TERKINI :

Wednesday, March 16, 2011

Di Jumpai DNA "BEROK & MONYET" dekat KeyJey...

Oh DNA, siapa beruk dan monyet


KUALA LUMPUR, 16 Mac: Tindakan Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Ramli membangkitkan isu pertuduhan liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Dewan Rakyat hari ini mencetuskan kemarahan anggota parlimen kerajaan.

Perdebatan tercetus selepas Hatta dalam perbahasan Titah Diraja, menyentuh kempen yang akan dibuat PKR sebagai respons kepada isu liwat membabitkan Ketua Pembangkang yang bertemakan DNA-Datuk Najib Altantuya.

“Kita kena teliti perkara ini, kalau nak tengok DNA Altantuya ke camner.

“Kalau boleh isu menteri dituduh (rogol amah) pun kita nak mintak DNA, tapi tak ada la sampai ke situ.

“Sampai sekarang timbul makna baru DNA, tapi saya tak nak sebut,” katanya.

Azan Ismail (PKR-Indera Mahkota) kemudiannya bangun mencelah dan bertanya, “Saya bukan bidang perubatan, saya nak tahu la DNA yang disebut ni, DNA yang baru ni makna apa?”

Lalu dijawab Hatta, “Saya pun tak tahu, tapi ada orang kata ‘Datuk Najib Altantuya’, saya pun tak tahu,”.

Jawapan itu kemudiannya mengundang bantahan ahli parlimen BN termasuk Datuk Shamsul Anuar Nasarah (BN-Lenggong) dan Datuk Tajuddin Abd Rahman (BN-Pasir Salak) yang mahu Hatta menarik balik kenyataan mengaitkan nama perdana menteri itu.

Perbalahan mulut yang turut disertai beberapa yang lain itu kemudiannya mengundang amaran Timbalan Speaker, Datuk Ronald Kiandi yang turut ditujukan kepada Hatta.

“Tak boleh buat sindiran macam itu Yang Berhormat, hentikannya,” katanya.

Hatta sebelum itu membawa kisah Nabi Allah, Yusuf a.s. yang dituduh cuba mencabul Siti Zulaikha dengan membawa bukti bahagian belakang baju Yusuf terkoyak.

Kisah itu cuba dianalogikan untuk menjelaskan persamaan dalam tuduhan liwat membabitkan Ketua Pembangkang itu.

“Kalau isunya main belakang, kenapa belah depan ada air mani, itu yang pelik,” katanya.

Menurutnya, sesuatu bukti yang dibawa harus diteliti agar tidak tersalah membuat keputusan kepada tertuduh.

Beliau juga menyelar tindakan pihak yang mengadakan demonstrasi menuntut Anwar menyerahkan DNA kepada mahkamah.

“Riuh satu negara demonstrasi sana-sini… Itu menghina mahkamah.. Dulu waktu kita demonstrasi isu rakyat, pemimpin Umno dari Rembau (Khairy Jamaluddin) kata beruk-beruk di jalanan.

“Sekarang siapa beruk dan monyet ni…oh DNA, DNA,” katanya.

Isu Bazar Tok Guru - Nama Kata UMNO Dulu Kini Selamanya..HAMPEHHH..!!!


Sebabnya Anwar tak serah DNA dia kepada 'musang-musang berjanggut tersebut'

Respon terhadap Zaid Ibrahim

http://www.ucmp.berkeley.edu/glossary/gloss3/DNA2.gif

Malang sekali apabila Zaid Ibrahim terpaksa menjatuhkan maruahnya ke tahap serendah Perkasa dan GAPS dalam meneruskan dendamnya terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anwar bukan hanya enggan menyerahkan DNA beliau kerana beliau secara perundangan tidak perlu melakukannya bahkan juga kerana pasukan pembelaan beliau tidak meyakini ketelusan sistem sedia ada.

Pendirian Anwar dan Pakatan Rakyat terhadap kes ini adalah jelas: pertuduhan yang dikemukakan adalah konspirasi yang bertujuan untuk membunuh karier politik beliau. Dalam tempoh singkat Zaid bersama KEADILAN, beliau giat menegakkan pendirian yang sama, namun pada hari ini beliau nampaknya sudah terlupa.

Apa yang jelas sepanjang perbicaraan berjalan, pihak pendakwaan telah menafikan semua permohonan pasukan pembelaan supaya mengemukakan segala bukti dan data lengkap serta sampel DNA yang diuji dari sampel yang diambil daripada tubuh dan pakaian Saiful Bukhari. Sebagai peguam, Zaid sewajarnya mengetahui bahawa ini bercanggah dengan protokol ujian DNA dan secara otomatik mengecualikan bukti tersebut dalam mana-mana perbicaraan adil.

Penolakan tersebut menghalang pasukan pembelaan dan mahkamah untuk menilai kesahihan ujian DNA tersebut secara bebas. Penolakan ini hanya mengukuhkan pandangan bahawa pihak pendakwaan mempunyai sesuatu untuk diselindungkan dalam apa yang dikatakan ujian DNA itu. Atas sebab itu, adalah suatu penghinaan kepada prinsip keadilan untuk Anwar memberikan sampel DNA untuk membantu pendakwaan mengesahkan keputusan yang menimbulkan syak dan direka-reka.

Zaid sewajarnya ingat bahawa Saiful Bukhari Azlan, penuduh telah mengaku bertemu dengan anggota polis kanan Zaid Rodwan Mohd Yusof dua kali sebelum kejadian tersebut kononnya berlaku. Bagi menyegarkan semula memori Zaid, Rodwan lah orang yang memindahkan DNA Anwar secara haram pada perbicaraan 1998 dan meletakkanya pada tilam bagi memerangkap bekas Timbalan Perdana Menteri tersebut.

Isu DNA-DNA lelaki lain di dalam rektum Saiful masih lagi belum dijawab. Pada masa yang sama, pegawai penyiasat Jude Pereira mengakui bahawa sampel yang diambil daripada Saiful tidak disimplan di dalam peti sejuk beku, justeru mendedahkan DNA tersebut kepada kerosakan. Isu mengapa Jude menyimpan sampel-sampel tersebut selama 48 jam dan tidak menyerahkannya kepada ahli kimia serta-merta belum benar-benar dijelaskan. Pada 1998, institusi polis yang sama lah yang telah mereka bukti termasuk bukti DNA terhadap Anwar.

Sejak hari pertama, kes Anwar telah dipenuhi oleh pelbagai percanggahan dan kelemahan, dan jelas sekali sekiranya defendannya bukanlah Anwar Ibrahim kes ini akan dibuang daripada mahkamah.

Seorang itu tidak perlu menjadi penyokong tegar Anwar untuk mengesyaki kesahihan kes ini apabila Perdana Menteri Najib Tun Razak mula-mula menafikan bertemu dengan Saiful dua hari sebelum Saiful mendakwa beliau diliwat. Hanya selepas gambar-gambar Saiful di pejabat Najib diedarkan beliau mengaku bertemu dengan Saiful, mula-mula kononnya untuk membantu Saiful mendapatkan biasiswa tetapi kemudian dijelaskan bahawa Saiful datang mengadu kepada beliau bahawa beliau diliwat.

Laporan perubatan awal di Pusrawi dan Hospital Kuala Lumpur menyatakan bahawa tiada penetrasi pada dubur Saiful.

Jelas sekali bahawa pihak pendakwa memerlukan DNA Anwar untuk berada di dalam Saiful untuk membuktikan tuduhan mereka. Memandangkan kes mereka kini sudah punah, kejayaan kini diukur dengan menjatuhkan pandangan awam terhadap moral Anwar walaupun sekiranya mahkamah mendapati beliau tidak bersalah.

Sukar untuk dipercayai seorang yang terlatih dalam bidang undang-undang dan memahami keadaan sistem kehakiman negara selepas krisis 1988 tiba-tiba percaya dengan integriti sistem ini.

Percubaan Zaid untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat dengan dakwaan beliau bahawa PAS tidak bersuara dalam kes ini menunjukkan kejahilan beliau tentang sokongan PAS serta prinsip asas dalam syariah bahawa tiada sesiapapun boleh didapti bersalah tanpa kesaksian empat saksi yang adil dan berwibawa.

Perghhh Mungkin Melaka negeri Maju kot..itu pasal JAMBAN pon renovate sampai dekat RM200ribu..!!

Tandas awam bertaraf 'banglo' dakwa DAP

Tindakan kerajaan negeri Melaka menaiktaraf dua buah tandas awam di Taman Botanikal Melaka yang terletak di Ayer Keroh sehingga menelan belanja RM199,800 dianggap sebagai tidak masuk akal dan membazir, kata ADUN Ayer Keroh, Khoo Poay Tiong.

NONEMalah, kata ADUN dari DAP itu, kos berkenaan juga dianggap sama nilai sekiranya hendak membeli sebuah rumah banglow dua tingkat iaitu kira-kira RM190,000.

Dakwa Khoo, jumlah berkenaan dilihat amat tidak munasabah dan terlalu tinggi jika dibandingkan dengan kerja-kerja yang dijalankan terhadap kedua-dua tandas awam berkenaan.

Beliau mendakwa, selepas melakukan penilaian sebenar bersama kontraktor mendapati, hasil kerja kedua-dua tandas berkenaan, sebenarnya hanya melibatkan perbelanjaan tidak sampai RM120,000.

"Lagipun, selepas melihat kerja-kerja naiktaraf tandas ini, ia dilaksanakan tidak begitu memuaskan. Lihat sahaja sebahagian alang kayu yang digunakan untuk menyokong bumbung juga didapati telah retak.

NONE"Justeru, saya mahu Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam dan pihak Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya (MPHTJ) menjawab hal ini supaya tidak timbul tanda tanya terhadap masyarakat," katanya.

Beliau melahirkan perkara itu sebaik sahaja melakukan tinjauan di tandas awam terbabit yang letaknya berhampiran Perkampungan Buku di Taman Botanikal Melaka di Ayer Keroh.'Pembaziran terlalu kerap'

Jelasnya, kos RM199,800 untuk menaiktaraf kedua-dua tandas awam berkenaan juga adalah sebagai jawapan yang diberi kerajaan kepada soalan bertulisnya semasa sidang DUN Melaka baru-baru ini.

NONEKatanya, dalam jawapan berkenaan, beliau dimaklumkan, antara lain, kos berkenaan membabitkan kerja dalaman dan luar tandas, termasuk menukar pintu dan kelengkapan sanitari, menukar sinki, memperbaiki sistem perpaipan dan kemasan dinding serta mengecat seluruh
bangunan tandas berkenaan.

"Harga yang digunakan untuk menaiktaraf dua tandas ini sudah cukup untuk membeli sebuah rumah dua tingkat yang biasanya berharga sekitar RM190,000.

"Pembaziran sebegini terlalu kerap berlaku dan ini dibuktikan dengan pendedahan yang pernah dibuat DAP sebelum ini," katanya.

Tahun lalu, ADUN sama pernah menyuarakan supaya siasatan dilakukan ke atas pembinaan sebuah pondok bas di Taman Rumahku Syurgaku (RKSK), di Bukit Katil, Melaka berikutan mendakwa kos pembinaannya yang terlalu tinggi sehingga berjumlah RM44,525.

Manakala, sebuah lagi pondok bas yang dibina di depan Kota Cemerlang, Ayer Keroh, pula bernilai RM34,500 sedangkan ukurannya terlalu kecil sahaja dan menggunakan bahan binaan yang biasa.

NONEADUN berkenaan mendakwa, ada unsur-unsur penyelewengan berlaku di dalam pembinaan pondok-pondok bas berkenaan yang dikeluarkan tender secara terus kepada kontraktor terlibat oleh Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB).

Kos pembinaannya, didakwa terlalu mahal dan tidak masuk akal jika dibandingkan dengan saiznya yang kecil sekitar 8 kaki x 24 kaki.

Nilai sebenar jelasnya, sekira mengikut harga pasaran hanyalah sekitar RM9,000 sahaja.

Orang Kalut Tsunamai, Reaktor Nuklear & Injil Melayu depa kalut bulu pungkoq Anwar

Antara Air Mani Anwar Ibrahim dan 35,000 Kitab Injil

Benarlah sebagaimana andaian penulis sebelum ni dan telah dijangka banyak pihak bahawa Kerajaan UMNO-BN terpaksa tunduk kepada desakan MCA dan pelbagai pihak supaya melepaskan penahanan Injil dalam bahasa melayu untuk edaran di Semenanjung serta Sabah, Sarawak. Nampaknya terkedu segala pencacai UMNO-BN serta bloggers mereka apabila selama ini Pas & PR yang jadi mangsa tuduhan dan fitnah mereka.

Meskipun pembicaraan Kalimah Allah belum lagi selesai tetapi demi kelangsungan nyawa BN khususnya sebelum menghadapi pilihanraya Sarawak, Injil berbahasa melayu ini perlu dilepaskan untuk edaran.

Meskipun PM atau TPM tidak mengumumkan bahkan Menteri yang bertanggungjawab iaitu Datuk Hisyamuddin Hussein selaku Menteri Dalam Negeri terpaksa tekup batu… Datuk Idris Jala, seorang kristian Sarawak mengumumkan bagi pihak UMNO-BN yang malu-malu kucing. Kot-kot orang melayu dan penganut Islam marah.

KUALA LUMPUR: Kerajaan hari ini bersetuju membenarkan pengeluaran dan pengedaran secara terhad dan terkawal Kitab Injil dalam Bahasa Malaysia, yang ditahan di Pelabuhan Kuching Sarawak, dan Pelabuhan Klang, Selangor. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala dalam satu kenyataan berkata, langkah kerajaan ini adalah selaras dengan warta 1982 di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). "Sejak peruntukan undang-undang itu digunakan pada tahun 1982, tiada sebarang masalah atau isu yang timbul dengan pelaksanaannya," katanya.

Selain itu, Idris berkata kajian teliti oleh Jabatan Peguam Negara juga mendapati pengeluaran kitab-kitab itu tidak akan mengangggu dalam prosiding mahkamah berkaitan penggunaan kalimah "Allah". "Oleh itu, dalam konteks berikut Kerajaan telah dapat secara amnya mengeluarkan buku Kitab Injil tersebut," katanya. Menurutnya, Kerajaan Sarawak juga bersetuju dan berpendapat bahawa penahanan buku Kitab Injil yang telah sekian lama ditahan seharusnya dikeluarkan. Idris, yang merupakan penganut Kristian berasal dari Sarawak, juga telah berhubung dengan Persekutuan Kristian Malaysia (CFM) bagi pihak Kerajaan.

Hah! Menteri yang jaga hal ehwal Islam kat mana? Bukankah UMNO-BN yang mempertahankan kedaulatan Islam, bangsa dan bahasa melayu. Islam sebagai agama rasmi Negara dan meskipun agama lain boleh diamalkan tetapi tidak boleh menyebarkan agama lain dikalangan rakyat tempatan.

Nampaknya, dinegara Islam sebagai agama rasmi, mengimport buku agama Islam lebih sukar kerana ditapis pihak kerajaan dan terpaksa diluluskan JAKIM dahulu berbanding import bahan dakwah kristian. Nak mengajar agama Islam lebih sukar kerana memerlukan permit pejabat agama berbanding membawa penceramah paderi atau tok sami dari Sri Langka. Nak buka pusat pengajian Islam lebih payah dengan kerenah birokrasi Pejabat agama berbanding buka pusat karaoke.

Nak harapkan siapa? Nak harapkan pemimpin UMNO dan geng songkok tinggi? Hah! Ya. Satu demontrasi akan diadakan hari ini… nak bantah Naskah Kitab Injil ke? Tidak. Tetapi nak tutup isu pelepasan pengedaran injil ini dengan isu DNA Anwar Ibrahim. Mahalnya nilai dan harga air mani Ketua Pembangkang ni sehingga terpaksa mengerahkan 300 NGO dan demontrasi seluruh Negara, nakkan setitik air mani Anwar Ibrahim.

300 NGO berhimpun hari ini
utusanputrajaya@utusan.com.my

PUTRAJAYA 15 Mac – Gabungan NGO Malaysia (GNM) yang mewakili 300 pertubuhan akan mengadakan perhimpunan dan mengeluarkan kenyataan bersama untuk mendesak Datuk Seri Anwar Ibrahim menyerahkan sampel asid deoksiribonukleik (DNA) secara sukarela. Setiausaha gabungan itu, Mohd. Jurit Ramli berkata, perhimpunan yang akan diadakan di Hotel Grand Season di ibu negara esok itu bertujuan menegakkan keadilan untuk semua pihak yang terlibat dalam kes liwat membabitkan Ketua Pembangkang itu. ''Rakyat Malaysia ingin mendapatkan penjelasan daripada Anwar kenapa masih enggan menyerahkan sampel DNA sekiranya beliau tidak bersalah. ''NGO di Malaysia juga mahu memastikan keadilan ditegakkan untuk semua pihak terutamanya Mohd. Saiful Bukhari, insan kerdil dan tidak mampu berbuat apa-apa," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Sekarang isu yang memalu dan memualkan yang dijaja oleh UMNO-BN. Wanita & Puteri UMNO berdemo nak tuntut underware, air mani atau bulu Anwar Ibrahim. Perkara taboo dan masyarakat kini diangkat menjadi isu Keselamatan Negara. Nak cakap pun geli gelemang... kini jadi isu nasional.

Dunia dok sibuk isu tsunami dan isu radiasi nuklear… UMNO dok usung isu nak bulu! nak underware :) ... Lawak! Lawak!


ustsaifulbahri

Pulau Jerejak: Guan Eng cabar BN saman jika mahu



GEORGE TOWN, 15 Mac — Kerajaan Pulau Pinang pimpinan DAP hari ini mencabar Barisan Nasional (BN) Negeri supaya mengambil tindakan undang-undang terhadapnya berhubung isu pembangunan semula Pulau Jerejak.

Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata projek itu, yang dilaksanakan oleh pentadbiran terdahulu, telah mengalami defisit RM30 juta dan kerajaan Pulau Pinang sekarang menuntut supaya wang terbabit dikembalikan.

Beliau berkata kerajaan negeri telah mencetak kira-kira 150,000 risalah untuk memaklumkan kepada rakyat mengenai kerugian itu dan menggesa pentadbiran terdahulu supaya mengembalikan wang berkenaan.

“Jika kami tidak memberitahu perkara yang benar kepada penduduk Pulau Pinang, mereka (pentadbiran terdahulu) seharusnya mengambil tindakan undang-undang terhadap kami,” kata Lim (gambar) kepada pemberita selepas menyaksikan majlis penyerahan tugas Yang Dipertua Majlis Perbandaran Seberang Perai yang baru.

Lim berkata kerajaan negeri berpendapat tiada gunanya untuk meneruskan projek yang mengalami defisit besar dalam fasa pertamanya.

Akhbar hari ini melaporkan Pengerusi Jawatankuasa Kerja BN Negeri Datuk Dr Teng Hock Nan mendakwa Lim menyalahgunakan kedudukannya dan menggunakan dana awam untuk mencetak risalah itu.

Lim berkata kos mencetak dan mengedar risalah berkenaan ialah beberapa ribu ringgit.

Risalah itu menyenaraikan defisit RM30 juta sebagai RM10.6 juta dalam bentuk premium tanah yang belum dilunaskan kepada Pentadbir Tanah Pulau Pinang, kos pelaburan RM15.44 juta dan pinjaman belum dijelaskan sebanyak RM3.6 juta daripada Tropical Island Resort.

Dalam majlis penerahan tugas itu, Pengurus Besar George Town World Heritage Incorporated Maimunah Mohd Shariff, 50, mengambil alih jawatan Yang Dipertua daripada Mokhtar Mohd Jait, 55, yang dilantik sebagai Pegawai Kewangan Negeri. — Bernama

Akhirnya Injil Versi BM Menjadi Kenyataan!

Akhirnya Injil Versi BM Menjadi Kenyataan! Apalah Nasib Melayu Selepas Ini?? (WAJIB BACA!!)



Setelah dibidas pelbagai pihak, berhubung tindakan Kementerian Dalam Negeri yang menahan ribuan alkitab Injil berbahasa Melayu, kerajaan hari ini bersetuju untuk mengeluarkan kitab yang dirampas dan ditahan di Kuching dan Pelabuhan Klang.

Dalam kenyataan medianya hari ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala, berkata tindakan kerajaan itu selaras dengan warta 1982 di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang telah membenarkan pengeluaran serta penyebaran Kitab Injil dalam Bahasa Melayu secara terhad dan terkawal. -mkini


Jika dipandang dengan mata hati yang kasar tanpa berbelah bahagi, pastinya kita melihat berita di atas adalah satu mala petaka buat penganut agama Islam di serata Malaysia. Anak-anak kita serta saudara mara telah terdedah kepada senaskah kitab agama kristian yang ditulis dalam bahasa melayu yang kita tahu rata-ratanya orang melayu lah yang menguasai bahasa tersebut. Maka oleh sebab itu orang melayu perlu bimbang?

Semua di antara kita juga pasti sedar bahawa terbitnya naskah Injil / Bible edisi berbahasa melayu akan hanya memberikan kesan lebih teruk dalam isu memerangi murtad. Maka beberapa persoalan penting telah timbul apabila kitab injil ditulis dalam Bahasa Melayu - apakah bible berbahasa melayu itu adalah bertujuan untuk memurtadkan lebih ramai anak melayu? Apakah pasaran bible berbahasa melayu itu selain daripada untuk orang melayu?

Memang benar, apabila ditulis dalam bahasa melayu, maknanya anak-anak kita serta keturunan kita dapat membaca injil dengan fasih. Tetapi apakah kita terlalu lemah untuk mendidik anak kita tentang akidah?

Apabila memperkatakan mengenai 'pasaran' kitab bible berbahasa melayu, adalah tidak benar apabila kita katakan bible berbahasa melayu hanya untuk orang-orang melayu. Sabah dan Sarawak adalah sebahagian dari Malaysia dan etnik keturunan yang ada di bumi borneo itu juga adalah termasuk dalam gagasan 1Malaysia.

Harus diingat, masih ramai di antara rakyat negeri Sabah dan Sarawak tidak menguasai Bahasa Inggeris dengan baik tetapi dalam masa yang sama mereka juga bukan muslim. Oleh demikian, Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar merupakan satu-satunya harapan penganut kristian Sabah Sarawak untuk membaca dan memahami kitab agama mereka. Adakah kita sebagai orang Islam bersifat terlalu kejam dengan menafikan hak sesama rakyat untuk mengamalkan agama mereka dengan lebih sempurna?

Berilah peluang untuk orang Iban berugama kristian yang tidak faham langsung bahasa inggeris, memahami agama pilihannya dengan menggunakan ilmu Bahasa Melayu yang dipelajarinya ketika sekolah dulu. Begitu juga dengan Khadazan Dusun, Murut, Melanau dan puluhan etnik Sabah Sarawak yang menjadi penganut kristian sejak jajahan brooke suatu ketika dahulu. Sesungguhnya jika mereka lihat Islam itu adil dalam menangani isu berbangkit, tidak mustahil akhirnya mereka akan memilih jalan yang benar dengan hidayatNya.

Seperkara yang baik untuk kita sama-sama fikirkan, jika kita hantar anak kita tuisyen bahasa inggeris sehingga mereka cekap, fasih dan faham bahasa inggeris, tidakkah kita bimbang dengan jutaan naskah injil versi bahasa inggeris sedia ada? Fikir baik-baik, hanya semudah membuka laci hotel 3 bintang ke atas, anak-anak anda yang fasih bahasa inggerisnya berdepan bible berbahasa inggeris.

Lagipun, mengikut pemerhatian saya, gaya hidup orang-orang melayu hari ini adalah lebih membimbangkan jika dibanding dengan terbitnya injil versi BM. Gejala anak luar nikah yang statistiknya menunjukkan ianya berlaku setiap 17minit sekali lebih membimbangkan, orang melayu menjadi majoriti pusat serenti juga cukup membimbangkan. Belum lagi dikira berapakah anak melayu yang bergelimpangan dalam pusat hiburan serata negara pada malam minggu dengan berpakaian seksi dan bertatahkan minuman keras pelbagai jenama, al-maklumlah Malaysia bakal diperkenalkan sebagai negara hub hiburan terkemuka !

Apakah mungkin dengan terbitnya kitab injil versi BM ini akan menyedarkan semua orang melayu malah membuka mata untuk persediaan yang lebih rapi menghadapi era globalisasi, bukan hanya juara glokal yang menyalak tanpa menyedari ekornya bergelumang tahi.

Terus terang saya katakan, mengapa perlu kita bimbang naskah-naskah injil yang diterbit dalam Bahasa Melayu jika iman dan akidah kita kukuh? Dengan terbitnya injil berbahasa melayu, seharusnya kita menganggap ia sebagai cabaran akhir zaman dan mengambil langkah lebih bijak untuk memastikan anak-anak kita cukup dilentur sebelum dilepaskan ke pasaran terbuka bila cukup umurnya nanti.

Kita juga harus mengambil positif dan wajar berfikiran rasional dalam isu kitab bible ini. Islam mengajar kita memperjuangkan keadilan, jadi kita juga harus adil yang terletak pada tempatnya. Jika bible ingin dibahasa melayukan, bukankah kita juga boleh menerbitkan terjemahan Al Quran dalam bahasa mandrin dan bahasa tamil. Apa yang pasti, sudah banyak penerbitan terjemahan Al-Quran dalam Bahasa Inggeris dan perlu diingat, Al-Quran juga diterjemah dalam bahasa jawi dan juga Bahasa Malaysia.

Apakah perkara sebegini akan membuka minda setiap orang melayu, bahawasanya Bahasa Melayu itu bukanlah bahasa Islam, dan orang melayu itu juga sebenarnya bukan semestinya adalah seorang Islam melainkan setelah mengucap dua kalimah shahadah.

Saya secara peribadi berpendapat janganlah sesekali kita melihat penerbitan kitab bible edisi Bahasa Melayu sebagai satu ancaman tetapi terimalah ia sebagai satu cabaran, agar kita lebih menerapkan akidah Islam yang terbaik untuk anak-anak dan keturunan kita.

Selain itu juga, ada juak yang mengatakan Pakatan Rakyat tersepit dalam menangani isu injil berbahasa Melayu. Ternyata juak-juak yang sebelum ini berani mempermainkan agama dalam isu judi sebelum ini telah silap perkiraan apabila Pakatan Rakyat gah menghadapi isu ini dengan situasi baik tanpa sebarang calar balar di bahagian dalaman.

Sehinggakan semakin ramai yang melihat Pakatan Rakyat adalah wadah terbaik bagi memastikan Islam sebagai agama rasmi yang menjadi tunjang sebuah negara yang berorientasikan kebajikan, di samping turut menjaga kepentingan agama lain demi keharmonian dan kebebasan beragama yang diterapkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Takbir!! Revolusi !!


EDYES @ edyesdotcom
Court oF Public Opinion

Hutang tanpa deposit punca muflis


RAMAI kakitangan awam tidak menyedari kelonggaran syarat pinjaman boleh memakan diri sehingga mereka tidak mampu membayar balik pinjaman dan akhirnya diisytiharkan muflis. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR – Tawaran pembelian kereta tanpa deposit merupakan antara punca ramai penjawat awam di Malaysia diisytiharkan muflis sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman berkata, bagi tahun 2009 sahaja, seramai 542 orang atau hampir 50 peratus daripada 1,086 penjawat awam yang diisytiharkan muflis dilaporkan akibat terlibat dalam tawaran pembelian skim tersebut.

“Selepas membuat pinjaman dan akibat tidak tahan menanggung kadar hutang sewa beli yang tinggi setiap bulan dalam tempoh yang lama, ada dalam kalangan mereka (penjawat awam) gagal melunaskannya hingga diisytiharkan muflis oleh pihak bank.

“Trend itu semakin meningkat hingga 200 peratus pada 2010 dan melalui angka tidak rasmi yang saya dapat, jumlahnya sudah mencecah kira-kira 3,000 orang,” ujarnya kepada Kosmo! di sini baru-baru ini.

Menurut beliau, hampir kesemua bank dan syarikat kenderaan terutama pengedar kereta dan motosikal di negara ini menawarkan skim yang sama kepada penjawat awam.

Selain skim pembelian kereta tanpa deposit, penjawat awam juga ramai yang terperangkap dengan tindakan muflis kerana menjadi penjamin iaitu sebanyak 15.56 peratus, pinjaman peribadi (8.65 peratus), pinjaman perumahan (8.65 peratus), penjamin korporat (4.14 peratus), pinjaman perniagaan (3.96 peratus) dan hutang kad kredit (3.68 peratus).

Kesemua itu melibatkan jumlah hutang di antara RM50,000 hingga RM500,000.

Indeks kebebasan akhbar 2010 bagi Malaysia yang mengejutkan

Oleh: ZULKIFI YAHAYA

Indeks kebebasan akhbar adalah kedudukan tahunan bagi setiap negara di dunia ini mengenai kebebasan akhbar yang wujud di negara itu. Ia dibuat dan diterbitkan oleh kumpulan Wartawan Tanpa Sempadan (Reporters Without Borders, RWB) berasaskan penilaian organisasi terhadap rekod kebebasan media. Negara paling kecil sekalipun, seperti Andorra juga termasuk dalam penilaian tersebut.

Laporan dibuat berdasarkan soal selidik yang dihantar kepada pertubuhan yang menjadi rakan kerjasama RWB (14 kumpulan organisasi dari lima benua) serta 130 koresponden di serata dunia yang terdiri dari wartawan, penyelidik, pengamal undang-undang serta aktivs hak asasi manusia.

Soalan kajiselidik bertumpu pada aspek serangan langsung terhadap bidang kewartawanan dan media sepertimana tekanan sumber tidak langsung lain terhadap kebebasan media. RWB amat berhati-hati dalam mencatat indeks kerana penumpuan hanya terhadap aspek kebebasan akhbar dan bukan mengukur kualiti jurnalisme.

Apa yang paling mengejutkan dalam laporan tersebut bagi tahun 2010 ialah kedudukan Malaysia jatuh merudum ke tempat 141 dari 178 negara yang dibuat penilaian. Jika dihitung kedudukan Malaysia dari bawah, maka negara kita menduduki tempat 38; merupakan pencapaian ‘cemerlang’ bagi kalangan negara yang sangat tebal kongkongan medianya.

Angka paling kecil dijadikan indeks paling baik tahap kebebasan akhbarnya, manakala paling besar sebagai paling buruk. Maka bagi tahun 2010 Malaysia memperolehi 50.75, merupakan indeks tercorot dalam tempoh lapan tahun. Catatan indeks Malaysia adalah seperti berikut; 2009 (44.25), 2008 (39.50), 2007 (41.00), 2006 (22.25), 2005 (33.00), 2004 (39.83), 2003 (32.00) dan 2002 (37.83).

Di Malaysia, penilaian yang dibuat tentulah kepada semua akhbar, tidak terhad kepada akhbar berbahasa Malaysia sahaja yang hampir keseluruhannya dibawah kongkongan kerajaan BN. Akhbar berbahasa Cina, sekalipun masih terkongkong di bawah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan tetapi mereka masih mempertahankan sikap bebas, menyiarkan laporan seimbang terhadap semua pihak.

Jika indeks kebebasan akhbar dibuat terhadap akhbar berbahasa Melayu sahaja (yang berat sebelah) yang lebih besar pengaruhnya terhadap kaum majoriti negara ini, maka catatan indeks akan lebih buruk dan mungkin setanding dengan Burma, Korea Utara dan Eritrea.

Apa yang mengejutkan ialah kedudukan indeks kebebasan akhbar Malaysia jauh lebih buruk dari Mesir, Algeria dan Jordan yang sedang bergelut dengan kebangkitan rakyat kini. Antara rakan dalam kelompok Malaysia ialah Libya dan Tunisia, juga dua buah negeri yang karam dalam kebangkitan rakyat.

Maka timbul persoalan sekarang, apakah azam untuk menawan Putrajaya masih terdapat cahaya harapan di hujung terowong dalam keadaan semua media utama (khususnya media berbahasa Melayu) di negara ini tidak bebas, sentiasa berat sebelah dengan memihak kepada BN seratus peratus dan tidak pernah memberi ruang kepada pembangkang barang sepicing pun?

Penilaian terhadap parti politik di mana-mana pun dalam sistem demokrasi di dunia ini ditentukan oleh persepsi. Persepsi pula ditentukan oleh maklumat yang diterima. Oleh kerana rakyat Malaysia keseluruhannya dimomokkan oleh versi sebelah pihak sahaja, maka secara logiknya BN akan terus mendapat mandat sampai bila-bila selagi persoalan kebebasan media tidak dibetulkan.

Harus diingat bahawa itu baru persoalan kebebasan media. Belum lagi bicara soal jentera kerajaan yang diperkudakan, rasuah untuk pengundi dihalalkan dan manipulasi oleh SPR sebagai pengadil yang berat sebelah.

Sebahagian besar masalah dan ‘kelemahan’ dalaman Pakatan Rakyat adalah angkara manipulasi media. Mereka sangat berkuasa dalam membuli PR kerana kerana tiada media konvensional yang menjadi alternatif kepada PR. Masalah kecil berkaitan PR diperbesarkan, manakala jawapan terhadap persoalan yang ditimbulkan digelapkan. Kerajaan Pulau Pinang di bawah teraju DAP digambarkan sebagai anti Melayu/Islam tetapi penjelasan balas oleh Ketua Menteri Lim Guan Eng terhadap semua isu yang dibangkitkan tidak pernah disiarkan. 30 orang penyokong BN berdemonstrasi di hadapan pejabat Menteri Besar Selangor disiarkan di semua media, walhal lebih 30 ribu pemuda PAS berhimpun di Kota Sarang Semut tidak disiarkan oleh media tersebut, walaupun dengan gambar sebelah kaki.

Maka cabaran terbesar PR untuk menghadapi PRU 13, bukannya isu tetapi bagaimana mempastikan isu dan maklumat sampai ke setiap pemikiran rakyat secara langsung dan pantas. Himpunan Bersih ke dua baru di peringkat ugutan. Setengah juga rakyat Malaysia pernah berhimpun di Kuala Lumpur untuk menuntut pilihanraya yang bersih dan adil pada 2007. Apabila PR berjaya menawan lima buah negeri, Bersih pun menyepi sekian lama, walhal tiada satu pun tuntutan bersih yang ditunaikan oleh kerajaan yang memerintah.

Himpunan Bersih 2 yang dirancangkan adalah antara langkah membersihkan negara dari pelaksanaan demokrasi yang tidak bersih. BN pasti takut jika rakyat berjaya menggerakkan demonstasi besar seperti itu kerana mutakhir ini banyak kerajaan-kerajaan tua di dunia tumbang melalui demonstrasi jalanan.

Oleh kerana sukarnya untuk menumbangkan BN dalam suasana demokrasi tidak bersih, maka kerja membersihkan demokrasi adalah lebih aula dari menyertai pilihanraya dalam keadaan yang kotor.

Mungkinkah ini sebabnya golongan muda tidak lagi menghormati ahli politik?

Perihal melucutkan kewarganegaraan
oleh SYAHREDZAN JOHAN
3/15/2011 3:57:04 PM

Beberapa hari lepas, secebis berita menarik perhatian saya. Media melaporkan Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali, mencadangkan di Parlimen supaya kerajaan mewujudkan suatu ‘Suruhanjaya Pelucutan Kerakyatan’ bagi mengambil tindakan terhadap rakyat yang mencemarkan nama baik negara.

Menurut penyata rasmi Parlimen (hansard) bertarikh 8 Mac 2011, Ibrahim Ali berkata; “Suruhanjaya Pelucutan Kerakyatan ini saya cadangkan apabila ada mana-mana pihak yang memburukkan negara lari ke luar negara, mengguna media baru memburukkan negara tidak kira dia ini kaum apa, sama ada Melayu, Cina, India, sesiapa sahaja yang sekarang ini menjadi warganegara, tetapi tidak menunjuk ketaatsetiaan dan menulis melakukan tindakan bukan-bukan yang bercanggah dengan undang-undang, maka saya percaya orang-orang seumpama ini tidak wajar menjadi rakyat Malaysia.

” Tetapi saya tidak begitu pasti cadangan yang diusulkan Ahli Parlimen tersebut bercanggah dengan Perlembagaan. Perihal kewarganegaraan termaktub dalam Perlembagaan dan apa yang jelas ia tidak boleh sewenang-wenangnya dilucutkan mengikut tepukan dada dan selera sang pemerintah. Hanya Perlembagaan memberikan kewarganegaraan, dan hanya Perlembagaan memperuntukkan bagaimana ia boleh dilucutkan.

Penamatan kewarganegaraan juga terkandung dalam Perlembagaan.

Mana-mana warganegara Malaysia boleh melepaskan kewarganegaraannya secara sukarela. Dia hanya perlu membuat akuan dan mendaftarkannya dengan kerajaan.

Kerajaan Persekutuan juga mempunyai kuasa untuk melucutkan kewarganegaraan seseorang itu kerana telah memperoleh atau menggunakan kewarganegaraan asing.

Di samping itu, kerajaan Persekutuan juga boleh melucutkan kewarganegaraan seseorang itu sekiranya telah secara sukarela menuntut dan menggunakan hak yang hanya diberikan untuk rakyat negara lain sahaja. Contohnya, jika di dalam sebuah negara itu hanya rakyat negara itu dibenarkan membuang undi dan seseorang rakyat Malaysia telah pergi membuang undi, maka dia mungkin boleh dilucutkan kewarganegaraannya.

Perlembagaan juga menyatakan, Kerajaan Persekutuan boleh melalui perintah melucutkan kewarganegaraan sesiapa yang menjadi warganegara melalui pendaftaran atau penaturalisasian jika berpuas hati orang itu telah menunjukkan dirinya tidak taat atau tidak setia kepada negara.

Tetapi penting untuk diingatkan, ini hanya boleh dilaksanakan ke atas mereka yang memperoleh kewarganegaraan melalui pendaftaran atau penaturalisasian, bukannya mereka yang memperoleh kewarganegaraan melalui kuat kuasa undang-undang. Ini bermakna, bagi sebahagian besar rakyat yang menjadi warganegara Malaysia melalui kuat kuasa undang-undang, kerajaan tidak mempunyai apa-apa kuasa untuk melucutkan kewarganegaraan mereka, kecuali di bawah peruntukan berkenaan dengan kewarganegaraan asing.

Mencemarkan nama negara, mengkritik kerajaan atau raja-raja, tidak sehaluan dengan mana-mana parti politik dan melanggar undang-undang adalah antara alasan yang sering digunakan oleh gerombolan tertentu untuk ‘mendesak’ seseorang atau sesuatu kumpulan itu dilucutkan kewarganegaraan mereka. Tetapi, bagi sebahagian besar rakyat Malaysia, alasan-alasan ini bukanlah sebab yang boleh mengakibatkan mereka dilucutkan kewarganegaraan. Cadangan Ahli Parlimen Pasir Mas tersebut langsung tidak berlandaskan undang-undang dan Perlembagaan kerana kewarganegaraan seseorang itu tidak boleh ditentukan oleh sebuah suruhanjaya. Perihal kewarganegaraan termaktub dan diperuntukkan oleh Perlembagaan, seseorang rakyat Malaysia dijamin kewarganegaraannya oleh Perlembagaan, bukannya mengikut rasa hati golongan tertentu.

Ironis sungguh, kerana kita sering kali dengar laungan untuk ‘mempertahankan Perlembagaan’ atau lebih khusus lagi Perkara 153, iaitu kedudukan istimewa orang Melayu dan Peribumi Sabah dan Sarawak, tetapi perkaraperkara lain yang termaktub dalam Perlembagaan tidak pula dijunjung dan dihormati.

Mungkinkah ini sebabnya golongan muda tidak lagi menghormati ahli politik?

* Penulis seorang peguam muda dan rakan kongsi sebuah syarikat guaman di Kuala Lumpur.

Ummi Hafilda tanya di mana terletaknya ‘birth mark’ yang ada di tubuh dia..

http://mynewshub.my/bm/files/2011/03/YUM_0147-565x378.jpg
”Kalau betul dia pernah mengadakan hubungan seks dengan saya, tolong beritahu di mana terletaknya ‘birth mark’ yang ada di tubuh ini!”

Itu reaksi awal yang dinyatakan oleh Ummi Hafilda Ali ketika ditanya Mynewshub.my berhubung dakwaan seorang ahli perniagaan yang mengancam untuk menjelajah ke seluruh negara bagi mendedahkan apa yang dikatakan “skandal” wanita itu di masa lalu.

Beginda Minda, yang mendakwa rakan niaga untuk projek berkaitan pembinaan Lapangan Terbang Antarangsa Kuala Lumpur (KLIA), berkata beliau tidak dapat menahan lagi dakwaan Ummi terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beginda mendakwa, ketika Ummi membuat pelbagai dakwaan, termasuk tentang moral ketua pembangkang itu, wanita itu sendiri mempunyai skandal dengannya di London.

” Saya tak nafikan yang saya memang mengenali Beginda, ini kerana dia sering hadir dengan bekas rakan perniagaan saya ketika itu, Datuk Sng Chee Hwa bila mana kami berbincang mengenai soal perniagaan yang kami usahakan.

” Sebenarnya ini bukan kali pertama dia membuat tuduhan itu, saya sendiri pernah membuat laporan polis sebelum ini mengenai fitnah yang dia taburkan.

” Sekarang ini dia muncul semula setelah sekian lama menghilang, dengan nama Allah saya hendak katakan di sini, saya tidak pernah melakukan hubungan seks dengan beliau dan saya bersedia untuk melakukan mubahalah (sumpah laknat) mengenainya,” tegas Ummi Hafilda

Kira-kira 10 tahun lalu, Beginda pernah menuduh Ummi Hafilda membuat perjanjian dengan bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin supaya membuat pengakuan yang menentang ketua pembangkang.

Beginda mendakwa perjanjian itu memerlukan Ummi berbohong di kandang saksi bagi membolehkan diberikan bahagian kecil dalam projek KLIA yang bernilai berbilion ringgit.

Justeru, Beginda mendakwa Ummi telah ditipu Daim yang menyebabkan dia tidak mendapat apa-apa dan terpaksa “menjaja” isu Mohd Saiful Bukhari Azlan bagi mendapatkan wang.

Mengulas lanjut, Ummi Hafilda berkata, beliau sekali lagi akan membuat laporan polis di atas segala fitnah dan nista yang Beginda nyatakan itu.

” Dia (Beginda) dengan bangganya menyatakan pernah membuat hubungan seks dengan saya tapi jangan kata bukti, gambar saya dengannya, dokumen perniagaan saya dengannya pun tak dapat dia kemukakan.

” Saya harap dia boleh berbangga bercerita satu dunia termasuk keluarganya kerana membuat pengakuan terbuka telah bersetubuh dengan Ummi Hafilda, namun percayalah, saya tidak akan sama sekali gentar untuk terus berjuang melawan segala taktik licik ini.

” Dengan nama Allah, saya ingin menyatakan yang segala tuduhan tersebut palsu, dan saya sedikit pun tidak akan menyerah kalah terhadap mana-mana pihak yang cuba untuk menjatuhkan saya melalui kaedah yang menjijikkan ini,” tegasnya.

Oleh SYAHRIL A. KADIR

Mahathir Buta Perlembagaan - Aziz Bari

SHAH ALAM: Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Dr Abdul Aziz Bari menyifatkan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad jahil perlembagaan kerana mempersoalkan peruntukan bagi Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil.

Beliau mengulas demikian merujuk kepada blog Mahathir tahun lalu yang boleh didakwa di bawah Akta Hasutan kerana merpertikaikan peruntukan tersebut di bawah Perlembagaan Persekutuan.

“Tulisan Tun Mahathir dalam blognya adalah salah apabila mempersoal sekolah Rendah Jenis Cina (SRJC) dan Tamil (SRJT) untuk dapat peruntukan. Beliau boleh ditangkap dan didakwa di bawah Akta Hasutan.


“Hak kaum Cina dan India dijamin di bawah Artikel 152 Perlembagaan Persekutuan manakala bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan,” katanya ketika membentangkan kertas kerja bertajuk ‘Federalisme: Keadilan Dalam Mengagihkan Kekayaan Negara’ pada program Wacana Ekonomi di Dewan Bankuet Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dekat sini hari ini.

Aziz berkata, Artikel 152 menyatakan bahawa kedudukan dan hak bahasa lain untuk digunakan, dipelajari dan dikembangkan sekalipun dengan menggunakan dana awam tidak akan dinafikan.

“Di bawah Artikel 152 memberi jaminan dan mekanisma yang memastikan semua orang mendapat hak masing-masing dan kerajaan boleh memberi peruntukan kepada sekolah-sekolah ini,” ujarnya.

Aziz turut menyifatkan isu-isu yang dibawa oleh Pertubuhan Peribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) adalah tidak logik kerana pernah menentang peruntukan kepada SRJC dan SRJT tahun lalu.

“Apa yang diperjuangkan Perkasa itu tidak logik dan masuk akal kerana melanggar perkara yang termaktub di dalam Perlembagaan,” katanya.

Hadir sama dalam majlis tersebut ialah Setiausaha Agong KEADILAN, Saifuddin Nasution Ismail; Pengarah Strategi, Rafizi Ramli; Pengarah Komunikasi, Nik Nazmi Nik Ahmad; Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok; Adun Sri Muda, Shuhaimi Shafei, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Melawati, P Muthiah dan Adun Taman Medan, Haniza Talha.

Majlis itu turut diserikan dengan ucapan pembukaan daripada Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Mazalan Mohd Nor.

Keadilandaily

Putrajaya setuju benar keluarkan 35,000 kitab Injil ditahan KDN

KDN telah menahan lebih 30,000 naskhah kitab Injil di dua pelabuhan. — gambar fail
KUALA LUMPUR, 15 Mac — Putrajaya telah bersetuju untuk mengeluarkan kitab Injil dalam Bahasa Malaysia yang ditahan Kementerian Dalam Negeri di Kuching dan Pelabuhan Klang, sejak 2009, — beberapa hari selepas pelbagai pihak mendesak kerajaan berbuat demikian.

Keputusan itu selaras dengan warta 1982 di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang telah membenarkan pengeluaran dan penyebaran kitab Injil dalam Bahasa Malaysia secara terhad dan terkawal, di mana buku-buku tersebut mesti dicap dengan tag “Untuk Penganut Agama Kristian Sahaja”.

Tengah hari tadi, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menafikan yang Kabinet pernah membuat keputusan membenarkan 5,000 kitab Injil yang ditahan Kementerian Dalam Negeri sejak 2009 dibawa keluar.

Katanya, Kabinet masih belum membincangkan status kitab-kitab Injil yang dirampas dan ditahan di Pelabuhan Klang itu.

“Kami akan membincangkan pada mesyuarat Kabinet minggu ini. Kabinet belum membincangkannya lagi,” kata beliau.

Beberapa pihak termasuk PAS berpendapat tidak wajar kitab Injil dalam Bahasa Malaysia seharusnya tidak ditahan oleh Kementerian Dalam Negeri.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan lewat petang ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala berkata sejak 1982, dengan akta tersebut, laporan menunjukkan bahawa tiada sebarang isu atau masalah yang dihadapi dalam pelaksanaannya.

“Dengan merujuk kepada fakta tersebut, kerajaan Malaysia telah bersetuju untuk menggunakan warta 1982 yang sama dalam pengeluaran kitab Injil,” kata beliau yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu).

Beliau berkata, setelah pemerhatian dan analisis yang teliti, Peguam Negara juga telah menetapkan bahawa pengeluaran kitab Injil yang telah diterjemahkan dalam Bahasa Malaysia tidak akan memberi kesan dalam kes mahkamah yang berkaitan isu kalimah Allah.

“Oleh itu, dalam konteks berikut kerajaan telah dapat secara amnya mengeluarkan buku Kitab Injil tersebut,” kata beliau.

Idris juga berkata, kerajaan sangat komited dan akan memberikan komitmen yang berterusan untuk menyelesaikan masalah atau isu-isu berkaitan agama dengan penuh adil dan saksama demi kebaikan negara Malaysia yang berbilang kaum dan agama.

“Oleh itu, kerajaan akan terus mengadakan dialog khas untuk membincangkan jalan penyelesaian isu-isu tertentu dengan melibatkan semua penganut pelbagai agama,” katanya.

Selain itu kata beliau, kerajaan Sarawak juga bersetuju dan berpendapat bahawa penahanan buku kitab Injil yang telah sekian lama ditahan seharusnya dikeluarkan.

Idris, yang merupakan penganut agama Kristian yang berasal dari Sarawak telah berhubung dengan Persekutuan Kristian Malaysia (CFM) bagi pihak kerajaan.

Menurut beliau, “ini adalah satu kompromi yang memanfaatkan kedua-dua belah pihak dalam menangani perbezaan pendapat antara penganut agama Kristian dan Islam di negara ini.

“Bagi penganut agama Kristian, kerajaan telah bersetuju untuk mengeluarkan kitab Injil di Kuching mahupun di Pelabuhan Klang.

“Dari perspektif penganut agama Islam pula, seperti yang telah ditetapkan oleh Peguam Negara, pelaksanaan ini tidak akan memberi kesan dalam kes mahkamah yang berkaitan isu Kalimah Allah,” kata beliau lagi.

Justeru kata beliau, kerajaan jelas sangat komited dalam menyelesaikan masalah berkaitan agama sejajar dengan konsep 1 Malaysia.

Akhirnya mereka berjaya menidakkan p/raya Kota Seputeh....

Tiada PRK mulai April

SHAH ALAM - Pilihan raya kecil (PRK) tidak akan diadakan dalam tempoh dua tahun sebelum berakhirnya sesi sidang Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri (DUN) masing-masing pada setiap penggal.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, kekosongan kerusi sama ada kematian penyandangnya atau peletakan jawatan tetap tidak akan dilakukan sebagaimana dalam Perlembagaan.

“Jika berlaku kematian, peletakan jawatan, hilang kelayakan atau sebab-sebab lain bagi seseorang penyandang, PRK tidak boleh dijalankan kerana ia telah termaktub dalam undang-undang.

“Misalnya, jika tarikh persidangan pertama Parlimen selepas Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU ke-12) pada 28 April 2008, maknanya tempoh akhir penggal pilihan raya itu akan berakhir 28 April 2013. Jadi, tempoh dua tahun itu dikira dari 28 April 2011 hingga 28 April 2013,” katanya.

Menurutnya, jika dalam tempoh itu berlaku kekosongan kerusi, parti yang menang bertanggungjawab memantau dan menjaga kebajikan pengundi dan rakyat di kawasan berkenaan.

“Parti yang menang di kawasan itu berkuasa memantau walaupun tiada ahli Parlimen atau Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), malah kawasan itu juga terletak di bawah tanggungjawab kerajaan negeri,” katanya.

Abdul Aziz berkata, kebanyakan persidangan peringkat DUN selepas PRU 2008 dijalankan pada bulan April.

Sebelum ini, Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, tarikh akhir bagi PRK bagi kerusi Parlimen adalah pada 28 April ini kerana Dewan Rakyat bersidang kali pertama selepas PRU-12 pada tarikh itu.

Bagaimanapun, beliau menegaskan, tarikh akhir bagi mengadakan PRK untuk DUN berbeza kerana kali pertama setiap DUN bersidang pada tarikh berlainan mengikut negeri masing-masing.

Menurutnya, artikel 54 (1) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa PRK perlu diadakan dalam tempoh tiga tahun sebelum tamat sesi Parlimen.

Bermula tahun 2008 hingga 2011, sebanyak 16 PRK dijalankan bermula di Parlimen Permatang Pauh, Pulau Pinang hingga di DUN Melaka kawasan Merlimau dan DUN Pahang kawasan Kerdau pada 6 Mac lalu.

MSO - Mahathir Punca Segala-Galanya..!!

Mahathir Diktator Demokrasi II

CERITA ini boleh dijadikan renungan dan bukti sejauh mana Mahathir Mohamad seorang yang ikhlas dalam politik? Ternyata cerita ini menunjukkan kelicitan dan munafik Mahathir sebagai seorang politik. Moral cerita ini saya tidak salahkan Mahathir, kerana inilah politik sepenuhnya. Mahathir seorang pure politician dan seorang diktator demokrasi yang tertakluk kepada prinsip 4C. Dengarlah cerita ini.

Dari moral cerita ini semoga para peminat dan pengkagum Mahathir akan tahu idola mereka itu siapa sebenarnya. Apakah ianya manis dari konteks Melayu dan Islam. Sesekali kita jangan mudah terpana dengan kehebatan pembangunan yang dibawa olehnya. Pembangunan material hanya boleh melindungi kebusukan hanya seketika saja. Tanpa banyak kita soal berapa risiko yang kita terpaksa memikulnya.

Fikir dengan akal yang sihat, selama 22 tahun kalau Mahathir dan anak beranaknya tidak mengumpul harta, 'bundak' sangatlah. Dari mana Mirzan mendapat wang untuk meletakkan beliau di antara 'laksawan' Melayu di negara ini? Apakah kekayaan itu kerana bakat semula jadi? Sejauh manakah kebolehan beliau. Semua orang tahu sejauh mana jaguhnya beliau.

Jadi kekayaan yang dikaut itu tidak lain dan tidak bukan kerana dia anak perdana menteri dan bekas perdana menteri. Iya... ada anak perdana menteri yang miskin, tetapi perdana menteri yang benar-benar berjuang untuk rakyat dan tidak memanipulasikan harta rakyat tidak akan menjelamakan laksawanan seperti itu. Kenapa Tomy Suharto kaya kerana bapanya presiden Indonesia. Kenapa anak-anak Gaddafi kaya raya kerana bapanya presiden Libya.

Berbalik kepada cerita tadi; satu petang saya mengunjungi Tengku Razaleigh Hamzah di rumahnya di Langgak Golf, Ampang. Kunjungan itu dalam rangka untuk mengadakan interviu deanngannya.

Sebelum sampai ke tujuannya, menjadi kebiasaan Tengku Razaleigh akan membuka senario politik dan membuat flsh back kepada kisah lampau untuk dihubungkaitkan dengan suasana semasa. Sebab sejarah politik dan kekejian manusia sering berulang. Dia mahukan saya faham gerak genta politiknya.

Entah macam mana cerita punya cerita tersentuhlah fasal kejadian Pas ditendang keluar dari Barisan Nasaional semasa Hussein Onn jadi presiden Umno dan Perdana Menteri.

Banyak orang beranggapan penendangan keluar BN itu adalah kerja jahat Hussein Onn dan pecah amanah terhadap usaha Tun Razak untuk menyatu padukan Melayu. Saya sendiri mempercayai akan tragedi itu disebabkan Hussein Onn, berdasarkan maklumat waktu itu.

Walaupun semasa membentangkan akta darurat untuk Kelantan di Parlimen tahun 1978 Hussein bersumpah - Demi Allah - dia tidak bermain politik di Kelantan, namun sumpah itu tidak boleh dipercayai.

Kata Hussein "demi Allah saya tidak main politik di Kelantan." Demikianlah lancar dan lancangnya mulut Hussein Onn menggunakan nama Allah untuk melindungi kesalahan di Kelantan.

Samalah dengan tindakan orang politik hari ini akan bersumpah wallahi, wabilahi dan watalahi...untuk menafikan kesalahan yang mereka lalukan. Walhal seluruh dunia tahu yang dikahbarkan Allah dengan berbagai sumber bahawa kejahatan itu dilakukan. Pada saya dari segi ilmu kejiwaannya mereka yang menggunakan nama Allah untuk menegakkan kebenaran jelas mereka itu bersalah.

Untuk apa berjanji kalau bukan untuk dimungkiri? Pada saya perjanjian dibuat adalah untuk saling memungkiri bukan untuk saling menjaga amanah. Sebab kalau kedua pihak suci hati, amanah, tidak perlu kepada perjanjian lagi... Hukum Allah hanya tertakluk kepada orang beriman saja. Apakah dinamakan beriman kalau kita menahan pantak untuk dicatuk oleh orang lain?

Orang Pas juga percaya sungguh mereka di tendang Umno itu disebabkan oleh Hussein Onn. Ternyata setelah lebih 30 tahun kemudian baru tahu di mana dan siapa angkara kejadian itu - sebab Pas ditendang keluar dri BN sehinggakan sampai kini ia memeritkan Nik Aziz. Peristiwa itulah menyebabkan Nik Aziz perit sampai ke liang lahad bila disebut BN atau kalau diajak untuk berbaik dengan BN.

Nik Aziz pun satu hal dalam hal ini.

Saya secara peribadi tidak akan mengetahui akar umbi sebenar tragedi itu kalau bukan Tengku Razaleigh Hamzah yang menceritakannya. Cerita Tengku Razaleigh adalah benar dan betul bagi saya sebab Tengku seorang yang tidak sejahat yang Mahathir sangkakan menggunakan RM20 juta untuk mengalahkannya. Apakah Mahathir tidak menggunakan wang dalam agenda politiknya. Tanya Ibrahim Ali si anak tirinya itu?

Dalam urusan perdagangan politik Mahathir tidak mengotori tangan sendiri. Dia bijak tetapi dapat dikesan juga akhirnya. Sebab bila bangkai sudah busuk dia akan terhidup juga ke hindung anjing.

Tetapi orang yang menjadi lanun atau mencari wang untuk kepentingan Umno dan Mahathir ialah para menterinya. Dua daripada sudah pun dipanggil Allah mungkin sedang disoal berhubung aktiviti rasuah dan aktitivi ala along yang dilakukan untuk tuannya bernama Mahathir.

Cerita punya cerita akhirnya sampai ke kemuncaknya. Kata Tengku Razaleigh, banyak orang tidak tahu kejadian di sebalik itu (terkeluarnya Pas dari BN), apakah puncanya dan sebab musababnya.

"Semua orang kata Allahyarham Hussein Onn, tidak. dia melakukan, dia hanya bertindak atas desakan seseorang," kata dan tegas Tengku Razaleigh. Sambung Razaleigh lagi yang bertanggungjawab dan desak Hussein bertindak sehingga Pas ditendang keluar dari BN ialah Mahathir. Bersambung bila rajin dan ada masa. [wm.kl.9:15 am 11/03/11]

Bukti DNA Adalah Apa yang Diungkapkan dari Mulut Ahli Kimia Kerajaan Semata-Mata

Rata-rata ahli keluarga saya dah naik menyampah dengan cerita Anwar Ibrahim. Mereka tak sangka betapa jijik dan kotor kerajaan Malaysia sehingga sanggup melacurkan mahkamah untuk kepentingan politik UMNO/BN.

Dalam isu bukti DNA pula, kami semua heran kenapa sebuk sangat nak mintak sampel DNA Anwar Ibrahim. Macam la rakyat Malaysia ni bodoh sangat sampai tak tau yang proses makmal dan ujikaji DNA tersebut tidak dijalankan di dalam mahkamah.

Yang ada dalam mahkamah hanyalah ahli kimia kerajaan semata-mata. Dengan kata lain, segalanya bergantung kepada kata-kata ahli kimia tersebut. Kalau dia tipu, maka habislah Dato Seri Anwar Ibrahim.

Setakat ni pun, banyak soalan-soalan peguam Anwar, ahli kimia kerajaan tak dapat jawab. Benda yang mudah pun dia tak dapat jawab. Apasal nak sebuk pasal sample DNA Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Hakikatnya, sapa boleh percaya ahli kimia kerajaan. Dia makan gaji. Dia pun boleh kena paksa buat laporan palsu sebab dia pun cari makan jugak. Bodohlah Dato Seri Anwar kalau beri sampel DNA tu.

Tulang Besi

K'jaan Negeri Kedah peruntukan RM13juta dalam bantuan pertanian


Azizan Abdul Razak menunjukkan nanas jenis Moris yang ditanam oleh Kedah Agro di Ladang Nanas Laka Temin, Bukit Kayu Hitam, semalam.


KUBANG PASU 14 Mac - Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak mengakui bantuan pertanian bernilai RM13 juta yang disediakan oleh kerajaan negeri tidak mendapat sambutan sewajarnya daripada warga tani di negeri ini.

Beliau mendakwa, bantuan tersebut yang disalurkan melalui Jabatan Pertanian negeri itu untuk membantu petani mengusahakan pertanian dan ternakan didapati permohonan amat berkurangan.

"Mereka (petani) tak faham dan tak tahu ada bantuan ini, jadi mereka tak minta, walhal sepatutnya mereka boleh mendapatkan bantuan ini jika memenuhi syarat-syarat ditentukan," katanya kepada pemberita selepas melawat Ladang Nanas Laka Temin di sini, hari ini.

Azizan berkata, terdapat sesetengah petani yang menyangka bantuan tersebut diberi hanya ketika zaman Barisan Nasional (BN) memerintah walhal kerajaan negeri pimpinan Pas juga meneruskan bantuan berkenaan.

Beliau berkata, bantuan berkenaan antaranya baja, benih, bahan-bahan asas pertanian dan peralatan.

Katanya, para petani hanya perlu pergi ke pejabat jabatan berkenaan untuk mendapatkan bantuan itu selain mengemukakan bukti memenuhi syarat-syarat ditetapkan.

Menurutnya, kerajaan negeri juga mempelawa para petani mengusahakan tanaman kontan dan ternakan di tanah-tanah terbiar di tempat tinggal mereka.

"Ketua-ketua kampung boleh memainkan peranan membantu petani yang hendak mengusahakan tanah terbiar dengan memberitahu mereka perkara ini.

"Mereka juga boleh mengenal pasti tanah tersebut dan membuat proses seterusnya dengan Pejabat Tanah di kawasan masing-masing," jelasnya.

Menurutnya, antara tanaman yang mempunyai permintaan tinggi di pasaran tempatan dan luar negara ialah nanas, pisang, betik dan mempelam.

Manusia yang dok 'pancit tayar' kantoi di malam terakhir

Sepandai-pandai tupai melompat

ALOR SETAR - Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga. Begitulah diibaratkan kejadian sabotaj keatas kenderaan semasa ceramah sempena 3 tahun Kedah Sejahtera apabila seorang suspek ditahan semalam.

Seorang lelaki berjaya ditahan oleh sekumpulan petugas Program Sambutan 3 Tahun Kedah Sejahtera semasa dipercayai sedang melakukan lagi sabotaj keatas kenderaan pengunjung.

Menurut seorang petugas, suspek ditahan ketika cuba melakukan sabotaj yang sama.

Apabila disoal, suspek mendakwa sedang menukar tayar kereta sedangkan tiada peralatan membuka tayar yang ditemui bersamanya.

Suspek akhirnya ditahan dan diserahkan kepada pihak Polis untuk tindakan seterusnya.

YAB Dato Seri Ustaz Azizan, Menteri Besar Kedah didalam ceramahnya turut menyentuh tentang kejadian sabotaj yang berlaku malam sebelumnya. Dalam kejadian sebelum ini, kira-kira 40 buah kenderaan telah dipancitkan tayar ketika hadir ke program anjuran Kerajaan Negeri.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...