TERKINI :

Saturday, April 9, 2011

Video : Bila Liwat dah start nak kantoi sebab itu keluaq video seks


Solat Hajat Untuk DSAI di Masjid Tuan Guru Hj Salleh Lubuk Kawah

Video ‘kekayaan’ Taib Mahmud hangat di internet

KUALA LUMPUR: Sebuah video dokumentari bertajuk ‘Bloody Wealth’ atau ‘Harta Berdarah’ Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Taib Mahmud di laman youtube, hari ini hampir mencecah 30,000 penonton dalam masa singkat.

Video yang mengulas kronologi pentadbiran Taib Mahmud sejak 30 tahun lalu itu dimuat naik dari akaun ‘tarnaktaib’ sejak 18 Disember 2010.

Antara yang didedah dalam klip hampir lima minit itu adalah persoalan mengenai kekayaan Taib Mahmud sedangkan rakyat Sarawak antara paling miskin di Malaysia.

Video dengan suara latar berbahasa Melayu, mengupas dakwaan kerosakan di Sarawak, termasuk pengambilan tanah orang Penan, monopoli pembalakan dan peranan keluarga Taib Mahmud dalam pentadbiran di Sarawak.

Ia turut memetik laporan dari blog Sarawakreport.com yang mendakwa Taib mempunyai harta kekayaan berjumlah USD80 juta di Kanada dan USD60 juta di London.

Selain itu, peranan syarikat Cahaya Mata Sarawak atau disebut sebagai ‘Chief Minister & Sons’ dipapar melalui montaj imej dan didakwa ‘menyapu’ semua projek pembinaan jalan raya, memasang paip dan membina kilang.

Turut disentuh ialah kongkongan melampau terhadap media di Sarawak dan kekangan terhadap aktivis yang mempejuang nasib rakyat Sarawak dengan memperalat polis dan samseng.

Ia boleh dilayari melalui: http://www.youtube.com/watch?v=GMOXPesJYdQ&

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=6233

Perbandingan Negeri Pakatan punca rakyat jijik dengan Taib Mahmud

KUCHING: Rakyat Sarawak mula membuka mata terhadap sifat kebajikan Pakatan Rakyat di negeri yang ditadbir dengan membandingkan dengan kezaliman yang berleluasa sepanjang pemerintahan Tan Sri Taib Mahmud.

Dengan berbuat demikian, Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin, berkata rakyat Sarawak kini jelek dan jijik dengan pemerintahan Taib Mahmud dan Barisan Nasional (BN).

“Walaupun baru tiga tahun Pakatan Rakyat mentadbir, jelas amalan pentadbiran berkebajikan rakyat yang diamal, sudah berjaya membuka mata dan menyedarkan rakyat, terutama penduduk Sarawak.

“Jika dibuat perbandingan antara pemerintahan BN dan kerajaan Pakatan Rakyat di empat negeri – Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan, jauh berbeza,” katanya pada satu kenyataan media, hari ini.

Gambar Hiasan

Zuraida yang juga Ahli Parlimen Ampang berkata, Taib Mahmud yang mulai gentar dengan perubatan rakyatnya, sebaliknya menipu apabila terus-terusan memburukkan pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat

Merujuk berita muka depan akhbar New Sarawak Tribune bertarikh 8 April lalu, bertajuk ‘Only BN is capable‘ (Hanya BN bermampuan), beliau percaya, Taib Mahmud merasai amarah tuntutan perubahan rakyat Sarawak.

“Dalam artikel itu, Taib Mahmud ada menyebut: ‘No other party can administer Sarawak the way BN does‘ (Tiada parti lain mampu mentadbir Sarawak dengan baik seperti BN).

“Saya persoalkan, bagaimana Taib Mahmud menganggap Pakatan tidak mampu mentadbir Sarawak walhal Pakatan masih belum menang?

Zuraida juga menyifatkan kenyataan Taib Mahmud itu sebagai memperlekeh hak rakyat Sarawak untuk menilai, memilih dan mencipta perubahan.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=10976

Serang-balas Anwar akibatkan Kabinet 'tarik hand-brake'!

JERAT yang dipasang oleh DS Anwar mengena dan berkesan. Saya telah menulis bagaimana mereka terjerat apabila terus mendesak agar ditubuhkan Suruhanjaya Bebas menyiasat kes video seks kununnya yang melibatkan Anwar dengan seorang pelacur.

Nazri Aziz orang yang paling bersemangat untuk mendesak agar Suruhanjaya Bebas ini ditubuhkan, begitu juga dengan beberapa pencacai yang lain termasuk raja katak dari Pasir Mas. Apabila Najib bersuara semalam yang seolah-olah bersetuju dengan Nazri, maka inilah yang ditungu-tunggu oleh Anwar.

Satu `ledakan peluru' tepat ke muka Najib apabila Anwar menyebut beliau tidak hairan sedikit pun tentang hajat mereka untuk menubuhkan Suruhanjaya Bebas berkenaan. Tetapi menurut Anwar, ada kes yang lebih besar dari itu iaitu kes wanita Monggolia yang dibom dengan menggunakan C4, kes moral tokoh penting negara di sebuah hotel Port Dickson dan terbaru kes kematian Pegawai Kastam di bangunan SPRM. Kesemuanya itu hendaklah ditubuhkan juga Suruhanjaya Bebas sebelum mahu bercerita pasal video seks lelaki berperut boroi itu.

Sekarang kita menanti apa jawapan Najib. Ternyata, serang balas Anwar mengejutkan Najib dan terbaru kabinet hari ini memutuskan kes video lucah itu akan dibawa ke Suruhanjaya Bebas SEKIRANYA pelakunnya telah dikenalpasti. Dilaporkan kenyataan Nazri, "Kerajaan akan hanya menubuhkan sebuah Suruhajaya Diraja (RCI) bagi menyiasat video seks yang didakwa membabitkan seorang lelaki yang dikatakan mirip ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas polis mengenalpasti pelaku dalam rakaman pita berkenaan" (Malaysiakini).

Jika sudah dikenalpasti pelakunnya, perlu apa lagi Suruhanjaya Bebas untuk menyiasat? Mahu siasat apa lagi? Adakah jika pelakun yang berperut boroi itu dikenalpasti bukan Anwar, maka tiada Suruhanjaya Bebas? Jika mereka anggap sememangnya Anwar, baru tubuh Suruhanjaya Bebas? Kita hairan, Suruhanjaya Bebas ini untuk apa sebenarnya? Perlukah wujud Suruhanjaya Bebas semata-mata mahu selamatkan air muka mereka yang sudah semakin jelek itu?

Apa pun, jelas cabaran Anwar agar ditubuhkan juga Suruhanjaya Bebas di dalam kes Altantuya khususnya berkenaan `siapa yang mengarahkan' wanita Monggolia itu dibunuh amat memberi kesan sehingga ada `tarikan handbreak' pada keputusan kabinet hari ini. Syabas Anwar./wfauzdin.blogspot.com

Anwar Gesa Taib Henti Memiskinkan Rakyat Sarawak

SEKINCHAN 8 APRIL : Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa Barisan Nasional supaya berhenti daripada terus memiskinkan rakyat Sarawak dengan menggunakan janji-janji membangunkan negeri itu sebagai helah untuk mengaut kekayaan sumber aslinya.

Berucap kepada lebih 5,000 penduduk di Sekinchan malam tadi sebelum menyambung jelajahnya ke Sarawak hari ini, Anwar berkata Ketua Menteri Taib Mahmud dan pimpinan di Putrajaya harus berhenti memperdayakan rakyat negeri itu.

"Orang hulu Lumbawang, orang Iban miskin tapi jangan hina mereka. Dia rakyat kita. Jangan miskinkan mereka dengan mengambil harta dan tanah mereka. Ambillah tanah di tempat lain kerana mereka sudah cukup susah dan oleh itu kami harus melindungi mereka dari segala kejahatan," kata Anwar.

"Dia (Najib) cuba alih pandangan mereka kerana tidak mahu rakyat Sarawak fikir puluh bilion ringgit diambil,” oleh pemimpin kerajaan negeri, tambah Anwar.

Semalam, Taib yang memimpin Sarawak 30 tahun berikrar untuk menjadikan Sarawak negeri yang paling kaya setelah ia tercorot kepada negeri yang keempat paling miskin di Malaysia di bawah pemerintahannya.

Manifesto BN untuk pilihanraya negeri pada 16 April turut menjanjikan untuk menukar Sarawak kepada negeri berpendapatan tinggi walhal hakikat adalah sebilangan besar penduduk itu berpendapatkan kurang RM2,000 sebulan.

Anwar berkata kedaifan rakyat di Sarawak begitu ketara sepanjang lawatan beliau ke pelbagai pelusuk negeri itu minggu ini.

“Orang Iban kata, tanah kami mereka rampas dan hak kami diambil, jadi kami mesti sokong Pakatan Rakyat untuk "ubah perintah" (tukar kerajaan). Ini jelas menunjukkan rakyat benar-benar ingin bangkit dari terus ditindas oleh Taib,” kata Anwar.

Kempen pilihanraya negeri Sarawak ke 10 bemula Rabu lalu dengan Pakatan Rakyat meletakkan calon di hampir semua 71 kerusi DUN Sarawak dalam usaha gigih untuk menamatkan pemerintahan BN pimpinan Taib.

Parti Keadilan Rakyat (PKR) meletakkan calon di 47 buah kerusi, manakala DAP dan PAS masing-masing 15 dan 5 kerusi.

Anwar berkata agenda ekonomi Pakatan Rakyat di Selangor menjadi bukti nyata kepada penduduk di Sarawak bahawa perubahan kerajaan negeri menjanjikan masa depan yang lebih baik dan bebas daripada rasuah.

“Saya pergi ke rumah panjang. Saya kata negeri Selangor air percuma, mati dapat duit. Anak masuk universiti dapat peruntukan. Kelahiran dapat RM100. Jadi mereka tidak percaya kematian pun kerajaan Selangor bagi duit termasuk air,” kata Anwar.

"(Itu semua) membuat mereka berfikir kerana Sarawak jauh lebih kaya daripada Selangor. Kalau kamu lihat Tv Selangor ada mereka tunjukkan kedaifan masyarakat di sana," kata beliau lagi.

BANNER : JASA KERAJAAN UMNO/BN DI KEDAH SUATU MASA DAHULU

http://3.bp.blogspot.com/-0U8p6lnfDDQ/TZ-9xqwbkBI/AAAAAAAAEzg/8c6t1Orf_gs/s1600/Taliworks%2BLangkawi%2Bkecik.psd.jpg

Jam Omega tidak boleh jadi saksi kes zina laa bro..!!

Oleh: SAIBURI SUDIN@ KedahLa

pix_gal0
Hari tu juhalak pengampu BN menggunakan ketiadaan Anwar dalam Twitter pada waktu rakaman video seks dilakukan sebagai bukti bahawa pemimpin umum PKR itu berzina. Bukti terbaru pula ialah ketiadaan jam Omega. Oleh kerana, kata mereka, Dr. Wan Azizah tak mahu tunjuk jam Omega pada pihak media maka sahlah Anwar berzina.

Hujah juhalak pengampu BN itu, apa susah sangat nak tunjukkan jam itu? Mereka mahu menjadi penyiasat berkumpulan tak bertauliah untuk membuli keluarga Anwar membuat itu dan ini. Ini sebenarnya yang tidak mahu dan tidak perlu dilayan oleh Wan Azizah. Untuk tunjuk jam tangan Omega dekat media bukan susah. Kalau tiada dalam simpanan pun, jam tu bersepah kat kedai jam. Katakanlah Wan Azizah menunjukkan jam tersebut, mereka akan persoalkan pula, adakah jam itu jam lama milik Anwar atau baru dibeli?

Mereka adalah golongan yang sentiasa akan berdolak dalik macam kaum Bani Israel. Niat mereka tidak ikhlas, hanya mahu mempermainkan org yang mereka aniayai dan zalimi. Macam kaum Bani Israel mempermainkan Nabi Musa dan pengikutnya.

Jam Omega atau apa-apa barangan seumpamanya bukan bukti sahih dalam kes zina. Pembuktian pula tidak terbeban pada pihak yang dituduh. Pendakwalah yang perlu buktikan dengan membawa 4 orang saksi yang adil yang menyaksi secara sahih zina berlaku di depan mata. Bukan menyaksikan video seks yang pelakonnya belum pasti adalah orang sebenar tertuduh. Susah nak dapatkan 4 saksi yang adil macam tu? Jangan komlen sebab itu ALLAH YANG TENTUKAN dalam hukum Hudud. Hikmahnya ialah manusia tidak boleh sewenang-wenangnya tuduh orang berzina… apatah lagi dgn ‘bukti’ jam tangan Omega.

Kembalilah kepada Islam.

Cuba dengaq apa kata TOK MUFTI nie..



NAJIB SUDAH TERMAKAN DENGAN `UMPAN' ANWAR, KITA TUNGGU JAWAPANNYA

Oleh: WFAUZDIN NS

AKHIRNYA `umpan' yang dipasang oleh DS Anwar mengena. Apabila heboh para pemimpin Umno dan pencacai mereka termasuk media bercerita pasal ingin menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Bebas untuk menyiasat video lucah yang hangat diperkatakan, DS Anwar berdiam diri sambil menunggu umpan dimakan oleh Najib pemimpin tertinggi puak mereka.

Sebelum ini para pencacai dan cicak mengkarung saja yang riuh rendah, dan bukan tandingan Anwar untuk berdepan dengan cicak mengkarung yang tidak cukup makan seperti Zahrain, Zul Kulim firaun besar, Chee Keong, Nazri botak, Berahim katak dan beberapa ekor lagi tu. Anwar tunggu bos segala cicak mengkarung berbunyi sahaja.

Hari ini, umpan telah dimakan dan bos cicak mengkarung pun berbunyi. Najib berkata mengapa Anwar dan pembangkang tidak bersetuju untuk mengadakan Suruhanjaya Siasatan di dalam kes video lucah yang ditayangkan oleh Rahim dan `geng three strooges' yang masih bebas tanpa ditangkap itu. Sebelum itu, kita mahu tanya Najib atas asas apa perlu ditubuhkan Suruhanjaya Bebas?

Hari ini Anwar merentap `umpan' yang dipasang sekian lama. Anwar bertanya ada kes yang lebih besar dari kes video lucah iaitu kes wanita Monggolia yang di bom dengan bahan letupan C4. Sehingga kini rakyat tertanya sebab apa wanita berkenaan dibunuh oleh dua orang yang dikatakan pegawai keselamatan yang rapat dengan Najib? Kes ini telah lama rakyat tuntut untuk ditubuhkan Suruhanjaya Siasatan Bebas kerana nama Najib turut dikaitkan bersama Rosmah. Bagaimana pula dengan kes seorang bekas KM yang dikatakan merogol budak bawah umur? Kes tangkapan di Hotel Port Dickson yang dikatakan melibatkan seorang artis bersama tokoh politik negara. Mana Suruhanjaya Siasatan ?

Sebenarnya banyak lagi yang patut diadakan Suruhanjaya Siasatan di negara ini jika kes video lucah lelaki boroi ini mahu dianggap terlalu penting buat Najib. Mengapa ianya penting? Sebabnya kes yang dihadapi oleh Anwar sejak dari kes Liwat 1 dan sedang berjalan kes Liwat II semakin menjauhkan rakyat dari Umno. Itu hakikatnya.

Tahniah Anwar, umpan sudah mengena dan sekarang kita tunggu Najib mahu jawab atau tidak tentang pentingnya Suruhanjaya Siasatan Bebas untuk kes Altantuya, kes rogol gadis bawah umur dan juga kes di Hotel Port Dickson walaupun Suruhanjaya Siasatan kes video Lingam dulu tidak tahu hujung pangkal./wfauzdin.blogspot.com

Dunia nie dah nak kiamat dah kaa???/

Letupan Gamma 11 hari bingungkan saintis


LETUPAN selama 11 hari di sebuah galaksi di angkasa lepas membinggungkan para saintis.

LOS ANGELES - Letupan kosmik di galaksi yang jauh dari Bumi berlanjutan selama 11 hari telah membuatkan para saintis astronomi berada dalam keadaan kebingungan, lapor sebuah akhbar semalam.

Keadaan itu berlaku kerana letupan sinar Gamma biasanya berlaku hanya beberapa jam.

Letupan Gamma luar biasa itu dirakamkan satelit Swift milik Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Kebangsaan (NASA) pada 28 Mac lalu.

Namun, para saintis bingung kenapa kesannya boleh berlanjutan begitu lama.

Lebih seminggu kemudian, mereka masih boleh melihat radiasi berkuasa tinggi terus muncul dari galaksi tersebut. Letupan itu mungkin disebabkan oleh sebutir bintang yang terpecah selepas berada terlalu hampir dengan satu lohong besar di angkasa lepas.

Sejak ia berlaku, Teleskop Angkasa Hubble dan Balai Cerap Chandra X-ray memberi fokus terhadap kesan letupan itu.

Hubble akan memantau sama ada kerak galaksi akan berubah tahap kecerahannya pada tempoh beberapa hari lagi.

Galaksi itu terletak 3.8 bilion tahun cahaya dari Bumi. Setiap tahun cahaya dianggarkan sejauh 9.65 trilion kilometer. - Agensi

DULU GILA SUMPAH, KEMUDIAN LAPAR DNA DAN KINI KEMARUK JAM OMEGA

Oleh: WFAUZDIN NS

BARU-baru ini ada teman Facebook bertanya pada saya, mengapa susah sangat DS Anwar atau DS Wan Azizah mahu tunjuk jam Omega yang dikatakan kepunyaan Anwar sepertimana yang dituntut oleh pencacai-pencacai Umno dan media pencacai itu? Harus kita ingat, sebelum ini Eskay salah seorang `geng three strooges' @ Datuk T ada mendakwa kununnya beliau ada menyimpan jam Omega kepunyaan DS Anwar yang tertinggal di sebuah hotel.

Saya telah menjawab secara rengkas persoalan tersebut kepada rakan FB saya mengikut kefahaman saya. Isu yang sama juga telah diulas oleh rakan Blogger Malaysia Waves di sini dan saya amat bersetuju dengan pendapat beliau.

Baik, pertama Eskay mengaku dia ada menyimpan jam Omega yang kununnya kepunyaan Ketua Pembangkang tersebut yang tertinggal di hotel yang didakwa berlakunya perkara sumbang tokoh pembangkang berkenaan. Eskay mendakwa, beliau disuruh oleh tokoh berkenaan mengambil jam tersebut di bilik hotel berkenaan. Persoalannya, setelah jam itu diambil adakah Eskay terus menyimpannya atau menyerahkan kepada Anwar? Tidakkah Anwar pernah bertanya tentang jam itu sebelum ini?

Kedua, Eskay mengaku ada menyimpan jam berkenaan. Oleh kerana itu, lojiknya kepada Eskay lah sepatutnya didesak untuk menunjukkan jam Omega yang beliau dakwa kepunyaan Anwar itu, bukannya mendesak Anwar mahu pun Azizah. Mengapa Eskay tidak tunjukkan jam tersebut kepada wartawan sewaktu beliau mengadakan sidang akhbar tentang isu video seks sebelum ini? Dan, sekiranya Eskay menunjukkan jam berkenaan, apakah itu cukup kuat untuk menuduh Anwar terlibat dengan aktiviti sumbang itu?

Ketiga, mereka yang menuduh mengapa perlu minta bukti kepada orang yang dituduh? Sebagai contoh, ada pihak menuduh kita membunuh seseorang dengan menggunakan pisau, adakah kita perlu menunjukkan pisau itu sedangkan hakikatnya kita tahu kita tidak bersalah. Menjadi tugas mereka yang menuduh untuk mendapatkan bukti mereka, mengapa perlu mendesak benda-benda yang bukan-bukan dan mengarut untuk menguatkan tuduhan mereka?

Memang benar kata Anwar, apa jua yang melibatkan beliau mesti ada yang pelik dan ganjil. Bermula dari kes fitnah Liwat I, Liwat II dan kini fitnah III bermacam yang pelik terjadi. Kes fitnah I, tarikh pertuduhan dipinda beberapa kali kerana kondomunium yang dikatakan tempat kejadian liwat Anwar dengan Azizan belum siap. Fitnah liwat II yang sedang berjalan pula, kita lihat berbagai fakta yang pelik, ganjil dan tidak masuk akal terjadi yang banyak kita ketahui. Terbaru, isu video seks pula langsung ditolak mentah oleh majoriti rakyat melainkan oleh mereka yang tertutup mata hati dan iman mereka.

Dahulu mereka gila kepada sumpah laknat, kemudiannya mereka lapar pula kepada DNA, dan sekarang mereka kemaruk dengan jam Omega. Sampai bila mereka terus akan menjadi gila? Mungkin kita boleh mengubati penyakit gila mereka ini selepas Pilihanraya Umum Ke 13 nanti, InsyaAllah./wfauzdin.blogspot.com

Mudahnya orang kita kena tipu....

Diperdaya 'Haji Karim'


ZAINUDIN menunjukkan salinan laporan polis yang dibuatnya selepas mendakwa ditipu seorang lelaki bernama Haji Karim di Melaka semalam.


MELAKA - Gara-gara teruja ditawarkan projek pembinaan stor di sebuah sekolah, seorang kontraktor kerugian RM1,000 apabila ditipu seorang lelaki yang dikenali sebagai 'Haji Karim'.

Mangsa, Zainudin Muhamad, 46, berkata, dia telah dihubungi lelaki yang mendakwa dirinya pegawai di Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Melaka Tengah itu pada Selasa lalu.

Dakwanya, lelaki itu menawarkannya projek untuk membina sebuah stor di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Ayer Molek di sini bernilai RM98,000.

"Apabila saya bersetuju dengan tawaran itu, Haji Karim telah meminta saya memberi sumbangan kepada pihak sekolah sebanyak RM2,500.

"Bagaimanapun, saya hanya bersetuju memberi sumbangan sebanyak RM1,000 dan memasukkan wang itu ke dalam satu akaun bank atas nama Linda Marlina Sanin," katanya ketika ditemui Kosmo! di sini semalam.

Maybankard 2 Cards. 2 is all you need. Find out more.

Zainudin berkata, dia kemudian telah menghubungi Haji Karim untuk memaklumkan bahawa wang telah dimasukkan.

"Dia telah meminta saya datang ke pejabatnya di PPD Melaka Tengah kononnya untuk berjumpa pengetua SMK Ayer Molek.

"Bagaimanapun, apabila tiba di pejabat tersebut, saya diberitahu tiada pegawai bernama Haji Karim di pejabat berkenaan," ujarnya.

Menurut Zainudin, dia yang berasa curiga lantas menghubungi lelaki itu yang kemudian mendakwa dia telah keluar dan meminta menunggunya di sebuah stesen minyak di Ayer Molek.

Ujarnya, apabila tiba di stesen minyak tersebut, dia cuba menghubungi lelaki terbabit beberapa kali namun panggilannya tidak dijawab.

"Ketika itu saya menyedari saya telah ditipu dan kemudian membuat laporan di Balai Polis Melaka Tengah pada Rabu lalu," katanya.

Video DSAI berkempen di Miri










Pakatan Rakyat Lancar "MANIFESTO SARAWAK"

Pimpinan KEADILAN, DAP dan PAS hari ini bersama-sama melancarkan manifesto Pakatan Rakyat dengan motto ‘Kami Menjulang Kedaulatan Rakyat, Ketuanan Rakyat.’.

KEADILAN dan DAP masing-masing diwakili Presiden parti, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang manakala PAS diwakili Ahli Jawatankuasa Pusat, Datuk Seri Nizar Jamaluddin.
Manifesto setebal 8 halaman itu menawarkan 10 perubahan, antaranya:

1. Menjamin kebebasan agama sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

2. Pentadbiran yang baik berdasarkan prinsip antarabangsa – cekap, Akauntabel, Telus atau CAT dengan mengagih kekayaan hasil bumi terus kepada rakyat; di samping menolak amalan nepotisme dan rasuah sebagaimana yang diamalkankan Barisan Nasional (BN) Sarawak sebelum ini.

3. Suruhanjaya Tanah dan Suruhanjaya Tanah Pusaka Bumiputra dengan menyelesaikan Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) dan mengembalikan semula tanah adat Orang Asal.

4. Menubuhkan Dana Pembasmian Kemiskini sebanyak RM1 bilion untuk menangani keluarga rakyat di bawah paras kemiskinan.

5. Menjamin hubungan baik antara persekutuan dan negeri Sarawak dengan meningkatkan pemberian royalti dari 5 peratus ke 20 peratus.

6. Membela Sarawak yang lebih hijau dengan menghentikan pembinaan empangan yang berlebihan serta melarang sama sekali pembinaan loji nuklear di Sarawak.

7. Layanan adil kepada semua rakyat Sarawak dengan membantu daftar kerakyatan rakyat tempatan, menyumbang RM200 untuk setiap anak anak masuk darjah 1 serta pemberian RM600 untuk warga emas berumur 60 tahun ke atas setiap tahun.

8, Mempertahan identiti kebudayaan etnik-etnik di Sarawak dengan menggalakkan pembelajaran bahasa ibunda serta memberikan peruntukan sistematik kepada anak Sarawak tanpa mengira kaum sebagaimana yang telahpun diamalkan oleh di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan.

9. Membela hak wanita dengan keserataan jantina di samping membina prasarana bagi membela nasib wanita dan kanak-kanak yang mengalami keganasan rumah tangga dan lain-lain.

10. Melabur untuk masa depan dalam modal insan, infrastruktur termasuk membangunkan prasarana jalur lebar (WiFi) dalam masa 2 tahun sekiranya diberi mandat kelak.

Manifesto itu dibaca pemimpin Pakatan Rakyat Sarawak, David Wong Kee Woan yang juga calon DUN Kota Sentosa.

Dekati pengundi, jangan peduli provokasi musuh yang makin terdesak!

Berita
PAS mengajak seluruh petugas, ahli dan penyokong parti dalam Pilihanraya Dewan Undangan Negeri (PRN) Sarawak ke-10 untuk memfokuskan kepada gerakerja mendekati pengundi dan seterusnya mengajak mereka untuk membuat perubahan bersama PAS dan Pakatan Rakyat dalam pilihanraya kali ini.

Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, mengingatkan kepada seluruh petugas pilihan raya yang diamanahkan menjalankan tugas gerakerja pilihan raya ini, janganlah berlengah lagi untuk turun membantu, kerana kerja buat kita dalam pilihan raya adalah satu jihad yang sangat besar ertinya kepada perjuangan PAS itu sendiri.

"Saya juga ingin memperingatkan kepada semua, sepanjang tempoh berkempen dan pilihan raya ini sudah tentunya fokus kita akan cuba dipesongkan menerusi provokasi, fitnah dan pembohongan yang diaturkan sebegitu rupa melalui media cetak dan televisyen sepanjang masa.

"Jangan sekali-kali kita terpedaya dengan permainan lawan kita, dan biarlah mereka pula yang mengikut rentak kita yang bersama dengan rakyat," tegas beliau kepada Harakah.

Kata Ustaz Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang, Terengganu, mesej yang ingin disampaikan kepada pengundi mestilah jelas dan mudah difahami oleh mereka.

Beliau berkata, PAS jangan membazirkan masa untuk menjawab dan terperangkap dengan isu remeh yang dirancang oleh pihak lawan, tetapi dalam masa yang sama, jangan sekali-kali kita membiarkan kepayahan dalam melaksanakan tugas ini mengganggu tugas dan amanah kita dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak ke-10 ini.

Laporan Polis terhadap golongan yang mengedar Video Lucah di Balai Polis Jitra



Sdr Kaman Jaapar selaku Naib Ketua Pemuda PAS Kawasan Kubang Pasu membuat laporan polis berkaitan isu pengedaran Video Fitnah DSAI di Balai Polis Jitra.

Keterangan Laporan Polis:

Pendedahan Video Seks secara terbuka sejak 4 April 2011 di laman Youtube yang dikatakan mirip muka Ketua Pembangkang harus dihentikan segera. Saya meminta pihak polis siasat dan menahan pihak yang sengaja memuatnaik video seks bermotif politik. Tindakan segera tersebut (memuatnaik) untuk tatapan umum hingga hari ini boleh merosakkan pemikiran dan tatasusila kehidupan bermasyarakat negara ini. Tindakan memfitnah saudara Islam dengan tayangan video seks adalah berdosa besar. Berdasarkan laporan di atas saya mewakili Dewan Pemuda PAS Kawasan Kubang Pasu mohon satu siasatan penuh posting dalam youtube berkenaan satu video seks membabitkan tokoh politik pembangkang.

Laporan polis turut dibuat bersama Ketua Cabang PKR Kubang Pasu Sdr. Ahmad Fadzli b. Mohamed Yoep
-AJK Cabang PKR Kubang Pas
-AJK PAS Kawasan Kubang Pasu

Kenyataan Media

Pakatan Rakyat Kubang Pasu merakamkan rasa kecewa yang amat sangat di atas tindakan yang telah dilakukan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab mendedahkan video yang dikatakan mirip muka Ketua Pembangkang (DSAI). Pakatan Rakyat Kubang Pasu mendesak pihak yang menyebarkan video seks tersebut dalam Youtube ditangkap dan didakwa. Suasana yang wujud dari perkembangan politik kotor hari ini harus dihentikan segera dengan prinsip yang tegas. Kami cukup yakin ini merupakan fitnah kali ke 3 yang sengaja diwujudkan untuk membunuh kerjaya politik ketua pembangkang PAKATAN RAKYAT itu.

Sepatutnya penangkapan telah dibuat dihari tayangan video itu berlaku di Carcosa Seri Negara. Kami menyeru agar semua pihak bersikap lebih adil dalam menerima berita dan maklumat agar penilaian masyarakat tidak silap dan tidak terjerumus dengan perngkap politik yang dipasang UmnoBN. Kami mendesak agar mereka yang terlibat dengan penayangan video tersebut ditangkap kerana ianya jelas sekali bertentangan dengan prinsip undang-undang negara.

AHMAD FADZLI B. MOHAMMED YEOP
PAKATAN RAKYAT KUBANG PASU

‘Berok naik nyioq’ nak alih isu UMNO songlap lebih RM7 juta

oleh : KedahLa.blogspot.com

Persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah baru-baru ini hanya berlangsung kira-kira satu setengah jam. Hampir keseluruhan sidang diisi dengan para Exco Kerajaan Negeri menjawab soalan dari ahli-ahli Dewan. Selesai sidang, ADUN BN merungut di hadapan media kononnya kerajaan negeri tidak memberi masa yang panjang untuk mereka mengemukakan lebih banyak soalan.

BN hanya meludah ke langit dan tertimpa batang hidung sendiri. Tempoh masa bagi sidang DUN untuk pertengahan atau penghujung penggal di Kedah memang begitu sejak separuh abad lalu. BN yang membuat peraturan itu dulu untuk menyekat pembangkang dari bertanya terlalu banyak soalan. Bila giliran mereka jadi pembangkang, rasailah pula peraturan yang mereka sendiri cipta dulu.

Media-media talibarut BN memfokuskan kepada isu ‘berok naik nyioq’ untuk membidas Menteri Besar kononnya menghina usaha BN membawa balik pelajar dari Mesir. Mereka cuma mahu mengalih isu. Isu yang lebih besar dari ‘berok naik nyioq’ ialah pendedahan terperinci Exco Kerajaan Negeri Kedah, Dato’ Amiruddin Hamzah berhubung penyelewengan kerajaan BN dulu menguruskan sebuah GLC iaitu Seri Temin Development Corporation (M) Sdn. Bhd. (STDC). Beliau mendedahkan bagaimana STDC telah membelanjakan lebih RM8 juta untuk sumbangan, walhal RM7.5 juta tidak diluluskan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri untuk pelepasan cukai.

Akibatnya STDC terpaksa juga menjelaskan cukai sebanyak RM3.1 juta di samping denda atau penalti kira-kira RM1 juta, menjadikan jumlah keseluruhan yang terpaksa dibayar oleh STDC di bawah kerajaan PR sekarang ialah sebanyak RM4.1 juta. Semua beban yang ditinggalkan oleh BN itu terpaksa dijelaskan oleh kerajaan kini.

Pendedahan Amiruddin benar-benar menyebabkan semua ADUN BN panas punggung. Belum habis sesi soal jawab, bekas CEO STDC Dato’ Syed Sobri Syed Hashim yang juga merupakan ADUN Kuala Nerang bergegas meninggalkan Dewan.

Saya pernah menulis beberapa kali perihal penyelewengan STDC menjelang pilihanraya umum ke 12 yang membelanjakan wang GLC tersebut kira-kira RM2 juta untuk tujuan politik BN. Tapi penemuan kali ini lebih mengejutkan kerana jumlah sebenar duit STDC yang ‘disedekahkan’ kepada BN, khususnya Umno adalah jauh lebih besar.

Laporan pihak Audit berhubung perbelanjaan tidak wajar dan bayaran yang dibuat tanpa sokongan dokumen sepatutnya cukup banyak. Antaranya ialah sumbangan terhadap Mesyuarat Perwakilan Umno Padang Terap - RM10 ribu (23.01.2007), lawatan Pemuda Umno ke Indonesia - RM10 ribu (14.03.07), lawatan Puteri Umno ke Indonesia – RM5 ribu (18.03.07), sumbangan kepada Umno Kedah – RM200 ribu (19.04.07), sumbangan petugas BN pilihanraya kecil Ijok – RM5 ribu (13.05.07), sumbangan T-shirt dan wang saguhati konvoi Pergerakan Pemuda Umno Padang Terap – RM4 ribu (22.05.07), sumbangan kepada Umno Cawangan Padang Kerasak Naka – RM5 ribu (30.05.07) dan membekal cenderamata untuk perwakilan Umno Bahagian Padang Terap – RM26,150.00 (01.01.08).

Seterusnya ialah pemasangan billboard untum mesyuarat perwakilan Umno Padang Terap – RM10 ribu (01.01.08), sewa khemah dan meja bulat untuk mesyuarat perwakilan Umno Bahgian Padang Terap – RM10 ribu (16.01.08), membekal kain tudung kepada ahli Puteri Umno – RM20 ribu (03.02.08) dan makan minum untuk mesyuarat perwakilan Umno Bahagian Padang Terap – RM21,700.00 (15.02.08).

Menteri Besar masa itu Datuk Seri Mahdzir Khalid turut menggunakan wang STDC untuk menerbitkan kalendar peribadi beliau yang diberi percuma kepada rakyat dengan kos RM80 ribu (06.12.07 & 20.02.08). Banyak lagi pembayaran yang disifatkan oleh Audit sebagai ‘tidak berkepentingan dan tidak berkaitan dengan aktiviti dan objektif penubuhan STDC’ namun tidak mungkin disiarkan sepenuhnya dalam ruangan yang terhad ini.

STDC yang ditinggalkan kepada kerajaan PR adalah sebuah syarikat bermasalah, banyak hutang dan gawat. Namun kebijaksanaan pentadbiran baru berjaya memulihkan syarikat tersebut sekalipun terbeban dengan hutang-hutang yang ditinggalkan.

Pada 2007 STDC mengalami kerugian sebanyak RM2.56 juta, manakala pada 2008 kerugiannya ialah sebanyak RM144,467.00. Kerugian tidak boleh dibebankan sepenuhnya kepada pengurusan baru kerana mereka mengambilalih selepas tiga bulan tahun 2008. Pada tahun 2009 keuntungan STDC ialah RM333,978.00 dan tahun 2010 keuntungan sebanyak RM826,110.44.

Satu lagi perkara menarik ialah jumlah emolument untuk ahli-ahli lembaga pengarah. Di masa BN, emolument untuk ahli lembaga pengarah ialah RM125,200 (2006) dan RM251,800 (2007). Bagi tahun 2008 antara Januari hingga Mac sahaja, emolument yang diberi ialah sebanyak RM50,900. Bagi mereka untung atau rugi bukan persoalan, yang penting SDTC seolah-olah dijadikan tempat mengaut kekayaan.

Ia berbeza sama sekali dengan emolument yang diterima ahli lembaga pengarah di zaman PR. Pada tahun 2009 ahli lembaga pengarah hanya menerima keseluruhan RM53,500 manakala bagi tahun 2010 cuma RM8,000.

Semua catatan yang dibuat adalah berdasarkan fakta hitam putih (bukan video hitam putih). Ia bukan rekaan macam video seks bikinan Datuk Trio. Sebab itu apabila Dato’ Amiruddin membentangkan di Sidang DUN, semua ADUN BN tidak dapat menyanggah. Semua media talibarut BN tidak mengungkapkan walaupun sepatah perihal penyelewengan pengurusan GLC di zamam BN itu.

Sekarang terserah kepada jentera penerangan parti untuk menjadikan isu ‘Skandal RM7 juta’ itu sebagai modal dan peluru untuk terus mengasak BN Kedah hingga rapat ke di dinding. Biar mereka rasakan pula asakan kita selepas ini.

Wanita Aceh pengsan disebat


IRDAYANTI terpaksa diusung setelah dia pengsan selepas selesai menjalani hukuman sebat di Aceh Besar, Banda Aceh semalam.

BANDA ACEH - Dua pasangan Islam dihukum rotan selepas mereka didapati bersalah kerana melakukan perbuatan tidak bermoral, kata seorang pendakwa raya semalam.

Pasangan itu, Sudirman Bintang, 43, dan Irdayanti Mukhtar, 34, dirotan sebanyak sembilan kali kerana mereka masing-masing telah berkahwin tetapi menjalin hubungan sulit.

Mereka dirotan di halaman Masjid Al-Munawarrah, Jantho, Aceh Besar semalam dan disaksikan oleh ratusan orang selepas solat Jumaat.

"Punca mereka dihukum keras adalah kerana kedua-dua mereka sudah berkahwin dengan orang lain," kata pendakwa raya itu, Bendry Almy. - Agensi





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...