TAJUK TERKINI @ KLN

D - Iklan@KLN - RM100 sebulan

http://1.bp.blogspot.com/-nBJEWnq7b0Q/U_T1wDTVboI/AAAAAAAAX_E/4bNcGYWqrWA/s1600/output_rwY6mI.gif



http://1.bp.blogspot.com/-WzeIRaLBrJw/UxbRid7hDaI/AAAAAAAAV60/TTGx1_VvVyQ/s1600/ubat+kuat.gif
07/09/2014
22/09/2014


Wednesday, March 30, 2011

Betoi kaa ada rakyat MERBOK tak kenai lagi sapa MP depa..??

Pada YB. Dato' Rashid bin Din [merbok] beringat-ringatlah noooo....

http://2.bp.blogspot.com/_XFNoCcMKdR8/R9PsHsNuSrI/AAAAAAAAATk/bixUXJJUCGc/s400/Copy%2B(2)%2Bof%2BPRU12%2B095.jpg

Depa kata MAMAT yang tengah tu ada orang kawasan dia tak kenai pon... Jadi pada-padalah nak main golf tuuu yaaa.. bukan apa takut kerusi yg dok pegang tu akan melayang masa PRU13 nanti...

http://1.bp.blogspot.com/_VeYBf0DSz50/Sb-s0iBZGhI/AAAAAAAAHP0/Wr-hjeBgMQU/s320/bs2.JPG

Masa PRU12 ok laa org pangkah asal bukan BN kita pangkah tapi rasa2nya sorry dah kot depa dah bagi peluang jadi bila depa tengok mcm 2x5 jaa baik angkat orang depa balik...

Jadi pada YB. Dato' Rashid bin Din beringat-ringatlah noooo....

http://www.depakata.co.cc

Kelucahan melampau dan 14 mufti yang bungkem

Oleh DINSMAN

Minggu ini hebohlah pula cerita video lucah versi terbaru itu. Ia sudah diangkat ke taraf tinggi dan mulia. (Carcosa Seri Negara. Enam bintang tu). Cuma mereka terlupa nak minta mana-mana mufti di negara kita ini supaya hadir sama untuk sahkan bahawa perbuatan itu tidak bersalahan dengan ajaran agama disebabkan ia bertujuan untuk menjaga kepentingan dan keselamatan para umarak yang sedang menunaikan fitnah di bumi bertuah ini.

Memang bertuah bumi kita ini. Tempat suburnya segala macam cerita pelik-pelik dan lucah-lucah begitu, walaupun tiap malam para ulamak dan ustaz menyampaikan kuliah dan tazkirah di masjid-masjid dan surau-surau seluruh negara, mengajak jemaah berbuat kebaikan dan mencegah kemungkaran. Para mufti pun seramai 14 orang (bukannya seorang dua) sibuklah ke sana ke mari memberi fatwa agar rakyat tidak dibiarkan dalam keadaan keliru dengan hukum-hakam yang nampaknya bertambah-tambah keliru dan mengelirukan itu.

Akhbar-akhbar pun terutama yang menggunakan saluran online berserta blog-blog penuhlah dengan cerita terbaru dan terhangat di pasaran ini. Ada yang mengatakan ia bertepatan dengan bubarnya Dewan Undangan Negeri Sarawak dan bermulanya kempen politik menjelang Pilihan Raya Negeri Sarawak tak lama lagi.

Ada pula yang mengatakan ia sebagai Plan B untuk bersedia kalau-kalau perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim yang sedang berlangsung di mahkamah sekarang ini gagal menyumbatkan pemimpin utama Pakatan Rakyat itu ke dalam penjara, sebelum diumumkan pembubaran Parlimen untuk Pilihan Raya Umum ke-13 yang Najib sudah berikrar kepada ahli-ahli Umno akan berjuang hingga ke titisan darah terakhir mempertahankan Putrajaya walaupun berkecai badan dan nyawa, (atau begitulah lebih kurang ikrarnya itu).

Apa-pun-lah cerita di sebaliknya itu, moral ceritanya ialah: negara kita sekali lagi sedang dimandikan dengan kelucahan yang melampau, dan para mufti-mufti kita pun buat ke sekian kalinya bungkem tanpa suara, memberi isyarat mereka merestui ikhtiar para pejuang yang berjuang atas nama moral dan akhlak itu, di mana Rahim Tamby Chik yang terkenal dengan cerita akhlaknya itu menjadi ketua atau salah seorang ketuanya.

Cerita lucah terbaru ini sedang menjalar dan menular ke segenap penjuru di bumi bertuah kita ini. Bertuah sungguhlah kita, bernaung di bawah payung raja-raja dan mufti-mufti yang mulia dan dimuliakan itu. Sampai ke tahap kelucahan itu diangkat ke taraf tinggi itu pun para mufti dan raja-raja kita tetap bertenang dan bersabar, istiqamah dengan status quo mereka itu. Amboi bertuah sungguhlah kita.

Nazri Aziz pula tiba-tiba membuat penafian Umno terlibat dengan tiga orang datuk T itu. Tambah menariklah jadinya plot cerita ini. Tidaklah straight forward saja, 'kan? Sekarang sudah ada saspens sikit. Apahal tiga datuk T bertindak di luar restu pimpinan Umno?

Tapi ada saspens atau tidak pun, kelucahan melampau itu tetap juga kelucahan melampau. Fitnah yang sudah jadi sebahagian daripada strategi politik kita itu pun tetap jugalah fitnah. "Maka apabila dua perkara ini menjadi begitu subur di negara kita, di manakah pula kedudukan kita?" Tanya seorang sahabat yang selalu prihatin dengan isu-isu semasa, melalui SMS-nya kepada saya.

Di mana kedudukan kita? Eh, kenapa pula dia bertanya begitu? Apa maksudnya? Di mana kedudukan kita? Kedudukan kita tentulah tetap macam biasa di mana kedudukan kita. Apa pula kena mengenanya dengan isu kelucahan melampau yang terbaru ini? Apakah kita perlu mengubah kedudukan disebabkan olehnya?

Saya hujani dia dengan pertanyaan-pertanyaan itu. "Iyalah," jawab dia, "kau tanyakan di mana kedudukan para mufti kita. Aku tanyalah kau pula, di mana kedudukan kita?"

Oh, begitu rupa-rupanya maksud dia. Mempersoalkan peranan kita masing-masing. Ya, setiap orang sememangnya patut berperanan mengikut kesesuaian masing-masing. Mufti dengan cara dan kuasa muftinya. Raja-raja dengan cara dan kuasa raja-rajanya. Kita semua pun mestilah – dengan cara dan kuasa atau kedudukan kita masing-masing.

Tetapi dalam hal ini saya mempertahankan hujah bahawa para mufti kita 14 orang itu tidak sepatutnya bungkem. Fitnah dan kelucahan itu sudah sampai ke tahap yang sangat serius. Fatwa apakah yang digunapakai oleh para mufti kita maka mereka boleh terus bungkem, sedangkan bungkemnya mereka itu adalah diertikan sebagai mereka tidak berhalangan dengan perbuatan jahat tersebut.

Kita semua maklum ini semua adalah kerja politik. Di negara kita ini politik sudah merampas banyak perkara yang sepatutnya dihalang daripada dirampasnya. Tetapi oleh kerana kuasa dan pengaruh 'bukan-politik' tersangat lemah, maka politik bermaharajalela. Baru-baru ini dalam isu novel Interlok misalnya, sastera pun sudah dilanyak oleh politik. Politik tiba-tiba lebih arif mengenai sastera, sedangkan orang sastera sendiri pandangan mereka mengenai sastera pun tidak dipedulikan.

Dan sekarang soal fitnah-menfitnah menggunakan hal-hal yang lucah dan melanggar akhlak Islam. Hal-hal sulit yang mengaibkan yang sepatutnya ditutup, telah dibuka dan dibentangkan di depan khalayak, menggunakan segala media massa. Semua peringkat umur didedahkan dengan perkara yang tidak sepatutnya. Masyarakat sudah jadi tonggang langgang haru-biru dan hilang segala peraturan. Semuanya tidak lain semata-mata kerana orang politik mengejar kuasa dan pengaruh.

Hendak disalahkan orang politik tak ada gunanya, kerana memang itulah politik. Kuasa dan pengaruh. Teori Machiavelli atau entah teori gila apa pun mereka peduli apa! Yang penting mereka mahu berkuasa. Memang itu politik.

Yang salahnya ialah orang-orang agama dan orang-orang budaya dan orang-orang intelektual. Seperti para mufti kita 14 orang itu. Bungkem semuanya. Tak bersuara untuk mempertahan-kan apa yang sepatutnya dipertahankan. Dulu kita ada seorang Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang berani bersuara menjelaskan mana yang benar dan mana yang salah, mengikut pendapatnya, walaupun ada pihak yang tak suka.

Sekarang dia pun tidak menjadi mufti lagi. Sayang sekali, di umur yang semuda itu! Tetapi itulah dia, seorang mufti yang patut dicontohi. Mungkin ada tindakannya yang kita pun tak setuju. Itu biasa, sebagai manusia, tentulah ada juga tersilapnya. Tetapi yang lebih pentingnya dia menunaikan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan kepadanya.

-----
Penulis boleh dihubungi dengan emel dinsman_49@yahoo.com.my atau SMS 013-6362408

Sekali lagi anak muda tolak politik lucah

Mohd Aizat Mohd Salleh

Setelah politik Ketuanan Melayu, sekali lagi Umno dan BN menghidangkan politik kotor. Politik yang tiada nilai, tiada pendidikan, tiada intelek, tidak membangunkan idea dan tidak mencambah wacana sihat.

Yang dihidangkan, video seks yang bagi anggapan seorang warganegara dan anak muda, sangat jauh daripada moral dan nilai murni.

Sisi anak muda

Hari ini, jika anak muda ingin menonton apa sahaja video seks atau lucah, mereka boleh sahaja ke laman You Tube, Metacafe dan sama waktu dengannya. Mudah sahaja, taip apa sahaja video yang diinginkan.

Tidak perlu tunggu media mengkhabarkan apakah laman web cadangan untuk video itu. Tak perlu. Apatah lagi, membuat tayangan percuma di hotel seumpama Seri Carcosa.

Atau menunggu siapa-siapa yang ternama seumpama Datuk T atau yang sama dengannya menganjurkan tayangan video seks.

Anak muda hari ini bingung, apakah yang cuba diajar dan dididik dalam pembelajaran politik di negara ini oleh ahli-ahli politik, terutama Umno dan BN.

Di mana Datuk Saifuddin Abdullah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi yang telah menulis buku berkenaan ‘Politik Baru’, yang mengenengahkan politik nilai, berbanding politik kotor. Di mana? Tidak dibentangkan kah buku ini kepada pemimpin dan ahli Umno?

Di saat, anak muda hari ini ingin membuat perbandingan secara ilmiah dan intelek terhadap pemimpin dan dasar-dasar parti politik untuk dibuat pertimbangan di dalam pilihan raya akan datang, dibawanya video seks lucah.

Di saat anak muda menunggu ‘Buku Biru’ hasil idea dan perbincangan Umno dan BN untuk dibandingkan bersama ‘Buku Jingga’ Pakatan Rakyat, dihidangkan ‘Tayangan Blue’. Apa ini?

Pak pensyarah, tok mufti

Mana pak-pak pensyarah yang dulu begitu lantang bersuara menganalisis serta mengutuk pemimpin Pakatan Rakyat dalam berpolitik? Apa tunggu lagi, buatlah artikel, kertas kerja, nyatakan pendirian politik kotor ini.

Mana tok-tok mufti yang dulu seronok berfatwa mengharamkan itu dan ini? Keluarlah fatwa, nyatakan pandang sisi agama kepada politik kotor ini. Kenapa senyap?

Anak muda nak juga tahu.

Kepada Umno-BN, anda telah mendidik generasi akan datang dengan pendidikan sosial dan politik yang sangat buruk dan kotor. Generasi muda akan mengingatinya dan sejarahnya akan diceritakan kepada generasi seterusnya betapa tidak bertamadunnya politik dan parti itu.

Kepada Pakatan Rakyat, teruskan berwacana, mendidik, dan mengintelekkan pemikiran rakyat dengan idea-idea baru yang realistik. Anak muda terima ini semua. Kita perlukan perdebatan dan wacana ilmiah untuk menghidupkan budaya ilmu bukan video seks!

Laporan Pelaksanaan dan Pencapaian Manifesto PAS

Laporan Pelaksanaan dan Pencapaian Manifesto PAS - Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua"

Adapun teori pentadbiran UMNO sepanjang penggal pilihanraya amat mudah, sebaik sahaja dapat kuasa lepas pilihanraya, masa untuk agihan, apa saja yang patut di agihkan sesama depa. Tahun pertama buat apa yang boleh menimbulkan keseronokan rakyat dan melaksanakan janji dalam pilihanraya.

Tahun kedua dan ketiga, tekan dan laksana dasar-dasar memaksa rakyat ikut kehendak kerajaan, seperti naik harga barang, naik yuran sekolah dan lain-lain. Tengok apa yang patut laksana dalam manifesto dan janji manis pilihanraya. Tahun ke empat, bermanis muka dan memberi gula-gula. Rakyat akan lupa manifesto dan bersedia menabur apa sahaja untuk hadapi pilihanraya seterusnya... Dalam tahun-tahun dekat pilihanraya ni jangan sesekali buat perkara yang menaikkan kemarahan dan kegelisahan rakyat. Hanya gula-gula.

Maka bila hilang kerajaan, depa sangka pengganti depa akan buat perkara yang sama dengan teori depa. Depa silap! Kerajaan PR memerintah dengan berusaha memajukan negeri dan rakyat sepanjang penggal. Kita buat apa yang betul dan patut untuk negeri dan rakyat sebagai sebuah kerajaan. Kita bekerja hingga ke hari terakhir sebelum pilihanraya tanpa gula-gula palsu kerana kita janjikan Kedah Sejatera, kita tidak bodohkan orang ramai dengan gula-gula.

Akhir-akhir ini, menjelang pilihanraya umum ke 13, BN Kedah menjerit kepada rakyat PAS tak laksanakan Manifesto Pilihanraya... tujuannya supaya rakyat Kedah yang dibuai teori UMNO itu selama 11 kali pilihanraya bangkit dari membuntoti teriakan depa.Tujuannya supaya PR tak sempat laksanakan apa-apa lagi kerana masa sudah suntuk.

Masalahnya, teori itu tiada dalam kamus PR. Kita laksanakan berdasarkan kemampuan kita selama 3 tahun ini apa kita tulis dalam manifesto, tanpa had masa dan tak kira dekat atau jauh lagi pilihanraya.

Selepas tiga tahun, saya perturunkan Laporan Pencapaian Dan Pelaksanaan Manifesto PAS yang dirujuk sebagai Manifesto PR untuk dinilai oleh rakyat. Pencapaiannya seperti berikut:

Sudah berjaya dilaksanakan (44 perkara) - 78.5%
Sedang dalam proses pelaksanaan (4 perkara) - 7.2%
Belum dapat dilaksanakan (8 perkara) - 14.3%

Berikut adalah butirannya:

PENCAPAIAN CEMERLANG YANG TIDAK BERDASARKAN JANJIDALAM MANIFESTO

1.Melancarkan Skim Kafalah sebagai salah satu jenis bantuan kerajaan negeri kepada orang miskin apabila berlaku kematian tanpa mengira agama, bangsa dan fahaman politik.

2.Membina kampus induk KUIN di Kuala Ketil dengan nilai RM 330 juta di atas tanah 831 ekar.

3. Meneningkatkan hasil kerajaan negeri melalui pembalakan sehingga mencatat kutipan hasil RM 53 juta pada 2010 dan telah dinyatakan dalam kapasiti Ketua Audit Negara 2010.

4.Melantik dan melatih 1993 orang MKK di seluruh negeri untuk memudahkan urusan rakyat dengan kerajaan.

5.Mewujudkan Tabung Tunku Mahmud sebagai tabung bantuan pendidikan di negeri Kedah.

LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH(PERKARA YANG TELAH DILAKSANAKAN)

1.PENTADBIRAN

a)Memastikan pentadbiran yang sifar rasuah.

Keterangan:

Pentadbiran sifar rasuah telah dilaksanakan dan akan dipastikan berterusan dalam urusan pentadbiran kerajaan.

Sehingga kini, kerajaan berjaya memimpin dengan bukti sebuah kerajaan yang bersih kerana tiada pegawai/kakitangan kerajaan yang disabitkan dalam rasuah.

Pihak kerajaan telah berikrar tidak akan melindungi pegawai dan kakitangan serta bersikap terbuka kepada SPRM untuk membuat siasatan sekiranya terdapat aduan.

b)Melaksanakan perancangan strategik dengan tujuan menambah hasil dan mengurangkan perbelanjaan.

Keterangan:

Perakuan Laporan Ketua Audit Negara 2009 berkenaan perbelanjaan berhemah, penjimatan serta penambahan hasil dalam negeri.

Buat pertama kalinya, pihak GLC telah menyumbang dividen kepada pihak kerajaan sebanyak RM 30 juta.

Kewanagn negeri lebih kukuh apabila berjaya melepasi paras defisit RM 16 juta pada tahun 2010.

Kerajaan juga telah melancarkan Pelan Strategik Kedah Sejahtera 2010-2015 yang meliputi bidang makro-ekonomi, industry, pelancongan, pertanian, teknologi maklumat dan telekomunikasi, pembangunan modal insan serta utiliti dan infrastruktur dengan tujuan menambah hasil pendapatan negeri.

c)Mengkaji semula elaun dan keistimewaan yang dinikmati oleh Menteri Besar dan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (EXCO).

Keterangan:

Menteri Besar dan EXCO telah membuat pemotongan elaun secara bulanan ke Tabung Tunku Mahmud.

Pengurangan elaun mesyuarat

( Pemberian elaun di Zaman UMNO/BN mencecahsehingga RM 7 juta setahun)

(Pemberian elaun semasa pentadbiran Pakatan Rakyat tidak mencapai RM 2 juta setahun)

Ahli-ahli Lembaga Pengarah GLC tidak diberikan elaun bulanan seperti sebelum ini


d)Melaksanakan pemberian kontrak secara telus dan adil.

Keterangan:

Pemberian kontrak sesuatu projek telah dilaksanakan secara telus dan adil. Kerajaan telah melaksanakan sistem tender terbuka bagi memastikan peningkatan hasil serta tidak berlaku penyelewengan.

Ini dapat dibuktikan dengan peningkatan hasil kerajaan negeri sejak mengambil alih urusan pentadbiran kerajaan. Laporan Ketua Audit Negara (2009) menyatakan Kedah telah berjaya meningkatkan hasil sehingga 205% berbanding tahun 2007.

2.HAL EHWAL ISLAM

a)Mempercepat proses penyelesaian masalah kekeluargaan Islam dalam Mahkamah Syariah

Keterangan:

Bilangan hakim syariah telah dipertingkatkan dan menubuhkan Mahkamah Rayuan bagi menyelesaikan masalah kekeluargaan Islam di Kedah.

Kompleks Mahkamah Syariah yang baru telah siap dibina dan beroperasi di Alor Setar.


b)Menubuhkan Institusi Imam (Maahad Imamah) untuk melahirkan pegawai masjid yang terlatih.

Keterangan:

Kolej Universiti Insaniah (KUIN) telah dilantik sebagai pelaksana menggantikan Institusi Imam untuk melatih dan memberi kursus kepada pegawai-pegawai masjid seluruh Kedah. Pada awal 2011, kumpulan pertama seramai 40 orang pegawai masjid telah dipilih untuk mengikuti kursus tersebut secara berperingkat.

Pemilihan imam telah dilaksanakan melalui temuduga di peringkat masjid. Kaedah ini didapati lebih adil dan telus dalam memilih imam di qaryah masing-masing.

Tiada campur tangan politik daam pemilihan imam di setiap qaryah

c)Elaun imam yang setimpal dengan peranan mereka sebagai ketua qaryah

Keterangan:

Elaun yang diberi kepada imamoleh JAKIM melalui kerajaan negeri adalah setimpal dengan keadaan semasa dan akan dipertimbangkan mengikut keperluan.


d)Memberi elaun kepada guru-guru agama dan guru-guru Al-Quran persendirian

Keterangan:

Pihak kerajaan telah memberi elaun tersebut melalui saguhati semasa bulan Ramadhan dua tahun berturut-turut. Hal ini tidak pernah dilakukan sebelum ini.

3.HAK DAN KEPENTINGAN NON-MUSLIM

a)Menjamin peruntukan Perlembagaan Persekutuan mengenai kebebasan beragama dihormati mengikut kepercayaan masing-masing

Keterangan:

kerajaan terus memberi kebebasan beragama kepada rakyat dan disamping memberi perlindungan dan sokongan kepada program-program keagamaan dan kebudayaan di Kedah tanpa sebarang gangguan.
b)Mengiktiraf dan menjamin budaya, adat resam dan bahasa semua kaum

Keterangan:

Kerajaan telah mengadakan majlis dan memberi sumbangan bagi meraikan masyarakat Cina, India dan Siam seperti Majlis Sambutan Tahun Baru Cina, Deepavali, Thaipusam dan sebagainya.

Pihak kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM 1.5 juta khusus untuk aktiviti/program pelbagai kaum di Kedah. (Peruntukan seperti ini tidak pernah wujud sebelum ini).

Sekolah-sekolah jenis kebangsaan (persendirian) juga turut diberi bantuan oleh kerajaan untuk mempertingkatkan pencapaian sekolah-sekolah tersebut. Contohnya:

a) Menyediakan tanah seluas 3 ekar di Jalan Suka Menanti kepada Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina Pumpong.

b) Menyediakan tapak seluas 3 ekar di Sg. Tok Pawang, Bedong kepada Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil.

c) Pemberian kewangan sebanyak RM 50,000 kepada SMJK(C) Keat Hwa untuk kegunaan pasukan pancaragam yang akan mewakili Malaysia ke peringkat antarabangsa.

d) Menyelesaikan pembayaran bil-bil yang tertunggak

c)Melantik EXCO daripada wakil rakyat bukan Islam

Keterangan:

Perkara ini telah dilaksanakan iaitu dengan melantik YB Manikumar, YB Lim Soo Nee dan YB Tan Chow Kang sebagai EXCO Kerajaan Negeri Kedah.

4.PENDIDIKAN

a)Memberi bantuan khas kepada Sekolah Agama Rakyat untuk menjamin kelangsungan dan kemajuan sekolah itu.

Keterangan:

Kerajaan telah memperuntukan bantuan tahunan sebanyak RM 2.1 juta kepada Sekolah Agama Rakyat sejak tahun 2008.
b)Menjadikan Kolej Universiti Insaniah sebagai Pusat Kecemerlangan Pendidikan Islam di Wilayah Utara Semenanjung Malaysia

Keterangan:

Kampus tetap KUIN sedang dibangunkan di atas tanah seluas 320 ekar di Kuala Ketil dengan kos RM 330 juta yang mampu menampung sehingga 7000 orang pelajar serta meliputi pelbagai bidang dan kemudahan yang lengkap demi keselesaan pembelajaran pelajar.

Sehingga kini, penuntut KUIN telah mencecah angka 4492 orang termasuk pelajar-pelajar asing daripada 35 buah negara.

KUIN telah dimajukan dengan 42 program pengajian di pelbagai peringkat, bermula dari Pengajian Asasi kepada Ijazah Doktor Falsafah (PhD) yang meliputi bidang Syariah, Usuluddin, Pengajian Islam, Perniagaan, Pengurusan, Kejuruteraan, Teknologi Maklumat, Kejururawatan, Perhotelan dan pelbagai lagi.

Kerajaan juga telah memberi biasiswa dan insentif kepada pelajar yang cemerlang untuk menyambung pengajian mereka.

c) Melancarkan program pendidikan komuniti. Kumpulan sasaran terdiri daripada ibu bapa, guru-guru, pelajar-pelajar dan pemimpin masyarakat yang bertanggungjawab member kesedaran tentang kepentingan pendidikan dan tanggungjawab anggota masyarakat dalam proses pendidikan.

Ulasan/Cadangan:

Kelas-kelas pengajian telah dilaksanakan di banyak tempat termasuk di Kediaman Rasmi Menteri Besar, Bangunan Menara Zakat dan pusat-pusat pengajian tradisional (pondok)yang mendapat sambutan hingga ribuan peserta.

5.EKONOMI

a)Menyediakan Pelan Tindakan Ekonomi Kedah yang realistic dan mengambil kira perancangan Wilayah Ekonomi Utara tajaan Kerajaan Pusat.

Keterangan:

Telah dilancarkan Pelan Strategik Kedah Sejahtera 2010 – 2015 yang meliputi bidang makro-ekonomi, industry, pelancongan, pertanian, teknologi maklumat dan telekomunikasi, pembangunan modal insan serta utiliti dan infrastruktur dengan tujuan menambah hasil pendapatan negeri.

b)Mewujudkan suasana ‘mesra pelabur’ dengan mengurangkan karenah birokrasi dan pengurusan sifar rasuah di semua peringkat pentadbiran.

Keterangan:

Sejak ditadbir oleh Pakatan Rakyat, kerajaan telah berjaya menarik perhatian pelabur di Kedah dengan dasar yang dilaksanakan .

Sehingga awal 2010, pelaburan di Kulim Hi-Tech berjumlah RM 1.529 bilion

Kedah merupakan negeri ke-5 nilai Pelaburan Asing Langsung (FDI) tertinggi di Malaysia sebaris negeri-negeri maju selepas Sarawak, Selangor, Johor dan Pulau Pinang.

6.TANAH DAN HASIL NEGERI

a)Memastikan setiap pengambilan tanah yang dibuat hanya untuk kepentingan awam dengan bayaran yang setimpal dan munasabah.

Keterangan:

Perkara ini telah dilaksanakan sepanjang masa setelah mengambil alih pentadbiran kerajaan. Sehingga kini, tiada pertikaian berkenaan pampasan yang telah diberikan. Ini membuktikan pembayaran yang diberi adalah setimpal dan munasabah.

b)Mengkaji semula kadar cukai tanah yang membebankan rakyat.

Keterangan:

Kerajaan telah menurunkan kadar cukai tanah dari 25-75% kepada rakyat walaupun mengakibatkan kerajaan kehilangan hasil sehingga RM 50 juta.

Bagi tanah pendidikan, Kerajaan Negeri hanya mengenakan bayaran tahunan RM 10 bagi setiap lot tanah sekolah persendirian termasuk juga premis kebajikan yang tidak berorientasikan keuntungan.

c)Menguruskan hasil hutan secara telus dimana setiap lesen pembalakan yang dikeluarkan berasaskan tender terbuka yang memberikan peluang maksimum.

Keterangan:

Proses tender balak telah dilakukan secara tender terbuka. Laporan Ketua Audit Negara menyebut Kedah telah berjaya meningkatkan hasil sebanyak 205% berbanding tahun 2007.

Fakta: Kutipan hasil balak*

Purata 2004-2007 RM 9.5 juta

2008 RM 35 juta

2009 RM 38 juta

2010 RM 53 juta

*(Hasil yang diperoleh adalah dari keluasan tanah dan kuota tebangan yang sama)

d)Memberi potongan (rebat ) antara 25-75 peratus dari perbezaan kenaikan cukai yang dikenakan mulai 2006.

Keterangan:

Walaupun terpaksa kehilangan kutipan hasil sekitar RM 50 juta, kerajaan telah menunaikan janji yang dinyatakan dalam manifesto dengan memberi potongan cukai antara 25-75% dari perbezaan cukai yang dikenakan mulai tahun 2006.

Potongan yang diberikan adalah berbentuk rebat.

7.PERTANIAN

a)Membangunkan pertanian negeri dengan memberikan keutamaan kepada pengeluaran makanan secara komersial yang diterajui oleh Lembaga Kemajuan Pertanian Kedah yang akan ditubuhkan.

Keterangan:

Kerajaan telah melancarkan Pelan Pembangunan 2008-2015 yang merangkumi pembangunan pertanian di Negeri Kedah.

Pelan hala tuju tersebut telah memberi fokus kepada projek tanaman padi, jagung, nanas, sayuran dan penternakan.

Selain itu, Kedah Agro dan Kumpulan Ladang-ladang Perbadanan Kedah (KLPK) turut rancak menjalankan program-program merakyatkan pertanian. Antaranya memberikan pendedahan kepada penduduk kampung cara-cara menghasilkan cecair EM yang merupakan bahan utama dalam penghasilan Baja Kompos, Silaj, Baja Buah, Baja Daun dan penghalau serangga.

Julung kalinya Kerajaan Negeri telah memperuntukkan wang tambahan berjumlah RM 13 juta kepada Jabatan Pertanian Kedah dalam membangun dan merakyatkan pertanian di Negeri Kedah.

Peruntukkan khusus seperti ini tidak pernah diberikan sebelum ini.

8.PEMBANGUNAN INSAN
a)Mewujudkan sebuah badan/agensi khusus bagi menggalakkan pembangunan keluarga bahagia serta menangani persoalan-persoalan yang berkaitan dengan kebahagiaan keluarga.

Keterangan:

Telah diwujudkan Sekretariat Kem Bina Shakhsiah di bawah EXCO Pembangunan Insan yang telah menganjurkan beberapa siri Kem Bina Shakhsiah, Kem Anak Soleh & Kem Bina Insan yang merupakan sebahagian usaha kea rah pembangunan insane serta kebahagiaan keluarga.

Kerajaan juga telah memperuntukkan RM 3.5 juta untuk penubuhan Institut Latihan Belia Sejahtera di Sg. Petani sebagai institusi pembentukkan shakhsiah dan pembangunan insane para remaja.

b)Mengawal semua punca yang boleh menyumbang kepada kemunculan gejala negatif seperti penyalahgunaan dadah, lepak, pergaulan bebas dan hiburan melampau.

Keterangan:

Perkara ini telah dilaksanakan seawal pentadbiran kerajaan di bawah Pakatan Rakyat melalui unit khas iaitu Unit Mencegah Gejala Sosial (UMGAS). Unit ini telah melaksanakan beberapa aktiviti Latihan Lapangan Anti Gejala Sosial (LANDAS) khususnya di beberapa kawasan sasaran gejala tersebut.

c)Menganjurkan program-program yang menyuburkan kreativiti, inovasi dan keusahawanan.

Keterangan:

Kerajaan telah menganjurkan beberapa program melalui Urusetia Belia dan Pembangunan Insan kepada para remaja dan belia seperti kem motivasi, kepimpinan dan keusahawanan mengikut modul-modul yang telah disediakan.

Sebagai galakkan keusahawanan, kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM 2 juta bagi tahun 2010 untuk membantu memajukan usahawan Insustri Kecil dan Sederhana (IKS) Bumiputera melalui pembiayaan Dana Usahawan Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK).

9.PIHAK BERKUASA TEMPATAN

a)Menjadikan PBT prihatin, peka dan responsif kepada keperluan dan kehendak penduduk dalam sempadan PBT masing-masing yang merupakan kumpulan pembayar cukai.

Keterangan:

Pembentukkan Ahli Majlis lantikan politik yang baru setelah mentadbir kerajaan negeri telah mengambil inisiatif melaksanakan beberapa isu kehendak dan keperluan penduduk.

Perkara ini telah direalisasikan dengan urus tadbir yang lebih telus tanpa mengira fahaman politik dan perkauman.

b)Mewujudkan persekitaran yang bersih dan sihat dengan meningkatkan kecekapan perkhidmatan pelupusan sisa pepejal dan sistem saliran longkang.

Keterangan:

Kedah mendahului negeri-negeri utara iaitu Perlis, Pulau Pinang dan Perak dengan menandatangani MoU dengan kontraktor dilantik bagi pengurusan sisa pepejal.

Dengan pengambilalihan operasi secara interim berkuatkuasa 1 November 2009, aspirasi kerajaan dan PBT untuk menjadikan pengurusan sisa pepejal dan pembersihan awam yang lebih berkesan dan berkesan kini terlaksana.

Perundingan sedang berjalan dengan pihak-pihak terbabit untuk merealisasikan perkara ini.

Pihak PBT dan MKK juga telah menghidupkan dan melaksanakan konsep gotong-royong yang disarankan oleh pihak kerajaan. Dengan membudayakan gotong-royong, dapat mengurangkan kos serta menyemai sikap sayang dan tanggungjawab terhadap harta ataupun kemudahan awam.

c)Mewujudkan golongan Bumiputera berniaga di pusat bandar bagi mencerminkan komposisi kaum.

Keterangan:

Arahan kepada PBT telah dikeluarkan oleh pihak kerajaan untuk memudahkan proses permohonan lesen dan telah dilaksanakn oleh PBT masing-masing.

Kewujudan up-town di bandar, ekspo-ekspo niaga dan Karnival Kedah Sejahtera telah membuktikan golongan bumiputera tidak dipinggirkan. Dengan kewujudan ini juga telah membuka ruang dan peluang kepada peniaga bumiputera untuk memperluaskan pernigaan masing-masing.

Selain itu, lesen sementara juga telah dikeluarkan kepada peniaga bumiputera untuk berniaga di kawasan-kawasan yang telah di tetapkan oleh PBT.

d)Mengkaji semula kadar cukai pintu selaras dengan dasar penswastaan kutipan sampah bagi meringankan beban rakyat

Keterangan:

Pihak kerajaan telah mengkaji kadar cukai pintu sedia ada selaras dengan dasar penswastaan kutipan sampah. Kadar sedia ada yang telah dikenakan didapati munasabah serta tidak membebankan rakyat.

10.PEMBANGUNAN DAN KEPERLUAN KEMUDAHAN ASAS

a)Memperbanyakkan serta mempermudahkan peluang bagi rakyat terutama sekali yang berpendapatan rendah untuk memiliki rumah yang selesa.

Keterangan:

Sebanyak 1,181 unit rumah mampu milik sedang dibangunkan oleh anak syarikat kerajaan negeri, Seri Temin Development Corporation (M) Sdn. Bhd. di atas tanah seluas 40 hektar di Pokok Sena yang dikenali sebagai Bandar Sejahtera.

Bina Darul Aman Berhad (BDB) juga sedang menyegerakan pembinaan rumah mampu milik di Kubang Pasu dan Baling, masing-masing sebanyak 420 unit dan 440 unit.

Pembinaan rumah mampu milik ini diyakini mampu mengatasi keperluan 23,000 pemohon rumah dikalangan rakyat yang berpendapatan rendah sekaligus dapat membasmi setinggan bandar .

b)Menilai dan menyusun semula Jabatan Bekalan Air Kedah dengan tujuan meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kecekapan dan kemungkinan menurunkan kadar caj air demi kebajikan rakyat.

Keterangan:

Sejak 1 Januari 2010, pengurusan Jabatan Bekalan Air telah dikorporatkan sebagai sebuah syarikat milik penuh kerajaan negeri dengan nama Syarikat Air Darul Aman (SADA).

Pihak SADA juga telah menjalankan kerja-kerja penukaran paip yang lama kepada paip yang baru bagi menjamin kualiti dan kebersihan air untuk kegunaan harian.

Bagi mengatasi tuntutan keperluan air semasa dan masa depan, pihak SADA juga sedang membina tiga buah loji rawatan air di Padang Sanai, Lubuk Buntar dan Jeniang.

c)Menambah kemudahan rekreasi disamping menyelenggara kemudahan yang sedia ada sesuai dengan gaya hidup moden.

Keterangan:

Pembinaan Taman Jubli Emas di Suka Menanti, Alor Setar merupakan salah satu kawasan rekreasi yang dibangunkan sesuai dengan gaya hidup moden. Turut disediakan pelbagai prasarana lengkap khususnya untuk aktiviti sukan lasak.

Kerajaan Negeri telah menggalakkan pihak pemaju menyediakan kawasan lapang untuk beriadah dan bersukan serta taman permainan kanak-kanak di taman-taman perumahan yang dibangunkan.

Perancangan penambahbaikan turut diambil perhatian oleh EXCO Perlancongan dalam bidang tumpuan utama, iaitu:

a)Penubuhan Unit Pelancongan Negeri

b)Memajukan Pelancongan Kesihatan di Langkawi

c)Memajukan Produk Pelancongan Langkawi Antarabangsa

d)Memajukan Produk Warisan di Alor Setar dan Lembah Bujang

e)Menaiktaraf Produk Suka Lasak di Sungai Sedim dan Sungai Kedah

* (Sumber: Pelan Strategik Kedah Sejahtera 2010-2015, UPEN)

11.HAL EHWAL WANITA

a)Memberi cuti bersalin selama 3 bulan: 1 bulan sebelum dan 2 bulan selepas melahirkan anak bagi kakitangan wanita dalam perkhidmatan awam tanpa menghadkan bilangan anak.

Keterangan:

Kerajaan negeri akan melaksanakan cuti ini selaras penguatkuasaannya di peringkat Kerajaan Persekutuan.

Pemberian cuti ini telah diluluskan oleh Kerajaan Persekutuan pada 2011 yang telah dibentang dalam Belanjawan 2011 selaras dengan cadangan dan keputusan kerajaan negeri sebelum ini.

b)Mewujudkan organisasi wanita di setiap daerah bagi melatih dan melahirkan pemimpin untuk membantu meningkatkan kesedaran dalam pembangunan keluarga dan masyarakat.

Keterangan:

Sehingga kini sebanyak 14 buah pertubuhan wanita ditubuhkan, manakala 1 lagi dalam proses penubuhan dan menunggu kelulusan. Kewujudan pertubuhan/persatuan wanita ini adalah untuk melatih dan melahirkan pemimpin untuk membantu meningkatkan kesedaran dalam pembangunan keluarga dan masyarakat.

Berikut adalah senarai NGO wanita yang telah ditubuhkan:

a)Pertubuhan Wanita Sepakat Langkawi

b)Pertubuhan Wanita Ihsan Parlimen Jerlun (ALWANI)

c)Pertubuhan Wanita Sejahtera Kubang Pasu

d)Pertubuhan Wanita Prihatin Parlimen Alor Setar

e)Pertubuhan Amal Wanita Pokok Sena (PAWANA)

f)Pertubuhan Wanita Daerah Padang Terap (PEJIWA)

g)Pertubuhan Wanita Pengasih Parlimen Kuala Kedah (SUMBANGSIH)

h)Pertubuhan Wanita Prihatin Daerah Pendang (PEWANGI)

i)Persatuan Wanita Muhibbah Yan

j)Pertubuhan Wanita Parlimen Sg. Petani (SAHARA)

k)Persatuan Kebajikan Wanita Daerah Sik

l)Pertubuhan Wanita Prihatin Baling

m)Persatuan Amal Wanita Daerah Kulim (PERMATA)

n)Persatuan Kebajikan Wibawa Bandar Baharu

12.KEBAJIKAN DAN PEMBANGUNAN SOSIAL
a)Memperkemas fungsi dan tanggungjawab Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) termasuk mengkaji semula kadar bantuan bulanan dan kadar bantuan bencana.

Keterangan:

Setelah mengkaji kadar bantuan JKM, Kerajaan Negeri telah memberi peruntukan tambahan sebanyak RM 1 juta menjadi RM 13.5 juta untuk tahun 2010 kepada JKM bagi memastikan kebajikan masyarakat sentiasa diambil perhatian yang serius khususnya apabila berlaku bencana.
13.BELIA

a)Menyediakan pinjaman modal tanpa riba dan latihan kemahiran secara percuma kepada belia yang berminat menceburi bidang perniagaan.

Keterangan:

Bagi melahirkan usahawan belia yang lebih mantap dan berdaya saing, Kerajaan Negeri telah memperuntukkan sebanyak RM 2 juta pada tahun 2010 melalui pembiayaan Dana Usahawan PKNK sebagai pinjaman modal memula dan memperkembangkan perniagaan.

Latihan kemahiran turut diberikan untuk golongan belia yang berminat menceburi bidang perniagaan melalui Institut Latihan Belia Sejahtera (ILBAS).

b)Membasmi pengangguran dengan menyediakan dasar yang mengutamakan belia Kedah dalam pengambilan pekerja oleh syarikat-syarikat terpilih.

Keterangan:

Kerajaan negeri telah berusaha mengurang dan membasmi kadar pengangguran di Kedah dengan menetapkan dasar dan syarat kepada pelabur untuk mengutamakan rakyat negeri ini dalam pengambilan pekerja oleh syarikat-syarikat yang melabur di Kedah.

Perkara ini dapat dibuktikan melalui data yang telah dikeluarkan oleh Laporan Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Pedana Menteri iaitu kadar pengangguran di Kedah telah menurun daripada 3.8% pada 2004 kepada 3.3% pada 2008.

c)Mewujudkan Akademi Kepimpinan untuk melahirkan pemimpin belia yang berketrampilan.

Keterangan:

Bagi melahirkan pemimpin belia yang berketrampilan dan berkualiti, Sekretariat Belia Sejahtera telah ditubuhkan di peringkat negeri bagi merancang dan melaksanakan aktiviti berkaitan belia.

Selain itu, sebanyak 10 kelab/pertubuhan/NGO belia di peringkat parlimen juga telah ditubuhkan, iaitu:

a)Pertubuhan Belia Sejahtera Sg. Petani (BERANI)

b)Pertubuhan Belia Sejatera Sik (BEST)

c)Pertubuhan Bahtera Prihatin (Kuala Kedah)

d)Pertubuhan Belia Sejahtera Padang Terap

e)Pertubuhan Belia Sejahtera Padang Serai (BESTARI)

f)Pertubuhan Belia Merbok (PERELOK)

g)Pertubuhan Belia Sejahtera Pokok Sena (PERSONA)

h)Persatuan Belia Fateh Kubang Pasu

i)Kelab Jerai Sejahtera

j)Bahtera Prihatin Kuala Kedah

Kerajaan juga telah meluluskan pembinaan Institut Latihan Belia Sejahtera (ILBAS) di Sg. Petani sebagai institusi melatih kepimpinan belia melalui pelbagai modul dan aktiviti sepanjang mengikuti kursus tersebut.

14.SUKAN DAN REKREASI


a)Menjadikan Kedah terkenal dalam beberapa jenis sukan terpilih seperti bola sepak, takraw dan silat olahraga melalui bantuan dan insentif kepada badan sukan.

Keterangan:

Kerajaan telah melunaskan hutang peninggalan kerajaan sebelum ini sebanyak RM 5 juta.

Julung kalinya Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA) telah memiliki bas sendiri dimana penyerahan bas ini telah disempurnakan oleh KDYMM Tuanku Sultan Kedah pada 21 April 2010.

Pelbagai bantuan dan insentif telah diberikan kepada badan sukan di Kedah melalui peruntukan EXCO Belia dan Sukan bagi meyemarakkan semangat kesukanan disamping mencungkil bakat-bakat baru dalam bidang sukan.

Kerajaan juga telah memberi insentif kepada atlet-atlet yang telah berjaya mengharumkan nama Kedah dipersada kebangsaan dan antarabangsa seperti wang tunai dan lot tanah seperti pemain bola sepak yang telah memenangi Piala Suzuki AFF baru-baru ini.

b)Mempopularkan sukan permotoran dan sukan ekstrem dengan menyediakan prasarana berkaitan dan akademi latihan.

Keterangan:

Kerajaan Negeri telah menganjurkan beberapa aktiviti sukan permotoran dan sukan lasak sebagai sukan popular di Kedah. Antaranya ialah:-

a)Junggle Trekking Gunung Jerai

b)Belon Panas di Taman Jubli Emas, Alor Setar

c)Sukan Motorcross di Bukit Jambul

d)Perlumbaan ‘Sprint Test’ di Taman Jubli Emas, Alor Setar

e)Sukan ekstrem seperti basikal dan papan luncur di Taman Jubli Emas, Alor Setar

f)Aktiviti menyelam (scuba diving) di Pulau Payar

g)Acara sukan arus deras ‘White Water Rafting’ di Sungai Sedim, Kulim

h)Perlumbaan ‘Cub Prix’ di Perkarangan Stadium Darul Aman, Alor Setar

c)Menyediakan pusat aktiviti rekreasi keluarga di setiap daerah.

Keterangan:

Pusat aktiviti rekreasi yang sedia ada di setiap daerah telah mencukupi untuk masyarakat beriadah dan berehat. Penambahan pusat aktiviti rekreasi akan ditambah dari masa ke semasa mengikut keperluan masyarakat setempat.

Pemaju perumahan telah ditetapkan syarat untuk menyediakan pusat rekreasi keluarga di setiap taman perumahan yang dibangunkan khususnya dengan menyediakan kawasan lapang untuk bersukan dan riadah serta taman permainan kanak-kanak.

15.ALAM SEKITAR DAN PELANCONGAN

a)Memastikan pembangunan fizikal tanpa menjejaskan kualiti udara, sungai dan hutan.

Keterangan:

Perkara ini telah menjadi polisi kerajaan.

Memindahkan Projek Zon Industri Petroleum Yan (ZIPY) daripada tanah sawah seluas 4300 ekar ke lokasi lain.

b)Menjamin kewujudan zon hijau (green belt) di kawasan bandar.

Keterangan:

Kewujudan zon hijau di kawasan Bandar telah diberi perhatian serius dan dilaksanakan di bawah penguatkuasaan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

Kerajaan Negeri juga telah menganjurkan Kempen Sejuta Pokok dengan menanam pokok yang bertujuan memelihara alam dan mewujudkan zon jihau di kawasan-kawasan Bandar.

c)Membangunkan tempat pelancongan baru secara terancang.

Keterangan:

Tempat pelancongan baru telah dibangunkan secara terancang seperti Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Legong, Tree Top Walk Sg. Sedim, Pantai Merdeka, Terap Inn dan Regency Jerai Hills Resort.

d)Membuka peluang dan mempergiat penyertaan rakyat dalam kegiatan pelancongan.

Keterangan:

Kerajaan Negeri telah membuka peluang kepada rakyat untuk terlibat sama dalam kegiatan pelancongan khususnya dengan mewujudkan homestay di kawasan yang berpotensitinggi sebagai destinasi pelancongan bagi menarik lebih ramai pelancong ke Negeri Kedah.

LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH
(PERKARA YANG SEDANG DALAM PELAKSANAAN)

1.PENTADBIRAN

a)Menyediakan kemudahan pinjaman tanpa faedah untuk kakitangan kerajaan

Ulasan/Cadangan:

Sedang dilaksanakan

2. TANAH DAN HASIL NEGERI

a)Memberi tanah pertanian kepada rakyat termiskin mengikut konsep Ladang Rakyat

Keterangan:

Sedang dilaksanakan oleh anak syarikat kerajaan, Kedah Agro mengikut kaedah Contract Farming.

Memberi tanah pertanian kepada rakyat termiskin mengikut konsep ladang rakyat dimana tanah yang dimiliki adalah dalam bentuk saham syarikat yang mengusahakan tanah rakyat tersebut.

Pihak Kedah Agro masih dalam perancangan menyusun beberapa jenis pertaniah yang sesuai dilaksanakan mengikut kesesuaian lokaliti dan iklim tanah yang dicadangkan.

1.PERTANIAN

a)Membangunkan Lembah Jerai sebagai Agro-hub (pengkalan hasil pertanian) Negeri Kedah

Keterangan:

Gagasan YAB Mentei Besar Kedah sebagai Belanda Timur sedang giat direalisasikan khususnya pertanian di Lembah Jerai mengikut Pelan Hala Tuju Pembangunan Pertanian Negeri Kedah Darul Aman 2008-2015.

Kerajaan juga optimis melalui teknologi serta pembangunan dan penyelidikan untuk meningkatkan hasil pertanian berdasarkan aktiviti pembuatan.

2.BELIA

a)Menggalak dan memudahkan proses perkahwinan dikalangan belia

Keterangan:

Kerajaan Negeri telah menganjurkan program Mahligai Sejahtera di Seri Mentaloon Alor Setar sebagai salah satu langkah untuk menggalak dan memudahkan proses perkahwinan dikalangan belia.

Modul khas berkaitan kekeluargaan Islam juga telah dirangka dan akan dilaksanakan di Institut Latihan Belia Sejahtera (ILBAS) setelah memulakan operasinya di Sungai Petani.


LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH
(PERKARA YANG BELUM DILAKSANAKAN)

1. EKONOMI

a)Menubuhkan institusi Ar-Rahnu (pajak gadai Islam) sebagai alternatif kepada golongan berpendapatan rendah untuk mendapatkan pinjaman jangka pendek.

Belum dilaksanakan

2.PERTANIAN

a)Mewujudkan Skim Perlindungan Takaful kepada golongan petani, penternak dan nelayan.

Belum dilaksanakan


3.HAL EHWAL WANITA

a)Mengiktiraf suri rumah sepenuh masa sebagai tenaga kerja produktif yang boleh menyumbang kepada pendapatan keluarga dengan mewujudkan peluang pekerjaan di rumah.

Belum dilaksanakan

b)Memberi cuti eddah kepada wanita yang kematian suami selama tiga puluh hari dan empat belas hari kepada suami yang kematian isteri.

Belum dilaksanakan

c)Menyediakan pusat penjagaan kanak-kanak di tempat kerja serta menggalakkan pihak swasta mengadakan kemudahan yang sama.

Belum dilaksanakan


KEBAJIKAN DAN PEMBANGUNA SOSIAL

a) Mewujudkan Tabung Bantuan Kemiskinan untuk membantu golongan miskin tanpa membezakan agama, kaum dan fahaman politik.

Belum dilaksanakan

b) Memberi perlindungan takaful kepada warga emas tanpa mengira kaum.

Belum dilaksanakan

4.SUKAN DAN REKREASI

a)Menyediakan kemudahan sukan khusus untuk golongan wanita dan kurang upaya.

Ulasan/Cadangan:

Belum dilaksanakan
HASIL LAPORAN MANIFESTO PILIHANRAYA PAS KEDAH

1.Perkara yang telah dilaksanakan : 44 (78.5%)

2.Perkara yang sedang dalam pelaksanaan : 4 (7.2%)

3.Perkara yang belum dilaksanakan : 8 (14.3%)

Muhammad Sanusi Md Nor,
SETPOL MB KEDAH

Anwar atau Bukan: Siapa yang kaut untungnya

http://www.tilmiz.net/blog/wp-content/uploads/2010/03/BAGUS01.jpg

Ketawa panjang adalah reaksi awal saya apabila timbul isu video seks yang kononnya melibatkan batang tubuh Anwar Ibrahim. Soalan pertama ialah kenapa perlu diwar-warkan video lagak seks seorang pemimpin kanan pembangkang sedangkan sepatutnya ia berbunyi ‘aksi ranjang lelaki Melayu/Siam mirip seorang politikus’. Apabila tajuk media terlalu menyorot suluhan lampunya kepada Anwar Ibrahim tatkala Pilihanraya Sarawak semakin hampir, maka naluri rakyat terus mengatakan ianya satu lagi konspirasi peringkat tertinggi terhadap kemaraan Anwar ke Putrajaya.

Dalam apa-apa jua isu politik tidak lari dari dua pendekatan, 1) Sorokkan bukti serta bikin cerita palsu dan yang keduanya ialah sebarkan semaunya sambil menaburkan isu. Saya ingin membawa tiga kes yang masih segar untuk perbandingan yakni tragedi AlMaunah di Sauk, video seks pemimpin MIC Vijandran serta aksi seks seorang politikus tua MCA Dato Seri Chua Soi Lek. Huraian ini mungkin mengambil masa sedikit tetapi ia wajar supaya kita memahami betul-betul kaedah dan tata cara yang digunapakai dalam menggembala minda rakyat dan pembaca.

Kaedah pertama biasanya digunakan untuk menyebar kisah palsu dan menyorokkan kisah sebenar. Manakala kaedah kedua ialah cara terus untuk menjatuhkan seseorang apabila bahan buktinya tulin lagi genuin.

Jika kita masih ingat, rakyat dikejutkan dengan tragedi rampasan senjata di kem Wataniah Gerik dan kemudiannya berkubu di Bukit Jenalik Sauk usai Pilihanraya 1999 ketika parti PAS memenangi sejumlah kerusi yang besar sedangkan parti PKR belum menampakkan taringnya. Rejim di bawah Mahathir ketika itu telah merancang tragedi ini dengan tuduhan ‘menderhaka kepada YDP Agong’ bermatlamat utama mengharamkan parti PAS. Bersyukur kita kerana pendedahan awal internet telah akhirnya mendatangkan masalah dan kelam kabut kepada pemerintah sehinggakan terpaksa melatih sekumpulan komando dan sniper selama dua minggu di Mindef untuk dipertontonkan kepada wartawan betapa rompakan senjata itu boleh dilakukan dalam tempoh pendek. Soalan dari ahli politik tidak dibenarkan pula. Yang anihnya, kejadian rompakan senjata itu berlaku di malam hari sedangkan lakonan itu dibuat di siang hari pula. Jelas yang ianya kantoi!

Elok kita perhatikan apa yang sebenarnya berlaku sekitar Bukit Jenalik di sebalik kisah tembakan rambang serta pembunuhan dua orang anggota keselamatan bagi mengukuhkan lagi sandiwara arahan Tun Mahathir! Lebih empat ribu anggota keselamatan terdiri dari ATM dan PDRM telah dikerahkan mengepung kawasan itu. Perlu saya ingatkan ianya bukanlah sebuah bukit yang berimba seperti digambarkan melainkan sebuah dusun durian tanah tinggi separas 3 tingkat sebuah sekolah berhampiran. Jaraknya hanyalah sepelaung atau sekitar 100 meter sahaja. Tidak ada pun apa yang dikata kubu dalam tanah atau tempat latihan menggunakan senjata. Ianya hanyalah sebuah dusun durian milik penduduk di situ!! Yang ada hanyalah beberapa lubang sedalam buku lali kaki anda!

Apa yang saya nak kaitkan ialah, kehadiran 4000 anggota keselamatan di situ BUKANNYA bertujuan menghalang ‘penjenayah’ keluar dan membikin kacau TETAPI untuk MENGHALANG 23 juta orang awam dari masuk dan meninjau apa yang berlaku di sebalik kepungan itu! Mereka menyembunyikan bahan bukti. Perhatikan, jika sekumpulan lelaki itu bersenjata dan ganas sudah tentu mereka ditumpaskan dan dibunuh kesemuanya! Ironisnya, hanya lagu rakaman Allahyarham TS P Ramlee dan kehadiran sanak saudara saja digunakan untuk menumpaskan mereka!!Ya..........lagu P Ramlee!!!!

Hahaha.... ketika itu juga saya ketawa besar kerana jalan ceritanya yang kantol setaraf sitkom Pi Mai Pi Mai Tang Tu.

Politik negara kita menjadi caca merba sepanjang tempoh Umno memerintah terutamanya era Tun Dr Mahathir berkuasa.pembohongan, fitnah,rasuah dan pembunuhan politik dan karekter berlaku di zaman ini dengan berleluasa. Seluruh jentera kerajaan dari peringkat tertinggi menjadi anjing suruhan dan balaci pehak penguasa! Para tali barut dan tukang karut akan dianugerahkan pelbagai keuntungan dunia dengan kenaikan pangkat dan wang ringgit.

Budaya kotor ini kemudiannya berjangkit kepada parti rakan lain dalam Barisan Nasional. Kaedah fitnah dan ‘mengenakan ‘ rakan sesama sendiri menular.

Dua kes berikutnya juga membabitkan politikus yang merupakan sahabat dalam Barisan Nasional. Akan tetapi disebabkan pergolakan dalaman parti mereka sendiri, maka isu dibuat supaya mereka terkemut keluar. Akan tetapi kali ini, bahan bukti (lantaran ianya genuin) telah disebarkan semaunya melalui rakaman media di seluruh pelusuk negara samada secara percuma atau diniagakan. Mana mungkin Chua dan Vijandran menafikan bukan batang tubuh mereka dalam video itu kerana SEMEMANGNYA mereka terlibat. Apa yang membezakan antara kedua-dua rakaman itu ialah Vijandran membuat sendiri rakaman itu untuk koleksi peribadi manakala Chua Soi Lek pula dirakam curi aksi ranjangnya.

Perhatikan betul-betul bagaimana pendekatan sebaran kepada awam digunakan sepenuhnya sehingga ke dalam telefon bimbit! Setelah penyebaran dibuat, barulah isu dimainkan dalam media dan seterusnya dicanangkan oleh pehak tertentu demi keuntungan peribadi.

Berbalik kita kepada isu fitnah terbaru dalam kes yang menimpa DS Anwar Ibrahim. Cuba bayangkan, jika video itu tulin bahawa Anwar adalah pelakunya, tentu sahaja ia akan disebarkan dengan berleluasa menggunakan seluruh jentera kerajaan seperti PDRM, Jabatan Penerangan, Risda, Felda dan helikopter tentera. Kerana inilah kaedah ampuh menjadikan PKR dan Pakatan Rakyat lumpuh! Jika sahabat dalam parti pun mereka jatuhkan dengan bersungguh-sungguh demi kepentingan peribadi, inikan pula Anwar Ibrahim musuh nombor SATU mereka! Tentu sahaja video itu akan bertaburan di jalan raya, lebuh raya mahupun pasar raya. Bukan setakat menimbulkan spekulasi dengan mengheret beberapa susuk yang sememangnya dibenci rakyat ramai.

Jangan lah beri alasan betapa mereka mahu menjaga maruah dan air muka Anwar dan keluarga pula. Kerana dari pengalaman lalu, tidak pernah mereka memikirkan hal menjaga maruah dan air muka Anwar. Mereka menganggap Anwar itu Goyem sebagaimana Yahudi memandang hina keatas bangsa lain.

Nampak dak!???
Nampak tak????

Perancangan jahat mereka ini jelas didalangi kepimpinan Umno walaupun dinafikan oleh Najib, namun kesemua tiga badut itu adalah ‘hardcore’ Umno!! Lantaran tayangan ‘matinee show’ atau tayangan perdana nya kantol dan ianya sudah terbongkar, makanya video itu terpaksa disembunyikan dari umum dengan cara menyerahkan kepada pehak polis. Dalam masa yang sama mereka menampilkan beberapa susuk tubuh berkepentingan dan bermotif memberi komen, ulasan dan pendapat. Maka keluarlah Yusri KRU, YB Zulkifli Nordin, Zaid Ibrahim selain dari sidang media oleh Rahim Thamby Chik dan Dato Ezryl. Kenapa Yusri KRU? Apakah kita sudah lupa tentang edaran gambar porno abangnya Edry dan penyanyi Linda Rafar. KRU Production sendiri merembat begitu banyak peluang perniagaan. Ingat, pendekatan ‘carrot n stick’ sentiasa digunakan dalam melibatkan seseorang dalam sebarang konspirasi! Begitulah adatnya jika ada perjanjian dengan Setan!

Lebih lucu apabila kepimpinan Umno (Hishamuddin) galak untuk bercakap tentang Suruhanjaya Di Raja. Soalan pertama beranikah mereka? Kenapa ianya bersungguh-sungguh diusahakan sedangkan kisah pembunuhan Teoh Beng Hock di pejabat MACC mengambil masa setahun lebih untuk ditubuhkan serta skopnya dihadkan pula dengan bukan bertujuan mencari siapa pembunuh Teoh?! Siapa mahu menjawab soalan cepu emas ini? Apakah video seks itu lebih penting dari masalah penyelewengan kewangan serta sejumlah hampir RM1 Trillion yang dilarikan keluar negara dalam tempoh sembilan tahun lalu? Kenapa pula dalam kisah Altantuya dahulu pelbagai helah digunakan untuk menyelamatkan Najib dan sekutunya? Kenapa para NGO(k) Melayu tidak bangun mempersoalkan kredibliti dan moral Najib ketika itu sedangkan ia seorang Perdana Menteri? Inilah dia perangai buruk Melayu Umno!

Saya kesiankan sungguh terhadap susuk tubuh Anwar Ibrahim yang tidak putus-putus dianiaya dan difitnah. Beliau sendiri tahu bagaimana beliau sentiasa dipantau pergerakannya oleh sekumpulan SB. Kalau lah itu faktanya, buat apa lah dia nak lampiaskan nafsunya di sebuah hotel/apartment di Malaysia? Dah la tu, amoi pun tak cun jenis murahan punya. Datok Ezkyl atau Rahim Thamby Chik mungkin bernafsu sebab mereka B list porn star.

Sekarang mari pula kita lihat siapakah yang mengaut untung dari tuduhan keji ini? Pertamanya ialah kepimpinan Umno dan rejim pemerintah. Keduanya ialah 3 ekor binatang berupa manusia baghal itu sendiri! Kalau pun nak naik dalam hiraki Umno, tak payah lah guna jalan fitnah. Bakal muflis lah kamu akhirat kelak!

Keuntungan jangka pendek yang cuba diraih Umno ialah demi memesongkan tumpuan Pakatan Rakyat dalam menghadapi pilihanraya Sarawak. Yang keduanya ialah menyekat rempuhan pakatan parti harapan baru rakyat memegang teraju Putrajaya. Kerana jelas di mata rakyat, UmnoBn telah sampai tarikh luputnya, manakala Pakatan Rakyat menjanjikan harapan Malaysia yang lebih gemilang.

Pssstt Umnoist.......hangpa dah kantoi!!

Mi Itik @ kedahlanie.info
[ADS] Ingin memasuki tajuk muka depan akhbar? Inilah peluang anda!

Kes Azmin - PR ceramah tak boleh BN mai ceramah boleh...


Azmin persoal ceramah politik Muhyiddin di Ampang

AMPANG: Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali mempersoal tindakan polis membenarkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berceramah di Kampung Pandan, dekat sini malam tadi. Sedangkan katanya, ceramah anjuran KEADILAN yang diadakan di Taman Melawati, Gombak Jumaat lalu, dihalang polis.

“Saya bertanya mengapa polis beri permit ceramah politik (kepada Tan Sri) Muhyiddin (Yassin) di Kampung Pandan malam tadi? “(Sedangkan) Kelulusan oleh IPD (Ibu Pejabat Polis Daerah) yang sama.

(Tetapi mereka) Tak boleh jawab,” lapor Azmin dalam twitternya selepas memberi keterangan di IPD Ampang Jaya, pagi ini. Azmin mendakwa, dua laporan polis yang dibuat terhadapnya, dilakukan oleh pihak polis sendiri.

Satu daripadanya, dibuat di bawah Akta Hasutan. Malah, pegawai polis yang merakamkan keterangannya, ASP Dr Vasu dikatakan masih belum lagi melihat laporan tersebut.

“Baru saya dimaklumkan bahawa ada dua laporan polis terhadap saya. Satu lagi ialah di bawah akta hasutan kerana ajak rakyat bawa perubahan,” kata Azmin yang juga Adun Bukit Antarabangsa.

Menurutnya lagi, 18 soalan yang dikemukakan kepadanya disediakan Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor. “Soalan semua disiapkan oleh IPK Selangor. Hebat!” kata Azmin.

Ahli Parlimen Gombak itu hadir di IPD Ampang pagi tadi bagi memberi keterangan berhubung ceramah yang diadakan di Gombak, Isnin lalu.

Turut hadir memberi kenyataan kepada polis ialah Adun Hulu Kelang, Saari Sungib dan Adun Batu Caves, Amiruddin Saari. Jumaat lalu, polis bertindak ganas apabila menyerbu dan menghalang ceramah kempen ‘Tolak Fitnah’ anjuran KEADILAN di Pusat Khidmat Rakyat Ahli Parlimen Gombak, Taman Melawati, yang turut dihadiri Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bagaimanapun, polis hanya membenarkan Anwar berucap 15 minit sahaja, sebelum mematikan pembesar suara dan mengheret Ketua Umum KEADILAN itu turun dari pentas, sehingga menimbulkan kemarahan hampir 5,000 yang hadir.

Selasa lalu, sepasukan polis ‘mengepung’ rumah Azmin di Ampang bagi menyerahkan notis mengikut Seksyen 111 Kanun Prosedur Jenayah supaya beliau memberi keterangan kepada polis berhubung ceramah tersebut.

ceramah muhyiddin di Ampang : http://www.malaysiakini.com/news/160019

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=10152

Jangan jadi ‘syaitan bisu’

SHAH ALAM – Pemimpin-pemimpin agama yang terus berdiam diri berhubung isu video seks yang didakwa melibatkan pemimpin Pakatan Rakyat (PR) boleh dianggap ‘syaitan bisu’.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, golongan ini sepatutnya memberi respons kerana ia melibatkan serangan moral serta melibatkan penayangan video lucah yang seharusnya ditentang bersama.

Menurutnya, ada sesetengah pemimpin agama ini hanya berani bersuara apabila isu tersebut menyentuh Pas, tetapi seolah-olah tidak berani apabila melibatkan pemimpin UMNO.

“Di mana mereka (pemimpin agama) yang sering bercakap sebelum ini? Mereka ini diarahkan bercakap benar tetapi mereka boleh disifatkan sebagai syaitan bisu jika mereka tidak lakukannya,” katanya ketika berucap di Program Solat Hajat dan Ceramah Perdana Melawan Fitnah di sini semalam.

Kepada Majlis Fatwa Kebangsaan : Adakah ISLAM di PERAK, KELANTAN, JOHOR & sewaktu dengannya tak sama..???

Bertenagakah Majlis Fatwa Kebangsaan?

Malam semalam JK Fatwa Kebangsaan bersidang membincang selara dan sepakat mengeluarkan hukum dan fatwa diremi Menteri di JPM Datuk Jamil Khir Baharom

Malam semalam Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab dalam hal ehwal Islam Datuk Jamil Khir Baharom telah merasmikan suatu persidangan khas Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang akan bersidang selama 3 hari.

Persidangan itu adalah bagi membincangkan langkah dan usaha bagi menyelaras dan bersepakat dalam mengeluarkan hukum dan fatwa di seluruh Negara. Dalam erti kata lain jika di Selangor contohnya telah difatwakan rokok itu haram maka bagaimana mahu menyelaraskan agar fatwa ini turut terpakai atau dipertimbang di negeri-negeri lain.

Saya kira langkah ini baik tetapi tidak pasti bagaimanakah kesudahannya. Yang tentu perkembangan pengharaman judi di seluruh negeri Kelantan itu suautu kes yang menarik yang seharusnya diperbincangkan juga oleh jawatankuasa ini. Jangan pergi kepada isu remeh temeh. Pergi dan tangani isu pokok yang tidak perlu pun difatwakan tetapi perlu kepada kaedah perlaksanaan dan penguatkuasaan contohnya pengharaman judi, arak dan lain-lain.

Kalau Kelantan haram takkanlah Johor halal?

Kelantan tetap haram judi

Kelantan akhirnya memutuskan jualan loteri “bigsweep” yang dijual di premis selain premis judi (yang telah pun diharamkan sejak 1990) di negeri Seramvi Mekah itu juga haram. Ini menurut pandangan Penasihat Undang-undang Negeri. Sebelum ini berlaku kontroversi apabila beberapa anggota penguatkuasa MPKB-BI (Majlis Perbandaran Kota Bharu – Bandaraya Islam) merampas tiket-tiket loteri “bigsweep” yang dijual di beberapa premis termasuk kedai buku di negeri berkenaan.

Beberapa kalangan telah membangkitkan adakah tindakan pegawai MPKB-BI itu sah dan malah ia dibincangkan diperingkat Pakatan Rakyat. Akhirnya kerajaan negeri memutuskan melalui kenyataan Tok Guru Menteri Besar bahawa isu teknikal ini akan dirujuk kepada Penasihat Undang-undang Negeri untuk ulasan dan pandangan.

Pandangan yang diberikan: tindakan kerajaan negeri itu sah.

Sesungguhnya tidak sia-sialah slogan Membangun Bersama Islam yang didukung oleh kerajaan negeri sejak PAS kemabli memerintah Kelantan pada tahun 1990 dahulu. Semoga Islam terus menjadi pedoman, naungan dan ikutan kerajaan negeri sehingga ia menjadi kebangaan negeri-negeri lain dan akhirnya menjadi ikutan insyallah.

Benarlah firman Allah swt al Ahzab:36 -

“Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.”

An Nisa’ : 65 –

“Maka demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya.”

Ikhtiar yang diambil untuk menguatkuasakan pengharaman judi seperti di Kelantan ini bukan tugas dan tanggungjawab PAS sahaja, ia tugas dan tanggungjawab semua. Saya kesal apabila ahli parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah dalam respon spontannya terhadap perkembangan ini menyatakan bahawa tindakan Kelantan itu gopoh (hasty).

Tak mengapalah jika MCA atau Karpal yang tidak diberikan hidayah itu membantah tetapi orang Islam mengapa begitu? Fikir-fikirkanlah.

Roslan SMS,
http://n32.blogspot.com

Aduhai Anwar lain kali kalau ke Sarawak jangan berucap tapi bawa Video X..baru OK rasanya..!!!

http://3.bp.blogspot.com/-ybM1b8tXOfc/TZKwo1x3nFI/AAAAAAAAEwY/bcnNC0NGrFs/s1600/2011-03-30_121951.jpg

Lihatlah berapa banyak duit di taburkan kepada rakyat setiap P/raya kecil.

Berita Kedah FM siarkan fitnah Kerajaan Negeri Kedah...

Tanah itu milik Persekutuan, kenapa salahkan kerajaan Negeri?

BUKIT KAYU HITAM, 39 Mac – Tanah tapak Bazar Kompleks MDKP Bukit Kayu Hitam kini kini sudah berpindahmilik kepada Kerajaan Persekutuan apabila ianya dibeli oleh Pusat untuk dijadikan kawasan Pengkuarantinan Kastam dan Imigresen (CIQ).

Penjelasan itu dibuat oleh Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu, Encik Basir Ismail ekoran dakwaan yang disiarkan oleh Berita Kedah FM hari ini yang mendakwa kononnya Kerajaan Negeri mengarahkan peniaga di bazar itu mengosongkan premis tanpa menyediakan tempat perniagaan alternatif untuk mereka.

“Atas dasar keprihatinan terhadap peniaga kita telah berbincang dengan para peniaga seterusnya mencadangkan mereka berpindah ke kawasan bebas cukai atau mereka sendiri mengemukakan cadangan kepada pihak majlis tempat yang sesuai untuk mereka berniaga.

“Para peniaga tidak setuju untuk berpindah ke kawasan bebas cukai atas faktor-faktor tertentu dan buat masa ini mereka belum mengemukakan cadangan kepada MDKP di mana tempat mereka fikirkan sesuai untuk dipertimbangkan oleh pihak majlis,” ujarnya.

Basir bagaimanapun memberitahu Warta Darul Aman bahawa, penjelasan terperinci berhubung isu tersebut akan dikeluarkan esok, selepas pihak MDKP bermesyuarat.[WartaKedah]

Aduhai Nazri.. hang nak muhung orang UMNO boleh laa...!!


Nazri: Bantuan segera ketika p'raya bukan rasuah

Pemberian bantuan segera kepada rakyat ketika kempen pilihan raya tidak boleh ditakrif sebagai rasuah, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz. Beliau berkata ini kerana pelbagai bantuan yang disampaikan kepada rakyat menjelang pilihan raya adalah sebagai memenuhi manifesto atau janji yang dibuat kerajaan jika menang pilihan raya.

NONE"Kita dah berjanji kalau menang kita akan tunaikan (manifesto)...sebagai contoh bantuan mesin jahit, kalau kita tak bagi masa nak pilihan raya boleh segera bagi selepas pilihan raya, sama sahaja, adakah ini satu kesalahan? "Kita juga tak boleh nak hentikan pemberian ini sebab kita akan bagi juga selepas itu (pilihan raya)," katanya ketika menjawab pertanyaan Ab Azizi Ab Kadir (PKR-Ketereh) pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Ab Aziz dalam soalannya ingin tahu sama ada pemberian bantuan segera ketika pilihan raya atau pilihan raya kecil merupakan satu bentuk rasuah dan adakah kerajaan bercadang menghentikan bantuan seumpamanya ketika kempen pilihan raya.

Menjawab soalan Ab Aziz mengenai jumlah aduan rasuah yang diterima Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) ketika pilihan raya kecil bagi tempoh 2008 hingga 2010, Mohamed Nazri berkata sebanyak enam kes diterima dan disiasat dalam tempoh itu.

RM11j kos 16 p'raya kecil Sementara itu, Nazri berkata, kerajaan menanggung kos lebih RM11 juta bagi melaksanakan 16 pilihan raya kecil selepas pilihan raya umum ke-12 pada 2008. Katanya, perbelanjaan yang besar diperlukan bagi menampung kos dan perkhidmatan bagi setiap pilihan raya kecil seperti pengangkutan, tempat tinggal, makanan dan minuman.

"Anggaran kos yang digunakan bagi menjalankan pilihan raya kecil ialah antara RM318,000 dan RM1,290,000 bergantung kepada kawasan pilihan raya yang terlibat dalam pilihan raya itu," katanya. Beliau berkata demikian bagi menjawab pertanyaan Datuk Md Sirat Abu (BN-Bukit Katil) mengenai kos yang dibelanjakan untuk sesuatu pilihan raya kecil sejak pilihan raya umum ke-12 dan adakah kerajaan bercadang untuk tidak mengadakan pilihan raya kecil dengan menggantikannya dengan kaedah lain.

Mohamed Nazri berkata perincian setiap pilihan raya kecil ialah Permatang Pauh (RM409,000), Kuala Terengganu (RM325,416), Bukit Gantang (RM460,971), Bukit Selambau (RM318,000), Batang Ai (RM391,700), Penanti (RM514,600), Manik Urai (RM548,003), Permatang Pasir (RM461,367.93), Bagan Pinang (RM449,485), Hulu Selangor (RM1.2 juta), Sibu (RM1 juta), Batu Sapi (RM1.290 juta), Galas (RM1.047), Tenang (RM1.1 juta), Merlimau (RM755,000) dan Kerdau (RM915,000).

Sementara itu, beliau berkata kerajaan tidak bercadang untuk menggunakan kaedah lain bagi menggantikan pilihan raya kecil kerana ia telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan Akta Pilihan Raya Kecil 1958. "Setiap keputusan bagi pilihan raya kecil yang diadakan adalah muktamad dan perbelanjaan yang digunakan dianggap sah," katanya.

Mengenai kemenangan BN bagi pilihan raya kecil yang dianggap 'tidak halal' selain melaksanakan projek 'mee segera' dan memberikan 'durian runtuh' kepada rakyat semasa pilihan raya kecil, Mohamed Nazri berkata projek itu bukan bersifat 'disegerakan' sebaliknya ia dipercepatkan semasa pilihan raya kecil kerana telah terdapat peruntukan yang ditetapkan. Beliau berkata kerajaan sentiasa melaksanakan projek yang membolehkan rakyat di negeri yang terbabit menerima manfaat dengan segera.

- Bernama

Apakah Harusani pulak akan di 'haramkan' oleh kak mah dan wanita UMNO selepas ini..!!??

Tarian poco-poco haram?

http://1.bp.blogspot.com/-6JUjHwbKkHs/TZCYLsVgIcI/AAAAAAAAEvw/g1Xs8MEb-EI/s1600/2011-03-28_221403.jpg

SAYA agak terkedu menerima e-mel daripada seorang rakan yang menyatakan tarian atau senaman poco-poco adalah haram. Ini kerana saya pernah juga beberapa kali terlibat menyertai tarian atau senaman ini, terutama apabila mengikuti kursus anjuran jabatan saya.

Tarian ini sangat popular di negara kita pada masa kini. Ia bukan sahaja dilakukan oleh orang kebanyakan malah oleh golongan atasan dalam pelbagai bentuk majlis keraian. Jabatan kerajaan juga tidak ketinggalan mengadakan tarian poco-poco sebagai menggantikan senaman pagi untuk peserta kursus.

Namun dalam Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak kali ke- 186 yang diadakan pada 24 hingga 26 Januari 2011 lalu memutuskan bahawa tarian atau senaman poco-poco diharamkan.

Asas pengharaman kerana ia mempunyai kaitan dengan kepercayaan agama, juga pemujaan roh berdasarkan kajian yang menyatakan ia sering diamalkan di Jamaica serta bercirikan agama Kristian. Mesyuarat tersebut juga telah mengambil keputusan bahawa pengharaman tersebut akan diwartakan.

Apabila diteliti semula, saya baru perasan pergerakan langkah tarian ini, ke depan, ke belakang, ke kiri dan ke kanan menyerupai bentuk salib. Saya berharap Allah mengampunkan saya dan semua yang pernah terlibat dengan tarian ini kerana kita semua lalai, suka mengikut sesuatu perkara tanpa usul periksa.

Saya berharap agar selepas ini Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) di bawah Kementerian Penerangan Kebudayaan dan Komunikasi, mengambil langkah proaktif mempopularkan Senam Seni yang diperkenalkan baru-baru ini.

GRED S 22

Kuala Lumpur [Utusan Malaysia]


Menjawab hujah pemimpin & blogger UMNO KEDAH yang semakin 'galak' sejak dua menjak nie..

Depa kata kita jawab! Nanti kita kata, depa tak larat jawab kot!!

http://umno-online.com/wp-content/uploads/2010/10/bn_menang_kedah_senang.jpg


1. Kata Blogger UMNO, Kerajaan Negeri la ni tak buat apa-apa...kata Bashah pulak rakyat Kedah rugi 3 tahun berbanding negeri lain, kata Daim, Kedah negeri miskin dan perlukan kerajaan pusat, khususnya di Langkawi.

2. Jawab saya rakyat kedah bukan rugi 3 tahun, tapi 53 tahun yakni sepanjang tempoh berada di bawah Barisan Nasional. Kedah tak pernah kaya kalau Daim nak tau, tapi sejak 3 tahun ni, para pegawai negeri tak kena meminjam dari perbendaharaan persekutuan untuk bayar gaji kakitangan awam...kalau dulu di bawah BN, Ya! Bulan Januari hingga Mac, pegawai kewangan terpaksa menebal muka ke Putrajaya pinjam untuk bayar gaji.

3. Mulai tahun 2013, SADA akan mula membayar hutang kerajaan dulu untuk bekalan air sebanyak 1.9 bilion, dan kerajaan sudah menyusun jadual perolehan dan pembayaran. Maklumlah kerajaan BN hanya tahu berhutang dan tak reti nak bayar...maklumlah dulu Kedah kaya! Kayap kot?

4. Bashah bersungguh-sungguh kata rakyat Kedah rugi berbanding Negeri 9 dan Melaka. Ada apa di negeri-negeri tu dalam 3 tahun ni. Melaka ada sekolah mengandung, Negeri 9 sunyi sepi kecuali Nilai yang kaya dengan kain baju. Yang banyak pi beli ialah orang luar termasuk orang Kedah.

5. Daim kata PAS tak mampu bawak kemajuan, kita tanya dia selama 53 tahun UMNO buat apa di Kedah...awat Kedah masih miskin...takkan baru miskin 3 tahun kebelakangan ni pulak? Kedah dulu buat KUIN atas rumah kedai di Mergong, Kedah sekarang buat kampus tetap RM330 juta, tak sapu duit pusat pun!

6. Depa kata PAS tak reti perintah, malas dan baloq liat! Tak bawa industri besar untuk buka peluang kerja. Awat? Dulu peluang banyak ka? Depa kata infrastruktur tak bertambah. Laaaa...dulu bajet dekat JKR sekitar 50 – 60 juta setahun, la ni pun bajet kepada JKR tahun 2010 RM70 juta... apa yang kurang? Pegawai dan jabatan yang dok buat dan dok belanja bajet tu, jabatan dan orang tu la juga, kita tak ada buka jabatan baru pun!

7. Bashah kata PAS tak laksana janji dalam manifesto pilihanraya, satu pun tak buat! Aik betoi ka...ha dengar ni! Lusa saya akan tunjukkan satu persatu bagaimana 74% kandungan manifesto terlaksana. 8.7% dalam proses pelaksanaan dan 17.3% yang tak dapat dilaksanakan...kita tengok dia nak kata apa pulak.

8. Blogger UMNO yang makan upah mencaci PAS kata PAS pokka hijau, kita jawab depa boya merah! Boya makan bangkai apa saja yang ada di depan, belakang ekoq dia libas lagi.

9. Blogger kata PAS kerja dok ceramah, tak reti memerintah. Kita jawab Nabi pun ceramah, berkhutbah, mengajaq sebab ceramah juga medium dakwah. Lagipun depa kawal semua TV dan akhbar perdana, kita radio pun tak dak.

10. Blogger UMNO kata kerajaan tak gentlement sebab batalkan ceramah Umni Hafilda. Kita kata PAS tak ada kuasa batalkan ceramah, polis saja ada kuasa walaupun selalu salah guna kuasa. Wahai UMNO! Ceramahlah di mana pun tapi jangan guna premis awam. Dewan tu dewan orang ramai guna duit kerajaan, jangan guna untuk aktiviti parti politik. Ini baru demokrasi. Buatlah markaz sendiri, atas tanah sendiri, duit sendiri, pastu hentam lah ceramah sampai pagi pun tak dak sapa nak kacau.

Kita bagi 10 ni dulu untuk pusingan awal ni. Esok kita tanya pulak bagi depa jawab. Isu-isu esok ialah balak yang menggondolkan bukit di Bendang Man, Sik, perbandingan pendapatan kerajaan dari industri balak, guna duit GLC berjuta-juta untuk UMNO dan pemimpin UMNO dan banyak lagi!

Muhammad Sanusi Md Nor,
SETPOL MB Kedah.
http://sanusisetpol.blogspot.com

Kerajaan Negeri bertindak segera bantu mangsa ribut

 http://wartakedah.net/images/stories/MAC2011/ribut.jpghttp://wartakedah.net/images/stories/MAC2011/ribut2.jpg
ALOR SETAR, 29 Mac – Hanya beberapa jam selepas ribut melanda sekitar Daerah Kota Setar, semua mangsa ribut mendapat perhatian dan pembelaan sewajarnya. Pusat Khidmat Wakil Rakyat (PKWR) Alor Mengkudu bersama penghulu mukim turun padang mengenalpasti kerosakan sebagai langkah terawal, diikuti pemberian bantuan mengikut keperluan.

Menurut Setiausaha PKWR Alor Mengkudu, Encik Fakhrulrazi Salleh, dalam kawasan DUN Alor Mengkudu sebanyak 33 buah rumah terbabit dari 11 kampung iaitu Titi Haji Idris, Kuar, Padang Dalam, Padang Luar, Kandai, Tok Keling, Teluk Kandeh, Alor Mengkudu Dalam, Keriang Pulau, Selarong dan Taman Desa Damai.

“Langkah pertama yang diambil ialah menasihatkan mangsa supaya membuat laporan polis bagi memudahkan Pejabat Daerah menyalurkan bantuan.

“Bagaimanapun bagi rumah yang perlu pembaikan segera, kru sukarelawan PKWR bertindak membaikinya terus. Kita tidak boleh menunggu peruntukan bantuan dari Pejabat Daerah baru hendak baiki kerana sekarang musim hujan dan mangsa perlu berlindung dari hujan,” ujar beliau.

Sementara itu, tinjauan Warta Darul Aman ke Alor Mengkudu mendapati para sukarelawan PKWR sibuk membaiki rumah walaupun di tengah-tengah hujan lebat.

Sementara itu di Kawasan Dun Pengkalan Kundur, kira-kira lebih dari 50 buah rumah dan sebuah sekolah terlibat dengan kejadian ribut kencang semalam.
ADUN Negeri Pengkalan Kundor, YB Dato’ Phahrolrazi Zawawi yang turun melawat mangsa ribut memaklumkan, kejadian tersebut melibatkan Kampung Alor Ibus, Kampung Selarong Batak, Tebengau, Kampung Kebun Pinang, Kampung Benua, Batu 9, Kota Sarang Semut dan Teluk Kechai.http://wartakedah.net/images/stories/MAC2011/keron1.jpg
“Saya telah arahkan Majlis Ketua Kampung/Komuniti (MKK) membuat bancian kerosakan dan juga mengarahkan penghulu menyenaraikan mangsa-mangsa kejadian untuk diserahkan kepada pejabat daerah. Setakat ini kita telah memberi bantuan awal berbentuk wang tunai kepada mangsa kejadian,” maklum beliau.

Tambahnya lagi, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) turut bersama membuat bancian mengenalpasti jumlah kerugian.

YB Dato’ telah melawat beberapa buah tempat termasuk Sekolah Jenis Kebangsaan Cina di Batu 6, Simpang 4. Sementara di tempat beliau tidak sempat lawati diserahkan kepada Pegawai Perhubungannya, Ustaz Kassim .

Di kawasan DUN Kubang Rotan pula, kira-kira 60 buah rumah mengalami kerosakan akibat ribut kencang semalam.
http://wartakedah.net/images/stories/MAC2011/keron2.jpghttp://wartakedah.net/images/stories/MAC2011/naset3.jpg
Menurut ADUN Kubang Rotan, YB Mohd Nasir Mustaffa, kejadian tersebut melibatkan lima mukim. Antara kampung yang terlibat ialah Flat Tongkang Yard, Kampung Baru Tambak Bunga, Teluk Kecai, Kuala Kedah, Kubang Pangas, Telok Lempin, Kampung Tengah Kubang Rotan, Kubang Jambu, Kubang Bongor, Kubang Jawi, Kubang Siam, Kuala Sungai dan Kampung Baru Kuala Kedah.
http://wartakedah.net/images/stories/MAC2011/naset.jpg http://wartakedah.net/images/stories/MAC2011/naset2.jpg
“Setakat ini saya masih belum habis melawat keseluruhan tempat kejadian. Walau bagaimana pun kita telah memberi bantuan segera sebanyak RM200 setiap rumah,” katanya ketika dihubungi.

Apa yang dok kalut kat KCS La Ni..!!!

Dulu Hampu Pulun Jangan Sambung...La Ni???

http://dir.kedah.gov.my/images/wisma.jpg

Khabarnya seminggu dua ini Dato' Rasli dan sekutunya dalam Persatuan KCS sibuk melobi sana sini untuk sambung perkhidmatan sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri kedah. Tak payah pergi jauh-jauh, pasang telinga di Cafe Wisma Darul Aman, kalau Man Lengkong, Armishah atau Ghani Hassan ada, itulah tajuk yang dibualkan. Atau pasang telinga di padang-padang golf. Apa lagi boleh dibuat untuk memastikan khidmat SS disambung lagi.

Bukan rahsia lagi kumpulan Dato' Rasli juga sedang memburukkan Dato' Fuad yang disebut-sebut juga akan bergerak ke posisi SS setelah kini menjawat jawatan Pegawai kewangan Negeri. Fuad dikatakan sepupu atau dua pupu dengan Ustaz Azizan dan terpalit kes-kes lama di Sungai Petani.

Dato' Rasli didakwa oleh sesetengah pihak masih setia kepada kerajaan lama Barisan Nasional, khususnya Dato' Seri Mahawangsa Mahadzir Khalid. Bagi pegawai KCS berpangkat rendah yang lebih junior, Dato' Rasli diketahui mengamalkan kronisme. Pasukan Dato' Rasli terdiri daripada Dato' Azmi Din (SADA), Man Lengkong, Hj Nordin (Sumber manusia), Arminshah (Kerajaan tempatan), Ghani Hassan (PBT KHTP), Aziz Hasan, Hj Ishak UPEN, Dato' Basharudin, dan Rozaina MPSPk.

Masa Syed Unan jadi SS, kumpulan ini juga membuat macam-macam gerakan untuk menamatkan khidmat Syed Unan yang waktu itu disambung sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri. Sekarang lain pula jadinya, mereka pula minta Dato' rasli disambung khidmatnya. Tentu ada sebab-sebab tertentu hingga mereka bersungguh-sungguh mahu Dato' Rasli menjadi nombor satu. Antara sebab yang utama ialah kes pembinaan dewan dan pejabat MPSPk di Sungai Petani yang melibatkan skandal kewangan berjuta ringgit.

Dato' Rasli juga ingin pastikan anak saudaranya Rozaina (YDP MPSPk) dan anaknya yang masih junior dalam KCS terjamin kedudukan dan kenaikan pangkat. Baru-baru ini anak menantunya menerima pingat BCK (walaupun batu setahun agung berkhidmat) yang menimbulkan rasa tak puas hati pegawai sebaya anaknya. menantunya juga menerima pingat itu.

Kalau ada sesiapa yang tahu maklumat lanjut tentang berita ini, bolehlah panjang-panjangkan..... (Dato' Rasli tak dapat dihubungi untuk mengesahkan cerita yang tak perlu pengesahan ini...)

Blogger UMNO Kantoi...

mmmmm... terra nie ja mamat yg selalu dok maki hamum
pimpinan kita seperti TG Nik Aziz, TG Hadi & Anwar Ibrahim..
malas nak layan mamat nie..hangpa nak tau detail pie sana laa
[KLIK SINI]

Jika UMNO/BN buat menatang haram jadah apa pun tak apa..!!!

Hukum UMNO dan BN yang sudah hilang akhlak dan moral

Berikutan dengan gangguan melampau pihak pasukan keselamatan terhadap ceramah DS Anwar beberapa hari lepas saya terpanggil untuk mengeluarkan beberapa kenyataan seperti berikut:

1. Saya membantah segala bentuk gangguan dan halangan kepada rakyat Malaysia yang telah dibenarkan sesuai dengan Perlembagaan Negara untuk bergerak dan berhimpun secara bebas.

2. Tindalan menganggu ceramah yang dianjurkan oleh Pakatan Rakyat adalah tidakan bacul dan penakut BN untuk menghalang rakyat mendengar penjelasan dan pembelaan diri dalam kes fitnah video sex terhadap DS Anwar.

3.Apa saja langkah yang digunakan ubtuk menghalang rakyat mendengar penjelasan dan pembelaan diri DS Anwar adalah tindakan yang tidak demokratik dan bertentangan dengan slogan "rakyat didahulukan".

4. Sebenarnya rakyat telah jemu dan muak dengan pemberitaan yang berat sebelah dan banyak berunsur fitnah kepada Pakatan Rakyat dan pemimpinnya, kerana itu mereka telah beralih kepada media dan maklumat laternatif bagi mendapat pejelasan yang sebenat.

5.Kersana itu usaha menghalang DS Anwar dan ceramah penjelasan tersebut adalah satu langkah untuk melindungi kejahatan yang dilakukan oleh UMNO dan pimpinan BN yang lain.

6. Sepatutunya pihak keselamatan hendah lebih awal dan terlebih dahlu menganggu dan mengacau kejadian menayang video lucah di carciosa seri negara kerana ianya jelas bercanggah dengan unddang-undang negara serta melanggar tatasusila agama dan moral juga adat ketimuran.

7. Adalah tidak masuk akan pihak yang menyang dan menganjurkan sesuatu yabg melanggar undang-undang dibiarkan bebas dan semacam dilindungi sedangkan pihak yang difitnah dengan tayang itu dihalang sekeras-kerasnya untuk memberi penjelasan.

8. Oleh itu saya mencabar pimpinan UMNO dan BN menyediakan platform yang sesuai dan dibenarkan kepada DS Anwar bagi memberikan penjelasannya, bukannya menghalang dengan cara tidak bertamaddun.

9.Segala tindakan UMNO dan BN merosakkan sistem kehidupan beragama dan bermasyarakat di negara Malaysia yang kita cintai, tindakan mengannjurkan tayangan video fitnah membuktikan bahawa pimpinan UMNO dan BN sudah rosak dan tidak boleh diharapkan lagi.

10. Olah itu saya menyeru rakyat Malaysia di mana sahaja anda berada untuk memperbetulkan kepincangan tersebut dengan memberi laluan kepada PR mentadbir negara. Kejahatan UMNO dan BN mesti diubah dengan setiap undi dari rakyat Malaysia yanag mengharapkan wujudnya negara yang aman dan makmur dengan pemimpin yang berakhlak dan bermoral.

Kenyataan Media/27 Mac 2011

Drs. Khalil Idham Lim
Ketu Penerangan PAS Perak

Umno & ARAK

kalau la KHIR ahli PR

KENAPA TAK SIASAT SAMPAI MATI ?



INI BIL PERCUTIAN KHIR TOYO












nota:
kalau ini ahli pkr
atau yb pakatan jamin
akan disiasat sampai mati

sampai bila kita mesti menerima gerombolan
sampai bila kita mesti kena tipu
selama 53 tahun kita hidup dengan malapetaka

palestin ada nakba 1 may 1948 bila iareal ditubuh
kita ada malapeta bemrula pada 31 ogos 1957





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...