TERKINI :

Saturday, April 30, 2011

RM1 billion lebih bajet ayaq, BN kona kot mana? Jawab sat…

oleh KedahLa

Oleh: Tok Senapi

Penemuan terbaru mengenai angka sebenar hutang Kerajaan Negeri Kedah terhadap Pusat berkaitan air sahaja lebih mengejutkan. Bukannya RM1.7 billion seperti yang didedahkan Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Razak buat kali pertama, sebaliknya RM1.83 billion apabila Syarikat Air Darul Aman (SADA) mengemaskini akaunnya.

Sebelum ini bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mahdzir Khalid memberitahu media bahawa hutang untuk urusan air hanyalah RM800 juta sahaja, iaitu menyiapkan infra struktur air di luar bandar. Ucapannya disiarkan oleh RTM dan beberapa media utama.

Apabila Kerajaan Negeri berjaya membuktikan bahawa hutang sebenar urusan air terhadap Pusat adalah RM1.83 billion (bukan RM800 juta sahaja), maka apakah bermakna kerajaan BN dulu menyelewengkan lebih separuh dari RM1.83 billion itu untuk projek yang bukan berkaitan air?

Mahdzir sendiri yang telah membuat pengakuan terbuka bahawa hanya RM800 juta diguna untuk urusan air, maknanya yang baki lagi tu depa kona kot lain ka?… Mahdzir kena habag hangpa buat apa lagi duit lebih RM1 bilion tu kalau bukan untuk urusan ayaq.

SPRM dok nganga apa lagi. Pilah siasat. Kena dekat PR bukan main cepat hangpa siasat, sampai terjun kot tingkap. Kena kat BN buat pekak badak.

JANGAN SERAH KEDAH DEKAT PENYAMUN

Najib nie peningkaa..?? Bila pula DAP perjuangkan Islam...??

Najib minta PAS keluar Pakatan

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini meminta PAS keluar daripada Pakatan Rakyat yang jelas tidak memperjuangkan agenda bangsa, agama dan negara.

Perdana Menteri berkata sudah tiba masanya PAS meninggalkan pembangkang khususnya DAP yang ternyata tidak pernah sekalipun memperjuangkan Islam.

najib tun razak may 2011"Hadi (Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang), cukup-cukuplah dengan DAP, tinggalkan DAP (pakatan pembangkang)," katanya ketika berucap di hadapan kira-kira 15,000 orang pada majlis Perjumpaan Mesra Perdana Menteri Bersama Rakyat Dewan Undangan Negeri kawasan Manir di Kampung Pulau Bahagia, dekat Kuala Terengganu.

Turut hadir Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Shafie Apdal, Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

Perdana Menteri berkata masa depan Malaysia sebenarnya lebih terjamin menerusi kepimpinan kerajaan BN dan Umno.

"Umno lahir di istana dan bukannya lahir di jalanan seperti PKR".

Najib berkata rakyat telah bijak untuk menilai kepimpinan yang benar-benar dapat memperjuangkan agenda bangsa, agama dan negara.

umno pasBeliau turut mengulas mengenai kemelut yang sedang berlaku membabitkan kepimpinan parti PKR.

"Semasa di Sarawak (pilihan raya negeri) baru-baru ini, penduduk rumah panjang pun bertanyakan jam Omega (milik Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim).

"Dan semalam kenapa nak halang orang nak bersumpah?," kata Najib yang merujuk kepada suasana tegang apabila hasrat Datuk Shazryl Eskay Abdullah melakukan sumpah laknat berkenaan pelaku dalam video seks yang didakwa membabitkan Anwar, cuba disabotaj oleh penyokong ketua pembangkang itu.

Eskay ialah seorang daripada tiga individu yang menggelarkan diri sebagai Datuk "T" atau trio, yang terlibat mendedahkan video aksi seks yang dikatakan mirip pemimpin pembangkang.

Najib berkata sudah tibanya rakyat menilai kepimpinan yang benar-benar layak untuk menerajui negara ini.

"Masa depan Malaysia ini adalah lebih terjamin dengan BN," katanya.

--Bernama

Anwar berjenaka dengan tuduhan seks padanya

Menghadapai dakwaan dalam bentuk seks video, kelihatannya, bagi Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, ketawa adalah penawar yang terbaik.

Bercakap di hadapan 1,500 hadirin di Ampang, Selangor semalam, Anwar menyentuh tentang video seks yang dikaitkan dengannya serta perbicaraan kes liwat kedua, dengan menggambarkannya sebagai dua perkara lawak.

anwar ibrahim at ampang ceramah may 2011 2"Sekarang bila orang tengok saya, tengok perut, tengok muka, tengok perut, tengok muka.

"Jadi bila makan, (isteri saya Datuk Seri Wan) Azizah (Wan Ismail) kata, 'jangan makan banyak sangat'," katanya sambil ketawa.

Sama ada beliau terjejas dengan sumpah laknat yang dibuat oleh ahli perniagaan Shazryl Eskay Abdullah beberapa jam sebelum itu, nampaknya tidak.

"Saya dalam Umno lama, saya kenal mereka semua. Kata Islam tetapi sembahyang tidak. Nak angkat sumpah, tapi dah berhenti arak belum?

NONE"Nak sumpah beritahu suruh dia berhenti rogol dulu," katanya kepada hadirin yang rata-rata orang Melayu.

"Anwar ini kalau seks tak ada kerja lain. Sekejap depan, sekejap belakang, ke tepi, ke tengah. (Datuk Seri) Najib (Razak) adalah yang paling moral. Sheikh Najib dan Sheik ar-Rahim," sindirnya.

Anwar merujuk kepada dakwaan bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Rahim Thamby Chik yang didakwa merogol pada tahun 1994. Pertuduhan terhadapnya di mahkamah bagaimanapun kemudian digugurkan.

Rahim dan bekas bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) turut mencuri perhatian apabila muncul bersama Eskay ketika menayangkan video seks kepada sekumpulan wartawan pada 21 Mac lalu.

BALAS SUMPAH

Video seks: Mufti gesa Anwar sumpah balas

Mufti Perlis Dr Juanda Jaya mencadangkan Datuk Seri Anwar Ibrahim bersumpah balas bagi menafikan tuduhan bahawa beliau merupakan pelaku dalam video seks seperti didakwa Datuk T.

dr juanda jaya perlis mufti candidate 081106"Saya amat setuju Anwar segera besumpah untuk nafikan tuduhn kotor kepada beliau, walaupun pilihan di tangan beliau sendiri," kata Dr Juanda (kiri).

Setelah mencabar Anwar bermubahalah, semalam Datuk Shazryl Eskay Abdullah - seorang anggota trio Datuk T - bersumpah laknat di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul.

Beliau ditemani bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan bekas bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) Datuk Shuib Lazim.

Anwar seperti dijangka tidak hadir sama dalam upacara itu.

Dalam pesanan SMS daripada Mekah, Dr Juanda yang juga mufti termuda di Malaysia berkata, cadangannya itu dibuat kerana mahukan "kes yang memalukan umat Islam" itu selesai segera.

Mahkamah syariah kena proaktif

Bagaimanapun, menurut Dr Juanda lagi, tidak perlu bersumpah laknat dan memadai bagi Anwar dengan menyebut: "Wallahi tuduhan itu palsu!"

Mengulas sumpah ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah semalam, Dr Juanda berpendapat perkara itu tidak patut dilakukan.

NONE"Kaedah hukum Islam dalam kes jenayah, pendakwa kena bawa bukti tuduhan.

"Yang kena dakwa, kena bersumpah kalau dia nafikan tuduhan. Datuk Eskay tidak patut bersumpah," katanya.

Dr Juanda juga berkata, mahkamah syariah wajib proaktif dengan memutuskan hal itu segera untuk metutup aib umat Islam.

"Bukan (mereka) jadi penonton saja. Semua pihak kena jaga imej Islam terutama mereka yang perjuangkan Islam," katanya yang kini menghadiri program bersama mufti di seluruh dunia atas undan kerajaan Arab Saudi.

Sopan


Adab Sopan Santun Keluarnya Wanita dari Rumahnya


Oleh Haru Biru


Wajib bagi wanita untuk beradab sopan santun spt garis panduan ini:

[1] Meninggalkan wangian (yang boleh menggoda) jika dia keluar rumah.

[2] Berjalan di sisi jalan (bukan di tgh jalan untuk mencari perhatian).

[3] Hati-hati dengan menutupi diri jika dia memasuki rumah seseorang yang didalamnya banyak lelaki.

[4] Hendaknya dia keluar dengan menutup aurat.

[5] Wajib baginya untuk menghiasi diri dengan adab sopan santun.

[6] Wajib bagi dirinya untuk menghiasi dirinya dengan perasaan malu.

[7] Wajib baginya utk tidak bercampur baur dengan para lelaki, dan jangan sampai dia berhias dan bertingkahlaku sbgmana perilaku orang jahiliyah terdahulu.

Ca pikiaq sikit

Politik Lucah, ini akan jadi pada anak bangsa...


Memetik petikan dari Malaysiakini.

Di Kelantan, PKR mendedahkan seorang pegawai polis kanan memberitahu guru-guru kononnya pelaku dalam video itu adalah Anwar. Kempen “pencerahan isu Anwar” oleh pegawai polis berkenaan berlarutan sejak awal bulan ini.

Di Pulau Pinang, Timbalan Ketua Menteri Mansor Othman pula mendedahkan penduduk setempat di Penanti dijemput menonton video itu di pejabat KEMAS. Video itu juga disajikan semasa kursus Biro Tata Negara untuk mahasiswa.

Untuk mereka, (termasuk kanak-kanak) yang tidak dapat mengikuti video seks menerusi You Tube atau suratkhabar dan blog-blog pro-Umno, jangan khuatir kerana gambar-gambar video itu dicetak dalam bentuk risalah dan diedarkan di merata tempat.

--------------------------------------------------------------------------------

Komentar: Jika poltik lucah menjadi tajuk utama dalam 'pembangunan' negara maka lihatlah nanti anak bangsa yang lahir.

Mana pi KDN

Video lucah di media, mana peranan kdn


ustaz idris ahmad

Parti Islam Semalaysia Pas kesal terhadap media perdana yang dikuasai oleh Umno BN yang tidak beretika dan bermoral kerana menyiarkan gambar di dalam akhbar mereka.

Ini satu tindakan yang tidak bermoral dan melanggar etika kewartawanan dan tatasusila agama demi mencapai cita-cita politik mereka. Pada mereka soal moral dan etika tidak diperhitungkan lagi. Apakah negara kita sudah hilang nilai-nilai ketimuran sehingga sanggup mengaibkan individu yang belum lagi dibuktikan kesalahnnya.

Sudah dua kali media perdana menyiarkan gambar lucah berhubung dengan video seks yang dituduh pelakunya Datuk Seri Anuar Ibrahim.

Pas ingin mengigatkan kerja ini ialah kerja yang menempah dosa dan akan mendapat pembalasan daripada Allah. Sejak mutakhir ini media perdana tidak lagi segan silu untuk menyiarkan berita yang tidak layak disiarkan lebih-lebih lagi keputusan belum lagi diputuskan oleh mahkamah. Begitu juga berita yang disiarkan oleh Utusan Malaysia dan Berita Harian bertajuk "Lelaki Y ialah Anuar". Ini merujuk kepada kes yang sedang dibicarakan mengenai kes liwat Anwar. Lelaki Y yang dilaporkan ialah hujah pendakwa, yang belum lagi ditentukan kesahihannya. Kenapa hujah balas pembela tidak disiarkan sama di tajuk muka depan? Ini sudah tentu ada agenda jahat yang tersirat.

Pas pun hairan kemana pergi peranan Kementerian Dalam Negeri yang hanya pandai memantau penerbitan Pakatan Rakyat sahaja. Apakah semua laporan yang disiarkan mengenai pemimpin Pakatan Rakyat walaupun fitnah dan menyalahi akta penerbitan dan mesin cetak tidak boleh diambil tindakan. Apakah akta ini hanya untuk menjaga parti Umno/BN sahaja
?

awat skrip mcm ni?

Sumpah laknat: AMK persoal kehadiran Jawi
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 29 April: Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mat Akin mempersoal kehadiran Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Datuk Che Mat Che Ali pada majlis sumpah laknat Datuk Shazryl Eskay Abdullah hari ini.

Bercakap kepada media di Masjid Amru Al-As Bandar Baru Sentul hari ini, beliau berkata jabatan agama itu sepatutnya menghalang dan bukan merestui perbuatan itu.

Apatah lagi ujarnya, menurut undang-undang Islam, kes berkaitan fitnah jatuh dibawah hukum Qazaf dan ianya telahpun difailkan di Jawi.

"Saya hairan kenapa ada pengarah Jawi, kenapa beliau ada di sini. Kita sudah failkan kes ini di Jawi.

"Adakah beliau cuba membuat satu undang-undang baru dalam konteks syariah Islam yang telah jelas diperincikan dalam undang-undang," katanya.

Terdahulu majlis sumpah laknat Eskay yang dijadualkan berlangsung di sini hari ini bertukar kecoh dan terpaksa dibatalkan.

Ahli perniagaan itu juga tidak hadir ke masjid tersebut untuk majlis itu seperti yang didakwa sebelum ini.

Bagaimanapun, dalam kekecohan itu AMK mendakwa ternampak pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan, Datuk Che Mat Che Ali berada di sebelah mimbar.

Che Mat kemudian kelihatan keluar melalui pintu di belakang mimbar.

"Saya hairan kenapa Jawi bersedia menjadi alat kepada pemerintah Umno dan Barisan Nasional untuk bersekongkol pada saya dalam perkara taghut, yang boleh merosakkan masyarakat,"kata Shamsul lagi.

Pada masa sama, beliau turut melahirkan rasa kesal terhadap pihak yang melakukan provokasi sehingga mencetuskan kekecohan dalam rumah Allah itu.

"Kita bukan bercadang mengganggu sebarang program, tetapi untuk beri penegasan, beritahu kepada mereka yang hadir, ini tidak boleh berlaku dalam Islam,"tegasnya

kerajaan perpaduan : umno-bn kembali terdesak


buletin 1.30 tgh hari melaporkan bahawa, datuk sri najib tun razak yang kini sedang berada di terengganu, kembali menghantar "jemputan" kepada PAS utk menyertai kerajaan perpaduan di bawah umno-bn. signifikannya, jemputan ini didendangkan kembali ketika mana beliau sedang berusaha utk menyelesaikan kemelut umno terengganu yang kembali hangat baru-baru ini, disamping terdapatnya kabar yang semakin kuat bertiup bahawa PAS sudah mula mendapat kembali tempat dalam hati rakyat terengganu itu sendiri. pelik bin ajaib. selepas pelbagai kutukan, fitnah, dan tohmahan yang ditujukan kpd PAS, umno-bn kembali meroyan utk menjilat kembali segala kutukan mereka itu. DPP kawasan Segambut pasti, tujuan isu ini kembali dihangatkan sudah pasti berkaitan dgn muktamar yang bakal berlangsung selewat-lewatnya bulan hadapan. seperti yang kita semua ketahui, polemik kerajaan perpaduan (UG) yang berkemundang selepas PRU-12 yang lalu, hampir-hampir sahaja menggoncang perpaduan yang dibina bersama-sama rakan di dalam Pakatan Rakyat (PR), disamping menggoncangkan keyakinan terhadap ahli-ahli PAS itu sendiri. namun, selepas konvensyen khas yang diadakan di Taman Melewar yang disertai oleh para pimpinan PAS sendiri, PAS sepakat untuk menolak untuk menyertai kerajaan perpaduan anjuran umno-bn dan terus setia bersama rakan-rakan di dalam PR untuk menguburkan umno-bn di dalam pilihan raya akan datang. jelas lagi bersuluh, umno-bn cuba menggoncangkan kepercayaan para ahli terhadap pimpinan di dalam PAS dan cuba menimbulkan kecurigaan pada rakan-rakan di dalam PR terhadap PAS. DPP kawasan Segambut pasti, ahli-ahli PAS dan rakan-rakan di dalam PR tidak akan termakan dengan pujuk rayu dan taktik jahat yang sedang cuba dimainkan kembali oleh umno-bn yang terdesak utk mengekalkan kepercayaan dan undi rakyat malaysia dan orang melayu itu sendiri, yang kini telah beralih ke PR. justeru itu, DPP kawasan Segambut menasihati umno-bn supaya berhenti memalukan diri sendiri. PAS akan terus bersama mengemudi bahtera perjuangan bersama-sama rakan PKR dan DAP di dalam PR dan seterusnya menguburkan umno-bn pada PRU-13!

ibnu ibrahim

ketua penerangan

DPP kawasan Segambut

Ganas Sungguh Politik Malaysiaku!

Dua tiga hari lepas sewaktu klip Video Anwar Part 1 dan Part II tersiar di Youtube, nasib barangkali, saya sempat menatap Video tersebut berulang kali sebelum diblok access oleh You Tube provider.

Tergamam jugak saya dibuatnya.

Ya lah, sewaktu siang hari itu, kerana tugasan di pejabat, saya menghabiskan masa hampir separuh hari menonton rakaman CCTV mengenai satu kejadian di tempat kerja yang perlukan lapuran dan analisis segera daripada saya dan pasukan. Ringkas cerita, menonton dan playback rakaman CCTV berulangkali ini memang dah jadi lumrah dan kerja utama saya.

Malamnya pula, atas rasa ingin tahu, saya terketemu dengan rakaman video Anwar yang disiarkan di laman You Tube itu. Sekali lalu, ilmu saya mengatakan itu bukanlah rakaman CCTV black n white biasa, ianya lebih berkemungkinan rakaman video camera yang biasa orang gunakan. Tidak ada apa yang specialnya mengenai Video ini jika bukan kerana wajah pelakunya yang seimbas DSAI seperti yang diwar-warkan.

Saya jadi tergamam, kerana hampir semalaman setelah menonton sendiri rakaman yang disiarkan di You Tube itu, saya mula sangsi dengan apa yang saya dengar dan percayai selama ini.

Tak perlulah saya tulis apa yang saya sangsikan, cuma sekadar cukup saya katakan dari segi politik, sekiranya Video ini disebarkan dengan tujuan untuk menjatuhkan kredibilit DSAI, maka ketahuilah, sekiranya naruni saya - seorang penyokong setia Pakatan menjadi pertaruhan - maka percayalah kesan Video ini adalah MAHA hebat berbanding dengan cerita Liwat terutamanya kepada mereka-mereka di atas pagar sementelah lagi mereka yang memang sudah sedia anti-Pakatan.

Nasib baik team KeADILan cepat mengawal keadaan; bukti bergambar yang ditunjukkan oleh Pengarah Komunikasi Keadilan, Nik Nazmi Nik Ahmad dalam sidang media pada 29 Apr 2011 ini menunjukkan bahawa gambar imej potongan rambut individu di dalam video tersebut jauh berbeza dengan Anwar.




Fuh! sedikit lega rasanya.

Fikir-fikir sekali, orang macam saya yang hari-hari dok main dengan CCTV ini pun hampir-hampir terpedaya, inikan pula makcik dan pakcik kat luar sana yang sumber beritanya hanyalah RTM/TV3 dan Utusan Malaysia.

Walaupun begitu, saya mula naik confuse bila mana Datuk T diberitakan sudah melakukan sumpah laknat di dalam Masjid. Saya tak pasti berapa lama pula terpaksa menanti untuk mendengar sendiri penjelasan daripada Tok-Tok Mufti mengenai perkara ini. Begitu mudah sekalikah dalam agamaku sipenganutnya bersumpah-sumpah dengan nama Allah seperti itu?

Ganas sungguh politik di bumi Malaysiaku ini.

moniermatdin@yahoo.com
30.4.2011
http://www.mindapolitikmoniermatdin.blogspot.com

Jawatan YDP tidak dipertandingkan

PENDANG – Pemangku Timbalan Yang Dipertua Pas Pendang, Datuk Dr Mohd Hayati memaklumkan bahawa jawatan Yang Dipertua (YDP) Pas Pendang tidak dipertandingkan pada Mesyuarat Agung Pas kawasan itu yang akan dilaksanakan pagi esok (Sabtu).

Menjelang mesyuarat berkenaan, beberapa khabar angin mengenai pencalonan terus perbualan pelbagai pihak apabila dikatakan tiga pihak bakal bertanding iaitu bekas Yang Dipertua Pas Kawasan Pendang, Abdullah Abdul Rahman atau lebih dikenali dengan panggilan Tuan Guru Haji Abdul Rahim, Pemangku Yang Dipertua Pas kawasan Pendang, Datuk Mohamed Taulan Mat Rasul dan Pemangku Timbalan Yang Dipertua, Datuk Dr Mohd Hayati Othman bagi jawatan berkenaan.

Beliau turut menjelaskan bahawa memang tiga pihak berkenaan dicalonkan untuk bertanding bagi jawatan terbabit, namun mereka bertiga sudah mengadakan mesyuarat bersama bagi membincangkan mengenai perkara terbabit.

“Selepas perbincangan, kami bersetuju agar jawatan YDP itu diserahkan kepada Taulan tanpa ada pertandingan lain,” katanya kepada Sinar Harian ketika dihubungi apabila diminta memberi penjelasan mengenai khabar angin terbabit.

Katanya lagi, Taulan sudah bersetuju dengan perbincangan berkenaan.

Sementara itu, ditanya mengenai pencalonan untuk jawatan Timbalan YDP, beliau bersetuju dicalonkan untuk jawatan terbabit dan pertandingan untuk jawatan terbabit akan diadakan, namun beliau tidak mengetahui berapa penjuru yang akan dicalonkan.

Polis trafik parah


KULIM - Seorang anggota polis trafik, Mohd Izudin Mohd Salleh, 22, cedera parah apabila motosikal yang ditunggangnya merempuh sebuah kereta yang menghalang laluannya ketika sedang menjalankan Operasi Ninja di sekitar kawasan pekan Kulim kira-kira jam 2.30 petang kelmarin.

Ketua Polis Trafik Daerah Kulim, Asisten Superintendan Ismail Ayob berkata, ketika kejadian, mangsa bersama dua anggota lain sedang membuat rondaan di Jalan Tuanku Abdul Rahman.

“Mangsa menunggang motosikal ketika membuat rondaan di lorong sebelah kiri jalan di Jalan Tungku Abdul Rahman. Apabila tiba di stesen minyak, sebuah kereta memotong dari lorong kanan dan masuk ke stesen minyak itu.

“Mangsa tidak sempat mengelak dan merempuh bahagian hadapan tayar kereta. Akibat rempuhan kuat, mangsa mengalami kecederaan serius. Mangsa kemudiannya dikejarkan ke Unit Kecemasan Hospital Kulim oleh orang awam untuk mendapatkan rawatan, ”katanya.

Menurutnya, mangsa mengalami kecederaan patah tulang rusuk, bahu dan tulang belakang. Akibat kecederaan yang serius, mangsa kemudiannya dipindahkan ke Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar untuk menjalani pembedahan.

Katanya, kes ini akan di siasat di bawah seksyen 43 Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana memandu dengan cara merbahaya dan mendatangkan kecederaan parah. Hasil siasatan awal dijalankan mendapati kereta berkenaan menghalang laluan mangsa sehingga mengakibatkan kemalangan.

“Sehingga kini keadaan mangsa dilaporkan stabil dan masih di bawah pengawasan doktor,” katanya kepada Sinar Harian.

Resah hasil tidak dapat dituai


KEPALA BATAS - Kira-kira 100 pesawah di Kampung Naga di sini, berhadapan masalah untuk menuai padi apabila sawah mereka yang melibatkan keluasan kira-kira 300 hektar menghadapi masalah tanah jerlus.

Kebanyakan hasil padi mereka tidak dapat dituai berikutan masalah tanah jerlus yang berlaku sedalam kira-kira 1.5 meter sejak beberapa musim tuaian lalu.

Pesawah, Mohd Yusof Ahmad, 51, yang mengusahakan sawah seluas dua hektar itu mendakwa, mereka mengalami kesukaran menuai padi apabila sawah mereka tidak kering dan tanah semakin jerlus.

Menurutnya, masalah itu mula timbul selepas banjir pada 2005, kerana terpaksa mengubah jadual tanaman yang kebiasaannya pada September kepada November dan sekali gus jadual penuaian juga berubah dari Januari kepada Mac.

“Pihak Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (Mada) sudah melepaskan air walaupun kami belum selesai menuai keseluruhannya.

“Saya pernah menghubungi Mada Jitra bagi merayu supaya menghentikan seketika jadual pelepasan air, namun pihak berkenaan memberitahu mereka terpaksa melepaskan air mengikut jadual ditetapkan.

“Bila sawah masih tidak kering dan tanah jerlus, kami pesawah kerugian kerana jentera membajak sukar menuai padi pada kawasan yang tanahnya jerlus,” katanya.

Mohd Yusof berkata, sejak dilanda masalah terbabit, dia menanggung kerugian kerana hasil pendapatan yang diperoleh kurang daripada modal yang dibelanjakan untuk mengusahakan tanaman itu pada setiap musim.

Menurutnya, mereka sangat berharap masalah itu dapat diatasi kerana itu sahaja punca pendapatan mereka dan kebanyakan yang mengusahakan sawah di kawasan itu terdiri daripada warga emas.

Bagi Abd Razak Zain, 38, dia yang mengusahakan lima hektar sawah di situ mengalami kerugian hampir RM9,000.

Menurutnya, daripada keseluruhan keluasan sawah yang diusahakan, hanya separuh daripadanya dapat dituai, manakala selebihnya terpaksa dibiarkan begitu sahaja kerana jentera tidak boleh masuk ke sawah.

Sementara itu, seorang lagi pesawah, Md Isa Rejab, 64, yang mengusahakan sawah seluas dua hektar berkata, dia terpaksa mengupah orang lain untuk menuai hasil memandangkan jentera tidak boleh digunakan.

Menurutnya, dia terpaksa mengeluarkadin kos tambahan pula untuk mengupah orang menuai padi kerana tiada pilihan lain.

“Saya mengalami kerugian kerana terpaksa membelanjakan kos upah orang menuai sebanyak RM300 untuk masa tiga hari, masalah ini amat membimbangkan mereka jika dibiarkan.

“Kami meminta jasa baik Mada supaya dapat mempertimbangkan masalah ini supaya ia tidak mendatangkan masalah kepada pesawah di situ,” katanya.

Bagaimanapun Sinar Harian cuba mendapatkan maklum balas dengan pihak berkenaan untuk mengetahui status sebenar masalah yang timbul dalam kalangan pesawah di kawasan berkenaan.

Jurucakap Mada Wilayah Dua Jitra ketika dihubungi memberitahu bahawa kawasan berkenaan sememangnya berada di kawasan yang dalam dan pihaknya sudah berusaha menghantar pam air untuk mengeluarkan air dalam sawah berkenaan.

Menurutnya, pada masa sama, pihaknya juga dalam proses mendapatkan persetujuan daripada pesawah di situ, bagi membina parit jejari dalam usaha untuk mengurangkan masalah pesawah terbabit.

“Bagi menyelesaikan masalah ini, ia perlu memakan kos yang tinggi memandangkan Mada perlu membawa masuk tanah dan menambun tanah pada kawasan berkenaan,” katanya.

Friday, April 29, 2011

Kita Semua Sedang Menanti Bala

Sesudah Subuh

(kemaskini) TANPA kita semua menyedari kita semua menanti bala besar yang akan menimpa negara dan rakyat atas kecelakaan yang kita undang sendiri. Bala sedang mara manakala kita semua sedang leka.

Nasib atau keadaan kita persis lembu yang tertambat kejap dengan seutas tali pendek sedang padang di sekelilingnya sedang dibakar api.
Apa pula menyala dan marak menyala dengan ganas dan rakus. Angin pula kian gila bertiup. Begitulah keadaan dan nasib Melayu hari ini.

Tunggulah kita semua akan merasai pedih dan azab atas kecelakaan yang kita tempa. Kalaulah kita tidak sempat menikmati kesakitan itu kerana nyawa dicabut Tuhan di tengah pkerjalanan anak cucu kita akan merasainya sebagai mewakili kita atas kezaliman yang kita sendiri lakukan.

Sebenarnya segala macam kezaliman sudah berlaku di atas bumi kita. Tidak ada satu pun dari sekian banyak tanda tanda kezaliman yang akan membawa kepada kemusnahan yang belum berlaku, semuanya sudah berlaku atau sedang bermula. Zaman jahiliah yang dibenci dan dicemuhi akan menjelma sepenuhnya di tanah air ini.

Bangsa Mekayu tanpa sedar dikifarahkan oleh Allah. Kita sebenarnya sedang menanggung kemusnahan, menanti bumi hancur sahaja lagi.
Agama, budaya, peradabatan kita sudah jahanam. Orang Melayu sudah tidak ada 'basa', akal budi dan maruah lagi. Semuanya sudah ditelanjangkan dan kemaluannya dilihat sendiri. Keaibannya digantung di muka pintu rumahnya.

Kita semua sudah menutup rapat pintu syurga dan membuka pintu neraka. MasyaAllah. Tangan kita semua telah kita satukan untuk membuka penyelak pintu neraka dan sedang membimbing tangan anak beranak menuju ke dalam kilauan apa haram.

Apakah tuhan menyediakan neraka sebahagiannya untuk bangsa Melayu? Kenapa tidak, kita mengaku beriman tetapi tidak berpegang kepada agama. Kita mengakui Islam tetapi tidak mempunyai tingkah laku sebagai orang Mukmim.

Mekayu menjadi bangsa penzalim, pendendam dan pemakan daging sendiri. Melayu rela dan tergamak mengkhinati sesama sendiri. Tidak ada kasih sayang lagi sesamanya. Tidak ada lagi hormat menghormati. Tanpa kita insaf dan sedar kitalah membunuh segala akal budi itu.

Manalah ada maruah lagi, bila kita selek dan tunjukkan semua kejelakan dan kehuduhan diri kita. Kita pertunjukkan sifat buruk bangsa kita kepada dunia.

Orang Melayu sebenarnya sudah dedil, merasa apa yang dilakukannya sudah baik, terhormat dan bijak.Sebenarnya ianya bodoh sebodohnya.
bangsa yang menjadi agen penyebar fitnah.

Menuduh di antara satu sama lain menjadi pembunuh, pengkhianat, pemaksiat dan penggali kubur bangsa sendiri. Melayu tidak tahu malu kepada kawan dari kaum dan keturunan lain. Semuanya kebejatan dan kejekkan bangsa Melayu sudah melakukannya.

Apa yang tidak berlaku lagi? Pembunuh fizikal, pembunuh karektor sudah pun berlaku dan ia akan terus berlaku sampai tertutupnya pintu syurga.

Kenapa ini berlaku kerana tamak haloba. Orang Melayu menjadi temoo kepada kuasa. Melayu yang jahil mengira kuasa dan kedudukan adalah kemuncak pencariannya dalam hidup.

Inilah Melayu yang saya selalu anggap suku manusia di dunia ini yang separuh masak. Bangsa yang cerdik tidak boleh ditunjang dan bodohnya serta bebal tidak boleh diajar.

Duhai orang Melayu semua sedarlah. Kepada yang tidak mahu mengalah dan berdengki, mengalahlah kerana dengan tindakan anda boleh membaiki sedikit maruah Melayu. Sebelum pintu neraka terbuka luas dan ensalnya lokah mari kita berdoa dan memohon keampunanNya.

Tuhan masih ada sisa kemaafan untuk kita, marilah. Jangan khianati amanah Allah kepada kita. Marilah berubah sebelum Tuhan menarik balik atas segalaa nikmat yang kita tidak syukuri kerana kita merasai hebat. Marilah kita semua kembali sedar tanpa membuat sumpah laknat.

Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang tersembunyi di lubuk hati setiap hambaNya. Saat memanti kuliah Tok Guru bermula.

Mohd Sayuti Omar,

PAS paling kritikal dalam Pakatan

Ahmad Lutfi Othman

Menjelang pilihan raya umum ke-13, tiada lagi pilihan raya kecil yang boleh dijadikan petunjuk terhadap kemungkinan pola pengundian nanti. Ramalan dan jangkaan politik, selain merujuk siri pilihan raya kecil sebelum ini -- yang kelihatan agak seimbang buat BN mahupun Pakatan Rakyat -- juga tertumpu kepada keputusan pilihan raya negeri Sarawak. Rata-rata beranggapan ada momentum menarik dari Bumi Kenyalang.

Memang kecenderungan mengundi dalam pilihan raya umum mungkin berbeza sama sekali dengan trend yang ditunjukkan dalam pilihan raya kecil sebelumnya, seperti dibuktikan dalam PRU12, namun sekurang-kurangnya ia boleh dijadikan kayu pengukur kepada semua parti untuk melakukan penilaian kritis, bedah-siasat atau muhasabah. Seterusnya mengatur strategi penambahbaikan dan ada kalanya menuntut keberanian untuk merombak "hal-hal besar".

Mesej yang disampaikan pengundi kadang-kadang sukar untuk diterima tetapi itulah realiti perit yang menagih sikap terbuka pemimpin dan kebijaksanaan menanganinya. Persepsi pengundi tidak semestinya benar tetapi ia tetap faktor terpenting menentukan kalah-menang dalam pilihan raya. Selain berusaha menampilkan hakikat kebenaran dan menjelaskan kekaburan yang boleh mengelirukan, tanggapan masyarakat seringkali payah untuk dipulihkan jika tiada gerakerja serius dan sistematik.

Selain berterusan dan gigih menuntut proses pilihan raya yang bebas dan adil, tentu masih banyak perubahan dalaman yang harus disegerakan. Boleh sahaja kita menuding kesalahan kepada seteru politik yang memperkakaskan segalanya untuk survival kuasa mereka. Bukankah PRU13 menentukan hidup-mati BN dan merupakan pilihan raya pertama dimana pengundi benar-benar mempunyai pilihan?

Rakyat khususnya di negeri-negeri yang diperintah Pakatan begitu arif tentang kecacatan sistem federalisme Malaysia, sekali gus keperluan menubuhkan kerajaan persekutuan tidak dapat ditangguh lagi. Laluan ke Putrajaya yang mencabar itu menagih perancangan rapi dan kesediaan untuk melakukan "penyegaran" bagi menampilkan citra parti yang lebih memikat.

Seperti yang ditegaskan dalam kolum ini minggu lalu, saya lebih suka meletakkan PAS dalam kedudukan paling kritikal berbanding dua parti sekutunya dalam Pakatan. Pertama, saya sendiri merupakan ahli PAS dan petugas sepenuh masa parti. Kedua, trend pengundian pasca PRU13 masih menunjukkan bahawa majoriti masyarakat Melayu -- terutama di luar bandar, di kampung-kampung tradisi dan tanah rancangan Felda -- belum bersedia beralih sepenuhnya untuk menyokong Pakatan. Ketiga, di kawasan-kawasan majoriti pengundi Melayu, kebanyakan calon yang dipilih Pakatan adalah mewakili PAS.

Di luar Kelantan, hatta di negeri-negeri yang dianggap kubu tradisi PAS, seperti Kedah dan Terengganu, PAS masih berdepan cabaran sengit Umno. Ramai melihat prestasi PAS di dua negeri tersebut pada 1999 jauh lebih baik berbanding 2008, sekiranya ditinjau dalam konteks sokongan pengundi Melayu.

Bagaimanapun saya difahamkan, selepas berkuasa, sokongan masyarakat Melayu terhadap PAS di Kedah makin kukuh. Yang menjadi tandatanya adalah usaha mengekalkan sokongan pengundi bukan Melayu. Manakala di Terengganu, pelbagai masalah kronik di pihak Umno-BN belum memadai untuk menjamin PAS mengulangi rekod gemilang 1999. Tidak dipastikan tawaran atau penampilan berbeza yang bakal dikemukakan PAS Terengganu dalam kempen PRU13 nanti.

Melihat trend pengundian masyarakat Tionghuo di Sarawak baru-baru ini, lebih-lebih lagi dengan respons pemimpin Umno dan sikap akhbar harian yang dikuasainya, tidaklah sukar untuk menjangkakan bahawa kawasan-kawasan majoriti pengundi Cina, yang kebanyakannya ditandingi calon DAP mahupun KeADILan, tetap memihak Pakatan. Malah parti-parti komponen BN sudah saling menyalahkan di antara satu sama lain.

Justeru, saya menyimpulkan bahawa keupayaan Pakatan untuk merealisasikan impian menawan Putrajaya dalam PRU13 lebih bergantung kepada sokongan masyarakat Melayu kepada PAS. Pastinya sokongan itu tidak datang secara mudah terutama bagi memecahkan beberapa halangan psikologi politik Melayu. Segala potensi dan sumber kekuatan mesti digembleng dari sekarang, bukan sahaja melibatkan PAS tetapi juga penggemblengan bersama semua parti dalam Pakatan.

Kita harus mencegah pemisahan politik berdasarkan kaum di negara tercinta ini. Sebarang dakyah untuk membakar sentimen kaum mesti dibanteras. Pengundi Cina yang secara konsisten mutakhir ini menyokong Pakatan tidak bermakna mereka bersikap perkauman, malah ternyata begitu mengambil berat soal integriti, ketelusan, sekali gus menentang korupsi dan monopoli kekayaan oleh segelintir elit penguasa.

PAS yang meletakkan Islam sebagai asas perjuangan mempunyai kemampuan besar bagi menarik sokongan majoriti pengundi Melayu -- agar bersama rakan-rakan bukan Melayu -- untuk menolak pemimpin BN yang terbukti mengamalkan rasuah, salahguna kuasa, "merompak" khazanah negara untuk suku-sakat dan kroni masing-masing.

Namun begitu, untuk meraih simpati pengundi Melayu bukan terletak kepada "kehodohan" wajah Umno-BN semata-mata. Penampilan citra baru PAS-Pakatan yang lebih segar dan meyakinkan adalah lebih mendesak lagi. Sesungguhnya Pakatan hanya dapat berkuasa di peringkat pusat jika slogan "PAS Ganti Umno" benar-benar menjadi kenyataan, dan bukannya membiarkan parti Islam itu berada pada tempat ketiga dari segi penguasaan kerusi Parlimen.

Punya la kalut nak Sumpah

Eskay pegang Quran terbalik, dilarang fitnah Anwar

SENTUL 29 APRIL : Ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay hari ini melafaz sumpah laknat dengan memegang naskah Al-Quran terbalik, sebelum diperbetulkan oleh seorang pendakwah bebas di Masjid Amru Al-As Sentul petang tadi.

Beliau bagaimanapun gagal mencapai hasrat mengambil sumpah bahawa Anwar adalah pelaku dalam video lucah yang ditayangkannya selepas dinasihati oleh pendakwah Firdaus Supri mengenai nas-nas Islam.

"Saya nak beritahu, sumpah ini tidak boleh digunakan dalam menuduh seseorang berzina kerana ia tiada dalam syariat Islam," kata beliau kepada Eskay sebelum menyerahkan senaskah buku mengenai hukum Qazaf kepada ahli perniagaan itu.

Firdaus kemudian membetulkan cara Eskay memegang Al-Quran sebelum ahli perniagaan itu menyempurnakan sumpah laknat bahawa beliau ada dalam rakaman video lucah yang diedarkan menerusi Internet sejak 4 April lalu.

Eskay, bekas Ketua Menteri Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan bekas Bendahari Perkasa Shuib Lazim hadir di masjid itu memakai baju kalis peluru seolah-olah keselamatan mereka terancam.

Rahim semalam berkata beliau dan Shuib telah mewakilkan Eskay untuk membuat sumpah laknat itu bagi pihak mereka.

Terdahulu, Pengerusi Masjid Amru Al-As Bandar Baru Sentul, Abdul Razak Hussin mengesahkan bahawa majlis sumpah laknat itu dibatalkan apabila gandingan Datuk T itu tidak hadir.

Selesai upacara mengangkat sumpah laknat, tiga Datuk T itu bergegas meninggalkan masjid tanpa menjawab soalan pemberita.

Terdahulu keadaan selepas solat Jumaat menjadi kecoh seketika apabila sekumpulan jemaah memasuki ruang solat dan menuntut penangkapan Eskay kerana menabur fitnah bersabit video lucah itu.

Hadir bersama mereka adalah Ketua Angkatan Muda Keadilan Samsul Iskandar Md Akin.

Shamsul Iskandar Md Akin berkata Eskay memperalatkan sumpah laknat dan membelakangkan hukum Qazaf yang jauh lebih sesuai untuk kes-kes fitnah.

AMK telah menfailkan pertuduhan Qazaf terhadap Datuk T, kerana menfitnah Anwar dan isterinya yang juga Presiden Parti Keadilan Rakyat.

Shamsul kesal kerana pihak berkuasa Islam seolah-olah merestui sumpah laknat Eskay.

"Saya hairan dengan kehadiran pegawai Jawi sedangkan penyiasatan dikatakan sedang dilakukan oleh Jawi tentang kes Qazaf saya.

"Ini bukan caranya, kita ada Mahkamah dan (sumpah) ini bukan cara yang betul," kata Shamsul kepada media.

- TVSelangor News

Eskay akhirnya muncul lakukan sumpah laknat

Datuk Shazryl Eskay Abdullah - seorang anggota trio Datuk T - muncul di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul kira-kira jam 4.15 petang tadi untuk melakukan sumpah laknat.

NONEBeliau tiba bersama dua lagi anggota tiro Datuk T - bekas ketua menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan bekas bendahari PERKASA, Datuk Shuib Lazim.

Kumpulan trio 'Datuk T' bertanggungjawab menayangkan video seks tersebut kepada sekumpulan wartawan sebelum ini, yang memapar seorang lelaki yang didakwa mirip ketua pembangkang yang juga ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Semalam, Eskay memberitahu media yang beliau akan melakukan sumpah laknat di masjid tersebut selepas solat Jumaat hari ini.

Bagaimanapun, penyokong Angkatan Muda Keadilan (AMK) bersama ketuanya, Shamsul Iskandar Mat Akin berkumpul di masjid itu selepas solat tadi sambil bertakbir dan melaungkan "kami mahu qazaf, bukan sumpah".

NONEMereka juga turut melakukan solat hajat dan berdoa supaya mereka yang membuat fitnah terhadap Anwar.

Selepas masuk melalui pintu belakang masjid, Eskay mengerjakan solat sunat sebelum melakukan sumpah laknat yang berbunyi.

"A'uzubillahi minal syaitanirrajim. Bismillahirahma nirrahim. (Mengucap 3 kali). Pada hari ini, 29 April 2011, dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, saya Shazryl Eskay Abdullah berikrar dan bersumpah seperti berikut: A'uzubillahi minal syaitanirrajim, wallahi, wabillah, watallahi, aku bersumpah bahawa aku dan Datuk Seri Anwar Ibrahim berada dalam paparan video yang dirakamkan pada 21 Februari 2011. Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah pelaku dalam video tersebut. Sekiranya aku melakukan fitnah, maka Allah akan melaknat akanku."

Sebelum itu, seorang ustaz dipercayai penyokong PKR, menasihatkan Eskay supaya jangan melakukan sumpah laknat tersebut.

Lepas Eskay melakukan sumpah laknat itu, berlaku kekecohan apabila beberapa penyokong AMK melaungkan "tolak, tolak, tolak fitnah".

NONEBagaimanapun, mereka kemudiannya dibawa keluar dari ruang solat masjid itu oleh anggota polis.

Sewaktu Eskay melakukan sumpah laknat, pintu utama masjid dan pintu ruang solat telah ditutup.

Selepas selesai melakukan sumpah tersebut, Eskay, Rahim dan Shuib beredar dengan kawalan ketat pihak polis, juga melalui pintu belakang masjid.

Tu dia angkat Sumpah Pon Polis Jaga..hebat depa tuu nooo....

Hanya Eskay lafaz sumpah
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 29 April: Ahli Perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah akhirnya melafazkan sumpah laknat di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul sebelum waktu Asar siang tadi.

Bagaimanapun hanya beliau seorang sahaja melafazkan kalimah sumpah itu walaupun uturut ditemani dua lagi rakannya iaitu bekas ketua menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan bekas bendahari PERKASA, Datuk Shuib Lazim.

"A'uzubillahi minal syaitanirrajim. Bismillahirahma nirrahim. (Mengucap 3 kali). Pada hari ini, 29 April 2011, dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, saya Shazryl Eskay Abdullah berikrar dan bersumpah seperti berikut: A'uzubillahi minal syaitanirrajim, wallahi, wabillah, watallahi, aku bersumpah bahawa aku dan Datuk Seri Anwar Ibrahim berada dalam paparan video yang dirakamkan pada 21 Februari 2011. Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah pelaku dalam video tersebut. Sekiranya aku melakukan fitnah, maka Allah akan melaknat akanku."

Majlis itu dilakukan dalam keadaan semua pintu ke ruang solat masjid itu ditutup dan dikawal ketat pihak polis.

Selepas selesai melakukan sumpah tersebut, Eskay, Rahim dan Shuib beredar dengan kawalan ketat pihak polis, melalui pintu belakang masjid.

No 2 PAS: Saya bersedia, tapi serah pada perwakilan

KUALA LUMPUR, 29 April — Ahli jawatankuasa kerja PAS pusat Mohamad Sabu berkata beliau menawarkan diri untuk bertanding jawatan timbalan presiden kerana mahu membawa lebih banyak perubahan kepada parti Islam.

Kata Mohamad, selain memberi sokongan kepada Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, beliau mahu menggunakan pengaruhnnya untuk menarik rakyat supaya menyokong parti itu.

“Saya bersedia memikul peranan ini untuk bantu presiden supaya parti akan menjadi lebih hebat dan sudah tentu ia bukan hanya untuk mendapatkan sokongan ahli PAS sahaja tetapi lagi orang di luar PAS.

“Perkara ini perlu digerakkan untuk menarik lebih ramai orang di luar PAS untuk sokong parti Islam ini dan saya lihat saya boleh untuk memainkan peranan ini,” katanya pada sidang media di sini.

Ditanya peluang untuk memenangi jawatan itu pada pemilihan PAS Jun ini, Mohamad bagaimanapun berkata terserah kepada perwakilan untuk membuat keputusan.

“Saya tidak tahu, ia terserah kepada perwakilan. Saya sudah pernah menang dan kalah, biar perwakilan membuat keputusan.

“Pertandingan ini tidak akan memecahkan PAS, bagaimanapun saya masih belum buat keputusan rasmi lagi. Kita tunggu senarai pencalonan dulu,” katanya.

Beliau sebelum ini dalam kenyataan kepada The Malaysian Insider berkata bersedia untuk memikul peranan sebagai timbalan presiden jika itu yang dihasratkan oleh ahli-ahlinya.

Mohamad yang mesra dikenali sebagai “Mat Sabu” berkata, sehingga kini pencalonan diterimanya bagi jawatan timbalan presiden PAS amat menggalakkan.

Beliau pernah mencuba nasib merebut jawatan nombor dua itu pada pemilihan 2009 tetapi tewas mengatasi Nasharudin Mat Isa.

Justeru kata beliau, keputusan untuk bertanding bagi jawatan itu dibuat ekoran pencalonan memberangsangkan dari peringkat kawasan.

PAS akan mengadakan pemilihan parti itu pada Muktamar Tahunan ke-57 di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad di Taman Melewar, Gombak awal Jun ini.

Tarikh akhir bagi mengemukakan pencalonan adalah 15 Mei.

Dalam sidang media itu juga, Mohamad meminta agar pelancaran laman Facebook Kelab MohamadSabu.Com yang akan dilancarkan pada 6 Mei ini ditangguhkan.

Ini kerana tegas bekas ahli Parlimen Kuala Kedah itu, beliau tidak mahu laman Facebook itu dijadikan bahan kempen ketika pemilihan parti itu.

“Saya menjadi serba salah sama ada perlu program ini diteruskan atau tidak, ini memandangkan sekarang adalah musim pemilihan PAS.

“Oleh itu saya memutuskan agar program ini ditangguhkan ke satu tarikh selepas pemilihan parti bagi mengelak salah faham dan mengekang budaya yang dilihat tidak sihat dan tidak boleh diterima ahli,” katanya.

Pelancaran laman Facebook Kelab MohamadSabu.Com akan diadakan pada 6 Mei ini di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor. [Malaysian Insider]

Dr Chua Soi Lek Sedang Melelong Maruah UMNO

KENYATAAN MEDIA DEWAN PEMUDA PAS PUSAT
29 April 2011
Dr Chua Soi Lek Sedang Melelong Maruah UMNO

Mungkin MCA sudah tiada idea lain yang lebih bernas untuk menarik sokongan masyarakat Cina ekoran kekalahan rakan sekutunya SUPP di Sarawak maka Presiden MCA Dato Sri Dr Chua Soi Lek memberi pengakuan akan mengundi PKR jika parti tersebut menggugurkan hak istimewa orang Melayu dalam Perlembagaan Malaysia. Mengekalkan Hak istimewa orang Melayu yang terangkum dalam Perkara 153 Perlembagaan Malaysia telah menjadi persetujuan bersama dalam Pakatan Rakyat(PR) semasa konvensyen di Shah Alam tahun 2009. Tidak mungkin disebabkan seorang tokong konterversi Dr Chua Soi Lek maka PR akan berubah sikap.

Sebagai pemimpin senior dalam Barisan Nasional (BN) Dr Chua Soi Lek sewajarnya mendidik masyarakat memahami mengapa adanya hak istimewa orang Melayu dalam Perlembagaan Malaysia. Hak Istimewa orang Melayu bukan menjadi halangan orang bukan Melayu untuk hidup selesa di negara ini. Hak Istimewa orang Melayu di lihat tempang kerana penghianatan UMNO yang berlindung di balik dasar ini untuk mengumpul kekayaan kroni-kroni mereka. Bermaksud jika tiada penghianatan UMNO dan negara diurus dengan adil dan saksama maka hak istimewa orang Melayu tidak menjadi perkara yang dipertikai. Tanpa penghianatan UMNO, orang Melayu sudah lama maju di negara ini. Jika orang Melayu sudah maju dan kedudukan ekonominya sudah seimbang dengan kaum-kaum lain maka saya percaya orang Melayu sudah tidak perlukan lagi tongkat hak istimewa orang Melayu lagi . Buat waktu ini hak istimewa orang Melayu masih diperlukan. Saya sangat kuatir permainan politik Dr Chua Soi Lek mengenai hak Istimewa orang Melayu akan menambah parah lagi salah faham antara kaum dalam negara ini.

Ada banyak perkara lain yang boleh menarik perhatian masyarakat bukan Melayu untuk mengundi MCA selain sentimen perkauman. Tetapi Dr Chua Soi Lek sengaja mencari populariti membangkitkan isu yang sensitif bagi menarik perhatian masyarakat Cina khususnya untuk menyokong MCA. Betapa murahnya harga perjuangan politik Dr Chua Soi Lek sehingga sanggup menjolok sarang tabuan demi mendapat secupak keuntungan politik. Keceluparan Dr Chua Soi Lek ini juga melambangkan kegagalan UMNO mengawalnya. Dr Chua Soi Lek umpama harimau yang sudah terlepas dalam kandang Barisan Nasional(BN). Hak istimewa orang Melayu adalah maruah UMNO. Memberi perakuan untuk mengundi PKR jika parti tersebut menggugurkan hak istimewa orang Melayu adalah umpama melelong maruah UMNO di pasar Batu Pahat. Dimana Pemuda UMNO ? Dimana Pemuda BN? Dimana Khiary Jamaluddin ? Saya cabar UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang diketuai oleh Dato Seri Mohd Najib Bin Tun Abd Razak, Pengerusi BN bertindak tegas terhadap keceluparan Chua Soi Lek.


Suhaizan Bin Kayat
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Pusat.
(019 728 5174)

Sumpah Laknat atau Askay yang laknat - habih huru hara du buatnya..



Sumpah laknat: Eskay tak hadir, masjid kecoh

Keadaan di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul menjadi kecoh apabila penyokong PKR pimpinan ketuanya, Shamsul Iskandar Mat Akin mula melaungkan takbir serta ungkapan "kami mahu qazaf, bukan sumpah" selepas solat Jumaat hari ini.

Mereka berkumpul di situ kerana sebelum ini, salah seorang anggota trio 'Datuk T" - Datuk Shazryl Eskay Abdullah - memberitahu semalam yang beliau akan melakukan sumpah laknat di masjid tersebut selepas solat Jumaat hari ini.

Semalam, Eskay mengajak Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim melafazkan sumpah laknat atau bermubahalah bersama beliau di masjid berkenaan itu hari ini bagi merungkai isu video seks yang dikaitkan dengan pemimpin pembangkang tersebut.

Kumpulan trio 'Datuk T' bertanggungjawab menayangkan video seks tersebut kepada sekumpulan wartawan sebelum ini, yang memapar seorang lelaki yang didakwa mirip Anwar.

Dua lagi anggotanya ialah bekas ketua menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan bekas bendahari PERKASA, Datuk Shuib Lazim.

Keadaan bertambah panas apabila mereka mendakwa ternampak pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan, Datuk Che Mat Che Ali berada di sebelah mimbar.

Che Mat kemudian kelihatan keluar melalui pintu di belakang mimbar tetapi terdapat seorang penyokong PKR yang cuba mengejarnya untuk menyerah buku bertajuk Qazaf yang diterbitkan oleh Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim).

Selepas itu, kedengaran penyokong PKR bertakbir, dan keadaan menjadi bertambah panas apabila perkataan kasar, seperti 'bodoh' kedengaran di kalangan mereka yang berada dalam masjid.

Berikutan itu berlaku tolak menolak serta pertengkaran kecil antara penyokong PKR dan wartawan di situ,

Keadaan tolak menolak berterusan di kalangan 500 orang yang berada di dalam masjid yang bergerak keluar ketika penyokong PKR mengadakan solat hajat dan berdoa supaya orang yang membuat fitnah dikenakan hukuman.

Memandangkan keadaan kecoh tersebut, pengerusi masjid berkenaan, Abdul Razak Husin naik ke atas mimbar untuk menenangkan keadaan.

Beliau meminta semua orang keluar dari masjid bagi mengelak berlaku perkara yang tidak diingini.

Abdul Razak berkata, beliau difahamkan upacara sumpah laknat itu telah dibatalkan.

Difahamkan terdapat wartawan yang mendapat kiriman SMS dari Eskay pada jam 2 petang tadi, memberitahu yang beliau bersolat Jumaat di masjid lain dan dalam perjalanan ke masjid di Sentul baru itu.[Malaysiakini]

Rasuah: SPRM perlu tegas pada pihak atasan

KUALA LUMPUR, 28 April: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diminta bertindak lebih tegas dan adil dalam menangani masalah rasuah di negara ini, dengan turut mengambil tindakan terhadap pihak atasan atau menteri-menteri yang terbabit dalam rasuah.

Sekiranya tangkapan yang dilakukan hanya membabitkan para penjawat awam dan pihak-pihak lain yang terbabit, tindakan yang dilakukan tidak akan memberikan kesan yang diharapkan kerana pihak atasan yang terbabit terlepas begitu sahaja tanpa mendapat pengajaran yang sewajarnya.

Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Mujahid Yusof Rawa (gambar) menegaskan, sebaliknya, sekiranya tindakan ke atas pihak atasan yang terbabit tidak dilakukan, kenyataan SPRM bahawa mereka sudah semakin berjaya mengatasi masalah rasuah di negara itu tetap meragukan.

Menurut beliau, malah pengakuan kejayaan itu hanya boleh ditertawakan oleh orang ramai kerana ia tidak boleh dikategorikan sebagai berjaya selagi tindakan tersebut hanya terbatas kepada para penjawat awam sahaja.

Katanya, sedangkan masalah rasuah terbesar di negara ini diyakini membabitkan pihak atasan atau para menteri dan ia antara lain boleh dirujuk dalam kes kehilangan wang sebanyak RM800 billion dalam aliran keluar wang negara sejak 10 tahun lalu.

"Kehilangan wang sebanyak itu tentunya termasuk dalam kategori rasuah. Perbuatan itu tentunya turut membabitkan menteri-menteri. Tetapi kenapa SPRM tidak bertindak ke atas menteri-menteri terbabit?" katanya ketika dihubungi, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan SPRM hari ini yang membuat 944 tangkapan, berhubung kesalahan rasuah sepanjang tahun lepas, yang juga merupakan tangkapan tertinggi dalam sejarah sejak agensi pencegahan rasuah diwujudkan pada 1967.

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Abu Kassim Mohamed berkata, daripada jumlah itu, sebanyak 414 atau 43.8 peratus tangkapan adalah di kalangan pemberi rasuah dan ia merupakan peningkatan ketara berbanding tangkapan terhadap penerima rasuah seperti yang dicatatkan tahun-tahun sebelumnya.

"SPRM memaklumkan bahawa buat pertama kali juga jumlah orang yang ditangkap kerana memberi rasuah dengan orang yang ditangkap kerana menerima rasuah sudah bersilang.

"Ini merupakan satu peningkatan yang besar hasil daripada usaha kerajaan meningkatkan kesedaran di kalangan pegawai-pegawai perkhidmatan awam untuk mengambil tindakan atas mereka yang memberi rasuah,” katanya seperti yang dilaporkan Bernama.

Beliau dilaporkan berkata demikian pada sidang media selepas menyerahkan buku laporan tahunan SPRM kepada Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah yang dipengerusikan oleh Datuk Seri Mohd Radzi Sheikh Ahmad di bangunan Parlimen, di sini, hari ini.

Beliau berkata, jumlah tangkapan yang berbeza terhadap mereka yang memberi berbanding yang menerima rasuah juga merupakan satu indikator tentang peningkatan integriti di kalangan pegawai-pegawai perkhidmatan awam bertambah baik sejak kempen ‘Hindar Menerima: Perangi Pemberi Rasuah’dilancarkan pada 26 April tahun lepas.

Mengulas perkara itu dengan lebih lanjut, Mujahid berkata, kenyataan SPRM itu juga, walaupun dikatakan satu kejayaan, tetapi ternyata masih begitu mengelirukan kerana ia tidak dinyatakan kes-kes tangkapan secara nyata dan jelas.

"Begitu juga dengan jumlah rasuahnya. Berapakah jumlahnya? Adakah hanya RM1, RM2, beberapa ringgit, puluhan ringgit atau ratusan ringgit sahaja. Sedangkan rasuah yang membabitkan para menteri jauh berlipat kali ganda lebih besar daripada jumlah itu tetapi kenapa tak diambil tindakan, tak ditangkap dan tak dihadapkan ke muka pengadilan untuk dikenakan hukuman?

"Jadi dengan itu, pengakuan kejayaan SPRM itu tentunya meragukan kerana ia ternyata hanya membabitkan para penjawat awam atau pihak-pihak lain sahaja, tetapi tidak menyeluruh sehingga ke peringkat atasan atau para menteri," tegasnya yang juga ahli Parlimen Parit Buntar.

Video seks kotori minda anak muda

Muhammad Hafizuddin Muhamed Noor

Firman Allah bermaksud: "Dan infakkanlah hartamu pada jalan Allah, dan janganlah kamu campakkan dirimu ke dalam lembah kebinasaan dengan tanganmu sendiri, dan berbuatlah kebaikan. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik." [Al-Baqarah:195]

Ibu bapa hari ini sangat berwaspada dengan kegiatan anak-anak yang tidak bermoral melalui medium internet. Selain majalah-majalah yang memaparkan gambar berunsur negatif, internet adalah jalan alternatif yang mudah untuk memuat turun segala video yang diinginkan. Anak muda yang terdidik dengan sistem alam maya ini didedahkan dengan pelbagai video lucah di internet.

Kebimbangan ini semakin parah apabila tapisan yang dibuat di internet untuk mengelakkan anak-anak terjebak dengan gejala negatif ini seolah-olah hanyalah sebagai syarat yang mampu ditembusi oleh mereka. Guru-guru di sekolah juga sentiasa memasukkan elemen nasihat seperti menjelaskan kesan dan akibat daripada mlihat video lucah.

Namun, usaha ibu bapa dan guru-guru seolah-olah hampa dan memutuskan semangat. Hal ini terjadi apabila siaran televisyen memaparkan cerita-cerita dan filem-filem yang sangat teruk, mempunyai adegan-adegan melampau dan pelakon-pelakon yang seksi.

Lebih hancur lagi harapan ibu bapa dan guru yang berusaha keras memastikan anak bangsa mempunyai nilai akhlak yang terpuji apabila isu video seks permainan politik diketengahkan. Bukan persoalan salah siapa, tetapi video yang dimuatkan dan gambar-gambar tidak bermoral ditayangkan untuk khalayak umum yang perlu dititikberatkan.

Akhbar tempatan memaparkan gambar lucah, siaran televisyen kerajaan menayangkan beberapa aksi panas dan pawagam rakyat (Youtube) mendedahkan segala cerita yang berlaku.

Video seks telah mengotori minda anak muda:

1) Pintu fitnah dibuka seluas-luasnya

2) Penyebaran video seks diberi lampu hijau

3) Tiada penjelasan daripada perspektif hukum Islam kepada seluruh rakyat mengakibatkan kekeliruan

4) Memberi persepsi politik kotor kepada anak muda

Dalam isu ini, peranan secara serius perlu dimainkan oleh golongan akademik dan ulama. Kes seperti ini telah membarah teruk dalam masyarakat khususnya anak muda hari ini.

Satu konvensyen besar-besaran perlu dianjurkan di peringkat nasional yang terdiri daripada golongan ulama, ahli akademik dan golongan profesional yang bebas daripada unsur politik bagi mengatasi konflik yang tidak terarah ini.

Anak muda khususnya mahasiswa Islam tidak sekali-kali dapat menerima hal seperti ini. Anak muda dan masyarakat menjadi mangsa pergaduhan politik sesama sendiri ini.

maksud firman Allah: “Serulah kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah (kebijaksanaan) dan pengajaran yang baik, dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui siapa yang mendapat petunjuk.” [An-Nahl:125]

Justeru, saya menyeru kepada seluruh anak muda dan masyarakat luar agar kita semua berpegang dengan ajaran Islam dan nilai akhlak yang baik untuk mengelakkan terjerumus dalam kancah fitnah yang berleluasa ini. Semoga Malaysia lebih aman dan sejahtera.

We Unite For Islam

Muhammad Hafizuddin Muhamed Noor

Mahasiswa UIAM

'UMNO buat kami macam paria' - aktivis UMNO

Eksklusif oleh: MAT KERING BAKAQ BATA


Pada tahun 1979 dulu, ahli-ahli UMNO yang terdiri dari Pak Ya Kapak, Mohamad Said, Ahmad Jalel dan Pak Lang Bakar sanggup pinjam duit bank untuk siapkan bangunan UMNO Bahagian Pendang yang dok ada la ni.

Ahli-ahli UMNO tersebut pinjamkan duit (yang depa pinjam dari bank tu)kepada UMNO Bahagian, bukan sikit RM15 ribu. Malangnya bila siap bangunan UMNO Bahagian tak mau bayaq balik dekat depa sampai la.

Ahli-ahli UMNO tu terhutang dengan bank. Bank ambik tindakan dekat depa termasuk melelong tanah yang depa cagarkan waktu buat pinjaman dulu.

Mereka pergi minta tolong dengan Najib. Najib tak layan suruh pi jumpa UMNO negeri. Mereka nak jumpa Pengerusi Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah. Malang sungguh, surat dan telefon kepada Ahmad Bashah juga tidak dilayan.

“Inikah budaya kerja pemimpin di peringkat negeri?” mereka mula meluahkan rasa hati.

"Kami sedih kerana kami dulu adalah penyokong kuat UMNO dan sanggup mengeluarkan wang demi semangat tinggi untuk membina pejabat UMNO Pendang. Tetapi sekarang UMNO buat kami seperti PARIA dan jika kami tidak mempunyai pilihan lain, kami sanggup untuk bawa tikar bantal untuk tidur di pejabat UMNO yang dibina menggunakan wang kami," ujar Mohamad Said, seorang dari mangsa kezaliman UMNO itu.

http://kedahla.blogspot.com

Aduhai.. Songlap duit K'jaan Negeri lagi puak2 nie..!!

Lagi duit STDC untuk Puteri UMNO… RM30,250.00!!!

Oleh: TOK SENAPI

Maklumat risikan Kedah La kononnya Puteri UMNO Kedah hak dok ada la ni (di bawah Shahanim) marah-marah ekoran pendedahan bahawa depa guna duit STDC RM20,000.00 + RM5,000.00 untuk program parti.

Tok ingat ke depa marah pasai info tu tak betoi, rupanya bukan pasai tak betoi tapi pasai Kedah La dedah tak habih. Depa kata, STDC huluq duit kat Puteri sebelum Shahanim lagi banyak, awat tak dedah?

Yang sebenaqnya memang Kedah La berhasrat nak dedah semuanya, masa Shahanim atau masa Suraya Yaakob. Cuma satu demi satu la.

Setiap sen penyalahgunaan wang GLC oleh entiti UMNO wajib didedahkan kepada rakyat. Jika tidak rakyat tak tahu, depa ingat UMNO ni baik.. rupanya penyamun besaq. Maaf noo Puteri guna istilah penyamun, tak tau dah nak guna istilah apa lagi ganti penyamun… suka ghebiah duit rakyat.

Baiklah, ini rekodnya duit STDC yang dihulog kat Puteri UMNO Kedah:

27 Julai 2003 (No. cek 28952) RM1,000.00

5 Ogos 2003 (No. cek 37703) RM7,000.00

22 Disember 2003 (No. cek 68415) RM1,000.00

5 Januari 2004 (No. cek 88995) RM7,000.00

24 Februari 2004 (No. cek 109239) RM4,250.00

25 Februari 2004 (No. cek 109263) RM10,000.00

Jumlah semua ialah RM30,250.00!!!

Baiklah, tunggu pendedahan selanjutnya…

JANGAN SERAH KEDAH DEKAT PENYAMUN

Video seks: Kembalilah kepada keadilan Islam

Surat Pembaca

Negara Malaysia telah digemparkan dengan video isu seks yang kononnya melibatkan pemimpin kanan parti pembangkang di negara ini. Isu tersebut mendapat liputan meluas sehingga berlaku perdebatan untuk ditayangkan di parlimen dilihat satu perkara yang menjijikkan dan mengaibkan Malaysia.

Apa yang menyedihkan kita, institusi mufti yang sepatutnya berperanan memelihara kesucian dan keadilan umat Islam telah berdiam diri seribu bahasa hingga menyebabkan berlaku kekeliruan kepada rakyat. Jika ia berperanan maka sudah tentu keadilan Islam akan disuarakan

Pemimpin Umno sering melaung-laungkan Negara Malaysia adalah model Negara Islam namun hingga kini sistem kehakiman Islam tidak pernah didaulatkan. Seharusnya segala permasalahan yang berlaku di Negara ini perlu diselesaikan dengan panduan syariat Islam yang dijamin keadilannya oleh Allah S.W.T.

Hanya mereka yang tidak yakin dengan Islam sahaja yang menolak sistem kehakiman Islam yang menjamin keadilan untuk semua.

Oleh itu, rakyat perlu sedar bahawa pemimpin Umno hanyalah bermain-main dan mempergunakan agama Islam demi kepentingan mereka. Yakinlah kita dengan kemenangan Islam dan bersama dengan Pakatan Rakyat mengembalikan sinar kegemilangan Islam di tanah Malaysia.

• MAHASISWA AL-AZHAR

MB lancar Pelan Hala Tuju ICT Negeri Kedah 2011-2015

http://wartakedah.net/images/stories/April2011/ict1.jpg http://wartakedah.net/images/stories/April2011/ict.jpg

SUNGAI PETANI, 26 April 2011 – Penggunaan sistem teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dengan betul mampu mempercepat dan memudahkan lagi sektor pelancongan, ekonomi, pertanian serta bidang pendidikan di Negeri Kedah.

Menteri Besar Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak berkata, selaras dengan perkembangan dunia tanpa sempadan masa kini, kerajaan negeri memberi penekanan untuk pembangunan ICT di Negeri Kedah, seiring pembangunan ICT peringkat nasional.

Beliau berkata demikian ketika berucap semasa Majlis Pelan Hala Tuju ICT Negeri Kedah 2011-2015 di Hotel Amanpura.

“Penggunaan multimedia tidak salah, yang salah adalah manusia yang salah menggunakannya. Maklumat yang diberi adalah betul jika kita guna dengan betul. Kita juga boleh menggunakan ICT dan multimedia untuk membina akhlak remaja dan juga boleh menggunakan ICT untuk rosakkan akhlak remaja,” katanya.

Tambah Azizan, bagi menjayakan agenda ini, kerajaan negeri telah menyusun beberapa langkah strategik dan telah mula dilaksanakan secara berperingkat-peringkat.

Langkah pertama, katanya, ialah dengan menubuhkan sebuah GLC iaitu Information Technologi Sdn. Bhd. yang merupakan syarikat dari Kulim Technologi Park Corporation yang beroperasi di Kulim Hi-Tech Park.

“Kita sedar bahawa pembagunan ICT bergantung kepada sumber tenaga manusia yang mahir, untuk itu kita telah menubuhkan kuliah multimedia di Kolej Universiti Insaniah (KUIN) untuk melahirkan tenaga manusia mahir dalam bidang ICT ini.

“Penggunaan ICT di negeri ini adalah masih di tahap yang rendah berbanding dengan negeri yang mempunyai pembangunan yang pesat seperti Pulau Pinang dan Selangor,” tambahnya.

Beliau yakin bahawa aplikasi ICT di Negeri Kedah dapat dipertingkatkan dari semasa ke semasa.

Turut hadir dalam program tersebut ialah Pengerusi Jawatankuasa Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) Sains dan Inovasi Negeri Kedah, Dr Ismail Salleh, Pengerusi Multimedia Development Corporation (MDeC) Tan Sri Abdul Halim Ali dan Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan)/Pengarah Unit Perancangan Ekonomi Negeri, Dato’ Bashirudin Abdul Jamil.

Cukai tanah tidak pernah naik, mereka salah faham

Ditulis oleh AMELIA HASHIM

ALOR SETAR - Kerajaan Negeri tidak pernah menaikkan cukai tanah di Kedah kerana mengikut amalan biasa kenaikan cukai tanah tertakluk kepada keputusan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri dan ini tidak pernah berlaku di bawah kepimpinannya.

Cukai tanah seluruh Kedah tidak akan dinaikkan sehingga 2014 kerana mengikut Kanun Tanah Negara, kajian semula kenaikan kadar tanah perlu dibuat setiap sepuluh tahun sekali.

Pembayar cukai tanah dalam mana-mana daerah di Kedah yang mendapati bil cukai tanah mereka meningkat sebanyak 20 peratus, sebenarnya salah faham antara nilai cukai semasa dengan kadar rebat cukai diterima bagi tahun sebelumnya.

Menteri Besar Kedah YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak berkata, orang ramai mestilah faham perbezaan antara cukai tanah semasa dengan dengan kadar cukai tanah selepas direbat sebagaimana berlaku kepada Universiti Utara Malaysia (UUM).

Beliau juga menjelaskan kenaikan kos memproses geran tanah daripada RM60 kepada RM80 bukan dilaksanakan kerajaan sekarang tetapi oleh pentadbiran dahulu ketika YB Dato’ Seri Mahdzir Khalid menjadi Menteri Besar.

Dakwaan pihak tertentu mengatakan kenaikan cukai tanah sehingga 20 peratus bermula pada 2011 seperti yang berlaku dalam Daerah Kubang Pasu adalah dusta. Sebaliknya tahun sebelumnya mereka mendapat rebat tetapi tahun ini tiada rebat.

Menurutnya, sejak kadar cukai tanah bagi seluruh Kedah dikaji semula pada 2004 Kerajaan Negeri ketika itu memutuskan memberi rebat cukai tanah kepada seluruh rakyat secara tahunan atas dasar menjaga kestabilan politik sehingga 2008.

Ujarnya lagi, apabila memegang pemerintahan pada 2008 Kerajaan Negeri telah menurunkan cukai tanah sekitar 30 hingga 75 peratus.

Orang ramai yang salah faham keadaan sebenar hendaklah mendapat penjelasan dari Peabat Tanah dalam daerah masing-masing.

Thursday, April 28, 2011

Pemilihan perlu tampil ramai muka baru, kata pemimpin PAS

Oleh Syed Mu’az Syed Putra
April 28, 2011

KUALA LUMPUR, 28 April — Pemimpin-pemimpin PAS pusat menyambut cadangan Datuk Husam Musa bahawa parti Islam itu perlu “disegarkan” dengan disuntik elemen-elemen baru termasuk membawa masuk muka-muka baru dalam barisan kepimpinan parti itu.

Selain bersetuju agar Datuk Seri Abdul Hadi Awang dikekalkan sebagai presiden parti, pemimpin-pemimpin PAS juga mahu lebih banyak ruang diberikan kepada pemimpin muda dan perubahan dilakukan agar parti itu mampu bersaing dalam era globalisasi.

Minggu lalu Husam, ahli jawatankuasa kerja PAS pusat mempertahankan kepimpinan Hadi dengan menegaskan parti Islam itu hanya perlu “disegarkan” dengan elemen-elemen baru yang boleh memperkukuhkan parti tersebut.

Beliau berkata kepimpinan pusat ini berkata, kepimpinan Hadi selaku presiden parti masih diperlukan, cuma ia perlu mengambil tindakan untuk memperkasakan kedudukannya.

Selain itu, Husam juga berkata, Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang perlu memberikan ruang kepada profesional dan muka baru supaya terlibat dalam barisan kepimpinan PAS.

Menurut Ahli Parlimen Parit Buntar Dr Mujahid Yusuf Rawa, cadangan yang berikan Husam itu amat bernas memandangkan kepimpinan Hadi selaki presiden parti sangat diperlukan ketika parti Islam itu dilihat menjadi serangan politik Umno-Barisan Nasional (BN).

“Saya setuju dengan pandangan Husam bahawa soal Hadi dicabar atau tidak, itu tidak timbul kerana kepimpinan Hadi masih diperlukan, malah beliau telah membawa banyak perubahan semenjak memegang jawatan itu.

“Jadi apa yang paling penting adalah kepimpinan hari ini perlu mampu memberi keyakinan kepada golongan pelapis yang bawa hasrat pembaharuan dan golongan-golongan ini perlu diberi peluang untuk melonjakkan PAS dalam konteks politik sekarang.

“Ini bukan bermaksud pemimpin muda tapi adalah muka-muka baru yang boleh membantu melonjakkan PAS, saya yakin kepimpinan Hadi mampu memberi lebih ruang sebab selama ini beliau (Hadi) banyak memberi ruang agar perubahan dilakukan dalam parti,” katanya.

Tegas ahli jawatankuasa kerja PAS pusat itu, elemen-elemen dan muka-muka baru dalam PAS boleh membawa satu perubahan besar, terutamanya untuk meyakinkan rakyat terutamanya orang Melayu bahawa parti itu bersedia untuk melakukan perubahan tanpa meninggalkan asas perjuangan iaitu menegakkan Islam.

“Jika PAS boleh melakukan pembaharuan dan perubahan sama ada dari segi pendekatan atau kepimpinan parti tidak mampu untuk menjadi sebuah parti yang kuat, kukuh dan diyakini rakyat di negara ini.

“Sebab itu, saya kata kepimpinan PAS bukan terletak atas bahu presiden tapi keseluruhan kepimpinan perlu memikul tanggungjawab ini tanpa meninggalkan dasar perjuangan parti . . . jadi amat jelas sekali PAS perlu melakukan perubahan ini, jika kita mampu melonjakkan PAS, maka ia akan kekal releven di masa mengundi dan pada masa sama ia boleh membuktikan kepada rakyat bahawa PAS menuju ke arah perubahan yang lebih besar,” kata Mujahid yang juga penulis buku “Menuju PAS Baru: Krisis, Peluang dan Dinamisme”, yang dihasilkannya dengan hasrat untuk memperbaiki organisasi parti.

Sementara itu Yang Dipertua PAS Shah Alam Khalid Samad berkata pada pemilihan PAS Jun ini perwakilan perlu memilih pemimpin yang boleh memikul tanggungjawab yang diberikan itu.

“Perwakilan kena ambil kira tugas yang hendak dimainkan pemimpin yang akan mereka pilih, perwakilan perlu pilih pemimpin yang boleh memainkan jawatan itu... pemimpin yang boleh memikul tanggungjawab yang diberikan itu.

“Perwakilan perlu lihat jawatan dengan peranan yang akan dipikul, jawatan bukan penghormatan tapi adalah tugas yang harus dipikul jika dipertanggungjawabkan,” katanya.

Ahli Parlimen Shah Alam itu juga berkata PAS perlu melakukan perubahan yang lebih dinamik dalam menarik sokongan rakyat.

“Kita perlu pemimpin yang sentiasa sensitif terhadap imej parti dan juga orang di peringkat akar umbi, kita perlukan fikirkan keadah yang baru untuk tarik perhatian rakyat serta untuk menafikan setiap tuduhan yang dilemparkan lawan kepada kita.

“Untuk melakukan perubahan dan menghadapi suasana baru kita memerlukan kaedah-kaedah baru, pemimpin yang lebih segar dan kita tidak lagi boleh menggunakan keadah lama,” katanya.

Ketua Penerangan Pemuda PAS pusat Suhaizan Kaiat memberitahu, dalam menghadapi cabaran politik semasa PAS perlu menampilkan lebih banyak kaedah dan pendekatan yang lebih “segar” sekiranya mahu menjadi sebuah parti dinamik dan diterima rakyat.

“Saya melihat dalam menghadapi cabaran politik sekarang, maka PAS memerlukan lebih ramai tenaga muda serta mempunyai pendekatan dan kaedah lebih kreatif, inovatif dan dinamik.

“Justeru dalam menghadapi cabaran politik semasa, maknanya PAS perlu ada muka-muka baru supaya kita nampak lebih segar, bukan bermaksud tukar semua pemimpin tapi menampilkan tenaga-tenaga baru dalam parti,” katanya.

Selain itu, beliau berkata PAS juga perlu berubah dari segi pendekatan atau kaedah yang digunakan untuk mendekati rakyat yang mana parti Islam itu tidak boleh terlalu bergantung kepada strategi lama seperti ceramah dan penyebaran risalah.

“Dalam konteks politik sekarang, kita banyak cabaran baru dalam negara dan ia memerlukan satu buah fikiran yang baru, cara kreatif dan inovatif untuk menghadapi cabaran-cabaran ini.

“Dulu kita hanya parti pembangkang tapi sekarang kita adalah bakal menjadi kerajaan, jadi masalah-masalah semasa yang berkaitan dengan negara dan sebagainya memerlukan kita sentiasa melakukan perubahan...kalau tiada penyegaran kita akan jadi tepu,” katanya.

Oleh itu, tegas Suhaizan, sekiranya PAS gagal untuk melakukan perubahan atau transformasi seperti mana yang dilakukan DAP sudah pasti parti Islam itu tidak mampu bersaing terutamanya dalam menghadapi pilihan raya umum ke-13.

“Itu akan jadi masalah, sebab itu kita perlukan perubahan dan pembaharuan seperti bagaimana untuk menggerakkan negara, keperluan idea yang lebih kreatif dan penyegaran dari segi pendekatan dan kepimpinan parti.

“Sudah cukup dari segi penyegaran parti, kalau kita tak buat perubahan kita takut akan jadi parti yang mundur, pada saya semua parti politik mesti kena sentiasa ada suasana dinamik dalam parti,” katanya.

Seorang lagi ahli jawatankuasa kerja PAS pusat Mazlan Aliman berkata parti itu memerlukan pemimpin yang sentiasa peka dengan perkembangan semasa selain bijak dalam mengangani setiap itu yang berbangkit.

Menurut beliau, dalam era globalisasi ini pemimpin-pemimpin PAS perlu sentiasa bergerak satu langkah di hadapan dan boleh menjangka apa yang akan berlaku.

“Saya sokong kenyataan beliau (Husam), yang mana kalau kita lihat arus pembangunan negara yang sentiasa berubah dan cabaran yang semakin besar memerlukan kita melihat dunia ini secara intelektual dari pelbagai sudut dan pandangan.

“Sebab itu, kita perlukan barisan kepimpian yang pantas untuk menghadapi cabaran-cabaran semasa selain harus memiliki kepekaan yang tinggi terhadap perkembangan semasa dan setiap pemimpin harus bijak menangani apa jua cabaran semasa,” katanya.

Tegas Mazlin, sekiranya pemimpin parti lambat bertindak untuk melakukan perubahan sudah pasti banyak perkara tidak dapat diselesaikan.

“Kalau lambat tangani masalah, nanti rakyat akan jadi korban sebab itu kepimpinan PAS harus peka dan sentiasa berada di hadapan selain boleh membaca apa yang akan berlaku.

“Kalau kita pasif, kita akan gagal untuk memahami kehendak rakyat dan apa yang kita mahu lakukan juga akan gagal,” katanya.

Mazlan yang juga Pengerusi Persatuan Anak-Anak Felda Kebangsaan (Anak) bersetuju agar muka-muka baru ditampilkan untuk membawa perubahan dalam PAS.

“Saya sokong bahkan kita harus beri ruang kepimpinan dalam parti dengan muka-muka baru, bukan hanya golongan profesional tapi aktivis-aktivis parti juga kerana kita perlukan kepimpinan yang boleh mewarnai politik masa depan.

“Selain itu ruang untuk berinteraksi pada masa sekarang begitu banyak . . . kita tidak boleh berceramah dan mengedarkan risalah tapi kita peru menggunakan kaedah-kaedah baru seperti Internet dan sebagainya untuk menyebarkan maklumat, kalau lambat kita akan ketinggalan,” katanya.

Mai belajaq bab "SUMPAH"

Sumpah: Penjelasan PGSM berhubung mubahalah
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 28 April: Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) menyatakan bahawa sumpah di dalam Islam memadai dengan melafazkan lafaz sumpah dengan nama Allah iaitu Wallahi, Wabillahi dan Watallahi serta tidak perlu memegang atau mengangkat al-Quran.

Presiden PGSM, Mohamad Isa Abd Ralip berkata, ini adalah kerana perbuatan tersebut adalah bertentangan dengan ajaran Islam dan budaya tersebut adalah budaya orang Kristian bersumpah dan mereka bersumpah memegang bible.

Jelasnya, mubahalah memerlukan kehadiran kedua-dua pihak yang bertentangan berada di dalam satu majlis.

Katanya, seorang individu akan melafazkan sumpah dengan nama Allah dan menyatakan bahawa beliau akan dilaknat oleh Allah di dunia dan akhirat sekiranya dia tidak bercakap benar.

”Sumpah ini kemudiannya akan diikuti oleh satu pihak yang satu lagi yang akan bersumpah dengan nama Allah dan sekiranya beliau tidak berkata benar maka laknat Allat akan turun padanya di dunia dan di akhirat. ”Dengan kata lain dengan sumpah ini, kedua-dua pihak akan saling sumpah menyumpah dan cabar mencabar supaya diturunkan laknat kepada sesiapa yang berbohong,” jelasnya dalam satu kenyataan, hari ini.

Berikut adalah penjelasan beliau.

Persatuan Peguam Syarie Malaysia menyatakan bahawa sumpah di dalam Islam memadai dengan melafazkan lafaz sumpah dengan nama Allah iaitu Wallahi, Wabillahi dan Watallahi serta tidak perlu memegang atau mengangkat al-Quran.

Ini adalah kerana perbuatan tersebut adalah bertentangan dengan ajaran Islam dan budaya tersebut adalah budaya orang Kristian bersumpah dan mereka bersumpah memegang bible. Mubahalah memerlukan kehadiran kedua-dua pihak yang bertentangan berada di dalam satu majlis.

Seorang individu akan melafazkan sumpah dengan nama Allah dan menyatakan bahawa beliau akan dilaknat oleh Allah di dunia dan akhirat sekiranya dia tidak bercakap benar. Sumpah ini kemudiannya akan diikuti oleh satu pihak yang satu lagi yang akan bersumpah dengan nama Allah dan sekiranya beliau tidak berkata benar maka laknat Allat akan turun padanya di dunia dan di akhirat.

Dengan kata lain dengan sumpah ini, kedua-dua pihak akan saling sumpah menyumpah dan cabar mencabar supaya diturunkan laknat kepada sesiapa yang berbohong.

Di dalam Islam sumpah seperti ini dibenarkan bagi tujuan untuk membersihkan diri seseorang itu daripada sesuatu tuduhan (tohmah) dan sumpah tersebut dipanggil sumpah tohmah. Sumpah ini sangat besar kesannya kerana dibuat atas nama Allah dan laknat Allah akan menimpa pembuat sumpah tersebut di dunia dan akhirat. Walaubagaimanapun sumpah seperti ini adalah bertujuan semata-mata bagi membersihkan nama seseorang dari sebarang tohmah dan ianya bukan suatu kaedah untuk menuduh orang lain atau mensabitkan seseorang itu bersalah.

Ini adalah kerana di dalam Islam serta perundangan negara kita ada kaedah serta undang-undang yang telah digariskan bagi mendakwa seseorang itu melakukan sesuatu kesalahan. Di dalam undang-undang Jenayah Syariah, kaedah yang ditetapkan bagi menyatakan seseorang yang dituduh itu melakukan sesuatu kesalahan adalah dengan pihak pendakwa atau orang yang membuat tuduhan mengemukakan bukti ke Mahkamah. Oleh itu, beban untuk membuktikan suatu dakwaan itu adalah terletak kepada orang yang mengemukakan dakwaan, dan mengkehendaki Mahkamah percaya akan kewujudan perkara di dalam dakwaan tersebut. Ini selaras dengan peruntukan seksyen 73 (1) Akta Keterangan Mahkamah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 memperuntukkan – ”Sesiapa yang berhasrat supaya mana-mana Mahkamah memberikan penghakiman tentang apa-apa hak atau tanggungan di sisi undang-undang yang bergantung kepada kewujudan fakta yang ditegaskan olehnya, mestilah membuktikan fakta itu wujud.”

Selanjutnya Akta yang sama menyatakan cara memberikan keterangan di dalam kes-kes jenayah syariah, keterangan hendaklah diberikan oleh pendakwa dan tertuduh, melainkan jika tertuduh mengaku salah. Seksyen 87 (3) Akta Keterangan memperuntukkan bahawa – ”Dalam kes jenayah, keterangan hendaklah diberikan bagi pendakwa dan bagi tertuduh melainkan jika tertuduh mengaku salah.”

Oleh yang demikian, sesuatu dakwaan terhadap sesuatu kes itu hendaklah dibuktikan ke Mahkamah melalui proses pendakwaan oleh pihak yang mendakwa. Adalah menjadi beban kepada pihak yang mendakwa untuk membuktikan segala dakwaan atau tuduhan di Mahkamah. Sesuatu dakwaan atau pertuduhan tersebut hendaklah dibuat di Mahkamah dan bukannya di tempat-tempat awam atau di Masjid. Ini adalah kerana masjid adalah tempat yang suci untuk umat Islam beribadat dan bukannya menjadi tempat atau gelanggang bagi menyatakan kebenarannya sesuatu dakwaannya itu adalah benar.

Orang mendakwa perlu mengemukakan bukti bagi menyokong dakwaannya samada bukti tersebut adalah berbentuk saksi yang memberikan keterangan atau dokumen sebagai contoh laporan perubatan. Ini adalah penting bagi menyokong dakwaannya dan bukannya hanya bersumpah. Di dalam prinsip keterangan Islam sumpah sebenarnya terletak kepada pihak yang kena dakwa dan bukannya orang yang mendakwa selari dengan prinsip Islam iaitu ”Keterangan pada pihak yang mendakwa dan sumpah kepada pihak yang mengingkarinya.”

Di dalam jenayah Islam kes-kes yang melibatkan qisos seperti membunuh para fuqaha masih tidak sepakat dalam menerima sumpah sebagai dalil mensabitkan jenayah. Imam Malik, Syafie dan Ahmad berpendapat, sumpah diterima oleh Islam sebagai dalil atau bukti jenayah ke atas tertuduh jika tiada bukti lain, atau bukti tidak cukup. Sedangkan Imam Abu Hanifah berpendapat sumpah bukan suatu bukti atau dalil mensabitkan jenayah, tetapi satu cara bagi menafikan tuduhan yang dibuat oleh pendakwa ke atas tertuduh. Jenayah qisos yang dibolehkan bersumpah dalam mensabitkan jenayah hanyalah dalam jenayah membunuh sahaja.

Dalam kes-kes yang melibatkan hudud (zina, qazaf (menuduh zina), minum arak, mencuri, samun, memberontak dan murtad), sumpah hanya diterima sebahagian kecil ulama’ dalam kes-kes tertentu seperti qazaf dan mencuri sahaja.

Manakala di dalam kes qazaf (menuduh zina), menurut Mazhab Shafie, sekiranya pendakwa tidak mempunyai apa-apa keterangan atau tidak cukup bukti, maka tertuduh boleh diminta bersumpah menafikan dakwaan itu. Jika tertuduh bersumpah, maka gugurlah dakwaan itu. Walaubagaimanapun, Imam Malik dan Ahmad tidak menerima langsung sumpah sebagai satu bukti mensabitkan kesalahan qazaf.

Di dalam kes melibatkan curi, menurut Mazhab Shafie, sekiranya kesalahan mencuri tidak dapat dibuktikan maka pihak tertuduh boleh diminta bersumpah. Jika tertuduh enggan, pihak yang kena curi boleh bersumpah al-yamin al-mardudah. Tetapi pandangan ini tidak diterima oleh mazhab-mazhab yang lain. Imam Malik, Abu Hanifah dan Ahmad berpendapat sumpah hanya boleh diterima dalam kes-kes mal atau sivil sahaja.

Dalam kes-kes mal atau sivil, yakni yang melibatkan yakni yang melibatkan pertikaian suami isteri atau rumahtangga, atau perebutan harta, sumpah perlu dilakukan dalam Mahkamah setelah diperintahkan oleh Hakim untuk berbuat demikian. Seksyen 87 (1) dan (2) Akta Keterangan Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan 1997 memperuntukkan:- ”Dalam kes mal, keterangan hendaklah diberikan oleh Plaintif dan Defendan, dan jika Defendan menafikan tuntutan terhadapnya, dia hendaklah dikehendaki mengangkat sumpah mengikut Hukum Syarak.”

”Jika Defendan mengangkat sumpah di bawah subseksyen (1), tuntutan yang dibuat oleh Plaintif hendaklah ditolak.”

”Jika Defendan enggan mengangkat sumpah, maka Mahkamah bolehlah meminta Plaintif mengangkat sumpah dan dengan sumpah itu tuntutannya hendaklah diterima.”

PGSM berpendirian bahawa di dalam kes-kes yang melibatkan jenayah syariah seperti liwat, khalwat serta persetubuhan luar nikah hendaklah dibuktikan oleh pihak pendakwa di Mahkamah dan pihak yang dituduh boleh untuk menafikan tuduhan tersebut melalui keterangan dan boleh bersumpah sekiranya diperintah oleh Hakim berbuat demikian. Namun demikian sumpah tersebut tidak mengikat hakim di dalam membuat keputusan sabitan kesnya. [HarakahDaily]




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...