TERKINI :

Monday, January 31, 2011

Ayuh Anak Muda, Bangkit Menggegar Negara

AlhamduliLlah, setingginya syukur kepada Allah. Juga selawat serta salam kepada Junjungan Mulia, RasuluLlah SAW, ahli keluarga Baginda, para sahabat, serta sekalian Ulama', Umara' dan Pejuang-pejuang Islam yang tetap tegar di atas jalan perjuangan menegakkan kalimah Tauhid yang menjadi Sunnah dan Perintah daripada Baginda SAW.

Syukur kepada Allah, yang menggerakkan hati sahabat-sahabat seperjuangan (dan mungkin seteru!?) untuk meneliti karangan saya. Jutaan penghargaan buat semua sokongan yang kalian berikan, juga buat doa yang dipanjatkan.

Tidak kira, respon yang saya terima daripada sisi positif atau sebaliknya, tetap ia memberi manfaat pada saya. Samada untuk saya jadikan ia semangat yang mendorong, nasihat yang memandu ataupun peringatan untuk saya bermuhasabah.

Ramai dalam kalangan mereka yang prihatin terhadap saya, kesal dengan 'keberanian' saya menyatakan nama penuh dan umur saya. Kata mereka, bimbang dicari orang-orang yang 'berniat jahat', bimbang dikenakan apa-apa tindakan yang tidak munasabah nanti.


AlhamduliLlah, syukur kepada Allah yang meletakkan kasih pada saya di dalam hati kalian. Tetapi, InsyaAllah.. tak akan ada apa-apa yang buruk bakal menimpa saya. Saya tidak melanggar undang-undang bukan? Saya juga belum terikat lagi dengan akta-akta kuku besi yang memenjara minda dan suara anak muda. Dan kalau ada apa-apa yang menimpa (NauzubiLlah..), saya yakin, Allah akan 'menghantar' kalian semua untuk 'berdiri' bersama saya, berhadapan dengan rejim tirani itu nanti.

Persoalan surat ini, sampai atau tidak kepada YAB Dato' Seri PM, adalah persoalan ketiga, keempat ataupun kelima, bagi saya. Apa yang lebih penting adalah, saudara dan sahabat sekalian. Iya, memanglah saya menulis untuk beliau, namun sasaran saya adalah kalian.

Saya mahu menghantar isyarat, betapa seorang anak muda, mempunyai kekuatan untuk bersuara. Justeru, saya memberi isyarat, mengajak kalian semua juga untuk bersama. Agar kelak, semua anak muda, yang punya maruah dan harga diri, akal yang sihat dan jiwa yang sedar, akan sama-sama bersuara. Akan sama-sama bertegas dengan mereka yang punya kuasa dan menyalahgunakannya!

Sahabat-sahabat semua, kita anak muda punya kekuatan dan semangat. Punya keinginan dan kehendak yang kuat. Ayuh, mari sama-sama kita satukan suara, padukan tenaga, untuk digembleng sehebat-hebatnya, demi 'membebaskan' negara dan ummah tercinta, yang telah sekian lama 'terbelenggu'!

Allah SWT telah memberi perintah, menerusi kalamNya yang Mulia, di dalam Surah al-Kahfi, ayat ke-13 dan 14 :


Yang bermaksud : Kami ceritakan kepadamu (Muhammad) kisah mereka dengan sebenarnya. Sesungguhnya, mereka adalah PEMUDA-PEMUDA yang berIMAN kepada Tuhan mereka, dan kami tambahkan petunjuk kepada mereka (13).

Dan kami teguhkan hati mereka, ketika mereka BERDIRI lalu mereka berkata, "Tuhan kami adalah Tuhan langit dan bumi, kami tidak menyeru Tuhan selain Dia, kalau kami berbuat demikian, tentu kami telah mengucapkan perkataan yang menyimpang jauh daripada kebenaran (14)"

Sahabat-sahabat sekalian, ciri-ciri pemuda perkasa itu, paling kurang 4, sebagaimana diisyaratkan menerusi ayat tersebut.

Pertama, mereka berIman kepada Allah.

Kedua, mereka diberi petunjuk dan bantuan oleh Allah SWT.

Ketiga, hati mereka teguh dan terikat kerana Allah.

Keempat, mereka bukanlah golongan yang duduk berdiam diri, bergoyang kaki dan hanya memuaskan tembolok sendiri, bahkan mereka adalah PEMUDA, yang BANGKIT, BANGUN dan bertegas, bahawa mereka hanya menghambakan diri kepada Dia, Raja Segala Raja.

Ayuh pemuda, mari kita bangkit berdiri, ayuh kita perangi habis-habisan, sistem kehidupan caca-merba yang mengkultuskan manusia Penguasa, dan menghambakan rakyat jelata yang tidak berdaya, serta sesiapapun yang menjadi dalang disebaliknya!

Samada kita perangi mereka dengan senjata kasih-sayang, mahupun (mungkin) ketegasan, BUAT TETAP.. BUAT!!

Usah ditunggu hari tua, atau nanti hari layak mengundi baharu teraba-raba mencari arah, tentukan sikap dan pendirian kalian sekarang juga, wahai Anak Muda!

Biar orang-orang tua kita, tersenyum bangga melihat anak-anak muda, bangkit bersuara dan bergerak, mengibar obor dan panji Kebenaran.

Ayuh anak muda, bangkit dan mari kita bersama, GEGARKAN negara!!

Tenang : Sekadar 35 peratus orang Cina sokong BN

Tenang: Persoalan sukar DAP kepada MCA

Walaupun pedih dengan kekalaham calon PAS Normala Sudirman dalam pilihan raya kecil tenang, pemimpin popular DAP Lim Kit Siang berkata, terdapat persoalan yang sukar harus dijawab oleh Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

NONE"Adakah Chua mempunyai keberanian politik untuk memberitahu Umno bahawa pertambahan sokongan masyarakat Cina (kepada Pakatan Rakyat) bukan kerana hudud atau negara Islam tetapi dasar Pakatan untuk perubahan, keadilan, demokrasi dan kemajuan?

"Atau beliau akan terus menyalahtafsrikan dan meyimpangkan kehendak politik dan harapan pengundi Tenang dengan terus menipu dengan dakwaan palsu bahawa peningkatan 65 peratus pengundi Cina kepada calon Pakatan sebagai menyokong hudud dan negara Islam? soal Lim.

Dalam satu kenyataan hari ini, anggota parlimen Ipoh Timur itu menambah, ketika MCA bermegah dengan kemenangan di tiga daripada empat kawasan majoriti Cina, Dr Chua gagal menyedari bahawa hanya 35 peratus memilih BN walaupun tempat itu dianggap taman permainannya sendiri.

Chua merupakan bekas ahli parlimen Labis - tempat letaknya Tenang - sebelum memberikan kerusi itu kepada anaknya Chua Tee Yong.

Tenang - Guan Eng Perli Mamat Porno

Guan Eng: Calon tak menang, tak tewas

lim guan eng commenting on rci and pppaKetua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng mempunyai analisis 'ganjil' berhubung keputusan pilihan raya kecil Tenang semalam.

"Pemenang dan si kalah bukanlah calon tetapi orang lain," kata setiausaha agung DAP itu.

Di pihak BN, pemenang sebenar adalah Menteri Besar Johor Abdul Ghani Othman yang berjaya menunjukkan kebolehan dan kemampuannya, kata Lim dalam sidang media di Komtar hari ini.

"Manakala pihak yang kalah bukan calon PAS tetapi... kamu tahulah," tambahnya.

Apabila ditanya tentang pihak yang dimaksudkannya itu, beliau masih enggan menyatakannya.

"Dalam hati, kamu tahulah siapa dia," katanya Lim lagi, dipercayai merujuk kepada kemampuan MCA di kawasan Cina di Labis.

Semoga Kerajaan cepat bertindak menyelamatkan 11 Ribu Rakyat Malaysia terperangkap di Mesir

Penuntut Malaysia di Mesir dinasihat berkumpul
31/01/2011 4:54pm
http://www.kosmo.com.my/kosmo/pix/2011/0130/Kosmo/Dunia/du_01.1.jpg

PUTRAJAYA 31 Jan. – Semua penuntut Malaysia yang berada di Mesir pada masa ini dinasihat agar berkumpul sesama mereka dan saling menjaga keselamatan masing-masing bagi mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini berikutan pergolakan yang berlaku di negara itu.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata walaupun kerajaan, melalui Kedutaan Malaysia dan Jabatan Penuntut Malaysia (MSD) di sana sentiasa berusaha untuk memastikan keselamatan mereka, mereka juga perlu mengambil tanggungjawab memandangkan keadaan bertambah serius.

"Pegawai kita pergi kesemua rumah-rumah negeri untuk memastikan bahawa semua penuntut selamat, dan memberi nasihat dalam soal menjaga bekalan makanan, elakkan tempat-tempat tumpuan ramai dan tidak terbabit dalam demonstrasi dan sebagainya.

"Paling utama ialah penuntut berkenaan mesti bertanggungjawab mengenai keselamatan diri mereka kerana kita tidak dapat harap kedutaan atau MSD (Jabatan Penuntut Malaysia) berada di sana sepanjang masa,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Mohamed Khaled berkata kerajaan juga sedang meneliti pelbagai pendekatan bagi memastikan keselamatan kira-kira 11,000 rakyat Malaysia yang berada di negara itu, termasuk untuk memindahkan mereka ke negara terdekat seperti Jordan atau Syria sekiranya keadaan memerlukan. - Bernama

Ini isu yg sedang digebang di fb : http://lynx.my/rakyat

Jika Ariel Peterpan jadi Presiden MCA tentu tidak kena 3 tahun penjara

Untung Chua Soi Lek ...


Suspek kes video lucah Najriel Irham atau lebih dikenali Ariel Peterpan dijatuhkan hukuman penjara tiga tahun setengah (ditolak masa tahanan) beserta denda Rp250 juta (RM85,000).[ lagi ]


Husam | UDA | Blogger

Arked Uda Mesti Kekal

Ada blogger tersepit ekornya bila Kerajaan Negeri Kelantan umumkan akan mengambil balik tanah Uda di Kota Bharu.

Dari 'lubang kubur Nik Aziz' sampai kepada 'aku akan panggil engkau penipu' berhamburan keluar. Kenapa mesti panas baran dan sensitif melampau?

Teori 'kerugian ketiga' kononnya akan berlaku jika tanah Uda itu diambil balik. Berapa pula kos akan terlibat.

Menjadi blogger bukan bererti kita faham segala-galanya dan punya lesen besar untuk melanyak semua perkara. Kitalah super hero maha betul dan orang lain hanya penghuni lubang kubur yang terkebil-kebil.

Ambil balik tanah Uda - kesudahannya rugi akan jadi lebih besar.

Semudah itukah? Saya tanya sekali lagi, semudah itukah?

Kalau semudah itu kerugian boleh berlaku dan blogger berkenaan nampaknya amat handal bab untung rugi, sepanjang kareer beliau venture di sana sini, rekod beliau untung saja? Ada rugi sekali sekala. Macam mana boleh rugi? Dalam handal ada kurangnya, bukan?

Tanah prime seluas 1.5 ekar di tengah bandar Kota Bharu dengan muka hadapan jalan, tidak boleh dijanakan dengan komponen komersial yang boleh janakan keuntungan, selain memenuhi tanggung jawab menyediakan kemudahan premis perniagaan untuk peniaga kecil dengan harga yang berpatutan?

Blogger bukan pemaju.

Sudut penjanaan pembangunan atas tanah sebegitu berharga tentulah bukan kepakaran beliau. Beliau hanya nampak berapa harga tanah kena dibayar dan tak nampak berapa penjanaan dari tanah yang dibayar itu. Kesian.

Jika tidak mengapa Uda sendiri, pemilik tanah itu sekarang, menghantar proposal untuk membangunkan tanah itu dengan pangsapuri 17 tingkat? Katakan jika pangsapuri itu dimajukan oleh syarikat lain selepas mereka membeli tanah itu dari Uda dengan harga kurang sepuluh juta, jika keuntungan bakal diperolehi lebih sepuluh juta, syarikat itu sudah untung, bukan rugi. Apa lagi kalau keuntungan adalah lebih besar dari itu atau komponen pembangunannya berbeza dan lebih menguntungkan.

Tapi persoalan pokok dari cadangan pembangunan pangsapuri Uda itu di sini ada dua;

a. Ke mana peniaga kecil yang telah bermukim di situ selama ini akan pergi?
b. Kenapa Uda lari dari fungsi asal penubuhannya untuk menempatkan peniaga Bumi di tengah bandar? Kenapa tidak dibina ruang niaga mencukupi berharga rendah untuk peniaga di situ? Alih-alih datang dengan cadangan pangsapuri yang tidak ada kena mengena dengan fungsi asalnya menyediakan premis perniagaan di bandar-bandar.

Kerana itulah, enam tahun silam Uda mengeluarkan notis kepada semua peniaganya untuk berpindah dari situ. Berpindah ke mana? Ke mana-mana mengikut peniaga itu sendiri. Tiada penyelesaian, hanya notis pindah keluar.

Sedangkan asal usul tanah PT 207 Seksyen 11 bernilai prima itu diberi oleh Kerajaan kepada Uda pada tahun 1984 lagi ialah untuk membina penempatan kekal peniaga kecil. 27 tahun berlalu. Lihat lah keadaan Arked Uda itu selepas 20 tahun.... Menyedihkan.

Mungkin blogger itu dah lama tak berkunjung ke KB. Terlupa betapa dhaifnya Arked itu.

Atap silih berganti tetapi bangunan tuanya kian lusuh. Dari penempatan sementara lebih 20 tahun dulu, kini peniaganya dinotis untuk keluar tanpa penyelesaian.

Apa? Mahu Kerajaan Negeri berputih mata?

Itulah asalnya peniaga ini akan ditemnpatkan di Bazar Tok Guru. Memikul beban peninggalan Uda yang sudah lari dari matlamat asalnya.

Bila beban Uda terus menerus dipersalahkan kepada Kerajan Negeri, mengapa tidak kita melihat penyelesaian dalam ruang yang lebih besar?

Bila nanti ruang niaga yang mencukupi untuk peniaga Arked Uda telah siap bersama komponen komersial yang lain untuk subsidi silang projek itu, peniaga lain di Bazar Tok Guru boleh menikmati ruang niaga yang lebih besar seperti hasrat mereka.

Lihat apa berlaku di Tanjung Tokong di Pulau Pinang. Saya agak faham isu ini kerana telah beberapa kali melawat dan berdialog dengan orang Melayu yang menjadi penduduk tetap di situ turun temurun sudah ratusan tahun. Sekarang mereka dianggap sebagai setinggan atas tanah tempat tinggal mereka turun temurun.

Tun Razak yang menubuhkan Uda untuk membela orang Melayu terutama di bandar-bandar telah menganugerahkan tanah-tanah prima di Pulau Pinang termasuk di Tanjung Tokong dengan fee nominal. Harapan masa itu ialah Uda boleh membangunkan tanah ini dengan modal yang diberi oleh Kerajaan dan dengan itu harganya mampu dibeli oleh orang Melayu.

Apa jadi? Silal lah blogger berkenaan berkunjung ke sana. Sebahagian tanah prima di tepi pantai telah dibangunkan dengan kondomium mewah dan secara otomatik terjual kepada orang lain. Orang Melayu terkebil-kebil. Kini, baki orang Melayu yang ada disitu akan dianjak dari baki tanah yang ada.

Jika itu falsafah pembangunan yang hendak dibawa ke KB, baik Kerajaan Negeri sahaja campur tangan dan melindungi peniaga sedia ada berapa pun kos yang perlu dibelanjakan. Lebih-lebih lagi, dengan gabungan komponen yang betul, kedua objektif sosial tidak terkorban oleh objektif komersial.

Adakah itu rugi? Adakah itu penipu?

Saya boleh meneka kenapa blogger berkenaan terasa ekornya tersepit.

Maklumlah sekarang ia jadi bos blogger pihak sebelah sana untuk hentam Kerajaan Negeri. Mestilah nak tunjuk bakat.

Lagi pula, Uda di bawah jagaan menteri dari Kelantan. Bila tersentuh kegagalan Uda, tersentuh menteri berkenaan. Pantang.

Nampak sangat alpa menteri itu pula. Apa Uda sudah buat kepada orang KB? Setakat tangguh notis satu tahun?

Kalau notis itu tak keluar, tak payah sambung satu tahun. Kenapa notis mesti dikeluarkan??? Kalau pun Uda tak nak majukan dengan premis tetap yang baru untuk peniaga itu, biarkan sahaja mereka kekal di situ. Baru lah tak timbul masalah. Itu yang sensitif. Saya pun faham. Lubang kubur ada di mana-mana dan setiap orang ada lubang kubur masing-masing. Jangan seronok sangat nak malukan orang.

Tapi kalau blogger ini cukup 'power' dan berjiwa rakyat, beliau patut suarakan supaya Uda kekalkan peniaga itu di situ sampai kiamat. Saya akan sokong. Semoga lubang kubur semua kita jadi lebih luas.....

Bagi pihak saya, saya telah menggunakan sedikit sebanyak kedudukan saya untuk menangguhkan kebenaran pembangunan oleh MPKB kepada Uda atas tanah itu selama lebih lima tahun. Kalau tidak, peniaga di situ sudah jadi pelarian.

Uda memohon sejak 2005. Kita tangguhkan dan tangguhkan kebenaran itu. Namun, ia bukan penyelesaian. Tidak ada perubahan konsep pembangunan Uda. Penyelesaiannya ialah mengambil balik. Maaf. Kerana saya tidak rela peniaga yang telah pernah dihalau dari depan bangunan UMNO Kelantan berantakan satu masa dulu sekitar tahun lapan puluhan sekali lagi dipermainkan. Ia sejarah yang panjang. Saya sendiri saksikan detik-detik memilukan itu hampir tiga puluh tahun lalu. Masa itu, saya masih muda remaja. Ia kekal menjadi sebahagian dari kefahaman saya apa itu penindasan.

Alang saya menulis, izinkan juga saya sentuh beberapa sentuhan lain blogger berkenaan ke atas saya sebelum ini.
Saya memang ada menjemput beliau bersama rakan lain untuk minum kopi satu malam. Malam di mana berita DSAI akan didakwa atas kes liwat yang berjalan sekarang. Kebimbangan saya masa itu ialah DSAI akan ditahan di lokap sampai keputusan kesnya dibuat. Bagaimana keadaan perjuangan PR jika itu berlaku? Kami membinacngkan scenario itu.

Alih-alih kononnya saya bersetuju DSAI memang melakukan perbuatan itu.

Kedua, konon nya saya mengatur YB Penasihat Undang-Undang Negeri bertemu Tok Guru untuk menjadi kambing hitam dalam kes perlantikan menantu Tok Guru. Kononnya saya sanggup buat kerja salah kerana nak pertahankan Tok Guru.

Beliau boleh libatkan nama saya. Sekalipun menjejaskan nama baik, saya mampu bertahan. Itu sebahagian dari lumrah perjuangan. Tidak luput dari ingatan saya munajat Saiyidina Ja'afar As Sadik, antara lain;

'Dan betapa banyak nikmat yang Engkau kurniakan kepadaku, tetapi sedikit sekali aku mengsyukuri, dan betapa Engkau mengujiku tetapi sedikit sekali aku bersabar,
namun betapa sedikit sekali kesyukuranku pada Mu atas banyaknya nikmatMu pada ku, Engkau tidak menegah nikmat itu berterusan melimpahiku, dan betapa sedikit sekali kesabaranku atas ujian yang Engkau timpakan ke atas ku, namun tiada kemurkaanMu ke atasku......"

Tetapi sewenang-wenang membabitkan nama baik pegawai kerajaan untuk keenakan berblog, tolonglah hormati kemulian diri mereka. Mereka tidak punya peluang bersihkan diri dan terpaksa memendam rasa.

Walau bergelar blogger di alam maya, bumi ini juga yang kita pijak dan tempat kembali kita adalah hari semua akan dipersaksikan.

YB Husam Musa
http://cetusan-hati.blogspot.com

Undi BN Cuma Naik 332 undi sahaja..

NOTA EDITOR: Lihatlah keputusan di atas. Undi BN cuma naik 300 undi. Tapi majoriti PAS jatuh lebih 1200 undi. Mengikut laporan Harakahdaily , ramai pengundi PAS tidak dapat mengundi kerana pusat pengundian dilanda banjir.

Maka, tak hairanlah keputusan seperti ini tidaklah sangat menggembirakan UMNO dan BN. Kalau tiada hujan, majoriti BN sepatutnya tidak jauh dari 2008.

Kesimpulannya, tahap sokongan rakyat kepada BN sebenarnya tidak berubah sangat dari 2008.

Tulang Besi

Layan Ulasan Puak-puak Yang Menang di Tenang..!!

Kita layan mereka yang menang?......

Terlebihlah pulak senyumnya......
dah rupa macam orang menahan sesuatu.....apa ye?


Petang ni mari kita layan karenah orang menang.

Kembang hidung......kembang segalanya......terangkat tudung...ooopppsss bukan tudung tapi tocang...Umno marah cakap pasal tudung nanti dikatakan mempolitikkan pakaian dengan Agama...walhal itu suruhan Agama kan?

Konon katanya bila mati, kubur sendiri-sendiri......sapa kata sendiri-sendiri? Kalau sendiri-sendiri kenapa kerahkan orang gali kubur di Makam Pahlawan? Kenapa sediakan Makam Pahlawan? Bukankah itu guna duit rakyat?

Jadi wahai sahabat-sahabat Umno, jangan sombong diri......bukankah ingat mengingati antara satu lain itu mendatangkan manfaat.

Saya kata kembang segala2nya kerana Umno/BN menang semalam di Tenang.

Mari kita layan apa komen pakar-pakar memerintah negara :

Kejayaan di Tenang Isyarat Jelas Rakyat Selesa Dengan BN......
selesa? Hanya mereka yang kurang cerdik saja akan rasa selesa dengan segala kenaikan harga barang. Tapi mereka tetap pangkah BN.....kenapa ye?

Dr.Chua Gembira Undi Kaum Cina Kembali Semula Kepada BN di Tenang......
kembali semula.....? Apa tak kembali semula kepada BN......semenjak di Galas lagi MCA menyogokkan hiburan berunsur seni ke'gemaran'nya sebagai simbolik beliau anti Islam.....serta nak menunjukkan bahawa pakatan DAP dan PAS itu bertentangan dengan hak peribadi kaum Tiong Hua yang kononnya akan menyekat segala hiburan yang disukai oleh kaum Cina.
Kemenangan BN di DUN Tenang Bukti Rakyat Terima Kepimpinan Najib - Muhyiddin......
biasalah ayat membodek tuh. Tapi sekali fikir komen tu semacam sengket je kalau datang dari Timbalan Presiden Umno. Atau mungkin dia perli boss dia kot......apa halnya PRK yang Umno/BN kalah? Tidakkah itu membuktikan rakyat tolak Najib.....cakap siang pandang-pandang...cakap malam dengar-dengar. He he he dari segi skor, Pakatan Rakyat masih mendahului 8-6.....jadi bila masa pulak rakyat terima kepimpinan Najib? kakakakaka.....
Najib Harap Kejayaan Di DUN Tenang Jadi Dorongan Kuat Kepada BN......
memanglah jadi dorongan......kerana dengan bermain 'silap-mata' dengan pengundi.....tabur sedikit sebanyak fulus, tabur sedikit sebanyak bitumen, hulur sedikit sebanyak kain pelikat, beg sekolah, air mineral, 'ekspedisi naik bot masa banjir semalam, gunakan sedikit sebanyak 'modal ketuanan lamanya'.....orang Melayu jadi 'cair' walaupun tak berapa nak perCAYA.....tapi kerana sokongan kuat dari media pencacai......'telor asin' yang hitam pun jika diputar hari-hari.....berhari-hari akan menjadi putih.

Tenang : Keputusan keseluruhan



Keputusan detail DUN Tenang untuk sama2 kita buat analisa

Rosmah Puaka Petronas

Tan Sri Mohd Hassan Marican menyertai Petronas pada 2hb Februari 1989 sebagai Naib Presiden Kanan Kewangan. Dia meninggalkan Petronas pada 10hb Februari 2010 sebagai Presiden dan CEO -- hampir 21 tahun selepas menyumbangkan dedikasi khusus untuk negara.

Tan Sri Hassan Marican kini bekerja untuk Kerajaan Singapura -- SembCorp lebih tepat lagi, sebagai Pengarah Bukan Eksekutif. Syarikat ini dibawah kawalan pelaburan Kerajaan Singapura, Temasek Holdings.

Pengerusi Temasek Holdings ialah seorang lelaki bernama Mr S Dhanabalan. Bukan sahaja seorang 'Tuan' yang hidup sederhana tetapi juga seorang lelaki India. Tidak pernah dengar namanya. Hindraf patut turun ke Singapura dan ambil perhatian perkara ini.

Jadi kita kehilangan TSHM kepada rakyat Singapura. Ini ialah satu lagi contoh biasa penghijrahan cendekiawan hebat yang berlaku. Tapi kali ini mereka berjaya mendapat individu yang memang penting. Mungkin yang paling hebat setakat ini.

Mengapa?

Mengapa perlunya TSHM untuk meletakkan jawatan (atau dipaksa untuk meletakkan jawatan atau disingkirkan atau dipecat atau apa sahaja)?

Ia jelas sekali dia masih boleh kerja. Jelas sekali otaknya masih berfungsi dengan baik jika tidak Singapura tidak akan mengambil dia.

Dia menjalankan sebuah syarikat minyak antarabangsa yang sangat dihormati dan dia mengusahakannya dengan sangat baik. Disebabkan itu TSHM sangat dihormati di seluruh dunia. Mengapa kita perlu kehilangan sebuah permata yang baik, terutama kepada Singapura?

Apa yang telah terjadi?

Biar saya beritahu anda.

Begini, terdapat seorang wanita dengan yang huruf awalan RM. Tidak, saya maksudkan Ringgit Malaysia, tetapi ianya perkara yang sama. Anda tahu saya bercakap tentang siapa.

Sebaik sahaja RM menjadi Wanita Pertama dia memanjat memasuki 'balang biskut'. Sebelum ini dia hanya memasukkan satu tangan sahaja. Sekarang suaminya PM dan ia menjadi lebih mudah. Bermacam macam kontrak semua boleh dapat. Sebut nama suami saja, hei bingo!

Jadi RM telah menghantar PM berjumpa TSHM. PM meminta TSHM menghentikan melabur wang Petronas di luar negara dan mula melabur semua berbilion-bilion itu di Malaysia sahaja.

TSHM bukan orang bodoh. Dia tahu daripada membiarkan berbilion-bilion ringgit ini terus ke dalam tangan lelaki UMNO ini dan kroni-kroni mereka lebih baik wang ini dilaburkan dengan betul, daripada jangkauan kotor mereka, supaya sekurang-kurangnya generasi akan datang akan dapat menikmati serdak kemewahan negara daripada dirampas semuanya oleh samseng-samseng ini.

Jadi TSHM memberitahu PM untuk berambus tanpa perkataan tertentu.

PM memberitahu kepada RM TSHM memberitahunya berambus, jadi RM merasa benci dengan TSHM dan menyuruh PM untuk ke tepi dan dia akan tangani dengan caranya sendiri.

Jadi RM, seperti biasa, mula mewujudkan syarikat-syarikat baru dengan konco-konconya di depan dan dia di belakangnya, tetapi kali ini pengkhususannya ialah industri minyak & gas. Apa macam kontrak boleh bikin. Bagi lah kita. Lagipun suami saya PM jadi anda kena bagi sama ada anda suka atau tidak.

Tetapi RM memandang rendah prinsip-prinsip TSHM yang dipegang dan tersemat di jantungnya.

Tiada syarikat boleh mendekati Petronas melainkan ia memenuhi kriteria-kriteria yang ketat seperti termaktub di dalam kontrak. Bukan sahaja anda perlu bagus untuk mendapatkan kontrak Petronas, anda perlu sangat, sangat baik.

Syarikat-syarikat RM tidak bagus sedikit pun. Mereka pada umumnya hanya bagus dalam penyamaran seperti pakaian remaja-remaja yang menyertai kem khidmat negara kerajaan (idea RM juga!) atau permaidani baru di kediaman PM yang baru dibaik pulih.

RM beritahu TSHM jangan risau. Serahkan sahaja kontrak dahulu kemudian kami akan baiki isu kriteria kecil ini. Permaidani, minyak & gas… benda sama.

TSHM berkata 'tidak boleh…pergi berambus'.

Kebencian RM semakin meluap-luap. Kamu tidak boleh membuat hal kepada Wanita Pertama seperti itu. Telinga PM bingit apabila beliau pulang ke rumah dari kerja pada hari itu. RM mahu TSHM keluar dan yang lain adalah sejarah.

PM turuti apa yang RM mahukan dan berkata kepada TSHM….”Maaf brudder apa boleh buat? Isteri I ganas lah. Tetapi tidak mengapa, saya akan melantik anda sebagai 'Penasihat Khas kepada saya berkaitan isu Gas dan Tenaga'.

Ini tidak pernah berlaku. TSHM ialah seorang lelaki bermaruah. Empat bulan kemudian dia dengan gembira bekerja di Singapura dan penduduk Singapura mentertawakan rakyat Malaysia kerana mereka telah menjadi begitu bodoh dalam jangka masa yang pendek.

Sekarang kita perhatikan. Dato Shamsul Azhar Abbas sekarang ialah Presiden dan CEO PETRONAS. Mari kita lihat jika Petronas melabur lebih banyak di Malaysia mulai sekarang dan biarkan kami melihat sama ada Petronas meminda kriteria-kriterianya ketatnya supaya dapat dipenuhi oleh si pembuat-pembuat permaidani atau tukang jahit. Mari kita letakkan harapan agar lelaki ini patuh kepada prinsip-prinsip yang sama sebagai TSHM. Kita akan tahu tidak lama lagi jika dia benar seorang yang berkaliber.

Jika dia juga berakhir di Singapura, anda tahu dia adalah korban sembelihan Yahudi.

Terjemahan : The Petronas poltergeist

Malaysia Today

PAS kalah kerana "Pengikutnya Sendiri"??

PAS kalah kerana salah PAS Kawasan Labis? Oleh: Tulahan

PRK Tenang baru berlabuh dengan catatan kemenangan BN bertambah majoriti. Kemenangan ini sebenarnya bukanlah boleh dibanggakan kerana hampir 50% pengundi Tionghua tidak dapat keluar mengundi akibat bantuan pengangkutan ke tempat mengundi lebih bertumpu ke kawasan majoriti pengundi BN.

Walaupun begitu, majoriti BN tetap gagal melepasi 4000 undi jauh sekali 5000 undi. Positifnya, pengundi Tionghua tetap menolak BN walaupun Presiden MCA menghina Islam secara terbuka. Maksudnya, masyarakat Tionghua lebih memahami budaya Islam sejak DAP berkawan dengan PAS.

Menang tetap BN menang, PAS perlu membuat bedah siasat faktor-faktor kekalahan terutama kegagalan menambah undi di kawasan Melayu.

Walaupun ada tuding menuding tetapi penulis harap semua itu akan membawa impak positif kepada perjuangan PAS menghadapi PRU-13. Penulis tidak akan menghalakan tudingan kepada Pengarah Pilihanraya, jentera pilihan raya dan calonnya Cikgu Mala.

Penulis lebih menghalakan tudingan ini kepada PAS Kawasan Labis, bukan untuk memperkecilkan tetapi lebih kepada penambah-baikan sebagai persediaan menghadapi PRU-13. Malah, tulisan ini juga sesuai untuk semua PAS Kawasan yang ada di Malaysia yang teruja untuk bertanding dalam PRU-13.

Apabila PAS masuk bertanding untuk PRK Tenang, asas pemilihan PAS adalah kerusi itu adalah kerusi yang ditandingi PAS semasa PRU-12. Sebagaimana juga di Bagan Pinang, Galas, Kuala Terengganu, Manek Urai, Permatang Pasir dan Bukit Gantang.

Tahukah kita mengapa PAS boleh menang di Permatang Pasir dan Bukit Gantang? Kerana undi orang Melayu kepada PAS di situ melebihi 40%. Apabila ditambah undi bukan-Melayu , PAS menang.

Bagi kawasan majoriti Melayu di Kuala Terengganu dan Manek Urai undi yang PAS terima lebih 50% jadi PAS menang. PAS kalah di Galas kerana undi orang Melayu kepada PAS kurang 50%.

Berapakah undi orang Melayu yang diterima oleh PAS di Bagan Pinang dan Tenang ? kurang 35 % malah di Tenang kurang 25 % . Penulis terima hakikat bahawa kawasan ini kubu kuat Umno sejak merdeka tetapi apakah persediaan dan usaha yang telah dilakukan PAS Kawasan berkenaan untuk menembusi kubu kuat Umno ini.

Cawangan

Berapa cawangan PAS di Bagan Pinang? Tiga (3). Berapa cawangan PAS di Tenang? Enam (6). Maaf jika angka itu salah. Sejak PRU-12, berapa cawangan yang ditambah oleh PAS Kawasan. Jika akar umbi tidak kuat bagaimana PAS boleh masuk ke kawasan kubu kuat Umno.

Bila berlaku pilihan raya, sukarnya petugas untuk berkempen kerana tiada bantuan orang tempatan. Mungkin ada tetapi takut sebab tidak ada cawangan dan tak biasa bersama dalam aktiviti PAS.

YDP PAS di mana-mana kawasan perlu jadikan usaha penambahan cawangan ini sebagai agenda dalam mesyuarat kawasan. Jangan tunggu bubar parlimen baru kelam-kabut cari orang tempatan di kampung atau Felda yang dikenali untuk bantu. Sepatutnya, sekaranglah masa kumpulkan orang tempatan yang sokong PAS dan usahakan penubuhan cawangan.

Pengundi baru

Berapa pengundi baru di kalangan anak ahli dan penyokong PAS yang didaftar sebagai pengundi di Bagan Pinang dan Tenang? mengecewakan, buktinya rujuk jumlah pengundi baru yang didaftarkan oleh PAS NS dan Johor.

idak adakah pengundi baru di kalangan anak ahli dan penyokong? Ada tetapi PAS Kawasan tak ambil berat untuk daftarkan. Bila sampai pilihan raya, tengoklah betapa ramainya anak ahli dan penyokong yang dah lebih umur 21 tahun tak boleh mengundi.

Sudah ada arahan supaya agenda penambahan pengundi baru dibincang dalam mesyuarat kawasan. Malah PAS dah pinda perlembagaan membolehkan seorang Pengarah Pilihan raya duduk dalam Jawatankuasa Harian Kawasan. Namun, sudah berjalankah usaha penambahan pengundi baru?

Kebajikan dan kemasyarakatan

PAS dah lama menjadikan usaha memasyarakatkan PAS untuk mendekati masyarakat. Semasa PRU-12, PAS telah menggunakan slogan ke arah negara berkebajikan bagi membuktikan bahawa PAS benar-benar parti yang memperjuangkan kebajikan rakyat.

Persoalannya, adakah PAS Kawasan sudah merealisasikannya secara bersungguh-sungguh atau sekadar melepaskan batuk di tangga. Hendak tahu bersungguh atau tidak, tengok jumlah derma kebajikan yang telah diberikan kepada penduduk.

Tengok berapa kali aktiviti berbentuk kebajikan yang telah di buat kepada penduduk. Tengok berapa dana kebajikan dalam akaun. Nilailah sendiri usaha PAS Kawasan dalam bidang kebajikan.

Apabila tiba pilihan raya, baru turun nak bagi sumbangan sudah terlambat sebenarnya kerana tak termampu menandingi bantuan musuh. Malah akan ramai pengundi yang akan berkata, "bila pilihan raya baru nak bagi bantuan"

PAS Kawasan perlu menjadikan usaha kebajikan sebagai usaha dakwah dan bukan hanya bertujuan untuk pilihan raya. Oleh kerana, kebajikan hanya semasa pilihan rayalah kurang usaha menambah dana kebajikan membantu rakyat.

Rakyat perlu didampingi, dibantu dan didekati tidak kira semasa pilihan raya atau tidak. Jika PAS Kawasan sudah menjalankan usaha kebajikan sebagai rutin bukan hanya pilihan raya. PAS Kawasan tidak akan merasa hampa walaupun kalah pilihan raya kerana usaha membantu rakyat tetap diteruskan.

Jika PAS Kawasan menang pun, wakil rakyat tidaklah pening kepala membantu rakyat kerana PAS Kawasan boleh membantu. Malah, PAS Kawasan juga tidak pening kepala apabila rakyat tidak puas hati dengan wakil rakyat PAS yang tidak membantu rakyat kerana PAS Kawasan tetap ada membantu rakyat.

Penulis cuma berikan tiga perkara penting ini untuk diambil perhatian oleh mana-mana PAS Kawasan di Malaysia. Jika PAS Kawasan dah laksanakan, syukur dan tahniah. Bagi yang belum laksana buatlah kerana semua kerja ini bertujuan untuk menegakkan perjuangan Islam.

PAS mungkin bertanding di Merlimau, sebelum bertanding PAS Kawasan di sana kena tengok tiga perkara penting ini. Jika cawangan banyak, pengundi baru ramai, usaha kebajikan aktif. Percayalah PAS ada harapan besar menang, namun jika belum laksanakan jangan sekali - kali mengalah tak mahu bertanding. Bertanding tetap bertanding kerana itu kerusi PAS.

Kesempatan ini, penulis ucap tahniah kepada seluruh pimpinan dan petugas PAS yang menabur bakti di Tenang. PAS Kawasan Labis mempunyai pimpinan yang berkualiti seperti Cikgu Mala dan beberapa pimpinan lain. Cikgu Mala boleh mulakan dari sekarang usaha mendekati rakyat melalui Pusat Aduan Rakyat di Tenang. PAS Kawasan perlu bersama Cikgu Mala mengaktifkan Pusat Aduan berkenaan.

Janganlah anggap penulis ni hanya boleh berteori, hanya boleh menulis tidak di medan sebenar. Penulis sudah berada di medan sebab itulah penulis menulis berdasarkan pengalaman. Penulis dah banyak menulis berkenaan perkara di atas N3 yang lepas. Boleh baca semula paparan di bawah:

Ahli PAS jangan emosi tanpa ilmu, tegur Tuan Ibrahim

Untuk mendapat kembali sokongan di Felda, anggota PAS ditegur supaya membuang anggapan bahawa anggota keluarga mereka secara automatik akan kekal bersama parti Islam itu.

Sebaliknya, naib presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, keahlian baru di kalangan anak-anak anggota PAS hendaklah digiatkan.

pas muktamar 130610 tuan ibrahim tuan man"Sikap dan anggapan anak ahli akan kekal bersama PAS mesti dihapuskan, kerana sokongan tanpa menjadi ahli menyebabkan mereka tidak merasai wajibnya memperjuangkan Islam,” beliau dipetik sebagai berkata kepada Harakahdaily.

Tuan Ibrahim (kiri) yang juga pesuruhjaya PAS Pahang mengesyorkan supaya pengajian agama di masjid dan markaz sekitar kawasan Felda perlu digerakkan.

“Kita tidak mahu ahli PAS yang emosi tanpa kawalan ilmu, kerana itu program asas bagi parti seperti usrah, tamrin, muqayyam, dan rehlah mesti dihidupkan kembali,” ujarnya lagi.

Semalam, dalam pilihan raya kecil Tenang, calon PAS Normala Sudirman tewas kepada calon BN Mohd Azahar Ibrahim dengan majoriti 3,707 undi. Normala memperolehi 2,992 undi manakala Azahar memperolehi 6,699 undi.

Sokongan kuat terhadap Zahar datang daripada tiga gugusan Felda di kawasan itu, yang lazimnya secara tradisi menyokong BN.

Bagaimanapun, Tuan Ibrahim hari ini menyeru seluruh jentera PAS menghilangkan tanggapan bahawa kawasan Felda dan kampung tradisional merupakan kubu BN.

“Untuk menganggap Felda kubu BN saya kira agak ekstrem kerana PAS pernah menang di kawasan Felda bahkan pada tahun 1999, bila mana PAS menang di kawasan majoriti melayu, ia termasuk kawasan Felda,” katanya yang diminta mengulas kegagalan PAS menembusi kawasan Felda di Tenang.

Kenapa HUDUD sampai sekarang PAS Tak buat di Kelantan

Mengapa hudud tidak dijalankan di Kelantan?

Di dalam entry lalu di blog ini [Tarian bogel] seorang blogger pro UMNO yang terkenal dengan penulisan fitnahnya si papa gomo ada memberikan komen di MiLo SuaM mempersoalkan mengapa Kerajaan Negeri Kelantan masih lagi tidak menjalankan hukum hudud.

Mungkin masih ramai pembaca yang tidak mengetahui mengapakah Kelantan masih tidak menjalankan hukum hudud sedangkan draf hukum hudud Kelantan sudah disiapkan. Ramai di kalangan blogger-blogger pro UMNO termasuk papa gomo yang terkenal bebal ini menyebarkan propaganda kononnya PAS sendiri yang tidak mahu menjalankan hukum hudud.

Hal ini sebenarnya sudah dibincangkan dan dijelaskan berpuluh kali suatu ketika dahulu. Namun generasi baru mungkin memerlukan pencerahan memandangkan blogger upahan UMNO seringkali memutar belitkan hal ini dengan membuat propaganda kononnya Kelantan tidak mahu menjalankan hukum hudud.

Fakta yang sebenarnya ialah, Tun Mahathir semasa menjadi Perdana Menteri telah datang ke Negeri Kelantan dan memberi amaran kepada kerajaan Negeri Kelantan memberi ugutan, sekiranya PAS menjalankan Hukum Hudud di Kelantan, Kerajaan Pusat akan mengambil tindakan dan boleh mengistiharkan darurat serta menggantung perlembagaan Kelantan seperti yang pernah berlaku pada tahun 1977.

Hal ini dijelaskan sendiri oleh Tuan Guru haji Nik Abdul Aziz Nik Mat di dalam ucapan terbarunya berkenaan isu hudud di hadapan kira-kira 160 bloggers di Grand Season Hotel Kuala Lumpur [Malaysiakini]



Ajaran Islam meliputi semua aspek di dalam kehidupan, bukan semata-mata Hudud sahaja yang harus diperjuangkan. Hukum Hudud hanyalah bahagian kecil yang meliputi aspek perundangan di dalam islam.

Banyak lagi perkara lain di dalam Islam yang harus diperjuangkan baik dari segi ekonomi, akhlak, kebajikan, kejujuran dan sebagainya. Jika semata-mata kerana perjuangan menegakkan hukum hudud negeri Kelantan dirampas, ternyata satu tindakan yang tidak bijak!

Apapun Kerajaan Negeri Kelantan telah mengambil langkah-langkah bijaksana dan berhikmah untuk memartabatkan Islam sebagai cara hidup secara berperingkat. Banyak perkara yang harus ditangani terutama serangan dari UMNO dan sekutunya yang sering kali menentang Islam.

Jelas sekali Tun Mahathir yang menentang keras perlaksanaan undang-undang hudud dengan mengugut kerajaan pusat akan mengambil tindakan, namun hal ini sengaja diputar belitkan dengan mengatakan kononnya PAS yang tidak mahu kepada hukum hudud.


Analisa Tenang : Macamana BN boleh menang..!!

Bantu Melayu, biarkan Cina dan India?
Zulkifli Sulong

LABIS, 31 Jan: Penyumbang utama kejayaan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya kecil Tenang adalah kerana kejayaannya membawa keluar seramai mungkin para penyokong utamanya di Felda dan kampung Melayu walaupun kawasan mereka dilanda banjir.

Pada jam 11 pagi ketika para pelancong politik, petugas dan pengundi bersesak di jalan menuju ke kampung dan Felda Tenang kerana banjir, siren petugas kecemasan kerajaan bingit meminta laluan diberikan kepada mereka untuk membawa bot ke sana.

Antaranya bot polis, tentera, Pertahanan Awan dan juga Bomba dan Penyelamat bergegas di bawa ke sana.

Namun usaha ini tidak berlaku di kawasan pengundi Cina. Ini menyebabkan, kenaikan mendadak peratus mengundi di kawasan Felda dan kawasan tradisional Melayu berbanding kawasan Cina.

Hasilnya, BN berjaya menaikkan peratusan pengundi Melayu mereka kepada 83.3 peratus iaitu kenaikan 4 peratus berbanding pilihan raya umum 2008 lalu.

Ia berlaku apabila jumlah pengundi Melayu dinaikkan kepada 81 peratus iaitu kenaikan 2 peratus berbanding sebelum ini sedangkan jumlah pengundi Cina jatuh 18 peratus manakala India jatuh 23 peratus.

Kawasan undi Kampung Redong sahaja berjaya dinaikkan 11 peratus kepada 80 peratus berbanding sebelum ini hanya 69 peratus.

Felda Chemplak naik 6 peratus kepada 88 peratus manakala di Felda Tenang naik 6 peratus kepada 86 peratus.

Peratusan ini adalah berdasarkan analisa peratusan keluar mengundi yang dibuat oleh Tony Pua, anggota Parlimen Petaling Jaya Selatan.

Undi Cina dan India

Kerana sikap pilih kasih dan bias fokus alat kerajaan untuk kepentingan BN ini, peratusan pengundian di kawasan Cina jatuh teruk. Ia ditambah pula dengan suasana sambutan Tahun Baru Cina yang hampir tiba. Mereka bimbang untuk meredah banjir dan hujan kerana takut demam atau cedera menjelang sambutan itu.

Hasilnya, peratusan keluar mengundi Cina jatuh 18 peratus iaitu kepada 54 peratus sahaja. Namun begitu, peratus undi untuk PAS kekal iaitu 64 peratus.

Peratusan keluar mengundi untuk Labis hanya 50 peratus, Labis Tengah 72 peratus, Labis Timur 67 peratus manakala Tenang Station hanya 51 peratus.

Kawasan yang paling teruk terjejas akibat diskriminasi ini adalah pengundi India apabila hanya 39 peratus sahaja pengundi mereka turun iaitu turun sebanyak 23 peratus.

Pada jam 3 petang semalam, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar meminta SPR menangguhkan pilihan raya ini kerana ramai yang tidak boleh kelauar akibat banjir ini.

"Saya minta SPR menangguhkan proses pengundian hari ini kerana hujan lebat dan banjir.

"Pengundi kini sudah terputus hubungan kerana jalan sudah ditutup dan ada dikalangan mereka takut meninggalkan rumah untuk keluar mengundi ekoran banjir di kawasan mereka," katanya.

Namun begitu, selepas pengumuman dibuat, seorang lagi naib presidennya yang juga pengarah pilihan raya ini, Salahuddin Ayub berkata mereka akan menerima keputusannya buat masa ini.

Bagaimanapun, beliau mengakui bahawa sokongan kepada PAS dan Pakatan Rakyat terjejas teruk oleh banjir yang melanda beberapa pusat pengundian di Tenang hari ini.

Kataya, banjir telah menjejaskan peluang parti itu kerana ia melanda banyak kawasan di bandar itu seperti Ladang Labis Utara, Bandar Labis Tengah, Bandar Labis Timor.

Kejayaan PAS

Namun begitu, dengan kekalahan ini PAS masih berbangga dengan beberapa perkara termasuk menyelesaikan persepsi yang cuba dibina oleh Umno selama ini kononnya PAS berkawan dengan DAP yang anti Islam.

Pilihanraya ini membuktikan, MCA sebenarnya yang anti Islam bahkan tidak cuba langsung mendekati dan memahami Islam.

"What is so great about knowing Muslim values?" (Apa baiknya untuk (saya) mengetahui tatasusila orang Islam?)" kata Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek.

Sebelum itu, beliau menghina calon PAS, Normala Sudirman yang enggan bersalam dengan bukan muhrimnya dan juga memakai sarung tangan untuk membolehkan beliau bersalama dengan mereka.

Ekoran itu pelbagai pihak telah mempertikaikan Soi Lek sehingga Mufti Perak sendiri meminta beliau memohon maaf kepada orang Islam kerana penghinaannya itu.

Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man pula menyeru seluruh jentera parti PAS untuk menghilangkan tanggapan bahawa kawasan Felda dan kampung tradisional merupakan kubu Barisan Nasional.

“Untuk menganggap Felda kubu BN saya kira agak ekstrem kerana PAS pernah menang di kawasan Felda bahkan pada tahun 1999, bilamana PAS menang di kawasan majoriti melayu, ianya termasuk kawasan Felda,” kata Tuan Ibrahim yang diminta mengulas kegagalan PAS menembusi kawasan Felda di pilihanraya kecil Tenang.

Calon PAS, Normala Sudirman tewas kepada calon Barisan Nasional, Mohd Azahar Ibrahim dengan majoriti 3,707 undi. Normala memperolehi 2,992 undi manakalah Azahar memperolehi 6,699 undi dengan peratusan keluar mengundi hanya 66.7 peratus.

Jentera Pakatan Rakyat berjaya mengekang majoriti BN naik kepada melebihi 5000 undi sebagaimana yang disasarkan BN.

Bila Ke Hospital Jangan Lupa Dongak Siling...Ada Hantu!!!!

Oleh: JR

Kalau korang kerja kat hospital atau ada rakan atau saudara yang kerja di hospital, cerita ada tempat-tempat tertentu di hospital yang berhantu memang cerita biasa. Hantu-hantu ni bukan saja kelihatan dekat bilik mayat, dekat stor simpan barang, dekat bilik x-ray, malah dalam wad. Serammmm...Hantu-hantu ni pula hadir dalam pelbagai bentuk tapi yang paling popular ialah dalam bentuk pompuan sama ada bersendirian atau dengan anaknya.

Mengapa hantu-hantu ni suka sangat menyerupai pompuan tak taulah, kalau nak tau korang kena pergi interview hantu-hantu tu sendiri, tanya mereka mengapa mereka kurang minat jadi lelaki atau pondan?


Dan hantu-hantu ni juga boleh berada di setiap sudut hospital: di atas lantai, terapung di udara, malah tersengih di siling hospital!!

Yang nak JR kongsi dalam entry ni kali ni kisah yang entah kerja hantu tulen atau bukan hantu tulen, tapi bagi JR ia tetaplah hantu. Sebelum bercerita lanjut baca berita ni dulu:

SERDANG - Tidak diketahui apa puncanya, siling lobi utama Hospital Serdang yang berukuran 10 meter tiba-tiba terjatuh dan nyaris menghempap sembilan orang yang berada di situ semalam. Nasib baiklah sembilan orang awam itu sempat mengelak apabila siling tempat mereka berdiri tiba-tiba terjatuh.
(Sumber: Kosmo)

Ada hantu tolak siling sampai jatuh di Hospital Serdang?

Kalau JR tanya korang: mengapa siling Hospital Serdang runtuh semalam, apa pendapat korang? Sebenarnya ni bukan kali pertama siling hospital runtuh kerana sebelum ni 20 keping siling Hospital Sungai Petani juga pernah runtuh. Malah dalam satu kejadian di Hospital Batu Gajah tahun lepas menyebabkan kepala seorang bayi cedera akibat di timpa siling hospital.

Kalau JR katakan siling di hospital-hospital tu runtuh kerana ditolak oleh hantu @ roh-roh jahat korang percaya tak?

Bagi JR, ni semua memang kerja hantu. Jika sudah banyak berlaku siling runtuh di beberapa hospital kerja sapa lagi, jika bukan kerja hantu?

Cuma JR lebih percaya hantu yang menyebabkan siling hospital-hospital tu runtuh merupakan hantu yang hidup, bukan hantu jelmaan manusia yang sudah mati. Hantu-hantu ni berpakaian segak, mungkin ada hubungan dengan tokoh politik, ada kereta mewah, rumah mewah dan isteri gebu berfesyen mewah. Hantu-hantu hidup ni ialah kontraktor-kontraktor yang membina bangunan secara cuai untuk mendapat keuntungan lebih. Jika mereka manusia, mereka akan memastikan kumpulan jurutera dan pekerja yang membina hospital menjalankan kerja berhati-hati dengan mengambilkira keselamatan pengguna. Tapi mereeka adalah satu spesis dengan hantu yang hanya berfikir tentang diri sendiri, keseronokan sendiri, kemewahan sendiri. Biar orang mampus asal aku dapat untung juta-juta!! Hantu betul kontraktor-kontraktor ni!!!!

Lepas ni kalau korang ke hospital, jangan lupa mendongak ke siling, manalah tau kepala korang telah dipilih oleh hantu siling untuk jatuh ke atasnya!!

UMNO diselamatkan oleh Lee Kuan Yew ?

"Superhero Umno Dulu..Kini..dan Selamanya..."

PRK DUN Tenang sudah melepaskan sauhnya nun jauh ke dasar lautan..Dan kini para penganalisa politik sedang sibuk mengira-gira peratusan jumlah pengundian disetiap peti undi dan kawasan berdasarkan pola pecahan kaum Melayu-Cina-India dan lain-lain.
Tahniah kepada Umno kerana berjaya mengalahkan PAS/PR dan seterusnya menambahkan lagi majoriti yang dimenanginya pada 2008 yang lalu.
Banyak faktor-faktor kemenangan yg dimiliki oleh Umno akan dihuraikan oleh pelbagai penganalisa politik nanti..

Maka disini ..satu persoalan yg sedang belegar-legar dikepala ..adakah berkemungkinan faktor penyumbang peningkatan didorong oleh suara dari seberang tambak iaitu lebih jelas lagi Menteri Mentor Negara Pulau Singa @ Singapura dimana tidak lain dan tidak bukan susu tubuh yang bernama LEE KUAN YEW..

Adakah Lee Kua Yew terbabit sama didalam kempen Umno utk memenangi PRK DUN Tenang..?

Apakah sesudah MCA gagal utk meyakinkan kepada pengundi kaum Cina dengan isu Negara Islam PAS dan isu "salam sarung tangan" calon muslimat PAS..Umno sengaja membiarkan undi kaum cina masuk ke dalam peti undi PAS dan Umno melalui lidah rasminya Utusan Malaysia berkempen menakutkan Melayu dan seterusnya memaksa Melayu mengundi dacing..?

Dan jangan dilupakan..DUN Tenang ini berada didalam Negeri Johor bersempadanan dengan Singapura pula?

Hati ini mula tergerak apabila melihat tajuk laporan akhbar dari Utusan Malaysia pada 27.1.11 dimana tertera nama Menteri Mentor Singpura dimuka hadapan akhbar itu - BERITA UTAMA; KUAN YEW TAKUT NEGARA JIRAN

Pada 28.1.11 didalam laporan akhbar yang sama nama Lee Kuan Yew naik lagi dan pada tarikh tersebut laporan mengenainya dipaparkan diruang RENCANA ; ANTARA MCA,DAP DAN LEE KUAN YEW

Dan paling mengujakan hati ini apabila disaat-saat akhir sebelum pintu pusat pengundian dibuka pada 30.1.11 Umno masih lagi berkempen walaupun sudah tamat hari berkempen bagi semua parti yang bertanding di PRK DUN Tenang..BN melalui media rasmi UMNO iaitu Utusan Malaysia melancarkan kempen "haram disisi PR" dengan terlancarnya laporan muka hadapan - BERITA UTAMA; KUAN YEW KETEPIKAN AGAMA

Bagi hati ini..jelas dan terang Umno berjaya didalam kempenya utk menarik perhatian pengundi Melayu dengan menggunakan Lee Kuan Yew sebagai umpan..apatahlagi peningkatan undi dari kaum Melayu sehingga melonjakan majoriti yg diperolehi lebih dari 1000 undi berbanding 2008.

Kenapa kempen percuma dari Lee Kuan Yew ini sangat berharga buat BN/UMNO..?


Petikan dari Bab 3; ..Sebagaimana biasanya,apa sahaja yang diperkatakan Menteri Mentor Singapura,Lee Kuan Yew,tentang politik Malaysia mahupun tentang hubungan Malaysia-Singapura akan menimbulkan reaksi gempar dikalangan rakyat umum di negara ini.(Malaysia)

Lee Kuan Yew sering dianggap sebagai realiti yang lebih besar daripada kehidupan ini sendiri.Dalam kerangka wacana politik negara ini yang begitu tebal ciri perkauaman-misalnya dikalangan orang-orang Umno-Lee Kuan Yew sering digambarkan sebagai musuh ketat lagi berbahaya.

Nasib orang Melayu Singapura,dan penindasan mereka oleh Lee Kuan Yew dan kerajaan Singapura,sering dikemukakan sebagai contoh dan amaran tentang apa yang akan terjadi kepada orang Melayu jika kuasa politik terlepas dari tangan orang Melayu-maksudnya terlepas dari tangan Umno-dan direbut oleh Lee Kuan Yew dan kaumnya.

Pemimpin politik yang bersikap perkauman di Malaysia-akan memperalatkan negara jiran terdekat mereka sama seperti negara Israel memperalatkan peristiwa Holocaust; yakni utk membela kewujudanya dan mencipta momok asing yang dikatakan akan membahayakan kewujudan itu (Malaysia).



Bagi hati ini..apa yg diperkatakan tadi bukanlah merujuk 100% ianya adalah salah satu faktor kemenangan Umno di PRK DUN Tenang..apa yang dikatakan sebentar tadi hanyalah persoalan yg tidak pernah mati untuk difikirkan..untuk itu biarlah jawapan samada Lee Kuan Yew ini benar-benar salah satu kempen yang paling berjaya buat Umno dijawap oleh hati dan minda masing-masing..

Hati ini suka sekali nak mengata..kemenangan di PRK DUN Tenang bukanlah BN yang menang..tetapi Umno yang menjadi Juaranya..

Akhirkata dari hati ini...kepercayaan bahawa Lee Kuan Yew akan berterusan menjadi bahan kempen percuma untuk BN akan berterusan sehinggalah Lee Kuan Yew menutup mata dan bersemadi disebelah mendiang isteri beliau mantan "First Lady Singapura" Kwa Geok Choo.

Kekalahan PR Di Tenang. Loceng Amaran Berbunyi

PKeputusan rasmi mengesahkan Barisan Nasional (BN) berjaya mengekalkan kerusi DUN Tenang, Johor pada pilihan raya kecil hari ini, yang terganggu disebabkan hujan lebat dan banjir.

Calon BN Mohd Azahar Ibrahim memperoleh 6,699 undi manakala calon PAS Normala Sudirman mendapat 2,992 undi.

Majoriti diperoleh BN 3,707 undi.

Sebelum ini BN meletakkan sasaran untuk mencapai majoriti 5,000 yang pernah diperoleh pada 2004.

Pada pilihan raya umum Mac 2008, calon BN menewaskan PAS dengan kelebihan 2,492 undi.

Muhasabah Awal

1) Hujan yang begitu lebat turun mungkin menjadi faktor penguni-pengundi tidak dapat menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi. Ini diakui sendiri oleh Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Wan Ahmad Wan Omar yang berkata jumlah peratusan itu lebih rendah daripada pilihan raya umum 2008 iaitu 73.52 peratus.

2) PR tidak menduga lantas tidak bersedia dengan kaedah-kaedah untuk mengangkut pengundi apabila berlaku keadaan banjir sedemikian. Sekadar mengharapkan bot pertahanan awam dan polis, ia seperti menempa kekalahan awal.

3) Peratusan mengundi kaum Cina di bandar adalah rendah. Di satu ketika melalui twitter seorang anggota parlimen Serdang Teo menulis "Amaran! Peratusan keluar mengundi di kawasan Cina cuma 20 peratus; Felda sudah 50 peratus. Tolong bantu panggil orang yang kamu kenal di Labis." Selain hujan, ada faktor lain kaum Cina tidak keluar mengundi, dimana ditemui sekeping cek yang dikoyakkan bernilai RM3,000 dipercayai perbuatan membeli undi (atau jangan kelaur mengundi) dari kaum Cina giat berlaku.

4) Masyarakat FELDA sepertimana yang GB pernah ulas sebelum ini, menerima ugutan, sehinggakan PAS dilaporkan tidak dibenarkan berkempen di beberapa lokasi di ladang FELDA. UMNO BN menggunakan taktik yang sama di Galas. Semalam GB menyatakan:

Ingat Galas! UMNO bawa taktik Galas ke Labis. Di Galas, orang asli yang diumpan dan diugut, tetapi di Labis, warga FELDA yang menerima umpanan dan ugutan tersebut.

Buktinya:

GALAS



TENANG



4) PKR Bermasalah. Tidak dinafikan ramai pemimpin PKR yang turun membantu bertungkus lumus, namun PKR masih bermasalah. Faktor Anwar, faktor kesan pemilihan 2010 menjejaskan reputasi PKR sehinggakan masyarakat kaum bukan-Melayu (Cina & India) dikatakan enggan keluar mengundi. 2 pemimpin PKR keluar parti di masa kempen PRK Tenang, Pengasas PKR, Ng Lum Yong dan MP Gobala.

5) PAS sendiri bermasalah. Pertama, kurang mesra dengan pengundi Melayu. Hanya menemui mereka semasa pilihanraya. Kedua, ada jurang komunikasi diantara pengundi dengan parti. Dakwah belum berjejak ke akar umbi.

6) Kempen menyerang calon BN. Ia tidak berapa tersusun dan tidak tepat. Masyarakat melihat seperti PAS tidak mengkotakan janji iaitu tidak akan melakukan serangan peribadi. Ia tidak dijelaskan di peringkat awal sidang media sehinggakan satu ketika GB terpaksa membetulkan persepsi bahawa yang kita serang bukan peribadi tetapi kompetensi calon yang diketengahkan.

Akibat dari strategi yang kurang tepat, pihak lawan bertindak balas dengan dua serangan peribadi di saat akhir, satu berkenaan sijil cuti sakit suami calon siap dengan ugutadari TPM, kedua serangan sijil kelulusan SPM calon PAS yang tak berkesempatan untuk dijawab.

7) Media PR masih tidak tersusun, tidak prolifik dan tidak pro-aktif. Maklumat tidak mantap. Banyak yang keterlaluan optimisnya. Seperti kenyataan Timbalan Presiden PAS: "PAS yakin menang atau kurang majoriti BN" - apa asasnya? Bahan kempen juga tidak mencukupi untuk mengimbangi media massa arus perdana yang menyerang secara agresif. Serangan dan ucapan para pemimpin UMNO BN banyak yang tidak ditangkis.

Ada lagi beberapa sebab lain yang tidak wajar untuk GB tuliskan di sini. Akan dikemukakan jika diminta oleh parti iaitu dari perspektif seorang blogger kecil seperti GB.

Apa-apa pun kita mengucapkan terima kasih dan syabas kepada petugas yang bertungkus-lumus tanpa mengira siapa mereka, PAS, PKR, DAP, blogger, kumpulan atau individu, yang berusaha di sepanjang tempoh kempen PRK Tenang. Semuga Allah membalas segala jasa mereka yang terlibat.

GB yakin jika kita berani mengakui kelemahan dan kemudian mencari jalan mengatasinya, kita akan berjaya di dalam PRK Merlimau nanti.

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman." (Ali 'Imran: 139)

"Jika kamu mendapat luka, maka sesungguhnya mereka itu pun mendapat luka yang serupa. Dan masa (kejayaan dan kehancuran) itu, Kami pergilirkan di antara manusia (agar mereka mendapat pelajaran); dan supaya Allah membezakan orang-orang yang beriman (dengan orang-orang yang ingkar) dan supaya sebahagian kamu dijadikan-Nya sebagai syuhada. Dan Allah tidak menyukai orang-orang yang zalim, dan agar Allah membersihkan orang-orang yang beriman (dari dosa mereka) dan membinasakan orang-orang yang ingkar." (Ali 'Imran: 140-141)

Kena buat kerja lebih lagi.. jangan selesa apa yang ada jika nak pergi PuteraJaya

oleh Topeng Perak Unmasked
Salam

http://1.bp.blogspot.com/__uaXFG8IO0w/TNpzYc9D82I/AAAAAAAADTI/t8l39eS4iak/s400/pr-putrajaya.jpg

Di DUN Tenang, undi MeLAYU kpd calon PAS, Cikgu Mala kurang dr 800 undi, undi Cina pd PAS lbh krg 2000 undi, undi India pd PAS amat menyedihkan... Nmpk sgt sukar bg Pakatan Rakyat menakluki kubu terkuat UMNgOk/Beer eNd dlm PRU-13 nanti.

Pakatan Rakyat kena buat sesuatu utk atasi mslh ni klu benar2 bercita2 menguasai Putrajaya.

Kena ada 1 perancangan yg benar2 kuat utk mengatasi propaganda KERAjaan Pusat.

Mubarak penindas rakyat Palestin


KAHERAH - Presiden Mesir, Hosni Mubarak bukan sahaja menjadi penindas rakyatnya selama 30 tahun tetapi beliau juga memainkan peranan penting dalam penyeksaan berterusan rejim Israel ke atas rakyat Palestin di Genting Gaza.

Sempadan Rafah yang terletak di selatan Gaza dan bersempadan dengan Mesir menjadi satu-satunya laluan keluar dan masuk penduduk Palestin tanpa perlu melalui sekatan rejim Zionis.

Namun, kerajaan Mesir di bawah arahan Mubarak berterusan menutup sempadan itu bagi menghalang lebih 1.5 juta penduduk Gaza daripada mendapatkan bekalan harian penting termasuk makanan dan ubat-ubatan yang disekat rejim Israel.

Sumbangan Mubarak kepada sekatan memusnahkan di Gaza tidak terhad kepada menyeksa penduduk Gaza tetapi pemerintah kejam itu turut menyasarkan bantuan luar yang dihalang daripada dihantar ke Gaza.

Mubarak yang selama ini setia mendengar arahan sekutunya Israel turut menempatkan 750 polis sempadan di Rafah selepas diarah oleh Tel Aviv pada 2005.

Pada Jun 2007, Mubarak dengan persetujuan Israel mengarahkan sempadan Rafah ditutup sepenuhnya selepas kumpulan pejuang Hamas di Gaza memenangi pilihan raya dan mula memerintah wilayah Palestin itu.

Selain untuk menjaga hubungan baik dengan Israel, tindakan Mesir itu dilihat sebagai simbol ketakutan Mubarak yang ingin memusnahkan Hamas yang mempunyai hubungan baik dengan parti pembangkang Mesir, Ikhwan Islam.

Lebih menyedihkan dan seperti yang sudah dijangka, kesetiaan tidak berbelah bagi Mubarak kepada rejim Zionis tidak mendapat balasan yang diingini apabila Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu tidak memberi sebarang kenyataan menyokong Mubarak sejak protes tercetus, Selasa lalu.

PENDANG – Dua peragut larikan RM300, dokumen


PENDANG – Dua peragut melarikan diri selepas berjaya meragut beg tangan di Jalan Kolam Lembaga Pertanian Muda (Mada) di Kampung Alor Parit di sini, petang Selasa lalu.

Sinar Harian difahamkan kejadian itu berlaku kira-kira 7.30 petang ketika mangsa yang menunggang motosikal dalam perjalanan pulang ke rumah.

Mangsa, Shalihah Ismail,45, berkata, dia masih dalam trauma akibat kejadian itu namun, bersyukur kerana dia dan anaknya tidak mengalami sebarang kecederaan.

“Saya dalam perjalanan pulang dari arah pekan Pendang bersama anak Noor Shazwani Ahmad, 23, yang duduk di belakang dan tidak menyangka akan berlaku kejadian itu memandangkan beg tangan anak berada di bahagian tengah antara pembonceng dan penunggang.

“Ketika melalui Jalan kolam Mada itu saya mendengar bunyi motosikal dari arah belakang yang menghampiri motosikal saya. Berikutan itu saya memperlahankan kenderaan kerana menyangka ada orang yang dikenali ingin berbual,”katanya ketika di temui di rumahnya, semalam.

Menurutnya, ketika dia memperlahankan motosikal, tiba-tiba dua orang lelaki dalam lingkungan 20-an yang menunggang motosikal jenis Modenas Kriss berwarna biru meragut beg tangan Noor Shazwani dengan� pantas.

“Ketika beg tangan itu diragut saya dan anak tidak dapat berbuat apa melainkan menjerit dan membunyikan hon meminta tolong manakala dua lelaki itu terus memecut dan menuju ke arah pekan Pendang,” katanya.

Sementara itu, Shalihah berkata, anaknya kehilangan wang hampir RM300, kad pengenalan, surat dan beberapa lagi dokumen penting yang ada dalam beg itu.

“Saya tidak menyangka kejadian itu akan berlaku memandangkan tempat kejadian itu tidak jauh daripada rumah iaitu kurang dari 500 meter.

“Ketika kejadian lebih 15 kanak-kanak dan golongan muda sedang bermain sepak takraw berdekatan kawasan itu menyebabkan seorang daripada mereka cuba mengejar peragut itu dengan motosikal namun, apabila menghampiri peragut itu, salah seorang daripada mereka cuba mengancam dengan menggunakan lastik menyebabkan dia gagal menangkap dua peragut itu,” katanya.

Berikutan kejadian itu, dia membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis daerah Pendang.

Tenang - Syabas & tahniah Cikgu Mala...



Poster ini untuk menyatakan bahawa kami cukup bangga dengan Cikgu Normala Surdiman, Calon PAS mewakili Pakatan Rakyat di Dun Tenang. Tidak lupa kepada para pertugas Pakatan Rakyat dan khususnya kepada pengundi PR, tahniah dan syabas!

Kami terharu dan teruja dengan kesungguhan anda di medan juang memberikan sinaran Islam di bumi UMNO yang bertuah itu.

ANDA MEMANG HEBAT!!
ANDA ADALAH PEMENANG SEBENARNYA!!!

p/s-Poster ini dicadangkan untuk diletak disemua blog Pakatan Rakyat bagi menunjukkan kita tidak sedikit sedih dan lemah semangat atas apa yang berlaku kerana kita adalah perjuang kebenaran yang PASTI akan meruntuhkan keboborakkan UMNO yang durja!!!

TAKBIR
ALLAH HU'AKHBAR!!!

facebook - Mtd's Profile

TGNA - Sekular Itulah Jahiliyyah



Kelmarin setibanya saya di rumah selepas berada di Tenang, Johor selama tiga hari, saya dikejutkan dengan satu rombongan bas kaum India dari Hulu Selangor yang siap menunggu ketibaan saya. Mereka meminta saya untuk berucap sepatah dua kata dan saya menjemput mereka naik ke masjid jika ingin mendengar ucapan saya. Alhamdulillah, tanpa fobia dan takut, mereka naik ke masjid. Tidak tahulah pula saya jika langkah saya itu boleh menjadi isu kepada pihak-pihak tertentu. Namun bagi saya, Islam perlu diperlihatkan dengan wajahnya yang sebenar bukan hanya melalui lidah orang-orang Islam sendiri yang jahil tentang Islam. Hasilnya, biarpun 50 tahun negara merdeka, orang bukan Islam masih belum memahami Islam sehinggalah perkara yang paling asas seperti soal larangan bersalaman antara bukan mahram pun masih dipertikaikan!

Islam adalah rahmat. Sekular pula warisan jahiliyyah. Ada yang nampaknya memarahi saya apabila saya membangkitkan soal jahiliyyah. Bahkan ada yang menafsirkan jahiliyyah hanyalah orang-orang Arab yang kafir di zaman Nabi Muhammad SAW. Sukalah saya ingatkan terhadap satu buku yang dikarang oleh Dr Muhammad Qutb yang bertajuk Jahiliyyah fil Qarnil Isyrin (Jahiliyyah di Kurun ke-20). Ini bukti saya bukannya orang pertama yang menyatakan jahiliyyah wujud di zaman ini.

Sukalah saya ulangi, setiap perkara yang bertentangan dengan Islam ialah jahiliyyah. Datangkanlah apa jua jenis nama ideologi sekalipun, jika tidak selari dengan Islam, pastinya ia jahiliyyah walaupun tidak memakai nama jahiliyyah. Ia seperti menggelarkan zina dengan seks bebas, sekalipun nama berbeza dan dilembutkan nadanya, ia tetap zina. Dadah disebut morfin, heroin dan sebagainya, ia tetap dadah. Arak pula digelar minuman keras dengan pelbagai jenama, hakikatnya ia tetap arak yang diharamkan. Demikianlah sekularisme, nasionalisme, komunisme, sosialisme dan ism-ism yang diasaskan oleh manusia moden tetap merupakan benih jahiliyyah. Setiap masa dan saat, kita diberikan dua pilihan, Islam atau jahiliyyah. Pilih Islam ertinya selamat, menentang Islam bererti memilih jahiliyyah.

Ada yang berkata jahiliyyah hanyalah bermakna bodoh. Ini satu tanggapan yang salah. Tidakkah orang-orang Arab di zaman nabi merupakan orang-orang yang cerdik. Mereka pakar di dalam perniagaan, pakar peperangan dan pakar bahasa. Gelaran jahiliyyah bukanlah kerana mereka bodoh tetapi kerana mereka menolak Islam. Justeru Allah SWT berfirman :

أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُكْمًا لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ

Yang bermaksud : “Apakah hukum jahiliyyah yang mereka kehendaki, dan hukum siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin.” Surah Al-Maidah ayat 50.

Saya ingin bertanya kepada pemimpin-pemimpin UMNO yang begitu kuat menghentam saya, benarkah perjuangan UMNO berlandaskan Islam? Jika benar, rujuklah kembali kepada al-Quran dan al-Hadis sebagai dasar. Hairan saya, Timbalan Perdana Menteri sendiri boleh menakut-nakutkan kaum Cina di Tenang, Johor dengan negara Islam yang diperjuangkan oleh PAS. Dalam masa yang sama, PAS dituduh sebagai kuda tunggangan DAP. Jika TPM sendiri menyebut PAS tidak pernah menggugurkan agenda negara Islam, UMNO pula bagaimana? Difahami daripada kenyataan tersebut, UMNO tidak akan membawa Islam sebagai agenda perjuangannya. Hairan, jika disebut jahiliyyah mereka melenting, tetapi mereka sendiri menolak Islam. Situasi ini mengingatkan saya kepada bait-bait syair Iqbal, seorang penyair Paskitan ketika mengumpamakan senario umat Islam pada hari ini : Ke bumi tidak jatuh, ke langit tidak naik, sembah berhala pun tidak, sembah tuhan pun enggan.

Islam mengajar selepas mati ini akan nada hidup di akhirat. Sayang sekali, hidup akhirat ini tidak pernah meniti di bibir pimpinan UMNO. Sedangkan kepercayaan kepada hari akhirat merupakan tonggak kepada rukun iman dan Nabi Muhammad SAW seringkali mengingatkan dalam banyak hadisnya : “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat……” Islam mengajar dunia ini milik Allah SWT, dipinjamkan kepada manusia sebagai khalifah. Sekular mengajar bahawa manusia berhak melakukan apa saja yang dikehendakinya apabila berkuasa. Islam mengajar bahawa setiap perbuatan manusia akan diadili di akhirat, jika baik natijahnya syurga dan jika tidak, natijahnya ialah neraka. Pernahkah syurga dan neraka disebut di daam ajaran sekular yang didokong oleh UMNO?

Ajaran sekular hanya memikirkan soal bagaimana untuk berkuasa. Etika dan undang-undang boleh diketepikan apabila tidak berpihak untuk mereka. Lihatlah di Tenang, dijanjikan peruntukan RM30 juta tanpa sedikitpun dijeling oleh SPRM. Barangkali bagi mereka, pengundi di Tenang boleh dibeli seperti membeli binatang ternakan. Rasulullah SAW hadir dengan membawa makanan roh bukannya makanan fizikal semata-mata seperti yang diamalkan oleh UMNO. Rasulullah SAW hadir bukan dengan menjanjikan projek seperti yang diibawa oleh UMNO kerana manusia memerlukan bukan hanya makanan fizikal tetapi juga makanan roh. UMNO masih beum cukup serik mempermainkan rakyat kerana hanya itu yang termampu dilakukan oleh mereka.

Seruan saya, baliklah kepada Islam. Islam yang adil, Islam yang membawa rahmat dan Islam yang menjanjikan kemenangan. Saya ulangi kembali pesanan saya kepada jentera pilihanraya PAS di Dun Tenang, kita bukannya memburu kemenangan di dalam pilihanraya di dunia semata-mata, tetapi kita memburu kemenangan di akhirat. Hari ini, PAS tewas di Tenang, namun PAS berpuas hati kerana telah melaksanakan tugas amar makruf nahi munkar. Adapun UMNO, bolehkah perjuangan mereka dibawa ke akhirat? Fikirkanlah.


Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat,
Kg Pulau Melaka.
Bertarikh : 25 Safar 1432H / 30 Januari 2011M

Tahniah BN : Moga segera tunaikan janji

PEMUDA PAS MALAYSIA


Terima kekalahan dalam pilihanraya kecil di N 05 Tenang dengan tenang dan hati terbuka.

Perbaiki kelemahan, pertingkat gerakkerja dan perbetul kesilapan untuk depani pilihanraya umum akan datang. Pemuda teruskan gerakkerja anda untuk memburu kemenangan buat perjuangan ini tanpa jemu.

Tahniah atas kesungguhan petugas PR...... dan syabas atas kemenangan BN dgn harapan tanggungjawab ditunai dgn penuh amanah.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...