TERKINI :

Wednesday, May 25, 2011

Ni kempen ka apa ?

oleh yahya

"Saya ingin bertanya, apakah kita dengar seorang ibu atau bapa menyebut: 'Anak saya dulu lemah pegangan Islamnya, atau kefahaman Islamnya, tetapi sekarang menjadi Muslim yang baik penghayatan dan kefahamannya kerana aktif dalam UMNO?!. Atau anak saya dahulu kurang kefahaman agamanya tetapi selepas aktif UMNO, dia lebih memahami Islam yang sebenar.' Saya rasa agak sukar ungkapan seperti itu ditemui." Dr Asri Zainal Abidin.

Kata- kata daripada bekas mufti Perlis ini memang ada benarnya. Bagaimana penghayatan dan kefahaman Islam oleh anak-anak orang Umno boleh menjadi baik jika dasar parti tidak meletakkan Islam di tempat yang sepatutnya. Adakah parti yang mengutamakan hiburan dan amalan rasuah mampu menjadi satu medium utama untuk berdakwah kepada ahli-ahli nya. Di sinilah berlakunya perbezaan yang amat ketara antara parti Umno dan Pas.

Kepimpinan Berteraskan Ulama adalah satu formula yang penting dalam menangani permasalahan yang sedang berlaku.. Bab yang ni saya nak lajak sikit. Di dalam Pas, ulama- ulama Pas memainkan peranan yang cukup penting dalam semenjak Pas ditubuhkan. Dengan ulama lah segala permasalahan dalaman Pas baik dari segi sosial, ekonomi dan politik dapat diselesaikan dengan begitu baik sekali.

Penghormatan yang diberikan kepada ulama- ulama Pas dalam memimpin parti secara tak langsung memberikan kesan kepada ustaz-ustaz, imam-imam, tok lebai dan mereka- mereka yang menjadi tumpuan masyarakat di kawasan bandar dan kampung dalam menyelesaikan masalah- masalah yang saya sebutkan tadi. Kalau bab kahwin, kita tak carik prof madya a aziz bari untuk mintak tolong selesai. Kalau bab perniagaan cara islam, kita tak carik prof madya a aziz bari untuk selesaikan,bab politik pun begitu juga, kita tak carik ulama umno yang memang kita tau hancur.

Sapa yang kita cari? Kalau saya, saya akan cari mereka yang ahli dalam bab agama untuk selesaikan setiap masalah yang berlaku dalam masyarakat kerana kita orang Islam. Itulah ubat kita. Kalau macam tu prof a aziz bari ni takdak fungsi ka? Ada. Fungsi dia adalah membuat kenyataan tanpa menggunakan akal bagi mencari populariti. Kenyataan daripada seorang yang bukan ulama. Dah lama dah saya dok ikut kenyataan dia ni tapi kali ini agak melampau. Sebab itu saya nak komen sikit.

Ini saya petik dari kedah lanie. Prof madya ni kata

"Yang kita nak cari dalam PAS ini bukan tok imam tapi panglima, pejuang... sebab itu PAS jangan syok sendiri" .

"PAS nak syok sendiri atau mahu kemukakan alternatif kepada rakyat, kalau PAS masih bincang berapa ramai tok lebai nak diletakkan di atas (barisan tertinggi PAS) buat apa? Kalau macam ini PAS belum layak untuk menggantikan Umno."

Hang tu sapa?? Turun jatuh Pas ni pasai hang ka? Kenyataan yang menghina tok lebai tok imam ni serupa mcm konsep umno la. Ulama tak hina golongan profesional. Sebab tu saya kata ada beza. Saya cukup heran kenapa masih ada orang Pas yang dok panggil prof madya ni untuk mengulas mengenai parti Pas. Golongan profesional di dalam Pas tak perlu membuat kenyataan yang boleh merosakkan matlamat Parti.

Saya masih mahukan ulama untuk memimpin parti Pas, dan go to hell kepada professor gila yang dok pertikai kemampuan tok lebai dan tok imam. Pasai depa ni lah anak-anak kita tak tergelincir jauh jika nak dibandingkan dengan parti lagi satu. Ingat apa yang dr Maza habaq tadi. Nasihat saya, kalau di shah alam, yb khalid boleh tergugat ngn pak imam atau tok lebai, yb elok dok diam-diam dari mengeluarkan kenyataan mcm al sheikh prof madya a aziz bari tu. Jangan kerana jawatan, pokok durian yang rendang berbuah sekian lama yb pandai-pandai nak kacuk bagi lagi sedap. Dari hidup beratus tahun tinggal lima tahun satgi baru ada akai.

U all kempen untuk letakkan golongan profesional di kerusi no 2 parti. U all buat kenyataan yang merendahkan tok imam dan pak lebai . Tapi sebenarnya u all tak pernah nak jaga perasaan orang sebab u all golongan profesional. Kalau nama terkenal satu dunia takpa la jugak. Ni dalam Malaysia pun orang tak berapa kenai, so enough is enough. Think back what is our mission. What should be done for Islam. Ulama tak kempen pun mcm hangpa dok buat lanie. Baik Azizan ka mahupun tuan Ibrahim.

Kami tak kenai hang prof. Dunia pun tak kenai hang. Jangan hang dok rasa sombong dan besaq diri dengan menghina tok imam dan tok lebai. You do your job and let the perwakilan do theirs.

4 comments:

Rakan Maya said...

Tak jumpa pulak kenyataan yg menghina tok lebai dan ulama... yg dnampak hanya amarah en yahya saja...xkan xtau nak meraikan pendapat org lain...take it for granted...Kekadang manusia terlalu mempolitikkan pemikiran sendiri samapai ruang utk lebih ilmi diketepikan...kena beringat dalam berpolitik, amarah, dan emosi selalu mengatasi rasional dan fakta...

firdaus said...

setuju!!!

BaYu SenJa said...

dulu umno yg dok kata kat puak lebai dalam pas. Masa tu pas digerakkan oleh puak lebai jenuh susah payah.
sekarag ada plak puak ni dlm pas yg dok hina pak lebai.. depa berasa depa la kot yg bawak kejayaan yg sikit kita rasa hr ni... ustat2 lebai ni xd sumbangan. Depa tu yg bg menang (-mungkin tu sifat ujub dlm diri depa)

aBg_rOnGak said...

Aku rasa kita patut amik part yang positif...paling kurang view from different standpoint...Bukannya takde pak lebai/imam yang jadik panglima dan pejuang a.k.a 2-in-1...Dunia berubah, makin moden...so golongan agama kena dinamik...masih berteraskan ajaran Islam sebenar seperti sediakala, tapi tampah dan variasikan pendekatan kepada rakyat, Muslim or non-Muslim. Kita kena bagi semua orang kefahaman yang jelas supaya orang tak salah sangka...





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...