TAJUK TERKINI @ KLN

D - Iklan@KLN - RM100 sebulan

http://gorgon0.readthisstory.net/my-7990890

http://1.bp.blogspot.com/-WzeIRaLBrJw/UxbRid7hDaI/AAAAAAAAV60/TTGx1_VvVyQ/s1600/ubat+kuat.gif
07/09/2014
http://1.bp.blogspot.com/-PSXQm8gdB8M/U27scXFF43I/AAAAAAAAXBE/opeKQqKKodY/s1600/kedahlanie-mensdelayspray.gif
12/08/2014



Wednesday, April 20, 2011

Najib cari duit untuk PRU melalui Petronas?

mStar melaporkan:
KUALA LUMPUR: Petronas mengumumkan pada Selasa bahawa ia telah melupuskan kepentingannya sebanyak 15% dalam Cairn India pada harga AS$2.1 bilion.

Pihak media difahamkan, kepentingan tersebut dilupuskan kepada sebuah firma Britain - Vedanta.

Pelupusan kepentingan di dalam Cairn India merupakan satu transaksi yang membawa kepada penamatan hubungan Petronas dengan firma tersebut sejak tahun 2006, kata Petronas dalam satu kenyataan.

Petronas tidak menyatakan siapakah pembeli saham mereka di dalam Cairn India. - mStar.
Apa cerita sebenarnya disebalik penjualan sahan ni?

Congak aku mudah ja, penjualan ni tentu punya pasai Umno BN dah takdak duit nak hadapi PRU12. Mana lagi Umno BN nak cari duit untuk bayar jentera dan beli undi. Kalau Najib betul nak bubar parlimen dalam tahun ni memang dia kena cari duit segera.

Masa PRN Sarawak minggu lepas tah berapa billion BN habih. Tapi nasib baik la jugak Taib Mahmud kaya, tentu dia banyak sponser untuk BN. Pasai tu la kut Najib tak kata apa bila Taib Mahmud cepat-cepat angkat sumpah jadi Ketua Menteri Sarawak sampai ada yang bagitau Taib Mahmud tak sempat pakai stokin.

Nak masuk pilihanraya bagi Umno BN memang kena ada modai yang besar. Kalau takat juta-juta memang tak cukup. Nak buat ceramah sebagai contoh, bukan setakat orang yang nak bagi ceramah nak kena bayar, orang yang mai ceramah pun nak kena bayar. Kalau tak bayar dah tentu punya ceramah Umno BN takdak orang pi.

Sama jugak macam jentera lain, kalau takdak yang hulur memang tak jalan punya. Pasang pondok panas nak kena bayar, pasang poster dan bendera memang nak kena bayar. Puak-puak tu kalau tak bayar bukan takat tak pasang, yang dah pasang pun depa runtuh buang.

Mungkin ada yang BANGANG akan persoal apa pulak sangkut paut Petronas jual sahan dengan dana Umno. Takkan ada lagi yang BANGANG macam tu kut?

Dah tentu punya ada persent dari penjualan tu untuk tabung Umno BN. Walau apa pun sebab dan alasan Petronas bagi pasai jual saham dalam Cairn India tu, tentu punya ada persent untuk Umno BN.

Tara nak beli kapal selam pun Razak Baginda boleh dapat berjuta-juta sebagai komisyen takkan kut Petronas jual sahan tak boleh bagi persent kat Umno BN.

Tara GLC di Kedah yang tak kaya mana macam Syarikat Seri Temin yang dah sah-sah diaudit Audit Negara tu pun Umno tanpa rasa segan silu dan takut-takut, terang-terang seleweng masuk tabung parti, inikan pulak duit Petronas yang ada harta berjuta billion tu.

Mana lagi Umno BN nak cekau duit kalau duit Petronas pun depa tak boleh nak cekau. Kalau dak takkan la Najib buang pengerusi Petronas dan lantik orang dia jadi pengganti.

Dalam pada tu, Malaysiakini melaporkan:
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan tujuh projek baru hari ini untuk terus mengukuhkan minat berterusan pelabur dalam Program Transformasi Ekonomi (ETP), yang sehingga kini menjana pelaburan berjumlah RM106.405 bilion, RM153.83 bilion dalam Pendapatan Negara Kasar (PNK) dan 298,865 pekerjaan baru.

Sebanyak 72 projek dalam 54 Projek Permulaan (EPP) diumumkan sehingga kini, yang bermakna 41.2 peratus daripada 131 EPP telah dimulakan, semuanya dalam tempoh kurang enam bulan sejak ETP dilancarkan.

"Sekarang ini, hasil besar yang pantas," kata beliau semasa mengumumkan projek pelaburan terkini. - Mkini.
Cenangau Daunkari

Kisah Tiga Abdul Terjumpa Jam Sekali Dengan Surat Jaminan

Oleh ramziredang

"Pada zaman dahulu kala, tersebut kisah tiga abdul yang ingin membikin gempak dalam negeri pasir berdengung. Mereka fikir rakyat negeri tersebut bengong seperti mereka lalu mereka merancang sesuatu. Sambil tersenyum dengan menyangka rancangan mereka akan berjaya, mereka memegang kemas sebuah jam dan siap dengan kad jaminan sekali. Kata mereka di dalam hati (hehe tentu si dia akan meggeletar kerana jam ini dia yang punya,malahan tuan jam ini selalu membawa kad jaminan ke mana sahaja dia pergi.. orang lain tak pernah bawakpun kad jaminan)

Di ringkaskan cerita ketika rakyat sedang mengerumuni mereka, rancaklah kedengaran mereka bercerita: ketika hamba naik semula ke tempat tidur itu untuk mengambil jam, maka hamba terjumpalah satu wayar, hamba selidik selidik rupa rupanya ada satu kamera video.

Hamba tidak tahu sesiapa yang memasang kamera video itu tetapi hambalah salah seorang di dalam video itu.

Pada pekan yang pertama, suasana di negeri pasir berdengung menjadi hingar bingar. Pengawal telah mengumumkan mengenal pasti siapa pelakon itu.

Bila di tanya oleh mak inang dan dayang dayang semua, kenapa tidak ditangkap sahaja? Pengawal dengan marahnya berkata: saya adalah pengawal, hak saya hendak menangkap atau tidak, bila dan masa mana saya yang akan tentukan,bukan kamu. Saya tidak akan menangkap semata mata kerana inang inang yang desak untuk tangkap, fahammm??

Dengan nada berbisik antara dengar tak dengar ada beberapa inang bercakap:..ngnbynn..khhu...sfgf ..akta penyebaran bahan lucah...nhghgh..hkktrt.."Tidak dapat dipastikan apa yang mereka bincangkan kerana mereka perlahankan suara takut pengawal marah.

Kini hebohlah di pelusuk rantau pasir berdengung, kisah 'sudah dikenal pasti'. Ketika nenek kebayan singah di pasar dan mengintai intai untuk memilih kuih, seorang peniaga yang terlalu lama dan boring dengan gelagat nenek kebayan. Lalu bertanya, "nenek nak beli apa ni,dari tadi tak beli beli. Nak kuih apa?".Nenek menjawab, "kuih itu sudah dikenal pasti". Peniaga bertanya lagi, betul la sudah kenal pasti, tetapi nenek nak kuih apa?" Nenek jawab lagi, "sudah dikenal pasti"

Berbalik kisah jam yang dibawa tiga abdul tadi, penduduk di pasir berdengung sudah mula tidak percaya kerana dikatakan jam yang didakwa dipunya oleh si pulan itu adalah jam yang luar biasa. Ia adalah hadiah dari seorang raja dari negeri Parsi.

Menggelabah tiga abdul. Dengan mengangkat kertas yang ada di tangan mereke melaung: "kenapa tuan hamba semua tidak percaya? Ini dia kad jaminan jam tersebut."

Seorang penebang kayu bertanya: "wahai si tiga abdul yang bodoh lagi bengong, siapa pula yang selalu membawa jam sekali dengan kad jaminan? ada ke orang macam tu? melainkan tuan hamba mencuri jam sekali dengan kad jaminan? Lagi pun jam yang didakwa itu ada cop maharaja?

Dengan cepat peluh keluar berderau dari muka tiga abdul. Sambil kontrol hensem dan buat buat selamba, tiga abdul berkata:" baik, kalau tak percaya bagi hamba tempoh tiga hari"

Tiga abdul pulang dan berbincang macamana nak buat ni?? Takpa, kita call syarikat jam di negeri Cina, suruh dia buat lagi satu yang betul betul sama.

"Aiya tita abedu, wa ar, selalu muat maicam maicam jam,tapi itu maicam ar, wa tatak muleh muat punyaaaa,itu syarikat antale bangse,mana muleh muat lagi satu???lu pigi tanya lain timpat laaa"kata syarikat jam yang tiga abdul call.

Tiga abdul sudah menggelebah. Tambahan pula sudah heboh tersebar berita mengatakan tiga abdul pula yang akan bakal ditangkap. Mungkin ini semata mata satu lakonan tiga abdul dan pengawal, tidak dapat dipastikan oleh rakyat pasir berdengung. Yang pasti tiga abdul pura pura ketakutan.

"tak adil la macam ni...hamba tidak tayang kepada umumpun.."kata mereka sambil tersenyum kerana sudah pasti diri mereka tidak akan diapa apakan kerana memanda menteri adalah rakan karib mereka.

Sebelum apa apa menjadi panjang lebar, tiga abdul sempat pusing cerita, baik: kalau anda tidak percaya cuba jawab soalan ini: berapa kali dia pergi ke inderapura?sapa yang sambut?sapa yang bayar tambang perahu?

Seorang gembala kerbau berkata:"Aik???buat apa tanya??tuan hamba la yang bagi tau...kalau setakat nak tanya..banyaklah soalan kena tanya. Berapa kali ke inderapura, berapa kali ke masai, berapa kali ke jawa,... "

Cerita bersambung selepas siaran berita.

Pemuda Kedah Kena Tukaq Pemimpin depa dah rasanya..!!

oleh DepaKata

Assalamualaikum,

http://4.bp.blogspot.com/_qiDoP7i_kIg/Sj9LYY3J5ZI/AAAAAAAABh8/Qv_uZm5osGE/s400/Sanggah+1.jpghttp://1.bp.blogspot.com/-Qbh851eDyK0/TVu-6E854kI/AAAAAAAACKk/NthAyzWbb94/s1600/setpol.jpg

Laa nie depa dok kata bab ketua pemuda PAS kedah.. kata depa dah boleh ganti yg lain dah kot.. mandom sangat..tak sesuai rasanya dok pegang jawatan tuuu.. tak seganas seperti zaman dulu-dulu...timbalan dia pon kira 2x5 jugak...mandom atau sebok... itu kami tak tau laaa... sebab sepanjang penguasaan depa kira macam tak hidup saja suara pemuda kat Kedah nie...

Entah laaa depa dok kata patut tendang keluaq jaa depa berdua nie....biaq depa bagi komitment depa atas jawatan yg depa dok pegang sekarang nie... yg nak jadi ustaz teruskan lah mengajaq dan yg nak jadi setpol teruskan jadi setpol...sebab dah terbukti hangpa dua org macam takdan nak uruskan kepimpinan pemuda nie...

pemuda zaman skrg bukan mcm dulu..pemuda skrg pemuda IT..ada facebook ada blog...tapi bab nie pon dua org nie tak selesai lagi...ada macam tak ada jaaa....habis nak berinteraksi dengan golongan muda macamana....

satu lagi pasaipaa depa dok kata macam nie... pasai dia setiap isu yg MB dok kena smash tindakan depa lembab...macam terbalik kot jaaa...semua nak kena MB jawab sendiri...dan terbiaq isu tuu terkapai2 di bawa arus... last UMNO buat isu.. lepas tu tak dan nak jawab...dan yg teruk ahli kat bawah dok menepisnya....

jadi kepada semua pemuda kedah hangpa pandai2lah nak pilih sapa pon tapi depa kata dua orang nie kena boleh tunjuk jalan keluaq dah....takpayah dok biaq depa berkompromi laa nak wariskan jawatan tu kat hang kat aku....tukaq terus 2 kepala kat atas tuuu..dua-dua memang tak boleh pakai dah....

dan kalau hangpa simpan jugak al jawabnya bungkuih mak enon laaa lepas nie.......

http://www.depakata.co.cc


Eishhh Nasib baik MELAKA..jika KEDAH yang penaik nie tentu hingaq pulak depa tuu..!!

Melaka naikkan tarif air 5 hingga 25 sen

Tindakan kerajaan negeri Melaka menaikkan tarif air tanpa mengambil kira bebanan kewangan yang dipikul oleh rakyat negeri itu amat dikesali.

NONEAntara mereka yang lantang membantah tindakan itu, termasuk Ketua Dewan Pemuda Pas Melaka, Kamaruddin Sidik (kiri).

Katanya, tindakan Syarikat Air Melaka Berhad (SAMB) yang menaikkan tarif air secara tegesa-gesa dan tidak memaklumkannya terlebih dahulu kepada rakyat seolah-olah satu cubaan untuk mengelakkan protes rakyat.

Menurutnya ia suatu yang tidak konsisten sedangkan kerajaan negeri Melaka sendiri pernah mengkritik kenaikan harga air di Selangor dan Kedah tidak lama dulu.

"Apabila kerajaan Selangor dan Kedah buat tindakan sebegitu sebelum ini yakni menaikkan tarif air mereka bising. Tapi kini mereka naikkan tanpa sebarang pengumuman.

"Saya yakin ini ada hubung kaitnya dengan pembaziran dana kerajaan yang berleluasa dan tindakan ini adalah untuk menampung kekurangan dana ini," katanya.

water privatization parliament and moneySejak awal bulan ini, tarif baru air bagi pengguna di kawasan kediaman adalah 60 sen selepas penggunaan 20 meter padu.

Tarif lama adalah 55 sen selepas 15 meter padu pertama.

Tarif baru bagi perniagaan pula adalah RM1.80 bagi penggunaan melebihi 100 meter padu.

Susahkan rakyat

Sementara itu, ADUN kawasan Ayer Keroh dari DAP, Khoo Poay Tiong, turut mempertikaikan tindakan kerajaan negeri yang dianggapnya sebagai menyusahkan rakyat.

Menurutnya, beliau difahamkan kuasa menentukan kenaikan harga air berada di dalam tangan pusat.

NONE"Bagaimanapun, itu bukan isunya. Isu di sini adalah bagaimana harga air boleh dinaikkan sedangkan rakyat tidak dimaklumkan.

"Ramai yang tidak puas hati kerana tindakan menaikkan harga air ini telah dijalankan secara senyap, seolah-olah untuk mengelak sebarang protes," kata Khoo (kiri).

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Air Melaka Bhd (SAMB), Mohd Khalid Nasir, ketika dihubungi bagi mendapatkan maklum balas mengesahkan memang terdapat 'penyelarasan' terhadap tarif air.

Bagaimanapun menurutnya, tindakan sedemikian adalah berdasarkan arahan yang dikeluarkan pusat.

UUM kena Smash Lagik - Paip dalam Rumah Bocoq Dok Marah SADA bagi ayaq tak cukup..!!

Kadar kehilangan air terlalu tinggi di UUM

ALOR SETAR, 20 April 2011 – Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah, YB. Dato’ Ir. Phahrolrazi Zawawi menjelaskan bahawa SADA telah membekalkan sebanyak 15 juta liter air sehari ke Universiti Utara Malaysia (UUM) dan ia sudah mencukupi untuk menampung keperluan air ke kampus tersebut.

Bagaimanapun, katanya, UUM adalah antara kawasan yang mengalami kadar kehilangan air (non revenew water) yang tinggi iaitu sekitar 43 peratus. Antara sebabnya ialah kerosakan saluran paip yang dipasang lebih 20 tahun lalu dan penyelenggaraan yang dilakukan UUM sangat minima.

“Logi air baru di Padang Sanai sudah siap akan akan mula beroperasi, kita mampu membekalkan air ke UUM sehingga 35 juta liter air tapi harus diingat dalam keadaan infrastruktur dalaman yang teruk di UUM, bekalan air sebanyak mana pun tidak akan menyelesaikan masalah,” ujarnya.

Menurutnya, infrastruktur yang direkabentuk adalah untuk keperluan 10 ribu pengguna, sedangkan sekarang penghuninya sudah bertambah tiga kali ganda. Saluran paip dan kapasiti tangki yang ada tidak mampu lagi menampung keperluan yang begitu tinggi.

Dato’ Phahrolrazi menasihatkan UUM atau Kementerian Pengajian Tinggi supaya menyegerakan kerja menaik taraf infrastruktur bekalan air di UUM bagi menyelesaikan masalah berbangkit.

“Itu (kampus UUM) adalah kawasan mereka, hak mereka dan sudah menjadi tanggungjawab mereka untuk mengatasi masalah yang timbul di UUM. Kerja kita ialah membekalkan bekalan air bersih yang mencukupi dan kita telah menyempurnakan kerja tersebut,” ujar beliau.

ANAK: BORANG TANAH

Buku Jingga: Anak agih borang tanah 28 Mei ini
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 20 April: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) akan mengagihkan borang permohonan tanah kepada seluruh generasi kedua dan ketiga Felda.

Pengagihan borang ini akan dilakukan dalam satu himpunan besar-besaran melibatkan warga Felda seluruh negara yang akan diadakan pada 28 Mei ini di Pahang.

Menurut pengerusinya, Mazlan Aliman terdapat tiga kategori penerima borang tersebut iaitu anak-anak peneroka, kakitangan Felda iaitu pegawai yang berpendapatan rendah dan bekas tentera.

Katanya, bekas tentera termasuk dalam kategori yang layak menerima kerana antara insentif yang ditawarkan kerajaan untuk menarik minat rakyat Malaysia menyertai angkatan tentera ialah jaminan masa depan iaitu pemberian tanah.

Anak akan menggunakan cawangannya di seluruh negara termasuk agensi-agensi dalam parti dan bersedia bekerjasama dengan agensi dalam Felda sendiri bagi menyemak permohonan yang dibuat.

"Apabila Pakatan Rakyat memerintah nanti, kita akan tapis semua permohonan yang dibuat dan borang ini akan diguna pakai untuk menyemak kriteria yang layak menerima tanah," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS jalan Raja Laut, dekat sini hari ini.

Langkah ini tegas Mazlan sebagai persediaan awal Pakatan Rakyat melaksanakan tawaran 100 hari mereka yang terkandung dalam Buku Jingga.

Janji tersebut adalah untuk membatalkan Felda Plantations bagi tujuan membuka ladang-ladang yang kini diuruskannya kepada generasi kedua dan ketiga Felda.

"Apa yang disebut (Datuk) Ahmad Maslan kononnya janji untuk menghapuskan Felda Plantation ini gimik politik, saya nak ulangi ini bukan gimik politik.

"Ramai yang bertanya apa persediaan Pakatan Rakyat dalam perkara ini. Jadi saya tegaskan, inilah buktinya kita serius meningkatkan taraf sosio ekonomi 1.6 warga Felda," katanya yang juga Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat.

Mazlan juga berkata, dalam himpunan tersebut akan ditayangkan montaj perancangan untuk mewujudkan Universiti Felda.

Katanya, perkara ini telah banyak kali dibincangkan dengan kerajaan dan Felda bagi menjimatkan peruntukan Felda yang terpaksa membayar geran kepada universiti swasta lain setiap tahun untuk program kerjasama.

"Kalau syarikat lain ada universiti sendiri, kenapa Felda tidak boleh ada universiti?

"Ahmad Maslan sendiri bercakap di Parlimen bahawa Felda membayar RM25 juta setiap tahun untuk bayar geran kepada Universiti Lim Kok Wing untuk program kerjasama.

"Felda boleh wujudkan Universiti Teknologi Perladangan yang boleh memberi manfaat kepada anak-anak Felda," katanya.

Presiden PAS Liabiliti, DPPWP Sanggah Hujah Aziz Bari

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) menyanggah pandangan Penganalisis politik Prof Abdul Aziz Bari di dalam Malaysian Insider yang mengatakan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai liabiliti kepada komponen Pakatan Rakyat.

Jika benar beliau menjadi liabiliti, sudah lama PKR dan DAP memutuskan hubungan dengan PAS.

Selain itu, pandangan Aziz yang asyik mengulang isu kekalahan PAS di Terengganu pada 2004 untuk memalukan Presiden PAS tidak ubah seperti pandangan budak tadika sahaja. Ia jelas menunjukan kelemahan bacaan politik beliau yang mana, di bawah kepimpinan Presiden hari ini, PAS berjaya menguasai dua negeri iaitu Kelantan dan kedah walaupun gagal menguasai Terengganu pada 2008.

Malah jumlah kerusi PAS di Parlimen pada 2008, bertambah tiga kali ganda iaitu 24 kerusi dari 7 kerusi pada 2004. Sebagai Presiden keupayaan prestasi beliau dilihat berdasarkan keupayaan parti diseluruh negara bukannya di Terengganu sahaja. Dan ianya sudah cukup membuktikan kebangkitan semula kepimpinan PAS dibawah Presiden.

Tuduhan Aziz yang turut mengatakan bahawa Presiden menjadi punca kegagalan PAS memenangi mana-mana kerusi di Sarawak juga amat dangkal. Lainlah jika PAS sebelum ini pernah menang di Sarawak dan kemudiannya kalah semua kerusi dalam pilihanraya baru-baru ini. Pilihanraya Sarawak 2006 menyaksikan PAS bertanding 1 kerusi tapi kali ini PAS bertanding 5 kerusi dan ini satu petanda bahawa Presiden telah berjaya memainkan peranannya di dalam Majlis Mesyuarat Pimpinan Tertinggi Pakatan ketika proses pembahagian kerusi.

Aziz juga kelihatan agak bingung ketika mendakwa Presiden PAS adalah punca kegagalan 16 September. Di tadika manakah fakta ini diperolehinya? Adakah beliau ada membuat kajian ilmiah tentang hal ini sebagai Profesor atau sekadar mengantungkan lidah beliau pada hujahan berasaskan persepsi.

Nampaknya beliau sengaja mengkambing hitamkan Presiden PAS dengan pelbagai tuduhan liar, hanya untuk melampiaskan nafsu amarahnya yang tidak ketahuan punca.

DPPWP menasihatkan agar Aziz tidak memalukan golongan ahli akademik yang selama ini bercakap atas fakta dan kajian yang lebih berfakta. Jika beliau tiada modal untuk bercakap baik diam sahaja dari terus melalak seperti orang bijak yang kelihatan kurang bijak mengunakan ilmunya.

DPPWP hari ini cukup berpuashati dan memberikan sokongan penuh kepada Presiden PAS diatas usaha beliau membangkitkan semula keupayaan PAS setelah melalui zaman kekalahan pada 2004.

Herman Samsudeen
Pemangku Ketua
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

Sila layari blog saya di http://syukran.wordpress.com

Antara Pegawai Kerajaan Yang Paling 'TAIK' di Malaysia

Wan Ahmad Celik Ketika Kempen Pembangkang Sahaja

Oleh Ustaz Idris Ahmad

Parti Islam Semalaysia Pas kesal terhadap kenyataan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar yang mendakwa kempen pembangkang agresif ketika pilihanraya negeri Sarawak baru-baru ini. Kenyataan Wan Ahmad menunjukkan, mata beliau celik hanya melihat kempen pembangkang, tetapi matanya buta ketika melihat kempen BN.

Datuk Wan Ahmad istiqamah menjadi pegawai yang tidak menunjukkan sikap profesional beliau dalam mengendalikan pilihanraya. Apakah beliau tidak melihat bagaimana pihak BN menggunakan segala kemudahan kerajaan terutama media untuk menyerang bertubi-tubi terhadap PR daripada penamaan calon sampai pada hari pembuangan undi.

Apakah beliau buta maklumat bagaimana media yang dikuasai oleh BN melemparkan fitnah terhadap Pakatan Rakyat dan memutar belitkan dan melaga-lagakan kenyataan dalam media perdana. Kenapa beliau membisu seribu bahasa terhadap perkara ini.

Pas tidak pernah dengar kenyataan yang keluar daripada beliau menegur pihak BN yang banyak melanggar tatasusila pilihanraya.

Beliau hanya bersuara ketika parti anutan beliau dibelasah oleh PR. Orang seperti Wan Ahmad inilah yang paling takut menghadapi pilihanraya kerana bimbang talian hayat beliau akan tamat jika BN kecundang.

PWTC: Jangan dibakar, PAS sedia membelinya!

Oleh Saiful bahri

Tidak pernah terfikir Parti Demokrasi Nasional (NDP) dibubarkan oleh pihak berkuasa baru-baru ini dan membekukan segala asetnya. Mahkamah juga memerintahkan dana dan harta parti hendaklah diserahkan kepada kerajaan. Sebahagian besar pemimpin senior NPD sekarang akan di dakwa atas tuduhan menggunakan kekerasan dan mengamalkan rasuah. Pembubaran parti NDP adalah salah satu tuntutan para penunjuk perasaan Mesir.

Partai Demokrasi Nasional telah mendominasi pemerintahan dan kerajaan Mesir selama puluhan tahun. Didirikan Presiden Anwar Sadat pada akhir tahun 1970-an, partai itu menjadi penyebab utama rasa tidak puas hati rakyat yang membuak-buak selama bertahun-tahun lamanya sehingga akhirnya ibu-pejabatnyanya di Cairo dibakar dalam aksi protes tahun ini.


Penahanan Mubarak dan pembubaran parttinya akan menenteramkan para demontrasi masih lagi berlangsung dimedan Tahrir, Kaherah. Mubarak ketika ini berada di sebuah hospital di Cairo, menerima rawatan untuk masalah jantung. Para pendemo Mesir mengatakan Mubarak mesti diadili kerana mengorbankan sekitar 800 penunjuk perasaan selama pemberontakan rakyat di negara itu yang menyebabkan kejatuhannya pada 11 Februari.

Pegawai Penghakiman Mesir menyebut baru-baru ini bahawa Mubarak boleh dithabitkan hukuman mati jika didapati bersalah memerintahkan pendokongnya untuk menembak pendemo anti-pemerintah.

Parti NDP yang pernah gah dengan kehebatan. Para pemimpinnya berkuasa penuh dengan kesombongan. Mereka melakukan apa sahaja bahkan kezaliman ditahap melampau khususnya terhadap lawan mereka. Kita sedia maklum apa yang dihadapi oleh gerakan Islam Ikhwan Muslimin Mesir. Penjara, penyeksaan, tembakan, tali gantung dan siri pembunuhan yang tak terhitung. Tapi hari ini sampai masa mentari yang sekian lama cerah memancar jatuh terbenam dengan suram dan kegelapan.

Adakah ini bakal nasib yang akan menimpa Parti Kebangsaan Melayu UMNO? Umno pernah diharamkan dizaman Mahathir demi menyingkirkan lawan politik beliau iaitu Ku li. Selepas itu tiada ketenangan lagi dalam politik UMNO. Pelbagai musibah dan penyakit hinggap pada pari keramat ini. Umno masih lagi bertahan kerana kuasa dan harta sahaja. Roh serta dasar pejuangan sudah lama hilang dari sanubari UMNO.

Tidak mustahil selepas Pru-13 nanti, kalau BN gagal mengekang kebangkitan rakyat bersama PR nanti UMNO akan menerima nasib seperti parti NDP Mesir. Adakah UMNO akan dibubarkan lalu hilanglah melayu dari bumi Malaysia? Atau para pemimpin UMNO membilang jeriji besi. Disumbat dipenjara kerana rasuah, jenayah serta menggelapkan harta dan pendapatan negara. Ketika itu tiada lagi keramatnya parti UMNO. Diharap jangan dibakar PWTC itu. Lelonglah dan PAS sedia membelinya.

Signal selepas PRN Sarawak jelas. Inilah yang difikirkan oleh Najib. Rosmah tahu apa???
http://ustsaifulbahri.blogspot.com

Aktivis Pakatan masih gagal manfaatkan Youtube, Facebook?

Ahmad Lutfi Othman 

Walaupun saya belajar kejuruteraan selama lima tahun di Universiti Teknologi Malaysia (1981-86), namun saya boleh dianggap sebagai orang yang cukup "lembab" untuk menguasai teknologi baru. Semasa menyertai Harakah pada 1987, hatta untuk menggunakan perisian komputer yang paling mudah, iaitu sekadar untuk menulis bagi menggantikan mesin taip, saya "merangkak-rangkak". Dari segi aplikasi, seorang rakan sepejabat, lulusan sekolah Arab, lebih cepat memahami.

Dunia ICT berkembang pesat dan cukup menakjubkan -- umpama sebuah revolusi. Sebagai wartawan dan kemudiannya editor, saya memang sering "ketinggalan keretapi". Ketika teriakan reformasi 1998 mengejutkan Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur dan seterusnya merebak ke seluruh negara, saya lebih banyak tertumpu di Harakah, majalah Tamadun dan kemudiannya menerbitkan sendiri, Detik. Bagaimanapun, saya tetap menjadi pencandu laman-laman web popular seperti Mahazalim, Mahafiraun dan Minda Rakyat.

Sehinggalah apabila majalah Detik, yang saya sewa permitnya daripada seorang teman, diharamkan KDN, pada pertengahan tahun 2000, barulah ada idea untuk menerbitkan Detik versi online. Apa pun, saya akui saya tidak cukup stamina untuk mengendalikan sebuah laman berita, yang terpaksa memenuhi ketagihan luar biasa pembaca. Pelayar internet mahukan proses kemaskini dari minit ke minit.

Mengenali beberapa webmaster, saya begitu mengkagumi dedikasi hebat mereka. Tenaga, masa dan wang dihabiskan tanpa memikirkan imbalan. Malah sebahagiannya langsung tidak dikenali walaupun oleh tokoh-tokoh yang mereka sanjung, mungkin antara lain, disebabkan mereka sendiri jarang menulis.

Kuasa siber mengoncang keyakinan lama terhadap media tradisi. Pembolotan elit penguasa terhadap maklumat dipecahkan. Jika laman-laman web atau portal berita menjadi popular menjelang pilihan raya umum 1999, fenomena blog pula mempengaruhi suasana politik 2008. Tiba-tiba sahaja seorang blogger menjadi insan paling berkuasa; boleh menerbitkan apa saja idea tanpa suntingan dan tapisan.

Namun bagi saya, isu utama masih kepada kandungan yang disiarkan, bukan sekadar pelebaran proses pendemokrasian. Jaringan internet membentuk komuniti tersendiri, yang tidak terikat lagi dengan undang-undang represif seperti Akta Mesin cetak dan Penerbitan. Ya, sesiapa saja boleh mencipta blog dan menulis tanpa sekatan, tetapi bagaimana dengan kualiti dan kesahihan kandungannya, serta kemampuan untuk mempengaruhi audien?

Tanpa meremehkan ratusan ribu blog di Malaysia, yang menyiarkan pelbagai info dan cerita, soalnya, sejauh mana ia berupaya menjadi pengimbang kepada media yang dikuasai sepenuhnya pemerintah? Ada yang bertanya saya, mengapa keputusan pilihan raya 2004 begitu memihak BN, sehingga menguasai lebih 90 peratus kerusi Parlimen sedangkan lebih ramai rakyat Malaysia dapat akses internet waktu itu berbanding pilihan raya 1999?

Tidak mudah untuk saya meremehkan pengaruh media tradisi, seperti akhbar dan televisyen, yang kekal dikontrol Umno-BN, sekurang-kurangnya untuk PRU13 nanti. Saya turut ternanti-nanti kajian sistematik pengaruh media sosial seperti Facebook dan Twitter, yang menjadi kegilaan semasa, terhadap realiti politik, misalnya dalam pilihan raya Sarawak. Maaf, jika pemerhatian rambang saya tidak melihat jumlah pengguna FB yang melebihi 10 juta itu sebagai kuasa yang cukup menakutkan BN sekiranya mesej yang dikongsi di dalamnya kekal seperti sekarang .

Malah, harus diingat, "senjata" yang sama juga boleh menikam Pakatan Rakyat jika strategi dan pendekatan politiknya masih tumpul atau tidak disokong oleh "keresahan rakyat". Revolusi Tahrir di Mesir atau Revolusi Jasmin di Tunisia bukan semata-mata dijayakan oleh media sosial tetapi digembleng bersama oleh kreativiti aktivisnya mengungkapkan kebobrokan dan kebejatan politik secara berkesan melalui FB dan YouTube.

Media, baik baru mahupun lama, hanya "kenderaan" yang banyak bergantung kepada pemandu dan pemiliknya, bukan "mukjizat" yang dapat memastikan kemenangan memihak mereka yang dilihat lebih mendominasikannya. Kemenangan sesebuah parti bergantung kepada pelbagai elemen yang saling berkait.

Banyak isu rakyat melengkari kehidupan seharian kita, yang sepatutnya dipersembahkan dengan begitu "menakjubkan" melalui media. Pengalaman saya mengetuai beberapa akhbar dan majalah menjadi bukti kesukaran mencari penyumbang berkualiti (juga mendidik wartawan berketrampilan terutama untuk melakukan laporan penyiasatan). Kita turut ketandusan penulis blog (terutama dalam bahasa Melayu) yang baik untuk dikongsi ideanya menerusi FB atau pembikin dokumentari pendek yang kreatif bagi dimuatkan dalam YouTube, seterusnya disebarkan melalui media sosial.

Potensi YouTube memang belum dimanfaatkan sepenuhnya. Bagi saya, ini satu kegagalan yang mesti ditangani segera. Ia tidak seharusnya diserahkan kepada usaha individu malah patut digerakkan secara bersepadu, dan menagih sumber yang besar. Propaganda TV hanya dapat disanggah dengan berkesan oleh slot YouTube yang dirancang rapi. Bagi saya, zaman TV masih belum berakhir, khususnya dalam era televisyen satelit ini.

Kadang-kadang sudah terhidang pendedahan eksklusif seperti dalam laman Sarawak Report (sebelum diserang) tentang seribu satu kisah penyelewengan regim Taib Mahmud tetapi sukar untuk mencari berita mengenainya yang diolah semula agar lebih mesra-pembaca. Saya membayangkan alangkah baiknya jika ada sekumpulan editor berpengalaman, dengan bahasa mudah, ringkas dan tepat, menghidangkan semula koleksi pendedahan itu. Aneh sekali, apabila laman berkenaan digodam menjelang hari mengundi, koleksi artikel yang cukup bernilai tentang "kebusukan" regim 30 tahun Taib seolah-olah terkubur bersama.

Ya, siapa yang begitu rajin untuk menelaah bahan-bahan yang bertaburan dalam blog, ibarat mencari "permata dalam lumpur", menyunting dan "membersihkannya" dan kemudian menyebar-luaskannya? Atau mungkin saya masih terikat dengan pengalaman lama seorang wartawan, yang sukar memahami mesej daripada arus deras

AG harus tumpu kepada fitnah Datuk T, kata Johari

Gandingan trio 'Datuk T' harus menjadi fokus utama Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail berhubung video seks yang cuba dikaitkan kepada Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, kata ahli parlimen Sungai Petani Johari Abdul.

NONE'Datuk T' iaitu bekas ketua menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik, ahli perniagaan, Datuk Shazryl Easky Abdullah dan bekas Bendahari PERKASA Datuk Shuaib Lazim mengaku mendalangi tayangan video lucah itu di Hotel Carcosa pada 21 Mac lalu.

"Soal dia (Eskay) mahu heret isu jam, hari ini cerita jam, esok cincin, lusa tali pinggang, tulat sapu tangan… Manakan boleh kita mahu jawab semua ini. Sebab itu kalau polis merasakan ada (keperluan untuk) siasatan maka siasat sahaja. Bukan sahaja jam, tapi apa jua yang perlu disiasat," kata Johari (kiri) dalam wawancaranya dengan TV Selangor, petang semalam.

"Tetapi itu episod kedua selepas Peguam Negara dan polis mengambil tindakan jenayah atas fitnah dan ugutan yang dilemparkan," katanya.
Peras ugut

Johari berkata Anwar sendiri tidak keberatan jika pihak berkuasa menjalankan siasatan telus untuk mengenal pasti pelaku dalam video berkenaan namun perkara pokok ialah tindakan fitnah dan peras ugut oleh Datuk T.

azlan"Jangan lari daripada isu di mana tiga orang ini telah melakukan jenayah. Rahim dan Eskay mengaku terlibat, perlu ambil tindakan perkara itu dahulu. Kita tidak mahu defensif. Kalau mahu siasat maka teruskan, sebab Anwar kata bukan dia. Kalau bukan dia, tentu orang lain. Guna apa sahaja undang-undang tiada masalah," kata Johari lagi.

Johari adalah ahli parlimen pertama diundang oleh Rahim menonton rakaman itu. Beliau mendakwa selepas menyaksikan video berkenaan Rahim memintanya untuk memujuk wakil rakyat PKR lain supaya keluar dari parti itu.

NONETimbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Datuk Acryl Sani Abdullah Sani berkata trio 'Datuk T' kemungkinan akan didakwa mengikut Sekyen 292 Akta Kanun Keseksaan kerana kesalahan mengedar bahan lucah apabila mengaku menjadi dalang penayangan video seks terbabit.

Namun keputusan muktamad akan dibuat oleh Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail (kiri).

Johari berkata, tindakan polis seharusnya berlandaskan undang-undang dengan pengakuan ketiga-tiga individu terbabit dijadikan asas penangkapanbersandarkan laporan yang dibuat oleh Anwar sebagai mangsa fitnah.
Qazaf

Beliau turut menyarankan agar ketiga-tiga individu terbabit disiasat di bawah Seksyen 41 Akta Keselamatan Jenayah Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997 bersabit Qazaf.

Akta itu memperuntukkan mana-mana orang yang menuduh orang lain melakukan zina tanpa mengemukakan, mengikut Hukum Syarak, empat orang saksi lelaki atau iqrar orang yang dituduh itu adalah melakukan suatu kesalahan.

azlanJelasnya lagi, kabinet pimpinan Perdana Menteri Najib Razak dilihat teragak-agak dan terikat kepada pertimbangan politik sama ada untuk mengambil tindakan terhadap ketiga-tiga individu terbabit.

"Ini adalah isu berprofil tinggi. Saya rasa kerajaan di bawah pimpinan Datuk Najib harus menghadapi hakikat bahawa jika anda tidak ambil apa-apa tindakan, rakyat tetap akan buat keputusan. Lebih baik anda ambil tindakan. Apa yang kita minta adalah tindakan yang berlandaskan undang-undang," katanya.

Video seks: Siapa 'whistle blower' sebenarnya?

oleh Wira Arjuna

Sejak 21 Mac, gandingan' Datuk T' diangkat oleh pemimpin Umno dan juak-juaknya termasuk PERKASA dan Utusan Malaysia sebagai 'whistle blowers' yang harus dilindungi.

azlanPada tarikh itu, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik, Datuk Shazryl Eskay dan Datuk Shuib Lazim menayangkan sebuah video kepada media dan ahli politik terpilih untuk “membuktikan' Datuk Seri Anwar Ibrahim mengadakan hubungan seks dengan seorang pelacur.

Suara-suara Umno mengenai keperluan melindungi Datuk T sebagai “whistle blower” semakin lantang dengan pengumuman terbaru polis bahawa tiga individu berkenaan mungkin dihadapkan ke mahkamah kerana menayangkan video lucah.

Persoalan timbul sama ada Datuk T layak dipanggil “whistle blower” kerana kononnya mendedahkan perbuatan sumbang Anwar.
“Whistle blower” adalah pihak yang mendedahkan sesuatu skandal , khususnya yang mempunyai implikasi kepentingan nasional.

Umumnya orang yang membuat pendedahan itu terbabit secara langsung dalam skandal berkenaan, justeru keperluan untuk memastikan keselamatan beliau.

"Whistle blower" berkenaan juga dikecualikan daripada pendakwaan demi memastikan agenda lebih besar ialah membongkar skandal itu dan menghukum "ikan jerung” yang bertanggungjawab, mencapai matlamatnya.

Merujuk kepada kes Datuk T, seseorang yang memegang bukti dan mahu menegakkan kebenaran tidak akan membuat tempahan bilik hotel dan menjemput media serta ahli politik tertentu (Datuk Zaid Ibrahim) untuk menonton video lucah.

Tindakan itu bukan amalan rasional bagi pihak yang menuntut keadilan tetapi lebih mirip kepada ahli politik yang mahu memastikan rakaman itu dipancarkan ke seluruh media tempatan dan antarabangsa.
Terbongkar

Pihak yang berjiwa Islam dan tidak mahu mengaibkan sesiapa (seperti mana yang didakwa Datuk T) tidak akan menggunakan media untuk membuat ugutan terbuka terhadap Anwar dan isterinya untuk berundur dari politik.

NONESejak 21 Mac, motif Eskay, Rahim dan Shuib berhubung video itu terbongkar sedikit demi sedikit.

Kecacatan-kecacatan dalam video berkenaan turut diperinci dan didedahkan oleh pihak-pihak tertentu, untuk membuktikan rakaman itu adalah fitnah licik semata-mata.

Dukacita dimaklumkan gandingan Datuk T tidak boleh memakai topi “whistle blower” supaya kebal dari pendakwaan di mahkamah undang-undang mahupun menghadapi penilaian di mahkamah rakyat.

Segala tindakan yang diambil mereka mempunyai agenda tertentu dan ia amat berkait dengan agenda besar Umno untuk menumbangkan Anwar.

Benar, “whistle blower” harus dllindungi, tetapi siapakah “whistle blower” dalam kes ini, mahupun dalam politik negara?

NONEJawapannya Anwar Ibrahim.

Susulan tindakannya mendedahkan pelbagai skandal di Dewan Rakyat dan di ceramah-ceramah, Anwar digantung enam bulan dari parlimen Disember lalu.

Ceramah-ceramah beliau di Kuala Lumpur, Johor dan negeri-negeri lain menjadi sasaran serbuan polis.

Di Sarawak, ceramah-ceramah Anwar dihadiri ribuan orang, di bandar dan kawasan pedalaman, dengan pengundi Melayu-Melanau, Cina, Iban dan Dayak hadir mendengar kepincangan-kepincangan BN.
Najib tidak menjawap

Sehingga hari ini, perdana menteri dan menteri-menteri Umno khususnya tidak menjawab beberapa skandal yang dibongkarkan oleh Anwar.

azlanIni termasuklah pemberian kontrak lebih RM2 bilion Kementerian Pertahanan kepada seorang pemimpin Umno dari Perak sejak tahun 2008 yang mencerminkan budaya kronisme masih menebal dalam Umno.

Najib juga tidak mengulas dakwan Anwar bahawa 1Malaysia Development Corporation (MDB) dan syarikat milik keluarga Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud menjalankan urusniaga mencurigakan dengan Petro Saudi.

Urusniaga itu melibatkan hampir RM6 bilion ringgit.

Contoh-contoh ini hanya secebis daripada pendedahan yang dibuat oleh Anwar di parlimen dan di luar dewan sejak beliau menjadi ketua pembangkang Ogos 2008.

azlanKebanyakan daripada dakwaan itu tidak dijawab oleh menteri berkenaan, sebaliknya ketua pembangkang diaib dan dicaci dengan kata-kata kurang sopan di dalam parlimen serta juga di luar oleh juak-juak Umno.

Sejak 2008, Umno mencari helah bagaimana untuk mengekang “whistle blower” bernama Anwar Ibrahim.
Tsunami fitnah

Perbicaraan fitnah liwat sekali lagi menjadi senjata politik Umno untuk menyerang Anwar dengan keyakinan pengundi Melayu mudah dipengaruhi atas isu-isu agama dan moral.

Juak-juak Umno seperti Ummi Hafilda dikitar semula manakala “pejuang-pejuang bangsa” seperti Senator Ezam Mohamad Nor dan S Nallakarupan diberikan liputan luar biasa dalam media arus perdana.

NONEApabila “tsunami fitnah” Umno tidak dapat menghakis sokongan untuk Anwar kerana orang Melayu menolak budaya sedemikian, parti itu tidak berundur malah memperhebatkan serangan.

Maka sampailah giliran gandingan Datuk T pula memegang “obor kebenaran” Umno dengan video seks demi membela agama bangsa dan negara.

Dan jika video seks babak pertama gagal mencapai maksud yang dihajatkan oleh Umno, usah bimbang kerana kilang fitnah parti itu sentiasa rancak dengan senjata-senjata lain.

Perlu ditanya, jika Anwar tidak lantang dan hujahnya tidak meyakinkan, adakah Umno akan mengambil peduli terhadapnya?.

NONEApakah rakyat di Semenanjung dan di Sarawak akan menerima secara membuta tuli segala pendedahan Anwar, jika ia tidak disokong dengan bukti dan fakta?

Jelas, Umno mempunyai kepentingan untuk membisukan “whistle blower” terbesar di negara ketika ini dengan apa cara sekali pun sama ada menerusi mahkamah atau pun menggunakan video untuk menabur fitnah.

Pakatan Rakyat gagal mengurus dengan baik

Selesai sudah PRN SARAWAK dan keputusannya telah di ketahui umum dengan BN berjaya mengekalkan kuasa di SARAWAK.Biar apa pun analisis mahupun rumusan keputusan di SARAWAK memeberi gambaran PRU 13 terpaksa di tunda oleh NAJIB TUN RAZAK.Walaupun BN berjaya mempertahankan kemenangan PRN 2006 yang lalu ia memebri gambaran terdapat 8 dan 7 kawasan PARLIMEN menjadi kawasan HITAM BARISAN NASIONAL.Semestinya memberi keuntungn kepada PR dalam keadaan ini.Kini sarawak BUKAN LAGI simpanan tetap BARISAN NASIONAL untuk memerintah MALAYSIA.

PARTI DAP adalah parti parti paling cermelang di PR ketika PRN SARAWAK,DAP berjaya memenangi 11 daripada 15 kawasan yang meraka tandingi.Berbanding PKR hanya mampu memenangi 3 daripada 40 lebih kerusi yang di tandingi.Parti PAS pula masih gagal melahirkan ANAK SULUNG di BUMI KENYALANG dalam keadaan DUN BETING MARO yang di katakan KUBU PAS.Walaubagaimanapun ia tetap menjadi pencapaian yang baik kerana PR meningkat dari segijumlah kerusi di DEWAN UNDANGAN SARAWAK dan berjaya menggugat keegoan BN di SARAWAK.

Secara peribadi saya rumuskan keputusan yang di perolehi PRN SARAWAK 2011 ini menjadi titik tolak perubahan rakyat SARAWAK untuk membuat perubahan,walaupun PR GAGAL menafikan 2/3 BN namun ia lebih baik dari PRN 2006.Cuma di sini saya ingin berkongsi kelemahan yang mungkin tidak di ambil pusing oleh pemimpin mana-mana parti dalam PR iaitu PR tidak mampu dan gagal menguruskan kebangkitan rakyat.Bermakna rakyat yang hendak berubah tetapi bagaimana perlaksanaa PR untuk menterjemhkan kebangkitan rakyat kelihatan lemah.

Sumber yang terhad adakalanya menyebabkan pengurusan menjadi terbantut dan tidak lancar. Selain itu antara kesan daripada PR gagal menguruskan kebangkitan menyebabkan petugas-petugas tidak mempunyai ilmu dan kefahaman yang baik untuk membentuk satu pasukan yang kuat untuk menolak BN di SARAWAK.Termasuk juga calon-calon yang bertanding yang kurang faham akan perjalanan apabila berkempen.Sebagai contoh jumlah program yang perlu di dalam sehari,berapa ceramah yang perlu setiap malam dan lain-lain lagi.Ini semua antara kesan yang timbul apabila PR gagal menguruskan kebangkitan.

Apapun ia boleh di jadikan pengajaran yang baik untuk terus berjuang menumbangkan BN dan membela RAKYAT.Segala kelemahan yang di kesan agar dapat di perbetulkan untuk kemudahan di masa hadapan.Walaupun faktor jumlah KERUSI DUN yang kurang kita perolehi, dengan bantuan SPR lah antara kekuatan PBB(BN) untuk terus berkuasa di SARAWAK. PR tetap menunjukkan perkembangan yang baik dan sudah mendapat tempat di hati RAKYAT SARAWAK...................

LAWAN TETAP LAWAN

hidup harapan

Misteri kenderaan bergerak sendiri


IMEJ yang disiarkan di stesen televisyen Metronews.com semalam menunjukkan sebuah kenderaan bergerak walaupun enjin sudah dimatikan di sebuah kawasan dikenali sebagai Jabal Magnet di Banyumas, Jawa Tengah.

BANYUMAS, Indonesia - Fenomena kenderaan bergerak sendiri walaupun enjin sudah dimatikan berlaku di Jawa Tengah, lapor beberapa buah akhbar dan laporan stesen televisyen semalam.

Keajaiban alam itu berlaku di sebuah kawasan dikenali dengan nama Jabal Magnet di sini.

Stesen televisyen tempatan, Metrotvnews.com, melaporkan kawasan tersebut terletak di Jalan Raya Desa Limpakuwus, Banyumas.

Tinjauan oleh stesen televisyen berkenaan di lokasi semalam mendapati kereta tersebut mampu bergerak sendiri sejauh 50 meter dengan kelajuan 10 kilometer sejam.

Kejadian luar biasa itu disaksikan beratus-ratus penduduk setempat, malah ada yang membawa kenderaan untuk menguji sendiri kesahihan fenomena tersebut.

Satu pasukan ahli geologi Indonesia turut tiba di lokasi berkenaan untuk melakukan pemeriksaan.

Ujian awal oleh pasukan ahli geologi Universiti Jeneral Sudirman Purwokerto gagal menemui medan magnet di bukit itu.

Namun, mereka mengesahkan batu-batan di sekitar lokasi itu mempunyai kandungan magnet yang agak tinggi.

Setelah ujian seterusnya yang melibatkan alat pengukur ketinggian dilakukan, pakar-pakar geologi berkenaan menyatakan, fenomena tersebut dipercayai berlaku kerana bentuk muka bumi sekitarnya yang berbukit.

Bagaimanapun, menurut mereka, satu kajian mendalam perlu dilakukan bagi mengesahkan perkara itu. - Agensi

kadar cukai bersamaan 20 sen sehektar pun UUM tak mampu bayaq kaa..???

Kedah tolak permohonan rebat UUM

ALOR SETAR – Universiti Utara Malaysia (UUM) terpaksa menanggung kenaikan bayaran cukai tanah daripada RM100,000 kepada RM1.8 juta sejak tahun 2008 berikutan tindakan kerajaan negeri menolak permohonan melanjutkan rebat yang diberikan selama dua tahun bermula pada 2006.

Sewaktu Kedah di bawah pemerintahan Barisan Nasional (BN) pada 2006, UUM mendapat rebat sebanyak RM1.7 juta setahun dan untuk itu, pihak universiti hanya perlu membayar cukai tanah berjumlah RM100,000.

Pemberian rebat itu dilanjutkan pada tahun 2007 tetapi apabila pentadbiran kerajaan pakatan pembangkang di bawah pimpinan Pas mengambil alih pemerintahan pada 2008, keistimewaan itu ditarik balik dan UUM terpaksa menjelaskan bayaran penuh sebanyak RM1.8 juta setahun.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak menjelaskan, isu rebat itu menunjukkan bahawa dakwaan cukai tanah kampus UUM seluas 1,061 hektar di Sintok naik 10 kali ganda sebenarnya tidak timbul.

Malah, katanya, kadar cukai bersamaan 20 sen sehektar itu munasabah dan antara yang terendah.

“UUM dapat rebat pada 2006 sebab mereka kekurangan duit, dan mesyuarat kerajaan negeri di bawah Menteri Besar ketika itu (Datuk Seri Mahdzir Khalid) memberi rebat.

Ahmad Bashah dibidas

ALOR SETAR - Dewan Pemuda Pas Negeri Kedah kesal terhadap kenyataan Pengerusi UMNO Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah yang mempertahankan pendirian bahawa parti itu tidak bersalah menggunakan peruntukan syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Timbalan Ketua Pemuda Pas Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor berkata, laporan audit sebelum ini membuktikan wang itu digunakan bagi tujuan parti politik UMNO, malah telah menerima teguran daripada audit menyatakan berlaku perbelanjaan yang tidak selaras dengan penubuhannya.

“Saya alu-alukan sokongan Ahmad Bashah supaya siasatan dibuat ke atas penyelewengan wang GLC ketika ditadbir Barisan Nasional (BN), selepas laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dibuat oleh Pemuda Pas, namun kesal dengan kenyataannya yang tidak bijak,” katanya.

Menurutnya, kenyataan Ahmad Bashah yang mengatakan UMNO Kedah hanya menggunakan ‘sedikit peruntukan syarikat terbabit’ untuk menampung kehadiran pemimpin Kerajaan Persekutuan adalah tidak salah, tidak boleh diterima kerana wang itu adalah hak rakyat.

“Persoalannya atas perkiraan apa wang berjumlah RM8 juta dikatakan jumlah yang sedikit? Jumlah ini juga dinyatakan dalam jawapan kepada soalan lisan oleh wakil rakyat Kuala Ketil pada Sidang DUN 4 April lalu,” katanya.

Muhammad Sanusi berkata, antara perbelanjaan yang dicatatkan pada perbelanjaan wang syarikat :Seri Temin Development Corporation (M) Sdn Bhd (STDC) adalah sumbangan persiapan tempat majlis perwakilan UMNO Bahagian Padang Terap (RM10,000), sumbangan kepada UMNO Negeri (RM200,000), membekal kain tudung kepada Puteri UMNO (RM20,000) dan sumbangan lawatan sambil belajar Pemuda UMNO ke Sumatera, Indonesia (RM10,000).

“Jika diteliti, perbelanjaan itu tiada kena mengena dengan sambutan pemimpin Kerajaan Pusat ke Kedah, sebaliknya adalah perbelanjaan untuk aktiviti UMNO,” katanya.

Berikutan itu, Pemuda Pas menggesa pihak berwajib menyiasat dan mengambil tindakan yang sewajarnya berdasarkan peruntukan undang-undang sedia ada.

“Saya harap dengan pendedahan ini, rakyat dapat membuat penilaian dan pendirian dalam isu berkaitan berdasarkan maklumat yang sahih. Inilah situasi yang ditinggalkan oleh kerajaan lama yang terpaksa diatasi oleh kerajaan sekarang,” katanya.

Muhammad Sanusi berkata, berhubung kenyataan bahawa kerajaan Pakatan Rakyat (PR) juga melakukan perkara yang sama dengan BN, ia adalah satu tuduhan melulu semata-mata.

“Ingin saya tegaskan program Sambutan 3 Tahun Kedah Sejahtera pada Mac lalu adalah program kerajaan negeri, yang diluluskan dalam Mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri. Bukan program politik, tak ada pun unsur politik dalam penganjuran itu,” katanya.

Menurutnya, program berkenaan disalah tafsir sebagai program politik, sedangkan ia adalah platform menjelaskan dasar-dasar, pencapaian, dan perancangan Kerajaan Negeri.

“Mana boleh samakan perbelanjaan program seumpama itu dengan penggunaan wang GLC hingga mencecah RM8 juta untuk aktiviti parti UMNO?” katanya.

Tanggungjawab saya untuk membetulkan pentadbiran kerajaan - MB

ALOR SETAR, 18 April 2011 – Allah memilih manusia sebagai khalifah dan diberi amanah sebagai pentadbir dunia. Walaupun manusia itu suka membuat zalim dan tidak beriman kepada Allah tetapi Allah lebih mengetahui golongan mana yang lebih sesuai diberi amanah sebagai pentadbir dunia.

“Allah memilih manusia sebagai khalifah yakni pemimpin dan kita semestinya memimpin dan mentadbir dunia dengan penuh amanah agar menjadi makmur dan sejahtara,” ucap Menteri Besar Kedah, YAB Dato’ Ustaz Azizan Abd Razak dihimpunan bulanan kakitangan Wisma Darul Aman.

Beliau menegaskan, menjadi tanggung jawab beliau sebagai ketua kerajaan berjumpa dengan kakitangan untuk memberi nasihat dan bimbingan penambahbaikan agar pentadbiran kerajaan menjadi lebih baik dan terurus.

“Kita sebagai pengurus dan pentadbir kerajaan perlu menanamkan sikap bertanggungjawab dan memegang amanah sebagai pemimpin. Orang yang amanah selain dari menyembah Allah, dia juga perlu meninggalkan perkara-perkara yang dilarang Allah walau pun dosa-dosa kecil.

“Segala tindak tanduk kita perlu dikawal oleh iman dan akal yang waras. Allah menilai kerja kita mengikut niat masing-masing,” tambahnya lagi.

Beliau mengajak hadirin mengingati semula peristiwa hijrah Rasullullah SAW. Katanya, tidak semua yang berhijrah ke Madinah niatnya semata-mata kerana Allah dan Rasul, ada kerana harta, ganjaran dan wanita. Tetapi perlu diingatkan peringatan dari Allah di dalam Al-Quran bahawa sesiapa yang berhijrah kerana dunia maka dia akan dapat dunia tetapi sesiapa yang berhijrah kerana Allah dan Rasulnya, akan ada ganjaran disisi Allah kelak.

“Saya bersama kepimpinan Exco merasakan mentadbir kerajaan ini merupakan satu amanah dan tanggungjawab kepada rakyat. Untuk menjayakannya bukan hanya terletak di bahu kami tetapi di bahu semua kakitangan.

“Kelembapan pengurusan akan mendatangkan kerugian kepada kerajaan dan saya berharap semua kakitangan dapat menjalankan tugas dengan cekap, cepat dan pantas agar membuahkan hasil yang baik kepada kerajaan,” tegas Azizan.

Beliau mengingatkan hadirin bahawa segala yang dilakukan di dunia ini akan dipertonton oleh Allah SWT di akhirat kelak. Oleh itu beliau berharap semua kakitangan dapat memperbetulkan niat dan berusaha menjadikan diri hamba yang bertaqwa agar limpahan rahmat dariNya akan berterusan.

“Banyak berlaku kejadian seperti gempa bumi, banjir dan tsunami kebelakangan ini. Semua ini telah Allah ceritakan kepada kita dalam Al-Quran, surah Al-Zalzalah. Oleh itu berdoalah kepada Allah agar kita dijauhkan dari bala bencanaNya.

“Tapi kalau nak minta Allah makbul doa kita, kita kena jadi hamba yang taat. Buat yang disuruh, tinggal yang dilarang disamping tunaikan amanah dengan bersungguh-sungguh,” sambung beliau.

Katanya lagi, pembangunan bukan hanya ditafsirkan kepada pembangunan kebendaan dan binaan tapi ia merangkumi sosial, ekonomi dan pentadbiran. Beliau mengambil contoh negara-negara barat yang mempunyai pembangunan fizikal yang tidak terlawan tetapi dalam masa yang sama mempunyai masalah sosial dan pentadbiran yang teruk.

Perjumpaan bulanan tersebut diadakan di dataran hadapan Wisma dan dihadiri oleh semua kakitangan dari pelbagai jabatan.

Anak Kedah dipelawa sertai program Mahligai Sejahtera

ALOR SETAR, 17 April 2011 – Berita gembira untuk bakal pengantin anak kelahiran Kedah untuk menyertai program Mahligai Sejahtera.

Penyertaan dibuka kepada pengantin lelaki anak kelahiran Kedah, berpendapatan RM1000 ke bawah untuk menyertai program perkahwinan beramai-ramai Mahligai Sejahtera anjuran kerajaan negeri.

Demikian makluman dari Pengerusi Pembangunan Wanita, Pembangunan Keluarga dan Kebajikan Masyarakat, YB Ustazah Siti Ashah Ghazali.

“Kita buka penyertaan untuk perkahwinan kali pertama dan pengantin lelakinya anak Kedah yang pendapatannya RM1000 ke bawah. Penyertaan masih dibuka sekarang dan tarikh akhir mendaftar pada bulan Jun 2011,” terangnya.

Selain dari itu katanya lagi, kerajaan negeri juga menyediakan kursus perkahwinan untuk pasangan-pasangan terbabit secara perdana pada bulan Julai selama dua hari berturut-turut.

“Kita amat berbesar hati kerana YAB Menteri Besar kita meluluskan peruntukan dari kerajaan negeri sebanyak RM1000 untuk setiap pasangan,” maklum beliau.

Program Mahligai Sejahtera akan diadakan di Dewan Kolej Universiti Insaniah (KUIN) pada 20 November 2011. Penyertaan dibuka kepada 50 pasangan pelbagai kaum.

Borang pendaftaran boleh didapati di pejabat PKWR dan MKK kawasan masing-masing.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...