TERKINI :

Sunday, February 20, 2011

15 juta Saman Ekor Akan di Hapuskan..

27hb Feb program MB Kedah bersama pelajar-pelajar Kedah di Mesir

http://3.bp.blogspot.com/_8QYQbe9zs7U/Se5sMjbg4yI/AAAAAAAAAok/9ziaFHg91Ms/s320/KEDAH-+DATO+AZIZAN+RAZAK.bmp

HEBAHAN: Yayasan Islam Negeri Kedah akan menganjurkan Perjumpaan YAB Menteri Besar Negeri Kedah Darul Aman bersama pelajar-pelajar Kedah di Mesir pada hari Ahad, 27 Februari 2011, jam 2.00 petang bertempat di Tingkat 7, Dewan Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS), Jalan Kolam Air, Alor Setar. Semua pelajar Kedah yang masih menuntut di Mesir dijemput hadir. Majlis ini TIDAK melibatkan waris. Sekian, harap maklum.

Menghurai persoalan Rukuk & Sujud..

Kenapakah ketika hendak rukuk, sujud dan lain-lain kita menyebut Allahuakbar tetapi ketika bangun dari rukuk kita menyebut Samiallahulimanhamidah???

SAYA ingin bertanya apakah perbezaannya adab ketika bersolat, iaitu kenapakah ketika hendak rukuk, sujud dan lain-lain kita menyebut Allahuakbar tetapi ketika bangun dari rukuk kita menyebut Samiallahulimanhamidah.

INGIN TAHU,
Lembah Keramat

NABI SAW bersabda dalam suatu hadis yang bermaksud: “Sembahyanglah kamu seperti kamu (mengetahui cara) aku sembahyang.”
Hakikatnya pada setiap perkataan, perbuatan, niat dalam solat yang kita lakukan itu hendaklah mengikut seperti yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad SAW. Hal itu bukanlah timbul melalui akal fikiran kita.

Contohnya, dalam permasalahan khuf atau memakai sarung kaki ketika musim sejuk iaitu kenapa perlu disapu bahagian atas tidak di bawah, Saidina Ali berkata: “Sekiranya agama itu dengan akal fikiran, nescaya sebelah bawah lebih patut disapu berbanding sebelah atas khuf (sarung kaki). Sesungguhnya aku melihat Rasulullah SAW menyapu pada sebelah atas kedua-dua khuf (sarung kaki).

Mengenai ucapan Samiallahualimanhamidah ketika bangun dari rukuk, ada hadis yang menyebut mengenainya.

Antaranya iaitu riwayat al-Bukhari dan Muslim daripada Abu Hurairah (yang bermaksud): “Adalah Rasulullah SAW apabila Baginda mendirikan solat, Baginda bertakbir (mengucap Allahuakbar) ketika berdiri, kemudian bertakbir ketika rukuk, kemudian Baginda mengucapkan samiallahulimanhamidah, ketika mengangkat belakangnya daripada rukuk, kemudian Baginda mengucapkan ketika berdiri (iktidal), “Rabbana wa lakal hamd.”
Kemudian bertakbir ketika Baginda turun sujud. Kemudian bertakbir ketika mengangkat kepalanya. Kemudian Baginda melakukan seperti itu pada seluruh solatnya dan Baginda bangun dari dua rakaat sesudah duduk (tasyahud awal).

Erti “Samiallahualiman hamidah” adalah: Sudah mendengar Allah orang yang memuji-Nya. Dalam kitab Bujairimi ‘Ala Khatib, pada juzuk ke 2, halaman 57 menyebut [yang bermaksud]: Dan sebab mengenai Samiallahuliman hamidah, bahawa Abu Bakar as-Siddiq tidak pernah tertinggal solat di belakang Rasulullah SAW sekali pun. Maka pada suatu hari beliau datang pada solat Asar.

Beliau menyangka bahawa akan terlepas rakaat solat bersama Rasulullah SAW, maka beliau pun berdukacita dan tergesa-gesa masuk ke masjid. Lalu didapatinya, Baginda sedang bertakbir untuk rukuk, maka beliau mengucapkan Alhamdulillah dan beliau bertakbir di belakang Rasulullah SAW. Maka turunlah Jibril sedangkan ketika itu Baginda dalam keadaan rukuk. Jibril berkata, “Wahai Muhammad, sudah mendengar Allah orang yang memujimu, maka katakanlah Samiallahulimanhamidah [Sudah mendengar Allah orang yang memuji-Nya).

Dalam riwayat lain menyatakan: “Jadikanlah ia dalam sembahyangmu, maka diucapkan Baginda ketika bangun daripada rukuk. Dan sebelum kejadian itu, turun untuk rukuk dengan takbir dan bangun daripada rukuk juga dengan takbir. Maka jadilah ia suatu sunnah dengan berkat Abu Bakar as-Siddiq. Wallahua’lam

Adakah Pimpinan PR lena dan tak ambik peduli akan masalah blogger ini??

RAYUAN BUAT PIMPINAN PR, GERAKKAN USAHA BANTU BLOGGER INI

Oleh: WFAUZDIN NS

BLOGGER Din Binjai @Sharpshooter kini berdepan dengan saman yang dikemukakan oleh Rais Yatim berkaitan isu `rogol amah'. Blogger ini bukan blogger asing buat pengunjung-pengunjung blog pro PR. Beliau dikatakan orang kuat PKR dan lantang mengkritik parti jika didapati terdapat kepincangan, dan beliau juga menerima kritikan dari orang lain yang mungkin tidak bersetuju dengan pendapatnya. Itu biasa sebagai seorang Blogger.

Mengkritik hebat dan dikritik hebat tidak membuatkan Blogger ini hilang akal untuk menjadi seperti beberapa Wakil Rakyat dari PKR yang menjadi `katak' demi mencari makan cara yang lebih mudah. Blogger ini tetap setia dengan parti, tetap yakin dengan perjuangan PR. Blogger ini komited untuk berjuang menghancurkan Umno sekutu Apco ini.

Kini, beliau diuji dalam perjuangannya. Ujian beliau tidaklah sehebat seperti yang dialami oleh DS Anwar, namun beliau diuji di mahkamah. Mahkamah juga menguji DS Anwar sejak dari tahun 1998 sehingga kini. Blogger ini bukan dari golongan elit dan beliau menjadi Blogger bukan kerana dibayar. Beliau bukan hidup di dunia ini sebatang kara, beliau punyai keluarga yang perlu disara. Beliau juga punyai pemimpin dari partinya, beliau juga mempunyai rakan-rakan seperjuangan.

Saya dapat merasakan apa yang beliau rasakan. Saya bukan Blogger sehebat beliau, malah tidak pernah bertemu muka sekali pun. Malah, saya juga pernah menulis mengkritik pandangannya walaupun tidak secara langsung. Namun, dihati kecil saya tetap mempercayai bahawa Blogger ini selalu ikhlas di dalam penulisannya.

Apalah kiranya jika parti dapat berbuat sesuatu untuk meringankan bebanan yang beliau hadapi waktu ini. Seandainya pemimpin parti kita miskin dan tidak mempunyai wang untuk dihulurkan kepada Blogger ini, carilah jalan lain bagaimana untuk membantu beliau. Jika perlu, di dalam setiap ceramah yang diadakan oleh parti diadakan tabung khas bagi membantunya. Sampaikah hati kita melihat Blogger ini akan menadah tangan `meminta sedekah' untuk mencari dana menghadapi tindakan puak yang selama ini kita tentang?

Samada Blogger ini bersalah atau tidak belum tentu lagi. Tidak salah kita membantunya kerana beliau dibawa ke mahkamah bukan atas kesalahan jenayah berat yang boleh memalukan parti. Jangan kita berkata `Berani Buat, Berani Tanggung' sedangkan belum pun terbukti seseorang itu bersalah. Bayangkan jika ada di antara kita akan berkata `Berani Buat Berani Tanggung' terhadap DS Anwar di dalam kesnya sekarang? Sudah tentu ianya tidak adil dan bakal mengguris hati dan perasaan DS Anwar dan keluarganya.

Saya merayu dan memohon agar pimpinan PKR, pimpinan PAS dan DAP menggerakkan usaha untuk membantu Blogger ini. Biarlah kita senang dan susah bersama. /wfauzdin.blogspot.com

Senarai pengerusi jawatankuasa pilihan raya Umno Kedah yang baru.

Badan Perhubungan Umno Kedah membuat rombakan kecil terhadap struktur pentadbirannya yang menyaksikan dua timbalan ketua bahagian dilantik masing-masing sebagai setiausaha dan bendahari.

Dalam satu mesyuarat malam tadi yang berakhir awal pagi ini, timbalan ketua Umno bahagian Jerlun, Datuk Othman Aziz, yang sebelum ini setiauaha kerja Umno negeri, dilantik sebagai setiausaha perhubungan yang baru menggantikan Datuk Nawawi Ahmad.

Timbalan ketua Umno bahagian padang Terap, Datuk Ghazali Ibrahim pula dilantik sebagai bendahari, menggantikan Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir yang telah dilantik sebagai timbalan pengerusi badan perhubungan Umno negeri, sejak awal tahun ini.

Jawatan ketua penerangan kekal dipegang oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Pengerusi badan perhubungan Umno Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah berkata pelantikan dua timbalan ketua bahagian mengisi jawatan

setiausaha dan bendahari berbanding tradisi melantik daripada kalangan ketua bahagian sebelum ini adalah kerana beliau mahu ketua bahagian menumpukan kepada bahagian masing-masing bagi menghadapi pilihan raya.

"Saya dah bincang dengan ibu pejabat dan presiden (Datuk Seri Najib Tun Razak), dan saya ambil pandangan mereka, maka saya buat keputusan ini. Saya nak ketua-ketua bahagian beri 100 peratus perhatian kepada bahagian masing-masing.

"Semua 14 bahagian (ada 15 bahagian di Kedah dengan Ahmad Bashah ketua bahagian Alor Setar) akan beri tumpuan kepada jentera masing-masing. Datuk Nawawi sendiri merasakan sukar untuk beliau bergerak dan menumpukan kepada tugas Umno negeri dan bahagian Langkawi. Ini menyebabkan kurang tumpuan kepada Langkawi," katanyakepada pemberita selepas mesyuarat itu.

Beliau berkata bagi setiausaha kerja yang baru, pelantikan akan diisi secepat mungkin yang mana jawatan itu akan diisi oleh individu yang bekerja secara sepenuh masa.

Ahmad Bashah berkata Umno negeri juga telah mewujudkan sebuah jawatankuasa pilihan raya yang dipengerusikan beliau sendiri dan ketua-ketua bahagian serta ketua-ketua sayap akan mengetuai jawatankuasa tertentu.
Senarai pengerusi jawatankuasa pilihan raya Umno Kedah:

IT: Norasimah Md Nowar (Ketua Puteri Umno Kedah)

Jalinan Rakyat: Datuk Maznah Abdul Hamid (Ketua Wanita Umno Kedah)

Poster/Gerak Kempen: Badrolhisham Hashim (Ketua Pemuda Umno Kedah)

Daftar Pemilih: Tajuddin Abdullah (Ketua Bahagian Sik)

Pengundi Luar: Datuk Ahmad Lebai Sudin (Ketua Bahagian Pokok Sena)

Agensi dan NGO: Datuk Seri Mahdzir Khalid (Ketua Bahagian Padang Terap)

Sistem Blog: Datuk Nawawi Ahmad (Ketua Bahagian Langkawi)

Kursus dan Latihan: Ali Yahaya (Ketua Bahagian Sungai Petani)

Pembangunan: Datuk Johari Baharum (Ketua Bahagian Kubang Pasu)

Kebajikan: Datuk Abdul Azeez Rahim (Ketua Bahagian Baling)

Keselamatan: Datuk Mohd Shuhaimi Abdullah (Ketua Bahagian Jerai)

Polling/Counting Agent: Datuk Mohd Rozai Shafian (Ketua Bahagian Pendang)

Pengangkutan: Datuk Tajul Urus Mat Zain (Ketua Bahagian Merbok)

Makanan: Abd Rahman Mahammud (Ketua Bahagian Padang Serai)

Barong/Pondok Panas: Datuk Abu Hasan Sarif (Ketua Bahagian Jerlun)

Isu/Risikan: Datuk Latt Shariman Abdullah (Ketua Bahagian Kuala Kedah)

Tugas-tugas Khas: Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir (Ketua Bahagian Kulim/Bandar Baharu)

- Bernama

Hebatnya Kesan Facebook telah melanda Utara negara..

Membaca berita-berita dalam Internet dan juga kupasan media massa mengenai pergolakan terkini di Timur Tengah, yang dikaitkan dengan gelombang siber sebagai pemangkin kepada kebangkitan kuasa rakyat menuntut demokrasi di dunia sebelah sana; sewaktu mengikuti rakan-rakan dari NGO Wargakilang melakukan kerja amal di sebuah Pondok di pedalaman Sik Kedah, saya benar-benar dapat merasa impak atau pun kesan daripada diskusi siber ini.

Apa tidaknya, beberapa minggu sebelum itu, saya hanyalah mencatat serba sedikit pengalaman peribadi saya dan rakan-rakan mengunjungi Pondok Bandar Hilir di daerah Sik, berbicara secara ringkas dengan Tuan Pengetuanya, Ustaz Ismail Mahmud mengenai institusi Pondok ini, yang kemudiannya saya garapkan secara bersahaja dalam blog saya di bawah tajuk SELANGKAH KE ALAM PONDOK:

http://moniermatdin.blogspot.com/2011/01/ngo-wargakilang-selangkah-ke-alam.html

Dicatitkan di penghujung tulisan saya itu bahawa pada hari Sabtu tanggal 19 Feb 2011, kami bercadang untuk berkunjung lagi ke sana untuk melakukan kerja-kerja gotong royong mengecat bangunan, membersihkan kawasan, memberi ceramah motivasi dan lain-lain aktiviti yang berkaitan. Saya tulis di situ, sesiapa yang berminat bolehlah turun mai sekali sekiranya berkesempatan.

Tulisan ini kemudiannya dipanjangkan ke alam diskusi Facebook oleh beberapa orang rakan dengan diberi penerangan lebih lanjut tentang agenda gotong royong tersebut secara lebih terperinci.

Hasilnya, sungguh tak disangka.

Pada mulanya saya dok agak cuma dalam 5 enam orang rakan-rakan sahaja yang akan turut serta; saya dok fikir cukuplah takat tu, kalau semua bawa family dan anak-anak, dah kira ramai dah tu, campur pula dengan 200 orang pelajar kat situ, lebih daripada cukup dah tu.

Tapi, bila kami turun pi ke Pondok Bandar Hilir di Teloi Tua, Sik Kedah tadi, kami agak terkejut sebab punya ramai yang mai. Selain team Wargakilang, saya memang tak kenai sapa-sapa yang mai tu. Waktu bagi briefing nak mula aktiviti gotong royong, bila saya tanya keliling, barulah saya perasan depa-depa ni yg dok baca facebook dan dapat forwarded email tu, depa-depa ni mai daripada latarbelakang pekerjaan dan pendidikan yang berlainan.

Ucapan aluan dan bacaan doa oleh Ustaz Ismail Mahmud sebelum sessi gotong royong.
Selain rakan-rakan kami dari NGO Wargakilang yang turun mai dari kilang-kilang sekitar Kulim, Perai, Penang dan Sungai Petani; depa-depa lain yang mai sekali tu ada yang mai dari PLUS (Tol Gurun dan Tol Pendang), ada yang dari syarikat persendirian SEDIM Eco-resort ka apa nama, ada yang mai terus dari KL, ada yang mai secara individu sebab baca facebook – tak mewakili mana-mana NGO atau pun syarikat, di celah-celah tu ada pulak dalam 5 enam bijik Motor Besaq (parking sebelah saya waktu isi minyak kat Petronas Parit Panjang, tak tau pula kata depa pun on the way nak pi sana) dari satu perkumpulan mat-mat motor yang menamakan diri mereka sebagai NUSANTARA BIKERS, ada juga sebuah NGO anak-anak muda dari Penang yang menggelarkan diri mereka sebagai PEMBELA, turut serta juga adalah seorang blogger dari Penang kalau tak silap, dan saya juga dimaklumkan ada 2 bijik 4WD turun mai dari Sungai Petani tak pasti dari group mana.

Dan, yang paling saya tak sangka sekali ialah sebuah BAS turun mai dari UUM dengan lebih kurang 40 orang mahasiswa/i nya berbaju unggu beserta 3 orang Pensyarah mereka berpangkat Dr.

Terima kasih banyak-banyak kepada mereka ini terutamanya sewaktu sessi Motivasi, mereka banyak membantu.

Saya sendiri menyampaikan motivasi berkenaan prioriti setting.
Para pelajar sewaktu sessi LDK (Latihan Dalam Kumpulan)
Kerja gotong royong membersih kawasan, mengecat bangunan, memasak dan lain-lain itu yang sepatutnya kena ambik dua tiga hari, tapi berkat kehadiran yang begitu ramai entah dari mana-mana ini, Alhamdulillah dapat disiapkan tak sampai pun sehari.

Sebahagian daripada aktiviti membersih dan mengecat bangunan
Ustaz Ismail Mahmud, Tuan Pengetua Pondok ini sendiri pun agak terkejut tengok begitu ramai yang hadir, dia tak habis-habis ucapkan terima kasih. Makna kata, hebat sungguh la pengaruh internet ini khususnya medan diskusi di forum Facebook.

Maka itu, suka ka tak suka ka, semua pihak tak kira kerajaan, parti pembangkang mahu pun NGO perlu ambik berat tentang diskusi semasa di alam internet khususnya di medan Facebook ini.

Kalaulah di Tunisia, Mesir dan Timur Tengah sana, ianya digunakan sebagai medan untuk menuntut demokrasi, lalu apa salahnya jika kita di sini dapat memanafaatkan Facebook ini untuk menggembeling tenaga semua pihak tak kira apa pun pegangan politik mahu pun latar belakang pendidikan dan pekerjaan untuk melakukan kerja-kerja amal seperti yang terbukti di Pondok Bandar Hilir ini.

After all, Facebook ini samalah juga seperti mata pisau, boleh digunakan untuk menghiris timun atau pun menyamun.

Sekian. Sekadar Perkongsian.

moniermatdin@yahoo.com
19.Feb.2011
http://www.moniermatdin.blogspot.com

Besarnya Mimpi Mat Bashah... Adakah akan Jadi reality atau sekadar fantasi..??

BN yakin menang 31 daripada 36 kerusi di Kedah

BN Kedah berkemampuan untuk memperoleh kemenangan lebih dua pertiga kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang, sekaligus merampas semula pentadbiran kerajaan negeri yang kini diterajui PAS.

Pengerusi BN Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah, berkata sasaran itu tidak mustahil pada PRU ke-13 kali ini memandangkan keyakinan rakyat terhadap kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

azlan"Kita yakin boleh mencapai sasaran lebih 31 daripada 36 kerusi DUN," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kursus Motivasi dan Kecemerlangan Kepimpinan Wanita UMNO Kedah, di Alor Setar, semalam.

Lebih 500 ketua wanita peringkat cawangan di negeri itu menyertai kursus tersebut.

Ketika ini, PAS menguasai 16 kerusi DUN Kedah diikuti BN dengan 14, PKR 3 dan DAP (1) dan dua wakil rakyat Bebas, yang sebelum ini merupakan anggota DUN PKR.

Ahmad Bashah, yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri, berkata persiapan jentera pilihan raya negeri telah digerakkan sejak bulan lepas dan bilik gerakan bagi peti-peti undi akan dibuka bulan depan.

Beliau turut mensasarkan untuk menarik lebih 100,000 pengundi baru menyertai Umno dan sekarang ini lebih 30,000 pengundi baru telah mendaftar sebagai ahli parti.

Sementara itu, Ketua Wanita Umno Kedah, Datuk Maznah Abdul Hamid, berkata sayap itu telah melaksanakan strategi dari rumah ke rumah bagi menarik lebih ramai pengundi menyokong BN.

"Jadi kami lebih rapat dengan pengundi dan sasaran kami ialah setiap ketua cawangan perlu mendapatkan seorang pengundi baru setiap minggu," katanya.

Beliau berkata strategi mereka itu akan memberi kesan yang lebih untuk PRU-13 berbanding PRU yang lepas pada 2008.

- Bernama

Tanda awal PRU semakin hampir

leh Suhaimi Mokhtar

Pilihanraya umum ke-13 makin hampir.Tanda-tanda kearahnya makin jelas, apabila parti-parti politik kelihatan sedang bersiap sedia mengatur stratiji dan mengemaskini organisasi bagi memenangi hati nurani rakyat terutama para pengundi bagi menentukan untuk menerajui kerajaan selama lima tahun akan datang.

Umno-BN sibuk melakukan baikpuleh setelah mengalami kemerosotan pengaruh dalam pilihanraya lalu yang bermula Mac 2008.Ini diperjelaskan lagi apabila kerajaan mengumumkan pelbagai galakan kepada rakyat untuk memenangi hati mereka supaya mengundi Umno-BN.

Umno-BN juga mendapat galakan dari keputusan-keputusan pilihanraya kecil yang memihak kepada nya dan dengan itu berminat untuk segera mengadakan pilihanraya sebelum pengundi mengubah pendirian untuk menolak parti yang memerintah sejak merdeka hampir 54 tahun lalu.


Penyataan-penyataan politik untuk memujuk rakyat, antaranya yang terbaru mengurangkan kadar tol di Taman Medan dari RM 1.60 kepada RM 1.00.Lebih banyak lagi pengumuman- pengumuman untuk mengula-gulakan rakyat akan dilakukan sebelum pilihanraya ke-13 diadakan.

Semua tindakan dan langkah kerajaan yang diambil mutakhir ini bermotifkan politik termasuk operasi piramid bagi menyelamatkan pelajar-pelajar Malaysia di Mesir yang dilanda revolusi kebangkitan rakyat yang menyaksikan tumbangnya pemerintahan diktator Presiden Hosni Mubarak.

Pengangkutan pulang pelajar Malaysia di Mesir yang diangkut berperingkat-peringkat selesai sebaik sahaja keadaan di Mesir mulai puleh.Kerajaan menangung belanja kepulangan dan kini apabila keadaan mulai puleh pelajar-pelajar ini mahu pulang semula keMesir, tetapi kerajaan tidak lagi mahu menanggung belanja kepulangan mereka.

Pengangkutan membawa pulang pelajar-pelajar ini adalah bertujuan untuk mendapat mileage politik bagi meraih undi dalam pilihanraya tetapi berkemungkinan tindakan ini akan menerima kesan balas yang tidak mengembirakan Umno-BN,kerana pelajar-pelajar ini bukanlah gulungan yang mudah
dipergulakan dengan daayah-daayah Umno-BN.

Apabila pelajar-pelajar ini akhirnya terpaksa pulang dengan belanja sendiri pula,setelah mereka digalakkan untuk pulang oleh kerajaan dengan belanja yang ditanggung,sedang sebahagian darinya terpaksa berkorban untuk tidak menghadapi peperekasaan yang dijadualkan ,maka kepulangan mereka lebih menimbulkan kesulitan dari kelegaan.

Beberapa pertimbangan akan dibuat sebelum pilihanraya umum diadakan.Umno-BN kini giat menyelesaikan kemelut politik diperingkat negeri-negeri. Umno menghadapi masaalah hampir di semua negeri-negeri.Percubaan Umno meletakkan kepimpinan di negeri-negeri bgaimanapun tidak banyak menyelesaikan krisis kepimpinan yang wujud dinegeri-negeri.

Pertimbangan lain termasuklah kes perbicaraan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, keputusan pilihanraya kecil, pemulihan parti-parti komponan BN, semuanya diberi pertimbangan sewajarnya sebelum ketentuan tarikh pilihanraya diputuskan.

Ketika menjelang pilihanraya ,kerajaan Umno-BN selain mengumumkan ‘ hadiah-hadiah’ untuk rakyat dari belanjawan negara sehinggalah kepada peruntukan kepada ahli-ahli dewan rakyat dan sebagainya untuk projek dikawasan masing-masing,Umno-BN akan mengunakan jentera kerajaan
dalam pilihanraya untuk merasuah rakyat bagi memilih calun-calun mereka.

Inilah demokrasi berparlimen yang dibangga-banggakan oleh Umno-BN,kononnya berlaku pilihanraya yang adil dan demokratik selama Umno-BN memerintah negara, tetapi hakikatnya pilihanraya yang diadakan bukanlah pilihanraya yang adil dan telus.

Penghakisan demokrasi berlaku setiap kali pilihanraya diadakan yang telah berjalan selama 12 kali dinegara ini.Suruhanjaya Pilihanraya tidak dapat memberi jawapan-jawapan yang menyakinkan setiap masaalah yang ditimbulkan oleh parti-parti politik pembangkang terhadap peraturan –peraturan
pilihanraya yang diadakan.

Sewajarnya pilihanraya diadakan secara adil dan telus tanpa ancaman menakut-nakutkan pengundi dengan pelbagai akta yang mengongkong rakyat untuk bebas memilih calun dan parti yang mereka berkenan.

Setelah 12 kali pilihanraya,sepatutnya pengalaman –pengalaman pilihanraya yang telah diperolehi menjadikan demokrasi dinegara ini lebih matang dan sihat, lebih dari beberapa buah negara-negara jiran yang baru sahaja mengamalkan demokrasi dan pilihanraya.

Pilihanraya dibeberapa buah negara jiran adalah lebih adil dan telus berbanding dengan pilihanraya di Malaysia. Ini sangat memalukan, apabila Suruhanjaya Pilihanraya yang diamanahkan untuk menyelia pilihanraya dengan adil tidak mampu untuk menjadi badan bebas sebebas-bebasnya.

Suruhanjaya Pilihanraya kelihatannya dibawah penguasaan dan pengaruh kerajaan walau bagaimana sekali pun percubaan suruhanjaya itu untuk kelihatan bebas. Ini tidak memberi suasana sihat dalam proses demokrasi.

Pilihanraya ke-13 merupakan pilihanraya paling bersejarah dan kritikal dan kerana itu keadilan dan ketelusannya perlu dilihat berlaku. Jika tidak wujud cirri-ciri itu maka konsekuannya sangat besar yang memungkinkan pilihanraya itu dianggap telah menyeleweng dan sebagainya yang nanti akan menimbulkan kesan buruk selepas pilihanraya seperti yang berlaku dibeberapa buah Negara.

Suruhanjaya pilihanraya perlu bertindak bijaksana bagi menentukan pilihanraya yang adil dan telus dan tidak kelihatan memihak kepada parti kerajaan. Inilah cirri-ciri pilihanraya bersih,adil dan telus yang ditagih oleh rakyat.

Penyelewengan pilihanraya akan membawa padah buruk yang lebih besar implikasinya. Beberapa buah negara berada dalam huruhara selepas pilihanraya, apabila berlaku penyelewengan dan masing-masing pihak, parti kerajaan dan pembangkang mengistiharkan kemenangan masing-masing.

Bagi mengelakkan keadaan ini dari berlaku,Suruhanjaya Pilihanraya perlu dari awal lagi melaksanakan pilihanraya bersih yang menepati proses demokrasi tulen. Kredibaliti Suruhanjaya Pilihanraya berada dipersimpangan dan sedang diuji rakyat dalam pilihanraya ke-13.

Salam PM, Gurun, Yan, Bukit Raya, Tobiar, Wang Tepus, Sik pun nak RM500k jugak..!!

PM lulus RM500,000

ALOR SETAR - Keprihatinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak harus dihargai semua pihak terutama penduduk parlimen Jerlun apabila peruntukan sebanyak RM500,000 akan diagihkan untuk menyelesaikan masalah penduduk.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Siputeh, Datuk Abu Hassan Sarif berkata, peruntukan itu akan digunakan untuk membekalkan bekalan elektrik dan air, membaiki rumah usang, membina rumah baru serta bagi kegunaan lain.

“Daripada tinjauan saya baru-baru ini, 700 keluarga bawah kawasan parlimen Jerlun masih tidak menikmati kemudahan bekalan elektrik dan air bersih. Apabila saya bangkitkan perkara itu pada pertemuan dengan Perdana Menteri baru-baru ini, peruntukan ini diluluskan segera,” katanya.

Abu Hassan yang juga Ketua UMNO Bahagian Jerlun berkata, pihaknya turut mencadangkan supaya dibina sebuah sekolah menengah di Jerlun, memandangkan kawasan itu tidak memiliki sebuah sekolah menengah.

“Sekolah yang ada agak jauh manakala Sekolah Menengah Ayer Hitam sudah padat. Saya mohon supaya dapat dibina sebuah sekolah sebelum diadakan pilihan raya umum, bimbang kelak isu itu dijadikan bahan politik pula,” katanya.

Menurutnya, sebelum ini kerajaan Persekutuan telah pun meluluskan pembinaan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Jerlun pada 2010 dengan kos bernilai RM70 juta.

“Saya percaya pengundi di Jerlun peka dan memahami bahawa kawasan mereka tidak dipinggirkan walaupun jauh di pedalaman. Ini membuktikan bantuan yang disalurkan tidak pilih kasih dan sama rata,” katanya.

Abu Hassan berkata, walaupun pilihan raya umum belum diumumkan, namun pihaknya sudah bersiap sedia membuat persiapan, terutama mengemas kini daftar pemilih kawasan berkenaan.

“Pengundi baru kita perlu bagi tumpuan, supaya mereka tidak mudah tunduk pada umpan parti lawan. Sebanyak 167 cawangan dalam Jerlun sudah buat perjumpaan untuk mengenal pasti keluarga yang belum mendaftar sebagai pengundi,” katanya.

Alhamdulillah UMNO Kedah tak ada masalah dalaman..!

'Rombak kepimpinan bahagian'

ALOR SETAR - Ketua UMNO Bahagian disaran membuat rombakan barisan kepimpinan peringkat masing-masing sekiranya pendekatan lain tidak berjaya menyelesaikan masalah dalaman parti.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, usaha itu perlu dibuat sebagai jalan terakhir untuk menyelamatkan UMNO Bahagian daripada terus dibelenggu masalah dalaman demi untuk kebaikan parti.

“Jika perlu buat rombakan peringkat Bahagian demi kebaikan UMNO, itulah yang harus dibuat oleh Ketua UMNO Bahagian. Keputusan untuk buat rombakan hak mutlak mereka namun terpulanglah pada pertimbangan masing-masing,” katanya.

Menurutnya, UMNO Negeri mahupun Pusat mahu melihat adanya gerak kerja di kawasan yang berkesan untuk dilaksanakan bagi menarik sokongan rakyat, dan ahli UMNO hendaklah membuat pembaharuan yang positif.

“Jika dilihat status quo atau keadaan semasa tidak ke arah itu dan masih tidak mampu menyelesaikan masalah dalaman parti, mereka dituntut untuk membuat perubahan dan perubahan itu mestilah ke arah kebaikan. Jangan pula selepas diubah, makin teruk keadaannya,” katanya.

Mukhriz yang juga Ahli Parlimen Jerlun berkata demikian apabila diminta mengulas kemelut UMNO Kedah yang sehingga kini masih gagal menyelesaikan masalah dalaman di beberapa Bahagian.

Dalam kenyataan blog pro Barisan Nasional (BN), sembilan Bahagian dikatakan belum mantap sepenuhnya kerana kepimpinan yang dilantik tidak sebulu dan bukan pilihan ahli.

Mukhriz berkata, adalah menjadi tanggung jawab Ketua UMNO Bahagian untuk mengambil serius isu kesatuan dalam parti dengan mengetepikan masalah dalaman, kerana perkara itu juga turut disentuh oleh Presiden parti, Datuk Seri Najib Tun Razak pada pertemuan dengan Ahli Parlimen dan Ketua UMNO Bahagian baru-baru ini.

“Jika kita benar-benar memahami petanda yang ditunjukkan oleh Perdana Menteri sejak kebelakangan ini, kita hendaklah siap sedia untuk berdepan pilihan raya umum ke-13, yang belum pasti bila akan diadakan,” katanya.

Ditanya mengenai prestasi beberapa Bahagian yang dikatakan masih tidak menyerlah, malah didakwa antara sembilan Bahagian bermasalah, Mukhriz enggan mengulas terperinci setiap Bahagian yang dimaksudkan, namun mengandaikan ianya boleh dipulihkan.

“Kita sentiasa mencari pendekatan untuk membuat perubahan yang boleh membawa kepada kemenangan. Bahagian yang dianggap selamat sekalipun, jika ada pendekatan baru yang boleh menjurus ke arah kemenangan lebih besar, pasti Bahagian itu akan laksanakan,” katanya.

Menurutnya, UMNO Kedah sanggup membuat perubahan untuk pastikan kemenangan berpihak pada parti itu pada pilihan raya umum akan datang, dan jika difikirkan sesuai dilaksanakan, perkara itu alan diberi perhatian.

Perjuangan PAS tidak pernah kalah

Nazri Abdullah

ALOR SETAR, 19 Feb: Pemuda PAS disaran meneladani semangat pemuda Islam terdahulu yang keberanian mereka dinukilkan dalam al-Quran dan hadis Rasulullah S.A.W.

Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa memberi contoh keberanian yang ditunjukkan Nabi Allah Yusuf yang sanggup menolak tawaran perempuan cantik dan pangkat, sebaliknya memilih penjara demi menjaga agama Allah.

Kedua, kisah Nabi Ismail yang rela disembelih bapanya demi menunaikan arahan Allah SWT, dan kebijaksanaan Muhammad Al Fateh yang berjaya Konstantinopel ketika berusia 19 tahun.

"Ismail telah meninggalkan kita, Yusof telah meninggalkan kita, Ahmad Al Fateh telah meninggalkan kita.

"Biarpun mungkin jasadnya tidak bersama kita, tetapi semangatnya hari ini dipikul oleh Dewan Pemuda PAS Pusat," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan penutup program Himpunan 30K Pemuda PAS yang berlangsung di Kompleks PAS, Kota Sarang Semut di sini.

Menyentuh himpunan kali kedua selepas kali pertama di Kelantan sebelum PRU ke-12 dahulu, beliau berkata, penganjuran himpunan ini tepat dengan tema himpunan 'Masa Untuk Berubah.

Ujarnya, pemuda PAS yang ada hari ini adalah agen pengubah bagi menentukan masa depan negara yang lebih harmoni.

"Pertama, saudaralah penyambung risalah perjuangan islam, yang keduanya untuk menjatuhkan Umno Barisan Nasional," katanya lagi.

Beliau turut mengingatkan pemuda dengan dua pilihan raya kecil (PRK) terdekat, Merlimau dan Kerdau yang akan berlangsung serentak 6 Mac ini.

Katanya, biarpun PAS kalah dalam beberapa PRK sebelum ini, namun Islam mengajar umatnya agar tidak berputus asa kerana kemenangan sebenar adalah pada penilaian Allah.

"PAS mengajar kita bahawa perjuangan kita tak pernah kalah cuma belum ditakdirkan menang.

"Konstentinopel pun boleh, apalah sangat Putrajaya dan ibu kota ibu kota lain," katanya disambut laungan takbir hadirin.

Bagaimanapun ujarnya, himpunan hari ini hanya akan tinggal kenangan semata-mata, jika tidak disusuli dengan gerak kerja oleh pemuda.

Sehubungan itu, beliau mahu pemuda berikrar untuk melipatgandakan usaha demi memenangkan perjuangan Islam di negara ini.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...