TERKINI :

Friday, August 19, 2011

Isu Gereja Dan Jais ,Memang Umno Hipokrit...!!!

Oleh periapahit

"Aku malas nak mengulas perihal serbuan JASI keatas sebuah gereja di PJ tetapi melihatkan betapa hipokritnya puak-puak UMNO ni bila mengulas isu ini maka aku terpangil untuk turut mengulasnya.

Bagi aku, tidak salah seorang pendakwah kristian berdakwah mengenai agamanya kepada sesiapa sahaja. Sejak dahulu lagi kita boleh melihat orang India beragama HINDU memeluk agama krisitian. Cina jual sayur kat pasar pun menganut agama kristian. Begitu juga melayu, ramai yang menganuti agama krisitian.

Dimasa yang sama, banyak juga orang india yang menganut agama Islam dan begitu juga kaum cina dan bahkan ramai juga penganut agama kristian bertukar menganut agama Islam seperti di Amerika dan U.K.

Isu murtad ini bukanlah isu baharu kerana Mufti Perak pernah membangkitkan isu ini tetapi Pak Lah yang menjadi PM ketika itu menganggap isu murtad ini adalah isu kecil. Ketika itu, para pemimpin PAS memberi hujah bahawa walaupun hanya satu kes murtad, ianya merupakan satu isu yang harus ditangani. Inikan pula puluhan ribu seperti yang dikatakan oleh Mufti Perak.

Kesalahan sebenar dalam isu murtad ini adalah terletak ditangan kerajaan memerintah. Kerajaan yang boleh membuat undang-undang (Pusat) dan bukannya kerajaan yang mencadangkan undang-undang dan perlu mendapatkan kelulusan dari kerajaan yang boleh membuat undang-undang (Negeri). Kita lihat contoh, apabila kerajaan Kelantan dan Terangganu (ketika pemerintahan PAS) meluluskan enekmen undang-undang HUDUD yang dibahaskan didalam siding DUN, kerajaan pusat yang menolak enekmen tersebut.

Kalau kita lihat, pada masa kini, isu murtad bukan sahaja berkaitan dengan pertukaran agama sahaja. Pelbagai perbuatan yang dilakukan oleh masyarakat Melayu beragama Islam sendiri menuju kearah murtad. Kita pernah mendengar bahawa terdapat rmasyarakt Islam apabila ditangkap berkhalwat atau tidak berpuasa dan minum arak di Disco mengaku bahawa mereka beragama Kristian. Bukankah secara tidak langsung mereka ini sudah murtad.

Ramai masyarakat Melayu Islam di Malaysia ini pada masa ini melakukan Dosa-Dosa Besar yang perlu diberi perhatian oleh kerajaan yang memerintah dan Jabatan Agama yang dipertanggungjawabkan.

Begitu ramai orang Melayu yang kufur sekarang.

Begitu juga yang munafik.

Lagi ramai yang fasik.

Lagi ramai yang syirik.

Ramai yang menjadi pembunuh.

Ramai yang derhaka kepada kedua orang tua.

Begitu banyak yang berzina.

Begitu banyak memakan makanan haram.

Banyak orang suka minum arak.

Banyak juga yang mencuri, merompak dan mengainaya orang.

Aku tidak perlu menerangkan secara terperinci tentang apa yang aku tulis diatas tadi kerana semua orang tahu perkara itu berlaku setiap masa pada masa kini di Negara yang bernama Malaysia ini.

Aku teringat Almarhum Ustaz Ishak Baharom (bekas mufti negeri Selangor) ketika menyampaikan ceramah dikawasan Rantau Negeri Sembilan yang aku hadiri mengakui bahawa beliau dipecat kerana melakukan serbuan dan menahan peserta Melayu di pertandingan ratu cantik yang berpakaian bikini.

Bayangkan seorang Mufti berserta anggota JAIS melaksanakan tugas keatas orang Melayu beragama Islam tetapi akhirnya dipecat. Kerajaan negeri pada masa itu diperintah oleh kerajaan BN. Kenapa tiada NGO-NGO bangang yang bangun untuk mempertahankan tindakan Almarhum dan JAIS ketika itu. Hanya penyokong PAS sahaja yang berjuang untuk mempertahankan tindakan Almarhum. Kenapa ianya tidak dijadikan isu besar…. Ianya kerana kerajaan itu kerajaan UMNO. Maka itulah NGO-NGO seperti pekida dan entah apa-apa lagi NGO tidak berani bersuara. Tidak ada political millage kepada mereka. Inilah tahap hipokritnya puak UMNO ini.

Sikap hipokrit puak-puak UMNO ni sering kita lihat. Apabila membangkitkan sesuatu isu agama, apabila diajak berdebat maka akan diberi pelbagai alas an penolakkan seperti kes fahaman wahabi. Bila diajak berhujah, lari masuk kelambu tetapi bila mengutarakan kes tersebut, gegak gempita seantero Malaysia digegarnya.

Lagi satu yang aku bengang dengan isu JAIS dan GEREJA ini ialah tidak ada langsung pengakuan kesilapan dipihak kerajaan mahupun agensi penguatkuasaan. Seharusnya kerajaan mengaku kesilapan betapa mereka tidak melakukan tugas dengan betul dalam membantu umat Islam. Melihat dari pengakuan mereka-mereka yang menghadiri majlis tersebut, kebanyakkannya hadir atas sifat berterima kasih diatas bantuan yang pihak gereja berikan ketika mereka didalam kesusahan. Ada juga yang mengaku bahawa mereka pernah memohon bantuan dari Baitulmal tetapi ditendang kesana sini dan akhirnya bantuan tetap tidak diperolehi.

Pendakwah kristian tahu bahwa sifat utama orang Melayu adalah sentiasa mengenang budi. Apabila ditolong, budi itu akan sentiasa diingati..tambahan pula pada ketika situasi yang teramat susah. Bayangkan seorang islam akan sentiasa mencuba untuk membayar zakat fitrah pada setiap bulan ramadhan walaupun kadang-kadang untuk makan pun mereka terpaksa mengikat perut. Ratusan ribu dan Jutaan Rinngit yang dikumpul dari pelbagai jenis zakat mampu untuk membantu golongan ini. Tetapi itu tidak berlaku.

Kita pernah mendengar laporan bahawa wang zakat disalahguna oleh pegawai jabatan agama islam. Penipuan di Lembaga Tabung haji dan macam-macam lagi… Tiada pula NGO-NGO yang bangun untuk memperjuangkan isu ini. Ini kerana mereka-mereka ini adalah juak-juak UMNO yang hipokrit.

Ketika aku bertugas di Medan, aku bertemu dengan seorang pemuda Batak Bergama Kristian yang mengahwini seorang wanita Melayu beragama Islam yang telah murtad. Aku bertanyakan kepada pemuda itu kelebihan kristian berbanding Islam yang diperjuangkan oleh beliau sehingga Berjaya mengahwini gadis tersebut. Aku agak terkejut kerana menurut pemuda tersebut, beliau pernah belajar dipondok dan bahkan boleh membaca alquraan dengan lancar untuk mengetahui tentang agama Islam. Tetapi ilmu yang dipelajari itu sebenarnya digunakan untuk menunjukkan kepada orang-orang disekelilingnya bahawa Islam adalah agama yang indah bila dibaca tetapi pelaksanaannya tidak pernah dilakukan. Hukum Hudud adalah hukum yang sempurna tetapi orang islam sendiri yang menolaknya. Banyak perbuatan yang diharamkan oleh agama Islam, orang Islam sendiri yang melakukannya. Jadi apa guna menganuti agama yang penganutnya sendiri tidak menghormatinya. Agama Islam melarang minum arak, orang Islam minum juga. Agama Kristian tidak melarang orang minum arak. Jadi kenapa harus memilih Islam. Agama Islam melarang zina, orang Islam lakukan juga. Agama Kristin tidak melarang. Jadi agak mudah untuk memurtadkan orang yang kurang imannya.

Ketika aku bertugas di London, aku bertemu seorang pemuda kulit putih seusai memnunaikan solat jumaat di masjid Malaysian Hall. Aku bertanya kepada beliau, sejak bila beliau menganut agama Islam. Rupa-rupanya beliau baru satu tahun mneganut agama islam. Aku bertanya lagi bagaimana beliau berminat dan akhirnya menganut agama Islam meninggalkan agama asalnya kristian. Mengikut pemuda itu, beliau sering mendengar khutbah jumaat yang disampaikan oleh Ustaz Mohd Efirno (Imam Masjid Malaysian Hall) setiap kali melalui kawasan tersebut pada setiap hari jumaat. Dengan suara yang lunak dan penuh pengisian, beliau seakan ketagih untuk mendengar khutbah dari ustaz Mohd. Efirno walaupun pada permulaan khutbah tidak memahaminya disebabkan ianya bermula dengan bahasa arab, kemudian diikuti dengan bahasa Malaysia dan akhirnya bahasa inggeris yang difahaminya. Walaupun hanya sedikit, yang difahaminya, cara penyampaian serta sifat-sifat Ustaz Mohd. Efirno amat digemari dan disukai oleh beliau. Sejak itu beliau mula mendekati agama Islam dan akhirnya mengganut agama tersebut.

Jadi disini aku nak tegaskan tak payahlah nak mengulas isu JAIS dan Gereja ni kerana apa pun yang malu kita sendiri yang beragama islam. Seperti kata pemuda Batak tadi, orang Islam yang menolak hukum hudud, orang islam yang suka minum arak dan orang islam juga yang suka berzina. Apa yang perlu dilakukan ialah kerajaan perlu mencari jalan untuk menanamkan ilmu pengetahuan agama bagi memantapkan akidah dan takwa umat islam. Kembalikan Islam ketahun-tahun sebelum merdeka dimasa penjajahan British. Dimana ketika itu umat Islam bukan hanya tidak mempedulikan kristian, memandang gereja pun mereka tidak mahu. Kembalikan keutuhan Islam bukannya melalui perkauman kerana pada masa kini orang Islam terdiri dari pelbagai bangsa. Jadilah Ketuanan ISLAM bukannya Ketuanan MELAYU kerana sekarang ini ramai orang MELAYU bukan ISLAM.

Akhir kalam janganlah jadi HIPOKRIT seperti puak-puak UMNO. Menggunakan Islam bila berada diposisi lemah, membuang ISLAM bila diposisi kuat.

No comments:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...