TERKINI :

Wednesday, January 12, 2011

Nurul Izzah : Tentang Isu Debat

oleh Nurul Izzah Anwar

 http://1.bp.blogspot.com/_D07POKYf8aI/TP775W7rM2I/AAAAAAAAAVM/wnYVU5QnI10/s400/NurulIzzah4.jpg
Keupayaan dan kemampuan untuk berdebat adalah petanda sihatnya sesebuah kerajaan, pimpinan, mahupun demokrasi itu sendiri. Kayu ukur keyakinan dan kepercayaan seseorang pemimpin terhadap dasar-dasar yang diangkat terletak pada kesanggupan pemimpin itu menyokong, mempertahan, dan berhujah di khalayak umum.

Ini cukup benar di Malaysia di mana kebebasan media dan ketelusan (transparency) amatlah kurang, malahan pihak Kerajaan sendiri kelihatan seakan enggan mendebatkan isu-isu tertentu di Parlimen pun.

Pak Lah ada Khairy, Najib ada Rosmah

oleh Subky Latif
http://2.bp.blogspot.com/_J30mh7H8lrw/SG4rd37-1cI/AAAAAAAAAGo/0m1sdm6hw-0/s320/paklah%2Bkj.jpg http://3.bp.blogspot.com/_5eu-_HoLnNg/SdBQ5llCjkI/AAAAAAAAEf8/e51JIbqxJ84/s320/najib_rosmah.jpg
BETULKAH Khairy Jamaludin, Ketua Pergerakan Pemuda Umno mahu berundur dari politik buat satu masa yang tidak ditentukan?

Apa yang baru dinyatakannya dalam catitan komputer persendiriannya, dia baru menimbangkan kemungkinan tidak mempertahankan kerusi Parlimennya di Rembau dalam pilihan raya akan datang.
Baru menimbang saja. Belum ada kepastian.

DEBAT : Lain yang orang jemput lain pulak yang sua muka..!!!

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT3QxBFKtnY4FLAhfhdTDP8P06IJKqRdarsJ0-xeJIVwW0fLHtN

Aku teringat lagi kesah dua orang sahabat ini berdebat. Bukan main pulon aku tengok malam tu dimana sahabat baju hitam tu habih merata dia kona nak tunjukkan kata fakta dia betoi... last apa jadi bila terkena TKO dengan bekas Sifu dia.

Macam-macam peminat ulas selepas debat itu berlaku.. ada yang kata best debat tu..  ada yang kata debat tu menunjukkan lagi kebodohan UMNO BN dan ada yang kata debat itu Anwar telah di telanjangkan oleh lawan dia.

Namun yang jelas rakyat tahu apa yang berlaku sebenar dan selepas itu dah tak ada dah sesiapa yang nak sahut debat untuk berdebat seperti ini.

Kini timbul semula isu debat tersebut dimana Anwar telah mengusulkan kepada PM supaya berdebat dengan beliau tajuk 100 hari program Pakatan Rakyat memerintah Malaysia... bukan apa Anwar merasakan PM tak perlu bercakap seorang diri untuk menjawab dan menafikan akan apa yang telah dilancarkan oleh Pakatan Rakyat itu.

Debat 100 hari Pakatan, Najib berdolak-dalih

Datuk Seri Najib Razak berkata beliau tidak nampak apa-apa hasil daripada debat yang dicadangkan oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan beliau berhubung "Pelan 100 hari" Pakatan Rakyat.

Perdana Menteri berkata yang penting ialah penilaian daripada rakyat dan biar rakyat yang menentukannya.

Cukuplah - Jangan lembukan rakyat.

Pembaharuan yang akan dilakukan oleh PR jika diberi memerintah hanya memakan belanja RM19.2 billion sahaja dan bukannya RM51 billion seperti perancangan BN yang diumumkan oleh Najib. Najib memberi reaksi yang merendah-rendahkan perancangan PR itu.

Sebenarnya jumlah yang diperlukan untuk pembangunan dan transformasi itu berbeza diantara satu dengan yang lain. Jumlah peruntukkan untuk sesuatu projek yang sama juga berbeza bergantung kepada cara pengendalian projek-projek tersebut dan juga samada ada elemen tumbuk rusuk dan peruntukkan untuk rasuah didalam kos projek-projek tersebut.

Sebahagian besar kos itu ialah untuk pembayaran ‘consultancy’ yang lazim berlaku didalan sesuatu cadangan projek pembangunan untuk membayar mereka yang berkuasa dalam pembahagian projek-projek tersebut.

'Mengapa ada dwi standard, Rais?'

oleh Malaysiakini
Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim mempunyai tanggunjawab untuk menjelaskan mengapa terdapat dwi-standard apabila laporan berita negatif yang membabitkannya ditapis manakala berita buruk membabitkan yang lain disiarkan, kata ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

#tanyanajib - dah suruh orang tanya jadi jawablah yee..!!

#tanyanajib: Rambut Rosmah jadi sasaran
oleh Malaysiakini


Banyak gembar-gembur isu, suara kekecewaan, malah tidak kurang juga tulisan yang menggelikan hati yang timbul hari ini di Twitterjaya - nama jolokan untuk komuniti blog mikro Twitter di Malaysia.

Tulisan berkenaan timbul berikutan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak membuka ruang selama sejam untuk menerima soalan-soalan ke laman berkenaan bermula jam 4.30 petang ini.

"Imam Muda" Memberi Formula Kejayaan Kepada PAS

oleh Tulang Besi
http://anakmalaysia.com/wp-content/uploads/2010/09/imam-muda-asyraf.jpgProgram realiti Astro Awani bertajuk "Imam Muda" telah menarik perhatian JUTAAN orang Islam dan Melayu di MAlaysia. Bukan setakat itu, media antarabangsa yang sekular pun kehairanan dan dalam keadaan bingung berkaitan kejayaan program "Imam Muda".

Mereka hairan bagaimana program ini mampu menyaingi populariti program realiti yang lain seperti "Akademi Fantasia" dan sebagainya. Media-media antarabangsa seperti British Broadcasting Corporation (BBC); The Straits Times Singapore; The Wall Street Journal; Associated Press (AP); British Broadcasting Corporation (BBC); Agence France-Presse (AFP); Reuters and ARD Germany TC.

3,000 pelajar Kuin berdemonstrasi


PELAJAR Kuin mengadakan demonstrasi secara aman di kolej itu di Alor Setar semalam.


ALOR SETAR - Kira-kira 3,000 pelajar Kolej Universiti Insaniah (Kuin) di sini mengadakan demonstrasi di dewan utama kolej semalam selepas tidak berpuas hati dengan pihak pentadbiran yang didakwa mengabaikan keselesaan dan kebajikan mereka.

Demonstrasi sempena majlis Himpunan Mega Mahasiswa itu diketuai oleh Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) Kuin, Mohd. Faiz Arshad.

Malaysia sedang menuju gerbang muflis

oleh Aziz Muda@harakah

KUALA LUMPUR, 11 Jan: Malaysia sememangnya sedang menuju ke gerbang kemuflisan jika Umno BN terus berhutang sewenang-wenangnya seperti sekarang, tetapi bukanlah disebabkan Janji 100 Hari Pakatan Rakyat.

Ketua Pembangkang di Parlimen, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan, tuduhan Perdana Menteri bahawa Janji 100 Hari Pakatan Rakyat akan menjadikan negara muflis adalah dangkal kerana hakikatnya, Umno BN yang berhutang setiap tahun sehingga hutang negara menggunung.

Menurut Ketua Umum PKR itu, laporan Ketua Audit Negara yang dikeluarkan pada 25 Oktober 2010 memberi amaran bahawa nisbah hutang negara kepada KDNK telah melepasi paras 50 peratus buat kali pertama dalam sejarah negara.

Katanya, kenyataan Perdana Menteri kononnya Janji 100 Hari Pakatan Rakyat tidak dapat dilaksanakan atas alasan negara tidak berkemampuan membuktikan lagi Umno BN berselindung di sebalik penguasaan media untuk memadamkan fakta.

Kerajaan Kedah teruskan operasi KCE


oleh Muhayat Jasmin@HarakahDaily

http://3.bp.blogspot.com/_4HEoTgASnh8/S9RKdRXTlsI/AAAAAAAAAGw/zdA4_75nOwg/S211/logo+kce.jpgALOR SETAR, 11 Jan: Kerajaan Negeri Kedah mengambil keputusan tidak akan menutup anak syarikatnya, Kedah Communication & Event Sdn Bhd (KCE) sepertimana keputusan yang telah dicapai semalam.

Menurut Exco Kerajaan Negeri, S.Manikumar, KCE tidak akan ditutup. amun pengurusannya telah diberi jangkamasa tertentu untuk melihat kembali segala permasalahan yang timbul.

"Kita akan cuba mempertahankan anak syarikat kerajaan negeri ini melalui aspek penambahbaikan yang telah dikenal pasti. Ini termasuklah dalam aspek pengurusan.

"Buat ketika ini, ia masih beroperasi seperti biasa. Terdapat harapan besar pada KCE dan kita yakin sepenuhnya pada Perbadanan Menteri Besar Kedah atau PMBKed untuk mengatasi masalah yang timbul. Sebagai Pengerusi KCE saya akan melakukan yang terbaik bagi menyelesaikan masalah ini, " katanya.

Mufti ulas isu zina, anak luar nikah dan kehancuran moral


Ditulis oleh AMELIA HASHIM

Kenaikan harga barang menyebabkan orang ramai resah, namun bagaimana dengan pertambahan kelahiran anak luar nikah dalam masyarakat? Sewajarnya ia lebih meresahkan. Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) pernah melaporkan (15/4/2010) permohonan pendaftaran kelahiran anak tidak sah taraf meningkat kepada 17,303 seluruh negara dan purata 47 orang sehari.

Ikuti wawancara Warta Darul Aman dengan Mufti Negeri Kedah Yang Berbahagia Dato’ Syeikh Muhamad Baderudin Haji Ahmad kepada Warta Darul Aman mengenai kes ini.


WDA: Terlebih dahulu diucapkan terima kasih kepada Yang Berbahagia Dato’ yang sudi menerima kedatangan Warta Warul Aman untuk wawancara ini. Soalan pertama mengenai khalwat, kelahiran anak luar nikah dan pembungan bayi adalah rangkaian gejala sosial yang sekarang sudah sampai ke peringkat membimbangkan. Apa ulasan Dato’.

DATO’ MUFTI: Sekiranya tidak ada usaha serius semua pihak menanganinya tidak mustahil suatu hari nanti Perdana Menteri Malaysia akan terdiri daripada anak tidak sah taraf atau lebih tepat lagi anak luar nikah. Sekiranya ini berlaku bagaimana dengan kita sebagai orang Islam.

Kelahiran anak tidak saf taraf ini disebabkan beberapa fator terutama ketandusan ilmu dalam agama dan garis panduan yang berkesan untuk membina masyarakat tidak boleh lari daripada formula dan kaedah yang diguna oleh Nabi Muhammad saw.

Nabi Muhamad saw berdepan dengan masyarakat yang sangat teruk akhlaknya. Masyarakat jahiliah yang tidak ada kejahatan yang tidak dilakukan termasuklah berzina, menanam anak hidup-hidup, mencuri dan menyamun. Semua jenis kejahatan berlaku dan Nabi Muhammad saw berjaya mengubahnya dalam masa 20 tahun. Tidak sampai 23 tahun Nabi berjaya menukar persepsi masyarakat yang dahulunya jahiliah kepada Islamiah.

PRU: Kedah bayangkan tidak ikut pusat


Muhayat Jasmin@harakah

ALOR SETAR, 11 Jan: Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Razak membayangkan negeri itu tidak semestinya membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) serentak dengan Pilihan Raya Umum (PRU) peringkat pusat.

Menurut Menteri Besar, pembubaran DUN Kedah bergantung kepada keputusan mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan rakyat (PR) yang bersepakat untuk memutuskan sendiri tarikh PRU bagi negeri-negeri yang dikuasai.

Ketika ini PR menguasai empat buah negeri iaitu Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan.

"Bagi kerusi DUN, kehendak kerajaan BN (menentukan tarikh pilihan raya umum) tidak semestinya menjadi ikutan (negeri)," kata beliau dalam pertemuan dengan seorang wakil media.

Bagaimanapun kata Azizan dalam kontek kerusi parlimen, PAS akan menyertainya tidak kira waktu bila pilihan raya itu akan diumumkan oleh kerajaan pusat.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...