TERKINI :

Saturday, April 2, 2011

TAHNIAH.. KEDAH 1 - 0 KUALA LUMPUR

http://2.bp.blogspot.com/_RoId7ivh4KQ/S0lHu2hX8OI/AAAAAAAAASc/XvC_XEFhZas/s320/KedahFA.png
TAHNIAH KEPADA PASUKAN KEDAH
ANDA TELAH BUKTIKAN BAHAWA ANDA
SEMUA MAMPU BERJUANG HINGGA WISEL PENAMAT
TERUSKAN RENTAK KEMENANGAN INI...

KUALA LUMPUR 0 - 1 KEDAH

Apa salah OKU tersebut sampai kena ISA...cuba bagitahu rakyat jelata....

NGO berang OKU PKR ditahan ikut ISA

NGO anti Akta Keselamatan Dalam Negara (ISA) berang dengan satu lagi tangkapan di bawah undang-undang yang dianggap mereka sebagai 'kuku besi - kali ini membabitkan seorang pengusaha restoran dari golongan orang berlainan keupayaan (OKU).

"Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) dan Suara Rakyat Malaysia (Suaram) membidas tahanan baru di bawah ISA itu atas dakwaan terbabit dengan kegiatan subversif,” kata pertubuhan itu dalam satu kenyataan hari ini.

isa internal security act vigil 050108NGO tersebut mendakwa Kadir Hashim, 42 ditangkap semalam oleh anggota polis cawangan khas mengikut Seksyen 73 (1) Akta Keselamatan Dalam Negara (ISA).

Memetik ahli keluarga, NGO berkenaan berkata Kadir adalah OKU yang menjalankan perniagaannya di Kampung Kerinchi, Kuala Lumpur.

Kadir, seorang aktivis juga adalah ahli pemuda PKR cawangan kampung itu.

NGO berkenaan turut mempersoalkan mengapa ISA perlu digunakan ke atas Kadir dan melahirkan rasa prihatin terhadap keselamatan dan keadaan diri pemuda itu.

"Kami gesa kerajaan membenarkan peguam dan ahli keluarga melawat Kadir bin Hashim pada kadar segera,” petik kenyataan itu.

GMI dan Suaram juga mendakwa insiden itu membuktikan bahawa penggunaan ISA dicabuli atas alasan keselamatan negara sedangkan tahanan itu sekadar berkepentingan politik.

"Kami gesa kerajaan mendakwa tahanan ini di mahkamah; ataupun jika tidak, beliau mesti dibebaskan segera dan tanpa sebarang syarat,” kata NGO itu lagi.

Giliran Najib pula ajak orang Pulau Pinang bermimpi

http://media.themalaysianinsider.com/images/uploads/2010/08/20/najib-guaneng-aug20.jpg

Hari tu Muhyiddin, Timbalan Presiden Umno dengan megah mengisytiharkan yang Umno BN akan kembali berkuasa di Selangor dengan menyasar memenangi 9 kerusi. Walaupun ramai tahu kedudukan Pakatan Rakyat di Selangor agak mantap ekoran prestasi memberangsangkan di bawah MB Tan Sri Khalid Ibrahim disamping kelemahan dalaman Umno BN sendiri selain kebencian rakyat kepada ketempangan dan kepincangan Umno BN yang lalu, namun Muhyiddin tanpa segan terus memainkan juga lagu-lagu khayal dan mengenakkan telinga sekadar sesama Umno BN.

Apa lagi yang nak beliau katakana bila mengunjungi Selangor, takkanlah beliau nak katakan PR bagus!

Kini giliran Najib pula. Dalam kunjungan beliau ke Pulau Pinang, beliau pula mengisytiharkan yang BN bakal merampas kembali Pulau Mutiara itu dari tangan Pakatan Rakyat dalam PRU akan datang. Alasan Najib – terdapat angin perubahan meniup deras di Pulau Pinang. Sekali lagi sindrom Umno Kelantan turut dimainkan di Pualu Pinang, iaitu Umno dan BN kuat dan pelbagai lagi.

Hakikatnya tulang belakang BN di Pulau Pinang iaitu Gerakan sudah pupus, apa lagi MCA dan MIC yang sepatutnya membantu meneguhkan kedudukan Umno turut hancur berkecai. Umno sendiri kalah beberapa kerusi pada PKR dan PAS. Dan dari 11 kerusi (PR menang 29 kerusi)DUN yang Umno menang di Pulau Pinang hampir 5 kerusi di bawah majoriti 500 undi.

Demikian kedudukan BN di Pulau Pinang kini, apa yang isitmewa yang boleh melonjakkan mereka bangkit untuk merampas kembali Pulau Pinang sebagaimana dibayangkan Najib?

Bolehlah Najib dan Muhyiddin jelajah Selangor, Pulau Pinang dan kemudian Kedah dan Kelantan, berdegar-degar mendabilk dada mendakwa BN dan Umno boleh rampas kembali negeri-negeri ini. Sekadar cakap kosong, siapa pun boleh. Malangnyabuat mereka berdua rakyat Malaysia kini sudah dewasa terutama dari segi pertimbangan dan membuat keputusan.

Mustahil mereka mahu kembali kepada ketempangan dan kepincangan yang lampau. Jangankan negeri-negeri yang disebutkan itu, malah negeri-negeri lain termasuklah Perak, Negeri Sembilan, Terengganu dan lain-lain semua ada potensi menolak BN yang semakin membosankan.

Roslan SMS

RON95..he he he Hangpa Tunggu Laa Noooo....!!

K'jaan tak boleh jamin harga RON 95 kekal

Kerajaan tidak bercadang menaikkan harga petrol RON 95 buat masa ini sekalipun harga semasa minyak mentah di pasaran dunia semakin meningkat.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, bagaimanapun kerajaan tidak dapat menjamin perkara tersebut pada masa depan jika krisis di negara pengeluar minyak berterusan.

petrol price hike consumer interview 040608 01"Sekarang ini kita (kerajaan) tanggung subsidi bagi RON 95 sebanyak 79 sen, tambahan subsidi sebanyak RM4 bilion,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Bank Rakyat 2011, di Kuala Lumpur hari ini.

Ismail Sabri diminta mengulas kenaikan harga petrol RON 97 sebanyak 20 sen seliter yang berkuat kuasa hari ini.

Beliau berkata, sekalipun kerajaan sebelum ini pernah menyatakan subsidi melebihi 30 sen ditanggung pengguna, namun demi kepentingan rakyat kerajaan tidak berbuat demikian menyebabkan beban subsidi yang ditanggung semakin besar.

Ditanya sama ada kenaikan harga RON 97 akan meningkatkan harga barangan, Ismail Sabri berkata tidak ada sebab untuk perkara itu berlaku memandangkan lori pengangkut menggunakan diesel.

NONEPada masa yang sama beliau turut meminta masyarakat mengubah sikap terlalu bergantung kepada subsidi kerana tindakan sedemikian mampu membantutkan usaha kerajaan membantu golongan yang benar-benar memerlukan.

"Rakyat juga perlu tanya pada diri sendiri adakah perlu RM4 bilion itu kita nak tanggung subsidi minyak atau nak gunakan untuk pembangunan lain," katanya.

Mengulas perkembangan lain, Ismail Sabri berkata sebuah jawatankuasa kerja bagi meneliti cadangan mewujudkan kedai menjual bahan makanan pada harga diskaun sudah ditubuhkan.

"Kita akan bincang dengan beberapa pihak luar, peniaga dan sebagainya. Banyak perkara yang perlu kita lihat dari segi kedai mana yang hendak digunakan, apa produk yang hendak dijual. Tapi yang jelasnya produk yang nak dijual itu nanti mestilah betul-betul produk keperluan kita," katanya.

Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata kerajaan sedang mengkaji untuk memperkenalkan pembukaan kedai yang menjual bahan makanan pada harga diskaun untuk dijual kepada rakyat bagi membantu rakyat menghadapi inflasi.

- Bernama

Ku Li yakin rakyat tolak tuduhan video seks Anwar

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 2 Apr: Vateran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah turut menyelar pihak yang menggunakan video lucah sebagai senjata politik menyerang pihak lawan.

Mengulas isu yang sedang memangsakan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Tengku Razaeligh yang lebih dikenali 'Ku Li' berkata, tindakan tersebut bukan sahaja keji dan jijik malah ianya bukan budaya Melayu apatah lagi ianya bercanggah dengan ajaran Islam.

"Rakyat Malaysia punya tamadun dan budaya yang baik, kenapa kita hendak ikut budaya tak baik' kata Ku Li.

"Apatah lagi bagi orang Melayu Islam, tak patut kita lakukan benda yang jijik yang dipandang rendah oleh orang. (Apa guna) kita buat perkara yang hina di sisi masyarakat," tegas beliau dalam temubual dengan TV Selangor.

Bagaimanapun, beliau yang juga mantan Naib Presiden Umno, yakin cubaan untuk memburukkan Anwar dengan taktik itu tidak akan berhasil memandangkan kaedah hampir sama diguna terhadap Ketua Umum PKR itu pada tahun 1998, namun gagal.

Pihak yang bertanggungjawab terhadap video itu juga katanya sebenarnya mengamalkan 'politik longkang' dan telah tersalah langkah kerana orang Melayu Islam tidak boleh menerima tuduhan sebegitu apatah lagi ianya didedahkan dengan penuh persoalan yang tidak dijawab.

"Saya tak fikir rakyat terima hal (video seks) ini. Kalau tengok kes Anwar yang pertama tahun 1998, rakyat tidak terima. Usung tilam, bantal semua, tak ada orang terima. Saya masih ingat semasa saya adakan majlis dialog di Gua Musang. Orang cakap. Ni Melayu ke ni? Malulah," kata beliau.

"Saya rasa (video seks) ini salah langkah. Jika berpolitik sebegini, kalau kita menang pun, tidak ada maruah, tidak ada nilai, jadi tidak guna kita menang pun kalau kita guna cara buruk dan keji untuk mendapat tempat. Saya rasa rakyat pun tak dapat terima dengan baik," tegas beliau.

Semalam, Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar membuat pengumuman mengejutkan apabila mengisytiharkan video itu adalah tulen namun tidak mengulas sama ada pelakunya dikenal pasti.

Beliau berkata hasil siasatan sudah di fasa terakhir dan akan diserahkan kepada Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail dalam tempoh terdekat

Jika Dah Tulen Kenapa Tak Tangkap & Dakwa Datuk T atas Tuduhan Memiliki & Menyebar Video Lucah...!!

Banyak yang tak betoi ni...



Kalau kita ikut undang undang negara yang dijunjung sangat sangat oleh Umno tu, Datuk T bertiga tu dah boleh dikenakan tindakan kerana menyimpan, memiliki, dan menayang video lucah kepada umum. Datuk Trio patut dikenakan tindakan kerana ia melibatkan penayangan dan mereka juga memiliki bahan lucah yang jelas terlarang.

Ini yang peliknya dengan Malaysia yang jelas mengamalkan undang undang double standard. Satu khusus untuk rakyat marhaen lain dan satu lagi khas untuk ahli Umno dan Barisan Nasional.

Sepatutnya siasatan terhadap video fitnah tersebut harus tertumpu kepada motif tayangan itu dibuat dan bukannya semata-mata soal ketulenan rakaman berkenaan. Beberapa perkara perlu dijelaskan apabila laporan sudah dibuat kerana Anwar turut menafikan beliau terlibat. Pihak Polis perlu menangkap Rahim Thamby Chik dan Shazryl Eskay Abdullah serta Shuib Lazim kerana mereka adalah suspek utama dan bukan saksi seperti didakwa Menteri Dalam Negeri, Hishamuddin Tun Hussien si akai pendek.

Mereka sepatutnya ditangkap segera dan lakukan soal siasat terhadap mereka, bukannya mengambil kenyataan sahaja. Datuk T juga boleh didakwa mengugut kerana mengeluarkan kenyataan mendesak Anwar dan isterinya, Wan Azizah Wan Ismail supaya meletak jawatan dalam parti.

Banyak sangat benda yang tak betul nih dan polis perlu tegas mengambil tindakan dan hukum mereka mereka yang didapati bersalah. Bukannya menurut kata nista pemfitnah dengan menekan lagi Anwar yang jelas menafikannya.

JANGAN DISIASAT KETULENAN VIDEO SEKS TU SAJA, TAPI SIASAT SIAPA YANG MENYERUPAI ANWAR YANG SEDAP SEDAP MEMBAHAM CHINA DOLL TUH!!!!

http://shalehudin.blogspot.com/2011/04/banyak-yang-tak-betoi-ni.html

SIAPA IDOLA KETUA POLIS NEGARA ?

Oleh: WFAUZDIN NS

HARI ini media melaporkan, Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata rakaman video seks yang didakwa memaparkan seorang pemimpin pembangkang adalah tulen.

NONEIni adalah hasil laporan pakar yang telah menyiasat kes itu, katanya kepada pemberita hari ini, lapor Bernama.

Maka jelas, itu ada video lucah yang tulen. Ertinya apa? Ertinya, Rahim Thamby Chik beserta orang-orangnya terbukti menjadi `master mind' penayangan video lucah di khalayak ramai di sebuah hotel samada `berniat baik atau tidak'.

Persoalannya, adakah tayangan video lucah itu halal atau haram samada di sisi undang-undang negara mahupun hukum Islam? Di sisi perundangan negara, mungkin Peguam Negara atau Ketua Polis Negara mampu menjawabnya dengan lidah yang fasih. Manakala, di sisi hukum Islam pula, ada beberapa Ulamak telah memberi hukum yang jelas termasuk bekas Mufti Perlis Dr Asri, bekas Mufti Wilayah Hashim Yahya dan juga Mufti Perak sendiri.

Memadaikah Ketua Polis Negara hanya mengumumkan bahawa video lucah itu asli, tanpa menahan atau mendakwa Rahim Thamby Chik dan sekutunya itu? Soal pelakunnya, kita biarkan siasatan terus berjalan untuk mengenalpasti siapakah yang dikatakan pelakun porno berperut buncit itu. Yang penting, buktinya jelas iaitu video lucah itu asli dan mereka yang menayangkannya telah membuat pengakuan. Tunggu apa lagi? Adakah mahu ditunggu ujian DNA kepada pita rakaman tersebut?

Kepada Ketua Polis Negara, ini satu ujian buat kredibiliti beliau. Rakyat akan menilai samada beliau setaraf atau lebih rendah mahupun lebih tinggi darjatnya dengan bekas KPN terdahulu iaitu Haniff Omar, Rahim Noor dan Musa Hassan. Bila sebut Haniff Omar, kita teringat kisah beliau berkata di dalam mahkamah sewaktu menjadi saksi kes liwat I DS Anwar bahawa beliau tidak pernah jumpa ayat mengharamkan judi di dalam Al-Quran. Sebut Rahim Noor pula, teringat kisah mata lebam DS Anwar juga sewaktu fitnah liwat I. Musa Hassan, popular dengan kisah usung tilam keluar masuk mahkamah juga berkaitan dengan fitnah liwat I DS Anwar.

Kesemua bekas KPN tersebut ada rekod tersendiri terhadap kredibiliti PDRM dan kita harap KPN yang baru sekarang tidak menjadikan mereka itu sebagai `idola' beliau./wfauzdin.blogspot.com

50 pekerja nuklear sanggup mati demi Negara


GAMBAR yang disiarkan pada 24 April lalu menunjukkan kemusnahan loji nuklear Fukushima Daiichi di timur laut Jepun yang rosak akibat gegaran gempa bumi.


TOKYO - Ibu salah seorang pekerja loji nuklear Fukushima Daiichi yang rosak akibat gegaran gempa bumi kuat menyatakan anaknya dan pekerja lain menjangkakan mereka akan meninggal dunia akibat terkena radiasi tinggi, lapor sebuah akhbar semalam.

Anaknya itu merupakan antara 50 pekerja loji jana kuasa nuklear tersebut yang terdedah pada kadar radioaktif yang tinggi semasa melakukan kerja-kerja untuk menyejukkan reaktor selepas rosak akibat gegaran kuat hempa bumi pada 11 Mac lalu.

Gegaran kuat itu berlaku akibat gempa bumi yang berlaku di timur laut Jepun dekat dengan loji nuklear tersebut yang mencetuskan ombak tsunami.

Menurut ibu tersebut, semua pekerja yang berhempas-pulas menyelamatkan loji tersebut daripada menyebarkan radiasi menjangkakan mereka akan meninggal dunia dalam tempoh beberapa minggu lagi.

Ibu itu yang bercakap menerusi jurubahasa melalui telefon berkata kepada stesen televisyen Fox News: "Anak lelaki saya dan rakan-rakannya telah membincangkan dengan panjang lebar dan mereka komited untuk mati jika ia perlu untuk menyelamatkan negara.

"Dia (anak lelakinya) telah menerima sepenuh hati bahawa mereka kemungkinan akan mati akibat sakit disebabkan radiasi dalam tempoh jangka pendek atau kanser dalam tempoh jangka panjang."

Sementara itu, Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan semalam berkata, kebocoran radiasi daripada loji Fukushima Daiichi tidak membawa kesan terhadap kesihatan awam kecuali rakyat mematuhi nasihat kerajaan pada setiap masa.

"Jepun membuat keputusan bertindak di kawasan (pemindahan sekitar loji) berdasarkan nasihat dan cadangan pakar. Di Jepun, kita meminta penduduk supaya mematuhi peraturan kerana ia akan menjamin keselamatan dan kesihatan mereka," katanya. Negara itu juga buat kali telah menemui tahap radiasi melebihi paras selamat dalam daging-daging lembu berhampiran kawasan larangan loji nuklear.

Kementerian Kesihatan Jepun menjelaskan bahawa 510 becquerels sesium radioaktif dikesan dalam daging lembu dari Tenei, wilayah Fukushima, kira-kira 70 kilometer dari loji nuklear tersebut, menurut agensi berita Kyodo.

Dalam kejadian gempa bumi dan tsunami itu, lebih 28,000 orang didapati terbunuh dan hilang. - Agensi

Rakyat Tetap Bantah Namun MB Pahang Kata "OK"

KUANTAN, 1 April - Bantahan penduduk dan terhadap pembinaan kilang memproses radioaktif "rare earth" Lynas Corporation Ltd di Gebeng dekat sini semakin memuncak, berikutan tindakan Menteri Besar Pahang yang menyatakan pendirian Kerajaan Negeri bahawa pembinaan kilang tersebut adalah selamat dan tidak akan memberi kesan buruk kepada penduduk sekitarnya.

Himpunan ""Selamatkan Malaysia, Hentikan Lynas" akan diadakan di Masjid Balok selepas Solat Jumaat petang tadi telah berjaya diadakan biar pun dengan kawalan pihak polis. Dalam himpunan tadi pemimpin Pakatan Rakyat yang dilihat hadir pada himpunan tersebut, biarpun cuaca agak panas terik ketika itu.

Disamping menyampaikan ucapan panas dan berapi, edaran poster dan flyers berkaitan risiko pembinaan kilang tersebut turut diedarkan kepada orang ramai.

Antara pemimpin yang menyampaikan ucapan ialah Ustaz Nasaruddin Hassan Tantawi (Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat), Ustaz Suhaimi Md Saad (Ketua Dewan Pemuda PAS Pahang), YB Tn.Syed Mohamed Syed Lonik (ADUN Beserah), Dato' Fauzi Abd Rahman (Pengerusi PKR Pahang) dan Saudara Andansura (Ketua Penerangan PAS Indera Mahkota). Pihak polis yang diketuai sendiri oleh Ketua Polis Daerah Kuantan, Tn. Jasmani Yusoff telah hadir untuk memantau.


Rakyat sudah tidak tahan dengan tindakan Kerajaan Negeri Pahang


Bersemangat, generasi muda tidak mahu rakyat jadi tikus makmal



http://pahangdaily.blogspot.com

Kebenaran Video Lucah Terus Ditunggu

Oleh Mohd Sayuti Omar

Perkembangan terbaru mengenai video lucah yang membabitkan tokoh politik masuk frasa kedua. Ketua Polis Negara berkata menurut penelitian pakar tempatan video berkenaan tulen dan bukan palsu.

Satu perkara sudah terjawab kini. Tetapi mungkin boleh dipersoal lagi sejauh mana ketulenannya. Saya percaya kalau ia tertakdir di bawa ke mahkamah penyiasatan untuk mengesahkan benar atau palsu akan melibatkan pakar 'forensik' video dari luar negara.

Apa yang ditunggu kini ialah siapakah watak dalam video berkenaan dan untuk apakah ianya dirakam dan didedahkan. Apakah ia tulen atau pun tidak?

Yang perlu dicari (wajib diketahui) siapakah yang merakamnya. Menjadi tugas polis membawa mereka yang bertanggungjawab.

Sekali lagi kalau ia dibawa ke mahkamah menyebabkan pakar 'forensik' dari luar akan di bawa untuk mengesahkannya keaslian watak-watak dalam video berkenaan.

Persoalan lain apakah kalau benar yang terlibat itu tokoh politik negara ini pihak berkuasa ada kuasa untuk mendakwanya?

Ini yang sedang ditunggu dan dinantikan penuh debaran dan kesalan. Boleh jadi pendakwaan akan dilakukan sekiranya dengan berbuat begitu pihak yang menguasai perundangan merasakan mereka mendapat untung darinya.

Game video lucah ini masih belum selesai. Masih banyak game overnya. Yang benar tetap akan dibenarkan walaupun macam mana sekalipun.

Adegan paling tak ranjang

Oleh Hishamuddin Rais

Aku tak tahu apa yang harus aku buat. Aku nak menangis tetapi aku rasa bersalah. Kalau aku ketawa aku juga akan merasa bersalah. Aku merasa bersalah kerana aku adalah salah seorang yang telah djemput untuk menonton tayangan perdana pembukaan sedunia, filem Tiga Mat Boroi. Aku merasa bersalah kerana orang lain tidak dijemput.

Aku tak tahu apa yang harus aku buat. Aku nak menangis tetapi aku rasa bersalah. Kalau aku ketawa aku juga akan merasa bersalah. Aku merasa bersalah kerana aku adalah salah seorang yang telah djemput untuk menonton tayangan perdana pembukaan sedunia, filem Tiga Mat Boroi. Aku merasa bersalah kerana orang lain tidak dijemput.


Walau apa pun aku mesti berkata benar bahawa aku merasa begitu bangga sekali apabila seorang pengarang akhbar The Star menelefon dan menjemput aku untuk datang menonton. Menggeletek anak tekak, tak sabar-sabar nak menonton Tiga Mat Boroi. Cepat-cepat aku seterika baju dan seluar.

Aku juga merasa amat amat gembira kerana dapat sama-sama merayakan kerja seni garapan Le Petit Tambi. Le Petit Tambi ini adalah pengarah filem kanak-kanak pada tahun 80-an dahulu. Dia cukup hebat dalam hal kanak-kanak dan buat anak. Dari apa yang aku difahamkan, filem terbaru ini adalah percubaan awal untuk meninggalkan genre kanak-kanak dan memasuki filem yang dianggap engaging atau filem fikrah.

Bayangkan betapa bangganya aku kerana telah dijemput untuk melihat tayangan eklusif Tiga Mat Boroi ini. Tayangan ini bukan di panggung kokak di Penang Road atau di Mid Valley. Aku dijemput ke panggung yang amat eklusif - Le Carcosa.

Tentang Carcosa ini, aku pernah diberitahu bahawa satu ketika dahulu Queen Elizebeth pernah terkencing berdiri di tandasnya. Ini terjadi sesudah Queen Elizebeth makan sup tomyam yang agak pedas di Jalan Masjid India. Drama ini berlaku ketika Queen Elizebeth datang ke Kuala Lumpur untuk merasmikan Sukan Kommonwealth pada tahun 1998 dahulu.

Berita Queen Elizebeth terkencing berdiri di Carcosa ini memang tidak dilaporkan media kerana takut akan menjadi satu trend ikutan anak-anak muda. Amat ditakuti kalau-kalau anak muda akan pergi beramai-ramai ke Carcosa hanya untuk berdiri terkencing.

Bila aku sampai ke Le Carcosa, aku telah disambut oleh lelaki gelap berpakaian serba hitam, termasuk berkaca mata hitam. Sekali pandang mereka kelihatan seperti pelakon dalam filem Man in Black. Sekali lagi pandang mereka ini semuanya seperti samseng dalam filem Tamil - bangang tapi lawak.

Liputan meluas

Kemudian aku pun dibawa masuk ke dalam panggung. Kelihatan ramai para gedebe tempatan dan wartawan yang telah datang lebih awal berada di situ. Semuanya kelihatan resah dan gelisah , duduk ternanti-nanti bilakah filem ini akan diputar.

Sebelum filem diputar, Le Petit Tambi sebagai pengarah telah mengalu-alukan kedatangan para jemputan, terutama wakil media. Le Petit Tambi berharap filem Tiga Mat Boroi ini akan mendapat liputan yang meluas. Menurut pengarah filem ini, dengan laporan media pasti orang ramai akan teringin ke panggung untuk menonton.

Filem pun diputar. Belum sampai tiga minit, mula kedengaran orang berdengkur. Pada minit ketujuh, dua orang penonton bangun untuk ke tandas. Untuk aku, ini petanda yang kurang sihat kerana filem ini tidak dapat memaku bontot penonton di kerusi.

Aku sendiri kembali untuk memberi konsentrasi dan melihat semua adegan yang sedang bergerak di hadapan mata. Aku terperanjat besar. Menurut Le Petit Tambi, filem ini adalah filem drama politik yang serius. Tetapi bila aku lihat, filem ini adalah filem komedi bodoh bergenre Senario.

Malah aku hairan kenapa tajuk filem ini diberi nama Tiga Mat Boroi. Tajuk sebegini sudah lawak. Tidak mungkin tajuk sebegini akan dilihat sebagai filem yang serius. Filem genre politik yang serius untuk aku adalah filem seperti Maria Mariana atau Sembilu. Filem-filem ini memiliki drama politik yang hebat dan tak ada tolok bandingan dalam dunia perfileman.

Sebelum filem diputar tadi, Le Petit Tambi juga berkata bahawa adegan di ranjang dalam filem ini cukup hebat. Pengarah telah menggunakan lapan buah kamera. Ini untuk memastikan semua sudut dirakam tanpa ada potongan. Penggunaan lapan buah kamera ini cukup hebat, malah lebih hebat dari Stanley Kubrick ketika membuat adegan ranjang dalam Lolita. Stanley Kubrick hanya menggunakan tujuh buah kamera sahaja. Ini betul-betul sikap Malaysia Boleh dari Le Petit Tambi!

Menurut Le Petit Tambi, filem ini mengisahkan seorang negarawan ulung yang telah digoda oleh seorang gadis Siam. Si gadis ini adalah pengintip macam Mata Hari yang dihantar khusus ke Malaysia oleh kerajaan Siam untuk mengagalkan projek Getah Negara. Jika projek Getah Negara ini berjaya, maka Siam akan kehilangan pasaran yang amat besar. Inilah jalan cerita filem ini.

Bila aku mendengar kata-kata Le Petit Tambi tentang adegan ranjang ini, air liur aku meleleh. Aku ternanti-nanti adegan ranjang ini. Malah aku telah bersedia dengan sarung tangan, jika kejantanan aku terganggu. Jika terganggu, aku tahu apa yang wajib aku lakukan.

Long shot

Tup! Tup! Apabila adegan ranjang bermula, aku terperanjat besar. Aku merasa tertipu. Walaupun lapan kamera digunakan dari pelbagai sudut, semuanya kelihatan gagal. Semua gambar kabur dan bergoyang- goyang. Tidak ada satu pun kamera yang berani menyorot dekat. Semua gambar diambil dari jarak jauh - long shot.

Malah cukup menyedihkan kerana tidak ada satu pun reverse angle untuk memperlihatkan reaksi muka negarawan yang sedang bertogel. Apa yang jelas dilihat hanyalah punggung dan bahagian belakang si negarawan ini sahaja. Macam si negarawan sedang membuat tekan tubi.

Adegan ranjang ini adalah adegan yang paling tidak ranjang, yang pernah aku lihat. Gambar yang agak kabur dan bergoyang-goyang ini bertambah buruk lagi dengan lakonan kaku watak utamanya. Pelakon yang menjadi negarawan ini kelihatan tidak kacak. Kalau tidak kacak tetapi memilik badan yang gagah perkasa, mungkin juga penonton akan berpuas hati. Tetapi ini tidak juga berlaku.

Mengikut istilah 'nyah ', badan pelakon utama ini, "cukup mak tak taste."

Biar aku berkata jujur bahawa pelakon ini kelihatan boroi. Keboroiannya kelihatan jelas apabila dia bangun untuk memakai seluar. Perutnya kelihatan gendut. Malah apabila dia bangun, aku terdengar ramai yang ketawa melihat perutnya yang boroi dan bergoyang-goyang.

Mengambil pelakon berperut boroi adakah kesilapan yang amat besar. Dalam pembikinan filem, amat penting pemegang watak utama dilihat kacak dan bergaya. Kalau pun bukan bermuka Brad Pitt, sekurang kurangnya pilihlah muka kacak seperti Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Apabila wira filem ini mula berjalan, aku hampir terbarai ketawa. Tetapi kerana hormat kepada penonton yang lain aku terpaksa mengigit jari untuk menahannya. Sakit perut aku menekan ketawa masuk ke perut.

Pesta filem di Cannes

Bayangkan, siapa pun akan ketawa apabila melihat imej negarawan ini, bukan sahaja boroi, pungungnya tonggek pula. Oh la la... di mana silapnya tuan pengarah ini? Mata aku mencari-cari dalam gelap, di manakah Le Petit Tambi? Pada ketika itu, aku rasa nak memberi satu penampar kepada tuan pengarah.

Kemudian si negarawan bangun untuk memakai baju. Nah, sekali lagi aku teperanjat. Kelihatan jelas tangannya yang memegang baju itu kelihatan berbulu lebat. Memang betul, bukanlah berbulu macam King Kong. Tetapi aku amat yakin pelakon ini cukup sesuai untuk berlakon dalam iklan Gillette. Tangannya yang berbulu itu akan kelihatan licin jika dicukur dengan Gillette.

Bila lampu dibuka, aku terperanjat sekali lagi. Hanya tinggal lima kerat dalam panggung Carcosa ini. Penonton yang lain telah senyap-senyap cabut pulang. Aku diperkenalkan oleh Le Petit Tambi dengan dua orang lagi yang menjadi pembantu pengarah. Bila aku lihat muka pembantu pengarah ini, aku rasa nak menempeleng kepala mereka. Muka mereka kelihatan 'poyo' walau pun mereka kelihatan bangga menjayakan filem ini.

Le Petit Tambi tanpa malu dan segan telah berkata bahawa filem ini akan di bawa ke pesta filem di Cannes. Sedih bila aku mendengar kata-kata Le Petit Tambi ini. Aku merasa sedih kerana kebodohan mereka. Aku rasa filem ini, kalau YouTube adakan syarat piawaian, sudah pasti filem ini tidak akan lepas.

Bila sampai ke rumah, aku termenung dan langsung membuka internet. Aku terperanjat beruk apabila membaca tentang Ummi Ufilada yang telah membuat sidang akhbar untuk mengumumkan bahawa dia memiliki 18 buah lagi filem yang akan menandingi kehebatan filem Tiga Mat Boroi. Aku hampir pengsan apabila membaca berita ini. Nampaknya si Ummi ini ingin bertempur dengan Le Petit Tambi.

Lalu aku terfikir, apa sudah jadi? Lalu aku bertanya, ke mana arahnya perkembangan filem Melayu hari ini? Apakah peranan Finas telah gagal? Apakah desas-desus yang aku dengar tentang Finas kini betul?

Untuk para pembaca yang teringin menonton filem Tiga Mat Boroi ini, lupakan sahaja. Tetapi kalau nak melihat orang boroi tak susah. Yang agak susah ialah bertemu orang boroi yang tonggek dan tangan bebulu. Orang jenis ini hanya berada di Siam. Tetapi kepada anak muda, kalau hendak pergi terkencing berdiri di paggung Le Carcosa seperti Queen Elizebeth dipersilakan.M/Kini

Saf Anti Fitnah (SAF) - bantahan keras terhadap gejala berkembangnya budaya politik fitnah dalam Politik Negara

Oleh Mohd Azmi Abdul Hamid

Kami pada hari ini 26hb Mac 2011 mengumumkan pelancaran Saf Anti Fitnah (SAF) . Sehingga pelancaran hari ini kami dianggotai oleh NGO berikut : TERAS , SHURA , PAKSI , Budayawan Bertindak , SALIMAH , Kelab GADIS –SALIMAH ,ISRA (Insititut Penyelidikan dan Pengembangan Syariat ,MBWM( Majlis Bertindak Wanita Islam Malaysia) , Pusat Tassawur Islam Perak, Jaringan Kuliah Dhuha Perak , Muafakat Perubuhan Islam Kedah (WEHDAH), (JAMA’IY) Jaringan Muafakat Pertubuhan Islam Perak.

Kami mengambil inisiatif ini adalah berdasarkan perkembangan politik tanah air yang sangat memprihatinkan kami.

Kami menyatakan ketegasan dan bantahan keras kami terhadap gejala berkembangnya budaya politik fitnah yang kini sudah menjadi amalan sebahagian ahli politik Negara. Beberapa hari yang lalu muncul lagi isu video seks yang didalangi oleh sekumpulan ahli polItik yang mengelar diri mereka Datuk T .

Kami berpendirian bahawa isu fitnah seks yang nampaknya menjadi-jadi dinegara ini bakal menghunjam negara dan rakyat ini ke kancah kehancuran dan kehinaan yang tidak akan boleh dirawat jika ia tidak dibentaras dari sekarang.

Implikasinya amat berat kerana jika budaya politik begini terus menjadi wajah politik tanah air ia bukan sahaja akan menjadikan Negara ini bahan ketawa seluruh dunia malah akan menjadikan bangsa Melayu dan Islam dihina .

Pemerhatian kami mendapati kini ujud ahli politik dan pihak-pihak yang berkepentingan terlalu ghairah untuk mempertahankan kuasa walaupun dengan cara yang kotor.

Malang sekali ia semacam mendapat restu pihak yang berwewenang dan mereka yang menjadi musuh politik antara parti yang memberi komen yang tidak bertanggungjawab bertujuan untuk mempengaruhi sikap dan pemikiran khalayak awam. Sementara pendalang fitnah dilihat sebagai pahlawan moral , pihak media tertentu pula secara sengaja turut memanaskan fitnah terhadap tertuduh sebagai suatu berita murahan hanya untuk melariskan akhbar.

Natijahnya seluruh rakyat diheret kedalam kekacauan pemikiran yang tidak karuan sehingga politik tanah air dilihat sarat dengan isu-isu yang penuh dengan adegan cantas-mencatas dan fitnah-menfitnah.

Amalan saling menjatuh dan mengaibkan seteru politik melalui apa cara sekalipun sehingga sanggup berkonspirasi dengan isu perlakuan seks ,sudah sangat keterlaluan dan berunsur jahat.

Kami berpendirian sesungguhnya fitnah merupakan satu elemen yang cukup bahaya, apatah lagi fitnah yang membabitkan pertarungan untuk mendapat kuasa politik.

SAF diujudkan adalah bertujuan untuk mengabungkan tenaga NGO Islam dengan para ulama bagi mengemblengkan tenaga melancarkan perang keatas budaya dan konspirasi fitnah dalam Negara semada dalam aspek sosial , budaya , ekonomi mahupun politik.

SAF berhasrat untuk mengujudkan kesedaran kepada rakyat mengenai bahaya fitnah dan akibatnya dan bagaimana rakyat tidak boleh bertoleransi dengan fitnah , konspirator fitnah , pencanang dan penyebar fitnah serta segala alat komunikasi dan media yang mempromosi fitnah.

SAF menggariskan pendiriannya dalam usaha memerangi fitnah kepada 4 sikap :

1. Fitnah mesti diperangi habis-habisan

2. Fitnah yang berkait dengan hukum Qazaf dalam Islam mesti dikuatkuasakan 3. Fitnah mesti dibanteras dalam semua budaya hidup masyarakat

4. Fitnah politik untuk menjatuhkan lawan ditolak dan dibantah sekeras-kerasnya.

Kami mewakili suara rakyat Malaysia yang sudah tidak lagi boleh bertolak ansur dengan budaya politik fitnah yang melampau dan berniat jahat.

SAF menuntut mana-mana pihak yang terbabit dengan fitnah yang terbukti bersalah menyebarkan fitnah hendaklah dihukum dengan hukuman yang sejajar dengan peruntukan undang-undang. Jika ia disabitkan bersalah mengikut hukum Qazaf dalam Islam , maka penguatkuasaan undang-undang syariah hendaklah dilaksanakan.

SAF mengumumkan bahawa bermula hari ini kegiatan kempen dan pendedahan terhadap mereka yang menyebarkan fitnah akan diketengahkan kepada masyarakat agar masyarakat menilai keburukan mereka yang terlibat dengan penyebaran firnah.

SAF bersandarkan hujahnya untuk memerangi fitnah berdasarkan sikap dan prinsip Islam mengenai amalan fitnah. Demikian beratnya implikasi fitnah sehingga al-Quran ada menegaskan bahawa fitnah itu lebih dahsyat daripada pembunuhan. (Maksud ayat 191 dan 217 surah al-Baqarah)

Allah berfirman: وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَ إِثْمًا مُبِينًا ) [ الأحزاب : 58 ] .

Orang-orang yang menyakiti mu’min lelaki dan mu’minah wanita mengenai perkara-perkara yang mereka tidak melakukannya maka mereka telah melakukan pembohongan dan dosa yang jelas nyata

و قال جلّ و علا : ( إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَ الآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ) [ النور : 23

Orang-orang yang membuat pertuduhan palsu terhadap wanita mu’minah , Muhsanah yang alpa mereka dilaknat di dunia dan di akhirat . Untuk mereka disediakan azab yang sangat besar. Rasulullah bersabda:

وروى أبو داود في سننه و أحمد في مسنده بإسنادٍ صحيحٍ عَنْ ‏ ‏سَعِيدِ بْنِ زَيْدٍ ‏عَنْ النَّبِيِّ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ ‏ ‏قَالَ ‏: ( ‏إِنَّ مِنْ ‏ أَرْبَى ‏ ‏الرِّبَا الاسْتِطَالَةَ ‏ ‏فِي عِرْضِ الْمُسْلِمِ بِغَيْرِ حَقٍّ ‏) .

Riba yang paling dahsyat ialah perbuatan menjatuhkan maruah individu muslim lain tanpa asas dan bukti yang benar.

وقال تعالى : ( وَ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَ لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا وَ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ) [ النور : 4 ] .

Orang yang menuduh wanita Muhsanat berzina kemudian tidak menampilkan empat orang saksi yang sah maka deralah mereka dengan lapan puluh kali sebatan . Janganlah terima lagi kesaksian mereka untuk selama-lamanya dan golongan itu adalah golongan orang –orang fasiq

Dengan sanadaran dalil yang kukuh berdasarkan SAF mengambil tanggungjawab untuk mengembleng rakyat supaya bangkit menentang fitnah sehingga ke akar puncanya.

SAF mengesa rakyat diseluruh peringkat berwaspada terhadap fitnah yang disebarkan oleh pihak-pihak yang berkepentingan politik sempit dan politik penting diri.

SAF menyeru agar para ulama , cendekiawan serta para budayawan yang berpegang kepada prinsip kebenaran dan keadilan memainkan peranan yang aktif dan proaktif agar menjadi pemandu kepada rakyat untuk membentaras fitnah sehingga ke akar umbi. Rakyat harus sentiasa mendapat isyarat yang betul dari para ilmuan supaya budaya fitnah tidak dibenarkan berleluasa dalam Negara ini. Rakyat perlu menilai dengan matang antara politik kebenaran dan politik fitnah.Sudah sampai masanya rakyat menolak dan tidak bertolak ansur dengan politik fitnah demi membangunkan masa depan Negara yang lebih terhormat dan bermaruah.

SAF mengesa semua pihak yang bertanggungjawab dalam penguatkuasaan undang-undang bertegas supaya tindakan menfitnah dihukum mengikut peruntukan yang ada dan tidak tunduk kepada mana-mana pihak yang cuba mengguna kuasa politik untuk kepentingan diri.

Mohd Azmi Abdul Hamid
Jurucakap SAF

Video Seks : Susah berurusan dengan orang tak faham soalan

Video seks: Ketua Polis Negara tidak faham

Menakjubkan lagi membingungkan – itulah mungkin rumusan paling sesuai untuk menggambarkan reaksi rakyat berikutan kenyataan separuh masak Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar yang mengumumkan video seks lucah yang dikaitkan kepada Datuk SeriAnwar Ibrahim adalah 'tulen'.

NONEMalah Ismail (kiri) membayangkan hasil siasatan akan diserahkan kepada Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail untuk tindakan susulan dalam tempoh terdekat.

Persoalannya: Betul ke Anwar adalah pelaku dalam video itu? Malangnya, Ketua Polis Negara tidak memberi jawapan.

Jawapan beliau adalah penting kerana ia menjadi paksi kepada segala isu ini – benarkah Anwar dirakam mengadakan hubungan sumbang dengan seorang pelacur di sebuah hotel pada 21 Februari lalu?

Anwar membuat laporan polis pada 22 Mac, sehari selepas video itu ditayangkan kepada media di Hotel Seri Carcosa Kuala Lumpur di mana Ketua Pembangkang dan isterinya kemudian diugut supaya berundur dari politik.

Laporan polis dibuat oleh Ketua Pembangkang itu untuk membolehkan Bukit Aman sendiri menyiasat sama ada pelaku dalam video itu adalah Anwar atau bukan.

Kunci segala-galanya

Jika bukan, maka jelas fitnah besar-besaran berlaku. Justeru identiti pelaku dalam video itu amat penting dan adalah kunci kepada segala-galanya.

azlanNamun persoalan ini tidak dijawab oleh Ismail. Beliau lebih menjurus kepada hasil siasatan yang mendapati video itu adalah tulen berasaskan penelitian pakar-pakar video tempatan.

Persoalan asas tidak dijawab – siapa pelakon dalamnya. Lebih mengejutkan ialah kenyataan Ismail bahawa hasil siasatan kini "di tahap akhir", akan diserahkan kepada Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail dalam tempoh terdekat.

Mungkinkah siasatan itu boleh dianggap hampir selesai tanpa polis mengambil keterangan daripada Anwar atau pihak-pihak yang dapat membantu siasatan.

Mereka yang dimaksudkan adalah:

  • Ahli Keluarga Anwar dan kakitangan yang dapat mengesahkan Ketua Pembangkang itu berada di rumah pada malam 21 Februari – hari rakaman berkenaan dikatakan dibuat.
  • Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli yang mengemukakan urutan sembilan pesanan Twitter yang dihantar oleh Anwar pada malam itu
  • Ahli Parlimen Sungei Petani Johari Abdul dan bekas Ahli MPT PKR Badrulhisham Shahrin yang menonton video itu dan yakin pelakunya bukan Anwar berasaskan susuk tubuh dan "bahasa tubuh" pelaku.

NONESelang sehari video itu didedahkan, pejabat Parti Keadilan Rakyat membongkar identiti pihak yang mendalangi rakaman itu ialah bekas Ketua Menteri Melaka dan Pengerusi Risda Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik, ahli perniagaan Datuk Shazyl Eskay dan Bendahari PERKASA Datuk Shuib Lazim.

Berjumpa Perdana Menteri

Hanya selepas identiti mereka terbongkar, gandingan Datuk T tampil mengakui mereka di sebalik penayangan video berkenaan, itupun selepas mereka dilaporkan berjumpa dengan Perdana Menteri Najib Razak di bangunan Parlimen pada 22 Mac.

Rahim, Eskay dan Shuib hanya mengambil masa kurang lima jam untuk menyerahkan bukti dan memberi keterangan kepada polis susulan laporan yang dibuat Anwar.

NONESelang seminggu kemudian, Ketua Polis Negara mengumumkan siasatan sudah hampir selesai untuk Peguam Negara mengambil tindakan susulan!

Jelas banyak ruang-ruang tertinggal dalam "siasatan adil dan telus" seperti yang dijanjikan oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Hussein.

Kenyataan bingkas beliau dan Perdana Menteri Najib Razak menafikan polis tidak langsung terlibat dalam isu fitnah video seks "Tiga Datuk" kini menimbulkan lebih banyak kecurigaan berikutan kenyataan Ketua Polis Negara semalam itu.[oleh wira arjuna]

Ulasan ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini

Surat terbuka daripada YB Kuantan kepada MB Pahang

Saya mengalu-alukan kenyataan Menteri Besar Pahang berkenaan pembinaan logi pemprosesan Lynas di Gebeng serta pengiktirafan MB terhadap status keselamatan logi tersebut. Ianya menunjukkan bahawa MB prihatin terhadap keselamatan rakyat Pahang amnya dan rakyat Kuantan khususnya.

Namun saya berpendapat bahawa penerangan yg diterima oleh MB (gambar kiri) darirpada LPTA merupakan taklimat yg tidak cukup menyeluruh kerana industri pemprosesan "rare earth" ini merupakan industri yg melibatkan pelbagai bidang kepakaran dan juga melibatkan pembuatan dasar dari pelbagai kementerian.

MB seharusnya telah berusaha mendapatkan satu kajian dan pandangan dari satu badan bebas berkenaan impak pembinaan logi Lynas serta juga impak operasi pemprosesan nanti kepada keselamatan awam, kesihatan, kehidupan kekeluargaan dan sosial, ekonomi dan mata pencarian rakyat setempat, alam sekitar serta kesan terhadap kualiti kehidupan bagi rakyat di kawasan Kuantan.

Antara persoalan yg harus telah ditanya oleh MB kepada pihak pakar ialah kenapa tiada negara di dunia melainkan negara China telah bersetuju untuk membenarkan logi pemprosesan "rare earth" di bina di negara mereka sejak tiga dekad (30 tahun) kebelakangan ini.

MB juga harus bertanya kepada jiran kita, MB Terengganu berkenaan pendirian Kerajaan Negeri Terengganu berkaitan permohonan Lynas Corporation untuk membina logi yang sama di Teluk Kalung dalam tahun 2007.

MB juga harus bertanya berkenaan sisa pepejal (leach purification solids) hasil dari pemprosesan yang akan mengandungi bahan Thorium - bagaimanakah ianya akan diuruskan dan peraturan apakah yg akan di gunapakai oleh Lynas. Adakah Solid Radiactive Waste Management yg akan diamalkan oleh Lynas apabila bermula operasi akan menepati piawaian negara China atau piawaian British atau piawaian Australia? Piawaian mana yang akan diguna pakai nanti?

MB juga harus bertanya kepada pakar, apa kesan sisa yg mengandungi radioaktif kepada alam sekitar dan seterusnya terhadap industri perikanan di kawasan Kuantan, memandangkan Sungai Balok berada di persekitaran Gebeng.

MB juga harus meminta kajiselidik dijalankan tentang bagaimanakah nanti persepsi pelancong terhadap keselamatan mereka sekiranya mereka memilih Kuantan sebagai destinasi percutian. Samada mereka akan masih tertarik dan berminat untuk datang ke Cherating bercuti di sebelah logi pemprosesan "rare earth"?

Memandangkan logi pemprosesan ini nanti akan menjadi logi terbesar di dunia selain yang ada di negara China (yang kita semua tahu tidak mengambil berat tentang piawaian pemeliharaan alam sekitar), persoalan di atas adalah amat penting.

Bagaimana pula impak terhadap industri keropok lekor dan ikan bakar serta industri ikan masin di Kuantan? Adakah akan lebih semarak atau nanti akan juga mengalami impak negatif daripada kekurangan kunjungan pelancong?

Saya jangka MB hanya boleh berpuas hati setelah mendapat jawapan yg menyenangkan dari kesemua persoalan diatas.

Amanah kepimpinan ialah amanah besar dan rakyat mengharapkan pemimpin untuk bertindak telus serta bertanggungjawab.

*Surat terbuka daripada Fuziah Salleh (gambar kiri) selaku ahli parlimen Kuantan kepada Menteri Besar Pahang, Adnan Yaakob.

RAKYAT SARAWAK TOLAK POLITIK ‘JEMBALANG’ DAN ‘HANTU’ BARISAN NASIONAL

KENYATAAN MEDIA
RAKYAT SARAWAK TOLAK POLITIK ‘JEMBALANG’ DAN ‘HANTU’ BARISAN NASIONAL
(2 April 2011)

Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Pusat (JPr DPPP) menyifatkan kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang melabelkan parti selain Barisan Nasional sebagai ‘jembalang dan hantu yang bermulut manis’ adalah kenyataan paling bodoh daripada seorang pemimpin negara.

JPr DPPP hairan bagaimana kenyataan ini boleh timbul daripada pemimpin tertinggi negara. JPr DPPP mengingatkan, tidakkah Muhyiddin tahu bahawa Barisan Nasional adalah ‘jembalang dan hantu’ yang dia sendiri maksudkan. Bukankah BN yang menawarkan pelbagai janji manis yang bertujuan mengelabui mata pengundi Sarawak, dan setelah menang pilihanraya mereka sekali lagi hilang umpama hantu dan jembalang tanah. Sifat jembalang dan hantu yang suka menghisap darah rakyat adalah sifat BN sejak dulu hingga kini.

Tan Sri Muhyiddin cuba mengajar rakyat Sarawak erti demokrasi ala BN iaitu hanya BN sahaja layak memerintah negeri Sarawak. Selain BN, parti tersebut perlu ditolak dan tidak layak memerintah negeri dan negara. Inilah mentaliti ‘budak sekolah rendah’ yang ada dalam pemikiran pemimpin BN. Sedangkan demokrasi sebenar mengajar rakyat erti kebebasan memilih parti dan kepimpinannya. Menyekat kebebasan rakyat dari berfikir dan memilih parti yang mereka sukai adalah suatu tindakan yang tidak bertamaddun.

Sepatutnya Muhyiddin berkempen menerangkan jasa dan sumbangan BN. Ataupun beliau memberikan janji BN kepada rakyat Sarawak untuk kesekian kalinya. Pakatan Rakyat telah memberikan janji 100 hari memerintah dalam Buku Jingga. Soalnya, apakah janji seterusnya BN kepada rakyat Sarawak? Sudah 50 tahun negara diperintah BN, dan sudah acapkali rakyat dijanjikan dengan pelbagai janji ‘melangit’ menjelang pilihanraya.

BN sebenarnya masih mengamalkan cara demokrasi lapuk serta ketinggalan zaman. Sebab itu mereka sering kali mengeluarkan kenyataan yang cuba mengelirukan rakyat ketika berkempen dan bercakap seolah-olah rakyat buta dan bodoh.

Kali ini, biarlah rakyat menjadi hakim dan menentukan masa depan mereka sendiri. Jangan dimomokkan dengan politik ugut seperti ini. Politik ‘jembalang’ dan ‘hantu’ sudah tidak laku dalam pilihanraya DUN Sarawak kali ini.


Disediakan oleh

YB MOHD FIRDAUS JAAFAR
Pengarah Pilihanraya
Dewan Pemuda PAS Pusat

Betoi Ka MB Kedah berhasrat nak tutup Maahad Tahfiz Al-Quran di Bangunan Ar-Razi ??

Bantahan Penempatan Sek. Bistari Di Bangunan Maahad Tahfiz Negeri Kedah oleh Warga Kulliyah Al-Quran Insaniah


Semalam satu demontrasi aman telah di lakukan di Bangunan Ar-Razi di mana kediaman mereka diceroboh oleh pentadbiran INSAN BESTARY SCHOOL, hak mereka dipinggirkan, mereka ini diusir seperti menarik rambut di dalam tepung, suasana penghafazan mereka di cabuli.

Bangunan Ar-Razi merupakan hakmilik Ma'had Tahfiz Al-Quran negeri Kedah sejak zaman berzaman, tapi hari ni telah diambil alih oleh pihak pentadbiran KUIN semata-mata nak menempatkan sekolah bestari.

Dulu budak2 tahfiz nak minta tempat begitu payah nak bagi dengan alasan tidak cukup bajet lah apa lah.. tapi bila Insan bestari masuk dalam bangunan tu macam2 depa buat.. ada duit pulak tu..sapa tak sakit hati bila rumah kita orang ceroboh tanpa izin dah la tu saki baki pelajar tahfiz yang ada dalam tu semakin tersisih...semester depan tak tau macam mana lagi...entah2 depa ambik habis semua bangunan tu...bila kita tanya top management pasai apa ambik bangunan tu tak ambik bangunan lain?

..depa kata (pak ya man) ini adalah hasrat MB...betoi ka?...kalau betoi hasrat MB macam ni kami kecewa... atau pun ada tangan-tangan ghaib sedang cuba hendak menjatuhkan reputasi kerajaan negeri sekarang ini....

sepatutnya Ahli Al-Quran lebih terbela di bawah kepimpinan Islam bukannya semakin disisih...Wallahu a'lam..


Dari KOSMO :

Warga tahfiz Kuin berdemonstrasi
PELAJAR Kuliyyah al-Quran Insaniah mengadakan demonstrasi membantah penempatan
Sekolah Insan Bestari di bangunan Maahad Tahfiz di Alor Setar semalam.

ALOR SETAR – Kira-kira 200 tenaga pengajar dan pelajar tahfiz Kolej Universiti Insaniah (Kuin) di sini mengadakan demonstrasi bagi membantah tindakan pengurusan kolej menjadikan bangunan Maahad Tahfiznya sebagai Sekolah Insan Bestari (SIB).

Dalam demonstrasi di pekarangan Kolej Kediaman Ar-Raziy itu, warga tahfiz Kuliyyah al-Quran membawa kain rentang dan sepanduk yang menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap keputusan Kuin menempatkan SIB di bangunan mereka.

Timbalan Dekan Kuliyyah al-Quran, Mohammad Idrus Ismail, 50, berkata, demonstrasi itu diadakan bagi meluahkan rasa tidak puas hati terhadap pengurusan Kuin terutama Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak selaku Pengerusi Kuin.

“Suara ini ditujukan khas buat Menteri Besar sebagai Pengerusi Kuin kerana kami sudah tidak ada lagi kepercayaan kepada pengurusan Kuin,” katanya.

Edisi Utusan Malaysia:

Guru, murid tahfiz tunjuk perasaan ALOR SETAR 1 April – Kira-kira 200 tenaga pengajar dan pelajar tahfiz Kolej Universiti Insaniah (Kuin) mengadakan demonstrasi bagi meluahkan rasa tidak puas hati terhadap pengurusan Kuin, termasuk Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak di sini hari ini.

Timbalan Dekan Kuliyyah Al-Quran Kuin, Mohammad Idrus Ismail berkata, demonstrasi selepas solat Jumaat di pekarangan Kolej Kediaman Ar-Raziy itu bertujuan membantah tindakan pengurusan kolej mengambil alih sebahagian besar bangunan Maahad Tahfiz di sini untuk dijadikan Sekolah Insan Bestari (SIB).

Katanya, bangunan Maahad Tahfiz itu mengandungi kelas pengajian dan asrama pelajar tahfiz sejak 2001, namun bangunan itu yang menjadi pusat pengajian dan asrama telah diambil alih oleh SIB bermula Januari lalu.

“Suara ini ditujukan khas buat Menteri Besar sebagai Pengerusi Kuin kerana kami di pihak pentadbiran Kuliyyah tiada kepercayaan lagi kepada pengurusan Kuin,” katanya ketika ditemui oleh pemberita di sini hari ini.

Dalam demonstrasi secara aman itu, pelajar-pelajar melaungkan kata-kata semangat sambil membawa kain rentang dan sepanduk yang menyuarakan rasa tidak puas hati dengan keputusan Kuin menempatkan SIB di bangunan mereka.

Mohammad Idrus meminta Menteri Besar meneliti perkara itu kerana bangunan Maahad Tahfiz sebenarnya telah digazetkan untuk kegunaan pelajar tahfiz, bukannya dikongsi dengan SIB.

“Saya terkilan kerana dengan kewujudan Sekolah Insan Bestari ini, pelajar tahfiz terpaksa keluar mencari rumah sewa kerana bilik asrama tidak cukup,” jelasnya.

Sementara itu, wakil pelajar, Ahmad Remy Md. Raof, 25, memberitahu, ada khabar angin mengatakan pelajar tahfiz akan dipindahkan ke tempat lain bagi memberi laluan kepada SIB.

“Sebagai pelajar, kami tidak puas hati kerana kita seperti dipinggirkan dan di sini kami tinggal di asrama di tingkat atas manakala bahagian bawah dan kelas pengajian diambil alih Sekolah Insan Bestari.

“Dulu tidak ada masalah, sekarang timbul pula isu nak rampas bangunan ini dan ada ura-ura kata semester depan tidak boleh masuk dah bangunan ini,” katanya sambil memberitahu kelas pengajian pelajar tahfiz kini adalah di Mergong.

Justeru, Ahmad Remy berharap, memorandum bantahan yang akan diserahkan kepada Menteri Besar dalam minggu ini juga akan memberi sinar baru kepada pelajar tahfiz untuk belajar dalam suasana lebih selesa.

“Kami mahukan kemudahan dan ruang belajar yang selesa di mana bangunan Maahad Tahfiz ini sesuai di sini kerana terletak bersebelahan masjid kerana banyak aktiviti boleh dilakukan di sana,” tambahnya.



Hari Tu Kalut Sangat Nak Jumpa MB.. Tapi Sampai Ke Hari Nie Pon Tak Jumpa-Jumpa Lagi..!!

Syed Sobri belum jumpa Azizan

ALOR SETAR - Masih tiada sebarang pertemuan diadakan antara Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Nerang, Datuk Syed Sobri Syed Hashim dan Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak bagi membincangkan isu bantuan terhadap 80 warga emas, golongan miskin tegar dan pesakit kronik di daerah itu.

Azizan berkata, beliau sudah menerima maklumat mengenai masalah itu dan akan mengarahkan kakitangan berkenaan untuk menjalankan siasatan terperinci bagi membantu golongan yang memerlukan.

“Buat masa ini Datuk Syed Sobri belum jumpa dengan saya lagi, memang dia ada keluarkan kenyataan bahawa akan menemui saya tetapi setakat hari ini, belum. Bagaimanapun, kita akan minta ia segera disiasat,” katanya.

Terdahulu, Syed Sobri dilaporkan menyatakan kesediaan mengadakan pertemuan dengan Azizan bagi menuntut bantuan segera daripada Kerajaan Negeri kepada 80 individu terbabit.

Syed Sobri turut mendakwa bahawa Kerajaan Negeri bawah Pakatan Rakyat (PR) dilihat seolah-olah membiarkan usaha menjaga kebajikan rakyat khususnya di kawasan luar bandar seperti di DUN Kuala Nerang dan Padang Terap dengan menyerahkan peranan itu kepada agensi Kerajaan Pusat dan Barisan Nasional (BN).

ADUN Kuala Nerang itu juga sebelum ini dilaporkan mendesak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) mengkaji semula pemberhentian bantuan kepada beberapa penerima di kawasan Kuala Nerang kerana alasan yang diberikan dianggap tidak munasabah.

Mentality Sesetengah Orang Kita - ‘Sampai bila kita mahu begini’

‘Sampai bila kita mahu begini’

JITRA - Keadaan longkang yang sempit menyebabkan air tidak dapat mengalir dengan baik terutama pada musim hujan lalu melimpah ke kawasan jalan dan kadangkala masuk ke rumah penduduk di Kampung Baru berdekatan sebuah sekolah di sini.

Penduduk, Noh Nikmat Abd Nasir, 23, mendakwa keadaan bertambah buruk apabila terdapatnya sikap orang ramai yang membuang sampah merata-rata di sekitar kawasan berdekatan mini stadium di sini, dan ada juga yang membuangnya ke dalam longkang.

Menurutnya sikap orang awam yang tidak berdisiplin antara punca menyebabkan berlakunya masalah longkang tersumbat.

“Kawasan itu memang sudah diletakkan papan tanda amaran jangan membuang sampah namun masih ada pihak yang tidak bertanggungjawab membuangnya di kawasan itu.

“Dalam hal ini kita tidak boleh menyalahkan syarikat yang mengendalikan kutipan sampah tetapi perlu melihat juga sikap orang awam yang senang lenang membuangnya tanpa rasa bersalah walaupun telah diberi amaran kawasan itu kawasan larangan,” katanya.

Noh berkata, keadaan itu sekali gus menyebabkan air longkang juga tersumbat di laluan antara sebuah sekolah dan mini stadium di sini sehingga mendatangkan masalah kepada penduduk sekitar sejak kebelakangan ini apabila hujan lebat berlaku.

Menurutnya, kami tidak larat menanggung kesusahan jika air memenuhi jalan kerana sukar untuk bergerak ke mana-mana malah jika air memasuki rumah ia lebih menyusahkan semua penduduk.

“Justeru kami berharap orang awam janganlah sewenang-wenangnya membuang sampah di kawasan sekitar,” katanya.

Manakala, Bedah Hashim, 54, berkata, sebagai suri rumah dia kurang selesa dengan keadaan itu kerana tidak sanggup untuk membersihkan kawasan rumah jika sering dimasuki air.

Menurutnya, janganlah disebabkan kesenangan sendiri mendatangkan kemudaratan kepada orang lain.

“Sampai bila kita mahu berubah?.

“Saya berharap masalah ini akan selesai segera dengan kerjasama orang awam supaya bersikap lebih bertanggungjawab,” katanya.

Sementara itu, Ketua Unit Perkhidmatan Environment Idaman Kubang Pasu, Shaiful Azli Sahran ketika dihubungi berkata, pihaknya mengakui telah meletakkan papan tanda larangan membuang sampah di kawasan berkenaan sejak Januari lalu.

Menurutnya, pihaknya meletakkan papan tanda itu kerana kini mereka telah membuat kutipan dari rumah ke rumah penduduk di kawasan perumahan berdekatan bagi mengelakkan longgokan sampah di kawasan itu.

“Namun apa yang dikesalkan masih ada lagi yang membuang sampah di situ, tetapi saya yakin ia bukan daripada penduduk tetapi kemungkinan peniaga di sekitar yang membuangnya.

“Malah bertambah kesal sekarang papan tanda yang diletakkan itu juga telah tertanggal begitu sahaja tanpa dihiraukan,” katanya.

MMC- Gamuda Joint Venture Sdn Bhd tidak hiraukan arahan SADA

Gesa laksana arahan

PEKAN LAMA – Arahan menjalankan kerja-kerja baik pulih di hadapan Dewan Sri Subramaniya Swami Devasthanam tidak dihiraukan syarikat berkenaan walaupun sudah diberikan surat peringatan dari Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd (Sada).

Pengerusi Majlis Ketua Kampung Pekan Lama, Teoh Kim Lee berkata, arahan untuk membuat pengalihan dan pemasangan paip sedia ada dari Tokong India ke Dewan Subramaniya Jalan Kuala Ketil-Sungai Petani itu masih belum diendahkan syarikat terbabit.

Menurutnya, arahan perpindahan paip perlu dilakukan sebaik sahaja keputusan menerusi perbincangan pelbagai pihak mendapati, syarikat kontraktor yang menguruskan perjalanan projek iaitu MMC- Gamuda Joint Venture Sdn Bhd tidak mematuhi spesifikasi sebenar dan boleh membahayakan.

“MMC Gamuda diarah supaya membuat pemasangan semula paip di kawasan ini, kerana pemasangan paip air dan kabel elektrik di bawah tanah dipasang dengan jarak kedalaman hanya sekaki sahaja dari permukaan jalan.

“Pemasangan paip air sebesar enam inci berhampiran kabel elektrik juga membahayakan dan boleh memberi kesan terhadap pengguna sekiranya berlaku kebocoran,” katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu, Setiausaha PKR Sungai Petani, Koay Kheh Seong berkata, pemasangan paip air melalui kabel elektrik di depan dewan berkenaan boleh mengakibatkan berlakunya kebocoran sekiranya sering dilalui kenderaan berat.

“Saya risau sekiranya paip pecah, terkena pada bahagian penyambungan elektrik berkemungkinan boleh menyebabkan gangguan dan beri kesan terhadap penduduk sekitar.

“Dalam masa sama, arahan pemindahan juga telah dikeluarkan oleh Sada dan memohon supaya syarikat bertanggungjawab menjalankan kerja-kerja ubah suai dalam usaha menjamin keselamatan dan kehidupan penduduk setempat,” katanya.

Melalui surat yang dihantar juga memaklumkan, perbincangan khas dengan pihak Sada Wilayah Tengah, Jurutera Projek MMC Gamuda, Kim Lee dan Kheh Seong Februari lalu sudah mempersetujui bahawasanya kos pemasangan semula ditanggung sepenuhnya oleh MMC Gamuda.

Misbun rujuk semula


KEMBALI BERSATU... Misbun (kiri) akan kembali membimbing jaguh negara, Datuk Lee Chong Wei.


SELEPAS tiga bulan bermain teka- teki, jurulatih perseorangan negara, Datuk Misbun Sidek tidak jadi ‘bercerai’ dengan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) selepas bersetuju menarik balik peletakan jawatan yang dibuatnya pada 31 Disember lalu.

Dengan hanya menitip sepucuk surat yang dihantar kepada Presiden BAM, Datuk Seri Nadzmi Mohd. Salleh empat hari lalu, segala-galanya berakhir apabila Majlis BAM yang bermesyuarat lebih dua jam semalam menerima semula Misbun dengan tangan terbuka.

“Datuk Misbun Sidek telah menarik balik surat peletakan jawatannya dan BAM bersetuju menawarkan kontrak baru kepada beliau selepas ini,” kata Nadzmi selepas berakhir mesyuarat majlis.

Ketika mengulas lanjut kontrak baru itu, Nadzmi berkata, butir-butir terperinci mengenainya masih belum diputuskan dan beliau enggan mendedahkan sama ada ia lebih baik daripada kontrak sebelum ini termasuk tempoh kontrak untuk mengikat Misbun.

“Kita belum bincang lagi tentang kontrak baru itu tetapi apa pun butirannya, saya rasa Misbun akan menerimanya kerana dia bukan seorang yang cerewet sangat.

“Apa yang penting sekarang, Misbun telah bersetuju untuk sambung semula kontrak dengan BAM. Yang lain itu, kita boleh bincang kemudian,” tegasnya.

Mengenai kedudukan Misbun sebagai jurulatih Datuk Lee Chong Wei, Nadzmi menegaskan, tidak semestinya jurulatih perseorangan negara itu akan kembali pada tugas lamanya.

Sebaliknya kata beliau, ia bergantung kepada Chong Wei untuk menentukannya kerana ketika ini tanpa Misbun, pemain No. 1 dunia itu tetap menunjukkan prestasi yang membanggakan.

“Semuanya boleh berlaku kerana yang menentukannya ialah pemain itu sendiri. Misbun dan semua jurulatih BAM hanya bertindak sebagai penyokong dari belakang,” tegasnya.

Sewaktu ketiadaan Misbun, Tey Seu Bock mengisi kekosongan yang ditinggalkan itu dan bersama Rashid Sidek, mereka berjaya membantu Chong Wei muncul juara Seluruh England.

Ketika ini, tiga jurulatih perseorangan diperuntukkan BAM untuk melatih enam pemain elit negara.

Sibuk sangat dengan video seks, rakyat mengamuk pun tak sedar


Hebat betul penangan video seks lelaki mirip Anwar, sampaikan 10, 000 keluarga mengamuk di negeri Perdana Menteri Malaysia, Najib Tun Razak pun tak jadi isu. Senang betul uruskan negara, tak payah susah-susah fikir pasal masaalah rakyat, tak payah fikir pasal rakyat bawah. Nak raih sokongan rakyat, keluarkan saja video seks di media-media arus perdana.



Betul ke berita ni? Atau sekadar berita fitnah daripada pihak pembangkang di Pahang? nak tahu jawapannya kenalah tanya Akhbar The Star, milik parti komponen Barisan Nasional, MCA [TheStar]


source: http://milosuam.blogspot.com/2011/04/sibuk-sangat-dengan-video-seks-rakyat.html#ixzz1II6qUXfF

al Qaeda ?

'Emirat Islam Abyan', Diisytiharkan Negara Al-Qaeda Di Yaman.


Gambar, bawah Al-Awlaki, Osama Laden Kedua.. Atas Demontrasi di Yaman...
Sana'a 1 Apr 11: Al-Qaeda mengistiharkan Abyan sebagai sebuah negara di bawah kepimpinan mereka. Mereka menggantikan nama Abyan sebagai negara "Emirat Islam Abyan." Demikian menurut situs Al-Qaeda.

Menurut Washington Post Khamis 31 Mac pula, pasukan al-Qaeda telah menguasai beberapa kota di daerah Abyan. Daerah yang terletak di selatan Yaman ini memang sejak dulu dikenal sebagai markas al-Qaeda di Semenanjung Arab. Daerah ini berjaya dirampas kelompok militan setelah pasukan tentera dan anti terorisme Yaman dipindahtugas sementara ke daerah sekitar ibukota Sana'a. Kerana di Sana'a para demonstrasi menuntut Presiden Ali Abdullah Saleh turun dari jabatan.

Menurut laporan pemerintah Saleh, penguasaan Abyan oleh al-Qaeda didahului dengan penguasaan kota Jaar, yang merupakan kota tempat kilang senjata Yaman. Dilaporkan, tentera militan Selasa lalu telah merampas kilang senjata dan 78 orang terkorban.

"Persenjataan al-Qaeda tidak cukup untuk mengambil alih kota ini jika berhadapan langsung dengan pasukan keamanan Yaman. Namun tanpa adanya pengaman, al-Qaeda yang untung," ujar pengamat politik Yaman, Abdul Ghanis al-Iryani.

Penawanan Abyan oleh al-Qaeda sesuai dengan janji Anwar al-Awlaki, pemimpinmereka. Sebelumnya di sebuah majalan online al-Qaeda menyebutkan, ulama garis keras kelahiran Amerika Syarikat ini mengatakan mereka akan mengaut keuntungan dari momen pergolakan di Timur Tengah.

Awlaki mengatakan, pemerintahan baru di berbagai negara Arab, diantaranya Mesir, Tunisia, dan Libya, akan menyukarkan untuk menyamai reputasi pemerintahan sekuler sebelumnya, dalam menandingi kekuatan mereka.

"Bahkan jika pemerintah selanjutnya ingin melanjutkan sokongan terhadap Barat dan Israel, mereka tidak akan mempunyai kekuatan dan pengaruh seperti pemerintahan sebelumnya, yang berkuasa selama lebih dari tiga dekad." ujar Awlaki.

"Saudara-saudara mujahidin kami di Tunisia, Mesir, Libya, akan mendapat kesempatan untuk bernafas lega setelah tiga dekad terbelenggu." lanjutnya.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...