TERKINI :

Wednesday, January 26, 2011

Hah Ahmad Maslan! surat dah hantaq tuuu..apa lagi sahut laaa....





hah surat dah hantaq tuuu..apa lagi sahut laaa....


Nie Sekoq Lagik.. Cakap depan sorang diri bukan main hebat.. ajak face to face kecut butirr...

Tolak debat: Ahmad Maslan takut berdepan peneroka

KUALA LUMPUR, 26 Jan: Mazlan Aliman menyifatkan penolakan debat oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan sebagai tidak berani bertanggungjawab kepada peneroka.

Beliau yang juga Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) berkata, Ahmad sepatutnya berani jika yakin kerajaan dan Felda tidak membuat sesuatu yang mengainaya peneroka.

"Jika selama ini dia kata dia bantu peneroka, dia menuduh Anak dan Pakatan Rakyat pemecah belah. Habis tu kenapa dia tolak," katanya kepada Harakahdaily sambil menyelar Ahmad sebagai penakut.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas penolakan Ahmad untuk berdebat dengan beliau.

Ahmad hari ini menolak cabaran Mazlan untuk berdebat mengenai masalah yang dihadapi oleh peneroka Felda.

Sebaliknya, beliau mengemukakan cabaran kepada Mazlan untuk berdialog secara tertutup bersama beliau dan pegawai Felda dengan harapan dapat menyelesaikan 20 perkara yang dibangkitkan oleh Presiden Anak itu.

Mengulas lanjut, Mazlan yang juga Timbalan Pengarah Jentera Operasi Pilihan Raya PAS bagi PRK Tenang tetap dengan keputusan mengajak Ahmad berdebat dan memberi masa sampai esok kepada Ahmad.

"Kalau dia nak ajak dialog tertutup, tak payah la saya susah-susah cabar debat. Saya ada nombor telefon dia, sembang kedai kopi pun boleh," katanya.

Namun jelasnya, tujuan lebih besar cabaran debat terbuka tersebut adalah mahu rakyat khususnya peneroka mendengar sendiri penjelasan Ahmad, dan boleh bertanya terus tentang masalah yang dihadapi peneroka.

"Saya tunggu sampai esok, kalau dia tak terima juga, maknanya dia pengecut dan perlu letak jawatan.

"Rakyat tak perlu timbalan menteri yang takut berdepan dengan rakyat sendiri," katanya.

Anak sebelum ini menyerahkan 20 perkara itu kepada Ahmad Maslan pada November tahun lalu yang mana antara lainnya melibatkan isu peneroka yang disingkir, isu hutang dengan Felda sehingga mencecah RM80,000 dalam masa tujuh tahun, dan masalah pembahagian pusaka oleh generasi kedua Felda.

NGO tersebut kemudiannya menghantar surat tawaran kedua kepada Ahmad Maslan semalam untuk berdebat mengenai isu tersebut.

Padam muka rakyat Malaysia dah tak boleh facebook dah lepas nie..!!

Kawal media Internet: Lebih ramai bantah

Langkah terbaru Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk memperluaskan penguatkuasaan merangkumi ruang maya Internet hari ini menerima bantahan keras daripada golongan pendukung kebebasan media.

azlanKesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) menyuarakan rasa bimbang dan kesal dengan tindakan KDN yang ingin meminda Akta Penerbitan dan Pencetakan 1984 (PPPA) untuk terus mengawal kebebasan media di negara ini.

Presidennya, Hata Wahari berkata ia satu "usaha ke kebelakang" yang akan menghalang aliran maklumat kepada masyarakat dan seterusnya memundurkan Malaysia.

Beliau mengulas tindakan KDN untuk meminda akta tersebut supaya meliputi media dalam talian dan juga pengenalan satu garis panduan baru berkaitan kesalahan hasutan di ruang maya Internet.

NONE"Sehubungan itu NUJ Malaysia meminta KDN agar menghentikan segala usaha untuk meminda PPPA bagi tujuan mengawal kandungan Internet termasuk laman berita, blog dan Facebook.

"Sebaliknya NUJ Malaysia menuntut agar KDN melakukan pindaan bagi memberikan kebebasan kepada media cetak untuk beroperasi dengan lebih bebas," kata Hata lagi dalam satu kenyataan hari ini.

Tambahnya, kerajaan juga perlu menghapuskan ketetapan kepada pengusaha media supaya memperbaharui permit akhbar setiap tahun dan memberikan kebenaran kepada mana-mana pihak untuk menerbitkan akhbar berkenaan tanpa permit KDN.

'Bantahan akan lebih meluas'

Sementara itu, seorang lagi pengamal media yang sering berdepan dengan undang-undang PPPA pula memberi peringatan kepada kerajaan bahawa beliau menjangkakan bantahan yang lebih meluas akan timbul, susulan daripada langkah penguatkuasaan baru itu.

Ketua pengarang Harakah Ahmad Lutfi Othman menjelaskan, peruntukan PPPA sedia ada sudahpun cukup mengekang kepada pengusaha dan pengamal media tradisional.

djz convention 101205 ahmad lutfiSebaliknya, penguatkuasaan ke atas laman sosial seperti Facebook akan bersifat lebih meluas kerana ia melibatkan rakyat biasa yang tidak berkepentingan politik.

Katanya, golongan yang telah mengusahakan laman web juga akan berasa marah apabila terpaksa mendapatkan permit penerbitan untuk mengendalikan laman web.

"Orang di dunia siber mudah untuk beroperasi sendiri, tiba-tiba mereka disekat jadi saya rasa bantahan akan lebih meluas.

"Saya rasa kerajaan tidak akan dapat menduga sejauh mana bantahan ini. Saya optimis kalau kerajaan meneruskan tindakan ini, mereka akan terima bahana yang cukup teruk.

"Ini bukan lagi membabitkan sekelompok usahawan atau golongan yang ada kepentingan politik tertentu tapi membabitkan rakyat yang lebih luas," katanya lagi.

'Sikap bacul kerajaan'

Tambahnya, beliau juga akan bekerjasama dengan NGO yang mendukung kebebasan media, termasuk NUJ Malaysia untuk mendapatkan sokongan masyarakat bagi membantah tindakan kerajaan itu.


Beliau turut menyifatkan langkah kerajaan memperkenalkan peruntukan baru seperti itu sebagai "sikap bacul kerajaan" untuk berhadapan dengan realiti politik semasa.

harakah edisi julai 2009Jelasnya, pada waktu ini laman web dan blog dikendalikan oleh golongan yang umumnya mempunyai asas penulisan.

"Tapi laman sosial seperti Facebook dan Twitter sudah jadi proses pendemokrasian yang terbuka dan merakyatkan.

"Adakah kerajaan takut kepada suara rakyat yang kebanyakannya tidak ada motif politik untuk naikkan orang-orang tertentu?," katanya lagi.

Ahmad Lutfi juga menyifatkan pengenalan undang-undang dan garis panduan baru itu sebagai "langkah tergesa-gesa" BN dalam menghadapi pilihan raya umum ke-13.

Tambahnya, beliau melihat langkah itu "sarat dengan motif politik BN untuk mengekang pengaruh dan momentum Pakatan Rakyat."


BN sepatutnya mengambil sikap yang lebih terbuka, sesuai dengan suasana dunia maya yang "cukup demokratik," katanya lagi.

"Siapa saja boleh hasilkan blog jadi sepatutnya BN sendiri boleh menampilkan media (Internet) yang lebih berwibawa dan berpengaruh, bukan dengan menghalang (media pro-Pakatan Rakyat)," tambahnya.

Janji Dr M

Sementara itu, seorang lagi pengamal media yang juga penulis blog popular Datuk Ahirudin Attan berkata, tindakan kerajaan itu bertentangan dengan janji oleh bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk tidak menapis media dalam talian.

bloggers conference 051007 rockyTambahnya, beliau memahami langkah kerajaan untuk memperketat kawalan ke atas media berkenaan disebabkan terdapat pihak yang tidak bertanggungjawab menggunakannya.

Namun, langkah memperluas definisi 'penerbitan' untuk merangkumi kandungan dalam talian itu merupakan satu tindakan yang "bercita-cita terlalu tinggi," kata penasihat Redberry Media Group itu lagi.

Sebagai seorang wartawan dan juga seorang pengarang, beliau turut menasihati ketua setiausaha KDN supaya bertindak lebih berhati-hati dalam menangani media.

Sementara itu, pengarah komunikasi PKR Nik Nazmi Nik Ahmad pula memerhatikan, kerajaan sebelum ini telah berkali-kali menyatakan hasrat untuk "menyekat Internet," terutama selepas kemenangan besar Pakatan pada pilihan raya umum 2008.

Cadangan 'Green Dam', tahan penulis blog

Katanya, tindakan itu juga bertentangan dengan jaminan kerajaan untuk tidak menyekat Internet melalui Rang Jaminan MSC Malaysia.

nik nazmi nik ahmad book launch 210310 03"Contohnya pada tahun 2009, Datuk Seri Rais Yatim mengumumkan rancangan untuk sebuah sistem tapisan Internet, seperti perisian 'Green Dam' di China, tetapi membatalkanya selepas tentangan daripada rakyat.

"Pengumuman terbaru ini membuktikan bahawa pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak tidak putus asa dalam usaha mereka untuk menyekat hak asasi dan kebebasan politik di Malaysia.

"Di sebalik manipulasi dan kempen kerajaan, pengumuman terbaru ini membuktikan BN masih lagi terperangkap di dalam politik lama untuk mengawal dan menekan rakyat," kata Nik Nazmi dalam satu kenyataan hari ini.

ADUN Seri Setia itu juga berkata, kerajaan sebelum ini juga telah bertindak mengenakan tekanan ke atas pengamal media Internet.

"(Ini) termasuk penangkapan blogger, serbuan polis ke atas Malaysiakini pada tahun 2003 dan penutupan Malaysia Today pada 2008," katanya lagi.

PKR - ANTARA MUSTAFA KAMIL, CHEGU BARD DAN GOBALA

Oleh: WFAUZDIN NS

PKR telah menunjukkan kematangannya dan cuba sedaya upaya untuk menunjukkan keadilan dan ketelusan di dalam menguruskan parti. Ini terbukti apabila Pengarah Biro Latihan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Mustaffa Kamil Ayub tetap diberi notis tunjuk sebab daripada PKR disebabkan tindakannya menghalang proses pemilihan parti peringkat Pusat di Cabang Pasir Salak pada 25 September tahun lalu.

Tindakan PKR ini menunjukkan adanya langkah atau respon terhadap beberapa aduan yang diterima, dan diharapkan tindakan tegas seperti ini perlulah berterusan tanpa mengira sesiapa. Sebelum ini terdapat beberapa Cabang yang diarahkan untuk mengadakan pemilihan semula akibat terdapatnya bukti berlaku salah laku atau menyalahi peraturan mesyuarat.

Difahamkan masih terdapat beberapa aduan lagi yang belum diketahui statusnya. Ini termasuk aduan yang seringkali dipersoalkan oleh penyokong-penyokong Chegu Bard . Tempoh yang dijanjikan oleh Setiausaha Agung PKR untuk menyelesaikan perkara ini nampaknya tersasar tetapi kita harus memberikan lebih banyak masa kepada beliau asalkan hasilnya nanti memberi keadilan kepada semua. Kepada SUA pula, laksanakanlah amanah tersebut dengan jujur dan ikhlas. Jangan ragu untuk membuat keputusan walaupun dilihat tidak popular.

Berbalik kepada isu Sdr Mustafa Kamil, PKR mestilah mengadilinya dengan betul. Jika terbukti beliau bersalah sekali pun, saya merasakan kesalahannya tidak seberat kesalahan dan pengkhianatan yang dibuat oleh YB Gobala. YB Gobala sehingga kini berterusan menyerang pimpinan parti dan menunjukkan gelojohnya untuk dipecat dari PKR. PKR haruslah memecat YB Gobala segera kerana keangkuhannya itu.

Buat Chegu Bard pula, ada ketikanya kita terpaksa terlalu banyak mengalah dengan parti demi parti juga. Apa yang penting, prinsip harus dipertahankan dan bijak memilih saat dan waktu untuk bertindak. Saya percaya, parti tidak berniat untuk menyapu kesemua masalah di bawah `karpet' kerana di dalam PKR kita mempunyai ramai pimpinan yang berani menegur parti tidak seperti Umno. Satu kesilapan besar jika parti berbuat demikian./wfauzdin.blogspot.com

Tuah salam Cikgu Mala

Ahmad Lutfi Othman

Memang sudah dijangka. Ia bukan sesuatu yang mengejutkan. Presidennya, Dr Chua Soi Lek sudah memulakannya, lama sebelum diisytiharkan pilihan raya kecil di Tenang. Dalam suasana pemimpin Umno lain dilihat tidak senang duduk dengan Anwar Ibrahim dan asyik menyerang hebat KeADILan, Soi Lek memilih PAS sebagai sasaran utamanya.

Dengan nada "berlapek", ahli politik yang pernah popular dengan penyebaran meluas video seksnya itu, seperti "mengangkat dan memuji" PAS, tetapi semuanya berhelah dan sarat dengan motif politik. Berulang kali Soi Lek menegaskan PAS akan menjadi peneraju utama Pakatan Rakyat (dan bukannya KeADILan) serta mempunyai ahli yang berdisiplin serta struktur organisasi lebih kemas.

Tidak dinafikan kebenaran "sanjungan" Soi Lek, namun segalanya bertujuan bagi menjarakkan pengundi Cina dengan Pakatan, atas jangkaan masyarakat Tionghua mudah digertak dengan imej palsu PAS yang akan direka-reka nanti. Dan tanpa menunggu lama, rakyat dapat melihat, bukan sahaja Soi Lek, malah anak beliau, yang menggantikannya sebagai Ahli Parlimen Labis, Chua Tee Yong, turut memperalatkan taktik kotor yang "mudah dibaca" itu, dengan melakukan fitnah dan pembohongan mengenai isu penjualan arak terhadap calon PAS di Tenang.

Begitulah, MCA -- rakan karib Umno, yang mula membentuk Perikatan dan kini terus menjadi tunjang dalam Barisan Nasional -- berfikiran dangkal dan cetek jangkauan politiknya. Mereka terus bermimpi bahawa pengundi Cina masih senang dikelirukan dengan tohmahan tidak berasas terhadap PAS. Sedangkan zaman pengundi dapat diadu-domba dengan "DAP yang pekat rasis Cina" dan "PAS yang fanatik dan ekstrim Islam" sudah pun berlalu.

Seolah-olah apabila dikaitkan PAS dengan agenda politik Islam, maka masyarakat Cina, tanpa berfikir panjang, secara automatik akan lari menjauhkan diri daripada parti Islam itu. "Politik label" yang ketinggalan zaman cuba dipakejkan dalam bentuk baru di Tenang tetapi majoriti rakyat Malaysia -- bukan sahaja pengundi Tinghua -- yang lebih bermaklumat terdedah dengan elemen politik baru, hanya mentertawakan golongan desparado itu.

Isu perkauman dan memperalatkan sentimen sempit agama, meskipun nampak masih berkesan untuk melakukan provokasi dan meraihkan sokongan, tetapi sebenarnya sedang perlahan-lahan meninggalkan pentas sejarah. Rakyat semakin terbuka dan bijak menilai. Generasi baru khususnya tidak lagi terikat dan terkongkong dengan bebanan masa lampau yang memetak-metakkan mereka atas nama kaum.

Pimpinan MCA yang cukup kecewa dengan prestasi terburuk parti itu dalam pilihan raya umum 2008, melihat Tenang sebagai peluang untuk bangkit semula, sekali gus dapat menyekat momentum luar biasa Pakatan bagi membentuk kerajaan baru di peringkat persekutuan dalam PRU13. Kesempatan itu dirasakan lebih signifikan apabila yang yang bertanding adalah calon PAS.


Walhal PAS telah melalui pelbagai fasa yang melonjakkannya sebagai parti yang paling terdedah dengan kepelbagaian dan keunikan pengalaman politik. PAS bukan lagi parti yang mudah disisihkan dengan dakwaan kosong yang "dikitar semula", malah merupakan "pemain utama" yang semakin disegani kawan dan lawan. Kehadiran PAS dalam kompleksiti masyarakat majmuk dirasai keberkesanannya. Saya tidak fikir Soi Lek gagal untuk mengikuti perkembangan PAS itu.

Bermula "isu salam" calon PAS, Cikgu Normala Sudirman, ternyata MCA terjebak dengan perangkap sendiri. Umno pun turut terpalit apabila cuba untuk mengintai keuntungan politik jangka pendek daripadanya. Lagak Umno (baca kemunafikan) -- tentu bersama Utusan Malaysia -- yang seolah-olah mahu menjadi wira agama dalam beberapa kes di negeri-negeri Pakatan, terutama Selangor (Adun wanita DAP masuk surau dan kawasan masjid) dan Pulau Pinang (berdoa untuk bukan Islam dan perarakan Maulid), terserlah kejanggalannya.

Timbalan Presiden Umno, Muhyiddin Yassin seperti sudah menerima tempias dan bahananya. Eksploitasi ketertiban Cikgu Mala menjaga adab Islam ketika bersalam diakui bakal menikam balik Umno-BN.

Muhyiddin cepat-cepat mahu mengurangkan risiko politik apabila Umno diserang kerana gagal memberi kefahaman tentang hal-hal asas Islam kepada sekutunya, MCA. Beliau tidak mahu isu ini dipanjangkan kerana "ada perkara yang lebih pokok yang patut BN lakukan". Tambahnya, "BN tidak mahu eksploitasi soal-soal begitu." Sedangkan peringatan yang sama disuarakan lebih lebih awal oleh pemimpin PAS sendiri. Pilihan raya adalah medan menguji isu-isu lebih serius, kritikal dan mendasar.

Ternyata PAS tidak keseorangan. Bukan sahaja tokoh-tokoh Islam seperti mufti dan NGO Muslim mempertahankan Cikgu Mala, malah rakan-rakan PAS dalam Pakatan turut memahami isu yang sengaja diputar-belitkan itu. Ahli Parlimen DAP Puchong, Gobind Singh Deo menempelak tindakan Soi Lek yang membangkitkan isu bersalam, sekali gus mempertahankan tindakan Cikgu Mala yang bertindak menurut ajaran Islam. Lebih buruk, gelagat isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor pula yang terheret dalam pidato pemimpin Pakatan. Ia masih berlegar sekitar isu wanita, 'kan?

Tinjauan Malaysiakini di bandar Labis Tengah dan Tenang Station mendapati hampir semua yang ditemui berpendapat MCA tidak seharusnya memainkan isu berjabat tangan itu kerana ia melibatkan agama calon. Mereka lebih mementing prestasi kedua-dua calon. Malah ada yang berpendapat, mereka menyokong MCA di peringkat parlimen (Labis), tetapi menyokong pembangkang di peringkat Dun (Bekok dan Tenang), bagi mewujudkan "semak dan imbang".

Apa pun, bagi saya, pengalaman PAS berdepan serangan MCA ini cukup bermanfaat untuk ditekuninya menjelang PRU13 nanti. Kecenderungan pengundi Melayu di kawasan Felda dan negeri Johor umumnya juga menarik untuk diteliti.

Alahai UMNO Johor.. Nak tau langit tinggi rendah cuba mai jerit macam tu kat Utara nie..!!

Politik kurap ala Umno...

Alaahaaii... Umno oiii... awatla hangpa ni bengap sangat. Pemimpin hangpa tak ajaq hangpa cara berpolitik ka? Kalau hangpa nak tau, sebab tu la Pakatan Rakyat ajak hangpa berdebat, hujah lawan hujah. Bukan menjerit macam siamang, terloncat loncat macam kera kena belacan. Berpolitik la cara matang, bukannya binatang.

Sekumpulan manusia yang memakai batu T BN, yang nampak macam matang telah berhimpun menyambut Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng malam tadi dengan jeritan antaranya "Jangan kacau Chemplak, balik!" dan "Hidup BN, Hancur PAS". Mereka juga membuat rantai tangan bersama-sama menyanyikan lagu "Inilah barisan kita".

Dah tu ada juga sorang daripada mereka memegang poster yang tertulis: "Jangan jadi bodoh dengar cakap orang kafir" sambil rakannya yang lain mengibarkan bendera BN.

Kira-kira jam 10.40 malam - Guan Eng yang sebelum itu berceramah di Bandar Labis Tengah - tiba di Felda berkenaan di tengah-tengah pekikan "Balik Guan Eng" dan "Woi, balik lah woi" dari kumpulan tersebut, dengan hujan turun renyai-renyai.

Hal demikian menyebabkan kira-kira 15 anggota polis, hadir mengepung kumpulan tersebut dan seorang pegawai polis menasihati mereka supaya tidak menggangu ceramah berkenaan.

SIBU DI TENANG - ayuh mari kita bagi Pimpinan UMNO/BN mandi ayaq limau..!!

SIBU DI TENANGJustify Full

Barisan Nasional atau PAS?
Azhar atau Normala?

Ahad ini, pengundi di DUN Tenang akan membuat penentuan. Keputusan ini dilihat penting kerana beberapa faktor.

Pertama, Johor dilihat sebagai kubu kuat UMNO. UMNO lahir di Johor. Timbalan Presiden dan Ketua Penerangan UMNO juga orang Johor. Mungkin disebabkan persepsi itu, sesetengah jentera kempen Barisan Nasional awal-awal lagi berkata, Tenang milik parti itu. Belum pun penamaan calon dan kempen, sudah ada yang berkata BN akan menang besar.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mensasarkan parti itu untuk mendapat majoriti 5,000 undi. Sasaran ini semakin menambahkan rasa selesa di kalangan pemimpin dan ahli-ahli UMNO yang merasakan BN tak mungkin kalah dalam pilihanraya tersebut.

Keyakinan yang melampau bukanlah sesuatu yang baik. Lim Kit Siang, sebaliknya cuba bermain perang psikologi dengan mengatakan calon PAS sukar untuk menang bagi meraih undi simpati kepada parti itu – sekaligus membuatkan jentera Pakatan Rakyat bekerja keras.

Kedua, Labis dilihat sebagai “padang permainan” untuk Dato’ Seri Chua Soi Lek. Malah saya telah menulis sebelum ini betapa pilihanraya ini akan menentukan sama ada Chua Soi Lek akan dilihat relevan atau sebaliknya dalam politik Malaysia. Sekiranya BN tewas di kawasan yang pernah diwakilinya, eloklah Chua Soi Lek menyerahkan kepimpinan parti itu kepada timbalannya.

Saya melihat Chua Soi Lek seolah-olah berasa terlalu tertekan untuk menang atau terpisah dari memahami citarasa politik orang Melayu-Islam yang merupakan majoriti pengundi DUN Tenang apabila dia mempersoalkan negara Islam dan undang-undang Islam.

Beberapa pihak, termasuklah pemimpin UMNO sendiri berasa tidak selesa dengan kenyataan arogan sedemikian. Saya sendiri telah menghantar SMS kepada beberapa orang pemimpin kanan UMNO Johor dan mereka juga setuju bahawa kenyataan Chua Soi Lek adalah tidak betul.

Akhirnya, Muhyiddin secara terbuka meminta Chua Soi Lek untuk berhenti memainkan isu tersebut. Calon BN tidak boleh menang dengan undi Cina semata-mata; dia juga memerlukan undi Melayu yang besar. Orang Melayu amat sensitif apabila orang bukan Islam mempersoalkan hukum-hakam agama – tanpa mengira dia dari MCA atau DAP.

Apa yang saya lihat ialah keputusan pilihanraya kecil DUN Tenang bakal memberikan implikasi kepada persepsi rakyat terhadap keputusan PRU13 yang akan diadakan tidak lama lagi. Sekiranya BN menang besar seperti yang diimpikan oleh Muhyiddin, Pakatan Rakyat harus melupakan hasrat menawan Putrajaya. Dato’ Seri Anwar Ibrahim juga harus berhenti mengidam untuk menjadi Perdana Menteri.

Bagaimanapun sekiranya BN tewas di DUN Tenang apatah lagi dengan majoriti yang besar akan memberikan kejutan yang hebat kepada pemimpin-pemimpin BN – sama seperti Sibu. Sekiranya pengundi DUN Tenang “mensibukan” BN, maka parti itu perlu mandi limau sebelum memasuki pilihanraya kecil Merlimau.

Adakah apa yang saya sebutkan ini mustahil? Saya fikir tidak – sekiranya masih ramai pemimpin-pemimpin BN dan ahli-ahli parti komponen yang merasakan mereka boleh menang mudah di Tenang!

http://nobisha.com/home/archives/642

Sumpah Saiful ''Sumpah Kosong'' - Pendapat Dr. Danial


Minta Penjelasan Daripada Tan Sri Muhyiddin Yassin

KENYATAAN MEDIA DEWAN PEMUDA PAS PUSAT
26 JANUARI 2011

Minta Penjelasan Daripada Tan Sri Muhyiddin Yassin,

Timbalan Presiden UMNO


Tanah En. Mansor Bin Mohamad HS(M) 535, Lot 2091, Mukim Jabi, Daerah Segamat telah di lelong pada 1/12/2003. Beliau mempunyai tunggakan bayaran hutang dengan pihak bank sekitar RM20,000. Penolong Pentadbir Tanah Daerah Segamat En. Mohd Azahar Bin Ibrahim yang juga calon Barisan Nasional (BN) pilihanraya kecil Tenang telah gagal menyerahkan notis pendengaran kes lelong ini kepada beliau. Secara rasminya En. Mansor tidak dimaklumkan tanahnya akan dilelong. Pada 19/9/2003 perintah jualan hartanah telah di keluarkan.

Menurut En. Mansor, sehari sebelum lelongan beliau telah membuat bayaran kepada pihak bank sebanyak RM10,000 bagi bayaran tunggakan bayaran hutang. Beliau merayu kepada En Mohd Azahar agar tanahnya tidak di lelong. Pada hari tanahnya di lelong beliau membawa tunai sebanyak RM12,000 untuk menyelesaikan tunggakan hutangnya. Semua rayuan En Mansor tidak di layan.

Tanah seluas 8 ekar telah dilelong dengan harga RM70,000 sedangkan nilai tanah tersebut pada tahun 1996 bernilai RM116,000. Nilai semasa tanah tersebut dijangka RM120,000. Ini bermakna tanah En Mansor telah dijual dengan harga dibawah harga pasaran. Hanya seorang sahaja pembina yang hadir pada masa lelongan tersebut. Akhirnya tanah tersebut telah di beli oleh pembida tersebut.

En Mansor telah membuat saman pemula No 24(L) -674-2004 berkaitan tanah tersebut ke Mahkamah Tinggi Muar. Beliau telah dapat membuktikan kepada mahkamah bahawa tiada sebarang notis pendengaran kes lelongan hartanah diberikan kepada beliau. Pada 29/1/2008 Yang Arif Hakim Dato’ Asmadi Bin Haji Asnawi, Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Muar telah memutuskan membenarkan tuntutan En Mansor ke atas Pentadbir Tanah Daerah Segamat dengan kos akibat dari kecuaian pegawainya En. Mohd Azahar mengendalikan kes tersebut. Tanah tersebut telah dikembalikan kepadanya. Akhirnya En Mohd Azahar telah dipindahkan ke Pejabat Daerah Kecil Renggit. Pangkatnya telah diturunkan.

Saya mohon penjelasan daripada Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Presiden UMNO mengenai perkara-perkara di bawah :
1.Mengapa calon BN bagi pilihanraya kecil Tenang En. Mohd Azahar Bin Ibrahim sebagai Penolong Pentadbir Tanah Daerah Segamat telah gagal memberi notis pendengaran kes lelongan tanah En. Mansor?
2.Mengapa nilai tanah En. Mansor di lelong dengan harga RM70,000 dibawah harga pasaran?
3.Mengapa rayuan En Mansor untuk mengelakkan lelongan tanah dengan membuat bayaran RM10,000 kepada bank tidak di layan oleh En Mohd Azahar?
4.Mengapa hanya seorang pembina tanah sahaja yang hadir pada masa lelongan tersebut berlaku?
5.Mengapa En Azahar diturunkan pangkat daripada Pejabat Daerah Segamat kepada Pejabat Daerah Kecil Renggit?
6.Apakah terdapat perundingan jahat antara En. Mohd Azahar, jurulelong dan pembina semasa mahu melelong tanah En Mansor?
7.Berapa kerugian yang ditanggung oleh Pejabat Tanah Daerah Segamat akibat kecuaian pegawainya menguruskan urusan tanah En Mansor?
8.Mengapa UMNO sanggup menghampakan ahli-ahlinya dengan meletakkan calon yang telah terbukti bersalah di mahkamah dalam pilihanraya kecil Tenang?

Suhaizan Bin Kaiat
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Pusat

Kaji semula perjanjian dengan IPP - FOMCA

SAYA merujuk kepada rencana yang disiarkan dalam Utusan Malaysia pada 24 Januari 2011, bertajuk Bila isu IPP hendak diselesaikan?

Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) bersetuju dengan pandangan penulis bahawa kerajaan perlu mengkaji semula perjanjian dengan Penjana Tenaga Bebas (IPP).

Kerajaan sewajarnya meneliti semula perjanjian konsesi IPP kerana ia bersifat 'berat sebelah'. Akibat daripada perjanjian berat sebelah ini, akhirnya pengguna yang perlu menanggung bebannya.

Dalam keadaan harga gas, diesel dan arang batu yang tidak stabil di peringkat antarabangsa, ini menyebabkan kos penjana tenaga kian meningkat. Namun begitu berdasarkan perjanjian konsesi tersebut, sebarang peningkatan harga ini akan ditanggung oleh pengguna melalui formula pass-through.

Kerajaan juga sedang dalam pertimbangan untuk menyemak semula tarif elektrik kepada pengguna domestik dan industri memandangkan peningkatan kos operasi yang ditanggung oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Walau bagaimanapun jika dilihat daripada peningkatan kos tersebut, sebahagian besar daripada kos itu adalah kos pembelian tenaga elektrik IPP.

Pada tahun 2008, TNB membayar lebih RM9 bilion kepada IPP, yang bersamaan dengan 45 peratus keseluruhan kos operasi TNB.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air dalam kenyataannya kepada Dewan Rakyat, menyatakan bahawa pada tahun 2009, IPP menjana sebanyak 67 peratus daripada keperluan elektrik, manakala TNB pula menjana sebanyak 33 peratus.

Beliau juga mengakui bahawa jumlah rizab tenaga adalah berlebihan iaitu sebanyak 53.2 peratus berbanding dengan tahap piawaian antarabangsa sebanyak 25 peratus.

Ini bermakna TNB telah membayar 53.2 peratus jumlah tenaga elektrik yang hanya untuk disimpan bagi menghadapi sebarang gangguan penjanaan elektrik.

Dalam masa yang sama, Petronas pula memberikan subsidi gas kepada IPP dan TNB untuk menjana tenaga elektrik.

Subsidi ini dalam bentuk pengurangan harga gas berbanding dengan harga gas semasa. Petronas dikatakan telah memberikan subsidi gas sebanyak RM19 bilion pada tahun 2010 kepada IPP dan TNB.

Jika dilihat daripada senario ini menunjukkan negara sebenarnya tidak memerlukan IPP untuk menjana elektrik dan menjualnya kepada TNB.

Ini berdasarkan jumlah perbelanjaan yang tinggi terpaksa ditanggung oleh kerajaan, sama ada kos pembelian tenaga elektrik oleh TNB atau subsidi gas Petronas kepada IPP.

Sepatutnya kos pembelian tenaga itu digunakan oleh TNB membina stesen penjana elektrik yang baru bagi menampung keperluan elektrik negara.

Begitu juga subsidi Petronas yang diberikan kepada TNB bagi membantu TNB mengurangkan kos penjanaan elektrik. Pada masa yang sama TNB harus terus menerokai sumber tenaga yang boleh diperbaharui untuk menjana sumber tenaga elektrik.

Sebagai syarikat berkaitan kerajaan (GLC), TNB mempunyai tanggungjawab sosial bagi memastikan rakyat sentiasa mendapat bekalan elektrik.

Namun keadaan ini tidak berlaku kepada IPP yang hanya mementingkan keuntungan syarikat dan pemegang saham mereka sahaja. Malah beberapa syarikat IPP ini telah dijadikan syarikat persendirian untuk memastikan mereka tidak perlu mendedahkan laporan penyata kewangan tahunan mereka kepada Bursa Malaysia.

Kerajaan perlu melihat semula cadangan untuk mengenakan cukai untung berlebihan sebagaimana yang dibangkitkan sedikit masa dahulu agar kadar keuntungan berlebihan IPP ini dapat dinikmati oleh rakyat dalam bentuk pembangunan prasarana bekalan elektrik.

MARIMUTHU NADASON

Presiden FOMCA

MCA Berpesta Menghina Islam di TENANG.


Pada mulanya, Presiden MCA merendah-rendahkan amalan Cikgu Normala memakai sarung tangan apabila bersalaman dengan mereka yang bukan muhrim. Bagi Chua Soi Lek, menutup tangan itu satu amalan yang ganjil dan tidak sesuai dgn zaman moden. Mungkin kerana Chua Soi Lek ni biasa bergaul dengan wanita yang tidak menutup lebih dari tangan mereka.

Secara terbuka Chua Soi LEk mempermainkan ajaran Islam yang menyatakan batalnya wudhu' apabila bersentuh kulit antara lelaki dan perempuan bukan muhrim (mengikut madzhab Syafiee Qaul Qadeem).

Kita sesama Islam pun TIDAK DIIZINKAN menghina pendapat madhab2 lain sungguhpun kita bermadzhab Syafiee. Inikan pula seorang Zani Muhsan yang bukan Islam bernama Chua Soi Lek.

Tidak cukup dengan itu, dengan angkuh pelakon porno ini berkata:

"What is so great about knowing Muslim values?"
Secara mudahnya, Presiden MCA ini berkata "Apa baiknya untuk (saya) mengetahui tatasusila orang Islam?".

Jawapan bagi kenyataan yang sebegitu angkuh ini adalah mudah: Kebaikkannya adalah kamu dapat mengetahui intipati agama persekutuan Malaysia yakni Islam seperti termaktub dalam Perlembagaan Malaysia.


Di kala MCA berpesta menghina Islam dan ajaran Islam, UMNO dan Pemuda UMNO hanya mampu melihat dan diam seribu bahasa. Tak nampak PERKOSA membuat demo, tak nampak GAPS turun berdemo bersama muka-muka demonstran yang serupa tiap kali demo, tak nampak Pemuda UMNO membengis dan memberi amaran kepada orang bukan Islam.

Semuanya senyap sunyi macam tikus.

Berbeza dengan DAP yang semakin hari semakin menghargai dan menghormati Islam. Sehingga Karpal Singh sanggup meminta maaf secara terbuka dan sanggup berbincang berkaitan topik Negara Islam.

Nak buat macamana??? Dah perangai UMNO pun sama jugak. Kaki maki dan cerca Islam.

Bila Chua Soi Lek tengok pemimpin UMNO mempermainkan hukum potong tangan yang terkandung dalam Al Quran, maka pemimpin MCA pun tumpang semangkuk menghina hukum-hukum yang khilaf dalam Fiqh Islami.

Bapak borek, anak rintek.

Punya teruk pesta menghina Islam sehingga Raja Petra yang anti hadeeth pun turut sama terasa dan mencabar Muhyiddin Yaasin menyatakan sikap sebenar beliau terhadap hukum jenayah Islam.

Semoga Allah SWT menunjukkan kekuasaanNya kepada mereka yang memperlekeh hukum Allah SWT. Amin!!!!

Tulang Besi

Kelahi punya hal

GEORGETOWN - Jangan nak bergaduh sesuka hati tanpa mengambil kira keadaan sekeliling kerana ia boleh membawa padah jika berlaku di tempat awam.

Dua lelaki masing-masing didenda RM200 oleh Mahkamah Majistret semalam setelah mengaku bersalah bergaduh di kawasan stesen minyak Caltex, Bandar Baru Farlim sehingga menarik perhatian orang ramai dan mengganggu ketenteraman awam November lalu.

Danial Yeng Shaifullah, 25, dari Jalan Burma dan Sim Chun Pin, 20, dari Payang Terubong, Air Itam membuat pengakuan bersalah di depan Majistret Noor Aini Yusof selepas pertuduhan dibacakan.

Noor Aini berkata, kedua-duanya juga boleh dipenjara 20 hari jika gagal membayar denda.

Mengikut pertuduhan, mereka didakwa mengikut Seksyen 160 Kanun Keseksaan kerana mengganggu keamanan dengan bergaduh di tempat awam iaitu di stesen minyak Bandar Baru Air Itam, di sini, kira-kira jam 5.45 pagi 10 November lalu, yang jika sabit kesalahan, boleh dipenjara maksimum enam bulan atau denda RM1,000 atau kedua-duanya sekali.

Dalam rayuan, kedua-dua tertuduh yang tidak diwakili peguam memohon hukuman ringan dengan alasan sudah insaf dengan perbuatan itu.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya Nur Farhana Hashim memohon mahkamah mengenakan hukuman yang setimpal dengan kesalahan itu sebagai pengajaran kepada tertuduh supaya tidak mengulangi kesalahannya.

Patutlah hangpa kena sita pon.. Hutang tak mua bayaq..!!

Tunggakan cecah RM700,000

BANDAR DARULAMAN - Akibat keingkaran membayar sewa mengikut tempoh ditetapkan, Majlis Daerah Kubang Pasu (MDKP) tidak lagi berkompromi dan bertindak menyita semua premis yang gagal menjelaskan tunggakan di seluruh daerah Kubang Pasu.

Ketua Bahagian Penguat Kuasa dan Tunggakan Hasil, Zakariya Ahmad berkata, jumlah tunggakan sewa yang dicatatkan sehingga semalam mencecah sehingga RM700,000 iaitu melibatkan premis, ruang niaga, tapak pasar malam dan lain-lain tapak niaga milik MDKP yang gagal dibayar penyewa.

Menurutnya, daripada jumlah itu terdapat penyewa yang gagal membayar sewa yang mencecah hutang tertunggak sehingga puluhan ribu ringgit dalam satu tempoh masa yang agak lama.

“Justeru MDKP bertindak menjalankan operasi menyita premis itu secara berperingkat sejak tahun lalu dan berterusan pada tahun ini.

“Notis amaran pertama telah dikeluarkan iaitu 14 hari sebelum tindakan memberi notis mengosongkan bangunan yang dikeluarkan dalam tempoh tujuh hari selepas itu, namun sekiranya masih ada penyewa yang ingkar dan gagal menjelaskan tunggalkan hutang mereka selepas kedua-dua notis berkenaan, maka operasi menyita akan dijalankan,” katanya kepada pemberita selepas Operasi Sita Tunggakan Hasil yang dijalankan di sekitar premis MDKP di sini, semalam.

Semalam, MDKP menyita 14 premis iaitu tujuh daripadanya melibatkan premis perniagaan di Kaunter Jualan Tiket Bas Bandar Darulaman dan tujuh lagi melibatkan gerai makanan di Medan Selera Bandar Darulaman selepas mereka ingkar dengan notis pertama yang meminta supaya mereka menjelaskan hutang tertunggak sepanjang menyewa premis berkenaan.

:Zakariya berkata, jumlah tunggakan sewa yang melibatkan semua 14 premis berkenaan berjumlah RM24,590 iaitu RM6,930 adalah tunggakan daripada premis di kaunter jualan tiket bas berkenaan manakala RM17,660 adalah daripada premis di medan selera terbabit.

:Menurutnya, semua tunggakan itu adalah yang gagal membayar sewa melebihi tempoh tiga bulan dan MDKP hanya menyita premis yang gagal menjelaskan tunggakan hutang melebihi tempoh berkenaan sahaja.

“Selepas penyewa gagal membuat pembayaran dalam tempoh secepat mungkin selepas premis disita, pihaknya akan mengosongkan premis itu sekali gus menamatkan perjanjian sewa premis serta-merta.

:“MDKP sebelum ini telah memberi peluang kepada penyewa untuk menjelaskan tunggakan hutang pada satu tempoh yang ditetapkan namun rata-rata mereka masih gagal berbuat demikian sehingga menyebabkan kali ini kita tidak boleh berkompromi lagi,” katanya.

:Zakariya berkata, pada masa sama operasi itu juga bertujuan untuk mengutip balik semua bayaran tunggakan sewa majlis yang begitu tinggi sekali gus bagi memberi peluang kepada peniaga yang benar-benar mahu menjalankan perniagaan dan berdisiplin dalam menjalankan bayaran sewa premis milik MDKP.

“Bagaimanapun jika selepas menyita premis ini, penyewa yang berjaya melangsaikan hutang tertunggak mereka, MDKP masih boleh memberi peluang kepada mereka menyewa premis berkenaan sekiranya mereka masih mahu menjalankan perniagaan di situ,” katanya.

Malaikat bantu tentera Islam

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

PAHLAWAN Islam berjuang habis-habisan menentang kafir Quraisy pada perang Badar walaupun menerima bantuan tentera malaikat. -Gambar hiasan


KEMUNCULAN tiga pahlawan Islam, iaitu Ubaidah bin Harith, Ali bin Abi Talib dan sepupu Ali yang juga bapa saudara Rasulullah, Hamzah Abdul Mutalib sama sekali tidak menggentarkan pihak lawan.

Mereka ialah Utbah bin Rabiah dan anaknya Walid bin Utbah serta saudaranya Syaibah bin Rabiah ingin bertarung satu lawan satu dengan para pahlawan Islam itu.

Ibarat buku bertemu ruas, akhirnya ketiga-tiga pahlawan Quraisy ini berjaya ditumpaskan dengan mudah oleh Ubaidah, Ali dan 'Singa Allah', Hamzah.

Namun Ubaidah sebenarnya mengalami kecederaan parah ketika berlawan dengan Utbah. Sebelah tangannya putus ditetak lawan. Ini menyebabkan Hamzah segera membantu Ubaidah dengan menerkam dan terus membunuh Utbah.

Namun Ubaidah dengan semangatnya yang masih tinggi terus bertahan walaupun cedera parah akhirnya gugur sebagai syahid.

Setelah ketiga-tiga pahlawan mereka dibunuh menyebabkan, tentera Quraisy tergamam dan tidak lagi berani mencabar untuk berlawan satu lawan satu. Lalu strategi ditukar kepada serangan besar-besaran terhadap tentera Islam.

Pihak musuh yakin dengan cara itu dengan jumlah anggota tentera Quraisy yang lebih ramai berbanding pihak lawan, kemenangan di medan Badar akan menjadi milik mereka.

Rasulullah yang mengetahui taktik serangan yang bakal dilakukan oleh pihak musuh terus mengeluarkan arahan kepada anggota tentera baginda, satu arahan yang disifatkan agak pelik dan luar biasa kerana tidak pernah strategi seperti itu dilakukan sebelum ini.

Lazimnya serangan akan dibalas dengan serangan. Maka pada suatu titik pertempuran kedua-dua belah akan bertempur dan berlawan antara satu sama lain.

Tetapi kali ini baginda meminta anggota tenteranya supaya bertahan.

Baginda memerintahkan supaya tenteranya duduk berlutut dan menunggu kemaraan pihak musuh.

"Kalau pihak musuh mula menyerang sambil memanah kamu bertahan di belakang perisai masing-masing. Tetapi apabila mereka semakin dekat dan menyerbu untuk menyerang ketika itulah kamu segera bangun dan serentak itu juga kamu balas serangan dengan cara mengejut," tegas Rasulullah.

Sebagaimana yang dijangkakan, gerombolan tentera Quraisy mara dan apabila mendapati pihak Islam tidak turut mara, mereka begitu galak untuk terus menyerang dengan anak-anak panah dihala dan menghujani tentera Islam.

Sebagaimana diarahkan, tentera Islam hanya tunduk menahan di sebalik perisai masing-masing. Namun ada juga anggota tentera Islam yang menemui ajal akibat terkena anak panah yang beracun dari pihak musuh itu.

Namun pasukan tentera Islam terus bangkit secara mengejut dan mengeluarkan pedang masing-masing lalu dengan pantas menyerang pasukan Quraisy yang menyerbu mereka.

Lalu berlakulah pertempuran buat pertama kalinya antara tentera kafir Quraisy dan tentera Islam.

Walaupun dalam jumlah yang sedikit daripada pihak lawan namun tentera Islam tetap bertarung seolah-olah kekuatan seorang tentera Islam itu mampu mengalahkan lebih dari seorang tentera musuh. Atau dengan nisbah 1:3.

Begitupun dikatakan bantuan Allah sebagaimana yang dipohon oleh baginda turut bersama dengan pasukan tentera Islam.

"Bergembiralah wahai Abu Bakar! Bergembiralah wahai Abu Bakar! Ini Jibrail, malaikat yang sedang menunggang kuda putih datang bagi mengetuai 1,000 malaikat lain yang turun membantu kita," kata Rasulullah SAW.

Kehadiran para malaikat untuk membantu itu sebenarnya tidak disedari oleh para anggota tentera Islam yang lain. Ini kerana mereka tetap beradu berlawan dan bertempur walaupun ada malaikat yang turut memerangi kafir Quraisy itu.

Dalam satu riwayat oleh Ibnu Saad menyebutkan: "Pada hari itu ada kepala orang Quraisy yang gugur tanpa diketahui siapa yang memenggalnya dan ada tangan yang putus sehingga terpelanting jatuh ke tanah tanpa diketahui siapa yang mencantasnya."

Dan pelbagai lagi dikisahkan oleh para sahabat mengenai kehadiran para malaikat yang membantu tentera Islam.

Begitu pun dikatakan di pihak musuh ada Iblis yang menyamar untuk membantu mengalahkan tentera Islam pula.

Iblis menyamar diri sebagai Suraqah bin Malik (terkenal sebagai musuh Islam dan pernah memburu Rasulullah ketika baginda keluar menyelamatkan diri bersama Abu Bakar As Siddiq sehingga mereka menyembunyikan diri ke Gua Tsur).

Tetapi apabila Iblis itu menyaksikan kehadiran ribuan para malaikat, dia menjadi gentar dan tahu adalah mustahil untuknya membantu mengalahkan tentera Islam.

Apabila iblis itu ditahan apabila dilihat cuba melarikan diri, Iblis itu berkata dengan ketakutan: "Aku melihat apa yang kamu tidak lihat, aku benar-benar takut!"

Tentera musuh mula melihat tanda-tanda kekalahan apabila satu demi satu atau semakin ramai tentera mereka yang berjaya dibunuh oleh tentera Islam.

Begitupun mereka masih diperkuatkan dari aspek semangat oleh ketua panglima mereka yang tak pernah mengenal erti kalah, Abu Jahal.

Sesuai dengan peranannya, Abu Jahal akan mengeluarkan kata-kata semangat dan menyeru kepada bala tenteranya supaya meneruskan serangan kerana inilah sahaja peluang yang ditunggu-tunggu selama ini untuk mereka menghancurkan umat Islam.

Jika ada di kalangan tentera Quraisy yang mati ditangan tentera Islam, tuduh Abu Jahal hanya disebabkan mereka bertindak terlalu gopoh dan tidak berhati-hati.

Namun Abu Jahal benar-benar tidak dapat menerima hakikat bahawa kekalahan akan hanya menjadi milik kepada tentera yang beliau pimpin.

Malah nyawanya sendiri dalam bahaya kerana sentiasa diintai dan diambil kesempatan untuk dibunuh oleh mereka yang begitu marah dengan tindak tanduk beliau selama ini yang begitu memusuhi Islam.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...