TERKINI :

Friday, June 24, 2011

Shahrizat caru duit untuk di tabur sebelum pilihanraya..!!

Shahrizat terpaksa, dah takdak cara lain...

Harakahdaily melaporkan:
KUALA LUMPUR, 22 Jun: Wanita Pakatan Rakyat mendakwa bajet tambahan sebanyak RM459 juta yang dipohon Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat adalah untuk menghadapi pilihan raya.

Siti Zailah Mohd Yusof (PAS-Rantau Panjang) berkata, permohonan itu tidak relevan kerana laporan bidang keberhasilan utama negara (NKRA) menyatakan bahawa berlaku pengurangan sebanyak 118 keluarga yang menerima bantuan kebajikan.

"Kalau pengurangan penerima bantuan sampai 118 ribu keluarga maknanya peruntukan untuk kebajikan sepatutnya makin kurang.........- Hrkh.
Nak kata apa lagi, nak nafi apa lagi. Memang itulah pun tujuannya. Takdak lain melainkan untuk sediakan dana yang mencukupi untuk beli undi PRU13.

Memang tak logik, tiba-tiba kementerian boleh minta peruntukan tambahan yang jumlahnya hampir 87% dari peruntukan asal belanjawan 2011.

Takkan la pegawai-pegawai kerajaan di kementerian tu bangang sangat buat belanjawan, baru setengah tahun dah nak habih belanja, dah nak kena mintak lagi.

Yang sebenarnya bukan pegawai-pegawai tu bangang tapi terpaksa jadi bangang pasai berketuakan orang yang bangang, yang rasa duit di perbendaharaan tu duit Umno BN. Boleh suka-suka minta untuk buat modal, untuk bagi rasuah menjelang PRU13.

Pasai apa Shahrizat sanggup buat permohonan yang sangat obvious sampai macam tu? Nak buat macamana lagi. Dah takdak cara lain dah.

Nak harap cukung, berapa sangat yang depa mampu bagi. Dengan bisness yang semakin lembab pasai kuasa beli rakyat semakin menurun memang cukung pun tak berapa boleh nak buat untung banyak.

Tambahan pulak PRU kali ni tentu punya nak kena ada peruntukan yang jauh lebih tinggi dari PRU sebelum-sebelum ni.

Kalau dulu untuk tampal poster mungkin cukup setakat RM30 sorang semalam tapi kali ni tentu punya depa mintak tambah, mana cukup dengan harga minyak, harga gula yang naik. Teh ais bungkus pun dah naik harga, harga rokok lagi la gila babi punya naik.

Kalau dulu sehelai poster mungkin harga seringgit tapi kali ni tentu punya dah naik harga. Orang buat facebook pun boleh claim RM1.8juta, bangang sangat la depa kalau masih nak guna harga lama.

Memang tu saja sebabnya, Modai tak cukup. Reka la alasan apa pun, majoriti rakyat takkan percaya. Buktinya kita sama-sama tengok 9 Julai nanti, berapa ramai yang berusaha untuk berhimpun di Kuala Lumpur. Berapa yang mampu berhimpun tak tentu lagi, bergantung tara mana kecekapan polis nak sekat. Bergantung tara mana polis-polis jahat sanggup buat untuk halang orang ramai dari berhimpun.

Walaupun depa sedar rakyat akan bertambah marah, tapi depa dah takdak jalan lain. Kalau tak buat macam tu nak cari mana lagi modal. Kalau takdak modal baik tak payah masuk bertanding, dah tentu Umno BN kalah punya laa..

Lagi satu, puak-puak cukung yang biasa bagi rasuah kat Umnno BN sebelum-sebelum ni tentu kali ni buat congak panjang sebelum buat keputusan berapa depa nak 'melabur' kat Umno BN. Pasainya, bukan macam PRU sebelum-sebelum ni, tak kira berapa banyak melabur pun, tentu punya pulangan dia berlipat kali ganda pasai Umno BN tentu menang dan memerintah lagi. Tentu punya depa boleh kaut balik dengan projek-projek yang berbillion yang menunggu.

Tapi kali ni belum tentu. Tak mustahil Umno BN akan lingkup masa PRU13 nanti. Kalau lingkup memang lesap la modal depa. Takdak peluang lagi la nak dapat duit mudah lepas pilihanraya. Bahkan aku yakin ramai yang rugi besar bila Selangor jatuh ke tangan PR PRU12 lepas.

Bagi mungkin tetap kena bagi jugak, tapi mungkin la tak sebanyak macam PRU sebelum-sebelum ni. Macam-macam alasan puak-puak cukong ni boleh bagi, tambah-tambah pulak dengan harga minyak yang semakin naik ni, cash flow depa tentu punya semakin tight.

Lagi satu, puak-puak cukong ni tentu sedar, PRU kali ni depa bukan saja kena melabur dengan BN tapi dalam masa yang sama depa kena jugak melabur dengan PR. Kalau depa melabur dengan Umno BN saja, kalau Umno BN kalah depa akan rugi besar. Tapi kalau depa melabur dengan PR sama, kalau PR pulak yang memerintah Malaysia, peluang depa nak terus kaut untung besar lepas PRU13 masih terbuka luas.

Pasai tu la aku tak heran bila ada blogger Umno yang dah mula maki cukung macam Tokey Gula, Robert Kuok. Depa kata, cukong sorang ni dah beralih kem. Depa kata cukong ni dah mula sponsor PKR.

Betui atau tak aku taktau tapi kalau betui pun aku langsung tak heran. Jenih orang meniaga, tambah-tambah pulak memang macam tu cara para cukong ni meniaga sebelum-sebelum ni, bela proksi depa dalam kerajaan. Memang tak heran kalau untuk PRU13 ni depa mula bagi makan bakal proksi depa yang akan jadi 'hantu raya' belaan depa dalam kerajaan baru.

Realitinya, memang ramai cukong macam Robert Kuok ni.

Cumanya, aku harap sangat-sangat takdak dari kalangan pimpinan PAS yang jadi kelabu mata. Dan aku harap sangat Majlis Syura' Ulama' sentiasa memantau para pimpinan PAS macam yang Mat Sabu sarankan.

Untuk DAP dan PKR aku tak boleh nak kata apa, tambah-tambah PKR, ramai sangat yang aku tengok berpotensi untuk jadi 'hantu raya' cukong. Kalau ikut Raja Petra, yang dah lama jadi 'hantu raya' pun dah ada.

No comments:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...