua kontraktor tersebut tidak pernah diputuskan oleh mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah atau mesyuarat pengurusan PKB. Kerja-kerja sosial yang dimaksudkan ialah membekal peralatan pilihanraya BN dalam kawasan Parlimen Kuala Kedah.

'JANGAN SERAH KEDAH DEKAT PENYAMUN'

Laa Najib nie.. Orang Tak kelapaq pun dok nak mengorat situ laa..

PAS tolak pelawaan Najib, dakwa Umno-BN terdesak

KUALA LUMPUR, 30 April – Sambil mengucapkan “terima kasih” kepada Datuk Seri Najib Razak, PAS dalam reaksi segera menolak sama sekali pelawaan terbaru Perdana Menteri agar parti Islam itu menyertai Barisan Nasional (BN).

“Terima kasihlah atas jemputan, kami akan tetap setia dengan Pakatan Rakyat dan tidak akan meninggalkan semangat kesetiakawanan yang sudah dibentuk dengan PKR dan DAP,” kata Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub (gambar) ketika dihubungi The Malaysian Insider petang ini.

Najib yang juga Presiden Umno meneruskan usahanya dengan hari ini sekali lagi mempelawa PAS agar menyertai BN sambil berkata, sudah tiba masanya PAS meninggalkan DAP atas alasan ternyata tidak pernah sekalipun memperjuangkan Islam.

“Kenapa buat baik dengan DAP? Adakah DAP boleh perjuangkan Islam?

“Hadi (Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang), cukup-cukuplah dengan DAP, tinggalkan DAP, masuk BN,” kata Perdana Menteri ketika berucap pada majlis Perjumpaan Mesra Perdana Menteri Bersama Rakyat Dewan Undangan Negeri kawasan Manir di Kampung Pulau Bahagia, Kuala Terengganu pagi tadi.

Salahuddin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata, jemputan dibuat Najib di Kuala Terengganu adalah tindakan “terdesak” selepas BN terus gagal memperoleh sokongan masyarakat Cina termasuk ketika pilihan raya negei Sarawak baru-baru ini manakala gagasan 1 Malaysia digerakkan pentadbiran beliau tidak mendapat sambutan.

“Saya fikir pelawaan ini satu tindakan terdesak kepimpinan Najib. Saya tidak terkejut dengan pelawaan ini,” kata Salahuddin.

Kata beliau, kepimpinan Umno-BN akan menggunakan isu perkauman apabila setiap kali berhadapan dengan persekitaran terdesak sebagaimana dialami sekarang.

“Ini bukan kali pertama pelawaan macam ini dibuat... PAS tidak akan terperangkap,” katanya lagi.

Salauddin juga mendakwa pelawaan itu sebagai “terdesak” apabila mengatakan PAS harus meninggalkan DAP atas alasan ternyata tidak pernah memperjuangkan Islam.

Kata beliau, soal PAS harus keluar Pakatan Rakyat hanya kerana kononnya DAP tidak pernah memperjuangkan Islam tidak timbul sama sekali.

Malah kata beliau, DAP juga sudah memberi jaminan bahawa ia akan menghormati perkara-perkara yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Misalnya kata beliau, Islam adalah agama rasmi negara dan peruntukan ini termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dengan Raja-raja Melayu adalah ketua.

“Kita ada Perlembagaan, agama rasmi adalah Islam dengan raja-raja adalah ketua... jadi tak timbul soal ini,” katanya sambil menambah, kerajaan negeri Pulau Pinang yang diketuai oleh wakil DAP juga “tidak pernah mengabaikan soal berkaitan dengan Islam... tiada apa-apa masalah.”

“Bagi kami ini bukan satu isu, dan soal ini tidak berbangkit sama sekali,” kata Salahuddin yang turut menyifatkan pelawaan itu sebagai “madu manis yang berbisa.”

Salahuddin juga berkata, beliau yakin yang prinsip dibawa DAP itu akan terus diamalkan sekiranya Pakatan Rakyat mengambil alih Putrajaya kelak.

Pelawaan BN-Umno hari ini bukan sesuatu yang baru khususnya sejak selepas pilihan raya umum ke-12 8 Mac 2008.

Ini termasuklah satu pertemuan membabitkan empat pemimpin kanan - masing-masing dua dari Umno dan PAS sempena majlis santapan bersama Yang di-Pertuan Agong di Istana Terengganu di Kuala Lumpur.

Bagaimanapun menjelaskan isu di sebalik pertemuan 24 Disember itu, Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 13 Januari lalu berkata, PAS telah mengulangi jaminan kepada rakan-rakannya dalam perikatan itu parti Islam itu tiada rancangan untuk menjalin kerjasama politik dengan Umno.

Anwar memberitahu, Hadi telah memberi penjelasan mengenai objektif pertemuan di Istana Terengganu.

“Kami berpuas hati dengan penjelasan. Sebagaimana dikatakan oleh (Mursyidul Am PAS Datuk) Nik Aziz (Nik Mat), PAS komited untuk bersama dengan Pakatan Rakyat.

“Tidak perlu untuk kita membangkitkan isu ini lagi atau meragui mereka,” kata beliau.

Bagaimanapun seminggu sebelum itu, Najib mengambil langkah untuk tidak mendedahkan hasil pertemuan bersama pemimpin 24 Disember lalu, yang dihadiri atas jemputan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Nik Aziz, yang tegas dengan pendirian menolak idea kerajaan campuran antara PAS-Umno, juga hadir pada pertemuan itu.

Menteri Besar Kelantan itu telah berulang kali menekankan bahawa PAS tidak akan kembali menjalin kerjasama politik dengan Umno atas alasan telah dikhianati pada akhir 1970-an.

PAS pernah menyertai BN pada 1974 atas jemputan perdana menteri ketika itu Tun Abdul Razak, yang juga bapa kepada Najib.

PAS membentuk kerjasama dengan DAP dan PKR untuk mewujudkan perikatan PR pada April 2008.

Justeru PAS mengetuai kerajaan negeri Kelantan dan Kedah sekarang, Pulau Pinang pula wakil dari DAP manakala Selangor pula pemimpin PKR.

Oleh G Manimaran - Malaysian Insider

Menangani masalah e-jenayah


Mangsa hanya perlu klik dan memasukkan maklumat peribadi dan sekelip mata segala wangnya berpindah tangan. - Gambar hiasan.

Apa saja namanya jenayah siber atau jenayah elektronik (e-jenayah) sasarannya hanya satu untuk menipu orang ramai dengan mendapatkan maklumat peribadi bagi memudahkan mereka merompak wang mangsa tanpa disedari.

Kes-kes jenayah elektronik merentasi sempadan kerana penjenayah tidak perlu berada di tempat kejadian seperti yang berlaku pada kejadian jenayah biasa.

Segalanya berlaku di hujung jari. Mangsa hanya perlu klik dan memasukkan maklumat peribadi dan sekelip mata wangnya berpindah tangan.

Walaupun tidak melibatkan nyawa tetapi e-jenayah melibatkan kerugian mencapai angka trilion di seluruh dunia dan jika tiada langkah sewajarnya diambil, ia akan merebak menjadi wabak.

"Kita tidak boleh tunggu sehingga mayat terbujur di depan kita seperti jenayah biasa," kata Setiausaha Agung Anti Phishing Working Group's (APWG), Peter Cassidy semasa sidang media sempena Sidang Kemuncak Counter-e-Crime Operations ke 5 yang bakal berlangsung pada 27 hingga 29 April di Kuala Lumpur.

Kesedaran

Beliau menambah, syarikat keselamatan komersial, organisasi kerajaan dan antarabangsa, agensi penguatkuasa undang-undang dan persatuan industri di seluruh dunia sedang mempertingkatkan usaha mencari jalan bagi menyatukan usaha dan berkongsi maklumat agar dapat membantu siasatan dan melindungi pengguna.

Sidang berkenaan merupakan anjuran bersama Cybersecurity Malaysia - sebuah agensi di bawah Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi dan APWG bagi mengumpulkan pejuang dan pembanteras e-jenayah seperti golongan profesional, pakar keselamatan siber sehingga kepada penggubal dasar dari seluruh dunia.

Apa yang penting jelas Cassidy adalah kesedaran di kalangan pengguna Internet.

"Semua golongan profesional perlu bekerjasama membantu orang ramai bagi menangani masalah e-jenayah yang semakin meruncing.

"Dibandingkan dengan lapan tahun lalu, senario e-jenayah kini boleh dikategorikan sebagai satu industri yang semakin membesar dengan struktur organisasi yang lebih sistematik," katanya.

Jika dulu sasaran bagi jenayah phishing disasarkan kepada kumpulan besar tetapi kini hanya pada satu organisasi yang kecil.

Pengarah Keahlian merangkap Timbalan Setiausaha Agung APWG, Foy Shiver bercerita mengenai e-jenayah yang mensasarkan Credit Union di universiti atau organisasi dengan menghantar e-mel phishing bagi cubaan mendapatkan maklumat atau nombor akaun perbendaharaan.

Bagaimanapun statistik kerugian tidak dapat diperolehi dengan tepat kerana ramai pengguna Internet yang tertipu hanya beberapa ratus atau ribu (Ringgit Malaysia) dan mungkin ramai tidak melaporkannya.

"Tetapi sebenarnya aktiviti penipuan di Internet melibatkan mungkin trilion dolar Amerika Syarikat di seluruh dunia berdasarkan kepada bilangan mangsa," katanya.

Kini e-jenayah bukan lagi jenayah tempatan tetapi jenayah yang merangkumi sempadan dan mereka yang terlibat begitu mudah melarikan diri dengan menggunakan domain lain di negara lain.

Foy menambah, kempen kesedaran e-jenayah adalah penting sama kerajaan membasmi perebakan virus atau bakteria bagi penyakit berjangkit.

"Langkah-langkah pencegahan yang patut diambil sama seperti memastikan slogan APWG iaitu stop, think, connect digunakan oleh pengguna Internet seluruh dunia," katanya.

Beliau berharap slogan akan dijadikan rutin seharian apabila membuka Internet sehingga menjadi warisan generasi di masa depan.

Justeru Sidang Kemuncak CeCOS, para profesional siber akan berkumpul bagi saling bertukar pengalaman dan pandangan serta menjalin rangkaian kerjasama untuk membanteras e-jenayah.

Antara topik menarik yang akan dibentangkan di Sidang Kemuncak CeCOS ke-5 adalah:

nKajian kes antarabangsa oleh ahli e-Crime dan pakar keselamatan mengenai eCrime di negara masing-masing

nTeknologi dan teknik yang digunakan oleh penjenayah siber

nKeburukan media sosial

nPenyalahgunaan domain atasan dalam penipuan dan serangan e-Crime

nStrategi yang berkesan untuk melindungi pengguna daripada jenayah elektronik

Sidang kemuncak CeCOS ke 5 mendapat sokongan dan tajaan daripada beberapa syarikat gergasi seperti Hitachi Information System, Microsoft, MarkMonitor, Google serta Global Transit Communications.

Utusan Malaysia

Liga Malaysia : Perak 1 Vs 3 Kedah

perakkedah





Kenduri Kampung Sinar Harian dengan kerjasama Pusat Khidmat Wakil Rakyat (PKWR) Parlimen Padang Terap

Kenduri Kampung Sinar Harian meriah

PADANG TERAP - Matlamat Sinar Harian di dalam usaha untuk memupuk masyarakat setempat untuk bersatu-padu di bawah Program Karangkraf Peduli Muafakat dapat diterjemahkan melalui Jom Kenduri Kampung Sinar Harian di Kampung Baru dan Kampung Pasir Puteh Mukim Tualak, Kuala Nerang, semalam.

Lebih 1,000 penduduk setempat hadir bermula pagi untuk menyertai acara gotong-royong menyediakan bahan masakan kenduri manakala kanak-kanak pula mengikuti acara sukaneka yang disediakan,

Terdahulu, malam sebelumnya, penduduk kampung turut mengadakan bacaan Yasin sempena program itu dan penduduk kampung juga tidak keberatan membantu skuad Promosi Sinar Harian menyediakan tempat program pada keesokan harinya.

Muafakat di antara penduduk jelas kelihatan apabila mereka masing-masing bergilir-gilir memasak gulai, membakar ayam berempah dan sebagainya.

Program dengan kerjasama Pusat Khidmat Wakil Rakyat (PKWR) Parlimen Padang Terap kemudiannya bersambung selepas solat Jumaat dan turut diadakan program sumbangan kepada 30 keluarga yang dipilih oleh Majlis Ketua Kampung (MKK) setempat.

Sumbangan berkenaan diberikan oleh Beras Faiza Sdn Bhd, Restoran Nasmir Nasri Kandar, Syarikat Serbuk Kari Fairos, Syarikat Jeruk Pak Ali, Padiberas Nasional Berhad (Bernas), RRM Marketing dan Serbuk Pencuci Mama.

Hadir sama pada program berkenaan ialah Ahli Parlimen Padang Terap, Mohd Nasir Zakaria dan Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar.

Kedah Mahu Tebus Dendam

Luka kekalahan 0-1 kepada Sabah pada pusingan pertama Liga Super 2011 lalu di Stadium Likas masih berbekas di hati para pemain Kedah. Kedah mahu tampil lebih garang untuk memperbaiki permulaan pusingan kedua yang menyaksikan Kedah tewas dalam dua perlawanan awal. Coach Wan Jamak yang dihubungi wakil HKC berjanji akan berusaha bersungguh-sungguh bersama barisan pemain untuk mengisi harapan peminat.

kedahsabah

Beliau juga mahukan sokongan padu peminat bagi menyemarakkan lagi semangat pemain untuk terus melakar kejayaan.

Bertemu Sabah, Kedah seharusnya memanfaatkan keletihan yang dialami oleh pasukan Sabah kerana terpaksa merentas lebih 800km dari selatan ke utara. Kedah juga seharusnya memanfaatkan prestasi buruk Sabah yang tewas empat perlawanan berturut-turut.

Berdasarkan rekod sepuluh perlawanan antara Kedah dan Sabah sejak 2004, Kedah ternyata mempunyai kelebihan apabila menang sebanyak empat kali, seri empat kali dan hanya dua kali tewas. Seharusnya dari segi psikologi, Kedah perlu memanfaatkan statistik ini menjadi realiti.

Dengan kedudukan jurulatih Sabah, Gary Phillips agak goyah, Kedah harus berwaspada dengan ancaman sang badak kerana mereka pastinya mahu memastikan jurulatih mereka terus selesa menerajui pasukan Sabah.

Jika dilihat dengan saingan sengit pasukan teratas Liga Super, tidak mustahil, Kedah mampu melakukan kejutan kerana beza dengan pendahulu cuma enam mata. Jika Kedah berjaya menewaskan Sabah Selasa ini, Kedah akan bertemu Kelantan dan Selangor pada 06 dan 09 Mei 2011. Keputusan yang bakal menyaksikan halatuju Kedah dalam Liga Super musim ini.

Warga Hijaukuning.com mengucapkan selamat berjuang buat wira-wira Kedah.

Warga HKC mengucapkan Takziah kepada Wan Jamak Wan Hassan atas pemergian bapa mertua beliau kelmarin. Al-Fatihah.

http://www.hijaukuning.com

PENDANG – Medan selera konsep moden

Medan selera konsep moden

PENDANG – Kewujudan Medan Selera Bandar yang bernilai 1.4 juta di tengah pekan Pendang merupakan satu-satunya tempat makan yang mempunyai konsep tersendiri yang menjadikannya tempat menjamu selera yang mendamaikan.

Pegawai Daerah Pendang, Helwi Harun berkata, medan selera yang dibina dengan kos yang tinggi itu merupakan satu-satunya medan selera yang cantik dengan landskap di persekitarannya yang mampu menarik lebih ramai pelanggan untuk menjamu selera bersama keluarga dan mengadakan perbincangan.

“Medan selera itu merupakan satu-satunya tempat makan yang selesa apabila dilengkapi dengan kemudahan tandas dan lokasinya berhampiran dengan perhentian bas serta tidak jauh daripada jalan utama pekan ini.

“Medan selera yang besar itu mampu menampung lebih 200 pelanggan dalam satu-satu masa serta tempat itu juga sesuai dijadikan tempat perbincangan kerana turut dilengkapi dengan kemudahan melayari Internet secara percuma,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui pada majlis perasmian medan selera berkenaan baru-baru ini.

Helwi berkata, pembinaan medan selera yang menggunakan konsep moden itu dibina untuk meningkatkan sumber pendapatan peniaga supaya lebih selesa dengan konsep lebih moden.

“Saya berharap peniaga akan menjaga kualiti, kebersihan dan langkah-langkah lain yang harus diberi keutamaan supaya medan itu menjadi tempat makan pilihan di daerah ini.

“Lapan kedai di medan ini perlu membuka kedai mereka selalu supaya suasana medan ini tidak menjadi malap,” katanya.

Selain itu, katanya, dengan pembinaan medan itu secara tidak langsung dapat mengurangkan jumlah peniaga kecil di daerah ini yang begitu ramai apabila mereka berniaga di bahu-bahu jalan.

“Saya melihat ramai peniaga kecil yang berniaga di bahu-bahu jalan iaitu di antaranya sekitar pekan Tanah Merah, Kubor Panjang dan beberapa lagi lokasi lain namun saya melihat keadaan itu tidak sesuai dan membahayakan orang ramai,” katanya.

TAHNIAH UST MAD YAHYA & GOOD LUCK SETPOL... Semoga berjaya ..!!

oleh AnakKedah007

Assalamaualaikum,

Nak kata apa pon tak tau dah yg mampu cuma ucapkan TAHNIAH SAHAJA sebab Ust. Masih mendapat kepercayaan memimpin PEMUDA KEDAH.. Walaupun kami hakikatnya akui Ust. lemah dalam memegang tampok PEMUDA KEDAH tapi kami akan tetap walak atas pemilihan ini...

Kini yang best kita tengok sahabat kita tengah dok pulon nak pertahan jawatan Timb. Ketua Pemuda.... sebab apa kami kata pulun... sebabnya dah jadi macam UMNO bila dengaqnya... sampai lobi melobi kat ketua kawasan suruh perwakilan angkat dia lagi....

Udah laaa tuuu.... takyah laa dok buat kelaku UMNO tuuu... jika kita bagus orang tentu angkat kita lagi... tapi jika kita haprak maka lihatlah jalan keluar tuuu... takyah laa dok buat kelaku UMNO tuu hudoh di tengoknya.... Jika menang biarlah kemenangan yg masak dan ranum bukan kemenangan yang segak diluar tetapi berulat didalam...

Itu laa dulu semasa ada kuasa tu tak nak jaga elok-elok buat ada macam tak ada jaaa... bila mai nak lawan nie maka terpaksalah pulak nak kempem mengempennya..... Jika UMNO perwakilan dia akan tanya "APA KAMI DAPAT?" tapi perwakilan PAS kawan tak tahu laa pulak... mungkin janji bulan bintang kot....

Sekarang kawan nak highlight pulak orang yang akan lawan Timb Ketua Pemuda nie... jika tengok gayanya tentu hangpa dah tahu siapa dia nie... nama dia Nasir Zakaria... dia nie MP Padang Terap rasanya Pemuda lagi kenai Nasir dari SETPOL nie...









GOOD LUCK YB.... Takyah kecoh-kecoh takyah lobi-lobi macam depa nuuuu....Insya'allah JIKA ALLAH TAALA izinkan kemenangan... dia akan sampai jua..

Ingatkan nak cari jugak gambar SETPOL nak letak dalam nie... tapi nak buat camna bab2 gambar nie selalunya pimpinan yg ada facebook mudah laa kita rapat dan follow dia punya activiti namun nama sahaja SETPOL... tapi dok cari sana cari sini tapi tak jumpa laa pulak mana dia facebook beliau...

KEPADA PERWAKILAN.. inilah dia CALON ANDA yang nak lawan SETPOL ESOK... jadi anda tilik betoi2 apa kami dah katakan sebelom dalam artikal yg lepas.... jadi buatlah pilihan yg bijak..

http://anakkedah007.blogspot.com





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...