TERKINI :

Monday, March 28, 2011

YB Nasir di Kuala Kedah Sewaktu Melawat Mangsa Yang Di Landa Ribut Petang Tadi

http://2.bp.blogspot.com/-ygMO3vhKWx0/TZCbtOoDI9I/AAAAAAAAEv4/qP692KfamzM/s1600/2011-03-28_223019.jpg
YB NASIR MUSTAFA di lokasi yang mana ribut melanda petang tadi
banyak lagi gambar disini : facebook YB Nasir

KALAU LAH umno LEH KUMPUL ORG MCM NI TANPA DIRASUAH....


Hampir 10,000 solat hajat tolak fitnah jahat
SHAH ALAM: Hampir 10,000 umat Islam menunaikan solat hajat pada program Solat Hajat dan Pidato Khas – Menolak Fitnah Jahat di Stadium Malawati di sini, malam ini.

Jika itu gambar saya, buka penutupnya - Wartawan Harakah


23 Rabiulakhir 1432H. [MOD] - KUALA LUMPUR, 28 Mac: "Jika benar itu gambar saya, saya cabar mereka membuang penutup muka itu," cabar Wartawan Kanan Harakah, Wan Nordin Wan Yaakob ekoran laporan blog Umno kononnya wartawan Harakah mengaku Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam video seks.


Wartawan Harakah adalah mangsa fitnah blogger Umno selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim difitnah Umno. Bukan itu sahaja, dua pemimpin PAS juga turut menjadi mangsa kononnya mereka telah menonton video lucah tetapi berdiam diri dan tidak memberikan sebarang ulasan mengenainya. Wan Nordin adalah satu-satunya wartawan Harakah yang telah menonton video seks di Carcosa Sri Negara Isnin lepas bersama dengan wartawan dari media lain. Ekoran itu, mulai semalam, blog Umno menyiarkan laporan kononnya seorang wartawan Harakah telah mengaku bahawa lelaki dalam video itu sememangnya Anwar Ibrahim.


Pengakuan itu, lapor blog Umno itu dibuat dalam satu kedai makan di Jalan Yap Kwan Seng dalam pertemuan dengan mereka. Bagi membuktikan pertemuan itu, blog itu turut menyiarkan sekeping gambar (gambar) dua orang yang ditutup mukanya kononnya itulah wartawan Harakah yang menonton video itu dan bertemu dengan mereka serta membuat pengakuan itu.


"Kalau benar itu gambar saya, saya cabar mereka buang penutup muka itu," kata Wan Nordin kepada Harakahdaily yang sangat kesal dengan fitnah itu. Ini kerana, tanpa disebut nama, orang akan mengaitkan beliau dengan gambar itu kerana hanya dia yang menonton video itu. Selain memfitnah wartawan Harakah, blog Umno turut memfitnah dua pemimpin PAS. Selain dalam bloG, ia juga disebarkan dalam twitter. "M** **** dan M******* *** dari PAS dah lihat Video Porno Anwar Ibrahim.


Pasal apa depa diam? Patut depa cakap hal ni kepada juak Pas yg lain," tulis blogger Umno berkenaan dalam Twitternya. Ketika dihubungi, kedua-dua pemimpin PAS berkenaan menafikannya. "Depa bohong..ana blum tengok pun lagi..." kata salah seorang darinya. Seorang lagi pemimpin PAS yang dihantar salinan Twitter berkenaan pula menjawab, "Belum tengok dan tak minat nak tengok."




Read more: http://biaqpila.blogspot.com/#ixzz1HuNRx3HN

Tarian POCO-POCO Haram..!!!

http://1.bp.blogspot.com/-6JUjHwbKkHs/TZCYLsVgIcI/AAAAAAAAEvw/g1Xs8MEb-EI/s1600/2011-03-28_221403.jpg

2 ahli PKR disiasat? Kaya sangatkah mereka ??

Kekayaan didakwa meragukan. 2 ahli PKR disiasat SPRM? Huh?? Mohon pencerahan. Berita yang sangat pendek dari tv3. Macam takut-takut nak sebut pasal apa? Jika betul belasah jer laa..!

Kisah 2 : Misteri sangat ker kereta tu?


Kereta misteri yang membawa Badrul Hisham Shaharin (chegubard) dari Institut Jantung Negara (IJN) ke Hotel Shangri-La bagi menyaksikan video seks di satu bilik pada 21 Mac is “benar-benar pelik dan tidak dapat dikesani”.

Semakan chegubard menunjukkan kereta berkenaan mungkin digunakan oleh "seseorang yang melakukan kerja-kerja risikan pihak polis”.

Semakannya juga mendapati, kereta Volvo Sedan yang berwarna emas tidak dapat dikesan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan.

“Nombor pendaftarannya ialah WQU 1925 tidak wujud di dalam pengkalan data JPJ,” kata beliau apabil dihubungi hari ini.

Chegubard sedang menjelaskan tentang “pembongkaran” terhadap video seks semasa ceramah di hujan lebat bertemakan “Siapa Dalang Fitnah” di asjid Bandar Perda pada hari Sabtu lalu.

Chegubard, yang dijemput menonton video seks berkenaan telah membuat semakan kereta misteri itu pada hari Jumaat.

Beliau dan rakannya telah dibawa ke hotel di Kuala Lumpur pada petang hari Isnin dengan menaiki kereta yang di dalamnya ada dua orang lelaki berpakaian kemas.

Chegubard, berpeluang menyaksikan klip video itu sebanyak dua kali dari jam 8 malam.

Beliau ditunjukkan video berkenaan oleh bekas Ketua Menteri Melaka yang juga Pengerusi Risda, Abdul Rahim Tamby Chik, seorang ahli pernigaan, Shazryl Eskay Abdullah dan seorang yang tidak dikenali yang hanya dipanggil “Tengku”.

Konspirasi Darjah Tertinggi

Chegubard menyatakan beliau yakin video seks itu adalah hasildari satu konspirasi darjah tertinggi yang melibatkan ahli politik tempatan.

Beliau percaya pihak terbabik dengan video seks itu tidak serius sangat di dalam tuntutannya agar Anwar dan isterinya, Presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail, untuk meletak jawatan dengan pendedahan video berkenaan.

“Saya rasa mereka tidak seirus untuk memaksa Anwar dan Kak Wan berundur dari politik. Jika tidak, mereka tentunya dah bagi tape berkenaan kepada saya.

“Objektif mereka ialah untuk mengaibkan, memalukan Kak Wan dan keluarga, dan memfitnah PKR,” kata chegubard.

Beliau juga yakin beliau di pilih untuk menonton video berkenaan kerana para konspirator itu memikirkan “saya akan mengkhianati PKR berdasarkan perbezaan pandangan saya dengn pimpinan PKR waktu ini.”

Beliau berkata mereka cuba untuk memperalatkan beliau kerana beliau sentiasa lantang mengutarakan pandangan dan mengkritik segala salahlaku di dalam parti.

“Saya orang pertama untuk meminta Anwar berundur dari politik jika benar Anwar di dalam video berkenaan. Saya yakin orang yang saya lihat di dalam video sek hitam putih itu bukan Anwar,” tambahnya.

Beliau sedar beliau mungkin sudah melanggar undang-undang kerana menonton “blue film”, namun chegubard menyatakan beliau sentiasa bersedia untuk membantu pihak polis di dalam siasatan mereka terhdap kes ini.

“Namun sehingga hari ini, polis belum lagi memanggilnya,” katanya

Maklumat jerebu pun disekat, apatah lagi kebocoran nuklear?

Fenomena menyekat maklumat amat biasa dalam industri nuklear, dan rakyat tidak dimaklumkan situasi krisis yang sebenar seandainya berlaku kebocoran radioaktif. Persoalannya di Malaysia, sejauh manakah rakyat yakin bahawa kerajaan kita akan menjamin ketelusan informasi nuklear, sedangkan kerajaan ini sangggup menyekat maklumat ketika jerebu melanda tanahair kita?

Justeru itu, aktivis menentang nuklear menyeru agar rakyat Malaysia meneliti hakikat yang terpampang di depan mata kita, tegas berpegang kepada hak demokrasi - mendesak agar kerajaan mengadakan referendum (pungutan suara) dalam isu pembinaan loji nuklear.

Sungguhpun banyak negara lain mula mengkaji, atau mengetepikan projek pembinaan loji nuklear, ekoran krisis nuklear yang menimpa Jepun; namun tiada petanda menunjukkan bahawa kerajaan Malaysia bakal membatalkan rancangan pembinaan loji nuklear yang dijadualkan pada tahun 2021.

Dalam satu forum berjudul "Igauan Nuklear di Jepun dan untuk Malaysia" (Nuclear Nightmares in Japan and for Malaysia) anjuran kerajaan Selangor di Hotel PJ Hilton pada malam 22 Mac 2011, Presiden Malaysian Physicians for Social Responsibility, Ronald McCoy melontarkan soalan-soalan berikut untuk direnungi bersama.

Radioaktif adalah sesuatu yang tidak dapat dilihat. Bagaimana kita sedar bahawa kita sedang berada dalam keadaan merbahaya? Sampai bilakah keadaan yang merbahaya ini berkekalan? Bagaimana kita menurunkan tahap bahaya yang bakal menimpa diri kita dan keluarga?

Selain itu, apakah ukuran paras radioaktif yang boleh dianggap selamat? Bagaimana kita memperolehi maklumat yang penting ini, agar mengelakkan atau mengurangkan risiko untuk diancam radioaktif? Apakah penyakit yang dibawa kesan radioaktif? Maklumat mana yang boleh kita yakini? Bagaimana kita mengekalkan kehidupan yang sihat, selepas malapetaka nuklear berlaku?

Ronald McCoy (gambar kiri) menganggap soalan-soalan sedemikian adalah sukar untuk dijawab. Seandainya kerajaan dan industri nuklear menyekat informasi yang berkenaan, termasuk maklumat teknikalnya, laporan sains, kajian biologi dan sebagainya, maka adalah lebih sukar untuk soalan tersebut menemui jawapan.

Jepun menyekat maklumat ancaman letupan

Ronald McCoy berkata, penapisan informasi bermula sejak awal pembangunan bidang tenaga nuklear. Industri nuklear memberi persepsi negatif bahawa informasi sentiasa dikawal selama ini. Kepercayaan orang umum terhadap tenaga nuklear menghampiri sifar. Rakyat di British, Amerika Syarikat, Jerman, Russia, Jepun dan negara lain tidak didedahkan kepada kebenaran mengenai nuklear. Malah, Jepun yang sedang bergelut dengan krisis nuklear pun telah lama menyekat maklumat tentang nuklear. Pada tahun 2002, pengurus atasan TEPCO dipaksa untuk meletak jawatan, setelah mendedahkan kebenaran bahawa wujudnya kebocoran radioaktif.

Sumber: Reuters

Selepas malapetaka menimpa loji nuklear Fukushima Daiichi, kerajaan Jepun dan TEPCO melaporkan bahawa hanya berlaku kerosakan yang kecil. Kemudian, barulah dilaporkan bahawa berlakunya kebocoran hidrogen, tetapi pegawai kerajaan tetap mendakwa ia tidak menjejaskan kesihatan. Selepas berlakunya letupan hidrogen, sekali lagi rakyat diberitahu bahawa ia tidak mengancam kesihatan manusia.

Menurut Ronald McCoy, pada hakikatnya, hidrogen yang terbocor mengandungi Tritium. Isotope yang mempunyai hayat separuh selama 13 tahun dan 6 bulan ini boleh diserap tubuh manusia, atau masuk ke dalam badan melalui air minuman, sehingga mengakibatkan keracunan pada bahagian buah pinggang, malah meningkatkan risiko manusia dijangkiti barah.

Beliau berkata, "radioaktif tidak mengancam kesihatan jika berada pada paras rendah" hanyalah mitos yang dicipta oleh kerajaan dan industri nuklear. Pada zaman persaingan nuklear ketika perang dingin, laporan kajian sains yang membuktikan ancaman radioaktif nuklear terhadap kesihatan manusia telah ditapis, malah saintis yang bercakap benar dimasukkan ke dalam senarai hitam. Pada tahun 1994, jawatankuasa eksperimen radioaktif terhadap manusia menyimpulkan bahawa, laporan kajian yang dibuat ketika zaman perang dingin semuanya pernah ditapis dan disunting untuk mengelakkan protes orang awam.

Jadi, muncullah hujah-hujah seperti "adalah sesuatu yang semulajadi untuk manusia hidup dalam keadaan yang mempunyai radioaktif"; "tubuh manusia hanya 'tak kena' apabila tercemar dengan radioaktif berparas tinggi (secara kemalangan, atau kadang-kala)". Namun, menurut laporan yang diklasifikasikan Amerika Syarikat dan Russia, kebocoran radioaktif telah mencemarkan lautan dan darat, dan akhirnya masuk ke dalam rantai makanan dan mengakibatkan krisis kesihatan, misalnya meningkatkan risiko manusia menjangkiti barah, mengancam sistem keimunan badan, mengakibatkan kemandulan, menjadikan penyakit semakin tenat, mengancam pertumbuhan janin dalam kandungan dan sebagainya.

Kerajaan pernah menyekat maklumat jerebu

Setelah mendedahkan fenomena di mana kerajaan di serata dunia menyekat maklumat bersama industri nuklear, Ronald McCoy bertanya kepada hadirin, "Seandainya krisis yang sama berlaku di Malaysia, apa pula reaksi kerajaan Malaysia, menurut ramalan anda?"

"Ingatkah kamu, ketika jerebu menyelubungi Malaysia ekoran kebakaran hutan di Indonesia, apakah reaksi kerajaan ketika itu? Media tidak dibenarkan untuk melaporkan indeks pencemaran udara, kerana ia akan menambat langkah pelancong."

Beliau menambah, banyak pengajaran dalam dunia nuklear sebelum ini. Jadi, negara yang ingin membangunkan nuklear memerlukan masyarakat sivil yang menuntut ketelusan dan integriti, namun kedua-dua elemen ini adalah amat kekurangan di bumi Malaysia. Selain itu, negara yang membangunkan tenaga nuklear memerlukan kerajaan yang jujur dan ikhlas untuk menjamin hak asasi rakyat dan keadilan sistem kehakiman.

Dengan terus-terang Ronald McCoy mengkritik kerajaan Malaysia kerana angkuh, rasuah dan terlalu lama berkuasa. Malah, seperti biasa, kerajaan ini memutuskan untuk membangun tenaga nuklear tanpa mendengar suara yang berbeza. Sesebuah negara yang benar-benar demokratik gagal dibentuk tanpa kehadiran kebebasan media, kebebasan bersuara dan berhimpun.

Malah beliau menyeru agar rakyat Malaysia tegas mempertahankan hak asasi demokrasi, mendesak agar referendum diadakan di seluruh Malaysia oleh badan berkecuali. Malah, Ronald McCoy menyeru agar rakyat Malaysia menubuhkan pakatan untuk menjana gerakan anti-nuklear di peringkat kebangsaan.

Betulkan tiada bencana alam di Malaysia?

Ronald McCoy melontarkan satu lagi persoalan, bahawa keselamatan loji nuklear bergantung kepada kestabilan alam sekitarnya, dan kerajaan bergantung kepada pakar geologi untuk menilai keselamatan tersebut. Namun demikian, banyak juga gempa bumi yang gagal diramalkan pakar geologi. Justeru itu, ia tetap menimbulkan keraguan walaupun kajian geologi menunjukkan bahawa keadaan tanahnya adalah stabil.

Beliau berkata, Malaysia tidak mempunyai masalah gempa bumi, tsunami setakat ini, tetapi negara jiran kita seperti Indonesia dan Filipina berdepan dengan keadaan itu. Pengetahuan kita terhadap geologi tidak lengkap dan tidak sempurna, kita terlalu bergantung kepada pengetahuan sedemikian untuk menentukan di mana binanya projek teknologi yang beracun ini, misalnya loji nuklear.

Ronald McCoy berkata, design basis accident sesebuah loji nuklear adalah berasaskan penilaian geologi. Silap selangkah maka ia bakal mengundang situasi seperti loji nuklear Fukushima Daiichi. Rekaan loji nuklear Fukushima Daiichi boleh menanggung kesan gempa bumi berukuran 7.9 pada skala Richter, dan tsunami setinggi 6.7 meter. Namun, gempa bumi di Jepun pada 11 Mac 2011 telah mencecah ukuran 8.9 pada skala Richter, dan impak tsunami yang jauh lebih berkuasa daripada tahap yang boleh ditampungnya. Maka, bencana berlaku dalam keadaan sedemikian.

"Jadi, pakar geologi turut melakukan kesilapan, ada kalanya. Malah ahli politik juga melakukan kesilapan, kerana penilaian mereka tidak semestinya tepat," katanya.

Beliau memberi contoh bahawa gempa bumi berskala 6.3 Ritcher yang berlaku di Christchurch, New Zealand berasal dari satu kuasa yang gagal dikenalpasti. Kuasa ini tidak pernah wujud dari kaca mata pakar geologi, sehinggalah gempa bumi berlaku.

"Pada hakikatnya, adalah sesuatu yang biasa apabila gempa bumi dicetuskan kuasa yang tidak diketahui. Jadi, adalah satu masalah seandainya menilai keselamatan loji nuklear berasaskan ramalan geologi, kerana ia tidak semestinya tepat," tekan Ronald McCoy.

Selain keadaan tanah yang stabil, pembinaan loji nuklear juga memerlukan syarat kestabilan politik. Negara yang mana senario politiknya tidak stabil akan berdepan dengan risiko di mana loji nuklear mungkin dijadikan sasaran serangan pengganas.

*Chan Wei See ialah Editor MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting dari teks asal yang disiarkan pada 23 Mac 2011.

Siaran Langsung dari Std. Melawati


:: Sumbangan dari TVselangor ::
[ADS]
Rahsia Misteri Telah Terbongkar!

Jangan sampai rakyat doa wakil rakyat mati

KUALA LUMPUR, 28 Mac: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menasihatkan kerajaan BN agar tidak hanya menjalankan projek pembangunan bila ada pilihan raya.

Katanya, keadaan itu telah menimbulkan satu kefahaman di kalangan rakyat bahawa untuk mendapat kemudahan asas perlu berlaku pilihan raya di tempat mereka.

"Kita merasakan dukacita bila ada rakyat menunggu-nunggu wakil rakyat mati untuk mudah mendapat kemudahan asas," katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang berkata demikian ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan (2010) 2011 (Bacaan kali kedua) di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau sebelum itu membangkitkan isu kemudahan infrastruktur di beberapa kawasan khususnya pedalaman termasuk Sabah dan Sarawak yang masih belum diselesaikan kerajaan biarpun sudah lebih 50 tahun memerintah.

Apatah lagi katanya, Sarawak mempunyai hasil negeri yang banyak namun rakyatnya masih dibelengu kemiskinan dan kawasan-kawasannya masih tidak mempunyai kemudahan asas yang lengkap.

"Bila ada pilihan raya kecil barulah diwarwarkan akan diadakan kemudahan-kemudahan.

"Ini pendedahan yang memalukan setelah lebih 50 tahun mencapai kemerdekaan," tambahnya.

Sehubungan itu beliau tidak mahu rakyat terus diperbodoh kerajaan dan menggesa kerajaan menjalankan tanggungjawab setiap masa dan bukan menunggu pilihan raya.

Sementara itu beliau turut membangkitkan masalah pemantauan pemberian subsidi minyak kepada nelayan.

Merujuk kes nelayan di Terengganu beliau berkata, nelayan kecil di negara ini terpaksa berdepan kapal armada yang memonopoli subsidi tersebut.

"Kementerian pertanian diberi peruntukan besar khususnya dalam memberi subsidi kepada nelayan.Tapi jumlah subsidi yang besar bocor,diberi kepada armada daripada kroni tertentu yang menggunakan pekerja asing daripada Vietnam,Thailand dan sebagainya.

"Mereka memunggah minyak subsidi dengan banyak sehingga sukar nelayan tempatan mengambil minyak di stesen-stesen minyak kerana diganggu oleh armada yang besar," katanya.

Tambahnya,meskipun ada tindakan daripada pihak terbabit berkaitan perkara ini,namun ianya seolah-olah melepaskan batuk di tangga sahaja.

Situasi yang sama katanya terus berlaku dengan golongan nelayan terus tertindas.

"Semua tahu armada ini menjual minyak subsidi ini di laut.Walaupun sebelum ini ada tindakan diambil kepada individu tertentu tetapi seolah-olah melepaskan batuk di tangga sahaja.

Ini satu kebocoran subsidi yang tidak dinikmati rakyat yang berhak menerimanya," katanya.

BERSIH 2.. BERSIH 2... BERSIH 2.....!!!

PAS Temerloh usul perhimpuan BERSIH 2
Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 28 Mac: Masyuarat Agung PAS Kawasan Temerloh ke 24 semalam (Ahad) meluluskan usul menuntut PAS Pusat supaya menggerakkan perhimpunan BERSIH 2 bagi menuntut pilihan raya yang adil.

Usul daripada jawatankuasa yang dibawa oleh Amiruslan Manaf itu, mahukan pertandingan demokrasi yang betul-betul telus dan adil bagi membolehkan rakyat dapat menilai dan memilih pemimpin mereka tanpa dipengaruhi penipuan dan ugutan.

“Sehubungan dengan itu, PAS Kawasan Temerloh menggesa PAS Pusat menggerakkan perhimpunan sejuta rakyat BERSIH 2 bagi menuntut proses demokrasi yang adil sebagai mana tuntutan yang terdahulu iaitu akses kepada media awam yang bebas dan adil kepada semua parti politik.

“SPR juga mesti melaksanakan penggunaan dakwat kekal (celup jari) untuk menghalang pengundian berganda. Selain itu memansuhkan sistem pengundian pos kecuali untuk para diplomat dan pengundi yang berada di luar negara,” tambah Amiruslan.

Tambah Amiruslan lagi, PAS mahukan satu sistem baru di mana semua warga negara ini layak mengundi apabila berusia 21 tahun secara automatik didaftarkan sebagai pengundi.

“Kami juga mahukan tuntutan baru iaitu persempadanan kawasan pilihan raya hendaklah mengikut perlembagaan negara iaitu berdasarkan persempadanan geografi dan sosio ekonomi, bukannya berdasarkan kehendak parti politik.

“Yang keduanya melanjutkan waktu tempoh berkempen sekarang daripada sekitar 8 hari kepada 21 hari sebagaimana yang diamalkan di negara-negara komonwel yang lain,” ujarnya.

Amiruslan juga berhujah, PAS yang memiliki ahli paling ramai dalam komponen Pakatan mestilah dilihat lebih menonjol dan terkehadapan dalam usaha menuntut demokrasi. PAS tidak seharusnya dipandang berada di tempat ketiga bagi tujuan menuntut keadilan itu.

Beliau mengingatkan BERSIH 1 telah berjaya membuatkan lima negeri jatuh ke tangan Pakatan.

Mesyuarat Agung tersebut dirasmikan oleh Setiausaha Majlis Syura Ulamak, Nik Zawawi Nik Salleh.

Sementara itu PAS Temerloh memeilih kepimpinan baru semalam iaitu Haji Jusoh Darus sebagai Yang Di Pertua, Hassanuddin Salim timbalannya dan naib pula ialah Adun Kuala Semantan Syed Hamid Syed Muhamad.

Kesemua mereka menang selepas bertanding satu lawan satu.
[ADS] Ingin memasuki tajuk muka depan akhbar? Inilah peluang anda!

Adakah anda sudah membaca blog pos di Says.my mengenai Pontianak yang merayau-rayau di Kuala Lumpur dengan mesej 'Biar Betul' ?Akhirnya identiti ia sudah didedahkan! Sebenarnya ia adalah sebuah kempen dari Harian Metro untuk menjadi tajuk utama orang ramai! Kini Harian Metro memberi peluang kepada anda untuk menjadi tajuk utama di kulit depan akhbar. Cubalah FB app ini dan jadi berita sensasi untuk satu hari!


Sambutan hangat pada video pendidikan undi

KUALA LUMPUR, 28 Mac: Video klip berkait dengan pendidikan pengundi kini menjadi salah satu video yang hangat dalam laman Youtube sekarang walaupun tanpa melibatkan adegan-adegan panas yang menyelubungi scenario politik Malaysia hari ini.

Untuk menontonnya juga, sesaorang itu tidak memerlukan sebarang ‘jemputan’ ke hotel terkemuka.

Video klip yang panjangnya tujuh minit yang dipaparkan di YouTube hasil kreativiti beberapa orang aktivis negara untuk mendidik para pengundi negara bagaimana caranya untuk merahsiakan undi mereka.

Video yang mudah difahami itu bermula dengan memaparkan bagaimana pegawai pilihanraya membuat catatan tidak sah terhadap senarai pengundi, kertas undi dan kertas counter undi untuk mengesan para pengundi.

Pengundi kemudiannya diberitahu bahawa perkara tersebut adalah salah di sisi undang-undang dan ianya mesti dilaporkan kepada pemerhati pilihanraya yang dilantik para calon dan juga wakil daripada Suruhanjaya Pilihanraya di tempat membuang undi.

Klip video tersebut turut memaparkan cara mengatasi masalah sekiranya ada orang lain yang telah mengundi bagi pihak mereka terlebih dahulu.

Turut dinyatakan dengan jelas bahawa semua kertas undi hanya akan disimpan selama 6 bulan untuk semakan para calon yang bertanding, di mana semuanya akan dihapuskan selepas itu.

Video tersebut diterbitkan untuk mengatasi ketakutan sebilangan rakyat Malaysia bahawa undi mereka tidak rahsia sebagaimana didakwa, menyebabkan banyak dari mereka memilih calon Barisan Nasional kerana takut dikesan.

Klik gambar di bawah untuk menonton video itu.

Mansuh Tol : Bukan Semua Rakyat Malaysia Ada KWSP

SHAH ALAM 28 MAC : Hujah bahawa cadangan pemansuhan tol oleh Pakatan Rakyat hanya akan mengurangkan jumlah dividen yang bakal diterima pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) adalah rapuh dan tidak relevan sama sekali.

Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago berkata jika diteliti imbangan kos yang ditanggung rakyat, golongan ini tidak mendapat apa- apa manfaat berikutan dividen yang kononnya dijanjikan hasil pelaburan KWSP dalam konsesi tol hanya akan 'dicairkan' untuk membayar kadar tol sehari- hari.

Tambahan pula, tidak semua rakyat dinegara ini mempunyai simpanan KWSP.

"Kalau dimansuhkan tol, kelebihan yang diterima rakyat lebih banyak daripada apa yang dibayar oleh KWSP. KWSP hanya dibayar oleh 5.4 juta rakyat saja, bukan semua pekerja Malaysia," ujar Charles.

Charles berkata, kerajaan persekutuan tidak boleh menafikan hakikat rakyat dibebankan dengan kos yang tinggi untuk satu- satu perjalanan dalam sehari.

" Apa yang kita fikir ialah tol ini merupakan satu kos yang besar kepada pekerja-pekerja dan juga pengusaha-pengusaha. Kalau kita lihat kalau kita ke Klang sekarang, untuk satu perjalanan sahaja lebih kurang RM4 sama ada kita menggunakan KESAS atau Lebuhraya Persekutuan," ujar Charles.

Charles berkata demikian mengulas editorial diportal berita Malaysiakini yang mengatakan cadangan pemansuhan tol dalam buku Jingga Pakatan Rakyat indah khabar dari rupa.

Editorial itu turut menyatakan jika cadangan itu dilaksanakan tidak mungkin KWSP mampu menjamin dividen untuk pencarum sebanyak 2.5 peratus dan ia katanya akan merugikan pencarum.

"Banyak wang daripada KWSP digunakan untuk menolong kroni UMNO BN. Itu macam mana pula ? Itu cara tolong kroni yang mana memiskinkan pencarum KWSP," tegas Charles lagi.

Editorial itu turut memetik kenyataan Pengerusi KWSP, Tan Sri Samsudin Osman yang mengatakan pendapatan pelaburan pertubuhan itu memberangsangkan pada tahun 2010 hasil pelaburan ekuiti.

KWSP melabur dalam beberapa syarikat konsesi tol antaranya Lebuhraya Plus, Expressway Lingkaran Tengah Sdn Bhd (ELITE), Linkedua (Malaysia) Berhad (Linkedua), Konsortium Lebuhraya Butterworth-Kulim (KLBK) Sdn Bhd, Lebuhraya Pantai Timur (LPT) di bawah MTD Group, Lebuhraya Pantai Baharu (NPE), Besraya (M) Sdn Bhd dan Lebuhraya Kajang Seremban Sdn Bhd (LEKAS) di bawah IJM.

"Kalau kita mansuhkan, kalau kita buat kajian kos faedah, kita dapati bahawa ia lebih baik untuk rakyat. Sebab itu akan mengurangkan kos. Itu yang penting. Itu yang menakutkan mereka dan berkata ia akan memiskinkan rakyat," ujar Charles.

Charles turut membidas hujah rapuh yang dibangkitkan dalam editorial itu yang megatakan Pakatan Rakyat tidak memikirkan nasib pekerja tol yang berdepan dengan risiko hilang mata pencarian.

"Ia bukan masalah, bukan beribu- ribu orang berkerja di tol. Ia masalah untuk menyerap mereka masuk ke industri lain yang sedia ada. Isunya adakah mereka dibayar dengan kadar yang patut ?," soal Charles.

Charles menegaskan sebelum cadangan ini dikemukakan, Pakatan Rakyat terlebih dahulu membuat kajian dan penyelidikan agar ia tidak memberi impak buruk kepada ekonomi negara.

Kenyataan ini sekaligus menempelak rekasi spontan beberapa ahli parlimen UMNO BN yang membayangkan negara akan bankrup jika tol dimansuhkan.

Beliau berkata, keyakinan pelabur dalam dan luar negara terhadap kestabilan ekonomi dan politik di Malaysia yang akan menentukan samaada negara ini akan bankrup atau tidak.

"Lagi pula kita mendapati berbilion-bilion ringgit keluar dari bank Malaysia dan dana-dana kita pergi ke negara lain secara tidak sah. Secara haram. Ini sebenarnya yang akan menyebabkan negara bankrap."

Sebelum ini, Ahli Parlimen Kota Belud, Abdul Rahman Dahlan semberono membayangkan negara akan muflis dalam tempoh 2 tahun jika Pakatan Rakyat diberi peluang menerajui Putrajaya.

Manakala, Ahli Parlimen Jerlun, Mukhriz Mahathir berkata cadangan pemansuhan tol itu menjuruskan negara kearah hutang yang tidak terkawal.

Sementara Ahli Parlimen Kinabatangan, Bung Mohktar berkata cadangan itu sekadar janji kosong gagasan Pakatan Rakyat untuk meraih undi rakyat menjelang pilihan raya umum ke- 13 akan datang.

Charles juga tidak menolak bahawa Barisan Nasional telah membaca Buku Jingga yang dihasilkan Pakatan Rakyat dan kini berada dalam keadaan ketakutan jika perjanjian yang dibuat ini mampu dilaksanakan.

Pakatan Rakayat memperkenalkan agnda mereka yang dikenali sebagai Buku ingga pada Konvensyen Pakatan kedua di Kepala Batas tahun lalu.

Buku Jingga turut menggariskan agenda pada 100 hari pertama pentadbiran Pakatan Rakyat sekiranya diberi peluang menerajui negara.

Antara yang dicadangkan ialah mereformasikan institusi penting negara seperti Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Pejabat Peguam Negara dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk mengembalikan kewibawaan sistem pentadbiran kerajaan dan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Turut dicadangkan ialah mengarahkan Khazanah Nasional Berhad, KWSP dan lain-lain badan milik kerajaan yang memiliki konsesi lebuh raya untuk menyempurnakan ambil alih aset lebuh raya oleh kerajaaan dengan tujuan menghapuskan tol.

YB Husam Musa,Pesakit kusta dan keluarga diraikan dan dibela

husammusa.com

husammusa.com

husammusa.com

husammusa.com

video link attached :

http://www.youtube.com/watch?v=eAu5sEGbrCg&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=UOCN8S5Jc_o&feature=player_embedded

Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat) - Surah : AL-MULK No. Surah : 67 Ayat : 2

KOTA BHARU 26 Mac - YB Dato Haji Husam telah dijemput sebagai wakil kerajaan negeri Kelantan untuk menyampaikan zakat kepada pesakit kusta anjuran Persatuan Membantu Pesakit Kusta (MALRA - Malaysian Leprosy Relief Association ) cawangan Kelantan di dalam satu majlis ringkas di sebuah dewan hotel di bandar Kota Bharu, Kelantan.

zakat adalah diperolehi dari sumbangan pelbagai syarikat swasta dan para dermawan seluruh Malaysia. Seramai 48 orang pesakit kusta dari seluruh negeri kelantan menerima zakat ini di dalam majlis ringkas di bandar kota bharu. 70 peratus pesakit ini terdiri dari warga tua.

YB Dato Haji Husam menyeru kepada masyarakat agar tidak menyisihkan dan bersikap negatif / buruk kepada golongan pesakit kusta dan ahli keluarga mereka. Penyakit itu kini sudah terkawal dan mempunyai ubat/ vaksin. Kerajaan negeri Kelantan juga sentiasa memantau dan mengambiltahu hal ehwal kebajikan pesakit kusta ini.


Di dalam ucaptama perasmian majlis tersebut, yb dato haji husam memberi penerangan panjang lebar mengenai isu tuntutan royalti minyak negeri kelantan dan dinar emas kepada pesakit kusta yang juga adalah rakyat negeri kelantan yang amat memerlukan pembelaaan.

Beliau berkata jumlah bantuan kepada pesakit2 jenis kronik seperti kusta boleh dipertingkatkan jika kerajaan negeri kelantan menerima royalti petroleum yang tertunggak tidak dibayar kepada kerajaan negeri kelantan lebih dari RM 6 billion oleh Petronas dan Kerajaan pusat.

Beliau juga mendakwa Sempadan laut di antara negeri Kelantan dan terengganu juga kabur dan amat mengelirukan untuk menentukan sempadan perairan hak milik negeri kelantan yang kaya dengan petroleum.

YB Dato Haji Husam juga meminta seluruh rakyat negeri kelantan untuk berdoa agar kerajaan negeri kelantan mendapat kemenangan di dalam mahkamah untuk menuntut hak royalti petroleum rakyat kelantan di mana telaga-telaga minyak dan gas yang beroperasi sehingga lebih 50 tahun lagi di dalam perairan negeri kelantan yang berdaulat.-

Di dalam majlis tersebut, beberapa orang warga tua sempat bertemu dan mengadu masalah mereka kepada YB Dato Haji Husam.

Sumber asal : www.husammusa.com

Sudah Lama PAPA GOMO nie buat kerja sial tak ada yg "SAKIT HATI" nak report kat SKMM kaa..!!

Jika itu gambar saya, buka penutupnya - Wartawan Harakah

KUALA LUMPUR, 28 Mac: "Jika benar itu gambar saya, saya cabar mereka membuang penutup muka itu," cabar Wartawan Kanan Harakah, Wan Nordin Wan Yaakob ekoran laporan blog Umno kononnya wartawan Harakah mengaku Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam video seks.

Wartawan Harakah adalah mangsa fitnah blogger Umno selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim difitnah Umno.

Bukan itu sahaja, dua pemimpin PAS juga turut menjadi mangsa kononnya mereka telah menonton video lucah tetapi berdiam diri dan tidak memberikan sebarang ulasan mengenainya.

Wan Nordin adalah satu-satunya wartawan Harakah yang telah menonton video seks di Carcosa Sri Negara Isnin lepas bersama dengan wartawan dari media lain.

Ekoran itu, mulai semalam, blog Umno menyiarkan laporan kononnya seorang wartawan Harakah telah mengaku bahawa lelaki dalam video itu sememangnya Anwar Ibrahim.

Pengakuan itu, lapor blog Umno itu dibuat dalam satu kedai makan di Jalan Yap Kwan Seng dalam pertemuan dengan mereka.

Bagi membuktikan pertemuan itu, blog itu turut menyiarkan sekeping gambar (gambar) dua orang yang ditutup mukanya kononnya itulah wartawan Harakah yang menonton video itu dan bertemu dengan mereka serta membuat pengakuan itu.

"Kalau benar itu gambar saya, saya cabar mereka buang penutup muka itu," kata Wan Nordin kepada Harakahdaily yang sangat kesal dengan fitnah itu. Ini kerana, tanpa disebut nama, orang akan mengaitkan beliau dengan gambar itu kerana hanya dia yang menonton video itu.

Selain memfitnah wartawan Harakah, blog Umno turut memfitnah dua pemimpin PAS. Selain dalam bloh, ia juga disebarkan dalam twitter.

"M** **** dan M******* *** dari PAS dah lihat Video Porno Anwar Ibrahim. Pasal apa depa diam? Patut depa cakap hal ni kepada juak Pas yg lain," tulis blogger Umno berkenaan dalam Twitternya.

Ketika dihubungi, kedua-dua pemimpin PAS berkenaan menafikannya.

"Depa bohong..ana blum tengok pun lagi..." kata salah seorang darinya.

Seorang lagi pemimpin PAS yang dihantar salinan Twitter berkenaan pula menjawab, "Belum tengok dan tak minat nak tengok."

[ADS] Ingin memasuki tajuk muka depan akhbar? Inilah peluang anda!

Adakah anda sudah membaca blog pos di Says.my mengenai Pontianak yang merayau-rayau di Kuala Lumpur dengan mesej 'Biar Betul' ?Akhirnya identiti ia sudah didedahkan! Sebenarnya ia adalah sebuah kempen dari Harian Metro untuk menjadi tajuk utama orang ramai! Kini Harian Metro memberi peluang kepada anda untuk menjadi tajuk utama di kulit depan akhbar. Cubalah FB app ini dan jadi berita sensasi untuk satu hari!

MIC perlu keluar BN jika rasa dikhianati dalam 100 halaman Interlok

Oleh H FANSURI

OLEH kerana berasa dikhianati, Uthaya Sankar SB bersama panelis MIC pun berundur daripada jawatankuasa khas yang membahaskan novel Interlok itu.

“Kami rasa dikhianati,” kata beliau ketika menjelaskan kedudukan sebenarnya selepas membentangkan cadangan mereka kepada Muhyiddin. Sebelum ini semua pihak sepakat menggugurkan perkataan ‘paria’ di dalam novel tersebut.

Sebenarnya, rasa diri dikhianati ini bukanlah milik Uthaya dan MIC sahaja. Umno dan Barisan Nasional pernah mengkhianati ramai orang termasuk parti politik berhaluan kiri di negara ini. Sejarah tidak boleh dipadamkan berhubung kes Tunku Abdul Rahman ‘menggulingkan’ Ketua Menteri Sarawak dan hal Tun Abdul Razak membuat helah dan tipu daya di Sabah. Ini antara deretan helah dan pengkhianatan. Novel Interlok tidak dedahkan helah Umno, BN ini.

Uthaya dan rakan-rakan panelnya dalam MIC mungkin baru hari ini terasa diri mereka dikhianati Muhyiddin, Umno dan BN. Rasa dikhianati itu hadir saat Uthaya dan MIC mengisytihar bahawa pendapat mereka selama ini berhubung isu Interlok adalah mewakili pendirian kaum India semua, lalu Muhyiddin menolak permintaan mereka tiba-tiba.

Jadi ketika ‘berjuang’ membela nasib dan maruah kaum India, mereka temui kegagalan dan jalan buntu kerana Muhyiddin tidak endahkan pindaan yang sudah babitkan kira-kira 100 halaman dalam novel berkenaan.

Uthaya kecewa. Dia layak kecewa. MIC juga berhak kecewa. Semua orang mesti kecewa setelah dikhianati. Justeru, ada baiknya MIC keluar BN saja. Jika tidak, perjuangan MIC sia-sia sahaja selama ini demi membela maruah, nasib kaum India gara-gara pindaan Interlok itu tidak diendahkan Muhyiddin.

Kalau cuma berani bertindak keluar daripada jawatankuasa tersebut, maka kata anak-anak muda zaman ini, “Apa barang keluar jawatankuasa itu?” Atau, “Kalau setakat berani keluar jawatankuasa Interlok itu, apa kes?” Dan bermacam lagilah kata-kata bertimba-timba dan bertindantindan penghinaan yang meremehkan perjuangan Uthaya dan MIC khasnya yang terkait dengan novel Interlok ini.

Najib Razak mungkin lemah berbanding Muhyiddin dalam isu Interlok? Uthaya dan MIC boleh cuba berjumpa Perdana Menteri Najib Razak atas nama semangat 1Malaysia. Kalau Najib bersetuju Bible Melayu diedarkan sebab ingin mengambil hati non Muslim di Sarawak, maka kenapa tidak MIC mengguna saluran Najib pula? Najib mungkin agak lemah berbanding Muhyiddin. Jika pertemuan dengan Najib pun tidak berhasil kerana kesibukannya, barulah MIC boleh membuat tindakan yang lebih revolusioner, iaitu keluar daripada BN. Jika tidak, itu bererti Uthaya dan MIC sudah mengkhianati perjuangan bangsa sendiri.

Kata Uthaya, sikap keluar jawatankuasa itu diambil setelah melihat panelis lain berubah fikiran kerana menolak kira-kira 100 pindaan yang mereka syor. Sebenarnya, ada banyak hal yang Uthaya, MIC boleh lakukan apabila Muhyiddin menolak 100 pindaan Interlok. Antaranya MIC juga boleh memanfaatkan Merdeka Center atau lain-lain badan penyelidikan untuk mengadakan referendum pungutan suara berhubung perkataan yang wujud di dalam Interlok itu. Selain itu, ada juga hal dibangkitkan Uthaya - wujud peribahasa India yang salah; ejaan ‘tali’ yang merujuk kepada ikatan perkahwinan masyarakat India dan penggunaan huruf ‘t’ besar bagi merujuk kepada Tuhan bukan Islam. Sukar diselami dan disukat perkara sensitif di hati MIC dan Uthaya kerana pendirian entiti Uthaya dan entiti MIC telah pun dinisbahkan sebagai pendirian kaum India semua. Ini pun suatu hal yang mesti dibincangkan juga.

“Kata mereka (semua penggunaan) itu tidak sensitif. Mana mereka tahu sensitif atau tidak? Kami masyarakat India, kami tahulah mana yang sensitif, mana yang tidak,” kata Uthaya dalam suatu laporan. Menurut Uthaya, dalam laporan sama, tindakan tarik diri daripada jawatankuasa itu bukan protes.

Tapi, atas semangat yang sama, kita ingin tanya, mana Uthaya tahu hal penarikan diri itu bukan protes atau tidak? Bagaimana jika masyarakat semua di negara ini menganggap tindakan itu adalah protes? Kami tahulah sebab kami pun pernah protes juga, baik di jalan raya atau pun lewat pilihan raya.

Soalan kepada Uthaya, adakah beliau benar-benar mewakili masyarakat India ketika berasakan sesuatu itu sensitif atau tidak? Atau, ini hanya pendirian Uthaya yang cuba dikembangkan dalam wadah MIC? Atau, ini hanya pendirian Uthaya seorang dan bukan mewakili pendirian kaum India seluruhnya?

Dalam suatu pertemuan di Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia pada awal Februari lalu, ada pertanyaan yang dilemparkan Dr Sohaimi Abdul Aziz kepada kumpulan politikus dan pensyarah India, “Dalam Interlok, termuat kata-kata yang menikam rasa kaum Cina termasuklah kaum Melayu juga. Kenapa Cina dan Melayu tidak melenting?”

Soalan ini dijawab dengan sepi dan senyum sahaja oleh kalangan politik dan pensyarah India. Sebab itu, kita mahu bertanya Uthaya juga, jangan-jangan ini hanya rasa sensitif anda seorang lalu dikembangkan dalam MIC lalu suara hati anda dikatakan sebagai mewakili rasa kaum India seluruhnya?

Akhir kata, kita tutup surat ini dengan pepatah Melayu, “Alangalang menyeluk perkasam, biar sampai ke pangkal lengan.” Mungkin ada pepatah Tamil yang sama makna dengannya, tetapi yang penting di sini, pepatah itu menganjurkan supaya - jika kita mahu berjuang, maka berjuanglah sehingga ke akhirnya. Jadi, alangalang tarik diri daripada jawatankuasa Interlok itu, maka MIC pun tariklah diri terus daripada BN kerana isu Interlok ini membabitkan maruah kaum India seluruhnya.

Kalaulah Uthaya boleh melobi MIC untuk memerangi Interlok, kenapa tidak melobi MIC agar keluar BN? Alang-alang menyeluk perkasam, biar sampai ke pangkal lengan.

Azmin punya pasai.. Sepucuk surat notis 8 bulan awai boleh pie hantaq dengan 3 kereta polis...

oleh AnakKedah007


oleh AnakKedah007

Apabila buat kerja kalut maka beginilah jadinya... habih jentera kerajaan dan intitusi polis di gelakkan oleh rakyat jelata....entah lah sampai bila rakyat negara ini akan jadi tak cerdik macam nie...

cuba tengok isu AZMIN ALI nie..awat laa nak serah sepucuk surat sampai kena pie 3 biji kereta polis... awat AZMIN tu penjenayah botak cin kaa sampai diperlakukan sebegitu sekali... suruh saja budak pejabat tu pie hantaq pon boleh....

dan pagi nie kena gelak lagi bila hantaq surat tarikh 26 November 2011.. kira notis 8 bulan awai...jadi dok pie pulon bagi buat apa tengah2 malam esok pagi pon boleh baginya..entahlaaa rakyat Malaysia oii..sampai bila hangpa nak tengok benda2 macam nie berlaku.....

3 kereta polis kelilingi rumah Azmin untuk serah notis

Tiga buah kereta polis mengelilingi rumah Timbalan Presiden PKR Azmin Ali, untuk menyerah satu notis yang meminta agar beliau melaporkan diri di balai polis untuk diambil keterangan pada 28 Mac.

Satu kenyataan dikeluarkan Biro Komunikasi PKR pada tengah malam tadi, memaklumkan media bahawa rumah kediaman Azmin Ali (gambar kanan) sedang dikelilingi polis. Bagaimanapun, berita ini dikesahkan kemudian bahawa tindakan polis tadi adalah untuk menyerah satu notis kepada Azmin Ali, agar beliau melaporkan diri di balai polis pada hari keesokan (28 Mac 2011).

Peguam yang mewakili Azmin, Latheefa Koya dihubungi isteri Azmin Ali, bahawa tiga buah kereta yang sarat dengan anggota polis IPD Ampang tiba di rumah kediamannya, untuk menyerah notis tersebut.

Ketika dihubungi MerdekaReview, Latheefa Koya berkata, polis tidak menyatakan sebab mereka memanggil Azmin untuk diambil keterangan. Bagaimanapun, pihak mereka (PKR) menjangka ia mungkin berkaitan dengan Kempen Tolak kes Fitnah II, anjuran KEADILAN di perkarangan Pusat Khidmat Rakyat Ahli Parlimen Gombak, Taman Melawati pada 25 Mac 2011. Azmin Ali ialah ahli parlimen Gombak.

Pada malam 25 Mac, polis dan FRU cuba menghalang Ketua Umum PKR merangkap Ketua Pembangkang Parlimen, Anwar Ibrahim daripada meneruskan ceramah. Tiga anggota Angkatan Muda Keadilan ditangkap, malah Anwar dikhabarkan juga ditangkap. Bagaimanapun, Anwar dikesahkan telah meninggalkan tempat tersebut dalam kekecohan, tanpa ditangkap polis. Orang ramai yang menghadiri ceramah tersebut berasa marah, lantas membaling kerusi ke arah polis dan FRU.

Latheefa Koya (gambar kiri) turut mengecam polis kerana membesar-besarkan perkara yang remeh-temeh, malah mempertikaikan, "Apa perlunya untuk menghantar tiga buah kereta yang sarat dengan anggota polis, hanya untuk menyerah satu notis? Jelas, ini membesarkan perkara yang remeh-temeh. Polis seharusnya dihantar untuk membanteras jenayah!"

Selain itu, Latheefa Koya berkata, Azmin Ali selaku ADUN Bukit Antarabangsa perlu menghadiri sidang mesyuarat DUN Selangor pada Isnin (28 Mac), maka beliau tidak dapat meluangkan masanya untuk melapor diri di balai polis pada hari itu.

*Chan Wei See ialah Editor MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting dari te

Azmin: Menteri Dalam Negeri celaru dan sasau

KUALA LUMPUR: “Menteri Dalam Negeri dah celaru dan sasau,” kata Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali.

Demikian respon beliau dalam twitternya pagi ini berhubung kesalahan tarikh yang tertera dalam notis arahan supaya beliau memberikan keterangan kepada polis.

“Saya terima Notis Seksyen 111 (Kanun Prosedur Jenayah) dari ASP Annas Sulaiman yang mengarahkan saya hadir di IPD (Ibu Pejabat Daerah) Ampang jam 10 pagi ini. (Namun) Tiada alasan diberikan.

“(Bagaimanapun) Notis Seksyen 111 yang diserahkan kepada saya tengah malam tadi bertarikh 26 November 2011,” lapor Azmin.

Kira-kira jam 11.30 malam tadi, sepasukan polis ‘menyerbu’ rumah Azmin yang juga Ahli Parlimen Gombak di Taman Tunku Abdul Razak (TAR), Ampang. Bagaimanapun, Azmin tiada di rumah kerana menghadiri satu mesyuarat parti.
Polis dikatakan memberi tempoh sehingga Khamis ini.

Kehadiran polis itu dipercayai ada kaitan dengan ceramah pelancaran Kempen Tolak Fitnah II dan DNA: ‘Datuk Najib-Altantuya’ yang dihadiri ribuan penyokong Pakatan Rakyat di kawasan milik persendirian di Taman Melawati, kelmarin.

Pagi ini, Azmin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Antarabangsa menghadiri majlis perasmian sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) yang disempurnakan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

“Perbahasan bermula. Saya mengambil tempat pertama menjunjung kasih di atas Titah Tuanku Sultan. Bersedia bahas isu rakyat Selangor,” lapor Azmin lagi dalam twitternya pagi tadi.

Isu radioaktif Jepun - pekerja dah kena pindah dah..!!

Pekerja nuklear diarah berpindah


GAMBAR menunjukkan loji jana kuasa nuklear Fukushima Daiichi di timur laut Jepun pada 23 Mac lalu.

TOKYO - Pihak berkuasa Jepun mengeluarkan pekerja-pekerja dari loji jana kuasa reaktor nuklear Fuskuhima Daiichi yang rosak selepas mengesan peningkatan bahan radiasi.

Pihak pengurusan syarikat Tokyo Electric Power Co (TEPCO) yang mengendalikan loji jana kuasa itu menyatakan, tahap radiasi dalam air di reaktor nombor dua loji tersebut melebihi 1,000 milisievert sejam jika dibandingkan dengan standard keselamatan kebangsaan iaitu hanya 250 milisievert setahun.

Agensi Perlindungan Keselamatan Amerika Syarikat menyatakan kesan radiasi sebanyak 1,000 millisievert sudah cukup untuk menyebabkan perdarahan dalam tubuh manusia.

Pegawai-pegawai TEPCO berkata, pekerja-pekerja tersebut telah dikeluarkan daripada bangunan turbin di reaktor nombor dua untuk mengelakkan mereka terkena pancaran radiasi yang berbahaya.

Pekerja-pekerja tersebut telah berusaha sebelum ini untuk mengepam keluar air di reaktor tersebut yang mengandungi radioaktif.

Para jurutera TEPCO berhempas-pulas sepanjang dua minggu lalu bagi mengelakkan malapetaka yang disebabkan oleh sejumlah batang bahan bakar di Fukushima Daiichi cair selepas rosak akibat gegaran gempa bumi dan tsunami yang berlaku pada 11 Mac lalu.

Sementara itu, ujian menunjukkan air di loji nuklear tersebut mengandungi tahap radioaktif 10 juta kali ganda daripada normal didapati satu kesilapan.

Beberapa pegawai menyatakan tahap radiokatif itu mungkin lebih rendah daripada keputusan ujian tersebut.

Gempa bumi kuat pada skala 9.0 Richter pada 11 Mac lalu itu menyebabkan 27,500 orang terbunuh dan hilang.

Kerja-kerja tersebut sudah beberapa kali terhenti kerana kerap berlaku letupan dan kenaikan tahap radiasi di dalam reaktor.

Tragedi di Jepun itu merupakan krisis nuklear paling teruk sejak letupan loji di Chernobyl, Ukraine pada suku abad lalu.

Pada Khamis lalu, tiga orang pekerja TEPCO yang bekerja di reaktor nombor tiga telah dimasukkan ke dalam hospital selepas terkena air yang mempunyai tahap radiasi sebanyak 10,000 kali ganda tinggi daripada tahap radiasi di dalam reaktor.

Ketua Pengarah Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), Yukiya Amano berkata, langkah berhati-hati bagi menghadapi masalah nuklear akan berlanjutan selama beberapa minggu dan mungkin berlarutan selama berbulan-bulan.

Menurut Agensi Perlindungan Alam Sekitar Amerika Syarikat, jika seseorang itu mengalami pendedahan radiasi yang banyak di antara 50 hingga 100 millisievert, mangsa akan mengalami perubahan bahan kimia dalam darah.

Jika seseorang terkena radiasi di antara 100 ke 500 millisievert, dia akan berasa mual atau loya.

Seseorang itu akan muntah-muntah jika terkena pancaran melebihi 500 sehingga 700 millisievert.

Rambut akan gugur dalam tempoh hanya dua hingga tiga minggu jika terkena radiasi di antara 700 ke 750 millisievert.

Apabila terdedah di antara 750 hingga 900 millisievert, pesakit akan mengalami cirit-birit.

Pendarahan akan berlaku apabila seseorang itu terkena pendedahan bahan radiasi 900 hingga ke 1,000 millisievert.

Kematian boleh berlaku dalam tempoh dua bulan jika seseorang itu terdedah pada radiasi sebanyak 1,000 hingga 4,000 millisievert jika tidak mendapatkan rawatan.

Dinding usus akan rosak, pendarahan dalaman bakal berlaku dan seseorang itu boleh mati dalam tempoh di antara satu hingga dua minggu jika terdedah pada pancaran radiasi di antara 4,000 hingga 10,000 millisievert.

Pendedahan radiasi yang tinggi antara 10,000 hingga 20,000 millisievert pula akan menyebabkan kerosakan sistem saraf tunjang dan boleh membawa maut hanya dalam tempoh masa beberapa jam. - Agensi

UMMI HAFILDA simpan video seks...[tak salah ka nie?]

Siasat 18 video seks lain


SACHITHANATHAN (tiga dari kanan) di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi, Kuala Lumpur semalam membuat laporan polis berhubung kes rakaman video seks.

KEPALA BATAS - Kelab Warisan Malaysia (Keris) Pulau Pinang meminta polis menyiasat kenyataan ahli perniagaan, Ummi Hafilda Ali (gambar kecil) mengenai pengakuan beliau bahawa terdapat 18 rakaman video seks membabitkan seorang pemimpin pembangkang.

Setiausaha Keris, Azman Hasan menegaskan, kenyataan Ummi Hafilda baru-baru ini perlu dipandang serius dan ahli perniagaan itu harus mendedahkan video yang dimaksudkan itu.

Menurut beliau, kenyataan Ummi Hafilda itu telah mencetuskan pelbagai spekulasi yang meresahkan pemikiran rakyat yang mahukan kebenaran di sebalik dakwaan beliau membabitkan pemimpin itu.

"Ummi Hafilda perlu tampil bagi mendedahkan kesemua video berkenaan demi kebenaran.

"Kita harap pendedahan itu bukan sekadar cakap-cakap kosong. Ummi Hafilda kena buktikan bahawa video itu benar-benar wujud," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Inilah jadinya bila mentality bantuan tala kat Kerajaan Negeri..

Syed Sobri sedia jumpa MB Kedah

KUALA NERANG - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Nerang, Datuk Syed Sobri Syed Hashim bersedia berjumpa dengan Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak dalam masa terdekat bagi menuntut bantuan Kerajaan Negeri kepada kira-kira 80 warga emas, golongan miskin tegar dan pesakit kronik di kawasan sini.

Syed Sobri yang juga Naib Ketua UMNO Bahagian Kuala Nerang berkata, beliau tidak menetapkan tempat pertemuan, bagaimanapun menegaskan ia hanya tertumpu ke arah mendesak Azizan menghulurkan bantuan segera kepada kesemua golongan miskin tegar sebagaimana dijanjikan Kerajaan Negeri dalam janji manifestonya sebelum ini.

Menurutnya, Kerajaan Negeri bawah Pakatan Rakyat (PR) dilihat seolah membiarkan usaha menjaga kebajikan rakyat terutama di kawasan luar bandar seperti di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Nerang dan Padang Terap diserah peranannya kepada agensi Kerajaan Pusat dan ADUN Barisan Nasional (BN).

“Selaku Kerajaan Negeri yang memperjuangkan slogan dan konsep negeri berkebajikan, mereka seharusnya menjadi tonggak utama mengenal pasti dan seterusnya memberi bantuan kepada golongan miskin, ibu tunggal, orang kurang upaya (OKU) atau anak yatim yang memerlukan.

“Prinsip pentingnya kebajikan dan keperluan rakyat harus didahulukan tanpa mengira fahaman politik,” katanya sewaktu dihubungi Sinar Harian.

Syed Sobri berkata, program E-Sinar yang dilaksanakan Kerajaan Negeri sebelum ini gagal menyelesaikan masalah kemiskinan, terutama di daerah Padang Terap.

“Kalau kita lihat, daerah Padang Terap mempunyai kadar kemiskinan paling tinggi di negeri ini dan sehingga kini, hanya wakil rakyat BN dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sahaja yang bertungkus lumus membantu golongan itu.

“Sekiranya dengan berjumpa Menteri Besar sahajalah baru penduduk kawasan saya dapat menerima bantuan kemiskinan melalui saluran Kerajaan Negeri, saya sedia berjumpa pada bila-bila masa,” katanya.

Sebelum ini, Syed Sobri mendesak JKM untuk mengkaji semula pemberhentian bantuan kepada beberapa penerima di kawasan Kuala Nerang, kerana alasan yang diberikan dianggap tidak munasabah.

admin - meh kawan nak jawab... fungsi kerajaan negeri sebenarnya telah menaikkan sumbangan bantuan dari peruntukan kerajaan negeri melalui JKM inilah yg semua rakyat tak nampak mereka mengharapkan dan mengandaikan bantuan mai dari KOTAK YG ADA GAMBAQ AZIZAN... ini salahnya mentality rakyat kita... kan sebelum nie manikumar dah cerita pengasingan kuasa antara kerajaan negeri, tuanku sultan dan KCS... Jika semua nak lunggok atas kepala Kerajaan Negeri habih intitusi KEBAJIKAN yg ada dalam negara duk nak buat apa..makan gaji buta....

Nasib baik UMNO kata mereka tiada kaitan dengan video lucah..

UMNO tiada kaitan pendedahan video lucah

ALOR JANGGUS - Pembangkang diingatkan supaya tidak mengaitkan UMNO dengan pendedahan rakaman video seks membabitkan pemimpin pembangkang yang didedahkan kumpulan Trio, terdiri daripada bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Thamby Chik; ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Bendahari Perkasa, Datuk Shuib Lazim.

Ketua UMNO Bahagian Kuala Kedah, Datuk Latt Shariman Abdullah berkata, ini kerana ketiga-tiga individu terbabit bukan ahli majlis tertinggi parti mahupun menjawat jawatan politik dalam UMNO.

“Mereka buat pendedahan itu bukan kerana UMNO, sebaliknya atas kesedaran dan bersifat peribadi. Jangan pula ada pihak mahu libatkan pemimpin UMNO dalam hal ini, ianya tiada kaitan,” katanya, selepas majlis penyampaian sijil penghargaan kepada 222 sukarelawan banjir 2010 bagi zon Alor Janggus di Sekolah Kebangsaan Haji Abdullah Sadun, Kuar Jawa, semalam.

Latt Shariman yang juga Pegawai Tugas-tugas Khas Perdana Menteri mengulas kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mengaitkan perbuatan mendedahkan video terbabit amat memalukan kerana dilakukan tiga individu bergelar, dan pernah menjadi pemimpin sebuah kerajaan negeri selain menyifatkan perbuatan itu sebagai tidak bermoral.

Menurutnya, sepatutnya pembangkang perlu mendapatkan penjelasan itu daripada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri memandangkan Shazryl Eskay adalah kawan rapatnya sebelum ini.

“Apa motif Shazryl Eskay sebenarnya kerana dedahkan perkara ini? Atas dasar apa perkara ini dibongkar kenalah tanya dia. Mereka berkawan rapat sebelum ini, mungkin ia bersifat peribadi tapi yang pasti, dia bukan disuruh UMNO,” katanya.

Pada majlis itu, Latt Shariman turut melahirkan rasa kecewa terhadap sumbangan dan pengiktirafan Kerajaan Negeri terhadap mangsa banjir dan sukarelawan yang terbabit banjir November lalu.

“Saya tidak berpuas hati terhadap sumbangan dan kesungguhan Kerajaan Negeri dalam menyalurkan bantuan banjir lalu. UMNO Bahagian Kuala Kedah sendiri terpaksa mengeluarkan peruntukan RM200,000 untuk membeli bekalan makanan yang tidak mencukupi di 19 pusat penempatan kawasan Kuala Kedah untuk lebih 50,000 mangsa,” katanya.

Menurutnya, pihaknya menghargai jasa sukarelawan banjir yang bertungkus lumus membantu memantau pusat penempatan banjir dengan memberi sijil penghargaan, setakat ini 1250 sukarelawan telah menerima sijil masing-masing.

Bagi zon Alor Janggus, lima sekolah dijadikan pusat penempatan banjir sementara yang menempatkan hampir 10,000 orang, iaitu Sekolah Menengah Alor Janggus, Sekolah Kebangsaan Alor Janggus, Sekolah Kebangsaan Permatang Gunong, Sekolah Kebangsaan Haji Abdullah Sadun dan Sekolah Kebangsaan Jenis Cina Cheng Yu.

Admin - awat gatai hidung tak tau...resdung kaaa....he he he

Perkongsian kuasa Azizan faktor ‘Kedah Sejahtera’


http://3.bp.blogspot.com/_flipuZb0buo/TJjQTMuojaI/AAAAAAAABWg/pg5CELyG3DY/s1600/kedah%2520sejahtera%25202.png
ALOR SETAR - Pendekatan perkongsian kuasa yang diamalkan Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak dalam mentadbir Kerajaan Negeri dikenal pasti antara faktor utama Kedah dianggap sebagai lebih sejahtera dan aman.

Ahli Exco, S Manikumar berkata, pendekatan yang lebih dikenali ‘approach power sharing’ itu pada mulanya ditentang kebanyakan orang termasuk segelintir pemimpin dalam PR sendiri kerana ‘tersalah faham’ tetapi mereka mula menyedari hasil positif setelah tiga tahun diamalkan.

Menurutnya, pendekatan perkongsian kuasa merujuk kepada tiga entiti yang menerajui dan mentadbir Kedah iaitu institusi diraja, pembuat dasar iaitu Menteri Besar, Exco dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) sebagai kerajaan dan pelaksana dasar iaitu Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) dan pegawai Kerajaan Negeri (KSC).

“Secara profesional, Azizan dapat meletakkan ketiga-tiga entiti ini secara berasingan dan menjadi peneraju ke arah hala tuju yang positif.

“Banyak orang pada mulanya menyalahkan Azizan dan mendakwa beliau terlalu berlembut dengan KCS sekiranya sesuatu isu timbul, sedangkan tindakannya adalah betul dan di bawah undang-undang negeri,” katanya sewaktu ditemui Sinar Harian.

Manikumar berkata, Kerajaan Negeri ditunjangi Pakatan Rakyat (PR) perlu mewujudkan revolusi minda dalam kalangan rakyat Kedah bagi membolehkan mereka lebih profesional dalam menilai sesuatu tindakan atau isu yang timbul.

Menurutnya, sehingga kini, terdapat sebahagian rakyat negeri ini yang terus menuding jari ke arah Menteri Besar dan Exco Negeri sekiranya terdapat masalah melibatkan pihak berkuasa tempatan (PBT) dan Kerajaan Negeri.

“Saya ambil contoh penguatkuasaan sampah yang sebenarnya merupakan tugasan harian PBT melalui Akta Kerajaan Tempatan 171 dan 172.

“Bagaimanapun, sekiranya masalah melibatkan penguatkuasaan sampah, Menteri Besar perlu merujuk tindakan di bawah akta terbabit terlebih dahulu dan bukannya boleh ‘ketuk’ kepala PBT secara semberono. Inilah antara perkara penting yang ramai orang tidak tahu,” katanya.

Manikumar berkata, sehingga kini hubungan Kerajaan Negeri dengan KCS juga semakin baik dan pelbagai perancangan sudah dapat dilaksanakan hasil daripada sistem politik terbuka diamalkan Azizan.

“KCS kini sudah menyedari fungsi sebenar mereka untuk memberi perkhidmatan terbaik kepada Kerajaan Negeri dan saya yakin hubungan semakin intim ini mampu memberi manfaat kepada rakyat.

“Kerajaan Negeri hanya boleh bergerak apabila disokong tiga tulang belakang utama (institusi diraja, Kerajaan Negeri dan KCS) yang bergerak seiring. Kekalkan hubungan sedia ada, slogan Kedah Sejahtera, Nikmat Untuk Semua bakal menjadi realiti suatu hari nanti,” katanya.

Tiada larangan nikah di masjid

ALOR SETAR - Tiada larangan untuk mengadakan akad nikah di masjid di negeri ini walaupun Rasulullah SAW tidak mengamalkannya.

Mufti Kedah, Datuk Sheikh Muhamad Baderuddin Ahmad berkata, mana-mana pasangan yang ingin bernikah di masjid boleh berbuat demikian kerana masjid merupakan rumah Allah dan tempat yang suci.

“Pandangan saya, tiada masalah malah kita kalau nak berumah tangga mesti mahu keadilan di samping permuafakatan (antara pasangan) kalau dibuat di masjid lebih baik.

“Islam menggalakkan kita mencari keberkatan dalam setiap perkara yang dilakukan,” katanya sewaktu dihubungi Sinar Harian.

Beliau berkata sedemikian ketika diminta mengulas kenyataan Ahli Majlis Fatwa Perlis, Datuk Ahmad Jusoh Sabtu lalu yang mendakwa, menjadikan masjid sebagai lokasi akad nikah adalah menyimpang amalan Rasulullah dan mencadangkan majlis itu dilakukan di rumah pengantin.

Sheikh Muhamad Baderuddin berkata, umat Islam yang bernikah di masjid sudah pasti lebih berkat berbanding di tempat lain kerana ia adalah tempat yang suci.

Menurutnya, dalam hadis Nabi memang tidak dinyatakan Islam melarang umatnya melakukan upacara akad nikah di masjid.

“Di sini (Kedah) kita tidak ada larangan dan halangan untuk sesiapa bernikah di masjid sebaliknya kita galakkan mereka bernikah di masjid.

“Kalau nak samakan dengan agama lain, itu tidak wajar. Lagi pun tiada hadis yang larang," katanya.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...