TERKINI :

Sunday, March 6, 2011

Buku Jingga pemacu perubahan Malaysia

Malaysia telah lama dalam dilema. Dilema ini boleh dikategorikan sebagai sesuatu yang amat serius. Ia berlaku disebabkan ketamakan dan kelemahan pemimpin mengurus tadbir negara. Sehingga detik ini, rakyat Malaysia menanggung liabiliti yang terlalu besar. Kita sebagai rakyat dan pembayar cukai terpaksa menanggung perbelanjaan yang tidak memanfaatkan - malah amat merugikan negara.

Kesan daripada salah urus dan penyelewengan ini bukan sekadar sekarang malah akan melibatkan masa akan datang. Ibarat sebatang pokok yang cantik di luar tetapi dalamnya berlohong dimakan anai-anai dan kumbang. Menunggu masa untuk tumbang. Malangnya, rakyat Malaysia sentiasa dicandu dengan pelbagai janji dan harapan-harapan yang fantastik!

Atas kesedaran ini, Pakatan Rakyat prihatin-telah lama sedar dengan urus tadbir negara yang cacat. Demi memacu semula pertumbuhan ekonomi dan ketelusan pentadbiran, Pakatan Rakyat telah melancarkan Buku Jingga yang menggariskan agenda unggul 100 hari pertama pentadbiran di peringkat Persekutuan.

Bertempat di Stadium Melawati Shah Alam, Maljis Sambutan Tiga Tahun Pentadbiran Pakatan Rakyat Selangor telah berlangsung secara sederhana, semalam. Majlis ini turut memuatkan Pelancaran Buku Jingga peringkat Negeri yang telah dihadiri oleh kira-kira 1000 orang kakitangan kerajaan dan rakyat negeri Selangor. Turut hadir bersama ialah Setiausaha Kerajaan negeri, Mohammed Khusrin Munawi.

Hasan Ali: Malam yang bererti buat rakyat

Dalam ucaptama majlis, EXCO Selangor Hassan Mohd. Ali menegaskan bahawa kerajaan Pakatan Rakyat Selangor komited dalam menaik taraf kehidupan rakyat baik dari segi sosial maupun ekonomi. Beliau menyifatkan sambutan kali ini sebagai "malam yang sangat bererti buat rakyat". Buktinya telah pun dirasakan oleh rakyat dalam tempoh tiga tahun ini. Menurut Hassan lagi, bantuan yang diberikan oleh Kerajaan Selangor kepada rakyat adalah adil tanpa mengira faham politik, bangsa mahupun agama. "Ini janji kita kepada rakyat yang meletakkan amanah kepada Pakatan Rakyat memerintah selama tiga tahun".

Ujar Hasan Ali (gambar kiri) lagi, 100 hari pentadbiran Pakatan Rakyat di Selangor merupakan "bayangan konsep", satu tahun pentadbiran merujuk kepada "bertapaknya sesebuah pentadbiran", tahun kedua ditafsir sebagai "agak laju" dan tahun ketiga merupakan "natijah-natijah yang dapat dilihat". Beliau menyifatkan sambutan tiga tahun Pentadbiran Pakatan Rakyat Selangor pada kali ini sebagai "sambutan untuk keselesaan rakyat". Mengakhiri ucapan beliau, Hasan menyeru agar seluruh rakyat Selangor tanpa mengira agama berdoa agar Selangor terus sejahtera di bawah Pakatan Rakyat.

Khalid: Prestasi Kerajaan Negeri PR

"Rakyat Malaysia akan mendapat lebih nikmat dari sekarang sekiranya tidak berlaku kebocoran. Kebocoran oleh pentadbiran BN lebih besar dari bajet yang dicadangkan Buku Jingga!" Inilah yang telah disampaikan oleh Menteri Besar Selangor Khalid Ibrahim ketika berucap di Maljis Sambutan Tiga Tahun Pakatan Rakyat Selangor dan Pelancaran Buku Jingga peringkat negeri.

Kebocoran ini menyebabkan rakyat menanggung beban yang sangat mahal. Beban-beban ini berselindung di sebalik kenaikan harga bahan api, kenaikan harga barang-barang keperluan, kenaikan cukai tertentu, pertambahan syarikat-syarikat GLC dan sebagainya. Hakikatnya, kemakmuran negara yang melimpah ruah cuma dirasai oleh sebahagian golongan tertentu sahaja. Keadaan sekarang menuntut kita untuk sedar. Kesedaran inilah yang akan memacu perubahan yang unggul, katanya.

Menurut Khalid (gambar kanan) lagi, ini tidak termasuk dengan usaha dan janji yang telah dilaksanakan di Selangor. Dengan dasar "Merakyatkan Ekonomi Negeri-hasil untuk rakyat", tanpa mendapatkan sokongan Pusat, Selangor mengorak langkah menaiktaraf kehidupan rakyatnya dengan memperuntukkan sejumlah RM50 juta untuk Skim Mikrokredit Selangor (SKIMSEL) bagi membantu golongan miskin luar bandar dan RM20 juta untuk Skim mikrokredit MiMBAR yang akan membantu masyarakat miskin di bandar. Wang ini menurut Khalid adalah hasil kutipan balik hutang tertunggak Syarikat Talam Corporation Berhad sebanyak RM321 juta. Selain itu Selangor juga telah menaikkan elaun guru-guru Kafa sebanyak RM500 sebulan. Ini menjadikan jumlah gaji RM1300 sebulan.

Tambah Khalid, banyak lagi usaha dan janji yang telah dilaksanakan antaranya adalah peruntukan RM 26 juta untuk sekolah-sekolah aliran agama dan sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil di Selangor. Selain itu, penubuhan SELCAT pula merupakan usaha murni kerajaan negeri dalam memastikan urustadbir yang telus dan berkesan. Kerajaan negeri telah meluluskan Enakmen kebebasan maklumat Selangor yang akan membolehkan rakyat mengetahui bagaimana negeri Selangor ditadbir termasuk tatacara perbelanjaan hasil negeri. Dalam tempoh 1000 hari pentadbiran di Selangor, kerajaan Negeri berjaya membuktikan kesungguhan pentadbiran Pakatan Rakyat.

Tan Seng Giaw: Skandal PKFZ dengan Buku Jingga

Mendahului ucapan menteri besar, Timbalan Pengerusi DAP Tan Seng Giaw menekankan bahawa Malaysia masih dalam masa peralihan. Rasionalnya, setelah sekian lama ditadbir oleh Perikatan kemudiannya BN, banyak "perkara yang tidak baik berlaku". Ia melibatkan isu-isu penyelewengan dan kebebasan.

Menurut Ahli Parlimen Kepong itu lagi, skandal PKFZ yang berjumlah hampir RM 12.5 billion lebih besar jumlahnya daripada apa yang ditawarkan dalam Buku Jingga justeru fakta ini menempelak pandangan yang mengatakan bahawa perlaksanaan Buku Jingga adalah tidak relevan.

Tan Seng Giaw (gambar kiri) juga mendedahkan bagaimana salah urus projek-projek dalam RMK-9 di antara tahun 2006-2010. Sebanyak 3737 projek dilaksanakan, skan tetapi sejumlah 1673 projek di bawah seliaan Kementerian Kerja Raya ini tertangguh (abundance). Ini merupakan sebuah "hasil" daripada urustadbir yang lemah juga memungkinkan penyelewengan wang rakyat yang besar. Beliau berkata bahawa perlaksanaan agenda dan dasar-dasar dalam Buku Jingga ini merupakan merupakan sebuah natijah untuk menyelamatkan wang rakyat.

Tan berkata, Pakatan Rakyat dilihat sudah layak menggantikan BN. Ia boleh di lihat dalam prestasi baik pengurusan pentadbiran di negeri-negeri Pakatan Rakyat telah menarik banyak pelabur asing untuk melabur. Selain itu, beliau juga menekankan agar golongan cerdik pandai diberikan tempat yang sewajarnya agar "tidak lari" ke tempat lain dan berpendapat agar mewujudkan sebuah suasana yang baik dan sesuai untuk golongan cerdik pandai agar kepakaran mereka boleh disumbangkan kepada pembinaan negeri seterusnya untuk Malaysia yang lebih baik.

Di akhir ucapan beliau, beliau sekali lagi menekankan akan kepentingan "accountable" dalam pentadbiran dan menyeru seluruh rakyat Malaysia agar memberi mandat kepada Pakatan Rakyat pada pilihanraya akan datang.

Wan Azizah: Perkara 153 tidak disentuh

Isu demokrasi dan hak asasi telah diketengahkan oleh Presiden PKR Wan Azizah Wan Ismail yang mewakili Ketua Umum Keadilan, Anwar Ibrahim. Dalam teks yang dibacakan, Wan Azizah antara lain menegaskan bahawa Pakatan Rakyat bertekad menyusun atur program transformasi dan reformasi sistem-sistem tertentu di Malaysia.

Menurut beliau lagi, antara dasar bersama Pakatan Rakyat adalah memartabatkan demokrasi, memperkasa ketuanan rakyat, memacu ekonomi negara yang mapan dan mewujudkan keadilan sosial serta hubungan kerajaan persekutuan dan negeri. Presiden Keadilan itu juga pada masa yang sama menegaskan bahawa Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan akan terus dipertahan dan dimartabatkan. "Pakatan Rakyat memberi jaminan sepenuhnya perkara ini tidak disentuh atau dicabar," ujar beliau dalam ucapannya.

Pada masa yang sama, Wan Azizah (gambar kiri) sekali lagi menekankan pelaksanaan program 100 Hari pakatan Rakyat dalam usaha melakukan reformasi secara menyeluruh sistem urustadbir di Malaysia.

*Hafiz Zainuddin ialah penulis bebas.

Samakan Nik Aziz Dengan Ayah Pin : Jaringan Melayu Malaysia Dicabar Debat


01 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

1.Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK) melahirkan rasa kesal di atas kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengarah Kebangsaan Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Farahana Jamaluddin seperti yang tersiar di dalam akhbar Mingguan Malaysia pada hari ini, 6 Mac 2011. Di dalam kenyataan tersebut, beliau dilaporkan berkata bahawa,imej Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz bin Nik Mat adalah sama dengan pengasas ajaran sesat, Ayah Pin kerana menjadikan agama sebagai alat untuk menguasai pemikiran pengikutnya.

2.DPPNK menyifatkan kenyataan tersebut merupakan satu kenyataan yang kurang ajar serta biadap dan menunjukkan kejahilan seorang yang beragama Islam terhadap agamanya sendiri. Serangan ini menunjukkan UMNO sudah ketandusan modal dan senjata untuk berhadapan dengan PAS sehingga menggunakan pebagai badan NGO yang pada hakikatnya bergerak untuk kepentingan politik UMNO semata-mata.

3.Ini boleh dilihat melalui blog rasmi Jaringan Melayu Malaysia (JMM) di alamat http://jaringanmelayumal.blogspot.com/ di mana sebahagian besar daripada isi kandungannya ialah serangan terhadap PAS khususnya peribadi YAB al-Mursyidul Am PAS.

4.Sekiranya tidak boleh menggunakan agama untuk menarik sokongan rakyat, DPPNK ingin bertanya kepada Farahana Jamaluddin, apakah yang telah digunakan ole Rasulullah SAW sewaktu menyebarkan dakwah di Mekah pada awal kemunculan Islam dahulu? Atau Farahana terlampau jahil dengan sejarah agamanya sendiri lalu mengeluarkan kenyataan mengikut hawa nafsu semata-mata?

5.Atau apakah sebenarnya agama pada pandangan mata Farahana? Kita khuatir apa yang difahami olehnya ialah salah satu hasil benih sekular yang telah ditanam oleh UMNO sekian lama. Hakikatnya, UMNOlah yang seringkali mencetuskan ajaran baru yang tidak pernah disebut dalam agama. Buktinya Islam Hadhari yang dicipta oleh UMNO dan hari ini pula Presiden UMNO menjaja idea Islam Sederhana.

6.Justeru, DPPNK mencabar Jaringan Melayu Malaysia (JMM) untuk bersemuka dan berdebat di atas isu ini. JMM boleh menghantar sesiapa sahaja sebagai wakil termasuklah Farahana Jamauddin yang bertanggungjawab mengeluarkan kenyataan biadap ini.

Sekian.

Yang menjalankan tugas,

AHMAD FADHLI BIN SHAARI,
Ketua Penerangan,
Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK).

Keluar undi tinggi, BN makin selesa kekalkan Kerdau dan Merlimau

March 06, 2011

KUALA LUMPUR, 6 Mac — Proses pengundian pilihan raya kecil kerusi DUN Kerdau dan Merlimau sudah berakhir dengan sasaran peratusan keluar mengundi tinggi dicapai manakala BN pula kelihatan berada di kedudukan selesa untuk membawa kemenangan yang telah diduga.

Seramai 83.12 peratus atau 7,480 orang keluar mengundi di Kerdau manakala 79 peratus daripada 10,679 pemilih berdaftar telah keluar mengundi di Merlimau setakat 5 petang tadi.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menyasarkan lebih 80 peratus pengundi akan menunaikan tanggungjawab mereka pada pilihan raya kecil ini.

Kerusi Merlimau menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara calon Barisan Nasional Roslan Ahmad, 44, dan calon PAS Yuhaizat Abdullah, 38.

Keputusan dijangka diumumkan pada 8 malam ini.

Pungutan pendapat di Kerdau menunjukkan keadaan selesa bagi calo BN Syed Ibrahim Syed Ahmad untuk muncul wakil rakyat baru.

Naib Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man juga kelihatan ‘mengaku kalah’ meskipun bangga dengan peratusan keluar mengundi yang mencecah 83 peratus.

Pengarah pilihan raya kecil itu mengharapkan calon mereka Hassanuddin Salim mampu mengurangkan majoriti 1,615 undi yang diperoleh BN pada Mac 2008 kepada 1,000 undi.

Pilihan raya kecil Kerdau diadakan berikutan kematian penyandangnya daripada BN, Datuk Zaharuddin Abu Kassim pada 12 Februari lepas.

Semua peti undi akan dibawa ke pusat penjumlahan undi rasmi di Dewan Tun Razak, Majlis Perbandaran Temerloh.

Tiga belas pusat pengundi bagi DUN Kerdau ialah Dewan Puspa Rumpun Makmur, Sekolah Kebangsaan Jengka 25, Sekolah Kebangsaan Jengka 22, Balai Raya Kampung Seri Tanjung, Sekolah Kebangsaan Jengka 23, Sekolah Kebangsaan Kuala Tekal, Sekolah Kebangsaan Pulau Pasir Mandi, Balai Raya Kerai; Sekolah Kebangsaan Lipat Kajang, Sekolah Menengah Kebangsaan Kerdau, Sekolah Kebangsaan Paya Taram, Sekolah Kebangsaan Kerdau dan Sekolah Kebangsaan Teluk Sentang.

Di Merlimau, Umno juga kelihatan yakin dengan kejayaan ekoran peratusan keluar mengundi yang tinggi.

Ahli jawatankuasa pusat Pemuda Umno nasional Lokman Adam berkata, pihaknya menjangkakan majoriti boleh mencapai sehingga 3,500 undi.

BN telah meletakkan sasaran untuk menaikkan majoriti 2,154 undi, yang diperoleh pada 2008.

Bagaimanapun Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub yakin akan mengurangkan majorit BN sebanyak 500 undi.

Kemungkinan itu turut disokong Ahli Parlimen DAP bagi kawasan Kota Melaka, Sim Tong Him yang berkata beliau tidak yakin Pakatan Rakyat akan menang tetapi boleh mengurangkan majoriti BN.

Tujuh pusat pengundian telah dibuka iaitu Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina Jasin Lalang, Sekolah Kebangsaan Chin Chin, SJK Tamil Ladang Jasin Lalang, Sekolah Kebangsaan Merlimau 2, Sekolah Kebangsaan Merlimau 1, Sekolah Kebangsaan Merlimau dan SJKC Merlimau.

DUN Merlimau mempunyai seramai 10,679 pengundi berdaftar.

Penjumlahan undi akan dilakukan di Dewan Platinum Politeknik Merlimau.

Kesian sama 'menteri'.. macam ingat-ingat lupa jee apa yg dia cakap...





Ini bukan apa sajer je nak menyakat RAIS YATIM...he he he..macam kena kat batang hidung jeee... tak pa ye Pak Rais jangan SAMAN SAYA dah laa....mintak ampun yaa pak..
Sementara itu, ditanya mengenai tindakan pemimpin pembangkang yang mengusir media arus perdana termasuk RTM daripada mengikuti majlis anjuran mereka di Kerdau, Rais melahirkan rasa terkejut dengan perbuatan itu.

“Bila saya dengar perbuatan Anwar (Datuk Seri Anwar Ibrahim) menghalau media khususnya RTM, saya terkejut, saya berasa takkanlah seorang yang tinggi kedudukan dan pengaruhnya sanggup menghalau media, ini mencerminkan isian diri beliau yang sebenar,” katanya.

Beliau berkata media harus terus membuat siaran dan melaporkan perkara yang perlu diketahui oleh rakyat. — Bernama

KERDAU bersama M DAUD KILAU : Dalam hati ada taman tuuu...!!



TPM Dengan 3 Ekoq Menterinya...????

Di mulakan oleh Mat Sembab, kemudian oleh Mat Tinju dan di sambut pula hari ini oleh Mat Jambatan Besi topiknya sesiapa yang memainkan isu atau sentimen mengulingkan kerajaan seperti yang terjadi di Timur Tengah akan di ambil tindakan...

Tak lupa juga dan tak mahu ketinggalan dalam isu ini ialah Mat Auw..Auw... mengugut tidak akan teragak2 mengunakan ISA.... muakakakahhhhh....

Ni... apa cerita ni beb...????


Bila pula pihak pembangkang menghasut rakyat untuk mengulingkan kerajaan barisan nasional..., lu orang sendiri dah terlebih makan cili... sendiri terasa diri... lagi mau putar belit tuduh pembangkang jahat... memang haramjadah punya politik yang lu orang main laaaa....

Lu orang sendiri mengelabah baboon apasal.... duduk tak duduk buat cerita ada usaha nak gulingkan kerajaan... perghhh... ini semuanya seolah-olah lu orang sedang membuka lorong bagi menghalalkan matlamat lu orang untuk menyumbat penyokong2 atau pemimpin2 pembangkang ke dalam ISA... al-maklumlah.. PRU 13 dah dekat...

Gua yakin... kalau perlawanan pilihanraya adil dan saksama tanpa bantuan penipuan daripada anjing2 keparat lu orang seperti polis, spr, sprm dan lain2 agensi kerajaan... barisan nasional akan bungkus beb..., pasal itu sekarang ini.... dengan kebangkitan revolusi di timur tengah.. yang beribu kilometer jauhnya dari Malaysia... lu orang sudah tak lena tidur, sampai termimpi2 perkara itu akan menjangkiti Malaysia... paranoid laaaa...

Dah bertahun duduk di kerusi Menteri.. tapi kepala hotak masih bengap dan sengal lagi..., masih tak paham2 dengan sikap rakyat Malaysia..., rakyat Malaysia bukannya macam rakyat Thailand beb... lu orang jer... yang dalam barisan kabinet Malaysia yang takut pada bayang2 sendiri...

Sikit2 nak mengugut rakyat dengan itu ini... ISA laaaa... tangkap laaaa... dan pelbagai lagi, macam sial wa cakap lu....

Rakyat Malaysia akan tetap pasti mengulingkan Keraaaaaajaan barisan nasional... tetapi dalam PRU-13 nanti... so kalau lu orang berani jumpa dalam PRU akan datang... bawaklah... pergunakanlah... segala anjing2 barua lu orang semua dan segala jenis penipuan yang ada...

Jika kebangkitan suara rakyat sudah membuat keputusan bahawa barisan nasional akan mampus... ianya tetap akan mampus dan lupus dari mukabumi Malaysia.... kerana kebanyakkan rakyat sudah jelik dengan permainan politik kotor lu orang dengan pelbagai korupsi serta pembaziran yang berlaku dalam negara, sehingga mengcengkam kos sara hidup rakyat...

Sekarang ini gua nak menghasut sekalian rakyat supaya mengulingkan keraaaajaan barisan nasional dalam Pilihanraya Umum ke-13 nanti....

"Buat perubahan Kerajaan untuk sepenggal dua, baru boleh rakyat membuat perbandingan Kerajaan Malaysia yang manakah... di beri mandat untuk memerintah Malaysia yang terbaik demi kesejahteraan Rakyat sekalian"

Jika sudah 53 tahun asyik Keraaaajaan Barisan Nasional, bagaimana kita hendak membuat perbandingan siapa yang terbaik di antara kedua2 buah parti tersebut... apa justifikasi ukuran perbandingannya... tadak beb... kononnya pembangkang tak tau memerintah lah... negara akan di jual lah... melayu akan mundur lah... perkauman lah dan macam2 dakyah penakut dan bullshit dari barisan nasional... itu semua lu orang persetankanlah....

Pihak pembangkang pun rakyat Malaysia yang patriotik juga... takanlah jika di izinkan Allah untuk menang dan memerintah Malaysia, mereka hendak mengambil langkah mengadaikan Malaysia.... itu semua dakyah bodoh barisan nasional dan pemimpin2nya yang takut kehilangan kuasa seperti Presiden/Pemimpin2 kat timur tengah sana tuuuuu.....

PRK Merlimau dan Kerdau... hari ini... bagilah diorang menang... pasal semua usaha penipuan, rasuah pilihanraya dan yang sewaktu dengannya yang jelas dan terang melanggar Akta Pilihanraya 1954 hanya di pejamkan mata oleh anjing2 barua diorang... dan terpulanglah kepada para pengundi samada bijak... atau masih bangang dengan permainan kotor barisan nasional nih....

Kesimpulannya dalam isu mengulingkan kerajaan seperti yang di dakwa oleh TPM dan 3 ekoq menterinya itu... sila sertakan bukti siapakah di antara pemimpin Pembangkang yang mengeluarkan kenyataan sedemikian.

Dan seperti yang gua katakan di atas... apa yang di dakwa oleh TPM dan 3 ekoq menterinya yang bahalol dan tolol itu adalah lorongan kepada tindakan untuk senyapkan suara rakyat dengan menangkap pemimpin2 pembangkang... helah ini adalah taktik lama yang di lakukan pada zaman MahaFiraun dahulu... contohnya ops lalang...

Justeru itu.... tekadkan matlamat... Jatuhkan, Tumbangkan dan Humbankan barisan nasional dalam PRU 13 nanti...!!!!
  • http://www.ikutsukaakuisa.co.cc/2011/03/tpm-dengan-3-ekoq-menterinya.html

SADA & AZIZAN kena PANTAS.. Jika tidak hangpa akan kena CANTAS..!!

http://4.bp.blogspot.com/_G_1v5HYwzfo/TF26Hy396ZI/AAAAAAAABxo/QOGmv_K6kN8/s1600/Syarikat+Air+Darul+Aman+Sdn.jpg

berikutan penarikan balik pembayaran BIL di PEJ. POS MALAYSIA sebab depa nak penaik charge sampai 90sen dari 70sen maka lanie SADA & AZIZAN kena pantas untuk atasi masalah tak boleh bayaq bil. di PEJ POS niejika hangpa lengai maka nasib hangpa laa nanti akan kena cantas dengan puak UMNO/BN yang dok nganga saja untuk TOKAK hangpa...

cepat sebarkan makluman tempat-tempat yang boleh di bayaq segera kerana depa sana dok KATA KERAJAAN NEGERI KEDEKUT NAK BAYAQ 2 KUPANG UNTUK BANTU RAKYAT SEDANGKAN UNTUNG BALAK KATA SAMPAI 50JUTA...

JADI hangpa kena pantas sikit...api tengah dok pulon di cucoh oleh puak2 yg nak ambik kesempatan....

AKU NAK CADANGKAN MANA-MANA RAKYAT KEDAH YG ADA PRINTER TU TOLONG PRINT SAT ARTIKAL BAWAH NIE DAN PIE TABOQ SAT DI KAWASAN HANGPA SUPAYA PENJELASAN INI AKAN DIAPAT DIBACA OLEH SEMUA RAKYAT DIBAWAH..LEPAS NIE KITA TENGOK APA PENERIMAAN RAKYAT...PAKAT-PAKAT TOLONG LAA NOOO.. MUSOH TENGAK DOK SYOK ASAH PARANG DAN TEMBAK DENGAN SENAPANG NUUU...
Lebih banyak kaunter SADA akan dibuka
Ditulis oleh AMELIA HASHIM

ALOR SETAR - Mulai 1 Mac orang ramai boleh membayar bil caj perkhidmatan air Sada (Syarikat Air Darul Aman) di kaunter bayaran yang telah beroperasi di Jitra, Pokok Sena, Pendang, Baling, dan Langkawi. Kaunter lain ialah di Yan Kecil, Gurun, Sik, Kuala Ketil, dan Serdang.

Ini berikutan semua Pejabat Pos di Kedah tidak lagi berperanan sebagai agen kutipan bayaran bil bekalan air Sada berkuatkuasa awal bulan ini.

Demikian diberitahu Ketua Pegawai Esekutif Sada, Dato’ Adzmi Haji Din mengenai pemberhentian perkhidmatan itu dilakukan bagi mengelak pengguna dibebankan dengan kos bayaran komisyen yang dikenakan Pejabat Pos kepada Sada.

Sehubungan itu katanya, notis awal sudahpun dikeluarkan di Pejabat Pos dan walaupun mendapat bantahan orang ramai, Sada mengadakan banyak pilihan untuk pengguna.

“Kita sedang dalam proses membina lebih banyak kaunter dan lokasi dalam perancangan termasuklah Jeniang, Changlon, Kota Kuala Muda dan Air Hitam.

“Selain itu Tenaga Nasional Berhad (TNB) juga adalah agen kutipan Sada buat masa ini hanya beroperasi di Alor Setar, Langkawi dan Sungai Petani. Kita sedang dalam perbincangan akhir untuk melantik semua pejabat dan Kedai TNB sebagai agen kutipan pada pertengahan Mac ini,” katanya.

Beliau juga berkata, perbincangan dengan Telekom Malaysia juga sedang dibuat bagi melantik syarikat itu sebagai agen kutipan.

“Selain itu pengguna mempunyai lebih banyak pilihan sama ada bayar di Kaunter TNB, TM atau bayar di bank termasuklah Bank Islam, Bank Rakyat, EON Bank, Maybank dan BSN. Bayaran secara online juga sedang dibincangkan,” ujarnya.

Pihak Sada juga akan menyediakan Kaunter Bergerak Sada di kawasan terpencil dan akan menyenaraikan lokasi pilihan pada bil bulanan.

Hebahan akan dibuat dari masa ke semasa dan notis diedarkan notis kepada Majlis Ketua Kampung (MKK) dan Jawatankluasa Kemajuan Keseklamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) untuk dimaklumkan kepada masyarakat setempat.

Beliau juga berkata. perkhidmatan kaunter bergerak hanya sementara sehingga pihaknya mendapatkan premis tetap.

Menurutnya 95 peratus pengguna Sada adalah pengguna domestik membabitkan 500,000 akaun pengguna.

Menurutnya kadar lama sebanyak 70 sen sebelum ini yang ditanggung sepenuhnya menyebabkan Sada kerugian hampir RM1.2 juta setahun.

Bermula Mac juga kadar komisyen dinaikkan kepada 90 sen, jadi jumlah kerugian akan bertambah hampir 30 peratus dan kenaikan ini dianggap tinggi akan membebankan Sada dan lebih praktikal untuk hentikan perkhidmatan Pejabat Pos.

“Setiap bulan Sada terpaksa memberi subsidi kepada pengguna hampir RM100,000 kerana tidak mahu memindahkan kos tanggungan itu kepada pengguna.

“Jika Sada setuju dengan kenaikan komisyen itu bermakna pengguna perlu kongsi kos tersebut sebab Sada tidak mahu tanggung kerugian,” katanya.

www.wartakedah.net

SPR : JIKA GADUH TENTU SAHAJA PENYOKONG PR YG PUNCANYA...!!

PRK Kerdau - Siapa Mulakan Pergaduhan?

Sekeping gambar tak bisa berbohong. Lihat penyokong BN di seberang jalan. Manakala penyokong PAS berada di sebelah sini jalan. Siapakah penyokong yang menceroboh dan menyerang penyokong di sebelah sini jalan?? Penyokong PAS ker?? Macam kenal je baju dan topi yang dipakainya tu.. SPR tak nak komen ker??



ini komen SPR.....


PRK Kerdau: SPR Kesal Penyokong Cetus Provokasi

TEMERLOH: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kesal dengan sikap penyokong parti politik yang mencetuskan provokasi hingga menyebabkan ketegangan di luar kawasan pusat mengundi.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata tindakan berkenaan dikhuatiri akan menyebabkan pengundi berasa takut untuk keluar mengundi apabila melihat ketegangan yang dicetuskan penyokong parti yang kebanyakannya adalah orang luar.

"Sudah menjadi perangai penyokong parti yang masih lagi degil dan tidak mahu mengikut arahan pihak SPR dan polis agar tidak berkumpul beramai-ramai di luar pusat mengundi.

"Tindakan provokasi dan perang mulut ini sebenarnya boleh menakut-nakutkan pengundi untuk keluar mengundi," katanya ketika dihubungi mStar Online di sini, Ahad.

Beliau mengulas mengenai insiden pergaduhan kecil diluar pusat mengundi Sekolah Menengah Kebangsaan Kerdau yang berlaku kira-kira pukul 8.55 pagi tadi.

Pergaduhan berkenaan dipercayai berlaku akibat provokasi penyokong PAS yang memasuki kawasan penyokong Barisan Nasional (BN) yang hanya dipisahkan dengan sebatang jalan.

Bagaimanapun insiden berkenaan berjaya dileraiakan oleh anggota keselamatan yang bertugas.


Mengapa Anwar Ibrahim Dibicarakan?

Sebab mengapa Anwar Ibrahim duduk di dalam kandang tertuduh setiap hari di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada masa ini dengan menghadapi perbicaraan jenayah sememangnya difahami oleh mereka yang benar-benar waras. Anwar sedang dalam usaha untuk membuat perubahan-perubahan asas terhadap sistem pentadbiran negara ini dan juga ke atas wacana politik nasional. Perubahan ini semestinya menghakis pengaruh kerajaan Barisan Nasional (BN) dan pastinya akan menyingkirkan dari kekuasaan.

Pemimpin dan kerajaan BN sememangnya tidak peduli tentang kewajaran perubahan ini yang memberi manfaat kepada rakyat. Apa yang mereka pentingkan adalah kelangsungan politik mereka sahaja.

Selain hanya obsesi ke atas kelangsungan ini, mereka juga mengabaikan perkara-perkara yang memberikan manfaat kepada negara. Reformasi yang dibawa oleh Anwar akan menghapuskan ketidakcekapan pengurusan ekonomi dan pembaziran yang diakibatkan dari gejala rasuah dan kronisme; bebas dari kawalan institusi politik yang sepatutnya bersifat bebas; dan mengembalikan kebebasan politik kepada rakyat yang dirampas oleh kerajaan BN selama lebih 50 tahun.

Struktur, imperatif dan para personaliti BN membuatkan ianya mustahil bagi mereka untuk melaksanakan perubahan dan memulihkan diri mereka. Maka mereka mengetatkan cengkaman ke atas negara yang sedang bergelut untuk bergerak ke depan menuju kebebasan dan kemakmuran untuk semua, dan menggunakan cara tertentu untuk melumpuhkan sesiapa yang berjuang untuk mengembalikan kuasa kepada rakyat. Maka setiap hari Anwar didudukkan di dalam kandang tertuduh, dan nasib negara digantung tanpa tali.

Adalah sesuatu yang tidak asing lagi buat rejim yang zalim untuk merencana pendakwaan fitnah terhadap musuh-musuh politik mereka. Dalam tahun 1930-an, Stalin merancang beberapa siri perbicaraan yang menyaksikan penyingkiran semua yang mengancam kekuasaan beliau. Pada 1995, Ken Saro Wiwa, seorang tokoh pengkritik yang dihormati di dalam kerajaan Nigeria telah didakwa dengan pertuduhan rekaan oleh tribunal tentera dan dijatuhi hukuman mati walaupun dikecam masyarakat antarabangsa. Pada 2009, ikon demokrasi Burma, Aung San Suu Kyi telah dijatuhi hukuman tiga tahun penjara dengan kerja berat selepas didakwa dalam perbicaraan palsu atas pertuduhan tidak masuk akal iaitu mengingkari perintah tahanan rumah.

Dengan mencontohi tindakan-tindakan ini, Kerajaan BN mendakwa Anwar Ibrahim. Rakyat cuba diperbodohkan dengan perbicaraan ini yang dibalut dan disamarkan secara formal dengan perendahan undang-undang. Sebagai ketua pendakwaan, Pejabat Peguam Negara mestilah berubah secara komprehensif, dan kuasanya yang besar mesti dikaji. Pihak tertinggi polis dan kerajaan mestilah bertanggungjawab terhadap pencabulan perundangan awam dan pembaziran wang rakyat akibat dari perbicaraan ini.

Tiada negara yang bergelut atas nama Kebebasan boleh ditekan sebegitu lama. Jalannya mungkin panjang dan sukar, namun saya menyeru setiap rakyat negara bertuah ini agar melihat semua ini. Kita berhutang dengan diri sendiri dan generasi akan datang.

N SURENDRAN
NAIB PRESIDEN
PARTI KEADILAN RAKYAT

  • http://anwaribrahimblog.com/2011/03/06/mengapa-anwar-ibrahim-dibicarakan/

Premis judi: PAS bawa kepada pimpinan Pakatan

Setiausaha agung PAS, Datuk Mustafa Ali menegaskan hari ini bahawa sudah menjadi polisi kerajaan negeri Kelantan sejak 20 tahun lalu untuk menentang sebarang bentuk perjudian.

"Bagi saya, isu ini perlu dilihat dalam ruang lingkup yang lebih luas dan tidak terbatas kepada Islam dan bukan Islam atau Melayu dan bukan Melayu sahaja," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

NONEBeliau mengulas berkaitan dengan tindakan kerajaan negeri Kelantan yang mengambil tindakan terhadap premis yang menjual tiket perjudian di Kelantan, dan berkaitan kenyataan pengerusi DAP, Karpal Singh, dan yang lain-lain mengenainya.

Mengulas lanjut, Mustafa berkata: "Apa yang perlu dilihat adalah kesan buruk daripada perjudian.

"Pada saya ia ditolak semua agama dan oleh prinsip kemanusiaan untuk wujudkan keluarga, masyarakat dan negara yang baik," tambahnya.

Mustafa berkata, oleh kerana isu tersebut melibatkan prinsip dan dasar, maka beliau akan membawa perkara itu kepada pimpinan Pakatan Rakyat untuk dibincang secara serius dan menyelesaikan masalah itu dengan baik.

"Kita tahu, sikap Umno dan BN menghalalkan judi sebab itu lesen-lesen perjudian di keluarkan oleh Kerajaan Persekutuan.

"Kita mahu Pakatan Rakyat mempunyai sikap yang tegas dan berbeza dengan BN dalam hal ini," tambahnya.

Sedangkan ADUN pun boleh masuk dan lompat semula inikan pulak rakyat biasa..!!

Teruskan bersahabat dengan Muzammil

TEMERLOH, 5 Mac: PAS meminta ahli-ahlinya di Felda Jengka 25 terus bersahabat dengan Muzammil Alif yang dilaporkan kembali menyertai Umno setelah tiga hari meninggalkan parti itu.

Sebelum ini Muzammil yang merupakan bekas Ketua Cawangan Umno Jengka 25 telah mengumumkan menyertai PAS pada 2 Mac lalu.

"Teruskan menjaga hubungan peribadi dengan beliau, malah hubungan dengan semua ahli Umno di Jengka 25 harus dipelihara kerana perjuangan kita tidak habis di dunia, bahkan akan dinilai Allah di akhirat," kata Pengarah Pilihan Raya PAS PRK Kerdau, Tuan Ibrahim Tuan Man dalam sidang akhbar lewat petang tadi (gambar).

Mengulas berita kemasukan semula Muzammil dalam Umno hari ini, Tuan Ibrahim berkata apa yang berlaku itu di luar kawalan parti yang sememangnya bergantung kepada keikhlasan setiap ahli.

Katanya, sewaktu Muzammil menyatakan hasratnya untuk menyertai PAS baru-baru ini, PAS telah berbesar hati sehingga Presiden PAS sendiri telah ke rumahnya untuk menerima borang kemasukan beliau.

Tetapi katanya, beliau tidak menyangka keberanian beliau (menyertai PAS) hanya bertahan selama tiga hari sahaja.

"Perjuangan sebagai pembangkang di negara ini bukanlah sesuatu yang mudah kerana pasti akan melului kesusahan dan keperitan dan tidak semua yang mampu menghadapi tekanan sebegitu demi rakyat dan agama," kata beliau.

Sehubungan itu kata Tuan Ibrahim perjuangan PAS khususnya di Kerdau akan tetap diteruskan tanpa Muzammil.

"Perjuangan membela rakyat tertindas dan kegagalan pengurusan dalam Dun Kerdau merupakan agenda besar yang tidak akan terpadam dengan hanya seorang yang keluar semula menyertai PAS," kata beliau.

Dalam pada itu Tuan Ibrahim turut menafikan laporan media khususnya melalui blog kononnya Muzammil tidak pernah menyertai PAS tetapi cerita itu direka-reka untuk tujuan tertentu.

Justeru dalam sidang akhbar itu beliau menunjukkan borang keahlian PAS yang diisi oleh Muzammil sewaktu menyertai PAS sebelum ini.

Malahan kata Tuan Ibrahim, penyertaan itu turut disertai oleh 11 lagi ahli Umno Jengka 25, bukannya Muzammil seorang seperti digambarkan oleh penulis blog.

"Saya tidak berhasrat mendedahkan nama mereka, tetapi ini borang penyertaannya, ada di antara mereka merupakan veteran Umno," kata beliau sambil menunjukkan borang-borang keahlian PAS itu kepada media.

TAHNIAH tapi Bukan Sahaja UTUSAN & TV3.. blogger UMNO/BN pun kena jugak...!!

Fitnah: Tuan Ibrahim saman Utusan, TV3

TEMERLOH, 6 Mac: Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) akan memfailkan saman terhadap akhbar Utusan Malaysia dan TV3 kerana didakwa memfitnah beliau membeli tanah peneroka Felda yang sebenarnya dibeli oleh pihak lain.

Berdasarkan laporan blog-blog Umno, semalam Utusan menyiarkan tiga artikel berturut-turut yang menuduh Tuan Ibrahim mengambil kesempatan daripada peneroka tanah rancangan yang kesempitan hidup dengan membeli tanah mereka.

Malah Utusan turut menuduh disebabkan pembelian tersebut, tuan tanah asal tersebut kini hidup dalam serba kedaifan.

Pertuduhan terhadap Tuan Ibrahim turut dilaporkan Buletin Utama di TV3 pada sebelah malamnya walaupun selepas pembeli sebenar tanah tersebut, Ibrahim Osman membuat pendedahan sebenar dalam satu sidang akhbar di markas induk PAS Kerdau dengan menafikan perkara tersebut.

"Saya sangat dukacita dengan tuduhan itu kerana hasrat beliau untuk membantu saya dan peneroka berkenaan telah bertukar menjadi satu fitnah terhadap beliau.

"Hasil dari jualan tanah Felda tersebut, peneroka berkenaan telah berjaya membangunkan 15 ekar ladang sawit dan juga ternakan kambing dan lembu, bukannya menjadi dhaif sebagaimana didakwa," kata Ibrahim Osman dalam sidang media khas di Markas PAS Kerdau lewat petang semalam.

(Gambar: Ibrahim Osman menunjukkan bukti bahawa tanah itu adalah milik beliau melalui syarikatnya)

"Sebenarnya apa yang berlaku adalah, seorang peneroka Felda telah mengiklan di merata-rata tempat mahu menjual tanahnya. Beliau juga telah menemui saya dan meminta saya membelinya.

"Memandangkan saya tidak ada duit, saya telah bertanya kepada Datuk Tuan Ibrahim untuk membantu saya. Dia bersetuju meminjamkan dahulu duit kepada saya dan sebagai jaminan terhadap pinjaman tersebut saya bersetuju menggunakan nama isteri beliau sementara saya
menjelaskan kesemua pinjaman itu.

"Apabila saya mempunyai duit, saya telah mengambilalih tanah itu dan menggunakannya untuk dicagarkannya kepada pihak Mara atas nama syarikat saya, Syarikat Pintar Kesuma Sdn Bhd,” katanya sambil menambah bahawa soal Datuk Tuan Ibrahim membeli tanah Felda sehingga menganiaya peneroka Felda tidak berbangkit sama sekali dan satu dakwaan dan tuduhan yang tidak benar.

Dalam pada itu, Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang dalam sidang media itu berkata, beliau tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan isu ini dan hanya membantu meminjamkan wang kepada Ibrahim sahaja.

"Media dan Umno hanya cuba mengalih isu sebenar di Kerdau iaitu masalah hutang kerajaan negeri dengan membangkitkan perkara yang tidak benar ini," katanya.

Harakahdaily difahamkan Tuan Ibrahim akan berbincang dengan peguamnya untuk memfailkan saman terhadap Utusan Malaysia dan TV3 serta beberapa pihak lain dalam masa terdekat.

LAPORAN SEBELUM INI

Umno habis isu, serang pengarah pilihan raya

Umno dan medianya menipu - pembeli tanah

Dok Timbang apanya lagik SAMAN JE LAH.. Rais Yatim boleh takan Kita tak Boleh..!!!

TUAN IBRAHIM TUAN MAN TIMBANG SAMAN BLOG UMNO KAKI FITNAH

Satu trend yang diperhatikan setiap kali adanya pilihanraya kecil adalah begitu galaknya para penulis blog-blog Umno memfitnah sana-sini.Bak kata orang,tembak peluru kapur.Untung-untung orang percaya.Begitulah mereka.Fitnah zina,kahwin lari dan macam-macam lagi fitnah ditabur sana dan sini.Apa yang peliknya,fitnah itu juga akhirnya senyap begitu sahaja apabila selesai pilihanraya.

Di Tenang contohnya,fitnah terhadap kononnya Cikgu Mala pernah meninggalkan suami pertama dan meminta cerai akhirnya tidak mampu dijawab sehingga kini.Hal ini kerana ianya ternyata fitnah semata-mata.Jika para blogger Umno rasa mereka di pihak yang benar,dedahkanlah dahulu pelbagai tuduhan mereka termasuk dalam tuduhan zina terhadap Adun Selising,Perupok dan Cikgu Mala.

Dan kini,dalam pilihanraya kecil Kerdau,fitnah-fitnah di ruang blog Umno tidaklah sebegitu banyak.Mungkin didorong oleh kesuraman kempen dalam pilihanraya kali ini.Apapun,pusingan akhir dalam siri kempen di Kerdau ini menyaksikan sedikit kehangatan terutamanya terhadap modus operandi murahan Umno dalam menggangu siri ceramah Pas setiap malam.PRK Kerdau mencatat rekod apabila hampir kesemua para katak berkampung di sana diketuai oleh Ummi Hafilda.Rahimi Osman,Senatak Ezam,Zahid Mat Arip,Ibrahim Ali dibawa setiap malam berceramah bagi memburukkan PKR.Walhal,yang bertanding di Kerdau adalah Pas!

Malah,kemuncak kepada kehangatan PRK Kerdau adalah ceramah Anwar VS Ummi Hafilda di Rumpun Makmur menyaksikan pertembungan penyokong Pakatan Rakyat di markaz Pas,penyokong Umno di markaz Umno manakala para pengundi atas pagar yang mendengar di sepanjang jalan yang memisahkan ceramah Anwar-Ummi.Semalam pula,Umno cuba mengimbangi kempen Bob Lokman dan Pak Long (penyanyi Selagi Ada Rindu) dengan membawa Raja Gelek M.Daud Kilau untuk bergelek di pentas ceramah Umno.

Selain daripada perang ceramah,kem Umno makin hebat mengasak Pas di saat-saat akhir dengan menimbulkan fitnah baru terhadap Naib Presiden Pas,Ustaz Tuan Ibrahim yang juga Pengarah PRK Kerdau dengan dakwaan membeli tanah seorang peneroka secara haram.Beliau dituduh membeli tanah seorang peneroka di Jengka 13,Mahmud A.Rahman dengan harga RM80 Ribu menggunakan nama isterinya.

Perkara tersebut menjadi sensasi apabila dilaporkan oleh Utusan Malaysia dengan memetik satu wawancara dengan Menteri Besar Pahang,Adnan Yaakob.Berikut adalah petikan berita tersebut:

KUALA KRAU 5 Mac - Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob akan menyiasat tentang dakwaan Naib Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahin Tuan Man dikatakan membeli tanah milik peneroka Felda, di sini, walaupun dia sebenarnya tidak layak untuk berbuat demikian.

Katanya, beliau ada mendengar mengenai pembelian itu namun belum menerima dokumentasi mengenai urusan jual beli tanah tersebut.

“Setiap urusan pembelian tanah peneroka perlu melalui pejabat Menteri Besar dan sekiranya penjualan itu ada, maka saya akan mengetahui mengenainya,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini, malam tadi.

Adnan berkata demikian ketika ditanya mengenai desas-desus Tuan Ibrahim yang juga Pengarah Pilihan Raya (PKR) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau Pas yang dikatakan membeli tanah peneroka Felda.

Pembelian yang dilakukan atas nama isterinya itu dikatakan telah menyebabkan tuan tanah asal tersebut kini hidup dalam serba kedaifan.

Desas-desus tersebut mula ditimbulkan oleh beberapa blog sejak beberapa hari lalu.

Adnan menambah, pemindahan milik tanah peneroka tidak dibenarkan kepada orang asing melainkan ahli keluarga sahaja itu pun dengan sebab-sebab tertentu.
Ia, katanya, bagi melindungi kepentingan warga peneroka Felda.

Apakah benar dakwaan jahat blog-blog Umno tersebut?Mari kita lihat pula tulisan asal para penulis blog Umno.Penulis tidak mengetahui ianya tulisan asal siapa memandangkan ianya telah diulas oleh banyak blog pro-Umno,tetapi walaubagaimanapun tulisan tersebut hampir sama.Berikut penulis petik:

Ketika ini saya sedang berada di kawasan Pilihanraya Dewan Undangan Negeri N.28 Kerdau bagi membuat liputan berita-berita menarik yang sesuai untuk dimuatkan dalam laman blog GC. Ketika sedang minum di sebuah kedai datang beberapa orang peneroka memaklumkan satu berita yang saya fikir elok diketengahkan di dalam laman blog ini.

Peneroka-peneroka ini memaklumkan bahawa Naib Presiden PAS iaitu Tuan Ibrahim Tuan Man telah membeli tanah milik peneroka Felda Jengka 13 dengan nilai jualan RM80,000.00. Pada mulanya saya tidak begitu percaya tetapi semakan yang saya buat mendapati ramai saksi-saksi yang menceritakan perkara yang sama.

ulasan penulis: Lihatlah cara penulis blog ini menulis.Cara menulisnya langsung tanpa fakta.Dia tidak nyatakan siapa yang memberitahunya,nama pengadu,nama saksi dan butiran penting yang lain.Ini berbeza dengan pendedahan Pas ketika PRK Tenang terhadap penipuanb Azhar Ibrahim yang penuh berfakta dan bukti.

Sambung blog itu lagi:

Ladang dan tapak rumah peneroka yang dibeli oleh Tuan Ibrahim Tuan Man pada asalnya adalah milik Mahmud Bin A. Rahman dan ketika ini beliau telah meninggalkan rancangan dan menetap di kampung asalnya Luit, Pahang. Jika benar perkara ini berlaku, nampaknya PAS bercakap tidak serupa bikin.

Semasa berceramah di Felda Jengka 25 pada 2 Mac 2011 lalu, Tuan Ibrahim Tuan Man ada menyatakan keburukan Felda tetapi dalam masa yang sama beliau sendiri membeli tanah peneroka Felda. Saya berharap Felda dapat menyiasat perkara ini bagi memastikan tanah-tanah peneroka tidak jatuh ke tangan pemimpin-pemimpin PAS.
Perkara ini kemudiannya diulas Utusan sebagai berikut:
Pembelian yang dilakukan atas nama isterinya itu dikatakan telah menyebabkan tuan tanah asal tersebut kini hidup dalam serba kedaifan.

sumber blog Umno :
http://generationcyber.blogspot.com/2011/03/tuan-ibrahim-tuan-man-beli-tanah.html

Lihatlah!Kurang cerdiknya Utusan dalam membuat laporan berita.Adakah mereka fikir para pembaca tidak berfikir?Mereka sebenarnya ingin memberikan gambaran kepada Tuan Ibrahim sebagai zalim kerana membeli tanah peneroka hingga menyebabkan pemilik asal tanah jatuh melarat!Logikkah?

Jika benar Tuan Ibrahim membeli tanah tersebut,ianya dibeli dan bukannya dirampas seperti Azhar Ibrahim lakukan di Segamat!Tanah dijual dengan harga RM80 ribu,dan semestinya peneroka tersebut telah berfikir untuk menjual tanah tersebut.Dan apa yang lebih penting,peneroka tersebut telah mendapat habuan daripadanya.Tapi bodohnya Utusan menggambarkan bahawa peneroka tersebut jatuh melarat akibat menjual tanah kepada Tuan Ibrahim.

Dakwaan jahat ini sendiri tidak dikesan oleh Adnan Yaakob.Jika benar Tuan Ibrahim membeli tanah tersebut, sudah tentu perkara ini heboh di Jengka.Mestilah Adnan Yaakob dapat tahu awal-awal dan menyemaknya, memandangkan kuasa tanah negeri berada dalam tangannya.Dan Adnan pastinya telah lama membongkarkan perkara ini bagi menjatuhkan Tuan Ibrahim melainkan tanah tersebut baru dijual minggu lepas!

Tuan Ibrahim walaubagaimanapun telah menjawab dakwaan jahat blog Umno tersebut hari ini.Berikut adalah jawapan Tuan Ibrahim:

Saya tidak bertanding," kata Tuan Ibrahim mengulas isu itu, "Kenapa serang saya...BN cuba mengalih isu sebenarnya," kata beliau.

"Saya sedang menimbangkan untuk saman atau tidak akhbar yang melaporkan berita ini dan juga orang yang membuat kenyataannya," kata Tuan Ibrahim. "Sepatutnya pihak yang membuat tuduhan kena siasat benarkan namanya Tuan Ibrahim atau Ibrahim sahaja," kata Tuan Ibrahim.

Beliau juga mencabar Menteri Besar Pahang itu mendedahkan berapakah jumlah tanah Felda yang telah diluluskan oleh beliau untuk dijualbeli.

Sebenarnya,isu ini sengaja diperbesarkan oleh media Umno setelah gagal menjawab pendedahan demi pendedahan Pas melalui ANAK yang membongkarkan penipuan Felda dalam Program Tanam Semula di bawah Felda Plantations dan Technoplants.

Oleh kerana mereka tidak mampu menjawab pendedahan tersebut,tindakan memburukkan kepimpinan Pas adalah jalan terakhir.

Inilah sikap para bloggers Umno yang penuh dengan hasad dengki dan fitnah.

Dicatat oleh:
Tok Lipur.

PIMPINAN PR Sayangkan 'blogger UMNO/BN'!!!

PANAS BERAPI - Saman jer blogger celaka ni, Dato' !

Blogger UMNO banyak duit, Tok Guru Tuan Ibrahim boleh saman beratus juta pun, depa no hal, jangan lupa masukkan sekali si denan sangkut. Sesekali kita sangkutkan dia tepi dinding mahkamah, tak salah kan...dah sangkut, jgn lupa paku dgn 'fuck' pulak. Baru real. Kenyataan bodoh tanpa akal dan penyelidikan. Memang patut disaman.

Muka blogger UMNO yang kaya raya hasil fitnah, rasanya tak akan muflis kena saman dengan Dato' Tuan Ibrahim. Bawak dan hadap mereka seperti mana reis yatim piatu saman sharpshooter. Apa salah Dato' Tuan ikut sekali sekala, jangan berlembut sangat dengan musuh musuh ni, ada masa kena pakai mulut, ada masa pakai akai sikit, kalau durjana dan degil sangat, pakai aje siku ke kepala lutut bagi kesan sikit. Terjah kasar tu tak apa. Jangan biarkan mereka bebas sangat.

Mereka sangka sebab sokong UMNO mereka rasa kebal dan hebat. buat apa saja bebas. Saman mereka sepertimana pernah dilakukan. Biar mereka rasa makan nasik jenazah. Apa salahnya mereka rasa sekali sekala. Mereka balaci, mesti UMNO tolong punya. Kalau tak sedia peguam pun, mereka sediakan lockup berhawa dingin.

Pengajaran keras perlu dilakukan sekali sekala. Untuk menyedarkan mereka bahawa mereka tak bebas dan tak kebal sangat bersama UMNO. UMNO hanya bagi upah, yang lain hang tanggung ajelah sendiri. Mana mana blogger UMNO yang rasa perasan dirinya hebat apa salahnya send jer sekali ke lockup. Boleh lah mereka eksyen dengan banduan lain dalam lockup. Kekukuhan bukti dan juga media utusan boleh dijadikan bukti bahawa mereka adalah pereka dan tukang buat fitnah yang durjana.

Dengan 'saman', ai akan beri kesan yang bagus untuk kesihatan mereka. Ini kerana selama ini mereka bersorak sorai bersama setan kerana tiada tindakan yang dibuat oleh orang yang difitnah. Makin lama makin cacing naik kemata, apa barang makan ubat cacing, kita bakar dan pelangkung terus dengan sarang sarang dia sekali. Sesekali biar mereka rasa. Biar kali ini di Kerdau mereka yang celaka ini kita ajar dengan tali cemeti. Biar depa rasa perit, dan sakit menjengah. Bila dah turun naik court baru mereka rasa azab dan sengsara. Kali pertama mesti ramai yang akan masuk, tapi boleh tahu masuk round ke-3 ke-4, tinggal ler sekor sekor kuntang kanting kenang nasib. Ajaran berguna untuk mereka yang aku label puaka lagi durjana.(FZT)

Dengan Tok Guru aku, hangpa jangan main-main okay..Dato' Tuan itu juga pensyarah aku dulu masa di ITM Sri Manjung. Tercalar hati dia, sama macam korang sentuh jiwa aku, marah dia, tak pasal ada yang kena 'bakar' nanti...Dato' Tuan, saman jer puak-puak celaka ni. Saman ratus juta. Menang kes, kita bangunkan kompleks PAS Kerdau atas tanah 5 ekar tu. Puas hati aku..!

Admin : Bukan apa dah lama dah tengok depa hina dan mencaci tok guru dan alim ulamak serta pimpinan kita sampai tahap cipan gilak...tetapi pimpinan kita boleh syok dok kera sumbang jaa lagi macam tak ada apa...cuba tgk isu mamat nak bunuh tok guru nik aziz dulu...pucat lesi bila kita bertindak balas balik dan puak2 yg nak tulis pun kira pikiaq dua tiga kali..tapi bila kita bagi muka dan lupa depa buat semula benda2 tuu contoh lagi macam gambaq bawah nie dimana sewaktu penamaan calon boleh depa bawak gambaq macam nie bagi rakyat tengok...

MB KEDAH bersama TUN M di JITRA malam tadi..

Orang Melayu perlu sedia buang tongkat - Tun Mahathir

Mahathir Mohamad, Azizan Abdul Razak dan Mokhtar Samad (kiri) berbincang pada Majlis Jamuan Amal 2011 Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia Negeri Kedah di Jitra, semalam. - BERNAMA

JITRA 5 Mac - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengingatkan orang Melayu termasuk kontraktor dan ahli perniagaan supaya bersedia membuang 'tongkat' yang diberikan oleh kerajaan sejak sekian lama kerana bantuan tersebut tidak akan berkekalan.

Menurutnya, mereka mesti berdikari dan membina kecekapan untuk maju dengan membuang anggapan akan terus mendapat pertolongan daripada kerajaan berdasarkan hak keistimewaan orang Melayu.

Beliau berkata, anggapan sedemikian menyebabkan ramai orang Melayu terus mengharapkan 'tongkat' daripada kerajaan.

"Kita jangan percaya sangat bantuan yang diterima akan kekal. Kita harus ingat dan bersedia supaya suatu hari nanti apabila tiada lagi Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan tiada lagi kerajaan yang bersimpati kepada kita, orang Melayu masih boleh berjaya kerana sudah menguasai kecekapan dalam bidang yang diceburi.

"Insya-Allah kalau kita sanggup bertungkus-lumus sehingga menjadi cekap, masa depan akan lebih terjamin dan kita tidak akan lagi bergantung kepada 'tongkat sakti' yang diberikan sejak sekian lama," katanya ketika berucap pada majlis jamuan amal anjuran Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM) Kedah di Dewan Wawasan Jitra, di sini malam tadi.

Hadir sama Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak; Presiden PKMM, Datuk Mokhtar Samad dan Yang Dipertua PKMM Kedah, Ahmad Fatahi Omar.

Dr. Mahathir bagaimanapun berpendapat bahawa belum tiba masanya bagi kerajaan memberhentikan bantuan kepada golongan itu kerana DEB belum lagi mencapai matlamatnya dalam memastikan orang Melayu boleh bersaing dengan kaum lain.

Katanya, meskipun terdapat usahawan Melayu berjaya tetapi majoriti daripada mereka tidak mampu bersaing dengan usahawan bukan Melayu dan sebab itu mereka masih memerlukan bantuan serta masa bagi mencapai matlamat yang disasarkan.

Menurut beliau, kontraktor Melayu perlu memberikan perhatian serius dalam meningkatkan kecekapan untuk melaksanakan sebarang projek pembangunan yang ditawarkan khususnya berhubung cara pengurusan kewangan.

Katanya, aspek itu amat penting jika mereka ingin mencapai kemajuan dan membina reputasi setanding dengan kontraktor lain tanpa perlu lagi mengharapkan bantuan kerajaan.

"Kelemahan orang Melayu ialah dalam bidang pengurusan wang. Apabila memperoleh wang, mereka kadang-kadang membelanjakannya dengan cara yang tidak mendatangkan pulangan sampai berdepan kerugian," ujarnya.

Bekas Perdana Menteri juga menasihatkan kontraktor Melayu supaya menjadikan tawaran projek sebagai satu amanah dan wajib dilaksanakan mengikut keperluan yang ditetapkan tanpa sebarang unsur penipuan.

"Kalau kita mempunyai nama baik dalam bidang ini, pihak swasta juga akan memberi peluang kepada kita," katanya.

Siapa susah siapa skrg nie.. yang penaik charge sampai 90sen satu bil kenapa????

Henti bayar air di pejabat pos susahkan rakyat

ALOR SETAR 5 Mac - Kerajaan Pas Kedah diminta menarik semula keputusan menamatkan kemudahan perkhidmatan pembayaran bil Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) di pejabat pos kerana ia menyusahkan rakyat terutama di kawasan pedalaman.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Ahmad Bashah Md. Hanipah berkata, tindakan berkenaan jelas menggambarkan sikap tidak bertanggungjawab kerajaan negeri dalam mendahulukan kepentingan rakyat.

Ini kerana katanya, sebuah kerajaan negeri yang bertanggungjawab tidak mudah untuk melepaskan bebanan kos yang ditanggung dengan membuat satu keputusan yang akhirnya menyusahkan penduduk.

"Tindakan itu yang berkuat kuasa kelmarin merupakan satu lagi dasar kerajaan negeri yang menyusahkan rakyat selepas menaikkan tarif air sehingga 100 peratus pada tahun lepas.

"Alasan bahawa keputusan berkenaan terpaksa diambil untuk menjimatkan kos berikutan caj komisen yang dikenakan adalah satu sikap yang sangat tidak bertanggungjawab," katanya di sini kelmarin.

Beliau mengulas tindakan kerajaan Pas Kedah yang tetap tidak berganjak dengan keputusan menamatkan peranan Pos Malaysia sebagai ejen kutipan bil SADA, meskipun terdapat banyak rungutan daripada rakyat mengenai keputusan tersebut.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak memberi alasan, keputusan itu diambil untuk bersikap adil kepada pengguna supaya tidak dibebani dengan kos bayaran komisen yang dikenakan Pos Malaysia kepada syarikat air berkenaan.

Ahmad Bashah berkata, kerajaan Pas Kedah harus belajar daripada kerajaan Pusat bagaimana ia terus menanggung subsidi minyak yang besar walaupun harganya di pasaran dunia meningkat semata-mata kerana tidak mahu rakyat terbeban dengan peningkatan kos sara hidup.

Beliau berkata, kerajaan negeri mendakwa dapat melakukan penjimatan dengan menamatkan perkhidmatan pembayaran bil air di pejabat pos tetapi hakikatnya pengguna yang terpaksa menanggung kos yang tinggi untuk berulang alik ke agensi lain yang berkaitan termasuk pejabat atau kaunter SADA bagi menjelaskan bil mereka.

"Saya yakin selepas ini kita akan menyaksikan banyak kes bayaran tertunggak kerana pengguna terbeban untuk pergi ke pekan dan bandar semata-mata hanya untuk membayar bil air sekitar RM8 hingga RM10," katanya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bakar Bata.

Kompom dah tahu kerja jahat puak sana habih pimpinan PR takkan tengok saja..!?

Umno Kantoiii...Inilah Kerja "Jahat" Mereka..??




Akhirnya terungkai siapakah dalang penyebaran risalah lucah dan fitnah yang selama ini bertebaran di Merlimau. Akhirnya Skuad Kamera dapat menjejaki dihari terakhir penamaan calon mengenai taktik kotor pihak lawan.

Penyebaran risalah lucah dan fitnah telah dinafikan oleh pihak lawan dan mengatakan bahawa pihak PAS yang membuat risalah tersebut dan menuduh bahawa sebaran ini adalah dari pihak PAS. Maka segala-galanya telah terbukti dengan adanya gambar di atas.

Lokasi tersebut adalah berdekatan dengan pekan Merlimau berhampiran dengan pasar Merlimau. Keadaan itu menjelaskan bahawa pihak lawan sudah berada di tahap kemuncak dan tidak lagi mampu mencari isu yang berkaitan fakta maka disebrkan fitnah tersebut.


Juragan : Hanya Parti yang tak campurkan Islam dalam perjuangan
syurga neraka takda hubungkait dengan perjuangan Parti saja yang boleh buat kerja
kotor se"Jijik" ini..sebab pemimpin mereka pun menjijikkan...Mampuihhh Umnooo....

pesanan : Kepada pimpinan sila buat laporan polis dan biarkan mereka yg lakukan perkara ini diadili oleh undang-undang negara... yaa memang ikut hukum tidak akan ada tindakan seperti laporan2 yg lepas tetapi ambik sahaja laporan tersebut dan scan dan copy paste masuk kat internate biaq satu dunia tahu yg buat kerja nie adalah puak sebelah sana..nanti JIKA ada lagi perkara nie yg jelas sudah bukan salah kita..dimana kita dah serah kepada pihak berkuasa jd biarlah mereka yang jawabnya nanti kenapa tindakan tak diambil kepada penyebar fitnah ini...

KALAU YAKIN MENANG KENAPA MENIPU DAN BERLAGAK SAMSENG?

http://3.bp.blogspot.com/-zm4R623ODHs/TXL07Rn5HjI/AAAAAAAAEos/9Qfs3M63qGg/s1600/2011-03-06_104300.jpg

Oleh Angkasanuri.

Sehingga saat ini Umno begitu sombong dan bongkak dengan mendabik dada akan mengekalkan DUN Kerdau dan Merlimau. Macam mana Umno boleh tahu sedangkan hari mengundi hanya bermula esok? Ada apa-apa 'silap mata' yang akan dilakukan ? Memang betul Pas kalah dalam PRU lalu tetapi tak bermakna Pas tak boleh menang dalam PRK kali ini.

Umno makin goyah, penyelewengan dan skandal berluasa serta kehidupan rakyat makin terhimpit tidak mustahil akan berlaku kejutan kepada Umno. Sambutan kempen PAS sungguh menggalakkan memberi isyarat yang positif kepada PAS dan Pakatan Rakyat.

Jadi mungkin sebab itu lah agaknya Umno/BN terus menyerang dan melakukan pembohongan kepada PAS. Sama ada di Merlimau dan juga di Kerdau. Tak cukup dengan tokoh dalam Umno, habis pelawak dan pelakon handalan seperti Ibrahim Ali, Umi Hafilda dan Ezam Md. Nor diheret kesana kemari untuk memfitnah pimpinan Pakatan Rakyat. Insyaallah, rakyat Malaysia cukup kenal siapa mereka ini. Maklumat di hujung jari!

Terkini Menteri Besar Pahang, Dato Seri Adnan Yaakub yang terkenal dengan 'trade mark' isyarat lucah di PRK Sanggang dulu memfitnah Dato Tuan Ibrahim Tuan Man kononnya menjadi lintah darat kerana memeras peneroka di Jengka dengan membeli tanah peneroka berkenaan. Segala pembohongan media dan pencacai Umno terdedah apabila pemilik tanah sebenar tampil menafikannya. Tak perlu saya ulas panjang layari Harakah Daily untuk maklumat lanjut. Bila asyik baca Utusan Malaysia itu yang jadi tak berapa cerdik.

Ini baru kecil banyak lagi pembohongan dan putar belit Umno/BN setiap kali pilihanraya. Semua jentera PAS di Merlimau dan Kerdau diminta tingkatkan kewaspadaan menjelang esok. Setakat ini perkembangan petugas PAS dan Pakatan Rakyat di Merlimau cukup menyakinkan. Umno pasti terkejut dengan strategi dan persediaan PAS . Tunggu sahaja !

Penyokong Kedah desak letak jawatan


PENYOKONG-penyokong Kedah berhimpun di pekarangan Stadium Darulaman, Alor Setar, kelmarin selepas kecewa dengan kekalahan pasukan mereka kepada Felda United. Kedah tersingkir daripada saingan Piala FA. - MINGGUAN/Kamal Basir


ALOR SETAR - Ekoran prestasi buruk Kedah pada musim ini apatah tersingkir daripada saingan Piala FA, penyokong fanatik naik berang dan mendesak pengurus pasukan, Datuk Khazali Din dan barisan tiga jurulatih Hijau Kuning meletak jawatan.

Penyokong Kedah yang dikejutkan dengan kekalahan tipis 0-1 kepada Felda United itu terus mengadakan demonstrasi selama 30 minit sebaik sahaja perlawanan pusingan kedua merebut piala itu berakhir di Stadium Darul Aman, kelmarin.

Jaringan Hasmarul Fadzil pada minit ke-81 menjadi pemusnah kepada Kedah untuk meraih slot lapan pasukan ke suku akhir Piala FA.

Mereka mendesak ketua jurulatih, Ahmad Yusof, penolongnya, Radhi Mat Din dan jurulatih penjaga gol, Ahmad Sobri Ismail meletak jawatan serta merta.

Selain itu, mereka juga menaikkan kain rentang yang tertera 'Pengurus dan jurulatih sila undur'.

Seorang peminat Zarift Sobri, 23, berkata, penyokong pasukan Kedah tidak berpuas hati dengan prestasi skuad Kenari sepanjang tujuh perlawanan musim ini termasuk satu perlawanan Piala FA apabila sekadar mencatat dua jaringan.

"Corak permainan Kedah tidak menunjukkan sebarang peningkatan biarpun dibarisi lima pemain kebangsaan yang membantu negara menjulang Piala AFF Suzuki," ujarnya.

Untuk meredakan ketegangan di kawasan stadium itu, Ketua Trafik dan Ketenteraman Awam Daerah Kota Setar, Deputi Supritendan Mohd. Sham membenarkan empat wakil penyokong Kedah untuk berjumpa dengan pengurusan Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA).

Wakil kumpulan itu, Mohd. Sazali Mohd. Sobri, 29, berkata, pihaknya dimaklumkan oleh KFA bahawa surat mengenai prestasi Kedah sudah dikeluarkan kepada Ahmad.

"Presiden KFA, Datuk Seri Azizan Abdul Razak mahu siasatan menyeluruh berhubung prestasi pasukan dijalankan supaya satu keputusan yang adil dapat dilakukan.

''Dalam hal ini kami bukan bermaksud untuk menutup periuk nasi Ahmad dan jurulatih lain tetapi kami mahu situasi menang-menang kepada pasukan," katanya.

Sementara itu, Ahmad yang ditemui sejurus permainan tamat jelas tidak dapat menyembunyikan kekecewaan setelah Kedah gagal mara ke suku akhir Piala FA dengan kekalahan tipis kepada Felda United.

"Tiada pasukan yang mahukan kekalahan tetapi situasi itu menimpa Kedah pada perlawanan penting ini.

"Pemain menunjukkan kesungguhan tetapi ia tidak memadai untuk membawa pasukan mencapai kemenangan dan ia bukan sekadar kesungguhan tetapi kesungguhan yang luar biasa untuk meraih kemenangan," katanya.

Jangan harap ada PRK Lenggeng

Semalam mahkamah telah menatuhkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Mustafa Salim didapati bersalah kerana menerima rasuah sebanyak RM2,000 daripada seorang kontraktor sebagai dorongan mengeluarkan surat sokongan untuk mendapatkan permit bagi menjual pasir dua tahun lalu.

Kes ini berlaku pada Ogos 2008, iaitu kira-kira hanya 5 bulan selepas menjadi wakil rakyat. Kes ini seharusnya selesai awal lagi kerana cukup jelas kerana dia ditahan bersama dengan wang 'rasuah'. Namun ramai berpendapat kes ini sengaja dilewatkan dengan melihat ke arah mana polimik dalaman Umno Seremban.

Semua tahu Mustafa Salim merupakan kem yang tak sebulu dengan Datuk Ishak Ismail, Ketua Umno Bahagian Seremban. Dimana Mustafa telah bertanding dikerusi yang Datuk Ishak menang berpenggal lamanya.

Ada teman Umno yang cakap Mustafa kena pun sebab ada 'musuh dalaman' yang bocor kalau tidak tak kan lah rasuah RM2,000 pun jadi masalah. (Menurut laporan kes Mustafa ditahan ketika transaksi RM2000 'rasuah' )

Sebelum keputusan kes ini Mustafa juga telah disaman dan mahkamah mendapati beliau bersalah dan diarah membayar RM18,000 kerana menulis surat menfirnah seorang Imam.

Ini semua bukan kerana benar perang rasuah tetapi polimik dalaman Umno itu sendiri.

Kes ini mungkin hampir sama dengan kes Datuk Norza cuma bezanya Datuk Norza bekas anggota MKT Umno.

Kes ini patut selesai lama tetapi ditangguh. Keputusan salah telah diperolehi tetapi Mahkamah sekali lagi dilihat sengaja menangguhkan pembacaan menjatuhkan hukuman kepada 1 April. Kemudian akan dibawa pula proses rayuan.

Jika tidak silap April ialah tarikh akhir untuk dibolehkan diadakan PRK dalam DUN di Negeri Sembilan.

Jika Pakatan Rakyat Negeri Sembilan gagal menyusun jentera penerangan bagi menjelaskan perkara sebenar dalam isu ini kepada rakyat, maka keputusan mahkamah tersebut akan menjati senjata Umno dengan mengatakan "lihat Umno ikhlas perangi rasuah, YB pun boleh kena..."

http://chegubard.blogspot.com/2011/03/jangan-harap-ada-prk-lenggeng.html

DSAI: Mengapa Takut Dengan Perubahan

Pagi ini terpampang amaran pemimpin Umno agar pembangkang jangan bermain api. Amaran ini dikeluarkan oleh pimpinan Umno kerana para pemimpin Pakatan Rakyat memulakan inisiatif membandingkan antara tuntutan Perubahan yang diungkapkan di Timur Tengah serta Afrika Utara dengan tuntutan Perubahan di Malaysia.

Sebenarnya apa yang Pakatan Rakyat lakukan sekadar mengingatkan kerajaan agar mengambil iktibar akan beberapa persoalan mendasar yang menjadi punca kemarahan penduduk di Libya, Mesir dan Tunisia misalnya.

Apakah peringatan yang diungkapkan kita agar kekayaan jangan hanya tertumpu kepada segelintir manakala masih ramai yang terpaksa membanting tulang untuk sesuap nasi itu suatu usaha meniup kebencian? Apakah usaha kita mendedahkan betapa 1.36 juta(34%) dari 4 juta pekerja di Malaysia dibayar kurang dari RM 700 sebulan, manakala 40% dari keseluruhan rakyat Malaysia hanya menikmati pendapatan isi rumah kurang dari RM 1500 itu suatu usaha hasutan?


Hanya mereka yang memahami Demokrasi itu sekadar pilihanraya 5 tahun sekali menganggap usaha mengungkapkan kebenaran sebagai suatu hasutan.

Nah sekarang apa bezanya propaganda diktator di sana dengan regim Umno-BN di sini? Ternyata yang menghasut dan meniup kebencian adalah pimpinan Umno-BN, bukannya Pakatan Rakyat. Hampir setiap hari tohmahan dilemparkan kepada pimpinan Pakatan Rakyat seumpama agen pengkhianat dan agen asing.

Modus operandi yang sama digunakan oleh diktator di Mesir dan Libya terhadap penentangnya. Cumanya, hanya di Malaysia, regim pemerintah berusaha menghalang kemaraan Perubahan dengan fitnah liwat.

Persoalannya mengapa pimpinan Umno-BN begitu gusat dengan Perubahan yang melanda Timur Tengah dan Afrika Utara sekiranya negara kita tidak berhadapan dengan permasalahan tersebut.

Oleh kerana terlalu takut, Dato’ Sri Najib, sepertimana yang dilaporkan National Review, sanggup meragui sosok ulama terkenal, Sheikh Yusuf al Qaradawi serta menuduh gerakan Ikhwan al Muslimun masih terbabit dengan keganasan.

Apa yang pasti, laungan mahu melaksanakan perubahan oleh pimpinan Umno hanya sekadar kosmetik politik. Rakyat sedar pengumuman demi pengumuman langsung tidak membawa manfaat kepada mereka melainkan menguntungkan mereka yang dekat dengan pemerintah.

Justeru kepada pemimpin Umno-BN yang mengeluarkan amaran itu, saya ingatkan mereka, “Hanya mereka yang makan cili terasa pedasnya.”

ANWAR IBRAHIM

Kedah deposit tetap PR


ALOR SETAR - DAP menggesa rakyat Kedah terus menyokong Pakatan Rakyat (PR) pada pilihan raya umum (PRU) akan datang bagi membolehkan negeri itu menjadi ‘deposit tetap’ pakatan itu dalam usaha menawan Putrajaya.

Ketua Pemuda DAP, Anthony Loke Siew Fook berkata, di sebalik keupayaan PR memenangi lima negeri pada PRU terdahulu, masih terdapat keraguan dalam kalangan rakyat mengenai keutuhan kerjasama dalam kalangan pemimpin PR dari tiga parti iaitu Pas, PKR dan DAP.

Menurutnya, semua pemimpin PR perlu berusaha mempertahankan kerjasama yang terjalin sejak tiga tahun dahulu dan menepis segala propaganda mainan UMNO dan Barisan Nasional (BN) kononnya semua parti dalam PR menjadi kuda tunggangan antara satu sama lain.

“Selama ini, BN menggunakan formula ‘pecah dan perintah’ sewaktu memerintah negara ini dan membatasi kerjasama antara parti pembangkang untuk membolehkan mereka tidak bersatu.

“Bagaimanapun, terdapat pelbagai kejayaan dan manfaat diperoleh rakyat sejak PR ditubuhkan dan saya yakin pakatan ini mampu menunaikan harapan rakyat untuk mewujudkan perubahan demokrasi yang sebenarnya,” katanya sewaktu berucap di Karnival Kedah Sejahtera di Kompleks Pas Pokok Sena, di sini semalam.

Siew Fong yang juga Ahli Parlimen Rasah berkata, tidak timbul dakwaan Pas menjadi kuda tunggangan DAP untuk membolehkan mereka mentadbir Putrajaya sekiranya menang PRU ke-13 kerana majoriti kerusi Parlimen masih diperuntukkan kepada orang Melayu yang kesemuanya ditandingi PKR dan Pas.

“Sekiranya PR menang, Melayu tidak akan hilang di dunia, sebaliknya yang hilang hanya UMNO.

“DAP tiada masalah untuk memperakui hak istimewa orang Melayu dan agama Islam sebagai agama rasmi sebagaimana termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Cuma kami tidak puas hati sekiranya terdapat segelintir orang UMNO memperalatkan hak istimewa orang Melayu untuk mengaut kekayaan peribadi semata-mata,” katanya.

Siew Fong berkata, penubuhan PR sejak tiga tahun lalu kini sudah mula mengancam keutuhan BN dan mereka kini sudah tidak boleh memandang rendah kuasa dan suara rakyat.

“Jika dahulu, Kerajaan BN dan UMNO sewenang-wenangnya melaksanakan agenda yang akan membebankan rakyat seperti kenaikan harga barang, minyak petrol dan diesel, tarif elektrik dan air dan tarif tol tanpa mengambil kira rintihan rakyat.

“Bagaimanapun, keadaan sudah berubah sejak wujudnya PR dan BN kini lebih sukar untuk melakukan perkara di luar persetujuan rakyat kerana bimbang sokongan akan beralih arah.

“Saya tidak menolak kemungkinan harga minyak petrol akan dinaikkan sekiranya BN dan UMNO menang besar dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Merlimau, Melaka dan Kerdau, Pahang. Justeru, semua terletak di tangan rakyat untuk menentukannya,” katanya.

Umno dan medianya menipu - Pembeli Tanah

TEMERLOH, 5 Mac: Para pemimpin dan media Umno terbukti berbohong ketika mereka memfitnah Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man membeli tanah peneroka Felda kerana ianya sebenarnya dibeli oleh pihak lain.

(Gambar: Ibrahim menunjukkan bukti tanah itu adalah milik syarikatnya. Ia dicagarkan beliau untuk pinjaman MARA)

Ia sebenarnya dibeli oleh Ibrahim bin Osman, seorang guru yang hanya meminjam duit dari Tuan Ibrahim dan kini tanah itu dicagarkan oleh Ibrahim kepada MARA untuk satu pinjaman lain.

"Sebenarnya apa yang berlaku adalah, seorang peneroka Felda telah mengiklan di merata-rata tempat mahu menjual tanahnya. Beliau juga telah menemui saya dan meminta saya membelinya.

"Memandangkan saya tidak ada duit, saya telah bertanya kepada Datuk Tuan Ibrahim untuk membantu saya. Dia bersetuju meminjamkan dahulu duit kepada saya dan sebagai jaminan terhadap pinjaman tersebut saya bersetuju menggunakan nama isteri beliau sementara saya
menjelaskan kesemua pinjaman itu.

"Apabila saya mempunyai duit, saya telah mengambilalih tanah itu dan menggunakannya untuk dicagarkannya kepada pihak MARA atas nama syarikat saya, Syarikat Pintar Kesuma Sdn Bhd (gambar)," kata Ibrahim dalam sidang media khas di Markas PAS Kerdau lewat petang ini.

Ibrahim menjelaskan fitnah yang dibuat Umno dan medianya terhadap Pengarah Pilihan Raya PAS Kerdau Datuk Tuan Ibrahim dengan mendakwa beliau membeli tanah peneroka Felda yang dalam kesempitan bukannya membantu beliau.

(Gambar: Bukti yang menunjukkan tanah itu adalah milik syarikat Cikgu Ibrahim, Pintar Kesuma sdn bhd. Ini adalah borang permohonan cagaran tanah kepada MARA)

Blog Umno juga ada mendakwa Tuan Ibrahim sebagai lintah darat ekoran laporan itu.

"Saya sangat dukacita dengan tuduhan itu kerana hasrat beliau untuk membantu saya dan peneroka berkenaan telah bertukar menjadi satu fitnah terhadap beliau.

"Hasil dari jualan tanah Felda tersebut, peneroka berkenaan telah berjaya membangunkan 15 ekar ladang sawit dan juga ternakan kambing dan lembu, bukannya menjadi dhaif sebagaimana didakwa," kata Ibrahim Osman.

Oleh itu, katanya, soal Datuk Tuan Ibrahim membeli tanah Felda sehingga menganiaya peneroka Felda tidak berbangkit sama sekali dan satu dakwaan dan tuduhan yang tidak benar.

Tuan Ibrahim dalam sidang media itu berkata, beliau tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan isu ini dan hanya membantu meminjamkan wang kepada Ibrahim sahaja.

"Media dan Umno hanya cuba mengalih isu sebenar di Kerdau iaitu masalah hutang kerajaan negeri dengan membangkitkan perkara yang tidak benar ini," kata Tuan Ibrahim.

MENJAWAB TUDUHAN BAHAWA USTAZ TUAN IBRAHIM MEMBELI TANAH PENEROKA

KENYATAAN MEDIA TUAN TANAH MENJAWAB TUDUHAN BAHAWA USTAZ TUAN IBRAHIM MEMBELI TANAH PENEROKA

Sebenarnya apa yang berlaku adalah, seorang peneroka Felda telah mengiklan di merata-rata tempat mahu menjual tanahnya. Beliau juga telah menemui saya dan meminta saya membelinya.

Memandangkan saya tidak ada duit, saya telah bertanya kepada Datuk Tuan Ibrahim untuk membantu saya. Dia bersetuju meminjamkan dahulu duit kepada saya dan sebagai jaminan terhadap pinjaman tersebut saya bersetuju menggunakan nama isteri beliau sementara saya menjelaskan kesemua pinjaman itu.

Apabila saya mempunyai duit, saya telah mengambilalih tanah itu dan menggunakannya untuk dicagarkannya kepada pihak MARA atas nama syarikat saya.

Oleh itu, soal Datuk Tuan Ibrahim membeli tanah Felda sehingga menganiaya peneroka Felda tidak berbangkit sama sekali dan satu dakwaan dan tuduhan yang tidak benar.

Saya sangat dukacita dengan tuduhan itu kerana hasrat beliau untuk membantu saya dan peneroka berkenaan telah bertukar menjadi satu fitnah terhadap beliau.

Hasil dari jualan tanah Felda tersebut, peneroka berkenaan telah berjaya membangunkan 15 ekar ladang sawit dan juga ternakan kambing dan lembu, bukannya menjadi dhaif sebagaimana didakwa.

Ibrahim Osman
Pemilik tanah
5 Mac 2011
Video penuh kenyataan media : http://n28kerdau.pas.org.my




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...