TERKINI :

Wednesday, November 30, 2011

Rasis: Terima Kasih Umno

Firdaus Jaafar  

Jika diikutkan apa yang diucapkan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Ahmad Maslan, jelas UMNO/BN sudah tidak 'ketahuan' lagi. Sejak kebelakangan ini, UMNO sudah menunjukkan betapa parti yang kononnya perjuangkan nasib bangsa melayu ini sudah berada diambang 'sakaratul maut'.

Umum mengetahui bahawa UMNO selama ini menang di dalam pilihanraya bukanlah bergantung sepenuhnya kepada kekuatan undi melayu namun memerlukan 'tongkat' kaum lain terutamanya kaum Cina untuk menampung hayat mereka. Mengimbau kembali sejarah pilihanraya umum 1999 ketika mana bangsa melayu bangkit menolak UMNO/BN akibat 'buah tangan' isu Dato' Seri Anwar Ibrahim, parti melayu ini di'selamat'kan oleh undi kaum lain selain daripada memanupulasi undi pos. Jadi apakah Mahyuddin dan Ahmad Maslan tidak belajar daripada peristiwa tersebut?

Ucapan Muhyiddin ketika merasmikan persidangan tiga sayap UMNO di Kuala Lumpur adalah dengan berniat jahat kononnya DAP parti yang paling 'rasis', mahu mewujudkan negara republik dengan mengenepikan nilai, sejarah dan jati diri negara bangsa berpaksikan kedaulatan Raja-raja Melayu dan Islam adalah tidak benar sama sekali. Bagaimana seorang yang bergelar Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran boleh mengeluarkan kenyataan yang sedemikian rupa. Jadi amat malanglah bagi para guru mempunyai menteri yang bersikap sebegini.

Begitu juga dengan Datuk Ahmad Maslan yang berkata bahawa Bahasa Melayu akan hilang (kedudukan), ucapkan 'selamat tinggal' kepada Kesultanan Melayu, malah pembangkang DAP tidak akan hormati institusi diraja. Seterusnya beliau menambah lagi dengan mengatakan juga 'Selamat tinggal' kepada Islam sebab mereka (DAP) adalah ejen Kristian (merujuk kepada usahasama PAS di dalam Pakatan Rakyat). Bukankah ucapan-ucapan ini boleh mencetuskan rasa kurang senang dan tidak puas hati dikalangan orang melayu yang boleh membawa kepada rusuhan kaum? Apakah mereka lupa apa yang terjadi kepada tulisan jawi? DAP yang yang mengharamkannya? Bagaimana pula nasib yang menimpa Dewan Bahasa Dan Pustaka? Kemana perginya Saham Bumiputera yang bernilai puluhan bilion ringgit? Bukankah PPSMI diluluskan oleh UMNO/BN yang menyebabkan ramai pelajar melayu terutamanya di yang tinggal dipendalaman ketinggalan? Mengapa Undang-undang Murtad tidak digubal sedangkan sebelum ini berapa ramai melayu UMNO yang mengaku perjuangkan bangsa dan agama menjadi ahli parlimen?

Atas dasar inilah, Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) menyeru kepada kaum lain terutama Kaum Cina agar bertindak 'mengajar' UMNO/BN di dalam pilihanraya yang akan datang kerana sudah jelas dan nyata punca kepada perpecahan kaum yang berlaku adalah kerana selagi wujudnya parti yang berteraskan bangsa ini. Mereka bukannya menghentam DAP secara khusus akan tetapi yang tersiratnya adalah menghina Kaum Cina keseluruhannya setelah mereka menemui jalan buntu untuk mendapatkan kembali sokongan dan undi kaum tersebut. DAP yang bertindak memperjuangkan keadilan sehingga sanggup memecat mana-mana ahlinya yang didapati menyalahguna kuasa dituduh dengan bermacam-macam tuduhan dan tohmahan. Tidak sepertimana UMNO/BN yang bertindak membela Shahrizat yang dituduh menyelewengkan RM250juta tanpa dibawa kemuka pengadilan. Rekod pemerintahan DAP di Pulau Pinang yang dipuji oleh Audit Negara tidak diendahkan. Begitu juga nasib rakyat Pulau Pinang lebih terbela tanpa mengira bangsa dan parti berbanding di zaman pemerintahan BN dahulu juga di'gelap'kan oleh mereka.

Ayuhlah bersama di dalam Pakatan Rakyat demi untuk menjamin kesejahteraan antara kaum dan agama supaya hidup akan lebih harmoni dan tenteram daripada pemikiran politik sempit UMNO/BN. Terima kasih diucapkan kepada UMNO kerana dengan ucapan-ucapan sebegini akan menyebabkan rakyat semakin muak dengan perangai dan tingkahlaku mereka. Sudah sampai masanya mereka di'didik' dengan 'bahasa' undi kerana hanya itu sahaja 'jalan' yang paling sesuai dan mudah difahami oleh UMNO/BN.

**Mohd. Firdaus Jaafar adalah Ahli Parlimen Jerai merangkap Exco Dewan Pemuda PAS Pusat

Lepas beli Kondo..depa beli Tanah & Kenderaan laa pulak...

PKR dedah pula dakwaan pembelian tanah, kenderaan

PKR hari ini meneruskan pendedahan berhubung dakwaan penyelewengan dalam projek fidlot yang diusahakan keluarga Menteri pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil – kali ini didakwa melibatkan pembelian kereta mewah dan juga lot tanah di Putrajaya.

NONEPengarah strategi PKR, Rafizi Ramli mendakwa dana National Feedlot Corporation (NFC) itu digunakan untuk membeli sebuah kereta mewah Mercedes Benz berharga RM534,622 pada Disember 2009.

Bercakap dalam satu sidang akhbar di bangunan Parlimen hari ini, Rafizi mendakwa pembelian itu dibuat oleh National Meat and Livestocks Corporation, sebuah syarikat milik penuh keluarga Shahrizat.

Dakwanya, bayaran untuk membeli kenderaan terbabit pada Disember 2009 dibuat NMLC melalui dana yang disalurkan melalui NFC.

"(Bayaran untuk) menyelenggara pula dibuat terus daripada akaun NFC. Saya pasti ia adalah untuk kegunaan pengarahnya," dakwanya lagi.

Selain itu, Rafizi juga mendakwa, NMLC telah membeli dua bidang tanah di Presint 10, Putrajaya dengan bayaran berjumlah RM3,363,507.

Pendedahan hari ini timbul berikutan tindakan Shahrizat yang menggunakan peluang berucap di perhimpunan agung Umno hari ini untuk menyerang pemimpin PKR berhubung siri pendedahan berhubung dakwaan penyelewengan dana NFC.

Siapa Bodoh? Najib Atau 1000 Orang Peguam ?

http://hanief.blogspot.com



Perkara macam nie yg boleh lesap p buat projek Lembu tuu..!!!

Boleh Percaya ke?? RM83.7 Billion..Fuhh Banyak Beb..

Jumlah pinjaman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kepada kerajaan dan institusi korporat setakat Jun 2011 ada­lah sebanyak RM83.7 bilion.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata, jumlah berkenaan adalah bagi pelaburan dalam bentuk pinjaman dan sebahagian besarnya adalah jaminan kerajaan.

Menurutnya, nilai tersebut sebanyak RM79.41 bilion atau 95 peratus adalah pinjaman kepada kerajaan, manakala baki RM4.31 bilion atau lima peratus adalah pinjaman kepada institusi korporat.

“Pinjaman diberikan KWSP adalah dijamin de­ngan sekuriti.

“Dalam melaksanakan tanggungjawabnya dengan penuh berintegriti, telus dan profesional, governance stucture telah dipertingkatkan se­iring pertumbuhan asetnya,” katanya menjawab soalan Azan Ismail (PKR-Indera Mahkota) yang ingin me­ngetahui mengenai kedudukan jumlah pinjaman KWSP kepada institusi korporat.

Semua bentuk pelaburan KWSP akan dipantau dan dinilai Panel Pelaburan dan Risi­ko KWSP sebagai jaminan ba­ha­wa pinjaman itu selamat.

“Bagaimanapun keputusan panel ini perlu mendapat kelulusan Menteri Kewangan yang perlu ditapis di peringkat kemente­rian. Saya yakin pelaburan berisiko tinggi tidak akan dibuat,” katanya ketika menjawab soalan Datuk Ismail Kasim (BN Arau).

Juragan : Menteri Kewangan sapa beb..??Umnuuooooo..kaki songlap,kaki
seleweng,kaki penipu,kaki rasuah,kaki salah guna kuasa dan banyak lagi kaki
yang semuanya kaki tak guna!! Paling Haprak..lulus RM250 bab Lembu kemudian
baru bawak mesyuarat,duit dah keluar awal..mcm mana rakyat nak caya beb??

Umno dah hilang monopoli...tidak lagi boleh mendakwa mereka mewakili suara dan aspirasi bangsa Melayu.

The Malaysian Insider
Oleh Sakmongkol AK47

Anggota Umno diminta tidak mendabik dada dengan kejayaan parti mendaftarkan 3.4 juta anggota setakat ini, kata Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan. Beliau berkata, jumlah sebesar itu belum menjamin kemenangan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum akan datang. “(Ini kerana) ahli Umno hanya satu per empat daripada 12 juta pengundi,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Agenda Melayu ke-7 anjuran Alumni Kelab-kelab Umno Luar Negara, di sini hari ini. Beliau berkata setakat ini kira-kira tiga juta anggota Umno adalah pengundi berdaftar. Justeru katanya, semua anggota Umno perlu berusaha keras meraih sokongan pemilih lain, terutama yang ‘di atas pagar’. “…..kita kena dekati dan tarik pengundi selebihnya untuk menyokong Umno dan BN,” katanya.

Inilah kenyataan yang paling dangkal yang saya dengar dari Ahmad Maslan, ketua penerangan Umno. Nampak sangat dia malas membaca kerana kalau dia membaca dan faham apa yang dibaca, dia tidak mengeluarkan kenyataan yang bingung macam ini. Helo brader, semua orang dah tahu hal ini.

Lihat sahaja keputusan pemilu 2008. Jumlah pengundi Melayu semuanya 5.7 juta. Calun Umno mendapat 2.38 juta undi. Katakan lah 380,000 pengundi tersebut adalah pengundi bukan Melayu. Itu bermakna, dari 5.7 juta pengundi Melayu, calun Umno hanya mendapat 2 juta undi. Jika ahli Umno sahaja sudah ada 3 juta lebih, maka itu bermakna 1 juta lebih ahli Umno tidak mengundi calun Umno sama ada kerana mereka tidak mendaftar diri atau enggan mengundi calun Umno.

Umno tidak lagi boleh mendakwa mereka mewakili suara dan aspirasi bangsa Melayu. Umno dah hilang monopoli. Bolehkah orang Melayu yang merupakan 65 peratus penduduk Malaysia, hilang dominance mereka? Matematik mana Ahmad Maslan pelajari?

Ertinya, Ahmad Maslan tidak perlu mengulangi kelemahan Umno. Dia lebih perlu menjawab mengapa rakyat meluat melihat Umno. Sekurang kurangnya, presiden Umno lebih teliti dalam observasinya. Orang dah kenal sangat sifat-sifat orang Umno yang ek — baju linen, kereta besar, cermin mata hitam dan lain-lain lagi petanda2 luaran. Dan orang tahu, kebanyakan pemimpin Umno seperti Ahmad Maslan adalah tin kosong.

Ahmad Maslan ini sendiri semasa jadi ketua penerangan Umno akan sentiasa memulakan ucapannya dahulu dengan mencerita hal dirinya sendiri. Bagaimana dia yang tak tahu apa2 pun, tiba2 di angkat oleh Datuk Najib jadi pegawai yang in charge Felda, kemudian di lantik timbalan menteri dan terus ketua penerangan.

Boleh jadi kerana kamu, Ahmad Maslan sudah jampi Datuk Najib dengan serapah 7 petala langit dan 7 petala bumi dan apa apa lagi. Semua orang yang mendengar ucapan Ahmad Maslan pada masa itu tertanya-tanya, apa jadahnya kaitan cerita nasib baik kamu dengan tugasan yang mendepani organisasi Umno? Syukurlah kamu bernasib baik tapi jangan melembukan ahli Umno yang lain dengan cerita karut marut dan buah fikiran yang dangkal.

Belum sempat saya habis baca ulasannya mengenai Umno ada 3.4 juta ahli(yang semua mahu menunggang Umno) saya terbaca komennya dalam ucapannya di sebuah forum Melayu pasca PRU13. Ini satu lagi buah fikiran yang dangkal lagi.

Macam mana Melayu hilang kuasa dan kedudukan? Melayu akan hilang kuasa kalau mereka tidak ada pelajaran, kalau mereka tidak kompetitif dan sebagainya. Melayu tak hilang kuasa jika tidak bertali urikan Umno. Umno yang banyak menjahanamkan kepentingan Melayu. Tajuk forum yang terlebih baik ialah Melayu Umno pasca PRU13. Hari ini, kepentingan Melayu boleh di perjuangkan diatas wadah apa sekali pun, ianya bergantung kepada dedikasi dan kepandaian yang empunya diri.

Kita tanya Ahmad Maslan, bila Shahrizat bertindak sebabagi pemudah cara pemberian grant kepada Dr Salleh, ada dia fikir mengenai kepentingan bangsa Melayu? Apakah Dr Salleh akan senang dapat grant tersebut ketika rekodnya mengurus Technology Park Malaysia sangat buruk kecuali merit yang dia ada ialah dia suami Shahrizat Jalil? Tidak bukan. Sebab dia mahu melembukan semua orang Melayu. Setelah sebulan isu feedlot ini di bangkitkan baru sehari dua, Shahrizat kata, dia takde kena mengena dengan isiu feedlot?

Dan bila kita membayar pembelian kereta APC oleh Deftech dengan membayar RM6 billion lebih tinggi dari harga RM1.2 billion, duit RM6 billion itu untuk orang Melayu? Dan di mana Umno menghilangkan diri bila MAS yang sepatutnya menjadi kebanggan negara Malaysia, sedang di canibalise supaya beberapa orang membuat wang yang banyak.

Si Ahmad Maslan ini betul2 tidak membaca apa guruh yang sedang membuak di kalangan orang Melayu. Orang Melayu melihat Umno hari ini organisasi yang membenarkan perlanunan dan samun dan rompakan keatas orang Melayu sendiri. Dan kalau Ahmad Maslan membaca dengan teliti lagi, dia akan dengar orang ramai berkata Ahmad Maslan can shove his remarks up that part of his anatomy where the sun does not shine! — sakmongkol.blogspot.com

Anak Muda jenis nie ka yg di ajak TPM untuk berjihad tuu..??

http://4.bp.blogspot.com/-b1NUGryf5Ww/TtV64-1EH2I/AAAAAAAAFcQ/pu0ViAPn5mI/s320/bn_TENANG.jpg

http://1.bp.blogspot.com/_d4Ybqr7_vf4/SKl_RfFsUlI/AAAAAAAAAdg/f9JWzo-5DPs/s400/puteriumno.jpg

Bukan DAP yang Lesapkan Hampir RM3billion Wang FELDA

oleh Tulang Besi

Sempena Perhimpunan Agung UMNO, sekali lagi pemuka2 UMNO memukul gendang kononnya hak Melayu akan terhapus. Bahasa Melayu bakal hilang (padahal Dr Mahathir yang suruh ajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris, bukan DAP), Raja-Raja Melayu akan hilang kuasa (padahal UMNO dan Dr Mahathir yang hapuskan kekebalan Raja Raja Melayu), DAP akan berkuasa (sedangkan DAP cuma berkuasa di Pulau Pinang yg sebelum ini dikuasai oleh GERAKAN) dan banyak lagi.

Soalnya sekarang, adakah DAP yang telah melesapkan wang FELDA hampir RM3billion? Persoalan ini sehingga hari ini Ahmad Maslan tidak mampu menjawab. Apabila dicabar oleh Mazlan Aliman untuk berdebat, Ahmad Maslan begitu menikus menolak cabaran berdebat.

Persoalannya sekarang siapakah yang sebenarnya menghapuskan hak Melayu? Adakah ia DAP ataupun UMNO?

Jelasnya, banyak tanah Melayu hilang bukan digadai oleh DAP tetapi UMNO.

Dalam isu Wang Felda lesap RM3billion ini, jelas sekali yang meranapkan hak Melayu adalah UMNO bukannya DAP.

Ahmad Maslan cuba beri alasan kononnya wang FELDA digunakan untuk tanam semula. Sedangkan kos penanaman semula oleh syarikat-syarikat lain seperti SIME DARBY JAUHHHH lebih murah berbanding FELDA. Kos tanam semula FELDA hampir 3 kali ganda berbanding SIME DARBY atau IOI.(Sila baca dengan panjang lebar berkenaan isu ini di sini)

Bukti telah jelas. Yang akan meranapkan bangsa Melayu di Malaysia adalah UMNO dan Barisan Nasional. Bukan DAP dan bukan Pakatan Rakyat.

Orang Melayu terus merempat di bumi sendiri. Gaji tak naik-naik tapi kos hidup naik setiap bulan. Pemimpin2 orang Melayu dari UMNO makin kaya. Anak beranak mereka juga makin kaya. Rakyat Melayu biasa terus merana.

Tak hairanlah ada seorang pemimpin negara jiran berkata beliau cuma memerlukan SD800 juta untuk membeli keseluruhan UMNO.

Tulang Besi

ps nak tanya Ahmad Maslan, sewaktu Mahathir menggunakan wang PETRONAS untuk menyelamatkan anaknya dari bangkrupsi (RM1.6 billion), adakah itu juga langkah memperjuangkan Melayu?

Jihad: Lucunya kenyataan Muhyiddin

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 30 Nov: Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia merasa cukup sedih dan kecewa di atas ucapan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang sama sekali tidak menunjukkan beliau selaku orang nombor 2 negara yang mempunyai daya fikir intelek yang tinggi dan budi bahasa yang baik.

Pengarahnya, Mohd Sany Hamzan berkata, semasa merasmikan serentak Persidangan Tahunan Puteri, Pemuda dan Wanita Umno malam tadi, Muhyiddin meneruskan perseteruan terhadap Pakatan Rakyat dan PAS secara khususnya dengan alasan yang berbentuk fitnah dan dangkal.

“Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia ingin mengingatkan Umno bahawa keangkuhan mereka sebagai parti yang tiada galang ganti untuk meneruskan agenda perjuangan bangsa Melayu sudah lapuk ditelan zaman kerana PAS sudah bersedia untuk memimpin bangsa Melayu ke arah suasana politik yang lebih kondusif bahkan lebih lagi PAS menawarkan perjuangan bangsa Melayu menurut ajaran Islam yang syumul,” ujarnya kepada Harakahdaily.

PAS, tegasnya akan menggantikan Umno untuk membela nasib bangsa Melayu yang selama ini menjadi mangsa ‘belasahan’ Umno.

Jadi, tambahnya Umno sememangnya berada di dalam keadaan cukup terdesak kerana PAS dan Pakatan Rakyat semakin mendapat tempat di hati rakyat untuk memerintah negara ini.

“Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia berpendapat bahawa cabaran Timbalan Perdana Menteri kepada para Puteri, Pemuda dan Wanita Umno untuk menjadi mujahid dan mujahidah yang akan berjihad untuk mempertahankan bangsa Melayu di dalam Pilihanraya Umum yang akan datang adalah sebuah lelucon yang amat menggelikan hati,” katanya lagi.

Menurutnya, Umno sebagai sebuah parti sekular yang memisahkan agama di dalam agenda perjuangan politik mereka sanggup menggunakan istilah-istilah Islamik supaya nampak agenda Islam mereka tetapi sebaliknya bersifat munafik semata-mata.

Mohd Sany berkata, sepatutnya jihad yang utama adalah menegakkan hukum syariat Allah Taala di atas muka bumi ini dan bukannya berjihad di atas nama bangsa.

Beliau menambah, Jabatan Pilihanraya DPPM turut mengingatkan kepada seluruh jentera pemuda di semua peringkat supaya meningkatkan kewaspadaan dan kebersediaan untuk menghadapi pilihanraya yang mendatang.

Katanya lagi, Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia melihat Umno kini semakin gawat dan tidak keruan, tidak mustahil sepanjang perhimpunan Agung Umno ini akan menjadi perhimpunan yang akan dipenuhi dengan segala macam kenyataan-kenyataan yang bersifat hasutan, ancaman, tuduhan, prejudis, rasis dan sebagainya.

Oleh itu, ujarnya, pihaknya meminta supaya rakyat Malaysia yang cintakan keamanan dan keadilan menolak secara total parti Umno dan Barisan Nasional kerana pembawaan politik sempit mereka sudah tidak diterima lagi oleh rakyat.

Selain itu, kata beliau, pihaknya mengarahkan jentera pemuda di semua peringkat untuk membuat laporan polis di atas kenyataan Timbalan Perdana Menteri dan Ketua Penerangan Umno yang bersifat menghasut dan menimbulkan kebencian orang Melayu untuk terhadap orang-orang bukan Melayu dan orang-orang yang bukan beragama Islam.

Mohon SPR, JPN bertindak secara profesional

Dr Ghazali Hasbullah

Pendedahan demi pendedahan telah dibuat oleh Dewan Pemuda PAS melalui Lajnah Mobilsasi Rakyat mengenai pemberian kad pengenalan kepada warga asing. Namun Jabatan Pendaftaran Negara dan Suruhanjaya Pilihan Raya masih lagi tidak bertindak mengikut tahap profesionalism mereka.

Jawapan yang dikeluarkan setakat ini adalah kenyataan politik, seolah-olah mewakili Umno/BN. Antara jawapan yang dikeluarkan adalah, pihak-pihak tertentu tidak mengemukakan bukti kepada SPR. Bukti yang bagaimana lagi yang diperlukan oleh SPR dan JPN?

Sehingga kini, SPR telah mengiktiraf kenyataan PAS bahawa wujudnya pengundi hantu. Pengiktirafan itu, yang dibuktikan melalui pendedahan nama-nama meragukan yang bukannya seorang-dua, tetapi sehingga lebih 60,000 nama.

Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof dilaporkan berkata nama-nama itu disiarkan untuk tatapan umum di laman web dan media bagi membolehkan individu berkenaan mengunjungi pejabat SPR bagi membantu menjelaskan kedudukan.

Namun, sehingga kini, kita menyedari bahawa ini hanyalah tindakan yang sekadar ingin melepaskan jerut ditengkuk bahkan ianya acuh tidak acuh.

Terdapat beberapa sudut tindakan yang hanya dengan ini membuktikan SPR telus dan benar-benar menegakkan demokrasi di dalam Negara.

Terdapat beberapa sudut tindakan yang hanya dengan ini membuktikan SPR telus dan benar-benar menegakkan demokrasi di dalam negara.

Nama-nama yang disiarkan, mempunyai rekod alamat tempat tinggal. Mengapakah tiada agensi, baik SPR, mahupun JPN melakukan penjejakan terhadap mereka ini? Ini adalah suatu kesalahan jenayah, kerana memalsukan maklumat diri seseorang warganegara.

Sebelum mereka mendaftar sebagai pengundi, “hantu-hantu” ini perlu mempunyai kad pengenalan yang berasingan supaya dapat didaftar sebagai pengundi kedua (atau berganda). Penghasilan kad pengenalan ini dibuat di Jabatan Pendaftaran Negara. Rekod petugas yang mendaftar mereka di kaunter ada di dalam simpanan JPN.

Maka, mengapa petugas-petugas yang mendaftar ini tidak di soal siasat? Bahkan jika didapati bersalah, mereka perlu ditangkap dan dibicarakan kerana mencemarkan institusi demokrasi negara dan secara lebih jelas, memperjudikan keselamatan negara kita.

Pihak polis perlu menahan “hantu-hantu” ini kerana mereka telah menipu kesemua rakyat negara ini dan memperjudikan keselamatan negara.

Setelah siasatan dibuat, pendedahan siapakah yang merupakan dalang utama ini pendaftaran haram hantu-hantu ini perlu dibuat. Dalang-dalang ini perlu disiarkan muka mereka di kaca televisyen, dituntut meminta maaf kepada semua rakyat Malaysia yang mendambakan keadilan.

Pihak SPRM juga perlu melihat kes ini dengan lebih kritis kerana mungkin membabitkan salah guna kuasa pihak SPR atau JPN.

Sepatutnya, tindakan diatas perlu dikoordinasikan oleh pihak SPR jika benar-benar ingin melihat demokrasi negara ini menjadi bersih dan adil.

Jika tindakan-tindakan ini tidak diambil, maka ternyata, SPR bahkan JPN memang hendah membela hantu-hantu ini atas sebab-sebab menjaga kepentingan ahli politik dan parti pemerintah. Ini kerana SPR dan JPN adalah dilantik oleh pemerintah BN.

Kami memperingatkan SPR dn JPN, supaya harta yang mereka cari, demi menjaga kerajaan BN serta diri mereka sendiri tidak menjadi bahan bakar api neraka di akhirat nanti.

Salam Maal Hijrah dan salam penghijrahan demokrasi mulia 1433H.

Penulis adalah pengerusi, Lajnah Pekerja dan Professional Muda, Dewan Pemuda PAS

Pelancaran Ladang Rakyat dilancar untuk kesejahteraan rakyat

KUPANG – Dalam rangka membangun tanah-tanah hutan, kerajaan negeri telah mengenalpasti beberapa tempat, antaranya Gunung Inas di Baling, Teloi di Sik, Bukit Raja di Kubang Pasu dan Bukit Perak di Pendang untuk ditanam semula dengan pokok getah balak yang boleh membawa keuntungan lebih dari getah biasa. Pokok getah balak yang batangnya lebih besar dan boleh digunakan untuk pembalakan selepas 20 tahun.

“Projek ini semuanya untuk rakyat, hasil dari pulangan projek berkenaan akan diserahkan kepada rakyat.

“Kedah Agro akan mengendalikannya dan hasilnya akan diagihkan kepada rakyat yang mendaftar dengan E-Sinar,” ujar Menteri Besar, YAB Dato’Seri Ustaz Azizan Abdul Razak dalam ucapan perasmian sempena Majlis Pelancaran Projek Ladang Rakyat di Kampung Charok Kapas, Mukim Kupang, Baling, di sini.

Tambahnya lagi, beliau menerima laporan berlakunya pencerobohan ke atas tanah-tanah hutan terutama hutan simpanan. Mereka sanggup menggunakan jentera berat dan menjadikan tanah berkenaan sebagai ladang. Tindakan mereka seolah-olah tanah tersebut tidak dikuasai oleh sesiapa.

“Kalau orang kampung datang teroka nak buat tapak tanam durian atau rambutan, tak apalah juga, ini datang dengan mesin berat, tolak pokok, buat ladang seperti tanah di Kedah ini tiada bertuan,” celahnya.

Beliau turut menasihati agar tidak membeli tanah-tanah yang dijual oleh golongan berkenaan kerana akan menimbulkan masalah seperti hak milik dan sebagainya.

“Saya harap mereka ini ditangkap kerana mereka mencerobohi tanah milik rakyat,” tegasnya.

Beliau menjelaskan juga, cara kerajaan negeri berbeza dengan Felda. Felda memberi hak milik tanah kepada peneroka selepas 20 tahun tetapi projek Ladang Rakyat dibangunkan dan hasilnya diagih-agihkan kepada rakyat.

“Kita mengamalkan konsep bantu sehingga mereka boleh berdikari, bila mereka boleh berdikari, kita bantu orang lain pulak. Kita juga harap mereka yang kita bantu ini, suatu hari nanti boleh bantu orang lain pula,” jelasnya.

Ladang Rakyat yang akan dibangunkan melibatkan 20 ribu ekar untuk permulaan dan secara tidak langsung boleh memberi peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan.

Dalam majlis tersebut seramai 260 orang menerima sumbangan hasil pulangan Felcra kepada kerajaan negeri yang melibatkan kira-kira RM370 ribu. Beliau turut memaklumkan, hasil yang dibayar oleh Felcra kepada kerajaan negeri dipulangkan semula kepada rakyat . Kerajaan negeri hanya ambil untuk tujuan pembangunan sahaja dan selebihnya diserahkan kepada rakyat.

“Seramai 1,104 orang yang telah mendaftar dengan E-Sinar akan menerima pulangan ini. Di Baling sahaja melibatkan 260 orang,” katanya.

Azizan menyarankan Ladang Rakyat ditukar secara rasmi kepada Ladang Sejahtera kerana sejahtera membawa makna lebih baik.

Selain itu, beliau turut menyempurnakan upacara penanaman anak pokok getah dan dibawa melawat sebahagian kompartmen 8, Hutan Simpan Gunung Inas.

Seramai kira-kira tiga ribu hadirin termasuk Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, Ahli Parlimen, Adun-Adun, ketua-ketua jabatan hadir meraikan majlis tersebut.

Kerajaan Negeri memperuntukkan bajet sebanyak RM2.5 juta untuk kebajikan rakyat

Kanak-kanak perlu diberi didikan agama secukupnya

http://www.wartakedah.net/images/stories/November2011/anak%20soleh.jpgGUAR CHEMPEDAK – Kerajaan Negeri memperuntukkan bajet sebanyak RM2.5 juta untuk kebajikan rakyat dalam usaha memastikan kesejahteraan rakyat di negeri ini.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kebajikan Masyarakat, YB. Ustazah Siti Ashah Ghazali, kewujudan Maahad Tahfiz di Kulim adalah langkah terbaik dalam usaha memberikan pendidikan agama yang secukupnya kepada pelajar.

“Pengambilan pelajar seramai 50 orang dilakukan untuk memastikan perjalanan pembelajaran berjalan dengan baik sebelum Maahad Tahfiz berkenaan berpindah ke Pulau Tuba, Langkawi,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada majlis penutup Kem Anak Soleh yang diadakan di Sekolah Integrasi Faizin (Saif), di sini.

http://www.wartakedah.net/images/stories/November2011/anak%20soleh1.jpg http://www.wartakedah.net/images/stories/November2011/anak%20soleh2.jpg

YB. Ashah memberitahu, pembinaan kampus tetap Kolej Universiti Insaniah (KUIN) di Kuala Ketil adalah antara projek Kerajaan Negeri dalam usaha meningkatkan mutu pendidikan di negeri ini.

“Ini adalah sebahagian daripada program Kerajaan Negeri dalam memastikan kebajikan rakyat terbela serta berupaya mensejahterakan rakyat,” katanya.

Tambahnya, penganjuran Kem Anak Soleh adalah antara program pembangunan insan yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri.

Beliau menjelaskan, program yang diadakan ini merupakan satu tanggungjawab dalam usaha melahirkan satu generasi yang cemerlang di masa hadapan.

“Kem Anak Soleh akan diadakan pada setiap kali musim cuti persekolahan kerana ia terletak di bawah portfolio Pembangunan Insan, YB. Dr Ismail Salleh,” ujarnya.

Tambahnya, program yang diadakan itu dipenuhi dengan pengisian ilmu seperti ceramah anak soleh, smart solat, tip-tip solat, wuduk dan solat, riadah dan sebagainya.

“Kem Anak Soleh yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Kedah adalah bertujuan untuk melahirkan mutiara hati di kalangan ayah dan bonda,” katanya.

Menurutnya, ia adalah bertujuan untuk memastikan anak-anak mendapat pendidikan yang secukupnya di samping mendidik mereka dengan ilmu pengetahuan yang berguna.

YB. Ashah memberitahu, ibu bapa perlulah memainkan peranan penting dalam usaha memberikan pendidikan yang terbaik kepada anak-anak.

“Selain guru, peranan ibu bapa juga amat penting dalam membentuk anak-anak agar mereka mampu menjadi insan yang berguna kepada agama, bangsa dan negara,” jelasnya.

Di samping itu, katanya, Kerajaan Negeri juga turut menganjurkan Kem Bina Sahsiah yang terbuka kepada pelajar yang berumur antara 15 hingga 16 tahun.

“Kem ini diadakan pada musim cuti persekolahan yang bertujuan untuk menjalinkan semangat ukhuwah di samping memupuk semangat cintakan ilmu pengetahuan,” jelasnya.

Pada majlis penutup itu, setiap peserta menerima sijil penyertaan yang disampaikan oleh YB. Ustazah Ashah Ghazali.

Seramai 200 murid Tahun 5 dan 6 menyertai kem berkenaan yang diadakan selama empat hari tiga malam.

Turut hadir ialah Pengarah Sekolah Integrasi Faizin (Saif) Guar Chempedak, Ustaz Mohd Ali Idris dan Pengarah Kem Anak Soleh, Ustaz Mohd Nazmi Abdul Rani.

Tuesday, November 29, 2011

Ada Pengendali Akhbar Maya bengkek di Persidangan Lembu-Lembu di PWTC

Ha Ha Ha.... kami di KedahLanie mampu ketawa senyum simpol lembu sahaja laaa...

UMNO Online – Simpan Karat La!

KUALA LUMPUR – “Tak faham orang lebih banyak nak tolong dia dari diri sendiri,” itu saja yang boleh kami katakan kepada perhimpunan parti bangsa Melayu terbesar negara apabila kami gagal meneruskan liputan mengenainya tahun ini.

Panas hati, kecewa dan bengang teramat sangat, begitulah perasaan kami ketika meninggalkan Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) selepas dua hari berturut-turut membuat liputan Perhimpunan Agung UMNO di sini.

Kami dimarah dan dileter sesuka hati oleh pihak urus setia yang bertanggung jawab menjaga hal ehwal media di perhimpunan tersebut, iaitu UMNO Online yang juga memiliki portal berita yang hidup segan mampus tak mahu.

“Dah la mohon lambat, nak pula pas media cepat-cepat, mana boleh! Banyak lagi media yang kami kena layan, banyak lagi kementerian lain yang kami kena layan, bukan korang saja!,” tengking seorang petugas UMNO Online.

Kami juga diherdik kerana lewat memohon pas media khas untuk membuat liputan walaupun memberikan alasan bahawa kami masih baru dan tidak tahu saluran untuk membuat permohonan tersebut.

“Kalau tak terima surat jemputan pun, telefon la kitorang! Ni dah mohon lambat, pas dah habis, kena tunggu la, ikut la prosedur!,” katanya.

Pertamanya, ingin kami beritahu di sini bahawa memang silap kami kerana lewat memohon pas media, itu pun disebabkan kami tidak tahu saluran mana atau siapa yang patut dihubungi untuk mendapatkan pas tersebut.

Tidak ada pula kami terima jemputan melalui emel, surat, pekeliling, hebahan melalui poster, radio atau televisyen yang memberitahu bahawa soal pas media dikendalikan oleh UMNO Online sebulan lalu.

Ia sangat berbeza dengan urus setia media Muktamar Tahunan PAS ke-52 yang berlangsung di Taman Melewar pada April lalu di mana kami dihubungi dan dimaklumkan melalui faks untuk hadir membuat liputan ketika perhimpunan parti itu.

Perkara ini, UMNO Online yang diamanahkan tugas tersebut perlu belajar dari PAS bagaimana menjalin hubungan baik dengan pengamal media.

Keduanya, kelewatan atau kesilapan kami itu bukanlah satu tiket untuk staf-staf UMNO Online mengeluarkan kata-kata yang tidak sepatutnya kepada kami dan sewajarnya mereka menjelaskan keadaan dengan nada yang lebih baik.

Kalau tak nak bagi pun, cakaplah elok-elok sikit. Kami pun faham la. Tak perlu la nak herdik macam bagus sangat. Kecoh lebih apahal.

Apakah wajar dua orang staf wanita yang mewakili suara UMNO berinteraksi dengan buruk terhadap media sedangkan mereka mengharapkan agar lebih banyak media membuat liputan perhimpunan parti mereka itu?

Dalam hal ini, pengalaman kami ketika membuat liputan Muktamar PAS tahun ini lebih baik.

Ketika Muktamar PAS tempohari, seorang wartawan Mynewshub.my lewat memohon pass media (pada hari ketiga muktamar), namun petugas PAS dengan senyuman bersungguh-sungguh membantu mendapatkan pass tersebut dan ia diperoleh selepas hanya sejam menunggu sahaja.

Nampaknya, kebobrokan beberapa staf UMNO Online terhadap birokrasi itu mampu memburukkan imej UMNO di mata media dan rakyat yang mempunyai nilai undi pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Ketiganya, sekiranya staf-staf UMNO Online itu benar-benar merasakan diri mereka hebat sangat diberikan tugas bagaikan ‘raja media’, mereka perlu betulkan tanggapan tersebut kerana semangat UMNO tidak pernah sebegitu.

UMNO yang kami kenali sentiasa mesra media, tanyalah pada Ketua Penerangan UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan, beliau pasti setuju dengan pendapat kami mengenai parti itu.

Keempat, tolonglah jaga sikit mulut staf-staf UMNO Online itu kerana ia mampu menjejaskan nama baik UMNO, khususnya kami telah mendapat tahu ada dikalangan rakan media yang sudah merungut mengenai layanan yang diterima meskipun perhimpunan baru sehari bermula.

Menghina, terlalu tegas dan bersikap bagai ‘akulah raja’ terhadap media akan membuat media alternatif seperti Malaysiakini dan Malaysian Insider akan melaporkan perkara-perkara yang negatif di sekitar perhimpunan tersebut.

Kelima, apalah yang susah sangat untuk memproses pas media yang hanya bermodalkan sekeping kertas dan hanya mengambil masa kurang sejam.

Jika urus setia PAS mampu membantu memberikan pas media kepada Mynewshub.my dalam masa sejam, kami percaya pihak UMNO yang lebih sofistikated dan ‘advance’ mampu memberikan pass tersebut lebih awal dari tempoh tersebut!

Pokoknya, mahu atau tak mahu bagi sahaja, kan?

Maaflah sekiranya UMNO Online tersinggung dengan kami kali ini, kami tak pedulik sebenarnya….dan ketahuilah bahawa salah kami hanya satu, namun kesalahan dan kesilapan pihak urus setia hal ehwal media ini lebih dari satu!

Tak tahulah sama ada kami akan membuat liputan media Perhimpunan Agung UMNO pada tahun depan atau tidak memandangkan kami malas mahu mengadap muka-muka berlagak tak bawak ke mana urus setianya.

- Mynewshub.my

Umno umpan wang jatuhkan PAS sejak 1960-an

M Faqih

RANTAU PANJANG, 29 Nov: Umno mempertahankan tradisi lama, menggunakan umpan wang dan hiburan bagi menarik sokongan rakyat.

Wang menjadi pengantaraan bagi memaksa ibu bapa hadir pada majlis penyampaian apa-apa sahaja bantuan di bawah kerajaan pusat.

Dan sekarang kesempatan digunakan sepenuhnya dengan memaksa ibu bapa datang ke sekolah bagi menerima wang sebanyak RM100 bagi pihak anak mereka. Sebelum wang disampaikan mereka dipaksa mendengar ceramah politik Umno.

Begitu juga hiburan dan artis menjadi ‘sajian’ tetap Umno apabila mahu menghimpunkan orang ramai. Program Bekwoh anak Kelantan anjuran Umno di Stadium Bukit Jalil baru-baru ini juga mengundangkan artis.

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa berkata, wang digunakan Umno sejak tahun 1960-an lagi bagi membeli wakil rakyat PAS.

“Orang lama tentunya masih ingat lagi peristiwa turn about - about turn, di mana lima Adun PAS diculik dan dikurung di Kuala Lumpur,” katanya pada ceramah di Markas PAS Rantau Panjang malam semalam.

Hadir sama Speaker Dun Kelantan, Datuk Nasuruddin Daud, bekas Menteri Besar Pakatan Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin, Yang Dipertua PAS Rantau Panjang, Abdul Fatah Harun dan Adun Gual Periuk, Ustaz Mohamad Awang.

Peristiwa yang tercatat dalam sejarah itu berlaku pada 1968 selepas Umno (Perikatan) gagal dalam misi merampas Kelantan sejak pilihan raya umum 1959.

Lima Adun PAS yang diculik dalam misi tersebut termasuk Adun Kota Bharu Timur, Saufi Idris; Adun Tok Uban, Abdullah Yusof; Adun Pasir Puteh Tenggara, Abdul Rahman Mohd Salleh; Adun Tanah Merah Barat, Yusof Abdul Latiff dan Adun Tanah Merah Timur, Che Omar Mohamad.

Menurut Che Omar mereka ditempatkan di sebuah rumah di Jalan Pekeliling, Kuala Lumpur selama sebulan dengan kawalan ketat pegawai polis.

Mereka diugut dan dijanjikan dengan pelbagai tawaran sekiranya bersetuju menjatuhkan kerajaan PAS.

Sebagai helah bagi melepaskan diri akhirnya mereka bersetuju dengan tawaran dibuat Umno. Kemudian kelima-lima Adun terbabit dibawa pulang ke Kelantan menjelang persidangan Dun diadakan.

Bagaimanapun selepas sampai di Kota Bharu mereka mendedahkan peristiwa sebenar yang berlaku, sehingga usul undi tidak percaya pada 1968 terhadap kerajaan PAS gagal.

Husam berkata, taktik menumbangkan kerajaan PAS berterusan dilakukan sehingga sekarang, di mana keadaan dianggap kritikal berlaku pada 2004 ketika PAS menang dengan majoriti kecil.

“Ramai Adun PAS diumpan dengan tawaran lumayan, namun mereka tidak tergoda dengan umpan kebendaan itu sehingga kerajaan PAS dapat bertahan sehingga ke hari ini,” ujarnya.

Nizar juga mendedahkan taktik luar biasa turut digunakan pemimpin Umno bagi menumbangkan kerajaan Pakatan di Perak pada 2009.

Menurutnya rampasan kuasa melalui kudeta itu sebenarnya bukan hanya untuk menyelamatkan Umno, sebaliknya mengangkat keperibadian pemimpin tertentu.

“Pemimpin Umno sanggup lakukan apa sahaja termasuk mengulangi misi merampas Perak pada 2009 semata-mata bagi menyelamatkan Putrajaya.

“Malah Datuk Seri Najib pernah mengeluarkan kenyataan mahu berjuang mempertahankan Putrajaya sehingga sampai ke tulang,” katanya.

Dalam perkembangan berkaitan penganalisis politik dari beberapa universiti yakin Umno dan BN tidak dapat mempertahankan kerajaan di Perak pada pilihan raya umum akan datang.

Kata mereka momentum rakyat terutamanya bukan Melayu dilihat semakin jauh daripada BN.

'Politik meracau' Umno bakal jatuhkan Najib


KUALA LUMPUR, 29 Nov: Kenyataan terbaru Ketua Penerangan Umno bahawa Melayu akan hilang kuasa jika Pakatan Rakyat memerintah memperlihatkan sikap sebenar 'perkauman melampau' parti itu.

AJK PAS Pusat, Dr. Dzulkefly Ahmad berkata kenyataan Datuk Ahmad Mazlan itu juga menggambarkan Umno kini berada dalam keadaan 'meracau' dan diambang kehilangan kuasa.

"Kenyataan itu menggambarkan psikologi Umno yang berada dalam ketakutan ekoran diambang kehilangan kuasa.

"Mereka (Umno) masih belum jumpa strategi jelas, maka mereka meneruskan strategi lama dengan mencetuskan rasa takut (politic of fear) di kalangan rakyat dengan isu kuasa orang Melayu, agama dan sultan" katanya kepada Harakahdaily.

Dalam kenyaatan pagi tadi, Datuk Ahmad Maslan dipetik berkata orang Melayu akan hilang segala hak dan kuasa mereka sekiranya Pakatan Rakyat memenangi lebih banyak kerusi Parlimen dalam pilihan raya umum akan datang.

Ahmad berkata, senario paling buruk berkenaan masa depan orang Melayu negara ini ialah apabila wujud “Parlimen tergantung” seperti di Australia, di mana Barisan Nasional tidak mampu melaksanakan agenda polisi-polisi ekoran hanya majoriti mudah.

“Bahasa Melayu akan hilang (kedudukan), kata selamat tinggal kepada Kesultanan Melayu, malah pembangkang DAP tidak akan hormati institusi diraja... mereka tidak pernah terima gelaran diraja meskipun mereka ditawarkan.

“Kata selamat tinggal kepada Islam sebab mereka (DAP) adalah ejen Kristian... dalam bercakap mengenai agenda Melayu, kita tidak boleh lari daripada ini,” kata Ahmad pada satu forum parti sempena perhimpunan agung tahunan 2011.

Mengulas lanjut, Dr. Dzulkefly juga menyifatkan kenyataan Ahmad itu sebagai kegagalan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak untuk membawa transformasi politiknya kepada pemimpin Umno lain termasuk Ahmad.

Najib juga ujarnya masih tindak menentu dalam mencari strategi dan pendekatan untuk mempertahankan kuasanya.

"Mungkin juga ketua penerangan Umno ini mewakili suara majoriti ahli Umno dan suara Najib (yang mahu transformasi) hanya minoriti.

"Ini juga bukti 'banyak kepala' dalam Umno yang semakin bersimpang-siur dan bercelaru. Umno tetap Umno yakni parti berteraskan perjuangan perkauman Melayu sempit, Melayu Umno, masih ramai Melayu yang terpinggir, jurang miskin-kaya paling lebar dalam etnik Melayu di negara ini" kata Dr. Dzulkefly yang juga ahli parlimen Kuala Selangor.

Sementara itu juga, beliau menjangkakan perhimpunan agung Umno yang akan dirasmikan malam ini menjadi medan anggota parti itu membangkitkan isu perkauman.

Ianya memandangkan parti itu kini berada dalam keadaan terdesak selepas hilang sokongan bukan Melayu sejak tsunami politik 2008 lalu.

Malaysia makin mundur amal demokrasi

KUALA LUMPUR, 29 Nov: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang kesal dengan kegagalan Kerajaan Umno BN menunjukkan contoh yang baik kepada masyarakat majmuk di negara ini mengenai konsep keadilan dalam Islam.

Abdul Hadi sewaktu membahaskan Rang Undang-undang Perhimpunan Aman sebelum ia diluluskan petang tadi berkata, kerajaan di negara Barat sendiri melakukan pembaharuan dalam demokrasi selepas merujuk kitab feqah dalam Islam.

Sebaliknya beliau berkata, Malaysia yang mendakwa sebuah negara Islam semakin mundur dalam amalan demokrasi.

"Di negara barat perubahan demokrasi purba ke demokrasi moden dilakukan daripada kajian orientalis daripada kitab-kitab feqah Islam.

"Mengapa kita yang menganut Islam yang memimpin kerajaan, dan Umno sebagai tulang belakang (kerajaan) tak boleh tunjukkan contoh yang baik dalam masyarakat majmuk," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Marang.

Menurut Abdul Hadi, kerajaan meninggalkan konsep "mendengar sebelum mengambil sebarang tindakan terhadap rakyat" seperti yang diajar dalam Islam, menyebabkan kerajaan sesuka hari meminda undang-undang yang mencengkam kebebasan rakyat.

"Dalam Islam ada budaya memberontak iaitu mengangkat senjata menentang kerajaan, itupun ditangani dengan baik dalam Islam.

"Mengikut Islam, kerajaan akan dengar aduan mereka. Kalau aduan mereka benar, kerajaan yang salah, kerajaan wajib ikut. Sekiranya aduan mereka salah, mereka degil, barulah kerajaan boleh bertindak. Konsep ini kita tinggalkan khususnya dalam negara aman.

"Saya harap kerajaan jangan salah guna kuasa majoriti yang ada pada mereka tetapi mestilah lebih berhemah dalam meminda sebarang undang-undang," katanya.

Tambahnya, RUU Perhimpunan Aman menujukkan kerajaan bertindak sebelum terjadinya perhimpunan aman sedangkan rakyat berhak menyuarakan ketidakpuasan hati mereka dalam sesuatu isu melibatkan kerajaan.

"Rang undang-undang ini terdapat kemungkinan sebelum apa-apa tunjuk perasaan sudah bertindak. Belum melihat sudah bertindak, tak diberi kebenaran.

"Setelah ada tunjuk perasaan boleh berlaku provokasi. Provokasi bukan daripada penunjuk perasaan tapi dari pihak lain. Maka berlakulah tindakan kerajaa yang zalim," katanya sambil menyifatkan RUU itu jauh terkebelakang dalam sistem demokrasi.

Sementara itu, RUU tersebut berjaya diluluskan dengan undi suara selepas dibahaskan kira-kira empat jam oleh enam wakil BN dan Pakatan.

Jamil Khir nie sapa.... MUFTI KEDAH kaaa...????

sapa2 kat sini tolong jelas sat kat anak pakngah baharom nie.. gua dah berbuih dah dok cerita sini ada jgk yg masih bengapnya....
www.malaysiakini.com
Kerajaan negeri Kedah perlu memberi penjelasan terperinci kepada rakyat berhubung hasrat merobohkan Madrasah Salihiah di Kanchut, Alor Setar dan menyatakan lokasi ganti madrasah itu.Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, berkata langkah merobohkan madrasah itu membabitkan...
· · · 8 hours ago ·

  • Mat Kilau likes this.

  • 1 share
    • Ahmad Pazil Md Isa nak jadi hero la pula
      8 hours ago ·
    • Ci'am Bery hg p jelas yg haram tu dulu.bini bos hg dok telanjang kepala tuuu ..yg tu lbh wajib..ada ilmu jd pencacai pmimpin fasik
      8 hours ago ·
    • Akar Umbi dia duduk bawah tempurung kot...tak tau cerita...
      8 hours ago ·
    • Pak Mok Bagi sat no tepon Ustaz Azizan kat dia...suruh dia tepon Ustaz Azizan...sampai x taw apa..duk dengaq sgt tv suku tu...
      7 hours ago ·
    • Basikal Antik nak buat mcm mana, dulu dia budak pandai tapi bila terjerumus dalam lubang najis ( UMNO ) terus jadi bengong.
      7 hours ago ·
    • Muhammad Khalil Ibrahim JKB ni baru aje siapkan rumah dia yg bernilai 5 melion, kwn aku bekas ajk ameno jerlun bgtau, dia tgk sendiri, bukan hearsay punya.
      7 hours ago ·
    • Abdul Ghafar Lebai Abdullah rakyat yg duk kot bawah ni dah jelas dah..awat dia yg duk atas nuuu tak tau apa lagi...
      6 hours ago ·
    • Pas Cherok Mokkan eh...dia sorang ja x clear lg nie...rakyat kedah dah celik dah...apa punya menteri..
      6 hours ago ·
    • Shaharuddin Omar masa ustaz azizan bagi penjelasan ari tu..anak pak ngah baharom ni pi Mekah..tolong najib n rosmah buat haji..tu dia tak dengaq...cian dia ketinggalan keretapi...lain kali rajin-rahin la pi dengaq ceramah ustaz azizan...
      5 hours ago ·

MELAYU HILANG KUASA kaaaa UMNO yang akan hilang kuasa...????

Pakatan: Kenyataan Ahmad Maslan bukti Umno macam Hilter, ‘lidah bercabang’

KUALA LUMPUR, 29 Nov — Pakatan Rakyat menyifatkan Umno kini bertindak seolah-olah macam Hilter dan “lidah bercabang” apabila Ketua Penerangannya mendakwa orang Melayu akan hilang segala kuasa jika perikatan tiga tahun itu memenangi jika banyak kerusi dalam pilihan raya umum ke-13.

Dalam kenyaatan pagi tadi, Datuk Ahmad Maslan dipetik berkata orang Melayu akan hilang segala hak dan kuasa mereka sekiranya Pakatan Rakyat memenangi lebih banyak kerusi Parlimen dalam pilihan raya umum akan datang.

Justeru, Setiausaja Agung DAP Lim Guan Eng memberitahu The Malaysian Insider, kenyataan dibuat oleh pemimpin Umno itu berbaur hasutan dan boleh mencetuskan ketegangan kaum.

“Ini serupa dengan (kenyataan) Hitler mengenai ancaman orang Yahudi dan musuh-musuh dalaman (di Jerman),” kata Lim (gambar) yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang dengan merujuk kepda Adolf Hitler yang mengetuai Jerman ketika era Perang Dunia Kedua.

Ahmad berkata, senario paling buruk berkenaan masa depan orang Melayu negara ini ialah apabila wujud “Parlimen tergantung” seperti di Australia, di mana Barisan Nasional tidak mampu melaksanakan agenda polisi-polisi ekoran hanya majoriti mudah.

“Jika wujud Parlimen tergantung macam di Australia, katakan 112 kerusi bagi kerajaan berbanding 110 bagi pembangkang, keadaan paling buruk akan berlaku.

“Bahasa Melayu akan hilang (kedudukan), kata selamat tinggal kepada Kesultanan Melayu, malah pembangkang DAP tidak akan hormati institusi diraja... mereka tidak pernah terima gelaran diraja meskipun mereka ditawarkan,” kata beliau pada satu forum parti sempena perhimpunan agung tahunan 2011.

“Kata selamat tinggal kepada Islam sebab mereka (DAP) adalah ejen Kristian... dalam bercakap mengenai agenda Melayu, kita tidak boleh lari daripada ini,” kata Ahmad.

Mengulas kenyataan itu, Lim mendakwa Umno seolah-olah mahu memainkan peranan McCarthy yang baru, merujuk kepada bekas senator Amerika Syarikat Joseph McCarthy, pemimpin antikomunis pada era 1950-an.

Dalam pada itu, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pula menegaskan kenyataan Ahmad pagi tadi menunjukkan Umno masih dibayangi agenda rasis dan meneruskan budaya menyebarkan ketakutan di kalangan orang Melayu menjelang pilihan raya umum ke-13.

“Kami akan bekerja keras untuk mendapatkan majoriti di Parlimen,” kata beliau.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr Dzulkefly Ahmad berkata, kenyataan Ahmad yang juga timbalan menteri dalam kerajaan Datuk Seri Najib Razak sangat jelas mahu terus mengumpan PAS selepas berkali-kali gagal menawan parti Islam itu.

“Ini yang dikatakan kenyataan lidah bercadang. Bagaimana mereka hendak kata hendak mengenai kedudukan MCA, MIC dan Gerakan (dalam Barisan Nasional)?” kata beliau dengan menyifatkannya sebagai pendirian ketika menghampiri garisan akhir.

Ahli jawatankuasa kerja PAS pusat ini berkata parti pemerintah peringkat pusat ini sudah keliru dengan aspirasi progresif seperti Datuk Seri Najib Razak, Ketua Pemuda Khairy Jamaluddin dan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah.

“Saya sudah pasti mereka (Khairy dan Saifuddin) sedang menyumpah beliau sekarang,” kata beliau.

Bekas Menteri Besari Perak Datuk Seri Nizar Jamaluddin, yang kerajaan negeri pimpinannya tumbang dua tahun lalu berkata, kenyataan Ahmad itu sebenarnya mahu mencetuskan kebimbangan di kalangan orang Melayu meskipun Lim sudah pun mengatakan bahawa mustahil bagi “seorang Cina menjadi perdana menteri.”

Wasatiyyah ala Umno amal Islam secara terpilih

KOTA BHARU, 28 Nov: Apakah benar Umno mengamalkan pendekatan wasatiyyah (kesederhanaan) dalam amalan Islam, sedangkan dalam banyak keadaan apa yang diperintahkan Allah seperti tidak diendahkan.

Apa yang berlaku sekarang amalan Islam dilakukan mereka secara terpilih di mana meninggal perkara yang bertentangan dengan naluri.

Misalnya pelaksanaan perundangan Islam diketepikan, malah lebih mendukacitakan lagi tidak memberi kerjasama apabila ada pihak lain yang mahu melaksanakannya.

Ketua Penerangan PAS Kelantan, Dr Muhammad Fadzli Hassan berkata, konsep wasatiyyah dalam Islam berlaku apabila kita mengamalkan Islam sebagaimana diperintahkan oleh Allah Taala.

“Perlu diingatkan amalan yang dilakukan tanpa ada pengurangan atau pun penambahan. Sekiranya ada pengurangan atau penambahan maka itulah yang dikatakan melampau.

”Seperti juga seorang doktor yang menetapkan seseorang pesakit mesti mengambil kadar tertentu dos ubat. Sekiranya pesakit itu mengambil dos kurang atau lebih, ia dikira melanggar peraturan.

“Pesakit perlu mengambil ubat mengikut kadar dos yang telah ditetapkan sebagai ikhtiar bagi menyembuhkan penyakit dihidapi,” katanya di sini.

Begitu juga kata beliau apa yang PAS perjuangkan selama ini iaitu melaksanakan amal makruf nahi mungkar seperti diperintah Allah.

Semalam Biro Penerangan Umno menganjurkan seminar kebangsaan pemahaman Wasatiyyah yang dirasmikan Timbalan Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin.

Muhyiddin pada seminar itu menyebut wasatiyyah mendidik rakyat berfikir dan bertindak secara bijaksana, berkesan dan mengajar agar tidak melampau.

Dr Muhammad Fadzli yang juga anggota Exco kerajaan negeri berkata, sebenarnya pemimpin Umno yang bersikap melampau apabila tanpa segan silu banyak melanggar perintah Allah.

“Saya peringatkan agar jangan kelirukan umat Islam dengan istilah dalam bahasa Arab, sedangkan pemimpin Umno sendiri kelihatan jauh daripada menuruti kehendak seperti digariskan al Quran,” ujarnya.

Piala Monsun: Yang dipertahan hanyalah ego BN

Oleh: Mat Zain Mat Isa

Ketika rencana ini ditulis, Kejohanan Kapal Layar Piala Monsun 2011 di Pulau Duyong, Terengganu sedang berlangsung. Ia dijadualkan berlanjutan selama enam hari bermula 22 November.

Biar pun pihak penganjur dan kerajaan Barisan Nasional (BN) negeri menganggapnya acara tahunan yang berprestij dan tidak jemu berusaha menggambarkannya sebagai program membanggakan, kontroversi berkisar penganjurannya tidak pernah padam sedari mula ia diadakan.

http://pinkturtle2.files.wordpress.com/2008/08/monsooncup.jpgPertikaian mengenai kejohanan itu berpusat kepada persoalan sejauh mana ia memberikan manfaat kepada rakyat dan negeri Terengganu. Sejak pertama kali diadakan pada 2005 hingga kini persepsi umum yang lebih popular ialah kejohanan itu lebih sebagai projek yang “belanjanya besar tetapi manfaatnya tiada”.

Apatah lagi setelah kejohanan bertaraf antarabangsa itu memasuki tahun ketujuh, pelbagai pihak termasuk kalangan pemimpin BN sendiri kerap memperakui betapa ia gagal mendatangkan faedah kepada rakyat Terengganu.

Ertinya, pembaziran dan ketiadaan manfaat dari penganjuran Piala Monsun saban tahun bukan lagi semata-mata dakwaan kosong atau fitnah liar parti pembangkang. Pengakuan terbaru mengenai hakikat itu bahkan datangnya daripada pemimpin nombor satu BN Terengganu sendiri.

“Tidak dinafikan kita tidak memperolehi keuntungan dari segi kewangan bagi penganjuran ini, namun kita menerima kunjungan pelancong asing melalui sukan Monsun Cup (Piala Monsun) yang mendapat perhatian dunia,” demikian pengakuan Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Ahmad Said, sepertimana dipetik tabloid harian edisi negeri itu, 6 Oktober lalu.

Kenyataan beliau itu sebagai reaksi terhadap desakan Penolong Setiausaha PAS Terengganu, Hanafiah Mat agar kontrak penganjuran Piala Monsun yang akan berakhir tahun hadapan tidak disambung kerajaan negeri. Hanafiah mendakwa pulangan diterima rakyat atas penganjuran kejohanan itu amat tidak berbaloi.

Sememangnya kejohanan itu bagaikan terkena sumpahan. Sedari mula ia dianjurkan, ia tidak habis-habis dilanda kontroversi. Pertikaian bahkan bermula dengan pembangunan drastik yang berlaku ke atas Pulau Duyong, semata-mata bagi memenuhi maksud penganjuran Piala Monsun dengan belanja melangkaui ratusan juta ringgit.

Angka sebenar perbelanjaan dihabiskan BN untuk kejohanan itu bagaimana pun tidak pernah didedahkan secara jelas dan bertanggungjawab. Ada-ada saja dolak-dalih pemimpin kerajaan negeri untuk mengelakkan rakyat mendapat maklumat tepat mengenai jumlah wang mereka yang telah dicurahkan BN di pulau tersebut.

Ada laporan mengatakan hanya RM60 juta dihabiskan untuk penyediaan prasarana kejohanan di tahun pertama. Ada pula laporan lain menyebut jumlah kosnya melebihi RM200 juta. Manakala bual-bicara selepas itu mengheret angka tersebut kepada lebih RM300 juta.

Keengganan parti pemerintah mendedahkan angka sebenar perbelanjaan dan berdepan dengan tuntut faham oleh rakyat menyebabkan keseluruhan projek pembangunan di pulau itu sentiasa dipersoalkan. Pertikaian mengenainya bukan setakat menjadi bahan perbahasan di kedai kopi atau pentas ceramah, malah turut menjadi isu pertikaman lidah antara wakil-wakil rakyat kerajaan dan pembangkang dalam beberapa sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Terengganu sebelum ini.

Di masa sama kesan alam sekitar akibat pembangunan tidak teliti dan tergopoh-gapah di Pulau Duyong turut memberi impak negatif terhadap kegiatan ekonomi penduduk beberapa pulau dan daratan sekitarnya. Hal itu diakui oleh dua bekas Adun BN di kawasan terbabit, iaitu Bukit Tunggal dan Seberang Takir. Masing-masing mengakui aktiviti pembangunan tidak teliti di pulau itu menyebabkan paras air sungai menjadi cetek, sekaligus menjejaskan aktiviti ekonomi penduduk sekitar yang sebahagian besar mereka adalah nelayan dan pengusaha bot penambang.

Kontroversi Piala Monsun tambah diperkatakan pada Ogos 2008 apabila Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen, Datuk Dr Wan Hashim Wan Teh mendedahkan beberapa penemuan tidak menyenangkan mengenai penganjuran perahu layar itu. Beliau mengesahkan betapa kejohanan itu “memakan belanja besar tetapi tidak banyak memberikan manfaat kepada kerajaan dan masyarakat Terengganu”.

Ertinya, jika dinilai berdasarkan keluh-kesah rakyat dan pendedahan serta pengakuan oleh pelbagai pihak, termasuk para pemimpin BN sendiri, sudah tidak ada alasan lagi sebenarnya yang mewajarkan kejohanan itu dipertahankan. Namun Ahmad telah menegaskan bahawa kerajaan negeri tetap akan menyambung kontrak penganjuran Piala Monsun untuk tahun-tahun berikutnya.

Barangkali satu-satunya alasan atau sebab yang tinggal buat BN untuk meneruskan hasrat itu ialah kerana tidak bersedia tunduk kepada desakan dan bantahan rakyat, lebih-lebih lagi parti pembangkang. Meminjam kata-kata Hanafiah, penganjuran Piala Monsun “hanya mahu menonjolkan keegoan kerajaan BN”.

"Asal bukan Umno" akan cetuskan kebangkitan tanpa pemimpin

Oleh Penarik Beca

Dalam posting bertajuk "Mesir: Rakyat mati bergelimpangan, tapi Ikhwan dok kalut fasal traffic jam!", yang saya nak bangkitkan bukan apa strategi Ikhwan Muslimin. Mana saya tau apa strategi yang terbaik untuk depa. Ikut suka depa la.

Sama la jugak bila saya tulis posting "Nak termuntah aku tengok blog Kelantan puja sultan depa!", orang kata saya anti orang Kelantan. Gila! Allah Maha Menyaksikan, tak dak kerja aih aku nak anti orang Kelantan. Bodoh sangat kalau aku gila lagu tu. Yang aku benci sangat, meluat sangat ialah feudalisme dan penyembah-penyembah feudalisme.


Kepada yang tak reti-reti, yang saya persoalkan dalam posting fasal Ikhwan tu ialah temberang beberapa penceramah PAS yang mendakwa Ikhwanlah yang mencetuskan kebangkitan tanpa pemimpin sehingga menjatuhkan Hosni Mubarak. Cakap-cakap mereka bertentangan dengan apa yang dinyatakan oleh Rashid Al-Ghannushi mengenai kebangkitan rakyat membunuh kuasa pemimpin-pemimpin kurang ajar di Mesir dan Tunisia:
"...the reason the uprisings in Egypt and Tunisia were able to overthrow their presidents is the fact that neither had a leader".
Saya yakin, di Malaysia juga boleh berlaku kebangkitan tanpa pemimpin. Slogan "asal bukan Umno" saya yakin akan akan mencetuskan kebangkitan tanpa pemimpin di negara ini. Tunggulah!
Ni semua dari Barat ni, jangan percaya:
Cairo’s bloody saga: Protester crushed by army vehicle
Egypt's Muslim Brotherhood says to join army talks
Unholy Alliance: Egypt's Military & The Muslim Brotherhood
Breaking: Egyptian military cuts deal with Muslim Brotherhood to speed transition
Egypt: Muslim Brotherhood's alliance with generals has put revolution in peril
Cairo turns on Muslim Brotherhood over 'army deal'

Nak cari mampos najib nak pecat Isa Felda.....!!!

Najib Tidak Akan Tergamak Pecat Mohd Isa

Oleh Mohd Sayuti Omar

Beberapa orang Jawatankuasa Perunding Peneroka (JKPP) yang diikhtiraf sebagai badan rasmi oleh Felda telah memberi kata dua kepada Ha Najib Razak dan menggesa memecat Pengerusi Felda Mohd Isa Samad. Mereka memberi kata dua kalau Mat Isa tidak dipecat Umno akan kehilangan undi dalam pilihan raya umum akan datang.

Badan itu mendakwa mereka mewakili 1.6 juta peneroka dari 120,000 keluarga di 11 wiayah Felda di seluruh negara.

Desakan juga dilakukan supaya memecat Pengarah Seranta Felda Noor Ehsanuddin Mohd Harun Narrashid dan Ketua Pegawai Eksekutif Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd, Sabri Ahmad.

Desakan ke atas pengerusi dan pengarah itu ada kena mengena dengan langkah untuk menyenaraikan Felda Global Ventures di Sekureti Malaysia tidak lama lagi. Cadangan untuk menyenaraikan Felda itu diumumkan Ha Najib sewaktu membentangkan Bajet Oktober lalu. Katanya penyenaraian itu dibuat tergesa-gesa dan peneroka sendiri belum mengetahui tentangnya.

Felda tidak menjelaskan kepada peneroka menyebabkan ada menganggap penyenaraian itu dilakukan dalam gelap dan untuk kepentingan segelintir pihak berkepentingan ke atas Felda.

Sidang media itu dikendalikan oleh Pengerusi JKPP Shamsuddin Othman yang juga salah seorang ahli lembaga pengarah Felda. Turut hadir pada sidang media hari ini ialah sembilan naib pengerusi JKPP Wilayah. Desakan oleh badan rasmi ini pertama kali dan memperlihatkan Felda berada dalam kemelut.

Desakan supaya Mohd Isa berundur adalah satu-satu langkah yang mampu dibuat oleh para peneroka. Tetapi pada pandangan saya ia tidak mudah untuk dilakukan oleh Ha Najib. Mungkin untuk memecat beberapa nama lain yang disebut boleh tetapi tidak dengan Najib.

Kenapa saya berkata begitu kerana, kedudukan Mohd Isa itu dilantik oleh Najib sendiri. Ia bukan atas pilihan peneroka. Najib adalah perdana menteri. Perkara yang kena faham dengan perlantikan Isa ialah berhubung dengan balasan jasa dan budi Mohd Isa oleh Najib.

Mohd Isa seharusnya tidak kembali ke dalam parti apa lagi memegang sebuah institusi seperti Felda lagi apabila mengenangkan kepada apa yang berlaku kepada dirinya. Bukankah Isa digantung menjadi ahli Umno dan dipecat sebagai Menteri Wilayah Persekutuan setelah didapati bersalah melakukan rasuah semasa pemilihan pemimpin Umno 10 tahun lepas.

Orang seprti Mohd Isa sepatutnya tidak dipandang lagi kerana dari segi moral dan integritinya ia lebih buruk dari anjing buruk kepala. Namun tidak begitu di dalam Umno. Dalam Umno mereka yang bersih, jujur, cerdik dan mempunyai personaliti baik tidak akan naik. Mereka hanya layak menjadi ekor sahaja.

Boleh diperhatikan kepada individu yang menjadi pemimpin Umno hari ini, bermula dari Najib sendiri membawa kepada ketua cawangan semuanya terpalit dengan dosa dan dikaitkan dengan berbagai skandal. Ada menteri yang melanggan pelancur lebih hebat dari apa yang dituduh kepada Anwar Ibrahim. Anwar kalau bawa pelacur berlindung juga tetapi ada pemimpin Umno terang-terang gendung wanita Siam atau pun 'main' dengan bini orang.

Isu rasuah usah cerita yang songlap duit rakyat makan projek banyak dan berlambak. Sebut menteri mana yang tidak terlibat dengan komisyen. Menerima komisyen dan rasuah semacam sudah mendarah daging dalam kepimpinan Umno. Itu cerita komisyen pembelian kapal selam walaupun dinafi beratus kali tetapi ia tidak dapat menutup persepsi orang terhadap rasuah dan penyelwengan Umno.

Mungkin cerita jahat dan khinat ini tidak ke pengetahuan rakyat tetapi mereka yang terlibat dari opis boy sampai ke Ketua Setiausaha semua tahu akan fiil pemimpin Umno sendiri. Kerana begitu meluas menyebabkan ada juga KSU, Pengarah Jabatan dan sebagai ikut sama menerima dan melakukan rasuah.

Kaau rasuah tidak menjadi bara tidaklah pula digubalkan Badan Pencegah Rasuah ditukar menjadi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Kalau begitu lagak dan watak serta perangai pemimpin Umno jadi tidak hairanlah kalau orang seperti Mohd Isa yang tidak disenangi peneroka diambil menjadi pengerusi Felda menggantikan Yusuf Noor ternyata lebih wara' dari Mohd Isa.

Saya sudah sebut sebelum ini mengenai Mohd Isa. Kenapa beliau dipilih menjadi Adun Bagan Pinang semasa pilihan raya kecil dan kenapa beliau dilantik menjadi pengerusi Felda. Sebenarnya Najib tidak ada pilihan lain untuk membalss budi Mohd Isa kepadanya. Mohd Isa ada jasa besar kepada Najib yang berupa rahsia. Tidak mustahil kalau Najib membiarkan Mohd Isa, bekas MB Negeri Sembilan itu akan meledakkan segala-gala tentang Najib yang ada dalam poketnya. Kelebihan kepada Mohd Isa iaah kerana dia mengetahui sesuatu tentang Najib.

Jadi berbalik kepada hasrat peneroka supaya Mohd Isa dipecat ia seperti mencurah garam ke laut sahaja. Kerja itu sia-sia saja. Yang terbaik peneroka perlu kekalkan dan biarlah Mohd Isa. Guna dan ajarlah Mohd Isa, Najib dan Umno sekali dalam pilihan raya akan datang. Begitu juga kalau pendedahan hari ini bertujuan untuk mendapat perhatian Perhimpunan Agung Umno ia akan menjadi sia-sia saja. Tengku Razaleigh Hamzah sudah kata apa-apa keputusan dan perbincangan dalam perhimpunan agung Umno ianya satu endorcement sahaja.

Saya percaya tidak akan ada mana-mana perwakilan G7 yang berani untuk menimbulkan isu berkenaan. Apa lagi kalau mereka yang pernah merasai lemak dan manisnya wang Mohd Isa.

Sudah sampai masanya rakyat bawahan dan marhain seperti peneroka bukan setakat melepas kata-kata tetapi mereka harus mengotakan. Kritikan teguran tidak akan membawa makna sama sekali apa yang pentingnya jatuhkan UBN barulah transformasi ke atas Felda dan juga institusi lain akan berlaku. Kepada saya tindakan membuat kenyataan berupa ugutan membuang masa dan tenaga sahaja.

http://msomelayu.blogspot.com




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...